(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 18 آبان 1388- شماره 19507
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
رهبر انقلاب، ضرغامي را براي 5 سال ديگر ابقاء كردند
سيد حميد روحاني: نمي توان با آمريكا همسو بود و ادعاي پيروي از خط امام داشت
رئيس و دبير هيئت منصفه دادگاه مطبوعات مشخص شدند
رئيس سازمان ثبت احوال كشور خبر داد آغاز صدور كارت هوشمند ملي از قم
كار ساخت بزرگترين شهرك ريلي كشور در اردستان آغاز شد
مدير كل تعاون استان خبر داد اشباع بازار زنجان با چاقوهاي چيني
مخالفت سرپرست مركز مناطق آزاد با احداث پالايشگاه در منطقه آزاد ارس
اخبار ادبي و هنري
وزير كشور بخشي از اختيارات خود را به استانداران تفويض كرد
نماينده مردم اصفهان در مجلس: وزارت خارجه بايد فشار بيشتري به مقامات پاكستاني وارد كند
وزير راه و ترابري:سالانه بايد 1200كيلومتر خطوط ريلي در كشور احداث شود



رهبر انقلاب، ضرغامي را براي 5 سال ديگر ابقاء كردند

رهبر معظم انقلاب اسلامي حكم انتصاب مجدد عزت الله ضرغامي در سازمان صدا و سيما را صادر كرده و يادآور شدند: انتظار دارد تحول در اولين سال مسئوليت جنابعالي مشاهده شود.
حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي، در حكمي ضمن تمديد دوره رياست سيدعزت الله ضرغامي در سازمان صدا و سيما تأكيد كردند: بايد با استفاده از برجستگي ها و نقاط قوت كنوني صدا و سيما، و همت براي نقص زدايي، اين رسانه فرهنگ ساز به تراز رسانه اي برسد كه دين و اخلاق و اميد و آگاهي بارزترين نمود آن باشد. متن حكم مقام معظم رهبري به اين شرح است:
بسم الله الرحمن الرحيم
جناب آقاي مهندس عزت الله ضرغامي
با پايان گرفتن دوره رياست پنجساله جنابعالي بر سازمان صدا و سيما، با قدرداني از تلاش هاي طاقت فرسائي كه در مديريت اين رسانه گسترده و فراگير به كار برده و خدماتي كه شما و همكارانتان در زمينه هاي گوناگون به انجام رسانيده ايد، براي دوره اي ديگر شما را به ادامه اين كار سنگين و حساس مي گمارم.
برجستگيها و نقاط قوت كنوني صدا و سيما در كنار كمبودها و نقاط ضعف آن بايد پيوسته در برابر چشم جنابعالي و ديگر مديران آن سازمان و در معرض ملاحظه و مقايسه قرار گيرد و همت بر روند نقص زدائي، به هيچ رو كاهش و سستي نيابد.
سفارش اساسي اينجانب نزديك كردن و رساندن اين رسانه فرهنگ ساز، به تراز رسانه اي است كه دين و اخلاق و اميد و آگاهي، بارزترين نمود آن باشد و رفتار اجتماعي مخاطبان و نيز نهاد حساس و مهمي چون خانواده براساس آن شكل گيرد و هنر و شيوه هاي گوناگون حرفه اي و آزموده شده يا نوپديد، يكسره در خدمت رشد اين شاخص ها درآيد. از تجربه هاي موفق يا ناموفق دوره پنجساله بايد براي رساندن اين رسانه به اين كيفيت برتر سود ببريد و با زمانبندي برنامه ها و تعيين شاخص هاي قابل اندازه گيري، حركت مجموعه را تكميل يا تصحيح نمائيد. انتظار دارد نشانه هاي اين تحول در اولين سال مسئوليت جنابعالي مشاهده شود. توفيق شما را از خداوند متعال خواستارم.
سيدعلي خامنه اي
16 آبان 1388

 



