(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 13 آبان 1388- شماره 19503
 

وزير بهداشت لبنان : مردم از طولاني شدن تشكيل كابينه نگران شده اند
روابط ديپلماتيك عراق و مصر با تبادل سفير از سرگرفته مي شود
مردم «اروپاي شرقي» ناراضي اند!
فرانسه و انگليس هم كنار آمريكا ايستادند نمي گذاريم سران اسرائيل محاكمه شوند
آخرين رهبر شوروي از فروپاشي مي گويد گورباچف؛ 20 سال بعد
تجمع مخالفان جنگ مقابل سفارت آمريكا در سئول
يك پايگاه نظامي در مرز يمن و عربستان به تصرف شيعيان صعده درآمد
عبدالله عبدالله: اعلام پيروزي حامد كرزاي غيرقانوني است
حاكم امارات براي 5 سال ديگر منصوب شد
مذاكرات وحدت در نيكوزيا ميان سران دو بخش قبرس
مقام افغاني از مذاكرات پنهان مقامات آمريكايي و طالبان پرده برداشت
البرادعي در مجمع عمومي سازمان ملل: عراق را با بهانه هاي پوچ اشغال كردند



وزير بهداشت لبنان : مردم از طولاني شدن تشكيل كابينه نگران شده اند

وزير بهداشت لبنان گفت، طولاني شدن زمان تشكيل كابينه موجب نگراني مردم شده است.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، محمد خليفه با اشاره به حوادث منطقه و ادامه تجاوزهاي اسرائيل اظهار داشت، شرايط ايجاب مي كند كه هرچه سريع تر كابينه تشكيل شود و همين مسئله موجب ايجاد نگراني در ميان مردم شده است.
وي افزود، گروه 8 مارس و نبيه بري رئيس مجلس تلاش هاي زيادي براي حل بحران تشكيل كابينه ارائه داده اند و همه آنها سعدالدين حريري را به تشكيل دولت تشويق و اعلام كرده اند كه به وي كمك خواهند كرد. از طرف رئيس جمهور گفته شده كه كابينه لبنان فردا تشكيل مي شود.
وزير بهداشت لبنان از ديگر احزاب و گروه هاي سياسي لبنان هم خواست تا حريري را در تشكيل دولت و حل بحران اين كشور ياري دهند.

 



روابط ديپلماتيك عراق و مصر با تبادل سفير از سرگرفته مي شود

وزارت خارجه مصر اعلام كرد، با اعزام سفير اين كشور به بغداد، روابط ديپلماتيك عراق و مصر بزودي از سر گرفته مي شود.
به گزارش خبرگزاري مهر، «عبدالرحمن صلاح الدين» گفت، «شريف شاهين» به عنوان سفير مصر در عراق بزودي راهي بغداد مي شود و فعاليت خود را آغاز خواهد كرد.
پس از ديدار يك هيئت سياسي عراق از قاهره و مذاكرات اعضاي اين هيئت با مقامات مصري، خبر فوق اعلام شد. امضاي يادداشت تفاهم درباره مبارزه با تروريسم، تشكيل يك كميته مشترك براي تقويت همكاري هاي راهبردي ميان دو كشور از ديگر دستاوردهاي سفر هيئت عراقي به مصر بود.
«هوشيار زيباري»، وزير خارجه، و «جواد البولاني»، وزير كشور عراق نيز در تركيب اين هيئت حضور داشتند.

 



مردم «اروپاي شرقي» ناراضي اند!

