(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 26 مهر 1388- شماره 19488
 

زلزله 4 ريشتري شهر ري، تهران و جنوب پاكدشت را لرزاند
رئيس بازرسي كل كشور: فرهنگ پاسخگويي بايد در كشور جدي گرفته شود
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي: زائران حج پيش از عزيمت واكسن آنفلوآنزاي فصلي بزنند
طي 4 روز گذشته رخ داد 135 كشته و 625 مجروح در تصادفات جاده اي
در هفته كاهش اثرات بلاياي طبيعي بيمارستان ها و درمانگاه هاي سيار هلال احمر بين استان ها توزيع مي شود
صادقيه تهران براي آخرين بار از موادفروشان پاكسازي مي شود
در برخورد قطار با يك گله در ورامين 162 رأس گوسفند تلف شدند
پايان رسيدگي قضايي به اختلاس 2 ميليارد و 70 ميليون ريالي در مازندران
معاون بركنار شده در استان بوشهر پست جديد گرفت
اعتراض كاركنان مترو به افزايش ساعت كار و كاهش دستمزد
صدور و تعويض يك روزه شناسنامه هاي جديد با 2 هزار تومان
حوادث كوتاه از كشور
اثبات بي گناهي پس از 16 سال حبس
دولت زيرآبي
مرگ 32 هندي در جشن «انوار»
در جستجوي كودكي كه هرگز گم نشده بود



زلزله 4 ريشتري شهر ري، تهران و جنوب پاكدشت را لرزاند

سرويس اجتماعي-
زلزله اي با قدرت 4 ريشتر در مقياس امواج دروني زمين، ساعت 14 و 23 دقيقه و 56 ثانيه ديروز حوالي شهرري و جنوب پاكدشت را لرزاند.
به گزارش خبرنگار كيهان به نقل از مركز ژئوفيزيك دانشگاه تهران مختصات كانون اين زلزله، 57/35 درجه عرض شمالي و 50/51 درجه طول شرقي آن است.
طبق بررسي هاي اوليه كانون اين زلزله جنوب شرق تهران تعيين شده و منشأ آن احتمالا گسل ايوانكي بوده است.
طبق اظهارات مسئولان آتش نشاني، ستاد حوادث غيرمترقبه استان تهران و اورژانس تهران اين حادثه هيچگونه خسارت مالي و جاني نداشته است.گفتني است ستاد حوادث غيرمترقبه استان تهران در اطلاعيه هاي خود وقوع پس لرزه هاي احتمالي را اعلام خواهد كرد.

 



