(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 24 آبان 1388- شماره 19512
 

گفت وگو با مدير شبكه العالم
 انتقاد از حكومت سعودي علت اصلي قطع پخش العالم است
آمريكا و باز هم حماقت؟!
اهداف رژيم صهيونيستي از توقيف كشتي فرانكوپ حقه چند وجهي تل آويو



گفت وگو با مدير شبكه العالم
 انتقاد از حكومت سعودي علت اصلي قطع پخش العالم است

به دنبال قطع ناگهاني پخش برنامه هاي شبكه العالم از جانب ماهواره هاي «عرب ست» و «نايل ست» كه به عقيده بسياري از كارشناسان انگيزه هاي سياسي اصلي ترين عامل آن بوده، مدير شبكه العالم در گفت وگو با كيهان به تشريح جزئيات موضوع پرداخت. متن كامل گفت وگوي كيهان با سيداحمد سادات در ادامه مي آيد.
¤ ¤ ¤
¤ موضوع قطع پخش برنامه هاي العالم چگونه آغاز شد؟
- عصر روز سه شنبه 12آبان ماه اطلاع يافتيم در حركتي هماهنگ و غيرمعمول بدون اخطار قبلي كتبي يا شفاهي يا ذكر هيچگونه دليلي پخش شبكه العالم از عرب ست و نيل ست متوقف شد. در نامه اي به اين شبكه علت اين امر تهاجم العالم به برخي سران كشورهاي عرب ذكر شده و در نامه بعدي معلوم شد كشور مورد نظر عربستان سعودي بوده و رسماً سياسي بودن اين اقدام را اعلام نمودند، سپس در مطالبي كه توسط روزنامه ها و سايتهاي وابسته به حكومت سعودي از جمله الشرق الاوسط ايلاف و... انتشار يافت تخلف از قرارداد فيمابين دليل قطع پخش اين شبكه از روي اين 2 ماهواره ذكر گرديد اما مقدمات اين اقدام بي شك افشاگري گسترده اين شبكه نسبت به ريشه هاي نابساماني اوضاع منطقه و دخالت مستقيم سعودي ها در اين عرصه بوده است.
در واقع العالم در اين قضيه تاوان حمايت از ملت مظلوم فلسطين، مقاومت در غزه، حزب الله لبنان، حوثي ها در يمن و افشاي دستهاي پشت پرده عربستان در اوضاع عراق، انفجارهاي ضدانساني در پاكستان و افغانستان را مي پردازد.
نقش رهبري عربستان در طرح سازش با اسرائيل، مذاكرات شاهزادگان سعودي با مقامات اسرائيلي و حمايت اين كشور از محاصره غزه، اختلافات شاهزادگان آل سعود بر سر قدرت، نقش دخالت اين كشور در انتخابات لبناني، و دخالتهاي عناصر تكفيري مورد حمايت سعودي ها در انفجارهاي هر روزه عراق، پاكستان و افغانستان از جمله موضوعاتي بود كه شبكه العالم در راستاي ايفاي رسالت رسانه اي خود، طرح و تبيين و اطلاع رساني پيرامون آن را به مخاطبان ضروري مي داند.
العالم اولين شبكه اي بود كه نقش مستقيم عربستان سعودي در جنگ صعده در يمن را افشا نمود، تخريب آثار اسلامي در عربستان، تكفير فرقه هاي مذهبي از سوي وهابي ها، رفتار تبعيض آميز سعودي ها با شيعيان اين كشور، و نقض حقوق بشر نيز از جمله موضوعاتي بود كه اطلاع رساني آن توسط العالم خشم مقامات عربستاني را عليه اين شبكه برانگيخت.
از طرفي تلاش شبكه العالم در جهت تبيين مسائل داخلي و رفع ابهام از شبهاتي كه توسط رسانه هاي سعودي بالاخص شبكه العربيه در مورد موضوعات جاري كشور مطرح مي شود، كه خود نيز در بي اعتبار كردن ادعاها جريانات همسوي غرب و هم پيمانهاي منطقه ايشان پيرامون دولت دهم بي تاثير نبوده، موجب مزيد خشم عربستاني ها عليه العالم گرديده و در اين راستا مي توان گفت اين شبكه هدف نبرد رسانه اي پروژه ايران هراسي قرار گرفته است، همچنين در ماه هاي اخير (حملات رسانه اي همه جانبه اي از طريق) شبكه ها، سايت ها و روزنامه هاي وابسته به دولت سعودي از جمله ايلاف، الشرق الاوسط، الوطن، المدينه عليه العالم شروع و هر روز بر حجم آن افزوده مي شد.
