(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


يکشنبه 17 آبان 1388- شماره 19506
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
گلوبال پست: پي گيري تحريم عليه ايران سستي و ناتواني غرب را آشكار مي كند
در مصاحبه با شبكه تي آر تي تركيه رئيس جمهور: اورانيوم نمي دهيم سوخت مي خريم
احمدي نژاد امروز عازم تركيه مي شود
سردار جاهد، جانشين شهيد شوشتري: سپاه، پنجمين همايش وحدت طوايف را در بلوچستان برگزار مي كند
بانوي معلم سردشتي هم شهيد شد شهادت 4 جانباز شيميايي طي 10 روز در سردشت
مديرعامل بانك صنعت و معدن خبر داد استمهال بدهي 6 هزار واحد صنعتي كشور به سيستم بانكي
عضو شوراي پول و اعتبار: كارت هاي اعتباري قرض الحسنه بين اقشار كم درآمد توزيع مي شود
عضو هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي: همه خانه هاي روستايي نياز به نوسازي دارند
در باب رأس حرم امام حسين(ع) وارد كرمانشاه شد
جانشين اداره اجتماعي مرزباني سيستان و بلوچستان:
افغاني ها يك ميليون و 600 هزار فرصت شغلي را از ايراني ها گرفته اند
امام جمعه قم: خون شهدا جامعه ما را ولايي كرد
نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي: هدفمند كردن يارانه ها بساط اقتصاد رانتي را برمي چيند
اخبار ادبي و هنري



گلوبال پست: پي گيري تحريم عليه ايران سستي و ناتواني غرب را آشكار مي كند

نشريه گلوبال پست استفاده از گزينه تحريم را راه حل برنامه هسته اي ايران ندانست و تصريح كرد كه مطرح شدن تحريم عليه اين كشور سستي و ناتواني غرب را آشكار مي كند.
اين نشريه غربي طي مقاله اي تحت عنوان «چرا تحريم پاسخ مسئله ايران نيست» نوشت: هرچند اوباما از زمان شروع رياستش تاكيد كرده است كه اگر ايران به ديپلماسي پاسخ ندهد تحريم قدم بعدي خواهد بود اما سرگئي لاوروف وزير امور خارجه روسيه بعد از ديدار با هيلاري كلينتون تصريح كرد كه تحريم عليه ايران نتيجه عكس خواهد داشت.
گلوبال پست همچنين با اشاره به سفر معاون اول رئيس جمهور كشورمان به چين و همكاري صميمانه تهران و پكن افزود: آيا چين حاضر است با تحريم عليه ايران موافقت كند؟
اين نشريه غربي با تاكيد بر اين كه آمريكا و متحدان غربي اش سه بار پيشنهاد تحريم را عليه ايران مطرح كرده اند اما چين و روسيه با آن مخالفت ورزيده اند نوشت: قرار است براي بار چهارم اين تحريم ها مطرح شود بنابراين توصيه مي كنيم كه آمريكا و متحدانش چنين كاري نكنند زيرا روسيه و چين در اعمال تحريم همراهي نخواهند كرد.
گلوبال پست سپس تاكيد كرد: تلاش جديد آمريكا و متحدانش براي تحريم ايران به نمايش ناتواني و سستي غرب منجر خواهد شد. اين نشريه در بيان علت عدم همراهي چين و روسيه در اعمال تحريم ها عليه ايران نوشت: روسيه و چين در صورت رويگرداني از ايران منافع زيادي را از دست مي دهند.
گلوبال پست با تاكيد بر اين كه چين و روسيه به آمريكا به ديده رقيب مي نگرند تصريح كرد: اگر اوباما و متحدانش پيشنهاد دور جديدي از تحريم عليه ايران را مد نظر داشته باشند بدانند كه چين و روسيه آنها را بازي خواهند داد بنابراين بهتر است كه از مطرح كردن تحريم بر عليه ايران دست بردارند.

