(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه اول آبان 1388- شماره 19493
 

گزارش كيهان از 13ساله شدن طرحي كه رهبر معظم انقلاب آنرا تحسين فرمودند
طرحي براي پاسداري از گوهر نفيس ولايت
دروغ كه حناق نيست!!!
جزئيات نشست پرحاشيه دانشگاه تهران و اميركبير از افشاگري درباره خاتمي تا پرتاب لنگه كفش



گزارش كيهان از 13ساله شدن طرحي كه رهبر معظم انقلاب آنرا تحسين فرمودند
طرحي براي پاسداري از گوهر نفيس ولايت

سميه كياني
مجموعه طرح ولايت، مجموعه اي از نيروهاي عقيدتي و انقلابي هستند كه چند سالي است پيرو فرمايشات مقام معظم رهبري در زمينه تهاجم فرهنگي، باتوجه به اينكه دانشجويان و محيط دانشگاهها آماج حملات تيرهاي زهرآگين شبهات اعتقادي، سياسي و فرهنگي قرار گرفته اند، براي بارور كردن عقايد و انديشه هاي اسلامي دانشجويان ولايتمدار به فعاليت مي پردازند. در اين گزارش برآنيم تا خوانندگان عزيز را با فعاليت هاي اين مجموعه بيشتر آشنا كنيم:
در دوران مبارزات قبل از پيروزي انقلاب اسلامي، كشورهاي غربي هرگز باور نمي كردند كه مردم با دست خالي بتوانند با ارتش تا بن دندان مسلح بجنگند و پيروز شوند. پس از پيروزي انقلاب، در فكر يافتن راهي براي سرنگون كردن اين انقلاب و نظام نوپا بودند در اين مرحله، جنگي سخت را به مدت 8سال بر مردم ايران تحميل كردند، كه مردم ايران با عقيده و ايمان راسخ خود به انقلاب و نظام، دفاعي جانانه از كشور انجام دادند و قلدران جهان را به يأس دوباره دچار كردند.
سردمداران جهاني كه رقيبي قدرتمند را در صف مقابل خود مي ديدند، به فكر يافتن راهي مؤثر براي غلبه بر نيروي عقيده و ايمان توده مردم، در نهايت به نتيجه رسيدند كه با به راه انداختن جنگ فرهنگي در كشورمان به آرامي عقايد و باورهاي ديني و انقلابيمان را با افكار غيرديني و غيرانقلابي جايگزين كنند. به طوري كه چند سالي است كشورمان را درگير جنگ فرهنگي كرده اند و در اصل ما اكنون در ميدان كارزار جنگي هستيم كه به مراتب از جنگ نظامي سخت تر ميباشد. جنگ نظامي ظاهر قضايا را به نفع جبهه غالب حل مي كند، اما جنگ فرهنگي و سياسي جنگ دو هويت با يكديگر است و باطنها را به نفع جبهه غالب تغيير مي دهد و ميدان را صاف مي كند. ميداني كه مين گذاري و كمين هم ندارد. در كشور ما پرچم هاي جنگ فرهنگي به جلو مي آيد و وظيفه ما شناختن ابعاد چنين جنگي است. بعد از شناخت ابعاد جنگ، بايد به شناسايي شيوه هاي ضد تاكتيك بپردازيم. امروز دشمنان به دنبال اين هستند كه معرفت اسلامي، اميد اسلامي و استقامت و ايستادگي اسلاميمان را از بين ببرند. از آنجا كه دشمنان امروزه در كانون مركزي حملات خود دانشگاهها و عقايد جوانانمان را در معرض حمله قرار داده اند.
بايد به فكر راهكارهايي براي مقابله با اين هجمه باشيم. طرح ولايت يكي از اساسي ترين راهكارهاي مقابله با هجمه نرم دشمن است، چراكه دانشگاه ها اولين سنگر هدف گيري شده از سوي بدخواهان انقلاب هستند. اهميت اين موضوع با توجه به سخنان رهبر كبير انقلاب درمورد دانشگاهها روشنتر مي گردد. حضرت امام خميني (رحمه الله عليه) درمورد ضرورت اصلاح دانشگاهها فرموده اند: «اگر دانشگاه اصلاح شود جامعه اصلاح شده و اگر فاسد بشوند جامعه فاسد مي شود. به همه نسل هاي ملل توصيه مي كنم كه براي نجات خود و كشور عزيز و اسلام آدم ساز، دانشگاهها را از انحراف و غرب و شرق زدگي حفظ و پاسداري كنند.» آيت الله مصباح يزدي نيز درمورد ضرورت برنامه ريزي براي مقابله با ناتوي دشمنان مي فرمايند: مخاطب اصلي ما دانشجويان هستند و در نوك پيكان حملات قرار دارند. اين جوانان دانشجوي ما هستند كه بعد از دانشگاه در مصادر كاري قرار مي گيرند يا سياستگذار هستند. يعني كساني كه نقش مؤثري در تحولات فرهنگي كشور دارند. پس بايد كاري كنيم تا به اندازه توانمان جلوي خطر را نسبت به جوانان دانشگاهي بگيريم. اين بزرگترين خدمتي است كه از دست ما برمي آيد.» در نتيجه عده اي از دلسوزان انقلاب و نظام براي مجهز كردن جوانان به نيروي ايمان و عقيده، برنامه اي را طراحي كردند تا طي دوره اي دانشجويان به فراگيري مباني عقايد و انديشه هاي اسلامي و نشر آن در جامعه بپردازند.
