(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 30 مهر 1388- شماره 19492
 

نگراني واشنگتن از تيره شدن روابط تل آويو و آنكارا
رهبر اخوان المسلمين : ما خود را حاميان واقعي حزب الله لبنان مي دانيم
جلسه اضطراري كابينه رژيم صهيونيستي براي بررسي پيامدهاي منفي گزارش گلدستون
فرانسوي هاي ولخرج!
آوارگي، ناآرامي و كشتار هديه تروريست هاي طالبان به پاكستان !
الحوثي ها از ناكامي ارتش يمن در تصرف مواضع شيعيان خبر دادند
نظاميان اسرائيلي با پشتيباني تانك و هلي كوپتر در مرزهاي لبنان مستقر شدند
مذاكرات مالكي و اوباما در كاخ سفيد براي لغو تحريم هاي عراق
الجزيره: احتمال شركت نكردن مردم در دور دوم انتخابات افغانستان زياد است
25 هزار نفر در كلمبيا كشته و ناپديد شده اند
18 ماه حبس براي نخست وزير سابق فرانسه
تبليغات ناشيانه غرب در افغانستان



نگراني واشنگتن از تيره شدن روابط تل آويو و آنكارا

يك روزنامه صهيونيستي در گزارشي نوشت كه تيرگي روابط آنكارا و تل آويو باعث بروز نگراني هاي شديد در واشنگتن شده است.
به گزارش خبرگزاري فارس، روزنامه صهيونيستي جروزالم پست در خبري با استناد به منابع آمريكايي و با اشاره به تماس تلفني باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا با عبدالله گل رئيس جمهور تركيه نوشت، رفتارهاي اخير تركيه تا حدودي باعث حالت آماده باش در واشنگتن شده است.
مسئولان نهادهاي يهودي اخيرا در آمريكا با سفير تركيه در واشنگتن ديداري داشته و نگراني خود را از مواضع اخير ضد صهيونيستي مقامات عاليرتبه تركيه ابراز داشته اند. روزنامه عبري گلوبس نيز در گزارشي نوشت با توجه به بحران به وجود آمده بين تركيه و اسرائيل، تل آويو تمامي قراردادهاي نظامي خود با آنكارا را به حالت تعليق درآورد.

 



رهبر اخوان المسلمين : ما خود را حاميان واقعي حزب الله لبنان مي دانيم

رهبر جماعت اخوان المسلمين مصر تاكيد كرد، همه اعضاي اخوان المسلمين در حمايت از حزب الله متفق القولند.
به گزارش خبرگزاري فارس، مهدي عاكف در گفت وگو با شبكه خبري الجزيره اظهار داشت، اعضاي جماعت اخوان المسلمين مصر در راه حمايت از حزب الله همگي ثابت قدم هستند و خود را حاميان واقعي حزب الله مي دانند.برخي تحليلگران و ناظران مدعي شده بودند كه اعضاي جماعت اخوان المسلمين از مواضع عاكف در حمايت از حزب الله انتقاد كرده اند و همين امر باعث ايجاد اختلاف در داخل جماعت اخوان المسلمين شده است.وي با ابراز شگفتي از تبليغات رسانه اي و بزرگنمايي اختلافات بين اعضاي گروه در رسانه هاي وابسته به دولت مصر اظهار داشت، موضع من در رابطه با حزب الله موضعي مثبت است و رضايت خداوند نيز در اين است و همه اعضاي اخوان المسلمين اين موضع را ستوده اند.

 



