(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 12 آبان 1388- شماره 19502
 

موافقت اكثر مردم فرانسه با محاكمه ژاك شيراك
بشاراسد: كشورها دخالت نكنند تشكيل دولت بر عهده لبناني هاست
چرخش تركيه تاكتيك يا راهبرد؟
در اعتراض به طرح كنگره حقوقدانان آمريكايي : سران اسرائيل بايد محاكمه شوند
در پي انصراف عبدالله عبدالله حامد كرزاي رسماً پيروز انتخابات افغانستان اعلام شد
33 كشته و 40 مجروح حاصل انفجار مقر نظاميان پاكستان در راولپندي
مذاكرات وزير خارجه انگليس در روسيه براي تحكيم مناسبات لندن- مسكو
نماينده پارلمان : انفجارهاي عراق كار اشغالگران است
گفت وگوي نظامي - امنيتي فرستاده پنتاگون با پادشاه بحرين
مخالفان رژيم مصر: مبارك فاسد و انحصارطلب است



موافقت اكثر مردم فرانسه با محاكمه ژاك شيراك

براساس يك نظرسنجي، 72 درصد از مردم فرانسه خواستار احضار ژاك شيراك رئيس جمهور سابق اين كشور به دادگاه و محاكمه وي هستند.
به گزارش فارس به نقل از روزنامه فرانسوي «نوول آبزرواتور»، نتايج نظر سنجي جديد مؤسسه «بي وي اي» نشان مي دهد از ميان هر 10 شهروند فرانسوي هفت نفر با احضار «ژاك شيراك»، رئيس جمهور سابق اين كشور به دادگاه پاريس و محاكمه وي موافقند.
براساس اين نظرسنجي، 72 درصد از پرسش شوندگان فرانسوي معتقدند كه رئيس جمهور پيشين فرانسه همچون ساير افراد بايد محاكمه شود و 26 درصد نيز مي گويند كه دادگاه بايد وي را رها كند چرا كه اين اتهامات همه به گذشته مربوط مي شود.
شيراك متهم است كه با سوء استفاده از موقعيت شغلي خود براي دوستان سياسي خود 21 شغل كاذب را در شهرداري پاريس ايجاد كرده بود .

 



بشاراسد: كشورها دخالت نكنند تشكيل دولت بر عهده لبناني هاست

رئيس جمهور سوريه تأكيد كرد، تشكيل دولت لبنان برعهده لبناني هاست و هيچ كشوري نبايد در تشكيل آن دخالت كند.
به گزارش خبرگزاري فارس، بشار اسد در گفت وگو با روزنامه لبناني السفير اظهار داشت، نزديكي كشورش كه حامي جريان 8 مارس است و عربستان سعودي كه حامي (جريان 14 مارس) است براي موفقيت تشكيل دولت كافي نيست. وي تصريح كرد، تشكيل دولت لبنان برعهده لبناني ها است و هيچ طرفي نمي تواند در امور داخلي لبنان دخالت كند.عضو فراكسيون حزب الله در پارلمان لبنان نيز با اشاره به اينكه دوام كشور بدون دولت ممكن نيست خواستار تشكيل دولت در سريع ترين زمان ممكن شد. وي با ابراز شگفتي از تأخير در تشكيل دولت به ويژه با وجود فضاهاي مثبت گفت كه سعدالدين حريري بايد تصميم قاطعي در مورد تشكيل دولت اتخاذ كند.

 



