(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 19 آبان 1388- شماره 19508
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
 سبد ارزي مشترك پيشنهاد ايران به كشورهاي اسلامي
در آستانه انتخابات نوري مالكي شايعات در مورد فشار ايران به عراق را تكذيب كرد
عضو آژانس بين المللي انرژي اتمي: مذاكرات آتي پيرامون ان.پي.تي شكست خواهد خورد
مصباحي مقدم: يارانه ها از طريق كارت هاي اعتباري بين مردم توزيع مي شود
اعتراض شديد 32 رسانه بين المللي به قطع «العالم» از 2 ماهواره جهاني
مهاجرت پرندگان آبزي به سيستان و بلوچستان آغاز شد
تأسيس حوزه هاي علميه خواهران در شهرهاي بالاي 50 هزار نفر جمعيت
معاون سازمان بهزيستي كشور: بيمه كامل سالمندان امسال اجرا مي شود
تجمع دانشجويان و استادان دانشگاه شيراز در حمايت از ارزش هاي نظام
معاون وزير اقتصاد: هدفمند كردن يارانه ها فشاري به مردم وارد نمي كند
وزير مسكن و شهرسازي: جاي نگراني براي افزايش قيمت مسكن نيست
با كمك شيعيان سراسر جهان بيمارستان 500 تختخوابي كربلا ساخته مي شود
اخبار ادبي و هنري



رئيس جمهور در اجلاس اقتصادي اسلامبول مطرح كرد
 سبد ارزي مشترك پيشنهاد ايران به كشورهاي اسلامي

