(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 5 آذر 1388- شماره 19522
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
دشمنان بسيج به دنبال چه هستند سنگ و قطار
آزمايش موفقيت آميزسيستم هاي پيشرفته دفاع موشكي ايران
آيت الله نوري همداني: امروز فتنه انگيزي و برخورد با نظام منكر بزرگي است
مبارزه با نفس به وسيله سلاح ( اشك )
سرتيپ بسيجي نقدي: شرايط ورود و عضويت اقشارمختلف در بسيج تغيير مي كند
بزرگداشت هفته بسيج در مؤسسه كيهان
علي لاريجاني: قدرت جمهوري اسلامي در ولايت فقيه است
سلامي: جريان فتنه مستهلك شده و تجديد حيات ناپذير است
به مناسبت نهم ذيحجه روز عرفه شهر يك روزه
تقديم لايحه بودجه به مجلس پس از مشخص شدن وضعيت هدفمند كردن يارانه ها
روسيه: فعلا حرفي از تحريم ايران نيست



دشمنان بسيج به دنبال چه هستند سنگ و قطار

محمد صرفي
رسانه هاي بيگانه در تبليغات خود سعي دارند اينگونه وانمود كنند كه چهره بسيج در تحولات اخير ايران مخدوش شده است. البته آنها دراين بازي تنها نيستند و عده اي در داخل نيز همين خط را دنبال مي كنند. در اينكه تبليغات دشمن كاملاً از روي آگاهي و با برنامه است شكي نيست. در مورد دنباله روهاي داخلي شان هم بايد گفت برخي از آنها غافل و ناآگاه بوده و برخي هم در كمال آگاهي در واقع به پياده نظام داخلي دشمن تبديل شده اند.
دشمنان در اين راه از چنگ زدن به هيچ دستاويزي دريغ نمي كنند. از بيانيه ها و ادعاهاي رفوزه شدگان داخلي تا ضد انقلاب هاي فراري و حتي داستان سرايي از سوي منابعي كه هيچ نامي از آنها به ميان نمي آيد.
اما آيا اين يك بازي جديد است؟ آنهايي كه دوران دفاع مقدس را درك كرده و يا درباره آن تحقيق كرده باشند و وقايع سال هاي اخير بخصوص چند سال پاياني دهه هفتاد را به ياد بياورند، به خوبي مي دانند كه چرا دشمنان خارجي و همپالگي هاي داخلي آنان اينچنين بر بسيج مي تازند.
رهبر معظم انقلاب درباره محدوده زماني اين ترفند نخ نما شده مي گويند؛ « از اول انقلاب تا امروز، بسيج خار چشم دشمنان بوده؛ چه دشمنان داخلي و چه دشمنان خارجي. هميشه بسيج مورد تهاجم لفظي و عملي دشمنان قرار داشته است. سمپاشي و لجن پراكني عليه بهترين جوانان اين كشور كه در صفوف بسيج مستقرند، مخصوص يك دوره از دوره هاي پس از انقلاب نيست؛ از اول بوده، تا امروز هم بوده است؛ خواهد بود؛ بعد از اين هم خواهد بود.» (2/6/84)
هر گاه دشمن در رسيدن به اهداف خود ناكام بوده انگشت اتهام را به سوي بسيج دراز و فحاشي را شروع كرده است. در دوران دفاع مقدس بسيجيان را «امواج انساني» و «گوشت دم توپ» مي خواندند. بعد آنها را به خشونت و عدم عقلانيت متهم كردند و براي نمادين كردن اين اتهام واژه «بي ترمز» را به كار بردند. البته در اين مسير برخي عوامل داخلي اگر از دشمن خارجي جلوتر نبودند، عقب هم نمي افتادند. به عنوان نمونه در ماجراي ترور حجاريان در دوره دوم خردادي ها، رسانه هاي منحرف و مسموم كار را به جايي رساندند كه حضرت آيت الله خامنه اي در برابر تهمت هاي آنان رسماً موضع گيري كرده و خواستار رسيدگي شدند. ايشان در نامه مورخه 28 اسفند 78 خطاب به رئيس جمهور وقت فرمودند: » در اين قضيه نيز مشاهده ميشود كه متاسفانه برخي زبانها و قلمها بشدت سرگرم التهاب آفريني و شايعه پردازي اند. برخي بي تعهدي را به آن جا رسانده اند كه علاوه بر نام آوردن از افراد و اشخاص، با اتهام هاي بي دليل، حتي سازمانهاي مسؤول و مورد اعتماد و حتي سپاه و بسيج يعني مطمئن ترين حافظ امنيت ملي را زير سؤال برده اند.»
در اين ميان، «دخالت در سياست» هميشه پاي ثابت اين گونه اتهامات بوده است. از چند ماه پيش از انتخابات اخير، گروهي از رسانه هاي داخلي، همصدا با رسانه هاي آنسوي مرزها اتهام زني به بسيج را آغاز كردند. حمله به بسيج از اين منظر در آستانه هر انتخاباتي به يك برنامه روتين تبديل شده است و مسئله جديدي نيست. رهبر معظم انقلاب سال ها قبل در پاسخ به اين ترفند تبليغاتي فرموده اند: « خوب؛ همين طور است ديگر! تا بخواهيد اقدامي كنيد، حركتي كنيد، دشمن هست. دشمنهاي جوراجور هستند. بعضي دوستند، دشمن هم نيستند، از جبهه خودي هستند؛ منتها نمي فهمند و تشخيص نمي دهند. لذا مورد سؤال قرار مي دهند. البته همان طور كه امام فرمودند، سپاه، ارتش و نيروهاي مسلح نبايد در سياست دخالت كنند. اما معناي فرموده امام اين نيست كه نيروي عظيم بسيج، حق ندارد در قضيه عظيمي مثل انتخابات، حركت شايسته و مناسبي انجام دهد. چرا مسائل را با هم مخلوط مي كنند؟! آحاد سپاه هم مثل بقيه مردم، در همه كار بايد خردمندانه عمل كنند. البته وارد نشدن در سياست - به همان معنايي كه امام فرمودند - به قوت خودش باقي است. اين طور نيست كه حالا كسي خيال كند، سياست عوض شد. يعني امام در زمان خود فرمودند «وارد سياست نشويد»، حالا مي گوييم «وارد سياست بشويد»! نه! همان فرمايش امام است. اما مصداقش، اينها نيست.» (20/3/75)
از ديگر اتهامات وارده به بسيج آن است كه سعي مي كنند اين مجموعه مخلص و الهي را كساني معرفي كنند كه براي دنياي خود و كسب برخي امتيازات فعاليت مي كنند. بسيج مكتب شهادت و جانبازي است. به راستي كدامين انسان عاقلي براي گرفتن امتيازاتي مانند وام و ورود به دانشگاه و چنين چيزهايي حاضر است جان خود را به خطر بيندازد؟ به راستي با كدامين امتياز مادي مي توان جانفشاني و ايثار بسيجي را ارزش گذاري كرد؟ اينگونه است كه مقتداي بسيجيان مي فرمايد:« مزد، مربوط به جايي است كه كسي از بيرون به ما انگيزه مي دهد - اين كار را بكن، اين پول را بگير - وقتي ما از درون و عمق جان و از عشقمان انگيزه مي گيريم، از چه كسي مي خواهيم مزد بگيريم؟ مزد دادن، تحقير ماست؛ تحقير انساني است كه از درون دارد مي جوشد. اينها خصوصيات يك انسان بسيجي است؛ فرهنگ بسيج يعني اين.» (5/3/84)
مرور و رصد اظهارات و مواضع دشمن طي ماه هاي اخير نشان مي دهد سنگين ترين هجوم تبليغاتي در اين دوره متوجه بسيج بوده و هست. اما چرا؟ به دو دليل. اول آنكه دشمن طي اين سال ها به خوبي فهميده است تنها مجموعه و نيرويي كه در سهمگين ترين امواج فتنه ها راه را از بي راه گم نمي كند و آگاهانه و غير آگاهانه حتي لحظه اي در دام دشمن نمي افتد همين بسيج است. علت اين مسئله نيز كاملاً روشن است. بسيج گوش به فرمان ولايت است و صداهاي مزاحم و شبهه آلود در عزم او خللي ايجاد نمي كند. در اجراي فرمان رهبري ترديد نمي كند. دشمنان با شيطنت اين رويه را به اطاعت كوركورانه تعبير مي كنند اما خودشان بهتر مي دانند كه اين طريق، عاقلانه ترين روش است.
دليل دوم آنكه آنان براي آينده برنامه دارند. چالش هايي مانند جنگ، فتنه 18تير و فتنه عظيم تر انتخابات با توكل و تدبير با سربلندي پشت سر گذاشته شدند اما آينده در پيش است و براي آينده بايد امروز برنامه ريزي و كار كرد.دشمن فهميده است تا بسيج با اين بصيرت و آمادگي در صحنه است، توطئه هاي آن راه به جايي نخواهد برد.
هميشه اين قطارهاي در حال حركت اند كه به سويشان سنگ پرتاب مي شود. متعرضان به بسيج، بي خردان و خائنان هستند اما تا كنون هيچ سنگي، هيچ قطاري را از حركت باز نداشته است.

