(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 19 آذر 1388- شماره 19531
 

پژوهشگر انگليسي نقض حقوق بشر در عربستان را نگران كننده خواند
بحران سياسي اردن با استعفاي ناگهاني نخست وزير وارد مرحله تازه اي شد
تأثير بحران مالي بر دانشگاه هاي آمريكا (چشم انداز)
حماس: طرح اتحاديه اروپا خواست ملت فلسطين را تامين نمي كند
«برلوسكني» يخي! (فراسوي رويدادها)
گروه هاي عراقي:سه شنبه خونين بغداد كار تروريست هاي آمريكا و عربستان بود
حزب الله: رؤياهاي رژيم صهيونيستي را نقش بر آب خواهيم كرد
جنگنده ارتش يمن با آتش رزمندگان صعده سرنگون شد
هشدار رئيس ستاد مشترك ارتش آمريكا شكست ما در افغانستان حتمي است
تظاهرات گسترده ضد فساد در چند شهر اندونزي
تظاهرات ضد آمريكايي در اسلو همزمان با اعطاي جايزه نوبل به اوباما
97 بار تجاوز به غزه (پرونده)



پژوهشگر انگليسي نقض حقوق بشر در عربستان را نگران كننده خواند

يك پژوهشگر موسسه سلطنتي امور بين الملل انگليس گفت: نقض حقوق بشر در عربستان، بسيار نگران كننده و دلخراش است.
به گزارش ايرنا، «مي يماني» در يك ميزگرد در محل پارلمان انگليس درباره وضعيت حقوق بشر در عربستان گفت: در عربستان، آزادي بيان وجود ندارد و دولت استادان دانشگاه را به خاطر نگارش يك مقاله به 60 ضربه شلاق محكوم مي كند.
اين پژوهشگر موسسه موسوم به «چتم هاوس» گفت: من خودم اهل مكه هستم و پدرم يك روحاني است و خود را متعلق به عربستان مي دانم، اما اقدامات دولت سعودي در زمينه حقوق بشر و آزادي هاي مدني بسيار دلخراش است و شلاق زدن به عنوان يك مجازات عمومي براي مردم، روزنامه نگاران و استادان دانشگاه در اين كشور بسيار رايج است.

 



بحران سياسي اردن با استعفاي ناگهاني نخست وزير وارد مرحله تازه اي شد

بحران سياسي اردن با استعفاي ناگهاني نخست وزير وارد مرحله تازه اي شد.
به گزارش فارس به نقل از پايگاه اينترنتي «اسلام اليوم»، «نادر الذهبي» بدون اطلاع قبلي و به طور ناگهاني استعفاي خود را تقديم «عبدالله دوم» پادشاه اردن كرد. علت استعفا هنوز اعلام نشده است.
استعفاي نخست وزير اردن در حالي صورت مي گيرد كه بنا به حكم عبدالله دوم، انتخابات پارلماني اين كشور به مدت يك سال به تاخير افتاده است.
بر اساس اطلاعيه اي كه روز سه شنبه در اختيار منابع خبري قرار گرفت، كابينه اردن اعلام كرد: بنابه نياز به وقت بيشتر براي قانون انتخابات و براساس توصيه هاي دفتر پادشاهي اردن و شرايط اضطراري موجود، بر اساس هماهنگي با مفاد قانون اساسي اين انتخابات به مدت يك سال به تاخير افتاده است.

 



تأثير بحران مالي بر دانشگاه هاي آمريكا (چشم انداز)