بنابراين من تصور مي كنم چون عربستان سعودي كه در جنگ رواني خود عليه العالم توفيقي نيافت به قطع العالم از روي ماهواره هاي عرب ست و نايل ست اقدام نمود.
القدس العربي به نقل از منابع موثق ذكر كرده است كه اين تصميم از سوي عربستان به اتفاق كشورهاي مصر، امارات، اردن، بحرين و نماينده اي از دولت فلسطين در رياض صورت گرفته است.
و اما روايتي كه مصريها بدان متوسل مي شوند، مربوط به ادعاي دولت مصر در مورد مشاركت دو تن از عومل شبكه العام در عملياتي از سوي حزب ا... بر عليه اين كشور در خاك مصر مي باشد كه هم از سوي حزب ا... لبنان و هم از سوي شبكه العالم به شدت رد شده است. اين وضعيت در كنار اطلاع رساني شفاف شبكه العالم و ارتقاء جايگاه آن در جهان عرب و همچنين تضعيف جايگاه رسانه اي مصر موجب شده مصر براي جبران اين شكست به فرافكني روي آورده و در ابتدا به محدودسازي فعاليت اين شبكه، سپس افترا و وارد كردن اتهام در خصوص شركت عوامل اين شبكه بر ضد دولت مصر و در گام بعدي اقدام به حمله به دفتر اين شبكه و مصادره اموال آن در قاهره متوسل شود. اقدامات حقوقي از سوي دادگاه اين كشور با اتهامات واهي و تهديد به قطع اين شبكه و در نهايت، توقف پخش اين شبكه از روي ماهواره نايل ست، از نظر ما تلاش مصر براي انتقام گيري از العالم است.
¤ به نظر مي رسد بخش عمده خصومت مصري ها با العالم مربوط به افشاگري باشد كه اين شبكه در ايام جنگ غزه عليه همدستي مصر و صهيونيست ها انجام داد.
- بله در جريان جنگ 22 روزه غزه و اطلاع رساني شفاف و واقعي شبكه العالم از محاصره نوار غزه و شرايط بد معيشتي مردم و سپس هجوم رژيم صهيونيستي به غزه برخي كشورهاي محافظه كار منطقه به ويژه، مصر و عربستان هم داستان با اسرائيل عليه شبكه العالم موضع گرفتند و جبهه رسانه اي سازش را در مقابل جبهه رسانه اي مقاومت به رهبري العالم تشكيل دادند.
العالم همچنين تظاهرات خودجوش مردمي در كشورهاي عربي كه عليه حكام سازشكار عربي انزجار و همبستگي خود را با مقاومت مردمي غزه اعلام مي نمودند، منعكس مي ساخت. العالم برخي از تظاهرات مردمي در مصر و بسته بودن گذرگاه رفح را در حمايت از مقاومت مردمي غزه و عليه جانبداري مصر از اسرائيل را پوشش مي داد. اين موضوع كه موجب تضعيف بيش از پيش جايگاه منطقه اي مصر گرديده بود باعث خشم دولت اين كشور از شبكه گرديد به طوري كه به كساني كه با شبكه العالم مصاحبه مي نمودند هشدار و آنها را تهديد نمود.
در اقدام ديگري پليس مصر به دفتر خبري العالم در قاهره حمله و تعدادي از وسايل آن را مصادره نمود، همچنين اين كشور از فعاليت گروه خبري العالم در مصر جلوگيري نمود.
اقدامات مصر بدين جا ختم نشد، اين كشور در اقدامي شديد رسيدگي به دادخواست لغو مجوز پخش برنامه هاي شبكه العالم از ماهواره مصري نايل ست را آغاز نمود.
سمير صبري حقوقدان مصري، با اقامه شكايتي نزد دستگاه قضايي مصر، دلايل واهي از جمله تمسخر، تحريك و حمله به مقامات مصري از سوي العالم، خواستار توقف پخش اين شبكه گرديد.
¤ الان موقعيت العالم در ميان رسانه هاي عرب زبان چگونه است؟
- شبكه العالم به دليل برخورداري از پشتوانه فني تجربه انقلاب اسلامي و دفاع از جريان مقاومت در كنار تاكيد بر حفظ وحدت و عزت و سرافرازي امت اسلامي و دفاع مستمر از كيان جهان اسلام و طرح و تبيين مشكلات منطقه از موقعيت ممتازي در جهان عرب برخوردار است.
