(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 28 مهر 1388- شماره 19490
 

خوزستان؛ در حاشيه خبرها
رئيس امور اقتصادي و دارايي آذربايجان شرقي: سهم سرمايه هاي خارجي در كشور به 5 درصد افزايش مي يابد
امام جمعه شيراز: عرصه مداحي و ذاكري نيازمند ساماندهي است
ايران در كيهان
مديركل راه و ترابري استان اصفهان: براي اجراي باند دوم جاده كاشان -بادرود به اعتبار نياز است
مديركل حفاظت محيط زيست مازندران: صرفه جويي 20درصدي در مصرف انرژي بودجه كشور را 2برابر مي كند
برداشت انگور از باغات شهرستان قروه
اختصاص 700 ميليارد ريال براي مديريت خشكسالي خراسان رضوي
رهاسازي 10 رأس مارال در جنگل «فندقلو» نمين
پيشي گرفتن وفات از ولادت در قزوين
افزايش 40درصدي صيد مجاز ميگو در شرق خليج فارس
نمايش اقتدار بسيجيان سنندج در رزمايش بزرگ اتحاد
مديران غايب
انتصاب جديد شهرستان ها



خوزستان؛ در حاشيه خبرها

حذف مديران ارزشي
خبر خبرنگار: چندي پيش فرماندار ماهشهر در اثر فشار نماينده مجلس از سمت خود بركنار شد. اين روزها هم خبر بركناري مدير كل سياسي و انتخابات استانداري خوزستان بر سر زبانهاست. شنيده ها حاكيست تغيير و تحولات اخير در مديريت هاي استان و حوزه استانداري در مسير حذف مديران ارزشي و اصولگرا انجام مي شود.
منابع آگاه در گفت وگو با خبرنگار ما، خبر از بازتاب منفي عزل و نصب هاي اخير استاندار در فضاي استان مي دهند. از جمله اين اعتراضات، صدور بيانيه بسيج دانشجويي استان خطاب به استاندار است كه اقدامات اخير وي را آميخته با نگاه سياسي و شخصي خوانده و تصريح كرده است منافع كشور نبايد فداي خط و خطوط سياسي و يا فشارهاي برخي افراد فرصت طلب شود.
تحليل خبرنگار: برخي از تغيير و تحولات اخير كه موجب حذف چند تن از مديران ارزشي شده، نگرانيهايي را در ميان نيروهاي اصولگرا ايجاد كرده است، تا جايي كه تغيير و تحولات مثبتي را كه در سطح كشور و بعضاً در سطح استان انجام گرفته يا در حال انجام است، لوث مي كند.
ضروري است استاندار خوزستان، با دقت و تأمل بيشتري به تصميم گيري هاي كلان مديريتي بپردازد و با نگاهي فرا شخصي و به دور از سطحي نگري، فضاي تغييرات مديريتي را از تصميمات شخصي و سليقه اي و احياناً كينه توزيها و انتقام جوييها مصون نگه دارد.
مقام اولي در «توليد» و «تكثير» شن و ماسه
خبر خبرنگار: خوزستان رتبه اول توليد محصولات شن و ماسه و نمك دريايي را در كشور به دست آورد.
اين را معاون معدني سازمان منابع و معادن استان خوزستان گفته و اضافه كرده: توليد سالانه شن و ماسه كوهي در استان 8 ميليون تن است كه از ابتداي سال جاري تاكنون، 5 ميليون تن شن و ماسه در استان توليد و به بهره برداري رسيده است.
تحليل خبرنگار :چه ماجراي جالبي! خوزستان در همه تناقضات اول است! اول در منابع و معادن نفت و گاز است و مردمش در بعضي شهرها هنوز از كپسول گاز استفاده مي كنند، پرآب ترين رودخاورميانه را دارد و در فقر آب به سر مي برد. بيشترين تعداد سدها را دارد و در بيشترين خاموشي ها و بي برقي ها به سر مي برد. حالا هم رتبه اول در توليد شن و ماسه، شايد بي ارتباط با معضل گرد و غبارهاي هميشگي خوزستان نباشد، كه يك صدمش براي پايتخت نشينان قابل تحمل نيست و مدارس و ادارات تهران را به تعطيلي مي كشاند، اما در اوج غبارآلودگي هواي خوزستان كه ديد مردم رنج ديده و صبورش به كمتر از 20 متر مي رسد، صداي مديران و نمايندگان استان درنمي آيد!
«دفينه» در جشنواره فيلم كوتاه تهران
خبر خبرنگار: فيلم كوتاه داستاني «دفينه» ساخته احمد حياتي به بخش مسابقه ملي بيست و ششمين جشنواره بين المللي فيلم كوتاه تهران راه يافت.
«دفينه» از توليدات واحد هنرهاي تصويري حوزه هنري استان خوزستان است كه تاكنون موفق به كسب افتخاراتي همچون دريافت لوح تقدير و تنديس جشنواره بين المللي فيلم رحمت و لوح تقدير و تنديس جشنواره بين المللي سرزمين زيتون شده است.
