(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 10 آبان 1388- شماره 19500
 

كوتاه اقتصادي
بهمني خبر داد تشكيل تيم ويژه وصول مطالبات بانكي
براي دريافت يارانه ها 36 ميليون نفرصاحب حساب عدالت مي شوند
برنامه هاي اصلاح الگوي مصرف سازمان بازرسي در 4 بخش پيگيري مي شود
حساب عدالت
براي اولين بار در كشور طرح شناسايي فراريان مالياتي اجرا مي شود
انتقال گاز تركمنستان به ايران افزايش مي يابد
از سال آينده تمام گذرنامه ها الكترونيكي مي شود
عليرغم مخالفت آمريكا وزير انرژي تركيه : توافقات اخير تهران اجرايي مي شود
صد ورفرش هاي عشايري ايران به آمريكا
ورشكستگي 9 بانك آمريكايي در يك روز
تمديد مهلت پرداخت عوارض تا پايان آبان



كوتاه اقتصادي

¤ براساس توافقي كه بين ايران و تركيه انجام شد، قرار است پالايشگاه جديد نفت خامي در منطقه شمال ايران با هزينه 2 ميليارد دلار تاسيس شود.
¤ فولادخوزستان از ابتداي سال تاكنون يك ميليون و 473 هزار تن شمش توليد كرده كه نسبت به مدت مشابه سال قبل كه يك ميليون و 233 هزار تن بوده 20درصد رشد توليد داشته است.مديرعامل فولاد خوزستان گفت: در اين خصوص برنامه افزايش توليد تا سقف دو ميليون و 400 هزار تن پيش بيني شده است، وي از افزايش 28درصدي توليد فولاد اسفنجي در سالجاري و دستيابي به توليد يك ميليون و 677 هزار تني در اين بخش خبر داد.
¤ چهارمين همايش علمي كاربردي قارچ هاي خوراكي ايران از 30آبان تا 2 آذرماه سال جاري در تهران برگزار مي شود.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 3305 الي 3310، 3316 الي 3319، 4440 الي 4449، 4460، 4461، 2254 الي 2259، 2276 الي 2278، 3330 الي 3336، 3378، 3379، 3325، 2220، 2221، 2267 الي 2269، 2223، 2224، 7740 الي 7746، 7748، 7716، 77980 الي 77986، 8814، 8886، 8830 الي 8834، 8881 الي 8883، 8840 الي 8847 از امروز به مدت 3 روز با اختلال همراه است.
¤ مديرعامل شركت توزيع نيروي برق تهران بزرگ گفت: در بازرسي از مشتركان تجاري، مشخص شد 10درصد مشتركان، كنتورها را دستكاري كرده اند.
¤ 4درصد از سهام شركت سنگ آهن مركزي ايران بابت بدهي سال هاي قبل دولت هاي متوالي به سازمان اوقاف و امورخيريه به اين سازمان واگذار مي شود.
¤ توليد سنگ آهن دانه بندي در واحد جلال آباد در 7 ماهه منتهي به پايان مهر 88 در مجموع به 509هزار و 291تن رسيد كه اين رقم در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته 13درصد افزايش داشت.به گزارش روابط عمومي سازمان ايميدرو، همچنين در مدت ياد شده، ميزان استخراج سنگ آهن در واحد سنگ آهن جلال آباد برابر با 162هزار و 264تن بود.
¤ وزير صنايع و معادن از استمهال بدهي معوق 6 هزار و 700 واحد صنعتي و معرفي اين واحدها به سيستم بانكي كشور خبر داد و گفت: كل بدهي اين واحدها 25 هزار ميليارد ريال برآورد شده و اين اقدام براساس مصوبه كارگروه حمايت از توليد صورت مي گيرد.
¤ شصت و سومين شعبه بانك صادرات كرج در بازار ملاصدراي اين شهر و با حضور جمعي از مسئولان محلي و انتظامي، كسبه، مشتريان و مديران بانكي افتتاح و شروع به كار كرد.
¤ كشاورز نمونه با توجه به فروش نرفتن محصول سيب درختي دماوند در سال جاري از همه بازرگانان و صادركنندگان درخواست كرد سيب درجه يك دماوندي را كيلويي 250تومان خريداري كنند.

