(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 13 آبان 1388- شماره 19503

كوتاه اقتصادي
همزمان با هدفمندسازي يارانه ها اجرا مي شود طرح وزارت بازرگاني براي مهار قيمت كالاها
ذخيره سازي سوخت نيروگاه ها پايان يافت
رويترز خبر داد واردات روزانه 102هزار بشكه بنزين توسط ايران
نشست اوپك گازي هفته آينده در قطر
عضو كميسيون صنايع مجلس خبر داد تشكيل جلسه ويژه بررسي آلودگي برنج وارداتي با حضور 3 وزير
دومين بانك بزرگ آلماني در آستانه ورشكستگي
حذف كاميون هاي بي كيفيت چيني از ناوگان جاده اي
سرمايه گذاري شركت هاي آلماني و اتريشي در فاز 12 پارس جنوبي
يك مقام مسئول اعلام كرد پيشنهاد توليد محصولات كشاورزي بدون بهره گيري از سموم شيميايي
رئيس سازمان خصوصي سازي: واگذاري سهام مخابرات قانوني است
سرشماري اينترنتي در دستور كار مركز آمار قرار گرفت



كوتاه اقتصادي

¤رئيس كل گمرك ايران از پياده سازي «سيستم پردازش خودكار اطلاعات گمركي» (آسيكودا) تا پايان سال در بخش ترانزيت گمركات كشور خبر داد.
¤توليد مس كاتد در كشور در هفت ماهه منتهي به پايان مهرماه سال 88 در مجموع به 121 هزار و 918 تن رسيد كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل 3درصد افزايش داشت.
¤مدير مركز اصناف و بازرگانان وزارت بازرگاني گفت: فروشگاه هاي زنجيره اي خرده فروشي واحدهاي صنفي موجود را ساماندهي مي كنند.
¤رئيس اتاق ايران گفت: در طول ساليان گذشته با دولتي شدن بانكها لطمه بزرگي به رقابتي بودن آنها وارد شد و تاكنون نيز خدمات بانكي رقابتي نشده اند.
¤يك توليدكننده مواد غذايي گفت: بين 17 تا 20درصد توليدات كشاورزي به ضايعات تبديل مي شود.
¤مدير عامل صنايع شير ايران با اشاره به اينكه سن ابتلا به بيماري پوكي استخوان در كشور 48 سال و در دنيا 70 سال است خواستار افزايش يارانه شير و فرآورده هاي لبني در طرح هدفمند كردن يارانه ها شد.
¤كارگاه آموزشي صنعت بيمه براي رايزنان بازرگاني و اقتصادي نمايندگي هاي كشورمان در خارج با حضور 70 نفر از رايزنان اقتصادي در محل وزارت امور اقتصادي و دارايي برگزار شد.
¤سازمان تامين اجتماعي تسهيلات جديدي را براي درمان ناباروري بيماران بيمه شده سازمان تامين اجتماعي، فراهم نموده است.
¤بانك ملي استان خوزستان حدود يك هزار و 560 ميليارد ريال تسهيلات جهت سرمايه در گردش پنج شركت تحت پوشش شركت مادر تخصصي توسعه نيشكر پرداخت كرد.
¤مشتريان بانك صادرات ايران از طريق امكانات مكانيزه اين بانك طي شهريورماه سالجاري 2 ميليون و 400 هزار قبض خدمات شهري خود را بدون مراجعه به شعب پرداخت نمودند.

 



همزمان با هدفمندسازي يارانه ها اجرا مي شود طرح وزارت بازرگاني براي مهار قيمت كالاها