تحليل خبرنگار: شايد بيشتر مردم، هنر را در استان هنرپرور اصفهان خلاصه كنند، اما استان خوزستان نيز از ديرباز در زمينه هنر و هنرپروري، حقيقتاً در جايگاه مطلوبي قرار داشته و دارد. چهره هاي هنري بسياري هستند كه در شاخه هاي مختلفي از جمله سينما و تئاتر، موسيقي، شعر، نويسندگي، عكاسي، نقاشي و خوشنويسي و غيره، امروزه تبديل به چهره هاي ارزشمند و شناخته شده در سطح كشور و حتي جهان شده اند.
چه خوب است اگر به اين ديار هنردوست و هنرپرور در زمينه انتخاب و انتصاب مديران مرتبط با فرهنگ و هنر، توجه بيشتري شود تا استعدادهاي بيشمار هنري در استان، از صعود به سمت قله هاي پيشرفت و موفقيت باز نماند.
شهروند خوزستاني، جانت سلامت!
خبر خبرنگار: وجود ميكروب ناگ در آب خوزستان تأييد شد. معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز نسبت به وجود اين ميكروب در آب شهرهاي استان هشدار داده و با تذكر به شركت آب و فاضلاب استان نسبت به توجه بيشتر به وضعيت بهداشتي آب استان، گفته: بايد با كلرينه كردن آب و افزايش كلرزني براي از بين بردن اين ميكروب اقدام شود. عبدالرسول نيكخوي اين را هم گفته كه ازدياد ميكروب ناگ در آب، باعث بروز عامل بيماريزاي التور در آب مي شود كه بسيار خطرناك است. البته مركز بهداشت تاكنون موردي از وجود التور در آبهاي استان را شناسايي نكرده اما به هر حال مسئولان استان براي بهداشت بيشتر آب، بايد تلاش بيشتري بكنند.
تحليل خبرنگار: تا آنجا كه ما مي دانيم و در كتاب ها خوانده ايم آب، اين مايه حيات، يك مايع بي رنگ و بي بو و بي طعم است. مايه حيات استان خوزستان، بسيار غني است و هم بو دارد و هم طعم دارد و هم رنگ! فقط «ناگ»اش كم بود كه آن هم تأييد شد! آخر اين همه فاضلاب رنگارنگ را كلر چطور به تنهايي تصفيه كند؟ در اين وانفساي آلودگي بيش از 50 درصدي كارون و در شرايطي كه اينهمه فاضلاب شهري و خانگي و زباله هاي رنگارنگ، به سمت كارون سرازير مي شود و بايد اميدوارانه فرياد بزنيم: شهروند خوزستاني، جانت سلامت!
تناقض در سخنان دادستان تهران
خبر خبرنگار: روزنامه محلي كارون، چند روز پيش، جملاتي متناقض به نقل از دادستان تهران درج كرده است. اگرچه اين روزنامه استان خوزستان، تجربه بالايي در انجام شيطنتهاي منحصر به فرد در سوء استفاده و بهره برداري از سخنان اشخاص و مقامات و تشنج آفريني و ايجاد فضاي التهاب در ناامني به ويژه در دوران قبل، حين و بعد از انتخابات دارد، اما اين بار آنچه داراي تناقض است، اصل سخنان دادستان تهران است.
جعفري دولت آبادي چندي پيش در گفت وگو با خبرنگار حقوقي ايسنا، از طرفي اعتراف متهم در پيشگاه قاضي دادگاه را مشروع، سند محكمه پسند و داراي مبناي قانوني عنوان كرده و گفته اقرار مهمترين دليل براي قاضي است و از طرف ديگر گفته پخش تلويزيوني اظهارات افرادي كه اتهاماتشان ثابت نشده منع قانوني دارد و كسي حق ندارد بدون دليل، آبروي افراد را ببرد!
تحليل خبرنگار : اگرچه بنا بر قانون آيين دادرسي كيفري و مدني، سخنان متهمان درباره اشخاص ديگر فاقد حجيت شرعي است اما اعتراف و اقرار شخص درباره خودش در دادگاه و در پيشگاه قاضي داراي اعتبار است و مهمترين دليل براي قاضي محسوب مي شود و تصميم گيري دادگاه، طبق اقرار متهم صورت مي گيرد.
در اين صورت، پخش اعترافات متهمان وقايع اخير در تلويزيون به منظور شفاف سازي موضوع و نيز اطلاع مردم از وضعيت دادگاه متهمان بوده است. اينكه دادگاه چه حكمي را براي هر يك از متهمان صادر مي كند، برعهده قاضي است اما اتهام بازداشت شدگان طبق اقرار و اعتراف خودشان و نيز اسناد كتبي و تصاوير موجود ثابت شده و جاي هيچ ابهامي نيست.
روزنامه كارون هم بهتر است كاسه داغتر از آش و آتش بيار معركه نباشد و به جاي درج اخبار و مطالب متناقض، كمي بر آموزش خبرنگارانش در انتخاب تيترهاي متناسب با متن خبر كار كند!
فاطمه معين زاده
خبرنگار كيهان در اهواز

