(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 11 آبان 1388- شماره 19501
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
دادگاه كيهان با درخواست هيئت منصفه به تعويق افتاد
همه يارانه مي گيرند كم درآمدها بيشتر
راحت جان ، در ساده زيستي است
خارج از دستور
در بيانيه جمعي از اساتيد حوزه علميه قم تاكيد شد
مخالفت با مردم سالاري ديني پايه و اساس فتنه پس از انتخابات بود
نمايندگان مجلس: بيانيه هاي تحريك آميز موسوي از مصاديق بارز جرم است
آيت الله نوري همداني: جنگ نرم وجه شباهت دوره امامت امام رضا (ع) با دوره كنوني است
جواد لاريجاني: اغتشاشات اخير كودتاي شكست خورده جناح اصلاح طلب بود
سفير روسيه در تهران: پيشنهاد تامين سوخت هسته اي ايران توسط روسيه فريب نيست
رئيس كل دادگستري استان تهران: 20 نفر از متهمان حوادث پس از انتخابات درخواست تجديدنظر كرده اند



دادگاه كيهان با درخواست هيئت منصفه به تعويق افتاد

دادگاه رسيدگي به تعدادي از شكايات مطرح شده عليه كيهان كه صبح ديروز با حضور هيئت منصفه جديد تشكيل شده بود به دليل اظهار بي اطلاعي اعضاي هيئت منصفه جديد از مفاد پرونده و مضمون شكايت شاكيان به جلسه ديگري موكول شد.
ديروز دادگاه رسيدگي به شكايت تعدادي از شاكيان كيهان از جمله خانم شيرين عبادي، آقاي عمادالدين باقي، مدعي العموم و چند شاكي ديگر با حضور هيئت منصفه تشكيل شد و بعد از رسيدگي به پرونده هفته نامه علم و نيرو كه در نوبت قبل از كيهان قرار داشت، رئيس دادگاه آغاز رسيدگي به شكايات مطرح شده عليه كيهان را اعلام كرد ولي هيئت منصفه با اعلام اين كه مطابق قانون بايد موضوع شكايت و خلاصه پرونده ها از قبل در اختيار اعضاي اين هيئت قرار بگيرد و اين اقدام در مورد پرونده كيهان صورت نپذيرفته است، ادامه دادگاه را غير قانوني دانست و رئيس دادگاه با وارد دانستن اين ايراد قانوني، دادگاه كيهان را به جلسه بعد موكول كرد.
در جلسه ديروز رسيدگي به پرونده هفته نامه علم و نيرو به دليل آن كه خلاصه پرونده از قبل در اختيار هيئت منصفه قرار گرفته بود، انجام پذيرفت. بعد از اعلام تعويق دادگاه كيهان به جلسه بعد، آقاي عمادالدين باقي و وكيل شيرين عبادي دست به جوسازي عليه كيهان و مدير مسئول آن زدند و از جمله به عدم حضور حسين شريعتمداري اعتراض كردند كه رئيس دادگاه اعلام كرد، مدير مسئول كيهان درخواست استمهال نكرده و اساساً عدم حضور متهم مانع رسيدگي به شكاياتي كه عليه او مطرح شده است نمي باشد ولي ايراد هيئت منصفه كاملاً قانوني است و آنها بايد از قبل در جريان گردش كار پرونده قرار بگيرند تا قادر به قضاوت صحيح و عادلانه باشند.
حسين شريعتمداري مدير مسئول روزنامه كيهان با توجه به اين كه قبل از دادگاه كيهان بررسي پرونده 2 نشريه در دستور كار دادگاه قرار داشت و نمايندگان حقوقي كيهان نيز پايان رسيدگي به اولين نشريه را به وي اطلاع داده بودند، در مسير دادگاه بود و اندكي بعد از پايان دادگاه كه مدتي قبل از زمان پيش بيني شده صورت پذيرفت، به محل رسيد. شريعتمداري با اشاره به شرايط كنوني و هويت برخي از شاكيان، تشكيل هرچه سريعتر دادگاه را خواستار شد.
وكيل مدافع آقاي عمادالدين باقي در مصاحبه با خبرگزاري ايلنا گفته است؛ «به عنوان اعتراض به اين نحوه رسيدگي به دادگاه و دادسرا، شكايت خود را مسترد مي كنيم».
اگرچه آقاي عمادالدين باقي شكايت خود از كيهان را پس نگرفته است ولي در صورتي كه به گفته وكيل مدافع وي شكايت بازپس گرفته شود، كيهان اين اقدام را به دليل نگراني عميق ايشان از طرح دوباره ماجراي حمايت وي از تروريست هاي گروهك آمريكايي-اسرائيلي عبدالمالك ريگي ارزيابي مي كند.
گفتني است شكايت آقاي عمادالدين باقي از كيهان به خاطر درج خبري است كه در آن به حمايت آشكار وي و آقاي صالح نيكبخت از تروريست هاي عبدالمالك ريگي و عوامل چند انفجار در زاهدان و اهواز اشاره شده و به همراهي آنان با تروريست ها اعتراض شده بود. ظاهراً بعد از عمليات تروريستي اخير گروهك آمريكايي- اسرائيلي عبدالمالك ريگي در سيستان كه به شهادت تعدادي از فرماندهان سپاه و دهها تن از كودكان شيعه و سني انجاميد، جناب باقي و همفكرانش ارائه اسناد حمايت آنان از تروريست ها را به مصلحت!! نمي دانند و تعويق قانوني دادگاه را بهانه مناسبي براي فرار از رسوايي تلقي كرده اند كه بايد گفت پس گرفتن شكايت از كيهان بر فرض كه صحت داشته باشد، به هيچ وجه مانع از افشاگري كيهان عليه آنان نخواهد بود.
وكيل مدافع شيرين عبادي نيز قبل از رسيدن حسين شريعتمداري به دادگاه اتهامات ناروايي را به وي و روزنامه كيهان وارد كرد. اين در حالي است كه كيهان اسناد غيرقابل انكار فراواني از همكاري شيرين عبادي با رژيم شاه مخصوصاً در توجيه قتل عام مردم شركت كننده در تظاهرات ضد رژيم، تلاش براي تضعيف جبهه ايران اسلامي در جنگ تحميلي- كه قاعدتاً به نفع صدام بوده است - و همدستي وي با آمريكا و متحدانش عليه ايران اسلامي و مردم مسلمان اين مرز و بوم در اختيار دارد و اساساً طي چند سال اخير هويت ضد ايراني وي به اندازه اي آشكار شده كه كمترين نيازي به ارائه سند ندارد. ولي كيهان مصمم است براي آگاهي عموم اين اسناد را در دادگاه علني ارائه كند.