 



بهمني خبر داد تشكيل تيم ويژه وصول مطالبات بانكي

رئيس كل بانك مركزي در حالي از تشكيل تيمهاي ويژه در سراسر كشور براي وصول مطالبات بانكي خبر داد كه رقم مطالبات معوق بانكي به مرز
40 هزار ميليارد تومان رسيده است.
محمود بهمني درگفتگو با مهر گفت: بانك مركزي براي وصول مطالبات معوق بانكها، برنامه اي را تبيين كرده و تيمهاي كارشناسي در استانها تشكيل داده است.
رئيس كل بانك مركزي با بيان اينكه از بانكها خواسته شده است تا موضوع وصول مطالبات بانكي را با جديت پيگيري كنند، افزود: در استانها قرار براين است كه تيمهاي مختلفي تشكيل شده و به همين ترتيب در واحدها، سرپرستي ها و شعبات استاني، كميته هايي مشغول بررسي راهكارهاي وصول مطالبات معوق بانكي هستند.
وي اعلام كرد برهمين اساس، اطلاعات حاصله از اين تيمهاي كارشناسي در تهران، طبقه بندي و درجه بندي مي شود.
رئيس كل بانك مركزي در پايان گفت: به هر حال تلاش براين است كه وصول مطالبات معوق بانكها با جديت پيگيري شود، البته اين مطالبات تمام شدني نيست، زيرا همانطور كه مطالبات معوق بانكها وصول مي شود، از طرف ديگر دوباره مطالبات، اضافه مي شود.
در همين حال، ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي نيز بر اتخاذ تدابير مناسب براي وصول مطالبات معوق بانكي تاكيد كرده است.
عزت الله يوسفيان ملا عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي پيگيري وصول مطالبات معوق بانكها را يكي از مهمترين برنامه هاي اين ستاد اعلام كرده است.
رئيس قوه قضائيه نيز در ماه جاري در جلسه مسئولان عالي قضايي يكي از مهمترين مصاديق مبارزه با مفاسد اقتصادي را ورود دستگاه قضائي از طريق دادستاني كل كشور به مسئله معوقه هاي بانكها عنوان كرده است.

 



براي دريافت يارانه ها 36 ميليون نفرصاحب حساب عدالت مي شوند

وزارت رفاه وظيفه دارد نسبت به توزيع يارانه ميان
5 دهك از افراد جامعه كه حدود 36 ميليون نفر مي شوند اقدام كند و به همين منظور قرار است 36 ميليون حساب بانكي براي ايرانياني كه مستقيماً از يارانه نقدي بهره مند مي شوند توسط وزارت رفاه افتتاح شود.
نادعلي الفت پور سرپرست وزارت رفاه در گفتگو با خبرنگار مهر با بيان اين مطلب افزود: وظيفه وزارت رفاه در بحث هدفمند كردن يارانه ها بازتوزيع منابع حاصل از يارانه ها است و در اين راستا 3 بسته سياستي تدوين شده است كه اصلاح، به روزرساني و به هنگام سازي اطلاعات جمع آوري شده از جمله اين سياستها است.
سرپرست وزارت رفاه با اشاره به تاسيس سامانه الكترونيكي مورد نياز براي اجراي اين طرح تاكيد كرد: در حال حاضر سامانه الكترونيكي وزارت رفاه در حال نهايي شدن است؛ به طوري كه 90 درصد مراحل اين كار انجام شده است، پس از اتمام كار اين سامانه به تمام بانكهاي كشور متصل مي شود و آنها از اطلاعات موجود استفاده مي كنند، بسته هايي نيز در اين خصوص تهيه شده كه با تصويب طرح هدفمند كردن يارانه ها اين بسته عملياتي خواهند شد.
اين مقام مسئول در وزارت رفاه از تشكيل حساب بانكي براي گروههاي مشمول طرح هدفمند كردن يارانه ها خبر داد و گفت: مركز آمار اطلاعات مربوط به دهكها را در اختيار ما قرار مي دهد و به 5 دهك اول جامعه يارانه اختصاص مي يابد كه حدود 8 ميليون خانوار را شامل خواهد شد.
بنابر اعلام مركز آمار ايران نيمي از مردم كشور بايد از پرداخت مستقيم يارانه ها بهره مند شوند. امري كه الفت پور درباره اش معتقد است به هر دهك به طور يكسان تعلق نمي گيرد. به گفته وي سقف پرداخت يارانه به هر خانوار 5 نفر است و به سرپرست خانوار يارانه اختصاص پيدا مي كند كه اهليت فرد نيز در نظر گرفته خواهد شد.

