(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 25 مهر 1388- شماره 19487
 

كوتاه اقتصادي
با اجراي طرح تحول اقتصادي: كنتور آب، برق و گاز مشترك خانوارها جدا مي شود
توافق جديد ايران با 2 شركت اروپايي براي توسعه فاز 13پارس جنوبي
آغاز اجراي طرح ملي بيمه روستاييان آغاز شد
عرضه سهام باشگاه هاي پرسپوليس و استقلال در بازار فرابورس
مركز آمار: نرخ بيكاري در تابستان به 3/11 درصد رسيد
تكذيب توزيع چاي رايگان بين مردم
زيان يك ميليارد دلاري بزرگترين بانك آمريكا
ذخاير ارزي ايران از مرز 100 ميليارد دلار فراتر رفت
بهاي نفت از مرز 78 دلار گذشت
مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي: نگران تحريم بنزين نيستيم
بزرگترين جايگاه سوخت كشور در پايانه غرب افتتاح مي شود
اخراج دسته جمعي مسئولان نفت و گاز تركمنستان
مركز تجاري ايران در افغانستان به زودي راه اندازي مي شود
طلا ركورد شكست



كوتاه اقتصادي

¤ تاخير هفت ماهه شركت تاپكو در تحويل خودروي فيات سي ينا باعث شد تا خريداران اين خودرو نسبت به عدم پايبندي تاپكو به تعهدات خود به شركت فيات ايتاليا شكايت كنند.
¤ نايب رئيس كميسيون كشاورزي گفت: گمرك، وزارت بهداشت، سازمان استاندارد و وزارت جهاد كشاورزي قرار شد 100نمونه تصادفي از برنج موجود در بازار و برنج وارداتي را آزمايش كنند و نتيجه را به صورت رسمي به كميسيون كشاورزي ارائه كنند كه هنوز نتيجه بررسي آنها ارسال نشده است.
¤ دبيركل اتاق تعاون ايران گفت: در راستاي تاسيس مركز تجاري ايران در عراق با مشكل ضابطه اي مواجه هستيم كه تا دو ماه آتي اين مشكل مرتفع و تعاونگران مي توانند در تمام بخش هاي تعاوني و خصوصي سرمايه گذاري كنند.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 4480 الي 4487، 7740 الي 7743، 7746 الي 7748، 77980 الي 77986، 7716، 8840 الي 8847 و در مركز مخابرات شهيد صدوقي(فرديس1) كرج با پيش شماره هاي 650 الي 655، 657 الي 659 از امروز به مدت 72ساعت با اختلال همراه است.
¤ بدهي هاي ارزي بانك مركزي در سال گذشته با 30/5 درصد كاهش به 9 هزار و418 ميليارد و430 ميليون تومان رسيد. همچنين بدهي بانك ها و موسسات غيربانكي، بانك هاي تجاري، بانك هاي غيردولتي و موسسات غيربانكي و بانك هاي تخصصي در سال 87 به بانك مركزي معادل 738 هزار و710 ميليارد و90 ميليون تومان اعلام شده است. بنابراين گزارش: بدهي دولت به بانك مركزي در طول سال 87 با كاهش يك درصدي نسبت به سال 86 به 13هزار و25ميليارد و930 ميليون تومان رسيد.
¤ توليد سنگ آهن بافق با توسعه معادن اين منطقه از 7 ميليون تن فعلي به 10ميليون تن افزايش مي يابد.مهندس احمدعلي هراتي نيك، رئيس هيات عامل ايميدرو، در جريان بازديد از طرح فولاد بافق با بيان اين مطلب اظهار داشت: علاوه بر معادن قبلي، با توسعه فعاليت معادن سه چاهون، چاه گز و ميشدوان به اين هدف دست مي يابيم.
¤ وزير نفت گفت: واگذاري و انتقال 70درصد سهام شركت نيكو در ميدان نفتي آزادگان به يك شركت چيني هنوز نهايي نشده است.
¤ شركت سهامي بيمه ايران تعدادي از خسارت هاي آتش سوزي بازار تهران را در صحنه حادثه پرداخت كرد و مابقي در حال تصفيه، تكميل مدارك و بررسي مي باشد.
¤ از سوي سازمان تامين اجتماعي به بازماندگان بيمه شده يا مستمري بگير، مستمري تعلق مي گيرد.به گزارش روابط عمومي سازمان تامين اجتماعي، در صورتي كه بيمه شده يا مستمري بگير تحت پوشش تامين اجتماعي فوت نمايد، افراد تحت تكفل او مي توانند با مراجعه به شعبه تامين اجتماعي و تحويل مدارك لازم، تقاضاي برقراري مستمري نمايند.
¤ رئيس سازمان دامپزشكي كشور گفت: واردات تليسه گاو از آمريكا در راستاي افزايش توليد شير و اهداف سند چشم انداز در بخش توليد شير بوده است.