سيد حميد روحاني: نمي توان با آمريكا همسو بود و ادعاي پيروي از خط امام داشت

مورخ برجسته معاصر شناخت خط امام (ره) را با توجه به توطئه هاي دشمن ضروري دانست و تصريح كرد كه آيا امكان دارد كسي در خط امام(ره) باشد و منافقان و صهيونيست ها او را تأييد كنند.
حجت الاسلام والمسلمين سيدحميد روحاني كه در جلسه هم انديشي استادان بسيجي دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي خوزستان در اهواز سخن مي گفت، اظهار داشت: زماني كه امام(ره) در نجف بودند بارها به ايشان توهين شد ولي ايشان مي گفت ديگر مجالي براي دفاع از خود نيست، اگر هم مجالي باشد بايد از اسلام دفاع كرد.
رئيس بنياد تاريخ پژوهي ايران معاصر افزود: حال اين سؤال مطرح است كه با توجه به ويژگي هاي شخصيتي امام خميني(ره) آيا كساني كه در ماه هاي اخير جار و جنجال راه انداخته اند، مي توانند پيرو خط امام(ره) باشند؟
روحاني اظهار كرد: مگر امام خميني(ره) و حضرت علي(ع) بارها در طول تاريخ براي حفظ وحدت مسلمانان از حق خود نگذشتند و خانه نشين نشدند؟ اگر اين افراد پيروان واقعي خط امام(ره) بودند خانه نشين مي شدند تا وحدت مسلمانان حفظ شود. اين مورخ انقلاب گفت: شهوت، قدرت طلبي و مقام نمي گذارد برخي افراد خانه نشين شوند و تنها علي(ع) مي تواند براي حفظ وحدت مسلمانان خانه نشين شود.
وي افزود: اگر اين افراد دچار خودبيني و منيت نبودند، به توصيه مقام معظم رهبري مبني بر پيگيري قانوني شكايت خود عمل مي كردند، ولي شاهد بوديم كه به حرف رهبر نيز توجه نكردند. روحاني ادامه داد: افرادي كه ادعا مي كنند پيرو خط امام(ره) هستند، بدانند خط امام(ره) حفظ سلامت و پيروي از ولايت است. وي گفت: پيروان خط امام(ره) هيچگاه با دشمن هم زبان نمي شوند. حال چه شده كه امروز سران استكبار و صهيونيست ها طرفدار خط امام(ره) شده اند؟ آيا امكان دارد كسي در خط امام(ره) باشد و منافقان و صهيونيست ها او را تأييد كنند.
روحاني افزود: برخي افرادي كه امروز در درگيري هاي خياباني به ميدان مي آيند، رفاه طلبان بي دردي هستند كه پس از پيروزي انقلاب نيز به جمهوري اسلامي رأي نداده اند.
رئيس بنياد تاريخ پژوهي ايران معاصر اظهار كرد: آمريكا براي مقابله با اسلام بودجه هاي هنگفت تصويب مي كند و وارد جنگ به صورت خط موازي مي شود. آن گاه برخي افراد شعار مرگ به روسيه و چين سر مي دهند. نمي گويم روسيه و چين دوست ما هستند، ولي دشمن اصلي ما آمريكاست.
وي در پاسخ به پرسش يكي از حاضران درباره بيت امام(ره) گفت: چه كسي گفته بيت امام(ره) از خط امام(ره) جدا شده است؟ برخي سعي دارند با جوسازي بيت امام خميني(ره) را خراب كنند. اين موضوع به تأمل نياز دارد و نبايد هر چه را مي شنويم باور كنيم.
قرآن بر سر نيزه كردن
با روش خط موازي