- پيشينه فكري ايجاد طرح ولايت
رهبر معظم انقلاب سالها با عناوين مختلفي چون «تهاجم فرهنگي»، «شبيخون فرهنگي» و «ناتوي فرهنگي» وجود اين حمله را هشدار مي دادند و همواره تأكيد داشتند كه دانشگاه و دانشگاهيان در نوك پيكان اين تهاجم قرار دارند. آقاي عزيزي مسئول طرح ولايت درمورد پيشينه فكري ايجاد طرح به خبرنگار كيهان گفت: پيرو فرمايشات رهبر معظم انقلاب درخصوص تهاجم فرهنگي و اسلامي كردن دانشگاهها، دوره آموزش مباني انديشه اسلامي «طرح ولايت» با هدف دفاع از دستاوردهاي انقلاب اسلامي و پاسداري از گوهر نفيس ولايت، توسط مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) و با همكاري سپاه پاسداران انقلاب اسلامي طراحي و خدمت مقام معظم رهبري پيشنهاد گرديد كه ايشان ضمن موافقت با برگزاري اين دوره فرمودند: «واقعاً اين كار جزء كارهاي بنياني است.»
بر همين اساس اين دوره ها با عنوان «طرح ولايت» از سال 1375 با حضور تعدادي از اساتيد و دانشجويان سراسر كشور آغاز و با موفقيت برگزار گرديد. بعدها رهبر معظم انقلاب در ديداري با دانش آموختگان طرح ولايت فرمودند: اينجور طرحهايي (طرح ولايت) كه شما جوانها در آن وارد هستيد كه مبتكر اين كار هم حضرت آقاي مصباح «دامت بركاته» هستند نظاير اين كار در دانشگاهها و محيط هاي علمي و تحقيقي و در هر نقطه ديگر كشور جزء با ارزشترين كارهاست كه جوانها را با ايمان راستين و عميق بار بياورد و ايمان آنها را با معرفت و روشن بيني همراه كند.
- تعميق معرفت و آگاهي جوانان
در اوضاع نابسامان فرهنگي در دانشگاهها، از مهمترين نيازهاي معنوي جوانان، تعميق معرفت و آگاهيشان مي باشد. مسئول طرح ولايت در مورد اهداف اين طرح به خبرنگار ما گفت: به منظور بالا بردن اعتماد به نفس دانشجويان بسيجي و تجهيز آنان به ابزار منطق و فكر و جهت دادن به فعاليت هاي سياسي و فرهنگي آنان، تعميق معرفت و آگاهي جوانان و ضرورت و استمرار ارتباط با دانش دوره هاي آموزش مباني انديشه هاي اسلامي و ايجاد بستر مناسب جهت ارتقا، ساماندهي و استفاده بهينه از توانمنديهاي فكري و فرهنگي دانش آموختگان طرح ولايت در ميدان علم، سياست، دينداري و خدمت، اهتمام جديد در جهت تقويت دوره هاي ذكر شده مدنظر بوده است.
- اشاعه فرهنگ و تفكر بسيجي در دانشگاه
تحكيم بخشيدن به انديشه هاي ناب اسلامي دانشجويان و تجهيز آنان به علم و معرفت ديني، اشاعه تفكر و فرهنگ بسيجي در دانشگاه، از ضروريات جامعه امروز ما ميباشد. عزيزي در مورد اهميت و ضرورت وجود چنين طرحي تصريح كرد: شناخت راه و هدف،قدرت تحليل، شخصيت وظيفه، تاثيرگذاري در بين دانشجويان، اعتماد به نفس جهت دادن به فعاليت هاي سياسي و فرهنگي و تجهيز دانشجويان به ابزار منطقي و مستدل به منظور اشرافيت و اثرگذاري بر شبهات و اتفاقات فكري و انديشه اي مراكز آموزش عالي سراسر كشور از ضروريات ايجابي و اثباتي است. حجت الاسلام والمسلمين حسيني معاون آموزشي موسسه امام خميني (رحمه الله عليه) نيز در مورد مواد آموزشي كه در اين دوره تدريس مي شود و ارتباط آن با مقوله فرهنگ سازي انقلابي نسل جوان گفت: براي اين دوره ها، آموزش ضروري ترين تعاليم دين و اساسي ترين مباحث انديشه اسلامي در نظر گرفته شده كه براساس آنها تمام تعاليم ديگر استوار است؛ مانند مباحث خداشناسي، مباحث نبوت و امامت، مباحث حكومت در اسلام، مباني ارزشي در اسلام، مباحث حقوقي- اسلام و نيز مباحث معرفتي و معرفتي ديني.
- تغييرات كمي و كيفي طرح
آقاي عزيزي در مورد تغييرات صورت گرفته در موارد آموزشي نسبت به دوره هاي اوليه طرح گفت: مباحثي كه در دوره هاي طرح ولايت به عنوان آموزه هاي ناب اسلامي مطرح مي شود، مباحثي بنيادي و كيفي است. لذا در حوزه مباحث تغييرات اساسي صورت نپذيرفته است. ولي از نظر كميت مثل روش ارائه دروس، حجم دروس و با تبع زمان ارائه مباحث تغييراتي داشته ايم. مثلا در سالهاي گذشته مجموعه موضوعات و محتواي در نظر گرفته شده 8موضوع و 61 واحد درسي بود كه در دو سال متوالي به مدت تقريبا 60 روز ارائه مي گرديد. ولي در سال جاري به 6موضوع و 21 واحد درسي و مدت 35 روز در يك سال تقليل پيدا كرده است. عزيزي همچنين در مورد افزايش تعداد شركت كنندگان در طرح نسبت به اولين سال برگزاري گفت: اين دوره در سال 1375 و فقط در مركز آبعلي برگزار شد كه در كل 270 نفر دانشجو داشتيم. اكنون بعد از گذشت 41 دوره با وجود مركز در كل كشور- دو مركز مشهد و شهر كرد نيز اضافه شده است- حدود 4000نفر دانشجو داشتيم.
- نحوه انتخاب اساتيد
آقاي حسيني در مورد انتخاب اساتيد طرح ولايت گفت: اساتيد طرح ولايت، نوعا از افرادي هستند كه علاوه بر تحصيل، طي ساليان متمادي در حوزه علميه قم در يكي از رشته هاي علوم انساني تخصص دارند و به همين منظور، مباحث ارائه شده داراي جهات مثبت بسياري است. يعني هم قوت ديني داردو هم به روز است.

