(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 11 آبان 1388- شماره 19501
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
با حضور رئيس جمهور خط لوله جديد گاز ايران و تركمنستان افتتاح مي شود
در اعتراض به سوءاستفاده فتنه گران جنبش سبز علوي اعلام موجوديت كرد
حجت الاسلام رئيسي در مراسم تحليف هيئت منصفه مطبوعات:
حضور سلايق مختلف سياسي در هيئت منصفه مطبوعات به اتقان احكام كمك مي كند
اردوغان: مخالفان برنامه هسته اي ايران خود سلاح اتمي دارند
محمد احمديان مديرعامل جديد شركت سورنا شد
سرمايه گذاري 180 ميليارد ريالي دولت براي توسعه فعاليت هاي قرآني كشور
معاون سلامت وزارت بهداشت: توافق وزارت بهداشت و رفاه براي اجراي پزشك خانواده در شهرها
آسيب ديدگان انفجار لوله نفت در ميداوود: ليست تهيه شده براي دريافت خسارت مخدوش است
نماينده ولي فقيه در مازندران خبرداد فعاليت 120 سايت وابسته به وهابيت عليه فرهنگ شيعي در جهان
اخبار ادبي و هنري
معاون وزير صنايع و معادن: ضعف ارتباط بين صنعت و دانشگاه مشكل عمده صنعت كشور است
وزير مسكن و شهرسازي خبر داد واگذاري قطعات 150 متري به متقاضيان مسكن مهر در گلبهار
فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي:
دلاوري هاي شهيد شوشتري در سوسنگرد و چزابه فراموش نشدني است



با حضور رئيس جمهور خط لوله جديد گاز ايران و تركمنستان افتتاح مي شود

رئيس جمهور تركمنستان از احمدي نژاد براي شركت در مراسم افتتاح خط لوله جديد انتقال گاز از اين كشور به ايران دعوت كرد.
معاون رئيس جمهور تركمنستان در امور نفت و گاز شامگاه شنبه در ديدارش با رئيس جمهور كشورمان اين دعوت رسمي را به همراه سلام گرم رئيس جمهور كشورش به دكتر محمود احمدي نژاد ابلاغ كرد.
در اين ديدار «خوجه محمد محمداف» معاون رئيس جمهور تركمنستان در امور نفت و گاز، روابط برادرانه ايران و تركمنستان را رو به گسترش دانست و اظهار كرد: به لطف خداوند و با اراده دو كشور كارهاي گوناگوني در حال انجام است و جمهوري اسلامي ايران از اين روند حمايت مي كند.
رئيس جمهور انجام پروژه هاي حمل ونقل و انرژي ميان جمهوري اسلامي ايران و تركمنستان را زيربناهاي پيشرفت دو كشور دانست و تاكيد كرد: با انجام اين پروژه ها منافع دو كشور و منطقه تامين خواهد شد.
در اين ديدار «خوجه محمد محمداف» معاون رئيس جمهور تركمنستان در امور نفت و گاز نيز با تاكيد بر تعميق روابط و توسعه هر چه بيشتر مناسبات ايران و تركمنستان اظهار كرد: روابط برادرانه و صميمانه دو كشور، به توسعه و پيشرفت هرچه بيشتر ايران و تركمنستان كمك كرده است.
«محمد محمداف» ضمن ابلاغ سلام گرم رئيس جمهور تركمنستان، از دكتر احمدي نژاد براي شركت در مراسم افتتاح خط لوله جديد انتقال گاز تركمنستان به ايران دعوت كرد.
در همين حال «بردي محمداف» رئيس جمهور تركمنستان در نشست كابينه وزيران اين كشور پس از شنيدن پيشنهاد معاون رئيس جمهور در امور نفت و گاز مبني بر سفر هيئتي به سرپرستي وي به ايران تاكيد كرد: در حال حاضر مناسبات اقتصادي بين عشق آباد و تهران به سطح جديد و قابل قبولي رسيده است.
قربان قلي بردي محمداف: افزود اين امر باعث مي شود كه امكانات و ظرفيت هاي موجود در دو كشور براي همكاري هاي مفيد متقابل به صورت كامل مورد استفاده قرار گيرد.
وي تاكيد كرد راه اندازي خط لوله جديد انتقال گاز تركمنستان به ايران كه قرار است در دسامبر سال جاري ميلادي افتتاح شود، گام مهمي در اين زمينه خواهد بود.
رئيس جمهور تركمنستان تصريح كرد: با راه اندازي اين طرح، ميزان صادرات گاز به ايران به صورت چشمگيري افزايش خواهد يافت.
راه اندازي خط راه آهن ايران - تركمنستان - قزاقستان
بردي محمداف افزود: با راه اندازي خط راه آهن ايران - تركمنستان - قزاقستان كه در دست اجرا است نيز امكانات و ظرفيت هاي جديد براي گسترش تعامل ميان دو كشور ايجاد شده است كه تحرك خاصي به همكاري هاي دو جانبه و منطقه اي خواهد بخشيد.
رئيس جمهور تركمنستان در جلسه هيئت وزيران اين كشور با صدور دستوري، هيئت بلندپايه دولت اين كشور به سرپرستي «بايمراد خواجه محمداف» معاون رئيس كابينه وزرا در امور نفت و گاز را مامور كرده بود كه براي مذاكره درباره همكاري هاي دو كشور در بخش انرژي و حمل ونقل به جمهوري اسلامي ايران سفر كند.
رفع گرد و غبار و آلودگي خليج فارس عزم عمومي كشورهاي منطقه را مي طلبد
رئيس جمهور گفت: رفع مشكل گرد و غبار و آلودگي خليج فارس نيازمند عزم عمومي و اراده جمعي كشورهاي منطقه است.
به گزارش دفتر امور رسانه هاي رياست جمهوري، محمود احمدي نژاد رئيس جمهور ظهر ديروز در ديدار وزير امور محيط زيست قطر بر لزوم تسريع در بررسي آلودگي خليج فارس و گرد و غبار تاكيد كرد و گفت: رفع مشكل گرد و غبار و آلودگي خليج فارس نيازمند عزم عمومي و اراده جمعي كشورهاي منطقه است.
رئيس جمهور خاطرنشان كرد: تغييرات گسترده و منفي در شرايط آب و هوا اساس زندگي بشر را به خطر انداخته است.
وي رفع مشكلات و مسائل جهان را در گرو مشاركت و همكاري كشورهاي مختلف برشمرد و تصريح كرد: همكاري كشورهاي منطقه براي رفع چالش ها، بحران ها و مسائل منطقه اي به نفع ملت ها ضروري است.
احمدي نژاد روابط تهران- دوحه را در بخش هاي گوناگون رو به گسترش و افزايش دانست و گفت: مناسبات و همكاري هاي ايران و قطر با توجه به عزم مسئولان دو كشور در عرصه هاي مختلف دو جانبه، منطقه اي و جهاني توسعه خواهد يافت.
وزير امور محيط زيست قطر نيز در اين ديدار با اشاره به پيشنهاد ايران براي برگزاري اجلاس منطقه اي گرد و غبار تاكيد كرد: مشكل گرد و غبار تنها با همكاري كشورهاي منطقه خليج فارس رفع مي شود.
وزير امور محيط زيست قطر ملت ها و دولت هاي ايران و قطر را دوست و برادر معرفي كرد و اظهار داشت: مطمئنم روابط جمهوري اسلامي ايران و قطر در همه زمينه هاي فراوان موجود گسترش و افزايش خواهد يافت.
قطر: روابط دوحه- تهران موسمي و مقطعي نيست
در همين حال به گزارش اداره كل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه، منوچهر متكي وزير امور خارجه كشورمان در يك ديدار چند ساعته از قطر، با «شيخ حمدبن جاسم بن جابر آل ثاني» نخست وزير و وزير امورخارجه قطر در دوحه ملاقات كرد.
در اين ديدار طرفين با ابراز خرسندي از روابط دوستانه و گسترده سياسي دو كشور، راه هاي ارتقاء سطح همكاري ها در عرصه هاي اقتصادي و منطقه اي و متوازن كردن اين همكاري ها با مناسبات سياسي فيمابين را مورد گفتگو و تبادل نظر قرار دادند.
متكي در اين ديدار با اشاره به طراحي چارچوب هاي متعدد براي توسعه و تقويت همكاري هاي دو كشور و انعقاد توافقنامه ها و تفاهمات فراوان در زمينه همكاري هاي فيمابين در عرصه هاي نفت و گاز، حمل و نقل، سرمايه گذاري مشترك و تسهيلات كنسولي، اجرايي شدن اين توافقات را به نفع منافع دو ملت و توسعه و رفاه منطقه توصيف كرد.
نخست وزير قطر نيز با تاكيد بر اراده مقامات عاليرتبه قطر بر گسترش و تقويت مناسبات و همكاري هاي تهران و دوحه، اظهار داشت: روابط دو كشور همواره در حال رشد و توسعه بوده و هيچ مانعي بر سر راه تحكيم همكاري هاي فيمابين و پايبندي به دوستي و برادري با ايران نمي بينيم.
شيخ حمد تصريح كرد: روابط ما با تهران موسمي و مقطعي نيست، بلكه روابطي پايدار و درازمدت و حائز اهميت فراوان است.
در اين ديدار همچنين در خصوص برگزاري اجلاس آتي كميسيون مشترك اقتصادي دو كشور در دوحه تا پايان سال جاري توافق به عمل آمد.