 



برنامه هاي اصلاح الگوي مصرف سازمان بازرسي در 4 بخش پيگيري مي شود

سازمان بازرسي كل كشور برنامه هاي اصلاح الگوي مصرف خود را در چهار بخش انرژي، ارتباطات و فناوري اطلاعات، ابنيه و ساختمان و تجهيزات و ملزومات اداري پيگيري مي كند.
به گزارش روابط عمومي سازمان بازرسي كل كشور، اين تصميم در كميته «اصلاح الگوي مصرف سازمان بازرسي كل كشور» و با هدف استفاده بهينه از امكانات و منابع در اختيار اين سازمان اتخاذ شد، طي اين تصميم مقرر شد هر يك از بخش هاي چهارگانه اصلاح الگوي مصرف سازمان (انرژي، ارتباطات و فناوري اطلاعات، ابنيه و ساختمان و تجهيزات و ملزومات اداري) به وسيله كارگروه خاص پيگيري شود.
كميته اصلاح الگوي مصرف سازمان بازرسي كل كشور در اجراي فرمان مقام معظم رهبري و مطابق با دستورالعمل ابلاغي قوه قضاييه تشكيل شد. اعضاي كميته اصلاح الگوي مصرف سازمان بازرسي كل كشور متشكل از پنج نفر است كه توسط دكتر بلنديان معاون برنامه ريزي و مديريت منابع سازمان بازرسي كل كشور منصوب شدند. اين كميته موظف است شيوه ها و راهكارهاي لازم را براي استفاده بهينه از منابع و امكانات سازمان بررسي و اقدامات لازم را انجام دهد.

 



حساب عدالت

رئيس جمهور با اشاره به بحث هدفمند كردن يارانه ها در جمع مردم مشهد گفت: در اجراي هدفمند كردن يارانه ها قرار نيست كه به مردم فشار آيد، تلاش كرديم قدرت خريد 60 الي 70 درصد مردمي كه ثبت نام كرده اند و شناسايي شده اند و شامل اين موضوع مي شوند را افزايش دهيم و بالاتر ببريم و پول را در كف دست خودشان بگذاريم تا خودشان مديريت كنند نه اينكه پول به نام آنها باشد و به كام ديگران.
احمدي نژاد گفت: در گذشته بحث حذف يارانه ها مطرح بود كه ما از اساس مخالف آن هستيم و آن را نيز اجرا نكرده ايم و بلكه ما بحث هدفمند كردن يارانه ها را دنبال مي كنيم و به همين خاطر فراخوان داديم، از اقتصاددانان كمك گرفتيم و سال گذشته مردم فرم هايي را در اين ارتباط پر كردند. براساس اين فرم ها مشمولين را شناسايي كرديم و به زودي حساب هاي عدالت اعلام مي شود تا مردمي كه ثبت نام كرده اند و واجد شرايط هستند آن ها را پر كنند.
رئيس جمهور گفت: پيش بيني شده كه دو سه ماه قبل از شروع طرح اين يارانه ها در حساب مردم باشد و ما سعي مي كنيم كار را دقيق انجام دهيم و اين يارانه ها را به سمت صنعت، تجارت، حمل و نقل و توليد سوق دهيم تا عامل شكوفايي اقتصادي و عامل توليد شود و توزيع در جهت مناسب قرار بگيرد.

 



