(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 30 مهر 1388- شماره 19492
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
سران فتنه در اتاق شيشه اي (يادداشت روز)
كشك (گفت و شنود)
كيهان و خوانندگان
جوابيه دبير كل جبهه پيروان خط امام و رهبري
سازمان فضايي كشور: ساخت 3 ماهواره جديد به مراحل نهايي رسيد
ثمره هاشمي: دور جديد سفرهاي استاني دولت به زودي آغاز خواهد شد
خانم هيكس كه يادتان مي آيد؟! كريم بغدادي چطور؟! (خبر ويژه)
نه زورش بود، نه شعورش چه موقع ساختارشكني بود؟! (خبر ويژه)
جايزه مشترك براي خاتمي و نوچه اشرف پهلوي (خبر ويژه)
مهره انگليس: به هيچ چيز نخواهيم رسيد! (خبر ويژه)
نااميدي دوجانبه دولت انگليس از سران فتنه و برنامه هسته اي (خبر ويژه)
گزارش خبري كيهان تازه ترين خبرها از مذاكرات هسته اي ايران در وين



سران فتنه در اتاق شيشه اي (يادداشت روز)

حوادث پس از انتخابات رياست جمهوري براي نظام جمهوري اسلامي به مثابه «تهديد» و «فرصت» بود. در ابتدا عناصر كودتاگر كه با استفاده از فرصت و ظرفيت نظام وارد فضاي انتخاباتي شده و در معرض آراء شهروندان هم قرار گرفته بودند به نفي ساز و كارهاي نظام روي آورده و خواستار تحول بنيادين در اين امور گرديدند و براي رسيدن به مقصود خويش، شهروندان را به «مقاومت» و «شورش» در برابر قانون و نظام فراخواندند و خود بر ايستادگي تا رسيدن به مقصود- كه در ظاهر ابطال انتخابات و در باطن مختل و ملغي كردن نظام بود- تاكيد ورزيدند. اين موضوع طي يك دوره 10 تا 15 روزه اغتشاش هايي را در پي داشت و نگراني هايي را در داخل و خارج كشور پديد آورد و هزينه هاي سنگين كشور را در عرصه بين المللي در پي داشت. اين وجه « تهديد» اين حوادث بود.
اما در عين حال وقتي عده اي از چهره ها و احزاب و دسته هاي سياسي آنچه را در دل نسبت به نظام ديني پنهان مي داشتند، آشكار كردند و براي «آزمودن» نظام، مردم و رهبري همه دار و ندار خود و پشتيبانان خارجي را به ميدان آوردند، يك فرصت را در اختيار نظام قرار دادند تا جمهوري اسلامي تكليف خود را با كساني كه با مباني نظام و خط امام سر دشمني دارند و در عين حال به تصرف مناصب مهم نظام چشم دوخته اند، روشن گرداند.
انقلاب اسلامي در تجربه تاريخي خود يك بار در ماههاي اول پس از پيروزي، در مواجهه با فتنه حزب خلق مسلمان تا مدت ها روش مماشات را در پيش گرفت ولي با اين وجود رهبر اين جريان يكي دو سال بعد فتواي قتل امام و برچيدن نظام را صادر كرد و با گروه قطب زاده در كودتا هماهنگ شد. در نهايت نظام با برخورد قاطع اين فتنه را خنثي كرد. در غائله بني صدر نيز نظام تا مدت ها حداكثر مماشات را به خرج داد ولي زماني كه بني صدر با منافقين براي براندازي وارد عمل شد، نظام رودربايستي را كنار گذاشت و به برخورد قاطع روي آورد. در ماجراي آقاي منتظري نيز حضرت امام تا مدت ها حداكثر خويشتنداري را به خرج داد و به تعبير خودشان خون دلها خورد ولي وقتي پاي حفظ اساس نظام به ميان آمد، آقاي منتظري را فاقد صلاحيت اعلام و او را بركنار كرد. امروز نيز جرياني كه با چهره هايي نظير خاتمي، موسوي و كروبي شناخته مي شود، دوره مماشات و حوصله نظام را پشت سرگذاشته و كار را به نقطه اي رسانده كه راهي جز برخورد قاطع و بدون ملاحظه با آن باقي نگذاشته است. اين در حالي است كه جرم موسوي و... بدون ترديد از جرائم بني صدر ، رجوي و منتظري بسيار سنگين تر است چرا كه در كودتاي موسوي و... دست هائي در داخل و خارج، از عناصر كمونيست، منافق و ليبرال تا آمريكا، اروپا و رژيم صهيونيستي درهم گره خوردند در حالي كه در موارد گذشته چنين هم پيماني با اين شدت و حدت نبود اگرچه نتيجه آن اقدامات نيز تضعيف موضع انقلاب در مقابل موضع دشمنان خارجي بود. اين هم پيماني موسوي و... با دشمنان خارجي به تنهايي جرمي نابخشودني است كه به كودتا عليه نظام نيز گره خورده است.
اما در اين بين، ما در مواجهه با رخدادهاي خسارت بار پس از انتخابات شاهد دو خط موازي هستيم. يك خط را مي توانيم خط «اصلاح و شفافيت» و خط ديگري را با تسامح خط «وحدت و رجعت» بناميم.
خط اصلاح و شفافيت مبتني بر حركت از وضع موجود و رسيدن به وضع مطلوب است بر اين اساس بايد قانون ستيزي ها و خودمحوري ها و هرچه كه ضدارزش است اصلاح شوند يعني تغيير در اين نگرش كنند. انقلاب به عقب باز نمي گردد و براساس راه و ريلي كه در اول كار، امام راحل عظيم الشأن بر مبناي اسلام ناب محمدي-ص- احداث كرده اند، به حركت ادامه مي دهد و به فتح افق هاي پيش رو چشم دارد. در اين نگرش «شفافيت» حرف اول را مي زند، ابهام پراكني، دو دوزه بازي، حصارهاي بلندي كه دور خودكامگان كشيده شده و به آنان مجال مي دهد تا به دروغ خود را معرف جامعه و رهبران آزادي و آگاهي بخوانند، همه بايد كنار روند تا مردم بتوانند در «اتاق هاي شيشه اي» به نظاره واقعيت و تميز بين سره و ناسره بنشينند. براساس اين نگرش در مواجهه با فتنه گران و دست هاي تنيده در دستان دشمن خارجي-آمريكا و صهيونيزم- بيش از همه «آگاهي» نياز است و اين است كه رهبر معظم انقلاب، حضرت آيت الله خامنه اي روي عنصر بصيرت و تبيين اينهمه تاكيد دارند.
اما برخي از افراد حاضر در جرياني كه با عنوان «وحدت و رجعت» خطاب مي شود به جاي اصلاح دنبال توجيه پلشتي ها و عادي دانستن آن ها و به جاي شفاف سازي و حقيقت گرايي دنبال بازگرداندن وضعيت گروههاي سياسي به شرايط قبل از خرداد 88 مي باشند. برخي از اين مناديان آشتي در حالي كه هيچ توجيهي براي اقدامات جنايتكارانه پس از انتخابات سران فتنه ندارند، مايلند اين اتفاقات يك سره به فراموشي سپرده شوند كه صد البته همراه با آن بايد دستاورد مهم مردم و نظام در انتخابات عظيم 22خرداد و معاني مشاركت 85 درصدي نيز پايمال گردند.
