(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 13 آبان 1388- شماره 19503
 

بشقاب پرنده ها بازمي گردند
اسيد اوريك بالا حافظه را كم مي كند
آسپيرين مسكني براي حملات آسمي



بشقاب پرنده ها بازمي گردند

مترجم : عليرضا سزاوار
شركت نروژي سيميكن (simicon)مراحل پاياني طرحي را مي گذراند كه در تاريخ هواپيماسازي جهان سابقه نداشته است. اين طرح هواپيماي بدون سرنشيني است كه شبيه بشقاب پرنده است و مثل هلي كوپتر از زمين بلند مي شود و مانند يك جت با سرعت زياد به پرواز درمي آيد.
اين درحالي است كه هيچ كشور و هيچ شركت سازنده اي تا به حال نتوانسته وسيله پرنده اي بسازد كه قادر به تركيب توانايي هاي بهينه هلي كوپتر با خصوصيات يك هواپيماي جت باشد. آمريكايي ها با داشتن شركت هاي بزرگي همچون بوئينگ و لاكهيد مارتين هنوز از عهده اين طرح برنيامده اند و نه تنها آمريكا بلكه تلاش هاي اسرائيل و ژاپن و تمام گروه هايي كه در زمينه فنون پروازي مشغول فعاليت هستند، براي ساخت چنين وسيله پرنده اي تا به حال بي نتيجه بوده است.
محققان و سازندگان نروژي شركت سيميكن اكنون ديگر باور دارند كه با تكيه بر توانايي هاي شخصي شان و بدون تقليد از مدل هاي شركت هاي بزرگ، قادر به ساخت وسيله پرنده اي شده اند كه توانايي بلند شدن، اوج گرفتن و همچنين فرود به صورت عمودي را دارد و در كنار آن مي تواند با سرعت بسيار بالا به پرواز درآيد. اين تكنولوژي جديد دگرگوني بزرگي در ساخت هواپيماهاي بدون سرنشين به ارمغان خواهد آورد.
هواپيماهاي بدون سرنشين كه معروف بهUCAV هستند، كارآيي هاي بسياري دارند. براي مثال استفاده ارتش آمريكا در جنگ هاي خليج فارس، افغانستان و عراق از اين هواپيماها، باعث كاهش چشمگير تلفات و مجروحان در نيروهاي هوايي و زميني ارتش، هم در موارد شناسايي و هم در عمليات حمله شد.
UCAVهاي ارتش ايالات متحده مجهز به مجموعه اي از حسگرهاي مختلف بودند و توانايي پرواز بر فراز مناطق جنگي و دادن گزارش هاي لحظه به لحظه از صحنه هاي نبرد به مركز فرماندهي و دايره مركزي عمليات را داشتند اماUCAV هاي امروزي موانع بسياري را بر سر راه خود دارند. به طور مثال هر دو نمونه هاي هواپيماهاي بدون سرنشين كه ارتش آمريكا در افغانستان مورد استفاده قرار داد، نيازمند بال هاي معمول هواپيماهاي سرنشين دار بودند.
مدل پريدتور(pridtor) از شركت جنرال اتميكس، يكي از همين نمونه ها است كه به 670 متر باند فرود نياز دارد. يا «گلوبال هاوك» از شركت نورثروب گرومن نيازمند بيش از يك كيلومتر باند براي بلند شدن و پرواز است.
هواپيماهاي بدون سرنشين كنوني به يك فناوري كه به آنها امكان بلند شدن و خيز عمودي و همچنين سرعت بالا در هنگام پرواز بدهد، مجهز نيستند. بيش از 180 مدل هواپيماي بدون سرنشين در سال هاي اخير طراحي شده است ولي هيچ كدام تركيبي از خصوصياتي مانند پرش و فرود عمودي، سرعت بالا و توانايي ساكن و شناور ماندن در هوا را در خود نداشته اند آنها حتي فاقد دستگاه ها و امكاناتي بودند كه فقط پرواز صعودي و روبه بالا را برايشان ممكن كند. بنابراين نيازمند بال هاي معمولي و مورد استفاده هواپيماهاي سرنشين دار براي پرواز و فرود هستند. لذا هواپيماهاي بدون سرنشين كنوني يا همانUCAV ها نمي توانند از هر نقطه دلخواه به حركت درآيند و كارآيي ايده آل داشته باشند. آنها همچنين در كنترل فرودشان به صورت معمول و مانند يك هواپيماي معمولي سرنشين دار عاجز و حادثه ساز هستند و به طور معمول در هنگام فرود ناموفق عمل كرده و از بين مي روند.
همين موضوع باعث بروز مشكلات و به تبع آن مخالفت هايي در استفاده از اين نوع هواپيماها شده است. جالب است بدانيد طرح جديد شركت سيميكن كه Simicon Rotor Craft نامگذاري شده است در دو مدلMKI1 و MKI مراحل پاياني ساخت و توليد را طي مي كند حتي مي تواند از پشت خود نيز خيز برداشته و به صورت عمودي بلند شود.SRC نسل جديدي از هواپيماهاي بدون سرنشيني را به جهانيان معرفي مي كند كه در آن براي تمام موانع موجود بر سر راه اين هواپيما راه حل هايي اتخاذ شده است.
