(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 13 آبان 1388- شماره 19503
 

طرح دو فوريتي توسعه حرم رضوي تصويب شد
معاون وزير راه و ترابري: تضمين كافي براي سرمايه گذاران در راه هاي كشور وجود ندارد
ايران در كيهان
برگزاري همايش بزرگداشت 590 شهيد طلبه و روحاني اصفهان
در تبريز مركز كاشت حلزون شنوايي شمال غرب كشور افتتاح شد
آغاز برداشت شلتوك از شاليزارهاي پارس آباد مغان
موفقيت يك عمل جراحي قلب پيشرفته در زنجان
رئيس سازمان آموزش و پرورش مازندران
مجتمع پتروشيمي خراسان واحد نمونه شد
آغاز ساخت مجتمع تفريحي گردشگري هما شهر سپيدان
استاندار: صنعت گيلان با اجراي 23 طرح متحول مي شود
توضيحات يك مقام مسئول دربارأ يك خبر كيهان
ساخت و ساز در حريم لارچشمه
بازار تاريخي نايين مرمت و احيا مي شود



طرح دو فوريتي توسعه حرم رضوي تصويب شد

مشهد- خبرنگار كيهان:
عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي از تصويب طرح دو فوريتي توسعه حرم رضوي و پايگاه هاي گردشگري مشهد خبر داد.
كياسري شجاعي افزود: مشهد به عنوان نگين ارزش هاي معنوي ايران داراي جايگاهي ويژه است و به اين لحاظ توجيهي خاص نيز از سوي نمايندگان مجلس در راستاي توسعه پايگاه هاي گردشگري صورت گرفته است كه از آن جمله مي توان به بودجه امسال مشهد و شهر قم اشاره كرد.
وي زير ساخت هاي موجود را براي پوشش كامل زائران ناكافي دانست و اظهار داشت: همه ساله زائران از سراسر ايران و دنيا به مشهد سفر مي كنند اما زير ساخت هاي موجود به دليل اين كه از نظر فني و مهندسي داراي مشكلات عديده است نمي تواند جوابگوي نيازهاي آنها باشد.
نماينده مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: در حال حاضر با وجود تملك هاي وسيع زمين هاي اطراف حرم امام رضا(ع) به دليل اين كه ساخت و سازها از نظر فني دچار مشكل است نوعي سردرگمي در زائران را موجب شده است.
وي در رابطه با تخصيص اعتبارات لازم در راستاي توسعه زير ساخت هاي كمي و كيفي شهر مشهد خاطر نشان كرد: مجلس توجه ويژه اي به تخصيص اعتبارات مورد نياز مشهد دارد اما با توجه به اين كه آستان قدس رضوي نقش مؤثري در توسعه گردشگري اين شهر ايفا مي كند بنابراين مديريت اعتبارات در اين حوزه مي تواند نقش بارزي در توسعه زير ساخت هاي كمي و كيفي اين كلان شهر زيارتي داشته باشد.
گفتني است همايش چشم انداز مشهد، پايتخت معنوي ايران با حضور بيش از 180نماينده مجلس شوراي اسلامي در هفتم آبان ماه امسال در مشهد مقدس برگزار مي شود.

 



معاون وزير راه و ترابري: تضمين كافي براي سرمايه گذاران در راه هاي كشور وجود ندارد

اراك- خبرنگار كيهان:
تضمين كافي براي سرمايه گذاران در جاده هاي احداثي وجود ندارد.
معاون وزير راه و ترابري با اعلام اين خبر در نمايشگاه دستاوردهاي راهداري زمستاني استان مركزي افزود: 80 هزار كيلومتر جاده در كشور كه 90درصد كالا و مسافر را جابجا مي كنند نيازمند سرمايه گذاري مناسب هستند.
شهريار افندي زاده با اشاره به مشاركت پايين بخش خصوصي با راه و ترابري گفت: سرمايه گذاري در بخش خصوصي به صورت بلندمدت است كه به اين نوع سرمايه گذاري ما عادت نداريم.
وي اضافه كرد: نبود سرمايه گذار و عدم سرمايه گذاري بخش خصوصي در پروژه هاي راهداري از ديگر مشكلات است كه بايد در اين زمينه امكانات قانوني فراهم شود و زمينه جذب سرمايه گذار داخلي و خارجي به وجود آيد.
افندي با اشاره به مجموعه اعتبارات امسال در بخش راهداري گفت: سه هزار ميليارد تومان براي راه آهن پيش بيني شده است كه اين مبلغ براي استان مركزي 50ميليارد تومان از بودجه ملي و استاني است.
معاون وزير راه و ترابري با اشاره به ساخت آزاد راه ساوه- همدان گفت: اين آزاد راه پرتردد با مشاركت بخش خصوصي در حال انجام است.
وي ادامه داد: مقرر شده است ساخت اين آزادراه 75 درصد با مشاركت بخش خصوصي و 25درصد با مشاركت دولت انجام شود كه بخش خصوصي هنوز نتوانسته است اين آزاد راه را تكميل كند.
نمايشگاه دستاوردهاي راهداري زمستاني استان مركزي با حضور معاون وزير و رئيس سازمان راهداري حمل و نقل جاده اي كشور و جمعي از مسئولان استان مركزي در فضايي به وسعت 4 هزار متر مربع و با حضور استانهاي تهران، شيراز، اصفهان، قزوين و مركزي برگزار شد و در 12 غرفه شركتهاي صنعتي و توليدي در بخش راهداري كشور آخرين دستاوردهاي ماشين آلات راهسازي را در آن به نمايش گذاشتند.