چرخش تركيه تاكتيك يا راهبرد؟

سيدياسر جبرائيلي
تنش در روابط آنكارا-تل آويو، حكايت از يك تغيير قابل توجه در سياست هاي همسايه شمال غربي ايران دارد؛ اما پرسش درباره عمق اين تغيير، تقريباً به مهم ترين سوالي بدل شده كه اين ايام درباره تركيه مطرح بوده و البته مشكل بودن پاسخ آن، سياستمداران و تحليلگران را دچار سرگيجه كرده است. عده اي كه از دريچه پراگماتيسم به مقوله منافع ملي مي نگرند و عصر فعلي را دوره «پايان ايدئولوژي ها» مي دانند، تحليلشان از تغيير به وجود آمده اين است كه «رجب طيب اردوغان» ملت خود را خوب مي شناسد و نيك مي داند كه قرار گرفتن در آرايش سياسي مطلوب غرب و رژيم صهيونيستي، از وزن دولت متبوعش در داخل مي كاهد، از اين رو مي خواهد با موضع گيري هاي ضدصهيونيستي اهميت آنكارا در منطقه را به رفقاي غربي خود نشان دهد. اما تحليل ديگري هم هست كه زياد به مذاق گروه اول خوش نمي آيد و آن امكان «تولد ايدئولوژي» در سياست خارجي تركيه است.اهميت ماجرا در اينجاست كه جنس اين تغيير، نوع واكنش به آن از سوي بازيگران مختلف را تعيين مي كند و چون زاويه درك نخست با تفسير دوم، عددي در حول و حوش 180 است، واكنش مبتني بر هر كدام از برداشت ها و نتايج آن، مي تواند بسيار متفاوت باشد. بنابراين، آنچه ضروري به نظر مي رسد، كنار نهادن تحليل هاي دلبخواهي و ديدن واقعيت هاي موجود در تركيه امروز است و اولين كاري كه در اين مقام بايد كرد، بررسي دقيق مصاديق تغيير است. اينگونه مي توان «حرف» را از «عمل» جدا و تصوير روشني از حقيقت ترسيم كرد.
«ديويد بن گوريون» زماني كه بنيان رژيم صهيونيستي را مي نهاد، دكترين معروفي ارائه كرد كه به «اتحاد اقليت ها» معروف شد. او بر اين باور بود كه اسرائيل براي خروج از انزوا و تامين امنيت خود بايد با سه دولت ايران، تركيه و اتيوپي متحد شود. با وقوع انقلاب اسلامي ايران و تغيير راهبردي سياست هاي دولت تهران از وضعيت متحد به وضعيت متخاصم، يك ضلع اين مثلث امنيت شكست. روابط ديپلماتيك اسرائيل با اتيوپي در سال 1352 با روي كار آمدن «منگيستو هايله ماريام» قطع و در سال 1361 دوباره از سر گرفته شد؛ به همين خاطر اتحاد استراتژيك با اتيوپي آن طور كه بايد محقق نشد. اين بود كه تل آويو به طور ويژه روي دولت سكولار آنكارا سرمايه گذاري كرد. موافقنامه هاي همكاري متعددي در حوزه هاي ديپلماتيك، نظامي و جاسوسي و نيز تجارت و مبادلات علمي ميان دو دولت به امضا رسيد. اما از آنجا كه هدف اصلي تل آويو از اتحاد با آنكارا بيشتر «شراكت نظامي» بود تا هرچيز ديگر، حجم عمده همكاري ها به مسائل نظامي اختصاص يافت. براي نمونه، حجم مبادلات تجاري تركيه و اسرائيل در سال 2007 به دو ميليارد و 600 ميليون دلار رسيد كه يك ميليارد و 800 ميليون دلار آن به همكاري هاي نظامي مربوط مي شد. خلاصه آنكه همانگونه كه نشريه آمريكايي فارين پاليسي در شماره اخير خود تصريح كرد، روابط حسنه ميان اسرائيل و آنكارا «سرمايه اي هنگفت» براي اين رژيم بوده است.
ظاهراً جرقه تنش ميان تل آويو و آنكارا بهمن ماه گذشته در اجلاس داووس زده شد. در آنجا بود كه اردوغان جنايات رژيم صهيونيستي در جنگ 22 روزه عليه مردم غزه را محكوم كرد و شيمون پرز رئيس رژيم اسرائيل را كودك كش خواند. انتقاد از صهيونيست ها به كرات از سوي ترك ها ادامه يافت. فيلمي مستند كه با عنوان «جدايي» (آيريليك) از سوي كانال تلويزيوني TRT1 وابسته به دولت تركيه پخش و در آن كودك كشي سربازان صهيونيست نمايش داده شد، بر آتش تنش ها افزود و باعث شد وزارت خارجه اسرائيل در اقدامي كم سابقه سفير تركيه را براي اعلام اعتراض احضار كند. موضوع ديگري كه خشم مقامات صهيونيست را برانگيخت حمايت اردوغان از برنامه هسته اي ايران و ارائه درخواست بررسي مسئله سلاح هاي هسته اي اسرائيل از سوي او بود. تا اينجا سطح تغيير در سياست هاي آنكارا به موضع گيري صرف محدود مي شود و البته تا آنجا كه قضايا به «حرف» مربوط مي شود، مي توان با يك سري «حرف»هاي ديگر همه چيز را به حالت اول بازگرداند. بنابراين، تا اين مرحله، تحليل هاي پراگماتيستي براي اثبات تاكتيكي بودن تحركات رجب طيب اردوغان مي تواند منطقي جلوه كند.