20سال بعد از فرو ريختن ديوار «برلين»، اگرچه نگاه نسل هاي مختلف مردم در كشورهاي كمونيستي سابق به «دموكراسي» و «سرمايه داري» با يكديگر متفاوت است، اما اكثراً حكايت از نارضايتي دارد!
به اين ترتيب، آنهايي كه درست قبل و يا بعد از سقوط ديوار «برلين» در سال 1989 به دنيا آمده اند بيشتر از افراد مسن تر با استقرار نظام سياسي چند حزبي و اقتصاد بازار موافقند! در واقع، اين نظرسنجي را مؤسسه «پيو» در 9 كشور اروپايي انجام داده و به اين نتيجه رسيده است كه اكثر مردم اين كشورها معتقدند كه در نظام جديد به لحاظ مالي بيشتر در مضيقه هستند تا زماني كه رژيم شان كمونيستي بود! مثلا، در اوكراين 62درصد مردم اين عقيده را دارند. و در روسيه هم 45درصد هستند كه اينطور فكر مي كنند، در حالي كه 33 درصدشان مي گويند كه وضع بهتر از گذشته است! و فقط، دو كشور جمهوري چك و لهستان هستند كه مردم اطمينان مي دهند وضع مالي شان بهتر از گذشته شده است. اين در حالي است كه، نظرسنجي مشابهي در سال 1991 نشان مي داد كه جوان ها ظاهراً به يك ميزان از زندگي رضايت داشته اند. مثلا، 13درصد لهستاني هاي 18 تا 25 ساله از زندگي راضي بودند، در حالي كه اين رقم براي بالاي 65 ساله ها به 15درصد مي رسيد. اما، در سال 2009 نظرسنجي ها حكايت از فاصله افتادن ميان نسل ها را دارد، به طوري كه نصف جوانان لهستاني احساس رضايت دارند، اما فقط 29درصد بالاي 65 ساله ها همين احساس را دارند! همين فاصله را در گذر از كمونيسم به كاپيتاليسم و دموكراسي مشاهده مي كنيم. مثلا، 60درصد روس هاي 18 تا 29 ساله اين تغيير به سمت نظام چند حزبي و اقتصاد بازار را تأييد مي كنند، در حالي كه فقط 27درصد بالاي 60 ساله ها آن را مي پذيرند! و در باقي كشورهاي اروپايي نيز اوضاع به همين منوال است.
¤ سرويس خارجي كيهان

 



گزارش گلدستون امروز به مجمع عمومي مي رود
فرانسه و انگليس هم كنار آمريكا ايستادند نمي گذاريم سران اسرائيل محاكمه شوند