رئيس جمهور كشورمان تعريف يك سبد ارزي براي معاملات بين كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي را يك ضرورت خواند و تاكيد كرد كه با اين اقدام بخشي از تبعات منفي نظام سرمايه داري جهاني كه از طريق ارزهاي حاكم منتقل مي شود مهار خواهد شد.
محمود احمدي نژاد ديروز در اجلاس كميته دائمي همكاري هاي اقتصادي و تجاري سازمان كنفرانس اسلامي (كومسك) تاكيد كرد: انديشه و نظام سرمايه داري به پايان راه رسيده است و تغيير و تحول يك ضرورت است.اين ضرورت نه فقط ناشي از كهنگي و ناكارآمدي اين مناسبات بلكه ناشي از ضعف بنيادهاي فكري و مباني نظري نظامات حاكم بر جهان است.
احمدي نژاد ريشه اصلي انحراف و شكست نظام اقتصادي سرمايه داري را در ربوي بودن آن خواند و گفت: انديشه ربوي در تار و پود اقتصاد سرمايه داري ريشه دوانده است.
وي اظهار داشت: خلق ثروت بدون كار و يا كالا و صرفاً با استفاده از ساز و كارهاي بديع و برخي ارتباطات و توسعه دارايي هاي كاغذي و غيرواقعي همان ربا است كه خداوند از آن به جنگ با خدا تعبير كرده است.
وي اظهار داشت: انديشه اي كه سود حداكثري به هر ترتيب، خارج كردن رقبا از صحنه، وابسته كردن اقتصاد ديگران، انتقال تورم و مشكلات به ديگران و تصاحب ثروت آن، تحميل مقررات يك جانبه و ايجاد مسابقه مصرف به منظور تامين منافع عده اي خاص بخشي از نمودهاي آن است،همان انديشه ربوي است كه اينك به پايان راه رسيده است.
وي اظهار داشت: انديشه سرمايه داري در حوزه سياسي نيز تجربيات تلخي دارد چرا كه تحميل جنگ ها،اشغالگري ها، اختلاف افكني ها، توسعه تروريست،تحقير ملت ها و تبعيض در مناسبات بين المللي را به ارمغان آورده است.
احمدي نژاد با طرح اين پرسش كه آيا با اتكاء به تئوري هاي اقتصادي سرمايه داري كشورهاي اسلامي و ديگران مي توانند به نقطه مطلوب دسترسي پيدا كنند گفت: از منظر انديشه اسلامي پاسخ روشن است چرا كه اقتصاد ربوي مخالف منافع انسان ها و ملت ها و ريشه مشكلات پيچيده اقتصادي است و براساس سنت الهي از بين خواهد رفت.
احمدي نژاد تاكيد كرد: به طور قطع با تكيه بر انديشه و فرهنگ و معارف غني اسلامي و انديشمندان و متفكران جهان اسلام مي توانيم تئوري اقتصاد اسلامي كه مبتني بر كرامت انسان ها،سلامت و صداقت و عدالت و پاكي است را بازيابي و مبناي برنامه ريزي هاي اقتصادي قرار دهيم.
وي گفت: اين راه درست و تنها راه نجات است پس از آن و بر مبناي تئوري درست البته ساز و كارهاي مناسب نيز طراحي و اجرا خواهد شد.
احمدي نژاد با تاكيد بر تلاش كشورهاي اسلامي براي اصلاح وضع موجود و ايجاد نظامات عادلانه اقتصادي بين المللي گفت: در اين راستا چند پيشنهاد دارم.
وي پيشنهادهاي ميان مدت را اين گونه عنوان كرد: با مديريت دبيرخانه و با مشاركت كشورهاي عضو و صاحب نظران و دانشمندان مباني نظري اقتصاد اسلامي پردازش و بازمهندسي و براي معرفي آن ساز و كار لازم تدارك شود.
وي اظهار داشت: ساختارهاي مورد نياز مانند پول، مقررات گمركي و موسسات اقتصادي مناسب طراحي و معرفي شود. تقويت و توسعه منابع و حوزه عمل بانك توسعه اسلامي به عنوان تجربه اي موفق در دستور كار قرار گيرد.
احمدي نژاد در ادامه پيشنهادات كوتاه مدت خود را اينگونه بيان كرد: مبادلات با پول هاي ملي رايج شود. تجربه ايران و تركيه در معامله با لير و ريال تجربه مناسبي است.
وي در ادامه گفت:تاسيس بازار مشترك آرماني دست يافتني است. برقراري نمايشگاه هاي مشترك تجاري دائمي و نظام تعرفه ترجيحي، تسريع و تسهيل در صدور رواديد براي فعالان اقتصادي و برگزاري نشست هاي مداوم مي تواند مقدمه خوبي باشد.
وي گفت: تعريف يك سبد ارزي براي معاملات بين كشورهاي عضو و تلاش عمومي براي ارتقاي سطح روابط دو و چند جانبه بين اعضا يك ضرورت است.
رئيس جمهوري اظهار داشت: ما مي توانيم مكمل هم باشيم و غريب به اتفاق نيازهاي خود را تامين كنيم. تجربه موفق افزايش سريع مبادلات بين ايران، تركيه، سوريه و عراق يك الگوي مناسب است.
احمدي نژاد گفت:با تعريف سبد ارزي بين اعضا بخشي از تبعات منفي نظام سرمايه داري جهاني كه از طريق ارزهاي حاكم منتقل مي شود مهار خواهد شد.
رئيس جمهور گفت: اميدوارم اين اجلاس سرآغاز يك تحول بزرگ در مناسبات ميان اعضا و تصحيح ساختارهاي غيرانساني حاكم بر رفتارهاي تبعيض آميز و محروميت زا باشد.
تاكيد احمدي نژاد و عبدالله گل بر گسترش همكاري ها
همچنين محمود احمدي نژاد يكشنبه شب در ديدار عبدالله گل رئيس جمهور تركيه با رضايت بخش دانستن توسعه روابط دو كشور، راهكارهاي گسترش هرچه بيشتر همكاري ها در زمينه هاي تجارت، حمل و نقل، انرژي، سرمايه گذاري را مورد بررسي قرار داد.
روساي جمهور دو كشور بر تلاش هاي كشورهاي عضو اكو براي تقويت همكاري ها در چارچوب اين سازمان علي الخصوص بانك اكو و مشاركت اعضاي اكو براي سرمايه گذاري تاكيد كردند.
عبدالله گل رئيس جمهور تركيه نيز در اين ديدار با اظهار خرسندي از رئيس جمهور در اجلاس كومسك سفر اردوغان به تهران را مثبت ارزيابي كرد و بر گسترش و تحكيم روابط دو كشور در عرصه هاي مختلف اقتصادي و سياسي تاكيد كرد.
در اين ديدار روساي جمهور اسلامي ايران و تركيه توافق كردند در حاشيه اجلاس كومسك دو جلسه اختصاصي در رابطه با مسئله افغانستان و اجلاس چند جانبه اي در رابطه با مسئله فلسطين با حضور سران برخي از كشورهاي اسلامي برگزار كنند.
توسعه روابط با تركيه
بدون محدوديت
رئيس جمهور كشورمان همچنين شامگاه يكشنبه در ديدار با رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه كه در هتل محل اقامت رئيس جمهور برگزار شد دو كشور را داراي منافع مشترك دانست و گفت: جمهوري اسلامي ايران هيچ محدوديتي براي توسعه روابط با تركيه ندارد.
وي همچنين با مثبت ارزيابي كردن توافقات دو كشور در زمينه هاي مختلف اقتصادي، بر اجرايي شدن هرچه سريع تر اين توافقات تاكيد كرد.
رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه نيز در اين ديدار با اظهار خرسندي از حضور رئيس جمهور در تركيه گزارشي از روند برگزاري اجلاس «كومسك» ارائه و بر اهميت روابط اقتصادي كشورهاي اسلامي تاكيد كرد.
نخست وزير تركيه همچنين خواستار توسعه و افزايش هرچه بيشتر روابط و مناسبات دو كشور در بخش هاي مختلف اقتصادي و سياسي شد.
رئيس جمهور در جمع ايرانيان مقيم تركيه
رئيس جمهور يك شنبه شب در جمع ايرانيان مقيم تركيه تاكيد كرد كه ايراني ها همواره نشان داده اند كه خشن ترين دشمنان خود را تسليم منطق روشن خود كرده اند.
وي با اشاره به اينكه ايران امروز در مسير پيشرفت قرار دارد؛ گفت: فعاليت هاي دانشمندان كشورمان در موضوع هوافضا به سرعت در حال پيشرفت است و در آينده نه چندان دور اخبار بسيار خوشي در اين زمينه ارائه خواهد شد.
احمدي نژاد افزود: همچنين در بيوتكنولوژي هم پيشرفت هاي فراواني داريم و در اين زمينه نيز به زودي اخبار بسيار افتخارآميزي از پيشرفت هاي دانشمندان كشورمان در اين حوزه و بخصوص در بخش درمان بيماري ها و ساخت داروهاي جديد منتشر خواهد شد.
رئيس جمهور افزود: در طول تاريخ فرازهاي متعددي به وقوع پيوسته كه ايرانيان در آن خودشان را باور كرده اند و يكي از فرازهاي بلند در عصر كنوني است؛ امروز با آن كه همه بدخواهان و مستكبران بسيج شده اند تا ملت ايران را از دستيابي به انرژي صلح آميز هسته اي باز دارند اما از آنجايي كه ملت ايران خودش را باوركرد، تصميم گرفت و ايستاد؛ امروز اين حق ملت ايران تثبيت شده است.

