(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 19 آذر 1388- شماره 19531
 

شاعر و اديب نازك بين كردستاني به ديار باقي شتافت
درخشش گروه نمايشي ميناب در جشنواره تئاتر بانوان كشور
خانه فرش استان كردستان راه اندازي مي شود
ثبت 12 اثر تاريخي كرج در فهرست آثار ملي
ايلام جوان ترين استان كشور شناخته شد
دانشنامه 14 جلدي امام حسين(ع) تامحرم رونمايي مي شود
ايران در كيهان
سرپرست سازمان آموزش و پرورش استان: مطالبات حق التدريسان خوزستان بزودي پرداخت مي شود
پيشمرگان كرد مسلمان: اطاعت از رهبري را بر خود واجب مي دانيم
معاون طرح و توسعه شركت آب منطقه اي استان خبر داد پيشرفت 58 درصدي مطالعات سد محمدآباد گلستان
دبير مجمع نمايندگان استان در مجلس شوراي اسلامي:
نيمي از اعتبارات مصوب مازندران در برنامه چهارم توسعه اختصاص نيافت
نمايشگاه دائمي فرش دستباف استان كردستان راه اندازي شد
سردبير فصلنامه علمي تخصصي كتابداري نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور:
ناآشنايي با تندخواني سرانه مطالعه را كاهش داده است
مدير جهاد كشاورزي شهرستان: كشاورزان لارستان سالها با مشكل خشكسالي روبه رو هستند
افتتاح 226 فرستنده تلويزيوني و اف. ام در خراسان رضوي
پروژه آبرساني چاكرود واقع در گيلان به بهره برداري رسيد



شاعر و اديب نازك بين كردستاني به ديار باقي شتافت

سنندج-خبرنگاركيهان:
عبدالغفار وارستگان كه سالها عمر خود را به سرودن شعر با مضامين علوم قرآني، مدح قرآن و مدح رمضان و اشعار مذهبي گذرانده بود، در سن 80 سالگي به ديار باقي شتافت.
مرحوم وارستگان متخلص به «نازك بين» علاقه خاصي به شعر شاعران كلاسيك ايران از جمله سنايي غزنوي، حافظ، خاقاني و مولانا داشت و تخليص هاي وي براساس مثنوي معنوي زينت بخش محافل ادبي بود.
مجموعه اشعار كردي و فارسي زيادي از مرحوم وارستگان از جمله وصيتنامه ، بمباران شهر سنندج و تاقه دار به جا مانده كه همواره مردم در محافل مختلف از آنها استفاده مي كنند.
اين اديب فرزانه از سال 1328 هجري شمسي وارد سازمان آموزش و پرورش شد و از سال 1329 تا سال 1341 در شهرهاي پاوه و اورامان به تدريس پرداخت و بعد از آن نيز در شهرستان سنندج مشغول به تدريس شد.
اين شاعر و اديب كردستاني در سال 1373 انجمن ادبي مولوي كرد سنندج را تاسيس كرد. مجموعه اشعار نازك بين كه با دستخط شاعر نوشته شده است در چهار جلد شامل كتاب هاي نقل مجلس و قسم نامه به چاپ رسيده و دو جلد ديگر آن هنوز چاپ نشده است.
اين شاعر نامي همچنين از سال 1341 تا 1357 در توليد آثار ادبي و فرهنگي با صداوسيماي مركز كردستان همكاري مستمر داشت و در همين سالها اشعار او در روزنامه ها و نشريات چاپ مي شد.
او در آخرين مصاحبه اش با يك نشريه محلي در سنندج و در پاسخ به آخرين سوال خبرنگار گفت«سخن من اين است كه به هنرمندان قبل از اينكه از دنيا بروند، ارج بنهند. با آنها مراوده داشته باشند. بعد از مرگ چه سود كه بر سر مزار آنها شيون و زاري سر دهند. تا زنده اند آنها را احترام كنند. تمام هنرمندان را عرض مي كنم، شاعر، خطاط، نقاش، نازك كار و...»
سرپرستي كيهان كردستان در گذشت اين شاعر توانا و اديب كردستاني را به جامعه فرهنگي و ادبي استان به ويژه بازماندگان آن مرحوم تسليت مي گويد.

