(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 19 آذر 1388- شماره 19531
 

حديث دشت عشق
استقلال به فكر فرار از بحران
پيروزي خاطره خوشي از اهواز ندارد
اخبار كوتاه از فوتبال
پايان دور رفت ليگ برتر كشتي آزاد
قهرماني گاز مازندران و نفت تهران در نيم فصل
صعود ميلان و رئال، هت تريك اوون
بايرن مونيخ، يوونتوس را در تورين تحقير كرد
خواندني از ورزش ايران
در اعتراض به بركناري رئيس فدراسيون دوچرخه سواري
واعظي آشتياني از قائم مقامي سازمان استعفا كرد
آرزويي كه هنوز محقق نشده است احتمال احداث خانه بسكتبال
سپاهان در اولين ديدار ميهمان الشباب است استقلال و الاهلي 4 اسفند در عربستان
ليگ قهرمانان آسيا روياي قهرماني باشگاه هاي ايراني بعد از 20 سال
برگزاري بازيهاي همبستگي كشورهاي اسلامي در هاله اي از ابهام



حديث دشت عشق

به ياد شهيد «جواد بابايي»
شهيد كربلاي پنج

شهيد «جواد بابايي» در خانواده اي فقير ومذهبي درسال 1347 در شهر كوهبنان ديده به جهان گشود. سال 1354 تحصيلات خود را در دبستان شهيد محمدمنتظري كوهبنان آغاز نمود و در سال 1359 به تحصيلات خود در مدرسه راهنمايي اميركبير كوهبنان ادامه داد و با موفقيت تمام دوران راهنمايي را گذراند و سال 1362 براي ادامه تحصيلات خود به دبيرستان شهيد باهنر كوهبنان رفت و تا سال سوم تجربي در دبيرستان باهنر تحصيلات خود را ادامه داد.
چون احساس كرد كه جنگ در رأس امور است در تاريخ 22/10/1365 با كاروان سپاه محمد(ص) به جبهه هاي نبرد حق عليه باطل شتافت و در تاريخ 29/10/1365 در منطقه شلمچه و درعمليات كربلاي 5 به آرزوي ديرينه خود دست يافت و به سوي معبود شتافت.

 