رئيس بازرسي كل كشور: فرهنگ پاسخگويي بايد در كشور جدي گرفته شود

سرويس اجتماعي
رئيس بازرسي كل كشور گفت: فرهنگ پاسخگويي بايد در كشور جدي گرفته شود و هيچكس نبايد خود را مصون از پاسخگويي به مردم و نهادهاي رسمي و قانوني بداند.
به گزارش خبرنگار كيهان، حجت الاسلام مصطفي پورمحمدي، ديروز در نشست خبري خود با اصحاب رسانه گفت: تلاش عمده ما در سازمان اين بوده كه فرهنگ نظارت را در كشور ترويج و نهادينه كنيم.
وي افزود: آنچه مي تواند مبناي رسمي نظارت ما باشد قوانين و مقررات لازم الاجرا و لازم الاتباع است؛ لذا بايد روي احترام به قانون و اجراي آن تاكيد كرده و روي آن فرهنگ سازي كنيم.
رئيس سازمان بازرسي كل كشور، با بيان اينكه تا جايگاه مطلوب براي احترام مناسب به قانون و پذيرش نظارت در جامعه فاصله زيادي داريم، خاطر نشان كرد: براي اينكه بتوانيم رفتار مدني مان را در حدي مناسب و مطلوب در بياوريم به تقويت فرهنگ نظارت و قانونمداري نيازمنديم.
وي گفت: ما معتقديم كه فرهنگ پاسخگويي بايد در كشور جدي گرفته شود و هيچكس نبايد خود را مصون از پاسخگويي به مردم و نهادهاي رسمي و قانوني بداند. بر همين اساس خودمان ملتزم هستيم كه در حدود قوانين و مقررات به ارائه اطلاعات بپردازيم.
پورمحمدي مقدمه پاسخگويي را شفاف سازي توصيف كرد و افزود: اگر شفاف سازي وجود نداشته باشد، پاسخگويي براي افراد هزينه بر خواهد بود و سوال و جواب ها او را مورد آزار قرار خواهد داد؛ لذا اصل براي ما شفاف سازي است مگر در جايي كه قانون دستور محدوديت و غيرشفاف بودن مي دهد. مثلاً دستگاه هاي امنيتي يا نظامي در حوزه كاري خود مي توانند بگويند كه ماموريت هايشان سري است اما دستگاه هاي ديگر براي غيرشفاف بودن خود بايد دليل قانوني بياورند.
رئيس سازمان بازرسي كل كشور، اضافه كرد: در حال حاضر شاهديم كه در بسياري از نهادهاي بين المللي، جايگاه جمهوري اسلامي جايگاه مناسبي در رتبه بندي هاي مربوط به سلامت اداري، محيط كسب و كار و... نيست. اين امر دو دليل مي تواند داشته باشد يكي اينكه دستگاه هاي اداري ما وظايف خود را خوب انجام نداده اند و يا اينكه اطلاعات لازم را به مجامع بين المللي ارايه نمي دهيم. در همين راستا پيگيري ها و تلاش هاي جدي را صورت مي دهيم تا هم كاستي هاي دستگاه ها را جبران كنيم و هم نسبت به اطلاعاتي كه به صورت دقيق ارائه نمي شوند و يا در مجامع بين المللي مورد تقلب واقع مي شوند اقدام و تلاش كنيم كه اطلاعات به صورت صحيح منتقل شده و جايگاه جمهوري اسلامي در مجامع بين المللي بهبود يابد.
پورمحمدي در اين نشست ضمن اشاره به موضوع معدن انگوران گفت: طبق بررسي هاي انجام شده اين معامله صحيح نيست و آن را نيز اعلام كرديم.
پورمحمدي با اشاره به يكي از وظايف عمده سازمان بازرسي در مورد مناقصه ها و مزايده ها، اظهار كرد: در سال گذشته 32 هزار و 548 معامله دولتي صورت گرفته است. تلقي ما اين است كه قريب به يقين مناقصه ها و مزايده ها به سازمان اعلام مي شود. علت اين كه نمي گوييم صددرصد اين است كه قرار بود بانك مناقصه و مزايده از سال 84 عملياتي شود كه متاسفانه اين سايت عملي نشده است. يكي از پي گيري هاي ما نهايي شدن صددرصد اين سايت است. يكي از اصرارهاي ما به دولت اين است كه هرچه زودتر اين سايت را عملياتي كند.
وي ادامه داد: در سال گذشته ما در سي و چند درصد از اين معاملات شركت كرديم كه حدود 9 هزار و 665 مناقصه است كه 2 هزار و 500 تذكر شفاهي در حين مناقصه ها و مزايده ها ارائه كرديم. اكنون در كشور عمليات مناقصه و مزايده از سلامت بالايي برخوردار شده است و در اين مورد تخلفات و شكايات كاهش يافته است. البته براي اين كه حضور ما كامل شود بايد به صورت الكترونيكي نظارت كنيم كه هنوز اين امر فراهم نشده است.
رئيس سازمان بازرسي كل كشور يادآور شد: از اين ميزان مناقصه و مزايده، 903 مورد پيشنهاد لغو و تجديدنظر، 519 مورد تخلف و سوءجريان را گزارش كرديم. هم چنين در سه ماهه نخست سال جاري 8هزار و 226 معامله دولتي انجام شده كه نمايندگان ما در 2 هزار و 474 مورد آن شركت كردند كه گفتيم 246 معامله به دليل عدم رعايت قوانين و مقررات لغو يا تجديد شود.
پورمحمدي با تاكيد بر اين كه فكر مي كنيم عمليات مالي دولت بهبود يافته است، خاطر نشان كرد: در مورد كنترل عمليات هاي مالي، ما به اصل قرارداد دقت مي كنيم و پس از آن بيشتر ديوان محاسبات مسئوليت دارد.
وي در پاسخ به اين سوال كه آيا اقدامات سازمان منجر به برگشت پول به بيت المال شده است يا خير؟ گفت: بله در سال گذشته 135 ميليارد تومان كه رعايت نشده برگشت داده شد يا نگذاشتيم معامله دست به دست شود. امسال نيز در مورد معدن انگوران 186 ميليارد تومان و يك مناقصه در وزارت راه و نزديك به 800 ميليارد تومان بوده كه جلوي آن را گرفتيم و انجام نشد.
رئيس سازمان بازرسي كل كشور يادآور شد: 643 ميليارد تومان مطالبات دولتي را وصول كرديم و به خزانه واريز شده كه بخشي در مورد معوقات است و بخشي به موارد ديگر مربوط مي شود.
وي در مورد چاپ نشريات اعم از فصلنامه، هفته نامه، روزنامه، ماهنامه، بروشور و آگهي هاي تبليغاتي از سوي دستگاه هاي دولتي، خاطر نشان كرد: 32 درصد از دستگاه هاي مورد تحقيق اعلام كرده اند كه داراي اين نشريات هستند. از اين تعداد 25 درصد پس از صدور دستور العمل مبني بر توقف چاپ نشريات، اقدام به متوقف كردن آن كرده اند و 75 درصد دستگاه ها همچنان به كار خود ادامه مي دهند.
رئيس سازمان بازرسي كل كشور، درخصوص استفاده غيرمجاز دستگاه هاي دولتي از خودروهاي دولتي، افزود: 15درصد از دستگاه هاي مورد بررسي نسبت به اين امر پاسخ داده اند اما 85درصد هنوز گزارشي ارائه نكرده اند. موضوع ديگر مسئله استفاده از انرژي، آب و برق در دستگاه هاي دولتي است كه گفته اند كنترل مصرف را شروع كرده اند. 64 درصد از اين دستگاه ها به استفاده از فناوري هاي نوين اقدام كرده اند و درخصوص عايق بندي ساختمان ها نيز 48 درصد اقدام كرده اند و 52درصد هنوز به اجراي آن نپرداخته اند.

