(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه اول آبان 1388- شماره 19493
 

كوتاه اقتصادي
برنامه دولت براي ذخيره سازي كالاهاي استراتژيك
آغاز بهره برداري آزمايشي از بزرگترين كارخانه آلومينيوم كشور
مذاكرات ايران با 8 گروه آسيايي و اروپايي براي صدور گاز
 بانك مركزي 5ميليون قطعه سكه بهار آزادي وارد بازار مي كند
سرمايه گذاري 5/3 ميليارد دلاري تركيه در پارس جنوبي
وزير نفت: تحريم بنزين ايران تصميم جاهلانه است
ايران و چين براي فروش گاز تركمنستان جايگزين روسيه مي شوند
سردار رويانيان خبر داد خروج 13 هزار خودروي فرسوده از ناوگان جاده اي
با تصويب طرح تحول اقتصادي 36 ميليون نفر يارانه نقدي مي گيرند
گزارش بلومبرگ از وقوع زلزله اقتصادي در اروپا
نرخ جديد نان فانتزي اعلام شد
وزير مسكن و شهرسازي تأكيد كرد ضرورت ساخت يك ميليون و 200 هزار واحد مسكوني در سال
فرصت دوماهه دادستاني قشم به شركت اماراتي دكل حفاري خود را جمع كنيد



كوتاه اقتصادي

¤واحد اطلاعات اقتصادي اكونوميست با بررسي قيمت نان در 128 شهر مهم جهان، تهران را ارزان ترين و كاراكاس پايتخت ونزوئلا را گران ترين شهرهاي جهان از اين نظر معرفي كرد.
¤رئيس اتحاديه صادركنندگان و واردكنندگان ميوه گفت: صادرات ميوه در نيمه اول سال جاري به دليل سرما، تگرگ، كاهش توليد و افزايش قيمت در داخل در حد صفر كاهش يافته است.
¤معاون وزير نيرو در امور آب و آبفا با بيان اينكه طرح هاي توسعه اي فاضلاب با مشاركت مردم و كمتر از 10 درصد تعرفه آب بها اجرا خواهد شد گفت: ميزان آب بها در سال جاري به هيچ عنوان افزايش نمي يابد.
¤رئيس اتحاديه بنكداران موادغذايي تهران از افزايش روزافزون واردات مواد غذايي به كشور خبر داد و گفت: به دليل تغيير ذائقه مردم مجبور به واردات مواد غذايي از كشورهاي خارجي هستيم.
¤به گزارش روابط عمومي بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران، طي حكمي از سوي بهمني رئيس كل بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران، حسين قضاوي به سمت معاون اقتصادي بانك مركزي منصوب و مشغول به كار شد.
¤روزنامه پاكستاني داون اعلام كرد در پي رايزني هاي وزارت خارجه پاكستان، ايران از تصميم خود براي افزايش سه برابري تعرفه واردات نارنگي از اين كشور منصرف شد.
¤هماهنگي هاي لازم ميان وزارت نفت و نيرو براي تامين سوخت مورد نياز و تكميل مخازن سوخت نيروگاه ها براي فصل سرد سال انجام شده و مديرعامل شركت توانير هم اطمينان مي دهد مخازن ذخيره سازي سوخت نيروگاه ها تا آبان ماه 100 درصد پر مي شوند.
¤معاون وزير امور اقتصادي و دارايي در حالي از همكاري اين وزارتخانه و سازمان بازرسي كل كشور براي كاهش مطالبات معوق نظام بانكي خبر داد كه رقم مطالبات معوق بانكي به40 هزار ميليارد تومان رسيده است.
¤يك روزنامه عراقي با اشاره به تلاش ايران براي ساخت چندين بندر جديد در اروند رود نوشت: ايران در حال تبديل شدن به مركز خريد و تجارت در منطقه خاورميانه است.
¤وزير صنايع تركيه تاكيد كرد: تركيه و ايران قصد دارند، يك منطقه آزاد تجاري در مرز مشترك خود ايجاد كنند.
¤معاون بانك و بيمه وزير امور اقتصادي و دارايي گفت: وزارت امور اقتصادي و دارايي براي كاهش مطالبات معوق برنامه ريزي كرده و به زودي برنامه هاي جديد براي كاهش مطالبات معوق نظام بانكي را اعلام مي كنيم.
¤مدير اچ.اس.اي شركت ملي پتروشيمي ايران از تشكيل شوراي هماهنگي و سياست گذاري منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس به رياست وزير نفت خبر داد و گفت:يكي از مهم ترين اهداف اين شورا ايجاد انگيزه و تمايل افراد براي حضور و فعاليت پايدار در اين منطقه است.
¤شركت نفتي اني ايتاليا با تاكيد بر تكميل پروژه هاي خود در ايران از سرمايه گذاري 5 ميليارد دلاري در اين كشور از سال 2000 خبر داد.
¤سرپرست مديريت برنامه ريزي شركت انتقال گاز از انتقال بالغ بر 71 ميليارد و 907 ميليون متر مكعب گاز در 6 ماهه نخست سال جاري از طريق شبكه سراسري گاز كشور خبر داد و گفت: ميزان حجم گاز منتقل شده نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 11 درصد رشد داشته است.
¤رئيس شوراي رقابت گفت: در حال حاضر به دليل سياست هاي اشتباه، واردات بي رويه كالاهاي چيني به كشور ادامه دارد و باعث وارد آمدن ضربات بزرگي به توليدكنندگان داخلي شده است.