اطلاع رساني پيرامون اين موضوعات علاوه بر خبر و گزارشهاي خبري در قاب برنامه هاي گفتگو محور به بررسي محاور مورد مخاطب مي پردازد، و در يك برنامه مخاطب محور بدون دخالت مجري يا كارشناس آراء مخاطبين با سليقه هاي مختلف در خصوص موضوع مهم هفته، ارائه مي گردد و مشاركت وسيع مخاطبان بيانگر استقبال آنان از محاور ارائه شده است. نظرسنجي هاي اخيري كه هم توسط سايت شبكه BBC هم مراكزي در بيروت و رام الله و عراق انجام گرفته از رشد موقعيت اين شبكه در منطقه و در قياس با رسانه هاي برجسته عربي خبر مي دهد. بطور ميانگين جايگاه اين شبكه در رديف پنجم و در مناطقي در رتبه چهارم نخستين شبكه هاي مورد توجه مخاطبين عرب قرار دارد، هم بستگي وسيع مخاطبان در جريان دستگيري خبرنگارمان در غزه، و نيز در همين ايام اخير در موضوع توقف پخش شبكه از ماهواره هاي مذكور از سوي شخصيتهاي حقيقي و حقوقي، بالاخص گروههاي جهادي، فعالان سياسي و مطبوعاتي از كشورهاي مختلف را مي توان نشانه هايي از موقعيت بالاي اين شبكه در حوزه هاي تحت پوشش بشمار آورد.
از سوي ديگر حجم گسترده مقالات همسوي جريان سازش عليه اين شبكه در روزنامه هاي پرتيراژ و سايتهاي پر بيننده كه گاه از ادبيات رسانه اي خارج شده با كذب و افتراء و با بكارگيري شيوه هاي غير اخلاقي و حتي هتاكانه خشم خود را عليه اين شبكه ابراز مي نمايند بيانگر استيصال اين جريان در برابر افشاگري هاي اين شبكه است، بسياري از تحليلهاي اين جريان، تاسيس شبكه اي فارسي در جهان عربي براي مقابله با شبكه العالم پيشنهاد مي گردد.
¤ در مقابل اقدام ماهواره هاي مصري، چه اقدام حقوقي انجام داده ايد؟
- شبكه العالم شكايت حقوقي از نايل ست و عرب ست را در دستور كار خود در مجامع بين المللي قرار داده است و آنها محكوم به پرداخت غرامت نيز خواهند شد.
پخش شبكه العالم هم اكنون از روي 4 ماهواره ديگر ادامه دارد و بخش فني اين شبكه به دنبال راههاي جايگزين مي باشد و در حال عقد قرارداد با ماهواره هاي ديگر مي باشد كه به نتايج مطلوبي دست يافته است كه طي روزهاي آينده رسما اعلام مي گردد. به گونه اي كه پخش شبكه و جايگاه آن قوي تر از قبل خواهد شد.
همچنين در نظر داريم از طريق شبكه هاي كابلي، سيستم IPTV و تقويت بخش اينترنتي، و با برخورداري از امكانات 4 ماهواره ديگر، پخش شبكه را توسعه دهيم.
¤ بعضي تحليلگران عقيده دارند خاموش كردن صداي العالم در جهان عرب ممكن است مقدمه يك اقدام تجاوزكارانه جديد از جانب صهيونيست ها باشد. عقيده شما چيست؟
- اين موضوع كه نقش رژيم صهيونيستي در اين جريان چيست هنوز به طور روشن مشخص نيست وليكن آنچه بارز است يك نوع خط رسانه اي از سوي كشورهاي عربستان و مصر در راستاي اهداف منطقه اي رژيم اشغالگر قدس جريان دارد.
رسانه هاي اين رژيم نيز در چند روز گذشته توجه خود را به توقف پخش شبكه العالم از ماهواره نايل ست و عرب ست معطوف نموده اند، در اين زمينه راديو اين رژيم با ابراز خوشحالي اعلام مي نمايد: «براساس برخي گزارشات تصميم به قطع شبكه العالم از ماهواره هاي عرب ست و نايل ست در نشست رياض و اواسط هفته جاري صورت گرفته است.
«به گفته كارشناسان احتمال ماجراجويي رژيم صهيونيستي عليه حماس و حزب الله نيز مطرح است منابع آگاه احتمال رويارويي را منتفي نمي دانند، در چنين شرايطي اين رژيم اهتمام ويژه اي به بسته شدن شبكه العالم نشان داده است.»
گفتني است رژيم صهيونيستي همواره از اطلاع رساني شبكه العالم، ابراز خشم نموده و درصدد مقابله با آن بوده است، اين رژيم در جريان جنگ 22 روزه بارها مانع خبررساني العالم گرديد كه حمله به مقر خبرنگاران اين شبكه در غزه و دستگيري و بازداشت خبرنگار اين شبكه (خضر شاهين) را مي توان در اين راستا ارزيابي نمود.