جلسه اضطراري كابينه رژيم صهيونيستي براي بررسي پيامدهاي منفي گزارش گلدستون

رژيم صهيونيستي براي فرار از محاكمه به جرم ارتكاب جنايات جنگي در غزه در جلسه اضطراري كابينه موضوع تغيير قوانين جنگي خود را مورد بررسي قرار داده است.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از خبرگزاري فرانسه، كابينه رژيم صهيونيستي در نشست امنيتي خود به هيئت هاي تخصصي اعلام كرد كه موضوع تغيير قوانين بين المللي جنگي را در دستور كار خود قرار دهند.
اين موضوع در نشست روز گذشته كابينه رژيم صهيونيستي مطرح شد.
در اين نشست وزيران به دليل مخالفت با گزارش گلدستون از تشكيل كميته بررسي جنگ غزه ممانعت به عمل آوردند ولي بنيامين نتانياهو نخست وزير اين رژيم پيشنهاد داد كه قوانين جنگي اسرائيل تغيير پيدا كند.
« دان مريدور» معاون نخست وزير و وزير اطلاعات رژيم صهيونيستي پس از اين نشست به خبرنگاران گفت، ايجاد كميته تحقيق توسط خود اسرائيل بهترين وسيله براي دفاع از اسرائيل است.
وي در اظهارنظري متضاد با بسياري از اعضاي كابينه نتانياهو و نيز فرماندهان ارتش گفت، اسرائيل بايد كميته اي برقرار كند تا اقدامات ارتش در جنگ عليه غزه را بررسي كند.
وي در مخالفت با ايهود باراك وزير جنگ و نيز گابي اشكنازي رئيس ستاد مشترك ارتش رژيم صهيونيستي و اكثريت كابينه مدعي شد، هرچند گزارش گلدستون تبعيض آميز بوده و صرفا منحصر به جنايتكاري اسرائيل بود اما اميدوارم كميته تحقيق تشكيل شود و ادعاهاي گلدستون مورد بررسي قرار گيرد.
اين مقام صهيونيست افزود، تهديدهايي كه از گزارش گلدستون متوجه اسرائيل است بسيار جدي است و ما را ملزم مي كند كه قوانين جنگي خود را مورد بازبيني قرار دهيم تا در يك جنگ جديد از اين قوانين عليه ما استفاده نشود.
ريچارد گلدستون رئيس كميته تحقيق سازمان ملل متحد 15سپتامبر گزارش تحقيقات خود درباره تجاوزگري رژيم صهيونيستي به غزه را ارائه و اعلام كرد كه اين رژيم در تهاجم به غزه مرتكب جنايت جنگي شده است.
اسرائيل پس از اقدام شوراي حقوق بشر در تصويب گزارش گلدستون با اكثريت آرا شكست سياسي سختي خورد و مقامات اين رژيم در تلاشند كه به هر صورت ممكن از تحت پيگرد قرارگرفتن مسئولان اسرائيلي به دليل جنايت هاي جنگي معاف شوند چرا كه اگر اين گزارش در شوراي امنيت سازمان ملل به تصويب برسد بسياري از سران سياسي و نظامي رژيم صهيونيستي تحت پيگرد قضايي قرار مي گيرند.
با اين حال برخي از مقامات رژيم صهيونيستي پيش بيني مي كنند كه در نهايت با وجود افزايش فشارها از سوي سازمان ملل و جامعه بين الملل، مقامات عاليرتبه اين رژيم به انجام يك بازرسي مستقل تن درخواهند داد اما در مقابل برخي ديگر بر اين باورند كه قدرت هاي برتر جهان هم نمي توانند رژيم صهيونيستي را به انجام چنين كاري وادار كنند.
مقامات وزارت خارجه و دادگستري رژيم صهيونيستي نيز اعلام كردند كه با انجام بازجويي هاي مستقل و تحت نظارت قضات اين رژيم تحت نظارت كميته بررسي گزارش گلدستون مي توان از فشارهاي جامعه بين المللي و فشارهاي ديپلماتيك كاست و گزارش گلدستون را كمرنگ ساخت.
با وجود اين، اتحاديه عرب و ساير مجامع بين المللي هم از تلاش خود براي پيگيري گزارش گلدستون دست برنداشته و اصرارهاي خود را براي تعقيب جنايتكاران صهيونيست افزايش داده اند.
در همين رابطه اتحاديه عرب روز گذشته با صدور بيانيه اي در قاهره اعلام كرد اتحاديه عرب به تلاش هاي خود در محافل بين المللي براي تعقيب صهيونيست هايي كه در جنگ سال گذشته در نوار غزه مرتكب جنايت جنگي شده اند ادامه مي دهد.
هيئتي از اتحاديه عرب و همچنين يك هيئت فلسطيني به مدت دو روز با دادستان كل دادگاه جنايي بين المللي گفت وگو كردند و در اين ديدار دادستان دادگاه بين المللي قول داد كه اسناد ارائه شده از سوي هيئت اعزامي را بررسي كند و خواستار اطلاعات اضافي از سوي هيئت فلسطيني شده تا بتواند درباره اقدامات بعدي تصميم گيري كند.
گروه نظارت بر آزادي رسانه هاي جهان نيز با ارائه گزارش ضمن تاييد جنايات رژيم صهيونيستي عليه مردم غزه اعلام كرد كه نفرين غزه اسرائيلي ها را رها نخواهد كرد.

 



فرانسوي هاي ولخرج!

