(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 30 مهر 1388- شماره 19492
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
گزارش كيهان از اولين روز جشنواره مطبوعات
معاون سياسي وزير كشور: طرح كميسيون ملي انتخابات بحثي انحرافي است
چشم به راه سپيده
احمدي نژاد در پيامي به همايش «نقش علوم انساني در توسعه ملي »:
بدون توجه به علوم انساني پيشرفت كشور رويايي دست نيافتني است
شوراي امنيت سازمان ملل حادثه تروريستي سيستان و بلوچستان را محكوم كرد
مدير كل غذا و وزارت بهداشت اعلام كرد تلفن رسيدگي به شكايات مردم از مواد غذايي و آرايشي
وزارت بهداشت خبر داد شمار مبتلايان به آنفلوآنزاي خوكي به 1194 نفر رسيد
مشاور رئيس جمهور: ترورهاي كور تاثيري در اراده ملت ندارد
مديركل امور فرهنگي سازمان تبليغات اسلامي كشور :نبايد در ارائه چهره دين به جوانان ضعيف عمل كنيم
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي: جشنواره امام رضا(ع)پيوند مردم و ولايت را محكم مي كند
معاون وزير صنايع و معادن : قوانين بخش معدن بزودي تغيير مي كند
فرمانده نيروي انتظامي خبر داد تصويب قانون جديد مرزباني براي تشديد مقابله با تروريست ها
اخبار ادبي و هنري



گزارش كيهان از اولين روز جشنواره مطبوعات

ديروز در اولين روز از جشنواره مطبوعات حسين فدايي و رضا نيك نظر با حضور در غرفه كيهان با خبر نگار ما به گفت و گو نشستند.
حسين فدايي دبيركل جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي با اشاره به حوادث پس از انتخابات و مواضع و اقدامات برخي از گروه هاي سياسي تاكيد كرد كه برخي از جريان هاي سياسي از همان ابتدا قرائت امام(ره) از جمهوري اسلامي را قبول نداشتند.
حسين فدايي ديروز با حضور در غرفه كيهان در نمايشگاه مطبوعات در گفت وگو با خبرنگار كيهان به تشريح آرايش سياسي احزاب و گروه ها در پس از انقلاب اسلامي پرداخت و گفت: بخش عمده اي از جريان هاي سياسي در پس از انقلاب متاثر از ديدگاه هاي امام خميني بود.
وي با تاكيد اينكه در عين حال برخي از گروه ها و جريان هاي سياسي مباني فكري شان را از امام و انقلاب نگرفته بودند گفت: اين جريان پس از انقلاب هرچند بلافاصله در مقابل امام و نظام موضع نگرفت اما آرام آرام در برابر انقلاب و امام راحل قرار گرفتند.
فدايي درباره علت جدايي تدريجي اين جريان هاي سياسي از خط امام و نظام گفت: آنها مباني ليبرالي داشتند و بر روي قدرت هاي بيگانه حساب مي كردند.
وي افزود: رگه هايي از اين جريان هاي سياسي به حيات خود ادامه داد و بخشي در حلقه كيان جمع شدند و بخشي در روزنامه سلام و جاهاي ديگر به فعاليت پرداختند.
دبيركل جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي تاكيد كرد: اين جريان ها و حلقه هاي سياسي خود را بازسازي كردند و بعد از 18 تير 78 با آسيب شناسي فعاليت هايشان و برطرف كردن نقاط ضعف شان وارد عرصه جديدي شدند.
فدايي سپس با اشاره به حوادث پس از انتخابات گفت: سوال اينجاست كه آيا امكان دارد جرياني اصول يك نظام و مباني و اهداف آن نظام را قبول نداشته باشد و در عين حال با ادعاي پذيرش اين اصول و اهداف وارد فضاي انتخابات شود.
وي تصريح كرد كه جرياني كه پس از انتخابات اين حوادث را رقم زدند آيا انقلاب و نظام را با قرائت امام راحل قبول داشتند يا خير؟
وي افزود: اگر قبول داشتند در مقابلش نمي ايستادند. فدايي پيشنهاد داد: براي آرايش سياسي كشور بايد يك مهندسي صورت داد و نيروهاي مومن به انقلاب و امام(ره) را از نيروهاي وابسته و ليبرال كه اهداف و آرمان هاي امام را قبول ندارند جدا كنيم.
رضا طلايي نيك: در انحراف موسوي از قانون و اصول نظام ترديدي نيست
رضا طلايي نيك نماينده سابق مجلس با حضور در غرفه كيهان در نمايشگاه مطبوعات گفت: در منحرف شدن آقاي موسوي از قانون معيارهاي قانوني و برخي از اصول نظام در رفتارهاي پس از انتخابات ترديدي نيست اما تشخيص مجرميت موسوي با مراجع ذيصلاح قانوني است. موسوي اگر در برابر مراجع قانوني مقاومت غيرمنطقي كند از نشانه هاي بارز قانونگريزي و انحراف بيشتر اوست. بايد توجه داشته باشيم كه همه نيازهاي سياسي مديريتي و حتي اجتماعي براي فائق آمدن بر ابهامات و اتهامات پس از انتخابات در بيانات رهبر انقلاب قابل دستيابي است.

