(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 30 مهر 1388- شماره 19492
 

حق با كيه؟!
نماينده ولي فقيه در استان خواستار شد هم افزايي توان ها براي ترويج فرهنگ علوي در مازندران
موسوي گرمارودي: اشعار شهريار، شهريارانه است
تمبر يادبود شهيد لشكري رونمايي شد
رئيس حوزه هنري گلستان:
وجود اقوام مختلف در استان فرصتي براي تنوع بخشيدن به فعاليت هاي فرهنگي است
رئيس دفتر تبليغات اسلامي قم: مفاهيم ديني را بايد با ادبيات نو و هنرمندانه در قلبها جا انداخت
در اختتاميه جشنواره رسانه هاي ديجيتال نرم افزار دختران بهترين محصول خانوادگي ايران لقب گرفت
برگزاري پنجمين جشنواره سراسري تئاتر مهر در كاشان
نخستين رصدخانه مجازي كرج راه اندازي مي شود
فرمانده سپاه انصارالحسين«ع» همدان: نمايش شب آفتابي تجلي هنر اسلامي است
موفقيتي ديگر براي نمايشنامه «به صرف يك فنجان نسكافه سرد»
چهارمين مستند تاريخي كرج ساخته شد
رونمايي از كتاب خاطرات رزمنده بسيجي «حسن جوشن» در گيلان
جشنواره كتاب رضوي در همدان برگزار مي شود
برپايي نمايشگاه عكس نماز و نيايش در گرگان
پژواك



حق با كيه؟!

- فكر مي كني حالا كه «پايتخت تاريخ و تمدن ايران زمين» ناميده مي شيم، وظيفه مسئولان مان چيه؟
- معلومه ديگه، تلاش بيشتر و بيشتر براي حل مشكلات و ساختن چهره اي از شهر در حد نام و البته لقب جديد آن و...
- اما فعلا كه برخي با تلاش بيشتر و بيشتر در حال انداختن تقصيرها به گردن يكديگرند و هر يك ديگري را به كوتاهي در رفع معضلات و مسايل و عمران و آباداني شهر تازه كلان شده «همدان» متهم مي كنند.
- چطور مگه؟ چي مي گن؟
- ببين، يه نگاهي به اين اخبار و مطالب نشريات و روزنامه هاي استان بينداز، يكي گفته چرا اوضاع شهر همچنين يه خورده بي ريخته (البته نقل به مضمون) و جور نمي شه، چرا اوضاع چاله چوله ها، فضاي سبز، آسفالت، درآمدهاي شهري و... به سامان نمي شه و همه اينها را انداخته گردن يك نفر و يك ارگان و آن ديگري هم از آماده نبودن و كامل نبودن زيرساخت ها و عدم هماهنگي دستگاههاي ديگر و برخي مسايل گله كرده و توپ را زمين ديگري انداخته و...
- اين وسط حق با كيه؟
- در واقع اين وسط حق بايد با مردم باشد همان شهروندان محترمي كه معمولا در مواقع بروز اختلافات و بگومگوها و در حيص و بيص پيدا كردن مقصر و پرتقال فروش و... حقشان ضايع مي شود و فراموش مي شوند.
«سوته دل همداني»

 



نماينده ولي فقيه در استان خواستار شد هم افزايي توان ها براي ترويج فرهنگ علوي در مازندران

ساري-خبرنگار كيهان:
نماينده ولي فقيه در مازندران خواستار هم افزايي توان ها براي ترويج فرهنگ علوي در اين استان شد.
«آيت الله نورالله طبرسي» در ديدار مدير كل، معاونان و مسئولان دواير مختلف فرهنگ و ارشاد اسلامي مازندران گفت: متوليان دستگاه فرهنگي در مازندران بايد براي ترويج فرهنگ علوي در ديار علويان بكوشند.
وي با اشاره به ماندگاري و اثربخشي فرهنگ علوي افزود: فرهنگ اسلامي همواره در معرض ناملايمات و تعارضات قوميتي قرار دارد و از اين رو ترويج هميشگي فرهنگ اسلامي در جامعه ضرورت دارد.رئيس شوراي فرهنگ عمومي مازندران با تاكيد بر تقويت فرهنگ بومي اين استان از طريق توجه به خرده فرهنگ هاي ارزشي افزود: براي مقابله با ناتوي فرهنگي هم افزايي توان ها در نشر فرهنگ معرفتي و ارزشي ضرورت انكار ناپذير محسوب مي شود.
«طبرسي با اشاره به صدور پيام انقلاب اسلامي به سراسر جهان خواستار توجه روزافزون به ترويج ارزش هاي ماندگار فرهنگ ناب ديني شد.«هادي ابراهيمي» مديركل جديد فرهنگ و ارشاد اسلامي مازندران نيز در اين ديدار با اشاره به پيشتازي عالمان ديني و روحانيت شيعي در عرصه فرهنگ سازي مبتني بر تعاليم حيات بخش اسلام توجه اساسي به نظرات علما و روحانيان را در عرصه هاي فرهنگي ضروري عنوان كرد.
وي با تاكيد بر نقش بي بديل فرهنگ بومي در تقويت فرهنگ ملي تلاش براي معرفي مشاهير فرهنگي مازندران را رسالت خطير دست اندركاران اين حوزه دانست.