در پي واكنش هاي جهاني به گزارش گلدستون و درخواست براي ارجاع آن به شوراي امنيت فرانسه و انگليس نيز در همراهي با آمريكا در تلاش هستند تا از ارسال اين گزارش به شوراي امنيت و سپس محاكمه سران جنايتكار اسرائيل جلوگيري كنند.
به گزارش خبرگزاري ها به نقل از روزنامه صهيونيستي هاآرتص، فرانسه و انگليس درصدد ارائه طرح مشتركي هستند كه طي آن از مجمع عمومي سازمان ملل بخواهند تا گزارش گلدستون درباره جنايات اسرائيل در غزه را به شوراي امنيت ارجاع ندهند.
فرانسه و انگليس در اين رابطه نمايندگان فلسطين و اسرائيل را فراخوانده اند تا به بازرسي هاي فوري و مستقل درباره جنايت هاي جنگي غزه بپردازند و سريعاً گزارشي تهيه كنند تا مانع از ارجاع گزارش گلدستون به شوراي امنيت شوند. اين طرح مشترك در حالي مطرح شده است كه قرار است امروز گزارش گلدستون در مجمع عمومي سازمان ملل بررسي شود.
روزنامه هاآرتص در اين باره نوشت: «نيكلا ساركوزي» رئيس جمهور فرانسه شخصاً با بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل تماس تلفني داشته و در اين تماس تلفني جزئيات طرح پيشنهادي فرانسه و انگليس را به اطلاع وي رسانده است.
نتانياهو نيز در اين مكالمه تلفني از رئيس جمهور فرانسه خواسته تا با اتخاذ اقداماتي در ميان متحدان اروپايي از تصويب هرگونه قطعنامه درباره گزارش گلدستون جلوگيري كنند.
اين در حالي است كه اخيراً كنگره آمريكا نيز براي جلوگيري از محاكمه سران رژيم صهيونيستي درصدد تصويب طرحي است كه از مجمع عمومي سازمان ملل بخواهند گزارش گلدستون را به شوراي امنيت ارجاع ندهند.
اين طرح با مخالفت جدي حقوقدانان آمريكايي روبه رو شده است. از سوي ديگر، كشورهاي عربي سازمان ملل متحد از دبيركل اين سازمان خواستند تا گزارش گلدستون در مورد جنايات جنگي اسرائيل در غزه را به شوراي امنيت ارجاع دهد. نمايندگان عرب سازمان ملل متحد در نامه اي به بان كي مون دبيركل اين سازمان خواستار ارجاع گزارش گلدستون به شوراي امنيت سازمان ملل شدند.
اين نمايندگان همچنين از بان كي مون خواستند تا در گزارش سه ماهه تلاش هاي خود در اين زمينه را به اطلاع مجمع عمومي سازمان ملل متحد برساند.در نشست ويژه مجمع عمومي كه امروز برگزار خواهد شد نمايندگان 192دولت عضو سازمان ملل به بررسي گزارش گلدستون كه درباره جنايات صورت گرفته رژيم صهيونيستي در جنگ 22روزه غزه تهيه شده است خواهند پرداخت و اين گزارش به راي گذاشته خواهد شد.
به رغم اينكه مصوبات و تصميمات مجمع عمومي سازمان ملل مانند مصوبات شوراي امنيت الزام آور نيست اما ديپلمات هاي آمريكايي معتقدند كه چنين اقدامي موجب خواهد شد تا با اعمال فشار بر اسرائيل اين دولت مجبور شود اقدامات ارتش خود در طول جنگ غزه را مورد بررسي قرار دهد.
«ريچارد گلدستون» رئيس كميته حقيقت ياب سازمان ملل براي جنگ 22 روزه رژيم صهيونيستي عليه غزه، در گزارش خود تاكيد كرد كه اسرائيل در جنگ 22 روزه مرتكب جنايات جنگي و حتي جنايت عليه بشريت شده و به طور عمد غيرنظاميان را مورد هدف قرار داده است.
در همين رابطه دونالد بوستروم خبرنگار سوئدي كه مقاله وي درباره سرقت اعضاي بدن شهداي فلسطيني از سوي ارتش اسرائيل در ماه اوت گذشته يك بحران ديپلماتيك بين تل آويو و سوئد ايجاد كرد و در جامعه جهاني هم با واكنش هاي انتقادي زيادي مواجه شد در يك كنفرانس خبري گفت، رژيم صهيونيستي بايد هرچه سريع تر درباره سرقت اعضاي بدن شهداي فلسطيني از سوي ارتش اين رژيم تحقيق كند و نتايج تحقيقات را به اطلاع افكار عمومي جهاني برساند.
شمارش معكوس
براي نابودي مسجد الاقصي
يوسف جمعه سلامه خطيب مسجد الاقصي با هشدار در مورد اقدام رژيم صهيونيستي براي ويران كردن مسجد الاقصي گفت، شمارش معكوس براي اين توطئه آغاز شده است.
وي كشورهاي عربي و اسلامي را به حمايت از پايداري و مقاومت اهالي قدس در برابر طرح يهودي سازي اين شهر مقدس و مقابله با تلاش هاي تل آويو براي نابودي مسجد الاقصي فراخواند.
همچنين گروه ها و نهادهاي فلسطيني مستقر در دمشق نيز با تجمع در مقابل دفتر سازمان ملل در اين كشور جنايات رژيم صهيونيستي در فلسطين اشغالي را محكوم كرده و بر حمايت خود از گزينه مقاومت تاكيد كردند.
شركت كنندگان در اين تحصن ضمن محكوم كردن تداوم جنايات وحشيانه رژيم صهيونيستي عليه ملت فلسطين تاكيد كردند كه حق تاريخي ملت فلسطين و پايبندي آنان به حق خود در زمينه بازگشت آوارگان فلسطيني به سرزمينشان با گذر زمان از بين نمي رود و هيچ كس يا هيچ حزبي حق ندارد از اين حق چشم پوشي كند.
گروه هاي فلسطين در دمشق همچنين ضمن تاكيد بر ادامه مبارزه و مقاومت و وفاداري به آرمان فلسطين كه به خاطر آن هزاران فلسطيني به خاك و خون كشيده شده اند و همچنين وفاداري به اسيران فلسطيني و تلاش در جهت آزادي آنان خواستار موضع گيري شفاف و قاطع سران تشكيلات خودگردان فلسطين و كشورهاي عربي و غيرعربي براي حمايت از حقوق حقه ملت فلسطين شدند.
جريان ملي اردن و پارلمان بحريني نيز بار ديگر خواستار توقف جنايات اسرائيل در مسجد الاقصي شدند.خبر ديگر اينكه رژيم صهيونيستي در تداوم بي توجهي به جامعه بين الملل تصميم دارد 14 هزار واحد مسكوني جديد در غرب قدس احداث كند. احداث اين واحدها با چراغ سبز واشنگتن انجام مي شود.