 



درخشش گروه نمايشي ميناب در جشنواره تئاتر بانوان كشور

بندرعباس- خبرنگار كيهان:
گروه نمايش «آناميس» شهرستان ميناب در جشنواره سراسري تئاتر كشور درخشيد. نمايش «درون پيراهن يحيي» به كارگرداني «طاهره آزادي» از شهرستان ميناب در جشنواره تئاتر بانوان كشور شركت كرد و موفق شد رتبه دوم بازيگري مرد را كسب كند.
در اين جشنواره گروه هاي حرفه اي نمايش از تهران و استان هاي مطرح حضور داشتند و در بخش بازيگري زن «ويشكا» و «ريما رامين فر» رتبه هاي برتر را كسب كردند و در بخش بازيگري مرد با توجه به نداشتن مقام اول، بازيگري دوم به «احمد رنجبرنيا» از ميناب تعلق گرفت.
براساس اين گزارش تمام مقام هاي جشنواره را گروه هاي حرفه اي از تهران كسب كردند و گروه «آناميس» ميناب تنها گروه شهرستاني بود كه به كسب رتبه موفق شد.

 



خانه فرش استان كردستان راه اندازي مي شود

سنندج-خبرنگاركيهان:
رئيس سازمان بازرگاني استان كردستان گفت: خانه فرش اين استان با همكاري مركز ملي فرش ايران در سنندج راه اندازي مي شود.
مصيب محمديان ساماندهي امور مربوط به فرش دستباف از جمله توليد، فروش، صادرات، آموزش، پژوهش و مشاوره را از مهمترين اهداف برگزاري اين خانه اعلام كرد و گفت: استقرار و عرضه آثار هنرمندان فرشباف در يك مجموعه زمينه را براي خدمات و حمايت از دست اندركاران فرش دستباف راحت تر مي كند.
شمائي افزود: پشتيباني از توليدكنندگان و بافندگان فرش دستباف از طريق مشاوره، عرضه مواد اوليه مرغوب، دار و ابزار مناسب، خدمات تكميلي، طرح و نقشه و صنايع جانبي فرش دستباف از جمله وظايف خانه فرش است.
وي گفت: خانه فرش به صورت شركت سهامي خانه فرش استان كردستان تشكيل مي شود.

 



ثبت 12 اثر تاريخي كرج در فهرست آثار ملي

كرج - خبرنگاركيهان:
12 اثر تاريخي شهرستان كرج در فهرست آثار ملي ثبت مي شوند.
«عليرضا دهقان مهرجردي» مسئول حفظ و احياي اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كرج با اعلام اين خبر گفت: حمام هلجرد (در روستاي هلجرد در كمالشهر)، تپه فرخ آباد (در جاده ماهدشت) و امامزاده احمد و محمود (در ماهدشت) از جمله آثاري هستند كه در فهرست آثار ملي ثبت مي شوند.
وي افزود: حمام هلجرد، تپه فرخ آباد و امامزاده احمد و محمود به ترتيب به دوره هاي قاجاريه، پيش از تاريخ و تاريخ صفوي باز مي گردند.
اين مسئول اظهار داشت: تپه هاي تاريخي در مهرشهر مربوط به دوره تاريخي اسلامي، تپه امامزاده رحمان و زيد در اشتهارد، حسينيه صياديه در محله اشتهارد و امامزاده رزاق اشتهارد از ديگر آثاري هستند كه در فهرست آثار ملي ثبت مي شوند.
دهقان مهرجردي تصريح كرد: باغ سيب مهرشهر در دوره پهلوي نيز يك اثر بسيار مهم است كه قابليت ثبت در فهرست آثار ملي را دارد و در اين زمينه برنامه هايي داريم.
وي گفت: چند اثر ديگر نيز در شهرستان كرج قابليت ثبت در فهرست آثار ملي را دارند كه به محض مشخص شدن وضعيت آنها در اين زمينه، نام آنها اعلام خواهد شد.
اين مسئول افزود: در زمينه افزايش تعداد آثار ثبت شده در فهرست آثار ملي مكاتباتي صورت گرفته كه منتظر پاسخ آن هستيم.
دهقان مهرجردي در پايان اظهار داشت: به محض تعيين تكليف نهايي دراين زمينه، فعاليت مربوطه را آغاز خواهيم كرد كه اميدواريم نتيجه بخش باشد.