 



مجلس تصويب كرد، دولت موافقت
 همه يارانه مي گيرند كم درآمدها بيشتر

با تصويب نمايندگان مجلس شوراي اسلامي كه با حمايت دولت نيز همراه بود كم درآمدها از يارانه بيشتري برخوردار مي شوند.
در نشست علني ديروز خانه ملت كه پس از يك هفته تعطيلي برپا شده بود ادامه رسيدگي به جزئيات لايحه هدفمند كردن يارانه ها در دستور كار قرار گرفت و تعدادي از نمايندگان به بيان پيشنهادات خود درخصوص چگونگي توزيع درآمد حاصل از آزادسازي قيمت ها پرداختند كه اغلب آنها راي نياورد.
به طور نمونه احمد توكلي كه تاكنون پيشنهادات متعددي در حذف يا تغيير مواد اين لايحه داده است ديروز نيز پيشنهاد كرد كه فقط دو دهك پايين درآمدي از يارانه ها برخوردار شوند ولي اين پيشنهاد با اقبال نمايندگان روبرو نشد. الياس نادران هم در پيشنهاد ديگري خواستار پرداخت نقدي از طريق كارت اعتباري انرژي صورت گيرد كه اين طرح نيز تصويب نشد.
در نهايت پيشنهاد ميرتاج الديني نماينده تبريز مبني بر اختصاص درآمد حاصل از هدفمندسازي يارانه ها به همه مردم براساس ميزان درآمدشان با راي مثبت مجلسي ها مواجه شد.
در اين طرح كه با 128 راي موافق در مقابل 58 راي مخالف به تصويب رسيد پيشنهاد شد كه يارانه ها در قالب پرداخت نقدي و غيرنقدي با لحاظ ميزان درآمد نسبت به كليه آحاد و شهروندان كشور به سرپرست خانوار پرداخت شود.
اين پيشنهاد جايگزين عبارت پرداخت نقدي و غيرنقدي به 5 دهك پايين درآمدي شد.
ميرتاج الديني در توضيح پيشنهادش گفت: موضوع اين است كه ما يارانه را به بخشي از جامعه بدهيم يا به كل جامعه.
وي ادامه داد: هدف در اين لايحه اين است كه تبعيض موجود در برخورداري از يارانه ها برداشته شود و همه اقشار جامعه به يك ميزان از يارانه ها برخوردار شوند.
نماينده تبريز گفت: با تصويب اين پيشنهاد دهك هاي مشمول درآمد اجرايي شدن لايحه هدفمند كردن حذف مي شوند و اختيار آن به دولت داده مي شود.
ميرتاج الديني افزود: با تصويب اين پيشنهاد همه آحاد و شهروندان كشور يارانه دريافت مي كنند و به اقشار ضعيف توجه خاصي شده و يارانه بيشتري به آنان تعلق مي گيرد.
به گزارش ايسنا، محمدابراهيم نكونام در مخالفت با پيشنهاد ميرتاج الديني گفت: با اجراي اين پيشنهاد ما افزايش قيمت ها را شاهد خواهيم بود و در اين بين شاهد آسيب طبقات اقتصادي پايين جامعه هستيم كه اين امر به دور از عدالت است، كه ما افراد مرفه و كساني كه از درآمدهاي ميليوني برخوردارند را به يك ميزان در برخورداري از يارانه ها ببينيم.
اما نمايندگان موافق معتقد بودند كه با تصويب اين پيشنهاد اقشار كم درآمد از يارانه بيشتري برخوردار مي شوند و مرفهين يارانه كمتري گرفته و بايد هزينه مصرف بالاي خود را خود بپردازند.
حداد عادل نماينده تهران در همين باره حذف دهك ها را براي باز بودن دست دولت در توزيع يارانه ها توصيف كرد و اظهار داشت: هيچ دليلي ندارد كه قشرهاي مرفه به همان اندازه قشرهاي آسيب پذير بهره بگيرند. هدف از حذف دهك ها اين است كه قشرهاي مرفه هزينه هاي مصرف بالاي خود را خود بپردازند و دولت نيز تلاش كند به باقي مردم كه آسيب پذيرترند كمك كند.
اين گزارش حاكي است نمايندگان در نوبت صبح جلسه علني ديروز فقط يك پيشنهاد را درباره لايحه هدفمندسازي يارانه ها تصويب كردند و در نوبت عصر نيز به بررسي ساير پيشنهادات درباره ماده8 پرداختند كه هيچ كدام از آنها راي نياورد و در نهايت براي اصل ماده 8 راي گيري به عمل آمد كه با 199 راي مثبت تصويب شد.
براين اساس، دولت بايد 50 درصد از وجوه حاصل از اجراي اين قانون را در قالب پرداخت نقدي و غيرنقدي با لحاظ ميزان درآمد خانوار نسبت به كليه خانوارهاي كشور به سرپرست خانوار پرداخت كند و نظام تامين اجتماعي با هدف گسترش و تامين بيمه هاي اجتماعي، كمك به تامين هزينه مسكن و توانمندسازي و اجراي برنامه هاي حمايتي اجرا كند.
جوانان ما چهره هاي رياكار را رسوا مي كنند
نماينده مردم مشهد در مجلس گفت: جوانان ما در فتنه ها چهره هاي رياكار و مهره هاي نفاق را رسوا مي كنند.
به گزارش فارس، جواد كريمي قدوسي در نطق ميان دستور مجلس اظهار داشت: امروز پرچم بصيرت گيري و بصيرت دهي در تداوم راه و صراط مستقيم ولايت در دستان پرتوان و فداكار فرزندان رشيد ملت ايران اسلامي در اهتزاز است، اصحابي كه خوب مي فهمند و عمارگونه عمل مي كنند، فتنه ها را مي شكافند و چهره هاي رياكار و مهره هاي نفاق را رسوا مي كنند، اين ها راه مقابله با فتنه را از مكتب علي بن ابيطالب آموخته و آنرا در ركاب فرزندش در عصر غيبت پياده مي نمايند و قطعاً نخواهند گذاشت دگربار شمشير كينه، حسد و نفاق سر علي زمان را بشكافد كه اين ذوالفقار حيدري است كه بر فرق نفاق فرود خواهد آمد و چه جفاي عظيمي در حق اين شجره طيبه و اين نسل ايثارگر نمود.
كريمي قدوسي همچنين گفت كه آن آقا كه در جمعي فرمود: گروه مرموزي نمي گذارند رابطه ما با رهبري حسنه شود و زماني كه مي پرسند اين گروه مرموز كدام است در كمال تعجب مي شنوند كه گفته مي شود سپاه، بسيج، نمايندگي ولي فقيه و هاديان سياسي، از ياد نبرده ايم كه امام خميني(ره) فرمود، من از سپاه راضي هستم و به هيچ وجه نظرم از شما برنمي گردد. اگر سپاه نبود كشور هم نبود و اين لشكر مخلص خداست كه دفتر تشكيل آنرا همه مجاهدان از اولين تا آخرين ايفا نمودند.
وي افزود: از لسان شهيد بهشتي بشنويد كه گفت، ما اجازه نمي دهيم كه استعمارگران براي ما چهره سازي كنند و سرنوشت مردم ما را به بازي بگيرند، تلاش مي كنيم كساني كه متعهد به مكتب هستند انتخاب شوند، ما بايد كاري كنيم كه رئيس جمهور آينده ما مهره آمريكا نباشد.
كريمي قدوسي ادامه داد: در ايام انتخابات اخير عده اي خود را در كنار بهشتي چون او معرفي مي كردند اما آتشفشان و دود آنرا به رخ ولي امر مسلمين كشيدند.
13 آبان
روز شكست آمريكاست
نماينده مردم ميناب در مجلس گفت: 13 آبان شاهدي است كه نشان مي دهد آمريكا با هرشكستي به دنبال راه جديدي براي سلطه گري است.
علي ميرخليلي افزود: آمريكا مي خواهد با تحريم و توطئه دوباره به كشور ما باز گردد و از اين بابت سود هم كسب كند اما بايد بداند خداوند پشتيبان ملت ايران است و دشمن نظام اسلامي از ترس چوب قدرت به دست گرفته و دفاع كننده از مظلوم را شايسته تنبيه مي داند.
وي خاطرنشان كرد: ما با اين اعتقاد به ميدان آمديم كه نصرت خدا در راه است و مظلوميت باعث اخلاص بيشتر مي شود و از خدا خواستاريم آن روز نيايد كه به جاي دعوت به اخلاص گرفتار هوس و آتش فشرده ديروز و سر برآورده امروز گرديم و از راه ولايت پرهيز كنيم و فريب زباني را بخوريم كه زخم خورده باشد.
وي در پايان با اشاره به مشكلات حوزه انتخابيه خود اظهار داشت: از دولت خواستاريم كه به خسارات ناشي از خشكسالي كه براي كشاورزان مشكلاتي را بوجود آورده توجه ويژه اي داشته باشد.