 



با اجراي طرح تحول اقتصادي: كنتور آب، برق و گاز مشترك خانوارها جدا مي شود

محاسبه آب، برق و گاز مصرفي از طريق خانه شماري صورت مي گيرد و وزارت نيرو به سمتي حركت خواهد كرد كه كنتور جداگانه به تك تك خانواده ها واگذار كند.
فرزين سخنگوي طرح تحول اقتصادي دولت با بيان اين مطلب درباره پرداخت يارانه به خانه هاي با آب و گاز مشترك اظهار داشت: در طرح تحول اقتصادي پيشنهاد خاصي براي اين گونه خانه ها مطرح نشده است و براساس همان روشي كه وزارت نيرو تاكنون انجام مي داد در آينده هم عمل خواهد شد. يعني از طريق خانه شماري و تعداد واحدهاي هر مجتمع مسكوني و سرشكن كردن سرانه هر خانوار، اگر تحت پوشش قرار گيرند، يارانه نقدي به حساب آنها واريز مي شود.
فرزين همچنين با تاكيد بر عزم جدي دولت براي اجراي اين طرح در پاسخ به احتمال افزايش قيمت ها و افزايش شديد تورم گفت: با تعريف 9 بسته حمايتي، كمترين افزايش و جهش قيمت را خواهيم داشت.
وي همچنين با اشاره به ادامه بررسي اين طرح در مجلس گفت: در حال حاضر ماده يك در حال بررسي است و تنها چهار اصلاحيه جديد در صحن علني صورت گرفته كه در مورد قيمت گاز و برق و حامل هاي انرژي فسيلي مانند بنزين، نفت سفيد، نفت كوره، گاز طبيعي و گاز مايع در لايحه آمده است كه بايد حداكثر تا پايان برنامه پنجم قيمت گاز به 75 درصد قيمت صادراتي آن و در مورد برق به قيمت تمام شده برسد كه واژه حداكثر حذف و قرار شد تا پايان برنامه پنجم تحقق پيدا كند.
وي افزود: در خصوص قيمت گاز طبيعي براي واحدهاي صنعتي پالايشي و پالايشگاه ها پيشنهاد شد در 10 سال براساس 10 درصد قيمت گاز منطقه خليج فارس تعيين شود كه با حذف 10 درصد قرار شد با 65 درصد قيمت گاز طبيعي صادراتي اصلاح صورت پذيرد.
وي علت تعيين 10 سال قيمت را ايجاد تصويري روشن از قيمت آينده انرژي به سرمايه گذاران خارجي كه قصد سرمايه گذاري دارند برشمرد و افزود: يكي از مهم ترين پارامترها براي كساني كه قصد سرمايه گذاري دارند اين است كه بدانند قيمت حامل هاي سوختي تا 10 سال آينده در ايران به چه اندازه خواهد بود.
فرزين در ادامه همچنين عنوان 65 درصد قيمت صادراتي را يك عدد خوب ذكر كرد و افزود: مطالعات نشان مي دهد عربستان 70 درصد قيمت گاز صادراتي را تعيين كرد كه با تعيين اين درصد مزيتي براي سرمايه گذاران خواهد بود.
وي در خصوص پرداخت يارانه هاي نقدي و غيرنقدي به دهك هاي جامعه گفت: پيشنهاد اوليه دولت پرداخت يارانه ها به 70 درصد مردم يعني هفت دهك بود كه كميسيون 50 درصد جامعه يا همان 5 دهك را تصويب كرد.
محاسبه از طريق خانه شماري
با اجراي طرح هدفمند كردن يارانه ها شهروندان پرداخت قبوض آب، برق و گاز را از طريق كارت هاي اعتباري انجام خواهند داد.
موسي الرضا ثروتي عضو كميسيون برنامه و بودجه با بيان اين مطلب گفت: طبق برنامه پيش بيني شده توزيع يارانه هاي نقدي به صورت كارت اعتباري انجام مي شود كه جزئيات نحوه استفاده از اين كارت ها در مجلس در حال بررسي است.
وي با اشاره به اينكه هدفمند كردن يارانه ها امري ضروري و مهم براي كشور است، اظهار داشت: در برنامه سوم و چهارم هدفمند كردن يارانه ها جزء برنامه ها بود، اما در دولت هاي قبلي اجرا نشد، تا به حال نزديك به يك سال روي آن كار كارشناسي شده است.
وي با اشاره به تصويب كليات اين طرح تأكيد كرد: هم اكنون سالانه 110 هزار ميليارد تومان يارانه در بخش هاي مختلف عرضه مي شود و كساني كه درآمد بالايي در كشور دارند، از سهم بيشتري از يارانه ها برخوردارند.
ثروتي با اشاره به نحوه پرداخت يارانه ها، تصريح كرد: يارانه ها در قالب كارت هاي اعتباري توزيع خواهد شد و شهروندان براي پرداخت قبوض مي توانند از طريق همين كارت هاي اعتباري اقدام كنند، نحوه استفاده از آن و جزئيات ديگر در حال بررسي است.
وي افزود: مازاد اين يارانه ها صرف ساير خدمات خواهد شد و نحوه قيمت گذاري حامل هاي انرژي براي توزيع به عهده دولت خواهد بود.
عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس تصريح كرد: به عنوان مثال افرادي كه از 3 خودروي سواري در شهر استفاده مي كنند، نزديك به 500 هزار تومان در ماه از يارانه استفاده مي كنند، در حالي كه به افراد تحت پوشش كميته امداد، ماهيانه 20 هزار تومان يارانه تعلق مي گيرد.
ثروتي در پايان با ابراز خرسندي از اينكه مصرف انرژي با هدفمند كردن يارانه ها كنترل خواهد شد، تصريح كرد: اگر يارانه ها هدفمند شود باتوجه به اينكه مصرف انرژي در كشور چهار برابر متوسط ديگر كشورها است، كنترل مي شود و خانوارها نيز بر مصرف انرژي مديريت خواهند كرد.