 



ايلام جوان ترين استان كشور شناخته شد

ايلام-خبرنگار كيهان:
رئيس سازمان ملي جوانان استان ايلام گفت: ايلام به لحاظ جمعيت جوان ترين استان كشور شناخته شده است.
«عباس حيدري پور» در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تغييرات هم سني استان ايلام از كشور پيروي مي كند و حدود 16 ميليون جوان 20 تا 29سال دركشور زندگي مي كنند كه استان ايلام با 5/37درصد جمعيت جوان، جوان ترين استان كشور است.
وي اظهار داشت: استان ايلام متاسفانه در زمينه ازدواج به هنگام و طلاق داراي مشكلات است كه بايد براي جوان ترين استان كشور برنامه ريزي درست انجام شود.
اين مسئول با اشاره به اينكه اشتغال، مسكن و از مهمترين مشكلات جوانان استان ايلام است، تصريح كرد: ولي با وجود اين همه مشكلات جوانان نبايد از ازدواج فرار كنند و پا به عرصه زندگي بگذارند.
حيدري پور عنوان كرد: مسائل ازدواج در كشور نيازمند به فرهنگسازي است كه اين كار بايد در خانواده ها شروع شود.

 



دانشنامه 14 جلدي امام حسين(ع) تامحرم رونمايي مي شود

قم - خبرنگار كيهان:
معاون فرهنگي و ارتباطات موسسه علمي و فرهنگي دارالحديث قم اظهار داشت: دانشنامه امام حسين«ع» كه دستاورد پژوهشگران اين موسسه است در آستانه ماه محرم طي مراسمي با حضور پژوهشگران و فرهيختگان رونمايي مي شود.
هادي رباني افزود: دانشنامه امام حسين«ع» ابعاد مختلف زندگي ايشان را از ولادت تا شهادت، با بهره گيري از قرآن و حديث در 14 جلد مورد بررسي قرار داده است.
وي افزود: تدوين اين مجموعه بيش از 10 سال طول كشيده و علاوه بر قرآن، حديث و متون تاريخي از تحقيقات و پژوهش هاي نوين در آن استفاده شده است.
وي با بيان اينكه دانشنامه امام حسين در 15 بخش اصلي و 138 فصل همراه با ترجمه فارسي تدوين شده به ويژگي هاي اين دانشنامه اشاره كرد و گفت: زندگاني، شخصيت و قيام امام حسين«ع» براساس آيات و روايات و متون تاريخي كهن و معتبر ارائه شده و بيش از 400 بيان و تحليل پيرامون موضوعات مرتبط، پاسخ به شبهات و همچنين ترسيم 5 نقشه ابتكاري خط سير كاروان حسيني«ع» ازويژگي هاي اين دانشنامه است.
معاون فرهنگي و ارتباطات موسسه علمي و فرهنگي دار الحديث با اشاره به اينكه اين مجموعه 14 جلدي 4 هزار و 191 نقل به دو زبان فارسي - عربي را شامل مي شود گفت: 15 بخش اصلي دانشنامه امام حسين«ع» شامل زندگي، خانواده سيدالشهدا، فضيلت ها و ويژگي هاي ايشان، دلايل امامت، فرزندان، قيام عاشورا، خروج امام از مدينه تا رسيدن به كربلا، بازتاب شهدا زيارت امام و مزار امام حسين«ع» و ... است.وي افزود: بخش هايي از اين دانشنامه مانند حكمت نامه امام، فرهنگ نامه مرثيه سرايي و عزاداري سيدالشهدا، آسيب شناسي عزاداري و ارزيابي مشهورترين منابع تاريخي عاشورا، موسوعه الامام حسين، المقتل الصحيح لامام حسين و گزيده دانش نامه امام حسين«ع» به صورت مستقل منتشر شده است.

 