 



رئيس امور اقتصادي و دارايي آذربايجان شرقي: سهم سرمايه هاي خارجي در كشور به 5 درصد افزايش مي يابد

تبريز- خبرنگار كيهان:
هم اكنون سهم سرمايه هاي خارجي در ايران، كمتر از 1 درصد است كه اين رقم به زودي به 5 درصد افزايش خواهد يافت.
رئيس امور اقتصادي و دارايي آذربايجان شرقي، در اجلاس معرفي فرصت هاي سرمايه گذاري ايران در استانبول گفت: با توجه به اجراي طرح تحول اقتصادي و تصويب قانون حمايت از سرمايه گذاري خارجي، در اين مقررات، ضمن حذف محدوديت در حجم و سهم براي سرمايه گذاران خارجي در طول برنامه پنجم توسعه، ايران به رشد اقتصادي 8 درصد دست مي يابد.
رضا حسيني افزود: «در دو سال آتي نيز 80 درصد سهام شركت هاي دولتي به بخش خصوصي واگذار مي گردد.»
اين گزارش همچنين حاكي است، در نشست استانبول تصريح گشت: «در دو سال اخير 5 ميليارد و 100 ميليون دلار سرمايه گذاري خارجي در آذربايجان شرقي صورت گرفته است.»

 



امام جمعه شيراز: عرصه مداحي و ذاكري نيازمند ساماندهي است

شيراز - خبرنگار كيهان:
نماينده ولي فقيه در استان فارس و امام جمعه شيراز با تاكيد بر رسيدگي به امور مداحان گفت: عرصه ذكر و ذاكري و مداحي بويژه در حوزه بانوان نيازمند ساماندهي است.
آيت الله اسدالله ايماني در ديدار با مسئولان دفتر بنياد دعبل خزائي در فارس افزود: تشكيلات مداحي و مداحان نياز به داشتن يك پايگاه اداري دارند.
وي گفت: شنونده ابتدا خيال مي كند مداحي كاري ساده است و مي توانيم با چند شعر مداح شويم اما كساني كه رسالت دارند متوجه مي شوند وارد فضاي كميت ها و دعبل ها شده اند.
وي اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب و مراجع عظام دستوراتي در باب اصلاح ساختار مداحي ها دارند و مداحي و تبليغات بانوان نيز نيازمند يك نظم و شيوه ويژه است.
نماينده ولي فقيه در استان فارس اظهار داشت: همكاري اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي، سازمان تبليغات اسلامي و اداره كل اوقاف در حل مشكلات مداحان نيز ضروري است.

 



