(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 7 آبان 1388- شماره 19498
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
چشم به راه سپيده
رهبر انقلاب در ديدار جمعي از نخبگان كشور: زيرسؤال بردن اصل انتخابات بزرگترين جرم است
تهران در شب ميلاد امام رضا(ع) نورباران مي شود
دبيركل جمعيت هلال احمر كشور: هلال احمر از لحاظ منابع مالي مشكلي ندارد
سخنگوي سازمان هواپيمايي خبر داد اختصاص 15 پرواز فوق العاده به مشهد
قطعات جديد مدح و مناجات در سايت راديو قرآن
يك مقام مسئول در وزارت جهاد كشاورزي خبر داد ارتقاي ميانگين توليد گندم در 20 درصد از مزارع كشور
نماينده مردم كرمانشاه در مجلس شوراي اسلامي: سرمايه هاي زيادي با هدفمند كردن يارانه ها آزاد مي شوند
جهان به يمن قدوم تو نورباران شد
با حضور رئيس مجلس شوراي اسلامي مراسم كلنگ زني طرح حرم تا حرم امروز انجام مي شود
معاون وزير بازرگاني خبر داد صادرات 21 تن زعفران در نيمه اول سال
اخبار ادبي و هنري



چشم به راه سپيده

تو را غايب ناميده اند، چون «ظاهر» نيستي، نه اينكه «حاضر» نباشي.
«غيبت» به معناي «حاضرنبودن»، تهمت ناروائي است كه به تو زده اند و آنان كه بر اين پندارند، فرق ميان «ظهور» و «حضور» را نمي دانند، آمدنت كه در انتظار آنيم به معناي «ظهور» است، نه «حضور» و دلشدگانت كه هر صبح و شام تو را مي خوانند، ظهورت را از خدا مي طلبند نه حضورت را. وقتي ظاهر مي شوي، همه انگشت حيرت به دندان مي گزند با تعجب مي گويند كه تو را پيش از اين هم ديده اند. و راست مي گويند، چرا كه تو در ميان مائي، زيرا امام مائي. جمعه كه از راه مي رسد، صاحبدلان «دل» از دست مي دهند و قرار از كف مي نهند و قافله دل هاي بي قرار روي به قبله مي كنند و آمدنت را به انتظار مي نشينند...
و اينك اي قبله هر قافله و اي «شبروان را مشعله»، در آستانه آدينه اي ديگر كه با ميلاد امام رئوف حضرت امام رضا عليه السلام همزمان است با دلدادگان ديگري از خيل منتظرانت سرود انتظار را زمزمه مي كنيم.
يك كاسه دريا
من نمي گويم نجيب من، به من امضاء بده
در كلاس درس چشمانت مرا هم جا بده
تو مسيحاي زماني من زيادي مرده ام
باز مي خواهم بميرم در دهانم «ها» بده
وعده فردا به مردم درخور شان تو نيست
مستحق حاجتم آقا همين حالا بده
من اگر با تو نباشم واژه بي معني ام
اي كتاب آفرينش تو به من معنا بده
دست در جيب كرم كن اسكناس آبرو!
اي غني در آبرومندي به اين رسوا بده
قطره اي بي دست و پا در راه دريا مانده است
دست او را لطف كن در دامن دريا بده
من كه حافظ، مولوي يا مثل بيدل نيستم
سايه دنبال من افتاده بيا امضاء بده
تشنگي هاي دلم را چشمه، باران بس نشد
خواستي آبش دهي با كاسه دريا بده
سيدجلال موسوي
خاطره گل ها
در آسمان ياد تو، دلها كبوترند
بي وقفه، هر تپش، به هواي تو مي پرند
اي جاري نديدني، اي عطر سبز باغ
گل ها هم از تو خاطره هايي معطرند
اي بارش هميشگي اي ابر بي زوال
از التفات توست اگر ابرها ترند
صبحي كه سر بر آوري از مشرق ظهور
اين ابرهاي خشك، به دستت تو پرپرند
شب را به يك اشاره خود تار و مار كن
اي آن كه چشم هاي تو خورشيدگسترند
حسين عبدي
نبض من
زبان به بند تو آمد، غلاف خواهد كرد
و هفت بند مرا اعتراف خواهد كرد
كسي كه در همه بندهاي من جاريست
صداي نبض مرا با تو صاف خواهد كرد
مني كه خونم اگر پاك شد به نيت عشق
به خون، به راه تو دادن، مصاف خواهد كرد
اگر به قصد خود آويختم به آئينه
هزارتوي درون اختلاف خواهد كرد
دل از هجوم حقيقت تكانده خواهد شد
هزار و يك نفس از تن خلاف خواهد كرد
ولي صداي شكستن از استخوانم رفت
تو آمدي به وجودم، غلاف خواهم كرد!!
سحر زينلي
ترانه ظهور
خوشا كه چشمنان تو را سفر كردن
ز مشرق چشمت، شبي گذر كردن
گذشتن از سمت زلال چشمانت
كنار چشم تو، شبي سحر كن
ز كهكشان تو ستاره نوشيدن
سرود مهرت را دوباره سر كردن
در آسمان تو، خوشا رها بودن
در ارتفاع تو، خوشا خطر كردن
خوشا غريبانه، تو را ثنا گفتن
خوشا نجيبانه، تو را نظر كردن
خوشا خبر دادن ز حضرت چشمت
حديث غيبت را خلاصه تر كردن
تو تا برون آيي ز پرده غيبت
ظهور چشمت را ترانه سر كردن
بيا بپيمايم فراز چشمت را
خوشا كه چشمان تو را سفر كردن
رضا اسماعيلي

