(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 25 مهر 1388- شماره 19487
 

حديث دشت عشق
توقف دوباره سرخپوشان تهران، اولين پيروزي خارج از خانه شاگردان قلعه نويي سپاهان به صدر جدول رسيد
اخبار كوتاه از فوتبال
هفته دوم مسابقات ليگ برتر بسكتبال صبامهر شكست خورد ، مهرام به زحمت پيروز شد
هفته دوم مسابقات فوتبال ليگ دسته اول پيروزي هاي خارج از خانه شهرداري تبريز و صنعت نفت آبادان
خواندني از ورزش ايران
ادامه اين روند به نفع كشتي نيست محمدي: با كادر فني جوانان تعامل نداريم
بررسي عملكرد ضعيف تيراندازان تراپ در آسيا نتيجه بسيار بدي گرفتيم
دبير فدراسيون: شمشيربازان در جهاني تركيه آناليز شدند
واليبال ايران در ابتداي راهي دشوار
با تفكرات و برنامه ريزي حرفه اي ليگ برتر مي تواند يار كشتي باشد
از سوي سازمان ليگ؛ برنامه ديدارهاي ليگ برتر از هفته سيزدهم تا شانزدهم اعلام شد
كشتي ايران براي جهاني ماندن نيازمند برنامه ريزي است
نگاهي به حريفان نوجوانان ايران در جام جهاني نيجريه



حديث دشت عشق

از نوشته دانش آموز بسيجي شهيد «احمد علي جمشيدي»
چقدر شهادت در راه خدا زيباست!
تا حال مرده بودم و اين لحظه كه آغاز جهاد و شهادت است تازه متولد شدم و زندگي جاودان خود را آغاز مي كنم.شهادت انسان را به درجه اعلاي ملكوتي مي رساند، چقدر شهادت در راه خدا زيباست و مانند گل محمدي مي ماند كه وارثان خون پاك شهيدان مي بويند.
خدايا! شهادتم را در راه اسلام و قرآن كه خاري در چشم دشمنان است بپذير.
اي مادر مهربان و عزيزم! مبادا در فقدان من گريه كني در بالاي خانه مان پرچم هاي سبز نصب كن و افتخار كن كه فرزندت در راه خدا به اين مقام بزرگ رسيده است.
پدر ارجمندم! با استقامت، صبر و شكيبائي از انقلاب اسلامي دفاع كن و دعاگو به خيل پاسداران و رزمندگان اسلام در سراسر جهان باش.
تنها راه نجات اسلام و رهائي مستضعفين و پيروزي نهائي، پشتيباني قاطع و بي دريغ از جمهوري اسلامي ايران و پيوستن به خط امام كه همان خط اصيل اسلام ناب محمدي(ص) است، مي باشد.
پايگاه شهيد احمد علي جمشيدي هفتگل

 



توقف دوباره سرخپوشان تهران، اولين پيروزي خارج از خانه شاگردان قلعه نويي سپاهان به صدر جدول رسيد

هفته دوازدهم مسابقات فوتبال ليگ برتر باشگاههاي ايران با توقف مجدد پيروزي، شكست ذوب آهن، ادامه روند ناكامي هاي فولاد خوزستان و پيروزي سپاهان كه با صدرنشيني موقت شاگردان قلعه نويي همراه بود، آغاز شد.
در بازيهاي روز نخست از هفته دوازدهم مسابقات فوتبال ليگ برتر عصر ديروز چهار ديدار در شهرهاي مختلف كشور برگزار شد. در اولين ديدار تيم ذوب آهن در حالي كه در اصفهان ميزبان تيم راه آهن بود دومين شكست خود را در اين فصل تجربه كرد و با نتيجه دو بر يك مغلوب شد. راه آهن كه هفته گذشته مقابل صباي قم تن به شكست خانگي سه بر يك داده بود در اين ديدار پس از به ثمر رساندن گل دوم فشار زيادي را از جانب حريف متحمل شد و در پايان موفق شد در عين ناباوري دروازه تيم خود را حفظ و به سه امتياز حساس اين ديدار برسد.
تيم پيروزي كه اين هفته در ورزشگاه آزادي و در حضور بيش از 40 هزار تماشاگر ميزبان ملوان انزلي بود در دقايق پاياني از روي نقطه پنالتي به گل رسيد تا اين تيم از دومين شكست خانگي فرار كند. بازيكنان ملوان كه در دقايق پاياني نيمه اول بر بازي تسلط پيدا كرده بودند بعد از از دست دادن يك ضربه ايستگاهي توسط دسوزا، در دقيقه 44 روي پاس پژمان نوري و ضربه سر حيدري به گل رسيدند و با پيروزي راهي رختكن شدند. در نيمه دوم پيروزي براي جبران گل خورده حملات زيادي را روي دروازه حريف تدارك ديد كه فشار سرخپوشان تنها يكبار نتيجه داد كه پس از خطاي رمضاني روي زارعي، داور نقطه پنالتي را به سود پيروزي نشان داد كه حوار ملامحمد در دقيقه 87 برخلاف حركت دروازه بان ملوان بازي را به تساوي كشاند تا كرانچار و پيروزي از يك شكست خانگي ديگر فرار كنند.
در بوشهر تيم سپاهان سرانجام طلسم ناكامي در خارج از خانه را شكست و با درخشش عماد رضا موفق شد در لحظات پاياني، تيم شاهين بوشهر را در خانه اش شكست دهد و به لطف گل زده و يك بازي بيشتر نسبت به استقلال با 22 امتياز موقتاً در صدر جدول قرار گيرد. تيم مس كرمان هم در مصاف با تيم فولاد خوزستان با دو گل به پيروزي رسيد تا مجيد جلالي همچنان در حسرت كسب اولين پيروزي با تيم فولاد باقي بماند.نتايج كامل بازيهاي ديروز به اين شرح است:
¤ ذوب آهن اصفهان 1- راه آهن شهر ري 2
گل ها: اسماعيل فرهادي (3) براي ذوب آهن- عيسي ترائوره (13) و ايمان حيدري (55) براي راه آهن
¤شاهين بوشهر 1- سپاهان اصفهان 2
گل ها: محمد احمدپوري (24) براي شاهين - عماد رضا (71 و 90) براي سپاهان
¤پيروزي تهران 1- ملوان انزلي 1
گل ها: محمد حيدري (44) براي ملوان- حوار ملامحمد (87- پنالتي) براي پيروزي
اخراج: سعيد سالارزاده (86) از ملوان
¤مس كرمان 2- فولاد خوزستان صفر
گل ها: ادينهو (37) و مهدي رجب زاده (87)
استقلال به دنبال پس گرفتن صدرنشيني
پنج بازي باقي مانده از هفته دوازدهم مسابقات فوتبال ليگ برتر امروز در شرايطي برگزار مي شود كه طي آن تيم هاي استقلال تهران و پيكان قزوين براي صدرنشيني اين رقابت ها در پايان هفته تلاش مي كنند.
تيم استقلال پس از اولين شكستي كه در ليگ امسال هفته پيش مقابل هم نام خوزستاني اش يعني استقلال اهواز كسب كرد حالا با استرس بيشتري بازي ها را دنبال مي كند. چرا كه اختلاف امتيازات اين تيم با ساير مدعيان به حداقل رسيده است.
در مقابل تيم پاس كه با حضور كريم ملاحي به عنوان مديرعامل و اصغر مديرروستا با سمت سرمربي در اين تيم، جان تازه اي گرفته، براي برون رفت از بحران فعلي به پيروزي در اين ديدار خانگي حتي برابر استقلال مي انديشد. آنها تنها با 7 امتياز در رده شانزدهم جدول حضور داشته و در نبرد هفته پيش موفق به گرفتن يك امتياز از پيكان قزوين شدند.برنامه كامل بازيهاي امروز به اين شرح است:
شنبه 25/7/88
¤ پاس همدان - استقلال تهران (ورزشگاه قدس همدان - ساعت 45:14)
داور: البرز حاجي پور
¤ ابومسلم خراسان - سايپا كرج (ورزشگاه ثامن الائمه مشهد - ساعت 45:14)
داور: محمود رفيعي
¤ استيل آذين - تراكتورسازي (تبريز ورزشگاه تختي تهران - ساعت 50:16)
داور: محمد حسين اسدي
¤ صباي قم - پيكان قزوين (ورزشگاه يادگار امام قم - ساعت 55:16)
داور: منصور نوري
¤ استقلال اهواز - مقاومت سپاسي شيراز (ورزشگاه تختي اهواز - ساعت 45:16)
داور: خداداد افشاريان