 



در آستانه انتخابات نوري مالكي شايعات در مورد فشار ايران به عراق را تكذيب كرد

نخست وزير عراق شايعات در مورد فشارهاي ايران بر عراق در آستانه انتخابات پارلماني در اين كشور را تكذيب كرد و گفت كه باب تشكيل ائتلاف هاي انتخاباتي با همه باز است.
به گزارش فارس به نقل از روزنامه دولتي الصباح، «نوري المالكي» در پاسخ به سوالات خبرنگاران از طريق پايگاه خبري مركز ملي اطلاع رساني برخي شايعات در رسانه هاي اين كشور در مورد نقشه ترور وي و همچنين داشتن دو تابعيت را تكذيب كرد.
نخست وزير عراق همچنين شايعات منتشر شده درباره فشارهاي ايران در آستانه انتخابات در اين كشور را تكذيب كرد و گفت: اما درباره آنچه در مورد فشارهاي ايران به ما گفته مي شود، بايد بگويم كه هيچ فشاري وجود ندارد و باب تشكيل جبهه هاي انتخاباتي الان و در آينده با همه و نه گروه هاي خاص باز است.
وي در مورد طرح هاي دولت براي تحكيم مناسبات عراق و عربستان و نحوه موضع گيري عربستان در رويدادهاي اخير در عراق گفت: تمامي طرح هاي عراق با موضع منفي عربستان مواجه شده است و ديگر طرحي در اين زمينه نداريم.
نخست وزير عراق در عين حال تاكيد كرد كه هر زمان كه عربستان بخواهد، آمادگي براي آغاز مناسبات طبيعي و پيشرفته وجود دارد.
وي در ادامه با ابراز اميدواري درباره تشكيل دولت شراكتي در عراق تاكيد كرد: ضرورتا اينگونه نيست كه هر جرياني كه در انتخابات وارد مي شود ، بايد در دولت نقش داشته باشد، بلكه دوره آينده دوره اي است كه جريان هاي سياسي براي تشكيل دولتي با اكثريت مطلوب ائتلاف هاي سياسي تشكيل مي دهند.
مالكي ادامه داد: البته مشخص است كه دولت از هر گروه هايي كه تشكيل شده باشد، بايد دولت شراكتي باشد و اين دولت نماينده ملت عراق خواهد بود نه اينكه براساس آمار و ارقام نماينده بخشي از مردم شود.
وي با استقبال از متحد شدن ائتلاف خود موسوم به «دولت قانون» با «ائتلاف ملي عراق» به رياست عمار حكيم و ساير ائتلاف هاي عراقي گفت: در صورتي كه آنها با اين درخواست موافقت كنند كه اين ائتلاف ها به صورت تشكيل يك جبهه ملي باشد و هر حزب ساختار و اسم و خصوصيات خود را حفظ كند، «دولت قانون» نيز از پيوستن به ائتلاف هاي ديگر استقبال مي كند.

 



عضو آژانس بين المللي انرژي اتمي: مذاكرات آتي پيرامون ان.پي.تي شكست خواهد خورد

سخنگوي سازمان منع جامع آزمايشات هسته اي (CTBTO) از شكست مذاكرات آتي پيرامون معاهده ان .پي.تي خبر داد.
به گزارش فارس «آنيكا تونبورگ» كه در نشستي درباره منع جامع آزمايشات هسته اي در وين با خبرنگاران سخن مي گفت افزود: آخرين نشست ان.پي.تي در سال 2005 بدون هيچ دستاوردي پايان يافت و چنانچه كشورهاي داراي ظرفيت هسته اي همچنان به تصويب نكردن پيمان CTBTO ادامه دهند نشست آتي نيز با مشكل مواجه خواهد شد.
وي افزود: تا زماني كه كشورها به منع آزمايشات هسته اي پايبند نباشند عملاً راه براي اجراي پيمان منع گسترش سلاح هاي هسته اي (NPT) نيز فراهم نخواهد شد.
وي در ادامه از آمريكا،چين، اندونزي، مصر، اسرائيل، هند، پاكستان،كره شمالي و ايران به عنوان تنها كشورهايي نام برد كه با وجود توان هسته اي هنوز از امضاي اين پيمان سرباز زده اند.
سخنگوي سازمان پيمان منع جامع آزمايشات هسته اي در ادامه گفت: در حال حاضر 44 كشور با توان هسته اي وجود دارد كه به غير از اين كشورها ساير آنها اين پيمان را امضا كرده اند.
وي همچنين گفت:برخي از اين كشورها مي توانند براي رفع نگراني ها درباره ماهيت برنامه هسته اي شان اين پيمان را تصويب كنند و به اين طريق نشان بدهند كه هيچ گاه خيال حركت به سمت سلاح هاي هسته اي را هم ندارند.