براي اولين بار در كشور طرح شناسايي فراريان مالياتي اجرا مي شود

رئيس سازمان امور مالياتي كشور عدالت مالياتي، شفاف شدن فرآيندهاي مالياتي و توسعه سيستم هاي مكانيزه را در سرلوحه برنامه هاي خود در اين سازمان اعلام كرد.
علي عسگري در گفت وگو با ايسنا درباره اولويت هاي خود در اين سازمان تصريح كرد: مؤديان مالياتي و افرادي كه در جامعه فعاليت كرده و حاميان اقتصادي محسوب مي شوند بايد در چارچوب قانون ماليات هاي خود را بپردازند.
او افزود: ما بايد مؤديان شناسايي نشده را شناسايي كرده و از مؤديان فعلي كه شناسايي شده اند نيز براساس سطح درآمد و تحصيل درآمدشان ماليات اخذ كنيم اما بسياري از افرادي كه ماليات از آنها اخذ مي شود قابل تجديدنظر هستند چرا كه در طول مالياتي ما ممكن است جاهايي عدالت رعايت نشده باشد و البته در طول دوره مالياتي ما درآمد برخي از مؤديان به درستي احصاء نمي شود، آنها نيز بايد به درستي مالياتشان را پرداخت كنند.
عسگري تاكيد كرد: اولويت اول من عدالت مالياتي و شفاف شدن ماليات ها و فرآيندهاي مالياتي و توسعه سيستم هاي مكانيزه است تا كار مردم را تسريع كند. ضمن اين كه تكريم ارباب رجوع و جلوگيري از اذيت مردم و نزديكتر شدن ارتباطشان با ما از ديگر اولويت هاي ماست، ما حتي به دنبال اين هستيم كه بتوانيم كاري كنيم كه مردم بتوانند از نزديكترين فاصله اظهارنامه هاي خود را بدهند.
رئيس سازمان امور مالياتي با اشاره به اين كه از يك ماه پيش بسترهاي مناسبي فراهم شده كه طرح جامع مالياتي را با سرعت بيشتري دنبال كنيم، اظهار كرد: خوشبختانه در قالب طرح جامع مالياتي ما يك بستر كاملي از شرايط مالياتي در اقتصاد فراهم خواهيم كرد كه هم مؤديان راحت باشند و هم دولت بتواند به حقوق خود بهتر برسد ضمن اين كه برنامه ديگري نيز در چارچوب طرح تحول اقتصادي دنبال مي كنيم كه در آن چارچوب بتوانيم منابع بيشتري را براي دولت فراهم كنيم.

 



انتقال گاز تركمنستان به ايران افزايش مي يابد

وزير نفت گفت: در صورت تكميل خط لوله جديد، انتقال گاز از تركمنستان به ايران افزايش مي يابد.
ميركاظمي گفت: بر اساس برنامه زمانبندي شده و در صورت تكميل خط لوله جديد انتقال گاز از اين كشور به ايران در آذرماه امسال به 33 ميليون مترمكعب افزايش مي يابد.
وي در پايان ملاقات با هياتي از كشور تركمنستان به سرپرستي «خوجه محمد اوف» معاون رئيس جمهور تركمنستان در امور نفت و گاز، در جمع خبرنگاران با اشاره به آنكه ميزان كنوني واردات گاز از تركمنستان حدود 25 ميليون مترمكعب در روز است، افزود: با تكميل و بهره برداري از خط لوله جديد در مرحله اول هشت ميليون مترمكعب در روز، گاز از اين كشور وارد ايران مي شود.
وي ابراز اميدواري كرد: براساس برنامه زمانبندي شده اين خط لوله جديد در آذرماه امسال تكميل و از سوي روساي جمهوري دو كشور، افتتاح مي شود.
صادرات به ارمنستان
معاون شركت راس گازپروم گفت: تا سال 2011 صادرات گاز ايران به ارمنستان به 3/2 ميليارد مترمكعب در سال افزايش پيدا مي كند.
به گزارش فارس به نقل از رسانه هاي آسياي مركزي، ايران در نظر دارد صادرات گاز خود به ارمنستان را افزايش دهد.
ايران در حال حاضر دو ميليون مترمكعب در روز گاز به ارمنستان صادر مي كند و ارمنستان در مقابل آن به ايران برق صادر مي كند.
معاون شركت راس گازپروم گفت: ايران تا سال 2011 صادرات گاز خود به ارمنستان را به 3/2 ميليارد مترمكعب در سال افزايش مي دهد.
صادرات گاز ايران به ارمنستان در 15 مه سال جاري ميلادي آغاز شد. ارمنستان به ازاي هر مترمكعب گاز ايران 3 كيلووات برق به اين كشور صادر مي كند.

