(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 12 آبان 1388- شماره 19502
 

هواشناسي اعلام كرد آسمان پايتخت امروز باراني فردا صاف
در جشن ده سالگي بيان شد تأكيد رئيس شوراي شهر تهران بر فرهنگ سازي از طريق شوراياري ها
خودروهاي فاقد برگه معاينه فني توقيف مي شوند
در متروي شهيد حقاني تغيير ناگهاني مسير حركت پله برقي 5 نفر را مصدوم كرد
معاون عمليات ترافيكي پليس راه كشور خبر داد جلوگيري از تردد خودروهاي فاقد زنجير چرخ در جاده ها
تصميم گيري منطقه اي براي تعطيلي موردي كلاس ها
آزمون مجدد رانندگي از افراد داراي گواهينامه
مصوبه اصلاح برخي از مواد قانون وظيفه عمومي به شوراي نگهبان ارائه شد
پرونده هاي قاچاق كالا و ارز در دادسراي انقلاب رسيدگي مي شود
ايران و قطر تفاهم نامه همكاري زيست محيطي امضا كردند
ارتفاعات بندر شرفخانه سفيدپوش شد
700 هزار ريال يارانه به بيماران مبتلا به اوتيسم اختصاص يافت
فوت يك بيمار مبتلا به آنفلوآنزاي نوع «آ» در بهشهر
تولد 100 دختر به ازاي 105 پسر
حوادث كوتاه از كشور
نگارش بزرگترين قرآن در لبنان



هواشناسي اعلام كرد آسمان پايتخت امروز باراني فردا صاف

سازمان هواشناسي كشور روز دوشنبه پيش بيني كرد: بارش باران تا روز سه شنبه ادامه خواهد داشت و آسمان پايتخت روز چهارشنبه صاف خواهد بود.
بنا بر گزارش ايرنا، بررسي نقشه هاي همديدي و آينده نگري سازمان هواشناسي كشور طي سه روز آتي، نشانگر فعاليت سامانه بارش زا در «شمال غرب» و «غرب» و «جنوب غرب» كشور است كه بتدريج دامنه هاي زاگرس، البرز و مركز كشور را تحت تاثير قرار خواهد داد.
اين گزارش مي افزايد: از اواخر روز سه شنبه تراكم ابرها در غرب كشور كاسته شده و فعاليت بارشي، همراه با وزش شديد باد به نيمه شرقي كشور و نيز سواحل درياي خزر انتقال مي يابد.
برپايه اين گزارش، روز چهارشنبه، شاهد افت دما در نيمه غربي كشور خواهيم بود و از شامگاه همين روز، سامانه بارشي بطور كامل از مرزهاي شرقي كشور خارج خواهد شد.
سازمان هواشناسي كشور، بيشينه دماي هواي ديروز تهران را 23درجه و كمينه آن را 12درجه اعلام كرد.
براساس اين پيش بيني دماي هواي پايتخت طي سه روز آينده 4 درجه افت مي كند.

 



در جشن ده سالگي بيان شد تأكيد رئيس شوراي شهر تهران بر فرهنگ سازي از طريق شوراياري ها