 



در رزمايش مدافعان آسمان ولايت 2 صورت گرفت
آزمايش موفقيت آميزسيستم هاي پيشرفته دفاع موشكي ايران

سرويس سياسي-
ايران سامانه هاي دفاع موشكي خود را با موفقيت آزمايش كرد.
در سومين مرحله از رزمايش مدافعان آسمان ولايت2، شليك سامانه هاي موشكي ارتفاع متوسط هاگ، تور ام 1، سامانه موشكي سام 6 و سامانه هاي آتش باري اسكاي گارد، اورليكن و توپ 23 ميلي متري عليه اهداف از پيش تعيين شده با موفقيت انجام شد.
هواپيماهاي جنگنده نيروي هوايي ارتش با نفوذ در منطقه هدف و ايجاد احتمالات الكترونيكي و شناسايي كامل نقاط حساس، توانمندي تيزپروازان اين نيرو را به نمايش گذاشتند.
در ادامه پس از ورود هواپيماهاي بدون سرنشين صاعقه و ابابيل به منطقه عمومي رزمايش، رادارهاي تاكتيكي كاستا، نبو، مطلع الفجر و كاشف، موفق به شناسايي اين هواپيماها شدند و توسط نيروي پدافند هوايي ارتش و سپاه عمليات انهدام هواپيماهاي نفوذي دشمن فرضي با موفقيت انجام شد.
در اين مرحله از رزمايش كه براساس واقعيت و به منظور دفاع همه جانبه از آسمان كشور در مواقع بحراني و حساس طرح ريزي و اجرا شد، عملكرد يگان هاي حاضر توسط هيئت هاي ارزيابي داوران و كارشناسان نظامي، بررسي و ارزيابي شد.
همچنين سنجش قابليت هاي فني و اجرايي يگان هاي پدافند هوايي، كسب مهارت و تجربه در جنگ هاي الكترونيك و ضدالكترونيك، ارتقاي توان عملياتي يگان هاي پدافندي در استقلال عمل تاكتيكي، تعامل و هماهنگي سريع بين نيروهاي پدافندي ارتش و سپاه و ارزيابي توانمندي هاي پدافند هوايي در حفظ و تامين امنيت مناطق حساس و حياتي كشور از جمله مواردي بود كه در مراحل مختلف اين رزمايش تا به امروز مورد بررسي و ارزيابي عملياتي قرار گرفت.
در همين حال امير سيدرضا طاهري جانشين قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبياء با اشاره به دكترين «استقلال تاكتيكي نيروهاي پدافندي ايران» گفت: سرعت و برد عملياتي سيستم هاي پدافندي با تلاش متخصصان كشورمان ارتقاء يافته و در مقايسه با نمونه هاي قبلي شاهد جهشي در اين حوزه هستيم.
وي كه با فارس گفت وگو مي كرد در تشريح ويژگي هاي رزمايش بزرگ مدافعان آسمان ولايت، از عملياتي شدن موفق شبكه فرماندهي كنترل تاكتيكي و سيار براي جنگ هاي ناهمگون خبر داد و افزود: همچنين ارزيابي نحوه عملكرد و امكان اخلال و قطع اين شبكه را نيز در اين رزمايش مورد تست قرار مي دهيم.
طاهري تصريح كرد: بكارگيري سامانه هاي جديد پدافندي و بهينه شده از ديگر ويژگي اين رزمايش است كه با توجه به گستردگي 600 هزار كيلومتري منطقه نبرد و استفاده از سامانه هاي بومي كه برد، سرعت و ارتفاع آنها ارتقاء يافته است، مي تواند با هر تهديدي مقابله كند.
جانشين قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبياء با اشاره به اينكه اكنون انواع تجهيزات راداري شامل هشدار اوليه، تاكتيكي و پوشش خلأ، در اختيار اين قرارگاه است، گفت: استفاده از انواع آتشبارهاي موشكي، سامانه هاي ارتباطي با برد و فركانس مختلف و نيز تلاش براي افزايش دقت در شليك هاي پر حجم مورد توجه ما بوده است و آزمايش ها نيز تاكنون از موفقيت اين سامانه ها خبر مي دهند.
وي گفت: نيروهاي پدافند در هر لحظه و هر جاي كشور با آمادگي كامل حضور دارند و هرگونه تحركات منطقه تحت نظر آنها است و هر تهديدي را با صلابت در جاي خود نابود خواهيم كرد.
سردار احمد وحيدي وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح نيز ديروز در همايش علمي پليس، امنيت و چشم انداز 1404در خصوص عدم واگذاري سامانه موشكي 300s به ايران از سوي روسيه و اينكه آيا ايران آمادگي دارد تا پايان سال آن را در داخل كشور توليد كند، تصريح كرد: ما در داخل كشور سامانه پيشرفته اي از پدافند هوايي را توليد مي كنيم و سامانه هاي ديگري را نيز در دست توليد داريم و اس 300 هم يك امكان است و بدين معنا نيست كه ما به آن وابسته هستيم و فقدان آن امنيت پدافند هوايي ما را تامين مي كند.
گفتني است؛ در مرحله دوم رزمايش مدافعان آسمان ولايت، خط آتش پرتراكم توپخانه پدافند هوايي نيروهاي مسلح، بكارگيري سامانه هاي اسكاي گارد و سامانه هاي متحرك 23ميليمتري به انهدام اهداف با ارتفاع پايين دشمن اقدام كردند.
همچنين در اين مرحله پدافند زمين به هواي ارتش نيز عليه هواپيماهاي بدون سرنشين دشمن به اجراي آتش پرداختند.
در مرحله اول اين رزمايش هم شبكه هاي راداري علاوه بر رادارهاي ثابت و سيار بهينه سازي شده توسط متخصصان نظامي صنايع دفاعي كشور از رادارهاي تاكتيكي ساخت داخل از جمله رادارهاي كاستا و نبو همچنين رادارهاي ساخت اين قرارگاه به منظور شناسايي، كشف و اعلام خبر به يگان هاي عمل كننده، مورد آزمايش قرار گرفت.
امروز با اعلام پيام پاياني رزمايش توسط امير سرتيپ خلبان احمد ميقاني فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبياء(ص) رزمايش مشترك مدافعان آسمان ولايت 2 به پايان مي رسد.