پروفسور حميد مولانا

از تابستان 1387 (سپتامبر 2008) وقتي كه بحران مالي آمريكا رسماً اعلام شد، مشكل بسياري از سازمان ها و نهادهاي نظام سرمايه داري آمريكا كه تا آن روز براي عموم پنهان و شايد قابل درك نبود آشكار گرديد. در يك سال و نيم گذشته در خود آمريكا به همراه تيترهاي ورشكستگي بانك ها، شركت هاي بيمه، كارخانجات خودروسازي كه روزانه در رسانه ها منتشر مي شد، مسائل حاصل از بحران مالي براي صدها دانشگاه و مؤسسات علمي ايالات متحده نيز جزو رويدادهاي روزانه گرديد. اموال و دارائي هاي دانشگاه هاروارد، كه قبل از بحران مالي به 40 ميليارد دلار تخمين زده مي شد، ناگهان قوس نزولي را شروع كرد. رئيس اين دانشگاه، مانند همه رؤساي دانشگاه هاي ديگر آمريكا، در نامه هائي كه به فارغ التحصيلان و دوستان و حمايت كنندگان اين دانشگاه نوشت، كوشش كرد آنها را متقاعد كند كه دانشگاه هاروارد از اين بحران اقتصادي بالاخره سالم بيرون خواهد آمد.
امروز دانشگاه هاي آمريكا كه بسياري از آنها خصوصي و با درآمد شهريه دانشجويان، هداياي مردم و بنگاه ها، درآمدهاي پژوهشي صنايع ملي و دولتي اداره مي شوند، گزارش مي دهند كه در عرض يك سال 20درصد از دارائي آنها به باد رفته است. بسياري از ناظران و مديران فرهنگي و مالي آمريكا عقيده دارند كه اين رقم به 50درصد نيز رسيده است. سرمايه بسياري از اين دانشگاه ها در بانك ها و مؤسساتي جريان داشته است كه خود اعلام ورشكستگي كرده اند. اين خسارت مالي باعث شده است كه بسياري از پروژه ها و برنامه هاي آموزشي دانشگاه ها دچار اختلال شده و حتي حذف شود. مثلا در عرض يك سال دانشگاه هاي پيتسبورگ و كارنگي ملون در ايالت پنسيلوانيا به ترتيب هر يك 65 و 49 ميليون دلار از دست داده اند. دانشگاه هاروارد كه يك سوم هزينه ساليانه خود- يعني نزديك به 5/3 ميليارد دلار- را از طريق اعانات تأمين مي كند صدها ميليون دلار كسر بودجه پيدا كرده است.
آمريكا قريب به 900 دانشگاه دارد و تعداد كالج ها و پژوهشكده هاي مستقل و خصوصي آن از 1500 تجاوز مي كند. بيش از نصف اين دانشگاه ها متعلق به دولت هاي ايالتي بوده و از بودجه عمومي تأمين مي گردد ولي نصف ديگر دانشگاه هاي آمريكا خصوصي بوده و برخي نيز متعلق به فرقه هاي مختلف مذهبي است و درآمد خود را از طريق شهريه، موقوفات، و سرمايه گذاري تهيه مي كنند. قسمت قابل توجهي از بودجه دانشگاه هاي آمريكا، به اعطاي بورس براي جلب دانشجويان برتر اختصاص داده مي شود. هزينه متوسط شهريه يك دانشجو در دانشگاه هاي دولتي متفاوت است ولي در كل اين رقم بين 3 تا 10 هزار دلار در نوسان است. در دانشگاه هاي خصوصي شهريه تحصيلي بطور متوسط بين 5 تا 17 هزار دلار است و بستگي به نوع و نرخ شهريه آن دانشگاه دارد. وقتي كه هزينه خوابگاه، اياب و ذهاب، خوراك و وسائل مورد نياز تحصيلي مانند كتاب و غيره به قيمت شهريه هر يك از دانشگاه هاي دولتي يا خصوصي اضافه شود، هزينه كل تحصيلي ساليانه يك دانشجو در آمريكا چيزي بين حداقل 10 تا 40 هزار دلار و در مورد دانشجويان پزشكي و رشته هاي تخصصي اين رقم به 50 هزار دلار نيز مي رسد. با افول درآمد خانواده هاي آمريكا در نتيجه بحران اقتصادي و با كمبود كمك مالي كه معمولا دانشگاه هاي آمريكا از مؤسسات صنعتي و بازرگاني دريافت مي كنند، در حقيقت صنعت دانشگاهي و آموزش و پرورش عاليه ايالات متحده يك دورأ بسيار بحراني را طي مي كند.