اجراي طرح هدفمند كردن يارانه ها دغدغه اي را در مردم ايجاد كرده كه احتمالا با اجراي اين طرح قيمت ها به شدت افزايش خواهد يافت و كنترلي بر بازار صورت نخواهد گرفت.
شوراي اصناف كشور صبح ديروز با برپايي همايش تخصصي، درباره رفع اين دغدغه از سوي مردم و راهكارهاي جلوگيري از بالا رفتن قيمت ها و سوءاستفاده از اين طرح به بحث و بررسي نشست. در اين همايش وزير بازرگاني و معاونان وي هر يك رهنمودهاي لازم را براي اجراي هر چه بهتر طرح جلوگيري از سوءاستفاده كنندگان را ارايه دادند.
شكايت حق مشتري است
مهدي غضنفري وزير بازرگاني در اين همايش گفت: من هنوز گزارشي از شوراي اصناف در خصوص اصلاح نظام توزيع دريافت نكرده ام، بايد اصناف اعلام كنند كه چه طرحي براي كاهش قيمت تمام شده دارند و آيا تاكنون كاري انجام داده اند.
وي اظهار داشت: در شرايطي قرار گرفته ايم كه به حساس ترين ماده لايحه هدفمند كردن يارانه ها رسيده ايم كه آيا در بودجه دولت باشد يا بصورت بودجه سنواتي باشد كه اين مهمترين تصميم اقتصادي دولت در 30 سال گذشته است كه حجم زيادي از تصميم به حوزه وزارت بازرگاني و اصناف وارد مي شود.
وي افزود: ما از ابزارهاي جمع آوري داده ها استفاده نمي كنيم و بايد اين اتفاق بيفتد تا بتوانيم كسالت و عارضه در بازار را كشف و بتوانيم بهبود دهيم و خيلي خوشحالم كه يك سيستم نرم افزاري در شوراي اصناف در حال تكميل است.
وزير بازرگاني گفت: ما در حوزه بازرگاني داخلي سه معاونت در تامين، توزيع و نظارت و بازرسي داريم كه در واقع اين سه معاونت روند از مزرعه تا منزل را كنترل مي كنند.
وي افزود: واگذاري بازرسي اصناف به خود اصناف از جمله كارهاي جسورانه اي بود كه در دولت نهم صورت گرفت.
وي با اعلام اين مطلب تصريح كرد: اين سيستم با نظارت بر بازار بازخوردهاي حاصل از اعمال سياست ها را به وزارت بازرگاني منتقل خواهد كرد.
وي ورودي سيستم مبنا را شامل قيمت كالاها، عرضه، بسته بندي و برچسب گذاري، رضايتمندي مشتري، دريافت شكايت و حسگر بودن دانست و افزود: اين سيستم با استفاده از ورودي هاي موجود به تجزيه و تحليل بازار خواهد پرداخت و علل به هم ريختگي بازار و ميزان كارآمدي سياست ها را مورد بررسي قرار مي دهد.
وي خاطرنشان ساخت: اگر انبوهي از مسئوليت ها به اصناف واگذار شود و حمايت هاي مادي و معنوي در كنار آن نباشد به طور قطع اجراي طرح با شكست مواجه خواهد شد.
وزير بازرگاني تاكيد كرد: به دليل اهميت خروجي سيستم مبنا كه سبب اصلاح نظام توزيع، روش هاي كاهش هزينه، مديريت ذينفعان و هدف گيري صادرات خواهد بود، تمام امكانات موجود در وزارت بازرگاني نظير نرم افزارها و پژوهشكده ها در اختيار اين طرح قرار خواهد گرفت.
كنترل بازار شب عيد
رضا كرمي مدير واحد بازرسي و نظارت شوراي اصناف كشور نخستين سخنران اين جلسه بود. وي ابتدا گزارشي از كارهاي انجام شده براي هر چه بهتر انجام شدن بازرسي ها ارايه داد. وي سپس در يك گفت وگوي اختصاصي با خبرنگار ما پيرامون كنترل بازار شب عيد و برنامه هاي اين شورا گفت: شوراي اصناف 2 هزار نفر بازرس رسمي و 3 هزار نفر بازرس افتخاري دارد كه بر كار اصناف نظارت مي كنند. وي درباره كنترل بازار شب عيد امسال گفت: دستورالعمل طرح تشديد نظارت و كنترل براي شب عيد را در حال آماده سازي هستيم. دراين دستورالعمل اصنافي كه ارتباط مستقيم با معيشت مردم دارند مانند: صنف پوشاك، ميوه و تره بار، آجيل و خشكبار، پروتئيني و ... بطور اخص مورد خطاب هستند و راهكارهاي لازم براي نظارت هرچه بهتر و بيشتر در اين ايام به صنوف ابلاغ خواهد شد و آنها موظف به اجراي آن خواهند بود. وي در پاسخ به اين سئوال كه غير از اين اجناس كه نام برديد اگر در مورد ديگر كالاها افزايش قيمت داده شد تكليف مردم چيست گفت: مردم در اين شرايط مي توانند با مراجعه به واحد شكايت شوراي اصناف در تهران و يا شهرستان ها و يا اتحاديه هاي صنفي مراجعه كنند.