 



موسوي گرمارودي: اشعار شهريار، شهريارانه است

تبريز- خبرنگار كيهان:
اكثر شعرهاي استاد شهريار، شهريارانه است.
«موسوي گرمارودي» شاعر توانمند كشورمان در همايش بزرگداشتي كه براي شهريار در منطقه بستان آباد و زادگاه وي «خشكناب» ترتيب يافته بود گفت: «بيشتر اشعار شهريار، جوششي است و شعر به سراغ شهريار رفته است درحالي كه بيشتر از نصف شعرهاي حافظ، جوششي نيست.»
وي افزود: «شهريار، حافظ زمان خويشتن است و شعرهايي كه شهريار تضمين كرده و از اشعار حافظ استفاده كرده، شعرهاي برجسته اي نيستند ولي شعرهايي كه از قريحه خود شهريار است، بسيار قوي تر هستند.»
«موسوي گرمارودي»، با اشاره به اين كه «اشعار استاد محمدحسين شهريار، بيشتر جوششي و خدادادي است» تصريح كرد: «شعرهاي حافظ، اين ويژگي را كمتر از شهريار دارد و در مجموع افرادي مانند شهريار، حافظ وسعدي و ديگران، ستاره هاي آسمان ادبي ايران زمين هستند و اشعاري كه شهريار سروده به دليل سطح بالا بودن آنها و عاطفي و معنوي بودن، در گستره جغرافيايي خاصي گنجيده است.»
همچنين «جمشيد عليزاده»، شهريارشناس و استاد ادبيات گفت: «اشعار تركي و فارسي شهريار، قدرت دوزبانه بودن استاد را نشان مي دهد و شهريار بزرگترين شاعر دوزبانه تاريخ ادبي ايران است. و نقطه عطف، در زبان فارسي است وزبان شعر او، به زبان شعر سعدي نزديك است و بايد گفت كه شهريار، سروده هاي خود را، در زندگي خود، تجربه كرده است.»
عليزاده يادآور شد: «شهريار، يك روحاني و 18سال با علامه طباطبايي، هم حجره بوده است.»
«احمد- احمدي منش»، مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان شرقي نيز گفت: «به منظور شناساندن هرچه عميق تر اشعار شهريار، «مركز شهريارشناسي ايران»، در تبريز تأسيس مي شود.»
وي افزود: مردمي، اسلامي و ولايت مداري شهريار، وي را به اوج رسانيد و اين كه شاعري مثل شهريار توانسته با دادن روح معنوي و عاطفي به كوه «حيدربابا»، آن را از صورت زميني خارج و آسماني كرده باشد، نشانگر قدرت شهريار است.»
«احمد خيري»، نماينده بستان آباد در مجلس نيزگفت: براي بازسازي خانه شهريار در «خشكناب» بستان آباد، بيش از 2ميليارد ريال هزينه مي شود كه از مصوبات سفر دوم رياست جمهوري به آذربايجان شرقي است.

 



تمبر يادبود شهيد لشكري رونمايي شد

قزوين- خبرنگار كيهان:
از تمبر يادبود سيدالاسراي ايران سرلشكر شهيد حسين لشكري در زادگاهش رونمايي شد.
براي نخستين بار در قزوين در جلسه شوراي اداري استان قزوين كه با حضور رئيس سازمان بازرسي كل كشور، استاندار قزوين، مديران و مسئولان استاني برگزار شد، در حضور خانواده سرلشكر شهيد حسين لشكري از تمبر اين شهيد رونمايي شد.
امير خلبان حسين لشكري در 20 اسفند 1331 در روستاي ضياآباد قزوين چشم به جهان گشود.
وي جانباز 70 درصدي نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران بود كه با تحمل 18 سال اسارت در چنگال دشمن بعثي و مقاومت در برابر تهديد و تطميع رژيم بعث عراق به ايران اسلامي بازگشت و در بدو ورود در ديدار با فرماندهي كل قوا ضمن تجديد بيعت با رهبر انقلاب به لقب سيدالاسراي ايران از سوي ايشان مفتخر شد.
حسين لشكري پس از سال ها تحمل رنج 19 مرداد ماه در بيمارستان لاله تهران به شهادت رسيد.
استان قزوين چهارمين استان كشور است كه رونمايي از تمبر يادبود شهيد در آن صورت مي گيرد.

