(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 26 مهر 1388- شماره 19488
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
ضرورت حضور فعال كشورهاي اسلامي و آفريقايي در تحولات جهاني
رايزني هاي ايران و چين در حاشيه اجلاس شانگهاي
آغاز فصل صيد ماهي در سواحل درياي خزر
رژيم صهيونيستي تهديدهاي ضد ايراني خود را تكرار كرد
مشاور نخست وزير عراق: نماينده حامي منافقين در پارلمان عراق بازداشت شد
كاروان نمادين امام رضا(ع)امروز وارد خوزستان مي شود
دكتر محمدجواد لاريجاني: دانشگاه بايد محيطي براي كشتي گرفتن برهان ها باشد
مفاتيح گويا ويژه نابينايان در اصفهان طراحي و توليد شد
مخبر كميسيون ويژه طرح تحول اقتصادي مجلس:
بهينه سازي منابع كشور از نقاط قوت هدفمند كردن يارانه ها ست
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان: جشنواره كريمه اهل بيت(ع)اين هفته در قم برگزار مي شود
وزيربهداشت و درمان: شهرهاي زير 100هزار نفر جمعيت تحت پوشش پزشك خانواده قرار مي گيرد
اخبار ادبي و هنري



در مذاكره احمدي نژاد و عبدالله واد تاكيد شد
ضرورت حضور فعال كشورهاي اسلامي و آفريقايي در تحولات جهاني

روساي جمهور ايران و سنگال گسترش و افزايش مناسبات و همكاري هاي كشورهاي اسلامي و آفريقايي و حضور فعال و اثرگذار اين كشورها در عرصه تغيير و تحولات جهاني را ضروري دانستند.
به گزارش ايسنا دكتر محمود احمدي نژاد و عبدالله واد ديروز پس از يك ساعت مذاكره خصوصي درباره مهم ترين مسائل جهان اسلام و موضوعات بين المللي در مذاكرات مشترك هيات هاي عالي رتبه جمهوري اسلامي ايران و سنگال اظهار كردند، روابط مشترك ايران و سنگال با توجه به ظرفيت هاي فراوان موجود در عرصه هاي گوناگون بايد توسعه و تعميق روزافزون يابد. روساي جمهوري اسلامي ايران و سنگال هم چنين بر ادامه همكاري هاي دو كشور در عرصه بين المللي تاكيد كردند.
احمدي نژاد در اين مذاكرات با تاكيد بر اين كه جهان در حال تحولات سريع است، تصريح كرد: كشورهاي استكباري در صورت غفلت كشورهاي اسلامي و آفريقايي، مشكلات خود را به اين كشورها منتقل و مسائل خود را با ثروت و منابع ملت هاي آفريقايي و مسلمان حل مي كنند.
رئيس جمهوري اسلامي ايران ظرفيت ها و توانمندي هاي كشورهاي آفريقايي و اسلامي را فراوان دانست و گفت: كشورهاي آفريقايي و اسلامي بايد با توسعه مناسبات و همكاري ها در راستاي رفع نيازها و دستيابي به استقلال در عرصه هاي مختلف گام بردارند.
وي خاطر نشان كرد: نشست سران آفريقا در تهران و استفاده از ظرفيت هاي سازمان كنفرانس اسلامي به توسعه و پيشرفت ملت ها كمك مي كند.
رئيس جمهور سنگال نيز در مذاكرات مشترك هيات هاي عالي رتبه جمهوري اسلامي ايران و سنگال با تاكيد بر اين كه حضور ايران در آفريقا به نفع كشورها و ملت هاي آفريقايي است تصريح كرد: كشورهاي آفريقايي از جمله سنگال در تلاش هستند به استقلال در عرصه هاي گوناگون از جمله كشاورزي و موادغذايي دست پيدا كنند. عبدالله واد با اشاره به روابط رو به گسترش و افزايش ايران و سنگال در بخش هاي مختلف گفت: سنگال توسعه و تعميق هر چه بيش تر روابط دوجانبه و استفاده از دستاوردهاي ايران در عرصه هاي گوناگون از جمله انتقال برق، آب رساني، ايجاد نيروگاه، تامين انرژي و كشاورزي را خواستار است.