 



در اعتراض به سوءاستفاده فتنه گران جنبش سبز علوي اعلام موجوديت كرد

سرويس سياسي -
در پي سوءاستفاده عناصر فتنه گر از رنگ سبز در انتخابات اخير، تشكل «جنبش سبز علوي» با هدف بازيابي هويت مقدس اين نماد ديني اعلام موجوديت كرد.
اين تشكل با تاكيد بر اينكه چندي است رنگ مكتبي و سبز علوي به مصادره دغل بازان و سياست پيشگان مرتبط با اجانب در آمده تصريح كرده است: متاسفانه دشمنان در شبيخوني نيرنگ آميز با هتك حرمت اين نماد ديني و فرهنگي، به محتواي آن نيز جسارت روا داشته اند. برخي نيز با سوء استفاده از اين رنگ و نماد متعلق به سادات و روحانيت به بهانه بازي هاي سياسي، تقدس آن را نشانه گرفته و حرمت آن را با مصادره به مطلوب و انحصاري ساختن آن در فعاليت هاي خويش لكه دار ساخته اند.
«جنبش سبز علوي» در بيان اعلام موجوديت خود افزوده است: از اين رو است كه حركت مكتبي و مردمي «جنبش سبز علوي» در خيزشي عمومي و فراگير عليه انحصاري ساختن اين رنگ با مسماي ناب علوي و حفظ سيادت و قداست رنگ سبز اعلام موجوديت كرده و در اولين بيانيه خويش با تبريك حلول ايام فرخنده ميلاد سبز امام رئوف و عطوف، حضرت علي بن موسي الرضا عليه آلاف التحيه و الثناء از عموم ملت ولايي و آسماني ايران عزيز دعوت مي نمايد كه به مناسبت در پيش بودن ايام مبارك عيد سعيد امامت و ولايت، عيد الله الاكبر، روز اكمال دين و اتمام نعمت و انتصاب شريف حضرت مولي الموحدين اميرالمومنين علي بن ابيطالب عليه الصلاه و السلام به ولايت مطلقه الهي و عيد سادات و فرزندان جليل القدر امام علي بن ابيطالب(ع) با ترويج و استفاده از اين نماد متبرك، رنگ مقدس «سبز» را به مامن خويش بازگردانده و گامي تاريخي در جهت اثبات ولايت مداري و علوي محوري خويش بردارند.
ستاد جنبش سبز علوي در اين بيانيه خطاب به عموم امت ايران آورده است: «جنبش سبز علوي» كه متشكل از سادات، معتقدين و دل سوختگان مكتب تعالي بخش تشيع ناب علوي است از عموم محبين و معتقدين به ولايت اميرالمومنين امام علي بن ابيطالب عليه السلام مي خواهد كه با تمسك به «قبه الخضراء» و گنبد سبز نبوي صلي الله عليه و آله و سلم از اين پس و به خصوص در مراسم مذهبي در پيش رو همچون عيدين سعيدين قربان و غديرخم و نيز محرم و صفر سالار شهيدان كربلا حضرت ابي عبدالله الحسين عليه السلام با تظاهر و بر تن كردن لباس ها، شال ها و پرچم ها مزين به اين نماد مقدس سبز در مجامع عمومي و مذهبي همچون مساجد، تكايا، حسينيه ها، مدارس، دانشگاه ها، خيابانها، حوزه هاي علميه، مجامع كارگري و كشاورزي، صنعتي و تجاري، بازار،جشن ها و ميهماني ها و محيط فعاليت ورزشي، پژوهشي، فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي، محيط كار و كسب رزق حلال و ... حاضر شده و اوج دلدادگي و صفاي خويش، ولايت مداري، فراگيري و دلبستگي به مكتب سبز علوي خويش را به نمايش گذارند.