برعكس ايران و بسياري از كشورهاي اروپايي و غيراروپايي كه دانشگاه ها و مؤسسات عالي آموزشي و پژوهشي با بودجه عمومي مملكت (و اغلب به صورت رايگان) و از طريق دولت مركزي اداره مي گردد، دانشگاه هاي آمريكا از جنبه بودجه، درآمد و هزينه و نوع مديريت متنوع و چندگانه بوده و بطور كلي براساس و الگوي سرمايه داري و بازاريابي خود نظام آمريكا اداره مي شوند. دانشگاه ويرجينيا در ايالت ويرجينيا فقط 8درصد از بودجه خود را از دولت ايالتي تأمين مي كند. دانشگاه ويسكانسن در ايالت ويسكانسن تنها 19درصد از هزينه خود را از خزانه داري آن ايالت دريافت مي كند. به عبارت ديگر، وضع مالي دانشگاه هاي آمريكا، هميشه با شاخص هاي اقتصادي و مالي آمريكا مربوط است و هرگونه نوساني در بورس ها، در جابه جائي بانك ها و مؤسسات مالي تأثير بسزائي در كيفيت و كميت پيشرفت يا عقب ماندگي آن دانشگاه ها دارد.
آمريكا وزارتخانه اي به نام «فرهنگ» ندارد و فرهنگ عمومي و خاص آمريكا را در حقيقت همه نهادها و سازمان هاي دولتي و خصوصي سرمايه داري آمريكا و نظام آن كشور عهده دار است: از وال استريت گرفته تا هاليوود، از شبكه هاي بزرگ رسانه اي و اطلاعاتي گرفته تا پارك ها و شركت هاي تفريحي مانند ديزني لند و از فروشگاه ها گرفته تا دانشگاه ها و مدارس. دولت فدرال يا مركزي آمريكا و دولت هاي ايالتي هر يك وزارتخانه اي به نام آموزش و پرورش دارند كه هدف آن كمك و نظارت به زيرساخت هاي آموزشي و پژوهشي مدارس و دانشگاه هاست.
آمريكا بهترين دانشگاه هاي خصوصي (مانند هاروارد، ييل، پرينستون، كلمبيا، نورت وسترن، شيكاگو و استنفورد) و دولتي (مانند كاليفرنيا در بركلي، ميشيگان، ايلينوي و اينديانا) دنيا را داراست ولي توانائي ورود به اين دانشگاه هاي معروف ولي گران قيمت براي بسياري از طبقات پائين اقتصادي آمريكا ميسر نيست و هزينه تحصيلات عاليه در آن كشور در دهه هاي اخير چندين برابر شده است. آموزش و پرورش عاليه يكي از منابع درآمد براي آمريكاست زيرا نزديك به دوميليون دانشجو، محقق و مدرس خارجي ساليانه در صدها مراكز دانشگاهي و علمي آمريكا مشغول تحصيل و پژوهش هستند. درآمد ملي آمريكا از دانشجويان خارجي ساليانه حدود يكصد ميليارد دلار است و اين خود يكي از بخش هاي مناسب در اقتصاد آمريكا به شمار مي رود. ولي مهم تر از اين براي استحكام اقتصاد و افزايش قدرت نرم، در آمريكا فرار مغزها و جذب دانشجويان و نيروي انساني است كه تداوم بحران اقتصادي مي تواند صدمه بزرگي به آن وارد آورد. صنايع فرهنگي، علمي، پژوهشي و آموزشي آمريكا چرخ اقتصاد آمريكا را مي چرخاند.

