(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 10 آذر 1388- شماره 19525
 

جهادگران بسيجي پيشگام در تحقق فرمايشات رهبري
تشكل هاي دانشجويي و جاي خالي نقد...!!!



جهادگران بسيجي پيشگام در تحقق فرمايشات رهبري

سميه كياني
روز دوشنبه هفته گذشته، كنفرانس خبري در مجموعه سيزده آبان با حضور روساي سازمان بسيج سازندگي و بسيج دانشجويي برگزار شد. در اين كنفرانس آقايان خراساني، رئيس سازمان بسيج سازندگي و مرادي جانشين سازمان بسيج دانشجويي به تشريح دلايل ايجاد، نحوه برگزاري و پيامدهاي تشكيل اردوهاي جهادي پرداختند. به گزارش خبرنگار كيهان در اين خصوص توجه فرماييد.
¤¤¤
هدف از اردوهاي جهادي
ابتدا خراساني در توضيح عملكرد بسيج سازندگي گفت: بسيج در اين دوره تلاش دارد كه خدمات رساني درحوزه سازندگي افزايش يابد و روحيه مشاركت و كار و تلاش در همه سنين به خصوص جوانان ايجاد گردد. درحوزه دانش آموزي با توجه به اينكه گروه هاي زيادي براي شركت دراين اردوها نهادينه شده اند و از سن 15سالگي دراين اردوها شركت مي كنند، دراين حوزه به هدف بسيج كه تقويت روحيه مسئوليت پذيري است بسيار نزديك شده ايم.
اولويت هاي كاري در اردوهاي جهادي
خراساني در ادامه درمورد اولويت ها در اردوهاي جهادي گفت: درسال هاي گذشته اولويت در اردوهاي جهادي با كارهاي عمراني و ساخت وساز بود. اما خوشبختانه امسال گروه هايي كامل از خواهران و برادران دررشته هاي پزشكي، پيراپزشكي، خدمات مشاوره اي و به طور كل مسائلي كه مورد نياز خانواده ها درمناطق محروم است ارائه مي گردد.
حتي طلاب نيز اين گروه ها را همراهي مي كنند و دراين مناطق به فعاليت مي پردازند. رئيس سازمان بسيج سازندگي گفت: درسه سال اخير حدود 40 گروه جهادي با رويكرد استان محوري به مناطق اعزام شده اند و در تابستان جاري نيز بيش از 8000 گروه جهادي به مناطق محروم عزيمت كرده اند.
حركت به سمت دانشگاه محوري
وي در ادامه تصريح كرد:در ابتداي امر، سياست اردوها بر پايه كشوري بنا شده بود و مركزيت آن درپايتخت بود بعد از مدتي سياست استان محوري را پيش گرفتيم و هر استاني مسئول رسيدگي به مناطق محروم خود بود و بنا به آخرين سياست گذاري سازمان، بناست كه هر دانشگاه مسئول به نزديك ترين منطقه محروم به خود باشد. دراصل هر دانشگاه مسئول بخشي از جامعه باشد.
دستاوردهاي اردوهاي جهادي