 



توافق جديد ايران با 2 شركت اروپايي براي توسعه فاز 13پارس جنوبي

معاون سرمايه گذاري شركت ملي نفت با تشريح آخرين وضعيت مذاكرات صورت گرفته با شركت هاي شل و رپسول، از حصول توافق جديد با اين دو شركت براي مشاركت و سرمايه گذاري در پارس جنوبي خبر داد.
حجت الله غنيمي فرد در گفتگو با خبرگزاري مهر فازهاي 13 و 14 پارس جنوبي، گفت: به دنبال مذاكراتي كه در طي ماه هاي گذشته با اين دو شركت خارجي انجام شده بود اخيراً تعريف جديدي براي توسعه مقدماتي فاز 13 پارس جنوبي در شركت ملي نفت انجام شده كه اين موضوع مورد تاييد شل و رپسول نيز قرار گرفته است.
وي با اشاره به توافقهاي صورت گرفته با شركتهاي شل و رپسول براي توسعه زود هنگام فاز 13پارس جنوبي تصريح كرد: در اين رابطه با طرفهاي خارجي نيز به اين توافق رسيده ايم تا توسعه كل پروژه فاز 13پارس جنوبي را در قالب يك طرح مشترك و تركيبي آغاز كنيم.
وي افزود: اين توافق جديد بدان معنا خواهد بود كه پس از آغاز توسعه زود هنگام، طرح توسعه بلندمدت اين فاز پارس جنوبي آغاز شود تا بتوان خوراك مورد نياز براي كارخانه پرشين ال ان جي تامين شود.
دليل تاخيرها
وي در رابطه با تاخيرهاي 4 تا 5 ساله ايجاد شده توسط شركتهاي شل و رپسول براي اجرايي كردن قرارداد توسعه بخش هاي بالادستي و پايين دستي فازهاي 13 و 14پارس جنوبي اظهار داشت: هم اكنون چند ماه از به پايان رسيدن قرارداد قبلي امضا شده با اين دو شركت اروپايي باقي مانده است.
وي با اشاره به تغييرات به وقوع پيوسته در بازارهاي جهاني نفت و گاز و به تبع آن تغييرات قيمتي ايجاد شده در خريد برخي از تجهيزات مورد نياز اين دو فاز، يادآور شد: در اين رابطه برخي از برآوردهاي انجام شده قبلي دستخوش تغييراتي شده بود به طوري كه با توجه به افزايش قيمتها امكان تامين برخي از تجهيزات و يا خدمات فني جانبي در سالهاي گذشته فراهم نبود.
به گفته وي همچنين براساس اعلام نمايندگان اين دو شركت خارجي اعمال برخي تغييرات مديريتي و يا گروه هاي مذاكره كننده موجب ايجاد تاخير در اجراي قرارداد قبلي شده است.
لايه هاي نفتي پارس جنوبي با قطرمشترك نيست
مديرعامل شركت نفت و گاز پارس با تأكيد بر اينكه لايه هاي نفتي پارس جنوبي با كشور قطر مشترك نيست، گفت: توليد گاز از نيمي از چاه هاي فاز 9 پارس جنوبي تا 14روز آينده آغاز مي شود.
علي وكيلي در جمع خبرنگاران با بيان اينكه قرارداد شيرين سازي گاز فازهاي 6 تا 8 پارس جنوبي به منظور شيرين سازي 100ميليون مترمكعب گاز فازهاي6 تا 8 پارس جنوبي امضا شده است، گفت: پيش بيني مي كنيم با راه اندازي فازهاي 15و 16، 17و 18 معادل يكصد ميليون مترمكعب به ظرفيت گاز شيرين سازي شده پارس جنوبي اضافه شود.
به گزارش خبرگزاري مهر به گفته وي با راه اندازي اين واحدهاي جديد، ظرفيت توليد گاز پالايش شده فازهاي مختلف پارس جنوبي به روزانه 400 ميليون مترمكعب افزايش مي يابد.
وي در ادامه در مورد اقتصادي بودن اجراي طرح شيرين سازي گاز فازهاي 6 تا 8 پارس جنوبي، تصريح كرد: طرح شيرين سازي بخش پايين دستي فاز 12پارس جنوبي متعلق به اين طرح بوده و با توجه به اينكه در بالادستي فاز 12 شيرين سازي چنداني نداريم و گاز با يك واحد نم زدايي پالايش مي شود.
وي افزود: از سوي ديگر وقتي پروژه اي را به صورت «ال ان جي» اجرايي مي كنيم چون گاز را به صورت محموله اي مصرف مي كنند، ممكن است در مواقعي بازار اشباع باشد و خريدار «ال ان جي» كم باشد، در آن صورت در اين فاصله، از تاسيسات شيرين سازي فاز 12استفاده مي كنيم و گاز را شيرين كرده و به شبكه سراسري تزريق مي كنيم.
وكيلي با اشاره به ظرفيت 75ميليون مترمكعب توليدگاز در فاز 12پارس جنوبي اظهار داشت: تمام 75ميليون مترمكعب گاز توليد شده در فاز 12پس از استحصال شيرين سازي خواهد شد.