 



حماس: طرح اتحاديه اروپا خواست ملت فلسطين را تامين نمي كند

جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) اعلام كرد، بيانيه اتحاديه اروپا در مورد پايتختي قدس خواسته هاي ملت فلسطين را برآورده نمي كند.
به گزارش واحد مركزي خبر، «سامي ابوزهري» سخنگوي رسمي اين جنبش در بيانيه اي تاكيد كرد، جنبش حماس مخالفت خود را با اين بيانيه اعلام و تاكيد مي كند كه اين بيانيه تامين كننده آرمان ها و خواسته هاي ملت فلسطين نيست.
وي افزود، حماس از هر اقدامي در حمايت از حقوق فلسطيني ها حمايت مي كند و تشكيل كشور مستقل فلسطين در مرزهاي 1967را بدون به رسميت شناختن اسرائيل در بخشي از سرزمين هاي فلسطين اشغالي مي پذيرد.
جنبش جهاد اسلامي فلسطين نيز مخالفت خود را با اين بيانيه ابراز كرد.
اين در حالي است كه تشكيلات خودگردان فلسطين با استقبال از بيانيه نشست وزيران خارجه اتحاديه اروپا آن را يك پيروزي براي قوانين بين المللي عنوان كرد.
سلام فياض نخست وزير دولت انتصابي فلسطين گفت، اين موضع گيري بر حق ملت فلسطين براي تعيين سرنوشتشان و تشكيل كشور مستقل فلسطين به پايتختي بيت المقدس شرقي تاكيد دارد.
وي از موضع گيري اتحاديه اروپا مبني بر مخالفت با انضمام بيت المقدس شرقي به اسرائيل و تاكيد بر ضرورت توقف شهرك سازي ها در اراضي اشغالي و بيت المقدس شرقي و بازگشايي موسسات فلسطيني داخل بيت المقدس شرقي تقدير كرد.
وزيرخارجه دولت موقت فلسطين نيز موضع گيري كشورهاي اروپايي را موجب تحكيم موضع تشكيلات خودگردان در مورد موضوع بيت المقدس دانست.
گفتني است وزيران خارجه اتحاديه اروپا در بيانيه مشترك خود با هرگونه تغيير در مرزهاي سال 1967مخالفت كردند و خواستار تعيين بيت المقدس به عنوان پايتخت مشترك فلسطين و اسرائيل از طريق مذاكره طرفين شدند.
وزارت خارجه رژيم صهيونيستي نيز در بيانيه اي رضايت خود را از بيانيه وزيران خارجه اروپا و تغيير در پيش نويس اوليه اين سند اعلام كرد.
اين بيانيه در شرايطي صادر شده است كه رژيم صهيونيستي تبليغات شديدي را عليه پيش نويس اوليه آن به راه انداخته بود و اتحاديه اروپا را تهديد كرده بود كه در صورت تصويب چنين موضوعي در آينده هيچ نقشي به مذاكرات صلح در منطقه به اروپا داده نخواهد شد.
ناظرين سياسي معتقدند هرچند تهديدها و فشارهاي رژيم صهيونيستي بر اتحاديه اروپا باعث تغيير در پيش نويس اين اتحاديه شد و بيانيه به گونه اي صادر شد كه رضايت رژيم صهيونيستي را سبب شود ليكن اين بيانيه يا بيانيه هاي ديگر همچنان ظاهري و نمايشي خواهد بود و رژيم اشغالگر همچنان به سياست هاي تجاوزگرانه و غيرانساني خود نسبت به فلسطيني ها در سايه حمايت غربي ها ادامه خواهد داد.
ديدار مشعل
با رئيس جمهور يمن
خالد مشعل رئيس دفتر سياسي حماس در ديدار با علي عبدالله صالح رئيس جمهور يمن اظهار داشت، مبادله اسيران فلسطيني با شاليت به خاطر لجاجت رژيم صهيونيستي با چالش مواجه است.
وي همچنين با اشاره به تلاش جنبش حماس در راستاي برقراري آشتي ملي گفت، حماس به برقراري آشتي ملي به منظور تحكيم و تقويت وحدت ملي و مقابله با تجاوزات رژيم صهيونيستي تاكيد دارد.
مشعل گفت: موضع گيري آشكار ما دخالت نكردن در امور كشورهاي عربي و اسلامي است و ما حامي منافع اين كشورها هستيم.
رئيس جمهور يمن نيز در اين ديدار بار ديگر بر مواضع حمايت آميز كشورش از ملت فلسطين و حقوق حقه اين ملت از جمله حق تشكيل كشور فلسطين به پايتختي قدس شريف تاكيد كرد.
ساير رويدادها
¤ رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين گفت، در صورت مخالفت حماس، انتخابات در كرانه باختري برگزار نمي شود.
¤ نيروهاي رژيم اشغالگر قدس روز گذشته به چندين خانه در جنوب كرانه باختري يورش بردند.
¤ نظاميان صهيونيست چهار تن از اعضاي گروه هاي قدس شاخه نظامي جنبش جهاد اسلامي را بازداشت كردند.
¤ عده بي شماري از سازمان ها، نهادها و شخصيت هاي عربي و اسلامي تصميم رژيم تل آويو در زمينه ممانعت از ورود تعدادي از علما به داخل مسجد الاقصي را باطل اعلام كردند.
¤ 24 سفير سابق آلمان از صدر اعظم اين كشور خواستند تا رژيم صهيونيستي را براي اجراي راه حل دو دولت تحت فشار قرار دهد.

 



«برلوسكني» يخي! (فراسوي رويدادها)

¤ سرويس خارجي كيهان
فعالان صلح سبز اخيراً مجسمه اي يخي از نخست وزير «برلوسكني» در يكي از مكان هاي تاريخي شهر «رم» بنا كردند و طوري برنامه ريختند كه درست همزمان با اولين روز كنفرانس بين المللي «كپنهاگ» در مورد گرم شدن آب و هواي كره زمين آب شود!
اين فعالان كه همچنين پلاكاردهايي در كنار «نخست وزير يخي» شان علم كرده بودند كه روي آنها نوشته شده بود «برلوسكني، احمق نباش، آب و هوا را نجات بده!» ، به خبرنگاران گله كردند كه ايتاليا در اين زمينه هم مثل بقيه نشست هاي بين المللي كه در آن شركت مي كند، به تصميمات سياسي هماهنگ احتياج دارد كه متاسفانه خبري از آن نيست! فعالان صلح سبز در واقع به بي دست و پايي و كم اشتياقي جناب «برلوسكني» در زمينه مبارزه با گرم شدن آب و هوا ايراد مي گيرند و او را باعث و باني امتيازات زيادي مي دانند كه اتحاديه اروپا در مورد كاهش انتشار گازهاي گلخانه اي براي كارخانه داران قائل شده است.