 



حجت الاسلام رئيسي در مراسم تحليف هيئت منصفه مطبوعات:
حضور سلايق مختلف سياسي در هيئت منصفه مطبوعات به اتقان احكام كمك مي كند

معاون اول رييس قوه قضائيه: حضور سلايق مختلف سياسي در هيئت منصفه مطبوعات به اتقان احكام كمك مي كند؛ چون با انصاف نظر مي دهند و ديدگاهشان نشات گرفته از انصاف است كه اين براي قاضي مي تواند راهگشا باشد.
به گزارش ايسنا حجت الاسلام والمسلمين سيدابراهيم رييسي در جلسه تحليف هيات منصفه جديد مطبوعات بر شناخت حق، گرايش به حق و ايستادگي در راه حق تاكيد كرد و گفت: براي شناخت حق غير از علم، تقواي الهي نيز ضرورت دارد و قاضي نبايد تحت نفوذ هيچ مقام و مرتبه اي حتي حب و بغض خودش قرار بگيرد.
وي در ادامه افزود: قانونگذار ضرورت ديده جمعي از نخبگان و كارشناسان به عنوان هيات منصفه قاضي را براي كشف حقيقت كمك كنند كه اين تاسيس در قانون اساسي و قوانين موضوعه پذيرفته شده است.
رييسي افزود: رسانه ها و مطبوعات در كشور طبق قانون ابزاري براي تنوير افكار عمومي، ارتباط بين مردم و مسوولان در جهت رسيدن به اهداف قانون اساسي، گسترش اخلاق كريمه ، گسترش معرفت و ارزش، نهي و بازداشتن از زشتي و بدي است و رسانه ها مي توانند رابطه متقابلي بين مردم و مسوولان ايجاد كنند.
وي افزود: هشدار مطبوعات از سر وظيفه و انصاف مي تواند جامعه را از كجي و لغزش حفظ كند و نقش رسانه ها نقش اصلاحي است.
معاون اول قوه قضاييه با تاكيد بر اينكه سوگند و تحليف يك امر تشريفاتي نيست، افزود: حضور هيات منصفه در دادگاه در جهت تشخيص درست و كمك و ياري رساندن به قاضي است. نگاه دستگاه قضايي به هيات منصفه آن است كه امكاني در جهت كشف و حقيقت، تشخيص صحيح موضوع و در جهت ايجاد آرامش، اعتماد و انصاف در جامعه است.
معاون اول قوه قضاييه با تاكيد بر اينكه آزادي قلم در جمهوري اسلامي تضمين شده است، افزود: اين آزادي را بايد ارج نهاد و ارج نهادن به اين آزادي در آن است كه خدشه اي به آن وارد نشود و آن كسي كه تخلف مي كند به اين آزادي لطمه مي زند.
رييسي افزود: آنچه كه مقام معظم رهبري بر آن تاكيد دارد آزادي قلم و بيان است اما چارچوب هاي قانوني بايد رعايت شود چراكه رعايت چارچوب هاي قانوني تضمين كننده آزادي قلم و بيان خواهد بود.
معاون اول قوه قضاييه در حاشيه اين مراسم در جمع خبرنگاران درباره گلايه برخي مقامات نيروي انتظامي از آزادي زودهنگام قاچاقچيان مواد مخدر گفت: اين مسائل در جلسه تعامل بين ناجا و قوه قضائيه قابل حل است.
وي درباره صحبت هاي اخير برخي مقامات نيروي انتظامي مبني بر اينكه مواد فروشان توسط نيروي انتظامي بازداشت اما از سوي دستگاه قضايي آزاد مي شوند، اظهار كرد: «وظيفه قانوني نيروي انتظامي شناسايي عناصر اصلي در توليد، توزيع و مصرف مواد مخدر است اما از آنجايي كه ما توليد مواد مخدر در كشور نداريم، بيشتر از طريق افغانستان مواد مخدر به كشورمان وارد مي شود متاسفانه در كشور افغانستان بعد از تسلط آمريكا و ناتو طبق آمارها به ويژه آمارسازمان ملل توليد مواد مخدر بسيار افزايش پيدا كرده است.»
معاون اول قوه قضاييه در ادامه افزود: «دستگاه انتظامي و قضايي موظف به برخورد است و برخورد نيز مي كند اما بحثي كه وجود دارد آن است كه آيا مجموعه مبارزه ما توانسته تاثيرگذار باشد؟ در نگاهي حتما تاثيرگذار بوده اما اگر اين برخورد نبود چه مي شد؟ اما جا دارد كارشناسان در حوزه هاي مختلف ارزيابي دقيقي نسبت به اين موضوع داشته باشند. مثل كشتي در حال حركت هميشه بايد بررسي صورت گيرد تا معلوم شود اگر اصلاح نياز است در حين انجام اقدام، اين اصلاح صورت گيرد.»
وي با تاكيد بر اينكه «ما در برخورد با مواد مخدر و عوامل توزيع مواد مخدر مصمم هستيم» گفت: «يقين داريم دوستان عزيز در بخش هاي انتظامي و امنيتي كار را دنبال خواهند كرد اگر مورد خاصي از گله باشد و دوستان قضايي بگويند پرونده در نيروي انتظامي خوب پيگيري نمي شود و يا برعكس، اين مسائل در جلسه تعامل بين نيروي انتظامي و قوه قضاييه قابل حل است.»