 



وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي: زائران حج پيش از عزيمت واكسن آنفلوآنزاي فصلي بزنند

تمامي زائران امسال حج بايد پيش از عزيمت واكسن آنفلوآنزاي فصلي را تزريق كنند.
دكتر محمود سروش، مدير برنامه كشوري مقابله با آنفلوآنزاي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: زائران بايد با تجويز پزشك، واكسن آنفلوآنزاي فصلي را از داروخانه دريافت و تزريق كنند و سپس در كارت بهداشت آنان قيد شود.
وي با بيان اينكه هنوز واكسن آنفلوآنزاي نوعA وارد بازار دارويي دنيا نشده است، اظهار داشت: اين واكسن توسط برخي از شركت هاي دارويي توليد شده ولي هنوز مجوز عرضه آن به بازار دارويي توسط سازمان جهاني بهداشت صادر نشده است.
به گزارش ايرنا، سروش با اشاره به اينكه تمامي اقدامات پيشگيرانه براي مقابله با آنفلوآنزاي نوعA در حال انجام است، گفت: زائران در زمان اقامت در عربستان بايد تمامي موارد ايمني بهداشتي از جمله دوري از افراد سرماخورده، عدم روبوسي با يكديگر، شستشوي دستها و استفاده از دستمال كاغذي يكبار مصرف را رعايت كنند.
وي تصريح كرد: تيم هاي پزشكي مستقر در هتلهاي مكه و مدينه نيز آموزشهاي لازم درخصوص نحوه برخورد با زئران مشكوك به آنفلوآنزا را گذرانده اند.
حدود 65 هزار نفر زائر ايراني از سراسر كشور از 10 آبان ماه سال جاري براي انجام مراسم حج تمتع به عربستان مشرف مي شوند.

 



طي 4 روز گذشته رخ داد 135 كشته و 625 مجروح در تصادفات جاده اي

معاون عمليات ترافيكي پليس راه كشور از كشته شدن 135 نفر و مجروح شدن 625نفر بر اثر تصادفات جاده اي چهار روز گذشته خبر داد.
سرهنگ پرويز سياح البرزي در گفت وگو با مهر گفت: هفته گذشته با توجه به تعطيلاتي كه وجود داشت حجم ترافيك در جاده هاي كشور و به خصوص محورهاي شمالي كشور افزايش چشمگيري داشت و متاسفانه براساس گزارشات رسيده از پاسگاه هاي پليس راه سراسر كشور 135 نفر در اثر تصادف جان خود را در جاده هاي كشور از دست دادند.
معاون عمليات ترافيكي پليس راه كشور با اشاره به علت تصادفات اظهار داشت: انحراف به چپ با 22درصد و سرعت غيرمجاز با 25درصد اصلي ترين عوامل تصادفات رخ داده در اين مدت گزارش شده است. همچنين 53درصد تصادفات را خودروهاي سواري، 3درصد آن را موتورسيكلت، 14درصد را كاميون و 8 درصد را عابر پياده و 3 درصد را خودروهاي مسافربر عمومي تشكيل داده اند.
براساس اين آمار 73 درصد تصادفات از ساعت 7 صبح الي 7غروب و 64 درصد تصادفات در حاشيه 30 كيلومتري شهرها رخ داده است.