ايران در كيهان

احداث جايگاه سوخت سي ان جي
پاكدشت - خبرنگار كيهان: طي مراسمي كلنگ پروژه جايگاه سوخت بنزين و گاز سي ان جي شهر پاكدشت در منطقه قوهه به زمين زده شد.
داود رضي ئي مدير اين جايگاه گفت: اجراي اين پروژه در صورت تامين اعتبارات بانكي و لوله كشي گازشهري حداكثر 120 روز به بهره برداري مي رسد.
تامين اعتبار جنگل كاري
اردبيل - خبرنگار كيهان: اعتباري معادل يك ميليارد ريال براي جنگل كاري كوه ايرناواش گرمي مفان تخصيص يافته است. سيروس سرحدي رئيس اداره منابع طبيعي گرمي فان با اعلام مطلب بالا افزود: اين طرح جنگل كاري حدود 60 هكتار وسعت داشته و 15 هزار اصله نهال سازگار با محيط كوهستان در آن كاشته مي شود.
ساماندهي مسافربر روستايي
شاهرود - خبرنگار كيهان: به منظور طرح ساماندهي مسافربرهاي روستايي در آينده نزديك اولين پايانه مسافربري شهرداري شاهرود به بهره برداري خواهد رسيد. به گزارش روابط عمومي شهرداري شاهرود در راستاي سياستهاي شهرداري با حمايت شوراي اسلامي شهر، تلاش شبانه روزي شهردار و پرسنل شهرداري و به منظور كاهش تصادفات درون شهري و طرح ساماندهي مسافربرهاي روستايي كار ساخت اولين پايانه مسافربري اين شهر در بهار امسال آغاز شده و در آينده نزديك افتتاح خواهد شد.
بهره برداري از 23 واحد صنعتي و توليدي
قزوين - خبرنگار كيهان: مديرعامل شركت شهرك هاي صنعتي قزوين گفت: در شش ماهه نخست سال جاري 23 واحد صنعتي و توليدي در قزوين پروانه بهره برداري اخذ كرده و به بهره برداري رسيدند.
عبدالقهار ناصحي بيان داشت: در شش ماهه نخست سالي جاري 23 واحد توليدي و صنعتي در شهرك ها و نواحي صنعتي فعال استان به بهره برداري رسيده است كه از اين تعداد 12 واحد صنعتي در شهرك صنعتي كاسپين، و پنج واحد در شهرك صنعتي ليا، چهار واحد در شهرك صنعتي آراسنج، يك واحد در شهرك صنعتي حيدريه و يك واحد در ناحيه صنعتي دانسفهان مستقر است.
راه يابي به جشنواره خوارزمي
شهركرد - خبرنگار كيهان: دانش آموزان پژوهش سراي علامه حلي فارسان به مرحله كشوري جشنواره جوان خوارزمي راه يافتند.
دانش آموزان پژوهش سراي علامه حلي فارسان با ارائه 4 طرح مقام اول استاني را كسب و به مرحله كشوري جشنواره جوان خوارزمي راه يافتند.
استقبال از جشن عاطفه ها
همدان - خبرنگار كيهان: مردم استان همدان در جشن عاطفه ها 157 ميليون تومان به دانش آموزان نيازمند كمك كردند. بنا به اعلام روابط عمومي كميته امداد امام خميني(ره) استان همدان، از ميزان يك ميليارد و 576 ميليون و 900 هزار ريال كمك هاي مردم به جشن عاطفه ها، مبلغ 851 ميليون و 400 هزار ريال به صورت غيرنقدي و مبلغ 725 ميليون و 500 هزار ريال به صورت نقدي بوده است.
گراميداشت روز كودك
بناب - خبرنگار كيهان: همزمان با روز جهاني كودك مراسمي در فرمانداري بناب برگزار شد.
اين آيين با حضور فرماندار، معاون فرماندار، فرمانده نيروي انتظامي، مسئول اداره بهزيستي، جمعي از پرسنل نيروي انتظامي، مربيان مهدهاي كودك همراه بود. فرماندار بناب طي سخناني كوتاه با تبريك هفته نيروي انتظامي و روز جهاني كودك گفت: بچه هاي امروز مسئولان فرداي كشور هستند و دير نخواهد بود كه در آينده جاي اين مسئولان قرار بگيرند.
صدور گواهينامه صادراتي
قزوين - خبرنگار كيهان: مديركل استاندارد و تحقيقات صنعتي استان قزوين گفت: طي 6 ماه نخست سال جاري 796 گواهينامه صادراتي در اين استان صادر شد. عليرضا حسن نائبي تصريح كرد: عمده گواهينامه صادراتي براي محصولاتي چون كشمش، شوينده ها، پسته و ... به مقصد كشورهاي تركمنستان، ازبكستان، پاكستان، افغانستان، عراق،تركيه و ... صادر شده است. حسن نائبي خاطرنشان ساخت: در اين مدت 84 فقره مجوز وارداتي براي محصولاتي چون رينگ، لاستيك، شلنگ هاي فشار قوي، مواد مختلف شيمايي، نبشي براي ساخت دكل و ... صادر شده است.
وي يادآور شد: همچنين در 6 ماهه نخست سال جاري 90 گواهينامه صادراتي براي نخستين بار در اداره كل استاندارد و تحقيقات صنعتي استان قزوين صادر شده است.
آغاز برداشت پسته
بندرعباس - خبرنگار كيهان: سرپرست جهاد كشاورزي حاجي آباد از آغاز برداشت پسته در اين شهرستان خبر داد. ناظم عباس زاده در جمع خبرنگاران افزود: برداشت اين محصول از اوايل شهريورماه آغاز و تا اواخر اين ماه ادامه دارد. وي ميزان سطح زيركشت اين محصول را در اين شهرستان 418 هكتار عنوان كرد و اضافه كرد: از اين ميزان بيش از 90 درصد آن بارده است.
واكسينه دام عليه بيماري هاي واگير
¤ مديركل دامپزشكي هرمزگان گفت: تا پايان مرداد ماه سال جاري 35 هزار و 237 راس دام در هرمزگان عليه بيماري هاي واگيردار واكسينه شدند. رضا وحداني با بيان اينكه3 هزار و 844 راس دام نيز توسط بخش خصوصي در مردادماه گذشته واكسينه شده اند، افزود: همچنين در اين مدت بيش از يك ميليون طيور توسط بخش خصوصي در مقابل بيماري هاي ويروسي واكسينه شده اند.
احداث ساختمان تامين اجتماعي
شهرستانها - خبرنگار كيهان: طي مراسمي با حضور سيدجواد ابطحي نماينده مجلس شوراي اسلامي و اكبر شريفيان پور فرماندار خميني شهر و مسئولان سازمان تامين اجتماعي استان اصفهان كلنگ احداث ساختمان دو طبقه تامين اجتماعي درچه به زمين زده شد.
ساماندهي مناطق آ لوده
ساري- خبرنگار كيهان: دادستان عمومي و انقلاب مازندران از اجراي طرح ساماندهي مناطق آلوده در اين استان خبر داد. «حجت الاسلام والمسلمين اسدالله جعفري» با اشاره به اهميت اجراي اين طرح كه با همت جانبركفان نيروي انتظامي اجرايي مي شود افزود: اين طرح به موازات پاكسازي مناطق آلوده استان اجرا مي شود. وي گفت: برخي از مناطق آلوده پاكسازي شده در مازندران فاقد امكانات رفاهي، خدماتي، بهداشتي و اجتماعي هستند.