 



آيت الله نوري همداني: امروز فتنه انگيزي و برخورد با نظام منكر بزرگي است

آيت الله نوري همداني در ديدار شماري از روحانيان فعال در سپاه استان قم گفت: امروز فتنه انگيزي و برخورد با نظام منكر بزرگي است.
به گزارش خبرگزاري رسا، آيت الله نوري همداني، از مراجع تقليد ظهر ديروز در ديدار جمعي از روحانيان فعال در سپاه استان قم با بيان سخناني از امام؛ مردم و رهبري به عنوان سه ركن اساسي انقلاب ياد كرد و گفت: رهبر معظم انقلاب پرچمدار و سكاندار انقلاب اسلامي هستند و بايد سعي كنيم هميشه قدر رهبري را بدانيم.
وي تأكيد كرد: طلاب بايد مردم را بيش از پيش آگاه كنند كه پرچمدار انقلاب، رهبري است و همه بايد گرد ايشان حركت كنيم.
استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علميه قم با اشاره به اينكه ولايت فقيه دنباله حب اهل بيت(ع) و ولايت است بيان داشت: امروز تمام حملات عليه رهبر معظم انقلاب و ولايت فقيه است.
آيت الله نوري همداني در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به فرمايشات رهبر انقلاب در خصوص آمريكا گفت: همانگونه كه رهبر انقلاب فرمودند افرادي لبخندها و حرف هاي اوباما را باور مي كنند كه ساده انديش باشند و فكر كودكانه اي داشته باشند.
وي تأكيد كرد: ما بايد بدانيم كه زير دستكش هاي مخملي آمريكا پنجه هاي چدني وجود دارد.
اين مرجع تقليد همچنين با بيان اينكه بايد مردم را راضي نگه داشت بر ضرورت رفع مشكلات گراني و بيكاري در جامعه و نيز خدمت بيشتر به اقشار محروم تأكيد كرد.
آيت الله نوري همداني با اشاره به دستاوردهاي انقلاب اسلامي گفت: حضرت امام خميني با قدرت، درايت و شجاعت كامل و همچنين پشتيباني مردم توانست در برابر تمام ابرقدرت ها بايستد تا اينكه انقلاب اسلامي به پيروزي رسيد.
وي تصريح كرد: خوشبختانه بعد از پيروزي انقلاب اسلامي نيز دستاوردهاي بسياري در عرصه هاي مختلف هسته اي، علمي، پزشكي نصيب ملت ايران شده است.
آيت الله نوري همداني خاطرنشان ساخت: انقلاب اسلامي ايران واسطه بين عاشورا و قيام حضرت مهدي«عج»است.
اين مرجع تقليد در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به آيات و رواياتي اهميت فريضه امر به معروف و نهي از منكر را يادآور شد و افزود: تمام فرائض در سايه امر به معروف و نهي از منكر بوجودمي آيد.
وي بيان داشت: استبداد و استكبار، فتنه انگيزي، برخورد با نظام از جمله منكرات كلان و بزرگ است.
استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علميه قم در ادامه با اشاره به سخنان امام خميني اظهار داشت: روحانيان صدها سال است كه تكيه گاه مردم هستند. در دفاع مقدس نيز بيش از 2500 روحاني و طلبه حضور داشتند كه اين آمار نسبت به ديگر اقشار جامعه بيشتراست.
آيت الله نوري همداني در ادامه با قرائت آيه «واعتصموا بحبل الله جميعاً و لاتفرقوا» تصريح كرد: وحدت به محور نياز دارد، محور نيز حبل الله مي خواهد و طبق روايات متعدد رسيده مقصود از حبل الله ولايت است.