 



رايزني هاي ايران و چين در حاشيه اجلاس شانگهاي

سرويس سياسي -
معاون امنيت بين الملل و سياست خارجي دبير شوراي عالي امنيت ملي از برگزاري نشست هايي با مقامات چيني در ادامه گفت وگوهاي مربوط به اجلاس ژنو خبر داد.
معاون اول رئيس جمهور سه شنبه هفته گذشته در راس هياتي عالي رتبه متشكل از حسيني وزير امور اقتصادي و دارايي، باقري معاون دبير شوراي عالي امنيت ملي، آقامحمدي عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام، نقره كارشيرازي معاون امور بين الملل و بازرگاني وزير نفت و 4 تن از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به چين رفت و در هشتمين اجلاس نخست وزيران سازمان همكاري شانگهاي سخنراني كرد.
علي باقري معاون امنيت بين الملل و سياست خارجي دبير شوراي عالي امنيت و از اعضاي هيات ايراني در اجلاس شانگهاي در حاشيه اين نشست در گفت وگو با ايرنا گفت: نشست هايي در اين سفر با مقامات ذيربط چيني در ادامه گفت وگوهاي مربوط به اجلاس ژنو برگزار شد.
محمدرضا رحيمي معاون اول رئيس جمهور نيز پس از بازگشت به تهران در جمع خبرنگاران به مذاكرات خود با مقامات كشورهاي عضو سازمان همكاري شانگهاي اشاره و خاطرنشان كرد: مهم ترين مذاكرات با نخست وزير چين صورت گرفت و در اين مذاكرات در خصوص روابط دو جانبه به خصوص در بخش تجاري و اقتصادي بحث و گفت وگو شد و ديدگاه هاي خود را به روشني مطرح كرديم.
وي افزود: جمهوري اسلامي ايران در اين اجلاس فراتر از يك عضو ناظر حضور يافت و در نشست اصلي سازمان همكاري شانگهاي پيشنهادهاي سازنده و مفيدي مطرح كرد.
اهميت رايزني هاي ايران و چين در آستانه دومين مذاكره اكتبر اما از آن رو است كه تحكيم روابط اين دو كشور مي تواند در ناكام گذاشتن سياست هاي مداخله جويانه آمريكا نقش بسزايي داشته باشد.
روزنامه آمريكايي «لس آنجلس تايمز» نيز در گزارشي به سخنان اخير «ون جيابائو» نخست وزير چين مبني بر اينكه چين در نظر دارد روابط خود را با ايران تحكيم بخشد، نوشت: روابط ايران و چين مي تواند مانعي را بر سر تحريم ها عليه ايران به وجود آورد.
نخست وزير چين در ديدار با معاون اول رئيس جمهور ايران ضمن استقبال از وي تصريح كرد: روابط چين و ايران شاهد پيشرفت هاي سريعي بوده است زيرا رهبران دو كشور تبادلات مداومي را داشته اند و همكاري هايي در زمينه تجاري و انرژي ميان ايران و چين گسترش يافته است.
نخست وزير چين با بيان اينكه كشورش آماده است تا براي حل مسالمت آميز موضوع هسته اي ايران همچنان نقشي سازنده بر عهده داشته باشد، تاكيد كرد كه چين مناسبات سطح بالاي خود را با ايران حفظ مي كند.
بنابر گزارش لس آنجلس تايمز، آمريكا و هم پيمانان آن به دنبال جلب حمايت روسيه و چين كه دو عضو دائم شوراي امنيت سازمان ملل و داراي حق وتو هستند، مي باشند تا آنها را تحت فشار قرار دهند كه تحريم هاي جديدي را عليه ايران و برنامه هسته اي اين كشور اعمال كنند اما واشنگتن نتوانسته است حمايت چشمگيري را از طرف مسكو يا پكن جلب كند.
لس آنجلس تايمز در گزارش خود نوشت به نظر مي رسد كه چين با گسترش روابط تجاري خود با ايران، موضع (حمايتي) مستحكمي را در ايران اتخاذ كرده است و بيش از يكصد شركت دولتي چين در ايران فعاليت مي كند و در پروژه هاي زيرساختي به ايران كمك مي كند.
اين روزنامه آمريكايي به نقل از پايگاه اينترنتي «ايران تراكر» (Irantracker)، نوشت: با وجود تحريم هاي كنوني عليه ايران، روابط تجاري ميان چين و ايران در سال گذشته با رشد 35 درصدي به 27 ميليارد دلار رسيد.