در اين ميان «بدلكاران» وارد صحنه شده اند و از وحدت ملي تعبيري ساخته اند تا با حفظ موقعيت متجاوزان به حقوق مردم و حدود الهي و با حفظ منافع حيف و ميل كنندگان بيت المال سازگار باشد. بدلكاران در شعبده بازي خود، كشور را درگير بحران خوانده و وحدت مردم را مخدوش معرفي مي نمايند اما موضوع از اين قرار است كه عده اي پس از خيانت و همدستي با دشمن از قطار انقلاب پياده شده و بعد به فحاشي عليه مسافران و لوكوموتيوران روي آورده اند حالا عده اي از بدلكاران درصددند تا آنچه رخ داده را يك «سوءتفاهم» معرفي كرده، قطار را نگه دارند و هتاكان را بعنوان شهرونداني كه كماكان صلاحيت اداره امور را دارند معرفي نمايند!
بدلكاران از قانون و لزوم نهادسازي- موازي با نهادهاي قانوني- حرف مي زنند در حالي كه قانون اساسي و نهادهاي مسئول برآمده از متن قانون و راي مردم را به قربانگاه برده اند. بدلكاران با چشم بندي، استوانه هاي مذهبي را نگران نحوه مواجهه دولت با شخصيت هاي مذهبي معرفي مي كنند و تلاش وافري دارند تا با استناد به عبارتي از يك شخصيت مذهبي وانمود كنند كه آنان در هيچ تاريخي به اندازه امروز از دولت آزرده نبوده اند و حال آنكه همه مي دانند هيچكدام از دولت ها به اندازه دولت فعلي بر مباني مذهبي ابتنا نداشته اگرچه پاره اي خطاهاي غيرقابل اغماض نيز در آن ديده مي شود. اما تردستان بدلكار سخني از رويكردهاي عمدتاً غيراسلامي دولت هاي سازندگي و توسعه سياسي در حوزه هاي سياست، اقتصاد و فرهنگ و بي اعتنايي رؤساي آن ها به دغدغه هاي علما- در امور بنيادي- به ميان نمي آورند. مراجع محترم در وضع طبيعي، حتماً از روي كار آمدن دولتي كه به تعبير حضرت آيت ا... خامنه اي ارزش هاي مورد تاكيد حضرت امام خميني و ارزش هاي بومي را سر دست دارد و در مجامع بين المللي نيز از آن ها دفاع مي كند، خشنودند. چنين دولتي حتماً با استقبال زايدالوصف مراجع مواجه مي باشد. بدلكاراني كه شب و روز در كار بدبين كردن استوانه هاي مذهبي به نظام و دولت هستند از نوميدي علما نسبت به دولت سخن مي گويند!
بدلكاران با تردستي مدعي اند كه نظام مشكل دارد وقتي مي پرسي به چه دليل؟ مي گويند چون موسوي نتيجه را نپذيرفته است و چند نفري از مسئولان سابق نيز با او همراهند. از نظر اين ها موضوعات مملكتي تا اين حد سخيف شده اند كه موافقت يا عدم موافقت يك كانديداي شكست خورده با يك جريان، نظام را با بحران مواجه مي كند!
بدلكاران با لاپوشاني ارتباط وسيع و پردامنه موسوي، خاتمي و... با كانون هاي ضدايراني و ضدانقلابي، مسايل اين فتنه گران را در حد اختلاف نظر دو يا چند كانديداي انتخابات تنزل داده و چنين وانمود مي كنند كه اگر دو نفر از آنان طي بيانيه يا گفت وگوي رسانه اي التزام خود را به رهبري و قانون اعلام كنند، همه چيز حل و فصل مي شود. اين در حالي است كه يك جريان سياسي اگرچه با استفاده از مجال و مجراي قانون وارد ميدان رقابت سياسي شده ولي با نفي قانون و نهادهاي منبعث از آن، عليه نظام كودتا كرده و اتفاقاً اين كودتا توأم با خونريزي و خشونت هم بوده است- يعني كودتايي از جنس شديد- اين كودتاگران را چگونه مي توان با يك بيانيه كه براي آنان زير پا گذاشتن آن حتماً آسانتر از زير پا گذاشتن مباني ناب مذهبي، راه روشن حضرت امام و قانون اساسي است به عنوان بخشي از نيروهاي نظام پذيرفت؟
بسياري از خوانندگان محترم حتماً به ياد دارند كه از حدود نيمه دوم آذرماه 1359 كه ماشين جنگي صدام به گل نشست و متوقف شد و آثار شكست آن ظاهر شد عده اي در داخل و خارج به اسم اينكه اين يك جنگ «برادركشي» است! ببينيد دو طرف جبهه مسلمانند و خون هر دو محترمند! تبليغات وسيعي را به راه انداختند در آن روز بدلكاران با سرپوش گذاشتن بر ماهيت صدام حسين و جبهه اي كه عليه انقلاب اسلامي و اسلام ناب محمدي(ص) با مشاركت آمريكا، اسرائيل، اروپا، ارتجاع عرب، منافقين و.... شكل گرفته بود، درصدد بودند گريبان صدام حسين را از دستان پرقدرت انقلاب اسلامي و رزمندگان برهانند. در اين ماجرا نيز بدلكاران مي خواهند هم دستي كفار، منافقين و منحرفين را با پارچه اي مخملين از انظار دور نگه دارند و دو طرف را نيروي انقلاب و نظام خطاب نمايند!
نظام جمهوري اسلامي براي دفع فتنه هزينه هاي سنگيني پرداخته و كودتاگران را در اتاق هاي شيشه اي قرار داده و واقعيت وجودي آنان را برملا كرده است بدلكاران مي خواهند با تردستي نظام را بار ديگر گرفتار فتنه گران زياده خواه و ديكتاتور نمايند اما اين امر از توانايي و اختيار آنان خارج است. بدلكاران نه در نظام و نه در ميان مردم آنچنان جاي پايي ندارند.
سعدالله زارعي

 



كشك (گفت و شنود)

گفت: تازه چه خبر؟!
گفتم: يك سايت وابسته به سلطنت طلب ها نوشته است موسوي و كروبي بايد مراقب نفوذي هاي كيهان در ميان خود باشند.
گفت: چطور مگه؟!
گفتم: اين سايت نوشته است كه طي چند ماه قبل و بعد از انتخابات روزنامه كيهان محورهاي اصلي حركت سبز را مرحله به مرحله پيش بيني كرده بود و اين نشان مي دهد كه در مركزيت اين جنبش عامل نفوذي دارد.
گفت: نيازي به عامل نفوذي نيست، سران فتنه مطابق فرمول شناخته شده جرج سوروس و جين شارپ حركت مي كردند، بنابراين، همه برنامه هاي آنان نظير ادعاي تقلب، ايجاد آشوب، كشتن افراد و نسبت دادن آن به نظام و... از قبل قابل پيش بيني بود.
گفتم: دانش آموزي سر كلاس دهانش مي جنبيد و ملچ ملچ مي كرد، آقا معلم با تشر گفت؛ مگه نمي دوني كه سر كلاس نبايد چيزي بخوري؟ و دانش آموز گفت؛ آقا اجازه! چيزي نمي خورم، يك تكه كشك گذاشته ام توي دهنم كه خيس بخوره و بعد در زنگ تفريح بخورم!

