(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 26 آبان 1388- شماره 19514
 

عمليات تروريستي در عراق 13شهيد برجاي گذاشت
كره شمالي خواستار خروج نظاميان آمريكايي از منطقه شد
اعتراض عفو بين الملل به آمريكا درباره نقض حقوق بشر در افغانستان
ادامه نسل كشي در يمن محور مذاكرات رئيس سيا با پادشاه سعودي
طرح اتحاديه عرب و تشكيلات خودگردان براي تشكيل يك جانبه دولت فلسطين
تشديد بحران سياسي كويت با طرح استيضاح نخست وزير در پارلمان
آغاز گفت وگوهاي اوباما در پكن
تروريست هاي طالبان در پاكستان رهبر يك حزب سياسي را ترور كردند
ولع خريد تجهيزات هوايي در نمايشگاه دبي



عمليات تروريستي در عراق 13شهيد برجاي گذاشت

تروريست هاي مسلح با حمله شبانه به منازل مردم در شمال غرب پايتخت عراق، 13غيرنظامي، از جمله تعدادي كودك، را به شهادت رساندند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، تعدادي از افراد مسلح كه لباس نظاميان ارتش عراق را به تن كرده بودند، نيمه هاي شب دوشنبه به داخل روستاي «سعيدان» حدود 20كيلومتري غرب بغداد وارد شدند و مردم را در صف قرار داده و سپس، به گلوله بستند. در اين حمله شبانه، دست كم 13غيرنظامي جان خود را از دست دادند. از تعداد زخمي هاي احتمالي، گزارشي نرسيده است. ظاهرا تعدادي از ساكنان اين روستا در «شوراي بيداري عراق» كه با تروريست ها مي جنگند، فعال بوده اند.
علاوه بر آن، ديروز دو بمب در شمال و جنوب شهر بغداد منفجر شد كه جمعا، پنج شهيد و 12زخمي برجاي گذاشت.

 



كره شمالي خواستار خروج نظاميان آمريكايي از منطقه شد

كره شمالي خروج نظاميان آمريكايي از شبه جزيره كره را خواستار شد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي به نقل از روزنامه رودونگ سينمون ارگان حزب كار كره شمالي، مردم كره معتقدند كه حضور نظاميان آمريكا در منطقه شبه جزيره كره به هيچ وجه عادلانه و درست نيست و بايد هر چه سريعتر اين نيروها از منطقه خارج شوند.
به نوشته اين روزنامه حضور نظاميان آمريكايي باعث افزايش تهديدها براي صلح و امنيت در شبه جزيره كره مي شود و اين منطقه را در معرض خطر جنگ قرار مي دهد. روزنامه رودونگ سينمون همچنين نوشت، هيچ دليل قانع كننده اي براي حضور نظاميان آمريكايي در كره جنوبي وجود ندارد و سازمان ملل متحد نيز به خروج همه نظاميان خارجي از كره جنوبي تاكيد كرده است.

 



اعتراض عفو بين الملل به آمريكا درباره نقض حقوق بشر در افغانستان

در حالي كه منابع افغاني از احداث زندان جديد توسط آمريكايي ها در پايگاه هوايي بگرام خبر دادند، عفو بين الملل نسبت به وضعيت زندانيان اين پايگاه ابراز نگراني كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس «سام ظريفي» نماينده سازمان عفو بين الملل درباره نقض حقوق زندانيان در بند آمريكا در بگرام ابراز نگراني كرد و گفت كه اصولاً آمريكا از لحاظ قانوني اجازه در اختيار داشتن زنداني را ندارد. ظريفي خاطرنشان كرد: زندانيان بگرام كه متعلق به آمريكا است، هيچ دسترسي به وكيل ندارند و هيچ رژيم حقوقي و نظام قضايي نيز بر آنها حاكم نيست. به گفته وي، شماري از زندانيان از كشورهاي ديگر به اين زندان آورده شده اند. در اين زندان حقوق بشر آشكارا نقض مي شود.
اين مقام عفو بين الملل افزود: حبس نوجواني كه هنوز به سن قانوني و تعقيب قضايي نرسيده اند در زندان بگرام نيز نگراني جامعه جهاني را برانگيخته است.
در همين حال، يك مقام امنيتي افغان كه خواست نامش فاش نشود، به خبرگزاري فارس گفت: آمريكا يك زندان جديد در پايگاه نظامي بگرام احداث كرد و قرار است افرادي كه عليه منافع آمريكا در افغانستان اقدام مي كنند، در اين زندان جديد حبس شوند.
به گفته مقام امنيتي فوق، اين موضوع را «جان گريتي»، فرمانده آمريكايي زندان بگرام شنبه به مقامات افغان اطلاع داد.