 



رئيس حوزه هنري گلستان:
وجود اقوام مختلف در استان فرصتي براي تنوع بخشيدن به فعاليت هاي فرهنگي است

گرگان- خبرنگاركيهان:
محسن رباني در جمع خبرنگاران گفت: وجود اقوام مختلف در استان فرصتي است براي تنوع بخشيدن به فعاليت هاي فرهنگي كه در حوزه هنري به صورت جدي دنبال خواهد شد.
وي به توليد آثار با موضوعات ديني در اين مركز اشاره كرد و گفت: جذب، پرورش و معرفي نيروهاي مستعد، خلق آثار ديني فاخر و نگاه گسترده به موضوع دين در آثار هنرمندان در حوزه هنري مورد توجه قرار دارد.
رباني در ادامه گفت: نوع نگاه و تفكر مختلف به مقوله فرهنگ از عمده ترين موضوعاتي است كه جامعه و خصوصا دستگاههاي متولي فرهنگ با آن روبرو بوده و در برنامه پنجم توسعه نيز بر لزوم نگاه فرهنگي به موضوعات اجتماعي تاكيد شده است كه بايد در اين زمينه قدم هاي جدي تري برداشته شود.
وي افزود: تعامل و همكاري با دستگاههاي فرهنگي و هنرمندان بخشهاي مختلف از مهمترين برنامه هاي ما خواهد بود كه اميدواريم با تعاملات جديد فرهنگي و برگزاري برنامه هاي متنوع شاهد ارتقاي توانمندي در ميان اين مراكز باشيم.
رئيس حوزه هنري استان در ادامه با اشاره به اينكه اين مركز سياستهاي جديدي در رابطه با رونق سينماها در نظر گرفته است گفت: همزمان با روز جهاني كودك سالن 2 مجتمع فرهنگي، سينمايي بهمن گرگان به اكران فيلم هايي با موضوعات كودكان اختصاص يافته است.

 



رئيس دفتر تبليغات اسلامي قم: مفاهيم ديني را بايد با ادبيات نو و هنرمندانه در قلبها جا انداخت

قم - خبرنگار كيهان:
امروز دشمنان در جنگ فرهنگي با ما هستند و با تمام توان براي شكست اسلام به ميدان آمده اند.
حجت الاسلام والمسلمين سيدحسن رباني در مراسم آغاز سال تحصيلي مركز آموزش هاي ادبي و هنري دفتر تبليغات اسلامي گفت: امروز ما در جنگ فرهنگي و هنري قرار داريم زيرا با پيروزي انقلاب اسلامي منافع استكبار و قدرت هاي بزرگ به خطر افتاده و آنان نسبت به اسلام حساس تر شده اند و با تمام ابزار به ميدان آمده اند. رييس دفتر تبليغات اسلامي افزود: استكبار با ساخت فيلم ها و رمان هاي فراوان با تمام قدرت به ميدان جنگ آمده كه هر كدام چند محور اصلي اسلامي را به چالش مي كشند. وي افزود: جامعه ارزشي و ديني ما به داستان و رمان نويسان متعهد نياز دارد تا آموزه هاي اسلامي در قالب هنرهاي ارزشي ارايه شود. وي خاطر نشان كرد: در اين جنگ نمي شود با ابزار نظامي پاسخ داد، بلكه براي مقابله با آن بايد با ابزار ادب و هنر به ميدان رفت. حجت الاسلام و المسلمين رباني گفت: امروز نمي شود تنها با استصحاب، برائت و قاعده اشتغال به ميدان آمدگر چه آنها لازم است؛ ولي بايد مفاهيم ديني را در قالب هاي ديني و ادبيات نو و هنرمندانه ماندگار و در قلب ها جا انداخت. وي افزود: آنهايي كه به عرصه هنر بي توجهي مي كنند بخشي از حقايق اين عالم و اسلام را به خوبي نشناخته اند. وي بر آشنايي طلاب با ادبيات داستاني تاكيد كرد.
رئيس دفتر تبليغات اسلامي تصريح كرد: بايد نويسندگان ادبي و هنرمند داشته باشيم تا بتوانند معارف اسلامي را به خوبي ترسيم كنند و در جنگ نابرابر فرهنگي مخاطبين ديني را بي نياز كنند.