 



در مصاحبه با شبكه تي آر تي تركيه رئيس جمهور: اورانيوم نمي دهيم سوخت مي خريم

رئيس جمهور در گفت وگويي تاكيد كرد ايران گزينه خريد سوخت هسته اي را به گزينه انتقال اورانيوم ايران به كشور ثالث ترجيح مي دهد.
دكتر محمود احمدي نژاد روز جمعه در مصاحبه اي با «تي آرتي» شبكه تلويزيوني دولتي تركيه و شبكه خبري خصوصي «ان تي وي» اعلام كرد كه ايران ترجيح مي دهد سوخت مورد نياز خود را خريداري كند.
وي افزود: «ما براي رآكتور خود به اورانيوم با درجه خلوص 20درصد نياز داريم. ما به آژانس بين المللي انرژي اتمي اعلام كرده ايم كه قصد خريد سوخت هسته اي را داريم.»
برپايه اين گزارش، رئيس جمهوري اضافه كرد: «آژانس به ما گفت كه چند كشور براي فروش سوخت به ما آماده هستند و ما با آنان براي خريد، مذاكره مي كنيم.»
اين گزارش در پايان با اشاره به اين كه «آمريكا، روسيه و فرانسه به عنوان سه كشور مذاكره كننده با ايران، اين طرح را پذيرفته اند»، افزود: تهران پيشنهاد كرده كه مذاكرات جديدي در همين زمينه (مسئله هسته اي) برگزار شود.
در همين حال تلويزيون دولتي «تي آرتي» تركيه هم در آستانه سفر احمدي نژاد به تركيه به نقل از وي گفت: مسئله برنامه هسته اي ايران پيش از آنكه يك مسئله حقوقي و فني باشد به يك مسئله سياسي تبديل شده است.
احمدي نژاد گفت: در واقع قدرت هاي مخالف برنامه هسته اي ايران از دستيابي ايران به بمب هسته اي هراس ندارند بلكه از پيشرفت ايران مي ترسند و هدف آنها اين است كه معتقدند همه بايد به آنها محتاج باشند.
احمدي نژاد با اشاره به اين كه ايران با آژانس بين المللي انرژي اتمي همكاري دارد و به تعهدات خود نيز عمل كرده است، افزود: در روابط بين الملل با سياست هاي دوگانه روبه رو هستيم و اين موضوع مشكل ايجاد كرده است.
رئيس جمهوري كشورمان با تصريح اين كه در گذشته شكاف بزرگي بين چند كشور ثروتمند و ديگر كشورها ايجاد شده بود، گفت: اين دوره در شرف پايان يافتن است و دوران جديدي براساس انسانيت، فرهنگ و اخلاق فراخواهد رسيد.
در همين حال رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي هم بحث تحويل تدريجي يا دفعي سوخت 5/3درصد براي دريافت سوخت 20درصد مورد نياز رآكتور تحقيقاتي تهران را منتفي اعلام كرد.
علاءالدين بروجردي در گفت وگو با ايسنا درباره طرح برخي بحث ها مبني بر اين كه ايران حاضر شده است سوخت 5/3درصد را براي دريافت سوخت 20درصد مورد نياز رآكتور تهران به صورت تدريجي به آژانس تحويل دهد، اظهار كرد: بنا نيست از سوخت 1200كيلويي توليد شده چيزي به طرف مقابل براي دريافت سوخت 20درصد داده شود و اين كار چه به صورت مقطعي و چه به صورت دفعي انجام نمي گيرد و منتفي است.
نماينده بروجرد در خانه ملت تاكيد كرد: هم اكنون در حال كار كارشناسي هستيم تا ببينيم چه تدبيري با توجه به اصل تامين سوخت براي حل مساله بايد به كار گرفته شود.
وي گفت: هم اكنون آقاي سلطانيه در حال مذاكره است تا راهكاري براي اين مساله پيدا شود.
رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس همچنين در پاسخ به پرسشي درباره اظهارات برخي مقامات غربي مبني بر اين كه ايران بايد تا دو روز آينده به آژانس و پيشنهاد داده شده پاسخ دهد، گفت: غربي ها نمي توانند زماني تعيين كنند و ما پايبندي به حرف هاي آنها نداريم.
رد پيشنهاد جديد البرادعي
مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي در جديدترين اظهارات خود پيشنهاد ديگري را به ايران و غرب مبني بر اينكه ايران اورانيوم غني شده اش را به تركيه منتقل كند، ارائه كرد.
محمد البرادعي در ترفندي تازه براي خروج اورانيوم از ايران روز جمعه پيشنهاد كرد كه اورانيوم غني شده تهران مي تواند به عنوان وسيله اي براي كاهش نگراني هاي اروپا و آمريكا درباره برنامه هسته اي ايران به تركيه منتقل شود.
وي افزود: ايران اعتماد زيادي به تركيه دارد و از سوي ديگر اوباما نيز با اين پيشنهاد موافقت خواهد كرد زيرا آمريكا از تركيه بسيار رضايت دارد.
مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي گفت: با وجودي كه اين ايده را با دولت تركيه در ميان نگذاشته است، اطمينان دارد كه مقامات تركيه پذيراي نگهداري از اين مواد تحت نظارت آژانس بين المللي انرژي اتمي خواهند بود.
مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي اظهار كرد: ايراني ها گفتند كه تمايل دارند آن را در قلمرو خودشان نگهداري كنند، اما من گفتم كه اين امر كل هدف رفع بحران را به باد مي دهد. ما بايد اين مواد را خارج كنيم تا اين برداشت را كه شما ممكن است فردا تسليحات هسته اي توليد كنيد، از بين ببريم.
مقام آگاه در تهران اين پيشنهاد البرادعي را قديمي خوانده و آن را رد كردند.
اين در حالي است كه ارتو گرول آپاكان، سفير تركيه در سازمان ملل در اين باره گفت كه از اين طرح اطلاعي ندارد اما ممكن است اين موضوع در سفر محمود احمدي نژاد، رئيس جمهور ايران به تركيه و در ملاقاتش با رجب طيب اردوغان، نخست وزير اين كشور مطرح شود.

