(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 24 آبان 1388- شماره 19512
 

خرابي پل تازه ساخت لوشان
گزارش از دور و نزديك بحران شركت لوله سازي خوزستان هديه به جا مانده از گذشته
ايران در كيهان
تجليل از خدمات راديولوژيست 79 ساله تبريزي
استاندار: كمك به بخش صنعت در دستور كار مسئولان اردبيل قرار دارد
احداث 10پارك در روستاهاي گلستان
برگزاري جشنواره انار در بادرود
افزايش جايگاه CNG در قم
استاندار گيلان: مديران بايد در محل خدمت خود اقامت دائم داشته باشند
به داد كارون برسيد
درخواست خانه مطبوعات اصفهان از مسئولان براي حل بحران آب
كاهش 18 درصدي قيمت مرغ در مازندران



خرابي پل تازه ساخت لوشان

پل فلزي تازه ساخته شده شهر لوشان كه روزانه هزاران وسيله نقليه سبك و سنگين از آن عبور مي كند نياز به مرمت و بازسازي دارد.
گزارش خبرنگار كيهان در لوشان حاكي است كه جمعي از مردم اين شهر با تجمع در اطراف پل مذكور و انتقاد از مسئولان شهري و راه و ترابري از آن ها خواستند نسبت به مرمت اين پل اقدام كنند.
يكي از ورق هاي پايه هاي روي اين پل كه حدود يك سال از افتتاح و بهره برداري آن گذشته شكسته شده و با عبور هر وسيله نقليه از روي آن موجب ايجاد سر و صدا و مشكل براي مردم محلي و اتومبيل ها مي شود.
ساكنان محلي لوشان انتظار دارند مسئولان و دستگاه هاي ذيربط از جمله راه و ترابري رودبار به جهت رفاه حال ماشين هاي عبوري در اسرع وقت نسبت به مرمت و بازسازي ورق فلزي روي پل اقدام و اين مشكل را رفع كنند چرا كه لوشان ورودي استان گيلان است.
لوشان- خبرنگار كيهان

 