 



رهبر انقلاب در ديدار جمعي از نخبگان كشور: زيرسؤال بردن اصل انتخابات بزرگترين جرم است

رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار با جمعي از نخبگان دانشگاهي زير سوال بردن انتخابات را بزرگترين جرم دانستند.
حضرت آيت الله خامنه اي، پس از سخنان شماري از نخبگان جوان، ديدار با جوانان فرزانه را مثل هميشه بسيار شيرين و اميدبخش خواندند و تأكيد كردند: جوانان نخبه و تحصيلكرده اي كه فرزانگي را با تعهد و احساس مسئوليت همراه كرده اند حقيقتاً اميد اصلي كشور و عامل اساسي تحقق آينده درخشان ايران محسوب مي شوند.
رهبر انقلاب اسلامي، با اشاره به اينكه ديدگاهها و پيشنهادهاي نخبگان جوان هر سال در مقايسه با سال قبل برتر و عميق تر مي شود افزودند: اين واقعيت نشان دهنده توجه جوانان به مسائل اساسي كشور و نشانه و معناي پيشرفت است و مسئولان بايد با توجه به اين حقايق، براي آينده برنامه ريزي و اقدام كنند.
ايشان، تأكيد نخبگان جوان بر مسائلي نظير ضرورت حركت براساس نيازهاي ملي و بومي، توجه به عنصر معنويت ديني، تقويت فرهنگ صحيح نخبگي و اخلاقي شدن جامعه را نكاتي بسيار مهم برشمردند و خاطرنشان كردند: شنيدن اين نكات بسيار تعيين كننده از زبان نخبگان جوان، هر انسان متفكر، آگاه و متعهد را به يقين مي رساند كه شجره طيبه نظام اسلامي و اين جامعه اصيل، در پرتو همين پيشرفت محسوس «مادي - معنوي - علمي و اخلاقي»، حتماً به اهداف خود خواهد رسيد.
رهبر انقلاب اسلامي، با اشاره به روشن شدن تدريجي برخي حقايق خاطرنشان كردند: واقعيت اين است كه نظام اسلامي درگذر از حوادث پرفراز و نشيب سي سال اخير از جمله حوادث سياسي اخير، و به علت مقاومت در مقابل هجوم بي سابقه، همه جانبه و مستمر قدرتهاي امنيتي، سياسي، رسانه اي و تبليغاتي جهان، از نوعي مصونيت برخوردار و به مجموعه اي مستحكم و ضدضربه تبديل شده است.
حضرت آيت الله خامنه اي، توطئه هاي دشمنان ملت ايران را واقعيتي انكارناپذير خواندند و يادآور شدند البته ممكن است كسي كه در داخل، محور و هم جهت با اين توطئه ها قرار گرفته، خودش متوجه اين ماجرا نباشد اما اين مسئله، واقعيات را عوض نمي كند.
ايشان، جنجال سازي و لفاظي را باعث پيچيده تر شدن مشكلات دانستند و با اشاره به برخي مسائل قبل و بعد از انتخابات افزودند: آزادانديشي واقعي با اقداماتي مانند ايجاد كرسي هاي آزاد «فكري - سياسي» و معرفتي در دانشگاهها و بحث منطقي دانشجويان براي درك حق و حقيقت محقق مي شود.
حضرت آيت الله خامنه اي بحث منطقي، جوگير نشدن و بي توجهي به تشويق ها يا تعريضهاي دشمنان، شنيدن سخنان مختلف، آزادانه فكر كردن و برگزيدن بهترين سخنان را مبناي پيشرفت حقيقي و عناصر آزادي واقعي دانستند و تأكيد كردند: اگر غير از اين شد بايد منتظر حوادث و آشفتگي ها بود همانگونه كه جنجال قبل از انتخابات به جنجال بعد از انتخابات منجر شد بخصوص وقتي كه دست بيگانه هم در مسائل دخالت كرد.
حضرت آيت الله خامنه اي، انصاف در انتقاد را ضروري دانستند و افزودند: البته اگر صدا و سيما مي توانست واقعيات و پيشرفتهاي كشور را بطور كامل، بدرستي و با هنرمندي منعكس كند، اميد نسل جوان به آينده و خشنودي و سرافرازي مردم، به مراتب بيش از وضع فعلي بود اما بهرحال در انتقاد از هر مسئله و دستگاهي بايد انصاف را هم در نظر گرفت.
حضرت آيت الله خامنه اي، اصلي - فرعي نكردن مسائل را از جمله عوامل غيرمنصفانه عمل كردن برخي مطبوعات خواندند و افزودند: البته مسائل فرعي نيز كم اهميت نيست اما در حوادث پس از انتخابات، اصل انتخابات و حضور پرعظمت و نصاب شكن مردم، مسئله اصلي و بقيه مسائل فرع بود اما عده اي با بي انصافي بگونه اي ديگر عمل كردند.
رهبر انقلاب اسلامي، زير سئوال بردن اصل انتخابات را بزرگترين جرم خواندند و با انتقاد از بي توجهي برخي به اين جرم افزودند: همان فرداي انتخابات عده اي بدون دليل و استدلال، آن انتخابات عظيم را دروغ خواندند آيا اين جرم كمي است؟
ايشان افزودند: دشمن هم از اين بي انصافي حداكثر استفاده را كرد و در داخل هم عده اي كه از اول با نظام اسلامي موافق نبوده اند با توجه به صحنه گرداني و ميدانداري برخي از عناصر خود نظام، فرصت را مغتنم شمردند و آن حوادث پيش آمد.
رهبر انقلاب اسلامي با اعلام برخي مسائل پشت صحنه، به دادن پيغام به عناصرصحنه گردان در اولين ساعات پس از انتخابات اشاره كردند و افزودند: در همان ساعات اول به آنها پيغام خصوصي دادم كه شما در حال شروع برخي مسائل هستيد اما ديگران از آن ها سوءاستفاده مي كنند و شما نمي توانيد ماجرا را كنترل كنيد و همانطور هم شد. در حاليكه كساني كه وارد عرصه سياست مي شوند بايد مثل شطرنج باز ماهر، حركات و تغييرات بعدي عرصه را نيز محاسبه و پيش بيني كنند.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به سخنانشان در نماز جمعه پس از انتخابات افزودند: ابتدا پيغام خصوصي و نصيحت لازم داده شد اما وقتي انسان ناچار مي شود برخي مسائل را علناً نيز ابراز مي كند.
