(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 18 آبان 1388- شماره 19507
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
رئيس قوه قضاييه خواستار تسريع در محاكمات متهمان پس از انتخابات شد
با مصوبات ديروز مجلس نظر دولت را در هدفمند كردن يارانه ها تأمين كرد
پس از بازگشت از عشق آباد صفري :
70 درصد پيش نويس كنوانسيون رژيم حقوقي درياي خزر مورد توافق قرار گرفت
چه كنيم كه برده شيطان نشويم
هاشمي رفسنجاني: مطبوعات امكان نقد مسائل را در فضاي رسانه اي فراهم كنند
انتصاب ديپلمات مرتبط با بنياد سوروس به عنوان مسئول ميز ايران در كاخ سفيد
هاآرتص : برنامه هسته اي ايران اولويت اول اوباما نيست
عبدالقدير خان: ايران نبايد اورانيوم غني شده خود را به خارج ارسال كند
جلالي: معاوضه سوخت بايد در خاك ايران انجام شود
امير قويدل كارگردان سينماي انقلاب درگذشت
خزايي: شوراي امنيت با بحران هويت و اعتبار در نزد مردم دنيا روبروست
معاون رئيس جمهور خبر داد 3000 نخبه در سال وام خريد مسكن دريافت مي كنند



رئيس قوه قضاييه خواستار تسريع در محاكمات متهمان پس از انتخابات شد

رئيس قوه قضاييه با تاكيد بر رسيدگي دقيق به پرونده متهمان حوادث پس از انتخابات، خواستار تسريع در محاكمات شد.
به گزارش اداره كل روابط عمومي و تشريفات قوه قضاييه، آيت الله صادق لاريجاني در جلسه مسئولان عالي قضايي با توجه به ضرورت اجراي دقيق قانون، بر اطلاع رساني درباره نتيجه رسيدگي قضايي محاكمات تاكيد كرد.
وي با اشاره به عملكرد كميته سه نفره رسيدگي به حوادث و اغتشاشات پس از انتخابات گفت: فلسفه تشكيل كميته سه نفره، رسيدگي دقيق و تشخيص صحيح و قانوني در خصوص حوادث پس از انتخابات و نحوه برخورد دستگاه قضايي با اين جريانات است.
آيت الله لاريجاني تاكيد كرد: حركت دستگاه قضايي بر دو محور استقلال و قانونمندي، بسيار مهم و همواره مورد تاكيد مقام معظم رهبري است. رئيس دستگاه قضايي افزود: بزرگان و مراجع عظام نيز اخيرا بر موضوع استقلال دستگاه قضايي تاكيد داشته اند و اين ميزان تاكيد بر استقلال و قانونمدي دستگاه قضايي نشان از حساسيت بالاي رهبري و مراجع عظام تقليد نسبت به حركت دقيق، قانونمند و مستقل دستگاه قضايي دارد.
مسئولان عالي قضايي در جلسه ديروز خود به بحث و بررسي در خصوص عملكرد شوراهاي حل اختلاف پرداختند.

 