جشن ده ساله شدن دوره شوراياري ها با حضور يك هزار و 760 شورايار در تهران برگزار شد.
احمد مسجد جامعي، رئيس ستاد هماهنگي شوراياري هاي شهر تهران، طي سخناني اظهار داشت: ده سال پيش در آبان ماه سال 1378 و در اولين دوره شوراياري ها 70 محله مشاركت داشتند تا اين كه در دوره دوم و سوم شوراياري ها، تعداد آنها به كل محله هاي شهر تهران افزايش يافت.
مسجدجامعي به برخي از اقدامات و برنامه هاي شوراي شهر تهران براي فعاليت شوراياري ها اشاره كرد و يادآور شد: اعتبار بيشتري به شوراياري ها، البته نه در حد اعتبار تونل «توحيد» اختصاص داده ايم كه البته باز هم اين اعتبار در حد نگاه شوراها در كشور ما است كه هنوز قابل توجه نيست.
وي تشكيل هيئت رئيسه شوراياري ها را به عنوان يك پارلمان شوراياري اقدامي اساسي برشمرد و ادامه داد: دستورالعمل ها و آئين نامه هاي لازم براي برگزاري جلسات دبيران شوراياري ها و حضور آن ها در جلسات شوراي شهر تهران تدوين شده است.
رئيس ستاد هماهنگي شوراياري هاي شهر تهران همچنين تهيه و قطعي كردن جلسات و تقويم سالانه براي شوراياري ها و تشكيل و تثبيت دفاتر شوراياري ها در مناطق، تهيه طرح مشاركت اجتماعي در محلات از طريق شوراياران و تشكيل فضاي گفت وگوي شوراياري ها در قالب نشست هاي اجرايي را از جمله برنامه هاي انجام شده و در دستور كار شوراياري ها برشمرد.
به گزارش ايسنا، وي تأكيد كرد: اجرايي شدن تفاهمنامه هاي مشترك بين شوراها و شوراياري ها و نهادهاي اجرايي در دستور كار قرار دارد و در دهه دوم فعاليت شوراياري ها موضوع نظارت گسترده بر آن ها نيز با توجه به گسترش دامنه فعاليت آن ها اهميت بيشتري مي يابد.
عضو شوراي شهر تهران همچنين پيشنهاد كرد در جلسه آينده تعدادي از شوراياري هاي برتر براي الگوي ساير شوراياري ها انتخاب و معرفي شوند.
در ادامه اين مراسم مهدي چمران رئيس شوراي شهر تهران، در سخنان خود با اشاره به مصوبه مجمع تشخيص مصلحت نظام در مورد انتقال پايتخت ظرف 15 سال، تصريح كرد: مجمع تشخيص مصلحت نظام براي احداث شهر ديگري به عنوان پايتخت برنامه ريزي كرده است.
چمران بيان كرد: هنوز وضعيت اين شهر (تهران) را تمام نكرده ايم و با مشكلات آن كماكان روبرو هستيم، آن وقت قرار است بروند سراغ شهر ديگري. ان شاءالله كه مبارك است و اين بودجه ها و اعتبارات مي تواند براي شهري ديپلماتيك و سياسي كافي باشد و تهران هم از اين همه مشكلات نجات يابد.
وي در بخش ديگري از صحبت هاي خود فرهنگ سازي از طريق شوراياري ها را مورد تأكيد قرار داد و اظهار داشت: در مسايلي مهم نظير ترافيك، حمل و نقل و آلودگي هوا و بهداشت محيطي شهر تهران نقش شوراياري ها بسيار مهم است و مي توان باتعامل خوب شوراياري ها با مردم شرايط بهتري را براي شهر تهران امكان پذير كرد.
رئيس شوراي شهر تهران در توضيح اظهارات خود مثال زد و عنوان كرد: انداختن زباله به بيرون از خودرو هنوز به شكلي وسيع و در بين شهروندان شمال و جنوب تهران ديده مي شود و اگرچه مصوبه مجزايي در شوراي شهر تهران به تصويب رسيد و قرار بود پليس راهنمايي و رانندگي در اين مورد همكاري خوبي داشته باشد، اما اين مصوبه مدتي عملي و بعد به فراموشي سپرده شد.
وي ادامه داد: هجوم مردم در شب عيد به مراكز معاينه فني خودرو و جا نيفتادن فرهنگ معاينه فني خودرو در تمام طول سال يكي از مسايل ديگري است كه شوراياري ها مي توانند، در جريان تعامل هر روزه با مردم اين مسايل را به شكل مناسبي بين آن ها نهادينه كنند.
چمران شوراياران را خطاب قرار داد و گفت: از شما مي خواهم در مورد مسائلي كه با فرهنگ سازي و اصلاح الگوي مصرف مردم در ارتباط است، با دقت و حساسيت بيشتري برخورد كنيم.
رئيس شوراي شهر تهران خاطرنشان كرد: توليد زباله در كشورهاي اروپايي در مقابل شهرهاي كشورمان به هيچ وجه قابل مقايسه نيست. درحالي كه در شهري نظير لندن هفته اي سه بار زباله جمع آوري مي شود، در شهر تهران روزي سه بار جمع آوري زباله هم در برخي از نقاط كافي نيست.