اما اواخر مهرماه آنكارا در اقدامي غيرمنتظره براي تل آويو، نام رژيم صهيونيستي را از رزمايش هوايي «عقاب آناتولي» (Anatolian Eagle) كه از اواسط دهه 90 ميلادي به طور مرتب برگزار شده خط زد. در اين رزمايش-كه از اواسط دهه 90 ميلادي به طور سالانه برگزار شده- قرار بود جنگنده هاي اسرائيلي به همراه هواپيماهاي ترك، آمريكايي و ناتو در نزديكي مرزهاي ايران، سوريه و عراق تمرينات نظامي انجام دهند؛ اتفاقي كه بي ترديد در نگاه سه كشور اخير مفهومي جز «تهديد» ندارد. آنكارا به لغو مانور مشترك با اسرائيل بسنده نكرد و در چرخشي آشكار كه نشان از جابه جايي اش در آرايش سياسي منطقه داشت، به فاصله يك روز از آن رزمايش، دمشق را دعوت به برگزاري رزمايش مشترك كرد و از ايجاد شوراي همكاري استراتژيك با سوريه خبر داد. خبر جنجالي ديگر، تصميم آنكارا براي لغو قرارداد همكاري نظامي يك ميليارد دلاري خود با تل آويو بود كه سال گذشته به امضا رسيده بود.
تغيير در شكل و ميزان مبادلات تجاري ميان دو كشور را از مصاديق بارز تحول در روابط آن دو كشور خوانده اند. در اهميت روابط تجاري همين بس كه تاريخچه اتحاديه هاي منطقه اي نشان مي دهد گسترش داد و ستد تجاري و حذف موانع گمركي از اهداف اوليه اين اتحاديه ها بوده است. كاهش داد و ستد تركيه با تل آويو در اين سو با افزايش مبادلات آن با ايران همراه بود. در سفر اخير اردوغان به تهران، توافقاتي كه در زمينه ايجاد يك شهرك صنعتي مشترك، افزايش مبادلات تجاري به 20 ميليارد دلار و حذف محدوديت ها و تعرفه ها در حمل و نقل زميني، نشان از جدي بودن نگاه جديد آنكارا به بلوك بندي هاي سياسي منطقه داشت.
در اين مرحله ديگر نمي توان رفتار دولت تركيه را تاكتيك سياسي مقطعي براي رسيدن به اهداف موقت تفسير كرد. از آنجا كه تغيير در سياست خارجي همواره تابعي از تحولات داخلي يك كشور است، براي يافتن ريشه اين دگرگوني ها بايد به عرصه سياست داخلي تركيه مراجعه كرد. تركيه اگرچه يك كشور مسلمان است، اما در گذشته حكومت جريان سكولار آتاتوركيسم بر آن، از آنكارا يك متحد استراتژيك براي بلوك ضداسلام در جهان ساخت. اما بعد از دهه ها زندگي در فقر و خفقان ناشي از حكومت لائيك ها، اسلامگرايان با الهام از انقلاب اسلامي ايران، درصدد تزريق اسلام از اذهان مردم به جامعه و پايان دادن به خانه نشيني اين دين آسماني برآمدند. اين بود كه در انتخابات 1381، حزب اسلامگراي «عدالت و توسعه» (AK) كه از بطن حزب اسلامگراي منحل شده «سعادت» به وجود آمده بود، با اقبال عمومي مواجه شد و توانست دو سوم كرسي هاي مجلس، و متعاقب آن، دولت را در اختيار بگيرد. مردم براي دومين بار در سال 1386 با آراي خود، اسلامگرايان را بر مسند قدرت نشاندند تا حمايت خود را از «ايدئولوژي اسلامي» به نمايش بگذارند. از سال 1381 تاكنون، 10 درصد به تعداد كساني كه اظهار مسلماني مي كنند افزوده شده و تمايل ترك ها براي عضويت در اتحاديه اروپا از 80درصد به حدود 30درصد كاهش يافته است.
تركيه اما همچنان براساس يك قانون اساسي سكولار اداره مي شود، آنكارا عضو داراي حق وتو در سازمان پيمان آتلانتيك شمالي است، ارتش تركيه در دست جماعتي است كه خود را نگهبان تركيه سكولار مي دانند، روابط گسترده تركيه با كشورهاي غربي از جمله آمريكا قابل انكار نيست و هم اكنون پنتاگون پايگاه هوايي اينجرليك اين كشور را در اجاره دارد. بنابراين انتظار يك چرخش كامل در تركيه از سياست هاي غربي- محور به مقاومت- محورمنطقي به نظر نمي رسد. لااقل براي آينده نزديك، تركيه روابط خود را با غرب حتي رژيم صهيونيستي حفظ خواهد كرد، اما تحول راهبردي ايجاد شده در اين كشور تحت حاكميت اسلامگرايان، پايان همسويي صددرصدي آنكارا با غربي ها و نگاه جديد آن به بلوك مقاومت در منطقه است.
آيت الله مصباح يزدي درباره انواع حكومت هاي ديني مي نويسند:«حداقل سه معنا ممكن است از «حكومت ديني» اراده شود: 1-حكومتي كه تمام اركان آن براساس دين شكل گرفته باشد. 2-حكومتي كه در آن احكام ديني رعايت مي شود 3-حكومت دينداران و متدينان... براساس معناي سوم، اصلاً رعايت قوانين اسلامي هم لازم نيست، بلكه همين كه حكومتي مربوط به جامعه اي است كه افراد آن متدين هستند، چون شهروندان متدين هستند حكومت هم، مسامحتاً ديني به حساب مي آيد». حكومت جديد آنكارا را مي توان از نوع سوم حكومت ديني دانست كه قطعاً با حاكميت مطلق لائيسم و سكولاريسم زاويه قابل توجهي دارد. اين اتفاق بي ترديد مورد استقبال ملت هاي مسلمان منطقه قرار خواهد گرفت. با اين حال، بعيد نيست كه با افزايش مراودات تركيه با كشورهاي اسلامي به ويژه جمهوري اسلامي به عنوان ام القراي جهان اسلام، اين جريان اسلامگرا تقويت شده و تركيه در آينده شاهد تحولات معنادارتري باشد.