 



معاون سياسي وزير كشور: طرح كميسيون ملي انتخابات بحثي انحرافي است

صولت مرتضوي طرح كميسيون ملي انتخابات را بحثي انحرافي خواند و تأكيد كرد كه طراحان آن پروژه فرار به جلو را براي خود ترسيم و برنامه ريزي كرده اند.
معاون سياسي وزير كشور اين طرح را ادامه روند بداخلاقي هاي متداول در انتخابات دانست و در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه آيا وزارت كشور طرحي در راستاي اصلاح قانون انتخابات رياست جمهوري دارد؟، گفت: تدوين قانون جامع انتخابات رياست جمهوري در دست اقدام است و پس از نهايي شدن به مجلس ارايه خواهد شد.
مرتضوي كه با «ايرنا» گفت و گو مي كرد با بيان اينكه روند انتخابات در جمهوري اسلامي ايران علاوه بر شمول ويژگي هاي مثبت ديگر كشورها از ويژگي هاي منحصر به فردي برخوردار است كه آن را از انتخابات ساير كشورها متمايز ساخته گفت: انتخابات كشور ما مي تواند به عنوان الگوي انتخابات سالم قابل ارايه به ديگر نقاط جهان باشد.
معاون سياسي وزارت كشور در خصوص برگزاري همزمان يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري و پنجمين دوره شوراهاي اسلامي شهر و روستا گفت: تجميع انتخابات قطعاً هزينه ها را تا حد بسياري كاهش خواهد داد و ما در لايحه قانون جامع انتخابات سعي خواهيم كرد كه تجميع انتخابات نيز در آن گنجانده شود.
وي با اشاره به انتخابات سال آينده شوراهاي اسلامي شهر و روستا گفت: مهمترين بحث در خصوص انتخابات ياد شده اين است كه بتوانيم با بسترسازي مناسب انتخابات اين دوره را تا جايي كه امكان دارد به صورت رايانه اي برگزار كنيم.
مرتضوي در بخش ديگري از سخنانش ضمن تسليت شهادت جمعي از مردم و فرماندهان سپاه از جمله سردار شوشتري اظهار داشت: ممكن است برخي رسانه هاي غربي عمليات تروريستي اخير در سيستان و بلوچستان را سبب خدشه به اقتدار ملي بدانند، اما بايد به اين رسانه ها گفت اين حادثه نه تنها به اقتدار ملي خدشه وارد نكرده بلكه باعث انسجام ملي ما نيز شده است.

 



چشم به راه سپيده

تو را غايب ناميده اند، چون «ظاهر» نيستي، نه اينكه «حاضر» نباشي.
«غيبت» به معناي «حاضرنبودن»، تهمت ناروائي است كه به تو زده اند و آنان كه بر اين پندارند، فرق ميان «ظهور» و «حضور» را نمي دانند، آمدنت كه در انتظار آنيم به معناي «ظهور» است، نه «حضور» و دلشدگانت كه هر صبح و شام تو را مي خوانند، ظهورت را از خدا مي طلبند نه حضورت را. وقتي ظاهر مي شوي، همه انگشت حيرت به دندان مي گزند با تعجب مي گويند كه تو را پيش از اين هم ديده اند. و راست مي گويند، چرا كه تو در ميان مائي، زيرا امام مائي. جمعه كه از راه مي رسد، صاحبدلان «دل» از دست مي دهند و قرار از كف مي نهند و قافله دل هاي بي قرار روي به قبله مي كنند و آمدنت را به انتظار مي نشينند...
و اينك اي قبله هر قافله و اي «شبروان را مشعله»، در آستانه آدينه اي ديگر با دلدادگان ديگري از خيل منتظرانت سرود انتظار را زمزمه مي كنيم.

السلام عليك يا ساقي!
مي نويسم به نام تو آري، مي نويسم هميشه اول عشق
نامه من قسم به دلتنگي ست، مثل والشمس و والضحي و العشق غزلم را خمار مي گويم: از خم زلف يار مي گويم
از تو از انتظار مي گويم، فرجي كن خدا تعجل عشق
مژه ات رخنه كرده در دينم، من كه چون طاهر است آيينم
هر كجا بنگرم تو را ببينم، كوه و دريا و دشت و جنگل عشق
عده اي بي قرار و دلداده، عده اي سرسپرده جاده
عده اي در خيال افتاده، همه را كرده اي معطل عشق
غزلم را دو چشم اگر در راه، غزلم را در آرزوي ماه
غزلم را اگر كمي كوتاه، غزلم را اگر مطول،... عشق
عشق مي خواهد اينچنين باشد، تا زمان باشد و زمين باشد
بين ما و شما همين باشد، هيچ گر نيست حداقل عشق
دل من پر كشيده تا ساقي، لب گشوده ست و گفته با ساقي
السلام عليك يا ساقي، السلام عليك يابن العشق
بهر خوردن چه استخاره كنم؟ جان خاليست من چه چاره كنم؟
آمدم تا فقط اشاره كنم، تو حديثي بخوان مفصل عشق
با توام سوز و ساز ناله من، آي عشق هزار ساله من
خون دل مي خورد پياله من، دوري ات را نمي كند حل عشق
امير عاملي
سرزمين من
سرزمين من به بزرگي يك نگاه است
به بلندي يك قدم در تن
سرزمين من بي هواي تو
نفس نمي كشد
بي بهار تو
نمي رويد
كه سرزمين من نيم مرده و نيم زنده
جهاني است كه تنها
انسان را بين دو راهي مي خواهد
سحر زينلي

