(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 10 آذر 1388- شماره 19525
 

واشنگتن همكاري با اسلام آباد را گسترش مي دهد
تجمع اعتراض آميز مقابل دفتر مركل عليه همكاري نظامي آلمان و اسرائيل
كانديداي مخالف آمريكا در انتخابات رياست جمهوري اروگوئه به پيروزي رسيد
تشكيل ستادهاي مردمي براي استقبال از آزادگان فلسطين
تشكيل كابينه روي اورست!
تظاهرات گسترده در مانيل عليه قتل عام جنوب فيليپين
در يك نگاه
صدها متخصص در راه آهن كانادا دست از كار كشيدند
پذيرش سلاح مقاومت لبنان ميان مخالفان حزب الله شكاف انداخت
تازه ترين جنايت آل سعود رژيم سعودي روي شيعيان صعده بمب هاي سمي ريخت
قانون اساسي اروپا از امروز اجرايي مي شود
حمايت كاخ سفيد از پيروزي نامزد هوادار كودتاچيان در هندوراس
مدودف پيش نويس پيمان امنيت اروپا را منتشر كرد



واشنگتن همكاري با اسلام آباد را گسترش مي دهد

رئيس جمهور آمريكا در نامه اي به رئيس جمهور پاكستان، پيشنهاد كرد تا همكاري هاي استراتژيك دو كشور افزايش يابد.
به گزارش فارس، روزنامه آمريكايي واشنگتن پست در گزارشي نوشت، باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا به پاكستان پيشنهاد همكاري هاي استراتژيك گسترده داده است كه شامل همكاري هاي نظامي و اقتصادي بيشتر است.بر اساس اين گزارش، اين پيشنهاد رئيس جمهور آمريكا توسط «جيمز جونز»، مشاور امنيت ملي اوباما به «آصف علي زرداري»، رئيس جمهور پاكستان تقديم شد.
واشنگتن پست در ادامه گزارش خود نوشت، اين نامه همچنين حاوي توصيه هايي در جهت كاهش تنش هاي جاري بين هند و پاكستان است.

 



تجمع اعتراض آميز مقابل دفتر مركل عليه همكاري نظامي آلمان و اسرائيل

گروههاي معترض به همكاري دولت آلمان با رژيم صهيونيستي وسياستهاي حمايتي مركل از اين رژيم مقابل دفتر صدراعظم آلمان در برلين تجمع كردند.
به گزارش ايرنا، در اين تجمع كه در دو مكان در برابر اين دفتر برگزار شد، معترضان با محكوم كردن سياست حمايتي و همكاري دولت آلمان با رژيم صهيونيستي ، خواستار توجه برلين به مسايل و مشكلات فلسطيني ها ، نقض حقوق بشر در سرزمين هاي اشغالي توسط اسراييل و بي توجهي اين رژيم به قطعنامه ها و توافقات بين المللي شدند.
اعتراض به همكاري تسليحاتي آلمان با اسراييل ازديگر مواردي بود كه در اين تجمع ها از سوي تجمع كنندگان و سخنرانان عنوان شد.
گفتني است، آلمان از جمله تامين كنندگان تجهيزات نظامي اسراييل است .

 



