(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 26 مهر 1388- شماره 19488
 

شكلات تحليل قواي مغز را به تأخير مي اندازد
وزوز گوش بيماري ناشناخته
ارتباط درد با كمبود ويتامين D
اتومبيل هاي هوشمند در راهند



شكلات تحليل قواي مغز را به تأخير مي اندازد

خيلي از مردم بهانه هاي مختلفي براي توجيه علاقه شان به خوردن شكلات دارند، اما يافته هاي جديد دانشمندان يك بهانه خوب در اختيار اين گروه قرار داده است چرا كه در يك تحقيق جديد نشان داده شده كه شكلات باعت بهبود عملكرد مغز و به تاخير افتادن كاهش قواي مغزي در افراد مسن مي شود.
در كنفرانس سالانه يافته هاي پزشكي در سانفرانسيسكو، گروهي از پزشكان اعلام كردند ماده فلاوانولز، ماده اي كه در كاكائو - ماده اصلي شكلات - يافت مي شود، باعث عملكرد مثبت مغز و افزايش قدرت عملكرد آن مي شود. البته تحقيقات اين گروه با حمايت مالي شركت معروف شكلات سازي مارس (Mars) انجام گرفته است و شايد به همين دليل بايد كمي در مورد صحت آن ترديد داشت، اما مداركي كه گروه پزشكي در اين كنفرانس ارائه دادند تقريبا مستدل بوده است. براساس اسكن هاي مغزي با ماده حاجب در نمونه هاي حيواني و انسان هاي داوطلب، اين گروه از پزشكان نشان دادند كه فلاوانولز باعث افزايش جريان خون مغز و حتي برطرف شدن برخي مشكلات كوچك عروقي در ساختار آن و بهبود عملكرد مغز مي شود. البته در تحقيقي كه دو سال قبل در انگلستان انجام شده بود مصرف كاكائو در زنان جوان هيچ تاثيري در عملكرد مغزي آنها نداشت اما مصرف دو ساله و هفته اي دو يا سه بار كاكائو در افراد بالاي 65 سال باعث افزايش نسبي قدرت عملكرد مغز آنها شده بود. دكتر نرمان هولن برگ از دانشگاه پزشكي هاروارد مي گويد كه تاثير خوردن منظم كاكائو بر عملكرد مغزي انسان تنها با يك تحقيق گسترده طولاني مدت (حداقل 10 ساله) درگروه هاي مختلف سني ممكن خواهد بود و تا آن زمان بايد در مورد مصرف بيش از حد و بي رويه اين ماده پركالري با احتياط عمل كرد.

 



وزوز گوش بيماري ناشناخته

يك نفر از هر چهار نفري كه به مشكل وزوز گوش مبتلا هستند فكر مي كنند صدايي كه در گوش خود مي شنوند در واقع ناشي از جهان پيرامون آنها است و علت فيزيكي بيروني دارد .
حالت وزوز گوش در كشوري مثل انگلستان حدود پنج ميليون نفر را اذيت مي كند. حالت وزوز گوش، شنيدن هرگونه صدا در گوش است كه عامل خارجي ندارد و عامل آن در واقع در خود گوش است. در مطالعه اي كه به تازگي موسسه ملي ناشنوايان انگلستان و گروه پزشكي دانشگاه لنكستر انجام دادند مشخص شد بسياري از افراد اطلاعي از حالتي به نام وزوز گوش ندارند و در نتيجه صداهايي را كه در گوش خود به طور دائم مي شنوند ناشي از عوامل بيروني مي دانند. اين تحقيق چند مورد مشخص را در اين خصوص ذكر كرده است كه در آنها افراد يخچال خانه هاي خود، تايمر تلفن، ترافيك شهري و حتي راه رفتن مورچه يا ساير حيوانات خانگي، را علت اين وزوزهاي گوش مي دانسته اند. به گفته دكتر جان لاو متخصص اوديومتري از دانشگاه لندن «وزوز گوش حالت آزار دهند اي است كه حتي ممكن است باعث اختلال در زندگي افراد شود. بايد براي همين تعريف دقيقي از اين حالت به جامعه ارائه شود و مشخص شود چه حالت هايي وزوز گوش است و چه حالت هايي نيست.» اما دكتر اورت ديويس يك توصيه ساده براي تشخيص وزوز گوش دارد:« اگر شك داريد كه وزوز گوش داريد به ساكت ترين مكاني كه مي توانيد برويد و ببينيد آيا در آنجا صدايي مي شنويد يا نه، اگر در آنجا هم همان صدا را شنيديد اين به آن معنا است كه شما از وزوز گوش رنج مي بريد...»