 



اخبار كوتاه از فوتبال

سعيدلو: همه چيز در فوتبال بايد قانوني اجرا شود
معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان تربيت بدني تاكيد كرد همه چيز در فوتبال بايد قانوني و ضابطه مند و براساس اصول و ارزش هاي پذيرفته شده به اجرا گذاشته شود.علي سعيدلو در جلسه اي كه با رئيس، نايب رئيس، دبير و رئيس سازمان ليگ برتر فوتبال داشت با اشاره به جايگاه فوتبال در ايران و انتظارات دولت و مردم از اين رشته گفت: بي شك انتظارات ما وراي آن چيزي است كه در حال حاضر از آن برخورداريم و جملگي بايد بكوشيم تا با پرهيز از حاشيه هايي كه بعضاً آن را از شرايط طبيعي خود خارج مي كند، پاسخگوي انتظارات موجود از رشته پرطرفدار فوتبال باشيم.
وي افزود: مبناي تمام كارها در فوتبال بايد براساس قانون و ضابطه مندي باشد تا ضريب خطاها پايين آمده و بتوانيم اين رشته را به جايگاه اصلي اش هدايت كنيم.سعيدلو با اشاره به اينكه در فدراسيون فوتبال بايد همه چيز از سوي سخنگوي فدراسيون اعلام شود تا با توجه به گستردگي اين رشته، جلوي حرف هاي متناقض در آن گرفته شود، تصريح كرد: در رابطه با مباحث انضباطي و ناديده گرفته شدن مباحث اخلاقي بايد با قاطعيت برخورد كرد اما، اين دليلي بر اين نيست كه مدام در رابطه با اين حوزه مصاحبه شده و مانور شود.
صعود آرژانتين ، شگفتي سازي اسلواكي
در حالي كه كمتر از 235 روز تا آغاز مسابقات فوتبال جام جهاني 2010 آفريقاي جنوبي باقي مانده است، تاكنون صعود 22 تيم به اين مسابقات قطعي شده است.مسابقات انتخاباتي جام جهاني 2010 در قاره هاي مختلف كم كم به روزهاي پاياني خود نزديك مي شود. تاكنون 22 تيم توانسته اند جواز صعود به پيكارهاي آفريقاي جنوبي را بدست آورند كه همراه تيم ميزبان تعداد آنها به 23 تيم مي رسد.
در فاصله 235 روز تا آغاز جام جهاني تيم هاي انگلستان، اسپانيا، آلمان، اسلواكي، ايتاليا، صربستان، دانمارك، سوييس و هلند (اروپا)، استراليا، ژاپن، كره جنوبي و كره شمالي (آسيا)، آرژانتين، شيلي، برزيل و پاراگوئه(آمريكاي جنوبي)، آمريكا، مكزيك و هندوراس (آمريكاي شمالي، مركزي و حوزه درياي كارائيب) و ساحل عاج و غنا (آفريقا) صعود خود به اولين جام جهاني قاره آفريقا را قطعي كرده اند.
در پايان مرحله انتخابي جام جهاني در قاره اروپا 8 تيم پرتغال، يونان، اسلووني، روسيه، بوسني و هرزگوين، اوكراين، فرانسه و جمهوري ايرلند به مرحله پلي آف اين مسابقات صعود كردند. اين در حالي بود كه تيم هاي مطرحي چون سوئد، جمهوري چك و كرواسي كه در دوره گذشته مسابقات جام جهاني نماينده قاره اروپا بودند اين بار از راهيابي به جام جهاني 2010 بازماندند. و تيم اسلواكي هم براي اولين بار بالاتر از تيم هاي همگروه خود از جمله جمهوري چك، لهستان و ايرلندشمالي حضور در جام جهاني را تجربه مي كند. در بازيهاي منطقه آمريكاي جنوبي هم تيم آرژانتين به رهبري مارادونا با پيروزي يك بر صفر مقابل اروگوئه به عنوان چهارمين تيم اين منطقه راهي جام جهاني شد تا تيم اروگوئه براي راهيابي به جام جهاني با كاستاريكا تيم چهارم منطقه كونكاف ديدار كند. در مجموع به 23 تيم صعود كرده 9 تيم ديگر ملحق مي شوند تا از روز جمعه 11 ژوئن 2010 رقابت خود در جام جهاني را آغاز كنند. 9 تيمي كه از قاره اروپا (4 تيم)، قاره آفريقا(3 تيم)، قاره اقيانوسيه و آسيا (يك تيم) قاره آمريكا ( يك تيم) براي حضور در جام جهاني انتخاب مي شوند.
شجاعي ششمين هافبك تكنيكي لاليگا
هافبك ايراني اوساسونا به عنوان ششمين هافبك تكنيكي لاليگا انتخاب شد. شجاعي با ركورد يك دريبل در هر 12 دقيقه و 53 ثانيه پس از ليونل مسي، كريستيانو رونالدو، كامه (تنريف)، آگوئرو و ايكر مونيان در مكان ششم تكنيكي ترين بازيكنان لاليگاي اسپانيا قرار گرفت.
به نوشته پايگاه اينترنتي گل،خوان فران، ديگر بازيكن اوساسونا نيز بطور متوسط در هر 17 دقيقه و 54 ثانيه يك دريبل زده است و در جمع 10 بازيكن برتر تكنيكي لاليگا قرار گرفته است.

 



هفته دوم مسابقات ليگ برتر بسكتبال صبامهر شكست خورد ، مهرام به زحمت پيروز شد

دومين هفته رقابت هاي ليگ برتر بسكتبال باشگاههاي ايران با پيشتازي تيم هاي مهرام تهران و پتروشيمي بندرامام همراه بود.
دومين هفته رقابت هاي ليگ برتر بسكتبال باشگاههاي ايران روز پنج شنبه هفته گذشته با انجام سه ديدار برگزار شد و طي آن تيم هاي مهرام تهران، شهرداري گرگان و پتروشيمي بندرامام حريفان خود را شكست دادند.
در كاشان، تيم توزين الكتريك اين شهر ميزبان تيم قدرتمند مهرام تهران بود كه در پايان تيم مهرام توانست در رقابتي نزديك با نتيجه 75 بر 71 حريف خود را شكست دهد. در اين رقابت كه تيم توزين الكتريك از حمايت تماشاچيان و مسئولان اين شهر در سالن كتابچي كاشان برخوردار بود، در كوارتر نخست از حريف خود پيش افتاد؛ اما، در ادامه اگرچه با فاصله اندك، كوارترهاي بعدي را به قهرمان سال پيش رقابت ها واگذار كرد.
تيم توزين الكتريك اگرچه براي نخستين بار است كه در رقابت هاي سوپرليگ حضور يافته و دو باخت در كارنامه خود دارد، اما بازي هاي خوب و زيبايي را تاكنون به نمايش گذاشته است.
در دومين ديدار روز پنجشنبه كه به صورت مستقيم نيز از رسانه ملي پخش شد، تيم شهرداري گرگان در اين شهر ميزبان تيم صبامهر قزوين بود. در اين ديدار تيم گرگاني در مقابل چشمان تماشاگران خود خوب درخشيد و توانست با نتيجه 77 بر 64 حريف خود را شكست دهد. بدين ترتيب هر دو تيم گرگاني و قزويني در پايان هفته دوم يك پيروزي و يك شكست در كارنامه خود دارند.
در بندر امام نيز تيم پتروشيمي اين شهر برابر لوله A.S شيراز پيروز بود. تيم پتروشيمي بندرامام در اين رقابت توانست با نتيجه 88 بر 71 حريف خود را شكست دهد و همچنان با دو پيروزي از دو بازي همچون تيم مهرام از جمله صدرنشين هاي اين دوره از رقابت ها باشد.
همچنين براساس برنامه هاي از پيش اعلام شده قرار بود تيم هاي دانشگاه آزاد و ذوب آهن به همراه تيم هاي پاسارگاد شيراز و هيات شهركرد به مصاف هم روند كه اين ديدارها به دليل حضور تيم دانشگاه آزاد در رقابت هاي دانشجويان جهان در ايتاليا لغو شد.
اين در حالي است كه در تيم شهركردي نيز سه بازيكن دانشجو قرار داشت كه به صورت قرضي همراه تيم دانشگاه آزاد به ايتاليا رفته اند.
نوربخش، مسئول رقابت هاي ليگ بسكتبال در اين خصوص گفت: برنامه رقابتهاي اين چهار تيم مشخص نيست و قرار است در روزهاي آتي با نشست كميته مسابقات اعلام شود.