 



ايران در كيهان

راه اندازي كلينيك دندانپزشكي در كاشان
كاشان- خبرنگار كيهان: كاشان به كلينيك دندانپزشكي شبانه روزي مجهز مي شود. دكتر محمدرضا نيكبخت سرپرست دانشگاه علوم پزشكي و خدمات درماني كاشان با اعلام اين خبر گفت: با راه اندازي اين كلينيك شهروندان كاشاني از خدمات آن بهره مند مي شوند. وي افزود: به زودي دستگاه اگزايمر (درمان مشكلات كم بيني) نيز در بيمارستان متيني اين شهرستان راه اندازي مي شود.
گشايش دفتر نمايندگي حوزه علميه قم در كاشان
¤ دفتر نمايندگي مركز مديريت حوزه علميه قم در مراسمي با حضور آيت الله نمازي، نماينده ولي فقيه و امام جمعه كاشان و برخي از علماي شهرستان در كاشان گشايش يافت. گفتني است در حكمي از سوي آيت الله مقتدايي، مديرحوزه هاي علميه كشور، حجت الاسلام والمسلمين ابوالفضل اسماعيلي به عنوان نخستين مسئول اين دفتر معرفي شد.
بهره برداري از 4 واحد آموزشي در باغبادران
باغبادران- خبرنگار كيهان: 4 واحد آموزشي در شهر باغبادران اصفهان با مشاركت نيكوكاران به بهره برداري رسيد. اين واحدها شامل دو دبستان 6 كلاسه، دبيرستان 10 كلاسه خوارزمي و كانون فرهنگي تربيتي 8 كلاسه مطهري است كه با همت خيران اين منطقه ساخته شده است. گفتني است سه ميليارد ريال از هزينه 20 ميليارد ريالي اين واحدهاي آموزشي با 5 هزار متر مربع زيربنا را خيران پرداخت كرده اند.
برگزاري كلاس توت فرنگي در تبريز
تبريز- خبرنگار كيهان: براي اولين بار در آذربايجان شرقي و در تبريز، كلاس «كاشت توت فرنگي چهارفصل» برگزار شد. شركت كنندگان در اين كلاس با فوايد، فيزيولوژي نموي و گياه شناسي، آماده سازي بستر كاشت، عمليات داشت و برداشت، آفات و بيماري هاي رايج توت فرنگي چهارفصل، آشنا شدند.
تجليل از بنيان گذار پيوند كليه در تبريز
¤ ياد و خاطره دكتر ابوالفضل بهلولي، بنيان گذار پيوند كليه در استان آذربايجان شرقي، در تبريز گرامي داشته شد. در اين مراسم از خدمات اين پزشك تجليل شد. گفتني است دكتربهلولي در سال 1332 در ارسباران به دنيا آمد و پس از 30 سال خدمت، در سن 56 سالگي فوت كرد. وي رئيس بخش كليه بيمارستان امام خميني تبريز بود.
ساخت راه روستايي در لارستان
اوز- خبرنگار كيهان: عمليات قطعه يك راه روستايي زاهد محمود لارستان آغاز شد . با اجراي عمليات اين طرح روستاهاي زاهدمحمود، علي آباد، اوه، شمزاغ و بركه گل به جاده اصلي لار-بندرعباس متصل مي شوند.
گفتني است اين طرح تاكنون 60 درصد پيشرفت فيزيكي داشته است.
راه اندازي بخش ارتدنسي بيمارستان اوز
¤ بخش ارتدنسي بيمارستان اميدوار شهر اوز راه اندازي شد. ابراهيم احمدي رئيس بخش پرستاري بيمارستان اميدوار اوز با اعلام اين خبر گفت: اين بخش تخصصي براي اولين بار در بيمارستانهاي لارستان در شهر اوز با صرف هزينه اي افزون بر 800 ميليون ريال از محل كمك هاي حاج عبدالرزاق وحداني يكي از نيكوكاران شهر اوز راه اندازي شده است.
توليد مصالح ساختماني استاندارد در يزد