كانديداي مخالف آمريكا در انتخابات رياست جمهوري اروگوئه به پيروزي رسيد

«خوزه موجيكا» كانديداي چپگرا در دور دوم انتخابات رياست جمهوري اروگوئه به پيروزي رسيد.
به گزارش خبرگزاري ها، موجيكا در اين انتخابات با كسب 51 درصد آرا در مقابل 45 درصد آرا كه به رقيبش لوئيس لاكال اختصاص يافت، رئيس جمهور اروگوئه شد.
خوزه موجيكا (معروف به پپه) بارها در زمان مبارزات چريكي اش در دهه هاي 70 و 80 عليه شوراي نظاميان حاكم دستگير شد و مجموعاً 14 سال زندان كشيد.
«پپه» كه يك بار در درگيري با پليس هدف 6 گلوله قرار گرفت، شخصاً نظرش اين است كه تصادفي زنده است. سال 1971 به نحوي شگفت انگيز قادر به فرار از زندان شد، فراري كه براي انجام آن، تونلي در مركز زندان معروف پونته كارتاس احداث شد. او اما سال 1973 دوباره به زندان افتاد و سرانجام در سال 1985 همزمان با پايان حكومت نظاميان آزاد شد.
موجيكا پس از اعلام پيروزي اش طي سخناني در جمع حاميان خود گفت: «جهان وارونه و به هم ريخته است. شما در اين جهان وارونه بايد در قسمت بالا باشيد و ما بايد به شما اميد بدهيم، زيرا شما اين نبرد را هدايت كرده ايد.»
به گزارش خبرگزاري فرانسه، وي در جمع حاميان خود كه پرچم هاي سفيد، آبي و قرمز حزب فرنته آمپليو (حزب متبوع موجيكا) را در دست داشتند، اظهار داشت، اما ما بايد همچنين به ياد آن دسته از هموطنان كه از اين نتيجه ناراحت شدند نيز باشيم و آنها برادران خوني ما هستند و از اين رو بايد گفته شود كه هيچ پيروز يا بازنده اي وجود ندارد.
دوستي موجيكا با هوگو چاوز رئيس ونزوئلا سران كاخ سفيد را بسيار نگران كرده است.

 



زمان آزادي اسيران نزديك مي شود
 تشكيل ستادهاي مردمي براي استقبال از آزادگان فلسطين