وي خاطر نشان ساخت: به زودي شماره تلفن روساي اتحاديه هاي صنفي از طريق رسانه ها اعلام مي شود تا مردم در مورد هر گونه مشكل با اصناف با روساي اتحاديه ها تماس حاصل نمايند.
ذخيره سازي آغاز شد
محمدصادق مفتح معاون توسعه بازرگاني داخلي وزارت بازرگاني در اين همايش از آغاز ذخيره سازي گسترده كالاهاي اساسي در كشور براي مقابله با آثار تورمي ناشي از طرح هدفمند كردن يارانه ها خبر داد.
وي افزود: در اين فضا، مي بايست بازار را بيش از آنچه تا به امروز به لحاظ شوك هاي قيمتي كنترل مي كرديم، كنترل كنيم. در اين راستا، وزارت بازرگاني براي برطرف كردن برخي آثار اجراي اين طرح، ذخيره سازي گسترده كالاهاي مورد نياز مردم را آغاز كرده است.
وي تصريح كرد: اصناف نيز بايد با برنامه ريزي خود و افزايش بازرسي هاي هدفمند، فرصت را به كساني كه مي خواهند از اين فضا سوء استفاده كرده و كالاهاي مورد نياز مردم را با قيمت هاي بسيار بالا عرضه كنند، اجازه مانور ندهند.
وظيفه اصناف سنگين است
محمدعلي ضيغمي رئيس سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان نيز در اين همايش گفت: با اجراي طرح هدفمند شدن يارانه ها وظايفي براي اصناف ايجاد مي شود كه بسيار سنگين است، وي افزود: با اجراي اين طرح ميزان تغييراتي در قيمت ها اتفاق خواهد افتاد كه وظيفه ما و اصناف را در اين رابطه و نظارت بر آن افزايش مي دهد. وي گفت: موفقيت اين طرح آن است كه نتايج مثبت آن را در بازار مردم حس كنند و اين مسئله ما را به سمتي سوق مي دهد كه نظارتها را جدي تر و بيشتر كنيم. وي با اشاره به سر زنجيره، توليد، تامين و توزيع گفت: ما بايد بتوانيم فعاليت برنامه اي و نظارت خود را در حلقه هاي فوق الذكر و قبل از رسيدن كالا به دست مصرف كننده اصلاح كنيم و اين مسئله باعث خواهد شد مشكل را در بخش عرضه كالا به مصرف كننده به حداقل برسانيم. وي يادآور شد: ما افتخار نمي كنيم كه تعداد پرونده هاي تخلف رشد داشته باشد، ما اميدواريم روزي برسد تا شاهد كاهش تخلفات باشيم. وي خاطرنشان ساخت: ما بايد مشكل يابي كنيم و بعد براي حل مسئله وارد شويم و به عنوان حس گرهاي بازار عمل كنيم، اطلاعات كف بازار را دريافت و دسته بندي، آناليز و تحليل كنيم و بعد اين موضوعات را به تصميم گيرندگان منعكس نماييم. وي يادآور شد: بايد مشكلات را از قبل پيش بيني كنيم و بعد براي جلوگيري آن اقدام نماييم. ضيغمي گفت: در بخش درمان شعاري داريم كه مي گويد پيشگيري مقدم بر درمان است و ما بايد قبل از اينكه در بازار مشكلي براي مردم به وجود آيد آن را پيشگيري كنيم. رئيس سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان در پايان گفت: ارزش كار ما زماني براي مردم ملموس مي شود كه نظارتها نتيجه بخش باشد وگرنه اگر ده ها هزار بازرسي انجام شود ولي مشكل همچنان باقي بماند اين خدمت هيچ ارزشي ندارد، مردم بايد لذت اين خدمت را ببرند.