 



در اعتراض به طرح كنگره حقوقدانان آمريكايي : سران اسرائيل بايد محاكمه شوند

اتحاديه ملي وكلاي آمريكا در واكنش به تصميم كنگره اين كشور مبني بر ارائه طرحي در ممانعت از محاكمه سران جنايتكار اسرائيل براساس گزارش گلدستون از مجمع عمومي سازمان ملل خواستند جلوي هرگونه كارشكني واشنگتن در مورد اين پرونده را بگيرند.
به گزارش خبرگزاري قدس، اتحاديه ملي وكلاي آمريكا همچنين از دولت آمريكا خواستند تا مانع از بررسي گزارش قاضي ريچارد گلدستون در شوراي امنيت نشود.
پروفسور «ديويد جيس باس» رئيس اين اتحاديه با صدور بيانيه اي اعلام كرد، موضع اخير آمريكا متناسب با هيچ يك از معيارهاي عدالت نيست و حتي با سخنراني باراك اوباما رئيس جمهور در مجمع عمومي سازمان ملل در 23سپتامبر گذشته نيز مغايرت دارد.
وي تاكيد كرد، مسئولان اسرائيلي كه جنايات جنگي عليه بشريت مرتكب شده اند و در گزارش كميته حقيقت ياب سازمان ملل به نام آنان اشاره شده بايد محاكمه و مجازات شوند.
جيس باس افزود، نبايد به كساني كه هنوز در راس قدرت هستند و به محاصره و جنايت در نوار غزه ادامه مي دهند و حتي پا را فراتر گذاشته و به انجام عمليات نظامي در كرانه باختري دستور مي دهند رحم كرد.
اين اتحاديه در بيانيه خود از مجمع عمومي سازمان ملل خواستار اقدام عاجل براي حمايت از گزارش گلدستون درباره اثبات جنايات جنگي اسرائيل در جنگ 22روزه غزه در صورت ممانعت آمريكا از بررسي اين گزارش در شوراي امنيت شد.
گفتني است تقديم گزارش گلدستون به سازمان ملل كه در آن اعلام شده اسرائيل در جنگ 22روزه غزه مرتكب جنايات جنگي شده باعث واكنش هاي شديدي از سوي مقامات تل آويو شده است.
در همين رابطه روزنامه صهيونيستي يديعوت آحارونوت از نشست محرمانه برخي سران اين رژيم در منزل ايهود باراك وزير جنگ براي بررسي محرمانه گزارش گلدستون خبر داد.
مشاوران حقوقي كابينه نتانياهو در اين نشست به همراه سران اين رژيم راههاي پركردن خلأ قانوني پيش از اعلام نظر كابينه در مورد گزارش گلدستون و احتمال تشكيل كميته تحقيق را مورد بررسي قرار دادند.
«بنيامين نتانياهو» نخست وزير رژيم صهيونيستي پيش از اين اعلام كرده بود كه كميته اي براي بررسي عمليات ارتش در نوار غزه تشكيل خواهد شد. وي همچنين به باراك و «گابي اشكنازي» رئيس ستاد ارتش رژيم صهيونيستي اطمينان داده بود كه اين كميته براي محاكمه نظاميان صهيونيست نخواهد بود و تنها براي درس گرفتن از جنگ غزه تشكيل خواهد شد.
مسجدالاقصي در خطر است
شيخ «تيسير التميمي» قاضي القضات فلسطين درباره جنايات رژيم صهيونيستي در مسجدالاقصي هشدار داد.
وي در يك كنفرانس خبري ضمن هشدار به جنايت هاي رژيم صهيونيستي در مسجدالاقصي رژيم اشغالگر قدس را مسئول تبعات اقدامات تجاوزگرانه اين رژيم عليه مسجدالاقصي و نمازگزاران فلسطيني دانست.
قاضي القضات فلسطين بر وجود طرح هاي تكميلي رژيم صهيونيستي جهت از بين بردن مسجدالاقصي تاكيد كرد و گفت، دولت اشغالگر در تلاش است تا همانند آنچه كه در حرم ابراهيمي شريف در شهر الخليل انجام داده، مسجدالاقصي را نيز تقسيم كند.
موسسه موقوفات و ميراث الاقصي نيز درباره توطئه شوم گروهك هاي صهيونيست براي تخريب مسجدالاقصي و قتل عام نمازگزاران در اين مكان مقدس هشدار داد.
اين موسسه ضمن اشاره به تجاوزات و جنايات وحشيانه دشمن صهيونيستي عليه نمازگزاران و مسجدالاقصي طي چند هفته گذشته و همزماني اين تجاوزات با اقدامات تحريك آميز مردمي و رسمي رژيم صهيونيستي عليه نمازگزاران و اعتكاف كنندگان در مسجدالاقصي حتي در حين عبادت تاكيد كرد كه همه پيگيران اين تجاوزات به اين باور رسيده اند كه دشمن صهيونيستي به توطئه هاي شوم خود براي تخريب مسجدالاقصي شدت بخشيده است.
اين موسسه تاكيد كرد كه امكان دارد اين توطئه ها به تشديد اقدامات ويرانگرانه عليه اين مكان مقدس بينجامد و احتمال دارد كه در پرتو شكل گيري چنين فضايي نمازگزاران فلسطيني به خاك و خون كشيده شوند.
دانشجويان دانشگاه قاهره نيز با شركت در تظاهراتي ضد صهيونيستي خشم خود را نسبت به تجاوزات اخير اين رژيم به مسجدالاقصي نشان داده و پرچم رژيم صهيونيستي را به آتش كشيدند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از مركز اطلاع رساني فلسطين، صدها تن از دانشجويان دانشگاه قاهره روز يكشنبه در محكوميت حملات و تجاوزات رژيم صهيونيستي به مسجدالاقصي تظاهرات گسترده اي را برگزار كرده و از سكوت جهان عرب در قبال اين حوادث به شدت انتقاد كردند.
در اين تظاهرات كه به دعوت «كميته هماهنگي ميان دانشجويان دانشگاهها» متشكل از دانشجويان عضو اخوان المسلمين و ساير جريان هاي دانشجويي برگزار شد، دانشجويان با در دست داشتن پلاكاردهايي سكوت كشورهاي عربي در مقابل حملات صهيونيست ها به مسجد مبارك الاقصي را محكوم كردند.جوانان مصري همچنين در ميان فريادهاي تكبير دانشجويان شركت كننده در اين تظاهرات پرچم رژيم صهيونيستي را به آتش كشيدند.
خبر ديگر اينكه، ديدار محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين و هيلاري كلينتون وزير خارجه آمريكا باعث واكنش هاي انتقادآميزي از سوي مردم فلسطين و جنبش هاي فلسطيني شد.
حماس اين ديدار را بيهوده دانست و تاكيد كرد كه هيچ تغييري در مواضع دولت اوباما نسبت به فلسطيني ها به وجود نيامده است.
اين جنبش سخنان كلينتون در طرفداري از اسرائيل را سيلي محكمي بر گوش عباس توصيف كرد.
جنبش جهاد اسلامي فلسطين نيز اظهار داشت، اين ديدارها به سبب جانبداري كامل آمريكا از رژيم صهيونيستي هيچ نتيجه اي دربر نداشته است.