 



اردوغان: مخالفان برنامه هسته اي ايران خود سلاح اتمي دارند

سرويس سياسي-
نخست وزير اسلامگراي تركيه از مخالفان غربي برنامه هسته اي ايران به شدت انتقاد كرد.
نخست وزير تركيه در گفت وگويي با تلويزيون خبرگزاري آناتولي تصريح كرد كه كشورهايي كه زرادخانه هاي هسته اي بزرگ دارند حق ندارند ايران را به دليل برنامه هسته اي اش سرزنش كنند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه در اين گفت وگو اظهار كرد: آنهايي كه ايران را درباره برنامه هسته اي اش مورد انتقاد قرار مي دهند خود به ساخت سلاح هاي اين چنيني ادامه مي دهند.
وي همچنين تاكيد كرد، دولت هاي مجهز به سلاح هسته اي، تهران را به تلاش براي توليد سلاح هاي هسته اي متهم مي كنند اما همزمان از نابود كردن زرادخانه هاي هسته اي خودشان طفره مي روند.
اردوغان افزود: من فكر مي كنم آنهايي كه اين موضع را مي گيرند كساني هستند كه مي خواهند تحريم هاي خودخواهانه اعمال كنند و نياز است تا در وهله اول خودشان اين سلاح ها را رها كنند.
نخست وزير تركيه كه سفر دو روزه اي در هفته گذشته به تهران داشت در تهران به صراحت اعلام كرد كه از حق ايران براي غني سازي اورانيوم با مقاصد صلح آميز حمايت مي كند و سياست گذاري هاي عليه ايران از سوي غربي ها را غيرمنصفانه خواند.
اردوغان قبل از اين در مصاحبه اي با گاردين نيز تاكيد كرده بود كه ايران ساخت سلاح هسته اي را نمي پذيرد و آنها بر روي انرژي هسته اي با مقاصد صلح آميز كار مي كنند نخست وزير تركيه گفته بود: آنهايي كه از ايران انتقاد مي كنند خود به ساخت سلاح هاي هسته اي ادامه مي دهند.
اين اظهارنظر اردوغان البته از آن جهت كه بر ضديت آنكارا با تل آويو خواهد افزود، از اهميت ويژه اي برخوردار است.
برخورد قاطع اردوغان با شيمون پرز در اجلاس داووس كه در جريان جنگ غزه و در اعتراض با جنايت هاي رژيم صهيونيستي انجام گرفت البته نقطه اوج روند رو به رشد ضديت تركيه با اسرائيل بود.
تركيه كه نامزد پيوستن به اتحاديه اروپا نيز هست رفته رفته در حال تبديل شدن به يكي از اعضاي جنبش مقاومت جهاني عليه اسرائيل است.
در اين ميان محمود احمدي نژاد نيز براي شركت در اجلاس كميته دائمي همكاري هاي اقتصادي و تجاري سازمان كنفرانس اسلامي كه در تركيه برگزار مي شود دوشنبه 17 آبان عازم اين كشور مي شود.
به گزارش خبرگزاري ها رئيس جمهور در اين اجلاس سخنراني خواهد كرد و با مقامات عالي رتبه تركيه و چند كشور اسلامي ديگر ديدار و گفتگو خواهد داشت.
داگلاس فييت: مواضع اردوغان به ضرر سياست هاي آمريكاست
«داگلاس فييت» مرد شماره سه وزارت دفاع آمريكا در دوران بوش، مواضع اردوغان در مورد ايران را به ضرر سياست هاي آمريكا ارزيابي كرد و آن را رجزخواني عليه اوباما دانست.
به گزارش ايرنا از آنكارا به نقل از روزنامه «خبر ترك»، فييت كه در جنگ عراق، قائم مقام پنتاگون بود مواضع اردوغان نخست وزير تركيه در مورد ايران را نوعي رجزخواني به «باراك اوباما» خواند.
وي در مصاحبه اختصاصي با خبر ترك، سياستهاي تركيه در مورد ايران را به ضرر استراتژيهاي آمريكا خواند و مدعي شد: اين مواضع به نفع منافع تركيه نيز نمي باشد، زيرا يك ايران داراي سلاحهاي هسته اي تهديدي براي تركيه نيز خواهد بود و تركيه در مواضع خود در مورد ايران خطايي بزرگ مرتكب مي شود.
فييت با تاكيد بر اين نكته كه بازگرداندن ايران از راه خود در حال حاضر ممكن به نظر نمي رسد، گفت: اوباما نيز همانند بوش مي گويد كه دستيابي ايران به سلاح هسته اي غيرقابل قبول است و بر حل مساله در مرحله نخست از طريق ديپلماسي تاكيد دارد.
وي سياست دولت تركيه را در برابر سياستهاي گسترده واشنگتن در مورد ايران توصيف كرد و گفت: تركيه يك كشور كليدي متحد براي آمريكاست و نمي توان گفت كه روابط آنكارا و واشنگتن همانند سابق بسيار خوب است و اگر مسئولين تركيه مي گويند روابط دو كشور بسيار خوب و عالي است، در اشتباه بسر مي برند.