 



دروغ كه حناق نيست!!!

چهارشنبه 88/22 ساعت 15:20 سالن مشرق(شهيد زابلي)¤ دانشگاه الزهرا
آقاي رحيم پور ازغدي:الان از بيمارستان آمدم و حالم چندان خوب نيست، حتي ممكنه بين صحبتهام بيهوش شوم، اين فرصت را غنيمت بدانيد.
در اين هنگام عده اي از دانشجويان كه حدودا 20 نفر بودند به عنوان اعتراض بلند شدند.
آقاي رحيم پور ازغدي نگاهي به آن عده قيام كرده انداخت و كمي مكث كرد و ادامه داد امروز قرار بود در مورد جايگاه زن دراسلام و ديدگاه امام صادق (ع) درباره زن صحبت كنم ولي در مورد خود امام صادق(ع) هم مي شه صحبت كرد با توجه به اينكه امروز سالروز شهادت آن بزرگوار است .....
اوايل صحبتها، صداي جابه جايي صندليها به گوش مي رسيد كه حضار با صداي هيس سعي در برقراري سكوت و آرامش داشتند و بعد سكوت، و فقط صداي آقاي رحيم پور ازغدي، هيچ بد و بيراهي و اعتراضي و توجه چنداني به رفتن آن عده قليل نبود (البته زمان بلند شدنشان، افراد ايستاده بسيار توجه كردند!!)
بعد از تلفنهاي مكرر كه جوياي اين اتفاق بودند تعجب كردم، مگر چه مسأله مهمي اتفاق افتاده؟ عده اي عدم رضايت خودشان را از حضور فردي نشان دادند! اما بعد از خواندن خبر در سايتهاي مختلف متوجه شدم كه بخشي از حقيقت اين مسأله را با بخشي از تخيل توأمان كرده اند و همين باعث اين همه كنجكاوي اطرافيانم شده است.(تخيلاتي همچون فحاشي بسيج و نهاد رهبري به افراد معترض و برهم خوردن مراسم سخنراني) البته سخنراني به صورت كامل از صدا و سيما پخش شد.
اين روزها رسانه هاي مختلف، كوچكترين حركتي را دستمايه داستانهاي تخيلي مي سازند تا شايد بتوانند به جو سازي و التهاب آفريني فضا ادامه دهند.
اين خبر نمونه كوچكي است براي بيان كردن وضعيت رسانه در فضاي فعلي،به نظر مي آيد نظارتي منسجم و متناسب با فضاي جامعه، بر رسانه ها وجود ندارد.تفكر حاكم بر مديريت رسانه هاي موجود هم بر گرفته از الگوي غربي است و به جاي بيان حقايق،بيان مطالبي با جهت گيري و نشان دادن حقيقت از ظن خود است. حقيقت، بازيچه
سرمايه داران و حاميان رسانه ها و جريانات سياسي مي باشد. در اين ميان سرگشتگي و بي اعتمادي خواننده از همه
محسوس تراست،و طبيعي است در چنين فضايي بازار شايعات داغ و بي اعتمادي به اخبار منصوب به دولت بيشتر مي شود. در فضاي سايبر و حتي روزنامه ها پر است از مطالبي كه بدون سند و مدرك به نقل خبر مي پردازند و حتي بعضي پا را فراتر مي نهند و با زدن تيترهايي كه برداشت خبرنگار بوده سعي در القاء فكر خود دارد، به تخريب افراد مي پردازند.
امام (ره):الان ما گرفتار سر نيزه نيستيم بلكه گرفتار قلم هستيم ما گرفتار به اصطلاح روشنفكرها هستيم ما گرفتار آزاديخواهاني هستيم آنها آزادي را نمي دانند چيست و من اميدوارم يك وقت ملت ما بيدار شود و ازاين غربي بودن بيرون بيايند.¤
دنياي قلم هم اينروزها بازيچه سياست شده است (البته سياستي كه غرب مي گويد نه سياست مد نظر اسلام و رهبري)
رهبر معظم انقلاب: سياست اگر از اخلاق سرچشمه بگيرد از معرفت سيراب شود براي مردمي كه مواجه با آن سياستند وسيله ي كمال است اما اگر سياست از اخلاق جدا شد از معنويت جدا شد سياست ورزي مي شود يك وسيله كسب قدرت به هر قيمت براي كسب ثروت براي پيش بردن كار خود در دنيا اين سياست مي شود آفت براي خود سياست
تقوا كه نبود دست و زبان انسان باز است مي تواند هر چيز بگويد خلاف واقع مي تواند بگويد تهمت مي تواند بزند دروغ به مردم
مي تواند بگويد ...دلبستگي به دشمنان صراط مستقيم مي تواند پيدا كند.¤
كدام نويسنده است كه هچنان سوداي آزادي و آزادي انديشه داشته باشد و آزادي قلم خود را فقط با خون خود معاوضه كند.
امام (ره):اگر رسانه هاي گروهي اصلاح شوند، جامعه اصلاح مي شود.