 



آغاز فصل صيد ماهي در سواحل درياي خزر

ساري، گرگان و رشت- خبرنگاران كيهان:
با آغاز فصل صيد ماهي صيادان مازندراني، گيلاني و گلستاني براي حضور شبانه روزي در خزر به دريا زدند و تورهاي خود را در اين پهنه آبي پهن كردند.
«حسن حبيب نژاد» مدير كل شيلات مازندران در اين ارتباط گفت: فصل صيد ماهيان استخواني در درياي خزر تا پانزدهم فروردين ماه سال آينده ادامه دارد.
وي از ارائه خدمات حمايتي دولت به صيادان خبر داد و افزود: دولت با پرداخت تسهيلات از شركت هاي تعاوني پره در فصل صيد پشتيباني مي كند.
مديركل شيلات مازندران با تاكيد بر لزوم افزايش سرمايه گذاري براي تقويت صنايع شيلاتي گفت: دولت از حضور بخش خصوصي در صنايع شيلاتي استقبال مي كند.
وي همچنين بر عزم دستگاه متبوع براي برخورد با صيادان غيرمجاز محصولات شيلاتي تاكيد كرد.
همچنين گزارش خبرنگار كيهان در گرگان حاكي است بيش از 1300نفر از صيادان پره استان گلستان نيز تورهاي خود را در آبهاي تحت پوشش اين استان گستراندند.
مديركل شيلات استان گلستان گفت: براساس ابلاغيه كميته مديريت صيد شيلات ايران، صيادان استان در فصل صيد سال جاري عمليات صيد و صيادي را از صبح جمعه آغاز كردند.
مهندس علي اكبر پاسندي گفت: درياي خزر به عنوان بزرگترين درياچه جهان همچون نگيني بين پنج كشور جمهوري اسلامي ايران، روسيه، تركمنستان، قزاقستان و آذربايجان در نقشه كره زمين مي درخشد.
وي يكي از مهمترين ويژگي هاي بي نظير اين دريا را داشتن آبزيان منحصر به فرد و با ارزش چون ماهيان خاوياري عنوان كرد و افزود: صيادان پره گلستاني با گستراندن تورهاي خود انواع ماهيان استخواني را صيد مي كنند.
گزارش خبرنگار كيهان از رشت نيز حاكي است صيد ماهيان استخواني از 20مهرماه در گيلان آغاز شده است.
مديركل شيلات گيلان در جمع خبرنگاران گفت: 5 هزارو400 صياد گيلاني كار صيد ماهيان استخواني را در پره هاي صيادي استان آغاز كرده اند و پيش بيني مي شود امسال بيش از 4 هزار تن ماهي استخواني از دريا صيد شود.

 



رژيم صهيونيستي تهديدهاي ضد ايراني خود را تكرار كرد

رئيس ستاد ارتش رژيم صهيونيستي در ادامه ادعاهاي تكراري مقامات صهيونيستي مدعي شد كه اين رژيم درصدد حمله به مراكز هسته اي ايران است.
به گزارش پايگاه خبري «فلسطين اليوم»، «گابي اشكنازي» هفته گذشته، در ديدار با «ژنرال ژان لوي گورگلين» همتاي فرانسوي اش در پاريس مدعي شد: اسرائيل در حال برنامه ريزي براي اجراي عمليات ويژه عليه تأسيسات هسته اي ايران از طريق نيروهاي كماندو است.
براساس اين گزارش، اشكنازي در اين ديدار ادعا كرد كه اسرائيل تا قبل از پايان سال جاري و حداكثر تا اوايل سال آتي به ايران حمله خواهد كرد.
اشكنازي پيش از اين نيز بارها براي حمله عليه تأسيسات هسته اي ايران مهلت تعيين كرده بود كه اين تهديد وي نيز در ادامه تهديدات قبلي اش صورت مي گيرد. اشكنازي همچنين پيش از اين براي اطمينان دادن به آمريكا كه از واكنش ايران عليه منافع استراتژيك خود در عراق و افغانستان در صورت حمله رژيم صهيونيستي مي هراسد، گفت كه هيچ حمله هوايي عليه ايران انجام نخواهد شد.
اين در حالي است كه حتي تحليلگران سياسي صهيونيست معتقدند كه هرگونه حمله به ايران، پيامدهاي منفي را براي اسرائيل به همراه خواهد داشت. در همين ارتباط، همچنين به گزارش پايگاه اينترنتي پرس.تي.وي يعقوب عميد رود رئيس سابق شعبه برنامه ريزي در ارتش رژيم صهيونيستي ادعا كرد كه اين رژيم براي جنگ بعدي با حزب الله آماده مي شود.