با مصوبات ديروز مجلس نظر دولت را در هدفمند كردن يارانه ها تأمين كرد

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با تصويب برخي تغييرات در ماده 16 لايحه هدفمند كردن يارانه ها نظر دولت را درباره اين لايحه تأمين كردند.
براين اساس نمايندگان، اختيار 100 درصدي درآمد و هزينه هدفمند كردن يارانه ها را به دولت واگذار كردند.
اكثريت نمايندگان مجلس معتقدند: با تصويب اين ماده كه در جلسه علني ديروز تصويب شد ضمن تأمين نظر دولت، امكان نظارت مجلس بر چگونگي نحوه هزينه كرد درآمد حاصل از هدفمند كردن يارانه ها تأمين شد. همچنين مغايرت واگذاري 100 درصدي اختيارات به دولت با مصوبه مجلس در ماده 13 نيز رفع و برطرف شد.
نمايندگان مجلس در ماده 13 دولت را مكلف كرده بودند كه تمام منابع حاصل از اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها را به حساب خاصي به نام هدفمند كردن يارانه ها نزد خزانه داري كل واريز كند.
همچنين نمايندگان در ماده 13 مقرر كرده بودند دولت هر سال معادل 10 واحد درصد از بودجه سنواتي را براي اجراي لايحه هدفمند كردن يارانه ها اختصاص دهد. دولت با اين بخش ماده مخالف بود و اعتقاد داشت كه ارتباط لايحه هدفمندي يارانه ها با لايحه بودجه سنواتي دست دولت را براي اجراي كامل لايحه هدفمندي مي بندد. دولت اصرار داشت مجلس تغييراتي در مصوبه خود داشته باشند كه اين تغييرات تا حدود زيادي در جلسه ديروز مجلس در ماده 16 محقق شد.
در ماده 16 قبل از تصويب مجلس دولت مكلف مي شد در راستاي اجراي اين قانون در سال 1388 وجوه حاصل را به رديف درآمدي مربوط مندرج در قانون بودجه سال 1388 كل كشور واريز و معادل صد درصد اعتبار تحت عنوان اعتبارات موضوع هدفمندسازي حامل هاي انرژي (درآمد- هزينه) را هزينه كنند.
در جلسه ديروز از اولين پيشنهادها در بررسي اين ماده حذف عبارت «در سال 88» بود تا به دنبال آن محدوديت زماني براي اين قانون تعيين نشود كه با موافقت مجلس رو به رو شد.
پيشنهاد ديگري كه در بررسي اين ماده به تصويب رسيد جايگزين واژه «يارانه ها» به جاي «حامل هاي انرژي» براي عموميت بخشيدن به مجموعه يارانه ها بود.
البته احمد توكلي كه از ابتدا از مخالفان لايحه هدفمندي يارانه ها بود ديروز هم با تغييرات در ماده 16 كه دست دولت را براي اجراي لايحه باز مي كرد مخالفت كرد ولي نمايندگان بدون توجه به مخالفت توكلي به تغييرات ماده 16 رأي دادند كه براين اساس نظر دولت براي در اختيار داشتن صددرصدي درآمد و هزينه كرد در هدفمندي يارانه ها تأمين شد.
همچنين با تصويب ماده 17 لايحه دولت مجاز شد از ابتداي سال 1389 معافيت مالياتي را علاوه بر افزايش سالانه آن متناسب با تغيير و اصلاح قيمت هاي موضوع اين قانون با پيشنهاد وزارت امور اقتصاد و دارايي طي پنج سال حداكثر تا دو برابر افزايش دهد.
همچنين در پايان بررسي لايحه هدفمندي يارانه ها مصباحي مقدم، پيشنهاد يك ماده الحاقي را داد كه ابوترابي فرد نائب رئيس مجلس كه در غياب لاريجاني كه به سفر طولاني عراق رفته بود گفت: اين پيشنهاد براي بررسي بيشتر به كميسيون ويژه مي رود. بنابراين لايحه هدفمندي يارانه ها فعلاً به كميسيون ويژه رفت تا اگر نمايندگان باز هم پيشنهاداتي دارند در آنجا مطرح شود و در نهايت براي تصويب كلي به مجلس عودت داده خواهد شد.
رئيس جمهور سه وزير پيشنهادي را به مجلس معرفي كرد
رئيس جمهور طي نامه اي به مجلس وزراي پيشنهادي آموزش و پرورش، رفاه و نيروي دولت دهم را معرفي كرد.
متن نامه دكتر احمدي نژاد كه در جلسه علني ديروز مجلس قرائت شد به شرح زير است:
جناب آقاي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي
سلام عليكم
با استعانت از ذات اقدس الهي و با اداي احترام به پيشگاه مردم ايران و نمايندگان معزز مردم در اجراي اصول 77 و 134قانون اساسي جناب آقاي حميدرضا حاجي بابايي را به عنوان وزير آموزش و پرورش، صادق محصولي به عنوان وزير رفاه و تامين اجتماعي و مجيد نامجو به عنوان وزير پيشنهادي نيرو جهت اخذ اعتماد به مجلس شوراي اسلامي معرفي مي كند.
خلاصه سوابق آقايان همراه با برنامه كاري آنها به پيوست تقديم نمايندگان مي شود.
ابوترابي فرد نايب رئيس اول مجلس پس از قرائت نامه رئيس جمهور اظهار داشت: براساس ماده 188 آئين نامه داخلي مجلس برنامه پيشنهادي وزرا تكميل و در خدمت نمايندگان قرار مي گيرد و بر اين اساس يك هفته بعد يعني يكشنبه آينده دستور كار مجلس بررسي راي اعتماد به وزرا خواهد بود.
در هنگام قرائت نامه رئيس جمهوري برخي از نمايندگان با فريادهاي چهارچهار و دو، دو به موافقت و مخالفت با وزراي پيشنهادي پرداختند.
نمايندگان: هر سه نفر
راي مي آورند
در همين حال تعدادي از نمايندگان از فراكسيون هاي اقليت و اكثريت پيش بيني كردند كه هر سه وزير معرفي شده راي اعتماد لازم را كسب خواهند كرد.
حداد عادل رئيس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي در حاشيه جلسه خانه ملت به خبرنگاران گفت: از نظر من آقاي رئيس جمهور براي وزارت آموزش و پرورش فرد مناسبي را معرفي كرده چرا كه آموزش و پرورش يكي از وسيعترين وزارتخانه ها است و وزير آن بايد چهره اي ملي و شناخته شده باشد، آقاي حاجي بابايي نيز با سابقه چند دوره نمايندگي در مجلس و ايفاي نقش در هيئت رئيسه و با سابقه آموزش و پرورشي كه دارد، انتخاب خوبي است و فكر هم مي كنم راي بالايي از مجلس كسب كند.
وي در خصوص دو وزير ديگر نيز اظهار داشت: در راه موفقيت اين دو فرد مانع جدي وجود ندارد و به زودي مجلس پرونده راي اعتماد به وزرا را تعيين تكليف مي كند.
علي اصغر زارعي عضو شوراي مركزي فراكسيون اصولگرايان هم گفت: معتقدم هر سه وزير پيشنهادي دولت راي مي آورند چرا كه آقايان محصولي، حاجي بابايي و نامجو داراي سوابق خوب مديريتي هستند.
وي همچنين درباره محصولي اظهار كرد آشنايي محصولي با بنگاه هاي اقتصادي، مسائل تامين اجتماعي، شناخت اقشار محروم و نيز اهتمام وي به اين طبقه جزو خصوصيت هاي بارز آقاي محصولي است.
قدرت الله عليخاني عضو فراكسيون اقليت نيز در گفت وگو با ايرنا در خصوص وزراي معرفي شده تصريح كرد: آقاي حاجي بابايي سابقه طولاني در مجلس داشته و يك فرد فرهنگي است و بارها براي فرهنگي ها تلاش كرده است به همين دليل حتما راي بالايي خواهد آورد.
وي در خصوص محصولي و نامجو وزراي پيشنهادي رفاه و نيرو هم اظهار داشت: اين دو وزير پيشنهادي بايد رايزني بيشتري با نمايندگان داشته باشند. البته از آقاي نامجو هم برخي نمايندگان تعريف مي كنند آقاي محصولي هم كه قبلا وزير بوده بنابراين احتمال راي آوردن آنها وجود دارد.
مويد حسيني صدر نماينده خوي هم پيش بيني كرد هرسه وزير پيشنهادي راي خواهند آورد چون از سوابق خوبي برخوردار هستند.
از سوي ديگر طبق گفته نمايندگان مجلس نشست مجمع عمومي فراكسيون اصولگرايان به منظور بررسي سه وزير پيشنهادي دولت سه شنبه هفته جاري برگزار مي شود.
گفتني است مجمع عمومي اصولگرايان مجلس متشكل از 220 نماينده است و لذا تصميمات اين مجمع در راي اعتماد وزرا موثر خواهد بود.
همچنين فراكسيون انقلاب اسلامي مجلس نيز كه حدود 100نماينده در آن عضويت دارند ديروز به بررسي برنامه هاي سه وزير معرفي شده پرداخت.
ميرتاج الديني معاون پارلماني رئيس جمهور مي شود
همچنين در جلسه ديروز نامه استعفاي ميرتاج الديني از نمايندگي مجلس براي پذيرش تصدي معاونت پارلماني رئيس جمهور قرائت شد.
در نامه استعفاي مير تاج الديني آمده است: به موجب آنكه از سوي رئيس جمهور آقاي دكتر احمدي نژاد براي معاونت پارلماني دولت معرفي شده ام بدين وسيله استعفايم را از نمايندگي اعلام مي كنم.
وي در ادامه نامه اش از لاريجاني خواسته تا بر مبناي مواد آئين نامه داخلي مجلس درخواست استعفايش در دستور كار مجلس قرار گيرد.
خاطرنشان مي شود نمايندگان مجلس براي پذيرش سمت هاي دولتي موظف به استعفا از نمايندگي بوده و درخواست استعفاي آنان هم بايد با راي مثبت نمايندگان همراه باشد.
راهپيمايي 13 آبان ريزش در جنبش فتنه را نشان داد
نماينده مردم تهران گفت: تبليغات پر سروصداي قبل از 13 آبان و صدور بيانيه هايي مملو از توهين و افترا به نظام و عدم استقبال هواداران آنان در اين راهپيمايي نشان داد جنبش سبز منحرف ريزش داشته است.
به گزارش فارس، علي اصغر زارعي در نطق ميان دستور در صحن علني مجلس با اشاره به 13 آبان اظهار داشت: پس از دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در كشور فتنه اي ايجاد شد كه موجب گرديد تا امت حزب الله به مناسبت ها و وقايع مهم كشور با بصيرت بيشتري بنگرند و با حضور خود در صحنه هاي مختلف فرصت را از دست مخالفين و معاندين بگيرد.
وي ادامه داد: تبليغات پر سروصداي قبل از 13 آبان و صدور بيانيه هايي مملو از توهين و افترا به نظام بدون اشاره به مبارزه با استكبار جهاني و حمايت هاي برخي رسانه هاي داخلي و شبكه هاي خارجي نه فقط نتوانست در اذهان مردم ما اثرگذار باشد بلكه موجب روشنگري و آگاهي نسل جوان و حضور پرشور آنان در راهپيمايي امسال شد و به همين دليل نگراني هايي در خصوص ريزش جنبش سبز منحرف براي مخالفين فراهم نمود.
زارعي همچنين گفت كه بهتر است عوامل اين فتنه ها از رفتار متين نظام و برخورد مردم عبرت گيرند و به راه انقلاب و امام برگردند.
دولت پاكستان ريگي را
هرچه سريعتر به ايران تحويل دهد
نماينده مردم خرم آباد در مجلس گفت: دولت پاكستان، ريگي را هر چه سريعتر تحويل جمهوري اسلامي ايران دهد.
رضا رحيمي نسب در نطق خود با اشاره به حادثه تروريستي اخير در شرق كشور كه منجر به شهادت جمعي از سرداران سپاه و هموطنان عزيز شد، اظهار داشت: دولت پاكستان را در شهادت شهداي سرافرازمان كه در حملات تروريستي به شهادت رسيدند مسئول دانسته و مي خواهم ريگي را هرچه سريعتر تحويل جمهوري اسلامي بدهند.
وي افزود: ضمن تبريك مجدد به مناسبت انتخاب ضرغامي از وي مي خواهيم و اميدواريم كه تذكرات و مطالبات مقام معظم رهبري را كه برخواسته از مطالبات ملت و مردم است مورد توجه جدي قرار بدهند.
ضرغامي توصيه هاي رهبري را اجرا كند
نماينده مردم پاكدشت در مجلس از رئيس سازمان صدا و سيما درخواست كرد تا براي اجراي توصيه هاي مقام معظم رهبري از همه ظرفيت ها استفاده كند.
فرهاد بشيري در نطق خود همچنين گفت: نامگذاري 13 آبان به روز مبارزه با استكبار بيانگر اين است كه هميشه تلاش كنيم كه دستاوردهاي بزرگي كه با مجاهدت هاي فرزندان اين ملت به دست آورده ايم حفظ كرده و در ادامه با صلابت و شناخت بهتر حركت كنيم و گرفتار دسيسه هاي دشمنان نشويم.
وي افزود: هميشه به تاريخ بايد به عنوان آيينه عبرت نگاه كرده و از بيگانگان نبايد انتظار بهروزي داشت.