اين مورخ برجسته كشورمان در بخشي ديگر از سخنانش گفت: طاغوتيان و شيطان هاي به ظاهر انسان، در طول تاريخ با استفاده از زور يا زر تلاش كرده اند اسلام را به خطر بيندازند. وي افزود: روش خط موازي يكي از راه هايي است كه سران استكبار جهاني و زورمداران در طول تاريخ بارها از آن عليه اسلام استفاده كرده اند و امروز هم شاهد استفاده از آن هستيم. روحاني ادامه داد: زماني كه دشمن با استفاده از اسلحه و قدرت نمي تواند ملتي را به انحراف بكشاند، با همان شعار اسلامي و مردمي وارد صحنه مي شود و اين همان روش خط موازي است. وي گفت: در روش خط موازي، سران استكبار با شعاري الهي وارد صحنه مي شوند، ولي چيزي نمي گذرد كه از آن شعار عليه امت اسلامي سوء استفاده مي كنند.رئيس بنياد تاريخ پژوهي ايران معاصر افزود: در طول تاريخ، هر زمان كه زورمداران با استفاده از زور نتوانسته اند مردم را از خدا پرستي دور كنند، به روش خط موازي روي آورده اند و اين همان «قرآن بر سر نيزه كردن» است. وي ادامه داد: صهيونيست ها، نمونه هاي بارز استفاده از روش خط موازي هستند.
رئيس بنياد تاريخ پژوهي ايران معاصر گفت: در سال هاي پس از پيروزي انقلاب، استكبار جهاني و در رأس آن آمريكا با استفاده از روش هايي مانند تحريم اقتصادي، ترور و آدم كشي، بهره گيري از گروهك هاي مزدور تجزيه طلب و كودتاي داخلي سعي در شكست انقلاب داشته است. رئيس سابق مركز اسناد انقلاب اسلامي گفت: بارها در اين سال ها شاهد بوده ايم در كشورهاي مختلف روزنامه هايي توهين آميز عليه ائمه و امام خميني(ره) چاپ و منتشر شده و بارها گفته اند عقايد و انديشه هاي امام خميني(ره) بايد به تاريخ سپرده شود ولي امروز متوجه شده اند كه اين روش ها كارآيي ندارد.
اين مورخ انقلاب با تأكيد بر اين كه با بيداري و هوشياري ملت ايران اين توطئه ها راه به جايي نمي برد، گفت: امروز با توجه به توطئه هاي دشمن، لازم است خط امام(ره) را به درستي بشناسيم تا درباره آن دچار ترديد نشويم.
روحاني افزود: اگر خط امام(ره) به درستي شناسانده نشود، تشخيص حق و باطل در هم مي آميزد.
اين مورخ انقلاب در ادامه درباره ويژگي هاي امام خميني(ره) گفت: دوري از منيت و خودبيني مهمترين ويژگي امام خميني(ره) بود و اگر فردي دچار خودبيني شود، نخواهد توانست ميان منافع شخصي و منافع ملي تفاوت قائل شود.
رئيس بنياد تاريخ پژوهي ايران معاصر گفت: خط الهي با خط نفساني سازگار نيست و افرادي كه دچار خط نفساني هستند، نمي توانند به كشور و دين خدمت كنند.
وي افزود: پيروي از ولايت دومين ويژگي امام(ره) بود و دليل آن كه امام خميني(ره) تا پيش از سال 1341 به طور واضح وارد مبارزات سياسي نمي شدند، پيروي از آيت الله بروجردي بود.
روحاني گفت: سومين ويژگي امام خميني(ره) اين بود كه هيچ گاه با دشمن هم زبان نشد و از سال 41 كه نهضت امام(ره) آغاز شد تا سال 68 هيچ گاه سخني بر زبان جاري نساخت كه منافقان را شاد كند.
وي ادامه داد: همچنين امام خميني(ره) هيچگاه سخني نگفت كه موجب تفرقه در جامعه شود و سخنان او هميشه وحدت آفرين بود و اين چهارمين ويژگي حضرت امام(ره) است.