 



در هفته كاهش اثرات بلاياي طبيعي بيمارستان ها و درمانگاه هاي سيار هلال احمر بين استان ها توزيع مي شود

معاون امور بيمارستان هاي سيار جمعيت هلال احمر ازتوزيع 3 واحد 50 تختي بيمارستان سيار و 3 واحد درمانگاه سيار اين جمعيت بين استان هاي كشور به مناسبت هفته كاهش اثرات بلاياي طبيعي خبر داد.
حسن صفاريه در گفت وگو با فارس اظهار داشت: هلال احمر با هدف تقويت توان جمعيتي در نقاط مختلف كشور جهت پاسخگويي به نيازهاي بهداشتي و درماني براي حوادث در هفته كاهش اثرات بلاياي طبيعي 3 واحد بيمارستان سيار كه هر يك داراي 2 تخت اتاق عمل، 4 تخت مراقبت هاي ويژه و 50 تخت بستري است، به استان هاي اصفهان، مازندران و تهران انتقال داد.
وي افزود: همچنين بيمارستان سياري كه در سال 1382 در بم مستقر بود تحت بازسازي و تجهيز قرار گرفته و در استان كرمان استقرار يافت تا به مردم جنوب شرق كشور ارائه خدمات كند.
صفاريه گفت: بيمارستان سيار هلال احمر در تبريز نيز مراحل تجهيز خود را به پايان رسانده و از طريق مركز ستاد در تهران ساماندهي نهايي مي شود.
معاون امور بيمارستان هاي سيار جمعيت هلال احمر افزود: بيمارستان هاي فوق پيشرفته سيار جمعيت هلال احمر با دارا بودن 50 تخت و 150 پرسنل كه مشتمل بر پزشك، پرستار، بهيار و كارشناس بهداشت هستند، مي توانند در پوشش درماني براي حوادث و سوانح بسيار كارايي داشته و حياتي باشند.
صفاريه تاكيد كرد: بيمارستان هاي فوق پيشرفته سيار هلال احمر براي نخستين بار در خاورميانه به صورت بومي و با استفاده از دانش متخصصان كشور تجهيز و راه اندازي شده است.
وي با بيان اينكه جمعيت هلال احمر جمهوري اسلامي ايران در راستاي ارائه خدمات درماني به محروم ترين اقشار در اقصي نقاط كشور و حفظ آمادگي در پاسخگويي به حوادث با استفاده از امكانات موجود، نسبت به ساخت 3 واحد درمانگاه سيار به شكل كاميون اقدام كرده است، اظهار داشت: اين درمانگاه هاي سيار همه تجهيزات و امكانات مورد نياز براي ارائه خدمات درمانگاهي را به مردم مناطق محروم دارند و در صورت بروز حادثه مي توانند با آمادگي كامل به ارائه خدمات در محل وقوع بلايا اقدام كنند.
معاون امور بيمارستان هاي سيار جمعيت هلال احمر توزيع اين 3 واحد درمانگاه سيار جمعيت را در بين استان هاي سيستان و بلوچستان، هرمزگان و استان تهران اعلام كرد و گفت: برترين ويژگي هاي اين درمانگاه ها خوداتكايي آنان است كه با تجهيز امكاناتي از قبيل سيستم آب آشاميدني، فاضلاب، سرويس بهداشتي، كولر، يخچال، آب سرد كن و در نهايت دارا بودن حالت خودكششي مي توانند در شرايط بحراني بهترين خدمات را به آسيب ديدگان ارائه كنند.