 



خودروهاي فاقد برگه معاينه فني توقيف مي شوند

رئيس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ گفت: خودروهاي فاقد برگه معاينه فني توقيف مي شوند.
به گزارش ايسنا، سرهنگ سيدهادي هاشمي، افزود: بر اساس ابلاغيه صورت گرفته به روساي پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ و با توجه به پايان مهلت خودروهاي فاقد برگه معاينه فني، پليس در صورت مشاهده اين دسته از خودروها نسبت به توقيف آنها اقدام مي كند.
وي با اشاره به اين كه خودروهاي تا دو سال سن نيازي به دريافت برگه معاينه فني ندارند، گفت: ساير خودروها برابر دستورالعمل هاي موجود بايد معاينه فني معتبر داشته باشند.
رييس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ با اشاره به اينكه برخورد پليس با خودروهاي فاقد برگه معاينه فني در تهران آغاز شده است، خاطرنشان كرد: با فرا رسيدن فصل سرما امكان بروز وارونگي هوا در تهران وجود دارد، لذا پليس مصمم است با خودروهاي آلاينده برابر قانون برخورد كند.
وي در عين حال از رانندگاني كه هنوز خودروي آنها برگه معاينه فني معتبر ندارد خواست هرچه سريع تر براي دريافت اين برگه اقدام كنند.

 



در متروي شهيد حقاني تغيير ناگهاني مسير حركت پله برقي 5 نفر را مصدوم كرد

تغيير ناگهاني حركت پله برقي در ايستگاه ميرداماد «حقاني» مترو، پنج مسافر در حال تردد بر روي پله را دچار مصدوميت كرد.
مسئول اطلاع رساني مركز اورژانس تهران در توضيح بيشتر اين حادثه گفت: ساعت 19 يكشنبه شب، برخي از مسافران براثر تغيير حركت ناگهاني پله برقي در ايستگاه ميرداماد «حقاني» دچار آسيب ديدگي شدند.
مهدي فضيلت خواه افزود: در پي وقوع اين حادثه و در پي تماس هاي مردمي، چهار دستگاه آمبولانس به اين ايستگاه مترو اعزام شد تا به مداواي مجروحان آن و يا اعزام آنها به مراكز درماني بپردازند.وي علت وقوع اين حادثه را ازدحام زياد جمعيت براثر تأخير حركت قطارهاي مترو در اين ايستگاه و نيز تغيير جهت ناگهاني حركت پله برقي ايستگاه ياد شده اعلام كرد و گفت: با تلاش امدادگران مصدومان حادثه بلافاصله به مراكز درماني اعزام شدند.

 



معاون عمليات ترافيكي پليس راه كشور خبر داد جلوگيري از تردد خودروهاي فاقد زنجير چرخ در جاده ها

سرويس اجتماعي-
طبق اظهارات معاون عمليات ترافيكي پليس راه تردد وسايل نقليه بدون تجهيزات زمستاني در جاده هاي كشور ممنوع است و در شرايط زمستاني پليس راه از ادامه حركت آنها جلوگيري مي كند.
به گزارش كيهان، سرهنگ پرويز سياح البرزي در گفتگو با خبرنگاران گفت: امسال از طريق سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي به تمامي شركت هاي حمل و نقل بار و مسافر ابلاغ شده است كه هيچ وسيله نقليه عمومي بدون تجهيزات زمستاني اجازه دريافت بارنامه و صورت وضعيت مسافران را ندارد و در صورت مشاهده هرگونه تخلف در اين زمينه، پليس ضمن برخورد با اين دسته از رانندگان با شركت صادر كننده بارنامه و صورت وضعيت برخورد قانوني مي كند.
وي با اشاره به برخورد بدون اغماض مأموران پليس راه با رانندگان فاقد تجهيزات زمستاني در جاده هاي كشور گفت: به كليه مأموران پليس راه مستقر در جاده هاي كشور ابلاغ شده است كه در شرايط زمستاني در جاده ها، به منظور حفظ جان هموطنان و سرنشينان خودروها، با رانندگان فاقد زنجير چرخ سخت گيري بيشتري نمايند.
سرهنگ پرويز سياح البرزي در پايان به رانندگان توصيه كرد: قبل از حركت ضمن سوخت گيري كامل براي پيشگيري كامل از حادثه، زنجير چرخ يا لاستيك يخ شكن، تجهيزات زمستاني مانند پتو، جيره خشك (خرما، كشمش و...) و جعبه كمك هاي اوليه را به همراه داشته باشند و در صورت هرگونه مشكل در مسير، سريعاً با شماره تلفن 110، پليس و يا بستگان خود را در جريان موقعيتشان قرار دهند.