مردم و نهادهاي امنيتي فلسطيني در نوارغزه و كرانه باختري براي استقبال از آزادگان فلسطيني آماده مي شوند.
به گزارش خبرگزاري قدس، نيروهاي امنيتي وزارت كشور دولت منتخب فلسطين در مرز رفح بر تدابير امنيتي خود افزوده اند و در آن طرف گذرگاه رفح در مصر نيز نيروهاي امنيتي مصر با افزايش استحكامات خود تدابير شديد امنيتي را برقرار كرده اند.
تشكيل ستادهاي مردمي و تدابير شديد امنيتي نشان از نزديك شدن به زمان انجام اولين مبادله اسيران فلسطيني با رژيم صهيونيستي در تاريخ اشغال فلسطين دارد.
اين اولين بار پس از وقوع دو انتفاضه در درون فلسطين است كه فلسطيني ها موفق شده اند اسرائيل را وادار به آزادي اسيران خود در قبال اسارت نظاميان صهيونيستي كنند.
ديوارهاي نقاط مختلف شهر مرزي رفح مملو از تصاوير اسرايي است كه در طول انتفاضه دوم فلسطيني ها موسوم به انتفاضه مسجدالاقصي توسط اسرائيل به اسارت گرفته شده اند.
در كرانه باختري نيز ستادهاي مشابهي براي استقبال از اسيران فلسطيني اهل كرانه باختري ايجاد شده است. بر روي درخت ها و ديوارها پارچه نوشته هايي در خوشامدگويي به آزادگان فلسطيني نصب شده است.
براساس توافقي كه توسط ميانجي گر آلماني و مصري ما بين اسرائيل و جنبش حماس صورت گرفته است عمليات مبادله 1000 اسير فلسطيني در قبال آزادي گلعاد شاليت اسير اسرائيلي قرار است در دو مرحله انجام شود.
در مرحله اول اسرائيل 450 اسير فلسطيني را آزاد و به مقام هاي حماس تحويل خواهد داد و در عوض حماس نيز شاليت را در اختيار مقامات مصري قرار مي دهد و در مرحله دوم نيز اسرائيل با آزادي 550 اسير فلسطيني ديگر شاليت را از مقامات مصري تحويل خواهد گرفت.
تعدادي از اين اسيران فلسطيني از اعضاي جنبش فتح و ساير گروه هاي فلسطيني است و بخشي ديگر نيز از اعضاي حماس هستند.
آنچه تاكنون باعث تاخير در انجام اين مبادله شده است تمركز اسرائيل بر روي اسامي برخي اسيران فلسطيني است كه اين رژيم اصرار دارد آنها را به خارج از مرزهاي فلسطين تبعيد كند كه حماس نپذيرفته است.
در همين رابطه راديو رژيم صهيونيستي نيز از تصميم اين رژيم براي آزادي 980 اسير فلسطيني در قبال آزادي گلعاد شاليت خبر داد.
راديو رژيم صهيونيستي به نقل از يك منبع آگاه در جنبش حماس اعلام كرد زمان تحويل دادن گلعاد شاليت به مصر يك يا دو دقيقه پيش از آزادي اش اعلام خواهد شد.
اين در حالي است كه محمود الزهار عضو برجسته حماس اظهار داشت، در صورتي كه اسرائيل در مسئله آزادي برغوثي واحمد سعدات كارشكني كند ما نيز، از انجام مبادله خودداري مي كنيم.
مروان برغوثي از رهبران فتح و احمد سعدات دبيركل جبهه خلق براي آزادي فلسطين از شخصيت هاي برجسته فلسطيني هستند كه حماس تاكيد زيادي بر آزادي آنها در قبال شاليت دارد.
از سوي ديگر، اسرائيل با آزادي پنج اسير زن كه به حبس ابد محكوم هستند از جمله احلام تميمي كه در انتخابات كادر رياست زندان هاي وابسته به جنبش حماس پيروز شده بود مخالفت كرده است.
گفتني است در مبادله اسيران دو سال پيش ميان حزب الله لبنان و اسرائيل در ازاي آزادي بيش از 400 لبناني و فلسطيني و عربي دو جنازه به اسرائيل تحويل داده شد.
مخالفت اتحاديه عرب
اتحاديه عرب مخالفت كامل خود را با تصميم بنيامين نتانياهو مبني بر توقف شهرك سازي ها در كرانه باختري به استثناي بيت المقدس به مدت 10 ماه اعلام كرد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران محمد صبيح، معاون دبيركل اتحاديه عرب از هر طرز فكر و طرحي كه دولت نتانياهو مطرح مي كند، انتقاد كرد و گفت: هيچ يك از اين طرح ها كه آخرين آن توقف جزيي شهرك سازي ها است به نفع فلسطيني ها نيست.
محمد صبيح تاكيد كرد: اين پيشنهادات متعدد ناكافي است و پيشنهاداتي در راستاي خاموش كردن خشم جامعه جهاني از اقدامات وحشيانه اسرائيل است و اتحاديه عرب فريب اين پيشنهادها را نمي خورد.
وي خاطرنشان كرد: اگر اسرائيل واقعا خواهان تحقق صلح در منطقه است بايد طرح صلح عربي را كه تمام اعراب با آن موافقت كرده اند، بپذيرد كه بهترين چارچوب تحقق صلح در خاورميانه است و حقوق كشورهاي عربي را حفظ مي كند.
از سوي ديگر ايهود باراك وزير جنگ رژيم صهيونيستي نيز اقدام اين رژيم در توقف موقت شهرك سازي صهيونيستي را با هدف اعتمادسازي و جلب نظر طرف فلسطيني و جهان عرب دانست.
وي تنها 48 ساعت پس از وعده اين رژيم براي توقف جزئي و موقت شهرك سازي در كرانه باختري و رود اردن با ساخت 28 موسسه شهرك نشين در اين منطقه موافقت كرد.
¤ ساير رويدادها
¤ يك روزنامه سوئيسي از كشف دستگاه هاي شنود در سالن جلسات سازمان ملل متحد در ژنو كه توسط رژيم صهيونيستي كارگذاشته شده بود پرده برداشت.
¤ در آخرين آماري كه كابينه رژيم صهيونيستي ارائه داده 25 درصد از مردان و 40 درصد از زنان صهيونيست از سربازي فراري هستند.
¤ دبيركل سازمان ملل متحد بر اهميت كشور مستقل فلسطين تاكيد كرد.
¤ دو كاروان بين المللي كمك هاي بشردوستانه به زودي براي شكستن محاصره شديد رژيم صهيونيستي عليه نوار غزه راهي اين منطقه مي شوند.
¤ جنگنده هاي رژيم صهيونيستي روزگذشته در حجمي گسترده و بي سابقه در آسمان غزه به پرواز درآمده و موجي ازترس و وحشت را در ميان مردم اين منطقه ايجاد كردند.
¤ فهمي هويدي انديشمند برجسته مصري وضعيت فلسطين را در آستانه انفجار توصيف كرد.
¤ جنبش حماس آماده ارائه طرح سياسي جديدي است كه در صورت شكست طرح سازش، آن را ظرف چند روز آينده مطرح سازد.