 



كيهان و خوانندگان

¤ ضمن عرض تبريك و تسليت به مناسبت شهادت فرماندهان سپاه از وزارت اطلاعات و فرمانده كل سپاه پاسداران عاجزانه خواهش مي كنيم كه در پي گيري موضوع و قطع كامل ريشه اين جنايتكاران در داخل و حتي آن طرف مرزها، در هر كجا كه باشند قاطعيت تمام نشان بدهند.
سعيدي از تهران
¤ كساني كه امروز خط امام(ره) را قرآن سرنيزه كرده اند به من به عنوان يك جوان ثابت كنند كه نسبت به اين كلمات كليدي امام تا چه اندازه پايبند بوده اند: امام فرمودند، حفظ نظام از اوجب واجبات است . شما در اين باره چه كرده ايد؟! ايشان فرمودند، پشتيبان ولايت فقيه باشيد تا به مملكت شما آسيبي نرسد. جز اينكه در تضعيف آن كوشيديد چه پشتيباني از رهبرمعظم انقلاب به عنوان ولي فقيه زمانمان كرديد؟! امام(ره) بارها فرمودند: رمز پيروزي شما وحدت كلمه است، اسرائيل بايد از صحنه روزگار محو شود و... شما در خصوص اين موارد چه كرديد؟!
حسن رضايي - يك شهروند تهراني
¤ اميدوارم آقاي ميرحسين موسوي فهميده باشد هواداراني مثل ريگي كه فرماندهان سپاه را به خاك و خون كشيدند از چه هويت و ماهيتي برخوردار هستند.
يك هم وطن
¤ از اينكه روزها مي گذرد و هنوز سردمداران فتنه و اغتشاش آزادانه مي گردند و همچنان عليه نظام توطئه مي چينند به شدت متاسفم.
«ح-ا» از سقز
¤ عمليات كور تروريستي عوامل سازمانهاي جاسوسي آمريكا، انگليس، اسرائيل كودك كش و پاكستان راه به جايي نخواهد برد همچنانكه در گذشته نيز راه به جايي نبرد. ازشهادت شهيدان بهشتي ها، رجايي ها، باهنرها، انفجار بمب در نمازجمعه تهران و صدها جنايت از اين دست جز وحدت و يكپارچگي ملت چيزي حاصل نشد و انشاءا... با شهادت اين عزيزان ملت مصمم تر و در راه امام و شهيدان پشت سر ولايت گامهاي محكم تري برخواهند داشت.
حيدري
¤ از ستاد برنامه ريزي روز مبارزه با استكبار و مطبوعات اصولگرا خواهش مي كنم كه روز و ساعت تجمع 13 آبان را اطلاع رساني كنند تا عرصه براي يك عده فرصت طلب، ضدانقلاب و منافق خالي نماند و از قوه قضائيه خواهش مي كنيم كه تا دير نشده سران فتنه را دستگير كند.
يك شهروند تهراني
¤ براساس چه معيار و قانوني حدود 2 سال است كه بن كمك هاي غيرنقدي بازنشستگان آموزش و پرورش پرداخت نشده است.
خسرو مقصودي از ميمه اصفهان
¤ از شهروندان قائم شهر هستم و از مسئولان امنيتي كشور خواهش مي كنم كه نظارت بيشتري به حركات مشكوك بهائيان در شهر ما داشته باشند. اين روزها فرقه ضاله بهائيت در قائم شهر شتاب بيشتري به فعاليت خود داده است به طوري كه مكرر مشاهده مي شود بسته هاي مشكوكي به منازل برخي از اين ها تحويل داده مي شود.
مهدي طهمورثي
¤ به آقاي شريعتمداري به خاطر مقاله «مذاكره بي سقف و كف» تبريك مي گويم و به زمان شناسي، دشمن شناسي و تبعيت ايشان از ولايت فقيه آفرين مي گويم.
معصوميان از قم
¤ مدتي است كه به مسئله بدحجابي در خيابان ها توجهي نمي شود، چرا؟!
يك شهروند
¤ با 26 سال سابقه از كار بيكار شدم طبق قانون تا زمان بازنشستگي بيمه بيكاري به من مي دهند. البته 55 درصد حقوقم را مي دهند. آيا طي اين 4 سال هيچ گونه تورمي رخ نمي دهد كه بايد با حقوق ثابت و بدون عيدي و سنوات سالانه گذران عمر كنيم.
يك شهروند
¤ از روزنامه خوب كيهان كمال تشكر را دارم و پيشنهاد مي كنم شما هم مانند برخي روزنامه هاي ديگر ضميمه و يا ويژه نامه هايي را به روزنامه تان اضافه كنيد.
يك مخاطب كيهاني
¤ در صورت امكان گزارش جامعي درباره مسكن مهر چاپ كنيد.
يك هموطن
¤ از ماه چهارم سال گذشته قرار بود سهميه سوخت به ما بدهند ولي تا اين لحظه هيچ گونه اقدامي صورت نگرفته است.
يك جانباز 70 درصد
¤ از مسئولين گردشگري خواهش مي كنيم نظارت بيشتري بر عملكرد تورهاي چند روزه به اماكن گردشگري كشورمان داشته باشند. در دو ماه گذشته دو بار از اين تورها براي بازديد از اماكن ديدني همدان و نمك آبرود استفاده كرديم و هر بار با صحنه هاي غيراخلاقي تعدادي از دختر و پسرهاي جوان و فريب خورده در داخل اتوبوس ها كه محرك اصلي آن نيز شخص مسئول تور بود مواجه شديم.
قريب از تهران
¤ جاده هراز براي استان مازندران اهميت حياتي دارد و از طرف ديگر تردد در اين جاده با مشكلات فراواني مواجه است. پيشنهاد مي كنم طرح زمان بندي تردد براي خودروهاي سنگين از ساعت 10 شب تا 5 صبح را اجرايي كنيد تا در تردد براي خودروهاي سبك در ساعات روز آسان تر و با سرعت بيشتري ميسر شود.
شريفي
¤ اخيراً در خيابان هاي تهران به جاي خط كشي معابر و تردد خودروها به زدن برچسب هاي پلاستيكي كه ماندگاري بيشتري دارند اقدام شده اگرچه شايد به صرفه تر باشد ولي همين امر(پلاستيكي بودن) بارها باعث تصادفات سخت و مرگ آفرين به خاطر لغزندگي آن شده است. از مسئولين امر تقاضا مي شود تدبير بهتري بيانديشند.
طاهري
¤ از نيروي انتظامي تقاضا مي شود نسبت به برخورد جدي با تعدادي از اراذل و اوباش كه در خيابان سهروردي شمالي و جنوبي كه در ساعاتي از شبانه روز اقدام به زورگيري، تهديد خانواده ها، سرقت صندوق صدقات كميته امداد مي كنند، اقدام نمايند.
سيدعلي احمدي
¤ جوي هاي انتهاي خيابان مصباح منطقه 2 كرج كه درمانگاه شهيد عنبري نيز در آن قرار دارد به محل جولان موش هاي بزرگ تبديل گرديده است به طوري كه بارها مراجعين به درمانگاه را وحشت زده نموده بارها از مسئولين امر تقاضاي برخورد و ريشه كني اين معضل شده ولي گويا گوش شنوايي نيست.
ناصريان