مثل خيال بود
ساده، زلال، پاك، روان، آب ديده ايد؟
يك تكه نور... جلوه مهتاب ديده ايد؟
زلفش... نه زلف نه؛ نگهش... نه نگاه نه
عنبر شنيده ايد؟...مي ناب ديده ايد؟
خال سياه تعبيه بر روي لعل آب
بس ديدني است... گوهر ناياب ديده ايد؟
او ناز، من نياز؛ من احساس، او سپاس
هنگام وصل، حالت احباب ديده ايد؟
او نور، شور، غلغله... دريا چگونه است؟
من خوار، زار، وازده... مرداب ديده ايد؟
نفرين به صبح... حال مرا درك مي كنيد؟
دل داده ايد؟... عاشق بي تاب ديده ايد؟
مثل خيال بود، چه كم بود، حيف شد
مردم!... «خدا نصيب كند» خواب ديده ايد؟
حميد عابديها

 



احمدي نژاد در پيامي به همايش «نقش علوم انساني در توسعه ملي »:
بدون توجه به علوم انساني پيشرفت كشور رويايي دست نيافتني است

رئيس جمهور در پيامي به همايش «نقش علوم انساني در توسعه ملي» عنوان كرد بدون توجه به علوم انساني، پيشرفت كشور رويايي دست نيافتني مي نمايد.
محمود احمدي نژاد در پيام خود به همايش «نقش علوم انساني در توسعه ملي» آورده است: فرهنگ و علوم انساني به مثابه زيربناي توسعه در هر جامعه و عالي ترين تجلي انديشه و روح انساني محسوب مي شود؛ آنگونه كه رشد و افول اين عرصه تبعات مستقيم و غيرمستقيم خود را در هر تمدن و جامعه اي نمايان مي سازد.
رئيس جمهور در ادامه اين پيام آورده است: مقوله فرهنگ مشتمل بر معارف و دانش هاي بسياري است كه در يك تقسيم بندي دقيق و علمي شامل تمام يا اكثر رشته هاي علوم انساني مي شود؛ به گونه اي كه مي توان ادعا كرد به واقع هسته اصلي فرهنگ، علوم انساني است.
وي همچنين ادامه داد: به عبارت ديگر تعالي و بالندگي فرهنگ بدون ترديد نتيجه رشد علوم انساني است. از اين رو نسبت اين دو مقوله توسعه و چگونگي رابطه آنها چنان اهميت دارد كه بدون توجه به علوم انساني، پيشرفت كشور رويايي دست نيافتني مي نمايد؛ چرا كه توسعه پايدار، مستلزم نگرش چند ساحتي به مقوله توسعه است.
در ادامه اين پيام آمده است: اگر در دوره اي به اقتضاي نگاه تك خطي، رشد مولفه هاي اقتصادي به مثابه توسعه پنداشته مي شد، امروزه امر توسعه وابسته به منابع انساني و همچنين سرمايه هاي اجتماعي است كه اساسا خاستگاه آنها فرهنگ و علوم انساني مي باشد. از آنجايي كه در افق اين چشم انداز، نقطه هدف گذاري ايران دست يابي به موقعيت برتر فرهنگي در منطقه خاورميانه است، رشد فرهنگ و علوم انساني عامل اصلي توسعه اقتصادي و علمي محسوب مي شود. چندان كه مي توان گفت رشد علوم مختلف بدون بسترسازي و توسعه فرهنگي امكان پذير و يا پايدار نيست. لذا اين امر بايد در برنامه هاي درازمدت و ميان مدت جمهوري اسلامي مورد اهتمام جدي مسئولان قرار گيرد.
رئيس جمهور در پيام خود همچنين آورده است: آنچه در اين ميان بيش و پيش از هر چيزي اهميت دارد، اين است كه بدانيم وضعيت فرهنگ و علوم انساني بر جامعه ايران و جايگاه آن در قانون اساسي سند چشم انداز، سياست هاي كلان، راهبردها و برنامه هاي پنج ساله چگونه است، وضعيت مطلوب اين حوزه مطابق اسناد توسعه اي كجاست و با چه راهبرد و برنامه هايي مي توان به وضعيت مطلوب براي علوم انساني دست يافت؟
احمدي نژاد در اين پيام آورده است: نظر به اينكه بخشي از علوم انساني در ايران متاثر ازمباني ناسازگار با باورها و اعتقادات ماست و با شرايط و مقتضيات بومي جامعه ايران انطباق نيافته است، برگزاري همايش «نقش علوم انساني» در توسعه ملي مي تواند به سهم خود در بومي سازي علوم انساني و شيوه هاي ارتقاي آن در سياستگذاري ها، اتخاذ راهبردها، برنامه ريزي ها و روش هاي اجرايي-آموزشي، پژوهشي و ترويجي كشور كمك كند؛ هدفي كه در پيشبرد نهضت علمي و جنبش نرم افزاري و نيز اسلامي كردن و بومي كردن علوم اجتماعي تاثير بسزايي خواهد داشت.