 



در اختتاميه جشنواره رسانه هاي ديجيتال نرم افزار دختران بهترين محصول خانوادگي ايران لقب گرفت

مشهد- خبرنگار كيهان:
بااعلام فهرست نهايي برگزيدگان سومين جشنواره بين المللي رسانه هاي ديجيتال، نرم افزار دخترانه «حرف ربط، جاي خط فاصله» جايگاه نخست ايران را به خود اختصاص داد.
به گزارش روابط عمومي مؤسسه خدمات مشاوره اي جوانان و پژوهشهاي اجتماعي آستان قدس رضوي، در مراسم اختتاميه كه در تالار وحدت تهران برگزار شد، نرم افزار رسانه اي «حرف ربط، جاي خط فاصله» به دليل طراحي مناسب، پرداخت خوب موضوع و جذابيت ارائه مطالب، به عنوان مقام اول بهترين اثر در حوزه فرهنگ عمومي با مخاطب خانواده معرفي شد.
اين نرم افزار چند رسانه اي، به عنوان يكي از آثار ديجيتال توليد شده در مؤسسه خدمات مشاوره اي جوانان آستان قدس رضوي، مجموعه اي محتوايي است كه به بررسي روابط اجتماعي دختران جوان با سرفصل هايي همچون ارتباط با پدر و مادر، دوستان و جنس مخالف مي پردازد.

 



برگزاري پنجمين جشنواره سراسري تئاتر مهر در كاشان

كاشان- خبرنگار كيهان:
پنجمين جشنواره سراسري تئاتر مهر كاشان طي مراسمي در فرهنگسراي مهر سازمان رفاهي تفريحي شهرداري اين شهر آغاز شد.
محمد شفافي، مدير فرهنگسراي مهر و دبير اين جشنواره به خبرنگار ما گفت: هيئت داوران از ميان 210 اثر ارسالي به دبيرخانه تعداد 57 اثر نمايشي را براي بازبيني انتخاب كرد كه از اين ميان 8 اثر براي شركت در بخش مسابقه، 2 اثر در بخش جنبي و دو اثر در بخش ميهمان برگزيده شد.
وي نمايش هاي قطار جنوب با موضوع دفاع مقدس از بوشهر، هنگامه اي كه آسمان را شكافت با موضوع ديني از سبزوار، يادنامه سياوش با موضوع اسطوره - تاريخي از فلاورجان، چشمي كنار پنجره انتظار با موضوع دفاع مقدس از فولادشهر، راز سوگ پروانه با موضوع دفاع مقدس از كرمانشاه، خشم و هياهو با موضوع اجتماعي از تهران، سياه روي سپيد با موضوع آييني از تهران و نمايش هاي قاب عكس با موضوع دفاع مقدس، دويدن در ميدان تاريك مين با موضوع اجتماعي، ني ني اخاذه با موضوع اجتماعي و پهلوان كچل و اژدها درژانر كمدي همگي از كاشان را به عنوان آثار نمايشي منتخب معرفي كرد.
پنجمين جشنواره سراسري تئاتر مهر كه از 23 مهرماه آغاز شده است امروز 30 مهر در فرهنگسراي مهر كاشان

 



نخستين رصدخانه مجازي كرج راه اندازي مي شود

كرج - خبرنگار كيهان:
معاون فرهنگي و اجتماعي شهرداري كرج از راه اندازي نخستين رصدخانه مجازي شهرستان كرج در آينده اي نزديك خبر داد.
حسين اميديان در مصاحبه مطبوعاتي با اعلام اين مطلب گفت: گسترش روزافزون فناوري هاي نوين در جهان، لزوم گسترش و تجربه مطالعات تحقيقاتي را در فضاهاي مجازي دوچندان كرده است كه در اين راستا نخستين رصدخانه مجازي غرب استان تهران در كرج راه اندازي مي شود.
وي، ايجاد تحول، پيشرفت علم ستاره شناسي و فراهم كردن امكانات براي علاقمندان را از اهداف راه اندازي اين رصدخانه عنوان كرد و افزود: رصدخانه مجازي يك محيط پژوهشي بر پايه كار كردن با پايگاه هاي پرحجم و پيچيده نجومي است كه امكان مقايسه اطلاعات جمع آوري شده از طريق رصدخانه هاي زميني و تلسكوپ هاي فضايي را براي ستاره شناسان فراهم مي كند و اين نرم افزار امكان مشاهده پيچيدگي هاي كيهاني را به صورت مجازي تنها با استفاده از يك رايانه شخصي ساده فراهم مي كند.
اميديان اظهار داشت: اين رصدخانه به شبكه اي متصل است كه همانند اينترنت كار مي كند اما از ابررايانه هاي متعدد تشكيل شده است، در اين شبكه اطلاعات جمع آوري شده ستاره شناسان در پايگاه هاي مختلف بايگاني شده و بر حسب نياز عمليات مختلف محاسبه و به كاربر عرضه مي شود و ستاره شناسان جديد نيز نتايج تحقيقات خود را به مركز اصلي منتقل مي كنند.
معاون فرهنگي و اجتماعي شهرداري كرج تصريح كرد: مزيت ديگر رصدخانه اين است كه همه ستاره شناسان جهان امكان دسترسي به اطلاعات رصدخانه را دارند.
وي خاطر نشان كرد: براي راه اندازي اين مركز تاكنون اعتباري بالغ بر 30 ميليون تومان هزينه شده است و پيش بيني مي شود اين مركز تا آينده نزديك به بهره برداري برسد.