 



مديركل راه و ترابري استان اصفهان: براي اجراي باند دوم جاده كاشان -بادرود به اعتبار نياز است

بادرود - خبرنگار كيهان:
مدير كل راه و ترابري استان اصفهان گفت: براي اجراي باند دوم جاده كاشان - بادرود 250 ميليارد ريال اعتبار نياز است.
هوشنگ عشايري افزود: طرح باند دوم اين جاده به طول 55 كيلومتر اخيرا در شوراي حمل ونقل و ترافيك استان اصفهان به تصويب رسيده است.
وي اظهار داشت: اين طرح مورد تاييد وزير راه و ترابري نيز قرار گرفته و براي پيگيري و اجرا به معاونت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل ونقل كشور در اين وزارتخانه ارجاع شده است.
رئيس شوراي حمل ونقل و ترافيك استان اصفهان تصريح كرد: طرح باند دوم جاده كاشان -بادرود پس از طي مراحل قانوني در رديفهاي بودجه سال آينده پيش بيني خواهد شد.
جاده كاشان - بادرود بخشي از جاده بيش از 100 كيلومتري بين شهرستانهاي كاشان - اردستان است كه از اردستان تا بادرود آن دو طرفه شده است.

 



مديركل حفاظت محيط زيست مازندران: صرفه جويي 20درصدي در مصرف انرژي بودجه كشور را 2برابر مي كند

ساري-خبرنگاركيهان:
مديركل حفاظت محيط زيست مازندران گفت: انرژي مصرفي در كشور معادل 400ميليون بشكه نفت خام است.
«رسول علي اشرفي پور» در جمع عاملان واحدهاي توليدي سبز اين استان در ساري افزود: مصرف اين ميزان انرژي 4برابر استاندارد جهاني است.
وي با تأكيد بر ضرورت اصلاح الگوي مصرف در كشور افزود: هم اكنون در بخش آب 93ميليارد مترمكعب آب مصرف مي شود كه 84ميليارد مترمكعب در بخش كشاورزي به مصرف مي رسد و برآوردها بيانگر اتلاف 80درصدي آب در اين بخش است.
وي خاطرنشان كرد: درصورتي كه بتوانيم 20درصد در مصرف انرژي كشور صرفه جويي كنيم بودجه سالانه دولت 2برابر مي شود.
اشرفي پور در ادامه ميانگين فضاي سبز براي هر ايراني را 23تا 30سانتي متر مربع ذكر كرد و افزود: هم اكنون اين ميزان در مازندران كمتر از 4مترمربع براي هر نفر است.
وي با اشاره به احراز عنوان استان سبز براي مازندران در 3سال متوالي افزود: انجمن خدمات توليدي سبز در مازندران تشكيل شده است.

 



برداشت انگور از باغات شهرستان قروه

قروه- خبرنگار كيهان:
كار برداشت انگور از باغات شهرستان قروه آغاز شده است و پيش بيني مي شود 5هزارتن محصول توليد شود.
مدير جهاد كشاورزي شهرستان قروه به خبرنگار ما گفت: در شهرستان قروه سطحي معادل 800هكتار باغ انگور وجود دارد كه شامل 350هكتار آن آبي و 450هكتار ديگر ديم است كه 700هكتار ازاين سطح بارور شده است.«پرويز اوسطي» اظهار داشت، محصولات توليدي باغداران منطقه قروه به دليل برخورداري از كيفيت بسيار بالا عمدتاً به ديگر نقاط كشور صادر مي شود.
وي ارقام موجود در منطقه رافراخي، كشمشي، سياه و ياقوتي اعلام كرد و گفت: غالبيت با رقم فرخي مي باشد.
اوسطي از احداث 2 واحد جايگاه بهداشتي خشك نمودن انگور در باغات منطقه دلبران خبر داد و گفت: جهاد كشاورزي شهرستان قروه در راستاي بهبود و فرآوري محصول هزينه اين 2 جايگاه را تأمين كرده كه در حال حاضر مورد بهره برداري قرار گرفته است.

 