مطبوعات كه حامل پيام ملت و حامل پيام اسلام بايد باشد و مبلغ احكام اسلام و مجري احكام اسلام و مهذب جامعه بايد باشد و اخلاق را در جامعه بايد پخش بدهد اخلاق الهي را، در زمان طاغوت درست برعكس همه اين معاني مأموريت داشتند كه كشور ما را باآن تبليغات دامنه دار اين رسانه هاي طاغوتي تمام مسايل اسلامي و تمام مسايل كشوري را به طرف منافع طاغوتي سوق دهند و صدمه اي كه اسلام از مطبوعات و رسانه هاي طاغوتي خورد از كمتر دستگاههايي خورد و آنقدر كه جوان هاي ما را اين مطبوعات فاسد و آن
مجله هاي فاسد تر و ان راديو و تلويزيون هاي فاسد تر به فساد كشيدند معلوم نيست كه مراكز فساد آنقدر به فساد كشيده باشند.¤
وزير محترم فرهنگ و ارشاد! آيا اينگونه اخبار از مصاديق نشر اكاذيب نيست؟ و آيا براي برخورد با آن چاره اي انديشيده ايد؟ چاره اي كه جنبه افراط و تفريط نداشته باشد؟
¤گفتم: اهل زمانه در چه راهند گفت:در بند جمع مالي چند
گفتم: او را، مثال دنيا چيست گفت:زالي كشيده خالي چند(پيرزني كه آرايش كرده)
عطار نيشابوري
¤سالن شهيد زابلي كه در زمان مديريت خانم دكتر رهنورد به سان مشرق تغيير نام يافت
¤سخنراني امام خميني در بين برادران كميته قزوين روزنامه جمهوري اسلامي ايران 10/3/58
¤سخنراني رهبر معظم انقلاب در نماز جمعه 20/6/88
¤سخنراني امام خميني در بين كارگران و نويسندگان موسسه اطلاعات 5/6/59 صحيفه نور ج7 ص 482
سميه چيتي دبير انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه الزهرا(س)

 



جزئيات نشست پرحاشيه دانشگاه تهران و اميركبير از افشاگري درباره خاتمي تا پرتاب لنگه كفش

روز دوشنبه هفته گذشته، دانشگاه هاي تهران و اميركبير شاهد برگزاري چند نشست دانشجويي بود كه حاشيه هاي آن نسبت به محور اصلي صحبت ها و مناظره هاي صورت گرفته بيشتر مورد توجه قرار گرفت.
به گزارش جهان در حالي كه قرار بود برنامه انجمن اسلامي تازه تاسيس دانشگاه اميركبير با حضور كوچك زاده، نماينده مجلس، سردار طلايي، نماينده شوراي شهر تهران و اعلمي، نماينده سابق مجلس برگزار شود، 2 مهمان اول از حضور در اين برنامه خودداري كردند و قره باغي به مناظره صريحي با اكبر اعلمي، پرداخت كه با شعارهاي دانشجويان معترض حواشي زيادي يافت.
همچنين سلسله نشست هاي بسيج دانشجويي دانشكده فني دانشگاه تهران با عنوان «سوءتفاهم بزرگ» عصر همان روز، به موضوع تبارشناسي احزاب حاضر در انتخابات و ريشه يابي حوادث پس از آن اختصاص داشت كه حضور برخي دانشجويان هوادار ميرحسين موسوي سبب شد اين نشست با فراز و نشيب هايي همراه شود.
ناصر قره باغي كارشناس مسايل سياسي، در مناظره با اكبر اعلمي نماينده سابق مجلس كه به دعوت انجمن اسلامي دانشگاه صنعتي اميركبير در سالن آمفي تئاتر مركزي اين دانشگاه برگزار شد در حالي كه افرادي منتسب به جنبش سبز اجازه صحبت كردن به او را نمي دادند و در پاسخ به اين مطلب كه «دروغگو دروغگو 63 درصد كو» گفت: با آغاز دور سوم سفرهاي استاني اين مطلب مشخص مي شود. وي كه در نشست بررسي عوامل موثر در اطراف بحران انتخابات سخن مي گفت اظهار داشت: برخي معتقدند كه اعتراضات يك حركت خودجوش مردمي بود و بعد تقلب شد و مردم حق خود را از دست دادند. وي افزود: برخي ديگر نيز معتقدند به هيچ وجه تقلبي در كار نبوده و اگر اعتراضي هست و معترضين استناداتي دارند مربوط به تخلفات است. وي در ادامه اظهاراتش كه با شعارهايي عليه نهاد بسيج همراه بود گفت: بسيجي واقعي بسيجي دانش آموزي است كه اغتشاشگران در ميدان كاج تهران وحشيانه او را زدند و او يك ريال هم از جايي پول نمي گرفت. قره باغي درباره شعارهايي در خصوص اينكه بسيجي واقعي همت و باكري بودند، گفت: اگر شهيد همت وباكري بودند آيا در مقابل اهانت به خط امام سكوت مي كردند آيا در مقابل ياوه گويي راديو اسراييل و آمريكا سكوت مي كردند؟ آيا در برابر جنايات اسراييل عليه مردم غزه سكوت مي كردند؟ وي گفت: اگر شما در جنبش سبز يك خط مبني بر مخالفت با جنايات آمريكا و اسراييل نشان داديد من نيز به شما مي پيوندم. قره باغي در واكنش به شعار نه غزه نه لبنان جانم فداي ايران گفت: آيا اگر شهيد باكري بود اين شعار را قبول مي كرد؟ اين كارشناس گفت: اگر در مواضع ليدر جنبش سبز در مخالفت با جنايات اسراييل طي 16 سال گذشته موضعي را ديديد من به شما مي پيوندم. وي حمايت از امام را دليل ديگري بر عملكرد مدعيان خط امام دانست و گفت: زماني كه گنجي ها و كديورهاگفتند تفكر امام به موزه پيوسته است چه كساني سكوت كردند. وي افزود: اگر اين تفكر به قدرت برسد همه را اعدام مي كند. قره باغي افزود: اين تفكر متعلق به كساني است كه دهان روشنفكران حامي مشروطه را دوخت و آنها را به دار آويخت. قره باغي در ميان شعارهاي جنبش سبز و كساني كه درصدد ايجاد اخلال در اين مناظره بودند گفت: چرا ليدر جنبش سبز از جانيان صهيونيسم اعلام برائت نمي كند. وي تصريح كرد: اگر اين تفكر حاكم شود پاي سربازان اسراييلي و آمريكايي به كشور باز مي شود. در اين هنگام معدودي از حاضران شعار دادند، «مرگ بر روسيه و مرگ بر چين» كه قره باغي گفت: اين شعارها را بايد در دوراني مي داديد كه دولت هاي سازندگي و اصلاحات پاي قراردادها با اين كشورها را باز كردند. اظهارات وي در حالي است كه مواضع موسوي درباره، آمريكا و اسراييل روشن است و وي بارها آن را اعلام كرده است. قره باغي بدترين سانسور را خودسانسوري دانست و گفت: بدترين حالت زماني است كه افراد كاناليزه مي كنند و اخبار را از يك كانال مي گيرند. قره باغي در واكنش به شعاري كه عليه صدا و سيما در اين مناظره مطرح شد گفت: صدا و سيمايي كه شما بر عليه آن شعار مي دهيد پيش از اينكه اصولگرايان را به تصوير بكشد دهه فجر چه كساني را به نمايش گذاشت؟ وي گفت: آيا مديران صدا و سيما گرايش هاي احمدي نژاد و اصولگرايي به معنايي كه شما تصور مي كنيد دارند وببينيد در اين 16 سال صدا و سيما دست چه كساني بوده است.