ايشان با اشاره به مخالفت و خط زدن شعار مرگ بر اسرائيل و مرگ بر امريكا در برخي حوادث اخير سئوال كردند: معناي واقعي اين مسائل چيست؟
حضرت آيت الله خامنه اي همچنين مواجه كردن مجموعه اي از مردم با نظام و كشور را آن هم در حاليكه اين مجموعه، صادقانه و بدون سوءنيت وارد ميدان انتخابات شده بودند، خلافي بزرگ دانستند.
ايشان درباره انتقاد از رهبري نيز خاطرنشان كردند: البته انتقادها هم اكنون نيز بيان مي شود و بنده هم آنها را دريافت مي كنم.
رهبر انقلاب اسلامي، در بخش ديگري از سخنان خود پيشرفتهاي كنوني كشور را برآيند برنامه ريزيهاي گذشته و تلاشهاي جاري برشمردند و افزودند: بينش سياسي و رسوخ مفاهيم و مباني ديني در عمق انديشه هاي جوانان نشان مي دهد كه نسل جوان امروز را نمي توان متوقف كرد و اين حقيقت ناب ضامن استمرار پيشرفت كشور است.
ايشان، علم و تحقيق را رمز پيشرفت و اقتدار هر كشور ناميدند و خاطرنشان كردند: بيگانگان با درك اين مسئله، محيط هاي دانشگاهي و دانشجويي را آماج توطئه قرار داده اند تا به هر شكل ممكن در روند فعاليتهاي علمي اختلال ايجاد كنند و جوانان عزيز و باهوش، نگذارند اين تير دشمن، به هدف بخورد.
رهبر انقلاب اسلامي، استقلال حركات و فعاليتهاي علمي - هنري و سياسي كشور از خارج را لازمه استقلال واقعي ملت دانستند و با توصيه مؤكد به جوانان نخبه براي شكرگذاري نعمت هوش و استعداد خدا دادي افزودند: شناخت نعمت، درك الهي بودن آن و استفاده از آن در جهت صحيح، سه عنصر اصلي شكر نعمات الهي هستند.
ايشان، مسئولان را هم به شكرگذاري نعمت وجود نخبگان فراخواندند و تأكيد كردند: بايد از مجموعه عزيز و محترم نخبگان در جهت صحيح و پيشرفت واقعي كشور بهره برد.
در اين ديدار همچنين معاون علمي و فناوري رياست جمهوري و رئيس بنياد ملي نخبگان با اشاره به برگزاري سومين همايش نخبگان جوان كشور اعلام كرد: بنياد نخبگان براي شناسايي و حمايت مستمر از نخبگان علمي - فرهنگي - قرآني و ادبي سراسر كشور برنامه هاي مختلفي را در دست برنامه ريزي يا اجرا دارد.
دكتر سلطانخواه ارتقا و ثمردهي عيني تلاش هاي نخبگان را در جامعه محور سومين همايش نخبگان اعلام كرد و افزود: براي حمايت بيشتر از مبتكران و نوآوران لايحه اي تهيه و تقديم مجلس شده است كه اميدواريم با تصويب آن گام مهمي براي حمايت از نوآوري علمي در كشور برداشته شود.
شماري از نخبگان علمي - فرهنگي - ادبي كشور نيز صبح ديروز در ديدار صميمانه صدها نفر از نخبگان علمي - فرهنگي كشور با حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي، ديدگاهها و پيشنهادهاي خود را درباره مسائل مختلف با ايشان در ميان گذاشتند.
در ابتداي اين ديدار آقايان و خانم ها
- محمدهادي فروغمند عراقي، دارنده مدال طلاي ملي و طلاي المپياد جهاني كامپيوتر، دانشجوي دكتراي بيوانفورماتيك دانشگاه تهران
- راضيه طبائيان، دانش آموخته رتبه اول رشته روانشناسي - دانشجوي دكتراي دانشگاه اصفهان
- فرشيد اميري، نفر برتر جشنواره شيخ بهايي و جشنواره جوان خوارزمي
- سيدپيمان شريعت پناهي، دارنده طلاي ملي و نقره المپياد جهاني فيزيك، دانشجوي دكتراي فيزيك دانشگاه صنعتي شريف
- سماء گليايي، دارنده طلاي ملي و برنز المپياد جهاني كامپيوتر، دانشجوي دكتراي مهندسي كامپيوتر دانشگاه تربيت مدرس
- سيداحسان آذرم سا، دارنده طلاي ملي و برنز المپياد جهاني رياضي، دانشجوي رشته مهندسي برق دانشگاه صنعتي شريف.
- زهرا محمودي، دانشجوي نمونه كشوري در سال 87 رشته هنر نقاشي، دانشجوي كارشناسي ارشد دانشگاه تربيت مدرس
- محمود وحيد نيا، دانشجوي رياضي دانشگاه صنعتي شريف
به بيان ديدگاههاي خود پرداختند.
نكات مهمي كه نخبگان جوان در ديدار با رهبر انقلاب اسلامي مطرح كردند به اين شرح است:
- لزوم ترسيم تصويري روشن از آينده مبتني بر تمدن اسلامي - ايراني و تبيين نيازهاي راهبردي كشور به منظور جهت دهي كلان به تلاشهاي نخبگان
- تقويت بيشتر فرهنگ، تعهد، مشكل گشايي اجتماعي و اصلاح و ارتقاي جامعه در ميان نخبگان
- توجه كامل به جوهره و متون اصيل اسلامي به عنوان منابعي بسيار قوي براي ارتقاي سطح علوم انساني در كشور و در جهان
- توجه به عنصر معنويت ديني در فعاليتهاي علمي پژوهشي
- تقويت و حمايت كافي از شركتهاي دانش بنيان
- پيشنهاد تشكيل مركزي براي سياست گذاري هاي كلان و بلندمدت علمي
- ضرورت تعميق و اثرگذاري بيشتر جنبش نرم افزاري و توليد علم
- برنامه ريزي براي حمايت دراز مدت از نوآوران و مبتكران بزرگ در دانشگاهها و مراكز علمي
- استفاده از هنر و ظرفيتهاي آموزش و پرورش براي ايجاد و تقويت روحيه نوآوري در جامعه
- ضرورت اقدام برنامه ريزي شده و هدفمند براي ايجاد تحول در ديدگاه جامعه نسبت به هنر
- ضرورت تقويت فضاي نقد و نقادي
- لزوم اخلاقي شدن جامعه.