¤ از شركت اتوبوسراني تهران و حومه تقاضا مي شود نسبت به عدم كيفيت مسير آزادي به شهر قدس و كمبود آن از ساعت 18 تا 19 و بيش از ظرفيت سوار نمودن مسافر و... رسيدگي عاجل نمايند.
حسيني

 



جوابيه دبير كل جبهه پيروان خط امام و رهبري

آقاي عسگراولادي دبير كل محترم جبهه پيروان خط امام و رهبري در پاسخ به يادداشت ستون «نكته» كيهان- سه شنبه 28/7/88- با عنوان «نظام هم مفت به دست نيامده» جوابيه اي ارسال داشته اند كه متن كامل آن از نظر خوانندگان گرامي مي گذرد.
جناب آقاي حسين شريعتمداري
مدير مسئول محترم روزنامه كيهان
سلام عليكم
خواهشمند است مطالب زير را به عنوان پاسخ مقاله «نظام مفت بدست نيامده»! كه در صفحه دوم روز 28/7/88 كيهان به چاپ رسيده براساس قانون مطبوعات درج فرمايند:
1- معمول بر اين است كه وقتي نقدي درجرايد نسبت به موضوعي مي شود پاسخ دهنده با طرح ادله اي از فعل يا گفته خود دفاع مي كند بنده به عنوان يكي از علاقمندان به جنابعالي كه قلم خود را وقف دفاع از انقلاب و ولايت فقيه و بويژه مظلوميت مقام معظم رهبري كرده ايد مراتب تشكر و امتنان خود را اعلام مي نمايم و مضمون مقاله جنابعالي ]كه مرقوم فرموديد، انقلاب و نظام مفت بدست نيامده كه مفت هم از دست بدهيم[ حرف درستي است. بنا به گفته امام خميني(ره) حفظ نظام از اوجب واجبات است و در اين صيانت جا دارد كه حتي جان و آبروي خود را فدا كنيم.
2- تلاش بنده و جمعي از دوستان پس از رخدادهاي ناگوار بعد از اعلام نتايج انتخابات به اين معنا معطوف بود كه براي صيانت از حقوق مردم كه در يك حماسه حضور 85 درصدي نشاط تازه اي به انقلاب دادند از پاي ننشينيم و جلوي برخي عصبانيت هايي كه براي نظام آسيب بود را بگيريم. بي ترديد هرگونه مصالحه و آشتي در چارچوب ساختارهاي پذيرفته شده نظام و در رأس آن پذيرش فصل الخطاب بودن رهبري بايد باشد. تاكنون هم مشكلاتي كه پديد آمده از عدم التزام عملي و نظري به اين مهم بوده است ما اميدواريم با تأكيد بر رهنمودهاي مقام معظم رهبري و اصول شفاف قانون اساسي مشكل را از طريق گفتگو مديريت و سوء استفاده اجانب از مسايل را به حداقل تقليل دهيم به همين دليل بي مهريها را تحمل كرديم و از اندك آبرويي كه پيش مردم و برخي بزرگان داشتيم در اين عمل خير وارد شديم و خداوند به قدر خلوص نيت ما در اين وادي بركت داد لذا كار ما با توفيق ها و عدم توفيق هايي هم همراه بود.
3- ما معتقديم با كنترل افراط ها و تفريط ها و نيز كنترل خوش بيني ها و بدبيني ها و با توكل به خدا مي توان يك راه خوب در همان چارچوب هايي كه جنابعالي در نقد دلسوزانه و مشفقانه خود به آن اشاره فرموديد پيدا كرد تا دشمنان اسلام و نظام و رهبري را براي هميشه نااميد ساخت.
4- به فضل خدا و با رهبري هوشمندانه مقام معظم رهبري انتخابات دهمين دوره رياست جمهوري به گونه اي مديريت شد كه ما اكنون دولت مقتدر با رأي بالا و مشروعيت الهي و قانوني فوق العاده داريم. اين اقتدار را حتي دشمنان نظام به رسميت شناختند و ما در اولين آزمون سياست خارجي خود در مذاكرات ژنو 2 ملاحظه كرديم كه دولت دهم مقتدرتر از دولت نهم است و اين نعمتي است كه بايد شكر آنرا بجاي آوريم.
5- اينجانب كه افتخار خدمت به مردم و نظام را دارم بار ديگر از نقد مشفقانه شما سپاسگزارم و معتقدم نخبگان جامعه بايد خود را آماده كنند تا پذيراي نقدهايي كه از باب دلسوزي به نظام و انقلاب مي شود باشند و خود را مطلق نيانگارند ما در اين نقدها ساخته مي شويم و خطاهاي خود را به حداقل كاهش مي دهيم.
حبيب الله عسگراولادي
دبيركل جبهه پيروان خط امام و رهبري

 



