(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 19 آذر 1388- شماره 19531
 

خوراكي هاي سالم در سبد خانواده تخمه آفتابگردان سيستم ايمني بدن را تقويت مي كند
ذرت بو داده يك ميان وعده سالم و مفيد
عصباني ها به بهشت نمي روند
حالا وقت خواب نيست



خوراكي هاي سالم در سبد خانواده تخمه آفتابگردان سيستم ايمني بدن را تقويت مي كند

تخمه آفتابگردان به دليل داشتن مقادير زيادي ويتامين E است، مي تواند باعث افزايش سيستم ايمني بدن شود.
اگر دانه آفتابگردان همراه با نمك مصرف شود، مي تواند مضر باشد. به خصوص اينكه بسياري از مواد مغذي موجود در دانه بر اثر حرارت از بين مي رود.
يك قاشق غذاخوري از تخم آفتابگردان 6 ميلي گرم ويتامين E دارد كه مي توان به عنوان يك ميان وعده مناسب آن را مصرف كرد. ويتامين E موجود در تخم آفتابگردان مي تواند خطرات بيماري هاي قلبي، عروقي و مشكلات توليد مثلي را برطرف كند.
عنصر «روي» در تخم آفتابگردان بسيار زياد است كه در سلامت پروستات آقايان و رشد كودكان مي تواند مؤثر باشد.
تخم آفتابگردان حاوي مقدار زيادي امگا6 است كه مي تواند در خون انسان به پروستاگلاندين ها تبديل شود اين هورمون از يك طرف باعث افزايش كلسترول خوب (HDL) مي شود و از طرف ديگر از رسوب چربي در سرخرگ ها و ايجاد پلاكت جلوگيري مي كند. براي كاهش فشار خون، از بين رفتن اگزما و بيماري هاي التهابي مي تواند، مؤثر باشد.
تخم آفتابگردان آهن قابل توجهي دارد كه در رفع كم خوني و فقر آهن مؤثر است. اگر تخم آفتابگردان نمك سود نشده باشد به دليل وجود منيزيم، پتاسيم فوق العاده و سديم كم مي تواند براي فشارخوني ها مفيد باشد.
در مورد مغزهاي گياهي مخصوصاً تخم آفتابگردان اگر با نمك آغشته نشده باشد، مي تواند خوب باشد ولي اكثر دانه هاي گياهي به دليل اينكه زود فاسد مي شوند، بايد زودتر مصرف شود.

 



ذرت بو داده يك ميان وعده سالم و مفيد

متخصصان تغذيه در يك پژوهش جديد اعلام كردند: ذرت بو داده غذاي سالم و مفيدي است.
ميان وعده هايي مانند ذرت بو داده و بسياري از غلات صبحانه به اندازه ميوه ها و سبزي ها حاوي آنتي اكسيدان هاي مفيد و سالم هستند.
ميوه ها و سبزي ها و مواد خوراكي مانند شكلات، قهوه و چاي به لحاظ نقشي كه در كاهش خطر ابتلا به بيماريهاي قلبي و سرطان دارند، شناخته شده هستند چون اين مواد حاوي مواد مفيدي موسوم به پلي فنول ها هستند اما تاكنون هيچ كس نمي دانسته كه ميان وعده هاي تجاري حاوي دانه هاي غلات سرد و گرم نيز منبع مهم و فراوان اين تركيبات هستند.
پلي فنول ها گروهي از مواد شيميايي هستند كه در بسياري از ميوه ها و سبزي ها و ساير گياهان مانند مغز گردو، برگه هاي چاي، انگور و زيتونها يافت مي شوند. اين مواد شيميايي با عنوان آنتي اكسيدانها شناخته شده هستند كه راديكال هاي آزاد و آسيب رسان را از بدن خارج مي كنند. راديكال هاي آزاد مولكولهايي هستند كه به سلولها و بافتهاي بدن آسيب مي رسانند.
محققان به تازگي دريافته اند كه يك فنجان پاپ كردن تقريبا به اندازه يك عدد سيب حاوي پلي فنول است و به همين خاطر يك ميان وعده سالم به شمار مي آيد.