اكبر اعلمي نيز در اين مناظره تلويحا به شعارهايي كه داده مي شد اعتراض كرد و گفت: كاري نكنيد كه ما به بي نزاكتي متهم شويم، با سكوت خود حرف مرا تاييد كنيد. اين نماينده سابق مجلس با اشاره به اظهارات قره باغي در خصوص شهيد باكري و همت گفت: اگر شهيد باكري و همت و تمامي شهدا بودند از كشته شدن مردم فلسطين ابراز انزجار مي كردند اما اگر شهيد همت و باكري بودند در جايي از ايران كه به روي مردم گلوله گشوده مي شد و تعدادي از مردم به خاك و خون كشيده مي شدند اولويت را به دفاع و حمايت از هموطنان مي دادند يا به مردم فلسطين عنايت مي كردند. وي گفت: تمامي سپاهيان و بسيجيان واقعي و جبهه ديده در برابر ريخته شدن خون مردم بي تفاوت نبودند. وي افزود: انتخاباتي كه متناسب با خواست و اراده عمومي مردم باشد و مردم بتوانند در يك شرايط منطقي خواست و اراده واقعي خود را بروز و ظهور دهند انتخابات واقعي است. اعلمي افزود: اما برخي قيم مابانه به نيابت از مردم تصميم مي گيرند چه كساني حق دارند از حق انتخاب شدن استفاده كنند و توده هاي مردم نيز براي اينكه بتوانند از حق انتخاب كننده برخوردار شوند ناگزير هستند انتخاب خود را به سمتي كه شوراي نگهبان مي پسندد معطوف كنند. در اين هنگام يكي از دانشجويان خطاب به اعلمي گفت: خودت هم نماينده شده اي و وي پاسخ داد: البته من جايي از دست شوراي نگهبان در رفتم و سه دوره هم رد صلاحيت شدم. وي با بيان اينكه فرد مستقلي هستم گفت: براي من فرقي نمي كند شما احمدي نژادي، موسوي چي يا خاتمي چي باشيد. اعلمي افزود: در انتخابات اخير مردم براي صيانت از آراي خود به خيابان ها ريختند و حتي براي آنكه از خواست خود دفاع كنند حاضر شدند به پاي خواسته هاي خود خون دهند. اعلمي در عين حال گفت: بخش عمده ساكنان جنوب تهران و شرق تهران به دليل تركيب جمعيتي به احمدي نژاد رأي دادند. وي گفت: من از شهرهاي حوزه انتخابيه خود يعني آذربايجان استعلام كردم به جز تبريز، اردبيل و اروميه در برخي روستاها بيشترين رأي را به احمدي نژاد دادند. وي افزود: اما نخبگان جامعه كه آنها را در خيابان ديديم و دانشگاهيان كه نحوه برخوردشان را مي بينيم به كساني جز احمدي نژاد رأي دادند. نماينده سابق مجلس گفت: برخلاف آنچه وانمود مي شود موسوي 23ميليون رأي نياورده است. اعلمي سپس تجمع حاميان احمدي نژاد در ميدان ولي عصر را زير سؤال برد و گفت: البته از نظر من به عنوان يك حقوقدان هيچ كدام از اينها نمي تواند دليل باشد بلكه جزو شواهد و قرائني است كه باعث شده است آن احساس به وجود آيد.