 



پس از بازگشت از عشق آباد صفري :
70 درصد پيش نويس كنوانسيون رژيم حقوقي درياي خزر مورد توافق قرار گرفت

نماينده ويژه ايران در امور درياي خزر از توافق كشورهاي حاشيه بر بيش از 70 درصد از متن كنوانسيون تعيين رژيم حقوقي درياي خزر خبر داد.
مهدي صفري طي مصاحبه اي پس از بازگشت از بيست و ششمين اجلاس گروه كاري ويژه تدوين كنوانسيون رژيم حقوقي درياي خزر كه 13 و 14 آبان ماه جاري در عشق آباد - پايتخت تركمنستان- برگزار شد گفت: حدود 70 تا 75 درصد متن كنوانسيون، مورد توافق قرار گرفته است و در اجلاس اخير نيز بر اين توافقات افزوده شد.
وي جو عمومي و پيشرفت ناشي از مذاكرات را مثبت و برگرفته از روحيه همكاري و تشريك مساعي كشورهاي شركت كننده دانست و اظهار كرد: كشورها در عين نظر داشتن به منافع ملي خود، به طرز فزاينده اي در حال تشخيص زمينه هاي همكاري منطقه اي هستند و سعي مي كنند تا جايي كه امكان دارد نظرات خود را به هم نزديك كنند. در اين راه تاكنون پيشرفت هاي خوبي هم حاصل شده است.
صفري گفت: در بيانيه پاياني اجلاس نيز ارزيابي مثبتي از مذاكرات صورت گرفت و بر ادامه كار بر روي كنوانسيون رژيم حقوقي درياي خزر تاكيد شد.
صفري ادامه داد: البته بايد توجه داشت كه در حال حاضر تنها موضوعات حساس و پيچيده هستند كه در دست مذاكره باقي مانده اند و بنابراين احتمالا توافق درباره آنها با سرعت كمتري صورت خواهد گرفت حتي ممكن است در خصوص برخي مسائل نتوان در اين سطح توافق كرد و لازم باشد كه مذاكرات و تصميم گيري در سطوح بالاتر انجام شود.
وي تاكيد كرد: هيئت جمهوري اسلامي ايران نيز درباره اين موارد هيچگاه دقت و منافع ملي را قرباني سرعت در توافقات نخواهد كرد.
صفري از ديگر نكات قابل ذكر در اجلاس مزبور را انتخاب تهران به عنوان محل برگزاري نشست بعدي اجلاس گروه كاري عنوان كرد و افزود: طبق روال معمول، تاريخ اجلاس بعدي از طرف مجاري ديپلماتيك بين كشورها توافق خواهد شد.