اختصاص 700 ميليارد ريال براي مديريت خشكسالي خراسان رضوي

مشهد-خبرنگار كيهان:
معاون امور عمراني استانداري خراسان رضوي گفت: از محل اعتبارات ويژه حوادث غيرمترقبه در كشور 700 ميليارد ريال براي مديريت خشكسالي به استان اختصاص يافت كه 50درصد از اين اعتبار تخصيص داده شده است.
سعيد حسين پور با بيان اين مطلب افزود: هر ساله يك درصد از بودجه عمومي كشور به حوادث غيرمترقبه اختصاص پيدا مي كند كه در سال جاري اين ميزان به 3درصد افزايش يافت و پس از توزيع 80درصد از 2درصد اعتبارات مربوط به مديريت خشكسالي، بيش از 700 ميليارد ريال براي خراسان رضوي در نظر گرفته شد.
وي به بارندگي هاي نسبتا قابل قبول در سال زراعي گذشته اشاره كرد و ادامه داد: به دليل خشكسالي هاي متوالي در سال هاي گذشته اثرات ناشي از اين پديده طبيعي همچنان در سطح استان قابل مشاهده است كه با اختصاص اعتبارات جديد به موضوع خشكسالي، اميدواريم اين اثرات در سال آينده كاهش يابد.
معاون امور عمراني استانداري خراسان رضوي ضمن بيان برنامه هاي ويژه خشكسالي در سال جاري گفت: 65درصد از اعتبارات اين بخش بايد در حوزه كشاورزي و 35درصد در حوزه آب هزينه شود.
حسين پور بهسازي چشمه ها و قنوات، تجهيز سيستم هاي آبياري، جداسازي آب شرب از آب مورد استفاده براي آبياري فضاي سبز، آبرساني به روستاهاي كم برخوردار و لايروبي رودخانه ها و كانال هاي سنتي را از جمله برنامه هاي اضطراري مديريت خشكسالي در آينده معرفي كرد.
وي ادامه داد: از برنامه هاي مربوط به حوزه آب در مديريت خشكسالي نيز مي توان از تكميل پروژه هاي نيمه تمام، تامين آب روستايي و شهري و توسعه شبكه هاي آبرساني شهري و روستايي و تكميل سدها نام برد.
معاون امور عمراني استانداري خراسان رضوي از تدوين برنامه هاي ويژه اي در حوزه كشاورزي و محيط زيست خبر داد و گفت: توسعه و ترويج روش هاي آبياري تحت فشار و مكانيزه از مهمترين برنامه هاي اين حوزه مي باشد كه با همكاري مردم محقق مي شود.
حسين پور بر لزوم افزايش بهره وري در حوزه كشاورزي تاكيد كرد و افزود: پوشش انهار، جلوگيري از سيل و هدايت آب هاي سطحي جهت تقويت منابع زيرزميني و استمهال وام هاي كشاورزان خسارت ديده نيز از برنامه هاي پيش روي ستاد حوادث و سوانح غيرمترقبه است.

 



رهاسازي 10 رأس مارال در جنگل «فندقلو» نمين

اردبيل - خبرنگار كيهان:
تعداد 10 رأس گونه حفاظت شده مارال با همكاري اداره كل منابع طبيعي و حفاظت محيط زيست استان اردبيل در منطقه تفريحي و گردشگري فندقلو نمين رهاسازي شد.
اصغر خودكار مديركل حفاظت محيط زيست استان اردبيل گفت: احياي نسل اين گونه حيواني در جنگل فندقلو يكي از اهداف رهاسازي 10 رأس مارال در اين منطقه است.
وي گفت: اين گونه حيواني در سال هاي گذشته در اين منطقه وجود داشته است اما به مرور بنا به علل مختلف نسل آن منقرض شده و يا به دليل تهديد زيستگاه به مناطق ديگر كوچ كرده اند.
وي افزود: بر اساس اقدامات انجام شده در آينده اي نزديك پنج رأس ديگر از اين گونه به منطقه منتقل خواهند شد.
وي گفت: در حال حاضر اين مارال ها در منطقه حصار شده به وسعت هفت هكتار رهاسازي شده است و تا سه ماه آينده منطقه زيست اين گونه در جنگل فندقلو با حصاركشي سيمي به 50 هكتار افزايش خواهد يافت.
وي در پايان از رهاسازي آهوي دشت مغان در آينده اي نزديك در دشت مغان خبر داد و افزود: با رهاسازي گونه آهوي دشت مغان در منطقه يادشده، استان اردبيل به استاني پيشتاز در احياي نسل گونه هاي حيات وحش در حال انقراض تبديل مي شود.

 



پيشي گرفتن وفات از ولادت در قزوين

قزوين - خبرنگار كيهان:
مدير كل ثبت احوال استان قزوين گفت: در 6 ماهه نخست سال جاري ولادت در قزوين 9/6 درصد و وفات 5/11 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.
اصغر آراسته بيان داشت: در 6 ماهه نخست سال جاري 10 هزار و 489 مورد ولادت در استان به ثبت رسيده كه از اين تعداد 5 هزار و 406 مورد پسر و 5 هزار و 83 مورد دختر بوده است.
وي ادامه داد: با توجه به 9 هزار و 807 مورد ولادت ثبت شده در 6 ماهه نخست سال گذشته، در مجموع 9/6 درصد رشد ولادت را در سال جاري در استان شاهد هستيم كه در ثبت ولادت دختران و پسران نيز به ترتيب 2/7 و 6/6 درصد رشد صورت گرفته است.
مدير كل ثبت احوال استان قزوين اضافه كرد: در سال جاري از مجموع ولادت هاي ثبت شده، 7 هزار و 748 مورد در شهرها و 2 هزار و 741 مورد در روستاهاي استان قزوين بوده است كه 1/8 درصد در شهرها و 6/3 درصد ثبت ولادت در روستاها افزايش داشته است.
وي عنوان داشت: به طور متوسط در شش ماهه نخست سال گذشته در هر شبانه روز تعداد 52/7 نفر در سطح استان متولد شده اند كه از اين تعداد 2/27 نفر پسر و 5/25 نفر دختر بوده اند و به ازاي هر 100 نفر دختر 107 پسر متولد شده است.