 



ذخيره سازي سوخت نيروگاه ها پايان يافت

يك مقام مسئول در شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران از ذخيره سازي 3 ميليارد و 150ميليون ليتري سوخت مايع در نيروگاهها خبر داد و گفت: هم اكنون نزديك به 97درصد ذخيره سوخت مايع نيروگاههاي كشور تكميل شده است.
حسين آقايان در گفتگو با مهر درباره آخرين اقدامات وزارت نفت براي تامين پايدار سوخت مايع زمستاني نيروگاهها، گفت: با برنامه ريزيهاي به عمل آمده و براساس روال سالهاي گذشته در هشت ماه سال و تا پايان آبان ماه بايد ذخيره سازي سوخت مايع نيروگاهها تكميل شود.
معاون تامين و توزيع فرآورده هاي نفتي در شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران با بيان اينكه هم اكنون حدود يك ميليارد و 350 ميليون ليتر گازوئيل و حدود يك ميليارد و800 ميليون ليتر نفت كوره در مخازن نيروگاههاي كشور ذخيره سازي شده است، تصريح كرد: در حال حاضر نزديك به 97 درصد ذخيره سوخت مايع نيروگاههاي كشور تكميل شده است.
وي با بيان اينكه براساس توافقهاي به عمل آمده در سطوح كلان وزارت نفت قرار است در فصل زمستان (4ماه پاياني امسال) روزانه حدود 30 ميليون مترمكعب گاز طبيعي به نيروگاهها تحويل داده شود، اظهار داشت: پيش بيني مي شود در 4 ماه پاياني امسال در بهترين شرايط 35 ميليون ليتر گازوئيل و 44ميليون ليتر نفت كوره تحويل نيروگاههاي كشور شود.
وي در مجموع پيش بيني كرد در فصل زمستان امسال 145ميليون مترمكعب معادل گاز طبيعي در نيروگاهها مصرف شود.

 



رويترز خبر داد واردات روزانه 102هزار بشكه بنزين توسط ايران

رويترز به نقل از فعالان بازار انرژي اعلام كرد: ايران در ماه نوامبر (آبان - آذر) 102 هزار بشكه در روز بنزين وارد مي كند كه اين رقم برابر با واردات اين محصول در ماه قبل از آن است.
به گزارش فارس، فعالان بازار انرژي به رويترز گفتند: ايران قصد دارد در ماه نوامبر 102 هزار بشكه در روز بنزين از توليد كنندگان خارجي خريداري كند.
به گفته اين افراد طي اين ماه 12 محموله بنزين وارد ايران مي شود.
بر اساس اين گزارش واردات بنزين ايران در اين ماه برابر با ماه اكتبر خواهد بود.

 



نشست اوپك گازي هفته آينده در قطر

نماينده ايران در مجمع كشورهاي صادركننده گاز اعلام كرد: نشست كارشناسي مجمع كشورهاي صادركننده گاز دوشنبه و سه شنبه هفته آينده به ميزباني قطر برگزار مي شود.
سيدمحمدعلي خطيبي در گفت وگو با مهر با اشاره به برگزاري اين نشست در دوحه قطر، گفت: هدف از برگزاري اين نشست كارشناسي بررسي برخي از موضوعات با محورهاي مسائل اداري، مالي و سازماني است.
وي با بيان اينكه اين نشست كارشناسي با هدف بسترسازي برخي از موضوعات كاري پيش از برگزاري نشست وزارتي مجمع كشورهاي صادركننده گاز است، تصريح كرد: در اين گردهمايي دو روزه بسترسازيهاي لازم براي برخي از تصميم گيري هاي وزيران عضو اين مجمع انجام خواهد شد.
نماينده ايران در مجمع كشورهاي صادركننده گاز يادآور شد: نشست وزارتي كشورهاي عضو مجمع كشورهاي صادركننده گاز 9 دسامبر سال جاري ميلادي (18آذر 1388) به ميزباني قطر در دوحه برگزار خواهد شد.
پيش از اين محمدعلي خطيبي با بيان اينكه نشست وزارتي مجمع كشورهاي صادركننده گاز 9 دسامبر سال 2009 ميلادي (18آذر) به ميزباني قطر برگزار مي شود، به خبرنگار مهر گفته بود: انتخاب دبيركل، افتتاح مقر دبيرخانه دائم و بررسي وضعيت قيمت گاز در بازارهاي جهاني از مهمترين محورهاي برگزاري اجلاس آينده مجمع كشورهاي صادركننده گاز است.