¤ هم اكنون وضع پخش جهاني العالم چگونه است؟
- شبكه العالم بر روي شش ماهواره تقريبا تمام قاره هاي جهان را پوشش مي دهد. اين شبكه علاوه بر نايل ست و عرب ست كه هم اكنون پخش آن قطع گرديده است از طريق ماهواره هاي هاتبرد 8، تله استار 3، آسياست 5 و گالگسي 19 قابل دريافت است.
در گذشته نيز دولت فرانسه مشكلاتي براي پخش شبكه العالم از روي هاتبرد ايجاد نموده بود. در مجموع شبكه العالم همواره جهت اطلاع رساني با مشكلات زيادي مواجه بوده است، چند مورد حمله به دفتر اين شبكه در قاهره كه بر مصادره اموال و تعطيلي آن منتهي شد، ضرب و شتم خبرنگاران ما در اردن و موريتاني، ممانعت از حضور خبرنگاران اين شبكه در مراكش و عربستان و ايجاد محدوديت براي فعاليت خبري آن در عراق، يمن و بحرين و فلسطين، حمله به دفتر شبكه در عراق و زخمي شدن خبرنگاران آن همچنين ترور و به شهادت رساندن يكي از خبرنگاران ما در اين كشور و نيز دستگيري و بازداشت شدن خضر شاهين خبرنگار ما در قدس توسط رژيم صهيونيستي و حمله موشكي به مقر خبرنگاران در غزه مي توان اشاره نمود كه همواره جزو محدوديت هاي كار خبررساني اين شبكه بوده است.
البته اين ها هزينه شبكه العالم در حمايت از مقاومت مردمي فلسطين، افشاي سازش كاري دولت هاي عربي با آمريكا و اسرائيل و حمايت از خط فكري صحيح اسلامي مي باشد و اين مخالفتها سند موثر بودن شبكه العالم در منطقه است و هراس دشمنان ما از انتشار اين پيام مي باشد.
¤ آخرين وضعيت خضر شاهين خبرنگار بازداشت شده العالم چگونه است؟
- خضر شاهين خبرنگار اين شبكه كه به طور غيرقانوني دستگير و در بازداشت خانگي قرار داشت با اقدام حقوقي و تلاش هاي بي وقفه، نسبت به فعاليت هاي وي تحت نظارت رژيم صهيونيستي به طور نسبي و با قيد وثيقه موافقت شده است. وي هم اكنون به عنوان خبرنگار اين شبكه در بيت المقدس با محدوديتهايي فعاليت مي كند و دادگاه رژيم صهيونيستي عليرغم نداشتن مستندات قانوني عليه وي كماكان از صدور حكم نهايي آزادي وي اجتناب مي نمايد.

 



آمريكا و باز هم حماقت؟!

احمد وهاج
شكي نيست كه برپائي همه ساله مراسم سالروز تسخير لانه جاسوسي آمريكاي جنايتكار، امري است ضروري و انقلابي و «نهادينه» شده به خصوص براي دانش آموزان و دانشجويان آگاه و با بصيرت كشورمان، ليكن، تامل و تفكر در علت و چرايي حضور كم نظير و شايد هم بي نظير- در مراسم 13آبان امسال و به لحاظ گستردگي چشم گير آن در سطح كشور- مرا دگرباره به ياد سخن و كلام نغز و شيوا، روشن گرانه و اميدواركننده امام سجاد عليه السلام مي اندازد كه فرمود «الحمدلله الذي جعل اعدائنا من الحمقا- خدا را شكر كه دشمنان ما را از «احمق ها» قرار داد، چرا كه در اثبات حماقت هاي چندين و چندباره آمريكاي جنايت پيشه و فرزند نامشروعش رژيم كودك كش اسرائيل غاصب، همين بس كه پس از ناكامي ها و شكست هاي پي درپي خود، در ايجاد درگيري هاي قومي و نژادي، ترك- بلوچ- كرد و عرب از طرفي و طرح كودتاهاي پنهان و آشكاري چون نوژه و شكست ذليلانه در واقعه طبس، و زمين گير شدن در باتلاق جنگ نابرابر و ناجوانمردانه تحميلي هشت ساله و... نه تنها عبرت نگرفته كه در آخرين و اوج شاهكار حماقتش- و البته تا به امروز!