 



افزايش 40درصدي صيد مجاز ميگو در شرق خليج فارس

بندرعباس- خبرنگار كيهان:
رئيس پژوهشكده اكولوژي خليج فارس و درياي عمان گفت: پس از بررسي هاي صورت گرفته مشخص شد كه ذخاير ميگوي خليج فارس در راستاي صيد مجاز 40درصد افزايش يافته است.
محمد صديق مرتضوي افزود: از تيرماه سال جاري در راستاي بررسي وضعيت و تعيين ميزان ذخاير ميگو در آب هاي محدوده هرمزگان و زمان آزادسازي فصل صيد، گشت هاي نمونه برداري در محدوده مذكور انجام شده است.
وي اضافه كرد در ماه هاي تير، مرداد و شهريور ماه به 6فروند لنج محلي در نقاط مختلفي همانند شرق جزيره هرمز شامل مناطق سيريك، كوهستك، كلاهي و دارسرخ تا غرب اين جزيره پيرامون كشتي سوخته، هرمز و طولا نمونه برداري ها صورت پذيرفته است.
رئيس پژوهشكده اكولوژي خليج فارس و درياي عمان با بيان اين كه در شهريورماه سال جاري 116مورد توراندازي در اعماق سه تا 25متري در راستاي نمونه برداري در مناطق مذكور محقق شده است، ادامه داد: آمار موجود حاكي از تغيير وضعيت ذخيره ميگو در سال جاري نسبت به سال هاي گذشته است.
مرتضوي اظهار داشت: برخلاف سال هاي قبل تراكم دسته هاي ميگو در نواحي غربي جزيره هرمز نسبت به نواحي شرقي اين جزيره بيشتر است.
وي با اشاره به درصد تراكم گونه هاي مختلف ميگو در مناطق نمونه برداري شده، اضافه كرد: آمار نشان از تراكم 60درصدي گونه موزي، 25درصدي سرتيز، 7درصدي خنجري، 5درصد ببري، دودرصد استبنجي و يك درصدي سفيد هندي نسبت به كل تراكم گونه ميگوهاي نمونه برداري شده را دارد. مرتضوي گفت: براساس آناليز اطلاعات حاصله، ميزان صيد مجاز (TCA) در سال جاري با خطاي 10درصد بين يك هزار و 299تا يك هزار و 606 تن با ميانگين يك هزار و 460تن در آب هاي هرمزگان برآورد مي شود.

 



نمايش اقتدار بسيجيان سنندج در رزمايش بزرگ اتحاد

سنندج-خبرنگار كيهان:
آموزش يگاني و تمرينات تاكتيكي بسيجيان عضو گردان هاي عاشورا و الزهرا در رزمايش بزرگ اتحاد به مدت سه روز در سنندج برگزار شد.
اين رزمايش در منطقه عموم «سد وحدت» سنندج و با حضور 2 هزار نفر از بسيجيان در قالب 6 گردان عاشورا، دو گردان الزهرا و گردان امداد و نجات برگزار شد.فرمانده سپاه ناحيه سنندج هدف از برگزاري اين رزمايش را بالا بردن توان دفاعي و رزمي بسيجيان عضو گردان هاي عاشورا عنوان كرد و گفت: حفظ آمادگي بيشتر به منظور مقابله با تهديدهاي احتمالي دشمنان در منطقه از اهداف ديگر برگزاري اين رزمايش است.سرهنگ «محمود الله مرادي» تجديد ميثاق با شهدا و آرمان هاي امام راحل(ره) و تحقق منويات رهبر معظم انقلاب را از ديگر اهداف برگزاري اين رزمايش خواند و اظهار داشت بسيجيان با اجراي اين رزمايش نشان دادند در هر شرايطي براي پاسداري از نظام اسلامي و دستاوردهاي 30 ساله انقلاب آماده فداكاري و دفاع هستند.وي به اجراي رزمايش آتش و حركت و تمرينات تاكتيكي و تخصصي بسيجيان عضو گردان هاي عاشورا و نمايش اقتدار آنها اشاره كرد و يادآور شد، برنامه امسال اين رزمايش متفاوت با سال هاي گذشته بيشتر به آموزش تخصصي گردان هاي عاشورا معطوف بود.
وي گفت، گردان امداد و نجات ناحيه سپاه سنندج نيز در برنامه امسال با كمك مربيان هلال احمر آمادگي هاي خود را به نمايش گذاشتند.فرمانده سپاه ناحيه سنندج افزود: در پايان رزمايش ميزان فراگيري آموزش هاي ارائه شده به بسيجيان با حضور فرماندهان مورد سنجش و بازنگري قرار گرفت.
الله مرادي از عضويت 30درصدي جمعيت شهرستان سنندج در بسيج خبر داد و گفت: 103 هزار نفر از اقشار مختلف مردم اين شهرستان عضو بسيج هستند كه در قالب 7 گردان عاشورا، 3 گردان الزهرا، 187 پايگاه مقاومت، 185 واحد مقاومت دانش آموزي و 45 گروه رزمي كربلا سازماندهي شده اند.