يزد- خبرنگار كيهان: مديركل استاندارد و تحقيقات صنعتي استان يزد گفت: با توجه به اينكه يزد قطب مصالح ساختماني به شمار مي آيد، بالغ بر 86 درصد واحدهاي توليد مصالح ساختماني علامت استاندارد دارند. حسين حبيبي گفت: در حال حاضر 454 واحد توليدي در استان وجود دارد كه تعداد 374 واحد داراي پروانه كاربرد علامت استاندارد مي باشند.
افتتاح مركز مديريت حوزه علميه خواهران در همدان
همدان- خبرنگاركيهان: مديريت منطقه هشت حوزه هاي علميه خواهران غرب كشور در همدان افتتاح شد. حجت الاسلام والمسلمين ابراهيميان مسئول امور شهرستان هاي حوزه هاي علميه خواهران كشور با اعلام اين خبر گفت:
جهت انجام سريع تر و دقيق تر كارها، ايجاد مديريت هاي منطقه اي حوزه هاي علميه خواهران در دستور كار قرارگرفته كه همدان به عنوان مركز منطقه هشت استانهاي كردستان و كرمانشاه را نيز تحت پوشش دارد.
مولودي خواني در اسلامشهر
اسلامشهر- خبرنگاركيهان: مراسم جشن مولودي خواني دهه كرامت در سطح مساجد و كانون هاي فرهنگي و هنري شهرستان اسلامشهر با همكاري اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان برگزارشد. محسن خواجه وند مسئول روابط عمومي اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان اسلامشهر ضمن بيان مطلب فوق گفت: در طول اين دهه برنامه هاي متنوعي اعم از جشن و مولودي خواني، برگزاري اردوهاي زيارتي، كمك به ايتام و مساكين، عيادت از بيماران، پخش فيلم، جلسات ختم قرآن و قرائت صلوات در سطح مساجد شهرستان برگزار شده است.
افتتاح دبيرستان در اقليدفارس
فارس- خبرنگاركيهان: سالروز ميلاد امام رضا(ع)، بزرگترين پروژه آموزشگاهي در استان فارس در شهرستان اقليد افتتاح شد. گفتني است اين دبيرستان 12كلاسه بااعتبار يك ميليارد و 500ميليون تومان از اعتبارات ملي در 5/2طبقه و زيربناي 2811 مترمربع ساخته شده است.
بهره برداري از 6طرح در مشكات كاشان
كاشاني خبرنگاركيهان: 6طرح عمراني در شهر مشكات از توابع شهرستان كاشان به بهره برداري رسيد. محمد گذرنويي شهردار مشكات در مراسم افتتاح اين طرح ها گفت: اين طرح ها شامل ميدان ولي عصر(عج) در مبدا ورودي شهر آزادراه قم- كاشان، بلوار شهيد بهشتي به طور 5/1كيلومتر، فاز اول بلوار چهار بزرگراه به طول يك كيلومتر، مطهري به طول يك كيلومتر و خيابان گلستان به طول 3كيلومتر و كانال هدايت سيلاب و ديواره سازي و بسترسازي آن به طول 500متر است كه طي سال جاري اجرا شده است.
ابلاغ منشور قرآني به زندان هاي سيستان و بلوچستان
زاهدان- خبرنگاركيهان: منشور توسعه فرهنگ قرآني از سوي دارالقرآن كريم به زندان هاي استان سيستان و بلوچستان ابلاغ شد. ماشاءالله شجاعي مديركل زندان هاي استان سيستان و بلوچستان با اعلام اين خبر گفت: تعميق معرفت و تعميم فهم و درك قرآن كريم، تقويت ايمان و اعتقاد به قرآن و تحقق آن در ابعاد فردي و درك قرآن كريم، تقويت ايمان و اعتقاد به قرآن و تحقق آن در ابعاد فردي و اجتماعي مددجويان از اهداف اصلي اين منشور است.