 



رئيس و دبير هيئت منصفه دادگاه مطبوعات مشخص شدند

در جلسه شورهيئت منصفه جديد دادگاه مطبوعات رئيس و دبير اين هيئت مشخص شدند.
حبيب الله عسگراولادي و علي اكبر كساييان به اتفاق آراي اعضاي هيئت منصفه به عنوان رئيس و دبير هيئت منصفه مطبوعات انتخاب شدند.
اين افراد در دور قبل نيز اين عناوين را به عهده داشتند.







 



رئيس سازمان ثبت احوال كشور خبر داد آغاز صدور كارت هوشمند ملي از قم

رئيس سازمان ثبت احوال كشور گفت: مرحله نخست صدور كارت هوشمند ملي به صورت پايلوت در استان قم اجرا مي شود.
به گزارش خبرگزاري فارس، محمد ناظمي اردكاني در حاشيه گردهمايي مديران ثبت احوال كشور در مشهد اظهار داشت: با توجه به نزديك بودن استان قم به شهر تهران، اين طرح با 13ميليارد تومان اعتبار از آنجا آغاز مي شود.
وي ادامه داد: از قابليت هاي كارت هوشمند ملي مي توان به اطلاعات بيمه درماني، كالابرگ سهام عدالت، حقوق مستمري بگيران، به صفر رسيدن سوءاستفاده هايي مانند جعل اسناد و مدارك اشاره كرد و استفاده از يك شبكه ديتاسنتر براي صرفه جويي مالي در راستاي اهداف دولت الكترونيك را عنوان كرد.
معاون وزير كشور افزود: در ارتباط با مكانيزه كردن داده ها در سازمان اقدامات خوبي صورت گرفته و امروزه شاهد انجام بسياري از فعاليت ها به صورت مجازي و با دقت بيشتر هستيم.
ناظمي اردكاني خاطرنشان كرد: يكي از راهبردهاي سازمان استفاده از تجربيات كشورهاي پيشرفته در زمينه ثبت احوال است تا بتوانيم با توجه به چشم انداز ترسيم شده جايگاه اول را در منطقه پيدا كرده و الگو قرار بگيريم.
وي با بيان اينكه در ارتباط با فعاليت هاي سازماني بايد از توان و ظرفيت بخش خصوصي استفاده كرد، تصريح كرد: با ورود بخش خصوصي كه خود را از طريق درآمدهاي كسب شده اداره مي كند، از حجيم و بزرگ شدن سازمان جلوگيري به عمل مي آيد چرا كه هرچه سازمان محدودتر باشد كنترلش آسانتر است و بخش خصوصي مجبور به نوآوري و كارآفريني مي شود.

 



كار ساخت بزرگترين شهرك ريلي كشور در اردستان آغاز شد

كار ساخت بزرگترين شهرك ريلي كشور، در شهر زواره اردستان آغاز شد.
مديرعامل شركت بين المللي توسعه تجاري مجتمع شركتهاي صنايع ريلي سازمان كوير از اين طرح به عنوان بزرگترين شهرك ريلي خاورميانه نام برد و گفت: اين مجموعه ريلي كه به همت جمعي از كارآفرينان و متخصصان صنايع مختلف ريلي كشور شكل گرفته است، شامل 15 طرح با حجم سرمايه گذاري بيش از 100 هزار ميليارد ريال از منابع داخلي، خارجي و بخش خصوصي احداث مي شود.
به گزارش ايرنا، عباس پاكدين، در آيين شروع بكار اين طرح عظيم اظهار داشت: اين شهرك صنعتي در مرحله نخست خود در زميني به مساحت 40 هكتار و قابل توسعه تا 120 هكتار ايجاد و به بزرگترين بارانداز ريلي كشور تبديل خواهد شد.
وي ظرفيت اين شهرك را در مرحله نخست شامل توليد 2 هزار و 200 واگن باري سبك و سنگين و انواع واگن مسافربري ذكر كرد.
پاكدين با اشاره به اينكه بخش توسعه مهندسي عمراني با كشورهاي اكراين، روسيه، مالزي، روماني، بلژيك، آلمان و ايتاليا رايزنيهايي انجام داده است، اظهار داشت: در مرحله نخست اين طرح براي يك هزار و 300 نفر در بخش واگن سازي و در مراحل بعد تا 50 هزار اشتغال ايجاد خواهد شد.