خراساني درمورد دستاوردهاي اين اردوها گفت: علاوه بر خدمات متفاوتي كه دراين دوره ها به خانواده ها درمناطق محروم ارائه مي گردد. حضورجوانان بسيجي و متعهد در اين مناطق باعث احياء ارزش هاي انقلاب و اسلام كه در دوره اي روبه افول گذاشته بود شده است.
فرمايشات امام و رهبري
مرادي جانشين بسيج دانشجويي درمورد هدف اصلي تشكيل اين دوره گفت: حضرت امام خميني (ره) درتاريخ 2/9/67 بسيج دانشجويي و طلبه را تاسيس كردند و فرمودند:«امروز يكي از ضروري ترين تشكل ها، بسيج دانشجويي و طلبه است.» و همچنين رهبر معظم انقلاب نيز همواره به فعاليت دانشجويان درچهار حوزه علم، سياست، دينداري و سازندگي تاكيد مي فرمايند. اردوهاي جهادي درجهت محروميت زدايي، توسعه عدالت و ترويج فرهنگ ايثار و مهرورزي كه همواره ازخواسته هاي رهبري است، تشكيل شد.
با توجه به اينكه در دانشگاه جوانان پرشور و نشاطي داريم. انقلاب اسلامي جوانان را در دستور كار خود قرار داده تا بتواند رسالت هاي خود را ايفا كند و بنا دراين شد كه براي رسيدگي به اقشار محروم جامعه از قشر دانشجو كمك گرفته شود.
تقويت حس همنوع دوستي
معاون بسيج دانشجويي گفت: نهايت تلاش بسيج دانشجويي حمايت از هر جواني است كه علاقمند به خدمت به محرومين باشد. حضور جوانان در اين اردوها سبب تقويت همنوع دوستي، سازندگي روحي و معنوي دركنار كسب تجربيات، انتقال اوضاع محرومين به جامعه دانشگاهي و بالطبع پايين آوردن انتظارات دانشجويان مي باشد.
معاون بسيج دانشجويي گفت: از آنجا كه علم آموزي در دانشگاه شكل مي گيرد و دانشجو هم پايه اصلي اين علم آموزي و واسطه انتقال علم است. اگر اين علم به معضلات جامعه گره بخورد حس انتقال علم قوي تر صورت مي گيرد.
ارتباط با مديريت جامعه
سازمان بسيج سازندگي داراي دو كانون مجز است.
1) كانون هاي سازندگي كه اردوهاي جهادي را سازماندهي مي كند.
2) كانون هايي كه مسائل مربوط به فعاليت اردوهاي جهادي را به وظيفه مديران جامعه منتقل مي كند.
زمان اردوها
مرادي در ادامه گفت: تاكنون به گونه اي كه اين اردوها فقط در تابستان و ايام عيد كه دانشجويان تعطيلي داشتند برگزار مي شد اما تهميداتي درنظرگرفته شده است تا امكان برگزاري اردوها در تمام ايام مهيا شود.
درپايان مرادي گفت اميدواريم كه درآينده اي نه چندان دور به توسعه اردوهاي جهادي از لحاظ كمي و كيفي بپردازيم و بتوانيم مناطق محروم را به نزديكترين دانشگاه مرتبط كنيم تا خدمات رساني بهتر صورت گيرد. در ضمن بانك اطلاعات مناطق محروم را هم راه اندازي كرده ايم كه دانشجويان ضمن مراجعه متوجه ميزان و چگونگي خدماتي مي شوند كه درهر منطقه اي نياز است.