رياست فرانسوي ها بر اتحاديه اروپا در نيمه دوم سال گذشته 151 ميليون يورو براي اين اتحاديه خرج برداشته كه در مقايسه با هزينه متوسط رياست بقيه كشورها واقعا زياد بوده است!
در واقع، طبق گزارش ديوان محاسبات، اين فاكتور 151 ميليون يورويي در حالي پر شده كه هزينه متوسط رياست بر اتحاديه اروپا حدود 70 ميليون يورو است، اگرچه پولي كه براي اين منظور در نظر گرفته شده 28 ميليون يورو هم بيشتر از رقم ولخرجي فرانسوي هاست! با اين حال، تحقيقات ديوان محاسبات فاش مي كند كه تازه، بعضي مخارج - حدود 30 ميليون يورو - در اين محاسبات به حساب آورده نشده، چون كه از طرف خود اتحاديه و يا جوامع محلي تامين شده است! نويسندگان اين گزارش مي گويند كه البته اين فقدان شفافيت از اين موضوع ناشي مي شود كه خيلي از رويدادهاي سياسي - مثل برگزاري اجلاس سران اتحاديه اروپا در مورد مديترانه (13 ژوئيه در پاريس) - هم در آخرين دقيقه برنامه ريزي شده اند. حالا، اين اجلاس 15 ميليون يورو خرج برداشته و به هيچوجه يك سرمايه گذاري به حساب نمي آمده است! و اما، رئيس كميسيون مالي سنا هم معتقد است كه از 500 رويداد سياسي كه در چارچوب رياست فرانسوي ها برگزار شد، فقط يكي دو تايشان مفيد بوده اند و برگزاري باقي اش اصلا لزومي نداشته است!
¤ سرويس خارجي كيهان

 



آوارگي، ناآرامي و كشتار هديه تروريست هاي طالبان به پاكستان !

حملات و بمب گذاري هاي طالبان در مدارس و دانشگاه هاي پاكستان و جنگ و گريز در وزيرستان جنوبي و نوار قبايلي، موجي از هراس و آوارگي را بر اين كشور حاكم كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، كشتار و آوارگي در شمال غرب پاكستان، ابعاد تازه اي گرفت. برخي منابع تعداد تلفات نيروهاي دولتي و شبه نظاميان طالبان را حداقل 200 نفر اعلام مي كنند. اين در حالي است كه موجي از هراس مراكز دانشگاهي و مدارس را فرا گرفته و امدادرساني به آوارگان نيز دچار اختلال شده است.
يك فرمانده طالبان در تهديدي تازه همه مناطق پاكستان را از اهداف احتمالي مورد حمله شبه نظاميان اين گروهك اعلام كرد.
به گزارش واحد مركزي خبر، يك فرمانده طالبان ديروز ضمن تماس با دفتر «بي.بي.سي» مستقر در پاكستان، مسئوليت دو بمب گذاري دوشنبه گذشته در دانشگاه اسلام آباد را بر عهده گرفت و گفت: اكنون كل پاكستان منطقه جنگي است. در دو انفجار مذكور، هفت نفر كشته و 29 تن ديگر مجروح شده بودند.
در پي حمله مذكور، دولت پاكستان دانشگاه ايالت هاي سند، بلوچستان و سرحد را تعطيل كرد. علاوه بر آن، سازمان ملل نيز به دلايل امنيتي، مراكز توزيع غذا در شمال غربي پاكستان را تعطيل كرد. در اين مراكز، بيش از دو ميليون آواره و مردم فقير غذا دريافت مي كردند.
انتقاد از آمريكا
ژنرال «اشفق كياني»، فرمانده ارتش پاكستان در ديدارش با ژنرال «ديويد پترائوس»، فرمانده نظاميان آمريكايي مستقر در خاورميانه، از واشنگتن به خاطر همكاري نكردن در مبارزه با تروريسم، انتقاد كرد. اشفق كياني پس از اين ديدار گفت ارتش آمريكا هشت مركز ايست و بازرسي مستقر در منطقه را برچيده است و همين مسئله، امكان ورود طالبان از افغانستان به پاكستان را فراهم كرده است.
در ارتباط با جنگ ارتش و طالبان در وزيرستان جنوبي هم گزارش رسيد، هر چند نيروهاي ارتش سرگرم گلوله باران مواضع شبه نظاميان طالبان هستند، ولي پيشرفت ارتش به كندي صورت مي گيرد و به نظر مي رسد جنگ حالت فرسايشي به خود گرفته است.
مقامات امنيتي پاكستان ديروز اعلام كردند، مشكلاتي همچون وضعيت جغرافيايي نامناسب، نواحي مين گذاري شده و بروز درگيري هاي شديد و مداوم، روند پيشرفت عمليات ارتش پاكستان را در منطقه وزيرستان جنوبي كند كرده است.پاكستان در اجراي عمليات ارتش در منطقه وزيرستان، با دشوارترين آزمايش نظامي در مقابله با شبه نظاميان طالبان و شبكه القاعده در اين كشور روبه روست و هم اكنون درگيري هاي سنگيني در ارتفاعات مشرف به شهر «كوتكاي»، زادگاه «حيكم الله محسود» رهبر طالبان پاكستان و «قاري حسين» مغز متفكر آموزش حملات تروريستي در جريان است.