 



تشكيل كابينه روي اورست!

دولت نپال تصميم گرفته براي جلب توجه افكار عمومي به پيامدهاي تغييرات آب وهوا و گرم شدن كره زمين براي كوه هاي يخي «هيماليا»، شوراي بعدي وزيرانش (4 دسامبر) را بر روي «اورست» برگزار كند!
آن طور كه مقامات نپالي مي گويند، به اين ترتيب نخست وزير «ماراو نپال» و آن تعداد از وزيرانش كه به لحاظ فيزيكي آمادگي صعود دارند، در «كالاپاتار» در ارتفاع 5250 متري دور هم جمع خواهند شد، در حالي كه كمبود اكسيژن در اين ارتفاع واقعا خطرناك است! اما، جاي نگراني نيست، چون كه تيمي از پزشكان هم در اين «اجلاس اورست» جنابان وزيران را همراهي مي كنند. حالا، البته قرار نيست آنها اين همه راه را «پاي پياده» بروند، چرا كه هواپيمايي آنها را تا نزديكي هاي «اورست» خواهد برد، و از آنجا هم با هلي كوپتر به «سيانگ بوچ» مي روند تا پزشكاني كه در آنجا مستقر شده اند معاينه شان كنند. بعد هم، اگر شرايط جسمي شان اجازه «صعود» مي داد، تازه با «هلي كوپتر» به اردوگاهي در ارتفاع 5250 متري مي روند تا اجلاسشان را برگزار كنند!
خلاصه اينكه، اين اجلاس درست چند روز قبل از نشست «كپنهاگ» در مورد آب و هوا (7 تا 18 دسامبر) برگزار مي شود تا شايد توجه همه به ذوب نگران كننده كوه هاي يخي «هيماليا» جلب شود كه درياچه هايي درست كرده اند كه ممكن است آبادي هاي پايين تر را با خود ببرند! حتما مي دانيد كه «هيماليا» كه به چند كشور نپال، پاكستان، هند، بوتان و چين (تبت) دامن گسترده و يخچال هايش هفت رود بزرگ از جمله «گنگ»، «مكونگ» و «يانگ تسه» را تغذيه مي كنند، مرتفع ترين كوه هاي دنيا يعني 14 قله را در بر مي گيرد كه بلندترينشان - «اورست» - 8848 متر ارتفاع دارد. حالا، «اجلاس اورست» نپال در حالي برگزار مي شود كه ماه گذشته هم دولت مالديو براي جلب توجهات به پيامدهاي تغييرات آب وهوا و بالا آمدن آب درياها، اجلاسش را زير آب برگزار كرد!
¤ سرويس خارجي كيهان

 