 



به منظور كاهش آثار تورمي طرح هدفمند كردن يارانه ها صورت مي گيرد
برنامه دولت براي ذخيره سازي كالاهاي استراتژيك

اگر قيمت ها در زمان اجراي برنامه هدفمند كردن يارانه ها از حد معقول و متعارف خود بالاتر برود كالاهاي ذخيره شده به بازار عرضه مي شوند.
وزير بازرگاني از اجراي برنامه ذخيره سازي كالاهاي استراتژيك توسط بخش خصوصي و با تسهيلات دولتي در راستاي اجراي هدفمند كردن يارانه ها در كشور خبر داد.
مهدي غضنفري در گفتگو با مهر گفت: وزارت بازرگاني براي كاهش آثار تورمي ناشي از طرح هدفمند كردن يارانه ها در كشور، برنامه ذخيره سازي استراتژيك كالا توسط بخش خصوصي و با تسهيلات دولتي را در دست اقدام دارد كه به محض اينكه بحث هدفمندسازي يارانه ها پياده شود اين برنامه اجرايي خواهد شد.
وزير بازرگاني افزود: نقش اصلي اين برنامه، تنظيم قيمت كالاها در حد معقول و متعارف است؛ به اين معنا كه اگر قيمتها از حد معقول و متعارف خود بالاتر رود، اين ذخاير به بازار عرضه مي شود.
وي تصريح كرد: به دليل اينكه اين ذخيره سازي توسط بخش خصوصي انجام شده است با ظرفيت بي نهايت مي تواند صورت گيرد، چرا كه بخش خصوصي خود كالا را وارد كرده، انبار مي كند و در مواقع ضروري به بازار عرضه مي كند.
اين عضو كابينه دهم خاطرنشان كرد: كار ذخيره سازي را دولت انجام نمي دهد و به همين دليل حد و حصري براي ظرفيتهاي آن وجود ندارد.
غضنفري در پاسخ به اين سأال كه اگر بخش خصوصي به دلايلي اقدام به عرضه كالا به قيمتهاي بالاتر از حد انتظار اين كالاها كرد، چه سياستي انديشيده مي شود، گفت: وزارت بازرگاني به بخش خصوصي اعتماد دارد، ضمن اينكه براساس تفاهم نامه اي كه با آنها به امضا مي رسانيم اگر هم به اين بخش اعمال قيمت خاصي ديكته شود و آنها مجبور به عرضه كالا با قيمت پايين تري در بازار باشند، خسارت آنها از محل يارانه ها جبران مي شود.

 



آغاز بهره برداري آزمايشي از بزرگترين كارخانه آلومينيوم كشور

راه اندازي آزمايشي آلومينيوم هرمزآل به عنوان بزرگترين كارخانه آلومينيوم كشور، آغاز شد. با بهره برداري از اين كارخانه، ظرفيت توليد آلومينيوم كشور با 47 درصد افزايش به 457 هزار تن مي رسد.
احمد علي هراتي نيك رئيس هيأت عامل ايميدرو در بازديد از طرح هرمزآل گفت: ظرفيت توليد اين كارخانه 147 هزارتن است و براي راه اندازي آن 400 ميليون يورو و 2 هزار ميليارد ريال هزينه شده است.
رئيس هيأت عامل ايميدرو گفت: راه اندازي اين طرح سبب ايجاد اشتغال مستقيم براي 500 نفر و اشتغال غير مستقيم براي 2 هزار نفر خواهد شد.
هراتي نيك گفت: براي اجراي اين طرح از جديدترين فناوري روز جهان در صنعت آلومينيوم يعني فناوري 230 كيلوآمپر استفاده شده و از جمله ويژگي هاي اين طرح رامي توان به فناوري برتر آن در ايران، سازگاري و انطباق با فناوري روز، راه اندازي به موقع و بدون تأخير طبق برنامه، استفاده از امكانات كارخانه آلومينيوم المهدي و نيز كاهش ميزان مصرف برق اشاره كرد.
رئيس هيأت عامل ايميدرو با اشاره به اينكه سازمان، طي چهار سال آينده به دنبال افزايش ظرفيت آلومينيوم كشور به 800 هزار تن در سال است، گفت: طرح توليد 350 هزار تني آلومينيوم با فناوري 400 آمپر در مسجد سلميان با مشاركت ايميدرو و بنياد مستضعفان (40 درصد ايميدرو و 60 درصد بنياد) در دستور كار است.
هراتي نيك افزد: طرح آلومينيوم جنوب در لامرد با ظرفيت 276 هزار تن، طرح ديگري است كه قرارداد آن با شركت NFC چين بسته شده است.
براساس اين گزارش اجراي طرح هرمزآل از سال 1384 در سايت مجتمع آلومينيوم المهدي بندرعباس شروع شده و هم اكنون، آماده بهره برداري است. كارخانه مذكور در مجموع از 228 ديگ برخوردار است. با راه اندازي طرح هرمزآل، استان هرمزگان به قطب صنعت آلومينيوم كشور تبديل مي شود.