 



مبارزه با نفس به وسيله سلاح ( اشك )

دعا رهبري عواطف و انگيزه ها را به عهده دارد،كاري مي كند كه از علم وانديشه ساخته نيست. و اين بخش آنقدر مهم است كه قرآن و اهل بيت (عليهم السّلام) ما را به اين بخش فرا خواندند، زيرا سلاح ما در همين است. اينكه در دعاي كميل مي خوانيم : و س لاحه البكاء (1)، يعني اگر كسي بخواهد با دشمن بيروني بجنگد؛ هيچ چاره اي ندارد، جز از ( آهن ) استفاده كند. بخواهد با دشمن درون مبارزه كند، هيچ راهي ندارد مگر از ( آه ) استفاده كند. اين نفس را، اين دشمن درون سركش را آهن رام نمي كند. و ما هر چه مي كشيم، از خودمان مي كشيم !! هيچ كس عليه ما قيام نمي كند. هر كس سقوط كرد، در اثر اين نفس داخلي است ! خود خواهي، خود پسندي، من برترم، من جاه طلبم؛ اينها انسان را به چاه مي اندازد. هيچ كس دشمن ما نيست، مگر خود ما! و تنها عاملي كه مي تواند اين دشمن قهّار بي مهر را و سركشي اش را بر طرف كند، آه است و ناله؛ و آن در دعا حاصل مي شود.
معناي دقيق سلاح بودن ( گريه ) براي آخرت انسان
اينكه حضرت فرمود : و س لاحه البكاء؛ نه يعني فقط اسلحه، گريه است ! اين يك سلاحي است كه هم سلاح است، هم مركب است، هم زاد است، هم راحله.
در بهشت اينطور نيست كه مثلاً درخت سيب، فقط سيب بدهد ! هر چه خواستيد، مي دهد. درخت سيب؛ گلابي هم مي دهد، انگور هم مي دهد؛ چون محصول اراده خود بهشتي هاست. از وجود مبارك امام رضا (ع) سئوال كردند: اينكه مي گويند درختي كه مورد نهي بود و درباره حضرت آدم و حوا (سلام الله عليهما) آمده؛ بعضي مي گويند : درخت انگور بود، يا خرما بود، يا حتّي گندم بود؛ كدام يك از اينها درست است ؟ فرمود : همه اش درست است؛ چون درخت بهشت مثل دنيا نيست كه اگر يك چيزي درخت سيب شد، ديگر انجير ندهد!
حل بسياري از مشكلات دنيوي و اخروي انسانها به وسيله ( دعا )
سلاح آخرت هم همين طور است. سلاح آخرت؛ هم سلاح است، هم زاد است، هم راحله است، هم توشه. هم س لاحه البكاء، هم زاده البكاء، هم راح لته البكاء، هم مركبه البكاء. با اين گريه، هزارها بركت به دست مي آيد؛ و اين گريه محصول دعاست، نه محصول دانش ! محصول آن ( انگيزه ) است.بسياري از مشكلات را دعا حل مي كند. ما اگر اهل انگيزه باشيم، اهل دعا باشيم؛ هيچ مشكلي در مملكت نداريم. هر جا اگر اختلافي هست خداي ناكرده، در اثر خود خواهي است. دو تا آدم خود خواه با هم نمي سازند، ولو در يك خانه باشند. و آنچه كه جلوي خود خواهي ها را مي گيرد، همين دعا و ناله است.
انساني كه آينده اش را بداند؛ يك وقتي مي بينيد كه وضع عوض شد، مي بيند كه هيچ كسي را نمي شناسد، و در جائي است كه براي او آشنا نيست. اصلاً نمي داند كه مرد ! بعد از مدتها تازه مي فهمد كه مرد، و او را آوردند اينجا. و هر لحظه اين مرگ در پيش است، معلوم نيست كه ك ي به سراغ ما مي آيد ! و اگر ما اين را بدانيم، چيزي را كه از ما گرفتني است و ما را رها مي كند، چه بهتر كه ما او را رها كنيم !
وجود مبارك حضرت اميرو وجود مبارك پيغمبر (ص) در خطبه هاي نماز جمعه فرمودند: چيزي كه شما را رها مي كند، شما هم آن را رها بكنيد. ا رفضوا هذ ه الدّنيا الدن يّه تار كه لكم قبل ان تترككم. قبل از آنكه او شما را مچاله بكند و بيندازد دور؛ شما آن را بيندازيد دور ! و اين به معناي انزواي از دنياست، نه انزواي از جامعه. همانها كه اين حرف را به ما آموختند، تا آخرين لحظه در خدمت مردم بودند. از مردم جدا شدن چيز بسيار بدي است، از دنيا جدا شدن چيز بسيار خوبي است. براي مردم كار كردن تا رضاي الهي تأمين بشود، آخرت است. در همين نهج الفصاحه آمده كه وجود مبارك پيغمبر (ص) فرمود : آنكه به فكر تأمين معيشت خودش از راه حلال باشد، و زندگي اش را اصلاح كند؛ اين جزوكارهاي اخروي است، هذا م ن الآخ ره؛ اين دنيا نيست.
دعا اين خصوصيّت را دارد؛ مخصوصاً آن بخش هائي كه سالار شهيدان به ما مي آموزد : خدايا ! آن وقتي كه من دارم، ندارم؛ چه رسد به چيزهائي كه ندارم !! خيلي از چيزها را كه ندارم؛ امّا آنهائي هم كه دارم، مال من نيست ! در هر لحظه مي تواني بگيري. ا لهي من كانت حقائ قه دعاو ي فك يف لا تكون دعاو يه دعاو ي (2). خدايا ! من در حال غنا، فقيرم؛ چه رسد به اينكه در حال فقرباشم !
دعا راهي است كه نه بيگانه مي تواند جلويش را ببندد، چون راه دل است؛ و نه تا حال توانسته اند. الآن هم به لطف الهي از راه دل و از راه دعا مي شود آن كمبودها را ترميم كرد. هم لغزش هاي گذشته را جبران كرد، هم زمينه را براي آينده فراهم كرد؛ و بهترين عامل، دعاست، آن هم دعاي عرفه.