 



مشاور نخست وزير عراق: نماينده حامي منافقين در پارلمان عراق بازداشت شد

مشاور رسانه اي نخست وزير عراق از دستگيري محمدالدايني نماينده پيشين پارلمان عراق و حامي سرسخت گروهك تروريستي منافقين در مالزي خبر داد.
علي الموسوي مشاور رسانه اي نخست وزير عراق با اعلام اين خبر افزود: در حال تقديم درخواست به دولت مالزي براي استرداد او هستيم.
وي كه در يك كنفرانس مطبوعاتي سخن مي گفت خاطرنشان كرد: دولت هاي عراق و مالزي در حال تبادل اطلاعات پيرامون الدايني هستند و ما در حال تقديم درخواست به دولت مالزي جهت استرداد او هستيم.
موسوي پرونده ويژه قضايي دايني را كامل خواند و از آماده بودن آن براي تحويل به مقامات مالزيايي خبر داد.
در همين چارچوب علي الاديب نماينده پارلمان عراق گفت: دولت عراق درخواستي را براي تحويل الدايني به دولت مالزي تقديم كرده است تا در چارچوب آن وي تحويل دستگاه قضايي عراق شود.
مثال الالوسي نماينده پارلمان عراق نيز اعلام كرده بود كه دولت مالزي محمد الدايني را بازداشت كرده است و در همين راستا نيز خواستار استرداد وي براي تحقيق و بازجويي شد.
مجلس نمايندگان عراق در فوريه گذشته با راي قاطع نمايندگان مصونيت سياسي اين نماينده را لغو كرد. بنابر اعترافات تيم حفاظتي و بستگان الدايني وي مسئول انفجار انتحاري سال گذشته در كافه ترياي پارلمان عراق است كه منجر به كشته شدن سه تن از جمله يك نماينده مجلس و زخمي شدن بيست تن ديگر شد.
محمد الدايني- عضو پيشين پارلمان از جبهه گفتمان ملي- به رياست صالح المطلگ است كه روابط بسيار نزديكي با تروريست هاي القاعده دارد. بنابر اظهارات الدايني نيروهاي نظامي تحت فرماندهي وي در پادگان گروهك تروريستي منافقين موسوم به پادگان اشرف آموزش ديده اند.
الدايني از چهره هاي سرشناس ضدشيعي و از طرفداران سرسخت سازمان تروريستي منافقين است.
سران منافقين مانع از بازگشت افراد اين فرقه به ايران مي شوند
هادي عدنان الاسري از تمايل بازگشت افراد در بند در اردوگاه اشرف به ايران خبر داد و تصريح كرد كه سران منافقين مانع از بازگشت اين افراد مي شوند. به گزارش پايگاه اطلاع رساني هابيليان معاون ارشد وزارت كشور عراق گفت: بسياري از افراد در بند در اردوگاه اشرف خواهان بازگشت به ايران هستند و به تازگي نيز 70 نفر از آنها تمايل خود را براي برگشتن به ايران اعلام كردند اما سران اين گروهك مانع از بازگشت آنها به ايران مي شوند.
وي در گفت وگو با روزنامه دولتي الصباح ابراز داشت: حضور منافقين در عراق غير قانوني است زيرا آنها سازماني با ماهيت تروريستي و داراي پيشينه مسلح تروريستي هستند.
وي با اعلام اينكه ماهيت منافقين و گروه هايي نظير حزب كارگران كردستان تركيه يكسان است افزود: مسئوليت پادگان اشرف بنابر پيمان نامه امنيتي با واشنگتن در اختيار دولت عراق قرار گرفته و به پادگان «عراق نو» تغيير نام يافته است.
وي گفت: تا زماني كه اين سازمان داراي ماهيت تروريستي باشد حق پناهندگي در عراق را ندارد ضمن اينكه سركردگان اين سازمان با درخواست پناهندگي در عراق و ديگر كشورها و نيز خلع سلاح مخالفت كرده اند.
معاون ارشد وزارت كشور عراق در پايان گفت: حضور اين سازمان در عراق غير قانوني و ناقض قوانين بين المللي است.