گزارش از دور و نزديك بحران شركت لوله سازي خوزستان هديه به جا مانده از گذشته

گزارش از: زهرا كاظمي منش
خبرنگار كيهان در اهواز
چندي پيش مردم اهواز براي چندمين بار شاهد تجمع و راهپيمايي اعتراض آميز قريب به 150نفر از كارگران شركت بحران زده لوله سازي خوزستان در خيابان هاي مركزي شهر بويژه ميدان شهدا براي مطالبه 13ماه حقوق عقب افتاده خود بودند: قصه تجمع كارگران شركت لوله سازي خوزستان از غصه امروز و ديروزشان نيست! بلكه قصه اي است كه متأسفانه به دليل بي تدبيري مسئولان گذشته هر از چند گاهي تكرار مي شود. اما سؤالي كه با تكرار اين قصه در ذهن شهروندان شكل مي گيرد اين است كه مسئله چيست و چرا هيچكس قادر به حل آن نمي باشد؟
داستان آغاز بحران در شركت لوله سازي خوزستان از سال هاي 78 و 79 آغاز مي شود. به دليل بي تدبيري و بي توجهي مسئولان وقت و انتصاب مديران پروازي، اين شركت با طي كردن روند نزولي دچار مشكل شد و در يك تصميم گيري غلط در سال 81 شركت با برگزاري يك مزايده بي سر و صدا با مبلغي معادل 320ميليون تومان به عنوان طلب به شخصي كه ضايعات كارخانه را تامين مي كرد واگذار شد. بكارگيري اشخاص باتجربه و داراي علم مديريت لازمه اداره اين شركت بود اما متأسفانه كارگزاران دولت اصلاحات بدون توجه به اين مسائل شركت را به كسي كه شغلش قراضه فروشي بود، سپردند. ديري نپاييد كه شركت به دليل عدم مديريت صحيح با بحران مالي و كارگري همراه شد و سهام دار آن براي رهايي از مشكلات دست به فروش اموال كارخانه زد.
شخص مذكور به دليل نداشتن تجربه كافي از ادامه راه بازماند و شركت را در ظاهر به يكي از بستگان آقاي علي شفيع زاده (مديرعامل شركت سرمايه گذاري استقلال) واگذار كرد. شفيع زاده بدون داشتن برنامه كاري مدون و درست از شركت به عنوان ابزاري براي رسيدن به اهداف خود استفاده كرد. وجود كارخانه اي به وسعت 22 هكتار و ظرفيت اسمي 55 هزار تن توليد لوله هاي تحت فشار اتصالات مربوطه، شفيع زاده را به جايي رساند كه توانست با پرداخت بخشي از حقوق معوقه كارگران و راضي نگه داشتن مقطعي آنها و همچنين راه اندازي تبليغات گسترده و البته دروغين در خصوص وضعيت مطلوب كارخانه! اذهان عمومي را به سمت ديگري سوق داد و با ارائه سفته و اعتبار كارخانه و امضاء سفته ها توسط مديرعامل وقت كارخانه (ح-ر) وامي به مبلغ 30ميليارد تومان از بانك سپه دريافت و پس از مدتي از كشور خارج شد و شركت را در بدترين شرايط به حال خود رها كرد.
البته اينكه چگونه بانك سپه كارخانه اي را كه در بحران بود و ضرر دهه به شمار مي رفت به عنوان ضامن پذيرفته و يك جا اين مبلغ را به وي پرداخت كرد، خود محل سؤال است كه بايد مراجع ذيربط به آن پاسخ دهند.
پس از خروج شفيع زاده از كشور، مقامات قضايي اعلام كردند براي بازگرداندن وي دست به دامان پليس اينترپل شدند اما تلاش آنها نيز بي ثمر ماند! شفيع زاده براي كاهش فشارها تصميم گرفت شركت لوله سازي خوزستان را به فردي ديگر كه ظاهراً مطالباتي از او داشته به مبلغ 3ميليارد تومان واگذار كند. در اين مرحله با حمايت و پيگيري مسئولان وقت استان، مقرر شد به منظور حل بحرانهاي موجود وامي به مبلغ 10ميليارد تومان به صورت وام در گردش به شركت پرداخت شود كه بانك ملت نيز به عنوان پرداخت كننده وام، مبلغي معادل 50ميليون تومان وثيقه از شركت لوله سازي خوزستان دريافت كرد. با پرداخت قسط اول تحت عنوان بازسازي و نوسازي كارخانه به مبلغ 3 ميليارد تومان و به روز كردن حقوق كارگران اوضاع كارخانه روند مطلوبي را به خود گرفت. از اين ميزان پرداخت شده نيز مبلغ يك ميليارد تومان به عنوان طلب از سوي بانك برداشته شد و باقي مانده وام يعني دو ميليارد تومان نيز براي ايجاد آرامش نسبي به جاي حقوق هاي عقب افتاده به كارگران پرداخت شد. پرداخت قسط دوم بانك به دليل اعتقاد كارشناسان بانك ملت مبني بر عدم هزينه كردن قسط اول در جاي خود، ميسر نشد و با اين اتفاق موج جديدي از بحران آغاز شد. متوقف شدن پرداخت وام شرايط نامناسب توليد، توقيف شدن اسناد كارخانه، مطالبات شركت برق و... همه دست به دست هم داد تا مجدداً شرايط بحراني بر كارخانه حاكم شود و از حدود يك سال پيش كارگران اين شركت بار ديگر اعتراضات خود را به سطح شهر كشاندند. طبق اظهارات يكي از كارگران، ظاهراً شركت يك بار ديگر دستخوش تغييرات مديريتي شده است و هم اكنون فردي به نام عشقي مستقر در ساختمان1001 (ميدان شهدا)- محل تجمع چند هفته گذشته كارگران لوله سازي- به عنوان صاحب شركت مطرح است.