قصد سيدالشهداء (ع) بر انجام عمره مفرده
سالار شهيدان، حسين بن علي بن أبيطالب (ع) از همان اوّل براي اينكه در بهترين فرصت از مكه خارج بشود؛ به قصد عمره مفرده محر م شد، نه عمره تمتّع! اصلاً حضرت به فكر عمره تمتّع نبود؛ اينطور نبود كه عمره اش، عمره تمتّع باشد، قصد حج داشته باشد؛ تا اينكه حج اش را، يا عمره اش را تبديل كند به عمره مفرده. ائمه (عليهم السّلام) فرمودند قصد حضرت، از همان اوّل عمره مفرده بود؛ به هيچ وجه قصد عمره تمتّع نداشت ! و آنچه كه در بعضي از مقتل ها آمده، نارواست.
از همان اوّل نمي خواست عرفات برود، مي خواست كربلا برود !! از همان اوّل نمي خواست م نا و سرزمين برود. مع ذلك امام سجاد در شام فرمود كه : ما م نا نرفتيم، ولي ما فرزند م نا ايم ! أنا ابن مكّه و م ني (3). ما م نا را زنده كرديم؛ ما رفتيم منا و عرفات را زنده كرديم و برگشتيم. أنا ابن مكّه و م ني، أنا ابن زمزم و صفا. جريان عاشورا با دعاي عرفه و امثال دعاي عرفه احياء مي شود.
بنابراين هم وضع خواندن دعاي عرفه، هم خواننده دعا، با يك آهنگ دلپذير بخواند؛ هم در اثناء خواندن چيزهاي ديگر را باآن مخلوط نكند، مگر چيزهائي كه ترجمه خود آن دعا باشد. و هم يك ترجمه خوبي از اين دعا به علاقمندان اهداء بشود، و هم آن بخش پاياني اش مسند باشد كه به طور خالص ن شآء الله اين دعا آن اثر خاص خودش را داشته باشد.
ضرورت عنايت ويژه خوانندگان دعاي عرفه
به ( نماز عيد قربان ) و ( قرباني )
از اين فرصت ها استفاده كنيد، و در اجتماع مردم بزرگواري كه در روز عرفه در دعاها شركت مي كنند؛ آنها را به دو سنّت از سنّت هاي الهي ترغيب كنيد : يكي مسأله (نماز عيد قربان)، يكي هم خود (قرباني). اينها سنن الهي است؛ هر چه ما بيشتر اينها را انجام بدهيم، بيشتر مشمول عنايت الهي هستيم. اگر شما اين كار را نكرديد، ديگران سرگرمي فراهم مي كنند !
اگر شما دعاي عرفه را، نماز عيد قربان را، نماز عيد فطر را، يا قرباني را، آسان نكرديد؛ ديگران براي شما يا چهارشنبه سوري مي آورند، يا سيزده بدر مي آورند، چه اينكه آوردند؛ آورده را نمي شود برگرداند !درمورد جريان چهارشنبه سوري،آيا شما سندي داريد ؟! آيا اين جزء مفاخر ماست ؟ جزء آثار ملّي ماست ؟ چه چيز ماست ؟!آيا ما فتحي كرديم در چهارشنبه آخر اسفند، ؟! اگر ما يك سنّت خوبي را عرضه نكنيم، ديگران به جاي ما يك سنّت هائي را بر ما تحميل خواهند كرد؛ چراكه بشر سرگرمي مي خواهد.
ضرورت جايگزيني نيكي ها
وجود مبارك پيغمبر (ص) فرمود : بساط بازار عكّاظ را برداريد، شعر نخوانيد. من براي شما نماز جمعه آوردم و قرآن، ا قرؤا ما تيسّر م ن القرآن (4). اينچنين نبود كه بفرمايد شعر نخوانيد و چيزي هم جايش نگذارد ! وجود مبارك امير المؤمنين (ع) شنيد يك جواني، كاري كه نبايد بكند، كرد؛ و غريزه اش را از راه حرام مي خواست تأمين كند. حضرت او را آورد تنبيه كرد و زوّجه م ن ب يت المال (5). از بيت المال، وسيله ازدواجش را هم فراهم كرد. يعني اگر يك جوان را منع مي كنند ومي گويند : فلان كار را نكن؛ امكانات تزويجش راهم از بيت المال فراهم مي كنند. اينطور نيست كه فقط يك كار منفي انجام بدهند !
اسلام آمده و گفته : در آن اماكن عمومي تان شعر نخوانيد، قرآن بخوانيد. اين اجتماعاتتان را كه در بازار عكّاظ داشتيد، ودر آن به غارتگري هايتان مي باليديد؛ آنها را رها كنيد. برويد دعاي عرفه بخوانيد، بيائيد نماز جمعه بخوانيد و مانند آن. اگر نسل جوان ما با يك جاي دلپذيري آشنا باشد، هرگز حاضر نيست براي چهارشنبه سوري وقت خودش را صرف بكند !زيرا اين جزء مفاخر نيست، ملاك علمي هم ندارد. و بسياري از پدر و مادرها هم رنج مي برند، مسئولين رنج مي برند؛ مي خواهند جلويش را بگيرند، نمي توانند.
بايد يك جائي كه دلها را گرم بكند و جذب بكند، داشته باشيم. ما تابع دلمان هستيم، اگر اين دل را رهبري نكرديم، ديگري قافله دل را به سمت خاص هدايت مي كند. چه بهتر كه با جاذبه ترين و پر انگيزه ترين و خالص ترين وجه ن شآء الله اين مراسم برگزار بشود.
سخنراني آيت الله جوادي آملي (مدظلّه العالي) در ديدار با مسئولين اداري استان قم و برگزار كنندگان مراسم دعاي عرفه ـ قم ؛ مؤسسه تحقيقاتي اسراء ـ 30 / 11 / 1380
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) مفاتيح الجنان / دعاي كميل (2) بحار الأنوار / 95 / 225
(3) بحار الأنوار / 45 / 138 (4) مزّمل / 20 (5) الكافي / 7 / 265
خوان حكمت در دهه ولايت (قربان تا غدير) هر روز منتشر مي شود.