 



آموزش و پرورش براي پيشگيري از همه گيري آنفلوآنزا اعلام كرد
تصميم گيري منطقه اي براي تعطيلي موردي كلاس ها

كميته هاي تشكيل شده در سطح مناطق آموزش و پرورش شهر تهران در مورد تعطيلي موردي كلاس هاي درس به دليل ابتلا به آنفلوآنزاي نوع آ تصميم گيري مي كنند.
دكتر زكريا يازرلو در گفت و گو با ايسنا، در اين باره افزود: كميته هايي در سطح مناطق متشكل از رئيس منطقه، معاونت هاي منطقه، نمايندگان روابط عمومي و حراست و كارشناس سلامت و پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي منطقه تشكيل شده است كه اين كميته ها به طور دقيق بر مدارس تهران به لحاظ شيوع آنفلوآنزاي نوع «آ» كنترل و نظارت خواهند كرد و در مورد تعطيلي كلاس هاي درس به صورت موردي تصميم گيري خواهند كرد.
وي همچنين از اعزام 200 اكيپ پزشكي به مدارس شهر تهران در مقطع متوسطه با هدف غربالگري و آموزش دانش آموزان تهران به لحاظ ابتلا به آنفلوآنزاي نوع آ خبر داد و گفت: با عنايت به همه گيري آنفلوآنزاي نوع آ، 200 اكيپ پزشكي از جامعه بسيج پزشكان با هدف آموزش دانش آموزان در برابر ابتلا به آنفلوآنزاي نوع آ و غربالگري آن ها در حال اعزام است كه اين پزشكان مدارس راهنمايي و متوسطه كليه مناطق آموزش و پرورش تهران را پوشش خواهند داد و در طول ساعات مدرسه، به پرسش هاي دانش آموزان نيز پاسخگو خواهند بود.
رئيس آموزش و پرورش شهر تهران در ادامه تصريح كرد: مدارس ابتدايي شهر تهران نيز همگي تحت پوشش مربيان بهداشت قرار دارند و از نظر شيوع آنفلوآنزاي نوع آ تحت نظارت و كنترل جدي قرار خواهند گرفت.
وي همچنين خاطرنشان كرد كه ميزان شيوع آنفلوآنزاي نوع آ در سطح شش هزار مدرسه شهر تهران تحت كنترل است و تاكنون هيچ مدرسه اي در پايتخت به دليل شيوع اين بيماري در بين دانش آموزان تعطيل نشده است.

 



آزمون مجدد رانندگي از افراد داراي گواهينامه

رئيس پليس راهنمايي و رانندگي اعلام كرد: پليس براي دقت بيشتر در صدور گواهينامه هاي رانندگي، از افرادي كه گواهينامه دريافت كرده اند، به صورت اتفاقي آزمون مجدد مي گيرد.
سردار اسكندر مومني در گفت وگو با فارس گفت: دستورالعمل آزمون مجدد از افرادي كه گواهينامه گرفته اند، قبلاً صادر شده است اما به دلايلي اجرا نمي شد. اين طرح به منظور ارتقاي آموزش هاي هنرجويان رانندگي اجرا مي شود.
وي اظهار داشت: تمركز اصلي پليس بر افرادي است كه قصد دريافت گواهينامه دارند، رانندگان آينده بايد مهارت فني، دانش نظري و ظرفيت لازم را داشته باشند. با آزمون مجدد مهارت عملي رانندگان سنجيده مي شود و همراه آن نيز كيفيت آموزش ها در آموزشگاه هاي رانندگي نيز افزايش مي يابد.
سردار مومني افزود: اين وظيفه پليس است تا از افراد داراي گواهينامه رانندگي به صورت اتفاقي (رندومي) آزمون هاي مجدد كتبي و عملي بگيرد تا هم كيفيت كار بالا برود و همه بدانند كه پليس در همه مراحل دريافت گواهينامه حتي پس از صدور آن نظارت دارد.