 



مذاكرات ايران با 8 گروه آسيايي و اروپايي براي صدور گاز

مدير عامل شركت ملي صادرات گاز ايران با بيان اينكه هند براي حضور در مذاكرات خط لوله صلح فرصت محدودي دارد، گفت: در حال حاضر مذاكرات گازي ايران حداقل با 8 گروه اروپايي و آسيايي در حال انجام است.
سيدرضا كسايي زاده در گفتگو با مهر درباره برنامه زمان بندي تعريف شده هند براي پيوستن به مذاكرات گازي خط لوله صلح، گفت: در قراردادي كه با پاكستان منعقد شده، فرصت بازگشت كشور هند به اين پروژه گازي ديده شده است.
وي با تأكيد بر اينكه اين كشور هنوز فرصت پيوستن به مذاكرات خط لوله صلح را دارد، تصريح كرد: اما تا زمان نامحدودي منتظر حضور هند در اين طرح گازي نمي مانيم.
مديرعامل شركت ملي صادرات گاز ايران با اشاره به صادرات گاز ايران به تركيه، ارمنستان و سوآپ گازي مابين آذربايجان و جمهوري نخجوان، بيان كرد: علاوه بر اين هم اكنون دو قرارداد با كشورهاي پاكستان و سوئيس براي صادرات گاز امضاء شده است.
كسايي زاده همچنين با تأكيد بر اينكه هم اكنون بسياري از كشورهاي آسيايي و اروپايي خواستار خريد گاز طبيعي از ايران هستند گفت: در حال حاضر مذاكرات جديد شركت ملي صادرات گاز ايران حداقل با هشت گروه اروپايي و آسيايي در اين رابطه در حال انجام است.

 



به منظور مقابله با افزايش قيمت
 بانك مركزي 5ميليون قطعه سكه بهار آزادي وارد بازار مي كند

رئيس كل بانك مركزي خبر داد: بانك مركزي 5ميليون قطعه سكه ضرب كرده است تا چنانچه قيمت سكه به طور كاذب در بازار افزايش يابد آن را وارد بازار نمايد، اما اين امر به منزله هدر دادن منابع كشور است.
دكتر بهمني همچنين تاكيد كرد: بانك مركزي به بانك هاي خارجي كه بخواهند در ايران بانك و يا شعبه تاسيس كنند، مجوزهاي لازم را ارائه مي دهد، البته اين امر بايد دوطرفه باشد و ايران نيز بتواند در اين كشورها شعبه و بانك تاسيس كند تا موجبات افزايش رقابت فراهم شود، در غيراين صورت پرداخت تسهيلات به صادركنندگان با نرخهاي 15 يا 16 درصد رقابت را كاهش مي دهد. وي بر حركت به سمت خصوصي سازي واقعي، كامل و جامع تاكيد و بيان كرد: اگر به سمت خصوصي سازي حركت نكنيم در آينده با مشكل مواجه خواهيم شد. خصوصي سازي جدائي مالكيت از مديريت و به دنبال ارتقاي كيفيت است.
وي با اشاره به بدهي ايران خودرو به يك هزار و 111 واحد قطعه سازي گفت: اگر اين شركت بدهيهاي خود را به قطعه سازان پرداخت كند، اين شركتهاي قطعه ساز نيز مي توانند بدهيهاي خود را به سيستم بانكي پرداخت و تسويه كرده و از اين طريق بسياري از مشكلات حل خواهد شد. به گفته وي واحد اقتصادي ايران خودرو رقمي معادل دو هزار و 300ميليارد ريال تسهيلات از سيستم بانكي درخواست كرده بود، اما بانك مركزي شرط ارائه تسهيلات به ايران خودرو را منوط به فروش اموال مازاد اين شركت كرد تا از اين طريق بخشي از نيازهاي مالي اين شركت تامين شود.
رئيس كل بانك مركزي از موافقت اين بانك با پرداخت يك ميليارد ريال تسهيلات به ايران خودرو خبر داد و خاطر نشان كرد: همچنين دراين راستا بانك مركزي پيشنهاد كرد كه ايران خودرو سهام بانك پارسيان و برخي شركت ها را بفروشد.

