(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 30 مهر 1388- شماره 19492
 

مهار اختلالات رفتاري در نوجواني
داروها مانع جذب مواد مفيد غذاها مي شوند
سلامت كودك خود را در اينترنت تضمين كنيد



مهار اختلالات رفتاري در نوجواني

سزاوار
رفتارهاي ضداجتماعي يا جامعه ستيزي يعني عدم تبعيت از معيارها و آداب و رسوم اجتماعي كه سبب همزيستي مسالمت آميز افراد يك جامعه است. براساس تحقيقات انجام شده، در حالي كه فقط حدود پنج درصد افراد جامعه دچار اختلال رفتارهاي ضداجتماعي هستند، اما نيمي از جرائم جامعه را مرتكب مي شوند. اكثر اين افراد، مرد هستند و زنان سهم بسيار كمتري در بين اين افراد دارند. جامعه ستيزي مي تواند از دوران كودكي، نوجواني يا بزرگسالي شروع شود. در دوران كودكي اين رفتارها، اختلال رفتاري و در دوران بزرگسالي اختلال شخصيتي ضداجتماعي ناميده مي شوند. اختلال هاي رفتاري در اوايل زندگي پيش از دوران بلوغ خود را نشان مي دهد و به احتمال زياد به دوران بزرگسالي هم منتقل شده و ممكن است پرخاشگرانه هم شود. اما بر عكس اين قضيه هم صادق است زيرا در دوران كودكي احتمال درمان بسيار بيشتر است. كودكاني كه داراي اختلال رفتاري هستند، اغلب قرباني خشونت يا سوء رفتار بوده اند و يا در محيط هاي آزاردهنده و تنبيهي زندگي كرده اند، اغلب والدين شان ناسازگارند و در نوساني از مداراي بيش از حد و تنبيهات بيش از اندازه به سر مي برند. كودكان يا نوجواناني كه اختلال رفتار دارند حداقل سه مورد از نشانه ها و رفتارهاي زير را بروز مي دهند.
1-نسنجيده و آني رفتار مي كنند و از روي بي فكري امنيت خود يا ديگران را به خطر مي اندازند.
2-فريبكاري مي كنند و ممكن است متوسل به دروغ و حقه شوند.
3- از قوانين يا مقررات پيروي نمي كنند و از قانون شكني لذت مي برند.
4-پول قرض مي گيرند اما پس نمي دهند.
5- دزدي مي كنند.
6-بيش از حد پرخاشگرند و اغلب دعوا راه مي اندازند.
7- بدون احساس پشيماني، ديگران را يا از نظر احساسي يا فيزيكي مي آزارند.
8-متكبر و خودخواه اند و بيش از اندازه اعتماد به نفس دارند.
9- نسبت به حيوانات ظالم و بي رحمند.
10-دوست دارند آتش سوزي راه بيندازند.
شخصي كه اختلال رفتاري يا اختلال شخصيتي جامعه ستيزي دارد، ممكن است در وهله نخست براي دوستي بسيار خوب، جذاب و خونگرم، به نظر برسد اما با آشكار شدن رفتارش كسي نمي تواند دوستي با او را ادامه دهد زيرا اين افراد بسيار خودخواه و خودمحور هستند. با گذشت زمان، ماهيت رفتارهاي منفي افزايش مي يابد، بدترين مورد رفتارهاي ضداجتماعي در جرائم بزرگسالي، قتل است كه معمولا ريشه در اختلالات رفتاري دوران كودكي دارد. جامعه ستيزي در دوران بزرگسالي به آساني با روان درماني يا دارو، درمان نمي شود. بزرگسالان انگيزه كمي براي تغيير دارند. اما هدف اصلي درمان براي كودكان، آموختن رفتارهاي