(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 12 آذر 1388- شماره 19527
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
فرهنگ مديريت و مديريت فرهنگي
ارسال لايحه هدفمندي يارانه ها به شوراي نگهبان
غيبت حدود 100 نماينده مجلس
شباهت شب عيد غدير با شب قدر
آيت الله مكارم شيرازي: انتخابات تمام شد ، اهداف كلي نظام را مد نظر قرار دهيم
تحويل يك نسخه از قانون اساسي به دفتر ميرحسين موسوي
فراكسيون انقلاب اسلامي مجلس: رئيس جمهور بايد در جلسات مجمع تشخيص مصلحت با اقتدار شركت كند
سردار عراقي: پاسخ دندان شكني به استكبار و تروريست ها خواهيم داد
بيانيه دفتر تحكيم وحدت اعلام راه اندازي 10 سايت جديد هسته اي تصميم شجاعانه اي از سوي دولت بود



فرهنگ مديريت و مديريت فرهنگي

محمدعلي معلي
سال ها قبل، زماني كه تهاجم فرهنگي غرب آغاز شد، مقام معظم رهبري هشدار دادند ولي برجسته ترين مسؤولان وقت آن را انكار يا اصلاً درك نكردند. تا اين كه اين «تهاجم» به «شبيخون» و سپس به «قتل عام فرهنگي» تبديل شد؛ باز هم چشم هاي خواب آلود گشوده نشد. سرانجام، اين جريان به «ناتو عريان فرهنگي»، آنگاه تهاجم همه جانبه جنگ نرم منجر شد.
امروز دولت برخلاف اسلاف خود، كار فرهنگي را آغاز كرده است، اما مديريت فرهنگي، بسيج همگاني با همه توان را مي طلبد و طبيعي است كه جا افتادن فرهنگ مديريت، نياز به تجربه و زمان دارد، به همين خاطر بعضي هشدارها در اين زمينه رهگشا خواهد بود.
¤ ¤ ¤
در خبرها آمده بود داوران جشنواره حكمت سينوي يكي از عناصر نزديك به خاندان پهلوي- سيدحسين نصر- را برگزيده اند و رئيس جمهور جايزه بين المللي بنياد علمي- فرهنگي بوعلي سينا را در كنار چهار برگزيده ديگر به وي اهدا كرده است.
شگفت آور است بدانيم، رياست محترم جمهوري بزرگترين جايزه كشور- صدهزار دلار- را به شخصي داده كه عضو انجمني به رياست فرح و به تعبير وي «ملكه» و سفير ويژه شاه بوده است.
ممكن است گفته شود نبايد خطاي 30 سال پيش افراد را به حساب امروز آنان نوشت، به ويژه آن كه شخص مورد نظر داراي مدارج علمي قابل توجهي در عرصه فلسفه بوده و داراي تأليف هاي متعددي در زمينه دين شناسي و دفاع از سنت ها است. در پاسخ به آگاهي مي رساند كه خدمت اين فرد به دشمنان اصلي ملت ايران فقط مربوط به گذشته نيست، بلكه نامبرده بعد از انقلاب نيز قيموميت فرزندان محمدرضا پهلوي، عضويت در بنياد مطالعات ايران در آمريكا و همچنين عضويت در شوراي سردبيري نشريه «ايران نامه»- هر دو متعلق به اشرف پهلوي- را به عهده گرفته و هرگز از اسلام ناب محمدي(ص) دفاع نكرده است. بايد دانست اسلام شناسي هيچ گاه با خدمت به شيطان هاي بزرگ و كوچك جمع نمي شود. تولي و تبري در رأس مسائل اسلامي است و با شاه دوستي و طاغوت پرستي نسبتي ندارد.
اين درحالي است كه بحث ما بر سر مجازات و حتي استفاده از معلومات وي نيست بلكه روي سخن ما با رئيس جمهوري است كه به حق اعتقاد داريم مجدد خط امام در ميان اقران خويش بوده و انقلابي ترين دولت را طي سه دهه اخير شكل داده است.
آيا دفتر رياست محترم جمهور لازم نبود پيش از حضور دكتر احمدي نژاد در اين مراسم، وي را از سوابق اين افراد مطلع كند؟ ما از اين كه رياست محترم جمهوري از مشاوران فرهنگي به خوبي استفاده نمي كند يا از مشاوران فرهنگي خوبي برخوردار نيست، نگرانيم، اين نگراني آنگاه مضاعف مي شود كه بدانيم اين حركت رئيس جمهور محترم مسبوق به سابقه است.
به خاطر داريم كه سال گذشته در ايام مبارك دهه فجر 30 نفر تحت عنوان «سرآمدان» زندانيان سياسي مسلمان قبل از انقلاب جوايزي از دست دكتر احمدي نژاد دريافت كردند كه در آن ميان نيز نام يكي از اعضاي سازمان منافقين به چشم مي خورد كه سبب دستگيري وي، فراري دادن عضوي از چريك هاي فدايي خلق از زندان بود. همچنين دو عضو گارد جاويدان شاه در ميان آنان وجود داشتند . بايد افزود كه آن عضو منافق هيچ گاه به انقلاب اسلامي نپيوسته بلكه از آرمان هاي انقلابي مردم نيز اعلام برائت كرده و مي گويد «سال هاي زندان به رغم همه مصايبش براي من خوش تر از سال هايي است كه آرمان هايم را بر باد رفته مي بينم.»
متأسفانه نشر شاهد نيز عين اين جمله را در جزوه شرح حال به اصطلاح «سرآمدان»، يادمان دومين كنگره تجليل از زندانيان سياسي قبل از انقلاب در بهمن 87 درج كرده است.
آن عضو گارد جاويدان شاه نيز بنابر شرح حال مندرج در جزوه بنياد شهيد و امور ايثارگران در دستگيري و خلع سلاح ضارب شاه معدوم- شهيد شمس آبادي- در 21 فروردين سال 1344 در كاخ مرمر نقش اصلي را داشته و معتقد است براي او پرونده سازي كرده اند.
بديهي است اهداي جايزه در جشنواره هاي دانشي- فرهنگي كم هزينه ترين راه ترويج ارزش ها اهداف و آرمان ها است كه در همه جاي دنيا مورد استفاده قرار مي گيرد، به شرط آن كه معيارهاي گزينش، روشن و شفاف باشد و در صورت امكان در بيانيه داوران آورده شود. تا معلوم شود چه الگويي بايد مورد تشويق قرار گيرد.
بايد افزود، مديريت كارهاي فرهنگي بسيار پيچيده تر از كارهاي سياسي و اقتصادي است و در رأس هر مديريتي هدف گذاري و برنامه ريزي قرار دارد.
مقام معظم رهبري هفت سال قبل به شوراي عالي انقلاب فرهنگي كه به رياست رئيس جمهور تشكيل مي شود، مأموريت داده اند تا مهندسي فرهنگي را تدوين كند. متأسفانه درحالي اين امر مهم به تعويق افتاده كه اين دولت هدف از دور جديد سفرهاي استاني خود را اجراي برنامه هاي فرهنگي قرار داده است. مهندسي فرهنگي همان نقشه اي است كه بايد همه مسئولان اجرايي كشور كارهاي مختلف فرهنگي، سياسي، اقتصادي و اجتماعي خود را با آن منطبق كنند والا مديريت فرهنگي بدون نقشه راه، ره به جايي نخواهد برد.
به نقل از كيهان فرهنگي