 



تهران در شب ميلاد امام رضا(ع) نورباران مي شود

مدير كل فرهنگي شهرداري تهران گفت: همزمان با شب و روز ميلاد امام رضا(ع) بيش از 300 جشن در مناطق مختلف شهر تهران برگزار مي شود.
به گزارش واحد مركزي خبر، عبادالله رمضاني افزود: اين جشن ها در قالب سامانه هاي نشاط در بوستانهاي مهم 371 محله فضاي شاد و مفرحي را در شب و روز ميلاد براي شهروندان تهراني فراهم مي كند.
وي همچنين با اشاره به نورپردازي ويژه ميلاد امام هشتم(ع)، برگزاري شب شعر هشتمين خورشيد در منطقه 2، جشنواره مهر هشتم در منطقه 13، مسابقات نقاشي ضامن آهو و كتابخواني امام رئوف ويژه كودكان و نوجوانان در مناطق 22 گانه، ديدار با خانواده هاي شهداي مناطق (هر منطقه 8 خانواده) را از ديگر برنامه ها برشمرد.
مدير كل فرهنگي شهرداري تهران در خصوص برنامه هاي دهه كرامت در پايتخت گفت: به همين منظور 22 عنوان برنامه از شب ميلاد حضرت معصومه تا ميلاد امام رضا(ع) در پايتخت در حال برگزاري است كه جشن هاي ويژه كرامت در سطح مدارس دختران و پسران، برگزاري تور گردشگري و زيارتي، نمايشگاه كتاب چشمه رضوي، ويژه برنامه هاي جشن شكوه همدلي در مدارس و
هويت بخشي به سيماي بصري شهر با مضامين مرتبط از جمله اين برنامه هاست.