 



كاروان نمادين امام رضا(ع)امروز وارد خوزستان مي شود

اهواز- خبرنگار كيهان:
كاروان نمادين امام رضا(ع) متشكل از هنرمندان استان خوزستان بعدازظهر امروز طي مراسمي از نقطه صفر مرزي در شلمچه، وارد خوزستان مي شود.
اين كاروان هنري، متشكل از 150هنرمند در عرصه تئاتر و هنرهاي نمايشي است كه همراه با حركت اسب ها، شترها و كجاوه هاي مخصوص، ورود امام رضا(ع) به خاك پاك خوزستان را به صورت نمادين به نمايش خواهند گذاشت.
اين مراسم كه به عنوان استقبال از برنامه هاي فرهنگي هنري هفتمين جشنواره امام رضا(ع) برگزار مي شود، رأس ساعت 16 بعدازظهر امروز از نقطه صفر مرزي در شلمچه آغاز مي شود و در حسينيه شهداي گمنام شلمچه پس از برپايي نماز جماعت مغرب و عشا با عطر افشاني و گلاب پاشي مزار شهداي شلمچه به پايان مي رسد.
چاووشي خواني همراه با حركت كاروان، قرائت قرآن، نواختن سرود جمهوري اسلامي ايران توسط انجمن موسيقي خرمشهر، نقالي و پرده خواني، و نيز اهداي هدايا به رزمندگان منطقه و ميهمانان ويژه مراسم، از ديگر برنامه هاي مراسم ورود امام رضا(ع) به خوزستان خواهد بود.

 



دكتر محمدجواد لاريجاني: دانشگاه بايد محيطي براي كشتي گرفتن برهان ها باشد

رئيس پژوهشگاه دانش هاي بنيادي با بيان اينكه دانشگاه بايد محيط كشتي گرفتن برهان ها باشد گفت: اطلاعي از برخورد انضباطي با دانشجويان معترض دانشگاه صنعتي شريف ندارم و معتقدم اگر دانشجويي نظري را اعلام كند اصلا جاي نگراني وجود ندارد.
دكتر محمدجواد لاريجاني در گفت وگو با خبرنگار مهر در سمنان در خصوص احضار دانشجويان متخلف اين دانشگاه به كميته انضباطي در جريان نشست وي با دانشجويان در اين دانشگاه گفت: اطلاعي از برخورد انضباطي با اين دانشجويان ندارم و اميدوارم هرگز چنين اتفاقي نيافتاده باشد. وي با اشاره به اينكه اين دانشجويان مثل بچه هاي خود او هستند، گفت: دانشجويان برخورد خوب و مودبانه اي داشتند و جلسه وسيع و طولاني بود و اگر دانشجويي نظري را اعلام كند اصلا نگراني ندارد.
لاريجاني تاكيد كرد: از اينكه دانشجويان بلند شوند و صحبت كنند من تقدير مي كنم و دانشگاه بايد محيط كشتي گرفتن برهان ها باشد.
وي ادامه داد: قرار نيست هر چه قدر صدايمان را كلفت تر كنيم حرفمان ثابت شود. بايد آرام تر و محكم تر و مستدل تر صحبت كنيم.
رئيس پژوهشگاه بنيادي كشور با اشاره به اينكه در دولت نهم سه طرح بزرگ ملي در دست اقدام بود، گفت: طرح رصدخانه ملي كشور به مراحل عملياتي رسيده است و طرح شتابگر ملي و طرح ابررايانه نيز در مراحل آغاز است.

 



مفاتيح گويا ويژه نابينايان در اصفهان طراحي و توليد شد

اصفهان - خبرنگار كيهان:
نرم افزار مفاتيح گويا همراه با ترجمه فارسي براي استفاده نابينايان در كتابخانه ولي عصر (عج) اصفهان طراحي و توليد شد.
مسئول كتابخانه نابينايان ولي عصر (عج) اصفهان گفت: اين مفاتيح گويا تمام حاشيه ها، زيرنويس ها، مدارك و اسناد و مستندات اين كتاب مذهبي را در اختيار نابينايان قرار مي دهد.
«رسول رضايي» افزود: با استفاده از اين نرم افزار گويا فرد نابينا مي تواند سوره هاي قرآن و برخي زيارت ها را نيز با صداي مداحان مطرح كشور بشنود.
وي گفت: اين مفاتيح در قالب سه نرم افزار رايانه اي به صورت لوح فشرده و در تلفن همراه قابل استفاده است.