 



آخرين رهبر شوروي از فروپاشي مي گويد گورباچف؛ 20 سال بعد

اشاره
«توني جات »تاريخدان در كتاب عظيم «تاريخ اروپا»ي خود در خاتمه فصلي پيرامون پايان « نظام سابق» مي نويسد: «نمي توان رويدادهاي سال 1989 را مستقيماً به حساب ميخائيل سرگييويچ گورباچف گذارد او آنها را تدارك نديده بود. با اين حال او دليل و مسبب اين رويدادها بود و اين انقلاب، حقيقتاً انقلاب گورباچف بود.»
«ميخائيل گورباچف» در سال 1985 به دبيركلي حزب كمونيست اتحاد شوروي دست يافت و بلافاصله نيز سياست «گلاسنوست» (درهاي بازسياسي) و «پرسترويكا» (بازسازي اقتصادي) را آغاز كرد. در تابستان 1989، وي بدون ترديد اظهار داشت كه شوروي ديگر در امور داخلي كشورهاي اقمار خود در اروپاي شرقي مداخله نخواهد كرد و بدين ترتيب پايان يك امپراتوري را اعلام داشت. گورباچف، كه «صليب سبز بين المللي» را نيز در ژنو بنيان نهاده است، در مصاحبه با روزنامه «لوموند» كه در بيستمين سالگرد فروريختن ديوار برلين انجام مي شود از رويدادهاي فوق چنين مي گويد.
سقوط ديوار «برلين »به فروپاشي كمونيسم در اروپا ارتباط داده مي شود. پس از گذشت 20 سال آيا فكر مي كنيد كه سناريوي ديگري نيز ممكن بود؟
به ياد آوردن جزئيات برايم دشوار است، اما چندان هم غيرمنتظره نبود. تغييرات بزرگي در اتحاد شوروي و اروپاي شرقي جريان داشت. از زمان جنگ مسئله اي حل نشده باقي مانده بود و آن نيز اختلافات اروپا بود كه به ويژه به آلماني ها مربوط مي شد. انديشه يك تغيير در واقع پس از اتحاد پولي اروپا و سپس كنفدراسيون دو آلمان بر ما تحميل شد. اما اين موضوع بايد به شكلي تدريجي انجام مي پذيرفت. فشارها بسيار بود و آلماني ها معتقد بودند كه بايد سريعاً انجام پذيرد، وگرنه موقعيت از دست مي رود. در ماه دسامبر، هانس مودرو (نخست وزير آلمان شرقي) به من تلفن كرد و گفت: «اينجا به غير از ديوانسالارها همه خواستار اتحادي فوري هستند.» در ژانويه 1990، ما حساب همه تظاهرات هايي را كه براي اتحاد فوري در آلمان در شرق و غرب برپا مي شد، داشتيم. متوجه شدم كه در اين صورت بايد سياست مان را كه سياست كشورهاي پيروز جنگ جهاني دوم بود، تغيير مي داديم. هيچ يك از رهبران اين كشورها مشتاق اتحاد سريع دو آلمان نبود. آلماني ها بودند كه اين را مي خواستند. مارگارت تاچر مخالف بود. دوستم فرانسوا ميتران به من گفت: «ما آنقدر آلماني ها را دوست داريم كه برايشان دو آلمان مي خواهيم!» اين، سبك او بود. به هر حال با وجود تمامي اين اختلافات، اين رهبران بدون تنش زياد بر سر اتحاد دو آلمان به توافق رسيدند. سيب كاملاً پخته بود و بايد از درخت چيده مي شد. بله، امكان گزينه ديگري هم بود، چنانچه اريك هونكر، رئيس جمهوري دموكراتيك آلمان، 2 يا 3 سال پيشتر بايد روند اصلاحات را براي دموكراتيك كردن كشور آغاز مي كرد. مردم خواستار آن بودند. در تمامي ديگر كشورها هونكر هيچ اقدامي نكرد.
در هفتم اكتبر 1989، شما به مناسبت چهلمين سالگرد تأسيس جمهوري دموكراتيك آلمان با هونكر ديدار كرديد. از اين ديدار به عنوان بوسه مرگ ياد مي شود. دقيقاً به او چه گفتيد؟
اين «روبوسي »معروف هيچ معني خاصي نداشت. ما مدتي طولاني با هم صحبت كرديم و من فهميدم كه او اصلاً متوجه آنچه در حال وقوع است، نيست. همان شب، جوانان با مشعل راهپيمايي كردند و با سردادن شعار «گربي (گورباچف)، كمكمان كن!» خواستار ايجاد تغييرات شدند. من در كنار هونكر بودم . او براي خودش آواز مي خواند و اصلاً اوضاع را درك نمي كرد و من واقعاً متأسف شده بودم.
در آمريكا مدعي اند كه فشارهاي «رونالد ريگان» سبب فروپاشي كمونيسم گرديد. نظر شما در اين باره چيست؟
حالا ديگر آنها چنين ادعايي ندارند. چند ماه پيش از «موزه رونالد ريگان» در ايلينويز ديدن كردم. آنجا نيز مانند دستگاه دولتي آمريكا اين را درك كرده اند كه تحولات اوضاع به دليل ظهور نسل تازه اي از رهبران شوروي به وقوع پيوست. بدون اين تغييرات، «ريگان» مي توانست هرگونه كه دلش مي خواهد برقصد، ديوار همچنان پابرجا مي ماند.
مسابقه تسليحاتي تا چه اندازه در فروپاشي شوروي مؤثر واقع گرديد؟
بدون شك عامل اصلي نبود.اين هيچ ربطي به ديناميكي كه به فروپاشي شوروي انجاميد، نداشت. مسابقه تسليحاتي زيان فراواني به دو كشور و اقتصادهايمان وارد آورد. آمريكايي ها و روس ها هر كدام 10 ميليارد دلار متضرر شدند و خطر واقعي جنگي هسته اي نيز ما را تهديد مي كرد.
اما در واقع اختلافات داخلي موجود در مورد آينده اتحاد بود كه به فروپاشي شوروي انجاميد. بايد بر اساس واقعيت ها سخن گفت، نه بينش هايي نشأت گرفته از قوه تخيلمان.
سرويس خارجي كيهان