 



هفته دوم مسابقات فوتبال ليگ دسته اول پيروزي هاي خارج از خانه شهرداري تبريز و صنعت نفت آبادان

هفته دوم مسابقات فوتبال ليگ دسته اول باشگاههاي ايران با دومين پيروزي تيم هاي شهرداري تبريز و بندرعباس و صنعت نفت آبادان در گروه اول و داماش گيلان و آلومينيوم هرمزگان پيگيري شد.
بازيهاي هفته دوم رقابتهاي ليگ دسته اول در شرايطي طي روزهاي پنج شنبه و جمعه هفته گذشته با برگزاري 3 ديدار به پايان رسيد كه در گروه اول تيم شهرداري تبريز در اهواز شكست را با پيروزي دو بر يك مقابل تيم شاهين اين شهر عوض كرد تا با 6 امتياز و تفاضل گل بهتر در صدر جدول قرار بگيرد. تيم صنعت نفت آبادان هم كه در لرستان ميهمان تيم داماش دورود بود مقابل تماشاگران پرشور حريف به پيروزي با ارزش دو بر يك رسيد.
در گروه دوم تيم داماش گيلان با گلزني تركاشوند اولين پيروزي خانگي را در رشت بدست آورد تا شاگردان فيروز كريمي با دومين پيروزي پياپي شروع مقتدرانه اي در ليگ دسته اول داشته باشند. در اراك ديدار جنجالي و پر برخورد شن سا با آلومينيوم هرمزگان با يك گل به سود تيم ميهمان به پايان رسيد. در اين ديدار مسئولان و بازيكنان شن سا اعتقاد داشتند قبل از به ثمر رسيدن گل حريف بازيكن تيم هرمزگان مرتكب خطا شده كه داور دستوربه ادامه بازي داده است. پس از اين گل و اخراج دروازه بان تيم شن سا به علت اعتراض هاي مكرر، بازي چند بار هم به خاطر درگيري بازيكنان دو تيم متوقف شد. نتايج كامل بازيهاي هفته دوم ليگ دسته اول به اين شرح است:
گروه اول
¤ شهرداري بندرعباس1- مس رفسنجان صفر
گل: اسماعيل واحدي(82)
¤ داماش دورود1- صنعت نفت آبادان2
گل ها: حامد كياني راد(32) براي داماش- حجت چهارمحالي(18) و ايمان پشتاره(21) براي نفت
¤ اتكا گلستان- پيام خراسان
- به علت فعاليت هاي تيم پيام اين بازي لغو و به زمان ديگري موكول شد.
¤ پيام مخابرات شيراز 2- سپاهان نوين اصفهان 2
گل ها: جلال الدين علي محمدي(15) و احسان عبدالهي(88) براي سپاهان نوين- محمد احمدي(7) و وحيد رضايي(4+90 پنالتي) براي پيام
¤ شموشك نوشهر1- ايران جوان بوشهر1
گل ها: شهاب ياراحمدي(40) براي شموشك- حسين خسروي(42) براي ايران جوان
¤ شاهين اهواز1- شهرداري تبريز2
گل ها: مجاهد يفالي (7) براي شاهين- محمد سهيمي (21) و علي كريمي (26) براي شهرداري
¤ تربيت يزد 4- كاوه تهران 1
گل ها: مهدي زارعي(44)، حامد حاجتي(66)، ميثم خداشناس(83)، ادموند آخوميان(2+90) براي تربيت يزد- محمدابراهيم خسروي(77) براي كاوه
گروه دوم
¤ شن سا اراك صفر-آلومينيوم هرمزگان1
گل: حامد اميرخاني(88)
¤ مس سرچشمه كرمان1- گل گهر سيرجان صفر
گل: پاشا خليلي(82)
¤ گسترش فولاد تبريز2-شيرين فراز كرمانشاه2
گل ها: عادل بابا پور(88) و توماس مانگا (2+90) براي گسترش فولاد- فرشاد سالاروند(65) و كامران فدايي(75) براي شيرين فراز
¤ داماش گيلان 2- پتروشيمي تبريز يك
گل ها: امين تركاشوند(1 و 50) براي داماش- رسول زماني (60) براي پتروشيمي
¤ برق شيراز 2- فولاد نوين اهواز يك
گل ها: جمال عباسي(3) و مسعود نظرزاده(44) براي برق- علي بن محسن(65) براي فولاد
¤ نساجي مازندران صفر- كوثر لرستان صفر
¤ نفت تهران يك- مهركام پارس تهران صفر
گل: مهدي محمدزاده(50)

 



خواندني از ورزش ايران

¤ سومين مرحله از اردوي تيم ملي هندبال بزرگسالان جهت حضور در مسابقات قهرماني آسيا از 18 آبانماه در سالن هندبال تهران آغاز مي شود. اين اردو با حضور بيش از 20 بازيكن زير نظر كادر فني آغاز و تا اوايل بهمن ماه جهت حضور در مسابقات قهرماني آسيا كه 16 تا 29بهمن ماه در لبنان برگزار مي شود ادامه خواهد يافت. تيم هاي اول تا سوم اين رقابت ها جواز حضور در مسابقات جهاني را بدست آورده و تيم ملي هندبال بزرگسالان كشورمان تاكنون موفق به حضور در رقابت هاي جهاني نشده است.
¤ تورنمنت بين المللي كشتي آزاد «جام موحد و حبيبي» لغو شد.در حالي كه قرار بود اولين دوره تورنمنت كشتي آزاد به نام دو اسطوره كشتي ايران «عبدالله موحد و امامعلي حبيبي» به ميزباني استان مازندران برگزار شود، به خاطر استقبال نكردن كشورهاي خارجي لغو شد. اين دومين سالي است كه اين تورنمنت لغو مي شود. قرار بود كشتي گيران شاخص مازندران نيز در اين دوره رقابت ها كه جوايز دلاري خوبي هم داشت مسابقه دهند.همچنين تيم كشتي آزاد مازندران كه قرار بود در تورنمنت معتبر اوماخانوف روسيه شركت كند به دليل صادرنشدن رواديد اين رقابت ها را از دست خواهد داد.

 



ادامه اين روند به نفع كشتي نيست محمدي: با كادر فني جوانان تعامل نداريم

اختلاف بين سرمربيان تيم هاي ملي كشتي آزاد جوانان و بزرگسالان آشكار شد.
پس از اين كه در اردوهاي اوليه تيم هاي ملي كشتي آزاد اخباري مبني بر مشاجره لفظي بين مربيان تيم ملي بزرگسالان با مجيد خدايي سرمربي جوانان به گوش رسيد، روابط مسئولان اين دو تيم رو به تيرگي گذاشت اما، اين اختلاف كمتر رسانه اي شد تا اين كه غلامرضا محمدي سرمربي تيم ملي كشتي آزاد بزرگسالان اين مسئله را به طور شفاف مطرح كردمحمدي در اين خصوص گفت: با كادر فني جوانان تعامل نداريم و اگر اين روند ادامه پيدا كند به نفع كشتي نخواهد بود. همه زير مجموعه رئيس و نايب رئيس فدراسيون هستيم و بايد يك سري چارچوب ها را رعايت كنيم اما آن ارتباطي كه بايد بين اين دو رده وجود داشته باشد، در حال حاضر وجود ندارد.