 



ادامه نسل كشي در يمن محور مذاكرات رئيس سيا با پادشاه سعودي

منابع خبري از ملاقات رئيس سازمان سيا با پادشاه عربستان در راستاي هماهنگي براي سركوب بيشتر شيعيان صعده خبر دادند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، «ليون پنيتا» رئيس سيا يكشنبه شب در سفري كوتاه به رياض، با ملك عبدالله بن عبدالعزيز پادشاه عربستان و ديگر مقامات سياسي و امنتي اين كشور ديدار و گفت وگو كرد.
بر اساس اين گزارش، مقام آمريكايي در اين ديدار در باره اهم تحولات منطقه اي و بين المللي و به خصوص يمن با پادشاه عربستان و ديگر مقامات ارشد اين كشور از جمله «نايف بن عبدالعزيز» وزير كشور سعودي گفت وگو كرد.
به گفته آگاهان مسايل سياسي، دخالت نظامي عربستان در يمن موضوع اصلي در ملاقات اين مقام آمريكايي با مسئولان عربستاني بود.
گزارش هاي دريافتي حاكي است، همزمان با ورود رئيس سازمان اطلاعات مركزي آمريكا به رياض، «خالد بن سلطان» معاون وزير دفاع عربستان، عازم واشنگتن شده است. گفته مي شود، اين مقام عربستاني با هدف شركت در نشست راهبردي آمريكا و عربستان به اين كشور سفر كرده است.
هماهنگي نظامي و اطلاعاتي آمريكا براي نسل كشي در يمن در حالي صورت مي گيرد كه اخيراً، دولت آمريكا در اقدامي جانبدارانه از دولت علي عبدالله صالح، قراردادي نظامي با دولت اين كشور منعقد كرد، كه به گفته ناظران منطقه اي، كاخ سفيد با امضاي اين قرارداد، حضور غيرمستقيم خود را در درگيري هاي داخلي اين كشور رسماً اعلام كرده است.
در اين راستا نيز، «ابوبكر القربي» وزير خارجه يمن روز يكشنبه با «محمد الحمدان» سفير عربستان در صنعا ديدار و تبادل نظر كرد.
بر اساس اين گزارش، القربي با «عبدالله بن حمد البادي» سفير كشور عمان و سفيران كشورهاي اروپايي و اعضاي دايمي شوراي امنيت نيز ديدار و تحولات داخلي يمن را با آنها مورد بحث و بررسي قرار داد.
از سوي ديگر «فارس السكاف» رئيس مركز مستقل آينده سياسي در صنعا گفت: الحوثي ها در نبرد با ارتش يمن و عربستان از حزب الله لبنان الگو مي گيرند.
همچنين در ادامه تحولات داخلي ورود عربستان به خاك يمن در پايان دومين هفته تجاوز، جنبش الحوثي ها، روز دوشنبه از حمله راكتي به پايگاه نظامي جازان عربستان خبر داد. عربستان نيز گرچه از ادامه بمباران مواضع الحوثي ها سخن به ميان آورد، اما سقوط يك هواپيماي پيشرفته تورنادو را در الشرقيه تائيد كرد.
آخرين گزارش ها، حاكي است كه در ادامه حملات زميني و هوايي عربستان عليه شيعيان صعده، نيروي دريايي اين كشور نيز روز دوشنبه مواضع الحوثي ها را در «جبل الدخان» و «جبل الدود» هدف گلوله باران شديد خود قرار داد.به گفته فرمانده نيروي دريايي عربستان، اين نيرو، به منظور جلوگيري از انتقال تجهيزات نظامي به الحوثي ها، وارد عرصه درگيري ها شده است.
ادعاهاي عربستان سعودي قبلاً از سوي الحوثي ها رد شده بود و آنها دريافت كمك از خارج از يمن را به شدت تكذيب كرده اند.
نامه الحوثي ها به عمرو موسي
در زمينه آخرين تحولات داخلي جنگ در يمن، گزارش منابع خبري حاكي است، الحوثي ها در نامه اي سرگشاده خطاب به «عمرو موسي» دبيركل اتحاديه عرب و كشورهاي عرب بر ضرورت پايان حملات رياض عليه مردم بي گناه يمن و نيز تداوم گفت وگوي ملي تاكيد كردند.
الحوثي ها با اشاره به حملات هوايي عربستان و استفاده از بمب هاي فسفري و آتش زا، نابودي مناطق مسكوني و كشاورزي و آوارگي هزاران نفر در حمله سعودي ها به خاك يمن خاطرنشان كردند: ما اين جنگ را تجاوز به تماميت ارضي يمن، قوانين بين المللي و پروتكل هاي اتحاديه عرب مي دانيم.
الحوثي ها در نامه خود خطاب به عمروموسي تاكيد كردند: ملت يمن با همه ابزارهاي سياسي، ديني و اجتماعي خود، مداخله عربستان و حملات اين كشور را رد كرده و براي حل سريع بحران صعده در قالب ملي تلاش مي كند.