 



راحت جان ، در ساده زيستي است

بعضي آقايان پرسيده اند: مهم ترين وظائف اساتيد در شرائط فعلي چيست؛ يكي از برجسته ترين وظيفه اساتيد حوزه و دانشگاه اين است كه : باغبانانه فكر كنند، نه كاسب كارانه. يك كاسب بالأخره يك چيزي مي آورد، يك چيزي مي فروشد؛ كالايش تمام مي شود. امّا باغبان اوّلين كاري كه مي كند براي حفظ باغ خودش، نهالي غرس مي كند كه بعد شجر آينده بشود. شاگرداني كه در اختيار شما هستند ؛ اگر صد نفرند، اگر هزار نفرند؛ در اين صد نفر، 3 ـ 2 نفر پيدا مي شود؛ در آن هزار نفر، 20 ـ 10 نفري پيدا مي شود كه استاد آينده باشد.
لزوم شناخت نيروها و استعدادهاي شاگردان توسط اساتيد
نيرو شناسي بكنيد، استعداد شناسي بكنيد، ارزيابي بكنيد؛ اگر اينها مي توانند استاد بشوند، محقّق بشوند، نويسنده بشوند؛ به اينها بهاي بيشتري بدهيد، ميدان بيشتري بدهيد، وقت بيشتري براي اينها صرف كنيد؛ اينها را هدر ندهيد ! اينها حيف است كه بيايند در كارهاي جزئي، خودشان را سر گرم بكنند؛ چه در حوزه، چه در دانشگاه. بعضي ها هستند كه استعداد ضعيف يا متوسطي دارند، اينها براي حل نيازهاي جامعه خوبند. از نظر كار علمي، استاد پروري اين است.
عدم وقف علم براي زمين و زمان خاص
در همين سرزمين يعني سرزمين خراسان؛ مردان خيلي بزرگ برخاستند،بزرگاني از علماء؛ چه در فقه، چه در حكمت، چه در ادبيات. اين همان چشمه خورشيد جهان افروز است ! اينچنين نيست كه اين مربوط به نسل گذشته باشد والآن كسي پيدا نشود ! اگر الآن بهتر از سابق نباشد، همسان سابق است. خود ماها هم بايداينچنين كار بكنيم و موظّفيم اين راه را به دانشجويان نشان بدهيم كه عمر،« سرمايه » است، درآمد نيست؛ و ما عالميم، نه كاسب !
حالا كي گفت ما از فردوسي كمتريم، كي گفت ما از خواجه نصير كمتريم؛ چرا ما فردوسي و خواجه تربيت نكنيم ؟! حيف است كه انسان خودش را چنين ارزان بفروشد !! و به حراج، تاراج بكند عمر خود را ! اينچنين نيست و او مي تواند؛ راه هست. علم هم به تعبير جناب شيخ اشراق وقف هيچ زماني نيست، هيچ زميني هم نيست؛ كه مثلاً در فلان زمان بايد اين مقدار عالم تربيت بشود، در فلان زمين؛ نه ! تا كنون به تعبير جناب شيخ اشراق چنين وقفنامه اي به دست كسي نيفتاده كه فلان عصر بايد عالم تربيت كند، فلان عصر...؛ اينطور نيست.
بيهوده بودن افسوس بر لذائذ دنيا در بيان حكيمانه امير مؤمنان (ع)
حالا چرا ما به آنها افتخار كنيم،اما ديگران به ما فخر نكنند ؟! و استعدادهاي برتر را چرا ما به دنبال اين و آن هدر بدهيم ؟! شايد اين بيان را مكرر شنيده باشيد كه عمّار يا ديگري در محضر وجود مبارك حضرت امير (ع) نفس بلند عميقي كشيد :تنفّس تنفّس الصّعداء(1). حضرت فرمود : اين آهي كه كشيدي، براي چه بود ؟! اگر براي آخرت است كه جا دارد آه بكشي ! امااگر براي دنياست،من دنيا را تشريح بكنم كه جاي اين نفس عميق نيست !!
حضرت لذائذ دنيا را به 3 قسمت تقسيم كردكه يك قسمت آن قابليت ذكر ندارد، آن 2 قسمتش اين است؛ فرمود : در بين خوراكي ها بهترين لذّت از آن عسل مصفّاست، و در بين پوشاكي ها و فرشها هم بهترين فرش و پوشاكي همان حرير و ا ستبرق و پرنيان است ! اين حرير و پرنيان و استبرق، و آن عسل مصفّا كار 2 تا ك رم است. تو براي چه نفس كشيدي ؟! افسوس مي خوري كه چرا به دسترنج اين 2 تا كرم نرسيدي ؟! اين يك جور جهان بيني است؛ يكي هم مي بينيد براي يك كيلو پنير صف مي كشد !پس، كدام انسان مكرّم است ؟!
تو فرشته شوي ار جهد كني از پي آنك
برگ توت است، به تدريج كنندش اطلس
افسوس خوردن انسان بر عمر تلف شده خود در جريان پس از مرگ
اگر در اين عالم در سايه تربيت صحيح، يك برگ مي شود پرنيان، پس ما چرا فرشته نشويم ؟! ما را براي همين خلق كرده اند. آنوقت اين عمر را تلف كردن، با آن سفر ابد چه وجهي دارد؟ در سوره مباركه كهف دارد كه : يك روزي فرا مي رسد كه انساني كه ظلم به نفس كرده يا به ديگري كرده؛ هر دو تا دستش را گاز مي گيرد. يوم يعضّ الظال م علي يديه(2). در دنيا اگر كسي بيراهه رفته، اين انگشت سبّابه را مي گزد. گاز مي گيرد و به دندان مي گذارد كه اين علامت پشيماني اش است. امّا هر دو دست را گاز نمي گيرد ! فرمود : يك روزي فرا مي رسد، اينها هر دو دست را گاز مي گيرند، مي گويند : اي واي اين بود و ما نمي دانستيم ؟! ما خودمان را براي زباله معطّل كرديم ؟! اين جهان پس از مرگ اينقدر زيبابود ؟ اينقدر زيبائي ما در پيش داشتيم و نمي دانستيم داريم چه كار مي كنيم ؟! ما را براي آن خلق كردند.