- و در پي ماهها زمينه سازي و طراحي نقشه هاي شوم شيطاني و آماده كردن مزدوران شعبان بي مخ صفت! اقدام به برپايي فتنه و آشوب هاي خياباني نمود و احمقانه تر اين كه به ملغمه اي رسوا، بدتركيب! و متعفني از بقاياي سلطنت طلبان نوكرصفت و فاسد، توده اي هاي ليبرال! شده سكولارهاي مرفه خارج نشين و بي جايگاه و پايگاه نزد مردم و خائنيني كه خيانت را پيشه خود نموده و سابقه داران شخصيت فروخته؟! و منافقين تمام شده كه افتخارشان نوكري صدامي بود كه خود خائن بود و وطن فروش و نوكر! و نهضت آزادي هاي طرد شده به همراه بهائيان جاسوس! و تروريست هاي وهابي دل بستند و عمق حماقت مدعيان آقائي در جهان، اين كه با حمايت همه جانبه! از جنبش سبز لجني! معاويه صفتان در مقابل سبزعلوي مورد عشق و علاقه و دلدادگي توده هاي مسلمان، نه تنها خود را بيشتر در معرض بغض و نفرت انقلابي اين ملت بيدار قرار داده كه موجب بيداري و آگاهي قريب به سيزده ميليوني گرديد كه از روي سادگي و اعتماد و خوش باوري به موسوي راي داده بودند، و... عدو شود سبب خير اگر خدا خواهد...كه اگر اين حماقت هاي مذبوحانه! و صدالبته روشن گرانه براي توده هاي مردمي كشورمان نبود، خدا مي داند كه اين مردم چندين و چندبار ستم كشيده و ظلم و جور و خيانت ديده، دگرباره و با صرف چه هزينه هاي هنگفت مادي و تحمل چه مقدار خسارات جبران ناپذير معنوي و اصولا پس از چه زمان طولاني ديگر، به اين باور عمومي مي توانست برسد كه دست درازشده شيطان بزرگ براي دوستي مورد ادعاي كاخ سفيدنشينان آمريكا با حمايت و پشتيباني هاي مزورانه امپراتوري خبري صهيونيزم، دستي است چدني! در دستكشي مخملي! اما خائن پرور و فتنه انگيز. و چون عموم ملت ايران - چه مسلمان و غيرمسلمان- با بينش و بصيرتي برگرفته از توجه به رهنمودهاي ولي امر مسلمين، عزت خواه، شرافت جو و ميهن دوست بوده و از شيطان بزرگ و اسرائيل جنايتكار بيزار و متنفر است لذا در مقابل هرگونه توطئه، خيانت، وطن فروشي-جاسوسي و مزدوري و بخصوص در مقابل اربابان آنها، مي داند كه بايد از وصيت و رهنمود امامش خميني كبير (ره)نيز تبعيت نمايد كه فرمود؛ ايران در برابر تمامي ابرقدرتها به بلنداي ابديت ايستاده است؛ لذا با احساس وظيفه شرعي، انقلابي، ملي خود بر خويش فرض دانسته و واجب كرده كه در تمامي بزنگاههاي حساس و صحنه هاي سرنوشت ساز و تظاهرات رسمي و انقلابي، حضوري گسترده توام با شور و شعار و شعور و نشاط، داشته باشد، كه ... و «... فاستقم كما امرت و من تابع معك- اين فرمان خداست كه تو و پيروانت بايد استقامت كنيد، هود112»

 



اهداف رژيم صهيونيستي از توقيف كشتي فرانكوپ حقه چند وجهي تل آويو

مصطفي نظري
سران صهيونيستي همواره تلاش كرده اند براي پيشبرد اهداف و راهبردهاي داخلي، منطقه اي و فرا منطقه اي خود با فضاسازي و جريان سازي چند وجهي از طريق تبليغات گسترده رسانه اي و عمليات رواني، برنامه ها و سناريوهاي خود را دنبال كنند.
در مقطع كنوني كه فضاي جامعه بين المللي بدليل پيامدهاي گزارش كميته حقيقت ياب «گلدستون» به نفع سران صهيونيستي نيست، تل آويو با فرافكني و جريان سازي در مورد ادعاي دروغين خود در رابطه با كشتي ايراني «فرانكوپ» و ارتباط دادن اين مسئله با سوريه و حزب الله، تلاش مي كند علاوه بر اينكه افكار عمومي و محافل سياسي جامعه بين الملل را از گزارش گلدستون منحرف كند از سوي ديگر با فضاسازي درباره ايران، حزب الله و سوريه، نگاه ها و توجهات را از مسايل داخلي فلسطين دور سازد.