 



فرمانده سپاه انصارالحسين«ع» همدان: نمايش شب آفتابي تجلي هنر اسلامي است

همدان- خبرنگار كيهان:
نمايش «شبهاي آفتابي» تجلي هنر ديني و اسلامي است.
سرتيپ عبدالرضا آزادي فرمانده سپاه انصارالحسين(ع) استان همدان با اعلام اين مطلب در مراسم اختتاميه اجراي نمايش بزرگ «شبهاي آفتابي» در اين شهر، گفت: اين برنامه در حقيقت محفل عشاق و مخلصين و مجلس شهدا بود كه با همكاري و تلاش تمام مسئولان استان در همدان برگزار شد.
وي افزود: براي اجراي برنامه «شبهاي آفتابي» علاوه بر همكاري بسيجي وار همه مسئولان جهت آماده كردن زيرساختهاي اجراي اين برنامه بزرگ، تعداد 10 دستگاه و اداره نظير فرمانداري، شوراي شهر، اتوبوس راني، اورژانس، شركت برق، راه و ترابري، آبفا، تلاش و مساعدت مستمر داشتند.
در اين مراسم بهزاد بهزادپور كارگردان نمايش «شبهاي آفتابي»، گرداننده و ايجادكننده اصلي اين برنامه را حضرت ولي عصر(عج) دانست و گفت: اين نمايش از زمان هبوط حضرت آدم تا ظهور منجي عالم حضرت ولي عصر(عج) را به تصوير مي كشد كه تاكنون در هيچ جاي دنيا چنين برنامه اي اجرا نشده است.
وي افزود: شبهاي آفتابي به گونه اي خارج از تصوير، در همدان به خوبي اجرا شد و استقبال بسيار زياد از اين برنامه نشان مي دهد كه بيرق دفاع مقدس هنوز مي تواند برپا شود.
وي ادامه داد: يكي از علت هاي موفقيت اين برنامه اجراي زنده است كه اگر رسانه اي شود صدمه مهلكي برآن وارد مي سازد.
سپس حميد عسكري معاون سياسي امنيتي استانداري همدان اجراي نمايش شب آفتابي را نقطه عطف فعاليتهاي فرهنگي هنري استان دانست و افزود: اين برنامه نه تنها در استان همدان بلكه در كشور كار ماندگاري را رقم زده و از لحاظ تعداد و طيف مخاطبان، طول مدت اجرا، تعداد دست اندركاران و مجريان، اثري منحصر به فرد است.
وي ادامه داد: اجراي چنين كاري انتظار مردم استان را از برنامه هاي نمايشي بالا برده است و هنرمندان بايد در اين زمينه تكان اساسي به خود بدهند.
عسكري يادآور شد: زنده كردن تاريخ و معارف اسلامي و دفاع مقدس به شكل غيرشعاري و متفكرانه، ما را مديون كارگردان اين اثر بزرگ كرده است.
جعفر زمرديان دبير اجرايي كنگره سرداران و اميران و 8هزار شهيد استان همدان، گفت: برنامه «شب آفتابي» با 13 كميته فعال از بهمن ماه سال گذشته كار خود را آغاز كرد.
وي افزود: اين برنامه به مدت يك ماه از 20 شهريور تا 20مهر در همدان به اجرا درآمد و از ميان 230 هزار نفر متقاضي، تنها 58 هزار نفر موفق به تماشاي آن شدند.