 



مصوبه اصلاح برخي از مواد قانون وظيفه عمومي به شوراي نگهبان ارائه شد

رئيس سازمان وظيفه عمومي ناجا از تصويب طرح اصلاح 70 ماده قانون وظيفه عمومي در مجلس خبر داد و گفت: كل طرح پس از تصويب مواد اصلاحي به شوراي نگهبان تقديم شد.
سردار زاده كمند در گفت وگو با ايسنا، درباره آخرين وضعيت طرح تصويب اصلاح برخي از مواد قانون وظيفه عمومي، گفت: اين طرح 15مهر ماه در مجلس شوراي اسلامي تصويب و كل طرح در 21مهرماه به شوراي نگهبان تقديم شد.وي با اشاره به اين كه اعضاي شوراي نگهبان بررسي هايي را در رابطه با اصلاح برخي از مواد قانون وظيفه عمومي داشته اند، گفت: پيش بيني مي كنيم به زودي نظر شوراي نگهبان به مجلس اعلام شود كه در اين راستا پس از اعلام نظر شوراي نگهبان به مجلس، درباره چگونگي ابلاغ اين طرح به دولت و نيروهاي مسلح و همچنين زمان آغاز اجراي طرح اطلاع رساني خواهد شد.
به گفته رئيس سازمان وظيفه عمومي ناجا به محض ابلاغ اين طرح از سوي مجلس به دولت و نيروهاي مسلح به سازمان وظيفه عمومي، برخي از موادي كه اجراي آن نيازمند تدوين آيين نامه خاص ندارد، قطعا اجرا خواهد شد و برخي از مواد هم كه نيازمند تدوين آيين نامه است، پس از تدوين آيين نامه اجرا مي شود.
وي در ادامه مهم ترين اقدام انجام شده در رابطه با پيشگيري از جعل كارت پايان خدمت و كارت معافيت را تبديل كارت هاي غيرمكانيزه به كارت هاي هوشمند عنوان كرد و گفت: با توجه به بالا بودن ضريب امنيتي پيش بيني شده در كارت هاي هوشمند، قطعا هيچ جاعلي امكان جعل اين كارت ها را نخواهد داشت.
سردار زاده كمند افزود: براي پيشگيري از ارائه مدارك جعلي جهت گرفتن كارت معافيت و كارت پايان خدمت، آموزش شناسايي مدارك جعلي به كاركنان سازمان وظيفه عمومي ناجا داده شد.به گفته وي از سه ماهه چهارم امسال كارت هاي هوشمند معافيت و پايان خدمت صادر خواهد شد.

 



پرونده هاي قاچاق كالا و ارز در دادسراي انقلاب رسيدگي مي شود

دادستان عمومي و انقلاب تهران با صدور بخشنامه اي دادسراي انقلاب (ناحيه 20) را به عنوان مركز رسيدگي به پرونده هاي قاچاق كالا و ارز تعيين كرد.
به گزارش روابط عمومي دادسراي عمومي و انقلاب، در بخشنامه جعفري دولت آبادي با اشاره به نقش قاچاق كالا و ارز و تأثيرات مخرب آن در نظام اقتصادي كشور و به منظور رسيدگي تخصصي، متمركز و قاطع با اين گونه جرايم، تمامي پرونده هاي قاچاق كالا و ارز اعم از فعلي و آتي و همچنين گزارش هاي مربوط به اين گونه جرايم در شعب ويژه دادسراي ناحيه 20 (انقلاب) رسيدگي مي شود. پيشتر رسيدگي به پرونده هاي جرايم قاچاق كالا و ارز در محل دادسراي رسيدگي به جرايم اقتصادي صورت مي گرفت.
براساس بخشنامه مذكور پرونده هاي شركت هاي هرمي نيز به لحاظ ماهيت بايد به دادسراي ويژه جرايم رايانه اي ارسال شود.