 



مدير كل تعاون استان خبر داد اشباع بازار زنجان با چاقوهاي چيني

مدير كل تعاون استان زنجان با اشاره به اينكه زنجان شهري است كه صنايع دستي آن با چاقو شناخته مي شود، گفت: بازارهاي شهري كه با چاقو شناخته مي شود مملو از چاقوهاي چيني است.
به گزارش خبرگزاري فارس موسي متوسلين كه در همايش استاني صاحبان هنرهاي سنتي و صنايع دستي با عنوان دست ها و نقش ها سخن مي گفت، بسته بندي صنايع دستي در زنجان را متناسب با توليد ندانست و اظهار داشت: بعضاً مشاهده مي شود كه توليد كنندگان صنايع دستي در زنجان محصولات خود را در لاي روزنامه و يا كارتن هاي سيگار به مشتريان عرضه مي كنند.
وي با بيان اينكه توليد كنندگان ما نمي توانند سليقه مشتري را در داخل بسنجند، تصريح كرد: همين ضعف موجب شده نتوانيم نياز مشتريان خارج از كشور را بدانيم.
مدير كل تعاون استان زنجان ادامه داد: ايران در زمينه محصولات صنايع دستي بالاترين مقام را در جهان دارد اما در زمينه صادرات مقام پنجم را داراست.
وي با ابراز تأسف از اشباع بازارهاي ايران به وسيله محصولات چيني افزود: در شهري كه صنعت آن با چاقو شناخته مي شود، بازارهاي آن مملو از چاقوهاي چيني است.
وي در پايان از مسئولان استاني خواست حمايت خود را از صنايع دستي دريغ نكنند.

 



مخالفت سرپرست مركز مناطق آزاد با احداث پالايشگاه در منطقه آزاد ارس

سرپرست مركز امور مناطق آزاد گفت: با احداث پالايشگاه توسط سرمايه گذار داخلي در منطقه آزاد ارس مخالفيم.
به گزارش خبرگزاري فارس از تبريز حميد بقايي با بيان اين خبر نخستين سياست كاري خود را توسعه سرمايه گذاري در مناطق آزاد اعلام كرد و افزود: حيات منطقه ارس به حضور و وجود سرمايه گذار خارجي است و مناطق آزاد با توجه به ظرفيت ها و تسهيلات قانوني كه دارند بايد به سمت توسعه سرمايه گذاري هاي مستقل يا مشاركتي خارجي گسترده بروند.
وي ادامه داد: متاسفانه در نگاه اكثريت، مناطق آزاد به عنوان منفذ ورودي كالا به كشور فرض مي شوند كه اين نگاه منفي نتيجه بد عمل كردن در دوره هاي گذشته است كه بايد اصلاح شود و رويكرد اين مناطق بايد به سمت توسعه صادرات باشد.
بقايي با اشاره به اينكه در جريان پرونده هاي سوختي جلفا طي دوره هاي گذشته بوده است، اظهار داشت: به دليل مسائل و مشكلاتي كه در اين زمينه در مناطق به وجود آمده است اجازه سرمايه گذاري داخلي در زمينه احداث پالايشگاه هاي نفتي را نمي دهيم.
سرپرست مركز امور مناطق آزاد و ويژه اقتصادي كشور در نخستين سفر خود به مناطق آزاد كشور طي سفري دو روزه به منطقه آزاد ارس از نزديك در جريان عملكرد سازمان مربوطه و مسائل و مشكلات سرمايه گذاري قرار گرفت و چند طرح، پروژه عمراني و سرمايه گذاري را افتتاح و كلنگ زني كرد.
گفتني است منطقه آزاد ارس با برخورداري از اقليم مناسب، منابع غني آب، مراتع و ذخيره گاههاي جنگلي، قابليت هاي توسعه گردشگري در زمينه هاي تاريخي، فرهنگي، طبيعي و ورزشي بين المللي همچنين ظرفيت هاي بالاي رشد و توسعه صنعتي، معدني، كشاورزي، خدماتي، علمي و آموزشي به طور بالقوه نقش حائز اهميتي را در ارتباط با چشم انداز 20ساله به خود اختصاص داده است.