 



موفقيتي ديگر براي نمايشنامه «به صرف يك فنجان نسكافه سرد»

شهريار- خبرنگار كيهان:
نمايشنامه به صرف يك فنجان نسكافه سرد به چهاردهمين جشنواره تئاتر استان تهران راه يافت.
به گزارش روابط عمومي اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان شهريار نمايش فوق كه قبل از اين به جشنواره سراسري ماه راه يافته است از سوي دبيرخانه جشنواره تئاتر استان تهران نيز پذيرفته شده است.
اين نمايشنامه به كارگرداني مصطفي تقي زاده مشتمل بر ده اپيزود است و به مسائل و معضلات روز اجتماع نگاه ويژه خاصي دارد اين نمايشنامه بعد از بازبيني در جشنواره تئاتر ماه به اجرا در خواهد آمد و تقي زاده كارگردان نمايشنامه قصد اجراي عمومي آن را دارد.

 



چهارمين مستند تاريخي كرج ساخته شد

كرج- خبرنگاركيهان:
چهارمين مستند تاريخي كرج مربوط به منطقه «برغان» ساخته شد. عباس فتاحيان رئيس موزه تاريخي شهر كرج با اعلام اين خبر گفت: منطقه خوش آب و هواي برغان يكي از زيباترين مناطق تاريخي و گردشگري در كرج است كه در فاصله 25كيلومتري اين شهر قرار دارد.
وي افزود: اين منطقه داراي آثار تاريخي مثل حسينيه اعظم، پل قديمي مربوط به دوره صفوي، دو كارخانه باروت سازي، كاروانسراي بازار قديمي كه در گذشته بيش از 150دكان داشته، درخت چنار با قدمت بيش از هزار سال و مسجد اعظم برغان كه مربوط به سال821هـ-ق و همچنين آتشكده زرتشتيان و... است. وي اظهار داشت: در همين راستا با همكاري اعضاء پژوهشكده و مركز مطالعات و تحقيقات كرج شناسي موزه تاريخ شهر كرج چهارمين مستند تاريخي در اين منطقه با حمايت معاونت فرهنگي اجتماعي شهرداري كه نقش عظيمي در احياي تاريخ و فرهنگ و هنر اين شهر داشته ساخته است.
فتاحيان تصريح كرد: اين مستند تاريخي بزودي بصورت CD و كتاب به همه علاقه مندان و گردشگران ارائه مي شود.
وي بيان كرد: كلاسهاي كرج شناسي به صورت رايگان در معاونت فرهنگي اجتماعي شهرداري كرج واقع در تالار شهيدان نژادفلاح داير است و عموم مردم از سراسر ايران مي توانند در اين كلاسها ثبت نام و از خدمات رايگان استفاده كنند.

 



رونمايي از كتاب خاطرات رزمنده بسيجي «حسن جوشن» در گيلان

رشت- خبرنگاركيهان:
طي مراسمي در استانداري گيلان از كتاب خاطرات رزمنده بسيجي «حسن جوشن» رونمايي شد.
به گزارش خبرنگار ما در مراسم مذكور كه از سوي بنياد حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس گيلان و با حضور استاندار، مديران كل ارشاد و بنياد حفظ آثار، رئيس بنياد شهيد و تعدادي از رزمندگان و بسيجيان هشت سال دفاع مقدس برگزار شد از كتاب مذكور حاوي شرح خاطرات اين بسيجي پرتلاش از دوران قبل از انقلاب تا پايان دوره 8سال دفاع مقدس و به قلم و تأليف عليرضا شعباني نژاد رونمايي شد.
مهندس روح الله قهرماني چابك استاندار گيلان در مراسم فوق با برشمردن نقش مهم بسيج و بسيجيان در پاسداري و حفظ ارزشهاي انقلاب اسلامي گفت: ثبات و آرامش ايران اسلامي مرهون رشادتها، دلاوريها و از خودگذشتگي مردان بزرگي هم چون حاج حسن جوشن است كه با حضور در جبهه هاي جنگ در 8سال دفاع مقدس در برابر دشمنان تابن دندان مسلح كشور ايستادگي و با ايثارگريهاي خود انقلاب و نظام را بيمه كردند.
وي با تأكيد بر اينكه حسن جوشن متعلق به تمامي كشور است و مي بايد در جهت شناخته شدن اين پير بسيجي در سطح ايران اسلامي تلاش كنيم از اين چهره به عنوان فردي منحصر بفرد و بي نظير در كشور نام برد و گفت: مطمئنا ًجوانها با ديدن اين پير بسيجي سرشار از معنويت تحت تأثير قرارخواهند گرفت.
پس از سخنان جلائي رئيس بنياد حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس گيلان در خصوص بيان ناگفته ها و روايتهاي جنگ 8ساله از زبان بسيجيان به عنوان يكي از ضروريات جامعه، حسن جوشن گفت: نگذاريد مشاهدات عيني و خاطرات 2370 روزه حضور من در جنگ تحميلي در سينه ها حبس شود.
در پايان اين مراسم با اهداي لوح تقدير و هدايائي از سوي استاندار از پير بسيجي دريادل گيلان تجليل به عمل آمد.