رعايت اصل «ساده زيستي »، تنها راه نيل به زندگي آسان در دنيا
آيا ما مي خواهيم راحت باشيم يا نه؟ و عاقل تر از اهل بيت كيست ؟! اينها نخواستند خداي ناكرده خودشان وديگران را به زحمت بيندازند ! عاقل تر از اينها راخدا خلق نكرد و خلق هم نمي كند. ما هم به اينها مي گوئيم : كلامكم نور(3). اينها فرمودند : اگر خواستي راحت باشي، ساده تر زندگي كن.
اين حرف ها را وجود مبارك حضرت امير،هم آن وقتي كه بيل مي زد، يعني بعد از سقيفه، همين فرمايش را داشت؛هم آن وقتي كه تازيانه و شمشيردستش بود ومي گفت : الف قه ثمّ المتجر(4)؛ آنوقت هم همين فرمايش را داشت.
اداره شدن منطقه وسيع خاورميانه در عصر حاكميّت اسلام
توسط حضرت امير (ع)
در اين فاصله 25 سال (بعد از سقيفه)خاورميانه عوض شد ! يعني يك بلوك ضعيف بود به نام حجاز، دو تا امپراطوري نيرومند بود در خاورميانه به نام امپراطوري ايران و امپراطوري روم؛ اين فتوحات اسلامي، هر دو را وصل به حجاز كرد. الآن كه 50 كشوراست، آن روز يك حكومت بود به نام حضرت امير! آن وقتي كه حضرت امير حاكم بود سخن از حجاز و شام و اينها نبود ! سخن از ايران و روم بود. استاندار تأمين مي كرد؛ هم براي ايران، هم براي دور ترين نقطه. آن طرف آب، يعني غرب هنوز كشف نشده بود؛ اين طرف آب، يعني چين هم در دسترس نبود.
علت نام نبردن بسياري از انبياء در قرآن كريم
اين كه ذات أقدس له وقتي انبياء را نام مي برد، انبياي خاورميانه را نام مي برد، نه براي آن است كه آن طرف آب يا اين طرف آب پيغمبر نداشت ! براي اينكه اگر مي فرمود مثلاً ما در ماوراي بحار، فلان پيغمبر را فرستاديم، بعد بايد بفرمايد : فس يروا ف ي الأرض فانظروا ك يف كان عاق به المكذّبين (5)اين كه قابل گفتن نبود ! آياتي كه خاورميانه؛ جريان نوح را، ابراهيم را و اينها را ذكر مي كند؛ مي فرمايد : برويد شما، آثارش را ببينيد. تحقيق كنيد، بررسي كنيد، ببينيد كه اين آثار چه بودند؛ عاد اين بود، ثمود اين بود، اينها در خاورميانه بودند.
حالا انبيائي كه آن طرف آب غرب يا اين طرف آب شرقند كه خدا نمي توانست بفرمايد: شما برويد،تحقيق بكنيد، اينها دسترسي نداشتند به آن طرف آب؛ نه براي اينكه آن طرف آب پيغمبر نداشت ! چون، نّما أنت منذ ر و ل كلّ قوم هاد (6). براي اينكه فرمود : خيلي از انبياء هستند كه ما قصّه هايش را نگفتيم براي شما! و م نهم من قصصناهم عليك و م نهم من لم نقصص عليك (7). اين را در سوره هاي مكّي و مدني فرمود. اين كه در روايات ما آمده كه مثلاً 124 هزار پيامبربود وفقط 25 تاي آنها در قرآن آمده، براي اين است كه اينها در همين خاورميانه بودند، وگرنه بخشي از آنها در جاي ديگر بودند.
در آن روزي كه وجود مبارك حضرت امير حكمران خاورميانه امروز بود؛ يك روز به اين عسل مصفّا خطاب كرد، فرمود : اي مايع ! خيلي خوشرنگي، رنگت خيلي خوب است؛ ولي من نمي دانم چه مزه داري ! اگر يك راه خوبي بود، اينها مي رفتند. آن روز به ما فرمود : اگر مي خواهي راحت باشي، ساده زندگي كن.
لزوم تربيت صحيح استعدادهاي درخشان
الان خيلي از استعدادها همين طور هدر مي رود؛ چه در حوزه، چه دانشگاه.ما آن همّت را بلند كنيم كه چه چيزمان كمتر از فردوسي است، چه چيز كمتر از خواجه نصير است ؟! حالا در علوم تجربي هم اينچنين است، در علوم انساني هم اينچنين است.مهمترين كاري كه اساتيد حوزه و دانشگاه مي توانند بكنند، شناخت نيروهاي لائق و مستعد و راقي است كه بتوانند مؤلّف و مصنّف و محقق بشوند.
شما غالب نشرياتي كه مي بينيد؛ چه در مجلات، چه در كتابهاي اين سالهاي اخير، مي بينيد آنهاترقّي كرده اند، علم هست؛ امّا غالبش « فرهنگ مصرفي » است !امااينكه يك حكيمي و اديبي پيدا بشود، يك فقيهي پيدا بشود؛ يك حرف تازه اي داشته باشد،اين كم است.يعني شيخ طوسي پيدا بشود، كم است؛ با اينكه استعداد الآن خيلي بيش از آن زمان است !
سخنراني آيت الله جوادي آملي (دامت بركاته) در ديدار با اساتيد دانشگاه فردوسي مشهد
مشهد مقدّس ـ مرداد 1382
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) اشاره به:بحار الأنوار 75 / 11 (2) فرقان / 27
(3) من لا يحضره الفقيه / 2 / 616 ـ ز ياره الجام عه ل جميع الائ م ه (ع)
(4) الكافي / 5 / 150 (5) آل عمران / 137 ونحل / 36 (6) رعد / 7 (7) نساء / 164 ـ با تلخيص
خوان حكمت روزهاي دوشنبه وپنج شنبه منتشر مي شود