 



ارتباط درد با كمبود ويتامين D

دانشمندان معتقدند كمبود ويتامين D در بدن ممكن است از عوامل درد مزمن در زنان باشد.
براساس مطالعه اي كه نتيجه آن در «نشريه بيماري هاي رماتيسمي» چاپ شده است، اين ارتباط در مورد مردان صادق نيست كه نشان مي دهد احتمال نقش آفريني هورمون ها در اين فرآيند وجود دارد.به گفته سرپرست تيم محققان موسسه بهداشت كودك در لندن ، مطالعات ديگري لازم است تا معلوم شود آيا قرص هاي ويتامين D مي تواند به عنوان عاملي عليه درد مزمن عمل كند يا نه.
در بريتانيا از هر 10 نفر يك نفر از دردهاي مزمن رنج مي برد.علل اين موضوع به درستي درك نشده است و تا به امروز تمركز مطالعات بر عوامل عاطفي بوده است. دكتر الينا هيپونن و همكارانش معتقدند دست كم در زنان ميزان ويتامين D مي تواند در برخي از موارد درد مزمن نقش بازي كند.
ويتامين D كه براي سلامت استخوان ها ضروري است در اثر قرار گرفتن در معرض آفتاب در بدن توليد مي شود و همچنين در ماهي هاي روغني، زرده تخم مرغ و مارگارين وجود دارد. در اين مطالعه 7 هزار مرد و زن 45 سال به بالا در انگلستان، اسكاتلند و ولز شركت كردند.
در اين ميان كساني كه سيگار مي كشيدند، مشروب مي خوردند، اضافه وزن داشتند يا زير وزن بودند همگي نسبت به ميزان بالاتر درد مزمن شكايت داشتند.
به گفته محققان تفاوت ها در سبك زندگي يا عوامل اجتماعي مانند ميزان فعاليت جسمي و زماني كه فرد در فضاي آزاد صرف مي كند، اين يافته را توضيح نمي دهد. زناني كه ويتامين D بدن آنها از 75 تا 99 ميلي مول در ليتر بود - يعني مقداري كه براي سلامت لازم است - كمترين نرخ ابتلا به درد مزمن را داشتند يعني كمي بيش از 8 درصد. زناني كه ويتامين D آنها كمتر از 25 ميلي مول در ليتر بود بيشترين نزخ ابتلا به اين درد را داشتند يعني بيش از 14 درصد. علاوه برآن كمبود شديد ويتامين D در بزرگسالان مي تواند به بيماري اوستيو مالاسيا كه با درد شديد استخوان همراه است منجر شود.
اما محققان گفتند اوستيومالاسيا توضيح دهنده اين يافته نيست و براي ارزيابي اينكه آيا قرص مكمل ويتامين D مي تواند به جلوگيري از درد مزمن كمك كند يا نه مطالعه ديگري لازم است.
كيت مك آيور از موسسه پژوهش درد در دانشگاه ليورپول اخطار داد؛ «خوردن دوز بالاي قرص هاي مكمل ويتامين D به عنوان راهي براي درمان درد مزمن مي تواند به مسموميت ويتامين D و سطح بالاي كلسيم خون منجر شود.» وي معتقد است اغلب مردم بايد بتوانند تمام ويتامين لازم را از رژيم غذايي و همچنين گرفتن كمي آفتاب به دست آورند.

 



اتومبيل هاي هوشمند در راهند

اتومبيل هاي هوشمند بدون راننده با قابليت پيش بيني حركات ساير اتومبيل ها و پيدا كردن مسير و حركت در جاده و خيابان هاي شهر تا سال 2015 وارد بازار خواهند شد.
محققان آمريكايي براين باورند اتومبيل هاي هوشمند كه از تكنولوژي موقعيت يابي بسيار پيشرفته اي بهره خواهند گرفت، امنيت بيشتري نسبت به اتومبيل هايي كه انسان هدايت آنها را بر عهده دارد ، خواهند داشت. در كنفرانس سالانه اخير توسعه علوم، طراحان اتومبيلي به نام «جونيور» را معرفي كردند كه مي تواند به طور خودكار در يك محيط شبيه سازي شده شهري در كنار ساير اتومبيل هاي هوشمند و با رعايت كامل مقررات حركت كند. تيم سازنده اين روبات، تيم دانشگاه استنفورد است كه در سال 2005 براي طراحي «استنلي» اتومبيلي كه با استفاده از سنسورها، ليزرها و دوربين و كامپيوتر داخلي اش مي توانست بيش از 132 مايل در صحراي نوادا، كويرنوردي كند برنده جايزه شده بود. به گفته پروفسور سباستين تران يكي از طراحان اين اتومبيل:«در حال حاضر ما مي توانيم حدود 100 مايل بدون كمك انسان ماشين هاي هوشمند را حركت بدهيم. تا سال 2010 اين مسافت احتمالا به هزار مايل افزايش خواهد يافت و تا سال 2015 اتومبيل هاي خودكار مي توانند به راحتي در بزرگراه ها و مناطق شهري تردد كنند.» مدلي كه امسال به نمايش گذاشته شد، «جونيور» بسيار هوشمندتر و كاراتر از استنلي، مدل سال گذشته، است و كاملا از طريق سيستم كامپيوتري داخلي اش هدايت مي شود. اين كامپيوتر از 64 فرستنده ليزري براي تشخيص شرايط محيط و موانع احتمالي، 6 دوربين ويدئو و حسگرهاي حركتي و سيستم مكان نماي جهاني برخوردار است و قابليت خواندن نقشه و انتخاب مسير از روي اطلاعات موجود را دارد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14