 



محمد احمديان مديرعامل جديد شركت سورنا شد

رئيس سازمان انرژي اتمي در حكمي دكتر محمد احمديان را به عنوان مديرعامل جديد شركت ساخت و راه اندازي نيروگاه هاي اتمي (سورنا) منصوب كرد.
علي اكبر صالحي ديروز در حكمي محمد احمديان را به مديرعاملي سورنا كه وابسته به سازمان انرژي اتمي ايران است و به عنوان پيمانكار عمومي در قرارداد ساخت و راه اندازي نيروگاه 360 مگاواتي دارخوين طرف قرارداد با شركت مادر تخصصي توليد و توسعه انرژي اتمي ايران بود منصوب كرده است.
اين شركت قرار است به اتفاق شركت هاي طراحي و تأمين تجهيزات تحت پوشش خود و بهره گيري از ساير ظرفيت هاي علمي، فني و صنعتي ملي و بين المللي مديريت ساخت و راه اندازي اولين نيروگاه هسته اي بومي كشور را در يك دوره 10 ساله (6139-6138) بر عهده گيرد. وي مناصبي همچون معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي، معاون وزير نيرو و رئيس هيئت مديره و مديرعامل شركت مادر تخصصي توانير، معاون وزير نيرو در امور برنامه ريزي و نظارت معاون وزير نيرو در امور آموزش و نيروي انساني و رئيس دانشكده صنعت آب و برق را در كارنامه كاري خود دارد.

 



سرمايه گذاري 180 ميليارد ريالي دولت براي توسعه فعاليت هاي قرآني كشور

ساري- خبرنگار كيهان:
ميزان سرمايه گذاري دولت در فعاليت هاي قرآني به 180 ميليارد ريال بالغ شده است.
مديرعامل اتحاديه هاي قرآني مازندران با اعلام اين خبر افزود: اين ميزان توجه به توسعه فرهنگ قرآني در كشور سابقه نداشته است.
«بهر وز كريم نژاد» يادآور شد: در دولت هاي گذشته مجموع اعتبارات فعاليت هاي قرآني به 500 ميليون تا يك ميليارد تومان مي رسيد.
وي از فعاليت 820 موسسه، خانه و مركز قرآني در كشور خبر داد و افزود: با استمرار توجه دولت دهم به امور قرآني فعاليت مربوط به حوزه قرآن كريم در كشور با رشد چشمگيري مواجه خواهد شد.
وي با يادآوري سازماندهي 300 موسسه، مركز و خانه قرآني در مازندران اضافه كرد: سالانه 90 هزار نفر در مازندران از آموزش هاي قرآني بهره مند مي شوند.
كريم نژاد با اشاره به احراز مقام اول مازندران در توسعه مراكز قرآني در كشور افزود: سطح پوشش آموزش هاي قرآني در مازندران سال آينده به 200 هزار نفر افزايش مي يابد.
به گفته وي با تلاش هماهنگ مسئولان اجرايي 32 خانه قرآن در روستاهاي مازندران راه اندازي و تجهيز شده است.

 



معاون سلامت وزارت بهداشت: توافق وزارت بهداشت و رفاه براي اجراي پزشك خانواده در شهرها

معاون سلامت وزارت بهداشت گفت: وزارت بهداشت و وزارت رفاه براي اجراي طرح پزشك خانواده در شهرها توافق كرده اند و اميدواريم شاهد آغاز اجراي اين طرح ملي تا پايان سال در شهرها باشيم.
حسن امامي رضوي در گفت وگو با فارس، افزود: توافق كلي بين وزارت بهداشت و وزارت رفاه براي اجراي طرح پزشك خانواده در شهرهاي زير 100 هزار نفر در سال جاري انجام شده است اما قرار است يك كارگروه مشترك براي نهايي كردن جزئيات اجراي اين طرح بين 2 دستگاه تشكيل شود.
وي گفت: فعلا منتظر تشكيل اين كارگروه و تصميم گيري نهايي آن هستيم و اميدواريم اين بار با توافق دو جانبه شاهد آغاز عمليات اجرايي طرح ملي پزشك خانواده در شهرها باشيم.
به گفته وي وزارت بهداشت تمام اقدامات لازم را براي اجراي طرح ملي پزشك خانواده در شهرهاي زير 100 هزار نفر انجام داده است حتي سرشماري امكانات و جمعيت تحت پوشش در اين شهرها در تمام دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور انجام شده است اما مشكل اينجاست كه وزارت رفاه در اين زمينه همكاري ندارد و متولي مشخص را براي تفاهم و عقد قرارداد معرفي نكرده است.
امامي رضوي اضافه كرد: ما در وزارت بهداشت پيگير اين موضوع هستيم اما تا تعيين تكليف وزارت رفاه در اين زمينه كار زيادي نمي توانيم انجام دهيم، البته در شهرهاي زير 20 هزار نفر و روستاها اين طرح در حال اجراست ولي در شهرهاي بزرگتر تا زير 100 هزار نفر به علت ناهماهنگي وزارت رفاه و با وجود آمادگي وزارت بهداشت، هنوز به مرحله عقد قرارداد با پزشكان و بيمه ها و اجراي اين طرح مهم نرسيده ايم.
وي حدود يكماه پيش در پاسخ به اين پرسش كه آيا منتظر تعيين وزير رفاه هستيد، گفت: به هر حال منتظريم تكليف معلوم شود.
طرح پزشك خانواده يك طرح ملي است كه مطابق آن براي هر گروه جمعيتي بين 1500 تا 4 هزار نفر يك تيم پزشكي متشكل از پزشك خانواده و ساير افراد متخصص اعم از ماما، پرستار، متخصص بهداشت محيط و روانشناس تعيين مي شود كه مسئول سلامت آنها خواهند بود و بايد با تشكيل پرونده سلامت براي گروه تحت پوشش خود به آنها براي تامين سلامتشان مشاوره و آموزش بدهند و در صورت لزوم و ابتلا به بيماري آنان را به پزشك متخصص ارجاع دهند.
اين طرح از سال 84 در روستاها آغاز شد و اكنون حدود 20 ميليون نفر در روستاها و شهرهاي زير 20 هزار نفر دفترچه بيمه سلامت طرح پزشك خانواده را دارا هستند و تحت پوشش اين طرح هستند و مراجعه آنها به پزشك متخصص بايد از طريق پزشك خانواده انجام شود اما اجراي آن در شهرها كه قرار بود از پاييز 87 آغاز شود همچنان بلاتكليف مانده است.