تظاهرات گسترده در مانيل عليه قتل عام جنوب فيليپين

هزاران شهروند فيليپيني در اعتراض به قتل عام 57 نفر، از جمله 30 خبرنگار، در مانيل تظاهرات كردند.
به گزارش واحد مركزي خبر، ديروز هزاران نفر از اقشار مختلف مردم فيليپين، از جمله حدود 1000 خبرنگار در اعتراض به قتل عام اخير در جنوب اين كشور، كه به دست افراد ناشناس صورت گرفت، مقابل كاخ رياست جمهوري در مانيل تظاهرات كردند. تظاهر كنندگان كه لباس سياه به تن داشتند، از «گلوريا آرويو» رئيس جمهور اين كشور خواستند براي بازداشت عاملان اين جنايت، تلاش كنند. جنوب فيليپين دوم آذر شاهد قتل عام 57 تن از جمله 30 خبرنگار توسط افراد ناشناس بود كه محافل خبري و سياسي فيليپين از آن تحت عنوان «قتل عام سياسي» نام مي برند، و رقباي سياسي رئيس جمهور فيليپين، يكي از شهرداران مناطق جنوبي اين كشور كه حامي رئيس جمهور نيز هست را در اين قتل عام دخيل مي دانند.

 



در يك نگاه

مساحت: 176 هزار مترمربع
جمعيت: 5/3 ميليون نفر. نيمي از جمعيت در پايتخت ساكن هستند.
پايتخت: مونته ويدئو
همسايگان: اروگوئه از جنوب غربي با رودخانه ريودلاپلاتا (به معني «رودخانه نقره») همسايه است و در سمت ديگر آن كشور آرژانتين قرار دارد. اقيانوس اطلس در جنوب شرقي اروگوئه واقع است.
تاريخچه: اين كشور مدتي مستعمره برزيل و پرتغال بود. 25 اوت 1825 فردي به نام «آنتونيو لاواليا» قيام مردم را براي استقلال كشور رهبري كرد و اين تاريخ اكنون روز ملي اين كشور است.
واحد پول: پزو
زبان: اسپانيايي

 



صدها متخصص در راه آهن كانادا دست از كار كشيدند

صدها تن از متخصصان شركت ملي راه آهن كانادا در اعتراض به شرايط كاري خود دست به اعتصاب زدند.
به گزارش واحد مركزي خبر به نقل از خبرگزاري فرانسه از مونترال كانادا، نزديك به 2000 تن از تكنسين ها و متخصصان شاغل در راه آهن كانادا از ديروز در اعتراض به حجم و ساعت كاري دست به اعتصاب زده و خواستار كاهش آن شدند.
اعتصاب كنندگان روز شنبه با هشدار به دولت كانادا خواسته هاي خود را مطرح كرده بودند.
«مايكل ايگناتيف» رهبر حزب ليبرال كانادا گفت: كانادايي ها شايسته سيستم حمل و نقل كارآمدي هستند و دولت بايد مشكل كاركنان راه آهن را حل و فصل كند.

 



پذيرش سلاح مقاومت لبنان ميان مخالفان حزب الله شكاف انداخت

گنجاندن سلاح مقاومت در بيانيه دولت لبنان باعث ايجاد شكاف دروني در جريان 14 مارس شد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، روزنامه السفير نوشت، مخالفت دو حزب مسيحي كتائب و نيروهاي لبناني عضو جريان 14 مارس با درج بند حمايت از مقاومت در برنامه كاري دولت جديد لبنان موجب گسترش شكاف دروني اين جريان شد.
السفير افزود، وزيران احزاب كتائب و نيروهاي لبناني در وضعيت جديد در جايگاه مخالفان اكثريت قرار مي گيرند.
به نوشته اين روزنامه، هم اكنون حزب الله، جنبش امل، حزب آزاد ملي به همراه حزب سوسياليست ترقي خواه دروزي و جريان المستقبل جناح اكثريت را تشكيل مي دهند.
وزيران عضو جريان 14 مارس كه با بند حمايت از مقاومت مخالفت كرده اند اظهار داشتند ما با موجوديت مستقل مقاومت در لبنان مخالف هستيم.
آنتوان زهره از نمايندگان حزب نيروهاي لبناني به رياست سمير جعجع گفت، مي دانيم كه اعتراضات ما مانع از تصويب برنامه كاري دولت لبنان و راي اعتماد مجلس به دولت حريري نخواهد شد ليكن به وجود مقاومت به عنوان نهاد مستقل از ساختار دولت اعتراض داريم.
گفتني است سمير جعجع از رهبران سياسي مسيحيان لبنان و از اعضاي ائتلاف 14 مارس كه رياست حزب نيروهاي لبناني را برعهده دارد با صدور بيانيه اي خواستار حذف بند مربوط به سلاح مقاومت از بيانيه وزارتي شد.
اين درحالي است كه شيخ «نبيل قاووق» مسئول حزب الله لبنان در منطقه جنوب تاكيد كرد كه بيشتر لبناني ها با مقاومت به عنوان ضرورت ملي براي تكميل آزادي و دفاع از لبنان تجديد ميثاق كرده اند.