 



از سوي مجلس صورت گرفت
 ارسال لايحه هدفمندي يارانه ها به شوراي نگهبان

لايحه هدفمند كردن يارانه ها بدون تفاهم با دولت در حل ماده اختلافي به شوراي نگهبان ارسال شد.
رئيس مجلس در جلسه علني ديروز بهارستان با پذيرش تذكر احمد توكلي مبني بر ختم رسيدگي به لايحه هدفمندي يارانه ها اظهار كرد كه از نظر مجلس كار اين لايحه تمام شده است و به شوراي نگهبان ارائه مي شود.
اين در حالي است كه لاريجاني پيش از اين دو بار در جلسات قبلي مجلس تذكر توكلي را وارد ندانسته بود و به كميسيون ويژه گفته بود تا براي حل ماده اختلافي ميان دولت و مجلس راهكاري پيدا كنند، اما ديروز و در آستانه به نتيجه رسيدن مذاكرات كميسيون ويژه،وي تذكر احمد توكلي را وارد دانست و به رغم درخواست مصباحي مقدم رئيس كميسيون ويژه مبني بر صبر رئيس مجلس تا بعد ازظهر چهارشنبه براي نهايي شدن مذاكرات كميسيون ويژه در جهت تفاهم با دولت و حل ماده اختلافي، اعلام كرد كه لايحه هدفمندي يارانه ها از نظر مجلس كارش تمام است و به شوراي نگهبان مي رود.
تذكر توكلي چه بود؟
در ابتداي نشست علني ديروز كه با تاخير 70دقيقه اي آغاز شد، احمد توكلي در تذكري اظهار كرد: رسيدگي به لايحه هدفمند كردن يارانه ها در دستور هفتگي اين هفته مجلس چاپ شده است، اما با توجه به اينكه اين هفته رو به اتمام است و به دلايلي كه عرض مي كنم، رئيس مجلس بايد ختم رسيدگي به لايحه را اعلام كند.
وي در ادامه با بيان اينكه كميسيون ويژه طبق ماده 144 آيين نامه داخلي مجلس در دوره مشخصي مسئول رسيدگي و تصويب لايحه بود بايد گزارش نهايي را به مجلس تقديم كرد و گفت: مصباحي مقدم رئيس كميسيون ويژه سه ماه پس از مهلت قانوني و وقتي كه هيچ نماينده اي حق ارائه پيشنهاد جديدي را نداشت طي يادداشتي توصيه تعدادي از اعضاي كميسيون ويژه را براي افزودن يك ماده به لايحه خطاب به رئيس مجلس نوشتند.
توكلي ادامه داد: خود آقاي مصباحي مقدم با صداقت كامل در كميسيون فرمودند كه آن نوشته نامه من بوده و گزارش كميسيون نبوده است، بنابراين شما بدون توجه به اين مطلب اين بند را چاپ كرده و در صحن مجلس توزيع كرديد، در حالي كه اين يادداشت منبع قانوني نداشت و وقتي از سوي نمايندگان به اين مطلب اعتراض شد رئيس جلسه (ابوترابي) اين ماده را براي پيگيري به دليل شبهه اي كه وجود داشت به كميسيون ارجاع داده اند.
رئيس مركز پژوهش هاي مجلس تصريح كرد: با وجود آنكه موارد ارجاع به كميسيون در آيين نامه مجلس پيش بيني شده است از شما خواهش مي كنم قانون را زير پا نگذاريد و به سوگندتان وفادار بوده و با اين كار مجلس را خراب نكنيد و نگذاريد قانون گذاري در قوه مجريه اضافه شود. بنابراين از اين لحاظ از شما تقاضا دارم ختم رسيدگي به لايحه هدفمند كردن يارانه ها را امروز اعلام كنيد.
حمايت لاريجاني
از ادعاي توكلي
لاريجاني در پاسخ به تذكر توكلي اظهار كرد: اين مطلب محل شبهه در مجلس شده است كه آيا مطلب مصباحي مقدم در كميسيون بررسي شده بود يا خير و به اين دليل رياست مجلس در آن زمان اين مطلب را به كميسيون ارائه دادند تا بررسي شود. از اين رو از مصباحي مقدم مي خواهيم بگويد كه آيا اين مطلب در كميسيون ويژه بررسي شده بود يا فقط نظر مشورتي وي بوده است.
لاريجاني افزود: اگر نكته اي كه آقاي توكلي مي گويد درست باشد و اين پيشنهاد نظر كميسيون نبوده باشد كار لايحه هدفمند كردن يارانه ها تمام شده است و به شوراي نگهبان مي رود.
پاسخ مصباحي به توكلي
در ادامه مصباحي مقدم رئيس كميسيون ويژه در توضيحات خود گفت: نامه اي كه به رئيس مجلس ارائه شد حاصل تصميم اعضاي كميسيون بود كه در حاشيه پارلمان جلسه اي را برگزار و براي مشكلي كه پديد آمده بود راه حلي را به مجلس ارائه كرديم و عدد نيز به نصاب رسيده بود و دوستان نيز نظرشان همين بود.
وي ادامه داد: اگر مقصود از كميسيون محل كميسيون باشد چنين جلسه اي در محل كميسيون ويژه تشكيل نشده است. اما اگر مقصود نشست اعضا و تصميم گيري آنهاست اين نشست و تصميم گيري در حاشيه جلسه علني آن روز تشكيل شده بود و من طي يادداشتي به شما نتيجه آن را منتقل كردم.
مصباحي مقدم ادامه داد: بحث فعلي ما بر سر ماده الحاقي پيشنهادي نيست بايد بگويم كه مجلس و كميسيون ويژه با خون دل در جلسات چهارساعته با رئيس جمهور و با حضور خود آقاي توكلي اين موضوعات را بررسي كرده اند و اي كاش در آن جلسات شركت نمي كردند چرا كه بايد آن را هم به رسميت نمي شناختند ولي خود ايشان با حضورشان در آن جلسات به آن ها رسميت دادند.
نماينده تهران يادآور شد: توكلي در همه جلسات كميسيون به جز جلسه روز سه شنبه حضور داشته و من از شما خواهش مي كنم اجازه بدهيد اين مسأله همان طور كه مقام معظم رهبري تأكيد كرده اند با وفاق بررسي شود.
مصباحي مقدم تصريح كرد: اين وفاق نيازمند اين است كه ما متوجه شويم رئيس جمهور به چه علت به مجلس آمد و نيم ساعت پشت تريبون مجلس صحبت كردند و آيا اين مشكل را ما هم قبول داريم و براي آن راه حلي پيش بيني كرده ايم يا خير.
در اين بين لاريجاني صحبت هاي مصباحي مقدم را قطع كرد و افزود: حرف تان را تمام كنيد كه مصباحي مقدم گفت اجازه دهيد حرف خود را تمام كنم چرا كه براي من عقده شده و بگذاريد حرف خود را بزنم.