¤ ¤ ¤
«اويتال ريبويچ»، سخنگوي ارتش رژيم صهيونيستي روز چهارشنبه 13آبان طي بيانيه اي اعلام كرد: «نيروهاي ويژه اسراييلي در گشت زني عادي در 100مايلي جنوب غرب ساحل اسرائيل به طور تصادفي كشتي «فرانكوپ» ظنين شده و به محتواي آن- كه تسليحات جنگي بوده- دسترسي پيدا كرده است. وي كه درباره جزييات بيشتري از محموله كشتي اطلاعاتي ارائه نداد، اظهارداشت: اين دومين كشتي در سال جاري است كه حاوي محموله اسلحه بوده و يگان هاي دريايي اسراييل آنها را كشف كرده اند.
بلافاصله «ايهود باراك»، وزير جنگ اين رژيم، در بيانيه اي تبليغاتي مدعي شد: «كشتي توقيف شده، يكي ديگر از موفقيت هاي اسرائيل است كه درباره جلوگيري از قاچاق اسلحه به اين كشور، موفق به ضبط آن شده است.» كشتي «فرانكوپ» كه در بندر «دمياط» در قاهره بارگيري شده بود و قرار بود در بناد «ليماسول» قبرس، «الاذقيه» سوريه و بيروت تخليه شود، توسط نيروهاي ويژه صهيونيستي در آبهاي سرزمين هاي اشغالي بطور غيرقانوني توقيف و مجبور به پهلوگيري در بندر صهيونيستي «اشدود» گرديد.
رژيم صهيونيستي با ادعاي اين كه كشتي «فرانكوپ» ايراني و حامل سلاح به سوريه بوده با تبليغات گسترده داخلي و بين المللي و ايجاد جنگ رواني عليه ايران، سوريه و حزب الله لبنان تلاش كرد تا محافل سياسي و افكار عمومي جهان را وارد يك بازي جديد تبليغاتي، سياسي و نظامي نمايد كه البته در پيشينه رژيم صهيونيستي موارد مشابه از ايجاد جنگ رواني وجود دارد به گونه اي كه هرگاه اين رژيم با يك چالش داخلي و بين المللي مواجه مي شود سعي در انحراف محافل سياسي و افكار عمومي كرده است.
در اين گزارش سعي شده تا با بررسي سوابق جنگ رواني رژيم صهيونيستي در اين خصوص و واكنش و مواضع طرفهاي مورد اتهام، اهداف و سناريوهاي پشت پرده رژيم صهيونيستي در اين جنجال آفريني خود آنهم در آستانه نتيجه گزارش «گلدستون» مورد بررسي و تحليل قرارگيرد.
بازي تكراري
رژيم صهيونيستي با ايجاد جنگ رواني، جريان سازي و تهاجم رسانه اي همواره سعي كرده تا علاوه بر اينكه محافل سياسي و افكار عمومي جهان را وارد دوگانگي و ابهام سازد، از طرفي ديگر اهداف و مقاصد خود را در پس چنين فضايي پيگيري نمايد.
بطور مثال مقامات صهيونيستي براي نشان دادن تهديدات هسته اي ايران براي جامعه بين الملل پس از اظهارات البرادعي مبني بر بي شائبه بودن فعاليت هاي هسته اي ايران، در سپتامبر سال ميلادي جاري با تبليغات گسترده رسانه اي مدعي شدند، كشتي سوختگيري كره شمالي كه حامل تسليحات كره شمالي است، توسط گارد ساحلي دولت امارات در نزديكي بندر «جبل علي» شناسايي و توقيف شده است.
همچنين در ژانويه 2002، نيروي دريايي رژيم صهيونيستي كشتي «كارين آ» را كه در درياي سرخ رفت و آمد داشت، توقيف و مجبور كرد تا در سواحل خود پهلو بگيرد كه مقامات صهيونيستي بدون هيچ سند و مدركي مدعي شدند در آن كشتي پنجاه تن اسلحه وجود دارد كه از جانب ايران براي نوار غزه و فلسطينيان فرستاده مي شود.
از آنجايي كه نشان دادن سلاح هاي مستقر بر عرشه كشتي «كارين آ» و ادعاي ايراني بودن اين سلاح ها، باعث تسريع در تصميم دولت بوش، مبني بر قرار دادن ايران در ليست كشورهاي محور شرارت شد. اكنون به نظر مي رسد كه آنها بار ديگر درصدد اين هستند كه سناريوي پيشين خود را براي فشار بر دولت اوباما عليه ايران نيز به كار بندند.
واكنش ها
پس از نمايش خبري رژيم صهيونيستي درباره توقيف يك كشتي حامل سلاح كه از ايران راهي دمشق بود، «وليد معلم» وزير امورخارجه سوريه در كنفرانس خبري مشترك بامنوچهر متكي همتاي ايراني خود در تهران حمل سلاح توسط اين كشتي به سوريه را تكذيب كرد.