 



طرح اتحاديه عرب و تشكيلات خودگردان براي تشكيل يك جانبه دولت فلسطين

مذاكره كننده ارشد تشكيلات خودگردان از تصميم اتحاديه عرب براي درخواست از شوراي امنيت به منظور صدور قطعنامه اي درباره دولت مستقل فلسطين خبر داد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از خبرگزاري فرانسه، صائب عريقات اظهار داشت فلسطينيان قصد دارند براي صدور قطعنامه اي در مورد به رسميت شناختن دولت مستقل فلسطيني به پايتختي قدس به شوراي امنيت مراجعه كنند.
وي تصريح كرد، ما در نشست وزيران خارجه اتحاديه عرب تصميم گرفتيم كه با مراجعه به شوراي امنيت، صدور قطعنامه اي درباره به رسميت شناختن دولت مستقل فلسطين به پايتختي قدس در مرزهاي چهارم ژوئيه 1967 را خواستار شويم.
مذاكره كننده تشكيلات خودگردان فلسطين گفت: اين موضع كشورهاي عربي است و با اتحاديه اروپا، آمريكا، روسيه و ديگر كشورهاي جهان سعي خواهيم كرد در سريعترين زمان ممكن ما قطعنامه اي در اين باره صادر كنيم.
وي خاطرنشان كرد كه اسرائيل به اشغالگري هايش ادامه مي دهد و آماده نيست تا به ميز مذاكره بازگردد.
عريقات گفت، فلسطينيان تصميم گرفته اند تا پس از 18 سال مذاكره بي نتيجه با اسرائيل به شوراي امنيت سازمان ملل براي محقق شدن موضوع تشكيل يك كشور مستقل فلسطيني روي آورند.
سلام فياض نخست وزير دولت انتصابي فلسطين نيز از شوراي امنيت سازمان ملل متحد خواست قطعنامه اي شفاف و الزام آور تصويب كند و در آن كشور مستقل فلسطين با مركزيت قدس را به رسميت بشناسد.
وي در ديدار با شماري از اعضاي كنگره آمريكا در شهر رام الله واقع در كرانه باختري اين اظهارات را عنوان كرد.
فياض در اين ديدار تأكيد كرد، پايان اشغالگري هاي فلسطين و تشكيل كشور مستقل فلسطين يكي از اهداف اصلي دولت است.
گفتني است پس از اينكه دولت آمريكا نتوانست رضايت اسرائيل را در زمينه توقف شهرك سازي در اراضي فلسطيني جلب كند تشكيلات خودگردان فلسطين تلاش هاي گسترده اي را براي تصويب قطعنامه اي در شوراي امنيت آغاز كرده است. اظهارات مقامات فلسطيني باعث انتقادهاي شديدي از سوي رژيم صهيونيستي شده است.
در همين رابطه بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي هشدار داد در صورتي كه فلسطينيان به ميز مذاكرات باز نگردند اسرائيل ممكن است اقدامات يك جانبه گرايانه اتخاذ كند.
وي تصريح كرد، ما از اعلام يكجانبه كشور مستقل فلسطين جلوگيري مي كنيم. نتانياهو براي فرافكني اقدامات خود مدعي شد صلح در خاورميانه جز از طريق مذاكره هرگز محقق نخواهد شد.
وزير بازرگاني و صنايع رژيم صهيونيستي نيزتأكيد كرد كه بايد محمود عباس را به زور پاي ميز مذاكرات با اسرائيل كشاند.
از سوي ديگر، كوشنر براي اعلام حمايت از عباس امروز عازم فلسطين اشغالي مي شود.
وي قرار است از محمود عباس بخواهد تا در مقام خود باقي بماند و كناره گيري نكند.