 



اخبار ادبي و هنري

معرفي ايران كارتون به عنوان بهترين وب سايت كارتون دنيا
مدير سايت ايران كارتون و رئيس خانه كاريكاتور ايران از انتخاب سايت «ايران كارتون» به عنوان بهترين وب سايت تخصصي كاريكاتور در دنيا خبر داد.
مسعود شجاعي طباطبايي رئيس خانه كاريكاتور ايران گفت: بيش از صد سايت مرجع تخصصي در دنيا هست و اين اتفاق بزرگي براي ماست كه براي دومين بار جايزه اول بهترين وب سايت كاريكاتور دنيا را كسب مي كنيم.
وي افزود: سايت سيريا كارتون دوبار تاكنون اين نظرسنجي را انجام داده است كه در هر دو نظرسنجي كه در فاصله سال 2007 و 2009 صورت گرفته، سايت ايران كارتون رتبه نخست را از آن خود كرده است.
قطع پخش «العالم» به خاطر حضور مخالفان سران عرب
قطع پخش برنامه هاي شبكه تلويزيوني عرب زبان العالم جمهوري اسلامي ايران از سوي ماهواره هاي عربي به دليل حضور برخي از چهره هاي سياسي مخالف سران سازشكار كشورهاي عرب اعلام شد.
پرس تي وي گزارش داد: تازه ترين خبرها از سراسر دنيا گوياي آن است كه قطع برنامه هاي شبكه عربي زبان ايران، العالم از روي ماهواره هاي «نايل ست» و «بدر» با هدف سياسي صورت گرفته است. مديران ماهواره عرب ست (بدر) طي نامه اي به مقامات صداوسيماي جمهوري اسلامي ايران اظهار كردند، پخش برنامه هاي اين شبكه را به دليل حضور چهره هاي مخالف رهبران كشورهاي حاشيه خليج فارس قطع كردند. در نامه عرب ست به حضور محمد المصاري چهره منتقد دولت عربستان سعودي اشاره شده است.
برنامه 5 ساله آينده صداوسيما اعلام مي شود
رئيس سازمان صداوسيما ضمن بيان اين كه سياست هاي راهبردي پنج ساله دوم رسانه ملي ابلاغ شده است، از نهايي شدن برنامه 5 ساله آتي سازمان صداوسيما تا هفته آينده خبر داد.
عزت الله ضرغامي پس از دريافت حكم دوره 5 ساله دوم رياستش بر صداوسيما در گفت وگو با واحد مركزي خبر، ضمن تشكر از حسن اعتماد مجدد مقام معظم رهبري به وي گفت: سياست هاي راهبردي سازمان كه براساس رهنمودها و تدابير رهبري، برنامه پنج ساله پنجم توسعه و مصوبه شورايعالي انقلاب فرهنگي در خصوص مقابله با جنگ رسانه اي تنظيم شده بود، از 4 ماه قبل ابلاغ شده و براساس آن كليه مديريت هاي سازمان برنامه 5 ساله خود را كه با نگرش تحول اساسي در كارآمد ساختن اين سياست ها تهيه شده به معاونت برنامه ريزي سازمان ارائه كرده اند.
فروغي، داور جشنواره هاي كتاب دفاع مقدس درگذشت
غلامعلي فروغي، حقوقدان، پژوهشگر، مقاله نويس و داور جشنواره هاي متعدد مرتبط با كتاب دفاع مقدس مانند؛ جشنواره ربع قرن و داور بخش «تحقيق و پژوهش نظامي» دوره هاي نهم، دهم و دوازدهمين دوره انتخاب كتاب سال دفاع مقدس، ديروز (هفدهم آبان88) بر اثر سكته قلبي در تهران درگذشت.
مديريت كنترل پروژه مركز اسناد دفاع مقدس (مطالعات و تحقيقات جنگ) و مشاور حقوقي موسسه خانه كتاب، جزو آخرين فعاليت هاي زنده ياد غلامعلي فروغي اند.
به گزارش خبرگزاري كتاب زنده ياد غلامعلي فروغي، متولد سال 1340 از دامغان و داراي مدرك كارشناسي ارشد حقوق بين الملل بود. فروغي كه از اعضاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي بود، در سالهاي 1374 تا 1375، سردبيري مجله خانوادگي «آشنا» را در اين نهاد انقلابي برعهده داشت.
كيهان درگذشت آن مرحوم را به خانواده و همه فعالان عرصه فرهنگ دفاع مقدس تسليت مي گويد.
يك خطاط: خوشنويسي پس از انقلاب احيا شد
يك هنرمند خوشنويس قمي با اشاره به تحولات هنر خوشنويسي در ايران گفت: هنر خوشنويسي در دوران پس از انقلاب اسلامي احيا شده است.
احمد عبدالرضايي در گفت وگو با فارس با اشاره به وضعيت هنر خوشنويسي در دوره پهلوي ادامه داد: اين هنر در دوره پهلوي رو به نابودي بود، اما با وقوع انقلاب اسلامي اين روند متوقف شد.
اين هنرمند قمي اضافه كرد: آثار نسخ و ثلث كه در سالهاي اخير نوشته شده است، در 35 سال قبل مانند ندارد.