 



آغاز اجراي طرح ملي بيمه روستاييان آغاز شد

بيمه ايران در پي توافق به عمل آمده في مابين شركت پست بانك ايران و شركت سهامي بيمه ايران طرح ملي بيمه روستائيان را آغاز كرد.
حميدي، رئيس كميته راهبردي اين طرح با اعلام اين خبر گفت: طي ماه هاي گذشته جلسات كارشناسي اين طرح با حضور تعدادي از مديران ذيربط در بيمه ايران، نمايندگان بيمه ايران و نمايندگان دفاتر روستايي ICT برگزار شد و زيرساخت ها تهيه و كارشناسي هاي فني و تداركاتي به عمل آمد و از اوائل سال جاري ابتدا در استان گلستان و سپس در سه استان ديگر اجراي آزمايشي آن آغاز شد.
عضو هيئت مديره بيمه ايران تصريح كرد: در طرح ملي بيمه روستائيان كه براي اولين بار توسط بيمه ايران طراحي و به اجرا درآمده است، نمايندگان بيمه ايران و دفاتر پست بانك ايران به صورت مشترك از طريق اينترنت بيمه نامه هاي آتش سوزي، حوادث روستايي، اتومبيل و مسئوليت را در اختيار روستائيان قرار مي دهند و روستائيان مي توانند با مراجعه به دفاتر روستايي ICT (پست بانك) هر يك از بيمه نامه هاي مورد نياز خود را خريداري كنند.
وي افزود: مراحل آموزشي و زيرساخت هاي لازم براي سراسر كشور در حال اجرا است و به محض اعلام از سوي كميته راهبردي فروش بيمه نامه روستايي در تمامي كشور به صورت سراسري آغاز خواهد شد.

 



عرضه سهام باشگاه هاي پرسپوليس و استقلال در بازار فرابورس

رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار، از امكان عرضه سهام باشگاه هاي پرسپوليس و استقلال در بازار سوم فرابورس خبر داد.
علي صالح آبادي در گفت وگو با ايرنا، افزود: در صورتي كه اين باشگاه ها از سودآوري مناسبي برخوردار نباشند سهام آنها به صورت بلوكي در بازار سوم فرابورس عرضه خواهد شد.
وي با بيان اينكه دو نوع عرضه براي سهام شركت هاي دولتي وجود دارد، اظهار داشت: در بازار بورس اوراق بهادار در واقع شرايط پذيرش خاصي وجود دارد كه سودآوري جزو شروط اصلي آن است به نحوي كه شركت بايد سودآور باشد تا بتواند وارد بورس شود.
وي تصريح كرد: در بازار فرابورس سهام شركت هايي كه داراي چشم انداز سودآور هستند نيز قابل عرضه است.
صالح آبادي با اشاره به طراحي بازار سوم در فرابورس، گفت: در اين بازار عرضه هاي خرد انجام نخواهد شد زيرا به طور عام شركت هاي زيان ده عرضه عمومي نمي شوند تا افرادي كه سهام را خريداري كرده و منتظر دريافت سود هستند، با مشكلي مواجه نشوند.
به گفته وي، در صورتي كه باشگاه پرسپوليس و استقلال داراي سودآوري مناسب نباشند در اين بازار عرضه نخواهند شد.
وي اظهار داشت: امكان عرضه بلوك و عمده در بازار سوم فرابورس فراهم شده تا شركت ها در آنجا به يكباره و بصورت بلوكي عرضه و معامله شوند.

 



مركز آمار: نرخ بيكاري در تابستان به 3/11 درصد رسيد

براساس اعلام مركز آمار نرخ بيكاري در تابستان سال جاري به 3/11 درصد رسيد.
نتايج طرح آمارگيري از نيروي كار در تابستان 1388 منتشر شد. بررسي نرخ بيكاري افراد 10 ساله و بيشتر نشان مي دهد كه
3/11درصد از جمعيت فعال (شاغل و بيكار)، بيكار بوده اند، بررسي روند تغييرات نرخ بيكاري حاكي از آن است كه اين شاخص، نسبت به تابستان 1387، 1/1 و نسبت به بهار 1388، 2/0 درصد افزايش يافته است.
در تابستان سال جاري 7/39 درصد جمعيت 10 ساله و بيش تر از نظر اقتصادي فعال بوده اند، يعني در گروه شاغلان يا بيكاران قرار گرفته اند. بررسي تغييرات نرخ مشاركت اقتصادي حاكي از آن است كه اين نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل 7/1 درصد افزايش و نسبت به بهار 1388، به ميزان 8/0 كاهش يافته است.
نرخ بيكاري جوانان 15 تا 24 ساله حاكي از آن است كه 7/22 درصد از فعالان اين گروه سني در بهار 1388 بيكار بوده اند. بررسي تغييرات فصلي نرخ بيكاري جوانان 15 تا 24 ساله نشان مي دهد، اين نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل 4/0 درصد كاهش و نسبت به بهار 1388 به ميزان 3/0 درصد افزايش يافته است.
بررسي هاي انجام شده نشان مي دهد، استان هاي لرستان با
2/20 درصد و گيلان با 17 درصد بالاترين نرخ هاي بيكاري و استان هاي هرمزگان با 6/3 درصد و زنجان با 1/6 درصد كمترين نرخ هاي بيكاري را در تابستان 1388 به خود اختصاص داده اند.

 