مصباحي مقدم ادامه داد: توكلي در جلسات كميسيون نيز چنين اعتراضاتي را كرد و من به عنوان رئيس كميسيون ويژه به ايشان گفتم كه اين اعتراضات وارد نيست.
زحمات را به باد ندهيد
وي افزود: ما روي اين لايحه كار كرده ايم و براي آن ساعت ها وقت گذاشته ايم تا به جمع بندي برسيم حالا كه به جمع بندي رسيده ايم درست نيست نارنجك توي برجك بزنيم.
رئيس كميسيون ويژه طرح تحول اقتصادي يادآور شد: به نظر من روش برخورد با اين مسأله تفاهم مجلس و دولت را مي طلبد و صحيح نيست؛ اين كار تقدير از زحمات نيست، بلكه اصرار بي جا بر يك مسأله بي جاست و من اصرار دارم به اين تذكر توجه نشود و اجازه دهيد كه ما جلسات مان را ادامه دهيم.
وي ادامه داد: ما امروز عصر را جلسه اعلام كرده ايم و اگر نتيجه جلسه موافقت اعضا با اين متن بود آن را به صحن مجلس مي آوريم و اگر موافقت نشد شما بفرماييد و ختم رسيدگي را اعلام نماييد.
در ادامه لاريجاني اظهار كرد: تلاش هاي صورت گرفته در كميسيون درست است و اين لايحه بسيار مهم است و دغدغه هاي مجلس و دولت در آن بايد شنيده شود.
نماينده قم با بيان اينكه از نظر مجلس كار اين لايحه تمام شده است گفت: لايحه هدفمند كردن يارانه ها را به شوراي نگهبان مي فرستيم.
وي افزود: پس از نظر شوراي نگهبان، راه حل آئين نامه اي براي اعمال نظر كميسيون ويژه پيدا خواهيم كرد.
زارعي: اقدام لاريجاني
منطقي نبود
علي اصغر زارعي نماينده مردم تهران در مجلس اقدام لاريجاني در ارسال ناگهاني لايحه هدفمندسازي يارانه ها به شوراي نگهبان را اقدام غير منطقي دانست.
وي با اشاره به روند بررسي لايحه مزبور گفت: در بررسي لايحه هدفمند كردن يارانه ها قرار شد براي آنكه دغدغه دولت مد نظر قرار گيرد جلساتي ميان كميسيون ويژه و دولت انجام شود كه نهايتاً مقرر شد كميته اي متشكل از نمايندگان دولت و ملت براي بررسي دقيق نظرات بين اين دو قوه تشكيل شود.
زارعي افزود: اين كميسيون پس از بررسي نهايتاً به اين توافق رسيد كه ماده الحاقي را به لايحه هدفمند كردن يارانه ها براي تأمين نظر مجلس و دولت اضافه كند.
زارعي با اشاره به تذكر توكلي تصريح كرد: قبلاً نيز آقاي توكلي 2 تذكر مشابه را در مجلس داده بود كه از سوي رئيس مجلس پذيرفته نشد اما امروز در كمال ناباوري رئيس مجلس اين تذكر توكلي را پذيرفت و بررسي مصوبه لايحه هدفمند كردن يارانه ها را تمام شده تلقي كرد.
وي تصميم رئيس مجلس مبني بر اتمام بررسي مصوبه مجلس در خصوص لايحه هدفمند كردن يارانه ها بدون آنكه ماده الحاقي آن تصويب شود را اقدامي از سوي او به دليل نيامدن رئيس جمهور در مراسم شكرانه اتحاد در مجلس برشمرد و گفت: اين تصميم رئيس مجلس با اقدام قبلي او مغايرت دارد.
انتقاد دولت از اقدام لاريجاني
معاون پارلماني رئيس جمهوري با انتقاد از تصميم رئيس مجلس شوراي اسلامي در خصوص ارسال لايحه هدفمند كردن يارانه ها به شوراي نگهبان گفت: بعد از سه هفته توقف در بررسي لايحه، نتيجه كار كميته مشترك در جلسه مجلس ديده نشد و نبايد مصالح ملي كشور فداي مسايل سياسي شود.
حجت الاسلام «محمد رضا ميرتاج الديني» در گفت وگو با ايرنا اظهار داشت: اين رفتار مجلس براي دولت قابل توجيه نيست و نبايد با لايحه مهمي چون هدفمند كردن يارانه ها اين چنين عمل مي كرد.
وي بار ديگر با تأكيد بر اينكه نبايد مصالح ملي كشور فداي مسايل سياسي شود، تأكيد كرد: دولت همچنان بحث استرداد لايحه هدفمند كردن يارانه ها را در دستور كار خود دارد.
معاون پارلماني رئيس جمهوري تصريح كرد: ما انتظار داشتيم توافق اخيري كه در كميته مشترك و با حضور نايب رئيس مجلس مطرح شد، انجام شود، اينكه بعد از سه هفته توقف در بررسي لايحه نتيجه كار كميته مشترك ديده نشد، اقدام عجيبي بود.
ميرتاج الديني اضافه كرد: منتظر مي مانيم، شوراي نگهبان نظر خود را اعلام كند تا درباره سازوكار اجرايي كردن اين طرح تصميم گيري كنيم.
شوراي نگهبان
ايراد خواهد گرفت
در همين حال مصباحي مقدم نماينده تهران در گفت وگوبا خبرنگاران با بيان اينكه شوراي نگهبان به لايحه هدفمندي يارانه ها ايراد مي گيرد اظهار داشت: اين لايحه به مجلس ارجاع خواهد شد.
همچنين عباسعلي كدخدايي سخنگوي شوراي نگهبان نيز از بررسي لايحه هدفمند كردن يارانه ها در جلسات فوق العاده اين شورا خبر داد و گفت: به محض دريافت لايحه آن را در اولويت بررسي قرار مي دهيم و پس از بررسي ها نتيجه را به مجلس اعلام مي كنيم.
كمك 2 ميليارد دلاري به مترو
در بخشي از جلسه ديروز، كليات طرح استفاده از تسهيلات صندوق ذخيره ارزي براي اختصاص به مترو تصويب شد.
در صورت تصويب نهايي اين طرح دولت مكلف مي شود مبلغ يك ميليارد دلار براي تأمين تجهيزات مورد نياز خطوط مترو تهران و مبلغ 600 ميليون دلار جهت تأمين نيازهاي اجراي طرح قطار شهري در شهرهاي بالاي 500 هزار نفر جمعيت (كلانشهرها) در اختيار شهرداري هاي مربوطه و معادل ريالي 400 ميليون دلار جهت توسعه حمل و نقل عمومي ساير شهرهاي كشور در اختيار وزارت كشور و معادل ريالي 200 ميليون دلار جهت تكميل پروژه هاي نيمه تمام بيمارستاني در اختيار وزارت مسكن و شهرسازي از محل حساب ذخيره ارزي به صورت تسهيلات اختصاص دهد.
كليات اين طرح با 157 رأي موافق، 32 رأي مخالف و 2 راي ممتنع از مجموع 195 نماينده حاضر در مجلس به تصويب رسيد.