 



الحوثي ها از ناكامي ارتش يمن در تصرف مواضع شيعيان خبر دادند

با گذشت سه ماه از آغاز جنگ عليه شيعيان صعده، دولت يمن، نتوانست در عرصه سياسي و نظامي موفقيتي بدست آورد.
به گزارش فارس به نقل از روزنامه «السفير»، عبدالملك الحوثي رهبر جنگجويان الحوثي با تاكيد بر ناكامي دولت مركزي اظهار داشت: ارتش يمن، تاكنون بيش از 70 پايگاه نظامي و بسياري از تسليحات خود را در اين جنگ از دست داده است. رهبر الحوثي ها، با اشاره به حمله نظاميان يمني به مناطق مسكوني استان هاي شيعه نشين صعده و عمران خاطرنشان كرد: جرايمي مانند حمله به مناطق مسكوني و اردوگاه هاي آوارگان، موجب خشم مردم و پيوستن آنها به شيعيان شده است.
عبدالملك الحوثي اضافه كرد: درگيري امروز ما، جنگ مستضعفان با مستكبران و مظلومان است.
وي با اشاره به مخالفت دولت يمن با تلاش هاي صلح جويانه براي پايان دادن به درگيري ها گفت: دليل شكست همه تلاش ها براي صلح آن است كه دولت به مردم به شكل برده نگاه مي كند و ما بارها، آمادگي خود را براي پايان جنگ اعلام كرده ايم.
رهبر الحوثي ها دخالت آمريكا و عربستان را يادآور شد و افزود: واشنگتن و رياض، دولت يمن را به ادامه درگيري و جنايات جنگي تشويق مي كنند و متاسفانه برخي از دولت ها، به دنبال سوءاستفاده از درگيري هاي اخير براي افزايش سلطه خود بر يمن و منطقه هستند.
در همين حال شبكه خبري العالم به نقل از دفتر اطلاع رساني الحوثي ها گزارش داد: وزارت آموزش و پرورش يمن، همه كارمندان خود از جمله معلمان در استان صعده را به جاسوسي و انتقال اطلاعات وادار كرده است. در اين اطلاعيه آمده است: دولت يمن از همه معلماني كه در روستاها تدريس مي كنند خواسته است تا محل كار خود را ترك نكرده و براي انتقال اطلاعات به دولت با روستائيان همكاري كنند.
بر اساس اين گزارش، دولت يمن، آوارگان را به شيوه ديگري تحت فشار قرار مي دهد، به طوري كه براي در اختيار گذاشتن كمك هاي بين المللي از آنها مي خواهد، اظهاراتي به نفع دولت و رويكردهاي سياسي آن در برابر دوربين ها به زبان آورند.
در همين حال «ابوبكر القربي» وزير خارجه يمن كه در مصر به سر مي برد، با تكرار سخنان سابق خود، گفت وگو با الحوثي ها را براي پايان دادن به درگيري ها مشروط بر پذيرش شروط شش گانه علي عبدالله صالح رئيس جمهور يمن دانست.

 



نظاميان اسرائيلي با پشتيباني تانك و هلي كوپتر در مرزهاي لبنان مستقر شدند

ارتش رژيم صهيونيستي با اعزام نيرو و جنگ افزار به منطقه اشغالي كشتزارهاي شبعا در جنوب لبنان، به حالت آماده باش كامل در آمد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، تانك هاي رژيم صهيونيستي از نوع ميركاوا و نفربرهاي اين رژيم در مرز جنوب لبنان حالت تهاجمي به خود گرفتند و واحدهاي زرهي در تپه هاي «سعاقه»، «رويسات العلم» و «تله الظهره» مستقر شده اند.
همزمان با تحركات نظامي زميني در جنوب لبنان هلي كوپترهاي اين رژيم بر فراز آسمان منطقه به پرواز درآمده و در ارتفاع پايين اقدام به پرواز كردند.
گشتي هاي زرهي رژيم صهيونيستي نيز در ميان باغ هاي مركبات شهرك هاي اشغالي نوار مرزي در حالت آماده باش قرار گرفته اند.
ارتش لبنان و نيروهاي پاسدار صلح سازمان ملل مستقر در جنوب لبنان «يونيفيل» نيز اقدام به گشت زني گسترده در امتداد مرز لبنان با سرزمين هاي اشغالي به ويژه در محل هاي تمركز تانك ها و نيروهاي رژيم صهيونيستي كرده و چندين نقطه ديدباني براي نظارت بر تحركات نيروهاي اسرائيلي ايجاد كرده است.
تحركات گسترده رژيم صهيونيستي در مرز با لبنان در حالي صورت مي گيرد كه رزمايش هوايي مشترك آمريكا و رژيم صهيونيستي نيز روز گذشته در سرزمين هاي اشغالي فلسطين آغاز شد.
در اين رزمايش كه قرار است دو هفته به طول انجامد حدود 1000 نيروي آمريكايي حضور دارند و براي آمادگي اسرائيل در مقابل هرگونه حمله موشكي انجام مي شود.
علت تاخير
در تشكيل كابينه
عضو فراكسيون لبنان آزاد در مجلس لبنان گفت: چراغ سبز و تن دادن برخي سياستمداران لبناني به خواسته هاي آمريكا عامل اصلي بحران كابينه لبنان است.
«استيون دويهي» افزود: متاسفانه آمريكا به شكل علني شروط و ديدگاه هاي خود را در ارتباط با شكل حكومت مورد دلخواه خود در لبنان اظهار مي كند و برخي طرف هاي داخلي هم مي پذيرند.
وي تصريح كرد، اظهارات اخير ميشل سيسون سفير آمريكا در بيروت و پافشاري آشكار واشنگتن براي از بين بردن فرمول توافق شده 15-10-5 بين گروه هاي لبناني و استقبال مستمر برخي از مقامات سياسي لبنان از اين اقدام، مطمئناً لبنان را به سمت بحران خواهد برد.
ساير رويدادها
¤ وزير خارجه فرانسه امروز براي ديدار و گفت وگو با مقامات لبنان به اين كشور سفر خواهد كرد.
¤ روزنامه سعودي الوطن به نقل از منابع سياسي از احتمال سفر وليد جنبلاط رئيس حزب سوسياليست ترقي خواه لبنان به سوريه در آينده نزديك خبر دادند.
¤ سعدالدين حريري نخست وزير منتخب لبنان با فواد سينيوره نخست وزير پيشين و نبيه بري رئيس پارلمان لبنان ديدار و گفت وگو كرد.
¤ سمير جعجع رئيس هيئت اجرايي قوات لبنان گفت: وزارت ارتباطات سهم حزب الله نخواهد شد.