سازمان فضايي كشور: ساخت 3 ماهواره جديد به مراحل نهايي رسيد

يك عضو سازمان فضايي ايران از مراحل نهايي ساخت 3 ماهواره جديد مخابراتي و سنجش از راه دور در سه دانشگاه كشور و برنامه ريزي براي ساخت يك پايگاه فضايي در جنوب كشور خبر داد.
به گزارش خبرگزاري ها دكتر فتح الله امي كه در همايش ماهواره اميد در پرديس دانشكده هاي فني دانشگاه تهران سخن مي گفت افزود: 3 ماهواره به وزن هاي 75، 65 و 50 كيلوگرم با ماموريت هاي عكسبرداري، سنجش از دور و مخابراتي توسط 3 دانشگاه كشور در حال ساخت است كه در حال حاضر مراحل پاياني خود را مي گذراند.
برنامه ريزي ايران براي
اعزام موجود زنده به فضا
امي در ادامه تاكيد كرد: براساس برنامه ريزي كه شده است و همچنين طبق مصوبه شوراي عالي فضايي كشورمان جمهوري اسلامي ايران تا سال 1404 بايد موجود زنده به فضا پرتاب كند.
قرائت كنتور آب و برق و گاز
با ماهواره مصباح
اين عضو سازمان فضايي ايران در ادامه سخنان خود با اشاره به تلاش 28 ساله دانشمندان كشورمان در ساخت ماهواره مصباح گفت:اين ماهواره از سال 84 آماده پرتاب است اما متاسفانه به دلايلي اين پرتاب صورت نگرفت.
وي تاكيد كرد: در ساخت اين ماهواره انتقال تكنولوژي به صورت كامل انجام شد به طوري كه يكي در ايتاليا و ديگري در ايران ساخته شد.
«امي» وزن اين ماهواره را 5/63 كيلوگرم و داراي ابعاد 50 در 50 در 70 سانتي متر اعلام كرد و گفت: قرار بود به مدار هزار كيلومتر پرتاب شود.
عضو سازمان فضايي كشور ماموريت ماهواره مصباح را قرائت كنتورهاي اشتراك آب، برق، گاز دانست و تاكيد كرد: با بهره برداري از اين ماهواره ديگر نيازي به مراجعه ماموران كنتورخوان به منازل و اماكن تجاري نخواهد بود.
داشتن ماهواره براي ايران تحريم شده حياتي است
امي با بيان اينكه در عصر ارتباطات نياز به ماهواره در تجهيزاتي مانند موبايل و تصاوير تلويزيون بسيار بااهميت است خاطر نشان كرد: ماهواره در حال حاضر نقش بسيار مهمي را در زندگي بشر بازي مي كند كه از آن جمله مي توان به مخابرات، هواشناسي، نقشه برداري، كشاورزي، پيش بيني حوادث غيرمترقبه و در نهايت ماهواره هاي جاسوسي اشاره كرد.
وي ادامه داد: با توجه به نياز كشور به ماهواره و به لحاظ تحريم، ايران هزينه زيادي را پرداخت مي كند به طوري كه سازمان صدا و سيما در سال بيش از 200 ميليون دلار اجاره ماهواره پرداخت مي كند؛ بنابراين اگر خودمان بتوانيم ماهواره پرتاب كنيم درآمد بسيار خوبي را برايمان به همراه خواهد داشت.
طرح احداث پايگاه فضايي
در جنوب كشور
امي از طراحي احداث يك پايگاه فضايي در جنوب كشور خبر داد و گفت: ما مكان هاي بسيار خوبي در جنوب ايران به ويژه جزاير براي پرتاب ماهواره به فضا داريم كه به همين خاطر طرحي در حال بررسي است كه به زودي پايگاهي فضايي تحت عنوان «سيويل» كه غيرنظامي هم خواهد بود در جنوب كشور كه به خط استوا نزديك تر است ايجاد خواهد شد.

 



ثمره هاشمي: دور جديد سفرهاي استاني دولت به زودي آغاز خواهد شد

دستيار ارشد رئيس جمهور علت به تعويق افتادن دور جديد سفرهاي استاني در دولت دهم را تمركز دولت و مجلس بر طرح هدفمند كردن يارانه ها دانست.
مجتبي ثمره هاشمي در حاشيه مراسم همايش ملي «موفقيت هسته اي ابعاد فرهنگي و هويت ملي» در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه چرا سفرهاي استاني تاكنون انجام نشده است، با توجه به اينكه قرار بود اين سفرها از مهرماه آغاز شود تصريح كرد: با توجه به اينكه اكنون مهمترين موضوعي كه در كشور مطرح است، طرح هدفمند كردن يارانه ها است شايد لازم بود دولت و مجلس بر روي اين موضوع متمركز شوند و فرصتي براي سفرهاي استاني در مهرماه پيش نيامد، ولي ان شاء الله اولين سفر به زودي انجام مي شود.
وي در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري مبني بر اينكه آيا رئيس جمهور قصد دارد سفرهاي استاني را فقط به روستاها اختصاص دهد و به مركز استان ها سفر نكند، گفت: كشور ما 35 هزار روستاي بالاي 10 خانوار دارد لذا امكان اينكه رئيس جمهور به تمام روستاها سفر كند وجود ندارد و اين صحبت به هيچ عنوان صحت ندارد.
به گزارش فارس، دستيار ارشد رئيس جمهور در پاسخ به سوال يكي از خبرنگاران مبني بر اينكه شايعاتي شنيده مي شود كه قرار است رئيس جمهور در هر ماه يك سفر استاني داشته باشد، گفت: اين موضوع صحت نداشته و تعداد سفرهاي استاني در هر ماه بستگي به اقتضائات و شرايط دولت دارد گاهي اوقات كار دولت زياد مي شود و بين سفرهاي استاني فاصله مي افتد و گاهي اوقات نيز كه دولت كار كمتري دارد، تعداد سفرهاي استاني بيشتر خواهد شد.
وي همچنين در پاسخ به سوالي در خصوص معرفي محصولي، ذبيحي و حاجي بابايي به مجلس براي تصدي وزارتخانه هاي باقيمانده گفت: تا ديروز (روز سه شنبه) كه اطلاع دارم هنوز چنين تصميمي گرفته نشده و معرفي آنها به مجلس قطعي نشده بود.

 



خانم هيكس كه يادتان مي آيد؟! كريم بغدادي چطور؟! (خبر ويژه)