 



بررسي عملكرد ضعيف تيراندازان تراپ در آسيا نتيجه بسيار بدي گرفتيم

به دنبال درخشش تيراندازان ايران در اردوي تداركاتي ايتاليا و بنا به تصميم كميته فني پروازي فدراسيون، تصميم بر اين شد كه كاروان ايران فقط در رشته تراپ، آن هم با 4نماينده و يك سرمربي به مسابقات آسيايي اعزام شود.
در اين شرايط انتظار مي رفت كه اردوي ايتاليا نقش سكوي پرتاب را براي تراپ ايفا كند تا شايد اين احساس در جامعه تيراندازي به وجود بيايد كه ما هم مي توانيم سهم ناچيزي از مدال هاي پر شمار اين رشته را به خودمان اختصاص بدهيم.
ديري نپاييد كه ورق برگشت و درعين ناباوري نرگس رنجبر، سپيده سيراني، معصومه عامري و مسلم ميرمحمدي به عنوان نمايندگان ايراني حاضر در مسابقات قهرماني آسيا نتوانستند نتايج دوئل خود را با بزرگان تراپ ايتاليا تكرار كنند تا تيراندازي براي اولين بار در طول عمر خود طعم نشان طلاي آسيا را بچشد.
در اين رقابت ها مسلم ميرمحمدي كه در مسابقات پروازي ايتاليا با شكست دادن قهرمانان المپيك خوش درخشيده بود، نتوانست درخشش خود را تكرار كند و تنها با ثبت ركورد 101امتياز در رده چهاردهم آسيا قرار گرفت.
در بخش زنان هم نرگس رنجبر علي رغم نخستين تجربه بين المللي اش توانست بالاتر از دو تيرانداز باسابقه ايران قرار بگيرد و با 55امتياز مكان شانزده آسيا را به خود اختصاص دهد. سيراني و عامري هم هر كدام با ثبت ركوردهاي 50و 45 امتياز به ترتيب در رده هاي 19و 21 قاره كهن قرار گرفتند.
براين اساس و به دنبال نتايج ضعيف تيراندازان تراپ، خبرنگار تيراندازي(ايسنا) به بررسي دلايل شكست نمايندگان ايران در مسابقات آسيايي پرداخت.
¤ قصد بهانه جويي و توجيه ندارم
سرمربي تيم هاي ملي تيراندازي به اهداف پروازي مي گويد: مسابقات از هر جهت خوب برگزار شد. ما مشكل تغذيه داشتيم. با اينكه 80درصد مردم كشور قزاقستان مسلمان هستند در بحث تهيه غذا براي تيراندازان با مشكل مواجه بوديم كه البته ما با پيش بيني اين مسأله مقداري غذا به همراه خود به آن كشور برده بوديم.
احمدرضا هاموني حقيقت مي افزايد: در همه مسابقات رسمي تراپ جهان، از فشنگRC استفاده مي شود، ما اخيراً توانستيم فشنگي مشابهRC ايتاليا در داخل كشور توليد كنيم. علي رغم مكاتبه با كميته برگزاري مسابقات و اعلام آنها مبني بر وجود اين فشنگ در زمان برگزاري مسابقه ها تيراندازان ما نتوانستند از اين فشنگ در مسابقات استفاده كنند.
وي اضافه مي كند: ما در ساعت 30:4 صبح يك روز قبل از آغاز مسابقات وارد آلماتي شديم. بنابراين در آن روز امكان برگزاري تمرين براي تيراندازان وجود نداشت. براين اساس ما تنها يك روز فرصت داشتيم تا در ميدان مسابقات تمرين خود را برگزار كنيم كه اين فرصت براي تطابق تيراندازان با شرايط محيطي كوتاه بود.
سرمربي تيم هاي ملي تيراندازي به اهداف پروازي اعتقاد دارد كه تعداد اندك حضور بين المللي تيراندازان ايران در مسابقات رسمي روي ركورد آنها اثر مستقيم دارد و تصريح مي كند: همه 4تيرانداز ايران در راند اول مسابقه عملكرد ضعيفي داشتند و به مرور با شرايط مسابقه مطابقت مي كردند. امتيازات آنها هم متوسط بود نه عالي. ازنظر من اگر مي توانستند امتيازهاي راند دوم را در سه راند مسابقه بياورند مي توانستيم نشان نقره آسيا را بگيريم.
وي با بيان اينكه نمي خواهد عملكرد ضعيف تيم را توجيه كند، خاطرنشان مي كند: نتيجه ما در آسيايي بسيار بد بود. قصد بهانه جويي ندارم. هرچند كه در ابتداي آماده سازي تيم هم اعلام كرده بودم هدف ما گرفتن مدال در اين مسابقات نيست ولي نبايد فراموش كرد كه نتيجه ما در قزاقستان از نتيجه اي كه در ميدان ايتاليا كه ميداني دشوارتر بود بدتر بود. امتياز مجموعه تيمي تراپ بانوان در ايتاليا 187 بود كه در قزاقستان با 37امتياز كمتر به 150رسيد.
حقيقت با بيان اينكه همه تيراندازان نتايج بدي در مسابقات كسب كرده اند، اظهار مي كند: به نظر من علت نتايج تيراندازان به عواملي برمي گردد كه در آنها تيرانداز مقصر نيست. از نظر من مشكل، مشكل تيرانداز نيست. ما مي توانيم با اصلاح برنامه ها و توجه به نقاط ضعف تيراندازان شرايط بهتري را بر تيم ملي حاكم كنيم. من در مسابقات غرب آسيا انتظار دارم كه تيراندازان از متوسط نتايج خود كه كسب 180امتياز است، دفاع كنند.
سرمربي تيم هاي ملي تيراندازي به اهداف پروازي درخصوص عملكرد مسلم ميرمحمدي يادآور مي شود: ميرمحمدي اصلاً خوب نبود. باتوجه به عملكردش در ايتاليا انتظار داشتم امتيازي بين 112 تا 114 كسب كند ولي با وجود اينكه ظرفيتش را داشت، 10امتياز زير ركورد خود زد. به هرحال مسابقات قهرماني آسيا نخستين تجربه بين المللي ميرمحمدي بود ولي باتوجه به توانمندي او از نظر فني انتظار نتيجه بهتري از او مي رفت.
حقيقت تعطيلي سه هفته اي تيم ملي تراپ را پيش از ماه مبارك رمضان يكي از دلايل كسب نتايج ضعيف تراپ در آسيا مي داند و به ايسنا مي گويد: به دليل مشكلات باشگاه ساصد، تمرين هاي ما سه هفته تعطيل شد كه قطعاً توقف تمرين ها اثرات منفي روي تيم گذاشته است.