 



عضو كميسيون صنايع مجلس خبر داد تشكيل جلسه ويژه بررسي آلودگي برنج وارداتي با حضور 3 وزير

رئيس كميته صنعت كميسيون صنايع مجلس گفت: آلودگي برنج هاي وارداتي با حضور وزراي صنايع، بازرگاني، بهداشت و رئيس سازمان استاندارد در كميسيون صنايع پيگيري خواهد شد.
مهدي صادق در گفت وگو با خبرگزاري فارس اظهار داشت: پيشنهاد حضور وزرا در مجلس براي بررسي آلودگي برنج هاي وارداتي به رئيس كميسيون صنايع ارائه شده تا مسئولين نظر خود را در اين مورد اعلام كنند و ما نيز با ارائه نظرات خود به يك جمع بندي مناسب در اين زمينه برسيم.
وي ادامه داد: علي رغم اعلام نتيجه سازمان استاندارد و وزارت بهداشت مبني بر آلوده نبودن برنج هاي وارداتي، آزمايش ها نشان مي دهد كه ميزاني از آلودگي در اين برنج ها وجود دارد.
صادق تصريح كرد: طبق نظر برخي كارشناسان سازمان استاندارد بايد شرايط و نحوه آزمايش و عامل هاي موثر در اين آزمايش ها را مد نظر قرار داد تا مشخص شود اين تست ها با چه وسايلي انجام شده است.
اين نماينده مجلس تصريح كرد: بايد ببينيم چنين آزمايش هايي در جهان با چه ابزاري صورت مي گيرد و ميزان آلودگي موجود در برنج از نظر آزمايش هاي جهاني تا چه حد قابل قبول است.
وي اظهار داشت:بايد يك استاندارد مشخص براي تعيين ميزان آلودگي برنج هاي وارداتي مشخص شود و آزمايش هاي مربوطه در يك آزمايشگاه بي طرف كه مورد تاييد كميسيون صنايع نيز باشد، انجام شود.
صادق ادامه داد: قرار بود جلسه كميسيون صنايع با وزراي مربوطه طي روزهاي گذشته برگزار شود كه اين مسئله با حضور نمايندگان در حوزه انتخابي خود و تعطيلي يك هفته اي مجلس همزمان شد.

 