در زمان اوج اين اعتراضات، فرماندار اهواز در سفر زيارتي سوريه به سر مي برد، درون استانداري دچار آشفتگي شده و هيچ مقام مسئولي حاضر به پاسخگويي و رسيدگي عاجل به موضوع نيست. ماموران انتظامي نيز به عنوان نظاره گر عمل كرده و منتظر تصميم گيري مسئولان استان بودند. اين شرايط باعث شد برخي افراد فرصت طلب با نفوذ در اين تجمع جهت شعارها را به سمتي سوق دادند كه ماموران انتظامي ناچار به برخورد با برخي از كارگران شدند و نهايتاً بساط اين اعتراضات در مورخ
4/8/88 برچيده شد.
سنگ بناي غلط اين كار زماني گذاشته شد كه نمايندگان مجلس ششم و مسئولان وقت استاني كه غرق در مسائل سياسي و دامن زدن به بحران هاي اجتماعي و سياسي در كشور بودند چشم هاي خود را سهواً و يا عمداً بر روي بسياري از واقعيت ها بستند! تغيير و تحولات غلط مديريتي صورت گرفته در شركت، آن را در درياي بحران مالي و كارگري غوطه ور ساخت.
نكته قابل تأمل در ماجراي شركت لوله سازي خوزستان اين است كه اگر شركت از همان ابتداي امر با توجه به ارزش واقعي خود و در زماني كه روند توليد در شرايط خوبي به سر مي برد فروخته مي شد مشكلات كنوني به وجود نمي آمد. اما ظاهر امر نشان مي دهد عواملي مي خواستند اين كارخانه در زماني كه با بدهكاري 300ميليون توماني همراه بود به بخش خصوصي واگذار شود. بي توجهي مسئولان در دوره اصلاحات سرنوشت بدي را براي كارخانه اي كه چرخ زندگي 700 پرسنل آن وابسته به چرخش دستگاه هاي آن است رقم زد.
به دليل اين سياست گذاري هاي غلط و بي توجهي به فرسودگي خطوط توليد، كارخانه تنها با 30درصد ظرفيت اصلي خود فعاليت مي كرد در صورتي كه اگر نظارت درستي بر روند مديريتي حاكم بود اين شركت از تمام ظرفيت خود يعني توليد 55 هزار تن لوله و اتصالات چدني نشكن بهره مي جست.
مديريت هاي گذشته سعي داشتند با پرداخت حقوق معوقه كارگران و راضي نگه داشتن مقطعي آنها به اشكال مختلف از كارخانه سوءاستفاده كنند در صورتي كه مي شد با مديريت و نظارت صحيح، تعمير خطوط فرسوده و واردات قالب هاي شكل دهنده لوله، توليد كارخانه را به ظرفيت اصلي خود رساند.
يك كارشناس اقتصادي معتقد است براي خارج شدن از بحران موجود دو راه وجود دارد، راه اول اينكه به دليل عدم تمكين سرمايه دار فعلي براي سرمايه گذاري و ادامه راه، سهام شركت به شخص ديگري كه از لحاظ مالي و سرمايه گذاري در وضعيت خوبي به سرمي برد واگذار شود. راه حل دوم پيشنهادي نيز اين است كه با همكاري بانك ها راه حل مناسبي براي حل بحران هاي مالي شركت ارائه شود. به طور مثال اين كارخانه به دليل عدم تضمين بانك ها قادر به شركت در آگهي هاي مناقصه نيست كه بايد براي حل اينگونه مشكلات راه حلي مناسب و اساسي ارائه شود.
شركت لوله سازي خوزستان جزو معدود شركت هاي توليدكننده لوله هاي مورد استفاده در صنعت آب و فاضلاب است كه به دليل پروژه هاي در دست ساخت كشور به ويژه استان خوزستان داراي بازار فروش خوبي مي باشد كه با بكار بردن تدابير درستي مي توان آن را احيا كرد.
مدير كارخانه لوله سازي خوزستان معتقد است براي خريد مواد اوليه و راه اندازي خط توليد كارخانه اعتباري بين 600 تا 700 ميليون تومان هزينه لازم است و در صورت دريافت وام يك ميليارد و 500 ميليون توماني توسط بانك ملت مي توان چرخ كارخانه را دوباره به چرخش درآورد.
مسئولان استاني و مديران شركت بايد به اين نكته اذعان داشته و از تجربيات گذشته استفاده كنند كه از وام هاي دريافتي تنها به عنوان مسكن استفاده نشود. سيستم مديريتي غلط در گذشته كه به صورت عمد و يا غيرعمد در شركت لوله سازي خوزستان بكار گرفته شد تداعي كننده شعر:
«خشت اول چون نهاد معمار كج
تا ثريا مي رود، ديوار كج»
است اما با كوتاه كردن دست اياديي كه مي خواستند اين كارخانه به وضعيت فعلي خود برسد و چاره انديشي صحيح مي توان خشتي نو را براي ساخت ديوار اين شركت بر زمين نهاد.