 



در پي انصراف عبدالله عبدالله حامد كرزاي رسماً پيروز انتخابات افغانستان اعلام شد

كميسيون انتخابات افغانستان با اعلام لغو برگزاري دور دوم انتخابات، حامد كرزاي را پيروز انتخابات اخير و رئيس جمهور اين كشور خواند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، «عزيزالله لودين»، رئيس كميسيون مستقل انتخابات افغانستان اعلام كرد: ما اعلام مي كنيم «حامد كرزاي» كه اكثريت آرا را در دور نخست انتخابات به دست آورده و در دور دوم نيز تنها كانديدا بوده، رئيس جمهور افغانستان است.
«عبدالله عبدالله»، وزير خارجه سابق افغانستان و رقيب كرزاي يكشنبه گذشته انصرافش را از رقابت در دور دوم اعلام كرده بود.
وي علت اين تصميم خود را برآورده نشدن خواسته اش توسط رئيس جمهور اعلام كرد. عبدالله برخي از عناصر كميسيون مستقل انتخابات را در تقلب دور نخست، دخيل مي دانست و خواستار بركناري آنها شده بود.
شوك سياسي
هرچند كرزاي به عنوان رئيس جمهور جديد افغانستان اعلام شد، ولي كارشناسان معتقدند كه كناره گيري عبدالله در شرايط حساس ميان دو انتخابات و روابط مبهم رئيس جمهور با شركاي غربي، مشروعيت دولت كرزاي و نحوه همكاري اين دولت با اشغالگران با چالش هاي زيادي روبه رو خواهد شد.
هرچند عبدالله فقط از رقابت كناره گيري كرد و از طرفداران خود خواست در انتخابات شركت كنند، ولي وضعيت بدبيني نسبت به دولت كرزاي و فاسد خوانده شدن اين دولت، ابعاد تازه اي پيدا مي كند و اين، شوك سياسي بزرگي براي كشور اشغال شده افغانستان است.
خبرگزاري فرانسه در همين رابطه، طي تحليلي مفصل نوشت،كناره گيري عبدالله، دولت افغانستان را با بحران مشروعيت و نفوذ بيشتر طالبان مواجه مي كند.
كارشناسان معتقدند اقدام كميسيون مستقل انتخابات در مورد اعلام رياست جمهوري كرزي مبناي قانوني ندارد و همين امر احتمالا مشاجرات سياسي زيادي را در اين كشور به همراه خواهد داشت.
به گفته برخي منابع خبري، موافقت پشت پرده كاخ سفيد منجر به اتخاذ چنين تصميمي شده و برگزاري انتخابات در شرايط ناآرام كنوني مي توانست مشكلات امنيتي و حتي مشاركت ضعيف مردم را در پي داشته باشد.
ساير رويدادها
¤ بان كي مون، دبيركل سازمان ملل، به طور سرزده وارد پايتخت افغانستان شد.
¤ رمضان بشردوست، از نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري افغانستان در دور اول (29مرداد)، اوباما و ساركوزي (رئيس جمهور فرانسه) را شياداني خواند كه قصد در دست گرفتن اداره افغانستان را دارند.
¤ يك مقام پنتاگون اعلام كرد، اعزام 40 هزار نظامي جديد به افغانستان، براي كاخ سفيد 20ميليارد دلار هزينه اضافي دارد.
¤ دو نظامي آمريكايي و انگليسي در انفجارهاي جنوب افغانستان جان خود را از دست دادند.
¤ روزنامه فرانسوي «لوفيگارو» با اشاره به شرايط وخيم نظاميان آمريكايي نوشت: اوباما در باتلاق افغانستان گرفتار شده است.

 