 



سرتيپ بسيجي نقدي: شرايط ورود و عضويت اقشارمختلف در بسيج تغيير مي كند

رئيس سازمان بسيج مستضعفين از تغيير مراحل ورود، جذب و انواع عضويت در بسيج خبر داد.
سرتيپ بسيجي محمدرضا نقدي در گفت وگو با فارس تاكيد كرد: يك استاد فعال بسيجي كسي است كه در سال چند مقاله مفيد و كاربري براي بسيج بنويسد نه اينكه به او بگوئيم در هفته 2 ساعت در پايگاه بسيج حضور داشته باشد.
وي در همين رابطه خاطرنشان كرد: به بسيجيان نويد مي دهم كه ميدان هاي گسترده تري براي مجاهدتشان باز خواهد شد.
نقدي افزود: بر اين اساس در آينده نحوه ورود يك طلبه با يك دانش آموز متفاوت خواهد بود چون نوع فعاليت آن متفاوت است.
وي از اعلام راه هاي دريافت نظرات و ايده هاي جديد بسيجيان پس از هفته بسيج خبر داد و افزود: بنا داريم از نظرات ارزشمند و برتر مردم و بسيجيان تقدير شايسته كنيم.
نقدي افزايش افراد بسيج برخلاف افزوده شدن كارمندان در ادارات كه هزينه بردار است مفيد خواهد بود اما همراه با اين اضافه شدن بايد اصول و ارزش ها نيز حفظ شود.
رئيس بسيج مستضعفان با اشاره به توصيه هاي رهبر معظم انقلاب در اين خصوص گفت: تاكيد رهبري در خصوص رشد و گسترش روزافزون بسيج بيشتر روي اقشار مردم و ديگر تخصصي بودن بسيج است.
وي تصريح كرد: اگر براي افرادي كه جذب بسيج شده اند مسئوليت و كاري تعريف نشود آن ها مي روند.
بسيج مظهر آگاهي و آمادگي كامل براي سربلندي كشور است
سرلشكر عطاالله صالحي فرمانده كل ارتش هم در بيانيه اي به مناسبت هفته بسيج به نقل از حضرت امام(ره) تاكيد كرد: اگر بر كشوري نواي دلنشين تفكر بسيجي طنين انداز شد چشم طمع دشمنان و جهانخواران از آن دور خواهد گرديد.
بسيج مظهر عشق و ايمان و آگاهي و آمادگي كامل براي سربلند كردن كشور و ملت بوده و شجره طيبه اي است كه در گلزار معطر انقلاب اسلامي روييده و رشد كرده و روز به روز تنومندتر و ريشه دار مي گردد.

 



بزرگداشت هفته بسيج در مؤسسه كيهان

در سالروز تاسيس بسيج، طي مراسمي از بسيجيان مؤسسه كيهان تقدير شد.
در اين ديدار حسين شريعتمداري نماينده رهبر معظم انقلاب و سرپرست مؤسسه كيهان با اشاره به نقش برجسته و تعيين كننده بسيج در مقاطع مختلف انقلاب و مخصوصا دوران 8 ساله دفاع مقدس گفت: رسالت بسيج به زمان و مكان و يا عرصه و ميدان خاصي محدود نمي شود، بسيج ترجمان ديگري از پيروان اسلام ناب محمدي(ص) است و هركه به اين الگو نزديكتر است، بسيجي تر است. بسيجيان، روزي در دفاع مقدس حماسه مي آفرينند، روزي ديگر در عرصه فن آوري هسته اي، سلول هاي بنيادي، نانو تكنولوژي، روزي در مقابله با آشوبگران و غائله آفرينان و روزي در ميدان جنگ نرم. شريعتمداري، سازماندهي جديد بسيج را كه نياز امروز است، سكوي تازه اي براي جهش هاي حماسي ديگر دانست و گفت: هيچ از خود پرسيده ايد كه چرا دشمنان بيروني و دنباله هاي داخلي آنها، بسيج را مستحكم ترين سد پيش روي خود براي مقابله با نظام اسلامي مي دانند و بيشترين حملات خود در جنگ نرم را عليه بسيج سامان مي دهند؟ بسيج اينگونه است كه امام راحل(ره) بر دست و بازوي آنان بوسه مي زد و مي فرمود به اين بوسه افتخار مي كنم.
علي سروش فرمانده بسيج كيهان در آغاز برنامه با اشاره به برنامه هاي فرهنگي و عام المنفعه بسيج كيهان اظهار داشت: بسيجيان كيهان دوشنبه هاي هر هفته به طور مرتب در كلاس آموزش و تفسير قرآن كريم شركت و به تقويت بعد معنوي خويش مي پردازند همچنين برادران بسيجي كيهان در رزمايش ها و فعاليت هاي عمومي بسيج نيز حضور چشمگيري دارند.

 



علي لاريجاني: قدرت جمهوري اسلامي در ولايت فقيه است

رئيس مجلس شوراي اسلامي قدرت جمهوري اسلامي را در علقه مردم و ولايت فقيه دانست و تاكيد كرد كه وحدت كشور ناشي از آن است.
علي لاريجاني كه در همايش ملي پدافند غيرعامل سخن مي گفت تاكيد كرد: سلامت ايران بستگي كامل به نقش آفريني ولايت فقيه دارد و اگر دشمنان به سمت مخدوش كردن اين جايگاه مي روند مي دانند كه قدرت جمهوري اسلامي در علقه مردم و ولايت فقيه است و وحدت كشور ناشي از آن است.
وي تاكيد امام بر اين مسئله را ناشي از اين مقوله عنوان كرد كه سعادت كشور جز با تمسك به اهل بيت و ولايت فقيه امكان پذير نيست.
لاريجاني در بخش ديگري از سخنانش فرازها و فرودهاي پس از انقلاب در رفتار آمريكا را مورد بحث قرار داد و با يادآوري اين نكته كه دولت هاي مختلف كه مي خواستند تحت تاثير پيام هاي آمريكايي ها قرار گيرند، ولي با رهبري امام و مقام معظم رهبري با استراتژي درست هدايت شدند تا مشكلي ايجاد نشود، اضافه كرد: نبايد از آمريكا غفلت كنيم.
وي تصريح كرد: نبايد گول لبخندها و تاكتيك هاي آمريكا را خورد، اين يك اشتباه بزرگ است كه آنها با رفت و آمدها رفتار خود را در مورد ايران تغيير مي دهند.
لاريجاني بحث 11 سپتامبر و ايجاد فضاي مبارزه با تروريسم توسط آمريكا را مورد اشاره قرار داد و در خصوص تصميم برخي افراد در دولت قبل مبني بر مذاكره با آمريكا بر سر موضوع افغانستان گفت: عده اي گفتند كه مي خواهيم درخصوص بحث افغانستان مذاكره كنيم و در داخل نيز موجي ايجاد شد كه تحت تاثير قرار داد، اما مذاكره چه نتيجه اي داشت؟ جز اين كه ايران را در محور شرارت معرفي كردند.
وي اضافه كرد: آمريكايي ها هر زمان كه توانستند بر عليه ما كار كردند و تنها در بحث حمله به ايران نگران بودند و اضطراب داشتند كه فكر كردند پس از اشغال عراق مي توانند با ايجاد برج دموكراسي به ايران و سوريه سايه بيفكنند، اما هم اكنون مي بينيم كه در فلاكت هستند.
رئيس مجلس با تاكيد بر اين كه ما با سيستمي مواجهيم كه از طريق استبدادي خواهان رفتار با ديگران است، گفت: مشكل ما استراتژي حريف است و بايد با اين وضعيت و شرايط رفتار پدافنديمان را شكل دهيم.
وي به نقش پدافند غيرعامل به عنوان يك عامل بازدارنده تاكيد كرد و گفت: عامل اصلي در پدافند غيرعامل سرمايه گذاري بر بسيج همگاني است.
وي ادامه داد: تكيه بر بسيج موجب انصراف دشمن مي شود، بسيج هيچگاه نبايد جنبه سياسي داشته باشد، سياست بسيج همان ولايي بودن آن است.
لاريجاني شناخت مفهوم تهديد در مقوله پدافند را بسيار مهم توصيف كرد و مهمترين تهديد كشور را رفتار استكباري آمريكا دانست.
وي اضافه كرد: گاهي در جريان هاي سياسي و رسانه اي مسئله رژيم صهيونيستي به عنوان تهديد، برجسته مي شود و ما در دوره هاي اخير نيز شاهد جيغ هاي بنفش رژيم صهيونيستي عليه ايران بوديم كه البته اين مسئله مهم نيست.