 



ايران و قطر تفاهم نامه همكاري زيست محيطي امضا كردند

ايران و قطر در زمينه حفظ و حراست محيط زيست منطقه و جلوگيري از آلايندگي هاي زيست محيطي خشكي و دريا تفاهم نامه همكاري امضا كردند.
به گزارش واحد مركزي خبر، اين تفاهم نامه را محمدجواد محمدي زاده رئيس سازمان حفاظت از محيط زيست كشورمان و عبدالله بن مبارك بن اعبود المعضادي وزير محيط زيست اميرنشين قطر در تهران امضا كردند.
براساس اين تفاهم نامه دو كشور در زمينه جلوگيري از آلودگي هاي نفتي در خليج فارس، مديريت آلودگي هاي نفتكش هاي عبوري از اين منطقه با ايجاد منطقه اي اختصاصي با حضور همه كشورهاي منطقه خليج فارس و همچنين مديريت پديده گرد و غبار ايجاد شده از عربستان و عراق با حضور ايران و كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس همكاري مي كنند.
همچنين نمايندگان دو كشور توافق كردند تا در زمينه كاهش تهديدات ناشي از توليد و ترانزيت انرژي، مديريت مناطق حفاظت شده، پاركهاي ملي، پوشش گياهي و جانوري، بيابان زدايي با استفاده از تجربيات ايران، مديريت مواد شيميايي، پسماندهاي صنعتي، پزشكي و خانگي نيز همكاري كنند.
حفاظت از تنوع زيستي با استفاده از ذخاير بي نظير ايران، جلوگيري از پديده نوظهور شكوفايي جلبكي (كشند قرمز)، مقابله با پديده قاچاق پرندگان و ارائه برنامه قانونمند در اين زمينه، تبادل اطلاعات علمي براي ايجاد بانك اطلاعاتي زيست محيطي، ارتقاي آگاهي زيست محيطي و آموزشهاي مربوط از محورهاي ديگر تفاهم نامه همكاري ايران و قطر است.
همچنين دو كشور در زمينه الزام به ارائه ارزيابي زيست محيطي قبل از اجراي طرحهاي توسعه اي و اقتصادي، مقابله با پديده تغييرات آب و هوايي و گرم شدن زمين با حضور موثر در اجلاس پيش رو در دانمارك همكاري مي كنند.
همچنين رئيس سازمان حفاظت محيط زيست كشورمان در حاشيه امضاي اين تفاهم نامه در جمع خبرنگاران گفت: هر سال حدود 30هزار نفت كش با حمل 60درصد انرژي از خليج فارس عبور مي كنند كه حدود 70درصد اين كشتي ها فرسوده و آلاينده هستند.
محمدي زاده گفت: در آلودگي خليج فارس 8 كشور سهيم هستند و اين آلودگي براي همه از جمله ايران با مرز طولاني تر اهميت دارد و لذا براي جلوگيري از آلودگي آن اراده كشورهاي حاشيه خليج فارس حائز اهميت است.
وزير محيط زيست قطر هم در اين باره گفت: كشورهاي منطقه طرحي همه جانبه براي مقابله با آلودگي ناشي از عبور و مرور نفتكش ها درنظر گرفته اند.
عبدالله بن مبارك بن اعبود المعضادي افزود: همه كشورهاي خليج فارس ملزم به ايجاد مركزي براي تخليه پسماندهاي نفتي خود هستند و بايد در اين باره اقدام كنند.

 



ارتفاعات بندر شرفخانه سفيدپوش شد

بندر شرفخانه - خبرنگار كيهان:
به دنبال سرد شدن هوا و بارش باران اولين برف پاييزي در ارتفاعات بندر شرفخانه بر زمين نشست.
كوه هاي هريس، دريان، نيل و بويژه ارتفاع كوه ميشو در آذربايجان شرقي سفيد پوش شده است.اداره هواشناسي بندر شرفخانه ميزان بارش باران در 24 ساعت گذشته را در اين بندر 19 ميلي متر اعلام كرد.