بدنه دايره اي شكل اين هواپيماها شكلي شبيه به يك مقطع آيروديناميكي دارد و داراي تيغه هاي ملخ جمع شدني است كه با سرعت گرفتن هواپيما و به كار افتادن موتور جت آن به درون بال ها هدايت مي شوند. وقتي هواپيما به كمك ملخ متحرك خود به صورت عمودي از زمين بلند مي شود، موتور جتي كه در زير آن طراحي و جاسازي شده شروع به كار مي كند تا آن را به جلو براند. با به كار افتادن موتور جت، تيغه هاي ملخ در بال جمع مي شوند. اين تيغه ها مي توانند وقتي كه هواپيما دوباره نيازمند ساكن ماندن در هوا يا فرود باشد باز شده و به كار گرفته شوند و موجب فرود كاملا قائم آن مانند يك هلي كوپتر شوند.
براي جلوگير از چرخش اين هواپيما مانند يك فرفره به دور خود، پيشرانه هاي كناري موتور جت در جهت مخالف تيغه هاي ملخ اصلي مي گردند و اثر كارآيي آن ملخ را در به گردش درآوردن هواپيما خنثي مي كنند.
رگنولدانزلي يكي از طراحان و مهندسين شركت سيميكن عقيده دارد كه ايمن ترين و آسان ترين راه براي رسيدن به سرعت بالا از سرعت كم و در يك سفر هوايي با وسيله ملخ دار، حذف ملخ ها در مقابل جريان باد است.
SRC بر پايه ساده سازي اصول و قواعد علمي پيچيده هلي كوپتر در كنار سيستم هاي پيشرفته هواپيماي جت ساخته شده است. بنابراين قادر به انجام فرود عمودي و مانور فوق العاده در سرعت بالا است. يك موتور جت نيز پيشرانه حركت اين هواپيما را در سرعت بالا فراهم مي نمايد و باعث تركيب دو قابليت مهم براي يك وسيله پرنده مي شود.
يك هلي كوپتر معمولي به وسيله مجموعه گردنده هايي كه با ملخ مركزي در رأس آنها در ارتباطند از زمين بلند مي شود. در اين هواپيماي ملخ دار پيشرفته كمپاني سيميكن اين ملخ مركزي با وجود اهميت آن در هدايت وسيله حذف شده است. در SRC هدايت هواپيما توسط حركت دادن مركز چرخش نسبت به سطح كوچك واقع در بال دايره شكل آن صورت مي گيرد. با وجود اينكه اين اصول و قواعد حركتي با مدل هاي معمول تفاوت هاي زيادي دارند، ولي نتيجه يكسان است. قدرت بلند شدن و حركت و مانور در تمام جهات، با اين تفاوت كه فناوري جديدSRC با بهره گيري از يك موتور جت كوچك، سرعت بالايي را نيز براي آن فراهم مي كند.
تا به حال هيچ شركت سازنده اي نتوانسته در ملخ مركزي هلي كوپتر ها تغيير ايجاد كند و اين شركت نروژي اولين شركتي است كه اين فناوري را به نام خود ثبت كرده است. طراحان اين شركت در واقع توانسته اند با حذف ملخ مركزي از قطعه مكانيكي كه بسيار آسيب پذير است و نگهداري و تعمير آن با مشكلات فراواني همراه است، صرف نظر كنند.
در مقايسه با هواپيماهاي بدون سرنشين امروزي كه اغلب مصارف نظامي دارند، كمپاني سيميكن به دنبال كسب جايگاه در بازار غير نظامي است براي مثال SRC مي تواند كار كنترل ساحل را در مواقعي كه فجايعي چون نشت نفت از نفتكش ها به دريا اتفاق مي افتد بر عهده بگيرد يا مكان هايي را كه توسط هلي كوپتر قابل بررسي نيست، كنترل كند.
البته در حال حاضر طراحان SRC تاريخ دقيقي در مورد اتمام پروژه ساخت اين هواپيماي بدون سرنشين كه تقريباً نيم تن وزن دارد و در اندازه اي دايره اي به قطر 5/4 متر است و تا اواسط سال 2010 توليد آن به پايان مي رسد، ذكر نكرده اند.
تاكنون پروژهSRC توسط سازمان ها و نهادهاي گوناگون از جمله صندوق تجارت و صنعت و همچنين صندوق توسعه منطقه اي (واقع در اسكانديناوي) و از همه مهمتر وزارت دفاع نروژ، پشتيباني مالي شده و ارتش نيز تمايلات خود را براي استفاده از اين هواپيماي بدون سرنشين اعلام كرده است. تيم طراحي سه نفره اين پروژه بر اين باورند كه سازمان هاي نظامي و غيرنظامي از نمونه طراحي شده آنها استقبال خواهند كرد. كارشناسان نروژي عقيده دارند كه بازار هواپيماهاي بدون سرنشين نسبت به هواپيماهاي سرنشين دار از مدل هاي غيرمعمول و طراحي هاي عجيب و غريب بيشتر استقبال مي كند و مهمترين دليل هم آن است كه در UCAV امنيت بر هر چيز ديگري مقدم است. كارشناسان شركت سيميكن و در رأس آنها «هاوستين» بر اين باورند كه به زودي روزي فرا خواهد رسيد كه در آسمان به UCAVهاي ساخت خود اشاره كنند و به مردمي كه در اطرافشان ايستاده اند بفهمانند شيئي كه در آسمان تماشا مي كنند يك هواپيماي بدون سرنشين است نه يك بشقاب پرنده.
popularmechanics.com