 



برگزاري همايش بزرگداشت 590 شهيد طلبه و روحاني اصفهان

اصفهان - خبرنگار كيهان:
نخستين همايش بزرگداشت 590 شهيد طلبه و روحاني استان اصفهان در تالار شهيد نيلفروش زاده دانشگاه اصفهان برگزار شد.
در اين آئين كه بالغ بر سه هزار نفر از مسئولان كشوري و استاني، خانواده هاي معظم شهدا، ائمه جمعه و استانداران، فرماندهان نظامي و انتظامي حضور داشتند. آيت ا... حاج شيخ حسين مظاهري از مراجع تقليد و رئيس حوزه علميه اصفهان در سخناني روحيه شهادت طلبي، ايثار و فداكاري و همچنين پرهيز از دنياطلبي را رمز پيروزي رزمندگان اسلام در 8 سال دفاع مقدس دانست.
وي با تاكيد بر زنده نگهداشتن اهداف و آرمانهاي والاي شهدا از تلاش مجريان و برگزار كنندگان همايش قدرداني كرد و گفت كه اين همايش به ياد افرادي برپا شده كه اگر در هشت سال دفاع مقدس نبودند انقلاب اسلامي به ثمر نمي نشست.
در ادامه آيت الله محيي الدين حائري شيرازي نيز در سخناني گفت: شهدا بيشترين و موثرترين نقش را در پيروزي انقلاب اسلامي و تثبيت جمهوري اسلامي داشته اند.
وي برگزاري اين همايش را براي نخستين بار در كشور، كاري ارزنده و مثبت دانست و تصريح كرد: اين جلسات و زنده نگاهداشتن روحيه ايثار و فداكاري و الگو گرفتن از راه شهدا، نقشه هاي دشمنان را نقش بر آب ميكند و قدرت ايران را در دنيا نشان ميدهد.
در اين همايش نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه اصفهان نيز هدف از برپايي اين كنگره در صحنه بودن روحانيون بيان كرد و گفت: دنيا بداند علما به آنچه مي گويند عمل مي كنند.
آيت ا... سيديوسف طباطبائي نژاد همچنين گفت: هرچه مردم آگاهتر باشند پايه هاي نظام و انقلاب قوي تر مي شود و در مقابل حوادث نسبت به قبل بهتر عمل مي كنند.
وي با تاكيد بر زنده نگاهداشتن آرمان هاي والاي شهدا گفت: دفاع هشت ساله رزمندگان اسلام مي تواند بهترين الگو براي ملت ها در برابر زورگويان باشد.

 



در تبريز مركز كاشت حلزون شنوايي شمال غرب كشور افتتاح شد

تبريز- خبرنگار كيهان:
با صرف 2 ميليارد و 120 ميليون ريال، نخستين «مركز كاشت حلزون شنوايي شمال غرب كشور»، در تبريز راه اندازي شد.
عبدلي اسكويي رئيس مركز آموزشي و درماني كودكان تبريز گفت: كلينيك فوق، داراي بخش هاي تربيت شنوايي، تنظيم دستگاه كاشت حلزون شنوايي، گفتار درماني و تست هاي شنوايي است.
وي افزود: كاشت حلزون شنوايي، نوعي روش درماني براي افرادي است كه كاهش شنوايي حسي و عصبي شديد تا عميق دارند و استفاده از سمعك، براي آنان، كارآيي لازم را ندارد.
گفتني است با راه اندازي كلينيك مركز كاشت حلزون شنوايي شمال غرب كشور در تبريز بيماران ديگر مجبور به انجام سفر به تهران و هزينه هاي زياد جنبي آن براي انجام عمل و بازتواني نخواهند بود.

 