 



مصباحي مقدم: يارانه ها از طريق كارت هاي اعتباري بين مردم توزيع مي شود

رئيس كميسيون ويژه طرح تحول اقتصادي از توزيع يارانه ها بين مردم با استفاده از كارت هاي اعتباري خبر داد.
غلامرضا مصباحي مقدم در گفتگو با باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: دولت از زمان ابلاغ لايحه هدفمندكردن يارانه ها توسط مجلس، موظف است ظرف سه ماه قبل از اجراي آن آئين نامه مربوطه را تهيه كند و سپس با پرداخت كردن يارانه ها از طريق كارت هاي اعتباري آن را در بين خانوارها توزيع كند.
وي در ادامه تصريح كرد: با شارژ كارت هاي اعتباري در هر دوره خانواده ها مي توانند بهاي آب و گاز و برق را پرداخت كنند و در صورت باقي ماندن يارانه ها مي توانند صرف هزينه هاي ديگر كنند.
نماينده مردم تهران با تاكيد بر اينكه ارائه كارت اعتباري از طريق اطلاعات مراكز آماري صورت مي گيرد، خاطرنشان كرد: براساس اطلاعات دريافت شده از سوي مركز آمار ايران ميزان پرداخت يارانه ها بر مبناي سطح درآمد هر خانوار صورت خواهد گرفت البته گزارشات دريافتي از مركز آماري و تحقيقات نشان مي دهد كه 70 درصد از خانوارها تا به حال اطلاعات درست ارائه داده اند و آن دسته از كسانيكه اطلاعات نادرست دادند توسط مركز آمار ايران استخراج و اصلاح مي شود.
وي خبر داد: كسانيكه تاكنون فرم يارانه ها را دريافت نكردند منتظر باشند كه مجددا اين فرم در اختيار آنها قرار خواهد گرفت.
افزايش قيمت ها
در طول پنج سال
خواهد بود
يك عضو هيئت رئيسه مجلس با اشاره به فوايد اجراي قانون هدفمندكردن يارانه ها گفت: افزايش قيمت هاي ناشي از اجراي اين قانون در طول سه تا پنج سال اتفاق خواهد افتاد.
به گزارش ايسنا محسن كوهكن اظهار داشت: هدفمند كردن يارانه ها پس از اتمام جنگ نيز پي گيري شد. حتي بين سال هاي 71 و 72 بحث آزادسازي قيمت ها پيش آمد كه مجلس آن زمان زير بار نرفت، دولت هاي قبلي نيز در پي اجراي اين قانون با نگاههاي متفاوتي بودند كه به هر دليلي انجام نشد؛ ولي اكنون به جايي رسيديم كه يارانه اي را كه پرداخت مي كنيم بايد هدفمند باشد، اجراي اين قانون در حال حاضر مديون دو علت اصلي است. تعداد كالاهاي يارانه اي از قبل كمتر شده و جهان نيز در شرايط ركود به سر مي بردكه اين دو علت مي تواند يك فرصت و يا تهديد باشد كه ما بايد از فرصت استفاده كنيم.
كوهكن ادامه داد: اقتصاد اين جراحي را مي خواهد و اين امر زماني اجرايي مي شود كه مردم را با خود همراه كنيم، مشكل ما اين است كه كمتر به زبان ساده مسائل را به ملت بگوييم. اين مسئله بين مردم جا افتاده كه با مصوب شدن اين لايحه تمامي كالاها افزايش قيمتي چند برابر خواهند داشت؛ در صورتي كه به آنها گفته نشده اين افزايش در طول سه تا پنج سال ايجاد مي شود.
وي در پايان با بيان اين كه «كشور ما داراي ثروت بالقوه است كه بايد آن را بالفعل كرد» اظهار كرد: اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها داراي اشكالات كوتاه مدت است، ولي در بلندمدت به نفع كشور و مردم است و اين مورد وقتي موفق مي شود كه هر سه قوه هماهنگ باشند و تعامل بين مجلس و دولت وجود داشته باشد.