 



احمدي نژاد امروز عازم تركيه مي شود

رئيس جمهوري اسلامي ايران امروز به منظور شركت در اجلاس كميته دائمي همكاري هاي اقتصادي و تجاري سازمان كنفرانس اسلامي عازم تركيه مي شود.
به گزارش ايرنا، دكتر محمود احمدي نژاد به منظور شركت در بيست و پنجمين اجلاس عالي اقتصادي كميته دائمي همكاري هاي اقتصادي و بازرگاني سازمان كنفرانس اسلامي (كمسك) فردا عازم تركيه مي شود.
قرار است در اين اجلاس، سران و وزراي 57 كشور عضو و 5 كشور ناظر شركت كنند. احمدي نژاد در اين اجلاس سخنراني و با مقامات عالي رتبه تركيه و چند كشور اسلامي ديگر ديدار و گفتگو مي كند.
ملاقات با تجار ايراني و شركت در يك كنفرانس مطبوعاتي از ديگر برنامه هاي سفر دو روزه احمدي نژاد به تركيه اعلام شده است.
جمهوري اسلامي ايران نمايندگي گروه آسيايي كشورهاي اسلامي در «كمسك» را بر عهده دارد.

 



سردار جاهد، جانشين شهيد شوشتري: سپاه، پنجمين همايش وحدت طوايف را در بلوچستان برگزار مي كند

سردار عليرضا عظيمي جاهد كه روز پنجشنبه با حضور سرلشكر محمدعلي جعفري فرمانده كل سپاه معارفه شد، در گفت وگو با فارس از برگزاري پنجمين همايش طوايف استان سيستان و بلوچستان خبر داد.
وي با بيان اينكه 20 آبان ماه تجمع بزرگ طايفه شهنوازي در خاش را برگزار خواهيم كرد، يادآور شد: طبق جدول زمان بندي برگزاري همايش هاي طوايف كه توسط سردار شوشتري و محمدزاده تهيه شده بود، برگزاري اين همايش ها را ادامه خواهيم داد.
فرمانده سپاه استان سيستان و بلوچستان در خصوص تامين امنيت و برخورد با اشرار منطقه نيز خاطرنشان كرد: در مقابل عوامل ضد انقلاب، اشرار و افراد خودفروخته اي كه بيرون از مرزها براي نظام مشكلاتي را ايجاد خواهند كرد مصمم ايستادگي و مقابله خواهيم كرد.
از سوي ديگر؛ اولين جلسه شوراي توسعه و امنيت پايدار شرق كشور در دولت دهم به رياست مصطفي محمدنجار در وزارت كشور برگزار شد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني وزارت كشور، مصطفي محمدنجار طي سخناني در اين جلسه رويكرد سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در شرق كشور را رويكردي كاملا صحيح و درست عنوان و برگسترش اين رويكرد فرهنگي و اجتماعي تاكيد كرد.
وي از تمامي دستگاه ها و نهادهاي اجرايي خواست تا براي رشد و پيشرفت سريع استان هاي شرق كشور در تمامي ابعاد برنامه ريزي و طراحي هاي لازم را انجام دهند.
ارائه گزارش كميته هاي 6 گانه اين شورا و تصويب چندين پيشنهاد در زمينه هاي فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي و كنترل مرزها از جمله نتايج اولين نشست شوراي توسعه و امنيت پايدار شرق كشور به رياست وزير كشور بود.