مثبت به آنها و جايگزيني رفتارهاي مثبت با رفتارهاي منفي آنهاست. در اين موارد والدين نيز بايد كاملا آموزش ببينند تا بتوانند رفتارهاي مثبت كودك را تقويت كنند. از ميان روش هاي به كار گرفته شده براي آموزش مهارت هاي اجتماعي و ديگر مهارت ها ارتباط نقش عمده اي را ايفا مي كند. ارتباط با خانواده، گروه همسالان، دوستان و... كمك زيادي به كودك يا نوجوان مي كند. تحقيقات نشان مي دهد كودكاني كه دستورالعمل ها و راهكارهاي مهارت هاي اجتماعي را
فرا گرفته اند، رفتارهاي ضداجتماعي كمتري از خود نشان مي دهند به ويژه اگر از حمايت گروه همسالان و خانواده برخوردار باشند. همچنين نقش مدرسه و معلم نيز بسيار مهم است. از آنجايي كه كلاس يك محيط طبيعي است اگر معلم از شيوه آموزش گروهي يا دسته جمعي استفاده كند، براي اين كودكان بسيار مفيد است و آنها را براي تعامل هاي گروهي آتي آماده مي سازد. طبق تحقيقات اخير دانشگاه كاليفرنيا، كودكاني كه در خانواده هايي با رفتارهاي ضداجتماعي بزرگ مي شوند به احتمال زياد، خودشان نيز جامعه ستيز مي شوند. كودكان با مشاهده و تفسير رفتارهاي ضداجتماعي والدين شان، اين رفتارها را ياد مي گيرند. والدين به مثابه الگو براي كودكان خود هستند. درك و مشاهده كودك از رفتارهاي جامعه ستيز والدينش، نقش مهمي در انتخاب و درستي اين رفتارها در نزد كودك ايفا مي كند و كودك به خود اجازه مي دهد تا رفتارهاي مشابه داشته باشد. عوامل ژنتيك و موروثي در جامعه ستيزي بزرگسالان و عوامل محيطي در جامعه ستيزي كودكان و نوجوانان نقش مهمتري دارند.
تحقيقات نشان داده است پسرهايي كه رفتارهاي ضداجتماعي دارند و اين رفتارها تا بزرگسالي هم ادامه پيدا مي كند، به لحاظ جسمي و سلامتي، مردان ضعيفي خواهند شد. در مقايسه با ميانگين مردان، مرداني كه از دوران كودكي رفتارهاي ضداجتماعي داشته اند، 9/2 برابر بيشتر در معرض بيماري هاي قلبي و سكته مغزي هستند و 2/2 برابر بيشتر مبتلا به ويروس تبخال مي شوند و 3 برابر بيشتر دچار برونشيب هاي مزمن و بيماري هاي لثه مي شوند. همچنين اين افراد سيستم ايمني ضعيف تري دارند و به طور كلي از سلامتي كمتري برخوردارند. طبق همين تحقيقات گروهي از كودكان كه رفتارهاي ضداجتماعي شديدي در دوران كودكي داشته اند اما تا سنين نوجواني اين رفتارها بسيار كاهش داشته است، در دوران بزرگسالي مشكلات سلامتي مربوطه را ندارند. در واقع فاكتور اصلي، ادامه اين رفتارها از دوران كودكي تا اوايل دوران جواني و بزرگسالي است. ماندگار شدن رفتارهاي ضداجتماعي از دوران كودكي به بزرگسالي منجر به جرائم و اختلالات رواني در بزرگسالي نيز مي شود. بنابراين اقدامات پيشگيرانه، نه تنها به جلوگيري از وقوع جرائم و خشونت در جامعه كمك مي كند بلكه مشكلات سلامتي كه بر دوش فرد، خانواده و جامعه گذاشته شده را برطرف مي كند.
wwwmedicalnewstoday com

 