 



جشنواره كتاب رضوي در همدان برگزار مي شود

همدان - خبرنگار كيهان:
مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان همدان گفت: جشنواره بين المللي كتاب رضوي در همدان برگزار مي شود.
حجت الاسلام و المسلمين سيد آقاحسيني با اعلام اين مطلب در گفتگو با خبرنگاران، افزود: جشنواره رضوي در دهه كرامت به صورت ملي و بين المللي با موضوعات مختلف در برخي استانهاي كشور برگزار مي شود كه امسال اين دهه از 28 مهرماه مصادف با ميلاد حضرت معصومه(س) تا هشتم آبان ماه زادروز امام رضا(ع) است.
وي ادامه داد: اين جشنواره روز سوم آبان ماه با موضوع كتاب رضوي در همدان برگزار مي شود و در آن آثار مكتوب مرتبط با زندگاني و شخصيت امام رضا(ع) و خانواده و فرزندان و وابستگان آن حضرت شركت دارند.
وي اضافه كرد: پس از فراخوان جشنواره تا كنون 262 اثر در قالب كتاب، پايان نامه و مقاله به دبيرخانه رسيد كه 90 اثر در حوزه دين با موضوع خانواده امام، 45 اثر در حوزه ادبيات فارسي، 52 اثر در تاريخ و جغرافيا، 40 اثر در ادبيات كودك و نوجوان و 35 اثر در حوزه ادبيات عرب بود.
حجت الاسلام و المسلمين حسيني خاطرنشان ساخت: پس از بررسي آثار توسط 10 داور، 17 اثر برتر و 3 اثر قابل تقدير شناخته شد و از ميان آنها نيز 3 اثر به عنوان برترين آثار انتخاب شد كه در مراسم اختتاميه جشنواره سراسري در مشهد حضور يافته و جوايز خود را دريافت مي كنند.
وي اعلام كرد: تعداد 25 اثر نيز از نويسندگان و پژوهشگران خارجي در جشنواره شركت دارند و پنج نفر مهمان خارجي هم در همدان حضور مي يابند.
مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان همدان از برپايي نمايشگاه كتاب فرهنگ رضوي طي دهه كرامت در اين شهر خبر داد و افزود: اين نمايشگاه كتاب، پوستر، آثار هنرهاي تجسمي، خطاطي و... با موضوع امام رضا(ع) و خاندان آن حضرت از 28 مهرماه تا 8 آبان ماه برگزار مي شود.

 



برپايي نمايشگاه عكس نماز و نيايش در گرگان

گرگان- خبرنگار كيهان:
نمايشگاه عكس «نماز و نيايش» با هدف ترويج فرهنگ نماز در بين كاركنان دستگاه هاي اجرايي در شركت آب و فاضلاب روستايي استان گشايش يافت.
در اين نمايشگاه 30 اثر هنري عكاسان صاحب نام رشته عكاسي استان گلستان به نمايش گذاشته شده است.
در نمايشگاه عكس «نماز و نيايش» آثار هنرمندان ابوالقاسم قاسمي، حاج داوود عامري، احمد خطيري، شهربانو بادلي، حسن بادلي و حسن نوري در معرض ديد عموم گذاشته شده است.
همچنين آثار هنرمندان معين مطلق، اميرحسين حداديان، زهرا بيدرنامني و سهيل قنبرزاده نيز به نمايش گذاشته شده است.
يكي از ويژگي هاي اين نمايشگاه، به نمايش گذاشتن مراسم نماز و نيايش در بين اهل تسنن و تشيع اين استان در قالب تصوير است.
اين نمايشگاه كه با همكاري اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي و شركت آب و فاضلاب روستايي استان گلستان داير شده است به مدت 10 روز براي بازديد عموم داير است.