 



صادقيه تهران براي آخرين بار از موادفروشان پاكسازي مي شود

رئيس پليس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ از اجراي طرح دستگيري فروشندگان مواد مخدر و پاكسازي منطقه صادقيه تهران خبر داد.
سرهنگ جواد كشفي در گفتگو با مهر گفت: در حال حاضر 240 نقطه آلوده در سراسر تهران كه محل تجمع معتادان، فروشندگان مواد مخدر و مجرمان است شناسايي شده كه 80 نقطه آن تاكنون پاكسازي و 70 نقطه ديگر تا يك ماه آينده توسط پليس پاكسازي مي شوند.
قرار است با اجراي اين طرح پليس مبارزه با مواد مخدر تهران با همكاري فرماندهي انتظامي تهران بزرگ منطقه صادقيه را از وجود فروشندگان مواد مخدر مجرمان و معتادان ولگرد پاكسازي كند.
رئيس پليس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ در ادامه اظهار داشت: 14 منطقه كه جزو مناطق جرم خيز تهران است به دليل گستردگي توسط فرماندهي انتظامي تهران بزرگ پاكسازي مي شوند و از اين ميان تاكنون دو منطقه شامل منطقه هرندي و منطقه دره فرحزاد پاكسازي شده اند.
سرهنگ كشفي در پاسخ به اين پرسش كه مناطقي مانند دره فرحزاد و صادقيه تهران بارها توسط پليس پاكسازي شده اما بعد از مدتي به حالت قبلي خود بازگشته اند گفت: اين بار پس از پاكسازي، شهروندان ديگر شاهد تجمع مجرمان در اين مناطق نخواهند بود چرا كه مسئوليت كامل پاكسازي در اين مناطق برعهده پليس است.

 



در برخورد قطار با يك گله در ورامين 162 رأس گوسفند تلف شدند

ورامين-خبرنگار كيهان:
دربرخورد قطار با يك گله در قاسم آباد ورامين 162 رأس گوسفند تلف شدند.
گله گوسفندان از ييلاق دماوند به سمت قشلاق خالدآباد در حركت بودند كه ساعت 30 /14 دقيقه جمعه در حوالي احمدآباد قاسم آباد ورامين روي ريل قطار رفت كه در اثر برخورد قطار با اين گله 162 رأس بره، ميش شيرده و آبستن تلف شدند. كاظم عرب حلوايي كه به گله اش در اين حادثه خسارت زيادي وارد شده است گفت: ما هر ساله براي جابجايي گوسفندان از قشلاق به ييلاق و بالعكس با همين مشكل روبه رو هستيم.
وي درباره علت برخورد قطار با گله اش گفت: مشكل اينجاست كه در اين مسير پل زيرگذر براي تردد احشام وجود ندارد. بنابراين گزارش، در حادثه برخورد قطار با گله گوسفندان ده ها جنين گوسفندي از داخل شكم مادرشان به بيرون پرتاب شده بودند.

 



پايان رسيدگي قضايي به اختلاس 2 ميليارد و 70 ميليون ريالي در مازندران

ساري-خبرنگار كيهان:
رئيس دادگاههاي عمومي و انقلاب مركز مازندران از رسيدگي نهايي به پرونده هاي اختلاس 2 ميليارد و 70ميليون ريالي كارمندان دولت در اين استان خبر داد.
حجت الاسلام والمسلمين سيدمرتضي موسوي در جمع خبرنگاران افزود: 16 كارمند دولتي در اين پرونده ها متهم بودند.
وي با اشاره به باز پس گيري 2 ميليارد و 124 ميليون ريال از وجوه اختلاس شده در اين پرونده ها افزود: مابقي مبالغ قبل از صدور راي دادگاه توسط متهمان بازگردانده شد.
وي با تاكيد بر ضرورت اطلاع رساني در مورد پرونده هاي اختلاس و ارتشا گفت: اين مهم به كاهش اعمال مجرمانه و هوشياري بيشتر مسئولان در دستگاههاي مختلف مي انجامد.
موسوي با اظهار نگراني از افزايش آمار طلاق در بين خانواده ها افزود: در نيمه اول امسال، 897 مورد درخواست طلاق در محاكم قضايي ساري به ثبت رسيد. وي با اشاره به كاهش پرونده هاي قضايي مربوط به صدور چك هاي بلامحل افزود: طي نيمسال اول امسال 909 فقره پرونده تصادف وارد دادگاههاي شهرستان ساري شد كه 830 پرونده به صدور راي قطعي منجر شد.