 



آسيب ديدگان انفجار لوله نفت در ميداوود: ليست تهيه شده براي دريافت خسارت مخدوش است

اهواز- خبرنگاركيهان:
با گذشت 18ماه از انفجار لوله انتقال نفت در ميداوود آسيب ديدگان اين حادثه مرگبار از بي توجهي استاندار خوزستان به خواسته هايشان گله مند شدند.
آسيب ديدگان با ارسال نامه اي به دفتر سرپرستي كيهان در خوزستان آورده اند: حدود 60 نفر از آسيب ديدگان حادثه انفجار لوله نفت با تجمع در مقابل فرمانداري اين شهرستان خواستار ملاقات با استاندار به منظور در ميان گذاشتن مشكلات خود با وي شدند اما استاندار با بي توجهي از كنار آنها گذشت.
در ادامه اين نامه آمده است: هنگامي كه استاندار براي صرف ناهار به تلمبه خانه شماره 3 خطوط لوله نفت رفته بود نيز جمعي از آسيب ديدگان براي ديدار با استاندار در آنجا تجمع كردند اما اين بار نيز با بي مهري استاندار و مسئولان همراه، روبه رو شدند.
اين بي توجهي ها در حالي صورت مي گيرد كه در ليست ارسالي فرمانداري باغملك به وزارت نفت براي دريافت خسارت، هيچ نامي از خسارت ديدگان به چشم نمي خورد اما از كساني كه در موقع بروز حادثه در شهرهاي ديگر زندگي مي كردند نام برده شده است.
اين نامه مي افزايد: در ليست تهيه شده توسط فرمانداري نام مسئول دفتر آقاي دهقان نماينده مردم ايذه و باغملك در مجلس نيز كه در هنگام وقوع حادثه در شهركرد زندگي مي كرد براي دريافت خسارت 220ميليون توماني در ليست تهيه شده به چشم مي خورد.

 



نماينده ولي فقيه در مازندران خبرداد فعاليت 120 سايت وابسته به وهابيت عليه فرهنگ شيعي در جهان

ساري- خبرنگار كيهان:
نماينده ولي فقيه در مازندران خواستار اقدام عملي جهان اسلام براي برخورد با گروههاي وهابيت و ضد شيعي شد.
آيت الله «نورالله طبرسي» در جلسه ستاد بين المللي غدير مازندران گفت: بين المللي شدن فرهنگ غدير راه نفوذ تفكرات الحادي به جريان شيعي را سد مي كند.
وي با اشاره به هجمه وسيع دشمنان عليه تفكرات شيعي يادآور شد: هم اكنون 120 سايت وابسته به وهابيت عليه اسلام و تفكرات شيعي تلاش مي كنند.
وي با تأكيد بر ضرورت اقدام عملي براي صيانت از تفكر شيعي در برابر تهاجم سازمان يافته غرب و صهيونيسم بين الملل افزود: ولايت فقيه در كانون حملات سازمان يافته دشمنان اسلام قرار دارد.
طبرسي ترويج فرهنگ مهدويت را براي مقابله با وهابيت كارساز دانست و افزود: حفظ و ترويج فرهنگ شيعه رسالت خطير آحاد مسئولان درجامعه است كه انتقال اين فرهنگ به نسل آينده ضرورت دارد.
وي گفت: همه مسئولان بايد در حيطه وظايف خود براي ترويج فرهنگ غدير در كشور تلاش كنند.

 