 



تشديد بحران سياسي كويت با طرح استيضاح نخست وزير در پارلمان

بحران سياسي كويت با ارائه طرح استيضاح نخست وزير در پارلمان وارد مرحله جديدي شد.
به گزارش خبرگزاري ها، «فيصل المسلم» نماينده مجلس الامه (پارلمان) روز يكشنبه با ارائه درخواست خود به دبيرخانه پارلمان، خواستار استيضاح «شيخ ناصر المحمد الاحمد الصباح» نخست وزير كويت (برادرزاده امير اين شيخ نشين) شد.
صدور چك از سوي نخست وزير به برخي از نمايندگان در انتخابات پارلماني و ريخت و پاش هاي دفتر نخست وزيري ازمواردي است كه اين نماينده اسلامگراي مجلس الامه خواستار پاسخگويي ناصرالمحمد در جلسه هشتم دسامبر (17 آذر) شده است.
اين در حالي است كه كويت طي سال هاي گذشته دچار بحران هاي سياسي عميق شده و تاكنون سه بار پارلمان آن منحل شده است.

 



آغاز گفت وگوهاي اوباما در پكن

رئيس جمهور آمريكا در ادامه سفر آسيايي خود روز گذشته وارد چين شد و با مقامات بلندپايه اين كشور ديدار و گفت وگو كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، «باراك اوباما» عصر دوشنبه پس از ورود به چين به دانشگاه «فودان» در شهر شانگهاي رفت و در جمع 300 نفري دانشجويان اين دانشگاه به اختلافات موجود ميان پكن و واشنگتن اشاره كرد و گفت: «ما بايد با حفظ منافع و احترام متقابل اين اختلافات را برطرف كنيم.»
دولت آمريكا همواره پكن را به اتهام «نقض حقوق بشر» مورد حمله قرار داده، اما اخيرا نيازهاي واشنگتن به پكن در عرصه روابط بين الملل، باعث شده است كه مقامات آمريكايي نام چين را هنگام موضع گيري درباره حقوق بشر، با احتياط به زبان بياورند. هيلاري كلينتون وزير خارجه اوباما در سفري كه به چين داشت صراحتا روابط كشورش با چين را مهم تر از مسائلي چون حقوق بشر و مانند آن خواند؛ اظهارنظري كه تا به امروز با انتقادات شديد رسانه هاي غربي مخالف دولت چين مواجه شده است. اگرچه روزنامه نيويورك تايمز روز گذشته سرمقاله خود را به سفر اوباما به چين اختصاص داد و از رئيس جمهور آمريكا خواست در مورد مسئله حقوق بشر چين «سكوت» اختيار نكند، اما اوباما در ديدار با دانشجويان وقتي به مسئله حقوق بشر رسيد، بدون اينكه نامي از چين ببرد، گفت: «ما در مورد حقوق بشر نگراني داريم. البته هر كشوري مسير خود را طي مي كند. حقوق بشر بايد به طور نهادينه مراعات شود و هر اقدامي در اين مسير عادلانه باشد.» چين با 800 ميليارد دلار طلب از آمريكا، بزرگترين بستانكار خارجي اين كشور محسوب مي شود.
رئيس جمهور آمريكا در ادامه سفر خود به چين، به پكن رفت و با سران چين ديدار و گفت وگو كرد.
«هوجين تائو» رئيس جمهور چين كه ماموريت استقبال از اوباما را به معاون خود «شي جين پينگ» محول كرده بود، در ديدار با رئيس جمهور آمريكا مسائل مهم جهاني و بين المللي را مورد بررسي قرار داد.