 



تشكل هاي دانشجويي و جاي خالي نقد...!!!

مهدي غلامي
شايد بتوان گفت يكي از مهم ترين مشخصه هاي تشكل هاي دانشجويي «مطالبه گري» و «نقادي» است. موضوعي كه متاسفانه در دانشگاه هاي ما چندان به آن توجه نمي شود.
اما در شرايط ويژه كنوني اهميت اين موضوع بيشتر به نظر مي آيد. منظور از شرايط ويژه، اوضاعي است كه متاسفانه دولت «منتقد واقعي» ندارد (يا بسيار كم دارد). در يك گروه بندي كلي منتقدين و تشكلهايي كه وظيفه نقد دارند به دو دسته تقسيم مي شوند (بدون محاسبه منتقدين واقعي):
1- منتقديني كه اصل را بر درستي ( و معصوميت) دولت گذاشته اند و بيشتر در مقام توجيه هستند تا نقد!
2- منتقدين مغرض، اين گروه اصل را بر ناصواب بودن تمام فعاليت هاي دولت گذاشته و بدون توجه به واقعيات تنها به دنبال عيب يابي است.
دراين شرايط دولت انرژي و نشاط خود را از دست خواهد داد. به نظر نگارنده دولت دهم در مقايسه با دولت نهم شور و نشاط كمتري دارد و شايد بتوان گفت به لايه دوم رفته كه يكي از مهمترين دلايل آن وارد نشدن نقد واقعي به دولت است.
هنگامي كه دولت با جامعه اي روبرو مي شود كه منتقدين به فعاليتش توجهي ندارند و برايشان مهم نيست درچه جهتي و با چه حساسيتي فعاليت كند، بالاخره يك عده ثابت در مقام توجيه برخواهند آمد و عده اي اشكال خواهند كرد؛ ديگر دليلي بر صرف انرژي مضاعف نمي بيند.
براي مثال هنگامي كه سال گذشته مصاحبه تلويزيوني رئيس جمهور لغو شد، برخي روزنامه هاي اصلاح طلب در چاپ صبح خود به نقد سخنان احمدي نژاد پرداختند! سخناني كه انجام نشده بود!
روزنامه «صداي عدالت» نوشت: «محمود احمدي نژاد، رئيس جمهوري اسلامي ايران، ديشب از طريق رسانه ملي با بينندگان و شنوندگان گفتگو كرد(!) ... موضوع سخنان آقاي رئيس جمهور درباره تحولات اقتصادي موردنظر ايشان و بحث تغييرات كابينه است(!)»
سپس صداي عدالت به نقد سخنان احمدي نژاد در شب گذشته پرداخت(!):
«آقاي احمدي نژاد! چرا به جاي تكيه بر مكانيزم كارشناسي و علمي، به دنبال حل يك شبه مشكلات و استفاده از سيستم بخشنامه اي براي حل آن هستيد؟»
همچنين روزنامه «مردم سالاري» تيتر گزارش نخست خود را چنين نوشت:
«محمود احمدي نژاد شب گذشته چند بار درباره گراني توضيحات مبسوطي داد و مردم را به آينده اي روشن اميد داد»(1)
اين دو نمونه، ماهيت انتقادهاي رسانه هاي اصلاح طلب را به خوبي روشن مي كند. مسلما دولت در آيينه چنين منتقديني ايرادات خود را نخواهد ديد تا دست به اصلاح بزند، چون اين نقدها از پيش نوشته شده و عملكرد دولت نقشي درآن ندارد. از طرفي منتقدين توجيه گر نيز ايرادهاي دولت را نمايان نمي كنند. در نتيجه دولت طي زمان دچار ركود شده و اشكالات در دولت نهادينه مي شوند.
دراين ميان وظيفه تشكلهاي دانشجويي نگاه نقادانه و مطالبه گرايانه به دولت (و كل نظام) است.
براي اصلاح دسته اول بايد ارجاعشان داد به سخنان رهبري كه صراحتا فرمودند: «مخالفت با مواضع و عملكرد رهبري به معناي ضديت با ولايت فقيه نيست» (2) پس توجه داشته باشيد كه در نگاه رهبري حتي نقد رهبر نيز جايز است، دولت كه جاي خود دارد. الزاما نقد با تخريب همراه نيست و در صورتي كه نقد به جا و درست باشد در جهت شتاب به سوي آرمان ها خواهد بود.
اما در مورد دسته دوم نيز به نظر نگارنده افزودن رعايت اخلاق، انصاف و دلسوزي به نقدهايشان مي تواند اصلاح گر باشد.
از هر نقادي (به ويژه دانشجويان) انتظار مي رود تنها در فكر رشد تك بعدي (كاريكاتوري) نباشند. متاسفانه قشر كثيري از دانشجويان تنها به علم يا سياست و يا مسائل اعتقادي و مذهبي مي انديشند. حتي رشد در دو بعد نيز مشكل ساز خواهد بود؛ بدون علم يا بينش سياسي و يا بصيرت ديني نگاه به مسايل همه جانبه نخواهد بود و نقد سازنده تقريبا ناممكن.
اميد است هر دانشجو با تعميق دانش، بينش سياسي و بصيرت ديني خود، يك منتقد سازنده و محرك براي نظام باشد.
و حسن ختام اين نوشته سخني از مقام معظم رهبري:«همه بايد توان و تلاش خود را به كارگيريم تا روحيه خواستن و مطالبه در نسل جوان و به ويژه جوانان علمي و دانشگاهي، هرچه بيشتر گسترش يابد» (3)
ـــــــــــــ
پي نوشت:
1- روزنامه قدس، چهارشنبه 28 فروردين 1387
2- عدالتخانه
3- تابناك

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14