 



گروه هاي عراقي:سه شنبه خونين بغداد كار تروريست هاي آمريكا و عربستان بود

گروه هاي عراقي، آمريكا و عربستان را از عوامل اصلي انفجارهاي خونين بغداد دانستند.
به گزارش خبرگزاري مهر، «محما خليل» نماينده پارلمان عراق از ائتلاف كردستان اين كشور، گفت: اكثر تروريست هاي فعال در عراق، مليت سعودي دارند. وي افزود: فتواهاي فراواني در عربستان در تكفير عراقي ها و كشتار آنها صادر شده است. «فلاح حسن شنثل»، عضو ديگر پارلمان از جريان «صدر» و «جمال جعفر» از «ائتلاف عراق يكپارچه» در پارلمان هم با اظهارات مشابهي، انگشت اتهام را به سمت سعودي ها گرفتند و گفتند كه رياض مي خواهد روند سياسي در عراق را به شكست بكشاند.
«حيدر الجوزاني» و «محمد الحميداوي» دو عضو ديگر پارلمان نيز با تاكيد بر محرز بودن دخالت كشورهاي عربي از جمله عربستان در امور داخلي عراق، گفتند: نگراني از تجربه دموكراسي در عراق، از جمله دلايل وحشت سران عربي از واقعيات سياسي عراق جديد است.
«پرس تي وي» نيز گزارش كرد، «شيخ خالد الملا»، رئيس جماعت علما و فرهيختگان اهل سنت در جنوب عراق نيز گفت: ملاقات ها و همكاري هاي مقامات آمريكايي با رهبران پيشين بعثي هاي عراق، نشان دهنده حمايت واشنگتن از تروريسم در عراق است. وي افزود: انفجارهاي خونين سه شنبه بغداد بار ديگر، شادي ملت از تصويب قانون جديد انتخابات را به عزا تبديل كرده است. در شش انفجار سه شنبه بغداد، 130 عراقي شهيد و حدود 500 نفر ديگر زخمي شدند.
خبرگزاري فارس هم به نقل از «علامكي»، رئيس كميسيون آموزش پارلمان عراق، گزارش داد: حملات بغداد از قبل طراحي شده بود و هدف از آن به صورت ويژه، ايجاد آشفتگي و اختلافات داخلي است.
ايرنا نيز گزارش داد: تعدادي از نمايندگان پارلمان قصد دارند «نوري مالكي»، نخست وزير و تعدادي از اعضاي كابينه وي را در ارتباط با اين انفجارها، به مجلس فرا بخوانند و از آنها خواستار توضيح در اين مورد شوند.
ساير رويدادها:
¤ پايگاه اينترنتي «الجزيره» از نفوذ گسترده نهادهاي صهيونيستي در ساختار اقتصادي عراق خبر داد.
¤ شوراي رياست جمهوري عراق، هفتم مارس (16 اسفند) را روز برگزاري انتخابات پارلماني اين كشور اعلام كرد.
¤ سيدعمار حكيم، رهبر مجلس اعلاي اسلامي عراق در راس هيئتي، وارد كويت شد و با امير اين كشور ديدار و گفت وگو كرد.
سرلشكر «جهاد الجابري»، مديركل مبارزه با مواد منفجره در پليس عراق نيز اعلام كرد عوامل اين انفجارها از حمايت عربستان سعودي برخوردارند.

 