 



اعتراض شديد 32 رسانه بين المللي به قطع «العالم» از 2 ماهواره جهاني

32 مجمع رسانه اي بين المللي قطع شبكه العالم از ماهواره هاي «نيل ست» و «عرب ست» را محكوم كردند.
به گزارش خبرگزاري ها در پي قطع شبكه العالم از دو ماهواره مهم جهاني جمعيت بين المللي رسانه، شوراي ملي اطلاع رساني لبنان ، حزب اسلامي سعادت تركيه، انجمن حقوق بشر مظلومان در تركيه، اتحاديه بين المللي روزنامه نگاران، مجمع پيشرفت و اصلاحات در لبنان، اتحاديه روزنامه نگاران نجف اشرف، انجمن صنفي مطبوعات خارجي در فرانسه، مركز انتشاراتي دارالخليفه در هلند، كميسيون سياست خارجي مجلس الشعب سوريه، مركز مطالعات بين المللي الشرق سوريه، روزنامه مستقل الاخبار چاپ موريتاني، اتحاديه روزنامه نگاران موريتاني و كميته حقوق بشر عربي اين اقدام را محكوم كردند.
بنابراين گزارش، معاون سابق وزير امور خارجه مصر، جنبش مقاومت اسلامي (حماس)، نايب رئيس مجلس قانونگذاري فلسطين (حسن خريشه)، شماري از نمايندگان مجلس قانونگذاري فلسطين در كرانه باختري و غزه، شبكه المنار لبنان، شبكه الفرات عراق، جبهه خلق براي آزادي فلسطين، مجمع اطلاع رساني فلسطين، وكلاي بدون مرز در مصر، شبكه عربي اطلاعات حقوق بشر، حزب سوري قومي اجتماعي در لبنان، شوراي ملي اطلاع رساني لبنان، اتحاديه نويسندگان و روزنامه نگاران فلسطيني، جبهه خلق براي آزادي فلسطين، فرماندهي كل، حزب الله لبنان، اتحاديه روزنامه نگاران سوداني و اتحاديه روزنامه نگاران انگليس هم در اطلاعيه هاي جداگانه اي اين اقدام خلاف رسالت رسانه اي را به شدت محكوم كردند.

 



مهاجرت پرندگان آبزي به سيستان و بلوچستان آغاز شد

مدير كل حفاظت محيط زيست سيستان و بلوچستان اعلام كرد: مهاجرت پرندگان آبزي به اين استان آغاز شده است.
به گزارش ايرنا، «تورج همتي» گفت: نخستين گروه هاي پرنده مهاجر در نقاط مختلف استان مشاهده شده است. وي افزود: ماموران گارد اجرايي اين اداره كل و محيط باني بزمان هنگام گشت زني در 15 آبان ماه امسال در دشت كاسكين، دشت سردگال و جفت گز و دشت چاهشور نخستين گروه هاي پرنده مهاجر هوبره را مشاهده كردند.
همتي گفت: دسته هايي از اين نوع پرنده مهاجر با شروع فصل سرما در زيستگاه هاي شهرستان زابل نيز مشاهده شده است.

 



تأسيس حوزه هاي علميه خواهران در شهرهاي بالاي 50 هزار نفر جمعيت

قم- خبرنگار كيهان:
معاون اداري مالي مركز مديريت حوزه هاي علميه خواهران گفت: براساس چشم انداز حوزه هاي علميه خواهران در هر شهر داراي
50 هزار نفر جمعيت بايد يك مدرسه علميه خواهران احداث شود.
«اصغر عبداللهي» با اشاره به نياز روزافزون به وجود خواهران مبلغ در كشور افزود: در حال حاضر در كشور به ازاي هر هزار خانم كمتر از يك طلبه خواهر وجود دارد اما در نظر داريم درافق چشم انداز، اين نصاب را به يك طلبه خواهر به ازاي هر 200 نفر كاهش دهيم.
معاون اداري مالي مركز مديريت حوزه هاي علميه خواهران با بيان اينكه اين رقم براساس مباني آماري و با تكيه بر تحقيق و پژوهش به دست آمده است، تصريح كرد: براساس اين شاخص بايد در هر شهر داراي 50 هزار نفر جمعيت يك مدرسه علميه و در شهرهاي مرزي و خاص داراي حداقل 25 هزار نفر جمعيت يك مدرسه علميه خواهران احداث شود.

 



معاون سازمان بهزيستي كشور: بيمه كامل سالمندان امسال اجرا مي شود

معاون توانبخشي سالمندان سازمان بهزيستي كشور گفت: تمامي سالمندان زير پوشش خدمات بيمه ايرانيان قرار دارند و امسال بيمه مكمل سالمندان اجرا مي شود.
به گزارش خبرگزاري فارس از اراك، سيداحمد آل داوود در سومين جلسه شوراي ساماندهي سالمندان استان مركزي با اشاره به اينكه آمار و اطلاعات سالمندان در سازمان بهزيستي كشور در قالب بانك اطلاعاتي تا حدودي جمع آوري شده است خاطرنشان كرد: سازمان در حال تكميل و به روز رساني بانك اطلاعاتي سالمندان است.
وي افزود: صدور كارت منزلت سالمندان در استا ن ها تا تامين اعتبار اين طرح متوقف شده است و پيش بيني مي شود در برنامه هاي آتي و با تامين اعتبار مورد نياز اين طرح به صورت ملي و در قالب كارت هوشمند اجرا شود.
معاون سياسي امنيتي استانداري مركزي نيز در اين جلسه بر تكريم شخصيت و منزلت اجتماعي سالمندان تاكيد كرد و گفت: سرويس دهي به سالمندان بايد بيشتر در منازل صورت گيرد.
ابوالقاسم نصرالهي با اشاره به اينكه ارتباط عاطفي سالمندان نبايد با اعضاي خانواده قطع شود متذكر شد: رسيدگي به سالمندان با حفظ منزلت و جايگاه آنها بايد در كانون خانواده انجام شود.