 



سرمايه گذاري 5/3 ميليارد دلاري تركيه در پارس جنوبي

به دنبال اولتيماتوم مديرعامل شركت نفت و گاز پارس به تركيه براي تعيين تكليف قرارداد 3 فاز پارس جنوبي، وزير انرژي تركيه از مشاركت 5/3 ميليارد دلاري اين كشور در فازهاي پارس جنوبي خبر داد.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از رويترز، «تانر ييلديز» وزير انرژي تركيه از درخواست تركيه براي مشاركت 5/3 ميليارد دلاري در پروژه هاي گازي ايران در سفر آتي رجب طيب اردوغان نخست وزير اين كشور خبر داد.
در همين حال هفته گذشته علي وكيلي مديرعامل شركت نفت و گاز از فرصت يكماهه ايران به تركيه براي تعيين تكليف قرارداد فازهاي 22، 23 و 24 پارس جنوبي خبر داده و به خبرنگار مهر گفته بود: در صورتي كه تركها تمايلي به امضاي اين قرارداد نداشته باشند، با ساير شركتهاي داخلي و خارجي مذاكره مي كنيم.
وي با تاكيد بر اينكه براساس تفاهم نامه امضا شده سال قبل تركيه بايد در اين مدت نسبت به اجراي قرارداد اين سه فاز پارس جنوبي نظر خود را اعلام كند، اظهار كرده بود: هم اكنون قرارداد توسعه اين سه فاز پارس جنوبي آماده امضا است.
تفاهمنامه توسعه فازهاي 22 تا 24 پارس جنوبي با سرمايه گذاري تركيه آبان ماه گذشته بين وزارت نفت ايران و وزارت انرژي تركيه امضا شده بود.
براساس اين يادداشت تفاهم 50 درصد گاز توليدي اين سه فاز به تركيه فروخته خواهد شد. در اين تفاهم نامه همچنين مقرر شد اجازه ترانزيت گاز تركمنستان از ايران به تركيه و انتقال گاز ايران به اروپا از سرزمين تركيه به ميزان 35 ميليارد متر مكعب در سال انجام شود

 



وزير نفت: تحريم بنزين ايران تصميم جاهلانه است

وزير نفت موضوع تحريم بنزين ايران را تصميمي جاهلانه از سوي آمريكا عنوان كرد و گفت: مطمئنا اين تصميم بي نتيجه خواهد ماند.
وي با اشاره به اظهارات چندي پيش اوباما رئيس جمهور آمريكا درخصوص توصيه به كشورهاي نفتي منطقه خليج فارس براي فروش نفت خام بيشتر به چين با هدف تحت فشار گذاشتن ايران اظهارداشت: اگر اين كشورها به توصيه اوباما عمل كنند، اين احتمال وجود دارد كه پس از مدتي با تغيير رويكرد و سياست آمريكا، به آنان توصيه شود كه صادرات نفت خام خود به چين را قطع كنند.
به گزارش خبرگزاري فارس، سيد مسعود ميركاظمي تصريح كرد: شركت هاي نفتي چين عاقل تر از آن هستند كه تمامي تخم مرغ هاي خود را در يك سبد قرار داده و منابع انرژي خود را منحصر به چند كشور خاص نمايند.
گفتني است روزنامه وال استريت ژورنال چند روز پيش طي گزارشي از تلاش آمريكا براي تشويق كشورهاي عربي به افزايش صادرات نفت خام خود به چين خبر داد تا بدين وسيله وابستگي چين به واردات انرژي از ايران كاهش يابد.
در همين حال ميركاظمي با اشاره به تصويب طرح تحريم فروش بنزين به ايران از سوي سنا گفت: تحريم بنزين ايران همانند تصميمات بي نتيجه گذشته آمريكا، اين بار هم بي نتيجه خواهد ماند و تاثيري در اقتصاد ايران نخواهد داشت.
مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران نيز با تاكيد بر اينكه هيچ گونه نگراني از تحريم بنزيني ايران توسط آمريكا نداريم، گفته است: با تمهيدات پيش بيني شده امكان تامين بنزين مورد نياز مردم طي چندين ماه متوالي بدون نياز به واردات وجود دارد.