 



چه كنيم كه برده شيطان نشويم

در قرآن كريم فرمود : مهم ترين كار انبياء آن است كه به مردم هم ،بينش هاي علمي بدهند ، و هم گرايش هاي عملي . هم به آنها چيز بفهمانند ، و هم در آنها شوق و رغبت ايجاد كنند . هم آنها را صاحب انديشه هاي ناب كنند ، هم آنها را داراي انگيزه هاي سالم . مشكل بشر يا در نداشتن انديشه صائب است ، يا در نداشتن انگيزه سالم . جامعه يا گرفتار جهل علمي است كه نمي داند چه بكند ، يا مبتلا به جهالت عملي است كه در عين حال كه مي داند بايد چه بكند ، گرفتار شهوت و غضب است ؛ خود خواهي است ، خود پرستي است ، هوا مداري است و مانند آن .
اينكه در قرآن كريم فرمود : انبياء آمدند تا معلّم كتاب و حكمت باشند از يك سو ، و تزكيه كننده نفوس باشند از سوي ديگر ؛ براي آن است كه بشر با آن شئون علمي اش به انديشه هاي خوب مي رسد و مطالب را خوب درك مي كند، و با آن شئون عقل عملي اش، به انگيزه مي رسد .
قلمرو فعاليت هاي ( انديشه ) و ( انگيزه ) در حوزه جان انسان
گاهي انسان چيزي را نمي داند ، نظير جاهلاني كه درس نخوانده اند و در اثر درس نخواندن مبتلا به مفاسد اخلاقي اند . گاهي انسان چيزي را مي داند ، ولي گرفتار فقدان عقل عملي است ؛ مثل عالمان بي تقوا . عالم بي تقوا مشكل انديشه اي ندارد ؛ او مبتلا به فقدان انگيزه است . ما همانطوري كه در بيرون ، يعني در سطح جسممان با بعضي از قوا درك مي كنيم ، با بعضي از قوا كار مي كنيم وبخش ادراكي مان جداي از بخش تحريكي ماست ، با چشم و گوش چيز مي فهميم ، با دست و پا كار مي كنيم ؛ در درون ما هم همين دو شأن هست. ما با بخشي از شئون، چيز مي فهميم و با بخشي از شئون، تصميم مي گيريم . تصميم گيري و عزم، بر عهده بخشي از شئون درون ماست ، و انديشه و جزم به عهده بخش ديگر است .
پيامدهاي ضعف قواي انديشه و انگيزه براي انسان
مطلب ديگر آن است كه : همانطوري كه ما در سطح بيرون ، يعني در فضاي جسم، گاهي داراي چشم و گوش سالم هستيم ، ولي دست و پاي ما فلج است ؛ يا گاهي داراي دست و پاي سالميم ، ولي چشم و گوش ما سالم نيست ؛ گاهي هر دو قسم سالم است ، گاهي هر دو قسم مريض ؛ در درون ما هم همين 4 قسم هست . اگر در بيرون بعضي ها چشم و گوش شان سالم است ؛ يعني خوب مي بينند ، خوب مي شنوند ؛ ولي انسان ضعيفي اند ، دست شان ضعيف است ؛ اينها خوب مي فهمند ، امّا نمي توانند ؛ مثل آدم فلج . وقتي مي بيند اينجا خطر است ، يا آتش سوزي شد ؛ مي فهمد آتش سوزي است ، خطر را احساس مي كند ، ولي قدرت رفتن ندارد ؛ همانجا مي سوزد .
يا كسي كه دست و پاي او سالم است ، ولي گرفتار ث قل سامعه است ؛ اين بوق اتومبيل را نمي شنود كه الآن اتومبيل با سرعت دارد مي آيد . چون درك نمي كند ، نمي شنود ؛ قدرت رفتن دارد ، همانجا مي ايستد و تصادف مي كند و مي ميرد . مشكل آن آقا نداشتن نيروي ( تحريك ) است ، مشكل اين آقا نداشتن نيروي ( ادراك ).
در فضاي درون ما هم همين طور است ؛ گاهي يك كسي نمي داند چه بد است ، چه خوب است ؛ چه گفته دين است ، چه گفته دين نيست ؛ چه چيزگفته خداست ، چه گفته خدا نيست ؛ و تن به هر كاري مي دهد . اين مثل آدم كري است كه قدرت رفتن دارد ، امّا نمي شنود . صداي انبياء را نمي شنود ، صداي اولياء را نمي شنود . امابعضي هاكاملاً صدا را مي شنوند ، كاملاً مي بينند ، امّا فلجند ؛ قدرت رفتن ندارند ! اينها عالمان بي تقوايند . عالم بي تقوا مشكل علمي ندارد . اينكه مي بينيد دستش در موقع گناه نمي لرزد ؛ جائي كه نبايد امضاء بكند ، امضاء مي كند ؛ پولي كه نبايد بگيرد ، مي گيرد ؛ جائي كه نبايد برود ، مي رود ؛ اين معلوم مي شود از نظر دستگاه عزم ؛فلج است . عالم بي تقوا اين است !
هدف شيطان در جنگ با انسان ؛ غارت «دين » و « آبرو »
اينها درد مشترك ماست . قرآن كريم به هر دو بخش پاسخ مي دهد ؛ يعني هم ما را عالم مي كند ، هم ما را عاقل مي كند . به ما مي گويد چه بد است ، چه خوب است ؛ بعد به ما مي گويد : چه جور تصميم بگير كه آبرويت نرود .
به ما مي گويد : شما يك دشمني داريد كه با مال و جانتان كار ندارد ، با سرزمينتان كار ندارد ؛ و آن اهرمن و شيطان است . آن دشمن ،نظير دشمن بيروني نيست كه براي بدست آوردن نفت و گاز بجنگد ، يا براي زمين و ثروت بجنگد ! آن فقط دو چيز مي خواهد از شما ؛ يكي ( دين ) و يكي ( آبرو ) . شيطان كه با مال آدم كار ندارد ، شيطان كه با جان آدم كار ندارد ؛ او اسير مي خواهد ، نه كشته ! در جنگ هاي بيروني مثل اين ددمنشان اسرائيل ، انگليس ، آمريكا ؛ اينها مي كوشند تا به نفت و گاز برسند .
امّا شيطان اينها را نمي خواهد! شيطان دين مي خواهد و آبرو . اوّل انسان را مسلوب اليمان مي كند ، بعد مسلوب الحيثيّه مي كند . چون ممكن است كسي معاذ الله كافر شده باشد ، دينش را از دست بدهد ؛ ولي بالأخره در جامعه خودش ولو حالا كافر ، يك زندگي آبرومندانه دارد ؛ شيطان آن را هم به غارت مي برد . آنوقت يك انسان مسلوب الحيثيّه در زباله است ! يك آدم بي آبرو چه حيثيّتي دارد ؟!
لزوم ايستادگي انسان مؤمن در برابر دشمنان ( بيروني ) و ( دروني )
پس اين پيام قرآن كريم است كه : بدانيد دشمني داريد . آن آياتي كه مربوط به جهاد و مبارزه و حفظ وطن است ،در قرآن كريم ؛ فراوان است. امّا آن بخشي كه مربوط به اصلاح خود ماست ؛ به ما گفته شد : شما يك دشمني داريد كه كاري با مالتان ندارد ! او شما را مي خواهد اسير بگيرد ، نه بكشد ؛ چون با شما كار دارد . مي خواهد شما بنده او بشويد . زماني او شما را برده مي كند كه شما را زنده بگيرد . وقتي زنده گرفت ؛ اوّل ايمانتان را از بين مي برد ، بعد حيثيّت تان را ، بعد سواري مي گيردازشما.
در سوره مباركه اسراء فرمود: شيطان صريحاً اعلام كرده كه : اين كسي كه تو او را بر من گرامي داشتي ؛ لاحتن كنّ ذر يّته (1)، من آنها را ا حتناك مي كنم.يعني اينهارا در اختيار مي گيرم. شما در سواركاري و مسابقه هاي اسب سواري ديديد؛ حنك اسب ، افزار اسب ؛ حنك و تحت حنك اين اسب در اختيار سواركار است .
ضرورت هوشياري در برابر دشمني هاي پايدار شيطان
اين كه در روزنامه ها مي خوانيد ؛ طشت يك كسي از بام افتاد ، به زندان رفت ؛ حالا يا دادگاه ويژه ، يا در اوين ؛ فلان جا رشوه اي گرفته ، فلان جا رسوائي مالي به بار آورده ، همين است! و سن جواني ، بهترين دوران است كه آدم به اين شيطان سواري ندهد . آدم وقتي بداند چه دشمني در كمين اوست ، به او سواري نمي دهد! ممكن است يك زندگي ساده اي داشته باشد ، ولي با شرافت دارد ! ما همين را مي خواهيم .
پايداري اوصاف خوب و بد انسان ، حتي پس از مرگ
وقتي انسان از اينجا سفر مي كند ، حالا بعد از 80 سال يا 100 سال. قرآن مي فرمايد : انسان كه مي ميرد ، مثل يك درخت نيست كه خشك بشود !! او يك مرغ باغ ملكوت است ؛ اين قفس مي شكند ، اين مرغ پر مي كشد . اين همه انديشه ها ، اين همه شهود ،اين همه علوم ؛ اينها كه مردني نيست ! اگر علوم و افكار و آراء و صفات مردني نيست ، جان هم مردني نيست ؛ چون اينها وصف جان است و به جان ما متّكي است .
پس اگر انديشه نمي ميرد ، انديشور هم نمي ميرد ؛ اگر انگيزه نمي ميرد ، صاحب انگيزه هم نمي ميرد ! حالا اگر كسي با تقوا بود ، مگر تقوا مي پوسد ؟! متّقي هم نمي پوسد .آن كسي كه عادل بود ، مگر عدل مي پوسد ؟! يا خداي ناكرده اگر ظالم بود ، مگر ظلم مي پوسد ؟! ظلم يك وصف نفساني پايدار است و با ظالم هست . بنابراين ما يك مرغ ملكوتي هستيم كه چند روزي قفسي ساخته اند از بدنم . وقتي كه مي ميريم ، اين قفس مي شكند و ما به جهان خودمان پرواز مي كنيم تا دوباره ذات أقدس له ما را به حالت اوّليه برگرداند . پس ما هستيم كه هستيم كه هستيم!! ولذا بايد يك زاد و توشه تهيه كرد .
فرمود : اين دشمن درون با شما اين دو تا كار را مي كند : اوّلاً نمي گذارد (عالم ) بشويد ؛ بعد هم اگرعالم شديد ، نمي گذارد ( عاقل ) بشويد ! اگر مسلوب اليمان كرد ، مسلوب الحيثيّه كرد ؛ ديگر كاري با شما ندارد ! اين است كه به ما مرتب دستور دادند در دوران جواني ، شب و روز خودتان را كنترل و محاسبه بكنيد ؛ ببينيد سر جايتان هستيد يا نيستيد !
سخنراني آيت الله جوادي آملي (دام ظلّه العالي) در جلسه درس اخلاق در ديدار با دانشجويان دانشكده علوم پزشكي ، دانشكده علوم قرآني ، دانش آموزان ، طلاب و اقشار مختلف مردم ـ قم ؛ 4 / 2 / 1382
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) اسراء / 62
خوان حكمت روزهاي دوشنبه وپنج شنبه منتشر مي شود