 



اسيد اوريك بالا حافظه را كم مي كند

براساس تحقيقات جديدي كه توسط گروهي از پزشكان آمريكايي انجام شده است، افزايش ميزان اسيداوريك خون در افراد مسن با كاهش قدرت شناخت و كاهش قدرت محاسبه آنها همراه است.
در يك مطالعه گسترده كه توسط پزشكان مركز بيمارستان جان هاپكينز و دانشگاه يال آمريكا انجام گرفت، مشخص شد افراد مسني كه سطح اسيداوريك آنها بالاي حد طبيعي است نمرات كمتري در آزمون هاي عملكرد ذهني، حافظه كوتاه مدت و ميان مدت و محاسبه كسب مي كنند.
نتايج اين تحقيقات كه در آخرين شماره نشريه «نوروسايكولوژي شمال آمريكا» به چاپ رسيده است نشان مي دهد افرادي كه بين 60 تا 90 سال سن دارند بايد از لحاظ ميزان اسيداوريك خون مورد بررسي هاي منظم قرار بگيرند تا دچار كاهش قواي مغزي و قدرت محاسبه و اختلال در حافظه نشوند.
در اين مطالعه ميزان نرمال اسيد اوريك خون در اين سن زنان 8/4 تا 1/7 ميلي گرم/ دسي ليتر و در مردان از
8/5 تا 6/7 ميلي گرم/ دسي ليتر تعيين شده بود. افرادي كه سطح اسيداوريك آنها بالاتر از اين حدود بود آشكارا دچار كند شدن سرعت فعاليت هاي ذهني و كند شدن پاسخ به سؤالات و كم شدن حافظه مي شدند. جالب آنكه هرچقدر ميزان اسيداوريك خون اين افراد بالاتر مي رفت عملكرد مغزي و حافظه اي آنها افت بيشتري پيدا مي كرد.
دكتر ديويد شرلن پزشك ارشد اين تحقيق در مطلبي در مورد نتايج آن نوشته است؛ «بسياري از پزشكان سطح اول تماس با بيماران- پزشكان خانوادگي و پزشكان اورژانس ها- بايد حتماً در افراد مسن سطح اسيد اوريك خون را درنظر بگيرند و اگر با كاهش فعاليت هاي ذهني، يا كاهش حافظه در بيماراني مسن روبه رو شدند احتمال بالا بودن اسيد اوريك خون در اين گروه از افراد را درنظر داشته باشند.»
افزايش فشار خون، رسوب مواد در عروق مغزي، تيپ دو ديابت و سندرم متابوليك (چاقي شكمي به همراه مقاومت به انسولين در برخي افراد) برخي از علت هاي ديگر كاهش سرعت فعاليت هاي ذهني و اختلال حافظه در افراد مسن به شمار مي رود.

 



آسپيرين مسكني براي حملات آسمي

افرادي كه براي جلوگيري از انعقاد خون و حملات قلبي هر روز آسپيرين مصرف مي كنند، از بروز حملات آسم نيز در خود پيشگيري مي كنند.
در مطالعاتي كه توسط انجمن ملي پزشكان خانواده ايالات متحده آمريكا با حضور 22هزار پزشك خانواده انجام شد، مدارك پزشكي 11هزار بيمار مبتلا به آسم كه به دليل ابتلا به مشكلات قلبي توسط پزشك براي آنها داروي آسپيرين با دوز پايين تجويز شده بود مورد بررسي قرار گرفت و در نهايت مشخص شد كه در يك دوره پنج ساله مصرف آسپيرين منظم باعث كاهش 22درصدي حملات آسم نسبت به افراد مشابه، با سابقه آسم، كه داروي آسپيرين مصرف نمي كردند، شده است. در همين حال در دو گروه كنترل مشاهده شد كه ميزان حملات قلبي مجدد پس از حمله اول، در گروهي كه آسپيرين مصرف مي كردند 34 درصد كمتر از گروهي بود كه آسپيرين مصرف نمي كردند. نتايج اين تحقيق در آخرين شماره نشريه بيماري هاي دستگاه تنفسي آمريكا منتشر شده است. در اين مطلب گروه شكل دهنده پژوهش متذكر شده اند كه صرفا نمي توان با تكيه بر اين نتايج براي بيماران مبتلا به آسم آسپيرين تجويز كرد. اما بايد تحقيقات بيشتري روي مكانيسم اثرگذاري آسپيرين بر كاهش حملات آسمي انجام گيرد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14