اخبار ادبي و هنري

دستمزد بالاي بازيگران و مسئله عدالت فرهنگي
دستمزد بالاي برخي از بازيگران سينما، يكي از معضلات فرهنگي و اجتماعي است كه روز گذشته در يكي از برنامه هاي تلويزيوني با اعلام سقف مبلغ دريافتي از سوي تعدادي از اين افراد، ابعاد تازه اي به خودش گرفت. تا جايي كه درآمد برخي از اين افراد به خاطر بازي در يك فيلم، تا 100ميليون تومان اعلام شد.
اين در حالي است كه تعيين رقم حضور اين بازيگران در يك فيلم، كه به مثابه شغل آنها محسوب مي شود، فاقد معيار خاصي است. به همين دليل، اين مسئله كه در مورد برخي از فوتباليست ها نيز صادق است، مصداق نوعي تبعيض و بي عدالتي به حساب مي آيد.
بي ترديد رفع اين معضل كه تاثيري منفي بر عرصه سينما نيز دارد منجر به غلبه تجارت و كسب اقتصادي بر بعد فرهنگي و هنري شغل بازيگري مي شود، بدون دخالت مديريت سينمايي و فرهنگي دولتي برطرف نخواهد شد.
اجراي زنده «يار دبستاني» در جمع دانشجويان بسيجي
سرود «يار دبستاني من» توسط جمشيد جم در بين دانشجويان بسيجي به طور زنده اجرا شد.
جمشيد جم در همايش «درآمدي بر دكترين منازعه نرم» كه ديروز به ابتكار بسيج دانشجويي دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران برگزار شد، سرود «يار دبستاني من» را به صورت زنده اجرا كرد.
وي درباره «يار دبستاني من» گفت: اين سرود را به عشق شهداي انقلاب و بچه هاي مدرسه و دانشگاه خواندم و اين اثر به هيچ قشر خاصي تعلق ندارد و براي همه ملت ايران است.
18 هزار كتاب در نمايشگاه كتاب دانشگاهي
دومين نمايشگاه تخصصي كتاب دانشگاهي در مركز آفرينش هاي فرهنگي- هنري كانون پرورش فكري آغاز به كار كرد.
رئيس دومين نمايشگاه تخصصي كتاب دانشگاهي و عضو انجمن فرهنگي ناشران كتب دانشگاهي در مراسم افتتاح اين نمايشگاه گفت: در اين نمايشگاه بيش از 250 ناشر داخلي با 18هزار عنوان كتاب در حوزه هاي مختلف علوم پزشكي، فني و مهندسي، پايه، علوم انساني، كشاورزي، قرآني و هنر در اين نمايشگاه حضور دارند.
سيدعباس حسيني با اعلام اينكه عرضه كتب دانشگاهي و مجهز نمودن كتابخانه هاي تخصصي از اهداف اصلي اين نمايشگاه محسوب مي شود گفت: تخفيف 10درصدي براي بازديدكنندگان و 50درصدي براي كتابخانه ها و مراكز تخصصي درنظر گرفته شده كه 25درصد يارانه آن توسط وزارت ارشاد و معادل آن توسط ناشران دانشگاهي در اين نمايشگاه پرداخت مي شود.
اين نمايشگاه با 168غرفه در فضاي 2 هزار و500 متري از امروز تا 15آبان همه روزه از ساعت 9 صبح تا 18پذيراي بازديد علاقمندان است.
آقامحمديان؛ مديرعامل مركز گسترش سينماي مستند و تجربي
طي حكمي از سوي معاونت سينمايي، شفيع آقامحمديان به عنوان مديرعامل مركز گسترش سينماي مستند و تجربي انتخاب شد.
آقامحمديان فارغ التحصيل كارگرداني سينما از دانشگاه هاي ايران و فرانسه است كه در سال 1371 نخستين فيلم بلند سينمايي خود به عنوان «راننده سفير» را به شكل مشترك با حبيب الله بهمني جلوي دوربين برد. «مرواريد سياه»، «فرار از جهنم»، «روي خط مرگ»، «راز پنجره»، «چشم عقاب» و... بخشي از آثار اين كارگردان هستند.
مسعود رسام كارگردان سينما و تلويزيون درگذشت
«مسعود رسام» كارگردان سينما و تلويزيون كشورمان روز گذشته در سن 52سالگي بر اثر سرطان خون درگذشت.
وي مجموعه هايي نظير «خانه سبز» و «غيرمحرمانه» را براي تلويزيون و فيلم هاي سينمايي «سيندرلا» و «علي و غول جنگل» را ساخته بود.
آماده سازي ذهني و عملي كودكان در هفته كتاب
معاون امور فرهنگي وزير ارشاد گفت: جهت كلان برنامه هاي طراحي شده در هفته كتاب آماده سازي فضاي ذهني و عملي كودكان و نوجوانان است.
محسن پرويز در نشست مشترك با نمايندگان شبكه هاي مختلف رسانه ملي درباره هفته كتاب جمهوري اسلامي ايران، با اشاره به اين كه عموم برنامه هاي هفته كتاب در جهت ترغيب افراد جامعه به كتابخواني است، اظهار داشت: جهت گيري درست و صحيح و آينده نگر، به سمت و سوي كودكان و نوجوانان است و بايد راهبرد ما در بحث كتابخواني، هدف گيري فضاي ذهني و عملي كودكان و نوجوانان باشد.
وي همچنين در خصوص اثرگذاري مثبت رسانه ملي در افزايش سطح مطالعه گفت: قطعا نمي شود تاثيرات مثبت رسانه ملي را با پخش برنامه هاي تاثيرگذار در اين عرصه انكار كرد و بايد نقش و سهم ترغيبي اين رسانه در جامعه را با ارائه برنامه هاي كارشناسي شده براي مطالعه افزايش داد.

 



معاون وزير صنايع و معادن: ضعف ارتباط بين صنعت و دانشگاه مشكل عمده صنعت كشور است

شيراز - خبرنگار كيهان:
بسياري از خلأهايي كه در زمينه توسعه فناوري و صنعت وجود دارد ناشي از ضعيف بودن ارتباط بين صنعت و دانشگاه است.
معاون وزير صنايع و معادن با بيان اين مطلب در مراسم روز مهندسي مكانيك و جشن نوگشايي دانشكده مهندسي مكانيك دانشگاه شيراز گفت: در بخش صنعت عمده ترين مشكل ما در فرآيند عرضه و تقاضاي فناوري در بخش ارتباط بين صنعت و دانشگاه است.
محسن حاتم اظهار داشت: وزارت علوم؛ تحقيقات و فناوري؛ متولي بخش فناوري در عرضه فناوري است و طرف تقاضا هم بخش توليد و صنعت و خدمات كشور است.
وي افزود: به خاطر حمايت هايي كه در سال هاي اخير از حوزه عرضه فناوري در كشور شده است ما در حوزه عرضه فناوري موفقيت هاي زيادي داشته ايم.
وي گفت: يكي از خصوصيات صنايع، پويايي آن است و به دليل نداشتن پويايي بعضي از صنايع در كشور ما؛ در چند سال اخير شاهد اين بوديم كه خيلي از صنايع قدرت خود را از دست داده اند.
وي اظهار داشت: حرفه اي نگاه كردن به حوزه پژوهش و تحقيق و فناوري در ارتباط با بخش خصوصي يك امر اجتناب ناپذير است كه اگر بخش خصوصي نياز خود را به دانشگاه عرضه كند و سودي برايش نداشته باشد، عقب نشيني خواهد كرد.