داروها مانع جذب مواد مفيد غذاها مي شوند

از آن جا كه اكثر داروها و مواد غذايي از روده كوچك جذب مي شوند، از اين رو تداخل غذا و دارو در اين منطقه معمول است. اين تداخلات به نوع، مقدار دارو،غذاي مصرفي، زمان مصرف، وجود بيماري و سوءتغذيه ارتباط دارد.
اثر دارو بر ميزان جذب مواد غذايي از اهميت بيشتري نسبت به اثر دارو، روي ميزان مصرف غذا برخوردار است. زيرا در صورتي كه ميزان مصرف غذايي بيمار تغيير كند، خود بيمار متوجه مطلب مي شود و در صدد رفع آن بر مي آيد اما وقتي شخصي به ميزان كافي غذا مصرف كند ولي اين غذا در دستگاه گوارش وي جذب نشود، تا ظهور علائم كمبود آن ماده مغذي، متوجه مطلب نمي شود.
آن جا كه اكثر داروها و مواد غذايي از روده كوچك جذب مي شوند، از اين رو تداخل غذا و دارو در اين منطقه معمول است. اين تداخلات به نوع، مقدار دارو، غذاي مصرفي، زمان مصرف، وجود بيماري و سوء تغذيه ارتباط دارد.
داروها به 4 طريق به جذب مواد غذايي تاثير مي گذارند. تغيير زمان توقف غذا در دستگاه گوارش كه از اين دسته داروها مي توان ملين ها و مسهل ها را نام برد كه با كاهش زمان توقف غذا باعث از دست رفتن موادي مانند كلسيم و پتاسيم مي شوند.
گاهي خود دارو نيست كه باعث اسهال مي شود بلكه مواد جانبي كه در فرآورده هاي دارويي وجود دارند. باعث اين عارضه مي شوند مانند سوربيتول كه به طور معمول به فرآورده هاي دارويي اضافه مي شود تا پايداري آن ها را افزايش دهد. (به عنوان مثال اين ماده در الگزير تئوفيلين وجود دارد) و مصرف زياد اين فرآورده ها باعث اسهال، دربيمار مي شود.
برخي از داروها بر فعاليت اسيدهاي صفراوي دستگاه گوارش اثر مي گذارد، داروهايي مانند كلستيرامين، كلوفيبرات كه براي كاهش كلسترول استفاده مي شوند، روي فعاليت اسيدهاي صفراوي اثر گذاشته و به دنبال آن جذب چربي ها و ويتامين هاي محلول در چربي مختل مي شود.
برخي از داروها باعث تغيير اسيديته (PH) دستگاه گوارش مي شود و با تغيير اسيديته دستگاه گوارش جذب مواد غذايي را تغيير مي دهند، مثلاً سايمتدين كه در زخم معده و اثني عشر مصرف مي شود كه با كاهش ترشح اسيد معده باعث اختلال درجذب ويتامين B12 از غذاها مي شود و مصرف طولاني مدت آن مي تواند كم خوني به همراه داشته باشد.
آنتي اسيدهاي معده با تغيير اسيديته معده و چسبيدن به مواد معدني، جذب آن ها را مختل مي كنند. به طور كلي با افزايش اسيديته معده در جذب كلسيم،آهن، منيزيم و «روي» اختلال ايجاد مي شود.
گاهي داروها روي مخاط دستگاه گوارش اثر مي گذارند. نمونه اي از اين گونه داروها آسپرين و داروهاي اسيدي ديگري است كه تغييراتي روي مخاط دستگاه گوارش ايجاد و جذب مواد معدني به ويژه آهن و كلسيم را دست خوش تغيير مي كند.
نئومايسين و كلشي سين هم از اين دسته مواد هستند و جذب چربي ها، نيتروژن، لاكتوز، كلسيم آهن، سديم، پـتاسيم و ويتامين B12 را دچار اختلال مي كنند.