استقلال به فكر فرار از بحران
پيروزي خاطره خوشي از اهواز ندارد

هفته نوزدهم مسابقات فوتبال ليگ برتر باشگاه هاي ايران درحالي از امروز (پنج شنبه) آغاز مي شود كه پيروزي به شكستن طلسم ناكامي اش در اهواز مي انديشد و استقلال به فرار از بحران.
هفته نوزدهم رقابتهاي ليگ برتر از عصر امروز با برگزاري دو ديدار آغاز و فردا (جمعه) با انجام 7 ديدار در شهرهاي مختلف كشور به پايان خواهد رسيد. در زير نگاهي گذرا به ديدارهاي مهم اين هفته خواهيم داشت.
راه آهن شهرري- ملوان بندرانزلي
زردپوشان شهرري پس از تحمل دو شكست پي درپي در مصاف با مقاومت سپاسي شيراز و فولاد خوزستان به منطقه ناامن جدول رده بندي ليگ رسيده اند و با تيم شانزدهم فقط 3 امتياز اختلاف دارند. اين تيم براي دور شدن از شرايط موجود آيا چاره اي به غير از برتري در ديدار خانگي مقابل ملوان بندرانزلي دارد؟ ملوان هم در شرايطي مقابل راه آهن صف آرايي مي كند كه هنوز مشخص نيست محمد احمدزاده روي نيمكت اين تيم خواهد نشست يا خير. غيبت احمدزاده بدون شك بر روند حركتي تيم ملوان همچون ديدار با شاهين بوشهر تأثير منفي خواهد گذاشت.
استقلال اهواز- پيروزي
با برتري قاطع مقابل مس كرمان تيم پيروزي سه پله در جدول صعود كرد و به رده چهارم رسيد. اختلاف اندك امتياز پيروزي با تيم هاي پايين دستي اش حاشيه امنيت مناسبي براي اين تيم نيست و با يك شكست و تساوي باز هم سرخپوشان به ميانه جدول سقوط مي كنند. با اين وجود اگر كرانچار مي خواهد تيمش در زمره تيم هاي بالاي جدول بماند بايد در ديدارهاي پيش رو به پيروزي برسد، حتي اگر حريف اين تيم استقلال اهواز باشد كه پيروزي سالها موفق به شكست اين تيم در خوزستان نشده است.
پيروزي عصر امروز ميهمان استقلال اهواز است. سرخپوشان كه سال هاست در اهواز استقلال را شكست نداده اند براي شكستن طلسم اين ناكامي به خوزستان پرواز مي كنند. حريف پيروزي البته تيمي غيرقابل پيش بيني است كه قابليت شكست استقلال در تهران را دارد و در عين حال مي تواند مغلوب ابومسلم قعرجدولي هم بشود. اين تيم كه در خانه كمتر تيمي ياراي مقاومت برابرش را دارد، امروز مي تواند روزي سخت را براي پيروزي 29 امتيازي رقم بزند.
تيم پيروزي امروز درحالي دومين بازي دور برگشت را برابر استقلال اهواز برگزار مي كند كه طي 6 سال اخير در اهواز پيروز نشده است. اين تيم در ديدارهاي مقابل استقلال اهواز در ليگ برتر هيچگاه موفق به پيروزي نشده است و آخرين پيروزي سرخپوشان در اهواز مربوط به فصل 81 ليگ برتر است كه در هفته پاياني ليگ برتر مقابل فولاد در اهواز پيروز شد. پيروزي در هفت دوره اخير ليگ برتر مقابل هيچ كدام از تيم هاي اهوازي در اين شهر پيروز نشده است و امروز نيز كار سختي براي شكستن اين طلسم پيش روي دارد.
مس كرمان- سپاهان اصفهان
جدال اين دو تيم را مي توان رويارويي بحران زده ترين تيم با آماده ترين تيم امروز فوتبال خواند. سپاهان بدون توقف جاده قهرماني را طي مي كند و حريفان را يك به يك از پيش رو بر مي دارد. از سوي ديگر مس كرمان راه سقوط به انتهاي جدول را پيش گرفته و هفته به هفته به تعداد شكست هايش افزوده مي شود. اين دو تيم در شرايطي كاملا متفاوت مقابل يكديگر صف آرايي مي كنند. وجه تشابه مس كرمان و سپاهان در ديدار روز جمعه البته يكسان است. هر دو تيم سه امتياز مسابقه حساس روز جمعه را مي خواهند، ميزبان براي فرار از بحران و ميهمان براي تثبيت جايگاه خود در صدر جدول.
ذوب آهن - تراكتورسازي تبريز
سبزپوشان اصفهاني با تحمل شكست برابر سايپا از صدر جدول فاصله گرفتند. آنها كه تحت تأثير غيبت منصور ابراهيم زاده ثبات نيم فصل اول را در ديدارهاي اخير نداشته اند، اين هفته ميزبان تراكتورسازي هستند و براي حفظ اختلاف امتياز خود با سپاهان صدرنشين بايد در اين مسابقه به پيروزي برسند. تراكتورسازي با وجود برتري مقابل صباي قم هفته اي نه چندان آرام را پشت سرگذاشته است. كمالوند كه پس از اين پيروزي به ناگاه از سمت خود استعفا كرد، بدون شك تأثير اين تصميم خود را در بازي مقابل تيم دوم جدول رده بندي ليگ خواهد ديد.
استقلال- مقاومت سپاسي شيراز
تحمل سه شكست پي درپي استقلال را غرق در بحران كرده است. باخت به سپاهان تبعات زيادي براي اين تيم داشته كه شايد كمترين آن سقوط آبي پوشان به رده هفتم جدول بوده است. محروميت 8 جلسه اي عنايتي، اكبرپور و كاظمي، افكار مشوش مرفاوي و نيمكت لرزان او و... همه و همه حكايت از اوضاع نه چندان آرام استقلال دارد. اين تيم براي رهايي از بحران فعلي بايد در ديدار روز جمعه مقابل مقاومت سپاسي برنده شود، در غير اين صورت مرفاوي باز هم صداي اعتراض را از روي سكوهاي آزادي خواهد شنيد. هواداران استقلال از شرايط موجود تيم شان ناراضي هستند و كمترين كار آنها اعتراض به عملكرد تيمي است كه با داعيه قهرماني وارد ليگ شده است.برنامه و اسامي داوران ديدارهاي هفته نوزدهم به شرح زير است:
پنجشنبه: 19/9/88
¤ راه آهن شهرري- ملوان بندرانزلي(ساعت14- ورزشگاه راه آهن اكباتان)
داور: غلامرضا جباري
¤ استقلال اهواز- پيروزي(ساعت 15- ورزشگاه تختي اهواز)
داور: عليرضا فغاني
جمعه: 20/9/88
¤ مس كرمان- سپاهان اصفهان (ساعت 14- ورزشگاه شهيد باهنر كرمان) داور: سعيد مظفري زاده
¤ پيكان قزوين- فولاد خوزستان(ساعت 14-ورزشگاه شهيد رجايي قزوين)
داور: سعيد بخشي زاده
¤ پاس همدان- ابومسلم خراسان(ساعت 14-ورزشگاه قدس همدان) داور: حميد دانش مهر
¤ صباي قم- استيل آذين تهران(ساعت14- ورزشگاه يادگار امام(ره) قم)
داور: هدايت ممبيني
¤ شاهين بوشهر- سايپا كرج(ساعت14- ورزشگاه بهشتي بوشهر)
داور: سيد مهدي سيدعلي
¤ ذوب آهن اصفهان- تراكتورسازي تبريز(ساعت 14- ورزشگاه ذوب آهن فولادشهر)
داور: محسن قهرماني
¤ استقلال تهران- مقاومت شهيد سپاسي شيراز(ساعت15- ورزشگاه آزادي تهران)
داور: محمود رفيعي