 



ايران در كيهان

سرمايه گذاري در گردشگري كرج
كرج- خبرنگاركيهان: موانع سرمايه گذاري خصوصي در زمينه پروژه هاي گردشگري كرج با فراهم كردن تسهيلات كاهش مي يابد. سيدعلي آقازاده سرپرست شهرداري كرج با اعلام اين مطلب گفت: هر يك از سرمايه گذاران بخش خصوصي كه مايل به كمك به توسعه گردشگري منطقه است، مي تواند به شهرداري مراجعه كند و از تعامل شهرداري در اين زمينه بهره مند شود.
تجليل از محيط بانان نمونه تبريزي
تبريز- خبرنگاركيهان: طي مراسمي در مشهد از آقايان محمدحسن احمدزاده، خيراله اسدپور، محمدرضا فلكي و محمد احمدي قرمزي گول محيط بانان سازمان حفاظت محيط زيست آذربايجان شرقي به عنوان 4 محيط بان نمونه كشوري تجليل شد. گفتني است هم اكنون 150نيروي گارد حفاظت محيط زيست در 50 پاسگاه و اداره حفاظت محيط زيست آذربايجان شرقي فعاليت دارند.
افتتاح 3 پروژه در دانشگاه صنعتي شاهرود
شاهرود- خبرنگاركيهان: دو مركز پژوهشي و يك سيستم تله كنفرانس در دانشگاه صنعتي شاهرود به بهره برداري رسيد. گفتني است مركز رايانه با 50 دستگاه رايانه و سالن مطالعه دانشكده معدن و سيستم تله كنفرانس اين دانشگاه نيز همزمان با افتتاح پروژه هاي مذكور با امكان اتصال 8 نقطه اي به بهره برداري رسيد.
نورپردازي پارك ملي ساريگل اسفراين
بجنورد- خبرنگاركيهان: 500 ميليون ريال از محل اعتبارات ملي براي نورپردازي و تكميل محوطه سازي پارك ملي ساريگل اسفراين درنظر گرفته شده است. علي كاظمي رئيس سازمان ميراث فرهنگي و صنايع دستي و گردشگري خراسان شمالي ضمن بيان اين خبر گفت: پارك ملي ساريگل و امامزاده باباقدرت اسفراين از سال 1386تاكنون به دليل جاذبه هاي طبيعي و تاريخي مورد توجه بوده و 3ميليارد ريال از اعتبارات ملي را به خود اختصاص داده است.
برگزاري رزمايش امنيت و آرامش در خراسان شمالي
¤ هزاران نفر از پرسنل نيروي انتظامي به همراه تجهيزات و صدها دستگاه خودرو در رزمايش بزرگ امنيت و آرامش در استان خراسان شمالي شركت مي كنند.
سرتيپ ابوالقاسم اسفندياري فرمانده نيروي انتظامي خراسان شمالي بااعلام اين خبر گفت: هدف از برگزاري اين رزمايش مقابله با توطئه هاي دشمنان اجنبي در داخل كشور، ارتقاي آمادگي انتظامي و روحيه رزمندگي و سلحشوري كاركنان ناجا است.
برگزاري جلسه امر به معروف و نهي از منكر در لنجان
فولادشهر- خبرنگاركيهان: جلسه ستاد احياي امر به معروف و نهي از منكر شهرستان لنجان به رياست حجت الاسلام والمسلمين باقريان امام جمعه لنجان و ساير اعضا تشكيل شد. در اين جلسه دو موضوع پيگيري و راه اندازي شوراهاي امر به معروف و نهي از منكر مساجد و بررسي رعايت حجاب اسلامي در شهرستان بررسي شد.
بهره برداري از 3 پروژه راه و ترابري در گنبدكاووس
گنبدكاووس- خبرنگاركيهان: سه پروژه راه و ترابري شهرستانهاي گنبدكاووس و آزادشهر با هزينه اي بالغ بر 5 ميليارد ريال به بهره برداري رسيد.
«قاسم دبوري فريماني» رئيس اداره راه و ترابري شهرستان گنبدكاووس ضمن اعلام خبر فوق افزود: عمليات آسفالت راه روستايي «سلاق قليچ تپه» به طول سه كيلومتر با اعتبار سه ميليارد ريال از اعتبارات ملي به بهره برداري رسيد كه با بهره برداري از اين راه روستايي 35 خانوار از راه مناسب بهره مند شدند.
برداشت 10تن سويا در مينودشت
¤ پيش بيني مي شود امسال با توجه به وضعيت خوب محصول و شرايط آب و هوايي تا پايان زمان برداشت بيش از 10هزار تن محصول سويا توليد و تحويل مراكز خريد شهرستان مينودشت شود. حسن كاووسي مدير جهاد كشاورزي شهرستان مينودشت ضمن اعلام مطلب فوق گفت: در سال زراعي جاري با تعداد 865 نفر كشاورز سوياكار در سطح 6 هزارو292 هكتار قرارداد كشت منعقد شد كه حدود 5 هزار و758 هكتار سطح سبز برآورد شده است.
فعاليت هاي فرهنگي در فيروزآباد
فيروزآباد- خبرنگاركيهان: كانون فرهنگي هنري آل ياسين مسجدالنبي فيروزآباد فعاليتهاي گسترده اي در زمينه هاي مختلف فرهنگي هنري داشته و با جذب جوانان و نوجوانان، سدي محكم در برابر تهاجم و هجمه فرهنگي دشمن ايجاد نموده است. صادقي مسئول روابط عمومي اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي فيروزآباد ضمن بيان اين مطلب گفت: برگزاري اردوهاي زيارتي و سياحتي و ايجاد كلاس هاي كامپيوتر، قرآن و احكام، خوشنويسي، تئاتر و تواشيح از ديگر فعاليت هاي اين كانون است.
بهره برداري از تلويزيون شهري در لاهيجان
رشت- خبرنگاركيهان: دومين تلويزيون شهري لاهيجان با همكاري و مشاركت بخش خصوصي جنب مهمانسراي جهانگردي اين شهر افتتاح شد. رحيم كشاورز رئيس شوراي شهر لاهيجان در مراسم بهره برداري از اين تلويزيون از آمادگي شوراي شهر و شهرداري لاهيجان جهت كمك به سرمايه گذاران در اين شهر خبر داد.
افتتاح پروژه آبرساني در لردگان
شهركرد- خبرنگاركيهان: از پروژه آبرساني به روستاهاي ابواسحاق لردگان بهره برداري شد. قاسمعلي خدابخشي مديرعامل شركت آب و فاضلاب روستايي استان چهارمحال و بختياري ضمن اعلام اين خبر گفت: منبع تامين آب اين پروژه چشمه سندگان است كه آب با سه ايستگاه پمپاژ توسط 5600 متر خط انتقال تكميلي با لوله گالوانيزه 6 اينچ فولادي و صرف هزينه حدود 3ميليارد ريال به بهره برداري رسيد.
تشرف 4 زنداني به مذهب شيعه
نايين- خبرنگاركيهان: در دهه كرامت و روز ميلاد امام رضا(ع) 4 نفر از زندانيان زندان نايين مذهب شيعه را پذيرفتند. مجتبي وزيري رئيس زندان نايين با اعلام اين خبر افزود: با تلاش و كوشش واحد فرهنگي و همكاري جمعي از زندانيان زمينه تشرف اين 4 مددجو به مذهب شيعه فراهم شد.