آغاز برداشت شلتوك از شاليزارهاي پارس آباد مغان

پارس آبادمغان - خبرنگاركيهان:
مديرجهاد كشاورزي پارس آباد مغان گفت: برداشت شلتوك از شاليزارهاي پارس آباد مغان آغاز شد. حسين فخيمي افزود: درسال جاري 1800هكتار از اراضي زراعي اين شهرستان دركناره هاي رودارس به زراعت برنج اختصاص يافته بود كه پيش بيني مي شود بيش از 7200تن شلتوك برداشت شود.
وي گفت: دراين شهرستان به لحاظ اقليم آب و هواي مناسب كشت برنج از ارقام حسن سرايي، طارم وهاشمي همانند برخي از محصولات زراعي، دريك سال دوبار انجام مي شود.
وي افزود: برنج مغان به دليل استفاده نكردن از سموم شيميايي، از محصولات ارگانيك منطقه محسوب مي شود و درمقايسه با توليدات ديگر مناطق كشور از طعم و عطر خوب و نيز موغوبيت بالايي برخوردار مي باشد.
وي را زمان توليد شلتوك درمنطقه را حدود پنج تن ذكر كرد و گفت: درحال حاضر سه واحد كارخانه برنج كوبي دراين شهرستان وجود دارد.
فخيمي گفت: از هدف حمايت از زارعين و برنج كاران امسال حدود 400 تن كود بين زارعين منطقه توزيع شده است.

 



موفقيت يك عمل جراحي قلب پيشرفته در زنجان

زنجان- خبرنگار كيهان:
براي اولين بار در سطح استان زنجان يك مرد 56 ساله كه دچار سكته فوق حاد قلبي شده بود به روش آنژيو پلاستي اوليه همراه با مكش لخته خون درمان شد.
پزشك معالج اين بيمار در خصوص نحوه درمان گفت: اين بيمار كه دچار سكته فوق حاد قلبي شده بود به روش آنژيوپلاستي اوليه همراه با مكش لخته در مركز آموزشي درماني تخصصي و فوق تخصصي آيت الله موسوي زنجان درمان شد.
دكتر سيدامير كسايي متخصص قلب و عروق و فوق تخصص درمان هاي مداخله اي و عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي زنجان افزود: در اين روش درماني كه در برخي مراكز مجهز كشورهاي پيش رفته قدمتي كمتر از 10سال دارد و به تازگي و در يك الي دو سال اخير در مراكز بسيار معدودي در دانشگاه هاي علوم پزشكي تيپ يك كشور نيز انجام مي شود، لخته خوني كه مسبب سكته قلبي است مستقيماً با اعمال مكش توسط وسايل خاص خارج مي شود.
دكتر كسايي با اشاره به مزيت هاي اين عمل گفت: از جمله مزاياي اين روش نسبت به درمان هاي متداول فعلي بهبود سريعتر و كامل تر بيمار به همراه عوارض كمتر در كوتاه مدت و بلندمدت است.

 



رئيس سازمان آموزش و پرورش مازندران

ساري - خبرنگار كيهان:
به همراه داشتن تلفن همراه از سوي دانش آموزان در مدارس ممنوع است.
«عبدالرحيم فياضي» رئيس سازمان آموزش و پرورش مازندران با اعلام اين خبر افزود: اين ممنوعيت شامل تمامي دانش آموزان در پايه هاي مختلف تحصيلي مي شود.
وي با اشاره به دريافت گزارش هايي از موارد خلاف هايي كه از ناحيه به همراه داشتن تلفن همراه در مدارس متوجه دانش آموزان مي شود گفت: ممنوعيت به همراه داشتن تلفن همراه توسط دانش آموزان در زمان حضور در مدارس طي بخشنامه اي ابلاغ شد.
فياضي با تاكيد بر ضرورت برخورد مديران مدارس با دانش آموزان متخلف در اين ارتباط افزود: اين مورد از جنبه هاي بي انضباطي در مدارس محسوب مي شود كه به پيگيري جدي نياز دارد.
اين مقام مسئول با اشاره به نقش موثر خانواده ها در زمينه نظارت بر رفتار دانش آموزان گفت: خانواده ها بايد در تعامل با مسئولان آموزشي مشكلات رفتاري دانش آموزان را برطرف كنند.

 



مجتمع پتروشيمي خراسان واحد نمونه شد

بجنورد- خبرنگاركيهان:
مجتمع پتروشيمي خراسان ازسوي وزارت صنايع و سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي به عنوان واحد نمونه كتبي شناخته شد.
اين مجتمع پتروشيمي كه در 20كيلومتري شرق بجنورد واقع است و داراي سه واحد توليدي آمونياك و «كود اوره و كريستال ملامين» مي باشد. از ميان همه صنايع نفت و گاز و پتروشيمي كشور در روز جهاني استاندارد به عنوان واحد نمونه كيفي معرفي شد.
اسدالله رستگارپور مديرعامل اين شركت درجريان دريافت لوح تقدير گفت: توليدات اين شركت پيش از اين تحت ليسانس شركتهاي خارجي ام دبليو «كلاك» استاي كربن و يوروتكنيكا به بازارهاي جهاني عرضه مي شد كه با دريافت گواهي استاندارد محصول، شرايط صادرات محصولات اين شركت از نظر قوانين گمركي مساعدتر شده است.
گفتني است توليدات مجتمع پتروشيمي خراسان سالانه به 500 هزار تن مي رسد و اين مجتمع توليدي در سال هاي گذشته از صادركنندگان برتر خراسان شمالي نيز بوده است.