 



سلامت كودك خود را در اينترنت تضمين كنيد

كامپيوتر به يكي از جذاب ترين و خطرناك ترين وسيله ها، براي كودكان در عصر حاضر تبديل شده است.
به همين خاطر هنگامي كه كودك شما در مقابل كامپيوتر قرار مي گيرد، احتياج به حمايت مستقيم شما در دنياي بي درو پيكر اينترنت دارد. بنابر اين لازم است برخي از تجربيات به دست آمده در اين زمينه را مورد توجه قرارداد.
آگاهي و اعتماد به نفس
اگر شما خواستار حمايت كودك خود از مخاطرات دنياي اينترنت هستيد بايد معلومات خود را در مورد آن افزايش دهيد و ازاين دنياي پيچيده و پر رمز و راز به قدركافي آگاهي داشته باشيد.
براي بدست آوردن فرهنگ اينترنتي مي توان از خلال مطالعه كتب، مجلات و حتي بسياري از سايت ها، اقدام كرد. با اين كار هم آگاهي لازم را بدست آورده و هم اينكه خود مستقيماً با خطراتي كه در دنياي عنكبوتي اينترنت براي كودك شما وجود دارد بهترآشنا خواهيد شد.
جايگاه كامپيوتر
رعايت اين موضوع كه كامپيوتر مورد استفاده در خانه در چه جايي قرار دارد، از اهميت خاصي برخوردار است. بنابر اين قراردادن كامپيوتر در مكاني دور از چشم والدين اشتباه بزرگي است. همچنين نبايد كامپيوتر را در اتاق خواب كودكان قرار داد بلكه بايد درجايي در خانه قرار داشته باشد كه تسلط كامل والدين بر آن امكان پذير باشد، چرا كه از اين طريق عملكرد كودك خود را زيرنظر خواهيد داشت.
خط قرمزها
اين موضوع از اهميت زيادي برخوردار است كه كودك شما خط قرمزها را در دنياي اينترنت بداند. براي اين كار پيش از اينكه وارد اين دنياي افسون گر شود، بهتر است با او بنشينيد و چارچوب مشخصي را تعيين و ترسيم كنيد، تا بداند چه چيزي براي او بد يا خوب است.
مسلماً وقتي شما خط قرمزها يا به عبارتي براي كودك خود چارچوب فعاليت در اينترنت را تعيين كرديد، او بايد بداند كه تخطي از آن بي توجهي به دستورات شما است. زيرا كودك شما از قبل مطلع شده است كه چه سايتي را بايد برود يا اينكه وارد آن نشود و يا اينكه با هر پيشامد ناخواسته، به سرعت شما را در جريان بگذارد.
چارچوب هاي مشخص
با كودك خود براساس سن و سال او به يك چارچوب مشخص در اين مورد به توافق برسيد، تا او بهتر بداند كه در هنگام كار با اينترنت چه چيزهايي را بايستي رعايت كند كه از اين دست مي توان موارد زير را به او توصيه كرد:
-اطلاعات شخصي خود را هنگام ورود به يك سايت لو ندهند و هيچ وقت شماره تلفن منزل، نشاني، نام مدرسه يا شماره تلفن همراه را در سايت ها ثبت نكنند.
- كلمه رمز عبور كامپيوتر را به هيچ كس نگويند.
- بدون اجازه والدين از قراردادن تصاوير خود يا خانواده در رايانه خودداري كنند.
- با افراد ناشناس در اينترنت تماس برقرار نكنند و در صورتي كه مجبور به اين كار شدند، هيچگونه اطلاعاتي در مورد خود و خانواده ارائه ندهند.
افزايش امنيت رايانه
اين وظيفه والدين است كه از برنامه هاي مفيد در اينترنت براي حفاظت از كودكان استفاده و آنها را در كامپيوتر مورد استفاده كودك خود نصب كنند.
اين موضوع را نبايد فراموش كرد كه در وضعيت عادي، خطرات زيادي از قبيل ويروس ها، برنامه هاي مخرب مي تواند كامپيوتر خانواده را هدف قرار دهد.