 



معاون بركنار شده در استان بوشهر پست جديد گرفت

بوشهر-خبرنگار كيهان:
معاون بركنار شده سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان بوشهر سمت جديدي در اين سازمان گرفت
چندي پيش «ح-ز» معاون سرمايه گذاري سازمان ميراث فرهنگي استان بوشهر در دومين همايش فرصت هاي سرمايه گذاري در تهران اقدام به چاپ بروشوري از جاذبه هاي ايران كرد كه در آن بروشور نام خليج فارس را خليج عربي نوشته بود. با توجه به اينكه در آن همايش تعداد زيادي از ميهمانان خارجي حضور داشتند و چاپ اين تصوير در آن بروشور كه وي مسئول چاپ و توزيع آن بود با واكنش بقايي قائم مقام وقت رئيس سازمان ميراث فرهنگي كشور رو به رو شد، دستور بركناري او را صادر كرد اما اخيرا «ح-ز» را به عنوان معاون حفظ و احياء سازمان ميراث فرهنگي استان بوشهر منصوب كرده است.

 



اعتراض كاركنان مترو به افزايش ساعت كار و كاهش دستمزد

سرويس اجتماعي:
كاركنان بخش تعميرات مترو و رانندگان خطوط 1، 2 و4 متروي تهران در اعتراض به افزايش ساعت كاري و كم شدن اضافه كار خود قطارهاي مترو را با تاخير به حركت درمي آورند.
در پي تاخير هاي پي در پي و ازدحام جمعيت در متروي تهران كه نارضايتي مسافران را طي يك هفته اخير به دنبال داشته است، مديرعامل بهره برداري مترو تهران اعلام كرده است: شلوغي قطارهاي مترو به خاطر كمبود لوازم يدكي و قطعات بوده است.
اين در حالي است كه يكي از كاركنان متروي تهران در اين رابطه به خبرنگار ما گفت: تاخيرهاي اخير مترو به خاطر اعتراض بخش تعميرات و رانندگان خطوط به افزايش ساعت كار و كاهش اضافه كار بوده است.
وي با اشاره به شرايط سخت كاري در تونل ها و استنشاق هواي آلوده و سر وكله زدن با مسافراني كه توقعات خاص خود را دارند، افزود:در حالي كه سختي كار بايد شامل حال كاركنان مترو شود، علي رغم پيگيري هاي فراوان در سال هاي گذشته به دليل همكاري نكردن مسئولان مترو نه تنها اين قانون به اجرا در نيامده، بلكه در حال حاضر شاهد برخوردهاي سليقه اي، افزايش زمان كاري و كاهش حقوق و دستمزد هم هستيم.
وي افزود: رانندگان نيز نارضايتي خود را با تاخير در حركت قطار نشان داده اند كه باعث ازدحام جمعيت و كاهش حركت قطارها شده است.
وي گفت: اگرچه مسئولان مترو در صدد صرفه جويي در پايين آوردن هزينه ها هستند اما نبايد با ناديده گرفتن حقوق كاركنان به هدف خود برسند.

 



صدور و تعويض يك روزه شناسنامه هاي جديد با 2 هزار تومان

صدور شناسنامه براي نوزادان و تعويض شناسنامه هاي افراد با پرداخت 2 هزار تومان يك روزه انجام مي شود.
به گزارش فارس احمد قشمي، مدير كل ثبت احوال استان تهران با اعلام اينكه براي شناسنامه المثني زمان بندي خواهيم داشت گفت: هنوز صدور شناسنامه هاي جديد آغاز نشده ولي تا پايان سال اين كار عملياتي مي شود.
مدير كل ثبت احوال استان تهران با اشاره به اينكه اين كار در 2 فاز صورت مي گيرد، گفت: فاز اول صدور شناسنامه مكانيزه از سال 85 براي افراد زير 15سال آغاز شده است.
وي ادامه داد: از ابتداي امسال سند تولد هر نوزاد هنگامي كه تنظيم شد به صورت لحظه اي وارد پايگاه اطلاعاتي جمعيت كشور مي شود و مي توان دريافت كه هر روز چند نفر به دنيا آمده اند.
به گفته قشمي، اين اتفاق براي افرادي كه فوت مي كنند، نيز رخ مي دهد.
وي افزود: كساني كه از صدور شناسنامه آنها 15 سال گذشته، كساني كه نام و نام خانوادگي آنها قانوني تغيير كرده، شناسنامه افرادي كه دچار آب خوردگي شده و ناخواناست يا از اعتبار ساقط شده يا افرادي كه شناسنامه آنها دچار فقدان شده اند مي توانند براي تغيير شناسنامه خود مراجعه كنند.
مدير كل ثبت احوال استان تهران تاكيد كرد: در اين مرحله كار به صورت فراخوان نيست و به صورت تدريجي كار انجام مي شود.
قشمي بيان كرد: قيمت صدور شناسنامه هاي جديد 2 هزار تومان است.وي اظهار داشت: صدور شناسنامه نوزادان و تعويض شناسنامه ها يك روزه انجام مي شود اما براي شناسنامه المثني زمان بندي خواهيم داشت.