 



مذاكرات مالكي و اوباما در كاخ سفيد براي لغو تحريم هاي عراق

نخست وزير عراق با رئيس جمهوري آمريكا در كاخ سفيد ديدار و با وي در مورد مسائل مهم في مابين گفت وگو كرد.
به گزارش خبرگزاري ايسنا رئيس جمهوري آمريكا در اين ديدار به مالكي گفت، واشنگتن به قرارداد امنيتي امضا شده بين دو كشور، و خصوصاً عقب نشيني همه نظاميان آمريكايي در عراق تا پايان سال 2011 (1389) پايبند است. اوباما همچنين، از تحولات سياسي جاري در عراق ابراز رضايت كرد. وي پس از ديدارش با مالكي، به خبرنگاران گفت: روابط آمريكا و عراق از جنبه هاي امنيتي فراتر رفته و به مسايل اقتصادي و تجاري كشيده شده است. مالكي نيز پس از مذاكرات روز سه شنبه، به خبرنگاران گفت، از جمله مسايل مورد گفت وگو لغو تحريم هاي عراق بود. نخست وزير عراق تأكيد كرد كه اكنون هيچ دليلي وجود ندارد كه كشورش همچنان تحت تحريم و مشمول بند هفتم منشور سازمان ملل باشد.
نخست وزير عراق نتايج مذاكراتش با باراك اوباما را مثبت ارزيابي كرده و افزود: ما طي اين ديدار، بر ضرورت فعال سازي سرمايه گذاري در بخش هاي مختلف عراق تأكيد كرديم.
وي افزود: ما سعي مي كنيم تا با رشد و توسعه عراق، فرصت سرمايه گذاري شركت هاي آمريكايي را براي مشاركت در بازسازي عراق فراهم كنيم.
نخست وزير عراق در گفت وگو با يك شبكه آمريكايي نيز به پارلمان عراق در مورد تصويب «فهرست بسته» هشدار داد و گفت در صورتي كه اين قانون به تصويب برسد، طايفه گرايي و خشونت هاي قومي به عراق باز خواهد گشت. پارلمان عراق هم اكنون سرگرم تصويب قانون انتخاباتي اين كشور است. در رأي گيري براساس فهرست بسته، مردم به جاي كانديداها، به احزاب و گروه ها رأي مي دهند.
خبر ديگر اينكه، «نيك گريفن»، رهبر حزب ملي انگليس، جنگ كشورش در عراق و افغانستان را غيرقانوني خواند و خواستار محاكمه فرماندهان انگليسي شركت كننده در اين جنگ ها شد.