 



دبير فدراسيون: شمشيربازان در جهاني تركيه آناليز شدند

دبير فدراسيون شمشيربازي گفت: رقابتهاي شمشيربازي قهرماني جهان در تركيه فرصتي دست داد تا بتوانيم شرايط شمشيربازان كشورمان را مورد بررسي قرار داده و برنامه هاي فدراسيون را براساس آن براي بازيهاي آسيايي گوانگجو و المپيك لندن تدوين كنيم.
«احمد اكبري» در گفت وگو با ايرنا اظهار داشت: رقابتهاي جهاني شمشيربازي در آنتالياي تركيه اين فرصت را براي مسئولان فدراسيون ايجاد كرد كه بتوانند نقاط قوت و ضعف بازيكنان و شرايط جانبي را مورد بررسي قرار دهند.
دبير فدراسيون شمشيربازي گفت: در اين رقابتها ضرورت بكارگيري از مربيان خارجي حس شد و مقرر گرديد كه از كشورهاي اوكراين و يا مجارستان مربياني را در اسلحه هاي مختلف بكار گيريم.
وي افزود: فدراسيون زمان زيادي براي حضور در بازيهاي آسيايي گوانگ جو ندارد و ما بايد تلاش كنيم با بكارگيري از مربيان مجرب خارجي نقاط ضعف خود را برطرف كرده تا بتوانيم امتيازهاي لازم براي حضور در بازيهاي آسيايي سال 2010 گوانگ جو را كسب كنيم.
دبير فدراسيون شمشيربازي خاطرنشان كرد: برنامه ميان مدت فدراسيون كسب سهميه بازيهاي المپيك در سال 2012 لندن است كه اين هدف نيز در اولويت دوم برنامه ها قرار دارد.
وي در عين حال اظهار داشت: يكي از مهمترين عوامل براي حركت رو به جلو ملي پوشان در صحنه هاي بين الملي حضور آنان در ميادين است و همين حضور است كه مي تواند نقاط قوت و ضعف ورزشكاران را نشان دهد.
دبير فدراسيون شمشيربازي گفت: اين حضور دو عامل مثبت به همراه دارد، نخست كسب تجربه و دوم ايجاد روحيه براي حضور در ميادين بين المللي است.
وي در مورد پيكارها قهرماني جهان در آنتاليا تركيه گفت: در قسمت بانوان و به خصوص در دو اسلحه سابر و فلوره با ضعف هاي شديدي روبرو هستيم كه البته اين ضعف به ورزشكار ارتباط مستقيمي ندارد.
وي خاطرنشان كرد: در قسمت اپه بانوان، شمشيربازان بانوي كشورمان شرايط بهتري نسبت به دو اسلحه ديگر داشتند و در اين اسلحه بخصوص مهسا پوررحمتي توانست دور مقدماتي خود را با پيروزي برابر سه حريف به مرحله حذفي برساند.
دبير فدراسيون شمشيربازي گفت: در بخش بانوان و در اسلحه سابر و فلوره شمشيربازان بانوان كشورمان در همان دور مقدماتي حذف شدند.
اكبري در مورد رقابتهاي مردان اظهارداشت: در اين رده، ملي پوشان كشورمان در اسلحه اپه و سابر انفرادي با حريفاني از رژيم اشغالگر قدس مي بايست پيكار مي كردند كه از حضور برابر آنان خودداري كرده و از دور رقابتهاي انفرادي نيز حذف شدند.
در اسلحه اپه تيمي نيز ملي پوشان كشورمان به مصاف تيم چين كه جزء پنج تيم برتر جهان است رفتند كه با شكست از آنان از دور رقابتها حذف شدند.
وي در پايان اظهار اميدواري كرد كه فدراسيون با اجراي برنامه هاي كوتاه و ميان مدت به اهداف تعيين شده دست يابد.

 



واليبال ايران در ابتداي راهي دشوار

كسب مقام نايب قهرماني تيم ملي واليبال ايران در پانزدهمين دوره مسابقات قهرماني مردان آسيا، انتظارات از اين تيم را افزايش و آن را در ابتداي راهي دشوار قرار مي دهد.
تيم ملي واليبال ايران با هفت پيروزي در مقابل سريلانكا، چين، ويتنام، هنگ كنگ، چين تايپه، قزاقستان و كره جنوبي و تنها با يك شكست در مقابل ژاپن كه تاكنون شش دوره قهرماني آسيا را در كارنامه خود دارد، به مقام نايب قهرماني پانزدهمين دوره مسابقات قهرماني مردان آسيا دست يافت.
كسب مقام نايب قهرماني واليبال در آسيا كه براي نخستين بار توسط تيم ملي كشورمان بدست مي آيد، خبري شاد براي مردم و به ويژه واليبال دوست كشورمان است، اما انتظارات از واليبال ايران را افزايش مي دهد كه بايد فدراسيون اين رشته ورزشي به آن دقت كند تا عملكردش در آينده باعث وارد شدن لطمات روحي به علاقه مندان اين رشته ورزشي نشود.
برگزاري ديدارهاي تداركاتي با تيم هاي مطرح جهان، حضور در مسابقات برون مرزي درجه يك و تعامل بيشتربا كشورهاي داراي سابقه كهن در اين رشته ورزشي، مي تواند ايران را در رسيدن به هدف واليبال خود كه همان نشان دادن شايستگي نام ايران است، كمك كند.
يكي از ميادين بين المللي و مهم اين رشته ورزشي، مسابقات واليبال قهرمانان جهان درسال 2009 در كشور ژاپن است كه تيم ملي واليبال ايران به عنوان نماينده قاره آسيا در آن حضور مي يابد.
اين رقابت ها با حضور پنج تيم برتر از پنج قاره جهان به اضافه ميزبان مسابقات برگزارمي شود كه جوايز مالي سنگين، باعث توجه خاص كشورها و تلاش براي حضور در اين مسابقات است.
تيم ملي واليبال كشورمان كه بامداد فردا ازطريق فرودگاه امام خميني(ره) و از مسير قطر وارد كشور مي شود، بايد از فرصت باقي مانده براي حضور قدرتمند و شايسته در اين مسابقات استفاده كرده و ثابت كند كه حضور با اقتدار در مسابقات قهرماني آسيا اتفاقي نبوده، بلكه واليبال ايران به جايگاه واقعي خود نزديك مي شود.
تيم ملي واليبال بزرگسالان ايران از 27 آبان ماه به مدت 6 روز در رقابت هاي جايزه بزرگ قهرمانان در شهر ناگوياي ژاپن حاضر و براي نخستين بار به مصاف حريفان خود در چارچوب اين رقابت ها خواهد رفت. تيم واليبال ايران در نخستين بازي به مصاف نماينده قاره آفريقا خواهد رفت و دومين ديدار خود را نيز برابر برزيل برگزار مي كند.
در اين دوره از رقابت ها، تيم هاي اول تا ششم به ترتيب 300هزار، 150هزار، 125هزار، 100هزار، 75هزار و 50هزار دلار جايزه دريافت مي كنند.
تاكنون حضور تيم هاي برزيل، ژاپن، لهستان و ايران در اين رقابت ها مسجل شده و نماينده هاي آمريكاي شمالي و مركزي و آفريقا هنوز مشخص نشده است.
در دور گذشته اين رقابت ها تيم هاي برزيل، آمريكا، ايتاليا، ژاپن، مصر و چين عنوان هاي اول تا ششم را كسب كرده بودند.

داورزني: نگاهFIVB به ايران تغيير كرده است
رئيس فدراسيون واليبال با تأكيد بر تأثير عملكرد تيم ملي كشورمان در رقابت هاي قهرماني آسيا گفت: با نايب قهرماني ايران در اين رقابت ها نگاه واليبال دنيا و حتيFIVB به واليبال كشورمان تغييرات مثبتي داشته است.
محمدرضا داورزني در اين رابطه گفت: با اين جام و اين مدال نقره كه به دست آمد نگاه كل واليبال دنيا و به خصوص مديران فدراسيون جهاني نسبت به واليبال تغيير كرده است. اين را مي توانستيم حتي از چگونگي واكنش برگزاركنندگان مسابقات متوجه شويم.
وي يادآور شد، اين موفقيت باعث شده كشورهاي زيادي خواستار ديدار با واليباليست هاي ملي پوش ايران يا حتي برپايي اردوي تداركاتي مشترك با آنها باشند. مطمئنم به زودي درخواست هاي زيادي دراين مورد دريافت خواهيم كرد كه به طور حتم رسيدگي به آنها به نفع خود ماست.
رئيس فدراسيون واليبال ادامه داد: شايد كسب مدال نقره رقابت هاي امسال قهرماني آسيا فتح بابي باشد براي موفقيت هاي بيشتر و بزرگتر در آينده. واليبال ايران به خاطر مسيري كه طي كردن آن را از 2 سال پيش آغاز كرد امروز موفق به كسب چنين جايگاهي شده است. واليباليست هاي ما ثابت كردند به حد قابل قبولي رسيده اند. اميدواريم در بازي هاي 2010 به قول خود براي قهرماني در آسيا عمل كنيم. همه مي توانند منتظر چنين عنواني باشند.