حزب الله: رؤياهاي رژيم صهيونيستي را نقش بر آب خواهيم كرد

معاون دبيركل حزب الله لبنان تاكيد كرد، مقاومت براي رويارويي با توطئه هاي اسرائيل در آمادگي كامل به سر مي برد.
به گزارش خبرگزاري مهر، شيخ نعيم قاسم در ديدار با مشاور رئيس جمهور تركيه بر مردمي بودن مقاومت بر ضد اشغالگري تاكيد و اعلام كرد مقاومت همواره در كمين رژيم صهيونيستي براي نقش بر آب كردن روياهاي اين رژيم نشسته است.
وي اظهار داشت، اسرائيل خطر واقعي است كه هر روز تجاوزات خود در فلسطين و لبنان را ادامه مي دهد و پيوسته ملت ها و كشورهاي منطقه را تهديد مي كند.
شيخ قاسم خاطرنشان كرد: افزايش همبستگي ميان ملت ها و كشورهاي منطقه درباره مسئله فلسطين و حقوق ملت آن از جمله حق سرزمين و ساخت آينده نسل هايش، ضربه محكمي به طرح هاي توسعه طلبانه اسرائيل و قدرت هاي بزرگ حامي اين رژيم به شمار مي رود.
وي تصريح كرد: در صورتي كه ملت ها و سران كشورهاي منطقه در راه منافع و مصالح منطقه و وحدت آن گام بردارند، هيچ قدرتي در جهان توان تحميل كردن اراده خود بر ما را نخواهد داشت.
معاون دبيركل حزب الله لبنان همچنين گفت: مقاومت با شكست اسرائيل و آزاد كردن سرزمين اشغال شده و مهار توسعه طلبانه صهيونيستي و تثبيت معادله حق در برابر غصب و اشغالگري، برگ زريني از حماسه هاي قهرماني را در تاريخ ثبت كرد.
«ارشاد هرمزلو» مشاور رئيس جمهور تركيه نيز در اين ديدار مسئله فلسطين را مسئله محوري و مورد توجه ملت و رهبران تركيه دانست و بر ضرورت پايان دادن به رنج ها و مصائب ملت فلسطين تاكيد كرد.
گفتني است روزنامه صهيونيستي ها آرتص از حمله قريب الوقوع به لبنان و فلسطين خبر داد.
ها آرتص به نقل از منابع اسرائيلي فاش كرد كه اسرائيل جنگ جديدي در بهار يا تابستان عليه لبنان يا غزه به راه خواهد انداخت و در اين جنگ از سلاح هاي جديد استفاده خواهد كرد.اين روزنامه صهيونيستي با اشاره به رزمايش هاي ارتش اسرائيل نوشت، اين اقدامات نشانه هايي از آمادگي اسرائيل براي يك جنگ ديگر است.
اين در حالي است كه روزنامه الحيات نوشت، نمايندگان ارتش لبنان و رژيم صهيونيستي تحت نظارت فرمانده نيروهاي حافظ صلح بين المللي (يونيفيل) در جنوب لبنان تشكيل جلسه دادند.
به نوشته اين روزنامه فرامنطقه اي، عقب نشيني ارتش اسرائيل از بخش شمالي روستاي غجر محور گفت وگوي حاضرين دراين نشست بوده است.
در اين نشست همچنين با تاكيد بر اجراي قطعنامه 1701 شوراي امنيت از نقض تعهدات صورت گرفته از سوي رژيم صهيونيستي انتقاد شد.
بررسي بيانيه وزارتي
جلسات پارلمان لبنان براي بررسي بيانيه وزارتي دولت جديد در جهت دادن راي اعتماد به دولت همچنان ادامه دارد.
اين جلسات كه از روز سه شنبه آغاز شده تا امروز ادامه خواهد يافت و در اين جلسات اعضاي پارلمان بيانيه وزارتي را مورد بررسي قرار مي دهند.
چنين پيش بيني شده كه 126 نماينده از مجموع 128 نماينده پارلمان به دولت راي اعتماد دهند.
جلسه روز سه شنبه به مناقشات در مورد سلاح حزب الله و لغو طايفه گري اختصاص داشت و نبيه بري رئيس پارلمان لبنان مجبور شد درباره درخواستش مبني بر تشكيل شوراي ملي براي رهايي از طايفه گري سياسي توضيح دهد.
سعدالدين حريري نخست وزير نيز در اين جلسات اظهار داشت، اين دولت در سايه توافق ملي مي تواند موفق عمل كرده و به نتايج مثبتي برسد.
گفتني است در اين جلسات تعدادي از نمايندگان به نمايندگي از احزاب و جناح ها مواضع تكراري خود را در مورد مخالفت با سلاح حزب الله عنوان كردند.

 