 



عصباني ها به بهشت نمي روند

ممكن است ابراز خشم در يك مرحله يا مراحلي از ازدواج مؤثر واقع شود، اما معمولاً مخرب است و وقتي آثارش از يك زمان به زمان ديگر امتداد پيدا مي كند حالت تخريب مي گيرد. مشاجره هاي پي درپي روي طرز تلقي زن و شوهر از يكديگر تأثير مي گذارد. طرز تلقي هاي آرمان گرايانه از خشم و باورهايي از اين قبيل كه بايد در هر شرايطي از ابراز آن اجتناب كرد، درنهايت غيرواقع بيني است.
بعضي از اشخاص تصور مي كنند كه ابراز خشم مؤثرترين راه تأثير گذاردن روي همسر آنهاست. اما متوجه نيستند كه ابراز خشم مي تواند نتايج منفي قابل ملاحظه اي برجاي گذارد. و درنهايت ممكن است بطور موقت يك رفتار ناپسند را فرونشاند تا پس از رفع تهديد مجازات، از نو بروز كند.
در جريان زندگي زناشويي، گاه به نظر مي رسد كه احساس حق شناسي، عشق و محبت تأثير خود را ازدست مي دهند. ممكن است زن و شوهر رفتار محبت آميز ديگري را با اين طرز تلقي كه طبيعي است و بايد باشد، بديهي شمارند و درصدد واكنش متقابل برنيايند. در اين شرايط و در غياب ابراز خشنودي (كه بايد تقويت كننده رفتار مطلوب همسر باشد) احتمال اينكه زن و شوهر به شيوه هاي تنبيهي روي آورند افزايش مي يابد.
ممكن است زن و شوهر بعد از مشاجره با يكديگر احساس آرامش كنند و بتوانند رفتارهاي خوشايندتري داشته باشند اما گاه غرامت سنگيني پرداخت مي شود. ممكن است زن و شوهر خاطره حرف هاي تند و تيز يكديگر را سال ها در ذهن خود زنده نگهدارند. وقتي مشاجره هاي تند اسباب دلگيري زن و شوهر از يكديگر مي شود احساس عشق و محبت در آنها فرو مي نشيند. اين پديده ناشي از اين حقيقت است كه طرز تلقي هاي منفي به احساسات منفي نظير رنجش و غم و اندوه مي انجامد، بطوركلي، بهترين كاري كه زن و شوهر مي توانند بكنند اين است كه ابراز خشم خود را به حداقل برسانند.
منبع گرفتاري، شما ياهمسرتان؟
زن و شوهر در جريان اختلاف تقريباً هميشه يكديگر را مقصر قلمداد مي كنند، اما اگر بخواهيم بي طرف قضاوت كرده باشيم، بايد بگوييم هردو در ايجاد مسئله نقش دارند. اما رجوع تنها به برخورد ظاهري زن و شوهر با يكديگر كافي نيست. گاه عناد موجود ناشي از سوءتفاهمات، قضاوت هاي اشتباه ناشي از چشم اندازهاي متفاوت زن و شوهر از يكديگر است. مشاجره زن و شوهر را اغلب به اختلاف در سبك و عادت آنها نسبت مي دهند: «مثلاً يكي از طرفين آدم وقت شناسي نيست.» مسئله اينجاست كه زن و شوهر در اصل نمي دانند كه اختلافشان از كجا نشأت مي گيرد و بر سر چه مي جنگند. با آنكه به نظر مي رسد وقت شناس بودن هسته مركزي دعوا باشد، واقعيت جز اين است. مسئله عدم احساس مسئوليت و بي احساسي به خواسته هاي همسر و عدم رعايت آنهاست اين خود رفتار نيست كه خشم برانگيز است، بلكه تفسيري كه روي اين رفتار گذاشته مي شود، يا سوءبرداشت هاست كه توليد دردسر مي كند. از آنجايي كه به نظر مي رسد كه رفتارهاي مطلوب را فرض مسلم مي دانيم، احتمال اينكه رفتارهاي نامطلوب را احساس كنيم و براي آن معناي سمبليك منفي درنظر بگيريم بيشتر مي شود. به همين دليل است كه از كنار صدها رفتار خوب و متناسب همسر خود بي تفاوت مي گذريم، اما از جزئي ترين كج رفتاري و خلاف او خشمگين مي شويم.