33 كشته و 40 مجروح حاصل انفجار مقر نظاميان پاكستان در راولپندي

انفجاري مهيب در راولپندي پاكستان 33 كشته و حدود 40 زخمي بر جاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري ها، روز گذشته شخصي با انفجار بمب همراه خود در نزديكي يك هتل در شهر راولپندي پاكستان 33 نفر از مردم را كشت و بيش از 40 نفر را نيز زخمي كرد.
براساس اين گزارش، انفجار فوق نزديك مقر فرماندهي ارتش پاكستان در راولپندي روي داد كه بر اثر آن تعدادي از سربازان نيروهاي امنيتي اين كشور نيز جان باختند. پليس اعلام كرد، احتمال دارد شمار قربانيان اين انفجار افزايش يابد.از سوي ديگر، با افزايش ناآرامي ها در پاكستان، سازمان ملل روز گذشته اعلام كرد درصدد است كارمندان خود را از شمال غرب اين كشور خارج كند. سازمان ملل دليل اين تصميم را «شرايط بسيار وخيم امنيتي حاكم بر پاكستان» عنوان كرد.خبر ديگر اينكه سخنگوي ارتش پاكستان پس از گذشت بيش از دو هفته از جنگ بين ارتش و شبه نظاميان طالبان در وزيرستان جنوبي و مناطق مرزي مشترك با افغانستان اعلام كرد، تروريست ها در آستانه شكست كامل قرار گرفته اند چرا كه ارتش توانسته است منطقه «كانيگو اماز»، از مهمترين نواحي وزيرستان جنوبي را پاكسازي كند. ژنرال اطهر عباس با اعلام اينكه، در حال حاضر ارتش به شدت در حال نبرد با طالبان است افزود: تاكنون موفق شده اند 306 نفر از شبه نظاميان را به هلاكت برسانند. وي همچنين از ثبت نام افراد بي خانمان در مناطق قبايلي پاكستان خبر داد و گفت: بيش از 35 هزار خانواده كه خانه و كاشانه خود را از دست داده اند ثبت نام شده اند.
خبرگزاري فرانسه نيز در اين باره نوشت، تاكنون بيش از 250 هزار نفر از مردم پاكستان به خاطر ناآرامي ها مجبور به ترك خانه هاي خود شده اند.رئيس شوراي وحدت اهل تسنن پاكستان نيز روز گذشته در يك كنفراس مطبوعاتي در كراچي، از همكاري برخي مدارس ديني اين كشور با تروريست ها پرده برداشت. در نشست فوق العاده سازمان هاي اهل تسنن پاكستان كه در راستاي بررسي مسائل گوناگون اين كشور در كراچي برگزار شد، «صاحبزاده فضل كريم» به عنوان رئيس شوراي وحدت اهل تسنن افزود: مديران اين مدارس اعم از رئيس و دبيركل سازمان مدارس ديني بايد دستگير و به دادگاه معرفي شوند.
خبر ديگر اينكه، دولت پاكستان روز گذشته پاداشي معادل پنج ميليون دلار براي اطلاعاتي كه به دستگيري زنده يا مرده «حكيم الله محسود» و 18 تن از رهبران اعضاي تروريستي طالبان منجر شود اختصاص داد.
به نوشته خبرگزاري فرانسه بيشترين پاداش معادل 50 ميليون روپيه پاكستان (600 هزار و 240 دلار) براي دستگيري مرده يا زنده حكيم الله محسود، «ولي الرحمن محسود» و «قاري حسين محسود» از فرماندهان ارشد طالبان تعيين شده است و براي دستگيري 11 تن ديگر از فرماندهان اين گروه پاداشي معادل 20 ميليون روپيه و براي 5 نفر ديگر 10 ميليون روپيه پاكستان تعيين شده است.