جنگنده ارتش يمن با آتش رزمندگان صعده سرنگون شد

دفتر رسانه اي الحوثي ها از سرنگون كردن يك جنگنده ارتش يمن توسط جنگجويان شيعه صعده در استان عمران خبر داد.
به گزارش پايگاه اينترنتي صعده آنلاين وابسته به جنگجويان الحوثي، يك هواپيماي جنگنده ميگ يمن روز سه شنبه در منطقه «العشه» در استان عمران يمن سقوط كرد، اما هنوز از خلبان آن اطلاع درستي در دست نيست.
اين درحالي است كه روز سه شنبه هواپيماهاي جنگنده يمن در چندين سورتي پرواز مواضع الحوثي ها در صعده و مناطق مسكوني اطراف آن را شديداً بمباران كردند.
با اينكه وزارت دفاع يمن، ادعاي الحوثي ها در مورد ساقط كردن يك هواپيماي جنگنده ميگ را تكذيب كرده، اما شاهدان عيني از سقوط يك هواپيماي جنگي در منطقه «البراش» كه كوهستاني است و در استان عمران يمن قرار دارد در روز سه شنبه خبر دادند.
پايگاه خبري «الحرمين» نيز روز چهارشنبه گزارش داد، نيروهاي يمني روز سه شنبه مردم يك روستا در صعده كه عيد غديرخم را جشن گرفته بودند، به خاك و خون كشيدند. بر اساس اين گزارش نيروهاي ارتش يمن با موشك هاي كاتيوشا، روستاي «آل شليل» را مورد حمله قرار دادند و گروهي از مردم را كه مشغول برگزاري جشن بزرگداشت روز ولايت حضرت علي بن ابي طالب (ع) بودند، مجروح كردند.
به گزارش ايرنا به نقل از الحرمين، اين موشك ها از پايگاه «كهلان» در مرز با صعده شليك شده است و هنوز از شمار كشته و زخمي ها، اطلاعي در دست نيست.
در همين حال شيخ حسين الاحمد رئيس شوراي اتحاد ملي يمن و فرمانده قبايل حامي دولت در جنگ با شيعيان صعده از درجا زدن نيروهاي نظامي و شكست در جنگ ششم عليه الحوثي ها انتقاد كرد.
وي دليل پيشروي نكردن ارتش در جنگ با الحوثي ها را سوء مديريت و بي كفايتي فرماندهان نظامي عنوان كرد و خواستار انجام تحقيقات در اين مورد شد.
انتقاد اين فرمانده عاليرتبه غير نظامي كه به دشمني با الحوثي ها معروف است، از ديد كارشناسان نظامي در يمن، نشان دهنده شكست ارتش در پنجمين ماه نبرد با شيعيان صعده است.
منابع خبري نيز از سفر شتاب زده «سعود الفيصل» وزير خارجه عربستان به آمريكا و ديدار با «هيلاري كلينتون» همتاي آمريكايي اش در واشنگتن خبر دادند.
به گفته «ايان كلي»، جنگ در يمن و وارد شدن ارتش عربستان در تحولات داخلي اين كشور موضوع اصلي اين ديدار بوده است.

 



هشدار رئيس ستاد مشترك ارتش آمريكا شكست ما در افغانستان حتمي است

رئيس ستاد مشترك ارتش آمريكا اعلام كرد كه كشورش در آستانه شكست در جنگ افغانستان است.
به گزارش خبرگزاري مهر، «مايكل مولن» گفت: ما در جنگ افغانستان پيروز نخواهيم شد و اين به معني نزديك شدن به مرحله شكست در جنگ است. مولن كه در جمع نظاميان آمريكايي پادگان «فورت كمپل» سخن مي گفت، توضيح بيشتري در اين مورد نداد. اظهارات مولن در حالي انجام مي گيرد كه به دستور «باراك اوباما» رئيس جمهور آمريكا، حدود 30هزار نظامي جديد طي ماه هاي آتي راهي افغانستان مي شوند. به اعتقاد كارشناسان، آمريكايي ها روزهاي خونيني را در افغانستان پيش رو دارند.
در همين حال، شبكه «سي.ان.ان» گزارش داد، راهبرد جديد اوباما در افغانستان با واقعيت ها منطبق نيست. در راهبرد اوباما علاوه بر اعزام 30هزار نيروي جديد، بازگشت همه نيروها تا 18 ماه آينده نيز در نظر گرفته شده است. رئيس جمهوري آمريكا قصد دارد تا پايان پائيز تعداد نيروها در افغانستان را به 134 هزار نفر برساند.
«حامد كرزاي»، رئيس جمهوري افغانستان، هم در واكنش به عقب نشيني آمريكايي ها پس از 18 ماه گفت، نيروهاي امنيتي افغانستان در پنج سال آينده كنترل امنيت اين كشور را به دست خواهند گرفت. كرزاي كه پس از ديدار با «رابرت گيتس» وزير دفاع آمريكا و در نشست خبري مشترك با وي سخن مي گفت، افزود: دولت افغانستان تا 15 سال ديگر هم نخواهد توانست هزينه هاي پرسنلي نيروهاي امنيتي اين كشور را تامين كند. گيتس نيز برخلاف راهبرد جديد اوباما نظر داد و گفت نيروهاي آمريكايي همچنان در افغانستان باقي مي مانند و عقب نشيني بعد از 18 ماه صورت نخواهد گرفت.
خبر ديگر از افغانستان اين كه سربازان آلماني يك زن و كودك افغان را در ولايت «قندوز» هدف گلوله قرار دادند. اين مادر و كودك زخمي شدند. در ناآرامي هاي شمال افغانستان نيز 10 شبه نظامي طالبان كشته شدند.