 



الجزيره: احتمال شركت نكردن مردم در دور دوم انتخابات افغانستان زياد است

شبكه الجزيره برگزاري دور دوم انتخابات در افغانستان را در شرايط كنوني بسيار مشكل خواند و احتمال داد كه اكثر مردم در اين انتخابات شركت نكنند.
به گزارش شبكه الجزيره، درحالي «حامد كرزاي»، رئيس جمهور افغانستان، به برگزاري دور دوم انتخابات در اين كشور رضايت داد كه چنين اقدامي در شرايط كنوني بسيار مشكل است. به گفته خبرنگار اين شبكه، اكنون شرايط امنيتي افغانستان متزلزل تر است و وقوع تخلفات انتخاباتي، به خاطر حضور كمرنگ تر ناظران، بسيار گسترده تر خواهد بود. فرا رسيدن فصل سرما هم شرايط را بدتر مي كند. ناظران سازمان ملل آراء 210 صندوق در دور نخست انتخابات را باطل اعلام كرده اند و به همين خاطر ميزان آراء كرزاي از حد نصاب افتاد و در نتيجه انتخابات رياست جمهوري به دور دوم كشيده شد. كرزاي پس از مذاكره با جان كري فرستاده آمريكا به كابل رضايت خود را با برگزاري دور دوم انتخابات اعلام كرد.

 



25 هزار نفر در كلمبيا كشته و ناپديد شده اند

يك روزنامه اسپانيايي از كشته و ناپديد شدن بيش از 25 هزار نفر از مردم كلمبيا خبر داد و نوشت، بخش بزرگي از ناپديدشدگان از اعضاي گروه فارك هستند كه توسط نظاميان راستگرا كشته شده اند.
به گزارش فارس به نقل از روزنامه «آب ث» اسپانيا، شيوه كشتن شهروندان غير نظامي در كلمبيا و اعلام اينكه قربانيان از اعضاي گروه فارك هستند، تبديل يه يكي از جنجالي ترين موضوعات براي دولت «آلوارو اوريبه» شده است.
از ابتداي سال جاري ميلادي تا كنون، خانواده هاي قربانيان بارها در ميادين مختلف شهرها تجمع اعتراض آميز داشته اند. آنها مي گويند در بسياري موارد تصاوير اجساد فرزندانشان را يك روز پس از اين كه توسط نظاميان از خانه بيرون برده شذه اند، به عنوان »چريك هايي كه كشته شده اند« در رسانه ها مشاهده كرده اند.
به نوشته اين روزنامه، بسياري از مردم اين كشور دولت «آلوارو اوريبه» را متهم مي سازند كه براي اينكه نشان بدهد در جنگ با چريك هاي فارك به سوي پيروزي گام بر مي دارد سعي مي كند هر چه بشود جنازه هاي بيشتري را به نمايش بگذارد و در اين مسير فرزندان آن ها را قرباني مي كند.
«مركز صلح و عدالت » مستقر در دادستاني كلمبيا به تازگي گزارشي را منتشر كرده است كه اعلام مي كند 25 هزار و 185 نفر از شهروندان كلمبيايي به زور از خانه هايشان بيرون برده شده اند و در بسياري از اين موارد نيز خانواده هايشان نمي دانند چه بر سر آنها آمده است. «لوئيس گونزالس»، هماهنگ كننده دادستاني صلح و عدالت مي گويد: اين اولين بار است كه به عددي قطعي، جدي و مشخص دست يافته ايم و براي اين كار از سوابق شكايت ها، روايتها، عكس و راديوگرافي استفاده كرده ايم. وي مي گويد: تنها در فاصله سال هاي 1996 تا 2000 ميانگين 5 ناپديد شده در روز را داشته ايم. براي نخستين بار كميسيون جستجوي ناپديدشدگان در ناحيه »اوكانيا » متوجه شده است كه نظاميان كلمبيا شهروندان خود را مي ربايند و وانمود مي كنند چريك ها را دستگير كرده اند.

 



18 ماه حبس براي نخست وزير سابق فرانسه

نخست وزير سابق فرانسه با شكايت ساركوزي به اتهام رشوه خواري به 18 ماه حبس محكوم شد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي به نقل از روزنامه فيگارو، «دومينيك دوويلپن» نخست وزير دوره رياست جمهوري «ژاك شيراك» با شكايت «نيكلا ساركوزي» رئيس جمهوري فعلي فرانسه به اتهام رشوه خواري در ماجراي «كليداستريم» راهي زندان خواهد شد.
ويلپن همچنين به پرداخت 45 هزار يورو نيز محكوم گرديده است.
وي رئيس دادگاه را به حمايت از ساركوزي متهم كرد و گفت: من به خاطر سماجت و سرسختي فردي به نام نيكلا ساركوزي كه رئيس جمهوري فرانسه نيز هست در اين دادگاه هستم. من به نام مردم فرانسه از اين دادگاه آزاد و تبرئه خواهم شد. من بار ديگر تاكيد مي كنم كه مبارزه من يك مبارزه شخصي نيست بلكه مبارزه اي است به نمايندگي از همه زنان و مرداني كه عليه بي عدالتي مبارزه مي كنند. اين مبارزه؛ مبارزه زنان و مرداني است كه قرباني سوءاستفاده از قدرت ساركوزي هستند.