 



700 هزار ريال يارانه به بيماران مبتلا به اوتيسم اختصاص يافت

رئيس ستاد ساماندهي بيماران رواني مزمن در سازمان بهزيستي كشور گفت: امسال 700 هزار ريال يارانه به بيماران مبتلا به اوتيسم تعلق مي گيرد.
دكتر حسين نحوي نژاد با اعلام اينكه هم اكنون 500 كودك اوتيسم در اين مراكز نگهداري مي شوند، افزود: خدمات جانبي اختلالات ناشي از اين بيماري بسيار پرهزينه است و در حال حاضر، 14 مركز اوتيسم در استان ها پذيراي اين بيماران هستند و اين يارانه نيز براي كاهش هزينه هاي اين بيماري، پرداخت مي شود.
وي با اشاره به اينكه اين بيماري در نوزادان 18 تا 36 ماه قابل تشخيص است، گفت: اكنون طرح غربالگري نوزادان به طور آزمايشي در استان هاي آذربايجان شرقي، تهران، فارس، خراسان رضوي و كرمان در حال اجرا است.

 



فوت يك بيمار مبتلا به آنفلوآنزاي نوع «آ» در بهشهر

ساري - خبرنگار كيهان:
يك نفر در بهشهر بر اثر ابتلا به بيماري آنفلوآنزاي نوع آ جان خود را از دست داد.
سبحان بهرامي معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي مازندران با اعلام اين خبر در جلسه بررسي شيوع آنفلوآنزا در مدارس استان افزود: اين مرد 45 ساله اولين قرباني بيماري آنفلوآنزاي خوكي در مازندران شناخته مي شود.
وي با هشدار در مورد همه گيري اين بيماري گفت: در صورت پيشرفت اين ويروس ظرف 2 سال آينده نيمي از مردم مازندران به آن مبتلا خواهند شد.
وي با تاكيد بر لزوم بسيج امكانات براي آمادگي در برابر اين بيماري خواستار همكاري هاي بين بخشي در اين ارتباط شد.
بهرامي با اشاره به استعداد بالاي دانش آموزان براي ابتلا به آنفلوآنزاي خوكي توجه آموزش و پرورش به اين مورد را موثر دانست.
به گفته اين مقام مسئول آگاهسازي عمومي در ارتباط با راه هاي پيشگيري از ابتلا به آنفلوآنزا خسارت هاي ناشي از آن را كاهش مي دهد.

 



تولد 100 دختر به ازاي 105 پسر

مديركل آمار و اطلاعات جمعيتي ثبت احوال كشور گفت: حساب نسبت سني متولدين دختر به پسر در كشور 100 به 105 است.
ابراهيم رشيدي، مديركل دفتر آمار و اطلاعات جمعيتي ثبت احوال كشور در گفت وگو با برنا ميزان تعداد مواليد شش ماهه اول سال 88 را 677 هزار و 99 مورد اعلام كرد و گفت: به طور متوسط در هر ماه 112 هزار و 850 ولادت به ثبت رسيده است كه مي توان گفت در هر روز 3640 و هر ساعت 152 كودك متولد شده اند.
به گفته وي اين تعداد در مناطق شهري و روستايي متغير است همچنين خانواده ها تولد فرزندان خود را به گونه اي تنظيم مي كنند كه نيمه اول سال متولد شوند بنابراين تعداد متولدين نيمه اول سال نسبت به نيمه دوم سال بيشتر است.رشيدي خاطرنشان كرد: طي شش ماهه اول سال جاري متولدين پسر 348 هزار و 131 نفر و دختران متولد شده 328 هزار و 968 مورد را به خود اختصاص داده اند كه با اين حساب نسبت سني متولدين دختر به پسر 100 به 105 خواهد بود.