 



سلامي: جريان فتنه مستهلك شده و تجديد حيات ناپذير است

جانشين فرمانده سپاه پاسداران با تأكيد بر اين مطلب كه ملت ايران هرگز اجازه نخواهند داد ايران جولانگاه سياست ها و استراتژي بيگانگان شود به فتنه گران توصيه كرد كه دست از فتنه انگيزي بردارند.
به گزارش خبرنگار كيهان، سرتيپ پاسدار حسين سلامي در اجتماع 5 هزار نفري بسيجيان در خرم آباد تصريح كرد: جريان فتنه با حركتي كه آغاز كرد در چشمان ملت ايران حقير شد به طوري كه اين جريان در حال حاضر كوچك شده و انرژي خود را از دست داده و ديگر اين موج ميرا قابل بازگشت و تجديد حيات پذيرنيست.
سرتيپ سلامي خطاب به سران فتنه، گفت: همه اقدامات تفرقه انگيز را از ذهنشان بيرون كنند به ميان ملت برگردند، با ملت حركت كنند تا جامعه پيشرفت و رشد كند و به افق هاي بلندي كه در منطقه و جهان ترسيم كرده است برسد.
جانشين فرمانده سپاه گفت: موجي كه دشمن و ايادي داخلي شان عليه آرمان هاي انقلاب اسلامي براه انداخته بودند بعد از آنكه مردم به عمق اين فتنه ها پي بردند و انتهاي استراتژي دشمن را تشخيص دادند ريزش اين جريان آغاز شد و هر چه زمان مي گذرد جريان فتنه محدودتر، كوچكتر و مهارپذيرتر مي شود كه اثرات آن در امنيت و آرامش جامعه و وحدت در فضاي كشور كاملاً مشهود است و انسجام فوق العاده بر جامعه حاكم شده است.
سردار سلامي گفت: مردم به جريان فتنه كه تلاش مي كرد در جامعه شكاف ايجاد كند و آرمانهاي ما را تغيير دهد پاسخ نه محكم دادند.

 



به مناسبت نهم ذيحجه روز عرفه شهر يك روزه

مريم صباغ زاده ايراني
آيا تا به حال ديده اي يا شنيده اي شهري را به يك روز بنا كنند، در آن زندگي كنند، آن را خراب كنند و از ميان خرابه ها، رخت بربندند و به جايي ديگر بروند؟ من ديده ام! من اين ايجاد سحرآميز و آن انجام محزون را در وادي عرفات ديده ام. و تا مدتها در بهت اين كار، مانده ام!
اين رمز و راز تنها مخصوص عرفات نيست. در حج، اولين حيرت وقتي به آدمي دست مي دهد كه مي بيند هيچ كس نمي تواند به مكه وارد شود مگر آن كه جامه هميشگي را از تن به در كند و احرام ببندد و خطاب به صاحب شهر و صاحب بيت فرياد بكشد: من آمدم. گويا ميزبان از اين آمدن آنچنان مشعوف مي شود كه ميهمان از ميقات، تا رسيدن به سواد شهر دائم در حال يادآوري است و ورودش را فرياد مي كشد! از اينجاست كه ديگر نماز و نياز و ايثار و انفاق و خشوع و تواضع و رمي و برائت و محبت، شروع مي شود. اينجاست كه سنگي بوسيدني و سنگي لعن كردني مي شود. اما حيرت در عرفات، چيز ديگري است!
حيرت در عرفات، اين شهري كه قبل از طلوع خورشيد روز نهم ذي الحجه پا مي گيرد و قبل از غروب خورشيد روز نهم، برچيده مي شود، از نمايشي است كه پرداخته دست خداوند است. در صحنه اي كه از آكسسوار خالي است. و با مردماني كه در هلاهوش آيند و روندشان، هستي را از آغاز تا انجامش، در ساعاتي محدود به نمايش مي گذارند. من اينها همه را ديده ام.
قبل از درك عرفات، همه دغدغه من شده بود جمع كردن سنگ هايي كه براي رمي، لازم داشتم؛ سنگهايي كه براي سركوبي كارآمد، بايد سجيل مي بودند. اين دغدغه وقتي به پايان رسيد كه معاون كاروانمان، آقاي تابش صدايم كرد و گفت از شارع حج جايي نزديكي مكه، برايم سنگ آورده است. با اين شادماني بود كه من، در زير آسمان آبي مكه، محرم شدم و در بعدازظهر هشتم، آماده بودم براي حضور در عرفات.
من از شب عرفات و خاك نشيني ها و راز و نيازها و چشم انتظاريم براي ديدار آن يار، آن يگانه ترين يار نمي گويم، كه شنيده ام شيعه قرن هاست در چنين شبي در اين وادي به دنبال گمشده اش مي گردد. اما از صبح روز نهم مي گويم كه ناگهان، در چشم برهم زدني، دشت عرفه پر شد از اعراب باديه كه با خان و مان زن و فرزند، آمده بودند براي رونق شهر يك روزه!
در ازدحام بي تزاحم مردان و زنان آشنا و غريب، صبح، ظهر شد و شد هنگامه حسين«ع»... اينجا بود كه ناگهان حسم صدايم كرد و من مثل خوابگردها همراهش شدم و نشستم كنار دست رباب و با گوش هوش او، از حسين شنيدم كه با معبودش در راز و نيازي دلنشين بود. او مي گفت و من مي شنيدم: اي كسي كه تو را هيچ كس نداند چگونه اي مگر تو، و هيچ كس نداند كه چوني مگر تو...
و حالا گاوگم غروب بود و وقت برچيدن شهر يك روزه، عرب رسم دارد براي اعلام پايان عمر عرفه، عمود خيمه اي را مي كشد و خيمه بر روي خودش آوار مي شود و اين يعني تمام. در نزديكي من كسي عمود خيمه اي راكشيد. خيمه فرو ريخت. بعد مردان ديگري دست به كار شدند و در مدتي كوتاه، شهر برچيده شد! به خدا كه در سراسر عمرم لحظه اي اندوهبارتر از آوار خيمه هاي عرفات، نداشتم. گويي براي من اين حسين بود كه آمده بود عمود خيمه شهر يك روزه را بكشد: همان طور كه در بعد از ظهر عاشورا، اين حسين بود كه عمود خيمه عباس را به نشانه پايان عمر او كشيد. پاياني به شهادت كه آغاز بود. و خيمه، در بهت بچه هاي تشنه و زنان ترس خورده، روي خودش آوار شد.
و بعد ما بوديم كه با شتاب، شهر يك روزه را پشت سر مي گذاشتيم تا در راه مشعر و منا، از وادي محسر بگذريم. و تا كجا برويم، نمي دانم!