بنابر اين در صورتي كه ضد ويروس قوي و جديدي در كامپيوتر مورد استفاده كودك شما نصب شده باشد، بهتر مي تواند او را در مقابل حملات ويروس و هرز نامه ها حفاظت كند.
بسياري از سايت ها و پايگاه هاي اينترنتي ضد اخلاقي از مسائل و موضوعات عامه پسند و جذاب استفاده مي كنند تا به اين وسيله كاربر را در دام خود گرفتار كنند.
پس آگاهي شما از ترفندهاي آنها، مي تواند كودك شما را در اين مورد محافظت كند. به هر حال در اينترنت همانند ساير مسائل، راه ها و روش هاي زيادي نيز وجود دارد كه بتوان از طريق آن يك بستر امن و مناسب براي كودك خود فراهم كرد. همچنين از برخي از سايت ها مي توان در اين خصوص سود جست كه آنها بر اساس تجارب خود، مخاطرات موجود در اينترنت را طبقه بندي مي كنند.
تغيير رمز عبور
اين موضوع را بايد هميشه مدنظر قرارداد كه ورود كودك شما به دنياي اينترنت با مخاطراتي همراه خواهد بود، بنابر اين لازم است كه دائماً رمز عبور (پسورد) كامپيوتر خود را عوض كنيد. اين اقدام به عنوان يك عمل پيشگيرانه مي تواند در مورد آنها به حساب بيايد، بنابر اين در صورتي كه قصد داريد اين كار را كنيد بايستي اين را بدانيد كه اعداد نامشخص و كلماتي را به عنوان پسورد به كار ببريد كه حدس زدن آن از سوي كودك شما به سادگي ميسر نباشد.
در كنار اين موضوع هميشه به آنها خطرات موجود در چت روم را گوشزد كنيد، اما اين را هم بدانيد با وجود اينكه از اين كار منع شده اند، ولي راه و روش هايي براي ورود به آن در اينترنت وجود دارد.
در اين مورد بهترين كار، آگاهي دادن به فرزندان خود در قبال مخاطراتي كه در چت روم وجود دارد، است، همچنين به آنها گوشزد كنيد كه اشخاصي كه درچت روم هستند، افراد بيگانه اي هستند كه روزانه بسياري از اين گونه افراد را در كوچه و خيابان مي بينيم، پس نبايستي با آنها آشنا شد يا اطلاعاتي به آنها داد.
به فرزندان خود بگوييد كساني كه درچت روم هستند، هميشه حقيقت گو نيستند و مثلاً كسي كه مي گويد ده سال سن دارد، ممكن است يك مرد بزرگسال باشد، همچنانكه بايد آنها را آگاه كنيد كه فقط با دوستان خود چت كنند.
ارتباط با فرزندان
اين را بدانيد كه اگر از ابتدا با كودك خود از روي صداقت، و اطمينان ارتباط مطمئني برقرار كرديد، در بقيه مراحل به اهداف تعيين شده به سادگي دست خواهيد يافت. بنابر اين، هر چند كه وقت يك بار با كودك خود در مورد اينترنت سخن بگوييد و از او به صورت دوستانه در خصوص سايت هايي كه اخيراً به آنها وارد شده است، سوال كنيد، كه آيا چيز تازه و مفيدي را ياد گرفته يا اينكه بر او تاثير منفي داشته و باعث ناراحتي او شده است. اين ارتباط مي تواند به شما در دستيابي به گام هايي كه در آينده ممكن است براي حمايت از كودكانتان در اينترنت برداشته شود، كمك كند.
در پايان ذكر اين موضوع خالي از لطف نيست كه هر چند وقت يك بار اقدام به بررسي كامپيوتر مورد استفاده كودك خود كنيد.
مسلماً روش هاي فراواني وجود دارد كه براساس آن شما بدون اينكه فرزندتان به اين موضوع پي ببرد، از رايانه او اطلاعاتي را بدست آوريد. همچنان اين كار به شما نشان خواهد داد كه فرزندتان تا چه اندازه به نصايح شما گوش داده است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14