 



تجليل از خدمات راديولوژيست 79 ساله تبريزي

تبريز- خبرنگار كيهان:
طي مراسمي در تبريز از خدمات 53 ساله دكتر سعيد راد راديولوژيست 79 ساله تبريزي تجليل شد.
در اين مراسم كه در تالاپتروشيمي تبريز انجام شد راديولوژيست هاي سراسر كشور حضور داشتند.
گفتني است اين مراسم به پاس قدرداني از بيش از نيم قرن تلاش ها و خدمات ارزنده وي ترتيب يافته بود و اساتيد، رئيس انجمن راديولوژي ايران و دانشجويان، از دكتر سعيد راد به خاطر اقدامات و فعاليت هاي ارزشمند تحقيقاتي و علمي او تقدير كردند.

 



استاندار: كمك به بخش صنعت در دستور كار مسئولان اردبيل قرار دارد

اردبيل- خبرنگاركيهان:
به لحاظ اهميت بخش صنعت در توسعه پايدار استان، كمك به توسعه اين بخش در دستور كار مسئولان قرار دارد.
استاندار اردبيل در جلسه اختصاصي با وزير صنايع و معادن در اردبيل با اعلان اين مطلب گفت: در همين راستا نشست هاي دوره اي و تخصصي با حضور صنعتگران و مديران دستگاههاي ذيربط استان در شهرستان هاي تابعه تشكيل و براي كمك به رفع معضلات كاري اين قشر تصميم گيري مي شود.
منصور حقيقت پور افزود: در كنار برنامه ريزي براي ايجاد فرصت هاي شغلي جديد، كمك به حفظ مشاغل موجود در استان از مهمترين دغدغه هاي مديريت استان است.
وي با اشاره به تنوع و تعدد معادن موجود در استان و بكر ماندن اين بخش گفت: به دنبال رويكردهاي تشويقي به عمل آمده، صدور گواهي كشف و پروانه اكتشاف معدن در استان طي امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد مثبت داشته است در اين جلسه وزير صنايع و معادن نيز با اشاره به وضعيت صنعتي استان، طرح آمايش صنعتي را فرصت مناسبي براي توسعه اين بخش عنوان كرد.