 



دبيركل جمعيت هلال احمر كشور: هلال احمر از لحاظ منابع مالي مشكلي ندارد

زنجان- خبرنگار كيهان:
دبيركل جمعيت هلال احمر كشور گفت: هلال احمر جمهوري اسلامي ايران از لحاظ منابع مالي از توانمندي مناسبي برخوردار است.
دكتر سيداحمد موسوي در ديدار با مديرعامل جمعيت هلال احمر استان زنجان افزود: به دليل كاستي هاي برنامه اي نمي توانيم از منابع انساني بهره مناسب ببريم.
وي افزود: در بحث منابع لجستيك اين جمعيت در 3 سال گذشته توانسته است هر سال حدود 200 الي 300 خودرو آمبولانس و خودروهاي نجات به ناوگان ترابري تزريق كند.

 



سخنگوي سازمان هواپيمايي خبر داد اختصاص 15 پرواز فوق العاده به مشهد

سخنگوي سازمان هواپيمايي از اختصاص 15 پرواز فوق العاده در مسير تهران-مشهد براي جابجايي زائران امام رضا(ع) در آستانه ميلاد اين امام همام خبر داد.
به گزارش فارس، رضا جعفرزاده با اعلام اين خبر افزود: به دليل ازدحام و افزايش تقاضاي سفر به مشهدمقدس به مناسبت ميلاد حضرت امام رضا(ع)، سازمان هواپيمايي كشوري بنا به درخواست شركت هاي هواپيمايي، جهت افزايش خدمات رساني به علاقه مندان زيارت امام هشتم(ع) با افزايش 15 پرواز فوق العاده تهران-مشهد-تهران، علاوه بر پروازهاي برنامه اي موافقت كرده است.
وي همچنين ضمن رد هرگونه افزايش قيمت بليت هواپيما گفت: چنانچه مورد مستندي درخصوص گران فروشي به اين سازمان گزارش شود به طور حتم برخورد قانوني خواهد شد.
مدير روابط عمومي سازمان هواپيمايي كشوري تصريح كرد: مسافران مي توانند هرگونه پيشنهاد، انتقاد و يا شكايت خود را با سامانه 1870 سازمان هواپيمايي كشوري مطرح كنند.

 



قطعات جديد مدح و مناجات در سايت راديو قرآن

به زودي قطعات جديدي از مناجات، مدايح نبوي و اهل بيتي بر روي سايت راديو قرآن قرار مي گيرد.
به گزارش روابط عمومي راديو قرآن، چندي پيش حسن خانچي از قاريان و مبتهلين ممتاز كشور، تعدادي از آثار خود را كه در ماهشهر و اهواز توليد شده، به راديو قرآن و شنوندگان آن اهداء نمود.
اين قطعات به مناسبت ايام بر روي سايت راديو قرآن قرار گرفته و شامل موضوعاتي چون مناجات، منقبت پيامبر اكرم (ص)، نماز، مدح اهل بيت (ع) است كه با توليد جذاب حسن خانچي در دسترس كاربران قرار دارد و مي توانند با مراجعه به سايت wwwradioquranirاز آن استفاده نمايند.

 



يك مقام مسئول در وزارت جهاد كشاورزي خبر داد ارتقاي ميانگين توليد گندم در 20 درصد از مزارع كشور

تبريز- خبرنگار كيهان:
طرح جامع پنج ساله ارتقاي ميانگين توليد گندم در يك ميليون و 375 هزار و 784 هكتار از اراضي كشور اجرا مي شود.
مديركل دفتر ترويج و بهبود نظام هاي ترويجي وزارت جهاد كشاورزي با اعلام اين خبر گفت: براي اجراي اين طرح در سال جاري، بعنوان اولين سال اجراي آن، پوشش اين مقدار اراضي با 355 هزار و 624 نفر بهره بردار و رسيدن به 288 هزار و 730 تن افزايش توليد با به كارگيري 5 هزار و 927 نفر كارشناس در قالب شركت هاي خدمات مشاوره اي فني و مهندسي كشاورزي برتر، در نظر گرفته شده است.
محمدعلي نوروززاده افزود: طرح جامع ترويجي ارتقاي ميانگين توليد محصول گندم در سطح پيش از يك ميليون هكتار مساحت كه 20 درصد مزارع گندم آبي و ديمي كشور را شامل مي شود با اعتباري بالغ بر بيش از 524 ميليارد و 603 ميليون ريال عملي خواهد شد و نرخ بازدهي آن براساس نسبت درآمد به هزينه متوسط حدود 6/1 برآورد شده است.
وي خاطرنشان كرد: برنامه عملياتي ترويج و آموزش كشاورزان به صورت اقدام در مزرعه انجام مي شود و براي اجرايي كردن طرح، براي هر 150 هكتار مزارع ديم يك نفر كارشناس و براي مزارع آبي هر 100 هكتار يك كارشناس فني يا خبره كشاورزي، به منظور آموزش و ترويج، مورد نياز خواهد بود.
نوروززاده ادامه داد: طرح 5 ساله بوده و بعد از گذشت اين مدت و اجراي برنامه هاي تنظيم بندي شده سالانه، اهداف آن تحقق خواهد يافت و تأثير چشمگيري در روند توليد و كاهش پرت محصول، در سطح كشور عملي مي گردد.
وي افزود: گروهي از توليدكنندگان زيربخش هاي كشاورزي، موفق شده اند با بهره گيري مطلوب از منابع توليد و به كارگيري دانش فني كشاورزي به كميت و كيفيت مناسبي از توليد دست يابند و در اكثر موارد تا 7 برابر متوسط راندمان توليد كشوري در محصولات مختلف، به توليد مي پردازند.
وي تاكيد كرد: افزايش ميانگين عملكرد محصول در سطح كشور براي مرحله اول آن 10 درصد افزايش در ميزان توليد و در سطح 20درصد مزارع كشت آبي و ديم كشور، هدف گذاري شده است.