 



پژواك

كاشان-خبرنگار كيهان: آثار ملاحبيب الله شريف كاشاني، عالم و فقيه معاصر در آستانه بازگشايي حوزه هاي علميه رونمايي شد.
حجت الاسلام شريف، مسئول احياي آثار آيت الله شريف كاشاني، كتاب الطهاره اين عالم شيعه را سرمايه ارزشمندي براي حوزه ها ذكر كرد و گفت: مدرسان و طلاب حوزه علميه با مطالعه و تدريس اين كتاب مي توانند تحول عظيمي را در عرصه فقه و فقاهت ايجاد كنند.
مشهد-خبرنگار كيهان: مسئول دبيرخانه نظارت و هماهنگي كانون هاي فرهنگي هنري از افزايش 29كانون فرهنگي هنري مساجد به استان خراسان رضوي خبر داد.
محمدحسين عبداللهي با اعلام اين خبر گفت: همزمان با دهه كرامت و ميلاد امام رضا(ع) 29 كانون فرهنگي و هنري در مساجد استان خراسان رضوي مجوز فعاليت گرفتند.
گرگان-خبرنگار كيهان: رئيس شوراي شهر گرگان در آستانه روز جهاني كودك از مراكز فرهنگي هنري كانون در گرگان و كتابخانه سيار شهري بازديد كرد.
«حاجي محمدي» به اتفاق مدير كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان همچنين روند عملياتي پروژه مجتمع فرهنگي هنري كودك و نوجوان واقع در ويلاشهر گرگان را مورد بررسي قرار داد.
گفتني است كه زمين احداث مجتمع فرهنگي كودك ونوجوان به متراژ 2 هزار و 700 متر، اهدايي شوراي شهر گرگان به كودكان و نوجوانان استان گلستان است.
اسفراين-خبرنگار كيهان: به مناسبت روز ملي كاهش بلاياي طبيعي و بزرگداشت حافظ، مراسم شب شعر با حضور جمعي از شاعران جوان و پيشكسوت شهرستان اسفراين برگزار شد. در اين مراسم به 20 نفر ازمنتخبان هدايايي به رسم يادبود اهدا شد.
تبريز-خبرنگار كيهان:
¤ نمايشگاه خوشنويسي «ميرحسين زنوزي» با عنوان «تمناي وصال» با 50 اثر به صورت نستعليق، نسخ و نقاشي خط با موضوعات آزاد، آيات قرآن و اشعار شعراي نامي، به نمايش گذاشته شد.
آثار زنوزي تا پايان مهر جاري در نگارخانه «ميرعلي تبريزي» برپاست.
¤ 500 اثر براي شركت در سومين جشنواره سراسري «سفرنامه نويي رضوي» تبريز، ارسال شده است كه آثار برگزيده، در پايان جشنواره معرفي مي شوند.
«جشنواره سفرنامه نويسي رضوي» سوم آبان ماه در تبريز گشايش مي يابد.
شهرضا-خبرنگار كيهان: به مناسبت بيستمين سال تاسيس انجمن و هفته خوشنويسي (هفته قلم) آثاري از مدرسان و فارغ التحصيلان انجمن خوشنويسي شهرستان شهرضا در محل نگارخانه حكيم الهي اين شهرستان به نمايش درآمد.
قم-خبرنگار كيهان: نخستين كارگاه فيلمسازي در حوزه علميه قم برگزار مي شود. معاونت فرهنگي تبليغي دفتر تبليغات اسلامي از طلاب هنرمند جهت برگزاري كارگاه فيلمنامه نويسي و فيلمسازي دعوت به عمل آورد. حجت الاسلام مهدي بنكدار مدير تصويري مركز فرهنگي هنري دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم اظهار داشت: ايجاد بستري مناسب براي حضور طلاب هنرمند در عرصه فيلمنامه نويسي و فيلم سازي هدف از برگزاري اين كارگاه است.
كاشان-خبرنگار كيهان: پنجمين همايش سراسري «همسفر با پائيز» و كنگره بزرگداشت كليم كاشاني با حضور جمعي از شاعران، ادبا، فرهنگيان و علاقه مندان به هنر شعر و ادبيات در خانه هنرمندان كاشان برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ما در اين همايش بيش از 40 اثر برگزيده شاعران و نويسندگان از بين 60 اثر ارسالي توسط خود آنها قرائت شد.
ابوطالب، معروف به كليم كاشاني، پايه گذار و تواناترين شاعر سبك اصفهاني است كه در سال 994 هجري قمري در كاشان به دنيا آمد و مانند ديگر شاعران موفق آن عصر به هند عزيمت كرد و در دربار پنجمين پادشاه گوركاني به عنوان ملك الشعرايي دست يافت.
¤ فرهنگسراي مهر سازمان رفاهي تفريحي شهرداري كاشان همزمان با برگزاري پنجمين جشنواره سراسري تئاتر مهر اقدام به برپايي نمايشگاه عكسي با عنوان تئاتر مهر از دريچه دوربين كرده است.
در اين نمايشگاه 150 اثر عكاسي جمعي از عكاسان كاشان از چهار دوره جشنواره كه توسط امير مقامي، روح الله فدايي، محمد صحت و حميد دهقاني تهيه شده در محل برگزاري جشنواره در ديد عموم قرار گرفته است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14