 



بانوي معلم سردشتي هم شهيد شد شهادت 4 جانباز شيميايي طي 10 روز در سردشت

يك معلم جانباز شيميايي پس از تحمل 22 سال رنج و ناراحتي ناشي از عوارض و صدمات شيميايي به شهادت رسيد.
به گزارش ايرنا، سهيلا خضري چهارمين جانباز شيميايي شهرستان سردشت است كه در طول 10 روز گذشته براثر عوارض ناشي از صدمات شيميايي جان خود را از دست مي دهد.
پيكر اين شهيده در ميان غم و اندوه مردم سردشت و با حضور گسترده مسئولان و اقشار مختلف مردم پس از تشييع در مزار شهداي اين شهرستان به خاك سپرده شد.
شهر مرزي سردشت نخستين شهرجهان است كه در سال 66 مورد حملات شيميايي رژيم بعثي عراق قرار گرفت.
در اثر اين بمباران شيميايي 121 نفر به شهادت رسيده و 8 هزار نفر نيز مصدوم شدند.
براي جلوگيري از ضايع شدن حقوق جانبازان شيميايي در كشور بويژه جانبازان شيميايي سردشت لايحه الزام دولت به شناسايي جانبازان شيميايي تا اوايل آبان ماه براي تصويب به صحن علني مجلس شوراي اسلامي ارائه خواهد شد.
شهرستان سردشت در جنوب آذربايجان غربي و هم مرز با كشور عراق بوده و بالغ بر يكصد و پنج هزار نفر جمعيت دارد.

 



مديرعامل بانك صنعت و معدن خبر داد استمهال بدهي 6 هزار واحد صنعتي كشور به سيستم بانكي

ساري - خبرنگار كيهان:
مديرعامل بانك صنعت و معدن از موافقت قطعي دولت با استمهال بدهي 6 هزار واحد صنعتي در كشور خبر داد.
«محمدرضا پيشرو» در نشست مديران واحدهاي صنعتي مازندران در ساري افزود: هم اكنون 90 درصد واحدهاي صنعتي مشكل دار دركشور با مشكلات مديريت مالي مواجهند.
وي با اشاره به بحران اخير مالي در اقتصاد جهان گفت: به علت ساختار موجود در عرصه صنعت توليد و سيستم بانكي ايران كمترين تاثير را از بحران اخير جهاني ديده است.
وي با يادآوري فعاليت صنعتي كشورمان در 160 رشته توليدي افزود: ايران در برخي از صنايع مانند انرژي، صنايع پايين دست گاز و معادن در سطح جهان پيشتاز است و هيچ كشوري توان رقابت با ما را ندارد.
پيشرو گفت: با هدف رونق فعاليت هاي صنعتي و اقتصادي اختيارات اعطاي پرداخت تسهيلات در شعب استاني بانك صنعت و معدن تا سقف 40 ميليارد ريال افزايش يافت.
وي افزود: واحدهاي توليدي بدهكار به بانك صنعت و معدن در صورت توافق در مورد شرايط پرداخت اين بدهي مي توانند از تسهيلات جديد بهره مند شوند.
مدير عامل بانك صنعت و معدن كشور همچنين از اختصاص 500 ميليارد ريال وام سرمايه در گردش براي صنايع مازندران خبر داد.

 



عضو شوراي پول و اعتبار: كارت هاي اعتباري قرض الحسنه بين اقشار كم درآمد توزيع مي شود

اصفهان- خبرنگار كيهان:
عضو شوراي پول و اعتبار ايران از توزيع كارت هاي اعتباري قرض الحسنه طي 4 ماه آينده بين اقشار كم درآمد خبر داد.
وي گفت: ميزان اعتبار اين كارت ها بين 2 تا 4 ميليون تومان خواهد بود كه بازپرداخت آن از توليدكنندگان دريافت مي شود.
«سيد محمد جهرمي» در سفر به اصفهان در اين باره به خبرنگاران گفت: كشور در حال حركت به سوي يك ركود بوده و بايد اين ركود را به يك فرصت تبديل كرد كه اگر بانك ها و تمام شوراهاي پولي و بازار سرمايه كشور جهت دهي شوند به سوي توليد و رونق اقتصاد گام برخواهيم داشت.
وي با اشاره به نقدينگي در جامعه افزود: نقدينگي در كشور از دو جهت در حال رشد است و اگر با آن درست برخورد شود مي توان آن را به رونق اقتصادي تبديل كرد و با ايجاد رونق اقتصادي در جامعه سرعت گردش پول افزايش مي يابد.
جهرمي اظهار داشت: تا زماني كه هزينه هاي دولت به نفت وابسته است نمي توان آن را كاهش داد بنابراين براي كنترل آن بهترين راه حل اين است كه مديريت بر نقدينگي را بر آن اعمال كنند.
وي گفت: اين مسئله در جامعه عامل كاهش بيكاري خواهد شد كه در برنامه چهارم بايد 130 ميليارد دلار سرمايه گذاري در اين بخش انجام مي شد و براي پنج سال پنجم توسعه بايد اين مقدار به ميزان 200 ميليارد دلار برسد.
عضو شوراي پول و اعتبار ايران همچنين در مورد لايحه هدفمند كردن يارانه ها در اين شورا اظهار داشت هنوز اين مسئله مطرح نشده است و به دنبال آن هستيم كه آثار رونق بخشيدن به كشور و زمينه هاي تورم را مشخص كرده و در راستاي بهتر شدن اقتصاد پيش رويم.
وي اظهار اميدواري كرد با اجراي اين طرح ظرف مدت 5 سال آينده يك جراحي عميق در اقتصاد كشور به وجود آيد چرا كه اين حركت نويد روزهاي خوبي را در روند ثبت رونق بخشيدن به اقتصاد به همراه خواهد داشت.