 



غيبت حدود 100 نماينده مجلس

غيبت حدود 100 نماينده مجلس، جلسه علني ديروز را 70 دقيقه به تاخير انداخت. در حالي كه جلسات رسمي مجلس مي بايست از حدود ساعت 8 صبح آغاز شود اما به دليل غيبت و تاخير بيش از 100 نماينده، زنگ شروع به كار جلسه علني با يكساعت و 10 دقيقه تاخير يعني در ساعت 10/9 دقيقه به صدا درآمد.
اين در حالي بود كه تا پيش از اين ساعت، بلندگوهاي مجلس مرتب از نمايندگان درخواست مي كرد تا براي رسميت يافتن جلسه علني مجلس در صحن حضور يابند.
جلسات مجلس براي رسميت يافتن حداقل نيازمند 194 نماينده است. در حال حاضر تعداد نمايندگان خانه ملت بيش از 285 نماينده است.

 



شباهت شب عيد غدير با شب قدر

شب عيد غدير از يك نظر شبيه ل يله القدر است. گاهي انسان به يكديگر تبريك مي گويد، يك شيريني توزيع مي كند؛ گاهي هم ممكن است چند ركعت نمازي كه در كتاب هاي دعا نوشته است، بخواند؛ اينها بهره ضعيفي از عيد ولايت است. اگرمقداري جلوتر رفتيم، مي بينيم راه بازتر است كه ما شب عيد غدير را شبيه ل يله القدر بدانيم.
تجلّي همتائي قرآن و عترت (ع) در حديث ثقلين
توضيح مطلب اين است كه: در جريان غدير وجود مبارك رسول گرامي (ص) بعد از نصب وجود مبارك حضرت امير (ع) اين حديث معروف ثقلين را خواندند. اين حديث را مكرر حضرت به اطلاع عموم مسلمانها رساندند كه: نّي تار أ ف يكم الثّقلين ك تاب الله و ع ترت ي.
بعد هم فرمود: اينها همتا وكفو همند. اگر خداي سبحان لم يكن له كفواً احد(1)است، اما كلام او بدون كفو نيست، چه اينكه وليّ او هم بدون كفو نيست. خدا حتماً بي همتاست؛ كتاب او حتماً با همتاست، وليّ او حتماً با همتاست. همتاي قرآن كريم، عترت طاهرين است. فرمود: اين دو ثقل از هم جدا نيستند و جدا نمي شوند. چه عدّه اي بگويند : حسبنا ك تاب الله(2)، چه عدّه اي نگويند؛در هر حال اينها با همند. هم قرآن، جامعه را به عترت دعوت مي كند، و هم عترت،مبيّنان و مفسّران و حاميان و مدافعان و مجريان حدود قرآن كريمند. نه آنها از قرآن جدايند، نه قرآن از آنها جدا؛ نّي تار أ ف يكم الثّقلين ك تاب الله و ع ترت ي لن يفتر قا حتّي ير دا عليّ الحوض (3)، اين اصل اوّل.
ابلاغ ولايت علي (ع) به عنوان همتاي قرآن
و خلاصه عترت طاهرين (ع) در حادثه غدير
اگر عترت،همتاي قرآن است، و اگر طليعه عترت در غدير پايه گذاري مي شود، و اگر علي (ع) اوّلين عنصر طيّب و طاهر عترت است؛ و اگر اين 13 معصوم را بخواهيد خلاصه كنيد، يك جا به نام علي بن أبيطالب ظهور مي كند؛ درباره اين علي نيز وارد شده است:
يا أيّها الرّسول بلّ غ ما انز ل ل يك (4). آنچه درباره ولايت و خلافت و امامت و همتائي علي با قرآن صادر شده است را به مردم ابلاغ بكن. اين مي شود اصل دوّم.
در موردعموم منزله؛ شما مي بينيد در فقه وقتي گفتند: رضاع، كار نسب را مي كند؛ يك فقيه از عموم منزله بهره هاي فراواني مي برد. يك متكلّم، يك مفسّر، يك حكيم مجاز است كه از اين عموم منزله مطالب زيادي استفاده كند. آن عموم منزله فقهي به عهده فقيه است؛ اين عموم منزله به عهده متكلّم، حكيم و مفسّر.
اگر عترت، به منزله قرآن است، و اگر در غدير،جريان ولايت عترت نازل مي شود؛ و اگر شبي كه قرآن نازل مي شود، ل يله القدر است و خ يأ م ن ألف شهر(5)؛ چرا شب و روزي كه ولايت و آيه بلّ غ ما انز ل ل يك نازل مي شود؛ ليله قدر نباشد، روز قدر نباشد، خ يأ م ن ألف شهر نباشد ؟!
( اندك بودن ) متاع دنيا و ( خير كثير )
دانستن معارف الهي در قرآن كريم