 



خارج از دستور

بسياري ديگر از نمايندگان
خواستار محاكمه موسوي هستند
پس از ارسال شكايت بيش از 100 نماينده از موسوي، يكي از نمايندگان مجلس اعلام كرد كه علاوه بر نمايندگان شاكي موسوي، بسياري ديگر از وكلاي ملت خواستار محاكمه وي هستند. محمود احمدي بي غش، عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با فارس اظهار داشت: نمايندگان مجلس به دليل همسويي و همكاري موسوي با سرويس هاي جاسوسي بيگانه در كشور و تحريك مردم به آشوب از ايشان شكايت كردند.
وي گفت: نامه نمايندگان مجلس كه تقديم قوه قضائيه شده به امضاي بيش از 100 تن از نمايندگان رسيد و من هم به عنوان عضوي از مجلس شوراي اسلامي، يكي از امضاكنندگان اين نامه بودم.
نماينده مردم شازند در ادامه به بيان دلايل خود براي امضاي اين نامه پرداخت و ابراز داشت: ريشه تمام اغتشاشات بعد از انتخابات، در خارج از كشور بود؛ ولي ميرحسين موسوي و همراهان وي در داخل كشور نيز عامل بروز فتنه شدند و با اقدامات خود در جهت اهداف دشمنان حركت كردند.
وي با تأكيد بر اين نكته كه مسئولان نبايد بگذارند موسوي و همراهان وي آزادانه در كشور بگردند، ابراز داشت: دستگاه قضايي بايد با محاكمه علني موسوي به همگان اعلام كند كه اشخاص خاطي و كساني كه به مقدسات بي احترامي مي كنند، جايي در كشور و در ميان مردم ندارند.
عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس تصريح كرد: كساني كه بزرگترين پيروزي كشور را به كام مردم تلخ مي كنند و موجب كشته شدن عده اي بي گناه در كشور مي شوند و اموال عمومي را تخريب مي كنند، بايد مورد محاكمه قرار گيرند تا درس عبرتي براي ديگر معاندان نظام شوند.
نماينده مردم شازند در عين حال با اشاره به ارسال شكايت نمايندگان به قوه قضائيه گفت: اين شكايت در صورت بازگشت به مجلس با استقبال نمايندگان بسياري كه آن را امضا نكرده اند روبرو خواهد شد.