 



حوادث كوتاه از كشور

كشف سلاح جنگي
بوشهر- خبرنگار كيهان: با دستگيري فردي به نام م در شهرستان كنگان از وي يك قبضه كلت كمري به همراه پنج عدد فشنگ مربوطه كشف شد.
دستگيري قاتل معتاد
¤ مرد معتادي كه در بخش دشتستان همسر خود را با ضربات چاقو به قتل رسانده بود دستگير شد. متهم با قتل همسر خود و قراردادن چاقو در دستان مقتوله قصد گمراه كردن پليس را داشت اما دربازجويي مجبور به اعتراف شد. وي به قتل ديگري نيز اعتراف كرد و گفت كه به علت اعتياد به نزد مقتول به نام ف رفته و از وي مواد مخدر و سيگار خواستم اما نامبرده از خواسته من سرپيچي كرد و من نيز اقدام به قتل او كردم و سپس لباس هاي خوني خود را در گودال خانه ام سوزاندم.
امحاي داروهاي قاچاق
سبزوار- خبرنگار كيهان: 900 هزار قلم انواع داروهاي قاچاق و يك هزار كيلوگرم پودر كراتين (نيروزا) در سبزوار كشف و معدوم شد. اين ميزان داروي تقلبي و غيرمجاز از ابتداي سال جاري تاكنون كشف شد. داروها شامل كپسول و قرص هاي اعتيادآور، جنسي و انواع آمپول هاي بدنسازي بود. ارزش داروهاي مكشوفه 4 ميليارد ريال اعلام شد.
برخورد قطار با عابر پياده
نيشابور- خبرگزاري فارس: برخورد قطار مشهد- تهران با عابر 29 ساله به نام الف- گ منجر به مرگ عابر جوان شد. وي در حال عبور از ريل راه آهن با قطار برخورد كرد و جان خود را از دست داد.
درگيري پليس با اشرار مسلح
تايباد- خبرگزاري فارس: مأموران انتظامي شهرستان تايباد در درگيري با اشرار مسلح 60 كيلوگرم هرويين فشرده كشف كردند.
كشف مشروبات الكلي
قزوين- خبرگزاري فارس: پليس قزوين يك هزار و 746 قوطي انواع مشروبات الكلي را كشف كرد. همچنين يك هزار و 956 قلم لوازم آرايشي، 51 طاقه پارچه و پنج دستگاه تلويزيون ال سي دي قاچاق نيز از قاچاقچيان در اين شهر به دست آمد. مشروبات الكلي از يك دستگاه خودرو پژو 405 در آزاد راه قزوين- زنجان كشف شد. پارچه ها نيز از يك دستگاه اتوبوس به دست آمد و چهار نفر از سرنشينان اتوبوس دستگير شدند. همچنين 6 هزار ليتر گازوييل قاچاق در تاكستان به دست آمد. در اين رابطه راننده 42 ساله خودرو دستگير شد.

 



نگارش بزرگترين قرآن در لبنان

يك جوان لبناني، نگارش بزرگترين نسخه قرآن كريم در جهان را آغاز كرد.
به گزارش شبكه خبري العالم از جنوب لبنان، طول هر صفحه از اين نسخه دست نويس قرآن كريم يك متر و چهارسانتي متر و عرض آن 72 سانتي متر است.اين جوان لبناني كه «شيخ الزيات» نام دارد و در منطقه «طيردبا» واقع در جنوب لبنان ساكن است، هرروز 6 ساعت كار مي كند تا در مدت چند ماه، كار نگارش اين نسخه از قرآن را به پايان برساند.شيخ الزيات درباره انگيزه خود از نوشتن بزرگترين نسخه قرآن كريم اظهار داشت: قرآن كريم در حد خود، دنياي مستقلي است و از آنجا كه قاري و حافظ قرآن كريم هستم، دوست داشتم ارتباطم را با كتاب خدا مستحكم كنم به همين علت به ذهنم خطور كرد كه بزرگترين نسخه قرآن را بنويسم.
وي پيش بيني كرد؛ كار نگارش بزرگترين نسخه قرآن كريم حداكثر در مدت 10 ماه به پايان برسد، اين در حالي است كه مسئولان كتاب ركوردهاي جهاني «گينس» با ابراز تعجب اعلام كردند تاكنون، نسخه اي از قرآن كريم با اين حجم به ثبت نرسيده است.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14