 



تجمع مخالفان جنگ مقابل سفارت آمريكا در سئول

شماري از مخالفان جنگ با تجمع مقابل سفارت آمريكا در سئول به تصميم دولت براي اعزام نيرو به افغانستان اعتراض كردند.
به گزارش خبرگزاري ايسكانيوز به نقل از رويتر، به دنبال تصميم دولت كره جنوبي براي اعزام نيروي نظامي به افغانستان كه با استقبال گسترده دولت آمريكا روبه رو شد، روز گذشته گروهي از مردم سئول با تجمع مقابل سفارت آمريكا عليه رئيسان جمهور خود و آمريكا شعار دادند.
معترضان با به صورت زدن ماسك هاي باراك اوباما و لي ميونگ- باك، رئيسان جمهور آمريكا و كره جنوبي، خواستار انصراف دولت از اعزام نيروهايي شدند كه در سال 2007 به كشورشان بازگشته اند.
گفتني است، دو سال پيش و به دنبال وقوع يك گروگان گيري از 23 تبعه كره جنوبي در افغانستان و كشته شدن دو تن از اين گروگان ها به دست شبه نظاميان تروريست، سئول بنا به درخواست تروريست ها تمام 200 نظامي خود را از اين كشور خارج كرد؛ اما چند روز پيش مقامات اين كشور اعلام كردند: «سئول قصد دارد علاوه بر اين نظاميان تعدادي نيروي پليس به همراه حدود 130 تا 150كارگر را نيز در قالب يك تيم بازسازي، براي كمك به بازسازي افغانستان به اين كشور اعزام كند.»
در حال حاضر 25 نفر از اتباع كره اي در بيمارستان ها و مراكز آموزشي مركز افغانستان در حال خدمت هستند.