نمايندگي دائم جمهوري اسلامي ايران در سازمان ملل متحد همچنين با انتشار بيانيه اي مطبوعاتي ضمن رد اين ادعاي بي اساس و ساختگي رژيم صهيونيستي و براي روشن شدن اذهان عمومي اعلام كرد: جمهوري اسلامي ايران ضمن رد قاطع اين گونه اتهامات، معتقد است كه اين حركت رژيم صهيونيستي با هدف انحراف افكار عمومي جهانيان و جامعه بين المللي از عواقب بررسي گزارش هيات حقيقت ياب در خصوص جنايات اين رژيم در غزه صورت مي گيرد. در همين حال رئيس پارلمان لبنان ادعاهاي اخير رژيم صهيونيستي درباره توقيف كشتي در آب هاي درياي مديترانه را فرار از گزارش گلدستون دانست.
يونايتدپرس نيز به نقل از يك مسئول ديگر سوري گزارش داد كه اين موضوع مربوط به پروژه اي صهيونيستي است كه از انتشار شايعات آزمايش موشك هاي دوربرد حماس آغاز شده است.
علاوه بر سوريه حزب الله لبنان نيز نسبت به اين ادعاي صهيونيستها كه «كشتي توقيف شده حاوي سلاح بوده و قرار بود پس از انتقال به سوريه در اختيار حزب الله لبنان قرار بگيرد» را تكذيب كرد.
«نبيه بري» رئيس پارلمان لبنان هم ادعاهاي رژيم صهيونيستي در مورد توقيف كشتي ايراني حامل سلاح براي مقاومت را تجاوز جديد وخطرناك اين رژيم عليه لبنان و فرار از گزارش گلدستون خوانده است.
ارتش لبنان هم با صدور بيانيه اي ضمن رد ادعاهاي رژيم صهيونيستي در مورد كشتي توقيف شده ايراني موسوم به فرانكوپ در آب هاي درياي مديترانه، اعلام كرد كه اين كشتي به صورت كامل در بندر دمباط مصر بارگيري شده بود. ارتش لبنان با اشاره به اينكه رژيم صهيونيستي از باز كردن كانتينرهاي توقيف شده در حضور كاركنان كشتي و اثبات اتهام حمل اسلحه به اين افراد خودداري كرده بود، تاكيد كرد كه مديريت اطلاعات لبنان براي تحقيق از كاركنان كشتي فرانكوپ كه بعد از آزادي در بندر بيروت پهلو گرفته است، فعاليت خود را آغاز كرده اند.
به فاصله چند ساعت از اين ادعاي صهيونيست ها، شبكه خبري الجزيره به نقل از منابع آگاه در بندر «دمياد» مصر اعلام كرد: كشتي كه نظاميان اسرائيلي به بهانه حمل سلاح از ايران به حزب الله لبنان توقيف كرده بودند، تنها مواد غذايي را با خود حمل مي كرد كه بخشي از اين مواد را در بندر مصري تخليه كرده بود. در پي آن همچنين منابع مصري نيز ادعاي رژيم صهيونيستي درباره محموله كشتي توقيف شده در درياي مديترانه را رد و تأكيد كردند كه اين كشتي كه در يك بندر مصر نيز توقف داشت، تنها مواد غذايي حمل مي كرده است. اين منابع با اعلام اينكه اين كشتي در دوم نوامبر وارد بندر دمياد شد و روز بعد از آنجا حركت نمود، تأكيد كردند كه هيچ چيزي غير از مواد غذايي در داخل اين كشتي نبوده است.
سناريوهاي پشت پرده رژيم صهيونيستي
ماهيت و كاركرد عمليات رواني و جنگ رسانه اي رژيم صهيونيستي بر پايه فريب افكار عمومي جهاني و دوگانگي و ابهام محافل سياسي قرار دارد. سران صهيونيستي با رخنه در نظام اطلاعاتي و ارتباطي كشورها خصوصا آمريكا و همچنين نفوذ در رسانه هاي جمعي جهاني كه به شدت تحت نفوذ و كنترل سرمايه داران صهيونيست قرار دارد، تلاش نموده اند تا اهداف و مقاصد خود را پيگيري كنند.
بر اين اساس مقامات صهيونيستي اين بار با ادعاي توقيف كشتي ايراني حامل سلاح كه قبلا از اين حيله خود بارها استفاده نموده اند، تلاش مي كنند تا در مقطع كنوني، شرايط و فضاي بين المللي را به نفع خود تغيير دهند.