 



ايران و چين براي فروش گاز تركمنستان جايگزين روسيه مي شوند

يك مقام دولتي تركمنستان تاكيد كرد، اين كشور قصد دارد تا ماه دسامبر به منظور كاهش وابستگي به روسيه، دو خط لوله گاز جديد را به ايران و چين احداث نمايد.
به گزارش خبرگزاري فارس، يك مقام دولتي تركمنستان تاكيد كرد، اين كشور قادر است ميزان توليد گاز طبيعي خود را طي سال آينده به بيش از 100ميليارد مترمكعب افزايش دهد.تركمنستان پيش از اين قصد داشت ميزان توليد گاز خود در سال 2009 را به 76 ميليارد مترمكعب برساند ولي شركت گازپروم روسيه مهمترين مشتري گاز اين كشور، واردات گاز از عشق آباد را طي ماه آوريل كاهش داده است. تركمنستان خواستار افزايش قيمت گاز صادراتي به روسيه است.آلكسي ميلر رئيس گازپروم اين هفته به تركمنستان سفر كرد ولي هيچ توافقي بر سر آغاز مجدد صادرات گاز تركمنستان به روسيه حاصل نشده است. تركمنستان قصد دارد تا ماه دسامبر به منظور كاهش وابستگي به روسيه، دو خط لوله گاز جديد را به ايران و چين احداث نمايد.

 



سردار رويانيان خبر داد خروج 13 هزار خودروي فرسوده از ناوگان جاده اي

جلسه مشترك ستاد مديريت حمل ونقل وسوخت كشور با سازمان راهداري و حمل ونقل جاده اي برگزار و مقرر شد براساس تصويبنامه هيئت وزيران در مرحله اول 12 هزار و 813 دستگاه خودروي فرسوده از ناوگان حمل ونقل جاده اي خارج و نوسازي شوند.
به گزارش خبرگزاري مهر، يكي از مصوبات اين جلسه به كارگيري توان بخش خصوصي براي نوسازي ناوگان حمل ونقل جاده اي است كه در اين راستا مقرر شد ستاد مديريت حمل ونقل و سوخت كشور با حمايت اين سازمان نسبت به جذب سرمايه گذار بخش خصوصي اقدام كنند.در اين نشست مشترك، مقرر شد كميته اي با عضويت مديران و كارشناساني از ستاد مديريت حمل ونقل و سوخت كشور و سازمان راهداري و حمل ونقل جاده اي پيگيري مصوبات مربوط به نوسازي ناوگان عمومي جاده اي را برعهده گيرند و ساير نهادها و ارگانهاي ذي ربط در اين كميته راهبردي به عنوان اعضاي ميهمان به تناسب حضور داشته باشند.
محمد رويانيان رئيس ستاد مديريت حمل ونقل و سوخت كشور در اين جلسه با اشاره به تنگناهاي موجود براي نوسازي ناوگان اظهار داشت: ستاد تمام توان خود را در جهت اجراي فوري مصوبه دولت پيرامون نوسازي ناوگان حمل ونقل عمومي كشور با همكاري ساير دستگاه ها به ويژه سازمان راهداري و حمل ونقل جاده اي بكار خواهد بست و شايد در بحث واردات ناوگان خارجي مشكلاتي از جمله برند نوع خودرو و حقوق گمركي وجود داشته باشد اما بايد اين موارد به ترتيب برنامه ريزي و رفع شوند تا زمينه نوسازي ناوگان با كمك توليدكنندگان داخلي و واردات ناوگان خارجي فراهم شود.

 