 



مديران غايب

اين روزها اگر به برخي از ادارات شهرستان دهلران سركي بزنيد متوجه مي شويد، مديران در محل كار خود نيستند، خصوصا آنهايي كه همگام با دولت نبوده اند و در ايام انتخابات نيز ساز مخالف مي زدند و در گذشته نيز با اهرم نمايندگان مجلس ميز رياست خود را حفظ كرده اند. حال كه ديگر ماهيت سياسي آنها مشخص شده است براي ماندن بر سر ميز رياست دست به هر كاري مي زنند و بطور ظاهري ماهيت سياسي خود را عوض كرده اند، اين مديران آنقدر كه در فرمانداري و برخي از ادارات ديگر حضور دارند در محل كار خود نيستند. اين مسئله موجب سردرگمي ارباب رجوع ادارات شده است. مي طلبد مسئولان اجرايي استان نظارت بيشتر بر عملكرد ادارات داشته باشند و اجازه ندهند هر روز اين مديران محل كار خود را ترك كنند و ساعات اداري خود را در محل هاي ديگر تلف كنند زيرا مردم اين مديران را با نام مديران سردرگم مي شناسند و خواستار مشخص شدن وضعيت هستند.

 



انتصاب جديد شهرستان ها

رشت - خبرنگار كيهان:
در مراسمي با حضور مدير امور استانهاي سازمان انتقال خون ايران، داوودي به عنوان رئيس جديد سازمان انتقال خون استان گيلان معرفي و از نوري رئيس سابق اين سازمان تقدير شد.
¤ طي مراسمي با حضور رئيس سازمان زندانها و اقدامات تاميني وتربيتي كشور ضمن تقدير از الوندي مديركل سابق جواد غفاريان، قديرزاده به عنوان مديركل جديد سازمان زندانهاي گيلان معرفي شد.
دزفول - خبرنگار كيهان:
در آييني «محمدرضا زرندزاده» به عنوان سرپرست جديد بنيادشهيد و امور ايثارگران شهرستان دزفول معرفي و منصوب شد.
در اين آيين از زحمات و خدمات «مصطفي پورركني» رئيس سابق بنيادشهيد و امور ايثارگران دزفول تجليل به عمل آمد.
اردبيل- خبرنگار كيهان:
منصور حقيقت پور استاندار اردبيل در حكمي ياسر عبدالهي عابد را به سمت سرپرست دفتر امور روستايي استانداري منصوب كرد.
قرچك - خبرنگار كيهان:
در مراسمي با حضور تني چند از مسئولان استان تهران و شهرستان ورامين، رضا سلگي رئيس شوراي اسلامي شهر قرچك مهندس عبدالعلي قاسم پور را به عنوان شهردار جديد اين شهر معرفي و از زحمات حسين حيدري شهردار سابق و منصوري سرپرست شهرداري تقدير و تشكر كرد.
مهربان - خبرنگار كيهان:
طي حكمي از سوي مهندس بيگي استاندار آذربايجان شرقي، ابراهيم فريادخواه به عنوان بخشدار جديد مهربان منصوب شد. فريادخواه پيش از اين به عنوان بخشدار تيكمه داش شهرستان بستان آباد فعاليت مي كرد. وي همچنين مدتي شهردار شهر شربيان از توابع بخش مهربان بوده است.
هفتكل - خبرنگار كيهان:
در حكمي از سوي مديركل سازمان تبليغات اسلامي استان خوزستان حجت الاسلام والمسلمين محمدجواد حسنوند راهي به عنوان نخستين مسئول سازمان تبليغات اسلامي شهرستان هفتكل منصوب شد.
¤ سرهنگ پاسدار هوشنگ موري بازفتي فرمانده ناحيه مقاومت بسيج شهرستان هفتكل طي حكمي محمود فومني را به عنوان نخستين مسئول سازمان بسيج هنرمندان شهرستان هفتكل منصوب كرد.
¤ طي حكمي منصور مكوندي به عنوان مسئول جديد روابط عمومي فرمانداري شهرستان هفتكل منصوب شد.
¤ طي مراسمي مهندس عليرضا فرجي رئيس پيشين سازمان تامين اجتماعي شهرستان هفتكل به عنوان رئيس جديد سازمان تامين اجتماعي شهرستان مسجد سليمان معرفي شد.
كرج - خبرنگاركيهان:
طي احكامي جداگانه از سوي سيدعلي آقازاده شهردار كرج، محمدرضا رضاپور و پرويز ايواني به ترتيب به عنوان شهردار منطقه 7 كرج و مدير املاك، تملك اراضي و مستحدثات شهرداري كرج منصوب شدند.
¤ طي حكمي ازسوي مهدي عسكري رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي كرج، باقر قرباني به عنوان مسئول جديد حراست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي اين شهرستان منصوب شد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14