 



مخبر كميسيون ويژه طرح تحول اقتصادي مجلس:
بهينه سازي منابع كشور از نقاط قوت هدفمند كردن يارانه ها ست

مخبر كميسيون ويژه طرح تحول اقتصادي مجلس شوراي اسلامي گفت: بهينه سازي منابع كشور از نقاط قوت هدفمند كردن يارانه ها است.
سيدكاظم دلخوش در گفت وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به هدفمند كردن يارانه ها و تحولات اقتصادي در كشور افزود: هدف دولت و مجلس و نيز مجموعه حاكميت از اجراي طرح تحول اقتصادي ايجاد تحول در اين بخش است.
وي اظهار داشت: اگر بخواهيم خود را به اقتصاد جهاني برسانيم و صادرات درستي انجام دهيم، لازمه آن اين است كه خود را بااقتصاد جهاني هماهنگ كنيم.
دلخوش ميزان مصرف انرژي در كشور را بسيار بالا دانست و تصريح كرد: سال گذشته 100 هزار ميليارد تومان يعني يك سوم بودجه كشور بابت انرژي و حامل هاي آن پرداخت شد كه اغلب يارانه ها در راه اصلي خود هزينه و پرداخت نمي شود.
وي ادامه داد: اگر سالانه 12ميليون تن مصرف آرد داشته باشيم با هدفمند كردن يارانه ها اين ميزان به 50 تا 60 درصد تقليل مي يابد.
عضو كميسيون اقتصادي مجلس با بيان اينكه طرح تحول از اسراف در منابع كشور جلوگيري مي كند، گفت: در اين طرح بخش هاي ماليات، گمرك، هدفمند كردن يارانه، توزيع عادلانه كالا و... هر كدام در جاي خود قابل بررسي است.
دلخوش توجه به سند چشم انداز 20 ساله در پياده كردن تحول اقتصادي را مهم دانست و افزود: اجراي اصل 44 مكمل طرح تحول است و براي اجراي طرح تحول بايد سند چشم انداز و تمام سندهاي بالادستي ديده شود.
وي با اشاره به نقاط قوت لايحه هدفمند كردن يارانه ها اظهار داشت: عدالت اجتماعي، بهينه سازي منابع كشور و حضور بخش خصوصي در عرصه هاي اقتصادي كشور از جمله نقاط قوت اين طرح است.
نماينده مردم صومعه سرا در مجلس، زمينه سازي براي حضور در بازارهاي اقتصادي دنيا و عدالت در پرداخت يارانه هاي كشور را از ديگر نقاط قوت هدفمند كردن يارانه ها عنوان كرد.
دلخوش خاطرنشان كرد: ميزان مصرف انرژي در كشور بالا است و اگر دستگاه هاي اجرايي در بهينه سازي مصارف و سيستم اداري همكاري نكنند،دچار مشكل مي شويم.
وي با اشاره به بررسي ماده يك طرح هدفمند كردن يارانه ها در مجلس گفت: اين طرح درباره انرژي، حامل هاي انرژي، قيمت بنزين، گاز مايع، آب و ... به تصويب رسيد و از مجلس گذشت.
عضو كميسيون اقتصادي مجلس درباره زمان اجراي طرح تحول اقتصادي تصريح كرد: دولت درخواست سه ساله براي اجراي لايحه هدفمند كردن يارانه ها داشت اما با توجه به اينكه اين لايحه مقداري به تورم كمك مي كند و فشار روي جامعه مي آورد، مجلس زمان اجراي اين طرح را يك دوره پنج ساله اعلام كرد.

 



مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان: جشنواره كريمه اهل بيت(ع)اين هفته در قم برگزار مي شود

قم - خبرنگار كيهان:
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي قم از برگزاري سومين جشنواره فرهنگي و هنري كريمه اهل بيت(س) همزمان با ميلاد حضرت فاطمه معصومه(س) و آغاز هفته كرامت در قم خبر داد.
«محمدحسين استاد» گفت: امسال به مناسبت دو ميلاد بزرگ كه در دهه كرامت از اول ذيقعده تا يازدهم اين ماه در پيش داريم با دو فعاليت فرهنگي مهم در ابعاد ملي و بين المللي روبه رو خواهيم بود.
وي با اشاره به سومين سال برگزاري جشنواره فرهنگي و هنري كريمه اهل بيت(س) در قم تصريح كرد: دومين نمايشگاه جشنواره ملي كريمه اهل بيت 28 مهرماه همزمان با سالروز تولد كريمه اهل بيت(س) افتتاح مي شود و به مدت 10 روز برپا خواهد بود.
مشاور وزير و مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي افزود: مراسم افتتاحيه جشنواره بين المللي امام رضا(ع) با سخنراني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و با حضور شخصيت هاي برجسته كشوري، حوزوي و استاني همراه خواهد بود.
استاد در پايان گفت: در روز اول ذيقعده كه روز ميلاد حضرت فاطمه معصومه(س) است، خطبه خواني، شمع گرداني و گل افشاني ضريح حضرت معصومه(س) از جمله برنامه هاي مراسم افتتاحيه جشنواره كريمه اهل بيت(س) است.
جشنواره كريمه اهل بيت(س) امسال براي سومين سال متوالي در بخش هاي خوشنويسي، عكس و فيلم، نمايش، تجسمي، مقاله، پايان نامه و آثار ادبي برگزار مي شود و نمايشگاه اين جشنواره نيز از 28 مهرماه تا هشتم آبان ماه در شبستان نجمه خاتون حرم مطهر حضرت معصومه(س) داير خواهد بود.