 



با تفكرات و برنامه ريزي حرفه اي ليگ برتر مي تواند يار كشتي باشد

ليگ برتر كشتي آزاد و فرنگي قرار است از نيمه دوم آبان ماه سال جاري آغاز و تا پايان دي ماه نيز خاتمه يابد؛ پديده اي كه همه ساله در يك فاصله زماني سه الي چهار ماهه با تزريق نزديك به دو برابر بودجه سالانه فدراسيون كشتي به ورزش ملي، زمينه حركت هاي سازنده در كشتي است.
پديده اي كه اگر تفكر حرفه اي و اهداف آينده نگرانه پشت آن باشد، با پول قابل توجهي كه براي كشتي به ارمغان مي آورد، مي تواند عامل موثري براي ايجاد تحول بوده و تأثيرات مثبت بسياري بر جاي بگذارد.
اعتقاد بر اين است كه به ليگ اگر تنها به چشم يك منبع درآمد نگاه نشود، مي تواند بسياري از معضلات كشتي ما را برطرف كند و در كنار اين مهم هم از به خواب رفتن طولاني مدت كشتي جلوگيري كند.
ليگ برتر پس از يك دوره هفت ساله امروزه به پديده اي تبديل شده است كه تمامي عوامل كشتي به آن به عنوان يك منبع درآمد سالانه مي نگرند و براي رسيدن آن روزشماري مي كنند، كه اگر خوب برنامه ريزي شود به خاطر انگيزه مادي كه براي مردان درجه اول آن ايجاد مي كند، مي تواند حداقل به مدت چهار تا پنج ماه تنور كشتي را داغ نگه دارد.
ليگ اگر با يك نگاه همه جانبه و كارشناسانه برنامه ريزي شود، مي تواند بهترين ميدان براي كشف جانشين هاي آينده دار براي ملي پوشان باشد و يا اينكه به ميدان خوبي براي عرض اندام پشت خط مانده ها كه بتوانند در مقابله با قهرمانان درجه اول خودي نشان دهند، تبديل شود.
ليگ در صورت برنامه ريزي دقيق مي تواند بهترين ميدان براي ورود برترين كشتي گيران خارجي به داخل كشور و روبه رو شدن آنان با نفرات برتر كشتي ايران باشد.
همچنين در صورتي كه نگاهي كارشناسانه پشت سر اين ليگ باشد، مي تواند به ميداني براي آزمايش تازه ترين مقررات اعمال شده از سوي فيلا و هماهنگ كردن مربيان و كشتي گيران با آن مبدل شود.
ليگ مي تواند به ميداني تبديل شود كه مربيان و كشتي گيران، تازه ترين تاكتيك ها و تكنيك هاي هماهنگ با مقررات جديد را به آزمايش بگذارند و در آن كشتي گيران طراز اول و دوم را براي مقابله با بهترين كشتي گيران خارجي حاضر در ليگ آماده كند.
در ليگ مي توان كشتي گيران را آموزش داد كه هر هفته و با هر كشتي گيري با تاكتيك جديد و تكنيك تمرين شده مسابقه دهد كه اين امر خود يعني تمرين علم تاكتيك پذيري كشتي گيران در رقابت هاي بزرگ بين المللي و جهاني.
ليگ عاملي است كه در مدتي 4 تا 5 ماهه دو تا سه برابر بودجه فدراسيون كشتي را از طريق بخش هاي خصوصي و دولتي به ورزش اول تزريق مي كند كه اگر اين همه سرمايه در راستاي برنامه هاي تدوين شده هزينه شوند، بدون شك چرخ هاي كشتي را به حركتي قابل قبول درآورده از زنگ زدن آنها در دوران ركود پس از مسابقات قهرماني جهان جلوگيري مي كند.
تجربه 7 ساله ليگ نشان مي دهد كه اين پديده براي رسيدن به پويايي لازم بايد هر سال براساس نياز زمان و تحولات ايجاد شده در كشتي و شرايط حاكم بر آن، برنامه ريزي به روز و جديدي داشته باشد تا بتوان از آن به سود كشتي استفاده كرد.
ليگ براي اينكه بتواند مفيد باشد، بايد كه نگاهي فراتر از يك منبع درآمد سالانه به دنبال خود داشته باشد تا به ميداني براي آموزش تمامي عوامل دست اندركار كشتي از مربي گرفته تا كشتي گير و داور و برگزاركننده و مدير و سرپرست و تحليل گر و خبرنگار و غيره مبدل شود، در غير اين صورت ليگ هماني خواهد بود كه سال گذشته بود.
با توجه به دستاوردهاي مادي، آموزشي و فني ليگ، هيچ ايرادي ندارد كه جلسه هماهنگي مسئولان ليگ با مربيان تيم هاي ملي و مسئولان درجه اول كشتي از يك جلسه به حتي 10 جلسه هم برسد تا امسال برخلاف شش سال گذشته ليگ و البته با سرمايه قابل توجهي كه وارد ورزش اول مي كند، به جاي آنكه باري بر دوش كشتي بگذارد به عنوان يار كشتي عمل كند.

 