با تصويب طرح تحول اقتصادي 36 ميليون نفر يارانه نقدي مي گيرند

رئيس مركز آمار ايران از امتياز بندي خانوارها براي بهره مندي از يارانه نقدي در قالب فرم اطلاعات اقتصادي خبر داد و اعلام كرد: حدود 9 ميليون خانوار معادل 36 ميليون نفر از جمعيت كشور (براساس پنج دهك و در صورت تصويب نهايي مجلس) واجد شرايط دريافت يارانه نقدي هستند.
به گزارش مهر محمد مدد درباره نحوه امتيازبندي خانوار براي بهره مندي از يارانه نقدي گفت: مركز آمار ايران با بررسي فرم هاي اطلاعات اقتصادي خانوار كه در سال گذشته اقدام به تكميل اين نوع فرم ها كردند، تمام امتيازبندي ها را انجام داده است.
رئيس مركز آمار ايران افزود: با توجه به اين كه در حال حاضر لايحه هدفمند كردن يارانه ها در مجلس در دست بررسي است ما منتظر مصوبه جديد مجلس هستيم تا پس از روشن شدن تكليف طرح نهايي هدفمندي يارانه ها، در اطلاعات مردم بازنگري دوباره اي انجام دهيم.
مدد تصريح كرد: با توجه به اين كه ما به استناد اطلاعات مردم كدبندي هاي خود را انجام داده ايم بايد منتظر مصوبه جديد مجلس و راي نهايي شوراي نگهبان بمانيم.
وي نحوه امتيازبندي نهايي دهك ها را براساس 5 دهك منوط به نظرنهايي مجلس دانست و افزود: تا هفته آينده مجلس و شوراي نگهبان نظر نهايي خود را اعلام خواهند كرد. مركز آمار بلافاصله از طريق سيستم كدينگ كه با اطلاعات اوليه ايجاد شده است، كار تنظيم نهايي دهك ها و امتيازبندي ها را انجام خواهد داد.
رئيس مركز آمار ايران خاطرنشان كرد: ما براساس اطلاعاتي كه از مردم در اختيار داريم، دهك ها را براساس حداقل تا حداكثر درآمد تعيين كرديم. بر همين اساس، به محض اين كه مصوبه نهايي مجلس در اختيار ما قرار گيرد بر همان اساس از ميزان درآمد پايين به بالا مردم را طبقه بندي مي كنيم و دهك ها نيز مشخص مي شود.
به گفته مدد، در حال حاضر با توجه به اطلاعات موجود، حدود 9 ميليون خانوار معادل 36 ميليون نفر از جمعيت كشور (براساس پنج دهك و در صورت تصويب نهايي مجلس) واجد شرايط دريافت يارانه نقدي هستند.
وي در زمينه افراد و خانوارهايي كه فرم اطلاعات اقتصادي آنان ناقص است، گفت: به زودي به اين گروه ها اعلام مي كنيم كه براي تكميل اطلاعات ناقص و به روز رساني موارد مربوط به خود به كجا مراجعه كنند، بديهي است در آن مقطع، كساني كه اطلاعات ناقص دارند بايد در فرصت تعيين شده به محلي كه متعاقبا اعلام مي شود، مراجعه كنند.

 