 



عضو هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي: همه خانه هاي روستايي نياز به نوسازي دارند

عضو هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي گفت: همه خانه هاي روستايي بيش از بازسازي به نوسازي نياز دارند.
به گزارش خبرگزاري فارس از تبريز، حجت الاسلام والمسلمين رضاميرتاج الديني در مراسم افتتاح نخستين كنفرانس بين المللي بتن افزود: به يك نهضت عظيم بازسازي و نوسازي در اين زمينه نياز داريم.
وي با اشاره به مقاوم سازي خانه ها در برابر زلزله، افزود: نوسازي و مقاوم سازي منازل روستايي و شهري يك كار زمان بر و 20 ساله است.
ميرتاج الديني بتن را پايه اساسي مقاوم سازي منازل روستايي و شهري دانست و گفت: اگر عرصه را جدي بگيريم فرصت شغلي عظيمي در اين راستا ايجاد مي شود.
نماينده مردم تبريز، اسكو و آذرشهر در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به آياتي از قرآن كريم افزود: خداوند متعال از بدو خلقت دنيا را همراه با بلايا آفريده است و بلا و اتفاقات مختلف همراه هميشگي تمام مراحل زندگي بشر هستند و بهشت متعالي زماني ساخته مي شود كه انسان با خطر مواجه شود و خود را قوي سازد.
وي ضمن تأكيد بر ايجاد بسترها و زمينه هاي لازم در عرصه علوم مختلف به طور مستمر تلاش براي كاهش خطرات بلاياي طبيعي خاطرنشان كرد: كشور ما به نهضتي عظيم در زمينه مقاوم سازي و نوسازي نياز دارد و همه مي دانيم كه هم اكنون تمام روستاها و حواشي شهرها از لحاظ استحكام در وضعيت نامطلوبي به سر مي برد و بايد توجه جدي تري به اين بخش داشته باشيم تا مردم ساكن در اين مناطق با اطمينان خاطر بيشتري به فعاليت هاي روزانه و تلاش براي توسعه و پيشرفت كشور بپردازند.
همچنين در اين كنفرانس رئيس كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي گفت: بحث مقاوم سازي بايد در طرح جامع مديريت بحران كشور مد نظر قرار گرفته و به آن توجه ويژه اي شود.
محمدحسين مقيمي افزود: درماده 30 قانون برنامه چهارم توسعه آمده است كه بايد تمام بناهاي كشور طي دو برنامه و در مقابل زلزله ايمن شوند كه اين طرح در روستاها با جديت دنبال مي شود. اما متأسفانه به طور كامل اجرا نمي شود.
وي خاطرنشان كرد: بايد در طراحي شهرسازي به مقوله مقاوم سازي توجه ويژه اي شود، همچنين بايد كارگران و كاركنان ساختماني توسط سازمان فني و حرفه اي آموزش هاي لازم را ببينند و به بحث مقاوم سازي اشراف داشته باشند.