 



نماينده مردم كرمانشاه در مجلس شوراي اسلامي: سرمايه هاي زيادي با هدفمند كردن يارانه ها آزاد مي شوند

كرمانشاه - خبرنگار كيهان:
با توجه به اينكه 70 درصد يارانه ها صرف افراد متمكن جامعه مي شود، ادامه اين روند هم اقتصاد ناپايدار را به دنبال دارد و هم نظام توليد و مصرف را در كشور مختل مي كند.
محمد كرمي راد نماينده مردم كرمانشاه در مجلس شوراي اسلامي با بيان اين مطلب افزود: اجراي طرح هدفمند كردن يارانه ها مي بايست در دولت هاي قبلي اجراء مي شد، بنابراين اجراي اين طرح حياتي نشان از ريسك پذيري و شجاعت دولت محترم دارد. وي گفت: طي 9 ماه گذشته نمايندگان مجلس و كارشناسان اقتصادي هزاران ساعت كاري را صرف كردند تا اين طرح با عدالت جامعه محقق شود.
كرمي راد در بخشي از سخنانش اظهار داشت: با اجراي طرح هدفمند كردن يارانه ها در كشور سرمايه هاي زيادي آزاد خواهد شد و دولت موظف است كه طي 5 سال از محل آزادسازي اين پولها به 5 دهك جامعه كمك هزينه پرداخت كند. وي سرانه پرداختي يارانه ها را براي هر نفر 300 هزار تومان در سال عنوان كرد و گفت: عملياتي كردن اين طرح و فرهنگ سازي در راستاي درست مصرف كردن در كشور يك امر لازم و ضروري است و نگراني براي مردم ايجاد نخواهد كرد. وي در پايان تصريح كرد: هدفمند كردن يارانه ها به پيشبرد اقتصادي كشور منجر خواهد كرد.

 



جهان به يمن قدوم تو نورباران شد

مشهد - خبرنگار كيهان:
در آستانه ولادت هشتمين اختر تابناك آسمان امامت و ولايت كه با هشتمين روز ماه هشتم سال مصادف گشته است مردم خود را براي برگزاري هر چه باشكوه تر جشن ميلاد امام رئوف آماده مي كنند.
خبرهاي رسيده از مشهدالرضا حاكي است علاقمندان و عاشقان خاندان عصمت و طهارت از گوشه و كنار كشور براي زيارت بارگاه منور و ملكوتي ثامن الحجج خود را به اين شهر رسانده اند.
كساني كه توانسته اند در اين روزها خود را به حرم مطهر رضوي برسانند نائب الزياره مشتاقاني گشته اند كه فرصت آن را نيافته اند كه براي پابوسي بارگاه امام رئوف خود را به مشهد مقدس رسانده و عشق خود را به آن حضرت ابراز كنند.
تلاش كودكان و نوجوانان مشهد مقدس كه مجاور ثامن الائمه محسوب مي شوند براي چراغاني شهر بر زيبايي اين ايام افزوده است.
از مساجد و حسينيه ها و نيز گوشه گوشه مشهد مقدس صداي مديحه سرايي مي آيد و شادي همه جاي اين شهر مقدس را فرا گرفته است.
گزارش روابط عمومي موسسه جوانان آستان قدس رضوي نيز حاكي است امام زاده هاي شهرهاي نيشابور، تربت حيدريه، سبزوار و چناران در تدارك برگزاري هر چه باشكوه تر جشن هاي ميلاد امام رضا(ع) هستند.
بقعه بي بي شطيطه در نيشابور 6 آبان ماه ميزبان «كاروان مهر هشتم» بود.
همچنين در بقعه بي بي حسينيه در شهرستان تربت حيدريه هم مراسم جشن بزرگي با سخنراني حجت الاسلام والمسلمين سقاي بي ريا مشاور رئيس جمهور در امور روحانيت برگزار خواهد شد.
در شهرستان سبزوار و امام زاده شعيب اين شهر نيز آيت الله موحدي كرماني عضو مجلس خبرگان رهبري سخنراني خواهد كرد.
گفتني است امام زاده عبدالله چناران نيز در روز ميلاد ثامن الائمه ميزبان كاروان مهر هشتم خواهد بود.
معرفي كتاب سال رضوي
مهارت هاي زندگي در سيره رضوي به عنوان يكي از جديدترين آثار توليدي موسسه جوانان آستان قدس رضوي رتبه برگزيده دومين جشنواره انتخاب كتاب سال رضوي را در بين آثار شركت كننده به خود اختصاص داد.
دومين جشنواره انتخاب كتاب سال رضوي كه در 5 بخش «تاريخ و جغرافيا»، «دين»، «كودك و نوجوان»، «ادبيات فارسي» و «ادبيات عربي» برگزار شد، با اعلام 17 اثر برگزيده در مجموع بخش ها، به كار خود پايان داد.
در اين گزارش آمده است: كتاب مهارتهاي زندگي در سيره رضوي تاليف دكتر محمدرضا شرفي، از محصولات موسسه جوانان آستان قدس رضوي، از بين 90 اثر رسيده به دبيرخانه اين جشنواره، يكي از 6 اثر برگزيده حوزه دين شناخته شد.
اين اثر رضوي به ارائه مصاديقي روشن از انديشه و سيره علمي و عملي امام رضا (ع) در عرصه هايي همچون «مهارتهاي ذهني، شناختي»، «مهارتهاي ارتباطي اجتماعي» و «مهارتهاي خانوادگي، تربيتي» پرداخته است.