در اين شرايط به احتمال زياد زن و شوهر به جنگ طرز تلقي هاي خيالي يكديگر مي روند، اما با آنكه همين طرز تلقي هاي خيالي زمينه ساز اختلاف شده اند، دود دعوا به چشم خودشان مي رود. حل مسئله دروني.
به عنوان نخستين قدم براي تخفيف شدت خشم در زندگي زناشويي، بايد سهم ذهنيت خود را در ايجاد مسئله مشخص سازيد وچون احتمال اينكه رفتار همسرتان را به اشتباه تفسير كرده باشيد زياد است، برداشتن اين قدم ضروري مي نمايد. وقتي ا حساس مي كنيد كه به خشم آمده ايد از خود بپرسيد: آيا خشم من بجاست؟ آيا متناسب و به اندازه است؟ آيا ناشي از خود من است؟ يا در اثر مشكلي كه در روابط ما وجود دارد صورت خارجي گرفته است؟آيا ممكن است برداشت من اشتباه باشد؟ آيا برداشت من با آنچه اتفاق افتاده ارتباط منطقي دارد؟ اگر رفتار همسر خود را درست تفسير كرده ايد، و به راستي رفتار بدي داشته است، از خود بپرسيد آيا ممكن است كه اين طرزتلقي ناشي از خطاهاي شناختي گسسته بيني، تجريدهاي بي پايه و اساس، و... باشد. همچنين از خود سؤال كنيد كه آيا از حمله به همسر خود لذت مي بريد؟ بايد ديد كه آيا در اصل به روابط زناشويي شما كمكي مي كند يا خير.
تفكر خود را تغيير دهيد
تا اينجا به تأثير طرز تفكر، سوءتفاهم و خطاي فكر كه بر شدت خشم شما مي افزايد توجه كرديم. باتوجه به نقش اين عوامل بايد افكار و معاني موجود درپس پرده عصبانيت را تحليل كنيم.
براي استفاده از روش هاي شناخت درماني به خلاصه زير توجه كنيد:
¤ به افكار اتوماتيك و واكنش هايتان توجه كنيد و مترصد خطاهاي شناختي خود باشيد.
¤ در طرز تلقي خود نسبت به همسرتان تجديدنظر كنيد.
¤ چشم اندازهاي همسرتان را ببينيد.
¤ حواس خود را به امور ديگري جلب كنيد. افكاراتوماتيك و واكنش هاي منطقي (قالب بندي)
هدف اين است كه زن و شوهر بتوانند تصوير متعادل تري از يكديگر بدست آورند اگر بخواهيد مي توانيد براي رفتارهاي خود دليلي حدس بزنيد و بعد درستي برداشت خود را با رجوع مستقيم به نقطه نظر همسرتان بيازمائيد.
افكار اتوماتيك: با دوستانش به گردش رفته است و اين ثابت مي كند كه براي من و بچه ها ارزشي قايل نيست.
مادر بي عرضه اي است، بچه ها هركاري كه بخواهند با او مي كنند. خيلي وسواس به خرج مي دهد. در سفر با همه صحبت مي كند. در پول خرج كردن وسواس عجيبي دارد، حساب دينارهاي خرج مرا نگه مي دارد. بيشتر خوش مي گذرد.
واكنش منطقي
با اين كار اعصابش راحت مي شود. هروقت با دوستانش به گردش مي رود روحيه اش بهتر مي شود.
مادر بسيار مهرباني است بچه ها هم عاشق او هستند. از آن گذشته بچه ها هم بد نيستند و مشكلي توليد نمي كنند. بدرفتاري و شيطنت كردن براي بچه ها طبيعي است، آنها هيچ اشكالي ندارند. كدبانوي بسيار منطقي است. بالاخره كسي هم بايد به مسائل مالي خانه توجه كند. او از عهده اين كار به خوبي برمي آيد.