 



شوراي امنيت سازمان ملل حادثه تروريستي سيستان و بلوچستان را محكوم كرد

سرويس سياسي -
به دنبال درخواست نماينده ايران در سازمان ملل از رئيس دوره اي شوراي امنيت اين شورا عمليات تروريستي در سيستان و بلوچستان را محكوم كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، «لي لونگ مينه»، نماينده ويتنام در سازمان ملل كه كشورش رياست دوره اي شوراي امنيت را بر عهده دارد با خبر محكوميت حمله تروريستي اخير توسط شوراي امنيت تصريح كرد كه اعضاي شورا بر لزوم كشاندن مرتكبين، سازمان دهندگان و تأمين كنندگان مالي و مسببين اين اقدام تروريستي شنيع به پاي ميز محاكمه تاكيد دارند و از همه كشورها خواستند در اين باره با مقامات ايراني فعالانه همكاري كنند.
در همين ارتباط، ديميتري مدودوف رئيس جمهور روسيه نيز در نامه اي به دكتر احمدي نژاد با تأسف و انزجار از اقدامات تروريستي انجام شده در استان سيستان و بلوچستان خاطرنشان كرد: معتقدم مبارزه با تهديدات تروريسم و افراط گرايي نيازمند تشريك مساعي همه كشورهاست و در اين زمينه آماده همكاري با جمهوري اسلامي ايران هستيم.
درخواست از اينترپل
براي دستگيري ريگي
از سوي ديگر با اينترپل تهران طي نامه اي از سازمان بين المللي پليس جنايي (اينترپل) درخواست كرد تا همكاري لازم را با اين پليس براي دستگيري عبدالمالك ريگي كه سردستگي يك گروهك تروريستي را بر عهده دارد به عمل آورد.
به گزارش سايت پليس، مهم ترين هدف اعضاي گروهك تروريستي ريگي موسوم به جندالله كه از سوي برخي كشورها، كمك مالي و تسليحاتي و اطلاعاتي دريافت مي كنند، ايجاد تفرقه ميان شيعه و سني است. آنها تحقق اين خواسته خود را با انجام جنايت، بمب گذاري، ترور، آدم ربايي، راه بندي، سرقت مسلحانه و سلب آسايش دنبال مي كنند.
بنابر اعترافات عبدالحميد ريگي - برادر سركرده گروهك تروريستي ريگي - كه همسر و مادر و سه فرزند بي گناهش را نيز در خواب به قتل رسانده است، عبدالمالك از 12 سالگي توسط گروه هك هاي تروريستي منحرف و همكاري خود را با اين گروه ها أغاز كرده است.
همچنين عبدالحميد با ارائه مستنداتي تاكيد كرده است كه عبدالمالك ريگي و همدستانش تحت حمايت مستقيم آمريكا قرار داشته و از كمك هاي نظامي، آموزشي و مالي اين كشور برخوردار بوده اند.
آخرين جزئيات از حادثه تروريستي سيستان و بلوچستان
يك عضو هيئت اعزامي مجلس شوراي اسلامي از بازداشت برخي از وابستگان و رابطان اشرار تروريست در استان سيستان و بلوچستان خبر داد.
علي آقازاده در گفت وگو با «مهر» افزود: به گفته مسئولان استان سيستان و بلوچستان تروريست ها وابسته به بيگانه و تحت حمايت سرويس هاي اطلاعاتي پاكستان هستند و از طرف برخي ديگر از نيروهاي فرامنطقه اي پشتيباني مي شوند.
عضو كميسيون امنيت ملي مجلس اضافه كرد: آموزش هايي از سوي سرويس هاي امنيتي رژيم صهيونيستي و انگليس به اشرار داده مي شود تا آنان در جهت تضعيف منطقه اقدام كنند.
وي از بازداشت برخي از وابستگان و رابطان اشرار تروريست در استان سيستان و بلوچستان خبر داد و گفت: پاكستان در پناه دادن به تروريست ها مرتكب خلاف شده است، حمايت سرويس اطلاعاتي اين كشور از تروريست ها عملي خائنانه به شمار مي رود و جمهوري اسلامي ايران اميدوار است كه پاكستان از طريق مسالمت آميز نسبت به تحويل اشرار مسلح به ايران اقدام كند در غير اين صورت برابر عرف بين الملل ايران با اشرار و دولت حامي آنان برخورد خواهد كرد.
همچنين در جزيياتي از عامل انتحاري حادثه سيستان و بلوچستان فارس گزارش داد: فردي كه با بستن مواد منفجره به خود در حادثه تروريستي اخير موجب شهادت چند تن از فرماندهان سپاه پاسداران همچون سردار شوشتري جانشين فرمانده نيروي زميني سپاه و سردار محمدزاده فرمانده سپاه سيستان و بلوچستان و نيز جمعي از روساي طوايف سيستان و بلوچستان شد، عبدالواحد محمدي سراني نام داشته است.
وي اعتياد شديدي به ماده مخدر كريستال داشته و به همين خاطر از خانواده و اكثر نزديكان خود طرد شده بود، بنابراين طعمه مناسبي براي گروهك هاي تروريستي شناخته شده و آنها با پرداخت مبالغي پول به وي و تاكيد بر اين نكته كه با اين پول ها، اعتبار خود را نزد خانواده اش اعاده مي كند، او را كه اميدي به تداوم زندگي اش نداشته جذب مي كنند.
عبدالواحد در سال 86 نيز به جرم حمل مواد مخدر دستگير و زنداني شده بود.

 



مدير كل غذا و وزارت بهداشت اعلام كرد تلفن رسيدگي به شكايات مردم از مواد غذايي و آرايشي

مدير كل نظارت بر مواد غذايي، آرايشي و بهداشتي وزارت بهداشت 2 خط تلفن رسيدگي به شكايات مردم از مواد غذايي، آرايشي و بهداشتي را براي تهران و شهرستان ها اعلام كرد.
هدايت حسيني در گفت و گو با فارس، افزود: مهمترين برنامه وزارت بهداشت در دوره جديد در حوزه نظارت بر مواد غذايي، آرايشي و بهداشتي فعال كردن خطوط ارتباطي مردمي براي شكايت از وضع مواد غذايي، آرايشي و بهداشتي و نيز اطلاع رساني مناسب به مردم در اين زمينه است.
وي افزود: به همين منظور سامانه جديد اطلاع رساني غذا و مواد آرايشي، بهداشتي وزارت بهداشت فعال شده است كه فعلا به صورت 2 خط تلفن يكي براي تهران و ديگري براي شهرستان هاي كشور فعاليت مي كند. به اين ترتيب شماره تلفن 84248 براي شهروندان تهراني و شماره تلفن 09646 براي كل كشور جوابگوي شهرونداني است كه درباره مواد غذايي، آرايشي و بهداشتي پرسش يا شكايتي دارند.