 



مير تاج الديني خبر داد
تقديم لايحه بودجه به مجلس پس از مشخص شدن وضعيت هدفمند كردن يارانه ها

معاون پارلماني رئيس جمهور از تقديم لايحه بودجه به مجلس پس از مشخص شدن وضعيت لايحه هدفمند كردن يارانه ها خبر داد.
«محمدرضا ميرتاج الديني» روز چهارشنبه در گفت وگو با ايرنا در پاسخ به اينكه آيا دولت تا پانزدهم آذرماه لايحه بودجه سال آينده را به مجلس ارايه مي دهد؟ تصريح كرد: در اين رابطه نامه اي به معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري نوشته ام كه طبق آيين نامه داخلي مجلس، بايد تا پانزدهم آذرماه جاري بودجه را به مجلس ارايه كنيم.
وي با بيان اينكه بخش زيادي از بودجه سال 89 آماده شده است، اظهار داشت: به دليل اينكه بخشي از بودجه وابسته به روشن شدن تكليف لايحه هدفمند كردن يارانه هاست، دولت منتظر مي ماند تا با مشخص شدن وضعيت اين لايحه بودجه را به مجلس تقديم كند.
معاون پارلماني رئيس جمهور در ادامه خاطرنشان كرد: سال گذشته دولت بودجه را براساس لايحه هدفمند كردن بسته بود كه به دليل تصويب نشدن اين لايحه در مجلس، در بودجه امسال با مشكلات عديده اي روبرو شديم. وي همچنين در خصوص علت ارائه نشدن لايحه برنامه پنجم توسعه به مجلس شوراي اسلامي گفت: بخش عمده اي از اين لايحه نيازمند مشخص شدن وضعيت لايحه هدفمند كردن يارانه هاست.

 



روسيه: فعلا حرفي از تحريم ايران نيست

سخنگوي وزارت خارجه روسيه تاكيد كرد كه فعلا حرفي از اعمال تحريم هاي جديد عليه ايران در ميان كشورهاي گروه 1+5 نيست.
به گزارش خبرگزاري نووستي، «آندره نسترنكو» در جمع خبرنگاران گفت: فعلا پاسخ رسمي نهايي از سوي ايران به اين مساله (ارتقاي غناي اورانيوم ايران) به آژانس بين المللي انرژي اتمي ارايه نشده است و طبيعتا بحثي از تحريم هم فعلا مطرح نيست.
وي افزود: البرادعي ابراز اميدواري كرده است كه تا پايان سال جاري ايران به پيشنهادات وي پاسخ مثبت دهد. ما هم اميدواريم كه پاسخ مثبت تهران به زودي ارايه شود. به همين خاطر مسئله تحريم ويژه اي در اين رابطه مطرح نيست.
نسترنكو تصريح كرد: روسيه از برنامه خروج اورانيوم ايران براي ارتقاي غناي آن در كشوري ثالث كه از سوي آژانس بين المللي انرژي اتمي پيشنهاد شده، حمايت مي كند.
سخنگوي وزارت امور خارجه روسيه تاكيد كرد: معتقديم كه اجراي موفق آن گامي محسوس براي احياي اعتماد به صرفا صلح آميز بودن برنامه هسته اي ايران و تاييدي بر آمادگي تهران براي همكاري است و اجازه خواهد داد تا جو لازم اعتماد را براي آغاز گفت وگوي نزديك در حل مجموعه مسايل مربوط به برنامه هسته اي ايران ايجاد شود.
پاسخ به ادعاي ضدايراني واشنگتن تايمز
وزارت امور خارجه روسيه همچنين در پاسخ به مقاله اي به قلم «هنري سوكولسكي»» در روزنامه واشنگتن تايمز در خصوص كمك روسيه به ايران در ساخت سلاح هسته اي اعلام كرد كه اين كشور در همكاري هاي خود با ايران بطور كامل تعهدات خويش در قبال پيمان عدم گسترش سلاح هاي هسته اي (ان پي تي) را انجام مي دهد.
در بيانيه اي كه در اين رابطه از سوي وزارت امور خارجه روسيه منتشر شده، آمده است: «قبل از هر چيز لازم است تا وضعيت آقاي سوكولسكي مشخص شود. تا آنجا كه ما اطلاع داريم، چنين كميسيوني در كنگره آمريكا وجود ندارد. اين كميسيون در خارج از چارچوب كنگره و به تصميم مجلس نمايندگان تشكيل شده و آقاي سوكولسكي هم يكي از اعضاي آن است.»
مقامات ديپلماتيك روسي اعلام كردند: «در رابطه با مسئله مطرح شده در اين مقاله بايد تاكيد شود كه روسيه يكي از شركت كنندگان در پيمان عدم گسترش سلاح هاي هسته اي است و بطور كامل به تعهدات خويش در اين رابطه عمل مي كند، در رابطه همكاري با ايران نيز ما با توجه به تمامي محدوديت هاي موجود در اين رابطه بر اساس قطعنامه هاي مصوبه شوراي امنيت سازمان ملل متحد به اين همكاري ها ادامه مي دهيم.»

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14