 



هاشمي رفسنجاني: مطبوعات امكان نقد مسائل را در فضاي رسانه اي فراهم كنند

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام از مطبوعات و رسانه ملي به عنوان ركن چهارم دموكراسي خواست كه امكان نقد مسائل را در فضاي رسانه اي فراهم كنند.
هاشمي رفسنجاني در ديدار جمعي از نمايندگان ادوار غرب كشور با اشاره به اين كه هريك از نمايندگان ادواري حداقل يك دوره در بخش قانونگذاري كشور حضور داشته اند و از دلسوزان نظام مي باشند استفاده از تجربيات ارزشمند آنان در بخش هاي اجرايي و مشاوره اي كشور را ضروري دانست.
وي مسائل مطروحه از سوي نمايندگان دوره هاي مختلف مردم غرب كشور در مجلس شوراي اسلامي را دلسوزانه و از موضع اطلاع و ارتباط با اقشار مختلف مردم دانست و گفت: بايد گفت وگو را در داخل كشور براي تفاهم در عرصه هاي بين المللي دنبال كنيم و فضاي سياسي و اجتماعي را آگاهانه بسوي همدلي و همكاري سازنده هدايت نماييم و از اقدامات كينه زا و تفرقه آميز نجات دهيم. مطبوعات بويژه رسانه ملي نيز به عنوان ركن چهارم دموكراسي امكان نقد مسائل را در فضاي رسانه اي كشور فراهم كنند.
در ابتداي اين ديدار هريك از نمايندگان ادوار استان هاي لرستان، ايلام، كردستان، همدان و كرمانشاه مسائل و مشكلات مطروحه و مطالبات مردم حوزه خود را به اطلاع رسانده و از هاشمي رفسنجاني تقاضاي كاهش نگراني مردم از مسائل اجتماعي و اقتصادي بوجود آمده در منطقه را داشتند.