 



وزارت بهداشت خبر داد شمار مبتلايان به آنفلوآنزاي خوكي به 1194 نفر رسيد

تعداد مبتلايان به آنفلوآنزاي خوكي در كشور به 1194 نفر رسيد و تعداد فوتي هاي اين بيماري به 16 تن افزايش يافت.
به گزارش فارس، حسن امامي رضوي، معاون سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با اشاره به روند افزايشي مبتلايان به آنفلوآنزاي خوكي در كشور گفت: در هفته جاري 6 مورد فوت بر فوتي هاي ناشي از آنفلوآنزاي خوكي افزوده شد كه يك مورد آنها مربوط به دانش آموزان است، در مجموع تعداد فوتي هاي آنفلوآنزاي خوكي در كشور به 16 نفر رسيده است.
وي گفت: با توجه به معضل سرما و شروع فصل پاييز همه گيري آنفلوآنزاي خوكي رو به افزايش است، بر اين اساس توصيه مي شود كه بيماران تماس كمتري با ديگر افراد داشته باشند و همچنين در محيط هاي بسته و به ويژه مدارس دستورالعمل هاي مقابله با آنفلوآنزاي خوكي به دقت رعايت شود، در اين زمينه جاي نگراني نيست، اما مراقبت ها بايد به دقت صورت گيرد.
وي بيشترين آمار مبتلا آنفلوآنزاي خوكي را مربوط به استان هاي قم، سيستان و بلوچستان، زاهدان و اراك عنوان كرد و گفت: زماني كه افراد در محيط هاي بسته و مدارس موارد بهداشتي را رعايت نكنند و در محيط هاي بسته قرار گيرند، شدت موارد بروز اين بيماري افزايش مي يابد، گرفتاري در مورد ابتلا آنفلوآنزاي خوكي در همه گروه هاي سني مشاهده مي شود.
دكتر امامي رضوي در خاتمه در رابطه با غربالگري دانش آموزان در مدرسه به لحاظ مبتلا به آنفلوآنزاي خوكي گفت: غربالگري هاي پيش بيني شده به صورت فرد به فرد نخواهد بود، معلمين و مربيان بهداشت مدارس در اين زمينه آموزش هاي لازم را دريافت كرده اند،موارد فوتي ناشي از اين بيماري معمولا به علت وجود بيماري زمينه اي در افراد و عدم توجه به شدت بيماري صورت مي گيرد.

 



مشاور رئيس جمهور: ترورهاي كور تاثيري در اراده ملت ندارد

مشاور رئيس جمهور در امور روحانيت گفت: ملت ايران با وحدت و همدلي در برابر مستكبران و ظالمان ايستاده و اين ترورهاي كور خللي در وحدت و اراده ملت ايران براي مقابله با دشمنان ايجاد نخواهد كرد.
حجت الاسلام والمسلمين «ناصر سقاي بي ريا» سه شنبه شب در گفت وگو با ايرنا اظهار داشت: مسئولان نظام بايد در برابر حوادث تروريستي هوشيار باشند و اجازه فعاليت به اين مزدوران تروريست ندهند، چراكه فعاليت هاي تروريستي با هدف اختلاف و بر هم زدن آرامش مردم صورت مي گيرد.
وي افزود: دشمنان از هر روزنه و فضايي دنبال ضربه زدن به ملت ايران و انقلاب اسلامي هستند و مسئولان بايد مراقب جنايات اين گروه تروريستي باشند كه با حمايت دشمنان دست به اقدامات خرابكارانه مي زنند.
بي ريا از همه مردم ايران خصوصا ساكنان مناطق مرزي خواست كه مراقب نقشه هاي شوم دشمنان خصوصان وهابيون افراطي باشند و از هرگونه اقدامات تفرقه برانگيز خودداري كنند.
مشاور رئيس جمهور گفت: كساني كه در شهرستان سرباز استان سيستان و بلوچستان به شهادت رسيدند كارهاي جديدي را براي شناسايي مشكلات مردم و رفع فقر، ارتباط با سران قبايل و شيوخ آغاز كرده بودند و دشمنان نيز از چنين كارهايي وحشت كردند.

 



مديركل امور فرهنگي سازمان تبليغات اسلامي كشور : نبايد در ارائه چهره دين به جوانان ضعيف عمل كنيم