كلّ دنيا يك متاع اندك است ! آنكه دنيا را آفريد، نگفت: زمين يك چيز كوچكي است؛ نگفت: اين 7 طبقه آسمان كم است ! كلّ مجموعه دنيا را فرمود: قل متاع الدّنيا قليل (6). امّا معارف الهي، فقه الهي، تفقّه در دين، قرآن ياد گرفتن؛ اينها ( حكمت ) است. و من يؤت الح كمه فقد اوت ي خ يراً كثيراً (7). اين خداست كه كلّ دنيا را متاع اندك مي داند، و معارف الهي را « خير كثير » ! آن بزرگواران كه از خير كثير بهره بردند، مي گويند: اينها كه دنيا زده اند؛
چو آن ك رمي كه در گندم ن هان است
زمين و آسمان او همان است
اين گندم هائي كه گاهي در انبار يا غير انبار درآنها كرم مي افتد را ديده ايد؛ خود گندم مگر قطرش چقدر است ! صدر و ذيلش چقدر است ؟! خيلي باشد، 1 سانت؛ هرگز 1 سانت نمي شود. اين كرم كوچكي كه در درون اين گندم رشد كرده؛ يك آسماني دارد، يك زميني دارد كه زمين و آسمان او را خود آن دانه گندم تشكيل مي دهد. آن سقف زبرينش مي شود آسمان او، آن زيرينش مي شود زمين او؛
چه آن ك رمي كه در گندم ن هان است
زمين و آسمان او همان است
امّا وقتي كه به معارف الهي مي رسيد، مي بينيد رواياتي كه مربوط به بهشت است، مي فرمايد: اگر تمام مردم دنيا، نه مردم يك عصر ! مهمان يك انسان بهشتي بشوند، جا دارد. خانه يك بهشتي در بهشت آنقدر وسيع است كه اگر اهل الدّنيا مهمان او بشوند، مي تواند پذيرائي كند؛ يك چنين عالمي است. آنهائي كه نسبت به آن جهان، يك رائحه اي را استشمام كردند؛ اين شعرها را مي گويند، اين نثر و نظم را دارند: كه كلّ دنيا مثل يك حبّه گندم است، انسان دنيا زده درون اين حبّه گندم،آسمان و زمينش همين است !
باور كردن شباهت عيد غدير با شب قدر
اصلي ترين شكل بهره برداري از معارف غديريه
پس ما چند جور مي توانيم از ليله غدير، از يوم غدير استفاده كنيم. يكي اينكه در مصافحات بگوئيم: الحمد ل لّه الّذ ي جعلنا م ن المتمسّ كين ب و لايه علي بن أبيطال ب (8). اين جزء سنن ماست، دستورات ماست؛ بايد بگوئيم، مي گوئيم، ثواب هم مي بريم. تبريك هم مي گوئيم، احياناً اين چند ركعت نمازي هم كه گفتند، مي خوانيم؛ احياناً آن دعاي بعد از نماز هم مي خوانيم؛ امّا اينها ذرّه اي از ذرّات غدير است !! ما اگر بتوانيم يوم غدير را، ليله غدير را باور كنيم كه به منزله ليله القدر است؛ آنوقت چقدر از ولايت استفاده مي كنيم ؟ به چه دليل كمتر از ليله القدر باشد ؟! مگر نفرمود: اينها همتاي همند ؟ مگر نفرمود: اينها هرگز از هم جدا نيستند ؟
عدم هيچ گونه تعارض ميان قرآن كريم و عترت طاهرين (ع)
اگر قرآن يك حقيقتي داشته باشد كه عترت طاهرين (معاذ الله) فاقد آن حقيقت باشند؛ فافترقا ! چه اينكه اگر عترت طاهرين يك مطلبي داشته باشند كه قرآن نداشته باشد، (معاذ الله) فافترقا ! اين اوّلين طليعه ا فتراق است. هر حقيقتي كه در قرآن است، اينها دارا هستند؛ هر چه را اينها دارا هستند، از قرآن گرفتند. اگر قرآن بخواهد به صورت يك انسان در بيايد، مي شود علي و اولاد علي. اگر علي و اولاد علي (عليهم السّلام) بخواهند به صورت يك كتاب تدويني ترسيم بشوند، مي شوند قرآن. كه فرمود: أنا ك تاب الله النّاط ق (9).
اگر اينچنين است؛ آنوقت اگر نّا انزلناه ف ي ل يله القدر(10) ما را به اهميّت شب نزول آگاه مي كند،چرا بلّ غ ما انز ل ل يك م ن ربّ ك ما را به اهميّت شب غدير و روز غدير آگاه نكند ؟! پس ما اين راه را هم داريم، اين راه هم جلوي ما باز است.
سخنراني آيت الله جوادي آملي (مدظلّه العالي) به مناسبت عيد سعيد غدير خم در مراسم عمامه گذاري جمعي از طلاب ـ قم ؛ 8 / 11 / 1383
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) اخلاص / 4 (2) بحار الأنوار / 22 / 473
(3) بحار الأنوار / 37 / 137 / باب 52 ـأخبار الغدير ... ؛ با تلخيص
(4) مائده / 67 (5) قدر / 3 (6) نساء / 77 (7) بقره / 269
(8) اقبال الأعمال / 464 (9) وسائل الشيعه / 27 / 34 (10) قدر / 1
خوان حكمت روزهاي دوشنبه وپنج شنبه منتشر مي شود.