 



تبليغات ناشيانه غرب در افغانستان

پروفسور حميد مولانا
جنگ رسانه اي و تبليغاتي يك جريان تخريبي است نه سازنده. برتري در ارتباطات و تبليغات پايدار با ديانت، ايمان، تعهد، بصيرت و فرهنگ رابطه مستقيم دارد. استفاده از ابزار فناوري موقعي برنده است كه با فضيلت، حكمت و مشروعيت همراه باشد.
ژنرال استنلي مك كريستال، فرمانده قواي نظامي آمريكا در افغانستان كه ماه گذشته با وخيم خواندن اوضاع افغانستان، تقاضاي اعزام 40 هزار سرباز جديد به آن كشور را كرد، اين طور پيش بيني مي كند كه اگر اين قواي اضافي به كمك نظاميان فعلي آمريكا و ناتو كه قريب به 100 هزار نفر مي شوند نرسد آمريكا و متفقين اروپائي با شكست روبه رو خواهند شد.
ولي اينكه چرا آمريكا با 60 هزار تفنگدار و 40 هزار قواي نظامي ناتو نمي تواند در جنگ افغانستان پيروز شود خود داستان مهمتري است كه رسانه هاي بين المللي، دولتمردان و نخبگان غرب كمتر به آن پرداخته اند.
اين موضوع را بايد از زبان خود ژنرال مك كريستال شنيد. فرمانده نيروهاي نظامي آمريكا در گزارش مفصل خود اين طور مي نويسد: در افغانستان «حوزه اطلاعات و تبليغات يك فضاي بزرگ جنگ است و نيروهاي آمريكا و متفقين بايد در آن دست بالا را داشته باشند» و سپس اضافه مي كند كه «ما بايد با داشتن يك تهاجم اطلاعاتي بزرگ در اين نبرد تبليغاتي مهم پيروز شويم.» ژنرال آمريكائي پيشنهاد مي كند كه قدم اول اين است كه «ما به جاي شيوه هاي روابط عمومي كه كوشش دارد مغز و دل افغاني ها را تسخير كند، سعي كنيم بين آنها ايجاد اعتماد كنيم» تا به دولت مركزي و نظامي كه ما مي خواهيم برقرار كنيم تكيه كنند. به موازات اين، او پيشنهاد مي كند كه قواي آمريكائي و ناتو بايد كوشش كنند تا مي توانند به «اعتبار و مشروعيت مبارزين افغاني و متفقين تندرو آنها كه عليه قواي آمريكا و ناتو مي جنگند صدمه وارد آورند و نگذارند كه آنها در رفتار و نظر مردم افغانستان رخنه كنند.» يكي از اين راه هاي انجام اين كار، به عقيده ژنرال مك كريستال، «هدف قرار دادن شبكه هاي اطلاعات گيري و اطلاع رساني و تبليغاتي طرف است كه بايد آنها را متوقف و خراب كرد» و راه ديگر «تفسير و تعبير بي رويه از اصول قرآن است.»
اين ديدگاه ژنرال مك كريستال، آئينه نظريه و راهكارهائي است كه جامعه اطلاعاتي و جاسوسي ايالات متحده در واشنگتن براي منطقه خاورميانه و كشورهاي اسلامي تدارك ديده است و آن جنگ تبليغاتي، رواني و اطلاعاتي عليه آن چيزي است كه آنها هميشه به اصطلاح «تروريست ها» جمع بندي مي كنند (واشنگتن پست، 27 سپتامبر 2009). مسئولان نظامي و اطلاعاتي آمريكا بالاخره پس از 8 سال جنگ در افغانستان پي برده اند كه «ارتباطات سنتي» و «اطلاعات رساني از طريق شفاهي و گروهي» يكي از زيرساخت هاي اصلي جامعه افغانستان چه در زمان جنگ و چه در حالت آرامش و صلح است. تعجب نيست كه اين ژنرال در گزارش خود به باراك اوباما ابتدائي ترين درس و فصل علم ارتباطات و اطلاعات را به صورت پديده اي كه گويا تازه كشف شده است توصيه مي كند و آن اينكه «استفاده از افراد مشروع ديني براي انتقال پيام و بهره برداري از رؤساي قوم و عشاير براي اطلاع رساني» بايد توسط قواي نظامي و ناتو و دولتمردان آمريكا در افغانستان دنبال شده و توسعه پيدا كند زيرا «گفته هاي آنها معتبر و مورد اعتماد مردم است.» و بالاخره اين ژنرال به يك نظريه اصلي و ابتدائي پي مي برد كه «فرصت دادن به افغاني ها تا اينكه بتوانند حرف هايشان را بزنند خيلي بهتر از كنترل پيام در آن كشور است»!