لو رفتن نقش گروهك تروريستي منافقين در معرفي شيرين عبادي براي دريافت جايزه صلح نوبل در سال 2003، باعث تكذيب شتابزده وي شد.
عبادي به دويچه وله گفت: اين ادعا را روزي نامه هاي دولتي عنوان مي كنند كه جايزه نوبل به پيشنهاد سازمان مجاهدين خلق به من داده شده. اگر سازمان مجاهدين در شرايطي باشد كه نامزدي را معرفي كند حتماً مريم رجوي را معرفي مي كند نه من را كه هيچ نسبت و رابطه اي با اين سازمان نداشته ام. اينها تهمت هايي است كه اين روزي نامه ها كه بعضاً سردبيران آنها بازجو و شكنجه گر هم بوده اند براي بدنام كردن و تشويش اذهان عمومي عليه من مي زنند.
البته علت دستپاچگي و اتهام و اهانت هاي نامبرده عليه روزنامه هاي روشنگر در اين باره قابل درك است اما حتماً خانم عبادي دوره متمادي همكاري در پروژه هاي مشترك ضدانقلاب با خانم الهه هيكس (شريف پور) را فراموش نكرده اند. عبادي علي القاعده نبايد همكاري با نامبرده را در پروژه نوارسازي هم فراموش كرده باشد.
الهه هيكس كه مدت ها به عنوان گزارشگر ديدبان حقوق بشر به ايران تردد داشت، 10 اسفند سال گذشته در گفت وگو با راديو زمانه، به سابقه آشنايي با عبادي از سال 77 پرداخت و گفت: برادرخانم عبادي در آن زمان معاون رئيس جمهور بود، آقاي لاهيجي]همكار وكيل مدافع گروهك تروريستي منافقين[ به من گفته بود شما برو و با خانم عبادي صحبت كن. من با او در همان سال ملاقات كردم و او را براي جايزه صلح و حقوق بشر نامزد كردم».
خانم عبادي- طي 2 سال گذشته هم بيشتر-مراوده را با كريم لاهيجي (بغدادي) در محافل گوناگون اروپايي داشته و در اتهام پراكني هاي مشترك عليه جمهوري اسلامي با نامبرده شركت جسته است.
عبادي در گفت وگوي اخير خود با دويچه وله بدون آن كه به عدم پايبندي به حكم ضروري حجاب و اصرار بر دهن كجي به اين امر ضروري اسلام اشاره كند با سوابق حمايت از سلطنت پهلوي، تروريست هاي منافق و نهايتاً گروهك ضداسلامي بهائيت را متذكر شود، ادعا كرد: من همواره مدافع اسلام بوده و اساساً تزي كه باعث شد برنده جايزه نوبل شوم اين بود كه اسلام و حقوق بشر با هم انطباق دارند.

 



نه زورش بود، نه شعورش چه موقع ساختارشكني بود؟! (خبر ويژه)

رئيس گروهك - يك نفره- جنبش مسلمانان مبارز گفت سردادن شعار جمهوري ايراني به جاي جمهوري اسلامي، شعاري خارج از ظرفيت بود.
حبيب پيمان در گفت وگو با يكي از رسانه هاي ضدانقلاب و در پاسخ به اين سؤال كه «شعار جمهوري ايراني الان هم از جانب حكومت مورد نقد است و هم از جانب برخي نيروهاي درون جنبش؛ آيا اين مرحله جنبش تحمل اين شعار را ندارد» اظهار داشت: بله، اين شعار نشان خروج از فضاي شعور مردم و از شرايط زمان است. متأسفانه گروه هاي سياسي، افراد ايدئولوژيك و كساني از مردم و جوانان در برخورد با حكومت از اعتدال خارج مي شوند و نوعي عكس العمل غريزي كودكانه بروز مي دهند و شعارهاي تند و خشن و بيرون از ظرفيت شرايط موجود سر مي دهند.
وي اضافه كرد: اگر شعاري خارج از ظرفيت باشد چون ديگران هم آن را نمي پذيرند و معدودي به راه هاي افراطي و فرعي مي روند، جنبش تجزيه مي شود.
پيمان بي آنكه اصل افراطي گري و ساختارشكني را رد كند، گفت: تعادلي كه ضرورت اين مرحله است و آقاي موسوي هم روي آن تأكيد مي كند، تأكيد بر قانون اساسي، پرهيز از زياده روي و ساختارشكني هاي بي موقع ]![ است.

 



جايزه مشترك براي خاتمي و نوچه اشرف پهلوي (خبر ويژه)

سردبير پيشين مجله متعلق به اشرف پهلوي از خود و خاتمي به عنوان برندگان جايزه اي موسوم به گفت وگوهاي جهاني در دانمارك خبر داد.
داريوش شايگان بدون اشاره به نام نامزدها، اظهار داشت اين جايزه سال جاري ميلادي راه اندازي شده و اولين جايزه آن به من و محمد خاتمي تعلق مي گيرد. اين جايزه قرار است درباره تحقيقات بينا فرهنگي، و همكاري و ارتباط هاي فرهنگي اهدا شود.
وي با اشاره به فعاليت هاي قبل از انقلاب خود در زمينه گفت وگوي تمدن ها گفت: برنامه ما آن زمان كاملاً روشن بود؛ ديالوگ بين تمدن هاي آسيايي و ارزيابي موقعيت آنها در برابر ديگر تمدن هاي دنيا، هدف اصلي ما بود و اينكه ايران، به عنوان امپراتوري وسط يا مركز بوده و هميشه نقش پل ارتباطي را بين شرق و غرب داشته است.
شايگان افزود: خاتمي در گفت وگوي تمدن ها بيشتر به بعد سياسي توجه نشان مي داد و بيشتر در عرصه روابط سياسي بود. من به طور مشخص نمي دانم برنامه اصلي او براي گفت وگوي تمدن ها چه بود. البته گفت وگوي فرهنگ ها در قبل از انقلاب هم از سوي دولت وقت حمايت مي شد ولي چيزي كه اهميت داشت اين بود كه حرف ايران در آن زمان برش داشت(!) و تمام دنيا از همكاري با روشنفكران و نهادهاي فرهنگي ايران استقبال مي كرد!!
گفتني است داريوش شايگان در انجمن فلسفه متعلق به فرح پهلوي عضويت داشت و پس از انقلاب، مدت ها سردبيري مجله ايران نامه متعلق به بنياد مطالعات ايران و اشرف پهلوي را به عهده داشت. زماني كه خاتمي شعار گفت وگوي تمدن ها را مطرح كرد، بسياري از محافل ضدانقلابي اعلام كردند كه اين شعار توسط كساني چون شايگان و آشوري وضع شده و خاتمي فقط كپي برداري كرده است.
زماني فرج سركوهي در نشريه آدينه با لحني مواخذه آميز و معنادار پرسيده بود چگونه است كه هر وقت سفارت فرانسه مي خواهد از روشنفكران در ايران حمايت و تمجيد كند، از شايگان حمايت مي كند.

 



مهره انگليس: به هيچ چيز نخواهيم رسيد! (خبر ويژه)