 



با حضور رئيس مجلس شوراي اسلامي مراسم كلنگ زني طرح حرم تا حرم امروز انجام مي شود

قم - خبرنگار كيهان:
مراسم كلنگ زني طرح حرم تا حرم امروز (پنج شنبه) با حضور دكتر علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي و نماينده مردم قم برگزار مي شود.
طرح حرم تا حرم (حرم مطهر حضرت معصومه«س» تا مسجد مقدس جمكران) به طول هفت كيلومتر، مصوب سال 1374 در سفر رهبر معظم انقلاب به قم است كه اين طرح در حال حاضر در مرحله تملك و خريد اراضي و ساختمان هاي واقع در اين طرح است كه تاكنون 90 درصد تملك مرحله اول اين طرح، از حرم مطهر تا ميدان معلم انجام شده است.

 



معاون وزير بازرگاني خبر داد صادرات 21 تن زعفران در نيمه اول سال

مشهد- خبرنگار كيهان:
معاون وزير بازرگاني و رئيس كل سازمان توسعه تجارت ايران گفت: در 6 ماهه ابتدايي سال جاري 21 تن زعفران به كشورهاي جهان صادر شده است.
مهندس بابك افقهي در همايش علمي تخصصي چهارمين جشنواره ملي زعفران در شهرستان زاوه افزود: ارزش صادرات اين ميزان زعفران 7/58 ميليون دلار بوده و براي 84 هزار نفر ساعت كار مولد در حوزه بسته بندي ايجاد شده است.
وي با اشاره به اين كه 95 درصد زعفران دنيا در ايران توليد مي شود ضرورت كمك دولت به كشاورزان و توسعه زيرساخت ها را مورد تأكيد قرار داد وگفت: كمبود توجه جدي به امر آموزش، قاچاق پياز زعفران به كشورهاي ديگر، پايين بودن راندمان توليد، خرده مالكي، عدم توجه به بسته بندي و وجود زعفران تقلبي و نوسانات شديد قيمت در بازار از جمله مشكلات فراروي زعفران است.
وي ضمن برشمردن برنامه هاي دولت براي توسعه زعفران افزود: انعقاد تفاهم نامه هاي همكاري در حوزه استاندارد وبهداشت فيمابين ايران و برخي از كشورهاي هدف افزايش ميزان عوارض صادراتي و تعميم آن به بسته بندي هاي كوچك ازجمله اين برنامه هاست.
دكتر علي توكلي رئيس مركز تحقيقات كشاورزي و منابع طبيعي جهاد كشاورزي خراسان رضوي نيز در اين همايش با بيان اين كه توليد زعفران در كشور ما در واحد سطح پايين است استفاده استفاده از پياز مناسب را مورد تأكيد قرار داد و گفت: ضروري است هزينه هاي توليد زعفران كاهش يافته و با استفاده از پروژه هاي تحقيقاتي كيفيت و كميت آن افزايش پيدا كند.
مدير باغباني سازمان جهاد كشاورزي خراسان رضوي در ابتداي اين همايش گفت: شهرستان زاوه با 7000 هكتار سطح زيركشت، بيشترين سطح زيركشت زعفران را در كشور و جهان داراست.
گفتني است در همايش علمي تخصصي چهارمين جشنواره ملي زعفران، هفت مقاله علمي تخصصي مرتبط با مباحث مربوط به توليد فرآوري و صادرات زعفران ارائه گرديد.