 



مذاكرات وزير خارجه انگليس در روسيه براي تحكيم مناسبات لندن- مسكو

ديويد ميليبند به عنوان اولين وزيرخارجه انگليس پس از پنج سال وارد مسكو شد و با همتاي روسي خود به گفت وگو پرداخت.
به گزارش خبرگزاري ها، ميليبند درباره راه هاي بهبود روابط لندن- مسكو با «سرگئي لاوروف» همتاي روسي خود گفت وگو كرد. وزيرخارجه انگليس ابراز اميدواري كرد سفر وي به بهبود روابط دوجانبه كمك كند و آن را فرصتي براي تعميق و گسترش مناسبات دو كشور خواند.
مقامات مسكو نيز ابراز اميدواري كردند كه سفرميليبند به روسيه بتواند از شدت تنش هاي چند ساله ميان دو كشور بكاهد.
وزيرخارجه روسيه پيش از اين تأكيد كرده بود كه ابتكار عمل درباره بهبود روابط ميان دو كشور بايد از طرف لندن صورت بگيرد، چرا كه اين انگليس بود كه چند سال قبل با توقف روند تسهيل نظام رواديدي بين دو كشور و نيز همكاري هاي دوجانبه در مسائل امنيتي روابط را دچار اختلال كرد.
روابط ديپلماتيك بين روسيه و انگليس طي چند سال اخير با تيرگي همراه بوده است. دولت انگليس از استرداد برخي رهبران افراط گرا و جدايي طلب چچني و همچنين «بوريس بريزوفسكي»، تاجر روس كه به فساد مالي در داخل كشور متهم است، به روسيه خودداري كرده بود.
مقامات پليس لندن در سال 2007 «آندري لوگووي» تبعه روس را متهم كردند كه «الكساندر لتونينكو»- مأمور اطلاعاتي سابق روسيه كه به لندن پناهنده شده بود را به قتل رسانده است. لندن خواستار محاكمه لوگووي در خاك خود شد، اما مسكو وي را به انگليس تحويل نداد.
علاوه بر اين، مسائل مربوط به روابط دو كشور طي چند سال اخير بخاطر اخراج چند تن از ديپلمات هاي دوطرف كه متهم به فعاليت هاي جاسوسي بودند، و نيز وضعيت به وجود آمده در رابطه با فعاليت شوراي انگليس در خاك روسيه، دچار مشكلات متعدد شده است.

 