 



حوادث كوتاه از كشور

انفجار خودرو در حين سوختگيري
شيراز- ايرنا: يك دستگاه خودرو سواري از نوع آردي در جايگاه سوختگيري شهيد زارعي شهرك گلستان شيراز، سحرگاه پنج شنبه هنگام سوختگيري منفجر شد.
محسن شمس الديني رئيس ناحيه مركزي شركت پخش فرآورده هاي نفتي استان فارس درباره اين حادثه به خبرنگار ايرنا گفت: اين حادثه ساعت 45:1بامداد روز پنج شنبه در حالي رخ داد كه خودرو آردي مشغول سوختگيري گاز CNG در جايگاه ياد شده بود.
وي اظهار داشت: در اين حادثه خودرو ياد شده تا 90درصد دچار خسارت و راننده خودرو به نام عبدالصمد- ز دچار سوختگي شديد و به بيمارستان منتقل شد.
دستگيري 5 حفار غيرمجاز
كاشان- خبرنگار كيهان: مدير روابط عمومي اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كاشان از دستگيري حفاران غيرمجاز توسط فرماندهي نيروي انتظامي شهرستان و فرماندهي يگان حفاظت اين اداره خبر داد.
عباس متولي گفت: اين حفاران كه در يكي از خانه هاي تاريخي كاشان مشغول حفاري بودند توسط نيروهاي انتظامي و يگان حفاظت اداره ميراث فرهنگي كاشان به دام افتادند.
وي افزود: تعداد حفاران دستگير شده 5 نفر بودند كه 4 نفر بلافاصله دستگير و نفر پنجم كه موفق به فرار شده بود از سوي نيروهاي يگان حفاظت به چنگ قانون افتاد.
كشته شدن 2 نفر در تصادف با تريلر
بادرود- خبرنگار كيهان: بر اثر برخورد يك دستگاه پرايد با تريلر در محور بادرود- كاشان روبروي كارخانه گالوانيزه دو نفر از سرنشينان خودرو پرايد به نام جابر رشتي و محسن غلامي اهل دهستان اريسمان از توابع بخش بادرود در دم جان سپردند.
تصادف كاميون با گله گوسفند
شهركرد- خبرنگار كيهان: يك دستگاه خودرو خاور كه در جاده آلوني- ده صحرا در حركت بود با گله گوسفند برخورد كرد. در اين حادثه 53 راس گوسفند تلف شدند. همچنين به گفته سرهنگ درعلي رئيس پليس آگاهي استان چهارمحال و بختياري، باند سارقاني كه در سطح اين استان و استانهاي اصفهان و خوزستان اقدام به سرقت اموال مردم مي كرد شناسايي و متلاشي شد. اعضاي اين باند به 22 فقره سرقت اعتراف كردند.

 



اثبات بي گناهي پس از 16 سال حبس

يك فلسطيني متهم به قتل ديپلمات اردني در لبنان پس از 16 سال حبس بيگناه تشخيص داده شد.
به گزارش خبرگزاري ها، «يوسف شعبان در فوريه سال 1993 چند روز پس از ترور يك ديپلمات اردني در بيروت از سوي مسئولان لبناني بازداشت و پس از محاكمه به جرم اعمال تروريستي به زندان انداخته شد.اين زنداني فلسطيني كه در ابتدا به اعدام محكوم شده بود، پس از اعتراض به حكم خود به حبس ابد محكوم گرديد ولي اخيرا پس از اعلام عفو وي از سوي رئيس جمهور لبنان از زندان آزاد شد.يوسف شعبان با اينكه دولت اردن در سال 2000 عوامل اصلي ترور ديپلمات اردني را بازداشت كرده بود، اما به دليل ابهام در قوانين قضايي لبنان همچنان در بازداشت به سر مي برد تا اينكه، اخيرا «ميشل عون» با استفاده از اختيارات خود در قانون اساسي، حكم آزادي وي را صادر كرد.