ايران در كيهان

افتتاح مجتمع آبرساني در بستك
بندرعباس-خبرنگار كيهان: مديرعامل آب و فاضلاب روستايي هرمزگان گفت: با افتتاح مجتمع آبرساني براشت مشكل كم آبي اكثر روستاها در بستك برطرف مي شود. علي جان صادقپور افزود: عمليات اجرايي اين مجتمع آب رساني با اعتباري بالغ بر 6 ميليارد و 556 ميليون تومان به طول 157 كيلومتر از سال 82 آغاز شده است.
رشد ترانزيت داخلي در گمرك قشم
قشم-خبرنگار كيهان: مدير گمرك قشم گفت: در هشت ماهه نخست سال جاري درآمد گمرك قشم 53 ميليارد و 303 ميليون و 688 هزار ريال بوده كه اين رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته 64درصد افزايش داشته است.
محمدرضا قادر از افزايش 45 و 168درصدي رشد ترانزيت داخلي خبر داده و افزود: 436 تن كالاي ترانزيت داخلي با ارزش بالغ بر 9 ميليارد و 227 ميليون و 648 هزار ريال از طريق گمرك قشم انجام شده كه نسبت به همين مدت در سال قبل از نظر وزن و ارزش ريالي به ترتيب 45 و 168درصد رشد داشته است.
نصب علائم ايمني در راه هاي گلستان
گرگان-خبرنگار كيهان: مدير كل راه و ترابري استان گلستان گفت: عمليات جانمايي و نصب حدود 300 تابلو و علائم ايمني سولار در سطح راههاي استان در دست اقدام مي باشد. محمدتقي جوان شورابي افزود: اين علائم با هدف برقراري ترافيك روان و ايمن، كاهش حوادث رانندگي و هشدارهاي لازم به رانندگان در محل تقاطع ها، محورهاي كوهستاني و نقاط مسكوني در سطح راههاي استان با اعتباري بالغ بر 900 ميليون ريال در حال نصب است.
تقسيط بدهي كشاورزان در لارستان
اوز-خبرنگار كيهان: بدهي كشاورزان لارستاني به بانك عامل تقسيط خواهد شد. منصور محتاجي فرماندار لارستان با اعلام اين خبر گفت: در صورتيكه كشاورز 20 تا 50درصد بدهي خود را به بانك هاي عامل پرداخت كند، بقيه بدهي وي به صورت اقساطي دريافت خواهد شد.
واگذاري مراكز فني و حرفه اي گلستان به بخش خصوصي
گرگان-خبرنگار كيهان: مدير كل فني و حرفه اي استان گلستان گفت: 5/48درصد از امور دولتي آموزش فني و حرفه اي گلستان به بخش خصوصي واگذار شده است. ابوطالب جلالي همچنين از آموزش 11 هزار و 700 نفر در هفت ماه اول سال جاري در مراكز آموزش فني و حرفه اي استان گلستان خبر داد.
كارگاه آموزشي دبيران در هويزه
هويزه-خبرنگار كيهان: يك دوره كارگاه آموزشي براي دبيران مقطع راهنمايي در شهرستان هويزه برگزار شد. به گزارش روابط عمومي اداره آموزش و پرورش هويزه هدف از اين دوره ايجاد هماهنگي و رفع اشكالات و بررسي و تبادل نظر بين دبيران و هماهنگي در ارائه طرح درسهاي واحد و نيز ارتقاي كمي و كيفي و نقد و بررسي كتاب و ارائه روشهاي تدريس نوين بود.
جشن ولايت در اسفراين
اسفراين-خبرنگار كيهان: همزمان با هفته ولايت و عيد غدير از سوي اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي اسفراين، مراسمي تحت عنوان شب هاي فرهنگي در محل مجتمع فرهنگي- هنري اين شهر در سه شب متوالي برگزار شد. در اين مراسم چاووشي، شعر، ضرب زورخانه، مديحه سرايي و موسيقي مقامي و سنتي توسط هنرمندان اسفرايني اجرا شد.
جشن محبان ولايت در فريدون كنار
فريدون كنار-خبرنگار كيهان: همزمان با عيد غدير جشن محبان امامت در شهرستان فريدون كنار برگزار شد. در اين جشن از همه مسافران و مهمانان و عاشقان ولايت با توزيع رايگان كتاب هاي مذهبي و اجراي برنامه هاي مختلف همراه با صرف شير و شيريني پذيرايي شد.
آموزش شهروند الكترونيك در مشهد
مشهد-خبرنگار كيهان: مدير امور اجتماعي شهرداري مشهد از ارائه خدمات آموزشي شهروند الكترونيك به 220 هزار مشهدي خبر داد. محمدعلي جمني در گفتگو با خبرنگاران افزود: اين طرح داراي عناوين آموزش 130 ساعته اي همچون آموزش مقدماتي رايانه، آموزش با اينترنت، آشنايي با بانكداري الكترونيك و آموزش زبان با رويكرد استفاده از رايانه است.
رفع مشكل برق كالپوش
شاهرود-خبرنگار كيهان: فرماندار شاهرود در جلسه بررسي پروژه هاي عمراني اين شهرستان گفت؛ با اتصال برق منطقه كالپوش از استان گلستان به استان سمنان كمبود برق كالپوش مرتفع و مشكل خاموشي در منطقه مرتفع شد.
مجتبي رحيمي افزود: 400 ميليارد تومان اعتبار براي بخش برق منطقه شاهرود در نظر گرفته شده است.
نمايشگاه عيد غدير درگنبدكاووس
گنبدكاووس-خبرنگار كيهان: نمايشگاه «عيدانه» به مناسبت عيد غدير خم با حضور رئيس آموزش و پرورش و جمعي از مسئولان دستگاههاي اجرايي و اوليا دانش آموزان دبستان شاهد گنبدكاووس برگزار شد. در اين نمايشگاه 6 ماكت از زندگي پيامبران كه هر يك از آنان آمدن پيامبر بعدي را بشارت داده اند كه پيامبر اسلام به عنوان آخرين پيامبر آمدن بعدي را بشارت نداد بلكه ولايت علي(ع) را بيان فرمودند.
احداث نمازخانه در مدارس قاين
قاين-خبرنگار كيهان: همزمان با عيد سعيد غدير خم سه باب نمازخانه در مدارس خواجه نصير توسي، قدسيه و شاهد قاين افتتاح شد.قربانپور معاون پرورشي آموزش و پرورش قاين با اعلام اين خبر گفت هر يك از نمازخانه ها 155 متر مربع مساحت دارد كه با تاسيسات كامل در مدارس فوق به بهره برداري رسيده است. وي احداث نمازخانه هاي مجهز را از اولويت هاي معاونت پرورشي قاين اعلام كرد.
ثابت سازي اشيا در مدارس خراسان رضوي
مشهد-خبرنگار كيهان: معاون امور عمراني استانداري خراسان رضوي در حاشيه برگزاري مانور زلزله در مشهد گفت: طرح ثابت سازي اشيا و امكانات در مدارس خراسان رضوي با اختصاص 720 ميليون ريال آغاز شده و در حال اجرا است. سعيد حسين پور افزود: ارائه آموزش در حوزه هاي مختلف از جمله مقابله با حوادث غيرمترقبه براي جمعيت دانش آموزي از اهميت بالايي برخوردار است.
آغاز به كار كميسيون نظارت در دزفول
دزفول-خبرنگار كيهان: رئيس سازمان نظام پزشكي دزفول، از شروع به كار كميسيون نظارت بر تبليغات مواد غذايي، دارويي، آرايشي و بهداشتي د راين شهرستان خبر داد. عليرضا مجدي نسب گفت: از اين پس هرگونه تبليغات اصناف مرتبط از طريق افراد حقيقي و حقوقي، بايد با مجوز اين كميسيون انجام شود.