 



در بيانيه جمعي از اساتيد حوزه علميه قم تاكيد شد
مخالفت با مردم سالاري ديني پايه و اساس فتنه پس از انتخابات بود

جمعي از اساتيد و محققان حوزه علميه قم طي بيانيه اي، مخالفت با مردم سالاري ديني را پايه و اساس فتنه پس از انتخابات اعلام كردند.
جمعي از استادان و محققان حوزه علميه قم در ارتباط با حوادث جاري كشور بيانيه اي صادر كردند.
اساتيد حوزه علميه قم تاكيد كردند: در اين بيانيه تحليلي كوتاه، فارغ از مباحث تئوريك و مجادلات نظري، برخي مولفه هاي اساسي «مردم سالاري ديني» را يادآوري و تاكيد مي كنيم محورهايي كه غفلت، تغافل و يا اعراض و انكار آن، شكوه مشاركت انتخابات را به تلخي كشاند، وحدت ملي را در مخاطره انشقاق اجتماعي قرار داد، دلسوزان اسلام و انقلاب را در جهان اسلام دلواپس و نگران ساخت، زخم خوردگان از امام و انقلاب اسلامي را به طمع واداشت و جبهه اي به گستردگي سلطنت طلبان، منافقان، ملي گرايان، ليبرال ها، مرتجعان و... را متحد و همراه ساخت. مهم ترين مولفه هاي «مردم سالاري ديني» را در نكات زير مي توان شناخت.
در ادامه اين بيانيه آمده است: پس از انتخابات كشور با قانون گريزي ساختاري مواجه شد و آن، قانون شكني مغلوبان كارزار انتخاباتي بود. اينان با ادعاي تقلب و زورآزمايي خياباني، نفي ساختارهاي قانوني را تعقيب كردند و مشروعيت سازوكارهاي مردم سالاري نوظهور ديني را با ترديد و انكار مواجه ساختند. بخش وسيعي از هيجانات اجتماعي پس از انتخابات، نشأت يافته از اين قانون گريزي ساختاري بود كه تبعات جبران ناپذير داخلي و خارجي را پديد آورد.
نويسندگان بيانيه ياد شده در اشاره به شاخصه هاي مردم سالاري تاكيد كردند: رضايت و مقبوليت مردمي؛ در حوادث پس از انتخابات، در نگاه جريان مغلوب، مفهوم مقبوليت مردمي به رضايت نخبگان و طبقات متوسط شهري تقليل يافت. با آنكه در نظام مردم سالار ديني، آحاد جامعه نقش يكساني دارند و مردمان ايلاتي، روستايي و حاشيه نشينان شهري چونان نخبگان علمي و هنري حق حضور، مشاركت و انتخابات دارند. متاسفانه نگاههاي نخبه گرايانه مانع درك و فهم جايگاه طبقات متنوع جامعه شد و شاخص هاي مقبوليت و رضايت،، در سطوح جامعه نخبگاني تعريف يافت.
ديگر مولفه مردم سالاري ديني در بيانيه مذكور اينگونه بيان شده است: اعتبار اكثريت؛ در حوادث اخير، اصرار در تداوم شرايط انتخابات، بدون توجه به ساختارها و سازوكارهاي قانوني، از نگرش نخبه گرايانه و تعصبات حزبي- جرياني برخاست؛ نگاهي كه در تبادل مناصب سياسي، به معيار آراي اكثريت پايبند نشد و در موقعيت اقليت- هرچند اقليت قابل توجه و معتبر- جايگاه اكثريت را طلبيد و منازعه اي پركشاكش را پيگيري كرد.
اساتيد حوزه علميه با اشاره به هدايت و رهبري ديني به عنوان يكي از پايه هاي اصلي مردم سالاري ديني تصريح كردند: رهنمودهاي هوشيارانه حضرت آيت الله خامنه اي در دو دهه اخير، از عوامل اساسي ثبات منطقه اي، حضور موثر بين المللي، تداوم امنيت داخلي و روند توسعه اجتماعي ايران است. در حوادث منطقه اي، مواضع ايران اسلامي در دو جنگ خليج فارس نمونه اي از آن بود.
اين بيانيه مي افزايد: دريغ مي نمايد كه برخي، اين تدبير و درايت را ناديده انگارند، شكر نعمت نورزند و با زاويه يابي ها، خود را محروم از فيض ولايت سازند و يا گروهي، اين نماد وحدت ملي و تعالي اجتماعي را در چارچوب هاي جناحي- سليقه اي خويش محدود سازند.

 



نمايندگان مجلس: بيانيه هاي تحريك آميز موسوي از مصاديق بارز جرم است

عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس صدور بيانيه هاي پي درپي و تحريك آميز موسوي را از مصاديق بارز جرم دانست.
نورالله حيدري، نماينده مردم اردل و فارسان در مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با باشگاه فارس «توانا»، اظهار داشت: در ديدار اخير رهبر انقلاب با نخبگان مسائلي مطرح شد كه روشنگري معظم له در مورد برخي مسائل كشور، حجت را بر همه تمام كرد.
وي اظهار داشت: رهبر انقلاب در بخشي از سخنان خود لفظ مجرم را در خصوص مطرح كنندگان دروغ در انتخابات به كار بردند و تأكيد ايشان مي تواند در روند محاكمه سران اغتشاش تسريع ايجاد كند.
اين نماينده مجلس صدور بيانيه هاي پي در پي از سوي موسوي براي تحريك مردم را از مصاديق بارز جرم دانست و تصريح كرد: قوه قضائيه بايد ضمن مديريت صحيح محاكمه آشوب هاي بعد از انتخابات، انتظار جامعه را هم در به مجازات رساندن سران آشوب برآورده كند.
عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس افزود: علاوه بر آحاد ملت و جامعه امروز، رهبر انقلاب و نمايندگان مجلس هم پشتيبان قوه قضائيه براي اجراي قانون هستند و اين مسئله تكليف سنگيني بر دوش اين قوه گذاشته است.
حيدري در پايان با اشاره به شعارهاي انحرافي عده اي از افراد منتسب به موسوي و كروبي در روز قدس گفت: جاي بسي تعجب است كه مدعيان خط امام(ره) با انحراف در شعار مرگ بر آمريكا و مرگ بر اسرائيل، سياست استكبارستيزي امام راحل را زير سؤال مي برند.
نخبگان بايد مردم را از خيانت هاي سران آشوب
آگاه كنند
نماينده مردم اروميه در مجلس گفت: هنوز بسياري از موارد و زواياي پنهان حوادث بعد از انتخابات براي مردم روشن نشده و نخبگان و مسئولان بايد فضايي را در كشور آماده كنند كه مردم به خيانت هاي اين عده در حق كشور پي ببرند.
جواد جهانگيرزاده در گفت وگو با فارس اظهار داشت: فرمايشات رهبر انقلاب در جمع نخبگان كاملاً شفاف و روشن بود و حقايق مطرح شده در اين جلسه جاي هيچ شك و شبهه اي را براي كسي باقي نمي گذارد.
وي افزود: رهبري در چندين مقطع بعد از انتخابات به بيان برخي مسائل پشت پرده پرداخته اند كه اين بار نيز زواياي جديدي از اين موضوع براي مردم آشكار شد.
جهانگيرزاده در ادامه به ادعاهاي دروغ برخي افراد بعد از انتخابات اشاره كرد و ابراز داشت: عده اي بدون هيچ دليل و مدركي، اصل انتخابات را در كشور زير سؤال بردند و مردم را در مقابل هم قرار دادند كه به تعبير رهبر انقلاب، اين عده جرم بزرگي را مرتكب شده اند.
عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي همچنين گفت: افرادي كه به دروغ حماسه مردم ايران را در چشم جهانيان كمرنگ جلوه دادند و با اعمال خود صحنه گرداني و ميدان داري سناريوي دشمن در كشور را عهده دار شدند، بايد پاسخگوي اعمال خويش باشند و نبايد از كنار اين مسائل به راحتي عبور كرد.