 



يك پايگاه نظامي در مرز يمن و عربستان به تصرف شيعيان صعده درآمد

جنگجويان الحوثي از تصرف پايگاه «جبل الدخان» در مرز عربستان و يمن در روز سه شنبه خبر دادند.
در بيانيه اي كه از سوي جنبش الحوثي صادر شد، آمده است: سيطره جنبش الحوثي بر پايگاه جبل الدخان در منطقه الملاحيط در مرز يمن و عربستان دوشنبه شب كامل شد. به گزارش فارس، براساس اين بيانيه، پس از يك درگيري شديد، اين پايگاه از مزدوران دولتي پاك شد و سلاح ها و تجهيزات اين پايگاه به دست مبارزان اين جنبش افتاد.
اين در حالي است كه الحوثي ها، در بيانيه اي اعلام كردند ارتش يمن از اراضي عربستان عليه شيعيان صعده استفاده مي كند.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از پايگاه خبري «يمن نيوز»، در بياينه الحوثي ها، با خطرناك دانستن دخالت هاي عربستان در امور داخلي يمن، آمده است: سران رياض اخيراً مرزهاي خود را به روي نيرو هاي ارتش يمن گشوده اند.
الحوثي ها، همچنين از اسكان گردان هاي نظامي ارتش يمن در منطقه مرزي الدخان در يك پادگان نظامي عربستان خبر داده است.
بر اين اساس، ارتش يمن اخيراً با استفاده از اراضي عربستان در تدارك حمله به گروه الحوثي مي پردازد.
در همين حال، ارتش يمن با تكذيب اين اظهارات، استفاده از اراضي عربستان براي حمله عليه گروه الحوثي را رد كرده است.
گفتني است دولت عربستان بارها از حمايت مالي و سياسي خود از دولت مركزي يمن خبر داده بود، اما در زمينه كمك هاي نظامي سكوت اختيار كرده است.

 



عبدالله عبدالله: اعلام پيروزي حامد كرزاي غيرقانوني است

سخنگوي «عبدالله عبدالله» انتخاب «حامد كرزاي» به عنوان رئيس-جمهوري افغانستان توسط كميسيون مستقل انتخابات اين كشور را غيرقانوني اعلام كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس، «فاضل سنچاركي» گفت، انتخاب كرزاي به عنوان رئيس جمهور افغانستان غيرقانوني است، زيرا كميسيون مستقل انتخابات كه چنين تصميم گرفته، غيرقانوني است.
سنچاركي در مورد پيامدهاي تصميم كميسيون مستقل انتخابات نيز هشدار داد عبدالله اوايل هفته جاري از رقابت با كرزاي در دور دوم انتخابات انصراف داد و علت آن را نيز عملي نشدن شروطش توسط كرزاي اعلام كرد.
عبدالله از كرزاي خواسته بود برخي از افراد كميسيون مستقل انتخابات را به خاطر تقلب بركنار نمايد.
اين در حالي است كه كرزاي ديروز از تصميم كميسيون مستقل انتخابات استقبال و اعلام كرد، برنده اصلي انتخابات، مردم افغانستان هستند و اين پيروزي را به آنها تبريك مي گويم.
كرزاي تاكيد كرد: هر افغاني كه بخواهد مي تواند در دولت من شريك شود. وي در مورد طالبان نيز گفت كه با اين گروه مذاكره خواهد كرد.