تكذيب توزيع چاي رايگان بين مردم

رئيس سازمان چاي شمال كشور درباره شايعاتي در خصوص توزيع چاي هاي سنواتي به طور رايگان در بين مردم اظهار داشت: سال قبل قرار شد اگر هيئت دولت در خصوص سبد خانوار اقدامي كرد چاي نيز به اين سبد اضافه شود كه امسال هيچ سبد خانواري تاكنون در بين مردم توزيع نشده است.
حميد نصري در گفت وگو با مهر در ادامه با اعلام اين كه حدود 170 هزار تن چاي در انبارها باقي مانده است، گفت: هنوز هيچ خبري منوط بر فاسد شدن و يا عدم اين موضوع اعلام نشده است كه اين انبارها در حال حاضر زيرنظر بانك ملي و هيئت تصفيه سازمان چاي قرار دارد.
نصري در ادامه تصريح كرد: با هماهنگي وزارت بهداشت بزودي آزمايشات لازم بر روي اين چاي ها اقدام مي گيرد، اين در حالي است كه پيش از اين اتحاديه چايكاران اعلام كرده بود كه 170 هزار تن چاي فاسد بين مردم توزيع شد، يا اينكه كارخانه چاي تبديل به آغل شده، حرف من اين است كه اگر قرار است كسي از توزيع چاي ناسالم صحبت كند سازمان استاندارد و يا مجموعه وزارت بهداشت است نه اتحاديه چايكاران.
رئيس سازمان چاي شمال كشور در مورد واردات قلمه هاي چاي و انتقاد اتحاديه چايكاران نسبت به اين امر و لزوم حفظ قرنطينه وارداتي اظهار داشت: واردات قلمه كه توسط تبعه تانزانيايي متقاضي كارخانه چاي لاهيجان انجام خواهد شد، با نظارت مديريت حفظ نباتات استان گيلان، مركز تحقيقات چاي كشور و رئيس سازمان چاي شمال كشور در شرايط قرنطينه انجام خواهد شد و تاكنون نيز هيچ وارداتي صورت نگرفته است.
وي درباره آخرين چين برگ سبز (5 آبان) گفت: ميزان خريد برگ سبز چاي پيش بيني مي شود به 180 هزار تن برسد.
نصري در مورد تبديل بزرگترين كارخانه چاي رشت (مطهري) به آغل گوسفندان كه اين روزها خبر آن از سوي برخي سايت ها اعلام شده است: گفت: اين كارخانه در اختيار هيئت تصفيه سازمان چاي منحله است كه تمام اموال آن سازمان در حال تصفيه است و كارخانه چاي نيز تعطيل بوده و كار نمي كند و چنين مطلبي صحت ندارد، چرا كه در منطقه اي كه داراي حفاظت مي باشد چنين امري دور از واقعيت است.
اين كارخانه از سال 83 (زمان انحلال سازمان چاي) تعطيل شده و علاوه بر آن 3 كارخانه لاهيجان، سفيدرود رشت و تنكابن نيز در اختيار هيئت تصفيه سازمان چاي سابق است.

 



برخلاف پيش بيني ها در سه ماهه سوم سال جاري ميلادي
اتفاق افتاد زيان يك ميليارد دلاري بزرگترين بانك آمريكا

بانك آمريكا
(Bank of America) بزرگترين بانك اين كشور روز جمعه اعلام كرد برخلاف پيش بيني ها، اين بانك در سه ماهه سوم امسال متحمل يك ميليارد دلار زيان خالص شده است.
به گزارش واحد مركزي خبر تحليلگران مسائل اقتصادي آمريكا مي گويند مجموع زيان سهامداران اين بانك دو ميليارد و240ميليون دلار يا 26درصد هر سهم آن هست كه بسيار زيادتر از ارقام پيش بيني شده قبلي است.
بانك آمريكا امسال يك ميليارد و200 ميليون دلار سود به سهامدارانش پرداخت كرده است. 893 ميليون دلار از اين مبلغ به دولت آمريكا به خاطر تزريق سرمايه پرداخت شده است.
بانك آمريكا كاهش ارزش دفتري دارايي هاي مريل لينچ و ديگر هزينه ها را از علل زيان بالاي خود عنوان كرده است.
در همين حال بلومبرگ در گزارشي خبر داد بازرس ويژه دولت آمريكا در امور بانكي اعلام كرد، كنث لوئيس رئيس «بانك آمريكا» در سال 2009 هيچ دستمزد و پاداشي دريافت نخواهد كرد.
به گزارش بلومبرگ، كنث فينبرگ تصريح كرد، عملكرد بانك آمريكا در سال 2009 به گونه اي بوده كه مقامهاي ارشد اين بانك به خصوص شخص رئيس آن مستحق دريافت دستمزد و پاداش در سال 2009 نيستند. لوئيس 62 ساله به علت عملكرد ضعيفش و زيان و ضرر شديد بانك آمريكا تحت فشارهاي زيادي است.كميسيون ارز و سهام آمريكا تحقيقات وسيع و گسترده اي را از عملكرد مديران بانك آمريكا آغاز كرده است. درآمد پايه لوئيس طي سه سال گذشته 5/1ميليون دلار بوده و وي بايد كل حقوق و پاداش دريافتي از ابتداي سال 2009 را بازپس دهد.
نگراني آلن گرينسپن از افزايش بدهي هاي آمريكا
رئيس سابق بانك مركزي آمريكا روز پنجشنبه اظهار داشت نگراني وي از افزايش بدهي هاي آمريكا بيشتر از نگراني هاي موجود نسبت به كاهش ارزش دلار است.
آلن گرينسپن Alan Greenspan رئيس سابق بانك مركزي آمريكا طي صحبتهاي خود خطاب به شوراي روابط خارجي آمريكا در نيويورك اظهار داشت وي نسبت به كاهش ارزش دلار كه اخيرا اتفاق افتاده است احساس نگراني چنداني نمي كند. گفتني است كاهش اخير ارزش دلار در برابر يورو و ساير ارزهاي عمده طي چهارده ماه گذشته بي سابقه بوده است.
انتقاد شديد آمريكا
از سياستهاي ارزي چين
وزارت دارايي آمريكا انعطاف ناپذيربودن سياستهاي ارزي چين را مورد انتقاد قرار داد و افزود، چين با دستكاري در نرخ ارز خود زمينه رقابت ناعادلانه در بازارهاي جهاني را فراهم آورده است.
به گزارش بلومبرگ، وزارت دارايي آمريكا افزود، عدم انعطاف پذيري سياستهاي ارزي چين و تثبيت نرخ يوان در برابر دلار، تلاشهاي اخير آمريكا براي از بين بردن بي تعادلي در اقتصاد جهاني را با شكست روبرو خواهد كرد.
بيانيه وزارت دارايي آمريكا در حالي منتشر شده كه رهبران گروه بيست در نشست پيتس بورگ آمريكا بر همكاري هاي بين المللي براي مقابله با بحران اقتصادي و مالي جهان و از بين بردن عدم تعادل در اقتصاد جهاني تاكيد كرده بودند.
بخش اشتغال در آلمان
به شدت تحت تاثير بحران است
بررسي ها نشان مي دهد كه بحران اقتصادي در آلمان باعث شده تا بخش اشتغال و ميزان پرداخت دستمزدها در اين كشور به ميزان قابل توجهي آسيب ببيند.
به گزارش روزنامه آلماني «ولفزبورگر آلگماينه»، بحران اقتصادي در آلمان ميزان دستمزد قانوني ميليون ها نفر را در آلمان كاهش داده است.
براساس اين گزارش كه توسط موسسه تحقيقات اقتصادي مانهايم وابسته به دانشگاه مانهايم تهيه شده، در پي بحران اقتصادي نرخ دستمزدها در آلمان تا حد 8 درصد كاهش يافته است. به اين ترتيب هر كدام از افراد هر ماه تا 149يورو كمتر حقوق گرفته اند.در همين حال به گزارش شبكه تلويزيوني دويچه وله، يك كارشناس موسسه پژوهش هاي اقتصادي RWI در ايالت هسن آلمان در پاسخ به احتمال طولاني شدن دوره ركود اقتصادي در اين كشور گفت حقيقتا مخاطره هاي بسياري وجود دارد كه مي تواند منجر به افزايش شدت و طولاني شدن دوره ركود اقتصادي در آلمان شود. اولين نكته آن است كه اوضاع بازارهاي مالي به اندازه لازم از صحت و ثبات كافي برخوردار نيست، لذا اين خطر وجود دارد كه ما با بحراني در حوزه مالي و اعتباري مواجه شويم كه روند توسعه اقتصادي را بيش از اين دچار ركود كند.