 



تجمع دانشجويان و استادان دانشگاه شيراز در حمايت از ارزش هاي نظام

شيراز- خبرنگار كيهان:
دانشجويان و استادان دانشگاه شيراز در حمايت از ارزش هاي نظام و محكوم كردن حركت هاي منحرف، در مقابل مسجد دانشگاه شيراز تجمع كردند.
در اين تجمع خودجوش، دانشجويان و استادان با سردادن شعارهاي «الله اكبر- خامنه اي رهبر»، «اين همه لشكر آمده - به عشق رهبر آمده»، «خوني كه در رگ ماست- هديه به رهبر ماست»، «دانشگاه سنگراست- رهبري را ياور است»، «مرگ بر آمريكا» و... بار ديگر با حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب تجديد بيعت كرده و تنفر خود را از استكبار جهاني و حركت هاي انحرافي اخير اعلام كردند.
در پايان اين تجمع بزرگ بيانيه اي در چند بند قرائت شد كه مورد تأييد حاضران قرار گرفت. در قسمتي از اين بيانيه آمده است: ما دانشجويان با قلبي آزرده و چشمي اشكبار از مسئولان دستگاه قضايي استان مي خواهيم به وظايف قانوني و انقلابي خود در برخورد با حرمت شكنان عمل كند و از مسئولان دانشگاه شيراز نيز مي خواهيم با مخلان نظم و امنيت دانشگاه برخورد انضباطي كنند.
به گزارش خبرنگار ما، در روز 13 آبان ماه عده اي (40 نفر) كه خود را دانشجو مي ناميدند با برپايي تجمعي غيرقانوني و سردادن شعارهايي، به ارزشهاي نظام و مسئولان كشور توهين كردند.

 



معاون وزير اقتصاد: هدفمند كردن يارانه ها فشاري به مردم وارد نمي كند

معاون حقوقي و امور مجلس وزير اقتصاد و دارايي گفت: برخلاف تصورات نادرست برخي افراد، هدفمند كردن يارانه ها نه تنها مردم را در فشار اقتصادي قرار نمي دهد بلكه با هدف ايجاد رفاه براي آنان اجرا مي شود.
به گزارش ايرنا، دكتر «سيدكمال الدين شهرياري» يكشنبه در همايش يك روزه طرح تحول اقتصادي در بوشهر افزود: انتشار شايعات مبني بر حذف يارانه ها با اجراي اين طرح موجب ايجاد نگراني در بين مردم به ويژه اقشار كم درآمد شده است، در حالي كه هدفمند كردن يارانه ها سمت و سو دادن به آنهاست و يارانه اي حذف نمي شود.
وي گفت: يكي از اشكالات پرداخت يارانه ها اين بود كه كالاهايي كه مشمول يارانه بودند به درستي انتخاب نشدند. اشكال دوم اين است كه يارانه ها به هدف نمي رسند و جامعه اي كه مستحق دريافت يارانه است، از آن بهره مند نمي شود.
شهرياري گفت: الگوي مصرف كشور ما به دليل شيوه فعلي پرداخت يارانه به يك الگوي بيمار تبديل شده است و فناوري توليد ما نيز غلط است كه به دنبال بهينه سازي خط توليد نيست و كالايي توليد مي شود كه به دليل بالا بودن ميزان مصرف انرژي در كشورهاي پيشرفته نيز توليد نمي شود.
شهرياري گفت: الگوي فرهنگ مصرف به دليل ارزان و بي ضابطه بودن پرداخت يارانه ها به الگويي معيوب تبديل شده در حالي كه در شيوه جديد پرداخت يارانه ها به صورت نقدي، پلكاني كردن بعضي از انرژي ها كه به اقشاري كه صرفه جويي كنند كمك مي شود صورت مي گيرد.
وي افزود: روش ديگر تامين خدمات بهداشتي، تعميم بيمه هاي درماني، رفاه اجتماعي، وام هاي كم بهره و بي بهره براي مسكن و ازدواج است.
شهرياري گفت: دستور تشكيل كار گروه تحول اقتصادي براي بررسي عقب ماندگي ها و تدوين طرح جامع تحول اقتصادي توسط دولت صادر شد و اين كار گروه مشكلات ساختاري و بيماري هاي مزمني كه اجازه نمي دهد ظرفيت و استعدادها احصا كند را بررسي مي كند.
شهرياري بيان كرد: لايحه هدفمند كردن يارانه ها به عنوان عمده ترين محور هفت گانه، داراي 14 ماده است كه با تصويب كميسيون ويژه به 17 ماده افزايش يافته است. رئيس سازمان امور اقتصادي و دارايي استان بوشهر نيز گفت: اجراي صحيح و مطلوب طرح تحول اقتصادي نيازمند آموزش و آشنايي مديران، مسئولان و مجريان اين طرح است.
«محمدجواد بيات» افزود: طرح هدفمند كردن يارانه ها يكي از مهمترين محورهاي اين طرح به شمار مي رود كه باتوجه به اهميت و تاثيرگذاري آن در نظام اقتصادي كشور، بايد با دقت و طبق برنامه ريزي ها اجرا شود.