 



احداث 10پارك در روستاهاي گلستان

گرگان- خبرنگاركيهان:
معاون امور عمراني استانداري گلستان از احداث 10پارك در روستاهاي استان خبر داد.
مهندس غلام زاده افزود: اعتبار اختصاص يافته براي احداث اين پاركها، يك ميليارد و پانصدميليون ريال است. وي خاطرنشان كرد: زمين اين پاركها به صورت رايگان از سوي دهياري ها تأمين شده و عمليات اجرايي برخي از آنها نيز به پايان رسيده است.
وي با اشاره به اقدامات صورت گرفته در سطح روستاها گفت: به جهت كمك به مديريت پسماند نيز 3500 سبد زباله تهيه و درحال توزيع ميان دهياري هاي استان است.
غلام زاده اعتبار اختصاص يافته به اين موضوع را نيز يك ميليارد و پانصدميليون ريال و محل تأمين آن را از اعتبارات سفر رياست جمهوري به استان اعلام كرد.
وي در بخش ديگري از سخنانش افزود: احداث سالن هاي ورزشي چند منظوره در روستاهاي مختلف استان از سوي دفتر امور روستايي، سرعت گرفتن روند گازرساني به روستاها، بهره مندي عمده روستاييان از آب بهداشتي، برقدار شدن آبادي ها و نيز بهره مندي روستاييان از ارتباط مخابراتي و توزيع سهام عدالت اقدامات شايسته اي است كه در سطح روستاها انجام شده است.
معاون امور عمراني استانداري گلستان تصريح كرد: باتوجه بيش از پيش دولت به روستاها طي ساليان اخير و ايجاد زيرساخت هاي مختلف، شكاف موجود ميان شهرها و روستاها درحال ترميم بوده و از اين رو برخي روستاهاي استان هيچ كمبودي نسبت به شهرها نداشته و بدين جهت گاه شاهد معكوس شدن روند مهاجرت و بازگشت روستاييان مهاجرت كرده به آبادي ها و كانون هاي توليد هستيم.
مهندس غلام زاده ابراز اميدواري كرد با تداوم اين روند در استان و محروميت زدايي از روستاها و مناطق محروم، شعار عدالت محوري دولت در گلستان به صورت كامل عملياتي شود.

 



برگزاري جشنواره انار در بادرود

بادرود- خبرنگاركيهان:
سومين جشنواره انار نادري در بادرود برگزار شد.
جشنواره انار ياقوت كوير در بادرود با هدف رشد كمي و كيفي اين محصول و توسعه گردشگري در اين شهر برگزار شد.
شروع اين جشنواره با افتتاح نمايشگاه در منزل تاريخي محقق الدوله شامل غرفه هاي فرهنگي، كارگاه قالي بافي، تهيه غذا با رب انار، تهيه نان محلي معروف به «كاكله زردو»، كارگاه رنگرزي انار، نمايشگاه عكس انار، كارگاه تهيه رب سنتي انار، غرفه عرضه ترشي انار، كارگاه سفالگري و پخت آش انار همراه با اجراي موسيقي محلي آغاز شد. همزمان با برگزاري جشنواره انار در پارك تخت پادشاه در سايت جشنواره از مراكز صادرات انار، موزه رهگشا، آستان مقدس آقاعلي عباس(ع)، حمام نوقه و باغات انار بازديد به عمل آمد.
در حاشيه برگزاري اين جشنواره رئيس شوراي اسلامي شهر بادرود و دبير سومين جشنواره انار بادرود هدف از برگزاري جشنواره را معرفي ظرفيت هاي گردشگري و توسعه زيرساخت هاي گردشگري و همچنين معرفي انار نادري بادرود كه از محصولات شاخص اين شهر ذكر كرد و افزود: اين جشنواره با شعار سپاس به خاطر رويش دوباره درختان برگزار شد.
ذبيح اله صولتيان افزود: بيش از 2 هكتار از اراضي بادرود زير كشت انار رفته است كه سالانه 40هزارتن انار برداشت مي شود، به گفته وي شهر بادرود معروف است به يك ميليون درخت انار كه انار نادري بادرود يكي از پنج انار مهم و معروف كشور به حساب مي آيد.
دبير سومين جشنواره انار بادرود با اشاره به وجود بارگاه ملكوتي حضرت آقا علي عباس(ع)، محوطه هاي اريسمان و قلعه گوشه، حمام نوقه و منازل تاريخي و داشتن تمدن تاريخي و كهن كه سالانه ميزبان بيش از 2 ميليون گردشگر، زائر و جهانگرد است افزود: وجود اين ظرفيت ها باعث رونق بيشتر جشنواره انار بادرود شده است. خاطرنشان مي شود در مدت برگزاري جشنواره انار بادرود بيش از 10هزار نفر از غرفه هاي داير شده در منزل تاريخي محقق الدوله و مراسم جشنواره ديدن كردند.