مدير كل امور فرهنگي سازمان تبليغات اسلامي كشور گفت: در ارائه چهره دين به جوانان جامعه ضعيف عمل شده است.
به گزارش ايرنا حجت الاسلام والمسلمين حسيني در همايش بانوان فرهيخته استان اردبيل افزود: اين بي توجهي دليل عمده دين گريزي در بين جوانان است.
وي اصلي ترين وظيفه مسئولان فرهنگي را اصل مخاطب شناسي دانست و گفت: تا اين امر صورت نگرفته و درك متقابل از روحيات و نيازهاي مخاطب حاصل نشده در تأمين خواسته هاي ديني و معنوي افراد نيز عاجز خواهيم بود.
حسيني گفت: ارائه مسائل ديني به زبان نرم و مورد پسند جوانان يكي از راههاي جذب جوانان به دين است.
مديركل امور فرهنگي سازمان تبليغات اسلامي كشور اضافه كرد: مسائل بايد طوري طرح و بررسي شود تا با ارائه عقلي و علمي آن جوانان به دين و آموزه هاي اسلامي علاقمند شوند.
وي مظهر تمام خوبي هاي جهان را بانوان ذكر كرد و افزود: تربيت اسلامي بانوان جامعه موجب تولد جامعه اي فرهيخته، الهي و ديني خواهد شد.
حجت الاسلام والمسلمين حسيني بر لزوم اجرا و پياده كردن فريضه امر به معروف و نهي از منكر در جامعه تاكيد كرد.
وي گفت: اگر تاريخ را با ديد كاربردي مطالعه كنيم نمونه هاي فراواني از كاربرد امر به معروف و نهي از منكر به زبان نرم و لطيف را خواهيم يافت.
وي با اشاره به اين كه تمام شناخت ما از ائمه اطهار به تولد و شهادت ائمه ختم مي شود افزود: عدم آگاهي از سيره ائمه اطهار و عدم ارتباط با آموزه هاي ديني و اخلاقي آنها يكي از مسائل و مشكلات اصلي و آسيب هاي فرهنگ ديني است.
حسيني گفت: تعريف از دين و جلوه دادن چهره ائمه اطهار بايد طوري باشد كه جوانان با ابعاد معنوي و علمي ائمه آشنا شده و با درك واقعي بطن علمي امامان سيره زندگي آنها را سرمشق و الگو قرار بدهند.
وي همچنين با اشاره به اينكه مسائل بانوان به طور جدي پيگيري مي شود از اجراي برنامه هاي فرهنگي ويژه بانوان با حمايت اداره كل امور فرهنگي سازمان تبليغات اسلامي كشور به صورت ملي خبر داد.

 



وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي: جشنواره امام رضا(ع)پيوند مردم و ولايت را محكم مي كند

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: برگزاري جشنواره امام رضا(ع) پيوند مردم با ولايت و امامت را مستحكم تر مي كند.
به گزارش خبرگزاري فارس محمد حسيني در افتتاحيه دهه كرامت، هفتمين جشنواره بين المللي امام رضا(ع) و سومين جشنواره فرهنگي كريمه اهل بيت(ع) در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س)، اظهار داشت: استكبار جهاني بداند كه وحدت و همبستگي بين ملت ايران گسست ناپذير است و حملات تروريستي اخير به ويژه حوادث سيستان و بلوچستان سبب استحكام شجره طيبه نظام اسلامي مي شود.
وي گفت: حوادث اخير نشان داد كه اينگونه اقدامات تروريستي از قبل توسط استكبار طراحي شده و با هدف ضربه زدن به نظام جمهوري اسلامي است.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ادامه داد: حادثه سيستان و بلوچستان كه به شهادت تعدادي از فرماندهان رشيد سپاه اسلام منجر شد و حوادث كردستان، همه با طراحي دشمنان با هدف ايجاد تفرقه و تزلزل در نظام جمهوري اسلامي صورت گرفته است.
حسيني گفت: ملت بزرگ ايران با عشقي كه به اهل بيت عصمت و طهارت(ع) دارند و با حضور در تمام عرصه هاي مختلف انقلاب نشان داده اند كه دوستدار انقلاب اسلامي هستند و نخواهند گذاشت دشمنان هيچگاه به اهداف شوم خود برسند.
وي با تاكيد بر اهميت برگزاري جشنواره هاي امام رضا(ع) و كريمه اهل بيت(ع) افزود: اين برنامه ها كه مورد تاكيد رئيس جمهوري است بايد هر سال از نظر كمي و كيفي گسترده تر برگزار شود.
حسيني افزود: برگزاري چنين جشنواره هايي پيوند مردم با ولايت و امامت را مستحكم تر مي كند.
وي خاطرنشان كرد: امروز علاوه بر ايران، اين جشنواره در 20 كشور دنيا آغاز شده و شيعيان در جهان به استقبال اين آيين رفتند.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي افزود: اين جشنواره از قم آغاز و در يكايك استان ها ادامه خواهد يافت و در نهايت در هشتم آبان ماه و روز ميلاد خجسته حضرت امام رضا(ع) به كار خود پايان مي دهد.
وي اين برنامه ها، جشنواره ها و ذكر مناقب آن حضرت را فرصتي براي آشنايي بيش از پيش با فرهنگ شيعي و ائمه اطهار(ع) دانست.
حسيني با تبريك ميلاد حضرت فاطمه معصومه(س) و روز دختران گفت: دختران ما بايد الگوي خود را آن حضرت قرار داده و در راستاي آشنايي با زندگاني چنين بزرگواراني همت كنند.
وي به اهميت شهر قم اشاره و خاطرنشان كرد: قم پايگاه اهل بيت عصمت و طهارت(ع) است و بزرگان دين هميشه حضرت فاطمه معصومه(س) را با ديد عظمت و بزرگي ياد كرده و امام راحل(ره) ايشان را با حضرت فاطمه زهرا(س) مقايسه كرده است.
حسيني تصريح كرد: دولت جمهوري اسلامي با توجه به اين ويژگي مهم اهتمام جدي به توسعه و عمران و توجه به مسائل فرهنگي قم دارد و از تمام ظرفيت هاي خود براي پيشرفت اين شهر استفاده مي كند.
همچنين وزير فرهنگي و ارشاد اسلامي در پيام خود به جشنواره ملي جلوه هاي رضوي در هنرهاي سنتي گفت: مشهدالرضايي كه در سراسر جهان ثروت مادي و معنوي دارد بايد از ناحيه ايرانيان عاشق، سمبل و نماد اين سرزمين معرفي شود.
در ادامه اين بيانيه آمده است انديشه، عالي ترين مرتبت وديعت روح الهي است و خيال، جولان فكر در ميدان آرزوهاست، خال سوداي خيال در نقطه نون هنر، جمال انديشه را مي آرايد پس هنر، والايي انديشه را به نمايش مي گذارد و راهي مي سپارد كه به زيبايي ها ختم مي شود، حال اگر زيبايي ها به سراغ هنر بيايد نور علي نور خواهد شد.
همچنين معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: جشنواره فرهنگي و هنري امام رضا(ع) برجسته ترين حركت فرهنگي كشور محسوب مي شود.
محسن پرويز در مشهد اظهار داشت: اين به اين دليل است كه در يك حركت فرهنگي بزرگ، تمام استان هاي كشور و چند كشور خارجي در يك زمان مشترك وارد عمل مي شوند و هر استاني يك قسمت كار را به عهده مي گيرد.
وي گفت: اين موج آفريني فرهنگي به مدت 10 روز به طور اخص و در طول سال به طور اعم و البته با يك حركت ملايم تر اما مداوم، اذهان فرهنگي جامعه را به خود مشغول مي دارد.
وي با اشاره به برگزاري امسال اين جشنواره در 20 كشور خارجي افزود: البته اين موج آفريني فرهنگي، در سال هاي اخير، مرزهاي كشور را در هم نورديده و موفق شده تا توجه اذهان جهاني را نيز به خود جلب كند كه اين نشان از موفقيت برنامه ريزان آن است.
پرويز تصريح كرد: جشنواره امام رضا(ع) جايگاه ويژه اي در عرصه فرهنگ و هنر كشور يافته و اين ناشي از نظر مساعدي است كه در همه دستگاه ها، نهادها و بخش هاي تخصصي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و حتي ساير دستگاه هاي اجرايي كشور، نسبت به اين جشنواره وجود دارد.