 



وزير كشور بخشي از اختيارات خود را به استانداران تفويض كرد

در راستاي تحقق اصل تمركززدايي، وزير كشور بخشي از اختيارات خود در حوزه امور شهري و شهرداري ها را به استانداران تفويض كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس از قزوين به نقل از روابط عمومي استانداري قزوين، مصطفي محمدنجار وزير كشور طي مكاتبه با استانداران در تشريح تفويض بخشي از اختيارات خود به استانداران آورده است: براساس سياست هاي عمومي دولت و در راستاي تحقق اصل تمركززدايي و نيز كاهش تشريفات، مكاتبات اداري، تسريع در روند انجام امور و بهبود روش هاي مديريت بخشي از اختيار مرتبط به امور شهري و شهرداري ها به استانداران تفويض مي شود.
وزير كشور در ادامه اين نامه افزوده است: اميد است كه استانداران با در نظر گرفتن مصالح نظام مقدس جمهوري اسلامي و امت اسلامي و سرلوحه قرار دادن عدالت گستري، مهرورزي، خدمتگزاري به آحاد مردم و پيشرفت و تعالي مادي و معنوي كشور و نيز صرفه و صلاح شهرداري ها و شهروندان، اقدامات لازم را با رعايت كامل قوانين و مقررات جاري معمول دارند.
بررسي و اظهارنظر قانوني پيرامون سازمان اداري پيشنهادي شهرداري هاي تابعه استان و سازمان هاي وابسته به آنها، بررسي و اظهارنظر قانوني در خصوص اساسنامه سازمان ها و موسسات وابسته به شهرداري ها، تعيين نمايندگان وزارت كشور در برخي كميسيون ها فقط از بين كاركنان زيرمجموعه وزارت كشور در شهرداري هاي تابعه استان، اجراي آيين نامه شرايط احراز تصدي سمت شهردار در شهرهاي غيرمراكز استان و شهرهاي زير 200 هزار نفر جمعيت، برقراري و صدور حكم حقوق و مزاياي شهرداران، تاييد پرداخت فوق العاده عمران شهرداران در حدود اعتبارات بودجه مصوب و با رعايت كامل مقررات، تاييد معاملات عمده شهرداري ها و سازمان هاي وابسته به شهرداري ها از جمله اين اختيارات است.