 



انتصاب ديپلمات مرتبط با بنياد سوروس به عنوان مسئول ميز ايران در كاخ سفيد

سرويس سياسي-
مقامات وزارت امور خارجه آمريكا در حالي «جان ليمبرت»را به عنوان مسئول ميز ايران در اداره كل خاورميانه اي اين وزارتخانه منصوب كردند كه وي ارتباط نزديكي با بنياد آمريكايي سوروس دارد و از حاميان تئوري براندازي نرم در ايران است.
جان ليمبرت، مقام سابق سفارت آمريكا در تهران كه سي سال قبل گروگان گرفته شده بود، اين هفته در مقام مسئول ارشد ميز ايران در وزارت خارجه آغاز به كار كرد.
وي جايگزين «دنيس راس» شد كه چندي پيش به عنوان عضو شوراي امنيت ملي آمريكا مشغول به كار شده است.
راس كه به شوراي امنيت ملي آمريكا منتقل شد. در سطحي بالاتر امور ايران را پي گيري خواهد كرد.
ليمبرت كه فارسي را روان صحبت مي كند، پس از 33 سال فعاليت در وزارت خارجه آمريكا در سال 2006 بازنشسته شده است. وي همچنين از سال 2006 به بعد در آكادمي نيروي دريايي آمريكا مشغول تدريس شده است و در سال جاري كتابي با عنوان «مذاكره با تهران: كشتي گرفتن با ارواح تاريخ» از طريق يك موسسه وابسته به كنگره آمريكا منتشر كرد.
پايگاه اينترنتي پاليتيكو در گزارشي در اين باره، آورده است، از اوايل تيرماه كه دنيس راس مشاور ويژه هيلاري كلينتون وزير خارجه آمريكا در امور ايران و مسائل خليج فارس به شوراي امنيت ملي منتقل شد تا دستيار ويژه اوباما در مورد ايران و راهبرد خاورميانه شود، وزارت خارجه آمريكا فاقد مسئول ميز ايران بود. منابع وزارت خارجه آمريكا گفتند كه ليمبرت به جفري فلتمن معاون وزير خارجه در امور خاور نزديك گزارش مي دهد و در مذاكرات با ايران نيز نقشي فعال در كنار بيل برنز معاون وزير خارجه در امور سياسي به عهده مي گيرد. ليمبرت كه داراي درجه دكتراي تاريخ و مطالعات خاورميانه از دانشگاه هاروارد است،در دهه 1960 بصورت داوطلب سپاه صلح در شيراز فعاليت كرده است.
«پايگاه آمريكايي تينكر» نيز در گزارشي با اشاره به انتصاب جان ليمبرت به عنوان مسئول ارشد ميز ايران در وزارت خارجه آمريكا از ارتباط نزديك وي با «شوراي ملي ايران و آمريكا» خبر داد.
براساس اين گزارش، مسئول جديد امور ايران در كاخ سفيد از اعضاي شوراي روابط ايران و آمريكا است و اين شورا به عنوان لابي ايران در واشنگتن محسوب مي شود.
اين پايگاه خبري در ادامه اين پرسش را مطرح كرد كه آيا بايد از انتصاب ليمبرت نگران بود؟ و در پاسخ نوشت: بله زيرا جان ليمبرت يك ميانجي بي طرف نيست وي در بخش مشورتي شوراي ملي ايران و آمريكا فعاليت كرده است. تينكر در ادامه اين سوال را مطرح كرد كه شوراي ملي ايران وآمريكا چيست و در پاسخ نوشت بسياري بر اين باور هستند كه اين شورا لابي رژيم ايران در آمريكا است اين شورا مخالف تحريم ايران است هر مساله جنجال برانگيزي را در ايران كم اهميت جلوه مي دهد و بر لزوم صبر و تحمل درباره برنامه هسته اي ايران تاكيد مي كند.
البته اين گزارش در ادامه اذعان مي كند كه شوراي ملي ايران و آمريكا از موسسه آمريكايي «جورج سوروس» كمك هاي مالي دريافت مي كند.
اين موسسه از طراحان و حاميان اصلي پروژه براندازي نرم در كشورها از جمله ايران است.
همچنين شوراي ملي ايران و آمريكا وابسته به لابي صهيونيستي جي استريت است.
جي استريت لابي جديد يهودي در آمريكا و در مقابل لابي قدرتمند و با نفوذ آيپاك است كه خود را نماينده يهوديان ساكن آمريكا مي داند و تاثيرزيادي در تعيين سياست هاي خارجي آمريكا و خصوصاً خاورميانه دارد.

 