 



ذخاير ارزي ايران از مرز 100 ميليارد دلار فراتر رفت

قائم مقام سابق بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران با اعلام عبور ذخاير ارزي ايران از مرز 100 ميليارد دلار تاكيد كرد: سهم يورو در دخاير ارزي خارجي ايران از دلار آمريكا پيشي گرفته است.
حسين قضاوي طي مصاحبه اي در كشور اردن تصريح كرد: با توجه به سياستهاي بانك مركزي ايران براي افزايش سهم يورو و ساير ارزهاي معتبر بين المللي در ذخاير ارزي خارجي، سهم دلار در اين ذخاير به شدت كاهش داشته است و برآورد ما اين است كه ارزش يورو در ميان مدت بيشتر از دلار افزايش يابد، بنابراين كاملا منطقي است تا سهم بيشتري از ذخاير ارزي خود را به يورو اختصاص دهيم.
احمدي نژاد رئيس جمهور ايران ماه گذشته دستور داد تا سهم بيشتري از ذخاير ارزي ايران به يورو تبديل شود، بحران مالي و اقتصادي آمريكا و افزايش كسري بودجه اين كشور موجب كاهش ارزش دلار شده است.
ارزش دلار ديروز با 3/0 درصد كاهش روبرو شد و هر يورو در برابر 4816/1 دلار آمريكا داد و ستد شد، ارزش دلار در برابر يورو از ماه فوريه تاكنون 15 درصد كاهش داشته است.
شاون اسبورن كارشناس ارشد ارزي در تورنتو گفت: دلار وارد سير كاهش ارزش فصلي خود شده است و بانكهاي مركزي آسيا به خريد يورو ادامه خواهند داد.
قضاوي همچنين گفت: ميزان ذخاير ارزي ايران از 100 ميليارد دلار فراتر رفته است، وي در عين حال اشاره اي به سهم ذخاير يورو و دلار در ايران نكرده است.

 



بهاي نفت از مرز 78 دلار گذشت

بهاي نفت خام در بازارهاي جهاني به بالاترين حد در يكسال گذشته رسيد و از 78 دلار در هر بشكه گذشت.
در معاملات روز جمعه بازار آسيا هر بشكه نفت خام سبك شيرين آمريكا موسوم به وست تگزاس اينترميديت براي تحويل در ماه نوامبر 78 دلار و 17 سنت داد و ستد شد.
در اين حال بهاي هر بشكه نفت خام پايه برنت درياي شمال براي تحويل در ماه دسامبر 30 سنت افزايش يافت و به 76 دلار و 53 سنت رسيد.
جديدترين گزارش دولت آمريكا كه روز پنج شنبه منتشر شد نشان مي دهد موجودي انبارهاي بنزين اين كشور در هفته گذشته 5 ميليون و 200 هزار بشكه كاهش يافت.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، كاهش ذخيره انبارهاي بنزين آمريكا از افزايش تقاضا و كاهش عرضه در بازار اين كشور حكايت دارد كه بزرگترين مصرف كننده سوخت جهان به شمار مي رود.
نگراني از افزايش قيمت نفت
رئيس سازمان بين المللي انرژي درباره افزايش سريع قيمت نفت در بازارهاي جهاني هشدار داد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از بلومبرگ، نوبوتاناكا در كنفرانس مطبوعاتي در پاريس تاكيد كرد: افزايش شديد قيمت نفت ممكن است پيامدهاي منفي داشته باشد.
وي افزود: افزايش شديد قيمت نفت مي تواند تأثير منفي بر بهبود شرايط اقتصاد جهاني پس از بحران جهاني داشته باشد.بهاي نفت در بازارهاي جهاني به علت كاهش شديد ارزش دلار آمريكا و اعلام كاهش غيرمنتظره ذخاير نفت و بنزين در آمريكا، افزايش يافته است.
قيمت هر بشكه نفت سبك آمريكا از 78 دلار فراتر رفت.