دومين بانك بزرگ آلماني در آستانه ورشكستگي

بحران و ركود اقتصادي در منطقه يورو با تاثير بر عملكرد بانك هاي بزرگ اروپايي، آنان را در وضعيت نامناسبي قرار داده است.
در آلمان، كامرز بانك دومين بانك بزرگ اين كشور طي سه ماه سوم امسال با زيان و ضرر روبرو شده است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، كامرز بانك آلمان طي سه ماه سوم 2009 با زيان و ضرر خالص
5/10 ميليارد يورويي روبرو شده است. كامرز بانك كه به دنبال بحران مالي و اقتصادي جهاني، بخشي از آن ملي شده است، پيش بيني كرد كه طي سال 2009 با زيان و ضرر روبرو خواهد شد. هم اكنون 25 درصد سهام كامرز بانك در اختيار دولت آلمان است.
از سوي ديگر «سوبي اس» بزرگترين بانك سوئيس از زيان مالي خود در سه ماهه چهارم خبر داد.
به نوشته روزنامه لوتان، يو بي اس در سه ماهه سوم نيز متحمل 564 ميليون فرانك ضرر شده بود در حالي كه در مدت مشابه سال قبل، 283 ميليون فرانك سوددهي داشت.
پيش بيني مي شود زيان اين بانك در سه ماهه چهارم به 337 ميليون فرانك برسد.
هزينه هاي حسابرسي به ميزان دو ميليارد و 150 ميليون فرانك و نيز زيان اعتباري به ميزان يك ميليارد و 436 ميليون فرانك از علل متضرر شدن اين بانك عنوان شده است.با اين حال بزرگترين بانك سوئيس از بروز نشانه هاي مثبت در فعاليت خود در ماههاي آينده خبر داده است. يو بي اس تلاش دارد با كاستن از ميزان خروج سرمايه ها، اعتماد مشتريان خود را بدست آورد.رويال بانك اسكاتلند، يكي از بزرگترين بانكهاي منطقه يورو نيز اعلام كرد، بيش از 3700 نفر از كارمندان خود در سراسر انگليس را اخراج مي كند.به گزارش خبرگزاري فرانسه، اين بانك تاكنون ميلياردها پوند كمك مالي از دولت انگليس دريافت كرده است. بحران مالي و اقتصادي جهان اين بانك را در آستانه ورشكستگي قرار داده است. رويال بانك اسكاتلند طي بيانيه اي اعلام كرد، اين بانك قصد دارد به منظور اجراي اصلاحات ساختاري و كاهش هزينه ها بيش از 3700 نفر از كارمندان خود را اخراج كند.گفتني است: دولت انگليس روز گذشته موافقت خود را با اعطاي كمك مالي 40 ميليارد پوندي به سه بانك بزرگ اين كشور اعلام كرده است. بيش از 70 درصد سهام اين بانك پس از بحران مالي و اقتصادي در اختيار ماليات دهندگان انگليسي قرار گرفته است و مابقي سهام آن در اختيار دولت انگليس است. رويال بانك انگليس قصد دارد بخشي از دارايي ها و املاك خود در سراسر اروپا را به فروش رساند. پرداخت كمكهاي مالي از سوي دولت انگليس به بانكهاي بزرگ اين كشور انتقاد شديد مخالفين دولت گوردون براون را در پي داشته است.
صندوق بين المللي پول 200 تن از ذخاير طلاي خود را فروخت
صندوق بين المللي پول از فروش دويست تن طلا به ارزش شش ميليارد و 700 ميليون دلار خبر داد.
به گزارش شبكه تلويزيوني الجزيره، صندوق بين المللي پول اعلام كرد اين مقدار طلا را با هدف كمك به هند براي تقويت ذخاير نقدي خود و در چارچوب تلاش هاي صندوق براي دادن وام به كشورهاي فقير در حال توسعه به بانك مركزي هند فروخته است.
شوراي اجراي صندوق بين المللي پول با فروش بيش از چهارصد تن از ذخاير 3017 تني آن موافقت كرده است.
بحران مسكن
در دوبي ادامه دارد
شاخص بهاي مسكن در دوبي كه روز سه شنبه منتشر شد، نشان مي دهد ارزش خانه در اين شهر در مقايسه با يك سال پيش همچنان تقريبا نصف است.
آمار و ارقام منتشر شده توسط شركت مشورتي املاك كاليرز اينترنشنال
Colliers International نشان مي دهد به رغم اينكه بهاي مسكن در سه ماهه سوم امسال در مقايسه با سه ماهه قبل از آن هفت درصد افزايش يافته است ولي قيمتها همچنان از مدت مشابه پارسال چهل وهفت درصد كمتر است.
اين شاخص براساس اطلاعات ارائه شده توسط شركت هاي وام دهنده داخلي و بين المللي تنظيم شده است.

 