 



وزيربهداشت و درمان: شهرهاي زير 100هزار نفر جمعيت تحت پوشش پزشك خانواده قرار مي گيرد

همدان-خبرنگاركيهان:
امسال شهرهاي داراي
زير 100 هزار نفر جمعيت تحت پوشش طرح پزشك خانواده قرار مي گيرند.
دكتر مرضيه وحيد دستجردي وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با اعلام اين خبر در مراسم توديع و معارفه روساي قديم و جديد دانشگاه علوم پزشكي همدان، افزود: اجراي طرح پزشك خانواده با 6000 نفر پزشك و 4500 ماما در كشور آغاز شده اما هنوز تكميل نشده و با رفع مشكلات موجود بايد به اين هدف بزرگ جامه عمل بپوشانيم.
وي با اشاره به ظرفيت هاي بالاي علمي همدان و دانشگاه علوم پزشكي اين شهر، گفت: دانشگاه علوم پزشكي همدان با داشتن 300 استاد، بيش از 3000 دانشجو، داشتن 8 رشته تخصصي تربيت دستيار پزشكي و 9 رشته تربيت دستيار دندانپزشكي، قطعاً بايد به قطب علمي كشور تبديل شود.
وي ادامه داد: همدان اكنون قطب تحقيق بيماريهاي سرطاني است و با توجه به كارهاي خوبي كه در بخش بيماريهاي قلبي انجام شده در آينده نزديك به عنوان قطب قلب نيز معرفي خواهد شد.
وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، دانشگاه همدان را شايسته بين المللي شدن دانست و اعلام كرد: همين جا قول و تعهد مي دهم كه در آينده نزديك با تلاش مسئولان استان، شعبه بين المللي دانشگاه علوم پزشكي همدان را داير كنيم و آمادگي ارائه هرگونه امكانات و تجهيزات را در اين زمينه داريم.
دكتر وحيد دستجردي يادآور شد: استان همدان به عنوان قطب بزرگ علمي مي تواند سردمدار تحصيلات تكميلي رشته هاي علوم پزشكي شود كه در اين راستا لازم است ضمن ايجاد تعادل در نسبت تعداد پزشك و دانشجو، اساتيد و دانشجويان آن بالاترين نمره ها و حدنصابها را در كشور كسب كنند.
دكتر بهروز مرادي استاندار همدان نيز درخصوص فعاليتهاي دانشگاه علوم پزشكي گفت: طي چهار سال گذشته شاخص هاي بهداشتي استان از نظر كيفي و كمي رشد خوبي داشته و در شاخص درمان نيز از لحاظ ايجاد زيرساختها با بهره برداري از 772 تخت جديد و 800 تخت در حال احداث موفق بوده ايم.
وي افزود: در بخش ديگر درمان كه تامين پزشكان متخصص شهرستانها، ناهماهنگي وزارت رفاه و تامين اجتماعي با دانشگاه جهت ارائه خدمات، كاهش حقوق پزشكان خانواده و... را شامل مي شود چندان موفق نبوده ايم.وي خواستار مساعدت وزير بهداشت و درمان و آموزش پزشكي جهت تسريع در احداث دانشكده داروسازي و صدور مجوز جهت ايجاد واحد بين الملل دانشگاه علوم پزشكي همدان شد.
در پايان دكتر وحيد دستجردي ضمن تقدير از زحمات دكتر عبدا... فرهادي نسب رئيس سابق، دكتررضا صفي آريان را به عنوان رئيس جديد دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي و درماني همدان معرفي كرد.