 



سرپرست سازمان آموزش و پرورش استان: مطالبات حق التدريسان خوزستان بزودي پرداخت مي شود

اهواز-خبرنگاركيهان:
آموزش و پرورش خوزستان كمبود 20 هزار نيروي انساني دارد كه براي جبران آن و حفظ نيرو بايد سهميه استخدام معلمان را افزايش و امكانات رفاهي بيشتري براي آنان اختصاص دهيم.
سرپرست سازمان آموزش و پرورش خوزستان در نشست مطبوعاتي با خبرنگاران با تاكيد بر اينكه آموزش و پرورش خوزستان وضع پسنديده اي ندارد، اظهار داشت: 53هزار معلم سخت كوش در آموزش و پرورش استان فعاليت مي كنند؛ اما از لحاظ قبولي دانش آموزان تقريباً در رتبه هاي آخر كشوري قرار داريم.
قدرت الله رشيدي پور گفت: با وجود تمام تلاش ها رتبه خوزستان در كنكور سراسري تغيير چنداني نداشت و تنها 2 پله در اين زمينه ارتقا داشتيم.
وي ادامه داد: با توجه به اينكه اين استان صنعتي است، اما تنها 5/11 درصد از دانش آموزان آن تحت پوشش هنرستان هاي فني و حرفه اي هستند و در رشته علوم انساني سه درصد بيش از حد استاندارد دانش آموز تحت پوشش داريم.
رشيدي پور گفت: 16 شهرستان خوزستان فاقد هنرستان هستند.
رشيدي پور ادامه داد: در برنامه سفر سوم هيئت دولت به استان بنا داريم 31 برنامه شامل پرداخت هاي حق التدريسان، مطالبات بازنشستگان، اضافه كاري ها و غيره به مبلغ 380 ميلياردتومان پيشنهاد دهيم.
وي گفت: ميزان مطالبات حق التدريسان استان 10 ميليارد تومان است كه پنج ميليارد تومان از اين مبلغ تامين شده است و بزودي پرداخت مي شود.