 



حاكم امارات براي 5 سال ديگر منصوب شد

اعضاي هفت نفره شوراي عالي رياستي امارات متحده عربي براي پنج سال ديگر «شيخ خليفه بن زايد آل نهيان» را به عنوان رئيس اين كشور منصوب كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، شوراي عالي رياستي امارات متشكل از شيوخ حاكم هفت امارت اين كشور، رياست «شيخ خليفه بن زايد آل نهيان» را تمديد كردند. آل نهيان كه حاكم امارت ابوظبي است در نوامبر 2004 ميلادي به دنبال مرگ پدرش «زايد بن سلطان آل نهيان» (رئيس سابق امارات)، از سوي شوراي هفت نفره به عنوان رئيس امارات عربي متحده منصوب شد.
مردم امارات در انتخاب رئيس دولت خود نقشي ندارند و تنها يك بار در سال 2006 نيمي از اعضاي مجلس مشورتي اين كشور را انتخاب كرده اند، مجلسي كه حق قانونگذاري نيز ندارد.
امارات در سال 1971 با اتحاد شش امارت ابوظبي، دبي، شارجه، فجيره، عجمان و ام القيوين تشكيل شد و پس از يك سال رأس الخيمه نيز به اين اتحاديه پيوست.
براساس قانون امارات متحده عربي، حاكم اين كشور از امارت ابوظبي و نخست وزير از امارت دبي تعيين مي شود.

 



مذاكرات وحدت در نيكوزيا ميان سران دو بخش قبرس

رهبران دو بخش قبرس در چارچوب مذاكرات چند ساله وحدت و در حضور نماينده سازمان ملل گفت وگو كردند.
به گزارش خبرگزاري ها رهبران دو بخش يوناني و ترك نشين قبرس روز دوشنبه با حضور نماينده سازمان ملل در فرودگاه «نيكوزيا» و تحت تدابير شديد امنيتي براي حل مسائل مختلف قبرس به خصوص موضوع وحدت مجدد اين دو بخش با يكديگر ديدار و گفت وگو كردند.
براساس اين گزارش اين ديدار بدون رسيدن به نتيجه مطلوب پايان يافت اما قرار شد نمايندگان و كارشناسان دو طرف همچنان به بررسي مسائل بپردازند. يكي از محورهاي اين گفت وگو، مسائل مالي و دارائي هاي مورد اختلاف بود كه طرفين ديدگاه هاي خود را ارائه دادند.
در اين جلسه همچنين مقرر شد روز پنجشنبه (فردا) طرفين ديداري كارشناسانه داشته و روز جمعه نيز با حضور مجدد نماينده ويژه سازمان ملل مذاكرات ادامه پيدا كند.
نماينده سازمان ملل نيز پس از اين ديدار به خبرنگاران گفت، اين مذاكرات خوب بود ولي حل تمام مسائل دو طرف نياز به تلاش ها و رايزني هاي بيشتري دارد.
گفتني است رهبران دو بخش شمالي (ترك نشين) و جنوبي (يوناني نشين) قبرس از سپتامبر سال 2008 مذاكرات مستقيم خود را با هدف وحدت مجدد دو بخش اين كشور آغاز كرده اند. قبرس در سال 1974 و با ورود ارتش تركيه به بخش شمالي اين كشور، عملا به دو بخش تقسيم شد و از آن زمان تاكنون نيز تمام تلاش ها براي اتحاد مجددا اين دو بخش بدون نتيجه مانده است.

 