ناصر قره باغي در مناظره با اكبر اعلمي گفت: من هم با شعار درود برخاتمي موافقم چون اشتباهات زيادي كرد كه باعث شد، دست جريان نفاق رو شود. وي افزود: در جبهه مقابل افرادي مثل خاتمي به خاطر حرفهايي كه مي زنند و رسوايي هايي كه به بار مي آورند براي ما نعمت است. وي در ادامه گفت: كساني كه اهل انصاف هستند بروند و يكبار ديگر حرفها و مواضع خاتمي را در دوران رياست جمهوري مرور كنند و ببينند ايشان چقدر مواضع اسراييلي داشت و تا چه حد از مردم مظلوم فلسطين اعلام حمايت كرد. قره باغي گفت: خاتمي كسي بود كه قبل از انتخابات در كشورهاي عربي و غربي دوره افتاد و براي هزينه انتخابات اعانه جمع كرد. اين كارشناس در پاسخ به افرادي كه در اين جلسه مناظره شعار مرگ بر ديكتاتور مي دادند، گفت: ديكتاتور كسي است كه قبل از اعلام نتايج انتخابات مي گويد من برنده انتخابات هستم. وي در پاسخ به اظهارات اعلمي مبني بر اين كه اگر امروز شهيد باكري زنده بود اولويت را به مردم كشور خودش مي داد و در چنين شرايطي به غزه نمي پرداخت گفت: شما موضع هشت سال دولت اصلاحات را عليه اسراييل براي ما بگوييد كه چقدر عليه اسراييل بود و چه قدر در دفاع از فلسطين موضع گرفت. قره باغي در پاسخ به اين سخن اعلمي كه بعد از انقلاب، انتخابات واقعي در كشور برگزار نشده است، گفت: اگر انتخابات در اين كشور واقعي نيست چرا شما شركت مي كنيد و چگونه به واسطه همين انتخابات مدتي نماينده مجلس بوديد. وي افزود: شما كه مي گوييد انتخابات در كشور واقعي نيست پس چرا مردم در هر دوره از انتخابات بيشتر از دوره هاي قبل شركت مي كنند؟! قره باغي ضمن تقدير از اعلمي به خاطر استفاده از عبارت تخلف در انتخابات به جاي تقلب گفت: در تمام دوره هاي انتخابات تخلفاتي صورت گرفته و در زمان جريان اصلاحات دعواهاي انتخاباتي بين خود اصلاح طلبان بود به حدي كه در انتخابات شوراها اختلافات آنها به جايي رسيد كه نزديك بود به روي هم چاقو كشي كنند. وي در پاسخ به اظهارات اعلمي در خصوص شوراي نگهبان گفت: بيان عملكرد شوراي نگهبان و ايراد گرفتن به آن هرگز سندي براي اثبات تخلف در انتخابات محسوب نمي شود، ضمن اين كه نمايندگان آقاي ميرحسين سرصندوق ها حاضر بودند و ناظر انتخابات بودند. قره باغي افزود: آقاي اعلمي در مورد شوراي نگهبان گفت كه قاضي بايد بي طرف باشد در حالي كه شوراي نگهبان وظيفه اش حمايت از قانون اساسي و اسلام است و وقتي كه برخي كانديداها و آقاي خاتمي صحبت هايي بر خلاف موازين اسلام مي كنند و مي گويند كه از سكولاريزم گريزي نيست، شوراي نگهبان موظف است در مقابل چنين رويكردهايي موضع بگيرد. در ادامه اين مناظره اعلمي در بخشي از سخنان خود گفت: با شعار مرگ بر روسيه و مرگ بر آمريكا مخالف هستم. وي در ادامه گفت: البته با شعار مرگ بر اسراييل موافقم چون جزء ايدئولوژي هاي ماست. اعلمي اظهار داشت: من به موضوع ميرحسين هم خرده مي گيرم كه شب قبل از اعلام نتايج انتخابات اعلام كرد كه پيروز انتخابات است، هر چند خبرگزاري هاي دولتي هم همان شب پيروزي احمدي نژاد را تيتر اول خروجي هاي خود قرار دادند.
قره باغي گفت: در ماجراي كهريزك يكي از قاضي هاي دادگاه انقلاب و حامي موسوي دستور داده است. ناصر قره باغي در مناظره با اكبر اعلمي در پاسخ و پرسشي درباره ماجراي كهريزك گفت: در حالي كه زندان اوين براي هزار نفر پيش بيني شده است بايد معلوم شود به سفارش چه كسي 160 نفر به كهريزك مي روند؟ وي افزود: مقام معظم رهبري بلافاصله بعد از اطلاع از اين موضوع دستور تعطيلي بازداشتگاه را صادر مي كنند و اولين كشته در اين ماجرا در حين برگشت بود. قره باغي گفت: ما مي دانيم چه كسي چنين سفارشي را كرده و اين را د ركاسه مرتضوي گذاشته است. وي گفت: اين فرد يكي از قاضيان دادگاه انقلاب و طرفدار موسوي است. وي از دانشجويان خواست در اين موضوع تحقيق كنند. اين كارشناس مسايل سياسي با بيان اين كه ما از عوامل تحريك كننده اغتشاشات، فهرست بلند بالا داريم كه مستند است گفت: بالاترين تحريك اين بود كه بدون ارايه هيچ سندي گفتند تقلب شده است. قره باغي با اشاره به اظهارات اعلمي در اين مناظره گفت كه من خوشوقتم كه آقاي اعلمي مي گويد كه تقلب نشده است. اعلمي هم گفت من نگفتم كه تقلب نشده و قره باغي افزود: شما گفتيد قرائن و شواهد چنين احساسي را بوجود آورده است، اما با قرائن و شواهد نمي توان عمل كرد زيرا اگر چنين باشد ما از رقيب هم قرائن و شواهد داريم. قره باغي گفت: شما از سال 1376 ما را متهم به بي سوادي مي كرديد و مي گفتيد علم نظرسنجي را نمي دانيد تا نتايج انتخابات را پيش بيني كنيد. وي گفت: اكنون چرا تمام نظر سنجي ها به جز نظرسنجي هاي ستادهاي موسوي و حتي نظرسنجي هاي آمريكايي ها، اروپايي ها و مراكز بي طرف پيروزي يك نامزد را پيش بيني مي كند به آن بي اعتنا هستيد. وي سپس از آنچه كه شكنجه سفيد گفته مي شود، نام برد و گفت: اگر استخر، ماساژور، وبلاگ و غذاهاي آنچناني شكنجه است اي كاش ما را شكنجه بدهند. قره باغي با اشاره به هشت سال اسارت خود گفت: من بايد به شما توضيح بدهم تا معناي شكنجه را متوجه بشويد. وي با اشاره به بخش ديگري از اظهارات اعلمي درباره موضع رهبري، گفت: من از شما سؤال مي كنم آيا اين دو موضع فرقي با هم ندارد؟ قره باغي افزود: در حالي كه هنوز شمارش آرا تمام نشده، نامزدي اعلام پيروزي مي كند، اما فرداي انتخابات طبق روال هر دوره رهبري به مردم تبريك مي گويد. وي در پاسخ به اظهارات ديگر اعلمي كه ادعا كرد احمدي نژاد مخالفان خود را خس و خاشاك ناميده است و اين از عوامل بحران انتخابات است، گفت كه من خواهش مي كنم يك جلسه فيلم سخنراني احمدي نژاد در ميدان وليعصر را پخش كنند. وي گفت: چگونه كسي كه به 40 ميليون راي دهنده تبريك مي گويد، طرفداران نامزد ديگر را خس و خاشاك مي نامد. قره باغي گفت: احمدي نژاد گفته است اراذل و اوباشي كه اغتشاش كرده اند خس و خاشاك مي باشند. وي كه بارها سخنانش از سوي طرفداران جنبش سبز قطع مي شد، گفت: مگر طرفداران موسوي بانك آتش زده اند و يا با كوكتل مولوتف به پايگاه بسيج حمله كرده اند كه خود را اين گونه مي پندارند. اين تحليلگر با اشاره به سخنان اعلمي كه به نقل از قاليباف گفت كه سه ميليون نفر در تهران به خيابانها ريخته اند، گفت: دو ميليون و 300 هزار نفر به موسوي راي داده اند چگونه سه ميليون نفر به تظاهرات آمده اند. وي گفت: روز قدس چند ميليون بوده اند اين به معناي ريزش است، وقتي مردم ديدند كه حرفها بي منطق است و سندي براي تقلب وجود ندارد وبلكه با راديو اسراييل و آمريكا همسويي مي شود، كنار كشيدند. قره باغي افزود: من دوستان ايثارگري دارم كه در ستاد موسوي بوده اند چون فكر مي كردند وي در خط امام و همسنگر همت و باكري است، اما وقتي ديدند با راديو آمريكا و اسراييل همسو است كنار كشيدند. وي گفت كه حاضر است اين افراد را به اين گونه جلسات دعوت كنند تا مطالبشان را بگويند. قره باغي سپس گفت: چرا موسوي از اسراييل و راديو آمريكا اعلام برائت نمي كند. وي با اشاره به اين گفته اعلمي درباره فرزند آيت الله جنتي، گفت: افتخار جنتي، گيلاني و مشكيني اين است كه فرزندان خود را اعدام كرده اند. گيلاني خود حكم اعدام فرزندش را داد. قره باغي افزود: چرا فرزندان آقايان امروز اعدام نمي شوند. وي سپس با اشاره به خاطره اي از شهيد رجايي گفت: فردي در حضور شهيد رجايي به او توهين مي كند، اما شهيد رجايي پس از رفتن آن فرد به همراهش مي گويد امروز يقين كردم انقلاب ماندگار است. اين كارشناس مسايل سياسي افزود: وقتي افراد آزادند به هر كسي فحش بدهند (اشاره به اهانت به مقامات كشور در اين مناظره) به كوري چشم دشمنان انقلاب ماندگار است چون افراد مي دانند كسي در نظام با آنان كاري ندارد و اين از موضع اقتدار است. وي گفت: حتما آزادي است كه برخي نامه سرگشاده به رهبري مي نويسند و مي گويند بايد جام زهر را بنوشيد. وي در واكنش به اظهارات ديگر اعلمي كه گفت كه اگر با سهميه وارد دانشگاه مي شدم روزي پنجاه بار شعار مرگ بر ضد ولايت فقيه مي دادم، گفت: سهميه مال دانشگاه آزاد است نه مال دانشگاه دولتي. قره باغي با بيان اين كه تمامي اظهارات اعلمي پاسخ قاطع دارد، گفت: كساني مردم را سركوب مي كردند كه سال 64 و 65 در خيابانهاي تهران زنجير مي كشيدند وسر مردم و جوانان را مي تراشيدند. وي گفت: دولت موسوي تحمل انتقاد روزنامه رسالت را نداشت و روزنامه سلام كه رهبري مخالف تعطيلي آن بود با فشار هاشمي رفسنجاني تعطيل شد. قره باغي در واكنش به استناد اعلمي به اجرا نشدن اصل 27 قانون اساسي گفت: خوب است به اصل 40 هم توجه شود، آزادي اجتماعات در صورتي ممكن است كه مخل آزادي و امنيت عمومي نشود.
همچنين در حالي نشست روز دوشنبه «سوء تفاهم بزرگ» در دانشكده فني دانشگاه تهران آغاز شد كه برخي دانشجويان انجمن اسلامي اين دانشكده از روز قبل مطالبي را بر روي تابلوي برد انجمن خود عليه سخنرانان اين نشست از جمله محمدحسين صفار هرندي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي دولت نهم نصب كرده بودند.
نشست بسيج دانشجويي مصادف با برنامه اعلام شده ساعت 13 با پخش سرود جمهوري اسلامي آغاز شد. در حالي كه تعداد اندكي از حاضران كه مچ بند، تسبيح و پارچه هاي سبز به دست داشتند، برخلاف ساير دانشجويان ترجيح دادند به احترام اين سرود بلند نشوند.
تذكرهاي مداوم مجري برنامه براي رعايت نظم نشست، بارها با «هو» كردن اين افراد و اعتراض هاي آنان مواجه شد. تريبون آزاد، نخستين بخش از اين نشست بود كه طي آن چهار نفر به عنوان منتقد دولت و 2 نفر به عنوان موافق دولت نظرات خود را بيان كردند.
پويا امرالهي صاحب امتياز نشريه دانشجويي 88 با اعلام اينكه «جوانان اصلاح طلب مي خواهند روز هشتم آبان ماه را روزه سياسي بگيرند»، به انتقاد از فعاليت هاي دولت نهم پرداخت.
وي با بيان اينكه قبول دارم اتفاقات پس از انتخابات برنامه ريزي شده بود، افرادي همچون ميردامادي، تاج زاده و نبوي را به عنوان «خط امامي» لقب داد و گفت: گروه هايي مي خواهند محسن سازگارا را نماد جنبش سبز معرفي كنند، در حالي كه اينچنين نيست.
وي اظهار داشت: بايد تريبوني در صدا و سيما به ما اختصاص داده شود.
گفته هاي امرالهي در حالي اظهار مي شد كه صداي سوت و كف موافقان وي با «هو» كردن مخالفان او همراه بود به طوري كه مجري تذكر داد دانشگاه را با استاديوم اشتباه نگيريد كه اين حرف مجري با واكنش برخي دانشجويان همراه شد.