 



دولت زيرآبي

دولت مالديو به قول خود عمل كرد و نشست كابينه را در زير آب تشكيل داد.
دولت اين كشور گفته بود، به منظور جلب توجه به موضوع گرم شدن زمين و لزوم مقابله با آن و همچنين نياز به حفظ محيط زيست، يكي از جلسات كابينه اين كشور را به مدت سي دقيقه در عمق شش متري آب برگزار خواهد كرد، كه به قول خود جامه عمل پوشاند.
اعضاي كابينه دولت مالديو براي برگزاري اين نشست، همگي آموزش هاي ويژه غواصي ديده و با لباس كامل غواصي و ماسك اكسيژن در اين نشست شركت كردند. مسئولان برگزاري اين نشست، ميز و صندلي در كف چيده و وسايل مخصوص نوشتن روي برگه هاي خاص در زير آب را نيز براي وزراي دولت مالديو از قبل تهيه و آماده كرده بودند.دولت مالديو همواره تاكيد كرده است، اگر با روند گرم شدن جو زمين به نحوي موثر مقابله نشود، اين امر، باعث بالا آمدن سطح آب درياها و به مخاطره افتادن زندگي سكنه در بسياري از جزاير زمين، از جمله جزاير مالديو خواهد شد.

 



مرگ 32 هندي در جشن «انوار»

ده ها نفر از مردم هند كه خود را براي جشن ديني «انوار» آماده مي كردند در جنوب اين كشور در آتش سوختند.
به گزارش خبرگزاري رسمي هند، بر اثر انفجار در انبار، نگهداري مواد محترقه كه در روز جمعه روي داد بيش از 32 نفر كشته و ده ها نفر مجروح شدند.به گزارش اين خبرگزاري، بيشتر قربانيان از فروشندگان و دست اندركاران اين مواد محترقه در جنوب هند هستند.اين حادثه زماني رخ داد كه خريداران موادمحترقه براي خريد و توزيع آنها در ميان ميليون ها هندي در محل فروش آن تجمع كرده بودند تا در روز شنبه به مناسبت جشن ديني انوار از آن استفاده شود.
شاهدان عيني از بيرون كشيدن 30 جسد سوخته از محل اين حادثه در شهر «تشاناي» در مركز ايالت تا ميل نادو خبر دادند.

 



در جستجوي كودكي كه هرگز گم نشده بود

كودك شش ساله آمريكايي كه به گمان خانواده اش در بالن در حال پروازي محبوس شده بود، در انبارخانه اشان پيدا شد.
به گزارش شبكه تلويزيوني الجزيره انگليسي، پليس كلرادو اعلام كرد كودك شش ساله كه شاهين لقب گرفته است به اشتباه خانواده اش در بالني كه از حياط خانه اين خانواده به هوا پرواز كرده بود، محبوس نشده و در انباري خانه مخفي شده بود.پدر «فالكن» كه هواشناس است و پيش تر مجري تلويزيون بود اين بالن جنجالي را براي پژوهش هاي شخصي ساخته بود. پليس و آتش نشاني به دلايل امنيتي نتوانستند بالن نقره اي را مهار كنند و سرانجام شش ساعت بعد بالن در بيابان هاي «دنور» به زمين نشست.برخلاف تصور پليس و مقام هاي محلي، كودك بازيگوش در بالن نبود. برادر بزرگ تر «فالكن» مي گفت به چشم خود ديده اين پسر بچه، سوار بالن شده بود. با وجود اين ادعا «فالكن» كه داخل يك كارتن رفته بود در گاراژ خانه پدرش پيدا شد؛ او سالم سالم بود.طي اين مدت تمامي نيروهاي كمكي منطقه به حال آماده باش درآمده بودند و پرواز هواپيماها از فرودگاه هاي منطقه با اخلال روبه رو شده بود.شبكه هاي مهم از جمله «سي ان ان» آمريكا با پوشش لحظه به لحظه اين رخداد، تمامي برنامه هاي عادي خود از جمله پخش مستقيم سخنراني «باراك اوباما» را لغو كردند.همچنين مقام هاي محلي از سازمان هواپيمايي فدرال، يك شركت بالن سازي و يك پايگاه هوايي، براي فرود آوردن بالن در خواست كمك كرده بودند. يك فروند هواپيماي سبك نيز براي وارد آوردن فشار هوا به بالن به منظور كاهش سطح پرواز به پرواز درآمده بود.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14