مقام افغاني از مذاكرات پنهان مقامات آمريكايي و طالبان پرده برداشت

گروهك طالبان فاش كرد پيشنهاد واشنگتن در مورد تقسيم قدرت در افغانستان را رد كرده است.
به گزارش پايگاه اينترنتي «ابنفورميشن كليرينگ هاوس»، يك مقام بلندپايه وزارت خارجه افغان كه خواست نامش فاش نشود، گفت: مذاكره كنندگان آمريكايي از طريق «ملا وكيل احمد متوكل» وزير خارجه سابق طالبان، به رهبري طالبان پيشنهاد كرده بودند اگر حضور نظاميان ناتو را در افغانستان بپذيرند، آمريكا نيز سلطه طالبان بر شش ولايت افغانستان در جنوب و شمال غرب اين كشور را مي پذيرد.
به گفته اين مقام افغاني، مذاكرات فوق با ميانجيگري عربستان و تركيه در مكان هاي مختلف، از جمله كابل صورت گرفت و هفته ها ادامه داشت.
عربستان، به همراه پاكستان و امارات متحده عربي تنها دولت هايي بودند كه رژيم طالبان حاكم بر افغانستان طي سال هاي 1996 تا 2001 را به رسميت شناخته بودند. در ارتباط با مذاكرات فوق، «يوسف احمدي»، سخنگوي طالبان، نيز به پايگاه اينترنتي «اسلام آنلاين» گفت: مذاكرات غيرمستقيمي (ميان آمريكا و طالبان) وجود داشت، اما نتيجه نداد.
منبع فوق در مورد زمان مذاكره ميان آمريكا و طالبان اطلاعي نداد.
معامله ميان طرفين
براساس گزارش اين پايگاه اينترنتي آمريكايي، واشنگتن در مذاكرات با طالبان، قصد مشاركت دادن طالبان در قدرت را داشت، اما براي طالبان شرط گذاشت كه حضور نيروهاي خارجي را نيز بايد در افغانستان بپذيرد.
به گفته مقام بلندپايه وزارت خارجه افغانستان «آمريكا مي خواست هشت پايگاه نظامي و هوايي در مناطق مختلف افغانستان احداث كند، تا جلوي سازماندهي مجدد شبكه القاعده را بگيرد.»
او مكان هاي احتمالي ايجاد پايگاه ها را «مزار شريف» و «بدخشان» در شمال، «قندهار» در جنوب، «كابل»، «هرات» در غرب، «جلال آباد» در شمال شرق و «غزني» و «فارياب» در مركز افغانستان اعلام كرد.
آمريكا در مقابل پذيرش طالبان، حاكميت اين گروه را بر ولايات قندهار، زابل، هلمند و اروزگان و همچنين ولايات شمال شرقي نورستان و كنر به رسميت مي شناخت. گفتني است كه مذاكرات پشت پرده آمريكا و طالبان هنوز هم ادامه دارد.

 



البرادعي در مجمع عمومي سازمان ملل: عراق را با بهانه هاي پوچ اشغال كردند

مديركل آژانس بين المللي انرژي هسته اي، با انتقاد از سياست هاي آمريكا گفت، حمله به عراق كه به مرگ صدها هزار عراقي انجاميد، با بهانه هاي پوچ آغاز شد.
به گزارش خبرگزاري فارس، «محمد البرادعي» حمله آمريكا به عراق در مارس 2003 (فروردين 1382) را غيرقانوني و مبتني بر بهانه هاي واهي خواند و گفت: من هميشه نسبت به حمله مصيبت بار به عراق حسرت مي خورم، چون اين حمله با بهانه هاي پوچ و توخالي و بدون كسب مجوز از شوراي امنيت سازمان ملل انجام شد.
البرادعي كه پيش از ترك منصب خود در آژانس بين المللي انرژي اتمي، براي آخرين بار در مجمع عمومي سازمان ملل سخنراني مي كرد، گفت كه بازرسان آژانس انرژي اتمي به هيچ دليلي در مورد برنامه هسته اي عراق مبني بر توليد سلاح هاي كشتار جمعي دست نيافتند البرادعي افزود: اين در حالي است كه در اين جنگ، صدها هزار نفر از مردم بي گناه عراق جان خود را از دست داده اند.
«كوفي عنان» دبيركل وقت سازمان ملل، اشغال عراق توسط آمريكا را محكوم كرده و به اين علت كه حمله مذكور با اجازه شوراي امنيت صورت نگرفته است، آن را غيرقانوني خوانده بود.
اظهارات مالكي در مورد يكشنبه خونين
به گزارش خبرگزاري ايسنا، «نوري مالكي» در ديدار فرستاده ويژه سازمان ملل، از اين سازمان خواست عليه كشورهاي همسايه كه متهم به دخالت در امور داخلي عراق هستند، اقدامات جدي اتخاذ كند.
مالكي در اين ديدار همچنين گفت: سه عامل بمب گذاري هاي يكشنبه خونين بغداد، اعتراف كرده اند كه از سوريه كمك گرفته بودند. سوريه بارها دخالت در عراق را رد كرده است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14