از سوي سازمان ليگ؛ برنامه ديدارهاي ليگ برتر از هفته سيزدهم تا شانزدهم اعلام شد

از سوي سازمان ليگ فدراسيون فوتبال برنامه ديدارهاي هفته سيزدهم تا شانزهم مسابقات فوتبال ليگ برتر باشگاه هاي كشور اعلام شد.
بر اين اساس هفته شانزدهم مسابقات فوتبال ليگ برتر باشگاه هاي كشور طي روزهاي 14 تا 16 آبانماه سالجاري برگزار مي شود و پس از آن تيمها وارد تعطيلات نيم فصل مي شوند. برنامه ديدارهاي ليگ برتر از هفته سيزدهم تا شانزدهم به شرح زير است:
هفته سيزدهم
پنجشنبه - 30/7/88
¤ سپاهان اصفهان - استيل آذين تهران، ساعت 30:14، ورزشگاه ذوب آهن فولادشهر
¤ تراكتورسازي تبريز - ابومسلم خراسان، ساعت 30:14، ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز
¤ راه آهن شهرري - شاهين بوشهر، ساعت 30:14، ورزشگاه اكباتان تهران
¤ ملوان بندرانزلي - مس كرمان، ساعت 30:14، ورزشگاه تختي بندرانزلي
¤ سايپا كرج - پرسپوليس، ساعت 40:16، ورزشگاه آزادي تهران
جمعه - 1/8/88
¤ پيكان قزوين - ذوب آهن اصفهان، ساعت 30:14، ورزشگاه شهيد رجايي قزوين
¤ مقاومت شهيد سپاسي شيراز - پاس همدان، ساعت 30:14، ورزشگاه حافظيه شيراز
¤ فولاد خوزستان - استقلال اهواز، ساعت 30:14، ورزشگاه تختي اهواز
¤ استقلال تهران - صباي قم، ساعت 40:16، ورزشگاه آزادي تهران
هفته چهاردهم
دوشنبه - 4/8/88
¤ راه آهن شهرري - سپاهان اصفهان، ساعت 30:14، ورزشگاه اكباتان تهران
¤ ابومسلم خراسان - استيل آذين تهران، ساعت 30:14، ورزشگاه
ثامن الائمه (ع) مشهد
¤ مس كرمان - سايپا كرج، ساعت 30:14، ورزشگاه شهيد باهنر كرمان
¤ پرسپوليس - تراكتورسازي تبريز، ساعت 40:16، ورزشگاه آزادي تهران
سه شنبه - 5/8/88
¤ ذوب آهن اصفهان - استقلال تهران، ساعت 30:14، ورزشگاه ذوب آهن فولاد شهر
¤ پاس همدان - فولادخوزستان، ساعت 30:14، ورزشگاه قدس همدان
¤ صباي قم - مقاومت شهيد سپاسي شيراز، ساعت 40:16، ورزشگاه يادگار امام (ره) قم
¤ شاهين بوشهر - پيكان قزوين، ساعت 40:16، ورزشگاه شهيد بهشتي بوشهر
¤ استقلال اهواز - ملوان بندرانزلي، ساعت 40:16، ورزشگاه تختي اهواز
هفته پانزدهم
شنبه - 9/8/88
¤ سپاهان اصفهان - ابومسلم خراسان، ساعت 15:14، ورزشگاه ذوب آهن فولاد شهر
¤ استيل آذين تهران - پرسپوليس تهران، ساعت 30:16، ورزشگاه آزادي تهران
يكشنبه - 10/8/88
¤ سايپا كرج - استقلال اهواز، ساعت 15:14، ورزشگاه انقلاب كرج
¤ ملوان بندرانزلي - پاس همدان، ساعت 15:14، ورزشگاه تختي بندرانزلي
¤ پيكان قزوين - راه آهن شهرري، ساعت 15:14، ورزشگاه شهيد رجايي قزوين
¤ تراكتورسازي تبريز - مس كرمان، ساعت 15:14، ورزشگاه يادگارامام (ره) تبريز
¤ فولاد خوزستان - صباي قم، ساعت 30:16، ورزشگاه اختصاصي فولاد اهواز
دوشنبه - 11/8/88
¤ مقاومت شهيد سپاسي شيراز - ذوب آهن اصفهان، ساعت 15:14، ورزشگاه حافظيه شيراز
¤ استقلال تهران - شاهين بوشهر، ساعت 30:16، ورزشگاه آزادي تهران
هفته شانزدهم
پنجشنبه - 14/8/88
¤ پرسپوليس - ابومسلم خراسان، ساعت 30:16، ورزشگاه آزادي تهران
جمعه - 15/8/88
¤ پاس همدان - سايپا كرج، ساعت 15:14، ورزشگاه قدس همدان
¤ پيكان قزوين - سپاهان اصفهان، ساعت 15:14، ورزشگاه شهيد رجايي قزوين
¤ صباي قم - ملوان انزلي، ساعت 15:14، ورزشگاه يادگار امام (ره) قم
¤ استقلال اهواز - تراكتورسازي تبريز، ساعت 30:16، ورزشگاه تختي اهواز
شنبه - 16/8/88
¤ ذوب آهن اصفهان - فولاد خوزستان، ساعت 15:14، ورزشگاه
ذوب آهن فولاد شهر
¤ مس كرمان - استيل آذين تهران، ساعت 15:14، ورزشگاه شهيد باهنر كرمان
¤ شاهين بوشهر- مقاومت شهيد سپاسي، ساعت 30:16، ورزشگاه شهيد بهشتي بوشهر
¤ راه آهن شهرري - استقلال تهران، ساعت 30:16، ورزشگاه آزادي تهران

 



كشتي ايران براي جهاني ماندن نيازمند برنامه ريزي است

هفته گذشته با نايب قهرماني تيم ملي كشتي فرنگي ايران رقابت هاي جهاني سال 2009 هرنينگ دانمارك به پايان رسيد و پرونده اين رقابت ها به عنوان مسابقات جهاني بسته شد، اما اين پرونده براي كشتي ما و تجزيه و تحليل آن به منظور برنامه ريزي براي سال هاي آينده همچنان باز است و قابل تعمق.
به گزارش ايرنا كشتي ايران پس از ناكامي در المپيك 2008 پـكن، با كادرهاي فني جديد و تلاشي استانداردتر و هدفمندتر از گذشته دوباره جهاني شد و اكنون براي جهاني ماندن و تداوم روند رو به جلو نياز به تفكرات، برنامه ريزي و تداركات جهاني دارد.
كشورهاي صاحب كشتي به عنوان رقيبان اصلي ما، بلافاصله پس از پايان سوت آخرين كشتي جهاني سال 2009 هرنينگ يعني مبارزه لوپز نونز از كوبا و دره ميل بايزر از آمريكا در فينال وزن 120 كيلوگرم كشتي فرنگي به فكر برنامه ريزي براي حضوري پررنگتر در جهاني 2010 در روسيه خواهند بود كه اگر ما نيز چنين نكنيم، از قافله به سرعت در حال حركت كشتي جهان به سوي المپيك 2012 لندن جا خواهيم ماند.
بدون شك يكي از سرفصل هاي برنامه هاي اين كشورها در جهاني 2010 روسيه به زير كشيدن تيم هاي ايران از سكوي جهاني 2009 هرنينگ و قرار گرفتن در جاي آنهاست كه اگر اين نكته مهم مورد توجه برنامه ريزان كشتي ايران قرار نگيرد، بعيد نيست كه داستان جهاني 2007 باكو و المپيك 2008 دوباره تكرار شود.
حال كه دوباره جهاني شده ايم، بايد طوري برنامه ريزي كنيم و طوري به جهان امروز كشتي نگاه كنيم كه جهاني باقي بمانيم و براي دست يابي به اين هدف هم بايد به سراغ مردان در سطح جهاني خود رفته آنها را براي كمك به اهالي فن دست اندركار ترغيب كنيم، چرا كه كار در جهاني سال آينده در روسيه و سپس سال 2011 در تركيه براي كسب سهميه هاي المپيك 2012 لندن بسيار سخت خواهد بود.
بايد پذيرفت كه در المپيك 2008 پكن در انتخاب اعضاي كادرهاي فني، برنامه ريزان و افراد دور و بر تيم هاي ملي كشتي درست عمل نشد و كشتي هم در ميدان بسيار مهمي چون المپيك چوبش را خورد و مديريت حاكم بر اين ورزش هم زير سؤال رفت.
پس از اين شكست تا حدودي نگاه ها تغيير كرد و پرده ها از جلوي ديد تصميم گيرندگان كنار رفت و افراد توانمندتر به ميدان فرا خوانده شدند و آن شد كه در جهاني 2009 هرنينگ اتفاق افتاد، حال اين روند نبايد متوقف شود.
فرقي نمي كند چه كسي يا كساني مديريت كشتي را به دست دارند و خواهند داشت، مهم اين است كه استانداردهاي مديريتي و واقعيت هاي روز كشتي جهان كه همان استفاده از افراد كارآمد و در سطح جهاني براي جهاني ماندن است، مورد توجه قرار گيرد.
جهاني هرنينگ سواي نتايج به دست آمده، براي كشتي ايران و مديريت اين ورزش نكات بسياري براي ارزيابي و ريز شدن به ارمغان آورد كه اگر مورد توجه قرار گيرند، بدون شك روند مديريتي كاروان اعزامي كشتي و تيم هاي ملي در جهاني هاي بعدي به مراتب بهتر و كارآمدتر پيش خواهد رفت.
يكي از موارد مهمي كه مسابقات جهاني 2009 هرنينگ ثابت كرد اين است كه برخلاف نظرات تعدادي صاحب نظران، كشتي ايران هم مربيان خوب دارد و هم پشتوانه هاي قابل بحث كه در صورت ديده شدن و مورد توجه قرار گرفتن مي توانند زمينه رشد و بالندگي ورزش اول ايران در جهان را فراهم كنند كه كردند.
جهاني 2009 هرنينگ ثابت كرد كه در كشتي ما هم مربيان در سطح جهان وجود دارند و هم جواناني كه اگر چشم هايمان را بشوييم و كارشناسانه و آينده نگرانه به آنها بنگريم، مي توانيم همانند هرنينگ توجه جهانيان را به دلاوري، شجاعت، سبك كشتي و خلاقيت آنها جلب كنيم.
به واقع ما بپذيريم كه يكي از غني ترين كشورهاي صاحب كشتي جهان از لحاظ كشتي گيران پايه و داراي پشتوانه محسوب مي شويم، اما نبود نگاه هاي كارشناسانه باعث طرد برخي از افراد به دردبخور كشتي شده است كه اگر روزي توان مديريتي در كشتي ما به حدي برسد كه بتواند نفرات موثر در شرايط كنوني را براي سرعت بخشيدن به پيشرفت كشتي ايران دور هم جمع كند، مي توان اميدوار بود كه كشتي ايران زودتر از برنامه هاي روي كاغذ به جايگاه واقعي خود در كشتي جهان دست پيدا كند.
براي جهاني باقي ماندن بايد جهاني سرمايه گذاري كنيم، تداركاتمان در حد تيم هاي درجه اول و در سطح جهان باشد، با نگاه جهاني به تورنمنت هاي مطرح جهان برويم، به شكل منطقي پاي كشورهاي در سطح جهان را به تورنمنت هاي بين المللي بكشانيم.
با هدف جبران شكست تلخ المپيك 2008 بايد از همين امروز، مردان در سطح جهاني خود را كه به هر نحو و بهانه اي خارج از دايره مديريتي كشتي قرار گرفته اند، براي كمك به كادرهاي فني به ميدان و همكاري فرا بخوانيم، كادرهاي فني تيم هاي ملي را با مردان سطح جهاني خود تقويت كنيم تا براي كسب موفقيت در المپيك 2012 لندن تجهيز شويم.
اين يك واقعيت انكارناپذير است كه كشتي ما در المپيك 2008 پكن شكست تلخي را تجربه كرد كه خوشايند مسئولان درجه اول نظام و ورزش كشور و مردم نبود كه كارشناسان واقعي يكي از دلايل اصلي آن را عدم استفاده لازم از موجوديت فني داخلي مي دانند، اما نتايج جهاني 2009 هرنينگ ثابت كرد كه تغيير روش در جذب نيروهاي كارآمد و توانمند و اعتماد به آنها، حركتي مثبت و قابل توجه بوده است كه براي موفقيت در المپيك 2012 لندن بايد تداوم داشته باشد.
سال آينده جهاني 2010 در روسيه به عنوان قدرت اول كشتي جهان برگزار خواهد شد و كشور ما نيز به عنوان يكي از سه قدرت برتر جهان در هر دو رشته مورد توجه تمام كشورهاي صاحب كشتي جهان قرار خواهند داشت و به همين خاطر نيز مي طلبد از هم اكنون طوري برنامه ريزي كنيم كه شادي پيروزهاي دلچسب جهاني 2009 هرنينگ در جهاني 2010 روسيه نيز تكرار شود.