 



تازه ترين جنايت آل سعود رژيم سعودي روي شيعيان صعده بمب هاي سمي ريخت

در پي ناكامي عربستان در حملات زميني به مواضع الحوثي ها، ارتش اين كشور در يك استراتژي جديد با تمركز بر حملات هوايي، اقدام به پرتاب بمب هاي سمي به مناطق مسكوني و روستاهاي محل سكونت شيعيان كرد.
به گزارش پايگاه اينترنتي «صعده آنلاين» جنگنده هاي عربستان حملات هوايي خود را عليه مناطق «رازح، الملاحيط، شدا و الحصامه» در روزهاي اخير افزايش داده و اقدام به پرتاب بمب هاي حاوي گازهاي سمي در اين مناطق كرده اند.
براساس اين گزارش، هلي كوپترهاي اهدايي آمريكا به عربستان (آپاچي) مناطق جبل الدخان، جبل المدود و جبل الرميح در مرز يمن و عربستان را به شدت با راكت مورد حمله قرار دادند.
اين در حالي است كه شليك توپخانه و موشك به مناطق مسكوني همجوار مرز يمن و عربستان از سوي ارتش آل سعود به صورت نامنظم ادامه دارد.
در همين حال از روز يكشنبه تا دوشنبه شب بيش از 20 حمله هوايي از سوي هواپيماهاي عربستان به مناطق رازح و اطراف آن صورت گرفت، اما هنوز از تلفات احتمالي اين بمباران ها، خبري به دست نيامده است.
از سوي ديگر، دفتر رسانه اي عبدالملك الحوثي رهبر الحوثي ها، ادعاي معاون وزير دفاع عربستان مبني بر تصرف قله استراتژيك «الدود» در مرز اين كشور با يمن را تكذيب كرد.
همچنين الحوثي ها، تعدادي از تجهيزات نظامي به غنيمت گرفته شده از ارتش عربستان را روز دوشنبه در شبكه جهاني اينترنت به معرض نمايش گذاشتند.
در ميان اين تجهيزات تعدادي تانك و زره پوش ديده مي شود كه به گفته الحوثي ها، ارتش عربستان پس از عقب نشيني، آنها را در ميدان نبرد بر جاي گذاشته اند.
«محمد عبدالسلام» سخنگوي الحوثي ها در گفت وگو با شبكه خبري «العالم» در عين حال ادعاي برخي رسانه هاي عربستان مبني بر پيشروي نيروهاي ارتش اين كشور در داخل خاك يمن را رد كرد و گفت: نيروهاي نظامي عربستان به دليل پايداري و مقاومت مردم يمن جرأت ورود به خاك اين كشور را ندارند.
وي گفت: نيروهاي ارتش عربستان با شكست و فروپاشي مواجه هستند و در برابر مقاومت ملت يمن به گزافه گويي درباره ورود به خاك يمن روي آورده اند.
سخنگوي الحوثي ها با اشاره به وضع تاسف بار شهروندان يمني كه در معرض حملات ارتش عربستان قرار دارند، خاطرنشان كرد: اين حملات وحشيانه با هماهنگي رژيم صهيونيستي و برخي كشورهاي حوزه درياي سرخ صورت مي گيرد.
عبدالسلام، خواستار محاكمه جنايتكاران جنگي عربستان در دادگاه هاي بين المللي به دليل كشتار غيرنظاميان بي گناه يمني شد.