 



در باب رأس حرم امام حسين(ع) وارد كرمانشاه شد

كرمانشاه- خبرنگار كيهان:
با ورود در «باب راس» حرم مطهر سيدالشهدا امام حسين«ع» به كرمانشاه اين شهر شهيدپرور نورباران شد.
رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات در استان كرمانشاه در اين زمينه به خبرنگاران گفت: براي ساخت اين در مبلغ يك ميليارد و 200 ميليون ريال از محل كمك هاي مردمي هزينه صرف شده است.
حجت الاسلام والمسلمين مصطفي حسيني منش تصريح كرد: خوشبختانه تاكنون هشت باب از درهاي حرم مطهر امام حسين(ع) و حضرت اباالفضل العباس (ع) بازسازي شده كه تمامي وسايل و چوب هاي ساخت اين درها با كمك مردم شهيدپرور كرمانشاه خريداري شده و به عتبات عاليات انتقال يافته است.
وي افزود: در «باب رأس» حرم مطهر امام حسين(ع) در ابعاد
60/2*60/2 با چارچوب استيل پيچي، ساج برمه با قلم زني برجسته كاري بر روي لنگه ها و چارچوب و نوع ميناكاري با ميزان 87 كيلوگرم مس و حدود پنج كيلو طلاي آبكاري شده توسط استادكاران استان هاي اصفهان، قم و شهر ري ساخته شده است.حسيني منش در خاتمه اظهار داشت: اين در تا چند روز آينده از طريق مرز مهران در استان ايلام به كربلاي معلا براي نصب در حرم مطهر امام حسين(ع) ارسال خواهد شد.

 



جانشين اداره اجتماعي مرزباني سيستان و بلوچستان:
افغاني ها يك ميليون و 600 هزار فرصت شغلي را از ايراني ها گرفته اند

جانشين اداره اجتماعي مرزباني سيستان و بلوچستان گفت: بيش از 2 ميليون و 500 هزار مهاجر افغاني در ايران زندگي مي كنند كه يك ميليون و 600 هزار فرصت شغلي را اشغال كرده اند.
به گزارش فارس،، سرگرد منوچهر كريمي با بيان اين مطلب افزود: ايران در چند دهه گذشته ميزبان مهمانان ناخوانده اي بوده كه امروز ادامه حضور آنان بسياري از فرصت هاي اشتغال را از ايرانيان سلب كرده و مشكلات عديده امنيتي، اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي را به وجود آورده است.
وي با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران با اتباع مجاز افغاني همچون شهروندان خود تعامل داشته است گفت: اين افراد از امكانات و خدمات شهروندان ايراني در حالي استفاده مي كنند كه بيشتر اين خدمات شامل يارانه دولتي هستند.
سرگرد كريمي آسيب هاي ورود افاغنه به ايران را نابساماني در مرزهاي شرقي كشور دانست و گفت: اين روند ضمن گرفتن توان واحدهاي رزمي مرزباني، باعث كاهش تمركز بر تهديدات امنيتي بويژه اشرار مسلح مي شود.
جانشين اداره اجتماعي مرزباني سيستان و بلوچستان معتقد است استان هاي شرقي همواره بيشترين تعداد مهاجران افغان را در خود جاي داده، به طوري كه امروز فرهنگ اين نقاط دستخوش تغييرات قابل لمسي شده و معضلات بي شماري را در اين استان ها ايجاد كرده است.
وي گفت: با توجه به عدم كنترل و نظارت شبكه هاي بهداشت و درمان، اين افراد مي توانند يكي از عاملان انواع بيماري هاي واگيردار به ويژه آنفلوآنزا و سل باشند كه گاهي تبعات جبران ناپذيري در پي دارد.
اين مسئول بروز نابساماني هاي اقتصادي در بازارهاي استان سيستان و بلوچستان احاطه افغانيهاي پولدار بر وضعيت تجارت، مسكن و حمل ونقل كه سرمايه هاي خود را از طريق قاچاق به دست مي آورند را هم از ديگر فرصت ها و تهديدهاي حضور اتباع بيگانه در اين منطقه نام برد.
وي افزود: حضور افاغنه در داخل كشور به عنوان نيروي كار ارزان، سبب افزايش بيكاري ايراني ها و بالا رفتن نرخ آن شده و فرصت هاي شغلي زيادي را از هم ميهنان ايراني گرفته است.
سرگرد كريمي اضافه كرد: درآمدهاي حاصل از اشتغال افاغنه در داخل كشور به هيچ عنوان در كشور سرمايه گذاري نشده و به صورت ارز از ايران خارج مي شود.
وي معتقد است: درصد قابل توجهي از جرائم رخ داده در استان هاي شرقي، توسط مهاجران افغاني انجام مي شود و در صورت خروج افاغنه و كاهش ورود آنها، ضمن كاهش جرائم، شاهد كاهش نرخ بيكاري و همچنين تبعات اجتماعي، اقتصادي و بهداشتي ناشي از اتباع خارجي خواهيم بود.