 



پيشمرگان كرد مسلمان: اطاعت از رهبري را بر خود واجب مي دانيم

سنندج - خبرنگار كيهان:
پيشمرگان كرد مسلمان كردستان در بيانيه اي اعلام كردند: اطاعت از اوامر رهبر معظم انقلاب را بر خود واجب عيني مي دانيم.
در بيانيه پيشمرگان كرد مسلمان آمده است: دفاع از آرمان هاي انقلاب اسلامي را هميشه همچون يك وظيفه شرعي و ملي خود دانسته و با تمام توان براي حفظ و حراست از آن آماده ايم.
پيشمرگان كرد مسلمان ضمن حمايت از اقدامات ارزشي دولت دهم مبني بر توسعه چرخه سوخت هسته اي و دفاع از دستاوردهاي علمي ملت مسلمان و انقلابي ايران آمادگي خود را براي تداوم حماسه آفريني در جنگ نرم و مبارزه فرهنگي با دشمنان اعلام و تاكيد كرده اند: اطاعت از اوامر رهبر معظم انقلاب را بر خود واجب عيني مي دانيم و به عنوان كمترين سرباز وطن و انقلاب اسلامي آماده ايم در اجراي فرامين حضرتش متاع جان را در طبق اخلاص بگذاريم و با اتكا به ذات لايزال الهي هر نوع توطئه را در نطفه خفه كنيم.

 



معاون طرح و توسعه شركت آب منطقه اي استان خبر داد پيشرفت 58 درصدي مطالعات سد محمدآباد گلستان

گرگان- خبرنگار كيهان:
معاون طرح و توسعه شركت آب منطقه اي گلستان گفت: مطالعات سد محمدآباد 58 درصد پيشرفت داشته است.
دكتر محمد ابراهيم يخكشي افزود: اين سد با هدف تأمين آب شرب به ميزان 20 ميليون مترمكعب احداث مي شود.
به گفته وي، تنظيم آب رودخانه محمدآباد به ميزان 40ميليون مترمكعب، بهره برداري از اراضي پاياب سد، كنترل سيلاب شهر فاضل آباد و روستاهاي پاياب از ديگر اهداف اجراي اين طرح است.
يخكشي با اشاره به اقدامات انجام شده اين پروژه در سال گذشته، تصريح كرد: در سال گذشته نقشه برداري و مطالعات زيست محيطي، فرهنگي، تاريخي و ژئوفيزيك اين طرح به اتمام رسيد.
وي يادآور شد: سال گذشته دوميليارد و 200ميليون ريال براي اتمام مطالعات مرحله اول سد محمدآباد گرگان در نظر گرفته شده بود.
يخكشي با تأكيد بر ضرورت اجراي اين طرح خاطرنشان كرد: مطالعات ژئوتكنيك اين پروژه بيش از 50درصد پيشرفت فيزيكي داشته است.
معاون طرح و توسعه شركت آب منطقه اي گلستان با بيان اينكه مطالعات مرحله اول سد محمدآباد در سال جاري به اتمام مي رسد، گفت: پيگيري و اخذ رديف اجرايي با روش طرح و ساخت در سال جاري انجام مي شود.

 



دبير مجمع نمايندگان استان در مجلس شوراي اسلامي:
نيمي از اعتبارات مصوب مازندران در برنامه چهارم توسعه اختصاص نيافت

ساري- خبرنگار كيهان:
دبير مجمع نمايندگان مردم مازندران در مجلس شوراي اسلامي از عدم تخصيص 50 درصدي اعتبارات مصوب اين استان در برنامه چهارم توسعه انتقاد كرد.
«سيدعلي ادياني راد» در جلسه شوراي اداري مازندران گفت: اين در حالي است كه سند توسعه استان در افق 1404 بصورت كامل اجرايي نشده است.
وي گفت: عدم توزيع عادلانه ثروت ملي در طول ساليان گذشته به تكميل نشدن برنامه هاي توسعه مازندران منجر شد.
وي سرانه اعتباري مازندران را يك سوم متوسط سرانه استان هاي ديگر دانست و افزود: مازندران يك ششم سرانه اعتبارات استان هاي توسعه يافته را به خود اختصاص داده است.«ادياني» با اشاره به نقش محوري وزارت كشور در اجرايي كردن برنامه هاي توسعه استاني گفت: احداث خط ريلي غرب به شرق به عنوان طرح مصوب استاني سفر دولت در مازندران كه در حوزه وزارت كشور قراردارد، تاكنون به مرحله اجرا درنيامده است.