 



نگاهي به حريفان نوجوانان ايران در جام جهاني نيجريه
 از لاله هاي نارنجي تا آسمان خراش هاي قاره سياه

در فاصله كمتر از 9 روز تا آغاز رقابت هاي جام جهاني نوجوانان، تيم ايران هم آماده حضور در مسابقات مي شود. تيم پراميد ايران كه با قهرماني اش در آسيا به دومين جام جهاني رسيد در گروه خود در كنار تيم هاي هلند، كلمبيا و گامبيا قرار گرفته است. گروهي كه مي تواند براي تيم ايران اميدهاي صعود را به وجود بياورد. در ذيل تيم هاي هم گروه ايران را در اين رقابت ها مرور مي كنيم:
هلند؛ بازيكن ساز ولي كم تجربه
بازيكنان كليدي: اوكوژان اوزياكوپ (بازيكن مياني)، شبير آيسوفي (بازيكن مياني)، لوك كاستايگنوس (مهاجم)
فوتبال هلند به سازندگي معروف است. فعاليت بزرگترين مدرسه هاي فوتبال كه سرآمد آن باشگاه آژاكس است، از هلند كشوري ساخته كه تيم هاي پايه اش معمولا جزو بهترين تيم هاي دنيا هستند. با اين حال نارنجي ها هيچ وقت نتوانسته اند به مقام درخور توجه دست پيدا كنند. به غير از اين آنها به غير از حضور در جام جهاني سال 2005، نوجوانان هلندي تجربه ديگري در اين سطح ندارند. هلند تنها در جام جهاني 2005 در اين مسابقات حضور داشته و البته در نخستين و تنهاترين تجربه اين تيم به مقام سوم رسيد. نوجوانان هلند در سال 2007 نتوانستند به جام جهاني كره جنوبي صعود كنند و اين بار پس از موفقيت در بازي پلي آف رقابت هاي انتخابي آنها جواز حضور در جام جهاني نيجريه را بدست آوردند. هلندي ها كه با وجود سابقه فراوان شان در تربيت استعدادهاي فوتبال، جزو تيم هاي كم تجربه جام جهاني به حساب مي آيند، اميد دارند كه بتوانند در جام جهاني نيجريه نتيجه بهتري را نسبت به نخستين دوره حضورشان كسب كنند. يول ولتن مدافع هلندي درباره جام جهاني نيجريه مي گويد: قطعا در اين دوره كار دشواري را پيش رو داريم چرا كه هيچ تيم ضعيفي در اين مسابقات حضور ندارد. مي خواهيم شروع خوبي داشته باشيم و بهترين عملكردمان را ارايه دهيم. بعد از آن بايد منتظر باشيم تا ببينيم چه اتفاقي مي افتد.
كلمبيا؛ باتجربه ترين تيم گروه
بازيكنان كليدي: ادوين كاردونا (بازيكن مياني) و ويلسون كوئرو (مهاجم) چهار پيروزي، دو تساوي و يك شكست به همراه 11 گل زده و شش گل خورده كارنامه تيم كلمبيا در جام جهاني گذشته است. كارنامه اي كه نشان مي دهد كه ايران و ديگر رقبا كار آساني برابر تيم آمريكاي جنوبي ندارند. اين تيم تا به حال در جام هاي جهاني 1989، 1993، 2003 و 2007 حضور داشته و باتجربه ترين تيم گروه به حساب مي آيد.
بهترين عملكرد اين تيم هم با سرمربيگري ادواردو لارا برمي گردد كه اين تيم توانست در جام جهاني 2003 فنلاند مقام چهارم مسابقات را كسب كند. اين تيم در بازي رده بندي با شكست برابر آرژانتين به مقام چهارم رسيد.
كلمبيايي ها اميدوارند كه با اتكا به بازيكنان فيزيكي و تكنيكي خود مقام بهتري را در مقايسه با جام جهاني 2003 كسب كنند. ويافارا سرمربي كلمبيا، مي گويد: ما تركيب بسيار خوبي در اختيار داريم، تركيبي كه از بازيكنان با كيفيتي تشكيل شده است. مي خواهيم بيشتر كار كنيم تا بهترين عملكردمان را ارايه كنيم.
گامبيا؛ قهرمان آفريقا و ترس از بازيكن صغرسن
بازيكنان كليدي: موسي كامارا (دروازه بان)، سايهو گاساما (بازيكن مياني) ابريما بويانگ (مهاجم).
سه حضور در جام جهاني نوجوانان تجربه ارزشمندي براي گامبيا به حساب مي آيد. كشوري كوچك در غرب آفريقا كه به تازگي به قطب هاي فوتبال پايه اي در قاره سياه تبديل شده است. گرچه تيم ملي بزرگسالان و تيم هاي باشگاهي گامبيا هيچ وقت حرفي براي گفتن نداشته اند اما، تيم نوجوانان اين كشور عملكرد خيره كننده اي در اين سال ها داشته است.
گامبيا كه با قهرماني در رقابت هاي قهرماني آفريقا به جام جهاني نوجوانان راه يافت، حريفي دشوار براي تيم ايران و ديگر حريفان به حساب مي آيد. به غير از قدرت ذاتي فيزيكي بازيكنان آفريقايي، وجود بازيكنان صغرسن بزرگترين نگراني تيم هاي حريف گامبياست. دغدغه اي كه البته فيفا براي آن چاره اي نينديشيده است. مسئولان فدراسيون فوتبال گامبيا با استفاده از مربيان انگليسي، سبك جديدي را به فوتبال پايه اي اين كشور وارد كرده اند. سبكي كه با توجه به فيزيك بدني بازيكنان گامبيايي با فوتبال اين كشور جور درآمده و نتايج اين تيم در مسابقات قهرماني آفريقا نشان دهنده پيشرفت فوتبال پايه اي اين كشور است.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14