لذا رژيم جعلي صهيونيستي در فراي تبليغات توقيف كشتي «فرانكوپ»، اهداف و سناريوهايي را دنبال مي كند كه در ادامه به برخي از آنها خواهيم پرداخت:
- رژيم صهيونيستي با طرح ادعاي دروغين حمل سلاح در كشتي ايراني در آستانه بررسي گزارش مهم گلدستون در سازمان ملل در تلاش است تا افكار عمومي و محافل سياسي جامعه بين الملل را از عواقب بررسي گزارش كميته حقيقت ياب درخصوص جنايات اين رژيم در جنگ غزه را كه با راي اكثريت مجمع عمومي به تصويب رسيده و طي آن جنايات رژيم صهيونيستي عليه ملت مظلوم غزه محكوم گرديده را به انحراف بكشد.
- پس از نشست هاي ژنو و وين و رويكرد تعاملي و ديپلماسي جمهوري اسلامي ايران كه اشتياق نسبي غرب و مقامات آمريكايي نسبت به انجام مذاكرات و گفت وگوهاي گسترده را به دنبال داشت و همزمان با اظهارات محمد البرادعي رئيس سابق آژانس بين المللي انرژي اتمي، مبني بر اينكه هيچ گونه ابهامي درخصوص فعاليت هاي هسته اي ايران وجود ندارد. رژيم صهيونيستي را بر آن داشت تا با تأكيد بر پروژه «ايران هراسي» با ماهيت نقش فعال ايران در تهديدزايي منطقه و حتي جهان، اولا فرايند مذاكرات هسته اي ايران كه منجر به تثبيت فعاليت هسته اي جمهوري اسلامي مي شود را چالش و بن بست بكشاند و ثانيا با جريان سازي رسانه اي، شرايط به نسبت مثبت گفت وگوها و مذاكرات غرب با ايران را به فشار و موضع گيري سخت با جمهوري اسلامي از سوي غرب و آمريكا تبديل كنند.
- پس از تثبيت قدرت نظامي حزب الله خصوصا بعد از جنگ سي وسه روزه، مقامات صهيونيستي در تلاشند تا موقعيت و جايگاه سياسي حزب الله را در صحنه سياسي لبنان تضعيف كنند. بر اين اساس رژيم صهيونيستي در اين رويكرد خود ابتدا با تهديد حمله به لبنان اولا سعي كرد تا عرصه داخلي لبنان را متشنج كرده و فرآيند تشكيل دولت وحدت ملي را به چالش بكشاند. ثانيا با مسئول دانستن حزب الله در شروع جنگي جديد از سوي اين رژيم، بر دولت لبنان فشار آورد تا از مشاركت حزب الله در دولت جديد لبنان جلوگيري و درنهايت گزينه مقاومت از صحنه داخلي لبنان حذف شود.
در فاز بعدي نبرد سياسي رژيم صهيونيستي با حزب الله، مقامات صهيونيستي تلاش مي كنند تا با تبليغات گسترده مبني بر افزايش موشك هاي مقاومت و برد آنها و در كنار آن قاچاق سلاح و تسليحات از ايران به حزب الله، علاوه بر اينكه فضاي داخلي لبنان و جامعه بين المللي را متشنج كرده و از طرف ديگر فضا را براي شروع يك جنگ جديد عليه حزب الله آماده مي كند.
- از آنجايي كه سران صهيونيستي تلاش مي كنند تا با ارائه طرح هاي مختلف كه در آن غرب و علي الخصوص ايالات متحده به عنوان ميانجي در مناقه فلسطين، مشكلات منطقه اي خود را حل كرده و از انزواي سياسي بدون دادن هيچ امتياز سياسي خارج شوند. به طوري كه طرح صلح خاورميانه اي صهيونيستي- آمريكايي اوباما در اين راستا قرار دارد كه براساس طرح فوق عادي سازي روابط اعراب- اسرائيل دنبال مي شود. به همين منظور مقامات كاخ سفيد با استفاده از ظرفيت عربستان در جهان عرب و منطقه تلاش كردند تا دولت سوريه را وارد مذاكرات صلح خاورميانه اي و درنهايت به پاي ميز مذاكره با رژيم صهيونيستي بكشانند.
پس از به بن بست رسيدن روند مذاكرات با سوريه خصوصا در رابطه با مذاكره با رژيم صهيونيستي آن هم به دليل عدم پايبندي رژيم صهيونيستي به توافقات و عدم عقب نشيني از بلندي هاي جولان، مقامات صهيونيستي با ايجاد جنگ رواني عليه سوريه از جمله نقش دولت بشاراسد در ارسال سلاح از ايران به حزب الله، درتلاشند تا از اين طريق علاوه بر اينكه بر فشار بين المللي را بر دولت بشاراسد افزايش دهند از سوي ديگر به دنبال امتيازگيري از سوريه مي باشند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14