 



مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي: نگران تحريم بنزين نيستيم

هيچ گونه نگراني از تحريم بنزين ايران توسط آمريكا نداريم و با تمهيدات پيش بيني شده امكان تامين بنزين مورد نياز مردم طي چندين ماه متوالي بدون نياز به واردات وجود دارد.
فريد عامري- مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي- در گفتگو با خبرگزاري مهر در رابطه با تصويب طرح ممنوعيت فروش سوخت به ايران در سناي آمريكا، گفت: هم اكنون تمهيدات لازم براي مقابله با هرگونه محدوديت در فروش بنزين به ايران انجام شده است و هيچ گونه نگراني در اين رابطه نداريم.
وي با اشاره به افزايش 50درصدي ميزان موجودي ذخاير استراتژيك بنزين كشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته، تصريح كرد: اين ميزان ذخيره سازي بنزين در طي 15سال گذشته بي سابقه است.
وي با تاكيد بر اينكه حتي در صورت تحريم با احتساب توليدات پالايشگاه هاي داخلي و ذخيره سازي هاي صورت گرفته امكان تامين سوخت مورد نياز مردم در چندين ماه متوالي بدون نياز به واردات وجود دارد، اظهار داشت: هيچگونه نگراني از بابت تحريم صادرات بنزين به ايران نداريم.
وي پيش از اين نيز در رابطه با مهمترين اقدامات صورت گرفته براي مقابله با تحريم صادرات بنزين به ايران، گفته بود: با انجام برخي از تغييرات در تاسيسات صنعت نفت امكان تامين بنزين با كيفيت مورد نياز كشور در ظرف مدت كمتر از 48 ساعت وجود دارد.

 



بزرگترين جايگاه سوخت كشور در پايانه غرب افتتاح مي شود

مديرعامل سازمان پايانه ها و پارك سوارهاي شهرداري تهران از افتتاح بزرگ ترين مجتمع تعميرگاهي و جايگاه سوخت كشور در پايانه غرب تا پايان آبان ماه خبر داد.
ولي آذروش در گفت وگو با خبرنگار شهر افزود: اين مجتمع تعميرگاهي و جايگاه سوخت به منظور كاهش آلايندگي هاي داخل فاز 1 پايانه غرب در فاز 2 اين پايانه احداث مي شود كه تاكنون بيش از 90 درصد پيشرفت فيزيكي داشته است.
وي گفت: با افتتاح اين مجموعه تمام صنايع مزاحم و آلاينده كه قصد سرويس دهي به اتوبوس ها را داشتند از داخل فضاي اصلي پايانه كه مسافران از آن تردد مي كنند خارج شده و در فاز 2 پايانه غرب متمركز خواهند شد.
آذروش ادامه داد: اين دو پروژه بزرگ، موجب كاهش حجم بسيار گسترده اي از ترافيك ميدان آزادي نيز مي شوند.
آذروش درباره ويژگي هاي جايگاه سوخت پايانه غرب اظهار داشت: اين جايگاه در ساعت توان سوخت گيري 300 دستگاه اتوبوس و 200 دستگاه سواري را دارد و در ادامه مجهز به جايگاه سوخت CNG نيز مي شود.
مديرعامل سازمان پايانه ها و پارك سوارهاي شهرداري تهران همچنين درباره پروژه هايي كه در پايانه جنوب در حال اجرا است، تصريح كرد: هم اكنون ساخت بزرگترين سرويس بهداشتي ترمينال ها، نصب پله برقي و احداث كريدور ارتباطي بين مترو و ترمينال، راه اندازي سيستم پيجينگ و عمليات رنگ آميزي در اين پايانه در حال انجام است كه اميدواريم اين پروژه ها نيز تا اواخر آبان ماه سال جاري تكميل شوند.
وي افزود: با توجه به سال اصلاح الگوي مصرف براي تامين آب گرم سرويس بهداشتي بزرگ پايانه جنوب از انرژي خورشيدي استفاده كرده ايم.

 