 



از سال آينده تمام گذرنامه ها الكترونيكي مي شود

مدير كل ارتباطات و فناوري اطلاعات وزارت امورخارجه از الكترونيكي شدن تمامي گذرنامه ها در سال آينده خبر داد و گفت: گذرنامه هاي الكترونيكي به صورت نوشتاري نبوده و مشخصات و اطلاعات فرد داخل يك چيپ قرار گرفته و در جلد گذرنامه جاي مي گيرد.
سعيد سيدآقا بني هاشمي در گفت وگو با موبنا اظهار داشت: طرح تبديل گذرنامه هاي عادي به گذرنامه هاي الكترونيكي توسط دو وزارت خانه كشور و امور خارجه انجام مي شود و مراحل فني آن در حال انجام است.
سيدآقا بني هاشمي ادامه داد: تقريباً از ماه اكتبر سال 2010 هيچ گذرنامه نوشتاري مورد قبول نخواهد بود و تمامي كشورها بايد گذرنامه هاي افراد را به گذرنامه الكترونيكي تبديل كنند و هيچ كشوري پس از اين تاريخ نمي تواند گذرنامه هاي عادي را قبول كند.
اين مقام مسئول با تأكيد بر اينكه اين طرح تا سال آينده اجرايي خواهد شد، گفت: گذرنامه هاي الكترونيكي از لحاظ امنيت در جايگاه بالايي قرار دارد و غيرقابل جعل است.

 



عليرغم مخالفت آمريكا وزير انرژي تركيه : توافقات اخير تهران اجرايي مي شود

وزير انرژي تركيه با اشاره به برنامه ريزي كشورش براي سرمايه گذاري 5ميليارد دلاري در ايران گفت: توافقات اخير تهران به رغم مخالفت احتمالي آمريكا اجرايي مي شود.
وزير انرژي تركيه در مصاحبه با روزنامه حريت گفت: كشورش با انعقاد موافقت نامه هاي آتي با كشورهاي مصرف كننده گاز حدود 5ميليارد دلار در بخش انرژي ايران سرمايه گذاري مي كند.
تانر يلديز افزود: اين رابطه اي ميان توليدكننده و مصرف كننده است، ما مصرف كنندگان گاز ايران را پيدا مي كنيم و سرمايه گذاري هاي خود را براساس آن انجام مي دهيم، پروژه هاي ميان مدتي وجود دارد كه در 4تا 5سال تحقق پيدا مي كنند.
ايران و تركيه در جريان سفر اردوغان به تهران موافقت نامه هاي متعددي را امضاء كردند كه از آن جمله ساخت دو نيروگاه برق، تأسيس يك منطقه آزاد صنعتي در دو طرف مرزهاي دو كشور، و افتتاح بانك هاي ايراني و تركيه اي در دو كشور است.
همچنين قرار است تركيه در پارس جنوبي و درياي خزر سرمايه گذاري كند، به گفته كارشناسان كل سرمايه گذاري هاي تركيه در ايران به 5ميليارد دلار مي رسد.
خروج سرمايه
صندوق بازنشستگي فلوريدا اعلام كرد سرمايه خود را از دو شركت مالي وابسته به شل و پتروبراس به دليل همكاري با ايران خارج مي كند.
به گزارش پايگاه اينترنتي گلوبال پنشن، صندوق بازنشستگي فلوريدا در راستاي سياست تحريم آمريكا عليه ايران درنظر دارد سرمايه هاي خود را از دو شركت خارجي كه با اين كشور همكاري اقتصادي دارند خارج كند.
اين صندوق كه وابسته به دولت ايالتي فلوريدا است دو شركت مالي بين المللي شل و پتروبراس را نيز در فهرست شركت هايي قرار داده است كه با ايران مراوده دارند.
شركت مالي بين المللي شل متعلق به شركت نفتي شل و شركت مالي بين المللي پتروبراس متعلق به شركت نفتي پتروبراس برزيل است.
براساس قانون حمايت از سرمايه گذاري هاي فلوريدا مصوب 2007 صندوق بازنشستگي فلوريدا بايد سرمايه هاي خود را از شركت هايي كه در فهرست همكاري با ايران قرار مي گيرند ظرف 12ماه خارج كند.
از سال 2007 تاكنون 38شركت كه با ايران همكاري داشته اند در فهرست سياه اين صندوق قرار گرفته اند اما گزارشي درمورد اين كه سرمايه هاي صندوق بازنشستگي فلوريدا از چه تعداد از شركت هاي مزبور خارج شده منتشر نشده است.
در كنار ايران شركت هاي همكار با سودان نيز براساس قانون مزبور مورد تحريم قرار مي گيرند و از سال 2007، 57 شركت نيز به دليل داشتن همكاري با سودان در اين فهرست جاي گرفته اند.
به عقيده تحليلگران اقدام صندوق هاي بازنشستگي آمريكا در خروج سرمايه هاي خود از شركت هاي نفتي بزرگي مثل شل و پتروبراس به خودي خود در فعاليت آن ها تأثير محسوسي نخواهد داشت اما اين عمل در صورت عموميت يافتن از جنبه سياسي و رواني حائز اهميت است.