 



آيت الله مكارم شيرازي: انتخابات تمام شد ، اهداف كلي نظام را مد نظر قرار دهيم

يكي از مراجع تقليد گفت: انتخابات تمام شد، امروز همه بايد در سايه نظام جمهوري اسلامي و قانون اساسي دست به دست هم دهند. بايد اهداف شخصي را كنار گذاشته و اهداف كلي نظام را مد نظر قرار دهيم.
به گزارش خبرگزاري فارس از قم، آيت الله ناصر مكارم شيرازي صبح ديروز در درس خارج خود در مسجد اعظم قم: با بيان اينكه صدور قطعنامه شوراي حكام بر ضد ما پيام هاي مهمي داشت، گفت: يك پيام مهم اين قطعنامه اين بود كه ما در دنيا تنهاي تنها هستيم و اينكه خيال كنيم دوستي داريم، اشتباه كرده ايم و در اين جريان شاهد بوديم كساني كه از نظر سياسي با ما نزديك بودند، بر ضد ما موضع گيري كردند.
اين مرجع تقليد گفت: اينها دوست ما نيستند، دوست منافع خود هستند؛ هر كجا كه منافع آنها ايجاب كند آن طرف خواهند بود و در شرايط كنوني دنيا دوستي به معني ارزش اخلاقي اصلا مفهومي ندارد.
وي تصريح كرد: پيام ديگر اين قطعنامه اين بود كه بايد بدانيم دنياي امروز دنيايي نيست كه بتوان بر روي كسي حساب كرد و بايد خودمان بر خودمان تكيه كنيم.
آيت الله مكارم شيرازي تصريح كرد: اينكه خيال كنيم با آمدن رئيس جمهور جديد، سياست آمريكا عوض شده اشتباه است؛ قطعنامه ها، تحريم ها و تهديدها ادامه دارد و فقط در حد الفاظ و ادبيات عوض شده است اما محتوا هيچ تغييري نكرده است.
اين مرجع تقليد تاكيد كرد: سومين پيام اين قطعنامه اين است كه ما با داشتن چنين دشمناني بايد دست به دست هم داده، متحد شويم و اختلافات را كنار بگذاريم.
وي تصريح كرد: انتخابات تمام شد، امروز همه بايد در سايه نظام جمهوري اسلامي و قانون اساسي دست به دست هم دهند.
اين مرجع تقليد، اتحاد و همدلي گروههاي مختلف را در شرايط كنوني ضروري دانست و گفت: در اين 30سال دشمنان خيلي كارها خواستند عليه نظام ما انجام بدهند كه موفق نشدند، در شرايط كنوني نيز بايد اهداف شخصي را كنار گذاشته و اهداف كلي نظام را مد نظر قرار دهيم.