 



آغاز ساخت مجتمع تفريحي گردشگري هما شهر سپيدان

شيراز- خبرنگار كيهان:
ساخت مجتمع تفريحي گردشگري هماشهر سپيدان آغاز شد.
معاون امور عمراني استانداري فارس در مراسم ساخت اين مجتمع گفت: در حال حاضر در كشور قوانيني وجود دارد كه تاخير در صدور مجوزهاي سرمايه گذاري را موجب مي شود و نبايد اين قوانين را منفي قلمداد كرد. بلكه پشتوانه محكمي براي طرحها است.
صمدرجا با بيان اينكه منطقه سپيدان در صنعت گردشگري از جايگاه مناسب برخوردار است اظهار داشت: استعدادهاي ويژه گردشگري، كشاورزي و باغداري در اين منطقه بسيار قابل توجه و در خور توسعه است و دولت بايد اين توانمنديها را در جهت سرمايه گذاري بيشتر درنظر بگيرد.
وي افزود: با توجه به پيگيري هاي صورت گرفته در امر احداث بزرگراه شيراز- ياسوج بستر مناسب سرمايه گذاري و توسعه در اين منطقه فراهم مي شود.
احمدرضا نقيب زاده مديرعامل شركت توسعه گردشگري استان فارس نيز در اين مراسم گفت: كشور ما از حيث دارا بودن آثار تاريخي مقام دهم و آثار طبيعي گردشگري مقام پنجم در جهان را دارا است اما تعداد گردشگران ايران از ساير كشورها كمتر است.
مجتمع تفريحي گردشگري هماشهر سپيدان با 5/8 هكتار مساحت و حدود 50هزارمتر مربع زيربنا و اعتباري بالغ بر 200 ميليارد ريال در محور شيراز- سپيدان احداث مي شود.
اين طرح شامل مجموعه هاي اقامتي، پارك آبي سرپوشيده، سالن هاي ورزشي، مكان فرهنگي و رستوران است كه در منطقه گردشگري سپيدان احداث مي شود.

 



استاندار: صنعت گيلان با اجراي 23 طرح متحول مي شود

رشت- خبرنگاركيهان:
استاندار گيلان از بهره برداري 23 طرح صنعتي در استان تا پايان سال جاري خبر داد.
قهرماني چابك درحاشيه برگزاري جلسه كميسيون آمايش صنعت استان در رشت با اشاره به تخصيص اعتبارات كافي به بخش صنعت طي سالهاي اخير ازسوي دولت تصريح كرد: در اين راستا دولت با اعطاي تسهيلات به سرمايه گذاران بخش خصوصي، شرايط لازم را براي حضور و فعاليت آنها دراين عرصه فراهم كرده است.
وي با اشاره به اينكه توسعه صنعت درگيلان، شتاب قابل قبولي دارد و آينده درخشاني را نويد مي دهد سرمايه گذاري افزون بر 15 هزار ميليارد ريال دربخش صنعت و معدن استان طي 4 سال اخير را نشانگر جايگاه و توجه ويژه سرمايه گذاران دراين حوزه دانست.
استاندار گيلان توسعه فرودگاه بين المللي رشت به عنوان كانون پروازي منطقه را از بزرگترين اهداف برنامه هاي توسعه استان دانست و تاكيد كرد: ازسوي ديگر آزادراه قزوين- رشت به عنوان يكي از مهمترين قطعه از آزادراهي كشور، سهم بسزايي در ارتباط گيلان با ساير استانها دارد.
وي گفت: با بهره برداري از آزادراه مذكور در آينده بسيار نزديك پيوند اقتصادي گيلان با كشورهاي حاشيه خزر توسعه مي يابد و ازسوي ديگر احداث خط آهن قزوين- رشت- آستارا- انزلي با ظرفيت جابجايي10 ميليون تن كالا درسال تاثير بسيار زيادي در توسعه و گسترش فعاليتهاي اقتصادي و بازرگاني استان خواهد داشت.
وي از توسعه اسكله هاي بندر و دريانوردي گيلان در انزلي خبر داد و با اشاره به بهره برداري از 23 طرح صنعتي و معدني گيلان تا پايان امسال گفت: اين پروژه ها با مجموع 3هزارو530 ميليارد ريال اعتبار و سرمايه گذاري و اشتغالزايي 3هزارو491 نفر به بهره برداري مي رسند كه با افتتاح آنها شاهد تحول صنعت استان خواهيم بود.