 



حالا وقت خواب نيست

سزاوار
مطالعات نشان داده است كه يك سوم حوادث رانندگي به دليل اختلالات خواب و خستگي ناشي از آن رخ مي دهد.
مرگ و مير ناشي از حوادث در دو طيف زماني، بيشتر رخ مي دهد، يكي ساعات اوليه نيمه شب بين 23 تا يك بامداد و دوم ساعات قبل از غروب كه هر دو اين زمان ها،ساعتي است كه خواب بر فرد تسلط مي يابد. البته عوامل ايجادكننده خستگي و خواب آلودگي از كشوري به كشور ديگر متفاوت است. بنابر اين، مقايسه مستقيم كشورها با يكديگر كار درستي نيست، چرا كه سهم هر يك از اين عوامل در بروز تصادفات رانندگي با يكديگر متفاوت است.
در بسياري از كشورهاي ثروتمند، تقريباً 20 درصد تصادف هاي منجر به مرگ در رانندگان در اثر خواب آلودگي و خستگي ناشي از مصرف الكل است.
در كشورهاي با درآمد متوسط و كم، اين ميزان بين 69 درصد تا 33 درصد در نوسان بوده و در بسياري از مواقع، ناشي از سوء مصرف مواد مخدر و داروهاي روان گردان يا طولاني بودن مدت رانندگي در طول شبانه روز است.
آمار نشان مي دهد به طور كلي، 62 درصد رانندگان در حالت خواب آلودگي هم رانندگي مي كنند كه اين امر بسياري از مرگ و ميرها را در پي دارد كه 5/12 درصد آنها از اختلالات خواب رنج مي برند و براي پيشگيري يا درمان اختلالات خواب خود هيچ اقدامي نمي كنند.
البته در ارتباط با خواب آلودگي و رانندگي مبحث وفقه تنفسي هنگام خواب هم مطرح است. افراد درگير با اين مشكل معمولا چاق هستند، گردن كوتاه و ستبر و شكم چاق دارند، در خواب خروپف هاي شديدي مي كنند و تنفس آنها مي ايستد. اين افراد نه تنها در شب، بلكه در روز هم در معرض تصادفات جاده يي هستند و علت اين كه استعداد به چرت زدن و خواب آلودگي دارند، كسر خوابي است كه به خاطر وقفه تنفسي در آنها به وجود مي آيد. آنان هرگز از خواب سيراب نمي شوند و تمام روز را خواب آلودند. طبق مطالعه يي كه در رانندگان انجام شد، مشخص شد كه 10 درصد تمام سوانح اتومبيل در اثر خواب آلودگي بوده و افرادي كه دچار خرناس هنگام خواب بودند، احتمال خطر تصادفات رانندگي در آنها 30 درصد بيشتر از افرادي بود كه خروپف شبانه ندارند. همچنين مصرف بعضي از داروها، يا گيجي و خواب آلودگي مي دهند. معمولاً قرص هاي ضد حساسيت يا آنتي هيستامين كه براي برطرف كردن آبريزش بيني و يا حساسيت هاي پوستي مصرف مي شود و نيز مصرف مواد مخدر آمار تصادفات را بالا مي برد. داروهاي آرام بخش و خواب آور و مصرف غذاهايي نظير ماست و دوغ نيز زمينه را براي چرت زدن و خواب آلودگي مهيا مي كند.
بنابر اين بهتر است به نكات زير در حين رانندگي توجه كنيد؛
¤ قبل و در هنگام رانندگي از داروهاي خواب آور استفاده نكنيد (معمولاً با مطالعه برچسب داروها مي توانيد از خواب آور بودن آنها مطمئن شويد.)
¤ هنگام احساس خستگي و احتياج به خواب در اولين نقطه مطمئن توقف و بعد از استراحت و رفع خستگي، مجدداً به ادامه مسير بپردازيد. بهتر است براي هر دو ساعت رانندگي پشت فرمان، يك ربع استراحت كنيد.
¤ اگر در حين خواب شبانه، خروپف مي كنيد و اضافه وزن داريد، ابتدا درصدد كاهش وزن اقدام كرده و سپس راهكارهاي درماني ديگر را براي برطرف كردن خروپف امتحان كنيد.
¤ افرادي كه در طول شبانه روز 3 ساعت يا كمتر خوابيده باشند (اختلال شديد در خواب)، بالاترين ميزان خطر تصادف ها را نشان مي دهند و بين رانندگاني كه 5 تا 7 ساعت در شبانه روز مي خوابند در مقايسه با افرادي كه 7 ساعت مي خوابند، اختلافي مشاهده نمي شود، بنابر اين به ميزان كافي در طول شبانه روز بخوابيد.
¤ اگر در ساعت هاي بعد از ناهار كه خواب آلودگي عارض مي شود، مجبور به رانندگي هستيد، سعي كنيد همراه با وعده ظهر ماست نخوريد و پس از ناهار از قرص هاي نعناع و آدامس و آب نبات هاي بدون قند كه حاوي نعناع است استفاده كنيد.
¤ داروهاي خواب آور، سيستم عصبي شما را مختل كرده و باعث عدم تمركز كافي هم خواهد شد، بنابر اين اگر مسافرتي در پيش داريد و شب قبل خواب تان نمي برد از داروها استفاده نكنيد، بلكه بهتر است در طول روز قبل از سفر به هيچ وجه نخوابيد و تا جايي كه امكان دارد از قهوه، چاي، نوشابه و شكلات استفاده نكنيد و به جاي آن از شيرگرم و يا سالاد كاهو در وعده قبل از خواب استفاده كنيد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14