 



وزير مسكن و شهرسازي: جاي نگراني براي افزايش قيمت مسكن نيست

وزير مسكن و شهرسازي گفت: در اجراي طرح هدفمند كردن يارانه ها، جاي نگراني براي افزايش قيمت مسكن نيست.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي فرمانداري ساوجبلاغ، علي نيك زاد در حاشيه بازديد از طرح هاي مسكن مهر در هشتگرد ساوجبلاغ اظهار داشت: براي جلوگيري از هرگونه افزايش قيمت احتمالي در اجراي طرح هدفمند كردن يارانه ها، 100 هزار ميليارد ريال يارانه در بخش هاي مختلف از جمله مسكن توزيع مي شود.
به گفته وي، در بخش ساختمان، دولت با تأمين سيمان و ساير مصالح ساختماني مورد نياز ساخت و ساز براي خانه دار شدن مردم اقدام مي كند.
نيك زاد گفت: در راستاي طرح هدفمند كردن يارانه ها با توجه به برنامه ريزي هاي كارشناسي آسيب جدي نخواهيم ديد و مردم در بخش هاي توليدي، صنعتي و زيرساختاري از يارانه ها به طور مستقيم برخوردار خواهند شد. وزير مسكن و شهرسازي افزود: رئيس جمهوري در دور سوم سفرهاي استاني در مشهد مقدس نيز بر اجراي طرح هاي مورد نياز مردم به ويژه طرح «مسكن مهر» به منظور خانه دار شدن خانواده هاي فاقد مسكن تأكيد كرد.

 



با كمك شيعيان سراسر جهان بيمارستان 500 تختخوابي كربلا ساخته مي شود

تبريز- خبرنگار كيهان:
توسط شيعيان دنيا و به همت آيت الله قزويني بيمارستان
8 طبقه و 500 تختخوابي در كربلا ساخته مي شود.
«فدهيل جي ال توما» رئيس دانشكده بيوشيمي كربلا در محل دانشگاه علوم پزشكي تبريز با اعلام اين خبر افزود: براي ساخت اين بيمارستان مجهز از وجوهات شيعيان جهان، از جمله ايران و مردم تبريز استفاده مي شود و با صرف هزينه هاي ساخت، بيمارستان بزرگ كربلا براي درمان مردم عراق تاسيس خواهد شد.
رئيس دانشكده داروسازي دانشگاه كربلا نيز گفت: پس از سقوط رژيم صدام حسين بيش از 1500 پزشك و متخصص عراقي كشته شدند و 5 هزار پزشك متخصص نيز از اين كشور خارج شده و مهاجرت كردند و اين مسئله تاثير منفي بر سيستم بهداشت و درمان عراق گذاشته است. صاحب علي مهدي افزود: هم اكنون40 هزار پزشك در عراق وجود دارند و دانشگاه ها به كمك هاي علمي نيازمندند.
وي به تمايل شيعيان عراق براي برخورداري از كمك و همكاري هاي علمي و پزشكي ايران اشاره كرد و با تصريح اينكه عراق، دوست ايران است گفت: به رغم علاقه و تمايل آمريكايي ها براي داشتن مناسبات و كار با ما، عراق و بخصوص منطقه كربلا، متمايل به همكاري با ايران است و از دريافت كمك هاي علمي جمهوري اسلامي، خوشحال خواهد شد.
رئيس دپارتمان پزشكي اجتماعي دانشكده پزشكي كربلا نيز گفت: مسئله آموزش هاي پزشكي در عراق عمدتا در طي دهه هاي اخير، متاثر از شرايط سياسي و امنيتي خاص آن دوران بوده و به همين سبب صدمات فراواني خورده است.
سيد ابراهيم محمود افزود: در طول 40 سال گذشته، سيستم آموزش پزشكي در اين كشور، قرباني شرايط عراق بوده و اين مسئله از سال 1975 ميلادي آغاز شده و با تحريم عراق، تشديد يافت و ارتباطات علمي را هم تحت تاثير و محدوديت قرار داد.
مديركل روابط بين الملل علوم پزشكي تبريز نيز اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشكي تبريز، ضمن داشتن تفاهم نامه هايي با دانشگاه هاي جمهوري آذربايجان و سليمانيه و اربيل عراق و تاجيكستان، در ارائه و انجام طرح هاي مشترك تحقيقاتي با دانشگاه هاي كمبريج انگليس و «مونيخ» آلمان، همكاري مي كند و در مناسبات با كشورهاي همسايه در جهت گسترش امر «توريسم درماني»، برنامه هاي مشخصي دارد.
امير افشين خاكي افزود: كليه هزينه هاي تحصيلي دانشجويان عراق و آذربايجان، توسط دانشگاه علوم پزشكي تبريز، تامين مي شود.
گفتني است گروه اساتيد و مسئولان شيعه دانشگاه هاي علوم پزشكي كوفه و كربلا به منظور تعميق روابط علمي دانشگاهي و بازديد از مراكز توليد داروي تبريز به اين شهر سفر كرده اند.