 



قانون اساسي اروپا از امروز اجرايي مي شود

پيمان ليسبون به عنوان قانون اساسي سازمان اتحاديه اروپا از امروز به اجرا درمي آيد.
سرانجام پس از گذشت هشت سال از تدوين نسخه اوليه «قانون اساسي اروپا» كه هدفش ايجاد يك سازما اروپايي با شخصيت حقوقي بين المللي بود، براساس زمانبندي اعلام شده، پيمان اصلاح شده ليسبون وارد فاز اجرايي مي شود.
اتحاديه اروپا با توجه به تحولاتي كه در عرصه هاي بين المللي بويژه پس از فروپاشي اردوگاه كمونيسم، پايان دوره جنگ سرد و تغيير چهره سياسي اروپا رخ داده بود، نيازمند تغيير و انجام اصلاحاتي در ساختار خود براي هماهنگي بيشتر با اين تحولات و شرايط جديد بود. بويژه الحاق اعضاي جديد به اتحاديه اروپا و گسترش آن اين ضرورت را هرچه بيشتر تقويت مي كرد.
با توجه به مسايل مذكور، بنيان اوليه تدوين يك «قانون اساسي واحد اروپا» در بيانيه منضم به معاهده نيس 2001 آمد كه الحاق 10 كشور جديد به اتحاديه اروپا براي سال 2004 را پيش بيني مي كرد. متن اوليه قانون اساسي اروپا چارچوب هاي حقوقي و حاكميتي كشوري واحد از جمله پرچم و سرود ملي را دربر داشت.
اين متن در اجلاس سران 25 كشور عضو وقت در 29 اكتبر 2004 در رم امضا و براي طي مراحل تصويب توسط اعضا به جريان افتاد. بيشتر كشورها از طريق همه پرسي يا پارلمان اين متن را تاييد كردند تا اينكه مردم هلند و فرانسه در 2005 با راي منفي خود موجب توقف اين فرآيند شدند و در عمل راهي جز تغيير و اصلاح متن در پيش رو نماند.
با شروع رياست دوره اي آلمان بر اتحاديه (نيمه اول 2007) به عنوان عضوي قدرتمند، همچنان كه انتظار مي رفت رهبران اين كشور توانستند در شش ماه با مذاكراتي سخت و تامين نظر اكثر اعضا در ژوئن 2007 پيمان اصلاحي جديدي را به جاي قانون اساسي ارائه كنند و به پرتغال ماموريت داده شد متن جديد را در طول دوره رياست شش ماهه به سرانجام برساند.
پرتغال در نشست سران 19 اكتبر 2007 در بروكسل توانست با متن نهايي و امضاي معاهده در كليساي ژرنيموس ليسبون در 13 دسامبر نظر موافق همه اعضا را جلب كند. بدين ترتيب معاهده ليسبون پا به عرصه وجود گذاشت.
در حال حاضر نخست وزير سابق بلژيك رئيس اتحاديه اروپاست.

 