 



صد ورفرش هاي عشايري ايران به آمريكا

صادرات فرشهاي عشايري ايران از فرشهاي سنتي بيشتر است و اكثر آنها به آمريكا صادر مي شود.
مديرعامل شركت سهامي فرش ايران گفت: در چند سال اخير قدرت صادرات فرش دستباف ايراني كاهش يافته و رفته رفته با توجه به كاهش قيمتها در حال از دست دادن قدرت توليد فرش نيز هستيم.
جلال الدين بصام در يك نشست خبري اظهار داشت: پنجمين جشنواره فرش هاي عشايري از 11 تا 15 آبان ماه برگزار مي شود كه در اين جشنواره درصدد معرفي فرشهاي عشايري هستيم، چرا كه فرش عشايري منطبق با سليقه مردم است و معمولا اين نوع فرشها ذهني باف با رنگهاي متنوع است و مي تواند با مبلمان مدرن امروز تطبيق داشته باشد.
وي افزود: اكثر فرشهاي عشايري ايران به بازار آمريكا صادر مي شود و با توجه به نوع بافت قيمت آن ارزان تر است لذا از فرشهاي سنتي ايران صادرات بيشتري دارند و از آنجا كه اين فرشها بيشتر صادراتي هستند اين جشنواره باعث مي شود تا مردم با اين نوع فرشها آشنا شوند.
وي افزود: در اين جشنواره آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي، فارس، خراسان، گلستان، چهارمحال و بختياري، اردبيل و كردستان حضور دارند و بالغ بر 4 الي 5 هزار تخته فرش عشايري با رنگ و طرح متنوع وجود دارد و برنامه هايي نظير برپايي سياه چادر، موسيقي و پخت نان در حاشيه اين جشنواره برگزار مي شود.

 



ورشكستگي 9 بانك آمريكايي در يك روز

مقام هاي بانكي آمريكا از ادامه فعاليت 9 بانك ديگر آمريكايي جلوگيري كردند كه اين بيشترين تعداد بانك ورشكسته اين كشور در طول يك روز از زمان آغاز بحران مالي و اقتصادي به شمار مي رود.
به گزارش خبرگزاري رويترز، بخش بانكي آمريكا با افزايش بدهي هاي بد روبرو است. با ورشكستگي اين 9 بانك، تعداد بانك هاي ورشكسته آمريكا طي سال 2009 به بيش از 115 مورد رسيده است كه اين رقم از سال 1992 ميلادي بي سابقه است. در بين بانك هاي ورشكسته بانك ملي كاليفرنيا چهارمين بانك بزرگ ورشكسته در سال 2009 به شمار مي رود. كارشناسان بر اين باورند كه تعداد بانكهاي ورشكسته آمريكا تا پايان امسال بيش از پيش افزايش خواهد يافت.
بانك واشنگتن ميوچوال با 307 ميليارد دلار دارايي بزرگترين بانك ورشكسته آمريكا به شمار مي رود. روبرتا والدز كارشناس ارشد اقتصادي آمريكا در اين باره گفت، بايد منتظر شنيدن اخبار ناگوار بيشتري در مورد سيستم بانكي آمريكا باشيم.
براساس آمارهاي فدرال رزرو آمريكا، بانكهاي اين كشور تا پايان سپتامبر 2009 بيش از 7/1 تريليون دلار وام به بخش املاك تجاري پرداخت كرده اند كه اين رقم معادل 15 درصد كل دارايي هاي آنها به شمار مي رود.
ركود سنگين اقتصادي
در استراليا
با وجود مشاهده علائم بهبود در اقتصاد استراليا كارشناسان پيش بيني مي كنند كه اقتصاد اين كشور با ركود در سال جاري ميلادي مواجه شود.
به گزارش بلومبرگ، افزايش نرخ بيكاري، گران شدن قيمت مسكن و همچنين افزايش قيمت كالاها از موانعي است كه اقتصاد استراليا را مي تواند متزلزل كند. بانك مركزي استراليا به صورت غيرمنتظره اي از افزايش تمايل سپرده گذاري در بانكهاي اين كشور خبر داد كه اين شاخص بعد از 49 سال ركود به بالاترين ميزان خود در ماه اكتبر رسيده است و نشانه ها حاكي از آن است كه اين روند در ماه هاي آينده نيز افزايش خواهد داشت كه اين امر مي تواند علائم بهبود اوضاع اقتصادي را در استراليا تقويت كند.
رئيس بانك سپرده گذاري استراليا از افزايش قابل توجه ميزان سپرده گذاري پول نقد در يكي از روزهاي هفته گذشته خبر داد كه اين امر شاخص تمايل به سپرده گذاري را در شهر سيدني از 3 درصد به 25/3 درصد رسانده است كه اين امر تنها توسط يكي از 20 اقتصاددان بلومبرگ پيش بيني شده بود. در اين ميان بقيه پيش بيني هاي تحليلگران بلومبرگ بدون تغيير محقق شد.گزارشهاي منتشر شده حاكي است كه نرخ بيكاري در ماه گذشته از 8/5 درصد به 6 درصد رسيده است كه اين امر توسط كارشناسان بلومبرگ نيز پيش بيني شده بود. نرخ بيكاري در اروپا نيز در ماه آگوست با رسيدن به رقم 6/9 درصد بالاترين ميزان اين شاخص را در 10 سال گذشته شاهد بود. نرخ بيكاري در آمريكا نيز به 7/9 درصد رسيده است كه اين رقم بعد از سال 1983 ميلادي بي سابقه بوده است.