 



وزير مسكن و شهرسازي خبر داد واگذاري قطعات 150 متري به متقاضيان مسكن مهر در گلبهار

چناران- خبرنگار كيهان:
15 هزار نفر از متقاضيان طرح مسكن مهر در شهر جديد گلبهار چناران قطعات 150 متري براي احداث واحدهاي مسكوني در سه طبقه دريافت مي كنند.
وزير مسكن و شهرسازي در جريان بازديد از طرح مسكن مهر در شهر جديد گلبهار با اعلام مطلب فوق افزود: 20 روز ديگر مجدداً به گلبهار سفر خواهم كرد تا ساخت و ساز مسكن مهر در اين شهر تسريع شود.
همچنين مهندس علي نيكزاد رسيدگي به مشكلات اجرايي طرح مسكن مهر را در اين شهر از سوي معاون خود مورد تأكيد قرار داد.
مدير عامل شركت عمران شهر جديد گلبهار هم از پيشرفت 32 درصد اجراي طرح آماده سازي مسكن مهر در اين شهر خبر داد.
محمدرضا سعيدي گفت: طرح مسكن مهر براي 30 هزار خانوار طراحي شده كه با 29 هزار واحد تاكنون قرارداد ساخت منعقد و 26 هزار قطعه زمين به تعاونيها واگذار و 12 هزار پيشنويس پروژه صادر و بخش عمده اي از زيرسازي، آسفالت معابر- آبرساني و گازرساني اين طرح انجام شده است.
وي كندي در تخصيص وام به تعاونيها، پيش بيني نشدن هزينه 450 ميليارد توماني خدمات روبنايي و عدم تأمين تعهد مالي شركت عمران در زمينه هزينه طرح تملك 300 هكتار زمين را از مشكلات طرح مسكن مهر در گلبهار عنوان كرد.

 



فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي:
دلاوري هاي شهيد شوشتري در سوسنگرد و چزابه فراموش نشدني است

امروز شاهد اين هستيم كه دشمن با شيوه ها و راههاي مختلف در حال ضربه زدن به انقلاب اسلامي است.
به گزارش ايسنا، فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در كنگره 23هزار شهيد استان هاي خراسان با اعلام مطلب فوق افزود: امروز در صحنه هاي مختلف مقابله با دشمن شاهد به كارگيري شيوه هاي جديد از جانب دشمن هستيم و به فرموده رهبر معظم انقلاب جنگ سخت جاي خود را به جنگ نرم داده است؛ لذا شناخت دشمن و شيوه هاي به كار گرفته شده از سوي آنان در برنامه ريزي براي جنگيدن بسيار پراهميت است و اين مهم تنها با تمسك به شهدا و ائمه معصومين مقدور است.
سرلشكر محمدعلي جعفري ادامه داد: تمام عزيزاني كه از اين سرزمين به جبهه ها رفتند با عشق امام در دل خود عازم جبهه ها شدند.
فرمانده كل سپاه افزود: شهيد شوشتري علت آمدن خود به سپاه را سه بار در خواب ديدن امام دانست كه از ايشان دعوت به حضور در سپاه پاسداران انقلاب اسلامي كرده بود.
جعفري گفت: هيچكس خاطره دلاوري هاي شهيد شوشتري در سوسنگرد و تنگه چزابه را فراموش نمي كند.
وي يادآور شد: شهيد شوشتري 30سال خدمت مفيد و موثر در صحنه هاي مختلف امنيتي انقلاب اسلامي داشته است.
جعفري افزود: سلحشوري، شجاعت، روحيه جهادي و ديگر ويژگي هايي كه در وجود هر فرمانده لايقي وجود داشت در شهيد شوشتري به وضوح به چشم مي خورد.
همچنين به گزارش خبرگزاري مهر جانشين فرماندهي سپاه پاسداران با اعلام اينكه «پشت پرده حوادث تروريستي اخير را افشا مي كنيم» گفت: سپاه در مقابل حوادث تروريستي بي تفاوت نيست و با حداكثر توان به دنبال مجازات عاملان اين گونه حوادث خواهد بود.
سرتيپ پاسدار حسين سلامي افزود: سپاه با اراده قوي و ظرفيت بالا توانايي اداره كردن كشور را داراست و در مقابل عاملان شهادت سرلشكر شوشتري بي تفاوت نخواهد بود و به دنبال مجازات آنها است.
جانشين فرماندهي سپاه پاسداران گفت: دشمن در حال حاضر تلاش مي كند در حلقه هاي پيراموني كشور حضور مستقيم داشته باشد و اتفاقاتي كه اكنون در مناطق مرزي جنوب شرقي و يا شمال غربي كشور اتفاق مي افتد، متاثر از استراتژي قدرتهاي فرامنطقه است كه نزديك مرزهاي ايران مستقر شده اند. زيرا هر كجا كه دشمنان خارجي پا مي گذارند آن مكان محل رشد ناامني است.
سلامي افزود: به زودي در موقع مناسب و زمان مشخص زواياي اين حوادث تروريستي اخير را افشا خواهيم كرد.
وي به نبرد رسانه اي در دنيا اشاره كرد و گفت: در نبرد رسانه اي هرچند اختلاف زيادي ميان امكانات و تجهيزات رسانه اي داخل و خارج از كشور وجود دارد اما رسانه هاي داخلي با اعتماد به نفس و تعهد مديران رسانه اي به طور قطع پيروز ميدان خواهند بود.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14