 



آيت الله نوري همداني: جنگ نرم وجه شباهت دوره امامت امام رضا (ع) با دوره كنوني است

يكي از مراجع تقليد گفت: وجه شباهت دوره امامت امام رضا (ع) با دوره كنوني مواجهه اسلام با جنگ نرم است.
به گزارش ايرنا از قم، آيت الله «حسين نوري همداني» شنبه در ديدار با ائمه جماعات و نمايندگان ولي فقيه در سازمان هاي جهاد كشاورزي سراسر كشور با بيان اين مطلب افزود: دشمنان سعي دارند قداست، شان و منزلت امامت و ولايت را از بين ببرند.
وي اسلام، مردم و رهبري را سه پايه اصلي نظام اسلامي برشمرد و گفت: دولت بايد هميشه درصدد جلب رضايت مردم باشد تا آنها را راضي نگه دارد چراكه اگر روزي مردم از انقلاب جدا شوند ناگزير محكوم به انحطاط خواهد بود.
اين مرجع تقليد در بخش ديگري از سخنان خود به جنگ تحميلي اشاره كرد و گفت: خاطرات اين دوران حساس نبايد از ياد مردم برود چراكه عزت كنوني اسلام مديون فرهنگ دفاع مقدس، جهاد و شهادت است و ما بايد فرهنگ شهادت طلبي را حفظ كنيم.
آيت الله نوري همداني در پايان تصريح كرد: جامعه امروز ما نيازمند ترويج و تبيين چنين فرهنگي است تا بتواند در برابر بيگانگان ايستادگي كند.

 



جواد لاريجاني: اغتشاشات اخير كودتاي شكست خورده جناح اصلاح طلب بود

دبير كميسيون حقوق بشر قوه قضاييه تاكيد كرد كه جريانات پس از انتخابات كودتاي كامل كليد خورده توسط جناح اصلاح طلب بود كه ابعاد وسيعي داشت ولي موفق نشد.
محمدجواد لاريجاني نظريه پرداز سياسي و دبير كميسيون حقوق بشر قوه قضاييه در گفت وگو با فارس با اشاره به طرح هاي مختلف موسوم به وحدت ملي، گفت: وحدت موضوع بسيار خوبي است ولي بايد مشخص شود كه حول چه كسي قرار است ايجاد شود.
وي افزود: طبيعي است كه وحدت در چارچوب قانون اساسي، حول نظام اسلامي و مقام معظم رهبري هدفي بسيار خوب است، جامعه ما از وحدت بسيار خوبي برخوردار بوده و كشور هم در مسير خوبي قرار دارد لذا بايد همه مسئولان از فضا و هيجانات انتخاباتي بيرون آمده و مشغول كار روزانه خود شوند.
دبير كميسيون حقوق بشر قوه قضائيه تصريح كرد: در اين چارچوب بحث وحدت خوبي است ولي در كل وحدت چيزي نيست كه ملت ما معطل آن باشد.
لاريجاني اضافه كرد: برخي فكر مي كنند مسائل پس از انتخابات دعوايي بين احمدي نژاد و موسوي بوده و چون پس از انتخابات نيز هواداران موسوي و احمدي نژاد با يكديگر درگير بوده اند بنابراين با سلام و احوالپرسي اين دو نفر كار تمام خواهد شد؛ البته اين سلام و احوالپرسي كار خوبي است ولي بنده معتقد نيستم كه جريانات پس از انتخابات دعواي طرفداران موسوي و احمدي نژاد بوده است.
وي خاطر نشان كرد: جريانات پس از انتخابات كودتاي كامل كليد خورده توسط جناح اصلاح طلب بود كه ابعاد وسيعي هم داشت البته موفق هم نشد؛ اين افراد با نظام به نحوي درگير شده و مقابل نظام ايستادند.
دبير كميسيون حقوق بشر قوه قضائيه ادامه داد: اگر موضوع وحدت اين باشد كه دوستان وقتي ناكامي اقدامات خود را ديدند قصد دارند كه به آغوش نظام و ساختار قانوني بازگردند ما بايد به آنها خوش آمد بگوييم چرا كه اين افراد نيروهايي از بين ما بودند كه در جرياني ناسالم از گردونه نظام خارج شدند.
وي تاكيد كرد: هر ايده اي از وحدت كه باعث بازگشت اين افراد به چارچوب نظام شود مورد استقبال است و ما نبايد پرچمدار تخاصم باشيم بلكه ما پرچم دار منفعت نظام هستيم البته روي اصول هم محكم خواهيم ايستاد و از هر گونه توسعه پايگاه هاي اجتماعي نظام و حكومت اسلامي هم استقبال مي كنيم.