 



اخبار ادبي و هنري

يك نويسنده نظام سياسي آلمان را فاسد خواند
گونتر گراس، نويسنده آلماني برنده نوبل ادبيات سال 1999 با فاسد خواندن نظام سياسي آلمان گفت: نبايد به گونه اي رفتار كنيم كه انگار آخر دموكراسي هستيم.
او با اشاره به انتقادات مربوط به دعوت از چين به نمايشگاه كتاب فرانكفورت در ادامه گفت: ما از اوضاع اسفبار در چين خبر داريم و بايد از طريق گفتن به آنها بپردازيم اما خواهش مي كنم فراموش نشود كه در موقع گفتن اين حرف ها به اوضاع اسفبار خودمان هم بپردازيم. گونتر گراس در ادامه گفت: جمهوري فدرال آلمان يكي از كشورهاي آلوده به فساد و رشوه خواري است.
او با اشاره به مجلس آلمان گفت: پارلمان بايد در واقع وكالت ملت را برعهده داشته باشد اما از سوي يك لابي اقتصادي محاصره شده است.
به گزارش فارس به نقل از آسوشيتدپرس، اين نويسنده كه از او به عنوان برجسته ترين نويسنده زنده اروپا ياد مي شود در جريان انتخابات اخير آلمان از مخالفان آنگلا مركل، صدراعظم آلمان بود.
بازيگر سينما: دولت حال و هواي روزهاي اول انقلاب را زنده كرد
جهانگير الماسي بازيگر سينما، تئاتر و تلويزيون گفت: خدمتگزاري مسئولان در دولت دهم سبب شده تا بار ديگر حال و هواي اوايل انقلاب در كشور زنده شود.
وي افزود: پيش از انقلاب مردم در نگاه پادشاهان به مثابه همان رعيتي بودند كه پايين ترين بخش جامعه را تشكيل مي دادند و حق هيچ اظهارنظري را نداشتند. با پيروزي انقلاب اسلامي امام خميني(ره) اين ساختار بيمار را درهم شكستند و مديران كشور به عنوان خدمتگزاران مردم معرفي شدند.
الماسي اضافه كرد: بعد از گذشت چند دهه بار ديگر شاهد بوديم كه مديران به خود به چشم ارباب مي نگريستند و ديگر خبري از خدمتگزاري مردم نبود، اما با روي كار آمدن دكتر احمدي نژاد و استفاده وي از فرمايشات و رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب بار ديگر شاهد حال و هواي اوايل انقلاب هستيم و مسئولان خود را خدمتگزار مردم مي دانند.
انتشار داستان هاي شهر جنگي احمدزاده در آمريكا
مجموعه داستان «داستان هاي شهر جنگي» حبيب احمدزاده توسط پال اسپراكمن به انگليسي ترجمه شد.
پال اسپراكمن؛ مترجم نام آشناي آمريكايي كه پيش از اين كتاب هاي «سفر به گراي 270 درجه» نوشته احمد دهقان، «شطرنج با ماشين قيامت» نوشته احمدزاده و «اسماعيل» اثر اميرحسين فردي را به انگليسي ترجمه كرده است اعلام كرد مجموعه داستان «داستان هاي شهر جنگي» را به صورت كامل ترجمه كرده و در اختيار انتشارات طرف قرارداد خود قرار داده است.
اين مترجم آمريكايي افزود: براي تكميل حجم كتاب، داستان «انتقام، انتقام، انتقام» حبيب احمدزاده را نيز ترجمه و به اين مجموعه اضافه كردم.
دوسالانه جهاني پوستر تهران در موزه هنرهاي معاصر
مراسم افتتاحيه نمايشگاه دهمين دوسالانه جهاني پوستر تهران، روز دوشنبه 27 مهرماه ساعت 17 با حضور مقامات فرهنگي، استادان و هنرمندان در موزه هنرهاي معاصر تهران برگزار مي شود.
در اين دوسالانه 1800 اثر از 793 هنرمند ايراني و خارجي ارسال شده است كه 264 اثر به نمايش درمي آيد. همچنين در حاشيه دوسالانه نشست هاي تخصصي برگزار خواهد شد.
بررسي تاريخ سي ساله انقلاب اسلامي در حوزه هنري
ششمين نشست «بررسي تاريخ سي ساله انقلاب اسلامي» يكشنبه 26 مهر در پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامي حوزه هنري برگزار مي شود.
در اين نشست كه يكصدوهفتاد و پنجمين نشست از سلسله مباحث هنر و انديشه است يعقوب توكلي به بررسي نظريات مختلف با عناوين: «عمليات انقلاب و تخريب نظام سياسي سلطنت در انقلاب اسلامي ايران» مي پردازد.
گفتني است، اين نشست از ساعت 14 تا 16 در سالن همايش هاي پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامي حوزه هنري برگزار مي شود.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14