 



در اعتراض به عملكرد غيرقانوني موسوي صورت گرفت
تحويل يك نسخه از قانون اساسي به دفتر ميرحسين موسوي

شاخه جوانان و دانشجويان جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي در پاسخ به عملكرد غيرقانوني و بي اعتنايي هاي موسوي به اصول بديهي قانون اساسي يك نسخه از قانون اساسي را به دفتر وي تحويل دادند.
شاخه جوانان و دانشجويان جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي ديروز يك نسخه از قانون اساسي را تحويل دفتر ميرحسين موسوي در فرهنگستان هنر كردند.
شاخه جوانان و دانشجويان جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي با توجه به فرا رسيدن 12 آذرماه سالروز تصويب قانون اساسي در سال 1358 اين نامه را به دفتر موسوي تحويل داده اند.
مجتبي توانگر مسئول شاخه جوانان و دانشجويان جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي در گفت وگو با فارس در توضيح علت تحويل نسخه اي از قانون اساسي به دفتر ميرحسين موسوي گفت: اين كار در پاسخ به عملكرد غيرقانوني و بي اعتنايي هايي بود كه موسوي به اصول بديهي قانون اساسي داشته و در بيانيه ها و سخنان ايشان نيز طرح اتهامات و دروغ هاي اثبات نشده اي وجود داشته است.
وي با بيان اينكه موسوي با بيانيه هاي خود نهادهاي قانوني را مورد هجمه قرار مي داد و تهمت خلاف قانون را نسبت به آنها طرح مي كرد، افزود: اين تهمت ها عبارتند از دست بردن اين نهادها در آراي ملت كه البته ايشان در هفته هاي اخير تلاش دارد اين تهمت بزرگ را به فراموشي بسپارد.
توانگر گفت كه اعضاي شاخه جوانان و دانشجويان جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي تاكيد دارند كه موسوي اصول 4، 5، 6، 40، 56، 91، 98، 99، 116 و 117 قانون اساسي را بار ديگر با دقت بيشتري مطالعه كند.
اين فعال دانشجويي با اشاره به اينكه موسوي به اصول قانون اساسي بي توجهي كرده و با اين كار خود لطمه اي جدي به فرهنگ قانون و قانون گرايي زده است، افزود: اميدواريم ايشان در ادعاي خود مبني بر قانون گرايي صادق باشد و عملا به قانون و راي ملت تمكين كند.
توانگر خاطرنشان كرد: بي قانوني هاي موسوي ضربه قابل توجهي به وجهه بين المللي كشورمان زده و اين بي توجهي به قانون به اين معناست كه ايشان تلاش دارند مجاهدت هاي امام، رهبري، خون شهدا و مجاهدان في سبيل الله را كه از سال 42 تاكنون صورت گرفته زير سوال ببرند.
مسئول شاخه جوانان و دانشجويان جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي تصريح كرد: موسوي در بي قانوني هاي خود مسئولين نظام را مورد هتك حرمت قرار داده و با اين كار خود امنيت عمومي، نظم، آرامش و آسايش مردم را مورد هجمه قرار داده كه كارهاي وي مصداق نشر اكاذيب و تشويش اذهان عمومي است.

 



فراكسيون انقلاب اسلامي مجلس: رئيس جمهور بايد در جلسات مجمع تشخيص مصلحت با اقتدار شركت كند

اعضاي فراكسيون انقلاب اسلامي مجلس شوراي اسلامي بر حضور با اقتدار رئيس جمهور در جلسات مجمع تشخيص مصلحت تاكيد كردند.
ولي اسماعيلي عضو فراكسيون انقلاب اسلامي مجلس از ديدار اعضاي اين فراكسيون با رئيس جمهور در سه شنبه شب خبر داد و گفت:
رئيس جمهور در اين جلسه در مورد سفر به آمريكاي لاتين گزارشي ارائه داد و در مورد تاثيرات اين سفر در حوزه بين الملل با استناد به مطالب رسانه هاي غربي مبني بر مقابله ايران با ايجاد انزوا براي كشورمان كه از طرف كشورهاي غربي دنبال مي شود، صحبت كرد.
اسماعيلي كه با ايسنا گفت وگو مي كرد، لزوم برقراري ارتباط بيشتر بين دولت و مجلس و برگزاري جلسات مداوم را از ديگر مباحث جلسه مشترك رئيس جمهوري و اعضاي فراكسيون انقلاب اسلامي مجلس برشمرد و اضافه كرد: تاكيد شد كه اين جلسات در مورد بحث هدفمند سازي يارانه ها، نيز دنبال شود و هم چنين رئيس جمهور تاكيد داشتند كه دوستان شكست خورده در انتخابات بر تضعيف دولت اهتمام دارند و توضيحاتي در اين خصوص ارائه كرد.
اين نماينده مجلس، بحث ديگر مطرح در اين جلسه را مربوط به عدم شركت رئيس جمهور در جلسات مجمع تشخيص مصلحت نظام اعلام كرد و با بيان اين كه اعضاي فراكسيون تاكيد داشتند كه رئيس جمهور حتماً در اين جلسات با اقتدار شركت كند خاطر نشان كرد: رئيس جمهور مشغله هاي كاري خود را از دلايل عدم شركت در اين جلسات عنوان كرد.