 



امام جمعه قم: خون شهدا جامعه ما را ولايي كرد

قم- خبرنگار كيهان:
زنده كردن ولايت از وظايف مهم شهدا بود و به بركت خون شهداست كه جامعه ما ولايي شده است.
حجت الاسلام والمسلمين سعيدي امام جمعه قم در مراسم بزرگداشت سردار شهيد شوشتري ولايت فقيه را محور وحدت ملي و پايداري نظام اسلامي دانست و گفت: وحدت جامعه اسلامي حول دين و قرآن است و در زمان غيبت، ولي فقيه به عنوان مفسر دين و قرآن محور وحدت است.
وي با تقدير از مراسم و يادواره هاي شهدا ادامه داد: برگزاري يادواره هاي شهدا، فرهنگ شهادت را در جامعه احيا مي كند.
وي افزود: زنده كردن ولايت از وظايف مهم شهدا بود و به بركت خون شهداست كه جامعه ما، جامعه ولايي است.
مدرس حوزه علميه قم در پايان با تأكيد بر لزوم هوشياري در برابر توطئه هاي دشمن گفت: دشمنان به وحدت ضربه مي زنند و برخي كه خود عامل تفرقه بوده اند، الان دم از وحدت ملي مي زنند با اين پوشش مي خواهند به وحدت اصيل جامعه ضرر بزنند كه همه بايد مراقب باشيم.

 



نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي: هدفمند كردن يارانه ها بساط اقتصاد رانتي را برمي چيند

ساري - خبرنگار كيهان:
با اجراي طرح هدفمند كردن يارانه ها بساط اقتصاد رانتي در كشور برچيده خواهد شد.
«پرويز سروري» نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي با اظهار اين مطلب در ساري افزود: اجراي اين طرح براي برون رفت كشور از وضعيت نابسامان اقتصادي ضرورت دارد.
وي با انتقاد از هجمه برخي روزنامه ها عليه اين طرح بزرگ ملي گفت: مجلس اجرايي شدن اين طرح را در 5 سال تصويب كرد و به اين ترتيب جلوي شيب آن را گرفت.
وي با اشاره به اينكه نيمي از منابع كشور براي تامين انرژي مورد نياز صرف مي شود افزود: در صورت استمرار وضعيت كنوني مصرف در حوزه انرژي طي چند سال آينده نفتي براي صادرات نخواهيم داشت.
وي گفت: با اجراي طرح هدفمند كردن يارانه ها تامين اجتماعي كشور همگاني خواهد شد.
سروري با اشاره به اختلاف نظر موجود بين دولت و مجلس در مورد بندي از مفاد اين طرح افزود: مجلس و دولت با رايزني يكديگر دنبال بهترين راهكار براي اجراي مناسب اين طرح هستند. وي با اشاره به موقعيت دولت در طرح سهميه بندي بنزين كه مصرف آن به نصف كاهش يافت افزود: دولت معضل قاچاق سوخت را كاهش داده است.

 