 



توضيحات يك مقام مسئول دربارأ يك خبر كيهان

به دنبال چاپ خبري تحت عنوان «آلودگي چرمشهر، ساكنان شاهين شهر را تهديد مي كند» به نقل از رئيس بهداشت محيط اصفهان در صفحه يازده كيهان مورخ 11 مهرماه، نماينده هيئت امناي شهرك چرمشهر با ارسال توضيحاتي به كيهان ضمن تأييد مشكلات موجود در اين شهرك از بلاتكليفي تقاضاي هيئت امناي شهرك در جابه جايي شهرك به خارج از شعاع 50 كيلومتري در سازمان صنايع و معادن استان اصفهان خبر داد. در نامه هيئت امناي اين شهرك آمده است:
1- احداث شهرك چرمشهر به منظور ساماندهي واحدهاي فرآورده هاي جنبي و اصلي و فرآوري چرم (چرم شهر) طي نامه مديريت اداره كل و دفتر فني استانداري به شماره 31/3/15929 مورخ 9/7/1366 و همچنين تأييديه اداره كل حفاظت محيط زيست اصفهان بشماره 2034-001-70416 مورخ 14/7/1366 از طريق مصوبات كميسيون ماده 32 آئين نامه اجرايي لايحه قانوني واگذاري و احياي اراضي و نيز موافقت نامه اصولي تحصيل شده از اداره كل صنايع استان اصفهان به شماره 1666/4 مورخ 4/10/68 طبق وكالتنامه شماره 48420 مورخ 14/4/1366 به شركت شهرك هاي صنعتي اصفهان ثبت شده به شماره 5679 طي صورتجلسه مورخ 15/8/64 سرجنگلداري كل استان به شركت مذكور تحويل و متصرف متعاقب آن شركت شهرك هاي صنعتي نيز نسبت به واگذاري زمين به متقاضيان منطبق بر ضوابط و شرايط وقت اقدام نمود.
2- مسئولين استان بدليل مصوب نبودن شهرك از هرگونه همكاري و مساعدت و تعامل جهت عمران و آباداني شهرك و فعاليت هاي صنعتي بمنظور اشتغال زايي ممانعت بعمل مي آورند.
3- طرح هاي متعدد جهت رفع مشكلات موجود ارائه گرديد و آنچه در گذشته بعلت عدم مديريت در استان اصفهان گريبان گير ساكنان شاهين شهر و توليدكنندگان فرآورده هاي جنبي دامي و چرم شده با پيگيري هاي به عمل آمده و توجه مسئولين محترم دولت مهرورز 9 و 10 استاندار محترم اسبق استان پس از كارشناسي هاي فراوان به عمل آمده مقرر گرديد طي صورتجلسه مورخه 27/9/1385 استانداري اصفهان مبني بر انتخاب محل مناسب جايگزين در خارج از شعاع 50 كيلومتري از طريق كميته مكان ياب سازمان هاي مربوطه ظرف مدت يك ماه اقدام گردد.
پس از گذشت 2 سال موضوع از طريق دستيار ارشد رياست محترم جمهور و مركز رسيدگي به شكايات مردمي رياست جمهوري مجدداً مطرح و جهت رسيدگي به استانداري اصفهان و سازمان صنايع كوچك و شركت شهرك هاي صنعتي ايران ارجاع كه با تشكيل كار گروه هاي تخصصي كارشناسان منجر به صورتجلسه 25/12/87 استانداري اصفهان و 11/6/88 حوزه معاونت اجرايي رياست محترم جمهوري مبني به جابه جائي شهرك صنعتي چرم شهر به دليل آنكه استقرار واحدهاي مذكور در محدوده 50 كيلومتري استان ماهيت قانوني نداشته و فاقد مصوبات قانوني است و امكان استقرار اينگونه صنايع و صنوف در محدوده 50 كيلومتري اصفهان نمي باشد و تغيير كاربري شهرك و واحدهاي مستقر در منطقه دباغي ها به گروه صنايع مجاز قير آلاينده مي گردد.
ولي متأسفانه تقاضاي تغيير كاربري و احداث شهرك جديد خارج از شعاع 50 كيلومتري ماه هاست در سازمان صنايع معادن استان بلاتكليف مانده جهت خروج از اين بن بست 24ساله نشده و يا علي رغم صورتجلسه حوزه معاونت اجرايي رئيس محترم جمهوري و استانداري اصفهان و شركت شهرك هاي صنعتي ايران نيز موفق به اجراي آن نشده اند به هر صورت سؤال اينجاست كه مقصر اصلي كيست؟