گزارش بلومبرگ از وقوع زلزله اقتصادي در اروپا

با وجود مشاهده علايم بهبود در اقتصاد كشورهاي اتحاديه اروپا، اين اتحاديه در مسير رشد تدريجي اوضاع اقتصادي با نرخ بسيار بالاي بيكاري دست و پنجه نرم مي كند.
به گزارش خبرگزاري بلومبرگ نرخ بالاي بيكاري كه در ماه آگوست به 6/9درصد رسيده، اقتصاد كشورهاي اروپايي را با بحران جدي مواجه كرده و بهبود اوضاع اين كشورها را در هاله اي از ابهام قرار داده است.
بنابراين گزارش توليدكنندگان در نشست كميسيون اتحاديه اروپا در بروكسل هشدار دادند كه ممكن است بهبود اوضاع اقتصادي با ادامه روند روزافزون نرخ بيكاري با تزلزل و مشكلات جدي رو به رو شود. خرده فروشي در اروپا براي شانزدهمين ماه متوالي در سپتامبر با سقوط مواجه شد.
كارشناسان با وجود همه نشانه هاي بهبود، اوضاع اقتصاد اروپا را متزلزل مي دانند و احتمال مي دهند كه رشد روزافزون نرخ بيكاري در اين اتحاديه زلزله اجتماعي و طبقاتي را در بين مردم اين كشورها ايجاد كند كه در صورت احتمال وقوع اين پديده خروج از بحران هاي احتمالي كاري بسيار دشوارتر مي شود.
تشديد بحران اقتصادي
در اروپا
بحران اقتصادي و مالي جهان تاثيرات منفي شديدي بر اقتصاد اروپا داشته به طوري كه آمارهاي جديد نشانگر كاهش هزينه هاي مصرفي، كسري بودجه شديد و كاهش صادرات كشورهاي اروپايي است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، افزايش ارزش يورو موجب شده تا ميزان صادرات كشورهاي اروپايي به شدت كاهش يابد و اين كشورها با تراز منفي پرداختها روبرو شوند. كسري تراز پرداختهاي اروپا طي ماه اوت نشانگر وخيم تر شدن اوضاع اقتصادي كشورهاي اروپايي است. موسسات مالي سيتي گروپ، طي گزارشي اعلام كرد، رشد اقتصادي آسيا به غير از ژاپن سريع تر از اروپا و آمريكا خواهد بود. رشد اقتصادي ژاپن، منطقه يورو و انگليس به شدت كند و آرام خواهد بود.
بر اساس اعلام صندوق بين المللي پول رشد اقتصادي آمريكا سال آينده به 5/1 درصد و منطقه يورو به 3/0 درصد خواهد رسيد. آمارهاي اقتصادي حاكي از رشد صفر درصدي ميزان خرده فروشي در اقتصاد انگليس طي ماه گذشته و كاهش شديد صادرات ايتاليا و اسپانيا و افت اعتماد تجاري در فرانسه است. ميزان خرده فروشي در ايتاليا طي ماه اوت نيز با افت 1/0 درصدي روبرو شده است. در عين حال كسري تجاري ايتاليا با كشورهاي اروپايي در اين مدت به كمتر از 513 ميليون يورو رسيده است. اين رقم طي ماه اوت به بيش از 275/3 ميليارد يورو رسيده بود. كاهش واردات ايتاليا عامل اصلي اين مسئله بوده است. ميزان كل واردات اسپانيا نيز طي ماه سپتامبر بيش از 26 درصد كاهش داشته است و صادرات اين كشور نيز نسبت بهسمدت مشابه سال قبل با افت
9/16 درصدي روبرو شده ايت.
افزايش نرخ بيكاري
در 23 ايالت آمريكا
به دنبال ادامه بحران و ركود اقتصادي در آمريكا نرخ بيكاري در 23 ايالت اين كشور طي ماه سپتامبر افزايش داشته است.
به گزارش آسوشيتدپرس، شركتهاي آمريكايي هنوز تمايل چنداني براي استخدام نيروي كار جديد ندارند. از 43 ايالت آمريكا كه آمار بيكاري خود را طي ماه سپتامبر منتشر كرده اند، تنها 7 ايالت با افزايش اشتغال و كاهش بيكاري روبرو شدند.
نوادا، فلوريدا و رود آيلند ماه گذشته با بالاترين نرخ بيكاري از سال 1976 ميلادي روبرو شدند. نرخ بيكاري در واشنگتن و 15 ايالت ديگر آمريكا از مرز 10 درصد گذشته است. ميشيگان با 3،15 درصد بالاترين نرخ بيكاري را در بين ايالتهاي آمريكا در اختيار دارد. پس از آن نوادا با 3/13 درصد و رود آيلند با 13 درصد قرار دارند. نرخ بيكاري ايالت فلوريدا نيز به بيش از 2/12 درصد رسيده است، به اعتقاد كارشناسان اقتصادي، نرخ بيكاري فلوريدا تا سال 2012 به كمتر از 10 درصد نخواهد رسيد.
اخراج 26 هزار كارگر
شركت آلكاتل فرانسه
خبرگزاري فرانسه خبر داد شركت مخابراتي آلكاتل لوسنت فرانسه قصد دارد بيش از يك ششم از 26 هزار نفر از كارمندان خود را در اروپا تا پايان سال آينده اخراج كند.
براساس اين گزارش شركت آلكاتل قرار است 1374 فرصت شغلي در فرانسه، 773 فرصت شغلي در آلمان و 564 فرصت شغلي را نيز در روماني حذف كند. وي افزود: نسبت به پايان سال 2008 بيش از يك ششم نيروي كار شركت آلكاتل در اروپا تا پايان سال 2010 حذف خواهد شد. تا پايان سال 2010 بيش از 4500 نفر از كارمندان شركت آلكاتل فرانسه اخراج خواهند شد.
ژاپن ايرلاينز
در يك قدمي ورشكستگي
رسانه هاي ژاپني پيش بيني كردند، زيان خالص شركت هواپيمايي ژاپن ايرلاينز در سال مالي منتهي به مارس 2010 به بيش از 5،5 ميليارد دلار معادل 500 ميليارد ين خواهد رسيد.
به گزارش روزنامه يوميوري، ژاپن ايرلاينز بزرگترين شركت هواپيمايي آسيا از لحاظ درآمد به شمار مي رود. اين رقم هشت برابر بيشتر از پيش بيني هاي اوليه مقامهاي اين شركت است.
اين وضعيت سبب شده تا كارشناسان، اين شركت را در آستانه ورشكستگي بداند.