حذف كاميون هاي بي كيفيت چيني از ناوگان جاده اي

كاميون هاي هوو بيشترين عامل تصادفات بخش ماشين آلات سنگين در كشور است، در همين راستا بزرگترين شركت توليدكننده چين ،كاميون جديدي با كيفيتي بالا به كشور وارد مي كند.
محمد خانبلوكي رئيس كانون انجمن هاي صنفي ناوگان جاده اي كشور در مراسم رونمايي محصولات شركت چيني ماشين آلات سنگين شانگسي اظهار كرد: در راستاي تامين ساليانه 10هزار كاميون كانون انجمن هاي صنفي ناوگان كشور در چند ماهه اخير بازديدهايي را از كارخانه هاي مختلف اروپايي به عمل آورده كه پس از بررسي هاي بسيار و بازديد از محصولات شركتهاي خودروسازي معتبر جهان از جمله اسكانيا، ولوو، بنز، بي ام و، هوو و شانگسي به نتيجه رسيديم كه محصولات شركت خودروسازي شانگسي مناسب شرايط اقليمي و جاده هاي كشور است. رئيس كانون انجمن هاي صنفي ناوگان جاده اي كشور با بيان اينكه در چهار سال گذشته اين كانون اصرار بر جلوگيري واردات هوو داشته است، تصريح كرد: در چندين مرحله براي رانندگان جلسات توجيهي در مورد عيب هاي كاميون مذكور گذاشته ايم و به اين طريق آنان را از خريد كاميون هوو منصرف مي كرديم.
خانبلوكي اظهار داشت: تجربه پرهزينه و سنگين كاميون هاي هوو سبب شده است تا در اين مقطع با حساسيت زيادي كاميون خارجي جانشين براي امر نوسازي را وارد كنيم و اميدواريم توليدات شانگسي با خدمات پس از فروش خود بتواند موجبات رضايت هرچه بيشتر رانندگان و آسايش آنها را فراهم آورد. خانبلوكي با بيان اينكه كاميون هاي شاكمن ساخت گروه خودروسازي شانگسي چين 63 تست اروپايي و ساير تست هاي محيط زيستي را پشت سر گذاشته اند، گفت: قيمت تمام شده كاميون هاي شانگسي در كشور معادل 75 ميليون تومان است و مي تواند با توجه به كيفيت مطلوب در برابر ساير كاميون ها كه قيمتي بالاتر از 120ميليون دارند، جاي پاي مناسبي را در جاده هاي كشور براي خود باز كند.

 



سرمايه گذاري شركت هاي آلماني و اتريشي در فاز 12 پارس جنوبي

مديرعامل شركت ملي صادرات گاز ايران از ادامه مذاكرات با شركت OMV اتريش و يك شركت آلماني در بخش ميان دستي فاز 12 پارس جنوبي خبر داد.
«سيدرضا كسايي زاده» در گفت وگو با ايسنا ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: در اين رابطه برنامه ريزي شده تا نقشه راه براي توسعه اين فاز تهيه و براساس آن عمل شود.
وي افزود: به اين ترتيب هر يك از اين دو شركت مي توانند مطابق سقف تعيين شده از سوي ايران، حداكثر تا سهم 20 درصد در پروژه ايران ال .ان.جي سرمايه گذاري كنند؛ البته در اين پروژه شركت هاي ديگري نيز اعلام آمادگي كرده اند.
گفتني است، تفاهم نامه همكاري شركت ملي نفت ايران و OMV اتريش ارديبهشت 1386 امضا شد كه بر اساس آن، قرار بود حدود 20 درصد سهم از بخش هاي بالادستي و ميان دستي طرح توسعه فاز 12 پارس جنوبي به اين شركت واگذار شود.

 



يك مقام مسئول اعلام كرد پيشنهاد توليد محصولات كشاورزي بدون بهره گيري از سموم شيميايي

رئيس مركز تحقيقات صنايع غذايي ايران گفت: صنايع غذايي و تبديلي در توسعه ثبات اقتصاد ملي و فرآوري محصولات كشاورزي، نقش موثري در چرخه رونق اقتصادي و ارزش افزوده دارند.
بهروز فروتن در نخستين نشست مشترك اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران و اعضاي سنديكاي صنايع كنسرو و دبيران انجمن هاي صنعتي صنايع غذايي، افزود: از آنجا كه براساس آمار موجود يك چهارم از مجموعه صنايع غذايي كشور را صنايع كنسروي و نيمه كنسروي تشكيل مي دهند، براي جلوگيري از ضايعات و هدر رفت مواد اوليه بايد در چشم انداز 20 ساله افزايش مصرف توليدات كنسروي و به كارگيري نظام كشت ارگانيك سالم را مورد توجه قرار داد.
وي تصريح كرد: استفاده از محصولات ارگانيك با كمترين ميزان آلودگي سموم و كودهاي شيمايي امروز در جهان با استقبال فراواني مواجه شده است و در صورت عدم توجه به اين مهم در توليد محصولات كشاورزي و صنعت كنسرو، شاهد از دست رفتن سلامتي شهروندان و محيط زيست كشور خواهيم بود.
فروتن بر ضرورت آشنايي مردم با توليد ارگانيك و بدون سموم تاكيد كرد و افزود:توجه مردم به توليد ارگانيك بدون بهره گيري از سموم محصولات كشاورزي نيازمند فرهنگ سازي است، بنابراين بايد بسترهاي فرهنگي مورد نياز براي آشنايي مردم در اين زمينه فراهم شود.
رئيس مركز تحقيقات صنايع غذايي ايران با بيان آنكه ايران از نظر مصرف كود شيميايي در جهان رتبه 122 را دارد، افزود: در اين زمينه ايران هم اكنون با برخي از كشورهاي آقريقايي برابري مي كند و در صورت تداوم اين موضوع توليدات كشاورزي و ظرفيت هاي صنعتي كشور به خصوص صنايع كنسروي در شرايط حداقل قرار مي گيرند.