 



ساخت و ساز در حريم لارچشمه

استاندار محترم گيلان اخيراً در سخناني در نمايشگاه توانمندي هاي استان در مديريت بحران در رشت بر جلوگيري از ساخت و ساز در حريم رودخانه ها براي كاهش خسارت ها در منطقه تأكيد كرد اما هنوز مدتي از اين حرفها نگذشته كه ملاحظه مي شود در برخي نقاط از جمله در بستر رودخانه منطقه لارچشمه در جاده ماسوله به فومن (حدفاصله رودخانه با جاده آسفالته) منابع طبيعي اقدام به انتقال و جابه جايي دامداران حاضر به جايي ديگر جهت ساخت و ساز بخش خصوصي در اين نقطه كرده است.
از قرار معلوم منابع طبيعي شهرستان فومن و استان گيلان اخيراً اقدام به فروش يا واگذاري اراضي حاشيه جاده و رودخانه ها در منطقه به عنوان عرصه ملي به بخش خصوصي كرده تا در آن محل به دخل و تصرف يا به اصطلاح ساخت و ساز و آباداني بپردازند تا بدين وسيله گردشگران بيشتر از قبل جذب شوند.
سؤال اينجاست چرا با اين همه تأكيد مسئولان از جمله مقامات ارشد استان نسبت به جلوگيري از ساخت و ساز در بستر و حريم رودخانه ها در سطح منطقه ارگانهاي ذيربط از جمله اداره منابع طبيعي، محيط زيست، راه و ترابري و بخشداري و فرمانداري اجازه مي دهند در جايي مثل بستر رودخانه لارچشمه ماسوله تأسيسات ايجاد و ساخت و ساز شود.
در حال حاضر زمينه براي انجام اين كار فراهم است و ماهم از قبل مورد را متذكر شده ايم تا فردا روزي هيچ مسئولي اظهار عدم بي اطلاعي از اين موضوع نكند و اگر هم خساراتي به بار آمد نگويند سيلاب به ماسوله آسيب رسانده است زيرا سيلاب كاري به اين شهر ندارد مگر اينكه جلوي آب رودخانه مسدود شود و بستر رودخانه رايگان به غير واگذار نشود.
ماسوله- خبرنگار كيهان

 



بازار تاريخي نايين مرمت و احيا مي شود

نايين- خبرنگار كيهان:
بازار تاريخي نايين با اختصاص 400 ميليون ريال اعتبار مرمت و بازسازي مي شود.
رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري نايين با اعلام اين خبر گفت: با اختصاص بالغ بر 400 ميليون ريال اعتبار در سال جاري كف سازي، ساماندهي دفع آبهاي سطحي و جلوگيري از تخريب هاي بيشتر و ساماندهي و اصلاح شبكه انشعاب هاي آب و سيستم برق بازار انجام مي شود.
محمود مدنيان افزود: بازار تاريخي نايين، يكي از قديمي ترين بازارهاي تاريخي كشور محسوب مي شود و از مهمترين بناهاي تاريخي شهرستان است.
وي گفت: اين بازار در دهه هاي گذشته به دليل عدم اتخاذ سياستهاي درست متروكه شد و در حال حاضر 85 درصد مغازه هاي بازار خالي و بسته است.
وي افزود: سال هاست كه بازار تاريخي نايين از رونق افتاده و رها شده بود و به دليل نبود متولي خاصي براي حفظ، نگهداري و مرمت بازار و مغازه هاي آن اين اداره آنرا جزو آثار تاريخي مهم قرار داده و در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسانده و تاكنون مرمتهاي لازم را روي آن انجام داده است.
وي افزود: از جمله مرمتهاي انجام شده در بازار تاريخي نايين ايزوله و آجرفرش كردن بام، استحكام بخشي و پي بندي بخشهاي مختلف بنا، بازسازي دهانه هاي فرو ريخته شده، نماكاري و گچ كاري بدنه داخلي، بدنه سازي و نماسازي دروازه ورودي بازار به محله چهل دختران و... بوده است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14