 



نرخ جديد نان فانتزي اعلام شد

رئيس اتحاديه نان حجيم و نيمه حجيم از تعيين نرخ جديد نان فانتزي با حذف يارانه نان در راستاي هدفمند كردن يارانه ها خبر داد.
جواد كرمي در گفت وگو با خبرگزاري فارس با بيان اينكه آرد نان فانتزي از يارانه خارج شده است، گفت: براساس نرخ هاي جديد تعيين شده در اتحاديه پس حذف يارانه آرد، قيمت نان باگت 400تومان، نان ساندويچي 200تومان، نان بربري فانتزي با توجه به وزن و ابعاد آن با دو قيمت 400و 500 تومان خواهد بود.
به گزارش فارس، پيش از اين قيمت نان باگت و نان بربري فانتزي 200 تا 250 تومان بوده است.
رئيس اتحاديه نان حجيم و نيمه حجيم با بيان اينكه هدفمند كردن يارانه ها سياست بسيار خوبي است، گفت: اشكالي كه به حذف يارانه آرد نان فانتزي وارد است اين است كه همزمان با حذف يارانه آرد نان فانتزي بايد يارانه آرد نان سنتي هم حذف مي شد.
وي با اشاره به اينكه سهم نان فانتزي در مصرف نان تنها 7درصد است، گفت: اگر قرار است جراحي اقتصادي رخ دهد، اين جراحي بايد در بخش عمده مصرف يعني حذف يارانه آرد نان سنتي رخ دهد چرا كه در اين صورت بازار نان رقابتي مي شود.
كرمي افزود: اگر تنها يارانه آرد نان فانتزي حذف شود در ما ه هاي اول اجراي اين طرح سهم 7درصدي نان فانتزي كاهش پيدا مي كند و باعث ريزش برخي توليدكنندگان نان فانتزي مي شود كه تجربه حذف يارانه آرد نان فانتزي در شهرستانها مويد اين موضوع است.
وي با بيان اينكه هدفمند كردن يارانه آرد باعث ايجاد تحول در حوزه آرد و نان كشور مي شود، گفت: دولت بايد از واحدهاي توليدكننده نان فانتزي كه با اجراي اين طرح متضرر مي شوند حمايت كند.

 



وزير مسكن و شهرسازي تأكيد كرد ضرورت ساخت يك ميليون و 200 هزار واحد مسكوني در سال

شهركرد- خبرنگار كيهان:
وزير مسكن و شهرسازي گفت: بايد تلاش كنيم تا سالانه يك ميليون واحد مسكوني شهري و 200 هزار واحد مسكوني روستايي در كشور ساخته شود.
مهندس علي نيكزاد در جلسه شوراي تأمين استان چهارمحال و بختياري افزود: در عين حالي كه اين تعداد واحد مسكوني در كشور بايد ساخته شود نبايد با چند برابر شدن تورم در اين بخش ساير بخش هاي توليدي تعطيل شده و همه مشغول ساخت مسكن شوند.
وي با اشاره به تأثير مسئله مسكن در اشتغال جوانان گفت: اشتغال و مسكن دو موضوعي است كه براي وزارت مسكن و شهرسازي بسيار حائز اهميت است.همچنين به گزارش ايرنا وزير مسكن و شهرسازي گفت: از سرمايه گذاري خارجي در بخش مسكن استقبال مي كنيم.

 



فرصت دوماهه دادستاني قشم به شركت اماراتي دكل حفاري خود را جمع كنيد

قشم- خبرنگاركيهان:
دادستان قشم گفت: شركت اماراتي دو ماه فرصت دارد تا دكل حفاري خود را از محدوده آب هاي جزيره قشم خارج كند.
جعفر تقي پور افزود: به گل نشستن سكوي حفاري امارات در آب هاي ايران سبب ايجاد مشكلات زيست محيطي و اخلال در تردد شناورهاي دريايي شده است بنابراين شركت مزبور بايد ظرف دو ماه آينده نسبت به انتقال سكوي حفاري خود اقدام كند. در غير اين صورت سكوي مزبور به عنوان مجهول المالك تلقي شده و جهت فروش تحويل ستاد اجرايي فرمان حضرت امام خميني«ره» خواهد شد.
دادستان قشم گفت: دفتر امور بين الملل قوه قضاييه از طريق وزارت امور خارجه كشورمان مكاتباتي با سفير امارات در ايران جهت روشن شدن وضعيت سكوي مذكور انجام داده كه هيچ نتيجه اي در بر نداشته است.
وي تصريح كرد؛ در صورت فروش دكل حفاري بعد از مهلت 2 ماهه بعنوان اموال بلاصاحب يا مجهول المالك از سوي ستاد ياد شده هرگاه مالك اصلي با ارائه اسناد رسمي به آن ستاد مراجعه كند بعد از كسر هزينه هاي جاري پول آن به شركت استرداد خواهد شد.
دكل حفاري اماراتي با 80 متر ارتفاع و 11متر عمق آبخور نوزدهم فروردين ماه سال 87 بر اثر توفان دريايي از محل اصلي خود جدا شده و در ساحل قشم و در آب هاي نيلگون خليج فارس به گل نشسته است

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14