 



در آيين چهلمين روز شهادت شوشتري سردار عراقي: پاسخ دندان شكني به استكبار و تروريست ها خواهيم داد

جانشين فرمانده نيروي زميني سپاه با تاكيد بر راه شهيد شوشتري تصريح كرد كه با سركوب و دستگيري ضد انقلاب در هر نقطه اي پاسخ دندان شكني به استكبار جهاني و ايادي داخلي آن خواهيم داد.
سردار عبدالله عراقي جانشين فرمانده نيروي زميني سپاه در حاشيه مراسم چهلمين روز شهادت سردار شوشتري و همراهانش كه روز چهارشنبه در حسينيه حضرت زهرا(س) نيروي هوافضاي سپاه برگزار شد، با بيان اينكه امروز براي تجديد عهد و پيمان با خون شهداي عزيزمان جمع شده ايم، اظهار داشت: خون اين شهيدان در حقيقت همان راهي است كه امام حسين(ع) و يارانش در طول تاريخ طي كرده اند و بايد اين راه را ادامه دهيم.
جانشين فرمانده نيروي زميني سپاه هم چنين خود را شاگردي از شاگردان سردار شهيد شوستري عنوان كرد و افزود: اين شهيد بزرگوار در مباحث نظامي و ارتباطي صاحب نظر و ايده بود و وقتي به يك ميدان وارد مي شد تمام كساني كه نظامي بودند و ادعا داشتند كم مي آوردند.
سردار عراقي همچنين در خصوص اشراف اطلاعاتي شهيد شوشتري بر مباحث نظامي نيز گفت: ايشان در مورد مسائل مربوط به قبضه توپ مانند يك فرمانده سوال هاي تخصصي مي كرد، اما ناشناخته ماند و حتي ما پاسداران نيز او را نشناختيم.
وي ادامه داد: با وجود اين كه سردار شهيد شوشتري 62 ساله بود، در تمام تحركات و عمليات نظامي از اكثر جوانها جلوتر بود و سرزمين ايران را مانند كف دستش مي شناخت.
وي خاطرنشان كرد: با شهادت شهيد شوشتري ثلمه اي به اسلام، سپاه و نيروهاي مسلح وارد شد كه جاي آن به هيچ وجه پرشدني نيست.
اما مطمئنا خون شهيد شوشتري روي زمين نخواهد ماند و همه دلاورمردان نظامي، ارتشي، سپاهي و نيروي انتظامي و نيز برادران وزارت دفاع وهمه دلسوزان انقلاب و كساني كه دل در گرو امامت و ولايت دارند، خون اين شهيد را دنبال خواهند كرد و با سركوب و دستگيري ضد انقلاب در هر نقطه اي به زودي پاسخ دندان شكني به استكبار جهاني و ايادي داخلي آن خواهند داد.

 



بيانيه دفتر تحكيم وحدت اعلام راه اندازي 10 سايت جديد هسته اي تصميم شجاعانه اي از سوي دولت بود

دفتر تحكيم وحدت با صدور بيانيه اي تاكيد كرد تصميم شجاعانه دولت جمهوري اسلامي مبني بر اعلام راه اندازي 10 سايت هسته اي جديد، بي ترديد نشان از تداوم سياست هاي جمهوري اسلامي دارد.
دفتر تحكيم وحدت پيرو صدور قطعنامه شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي عليه فعاليت هاي صلح آميز هسته اي ايران با صدور بيانيه اي، نكاتي چند را در اين خصوص مورد اشاره قرار داد.
در اين بيانيه آمده است: صدور قطعنامه سياسي شوراي حكام در شرايطي انجام مي پذيرد كه سياست انقلابي و رو به جلوي جمهوري اسلامي ايران در مذاكرات هسته اي موجب استيصال و درماندگي دولت هاي غربي گرديده و حيثيت و اعتبار ابرقدرت ها را به چالش كشيده است. محتواي اين قطعنامه به جز اضافه شدن بحث سايت جديد فردو چيزي فراتر از همه قطعنامه هاي پيشين نبوده و بنابراين تنها اقدامي سمبليك در جهت حفظ آبروي از دست رفته طرف غربي ارزيابي مي گردد.
نويسندگان اين بيانيه همچنين تاكيد كردند: حضور فعال و شجاعانه كشورهاي آزاديخواهي چون مالزي، كوبا و ونزوئلا در اجلاس حكام و راي منفي آنها به قطعنامه عليه ايران نشان از آزادگي سياسي اين كشورها در عرصه بين المللي و ايستادگي تمام قد آنان در برابر دولت هاي مستكبر و تماميت خواه عالم است. همچنين راي ممتنع شش كشور و خروج آذربايجان از محل اجلاس، براي اولين بار موجب برهم زدن اجماع اعضا در صدور قطعنامه گرديد و اين مسئله، قدرت طرف غربي را براي نمايش اجماع بين المللي بر عليه مسئله هسته اي ايران از ميان برد.
در بخش ديگري از اين بيانيه اشاره شده: در آستانه ايام حج و هم زمان با برگزاري مراسم برائت ازمشركين، صدور قطعنامه بر عليه ايران و عدم واكنش كشورهاي اسلامي، بسيار تامل برانگيز است.
اين بيانيه در ادامه مي افزايد: تصميم شجاعانه دولت جمهوري اسلامي مبني بر اعلام راه اندازي ده سايت هسته اي ديگر بي ترديد نشان از تداوم سياست هاي جمهوري اسلامي دارد كه ثمرات مبارك آن را در پيشبرد منافع ملي كشور در زمينه هسته اي در سال هاي اخير شاهد بوده ايم و همين موضع مقتدرانه موجب سردرگمي دولتهاي استعمارگر در برخورد با پرونده هسته اي ايران و حتي رقابت آنان بر سر مشاركت در تامين سوخت و راه اندازي مراكز هسته اي ايران گرديده است.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14