 



اخبار ادبي و هنري

شأن جوايز ملي، متفاوت با جوايز بي هويت است
به گفته معاون فرهنگي وزير ارشاد، دولت از جوايز ملي حمايت مي كند و دخالتي در داوري آنها ندارد.
محسن پرويز در مراسم اختتاميه جايزه گام اول با انتقاد از برخي جوايز ادبي كه هويت آنها مشخص نيست، گفت: بخشي از جوايز ادبي ماهيت مشخصي ندارند و گاهي هم اصلاً مشخص نيست كه هزينه اين جوايز از كجا تامين مي شود و شايد هم منشأ بيگانه دارند. بايد بدانيم شأن جوايز ملي كه دولت از آنها حمايت مي كند، قابل مقايسه با چنين جوايز بي هويت و سليقه اي نيست.
به گزارش خبرگزاري كتاب، وي افزود: گاهي در تبليغات غيرمنصفانه، با انتصاب جوايزي به دولت اين موضوع را سبب سرافكندگي آن جايزه مي دانند، در حالي كه عكس اين است و دولت به علت ارتباط وسيع به نمايندگي از كل جامعه فرهنگي از جوايز ادبي حمايت مي كند.
انتقاد مجمع دانشجويان حزب الله از اكران يك فيلم
مجمع دانشجويان حزب الله دانشگاه علم و صنعت، با انتشار نامه اي سرگشاده به معاون سينمايي وزير ارشاد، انتقاد خود از اكران فيلم «كتاب قانون» را اعلام كردند.
اين دانشجويان، با انتقاد از اين كه چرا اين فيلم رفع توقيف شده است، كتاب قانون را سر تا پا ابتذال توصيف كرده اند.
تقدير از مداحان شهيد در همايش پيرغلامان حسين(ع)
مداحان شهيد، مداحان جانباز و پدران پير غلام شهداي استان زنجان در هفتمين همايش تجليل از پيرغلامان حضرت اباعبدالله الحسين(ع) تقدير مي شوند.
دبير هفتمين همايش تجليل از پيرغلامان حضرت اباعبدالله الحسين(ع) گفت: در اين دوره از همايش كه روز 21 آذرماه سالجاري در استان زنجان برگزار مي شود، 15 پيرغلام از سراسر كشور انتخاب خواهند شد.
مهدي دهقان نيري ضمن بيان مطلب فوق اظهار داشت: شش دوره همايش تجليل از پيرغلامان حضرت اباعبدالله الحسين(ع) برگزار شده و امسال هم در حال برگزاري هفتمين دوره آن با حضور حدود 98 نفر از پيرغلامان هستيم.
چهار شبكه جديد در سيما
شبكه هاي عربي، اسپانيايي، كودك و مستند در پنج ساله دوم مديريت ضرغامي راه اندازي خواهد شد.
قائم مقام رئيس سازمان صدا و سيما گفت: ما در پنج ساله دوم مديريت آقاي ضرغامي راه اندازي شبكه فيلم و سريال عربي و شبكه اسپانيايي به همراه شبكه هاي كودك، فيلم و سريال و مستند را در برنامه داريم تا بخشي از رقابت نابرابر در جنگ رسانه ها را جبران كنيم.
علي دارابي به راه اندازي شبكه اينترنتي الرضا نيز اشاره و اظهار داشت: به زودي اين اقدام براي مسئله قدس و فلسطين انجام خواهد شد. ما چنين شبكه هايي را به عنوان رسانه هاي مكمل در كنار راديو و تلويزيون داريم تا امكان بيشتري به عنوان حوزه هاي تخصصي براي مردم باشد و هم بتوانيم در اشاعه و گسترش فرهنگ اهل بيت تلاش كنيم. ضمن اين كه در كنار اين موارد، از هشتم آبان ماه در تهران امكانات فني فراهم شد كه مردم مي توانند بيش از 16 شبكه راديويي و تلويزيوني را به طريقه ديجيتال ببينند و در ساير استان ها هم به زودي همين اتفاق خواهد افتاد.
امروز؛ تشييع پيكر قويدل
مراسم تشييع «امير قويدل» كارگردان نامي سينماي ايران صبح امروز از مقابل خانه سينما در خيابان وصال انجام مي شود.
قويدل كارگردان سينماي ايران كه آثاري همچون بار هستي، ترن، رخساره، بندر مه آلود، گالان، دل نمك را در كارنامه خود داشت از مدت ها پيش در بيمارستان بستري بود كه روز يكشنبه 17آبان ماه بر اثر نارسايي ريوي و كبد دارفاني را وداع گفت.
اختراع فرمولاسيون جديد رنگ
محمد ابراهيم ابراهيمي، طراح و مجسمه ساز و از همكاران مركز هنرهاي تجسمي حوزه هنري، موفق به ثبت اختراعي با عنوان فرمولاسيون جديد رنگ شد.
اين هنرمند پس از سال ها تلاش و ممارست به نتايجي در زمينه ارتقاي كيفيت رنگ در نقاشي و مقاومت مواد و مصالح در مجسمه سازي و معماري دست يافته كه موفق به احراز گواهينامه ثبت اختراع از سازمان صنايع شد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14