 



نمايشگاه دائمي فرش دستباف استان كردستان راه اندازي شد

سنندج- خبرنگار كيهان:
نمايشگاه دائمي فرش دستباف كردستان با حضور استاندار و جمعي از مسئولان ادارات و سازمان هاي دولتي در ساختمان مركز ملي فرش استان گشايش يافت.
به گفته رئيس سازمان بازرگاني استان كردستان، فرش دستباف كردستان به رغم برخورداري از شهرت جهاني تاكنون فاقد محلي دائمي براي نمايش و عرضه به مشتريان بوده است.
«مصيب محمديان شمالي» با اشاره به اينكه نمايشگاه دائمي فرش دستباف كردستان در ساختمان سهامي فرش با 500 ميليون ريال بازسازي و تجهيز شده است گفت: تاكنون فرش دستباف كردستان كه بيشتر به نام فرش سنه و بيجار شهرت دارد از ساير مبادي كشور و به نام ديگر استان ها صادر مي شد كه با راه اندازي اين نمايشگاه مشكل برطرف خواهد شد.
وي افزود: راه اندازي نمايشگاه دائمي فرش دستباف صرف نظر از محدوديت فضايي آن، آغازي براي صادرات مستقيم توليد قاليبافان كردستاني به نام استان است.
در استان كردستان بيش از 90 هزار نفر به قاليبافي اشتغال دارند كه سالانه 60 هزار مترمربع فرش دستباف توليد و به بازار عرضه مي كنند. بخش زيادي از توليد استان توسط مركز ملي فرش خريداري و به بازارهاي مصرف روانه و بخشي نيز از طريق واسطه ها و با نام هاي ديگر به كشورهاي خارج صادر مي شود.

 



سردبير فصلنامه علمي تخصصي كتابداري نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور:
ناآشنايي با تندخواني سرانه مطالعه را كاهش داده است

اراك - خبرنگاركيهان:
سردبير فطنامه علمي تخصصي كتابداري نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور با اشاره به عوامل كاهش سرانه كتاب و كتابخواني افزود: ناآشنايي افراد به مطالعه سريع وتندخواني سرانه مطالعه را كاهش داده است.
غلامرضا فدايي در همايش ترويج كتابخواني با تاكيد بر اينكه آموزش و پرورش نقش مهمي در آموزش تندخواني و روشهاي صحيح مطالعه به دانش آموزان دارد افزود: نداشتن برنامه و هدف، تعجيل در رسيدن به مقصد ساندويچي كردن مسائل علمي به خاطر گرفتاري و تنبلي، نمره سالاري و جزوه اي فكر كردن و نداشتن انگيزه و علاقه به موضوع از عوامل كم توجهي به كتاب است.
وي غلبه فرهنگ شفاهي بركتبي را از ديگر عوامل كاهش مطالعه عنوان كرد و ادامه داد: متاسفانه مديران درجامعه ما بيشتر موارد به فرهنگ شفاهي توجه دارند و تصميم گيريها كمتر براساس اسناد و اطلاعات مكتوب صورت مي گيرد.وي گفت: نبود كتابداران ورزيده، اهل علم، مشتري مدار و اجتماعي نيز دركم توجهي به خواندن كتاب موثر است.مديركل كتابخانه هاي استان مركزي نيز اظهار داشت: استان مركزي مهد مفاخر است اما توسعه كمي و كيفي كتابخانه هاي آن مورد رضايت ما نيست.
محمد حسين مطيعي از راه اندازي 100 ايستگاه كتاب به منظور ترويج كتاب و كتابخواني در سطح مراكز دولتي و غير دولتي استان مركزي خبر داد و گفت: اين ايستگاهها در مراكز غير دولتي مورد استقبال قرارگرفته است.