ژنرال مك كريستال در گزارش خود به اوباما به يك حقيقت ديگر اعتراف مي كند كه «صدمه رساني به مردم غيرنظامي در افغانستان (بمباران مردم بيگناه) تمام مشروعيت و حضور ما در آن كشور را زير سوال برده است» و گروه طالبان و ديگران تا مي توانند حداكثر استفاده تبليغاتي را از اين عمليات انجام مي دهند.» «او مي گويد در اين موارد ما بايد اولين كسي باشيم كه حقيقت را بگوئيم» نه اينكه آن را تكذيب كنيم.
با توجه و ملاحظه به اين نواقص تبليغاتي، اطلاع رساني، و پروپاگاندا است كه ژنرال مك كريستال توسعه و تجديدنظر در «استراتژي ارتباطات درافغانستان» را توصيه مي كند و دقيقا اين همان نتيجه گيري است كه چندي قبل گروه نظامي و سياسي دريادار مايك مولن رئيس كل ستاد نيروهاي نظامي و ارتش آمريكا و نماينده مخصوص اوباما به اين منطقه يعني ريچارد هولبروك طي مطالعه و بررسي چند ماهه خودشان به آن پي بردند. هولبروك بارها شكايت كرده است كه «استراتژي و عمليات تبليغاتي اطلاعاتي، و اطلاع رساني طالبان به مراتب بهتر از ايالات متحده آمريكاست.» هولبروك بايد اين را زودتر مي دانست زيرا او كسي است كه استراتژي دخالت نظامي و سياسي آمريكا را سالها قبل در بوسني- هرزگوين كه يك كشور مسلمان است و ناحيه بالكان و يوگسلاوي سابق را اجرا مي كرد. ولي هولبروك و بقيه همكاران او هم هنوز به عمق مشكلات و مسائل فرهنگي و اجتماعي قواي نظامي امريكا و ناتو در افغانستان به خوبي پي نبرده اند. او در جلسه پرسش و پاسخي كه با يكي از كميسيون هاي كنگره آمريكا در تابستان امسال داشت «توزيع تلفن همراه و ساير وسائل ارتباطي بين افغانها» را يكي از راههاي بهبودي و درماني قواي اشغالي آمريكا و ناتو در آن منطقه دانست گويا كه مبارزين افغاني نه از اين فناوريها اطلاع دارند و نه از آفات و بركات آنها.
ولي دريادار مولن بهتر از هولبروك به مسئله ارتباطات در افغانستان واقف بود. او در فصلنامه اخير قواي مشترك آمريكا طي مقاله اي اصرار كرد كه مشكل ما در ارتباطات با مردم افغانستان در كيفيت و نحوه شيوه ارتباطات و سياستگذاري است، و اضافه كرد «ما بايد كمتر نگران اين باشيم كه چگونه ارتباط خود را تنظيم مي كنيم و بيشتر به فكر اين باشيم كه اين ارتباطات و پيام ها براي مردم افغانستان چه معني و عكس العملي دارد.» لازم است گفته شود كه كميسيون فرعي بودجه كنگره آمريكا براي 10 پروژه «استراتژي ارتباطات» وزارت دفاع آمريكا در سال 2010، مبلغ 988 ميليون دلار، يعني نزديك به يك ميليارد دلار اختصاص داده و اين به تنهائي سواي بودجه ها هزينه هايي است كه نهادها و وزارتخانه هاي ديگر آمريكا براي تبليغات و مبارزات اطلاعاتي و رسانه اي خرج مي كنند.
به طور خلاصه، مدارك و گزارش ها نشان مي دهد كه تبليغات آمريكائي ها و اعضاي پيمان ناتو در افغانستان بسيار ناشيانه انجام مي گيرد. يك مثال آن خبرها و عكس هائي است كه ستاد تبليغاتي و روابط عمومي قواي نظامي آمريكا به روزنامه ها و رسانه ها ارسال مي دارند. در زيرنويس يكي از عكس هاي خبري مي خوانيم: «قواي افغاني به سرپرستي نيروي نظامي آمريكا و ناتو به طرف قندهار براي هدف گيري حركت مي كنند تا افغاني ها يك روز بتوانند صلح و ثبات را در كشور خود برقرار كنند.» افغاني ها به اين نوع پروپاگاندا مي خندند و كسي كه متصدي تبليغات قواي اشغالگر آمريكائي و ناتو است به فكرش نمي رسد كه چگونه مردم افغانستان توانسته اند قرنها بدون حضور آنها صلح و ثبات را در كشور و جامعه خود حفظ كنند.
در ايران نيز همان طوري كه بارها مشاهده شده، هدف تبليغاتي غرب و دشمن، بعد تخريبي دارد نه سازنده. مستند سه قسمتي ماه هاي اخير بي.بي.سي درباره «انقلاب اسلامي ايران و غرب» و راه اندازي برنامه تلويزيوني فارسي اين بنگاه سخن پراكني در همين راستاست.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14