اميرحسين ثابتي مسئول بسيج دانشجويي دانشكده حقوق دانشگاه تهران با بيان اينكه كساني كه در خيابان مي ريزند اين جا هم سوت و كف مي زنند، به افراد مخل نظم جلسه گفت: ما جامعه مدني را با حركات شما شناخته ايم.
ثابتي، اقدام ميرحسين موسوي را در اعلام برنده شدن در انتخابات پيش از پايان رأي گيري، «ديكتاتوري اقليت» خواند و ادامه داد: چرا كسي بايد داراي مصونيت آهنين باشد و چرا فردي مانند مهدي هاشمي بايد در لبنان باشد و به كشور برنگردد؟ اگر او بي گناه است بايد از خود دفاع كند.
وي همچنين با اشاره به ادعاي شكنجه شدن حجاريان براي اعتراف كردن گفت: چرا الان كه حجاريان آزاد شده است، حرف خود را پس نمي گيرد؟ ديكتاتوري يعني اينكه حجاريان به نتيجه اي مي رسد اما شما قبول نمي كنيد. سخنان ثابتي با «هو» كشيدن افراد منتقد دولت همراه شد.
محمد باقري دانشجويي كه خود را بي طرف مي خواند، در اين تريبون آزاد با طرح اين پرسش كه بسيج و سپاه چه ارتباطي با يكديگر دارند؟ از مسئولان اين تشكل درخواست پاسخ كرد كه مسئولان برگزاري اين نشست وي را به سخنان رهبر انقلاب در ارديبهشت 86 ارجاع دادند.
باقري همچنين مدعي شد كه موج سبز در روزهاي نخست پس از انتخابات شعار راي من كجاست را سر مي داد اما پس از آن مي خواست راي خود را پس بگيرد.
همچنين وي برگزاري جلسات مباحثه رودررو پس از انتخابات را مانع از وقوع حوادث جاري دانست.
روزبهان اميري، ديگر منتقد دولت بود كه با بيان اينكه هواداران جنبش سبز به دنبال اغتشاش نيستند، ايجاد فضاي آرام را سبب طرح ديدگاه هاي اين گروه خواند.
وي همچنين با اشاره به اتفاقات پيش آمده در كوي دانشگاه خواستار رسيدگي و مجازات عاملان و آمران اين حادثه شد.
اميري همچنين به ذكر گفته يكي از افرادي پرداخت كه گويا با حجاريان ملاقاتي داشته است. وي بدون اينكه نامي از فرد مورد نظر ببرد، اظهار داشت: آن فرد از حجاريان پرسيده است شنيده ايم از شوراي مركزي حزب مشاركت استعفا داديد؟ كه حجاريان با خنده پاسخ مي دهد مي خواهم عضو شوراي مركزي سازمان شوم!
اين دانشجو بيان كرد كه جنبش سبز وفادار به انقلاب 57 است.
سخنگوي بعدي اشتري با اشاره به هياهوهاي منتقدان حاضر در جلسه گفت: خاتمي موقع تحويل دادن رياست جمهوري گفته بود كه با اين جماعت نمي توان به جامعه مدني رسيد كه وضع موجود نيز اين را ثابت مي كند.
وي در پاسخ به صحبت هاي باقري درباره موج سبز گفت: مردم نبايد در خيابان مي ريختند بلكه نماينده آنان مي توانست به دنبال خواست آنان برود.
يكي ديگر از منتقدان دولت محمدحسين صفارهرندي را مخاطب قرار داد و از او درباره عملكرد برخي از اعضاي دولت نهم پرسيد.
آخرين نماينده جريان مخالف دولت در حالي به سخنراني در تريبون آزاد پرداخت كه صفار هرندي در سالن حاضر شده بود. حمديه به نمايندگي از مخالفين دولت خطاب به صفار هرندي گفت: سؤال من اين است كه شما عليرغم شناخت طيف مقابل چه طور به امثال ما لقب منافق و كافر مي دهيد؟
بخش پاياني برنامه كه به سخنراني صفار هرندي اختصاص داشت در حالي آغاز شد كه حاميان موسوي با شعارهاي مختلف فضاي سالن را متشنج كرده بودند و هر طيفي شعار مدنظر خود را در پاسخ به جناح مقابل فرياد مي زد.
صفار هرندي در ابتداي سخنان خود در واكنش به هياهوي حاميان موسوي گفت: اين كار عادت تاريخي دوستان شما است و حتي به ياد داريم كه شما، خاتمي محبوب خود را نيز در همين دانشگاه هو كرديد. البته اين كار زماني آغاز شد كه خاتمي به انحراف اصلاحات اشاره كرد.
صفار هرندي در خصوص آمار كشته شدگان حوادث اخير كه در بين آنها 10 نفر نيز از بسيجيان بودند اشاره كرد كه با استقبال بسيجيان دانشگاه تهران همراه شد و شعار «حسين حسين، شعار ماست، شهادت افتخار ماست» را سر دادند.
در ادامه برنامه زماني كه صفار هرندي از تلاش موسوي براي پايان فضاحت هاي موجود سخن مي گفت، يكي از حاميان لنگه كفشي را به سوي جايگاه برنامه پرت كرد كه در بين راه بر سر دانشجويان دختر بسيجي فرود آمد. البته صفار نيز در واكنش به اين حركت در حالي كه لبخند به لب داشت؛ گفت: لطف كنيد و علامت مدنيت را به سوي ما پرت نكنيد.
در اين هنگام دانشجويان لنگه كفش پرت شده را بروي جايگاه برده و تحويل صفار دادند و او نيز در حالي كه لنگه كفش را در دستان خود گرفته بود، گفت صاحب اين كفش بعد از جلسه بيايد و كفشش را تحويل بگيرد. البته دانشجويان بسيجي در همين زمان شعار «آزادي انديشه، با لنگه كفش نمي شه» را در سالن فرياد زدند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14