 



معاون وزير صنايع و معادن : قوانين بخش معدن بزودي تغيير مي كند

معاون امور معدن و صنايع معدني وزير صنايع و معادن ايران از تغيير و اصلاح قوانين بخش معدن در آينده نزديك خبر داد.
به گزارش ايرنا مسعود سميعي نژاد در نشستي با معدنكاران آذربايجان شرقي در تبريز، با اشاره به اينكه قوانين موجود پاسخگوي نيازهاي اين بخش نيست ابرازاميدواري كرد: با تصويب قوانين جديد مشكلات بخش معدن كشور مرتفع شود.
وي از اهتمام دولت براي رفع موانع موجود در اجراي طرح هاي معدني خبر داد و افزود: اختصاص 500 ميليارد ريال به اكتشاف معادن كشور نشان از اراده دولت است.
در اين نشست معدنكاران استان با پيشنهاد تاسيس بيمه توسعه معادن و بانك اطلاعات معدن، خواستار حمايت از فعالان عرصه معدن شدند.
عصر روزگذشته نيز طي مراسمي سامانه اطلاعات جغرافيايي GIS سازمان صنايع و معادن آذربايجان شرقي با حضور معاون وزير صنايع و معادن افتتاح شد.

 



فرمانده نيروي انتظامي خبر داد تصويب قانون جديد مرزباني براي تشديد مقابله با تروريست ها

ساري - خبرنگار كيهان:
فرمانده ناجا از بررسي قانون جديد مرزباني كشور براي مقابله قاطع با تروريست ها در مجلس شوراي اسلامي خبر داد.
سرتيپ پاسدار اسماعيل احمدي مقدم در جمع خبرنگاران در ساري افزود: اين قانون در كميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي تصويب شد و به زودي به صحن علني مجلس خواهد رفت.
وي ضريب امنيت مرزهاي كشور در آغاز برنامه چهارم توسعه را 15 درصد ذكر كرد و افزود: تا پايان امسال اين ميزان به 60 درصد افزايش مي يابد.
وي با اشاره به سه برابر شدن استعداد واحدهاي مرزباني ناجا در حال حاضر گفت: كنترل مرزهاي شرقي و شمال غرب كشور در يك برنامه چهار ساله سالانه 300 ميليارد تومان اعتبار مي خواهد.
فرمانده ناجا با تاكيد بر ضرورت سرعت بخشي به اقدامات كنترلي مرزها در كشور افزود: برنامه مدوني براي كنترل مرزها تدوين شده است.
احمدي مقدم همچنين در آئين صبحگاه مشترك نيروهاي نظامي و انتظامي مازندران در ساري با اشاره به رشد شاخص هاي عملكردي در ناجا گفت: نيروي انتظامي با اجراي برنامه هاي موفق در چند سال اخير به تمامي اهداف كمي و كيفي خود دست يافته است.
وي با اشاره به افزايش سطح انتظارات عمومي از ناجا افزود: پليس براي برآورده كردن اين انتظارات و پاسخ به مطالبات اساسي مردم فعاليت هاي خود را اعتلا مي بخشد.
وي ماموريت اصلي ناجا را برقراري امنيت براي آحاد مردم دانست و با اشاره به كارنامه موفق پليس در طرح ارتقاي امنيت اجتماعي گفت: پليس با پيگيري قاطع اين طرح اراذل و اوباش، گردنكشان و متجاوزان به مال مردم را سرجاي خود نشانده است.
رئيس پليس كشور با اشاره به كاهش 20 درصدي تلفات رانندگي در برنامه چهارم افزود: تعداد خودروهاي كشور از سال 84 تا 88 به دو برابر افزايش يافت.
وي همچنين با يادآوري پيشگامي ناجا در انهدام باندهاي مواد مخدر و درمان معتادان افزود: هم اكنون نيمي از معتادان كشور تحت درمان قرار دارند.
احمدي مقدم رويكرد ناجا در برنامه چهارم را پليس محوري و متكي بر انسان هاي شجاع و باانگيزه دانست و افزود: با الكترونيكي شدن خدمات پليس روزانه 60 هزار نفر از اين خدمات بهره مند مي شوند.
وي با اشاره به اينكه روزانه 100 هزار نفر در كشور با فوريت هاي پليسي 110 تماس مي گيرند يادآور شد: نيروي انتظامي با رشد خدمات الكترونيكي از سفر روزانه 160 هزار نفر در كشور جلوگيري كرد. وي همچنين با اشاره به مسافرپذيري مازندران از خدمات پليس اين استان به مسافران ميليوني در طول سال تجليل كرد.