حمايت كاخ سفيد از پيروزي نامزد هوادار كودتاچيان در هندوراس

واشنگتن در تقابلي آشكار با كشورهاي آمريكاي لاتين، از نتيجه انتخابات رياست جمهوري هندوراس استقبال كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، شمارش بيش از 60 درصد آراء انتخابات رياست جمهوري روز يكشنبه هندوراس، حاكي از پيروزي «پوريفيو لوبو»، نامزد محافظه كار و رقيب سرسخت «مانوئل سلايا»، رئيس جمهور قانوني و بركنار شده اين كشور آمريكايي است. ايالات متحده آمريكا با استقبال از اين نتيجه، آن را گامي مورد نياز و بااهميت براي هندوراس خواند و اين در حالي است كه كشورهاي مهم منطقه از جمله برزيل، آرژانتين و ونزوئلا با نفس برگزاري اين انتخابات كه با كارگرداني دولت كودتا صورت گرفت مخالفت كرده و تاكيد كردند كه دولت برآمده از آن را به رسميت نخواهند شناخت.
پذيرش زودهنگام شكست از سوي كانديداي حزب حاكم ليبرال و حمايت صريح آمريكا از برگزاري و نتيجه اعلام شده اين انتخابات بسياري از كارشناسان سياسي را بر آن داشت تا فرد پيروز را، از طرفداران دولت كودتا به شمار آورند.
از سوي ديگر، همزمان با برگزاري اين انتخابات، هزاران تن از طرفداران «سلايا» با نيروهاي امنيتي و پليس ضد شورش به زد و خورد پرداختند. سلايا به همراه برخي از كشورهاي منطقه با انتقاد از سياست هاي دوگانه آمريكا، برگزاري اين انتخابات را تحريم كرده بودند. همزمان با هندوراس، مردم برخي كشورهاي منطقه از جمله «السالوادور» نيز در اعتراض به برگزاري اين انتخابات كه به مشروعيت بخشي كودتا منجر شده تظاهرات كردند.
از سوي ديگر رسانه هاي تحت كنترل كودتاگران نيز اعلام كردند حدود 60 درصد واجدين شرايط در اين انتخابات شركت كرده اند.
سلايا، در واكنش به اين خبر ضمن اغراق آميز خواندن آن گفت: اين انتخابات پر از عيب و نقص است و هيچ مشروعيتي ندارد و بايد هرچه سريعتر لغو شود.
روساي جمهور برزيل و ونزوئلا نيز تاكيد كردند، نتيجه اين انتخابات هرچه كه باشد آن را به رسميت نخواهند شناخت.

 



مدودف پيش نويس پيمان امنيت اروپا را منتشر كرد

رئيس جمهور روسيه پيش نويس پر سر و صداي «پيمان امنيت اروپا» را كه مدعي است به تفكر دوران جنگ سرد پايان خواهد داد، منتشر كرد.
به گزارش ايسنا، كرملين طي بيانيه اي به همراه انتشار اين پيش نويس سند 7 صفحه اي اعلام كرد: پيشنهاد ديميتري مدودف به جهان كمك خواهد كرد كه از شر ميراث جنگ سرد خلاص شود.
براساس اين سند، كشورهايي كه اين پيمان را امضاء مي كنند نبايد هيچ اقدامي كه امنيت يك عضو ديگر اين پيمان را به شكل قابل توجهي تحت تأثير قرار مي دهد، اتخاذ يا در آن مشاركت و يا از آن حمايت كنند.
همچنين اعضاي اين پيمان نبايد اجازه دهند خاكشان براي حمله و هرگونه اقدام ديگري كه امنيت ديگر اعضا را به شكل قابل توجهي تحت تأثير قرار دهد، مورد استفاده قرار گيرد.
اين پيش نويس مشخص نكرده كه چه اقدامي «به ميزان قابل توجه» برهم زننده امنيت ملي محسوب مي شود.
روسيه در سال هاي اخير بارها نسبت به اقداماتي كه باعث حضور نيروهاي نظامي آمريكا و ناتو در كشورهاي كمونيستي سابق شود، نظير طرح پنتاگون براي ساخت سپر دفاع موشكي در لهستان و جمهوري چك، شكايت كرده است.
مسكو همچنين مانورهاي نظامي ناتو در اوايل امسال در گرجستان را كه از زمان جنگ اوت 2008 دشمن قسم خورده روسيه به حساب مي آيد، محكوم كرده است.
در پيش نويس پيمان ارائه شده از سوي مدودف برنقش سازمان ملل تأكيد شده و آمده است كه شوراي امنيت سازمان ملل مسئول اصلي حفظ صلح و ثبات بين المللي است. اين پيش نويس براي رهبران تمام كشورهاي مرتبط از جمله سازمان هاي چند مليتي مثل اتحاديه اروپا و ناتو ارسال شده است.
آندرس فوگ راسموسن، دبير كل ناتو در واكنش به انتشار اين سند گفت كه ناتو به اين ايده هاي مدودف پاسخ خواهد داد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14