عنصر تملق گو در دولت هاشمي رفسنجاني كه اكنون در انگليس اقامت دارد، از برخي مواضع هاشمي عصباني است نام وي را از سران جنبش سبز خط زد!
عطاءالله مهاجراني كه در كالج مونتگمري در حومه واشنگتن و در ميان شماري از عناصر ورشكسته و هم سنخ سخن مي گفت، اظهار داشت: جنبش سبز تنها سه رهبر دارد و به كس ديگري در خارج و داخل نياز ندارد. ما اين 3 نفر را پذيرفته ايم به عنوان رهبران سياسي جنبش سبز؛ آقاي موسوي، آقاي كروبي و آقاي خاتمي. اين حركت اگر يك مقدار سامان پيدا نكند، به هيچ چيزي نخواهيم رسيد.
حذف نام هاشمي از فهرست كذايي در حالي است كه مهاجراني با گشودن باب تملق، عناويني نظير اميركبير ايران و سردار كبير سازندگي را براي آقاي هاشمي باب كرد و حتي در آن زمان كه احساس مي كرد با پايان دولت وي ممكن است از قدرت و منصب دور بيفتد، خواستار تغيير قانون اساسي براي رياست جمهوري مجدد هاشمي رفسنجاني شد. با اين وجود، دو سه سال بعد(سال 78) وقتي مطبوعات زنجيره اي براي حذف هاشمي رفسنجاني از انتخابات مجلس ششم، به ترور شخصيت وي تحت عنوان عاليجناب سرخپوش قتل هاي زنجيره اي پرداختند، مهاجراني كه در آن هنگام وزير ارشاد بود، ترجيح داد ماجرا را به سكوت توأم با رضايت بگذراند و حتي يك سطر هم از سردار كبير و اميركبير دفاع نكند.
مهاجراني كه در حوادث خياباني پس از انتخابات تا مرز پادويي و ريپورتري بي بي سي انگليس هم پيش رفت، در موضعي قابل تأمل، نسبت به آزادي ديپلمات هاي ربوده شده ايراني در اربيل عراق از سوي اشغالگران ابراز ناراحتي كرد. وي در سخنان خود در واشنگتن گفت: «شما دولت آمريكا معكوس عمل مي كنيد. شما عده اي از ماموران ايراني را بيش از يكسال پيش دستگير كرده بوديد. ايران معتقد بود كه اينها كاركنان كنسولگري اربيل هستند، شما مي گفتيد كه اينها پاسداراني هستند كه عضو سپاه قدس هستند. خيلي خوب، شما دستگير كرده بوديد. روز 25 خرداد آزادشان كرديد. اين كه يك دسته گل دولت شما بود براي آقاي احمدي نژاد. يعني شما فكر مي كنيد كه اين زبان را ما نفهميديم؟»
گزافه گويي و ابراز خشم اين عنصر انگليس نشين از آزادي ديپلمات هاي ايراني در حالي است كه آمريكايي ها از ابتدا هم بدون هيچ دليل و سندي، اقدام به آدم ربايي كرده و پس از آن هم با فشار دولت ايران، به دولت عراق تعهد داده بودند كه ديپلمات ها را آزاد كنند اما آنچه در اين ميان عبرت آموز است ناراحتي يك مدعي وطن دوستي و ملي گرايي- ژست جديد مهاجراني- از آزادي ديپلمات هاي بي گناه از زندان اشغالگران عراق است.
برخي تحليلگران مي گويند انتقادهاي ملايم مهاجراني از آمريكا براي ردگم كني در زمينه همكاري گسترده وي و برادر همسرش(كديور) با محافل ضد ايراني در آمريكا و انگليس است.

 



نااميدي دوجانبه دولت انگليس از سران فتنه و برنامه هسته اي (خبر ويژه)

سفير پيشين انگليس در ايران، سياست هاي متناقض اين رژيم در قبال برنامه هسته اي ايران و تسليحات اتمي رژيم صهيونيستي را تكرار كرد.
ريچارد دالتون در گفت وگو با بي بي سي اظهار داشت: مقامات ايراني مي گويند سلاح اتمي مخالف مذهب آنهاست. با اين حال اين خواسته مشروعي است كه از ايران خواسته شود براي آنچه مي گويد دليل ارائه كند. بخصوص كه ايران در 20سال گذشته مخفي كاري داشت.
اين گونه استدلال ديپلماتيك آن هم از جنس انگليسي آن در حالي است كه براساس مباني و قواعد علم حقوق، اقامه دليل و سند برعهده كسي است كه ادعا مي كند نه آن كه عليه او ادعا مي شود. برخلاف اظهارات دالتون، گزارش هاي مكرر آژانس بين المللي انرژي اتمي، جهت گيري سالم و صلح آميز برنامه اتمي ايران را تاييد مي كند.
دالتون در همين مصاحبه وقتي نوبت به اظهار نظر درباره تسليحات اتمي رژيم صهيونيستي رسيد، موضع ديگري گرفت. خبرنگار بي بي سي پرسيده بود «يكي از مسائلي كه ايراني ها حساس بوده اند اين است كه مي گويند اسرائيل زرادخانه هسته اي دارد و غرب به آن اهميتي نمي دهد. در حاليكه به ايران كه حتي انرژي هسته اي هم ندارد اين همه فشار مي آورد. فكر مي كنيد آن نوع منطقه بدون سلاح هسته اي كه صحبتش را مي كنند امكانپذير است؟» دالتون در پاسخ گفت: بله امكانپذير است. اما لازمه اش حل مناقشه ميان اسرائيل و فلسطيني ها از يك طرف و مناقشه ميان اسرائيل و كشورهاي عرب همسايه آن از طرف ديگر است. هدف ما بايد همين باشد. گام به گام و در لحظه مناسب ]؟![ موضوع نيروي ]![ هسته اي اسرائيل هم بايد در مذاكرات گنجانده شود.
وي درباره اصلاحات مورد نظر غرب در ايران هم نااميدانه گفت: متاسفانه دورنماي اين اصلاحات در ايران ضعيف است چون حاكميت مي خواهد كساني را كه در گذشته تاييد كرده بودند، از هرگونه نفوذ محروم كنند. بنابراين بايد درباره احتمال وقوع تغيير در كوتاه مدت واقع گرا باشيم اما ممكن است در درازمدت با دورنماي متفاوتي روبرو باشيم. همه ايرانيان بايد بر سر نياز به يك تكامل صلح آميز به توافق برسند.

 