نماينده پارلمان : انفجارهاي عراق كار اشغالگران است

يك نماينده پارلمان عراق گفت، اشغالگران آمريكايي در انفجارهاي عراق دست دارند.
به گزارش خبرگزاري فارس، «علي الميالي»، نماينده پارلمان عراق و عضو فراكسيون جريان «صدر» به پايگاه اطلاع رساني «واع» اين كشور گفت: اشغالگران آمريكايي عامل انفجارهاي پر تلفات اخير بغداد بودند. اين انفجارها كه يكشنبه سوم آبان رخ داده بودند، بيش از 150 كشته و بيش از 700 زخمي بر جاي گذاشتند.
رسانه ها از اين روز تحت عنوان «يكشنبه خونين بغداد» نام مي برند. الميالي در تاييد سخنان خود، به منبع مذكور همچنين گفت: «جان جانسون» جانشين فرمانده نيروهاي اشغالگر، يكشنبه گذشته درباره وقوع انفجارهاي مشابه هشدار داد و اين سخنان دو موضوع را تاييد مي كنند؛ نخست، نيروهاي اشغالگر درباره وقوع انفجارهاي مشابه، اطلاعات دقيقي دارند و دوم اينكه، فرماندهان آمريكايي تاكنون و در موارد مشابه، هرچه پيش بيني كرده اند، عملا اين انفجارها رخ داده است.
در همين حال، «نوري مالكي» نخست وزير عراق، بار ديگر در مورد نفوذ عناصر بعثي به درون نهادهاي دولتي و امنيتي، هشدار داد. به گزارش خبرگزاري فارس، مالكي از نمايندگان مجلس خواست اجازه ندهند عناصر بعثي تحت پوشش آنها فعاليت كنند. مالكي همچنين از ائتلاف پنهان القاعده، بعثي ها و برخي دولت هاي منطقه عليه بغداد خبر داد.
انتخابات
«سيدمحسن حكيم» مشاور سياسي مجلس اعلاي اسلامي، با اشاره به انتخابات پارلماني آتي و تصويب نشدن قانون انتخابات در پارلمان عراق گفت: امروز مهمترين بحث در عراق، مسئله قانون انتخابات است و هر انتخاباتي كه در اين كشور برگزار مي شود، قانون ويژه اي دارد.
هر انتخابات در عراق، قانون خاص خودش را دارد كه بايد در پارلمان به تصويب برسد.
وي درباره مشكلاتي كه سبب تصويب نشدن قانون انتخابات شده است، افزود: مسئله كركوك مهمترين مشكلي است كه در اين زمينه وجود دارد. با وجود تلاش هاي زيادي كه براي دستيابي گروه هاي سياسي به يك توافق در اين زمينه شده است، هنوز گروه هاي مزبور به توافقي دست نيافته اند. به غير از اين موضوع گروه هاي سياسي عراق درباره تمام موضوعات مورد بحث از جمله ارائه «فهرست باز» به توافق رسيده اند.انتخابات پارلماني آتي عراق شانزدهم دي ماه برگزار مي شود.

 



گفت وگوي نظامي - امنيتي فرستاده پنتاگون با پادشاه بحرين

فرمانده نيروي هاي آمريكايي در خاورميانه روز دوشنبه با پادشاه بحرين درباره مسائل نظامي و امنيتي ديدار كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، ژنرال «ديويد پترايوس» در اين ديدار، گسترش همكاري هاي دوجانبه نظامي با شيخ حمد بن عيسي آل خليفه پادشاه بحرين را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد.
بر اساس اين گزارش، فرمانده نيروهاي آمريكايي در اين ديدار، درباره همكاري دفاعي و اوضاع امنيتي خاورميانه با پادشاه بحرين تبادل نظر كرد.
حمد بن عيسي نيز، بر اهميت گفت وگوهاي امنيتي و استقرار صلح و ثبات در منطقه تاكيد كرد.
گفتني است آمريكا ميزبان بزرگ ترين پايگاه نظامي آمريكا در خليج فارس است.

 



مخالفان رژيم مصر: مبارك فاسد و انحصارطلب است

رهبران مخالف دولت مصر در ششمين كنفرانس سالانه حزب ملي كه روز دوشنبه به كار خود پايان داد، انحصارگرايي و فساد را مهم ترين اتهام مسئولان بلندپايه حاكم عنوان كردند.
به گزارش ايرنا، رهبران مخالف دولت، در همايش خود كه به موازات كنفرانس حزب حاكم برگزار شد، حزب حاكم و سردمداران دولتي را مسئول وخيم شدن اوضاع سياسي، اقتصادي و اجتماعي در مصر معرفي كردند.
براساس اين گزارش، «اسامه الغزالي» رئيس حزب جبهه دموكرات با اعلام اينكه حزب حاكم بيش از 30 سال است كه قدرت را به بهانه هاي مختلف در دست گرفته است، ادعاهاي رهبران حزب ملي درباره اينكه مخالفان دولت از سوي بيگانگان هدايت مي شوند، را كذب محض دانست.
حسين صباحي رهبر حزب در حال تشكيل «كرامه» نيز گفت:مصر به دليل سياست هاي ناصحيح حزب حاكم، از كشوري قدرتمند به كشوري ناتوان و شكست خورده تبديل شده است.
«ابوالعلاماضي» رهبر حزب «الوسط» نيز، رهبران حزب ملي را مسئول گسترش روحيه منفي و نااميدي در بين جوانان مصر دانست و افزود: احزاب مخالف راهي جز مبارزه با سلطه حزب حاكم ندارند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14