 



اخبار ادبي و هنري

يك نويسنده: نويسندگان متعهد
در اين برهه حساس به كمك انقلاب بيايند
نويسنده كتاب «انجمن مخفي» بر حمايت نويسندگان متعهد از انقلاب در اين برهه حساس زماني تاكيد كرد.
احمد شاكري در بخشي از مصاحبه با فارس با اشاره به حوادث اخير در كشور گفت: اتفاقات خوب و تلخي افتاد. در وقايع اخير شاهد بوديم كه برخي خبرگزاري ها از نويسندگاني كه صاحب نفوذ بودند مي خواستند كه اعلام موضع كنند و به شأن و هويت و وظيفه خود به عنوان خواص در اين برهه عمل كنند. اما برخي از اين افراد مي خواستند اسمي از آنها برده نشود و عملاً در بيان راي شان ابا داشتند يا حرف هاي دو پهلو و بي فايده مي زدند، در حالي كه در كمال تعجب نويسندگاني در اين حوزه وارد شدند و حرف زدند كه اساساً فكر نمي كرديم اين افراد جزو نويسندگان متعهد باشند يا در اين برهه حساس به كمك انقلاب بيايند ولي به كمك آمدند و حتي كتاب هايشان توسط ناشر و كتابفروشان تحريم شد اما ايستادند و حرف خود را زدند.
انتصاب مديركل روابط عمومي وزارت ارشاد
مدير جديد روابط عمومي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي منصوب شد.
با حكم وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، حميدرضا فرزاد به سمت مديركل روابط عمومي اين وزارتخانه منصوب شد.
پيش از اين ناصر بهرامي راد مديريت روابط عمومي اين وزارتخانه را برعهده داشت.
آغاز جشنواره فيلم هاي اسلامي روسيه با سه فيلم ايراني
پنجمين جشنواره فيلم هاي اسلامي روسيه (منبر طلايي) با حضور سه فيلم از ايران آغاز به كار كرد.
به گزارش فارس، برگزاركنندگان اين جشنواره تنها به فيلم هايي كه در آن صحنه هاي خشن و غيراخلاقي نباشد و در آن فرهنگ دوستي و اصول اخلاقي و انساني ترويج شود، اجازه حضور در اين جشنواره را مي دهند.
فيلم هاي «سوپر استار»، «چراغي در مه» و «يك وجب از آسمان» از كشور ايران در جشنواره منبر طلايي به نمايش درمي آيند.
در بخش مسابقه جشنواره منبر طلايي 12 فيلم بلند، 14 مستند و 8 فيلم كوتاه روي پرده مي رود.
آغاز دومين نمايشگاه تخصصي كتاب دانشگاهي
دومين نمايشگاه تخصصي كتاب دانشگاهي با حضور جمعي از مسئولين فرهنگي كشور و بيش از 250 ناشر شنبه 9 آبان در مركز آفرينش هاي فرهنگي هنري كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان افتتاح مي شود.
در اين نمايشگاه 18 هزار عنوان كتاب با موضوعات پزشكي، علوم و فنون مهندسي، علوم پايه، علوم انساني و هنر عرضه خواهد شد.
بنابراين گزارش، از برنامه هاي جنبي اين نمايشگاه مي توان به برگزاري چهار جلسه نشست و سخنراني اشاره كرد كه چهار استاد دانشگاه، جنبه هاي مختلف حقوق مالكيت فكري و ادبي در حوزه نشر و كتاب را بررسي مي كنند.
رقابت آثار دانشجويان با موضوع فقر و غنا
مراسم پاياني دومين جشنواره فرهنگي - دانشجويي «فقر و غنا»، يادواره امام خميني(ره)، نخستين جشنواره مستندسازي مهرباران سه شنبه، در تالار ابن سيناي دانشكده علوم پزشكي دانشگاه تهران برگزار شد.
مقاله نويسي، عكس، كاريكاتور، داستان كوتاه و شعر رشته هايي بود كه دانشجويان با موضوع فقر و غنا در آن رقابت نمودند.
برگزيدگان جشنواره مستندسازي مهرباران نيز در بخش هاي گزارش مكتوب، نشريات مكتوب و مجازي، مجموعه خاطرات، فيلم مستند و عكس روايي در قالب هاي گروه هاي خيريه و جهادي در اين مراسم معرفي شدند.
جلسه براي توجه بيشتر صدا و سيما به كتاب
نشست مشتركي از مديران شبكه هاي راديويي و تلويزيوني رسانه ملي با محسن پرويز معاون امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي روز شنبه 9 آبان ماه برگزار مي شود.
اين نشست با هدف هماهنگي بيشتر در برگزاري هفته كتاب و معرفي برنامه هاي اين هفته برگزار خواهد شد.
هفدهمين دوره هفته كتاب جمهوري اسلامي ايران از 23 تا 30 آبان ماه در سراسر كشور برگزار خوا هد شد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14