هاآرتص : برنامه هسته اي ايران اولويت اول اوباما نيست

يك روزنامه صهيونيستي با اشاره به مذاكرات اخير ميان ايران و غرب اعلام كرد كه موضوع هسته اي ايران ديگر در ميان اولويت هاي اول دولت آمريكا قرار ندارد.
روزنامه صهيونيستي هاآرتص دراين باره نوشت: اولويت هاي دولت باراك اوباما متفاوت است. وي علاوه بر تصميم گيري مهم درباره آينده جنگ در افغانستان با مسائل داخلي و كاهش محبوبيت در درون جامعه آمريكا روبروست.
به نوشته اين روزنامه، موضوع هسته اي ايران در اولويت هاي بعدي اوباما قرار دارد و در شرايط كنوني بايد انتظار گفت وگوهاي بيشتري ميان ايران و گروه 1+5 داشته باشيم.
لحن تهديدآميز روسيه
«ديميتري مدودف» رئيس جمهور روسيه مدعي شد: اگر مقامات ايران موضع نه چندان سازنده اي اتخاذ كنند آنگاه در حرف هر چيزي ممكن خواهد بود.رئيس جمهور روسيه همچنين گفته است ما نمي خواهيم كار به اعمال تحريم براساس قوانين بين المللي ختم شود زيرا مسير تحريم ها در كل يك مسير پيچيده و خطرناك است اما اگر هيچ پيشرفتي حاصل نشود هيچكس نمي تواند اين سناريو را منتفي بداند.
مولن: ايران هسته اي
تهديدي براي اسرائيل است
رئيس ستاد مشترك ارتش آمريكا مدعي شد كه يك ايران هسته اي تهديدي بالفعل براي اسرائيل است و اگر تلاشهاي ديپلماتيك واشنگتن براي ممانعت ايران از دستيابي به سلاح هسته اي به شكست انجامد؛ نيروي هوايي و دريايي آمريكا مي تواند وارد عمل شود.
به نقل از روزنامه صهيونيستي هاآرتص مولن هفته گذشته در كنفرانسي در باشگاه مطبوعات ملي آمريكا در واشنگتن گفت كه با مشاوره هاي درازمدتي كه با همتاي اسرائيلي خود «گابي اشكنازي» داشته به اين نتيجه رسيده كه يك ايران هسته اي تهديدي موجود و بالفعل براي اسرائيل است.
وي افزود: بدون ترديد احساس اسرائيل هم همين است و به همين دليل اين مسئله اصلي ترين اولويت موضوعات در دستور كار آن است.
برپايه اين گزارش،مولن با اشاره به اختلاف آمريكا و اسرائيل بر سر نحوه تعامل با موضوع هسته اي ايران گفت: به نظر مي رسد برنامه هسته اي ايران اولويت اول براي اسرائيل است و مطمئناً براي ما نيز اولويتي حائز اهميت در نظر گرفته مي شود. وي گفت كه از ديدگاه «باراك اوباما» رئيس جمهور آمريكا هدف اين است كه اطمينان حاصل شود ايران سلاح اتمي ندارد.
رئيس ستاد مشترك ارتش آمريكا در ادامه سخنانش مدعي شد: يك ايران هسته اي ثبات را در منطقه اي كه از قبل نيز متزلزل بوده به خطر خواهد افكند البته بايد توجه داشت كه حمله نظامي به ايران و نبرد با اين كشور هم به نوبه خود به نحوي غيرقابل باور ثبات را در منطقه به هم خواهد ريخت.

 



عبدالقدير خان: ايران نبايد اورانيوم غني شده خود را به خارج ارسال كند

پدر علم هسته اي پاكستان با اشاره به طرح پيشنهادي غرب درباره تامين سوخت هسته اي مورد نياز راكتور تحقيقاتي تهران تاكيد كرد كه خروج اورانيوم غني شده به خارج از كشور به صلاح ايران نيست.
«عبدالقدير خان» در گفت وگو با ايرنا در اين باره گفت: جمهوري اسلامي كشوري مستقل و قدرتمند است كه به طور قطع تصميمي مي گيرد كه منافعش را تامين كند.
وي در عين حال افزود: در اينكه غرب به طور دايم عليه منافع ايران توطئه مي كند، شكي وجود ندارد.
دانشمند 73 ساله پاكستان تصريح كرد: خروج اورانيوم غني شده ايران به طور قطع توانايي هاي اين كشور را كاهش خواهد داد و بايد با دقت بيشتري مقام هاي تهران تصميم گيري كنند. وي در ادامه اين گفت وگو افزود: تبليغات غرب به دليل جلوگيري از توانمند شدن ايران انجام مي شود اما به دليل بومي بودن فناوري هسته اي اين كشور، توقف آن بسيار براي آمريكا و متحدانش سخت و گران تمام مي شود.
عبدالقدير خان با بيان اينكه رفتار غرب در مقابل برنامه هسته اي ايران دوگانه است، تصريح كرد: چگونه است كه اگر ايران به طراحي و ساخت موشك هاي دوربرد اقدام كند، كار خطرناك و ضد امنيت جهاني انجام داده است اما همين كار اگر از سوي اسراييل انجام شود، حق اين رژيم است و از آن حمايت مي شود. وي اظهار داشت: واقعيت اين است كه غرب از توانمند شدن كشورهاي اسلامي هراس دارد و از هر ابزاري براي جلوگيري از تحقق اين مهم استفاده مي كند. وي با انتقاد از برخي كشورهاي اسلامي گفت: برخي دولت هاي اسلامي در مقابل كشورهاي غربي رفتاري ضعيف دارند و تلاش مي كنند نظرات آنها را جلب كرده تا در توسعه آنها را همراهي كنند اما دچار اشتباه مي شوند و به طور كامل خود را به منويات كشورهاي بزرگ تسليم مي كنند.

 



جلالي: معاوضه سوخت بايد در خاك ايران انجام شود

عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس تاكيد كرد كه هرگونه معاوضه يا مبادله سوخت هسته اي با غرب بايد در داخل خاك ايران انجام شود.
«كاظم جلالي» در گفت وگو با ايرنا در خصوص بحث خريد سوخت هسته اي، تصريح كرد: براي راكتور تهران يا بايد سوخت را خريد كه طبق قوانين بين المللي كشورهاي داراي سوخت موظف به تامين آن هستند يا جمهوري اسلامي گزينه دوم را انتخاب مي كند.
وي در ادامه درباره گزينه دوم براي تهيه سوخت اظهار داشت: اگر بنابر معاوضه يا مبادله باشد بايد در حداقل ممكن با تعيين هاي لازم و در داخل ايران انجام شود.«علاء الدين بروجردي» رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس نيز در گفت وگو با شبكه تلويزيوني المنار لبنان تاكيد كرد: نحوه تعامل غرب با ايران در رابطه با برنامه هسته اي غيرمنطقي است.
وي با اشاره به بحران عدم اعتماد بين ايران و غرب براساس تجربه هاي گذشته، تصريح كرد: با اين وجود ايران ترجيح مي دهد اورانيوم غني سازي شده را به طور مستقيم از كشورهايي كه آن را به ايران مي فروشند، خريداري كند.

 



امير قويدل كارگردان سينماي انقلاب درگذشت

سرويس ادب و هنر-
امير قويدل كارگردان سينما و تلويزيون ديروز و در سن 62 سالگي در اثر عارضه ريوي از دنيا رفت.
به گزارش خبرنگار كيهان، وي از جمله معدود كارگرداناني است كه در كارنامه اش فيلم هايي با مضمون انقلاب اسلامي و جنايات سران آمريكايي رژيم منفور شاهنشاهي پهلوي را دارد. از جمله فيلم هاي وي با موضوع انقلاب مي توان به «خون بارش»،«برنج خونين»، «ميرزاكوچك خان»، «سردار جنگل» و «ترن» اشاره كرد.
امير قويدل متولد 1326 مشهد و داراي تحصيلات فوق ديپلم تئاتر بود.
وي فعاليت سينمايي را با فيلم «مرگ در باران» ساخته ساموئل خاچيكيان به عنوان دستياري كارگردان آغاز كرد.
«رخساره»، «بندر مه آلود»، «گالان»، «دل نمك» و «بار هستي» (هنوز به نمايش درنيامده است) از ديگر فيلم هاي سينمايي وي است.
قويدل همچنين مجموعه هاي «دايره ترديد» و «فوق سري» را براي سيما ساخته است.
روزنامه كيهان درگذشت اين هنرمند را تسليت مي گويد.