 



تروريست هاي طالبان در پاكستان رهبر يك حزب سياسي را ترور كردند

رئيس «حزب ملي عوامي» پاكستان در ايالت سرحد توسط افراد ناشناس ترور و كشته شد.
به گزارش خبرگزاري فارس، صبح ديروز «ملك يعقوب» به همراه محافظش در شهر «نوشهره» ايالت سرحد، واقع در شمال غرب پاكستان كشته شدند. به گفته منابع پليس منطقه، افراد ناشناس سوار بر موتور سيكلت اين حمله تروريستي را انجام دادند و سپس، توانستند از محل حادثه بگريزند.
حومه شهر 5/2ميليون نفري پيشاور در مركز ايالت سرحد نيز يكشنبه شاهد انفجار يك خودرو بمب گذاري شده در مجاورت يك ايستگاه پليس بود كه مرگ دست كم، شش نفر و جراحت 37 تن ديگر را در پي داشت. پيشاور به خاطر قرار داشتن در نوار قبايلي، در برابر نفوذ و عمليات عناصر طالبان، به شدت آسيب پذير است.
خبر ديگر اينكه، كاخ سفيد با متهم كردن دولت پاكستان به كوتاهي در مبارزه عليه شبه نظاميان طالبان، خواستار تشديد حملات ارتش اسلام آباد عليه آنها شد. به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، در حالي كه ارتش پاكستان ماه ها سرگرم نبرد با شبه نظاميان طالبان در نوار قبايلي شمال غرب اين كشور است و جنگ مذكور صدها قرباني و ده ها هزار آواره برجاي گذاشت، «باراك اوباما» رئيس جمهوري آمريكا، در مورد تعلل اسلام آباد در مبارزه عليه طالبان، به «آصف علي زرداري»، رئيس جمهور پاكستان نامه نوشت. اوباما در اين نامه، با اشاره به اينكه استراتژي جديد آمريكا در افغانستان، به ريشه كني طالبان در پاكستان بستگي دارد، نوشت، زرداري بايد نهادهاي سياسي، ملي و امنيتي پاكستان را در اين مبارزه به كار گيرد.

 



ولع خريد تجهيزات هوايي در نمايشگاه دبي

در نخستين روز برگزاري نمايشگاه هوايي دبي، شركت هاي مختلف بيش از سه ميليارد دلار قراردادهاي فروش هواپيماهاي نظامي و غيرنظامي را به امضا رساندند.
به گزارش خبرگزاري سي ان ان، اتيوپي با امضاي قراردادي بالغ بر سه ميليارد دلار رغبت خود را براي خريد 12 فروند ايرباس آ350 از ايرباس اروپا اعلام كرد.در اين نمايشگاه كه 890 شركت از 47 كشور جهان به مدت چهار روز برگزار شده است، 37 هيئت رسمي از 47 كشور شركت دارند كه يك سوم آنها را كشورهاي آسيايي تشكيل مي دهند. در روز اول نمايشگاه هوايي، شيخ «محمدبن راشد آل مكتوم» نخست وزير امارات و حاكم دبي به تماشاي نمايش هوايي جنگنده هاي آمريكايي و ايتاليايي نشست و با دقت به توضيحات كارشناسان درباره اين جنگنده ها گوش داد. گفته مي شود احتمالا امارات اقدام به خريد برخي مدل هاي جنگنده هاي نظامي به خصوص آمريكايي در نمايشگاه كند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14