 



نماينده مردم اصفهان در مجلس: وزارت خارجه بايد فشار بيشتري به مقامات پاكستاني وارد كند

عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گفت: از وزارت خارجه كشورمان انتظار مي رود درباره عمليات تروريستي منطقه سيستان و بلوچستان فشار بيشتري به مقامات پاكستاني وارد كند.
«حسن كامران» روز شنبه در گفت وگوي اختصاصي با ايرنا افزود: ما به عنوان كميسيون امنيت ملي مجلس، سر خط حوادث بخصوص در منطقه سرباز سيستان و بلوچستان را در دست آمريكا و انگليس مي دانيم.
وي تأكيد كرد: همسايگان ما نيز بايد با هماهنگي و هوشياري بيشتر، بحث امنيت مرزي را با حساسيت دنبال كنند.
كامران همچنين بر ضرورت ادامه بومي سازي امنيت مرزي و تعامل با طوايف از سوي سپاه تأكيد كرد.
عضو كميسيون امنيت ملي خاطرنشان كرد: سپاه بايد راهبرد بومي سازي امنيت از طريق تعامل با طوايف منطقه سيستان و بلوچستان را حتي با فرض دو سره عمل كردن برخي، با جديت ادامه دهد.
وي به اهداف مورد نظر قدرتهاي پشت پرده از طريق هدايت گروهكهاي تروريستي اشاره كرد و گفت: سال پيش نيز همزمان با اوج مقاومت مردم مظلوم غزه شاهد يك مورد حمله انتحاري در يكي از پادگانهاي نظامي منطقه سراوان بوديم و ارتكاب اينگونه عمليات تروريستي مسئله تازه اي نيست.
نماينده مردم اصفهان در مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد: از وزارت امور خارجه خواسته ايم فشار بيشتري بر مقامات پاكستاني وارد كنند تا عامل و عاملان اين عمليات انتحاري دستگير شوند و به سزاي اعمالشان برسند.

 



وزير راه و ترابري:سالانه بايد 1200كيلومتر خطوط ريلي در كشور احداث شود

وزير راه و ترابري گفت: براي دستيابي كشور به 25 هزار كيلومتر خطوط ريلي تا پايان برنامه چشم انداز 20ساله، بايد سالانه هزار و 200كيلومتر خطوط ريلي در كشور احداث شود.
به گزارش خبرگزاري فارس از اراك، حميد بهبهاني روز شنبه در حاشيه بازديد از پروژه آزادراه ساوه- همدان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بودجه فعلي براي احداث سالانه 250 كيلومتر خطوط ريلي است كه اين مقدار كافي نيست و بايد از منابع داخلي، بانك ها، دولت و سرمايه گذاري خارجي استفاده كرد.
وي در مورد مشاركت بخش خصوصي در راهسازي تصريح كرد: مشاركت اين بخش در امر احداث آزادراه ها مي تواند بسيار كارساز باشد.
وي افزود: در حال حاضر 85درصد حمل و نقل كالا و مسافر از طريق جاده و 15درصد از طريق خطوط ريلي انجام مي شود.
وي در بخش ديگري از سخنان خود گفت: براي تجهيز راه آهن تهران- همدان و راه آهن كرمانشاه در غرب كشور، قرار است در متمم بودجه، اعتبار مناسبي در نظر گرفته شود.
وزير راه و ترابري با تأكيد بر اينكه طبق برنامه ريزي انجام شده قرار است هواپيماهاي فرسوده از ناوگان هوايي حذف و به جاي آنها هواپيماي جديد وارد شود بيان داشت: طي يك سال گذشته 36 فروند هواپيما به ناوگان هوايي كشور اضافه شده و اين در حالي است كه بعد از انقلاب اسلامي سالانه بين پنج تا شش فروند هواپيما به اين ناوگان افزوده شد.
بهبهاني همچنين با اشاره به آزادراه ساوه به همدان گفت: پيش بيني مي شود يك باند اين آزادراه 15 آذرماه امسال به بهره برداري برسد.
وي افزود: براي اتمام طرح آزادراه ساوه- همدان 200 ميليارد ريال اعتبار نياز است.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14