 



تظاهرات گسترده ضد فساد در چند شهر اندونزي

هزاران نفر از مردم اندونزي در اعتراض به رواج فساد در دستگاه هاي اداري اين كشور دست به تظاهرات زدند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، هزاران اندونزيايي روز گذشته در چندين شهر بزرگ اين كشور به خيابان ها ريخته و دولت جاكارتا را به دليل فساد موجود در دستگاه هاي اداري محكوم كردند.
در جاكارتا هزاران نفر در اطراف كاخ رياست جمهوري تجمع كرده و شعارهاي ضددولتي سردادند.
تظاهركنندگان پارچه نوشته اي با مضمون «90 درصد مجريان قانون در اين كشور فاسدند» در دست داشتند.
«سوسيلو بامبانگ يودهويونور» رئيس جمهور اندونزي روز قبل از برگزاري تظاهرات در گفت وگو با مقامات امنيتي اين كشور تاكيد كرد كه نيروهاي ناشناخته اي قصد دارند در پوشش برگزاري تظاهرات ضدفساد، وي و دولتش را سرنگون كنند. روز گذشته بيش از 10 هزار نيروي امنيتي براي مقابله با تظاهرات در شهرهاي بزرگ اندونزي مستقر شدند.
براساس اين گزارش تظاهرات مردمي در استان سولاوسي جنوبي با دخالت پليس به درگيري و تشنج كشيده شد.
بيشتر اعتراضات درباره حمايت رئيس جمهور از بانك متخلف «هزاره» بود كه هم اكنون پارلمان در حال تحقيق و تفحص درباره آن است. تظاهركنندگان همچنين خواستار استعفاي رئيس جمهور و وزير دارايي كابينه وي به دليل حمايت از اين بانك شدند.
در جريان اين تظاهرات «آندي فارلاي» رئيس جنبش ملي مبارزه با فساد اندونزي به طور ناگهاني درگذشت. يكي از نزديكان وي، علت اين مرگ را خستگي و كهولت سن خواند.

 



امروز برگزار مي شود
تظاهرات ضد آمريكايي در اسلو همزمان با اعطاي جايزه نوبل به اوباما

همزمان با اعطاي جايزه صلح نوبل به باراك اوباما در اسلو هزاران نفر از مخالفان جنگ در اعتراض به سياست هاي جنگ طلبانه آمريكا و اعطاي جايزه به اوباما به خيابان هاي نروژ مي ريزند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، امروز هزاران نفر از مردم اسلو، پايتخت نروژ، همزمان با مراسم اعطاي جايزه صلح نوبل به باراك اوباما، رئيس جمهور آمريكا كه اخيرا دستور اعزام 30 هزار نظامي تازه نفس به افغانستان را صادر كرده است، در خيابان هاي شهر تظاهرات مي كنند.
در همين رابطه، رابرت گيتس، سخنگوي كاخ سفيد در مصاحبه با خبرنگاران تصريح كرد، اوباما همزمان با تحويل گرفتن جايزه صلح، درباره راهبرد جديد آمريكا در افغانستان و اعزام نظاميان جديد به اين كشور صحبت خواهد كرد. بسياري از مردم نروژ كه به فراخوان سازمان هاي صلح طلب پاسخ مثبت داده اند، امروز با راهپيمايي به سوي هتل محل اقامت اوباما، مقابل آن تجمع اعتراض آميز خواهند داشت.

 



97 بار تجاوز به غزه (پرونده)

جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) اعلام كرد كه نظاميان صهيونيست طي ماه گذشته 97 بار به كرانه باختري و نوار غزه يورش بردند.
به گزارش مركز اطلاع رساني فلسطين، اين جنبش در گزارش ماهانه خود اعلام كرد كه دشمن صهيونيستي در ماه گذشته همچنان به حملات و تجاوزات خود عليه فلسطينيان و مقدسات فلسطيني ها ادامه دادند و عده بي شماري را زخمي و بازداشت كردند.
حماس در اين گزارش همچنين اعلام كرد كه در اين يورش ها يك شهروند فلسطيني هم شهيد شد و اين در حالي است كه نيروهاي امنيتي محمود عباس رئيس غيرقانوني تشكيلات خودگردان فلسطين نيز 193نفر از فعالان و حاميان اعضاي جنبش حماس را بازداشت كردند.در بخش ديگر اين گزارش آمده است، علاوه بر تداوم بازداشت هاي سياسي شبه نظاميان عباس كه با همكاري دولت غيرقانوني سلام فياض صورت مي گيرد تعداد زيادي از كارمندان وابسته به حماس از كار بركنار شده اند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14