 



تمديد مهلت پرداخت عوارض تا پايان آبان

مهلت پرداخت عوارض نوسازي، كسب و پيشه و بهاي خدمات مديريت پسماند تا پايان آبان ماه تمديد شد.
به گزارش خبرگزاري مهر، حسين محمدپور زرندي معاون مالي و اداري شهرداري تهران با بيان اين مطلب اظهار داشت: پايان زمان پرداخت عوارض براي شركت شهروندان در قرعه كشي جوايز شهرداري تهران تا پايان مهرماه بود كه اين زمان تا پايان ماه تمديد شد و پس از آن به هيچ وجه تمديد نخواهد شد.
وي افزود: خوشبختانه استقبال شهروندان نسبت به مدت مشابه سال گذشته صددرصد افزايش داشته كه نشان از اعتماد شهروندان به مديريت شهري است.
پورزرندي تصريح كرد: قرعه كشي جوايز بزرگ شهرداري تهران در آذرماه سال جاري با حضور نماينده دادستان برگزار مي شود كه پس از شناسايي برندگان خوش شانس جوايز اين برندگان به مناسبت سي ويكمين سالگرد پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي اهدا خواهد شد.
وي خاطرنشان كرد: آپارتمان مسكوني با كليد طلايي، 32 دستگاه خودروي سواري كم مصرف، 131 جايزه كمك هزينه سفر حج عمره و 10 جايزه اسكناس 10 هزار ريالي به طول تونل توحيد جوايزي است كه براي پرداخت كنندگان خوش حساب عوارض نوسازي در نظر گرفته شده است.
حسين محمد پورزرندي با اشاره به جوايز كسب و پيشه افزود: سه جايزه اسكناس 20 هزار ريالي به ارتفاع برج ميلاد، 3 جايزه كمك هزينه خريد مسكن هر يك به ارزش 100 ميليون ريال، 131 جايزه هزينه سفر به عتبات عاليات و 31 جايزه كمك هزينه تحصيلي از جوايز در نظر گرفته شده در اين بخش است.
معاون مالي و اداري شهرداري تهران تصريح كرد: همچنين 131 قطعه سكه تمام بهار آزادي، 31 دستگاه دوچرخه، افتتاح 31 حساب قرض الحسنه 5 ميليون ريالي در موسسه مالي و اعتباري شهر و 31 كمك هزينه خريد جهيزيه نيز از جوايزي است كه به شهروندان خوش حساب در پرداخت بهاي خدمات مديريت پسماند واحدهاي مسكوني و غيرمسكوني اهدا مي شود.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14