اخبار ادبي و هنري

كاريكاتورهاي جنبش سبز مخملين منتشر مي شود
مجموعه هاي از آخرين كاريكاتورهاي «مازيار بيژني» با عنوان «جنبش سبز مخملين» به زودي منتشر خواهد شد. به گزارش خبرنگار كيهان، اين كتاب شامل 60 طرح و كاريكاتور به همراه طنز نوشته هايي به قلم اميد مهدي نژاد، با موضوع وقايع پس از انتخابات است.
«جنبش سبز مخملين» توسط بسيج دانشجويي دانشگاه علم و صنعت به زودي منتشر خواهد شد. بيژني همچنين يك انيميشن با موضوع «هولوكاست» را كارگرداني خواهد كرد.
اين انيميشن توسط بيژني و مهدي نژاد، در مرحله فيلمنامه نويسي قرارداد و با تهيه كنندگي بنياد روايت فتح توليد خواهد شد.
تغيير زمان برگزاري جشنواره فيلم فجر براي تكريم اربعين
زمان برگزاري بيست و هشتمين جشنواره بين المللي فيلم فجر، به خاطر تكريم اربعين حسيني(ع) تغيير كرد.
به گزارش خبرنگار كيهان، جشنواره فيلم فجر، هر سال، همزمان با جشن هاي سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي، در دهه فجر برگزار مي شود، امسال، با توجه به اين كه 16 بهمن ماه، با اربعين همزمان شده است، دوره بيست و هشتم جشنواره فجر از 5 تا 15 بهمن برگزار خواهد شد.
اين تصميم براساس مصوبه آخرين جلسه شوراي سياستگذاري بيست و هشتمين جشنواره بين المللي فيلم فجر، با حضور معاونت سينمايي وزارت ارشاد و به جهت تكريم اربعين حسيني(ع) اتخاذ شد.
حزب الله لبنان توقف پخش شبكه العالم را محكوم كرد
جنبش مقاومت اسلامي حزب الله لبنان اقدام دو ماهواره عربي در توقف پخش برنامه هاي شبكه ماهواره اي العالم ايران را محكوم و آن را نقض آزادي عقيده و بيان توصيف كرد.
دو شركت ماهواره «عرب ست» و «نايل ست» عصر سه شنبه بدون هيچ توضيحي تصميم به توقف پخش برنامه هاي اين شبكه گرفتند. مسئولان مصري و عربستاني اعلام كرده اند كه مسايل پيچيده اي موجب توقف پخش برنامه هاي العالم از سوي نايل ست و عرب ست شده است. اما اين اتفاق واكنش تند حزب الله را در پي داشت.
اين جنبش مقاومت در بيانيه اي افزود: اين جنبش توقف پخش برنامه هاي شبكه العالم را در دو ماهواره عرب ست و نايل ست محكوم مي كند و دليل اين اقدام را ملاحظات سياسي مي داند. در اين بيانيه آمده است: حزب الله همبستگي كامل خود را با شبكه العالم اعلام مي كند و اين اقدام را نقض آزادي عقيده و بيان مي داند و رسيدگي فوري به اين مسئله را به گونه اي كه آزادي هاي عمومي را تضمين كند، خواستار است.
توجه فراكسيون زنان مجلس
به تصوير زن در سينما و تلويزيون
رئيس فراكسيون زنان مجلس شوراي اسلامي از برگزاري جشنواره فيلم كوثر حمايت كرد. طيبه صفايي نماينده مجلس و رئيس فراكسيون زنان مجلس شوراي اسلامي در جمع اعضاي شوراي سياستگذاري جشنواره فيلم كوثر ضمن قدرداني از متوليان برگزاري جشنواره گفت: اعلام آمادگي مي كنم تا از حمايت هاي مجلس، فراكسيون زنان و هر توانمندي كه در اين خصوص وجود دارد، استفاده كنيم و شاهد برگزاري و اجراي حركتي تأثيرگذار و هدفمند درحوزه سينماي زن و فرهنگ سازي پيرامون حجاب و عفاف در جامعه باشيم.
وي با اشاره به نقش مؤثر رسانه ملي در اين زمينه بيان داشت: به نظر مي رسد يكي از مسائل عمده در اين حوزه نقش رسانه ملي است كه نقشي اساسي، سازنده و جهت بخش در اين زمينه دارد.چهارمين جشنواره فيلم كوثر از 27 تا 30 آبان ماه جاري در سينما فلسطين برگزار مي شود.
تقدير آيت الله مكارم شيرازي از عوامل يوسف پيامبر(ع)
آيت الله ناصر مكارم شيرازي، با دعوت تعدادي از عوامل توليد مجموعه تلويزيوني «يوسف پيامبر(ع)» به زيارت امام رضا(ع) از آن ها تقدير كرد.
بر اين اساس، 30 نفر از عوامل توليد اين سريال به زيارت امام هشتم مشرف شدند.
تشكيل دبيرخانه ايده پردازان ويژه طلاب
دبيرخانه ايده پردازان ويژه طلاب با هدف جمع آوري بانك تفكرات انديشمند و راهكارهاي بسط و توسعه پايه اي ايده هاي ناب در فرهنگسراي رازي آغاز به كار كرد.
حميد قربان پور، مسئول امور طلاب فرهنگسراي رازي با اعلام اين خبر گفت: اين دبيرخانه با راه اندازي اتاق فكر ويژه روحانيون شهر تهران سعي خواهد داشت تا با تشكيل بانك ايده ها و انديشه هاي برتر زمينه بسط و گسترش ابعاد مختلف فرهنگي هنري، ورزشي را براي تمامي شهروندان خصوصاً قشر تأثيرگذار طلبه را فراهم كند.
وي با اشاره به اينكه تاكنون زمينه عضويت بيش از 5 هزار طلبه فراهم شده است تصريح كرد: امكانات درنظر گرفته شده در فرهنگسراي رازي به گونه اي است كه آمادگي لازم را براي ارائه خدمات به اين قشر فراهم كرده ايم.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14