 



اخبار ادبي و هنري

پخش مشروح ديدار شاعران
با رهبرمعظم انقلاب از سيما
مراسم شعر خواني شاعران نزد مقام معظم رهبري كه نيمه شهريورماه انجام شده بود در قالب چند قسمت از روز 2 آبان ماه ساعت 40:19 از شبكه دو سيما به روي آنتن خواهد رفت.
بررسي شايعه درد سرساز روزنامه «شرق» در زردسالاران
مجموعه مستند «زردسالاران» جمعه شب شايعه كج بودن برج ميلاد را بررسي مي كند.
به گزارش خبرنگاركيهان، در آخرين قسمت اين سريال مستند به كارگرداني محمدتقي فهيم كه به بررسي ژورناليسم زرد مي پردازد، شايعه پراكني روزنامه «شرق» در مورد كج بودن برج ميلاد و تاثير منفي آن در زندگي روزمره بخشي از شهروندان تهراني تحليل مي شود.
امروز؛ آغاز جشنواره فيلم رضوي
از صبح امروز پنجشنبه(30 مهرماه) پنجمين جشنواره فيلم رضوي با نمايش فيلم هاي سينمايي، مستند و كوتاه داستاني با موضوع زندگاني، سيره و سنت امام رضا(ع) و معارف رضوي آغاز مي شود.
در اين جشنواره كه تا 3 آبانماه ادامه خواهد داشت فيلم هايي از رسول صدرعاملي، حميد نعمت الله، پرويز كيمياوي، حسين ترابي، منوچهر طياب، خسرو سينايي، مجيد مجيدي و... و جوانان پرشور و باتجربه سينماي مستند و كوتاه، در سينما فلسطين شهر تهران به نمايش در مي آيد.
همچنين ستاد برگزاري پنجمين جشنواره فيلم رضوي با همكاري و مشاركت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، اقدام به نمايش همزمان فيلم هاي منتخب «جشنواره رضوي» در 9 كشور پاكستان، افغانستان، روسيه، ارمنستان، تايلند، اندونزي، سوريه، لبنان و اتريش خواهد نمود.
در دومين روز از برپايي جشنواره فيلم رضوي، نشست ويژه اي با عنوان «دوستي متقابل اهل بيت و ايرانيان؛ سرمايه ملي» با حضور محمدرضا اصلاني و دكتر سيداحمد محيط طباطبايي در سينما فلسطين تهران برگزار خواهد شد.
سجادپور؛ مديركل ارزشيابي و نظارت سينما
طي حكمي از سوي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، سيدعليرضا سجادپور رسماً به عنوان مديركل ارزشيابي و نظارت سينماي حرفه اي منصوب شد.
سجادپور تهيه كننده سينماست و از سوابق وي مي توان به مديرعاملي موسسه سينمايي تلويزيوني بنياد مستضعفان و جانبازان، مديرعامل مركز گسترش سينماي مستند و تجربي، رئيس فرهنگسراي هنر، معاون فرهنگي ميراث فرهنگي و گردشگري اشاره كرد.
اميرخاني و روايت داستان گونه نفت
نويسنده رمان «بيوتن» از نگارش روايت خود از نفت و تاريخ ايران، خبر داد.
اميرخاني به ايرنا گفت: آخرين كتاب من مقاله اي است كه به صورت داستان گونه به تحليل رابطه نفت و زندگي ما پرداخته است.
نام اين مقاله كه قطعاً به صورت كتاب منتشر خواهد شد؛ «نفحات نفت» نام دارد.
برپايي كارگاه بين المللي معماري در حوزه هنري
كارگاه بين المللي معماري، با موضوع مرمت كاروانسراي آهوان سمنان، با همكاري دانشگاه سوره و استادان دانشگاه ساپينزاي ايتاليا، شنبه دوم آبان در تالار سوره حوزه هنري برپا مي شود.
در اين كارگاه كه به صورت مشترك توسط استادان دانشكده معماري دانشگاه سوره و استادان دانشگاه ساپينزاي ايتاليا داير مي شود، چگونگي مرمت كاروانسراي آهوان سمنان كه مدتي است در دانشگاه ساپينزاي ايتاليا در دست مطالعه است، ارائه مي شود.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14