 



مدير جهاد كشاورزي شهرستان: كشاورزان لارستان سالها با مشكل خشكسالي روبه رو هستند

اوز- خبرنگاركيهان:
كشاورزان شهرستان لارستان 13 سال است كه با مشكلات خشكسالي دست و پنجه نرم مي كنند.
فرماندار لارستان با اعلام اين خبر گفت: گفته مي شود منطقه لارستان به علت گرم و خشك بودن قابليت كشاورزي و دامداري ندارد اما آمارهاي بدست آمده ثابت مي كند كه اين شهرستان يكي از قطب هاي كشاورزي و دامداري استان است.
منصور محتاجي افزود: كشاورزان دربخش هاي اوز، بنارويه، بيرم، جويم، صحراي باغ، گراش و مركزي 13 سال است كه با مشكل خشكسالي دست و پنجه نرم مي كنند و به دليل بدهي هاي معوقه، ازسالهاي قبل مشمول دريافت تسهيلات نشده اند.
وي افزود: اگر بدهي بانكي كشاورزان با اعتبارات خشكسالي پرداخت شود مي توانيم كشاورزان را به عرصه توليد بازگردانيم.
خرد رئيس سازمان جهادكشاورزي فارس نيز اظهارداشت: امسال از اعتبارات تملك دارايي هاي سرمايه اي و خشكسالي استان مبلغ 60 ميليارد ريال به لارستان اختصاص خواهديافت تا مشكلات ناشي از خشكسالي برطرف و طرح هاي زيربنايي اجرا شود.

 



افتتاح 226 فرستنده تلويزيوني و اف. ام در خراسان رضوي

مشهد - خبرنگار كيهان:
طي مراسمي نمادين با حضور استاندار خراسان رضوي و معاون توسعه و فناوري صداوسيما 226 فرستنده تلويزيوني و اف. ام در خراسان رضوي افتتاح شد.
استاندار خراسان رضوي در مراسم افتتاح اين فرستنده ها به ورود سالانه بيش از 20 ميليون زائر به مشهد مقدس اشاره كرد و گفت: صداوسيماي مركز خراسان رضوي بايد با رويكرد بهره برداري از اين ظرفيت بالاي فرهنگي و همچنين حضور انسان ها از اقصي نقاط جهان نسبت به ساخت برنامه اقدام كند. محمود صلاحي با اشاره به اهميت فناوري هاي پيشرفته در حوزه ارتباطات و رسانه گفت: فناوري ابزار است و هدف اصلي محتوي و مفهوم مي باشد و اين دو در كنار هم براي تحقق اهداف والاي انقلاب اسلامي موثر خواهد بود.
در طول اين جلسه ارتباط مستقيم با شهرستان هاي تربت حيدريه، قوچان، كلات و سبزوار كه بيشترين پروژه هاي افتتاحي را داشته اند، از طريق سامانه ويديو كنفرانس برقرار شد و فرمانداران اين 4 شهرستان در مورد پروژه هاي افتتاحي خود در حوزه فرستنده هاي تلويزيوني و اف .ام گزارش دادند.
گفتني است 226 فرستنده تلويزيوني و اف .ام با اعتبار بالغ بر 3 ميليارد تومان در شهرستان هاي مختلف خراسان رضوي افتتاح شد كه از آن جمله مي توان به افتتاح شبكه خبر در شهر قوچان و حومه، توسعه پوشش شبكه هاي يك و دو و افتتاح شبكه خبر و توسعه پوشش شبكه هاي راديويي اف.ام در شهرستان هاي جوين و جغتاي و حومه اشاره كرد.

 



پروژه آبرساني چاكرود واقع در گيلان به بهره برداري رسيد

رشت- خبرنگار كيهان:
با بهره برداري از پروژه آبرساني چاكرود روستاهاي بن زمين، پيركوه عليا، سفلي و برخي نقاط ديگر با مجموع 900 خانوار، از آب آشاميدني بهداشتي برخوردار شدند.
استاندار گيلان با اعلام اين خبر افزود: اين پروژه يكي از دشوارترين پروژه ها بود كه در كمتر از 12 ماه به بهره برداري رسيد.
روح الله قهرماني افزود: براي حفر چاه، لوله گذاري خطوط انتقال و شبكه توزيع، ايستگاه هاي پمپاژ آب و ساير امكانات جانبي اين پروژه نيز افزون بر 5 ميليارد و 500 ميليون ريال اعتبار هزينه شده است.
وي از انجام اقدامات آبرساني به روستاها در شهرستان سياهكل خبر داد و گفت: تاكنون از 210 روستاي منطقه بيش از 150 روستا از آب آشاميدني بهداشتي برخوردار شده اند.
به گفته وي در مرحله دوم اجراي پروژه آبرساني مجتمع چاكرود، آبرساني به روستاهاي گرماور، گولك، ميكال و واحد صنعتي كارخانه سيمان در دستور كار قرار دارد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14