 



افزايش جايگاه CNG در قم

قم خبرنگار كيهان:
به منظور رفاه بيشتر شهروندان قمي 13 جايگاه دو منظوره خصوصي و هفت جايگاه دولتي تك منظوره CNG در آينده به بهره برداري مي رسند.
مدير شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي منطقه قم با بيان اين مطلب افزود: هم اكنون 10 جايگاه CNG خصوصي و دولتي در استان قم فعال هستند.
محدتقي علوي با اشاره به اينكه استان قم در مواقع اضطراري شهرهاي اطراف را پشتيباني مي كند، گفت:محلات، ساوه، كاشان، اصفهان، تهران و ... شهرهايي هستند كه از سوي استان قم در برخي شرايط مورد پشتيباني قرار گرفته است.
مدير شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي منطقه قم در پايان افزود: با توجه به اينكه شهر قم در مسير 17 استان كشور قرار دارد اين مسئله سبب افزايش مصرف سوخت در استان قم شده است.

 



استاندار گيلان: مديران بايد در محل خدمت خود اقامت دائم داشته باشند

رشت- خبرنگار كيهان:
متخلفان برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه هاي گيلان به مراجع قضايي معرفي مي شوند.
استاندار گيلان با بيان اين مطلب در جمع فرمانداران افزود: روح الله قهرماني چابك تجاوز به حريم رودخانه ها و هرگونه اقدام مشابه را تخلف دانست و تاكيد كرد: در اين رابطه حتي با كساني كه مجوز برداشت شن و ماسه هم دارند اما تخلف مي كنند براساس ضوابط قانوني برخورد خواهد شد.
وي با بيان اينكه مجوز برداشت شن و ماسه بايد به افرادي داده شود كه در اين حرفه بوده و بطور مستقيم از شن و ماسه در توليدات خود استفاده مي كنند فرمانداران را موظف ساخت بر فعاليت افراد بهره بردار نظارت كامل كنند.
قهرماني در ادامه با تاكيد بر ضرورت حضور و اقامت دائم تمامي مديران و مسئولان استان در محل خدمت و حوزه كاري خود اظهار داشت: مديراني هم كه در حال حاضر چنين شرايطي ندارند بايد به سرعت در پي رفع اين مشكل برآيند.
استاندار گيلان به فرمانداران تاكيد كرد نظارت دقيقي بر نحوه و روند اجرايي پروژه هاي عمراني به ويژه طرحهاي مصوب سفر رئيس جمهوري به گيلان داشته باشند.

 



به داد كارون برسيد

با سلام، پيرو درج مطلب «كاهش هزينه هاي لايروبي كارون» در شماره 19504 مورخ 14 آبان ماه 88، از توجه خبرنگار محترم و همچنين دست اندركاران روزنامه كيهان در جهت چاپ اين خبر صميمانه قدرداني و تشكر مي نمايم. متاسفانه رودخانه كارون طعمه سو مديريت مسئولان اين استان قرارگرفته و با ارائه گزارشات نه چندان درست سعي در توجيه اشتباهات خود دارند.
در اينجا هر روز شاهد هستيم كه هيچ گونه خاكبرداري از بستر كارون به مكاني ديگر منتقل نشده و تمام خاك آن صرف عريض كردن جاده هاي ساحلي مي شود كه البته كه هرساله با بارش شديد باران به زير آب مي رود. مسئله كم آب و فاضلاب و انشعابات در سرچشمه و... كه جاي خود دارد عده اي به بهانه هاي متفاوت كمر همت بر نابودي كارون گرفته اند خواهشمندم با اطلاع رساني و پيگيري، مسئولان خفته اين استان را به هشياري برسانيد.
با تقديم احترام و سپاس
اميد ساقي