 



رئيس سازمان خصوصي سازي: واگذاري سهام مخابرات قانوني است

رئيس سازمان خصوصي سازي گفت: واگذاري سهام شركت مخابرات، كاملا قانوني صورت گرفت و در قانون هيچ منعي براي درنظر گرفتن اهليت امنيتي براي شركت هاي خريدار كه سازمان بازرسي به آن ايراد گرفته است، وجود ندارد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، «غلامرضا حيدري كردزنگنه» با اشاره به گزارش سازمان بازرسي كل كشور در مورد واگذاري سهام شركت مخابرات، افزود: مواردي كه در اين گزارش به آن اشاره شده است به طور كلي در حيطه اختيارات شوراي رقابت نيست.
وي با اشاره به واگذاري قانوني و درست سهام شركت مخابرات، تصريح كرد، در گزارش سازمان بازرسي بيشتر به اهليت ها اشاره شده كه به طور كامل در حيطه اختيارات هيات واگذاري است.
كردزنگنه اضافه كرد: براساس قانون، براي واگذاري شركت هاي راهبردي از جمله شركت مخابرات بايد اهليت هايي تعيين شود اما در قانون نوع اين اهليت ها مشخص نشده و هيات واگذاري اين اهليت ها را تبيين مي كند.
رئيس سازمان خصوصي سازي با اشاره به ضرورت احراز اهليت شركت هاي خريدار از جنبه هاي مختلف از جمله اهليت هاي مالي، فني و امنيتي تاكيد كرد: در قانون هيچ منعي براي درنظر گرفتن اهليت امنيتي براي شركت هاي خريدار كه سازمان بازرسي به آن ايراد گرفته، وجود ندارد.
معاون وزير اقتصاد تصريح كرد: شوراي رقابت براساس قانون تنها به مواردي همانند انحصار و عدم رقابت مي پردازد و ابطال واگذاري تنها در حيطه اختيارات هيات داوري است كه در آن نمايندگاني از نهادهاي مختلف از جمله قوه قضاييه حضور دارند.

 



سرشماري اينترنتي در دستور كار مركز آمار قرار گرفت

بمنظور كاهش هزينه هاي سرشماري نفوس و مسكن در سال 1390، مركز آمار ايران درصدد است از روش هايي نظير سرشماري از طريق اينترنت، استفاده كند.
عليرضا زاهديان معاون طرح هاي آماري مركز آمار تصريح كرد: به همين منظور در سرشماري آزمايشي كه از روز هفدهم آبانماه در 30 استان كشور (مراكز استان ها و برخي از مناطق روستايي) انجام مي شود از روش اينترنتي نيز استفاده خواهد شد تا مشكلاتي كه در اين خصوص مي تواند از سوي مردم مطرح شود، در سرشماري سال 1390، اصلاح شود.
اين مقام مسئول يادآور شد: علاقمندان به پر كردن پرسشنامه از طريق سايت اينترنتي مي توانند به آدرس اين مركز مراجعه و در بنر سرشماري آزمايشي، فرم پرسشنامه را پر كنند.
زاهديان تصريح كرد: سرشماري آزمايشي از طريق روش هاي حضوري، اينترنتي، پستي و تركيبي از دو روش، انجام مي شود.
يادآور مي شود، سايت مركز آمار ايران http://wwwsciorgir است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14