اخراج دسته جمعي مسئولان نفت و گاز تركمنستان

رئيس جمهوري تركمنستان وزير نفت و گاز، روساي شركت هاي ملي نفت، گاز، ساختماني و كميته دولتي اقتصاد شيلات اين كشور را از سمت هاي خود بركنار كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس در عشق آباد، قربان قلي بردي محمداف طي سخناني در محل ساختمان مجتمع نفت و گاز تركمنستان به شدت از مسئولان بخش هاي مختلف صنعت نفت و گاز و شيلات انتقاد كرد.
بردي محمداف در اين جلسه ويژه كه روز سه شنبه با حضور تمامي مقامات و مسئولان صنعت نفت و گاز، پتروشيمي، شيمي و اقتصاد شيلات كه زير نظر وزارت نفت و گاز است، برگزار شده بود، افزود: دولت با اختصاص سرمايه گذاري كلان در بخش نفت و گاز، انتظار پيشرفت هاي هنگفت و قابل توجهي را از اين بخش دارد، اما به دليل سهل انگاري و كوتاهي برخي مسئولان عالي رتبه در انجام وظايف محوله خود، دولت نتايج مورد انتظارش را از اين بخش ها به دست نمي آورد.
تلويزيون ملي تركمنستان نيز روز سه شنبه در برنامه خبري «وطن» به نقل از رئيس جمهوري اين كشور تصريح كرد: در اين زمينه مي توان به فعاليت نامطلوب «دوردي اف» رئيس شركت ملي «تركمن نفت گاز گورلوشيق» (شركت ملي ساختماني، فني و مهندسي در صنعت نفت و گاز) اشاره كرد كه روند اجراي طرحها در اين شركت كند و سطح كيفيت آنها نيز كاهش يافته و بي نظمي در نهادهاي زيرنظر اين شركت رو به افزايش است.
رئيس جمهوري تركمنستان به دليل موارد فوق «دوردي اف» رئيس شركت ملي «تركمن نفت گاز گورلوشيق» را از سمت خود بركنار و حتي وي را از سالن جلسه اخراج كرد.
وي سپس با امضا فرماني «آق مراد يگله اف» را به عنوان رئيس جديد شركت ملي «تركمن نفت گاز گورلوشيق» اين كشور منصوب كرد.
بردي محمداف همچنين از فعاليت شركت ملي «تركمن نفت» و نيز «تركمن گاز» اظهار نارضايتي كرد و گفت: در اين شركت ها هيچ اقدامي در زمينه افزايش ميزان استخراج نفت و گاز و نيز تعميم و به كارگيري فناوري نوين صنعتي در اين بخش ها انجام نمي شود.
رئيس جمهور تركمنستان تاكيد كرد: در حاليكه در همسايگي شركت نفت تركمنستان، شركت نفتي انگليسي « بارن رسورسيز» فعاليت مي كند و از پيشرفته ترين تجهيزات حفاري و روند سريع توليد نفت و گاز استفاده مي كند و بايد تجربه چنين شركت هاي بين المللي مورد استفاده قرار گيرد.
بردي محمداف در اين رابطه «اوراز دوردي خواجه مراداف» رئيس شركت ملي «تركمن نفت» را نيز از كار بركنار و «آناقلي دريااف» را كه سمت وزير صنايع نفت و گاز و منابع معدني اين كشور را برعهده داشت به اين سمت منصوب كرد.

 



مركز تجاري ايران در افغانستان به زودي راه اندازي مي شود

رئيس كل سازمان توسعه تجارت ايران گفت: مركز تجاري ايران و افغانستان به زودي راه اندازي مي شود.
بابك افقهي در همايش بين المللي «بازگشت، بازسازي و فرصت هاي سرمايه گذاري در مسير توسعه افغانستان» اظهار داشت: تاسيس اين مركز تجاري به طور چشمگيري مي تواند به رشد و توسعه صادرات غيرنفتي به افغانستان كمك كند.
وي با اشاره به اينكه راه اندازي مركز تجاري ايران در افغانستان با همكاري بخش خصوصي انجام خواهد شد، اضافه كرد: اين مركز تجاري مي تواند از صدور كالاهاي بي كيفيت و تقلبي تحت عنوان كالاهاي ايران جلوگيري كرده و همچنين نمايندگان شركتهاي معتبر ايراني بدون واسطه كالاهاي خود را به افغانستان صادر كنند.
معاون وزير بازرگاني با اشاره به عزم راسخ ايران به گسترش مناسبات تجاري با كشور همجوار شرقي خود، تصريح كرد: افغانستان شريك راهبردي تجاري براي ايران محسوب مي شود و هم اكنون حجم مبادلات بازرگاني دو كشور بيش از 600 ميليون دلار است كه سهم ايران از اين مقدار 590 ميليون دلار است.
افقهي با بيان اينكه نياز افغانستان به تامين كالا و خدمات سالانه بيش از 4 ميليارد دلار است، ابراز اميدواري كرد، با حل و فصل موانع موجود، حجم مبادلات تجاري دو كشور در آينده نزديك به مرز 2 ميليارد دلار برسد.
معاون وزير بازرگاني با اشاره به اينكه جمهوري اسلامي ايران همچنان به تعهدات خود در كنفرانس 2008 پاريس مبني بر اعطاي اعتبار صادراتي 300 ميليون دلاري و كمك بلاعوض 50 ميليون دلاري پايبند است، گفت: متاسفانه موانع لازم براي جذب اعتبارات ياد شده در افغانستان برطرف نشده است.

 



طلا ركورد شكست

رشد تقاضا براي خريد طلا در بازارهاي جهاني، قيمت طلا در بازار داخلي و خارجي را افزايش داد.
به دنبال افزايش نيم درصدي قيمت طلا در بازارجهاني، نرخ هر اونس طلا از 1هزار و 64دلار به يك هزار و 72 دلار رسيد. پس از افزايش قيمت جهاني طلا، قيمت هر قطعه سكه طلاي طرح قديم از 249 هزار تومان به 251 هزار تومان رسيد.در حال حاضر، هر قطعه تمام سكه طرح جديد با نرخ 250هزار و 500 تومان و نيم سكه بهار آزادي با قيمت 125 هزار و 800 تومان در بازار معامله مي شود.به رغم افزايش قيمت انواع سكه، نرخ ربع سكه، هيچ گونه افزايشي نداشته است و قيمت هر قطعه ربع سكه در بازار 64هزار و 500 تومان است.قيمت هر گرم طلاي 18 عيار، 25هزار و 250تومان است.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14