 



درخواست خانه مطبوعات اصفهان از مسئولان براي حل بحران آب

اصفهان- خبرنگار كيهان:
جامعه مطبوعاتي استان اصفهان با صدور بيانيه اي با توجه به خشكي زاينده رود، از مسئولان امر در كشور خواستند تا با اعمال مديريت ملي منابع آب در استان اصفهان و استان هاي همجوار از ادامه بحران آب جلوگيري كنند.
در بيانيه خانه مطبوعات و خبرنگاران استان اصفهان آمده است: طرح موضوع زاينده رود و آبرساني به فلات مركزي ايران طي سنوات گذشته تداعي كننده خشكسالي، صرفه جويي، قطعي آب، سوء مديريت و از همه بدتر خشكي رودخانه زاينده رود است اگرچه هنوز شاهد طراوت زندگي در اصفهان و حومه هستيم اما هر ساده انديشي مي داند ادامه وضعيت موجود، بحراني غير قابل كنترل در عرصه اجتماعي، سياسي، اقتصادي، فرهنگي و كشاورزي به وجود خواهد آورد.
اين خانه در بيانيه خود افزوده است: فصلي شدن اين رودخانه دائمي و خشك شدن آن كه به دليل سهل انگاري، تفكرات بخشي و قشري و سوء مديريت به وجود آمده اتفاقي نيست كه تنها به يكي دو سال اخير باز گردد و لازم است كميته اي در سطح ملي براي تحقيق و تفحص در خصوص بررسي علل خشكي زاينده رود تشكيل گردد و بدون اغماض با مسببان و عاملان به وجود آمدن فاجعه كنوني ضمن معرفي به مردم و مراجع قضايي برخورد قانوني صورت گيرد.
خانه مطبوعات استان اصفهان، دلائل عمده به وجود آمدن اين بحران را اعمال مديريت بخشي، ضعف برنامه ريزي، سهل انگاري مديران محلي و افزايش بي رويه برداشت از آب بيان كرده و آورده است: اگرچه نمي خواهيم گفته ها و عملكردها را انكار كنيم اما در عين حال نمي توانيم خشكي زاينده رود و نابودي تدريجي يك تمدن را به راحتي نظاره گر باشيم. نياز دو ميليارد متر مكعب آب براي اصفهان و فلات مركزي واقعيتي است كه با وعده و شعار تحقق نمي يابد.
جامعه مطبوعاتي و رسانه اي استان اصفهان در بخش ديگري از اين بيانيه خطاب به مسئولان و متوليان امر اضافه كرده اند: اگر بيش از اين غفلت و سهل انگاري ادامه پيدا كند آينده اسفبارتر و فجيع تر از اين خواهد شد و قضاوت آيندگان چيزي به جز شرمساري براي ما نخواهد بود.

 



كاهش 18 درصدي قيمت مرغ در مازندران

ساري- خبرنگار كيهان:
قيمت هر كيلوگرم مرغ در بازار مازندران با كاهش 18درصدي به يك هزار و 450 تومان رسيد.
رئيس اداره تنظيم بازار محصولات كشاورزي مازندران با اعلام اين خبر افزود: اين قيمت در مقايسه با سال قبل 30 درصد كاهش نشان مي دهد.
«احمد صادقي» با اشاره به تداوم كاهش قيمت مرغ در بازار مازندران افزود: واردات ذرت براي تأمين خوراك دام، افزايش تعرفه گمركي صادرات اين محصول نوسان قيمت تمام شده به دليل نوسان قيمت نهاده هاي مورد نياز پرورش مرغ و قوي نبودن تشكل هاي مرغداري از علت هاي اصلي كاهش قيمت مرغ در بازار مازندران است.
وي با تأكيد بر ضرورت ايجاد تعادل در قيمت اين فرآورده گفت: متعادل كردن قيمت جوجه يكروزه، ساماندهي سامانه حمل و نقل و عرضه جوجه هاي يكروزه استاندارد و بيمه اجباري آنها تا پايان دوره پرورش ضرورت دارد.به گفته وي مازندران با توليد سالانه 161 هزار تن مرغ گوشتي مقام اول كشور را در زمينه توليد جوجه هاي يكروزه دارد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14