گزارش خبري كيهان تازه ترين خبرها از مذاكرات هسته اي ايران در وين

سرويس سياسي-
مذاكرات وين بدون نهايي شدن هرگونه توافق پايان يافت.
به گزارش خبرنگار كيهان ديپلمات ها در تهران اعلام كردند تيم مذاكره كننده ايراني و هيئت هاي روسيه و آمريكا پس از 3 روز مذاكره تصميم نهايي را به پايتخت هاي خود واگذار كردند.
اين منابع گفتند در پايان 3 روز مذاكره يك پيش نويس از جانب مديركل آژانس توزيع شد كه تصميم گيري درباره آن موكول به آينده است و برخلاف آنچه رسانه هاي غربي گفتند هيچ توافقي در مورد آن صورت نگرفته است.
بنابر آخرين گزارش هاي دريافتي در پايان مذاكرات ايران، روسيه و آمريكا كه با حضور كارشناسان آژانس بين المللي انرژي اتمي در وين برگزار شد مقرر گرديد طرفين تا روز جمعه (فردا) نظرنهايي خود را راجع به پيش نويس تهيه شده در اين مذاكرات اعلام كنند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه «محمد البرادعي» مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي ديروز در جمع خبرنگاران گفت: پيش نويس توافق نامه اي كه پس از مذاكرات بين ايران، روسيه، آمريكا و فرانسه در زمينه تامين اورانيوم غني سازي شده براي تهران تنظيم شده است براي تاييد تا روز جمعه به پايتخت هاي اين كشورها فرستاده شده است.
بقيه در صفحه2سرويس سياسي-
مذاكرات وين بدون نهايي شدن هرگونه توافق پايان يافت.
به گزارش خبرنگار كيهان ديپلمات ها در تهران اعلام كردند تيم مذاكره كننده ايراني و هيئت هاي روسيه و آمريكا پس از 3 روز مذاكره تصميم نهايي را به پايتخت هاي خود واگذار كردند.
اين منابع گفتند در پايان 3 روز مذاكره يك پيش نويس از جانب مديركل آژانس توزيع شد كه تصميم گيري درباره آن موكول به آينده است و برخلاف آنچه رسانه هاي غربي گفتند هيچ توافقي در مورد آن صورت نگرفته است.
بنابر آخرين گزارش هاي دريافتي در پايان مذاكرات ايران، روسيه و آمريكا كه با حضور كارشناسان آژانس بين المللي انرژي اتمي در وين برگزار شد مقرر گرديد طرفين تا روز جمعه (فردا) نظرنهايي خود را راجع به پيش نويس تهيه شده در اين مذاكرات اعلام كنند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه «محمد البرادعي» مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي ديروز در جمع خبرنگاران گفت: پيش نويس توافق نامه اي كه پس از مذاكرات بين ايران، روسيه، آمريكا و فرانسه در زمينه تامين اورانيوم غني سازي شده براي تهران تنظيم شده است براي تاييد تا روز جمعه به پايتخت هاي اين كشورها فرستاده شده است.
وي افزود: من پيش نويس قطعنامه اي را به گردش درآوردم كه به عقيده خودم يك رويكرد متعادل را درباره چگونگي گام هاي بعدي ارائه مي كند. ضرب الاجل اينكه كشورهاي دخيل آن را تاييد كنند روز جمعه است.
مقامهاي آگاه در تهران هيچ ضرب الاجلي در باره توافق بر سر پيش نويس را تاييد نمي كنند و معتقدند اين اظهار نظر شخصي آقاي البرادعي است.
براساس اين گزارش روسيه، فرانسه و آمريكا از ايران خواستار اجراي توافقنامه اي هستند كه براساس آن تهران تا پايان سال ميلادي جاري 1200كيلوگرم از اورانيوم خود را به روسيه و پس از آن به فرانسه مي فرستد. البرادعي نگفت كه آيا ايران با اين نكته كليدي موافقت كرده است يا خير؟ علي اصغر سلطانيه نماينده ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي نيز تنها گفت كه ايران در موقعيتي قرار خواهد داشت تا سوخت لازم را براي يك رآكتور تحقيقاتي كه براي كاربردهاي دارويي همچون درمان سرطان، ايزوتوپ توليد مي كند دريافت كند.
«علي اصغر سلطانيه» رئيس هيات مذاكره كننده كشورمان در وين در اين باره گفت: همه جزئيات روز جمعه آشكار خواهد شد.
خبرگزاري رويترز هم در اين باره گزارش داد: ديپلمات ها گفتند كه پيش نويس البرادعي شامل درخواست براي اينكه ايران حدود 75درصد اورانيوم غني سازي شده خود را تا پايان سال جاري به خارج از كشور بفرستد تا آن را به سوخت لازم براي رآكتور تهران كه ايزوتوپ دارويي مي سازد تبديل كند، است.
البرادعي در جمع خبرنگاران گفت: هرگونه توافقي در اين زمينه به شوراي حكام 35 عضوي آژانس بين المللي انرژي اتمي ارائه خواهد شد تا به تاييد اين شورا برسد.
مديركل آژانس گفت: همه كساني كه در مذاكرات شركت داشتند در تلاش بودند به آينده نگاه كنند، نه به گذشته و زخم هايي كه سالها وجود داشت درمان كنند. اين (توافقنامه در صورتي كه رسما تاييد شود) مي تواند فضا را براي مذاكرات درباره گام هاي گسترده تر با هدف حل اين مساله باز كند.
مذاكرات ايران، آمريكا، روسيه، فرانسه و كارشناسان آژانس بين المللي انرژي اتمي كه روز دوشنبه در مقر اين آژانس در وين آغاز شد، روز سه شنبه با توجه به مخالفت ايران با حضور فرانسه در اين مذاكرات و اظهارنظر منوچهر متكي، وزير امور خارجه كشورمان در جمع خبرنگاران در تهران مبني بر اينكه تهران ضرورتي به تامين سوخت هسته اي از فرانسه نمي بيند، مذاكرات متوقف شد اما پس از آن ايران به همراه روسيه و آمريكا در ديداري يك ساعته با محمد البرادعي در دفترش به بحث و بررسي در خصوص محتواي مذاكرات پرداختند.
با اين حال منابع نزديك به مذاكرات وين اعلام كردند فرانسه با دوري جستن از رفتار گذشته و كوتاهي در عمل به تعهدات هسته اي سابق خود در قبال جمهوري اسلامي ايران، تعهد پاريس را براي تصحيح رفتار گذشته و پايبندي به تعهدات جديد اعلام كرده است.
به گفته اين منابع، نماينده فرانسه در مذاكرات وين روز (چهارشنبه) همچنين خواستار وساطت مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي نزد تهران شد تا پاريس بتواند در قرارداد تامين سوخت رآكتور تهران حضور داشته باشد.
يك منبع آگاه ديگر نزديك به مذاكرات وين نيز تاكيد كرد: «فرانسه با اين اقدام در پي تصحيح رفتار گذشته و اصلاح كارنامه خود در تعامل هسته اي با ايران است تا در نتيجه تهران بپذيرد پاريس يكي از طرف هاي قرارداد با ايران براي تامين سوخت هسته اي رآكتور تحقيقاتي تهران باشد.»
مقامات كشورمان در وين دليل مخالفت با حضور فرانسه را عدم پايبندي اين كشور به تعهدات گذشته اش از جمله تحويل 50 تن گاز UF6 به ايران اعلام كرد.
در همين رابطه يك منبع ديپلماتيك مسئول در آژانس بين المللي انرژي اتمي تاكيد كرد طبق راه حلي ميانه كه آژانس انرژي اتمي ارائه كرده است روسيه غني سازي اورانيوم را تا سطح مورد نظر انجام خواهد داد سپس نقشي فرعي و احتمالا غيرمستقيم با ايران در روند غني سازي به فرانسه واگذار خواهد شد.
به گفته اين منبع براساس راه حل ميانه ايران و روسيه توافقنامه اي درباره غني سازي اورانيوم امضا خواهند كرد و روسيه توافقنامه اي فرعي با فرانسه امضا مي كند.
نماينده كشورمان در آژانس بين المللي انرژي اتمي هم در پايان مذاكرات وين، روسيه را مسئول اجراي تمامي قرارداد تامين سوخت رآكتور تحقيقاتي تهران معرفي كرد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14