 



خزايي: شوراي امنيت با بحران هويت و اعتبار در نزد مردم دنيا روبروست

سفير ايران در سازمان ملل تاكيد كرد كه شوراي امنيت با بحران هويت، اعتبار و تاثيرگذاري در نزد مردم دنيا روبروست.
محمد خزايي سفير و نماينده دايم ايران در سازمان ملل با اشاره به اظهارات برخي كشورها مبني بر اينكه «اگر نهادهاي ذيربط بين المللي در اجراي توصيه هاي گزارش گلدستون اقدام كنند، روند صلح در خاورميانه به خطر مي افتد» خاطرنشان كرد: اينكه گفته مي شود پيگيري گزارش گلدستون روند صلح را به خطر مي اندازد سخن درستي نيست. اولا سابقه 60 ساله نشان داده كه طرف متجاوز و اشغالگر (اسرائيل) متعهد به رفع اشغال و تجاوز و اجراي صلح و پذيرفتن مقررات بين المللي نيست.
خزايي در گفت وگو با ايسنا، تصريح كرد: گزارش گلدستون اعتراف به گوشه اي از جنايات انجام شده است كه پيگيري آن مي تواند در شفاف سازي وضعيت تا حدود زيادي موثر افتد و راه احقاق حقوق مردم فلسطين را روشن تر كند.
سفير ايران در سازمان ملل درباره نقش سازمان ملل در رسيدگي به گزارش گلدستون و تاثير آن در منطقه و به ويژه در فلسطين و غزه گفت: اگر سازمان ملل و ارگان هاي ذيربط حتي در همين حد گزارش اقدامي جدي و قاطع انجام دهند مي تواند در روشن شدن قضايا و معرفي متجاوز تاثير بگذارد اما ترديد دارم كه مجموعه سازمان ملل بتواند آن گونه كه لازم است اقدامي جدي انجام دهد يا اين كه اسرائيل به قطعنامه هاي آن اهميتي دهد. تاكنون بيش از 40 قطعنامه در محكوميت اسرائيل صادر شده است اما هيچ يك به اجرا در نيامده است. البته اگر سازمان ملل بتواند متجاوز را مجازات كند بي تاثير نخواهد بود.
خزايي تاكيد كرد: يكي از بحرانهايي كه سازمان ملل و شوراي امنيت به ويژه با آن روبرو است، بحران هويت، اعتبار و تاثيرگذاري در نزد مردم دنيا است. اگر سازمان ملل بتواند جلوي اين تجاوزات را بگيرد و حقوق مردم مظلوم فلسطين و غزه را احيا كند، قطعا بر روي اعتبار اين سازمان موثر خواهد بود.
وي گفت: شوراي امنيت بايد براساس درخواست شوراي حقوق بشر و همچنين مجمع عمومي نسبت به محكوميت رژيم صهيونيستي و اقدامات تنبيهي وارد عمل شود.

 



معاون رئيس جمهور خبر داد 3000 نخبه در سال وام خريد مسكن دريافت مي كنند

معاون رئيس جمهور از تحقق وعده رئيس جمهور مبني بر پرداخت وام خريد مسكن به 3000 نخبه در كشور خبر داد.
نسرين سلطانخواه معاون علمي و فناوري رئيس جمهور عصر شنبه در حاشيه بازديد از نمايشگاه فناوري نانو در جمع خبرنگاران با اعلام اين خبر تصريح كرد: احمدي نژاد در اولين جلسه هيئت دولت بعد از برگزاري همايش نخبگان به دفاع از اين وعده خود پرداخت و مقرر شد كه وام ساخت مسكن نخبگان به وام خريد مسكن تبديل شود و بانك مركزي هم به بانك هاي عامل ابلاغ كند.
رئيس بنياد ملي نخبگان با تاكيد بر اينكه تعداد نخبگاني كه اين وام را دريافت مي كنند سه هزار نفر در طي سه سال است، اظهار داشت: تعداد نخبگان معرفي شده تغييري نكرده و تنها نوع وام تغيير كرده است.
وي در خصوص نانو فناوري گفت: نانو در بسياري از رشته ها چون پزشكي، نساجي، نفت و ساير حوزه ها كاربرد دارد و روز به روز به بهتر شدن ساير علوم كمك مي كند.
وي با اشاره به ستادهاي فناوري راهبردي كه در زيرمجموعه اين معاونت تشكيل شده است، اظهار داشت: نشستي با حضور يك هزار تن از متخصصان و كارشناسان فناوري در 28 آبان ماه برگزار مي شود كه در اين نشست به ارزيابي عملكرد ستادهاي فناوري پرداخته مي شود.
سلطانخواه در اين گفت وگو از تدوين سند راهبردي ستادهاي فناوري در اين نشست هم خبر داد و ادامه داد: در اين نشست اسناد راهبردي ستادهاي فناوري تدوين و در مواردي كه لازم باشد به روزرساني مي شود.
رئيس بنياد ملي نخبگان به تشكيل خانه نخبگان اشاره كرد و در اين باره گفت: قرار بود اين مكان در «دارلفنون» ايجاد شود ولي با وزارت آموزش و پرورش به توافق نرسيديم از اين رو مكان هاي ديگري را به عنوان جايگزين در دست بررسي داريم.
معاون علمي رئيس جمهور درباره قانون اختصاص يك درصد از درآمد عملياتي شركت ها، موسسات و بانك هاي دولتي به بخش پژوهش هم گفت: ما در ماه آينده نشستي را درباره اين موضوع خواهيم داشت چرا كه فكر مي كنيم اين بحث نياز به اطلاع رساني و فضاسازي بيشتري دارد.
وي توضيح داد: در اين نشست گزارش عملكرد يك درصد در سال گذشته ارائه مي شود تا قانون يك درصد در بودجه سال 89 جايگاه مستحكم تري پيدا كند.
سلطانخواه به بيان حمايت هاي اين معاونت از دانشجويان پسا دكترا پرداخت و ادامه داد: دانشجويان پسا دكترا اگر بتوانند در مراكزي كه دانشجو مي پذيرد فعال شوند از حمايت هاي معاونت علمي برخوردار خواهند شد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14