 



سفير روسيه در تهران: پيشنهاد تامين سوخت هسته اي ايران توسط روسيه فريب نيست

سفير روسيه در تهران در گفت وگويي با اشاره به موضوع تامين سوخت نيروگاه تحقيقاتي تهران در پي اجلاس وين گفت: پيشنهاد اجراي اين طرح آن طور كه گفته مي شود فريب نيست.
الكساندر سادونيكوف سفير فدراسيون روسيه در تهران در گفت وگو با ايرنا گفت: با توجه به اينكه ايران تكنولوژي هاي لازم براي تبديل اورانيوم با غناي كم خود به سوخت لازم براي راكتور تحقيقاتي تهران فعلا ندارد، توسط آژانس بين المللي انرژي اتمي پيشنهاد شد تا مقداري از اورانيوم با غناي كم ساخت ايران براي درست كردن سوخت مورد نياز به روسيه تحويل داده شود.
وي افزود: اين پيشنهاد فريبي نيست براي آنكه اورانيوم با غناي كم از دست ايران گرفته شود. ما معتقد هستيم كه نيل به توافق و به امضا رساندن قراردادهاي فني براي توليد سوخت راكتور تهران به نفع ايران خواهد بود و به حل وفصل مسئله هسته اي ايران مساعدت خواهد كرد.
اين ديپلمات بلندپايه روس مقيم خيابان نوفل لوشاتو تهران در پاسخ به پرسشي در رابطه با ارزيابي مسكو از نشست ژنو كه براساس بسته پيشنهادي ايران برگزار شد و اينكه ادامه اين مذاكرات تا چه حد مي تواند به تقويت صلح و ثبات در منطقه مساعدت كند؟ گفت: در جريان تدارك نشست گروه شش با ايران در ژنو، مسكو حداكثر تلاش خود را بكار بست تا مذاكرات برگزار شود و پرمحتوا باشد. ما به اين موضوع واقف هستيم كه بررسي مسائل امنيت و ثبات منطقه اي و همچنين ديگر مسائل مطروحه در بسته پيشنهادي ايران بسيار حائز اهميت براي تهران است.
سادونيكوف تاكيد كرد: اين مسائل براي ما هم كم اهميت نيست، ولي در عين حال كاملا صحيح مي دانيم كه براي نيل به اين اهداف (يعني تامين امنيت و ثبات منطقه اي، تقويت صلح) بايد هرچه سريعتر برنامه هسته اي ايران را حل كنيم، پرونده را بسته و همكاري بين المللي كامل الابعاد با تهران در زمينه هسته اي را شروع كنيم.
اين ديپلمات بلندپايه روس در پاسخ به اين سؤال كه شوراي امنيت سازمان ملل تاكنون 4 قطعنامه عليه كشورمان صادر كرده و برخي كشورهاي غربي باز هم به دنبال تشديد تحريم هاي اقتصادي عليه ايران هستند با توجه به اينكه تهران همواره از گفت وگوها حمايت كرده است تصور مي كنيد كه اين تحريم ها سازنده باشند گفت: به عقيده روسيه بايد از موضع سنجيده و بدون تهديد و ترغيب يكديگر به سوي مذاكرات پيش رفت و همانطور كه مقامات روسيه بارها اعلام كرده اند تحريم و تهديد به اعمال تحريم فقط اوضاع را بغرنج تر مي سازد و آن را به بن بست مي كشاند.

 



رئيس كل دادگستري استان تهران: 20 نفر از متهمان حوادث پس از انتخابات درخواست تجديدنظر كرده اند

رئيس كل دادگستري استان تهران اعلام كرد: تاكنون 20 نفر از متهمان حوادث پس از انتخابات درخواست تجديد نظرخواهي كرده اند.
به گزارش ايسنا، سيدعليرضا آوايي در حاشيه مراسم تحليف اعضاي هيئت منصفه جديد مطبوعات در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره برگزاري دادگاه بهزاد نبوي گفت: از آزادي وي بي اطلاع هستم، دادگاه قرار بود ديروز برگزار شود اما نبوي تقاضاي استمهال كرده و چند روز مهلت خواسته است اما احتمال دارد اگر خودشان توافق كنند دادگاه برقرار شود. دوستان با استمهال نبوي مخالفت نكرده اند.
وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اين كه علت تقاضاي استمهال بهزاد نبوي چه بوده گفت: شايد به خاطر كسالت و مريضي تقاضاي استمهال كرده است و طبيعي است دادگاه اين مقدار مدارا را با زندانيان داشته باشد.
آوايي در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري درباره غيرعلني برگزار شدن دادگاه بهزاد نبوي گفت: از غيرعلني برگزار شدن اين دادگاه بي اطلاع هستم. به ما نگفتند غيرعلني است و وكيلش و افراد مربوط در اين دادگاه شركت مي كنند.
رئيس كل دادگستري استان تهران درباره صدور حكم 50 نفر از متهمان بازداشت شده پس از حوادث انتخابات و تجديدنظر خواهي آنها گفت: معمولا همه يا اكثريت قريب به اتفاق تقاضاي تجديدنظرخواهي كرده اند اما آمار دقيق را تا امروز ندارم ولي 20 نفر قبلي همه تقاضاي تجديدنظرخواهي داده بودند.
وي درباره اخبار منتشره از سوي برخي رسانه هاي خارجي مبني بر رد تجديدنظرخواهي وكيل كيان تاجبخش، گفت: اين موضوع صحت ندارد. ما نمي توانيم با درخواست تجديدنظرخواهي مخالفت كنيم.
تقاضاي تجديدنظرخواهي حق محكوم عليه و متهم است. تقاضاي تجديدنظرخواهي را ما بايد تحويل گرفته و به دادگاه تجديدنظر ارسال كنيم و هيئتي در دادگاه تجديدنظر موضوع را بررسي مي كند.
ممكن است آن مواد و استنادات مطرح شده مورد پذيرش واقع شود يا نشود. ما اين حق را نداريم كه تقاضاي تجديدنظرخواهي ر ا تحويل نگيريم.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14