 



اخبار كوتاه از فوتبال

اعلام تاريخ جديد براي سهميه هاي ليگ قهرمانان آسيا
رئيس سازمان ليگ از حضور نمايندگان كنفدراسيون فوتبال آسيا از يازدهم دي تا خرداد سال آينده براي ارزيابي وضعيت باشگاه هاي ايران و سهميه هاي جديد آسيا خبر داد.عزيز محمدي در نشست اتحاديه باشگاه هاي فوتبال با اشاره به ارزيابي مجدد AFC در سهميه بندي كشورها براي حضور در ليگ قهرمانان آسيا هم گفت: از 11 دي تا خرداد سال آينده نمايندگان AFC به كشورمان سفر مي كنند تا شرايط و پيشرفت باشگاه ها را در حرفه اي شدن مورد ارزيابي قرار دهند. ما هم روز گذشته طي نامه اي كه به باشگاه ارسال كرديم، از آنها خواستيم شرايط را فراهم تر كنند.
محمدي با اشاره به انتقادهايي كه نسبت به اجراي منشور اخلاقي مطرح مي شود گفت: فكر مي كنم هم معتقد به اجراي منشور هستيم و كسي با اجراي اين منشور مشكلي ندارد. با اين حال ما هم ادعايي نداريم. چندين بار نظرخواهي كرده ايم و سال آينده قصد اصلاحاتي را در اين منشور داريم.وي افزود: متاسفانه منشور اخلاقي تحت الشعاع اين مسئله قرار گرفته كه در زندگي شخصي افراد وارد مي شويم در حالي كه خدا شاهد است اين طور نيست. من كوچك و خادم همه هستم و هيچ گاه دنبال ورود به زندگي افراد نبوده ايم.
يك ملي پوش نوجوانان ديگر مالاريا گرفت
پس از ابتلاي دو بازيكن داماش به بيماري مالاريا كه به همراه تيم فوتبال نوجوانان در جام جهاني نيجريه حضور داشتند، سومين ملي پوش اين تيم نيز به اين بيماري دچار شد.حسين گوهري در اين خصوص اظهار كرد: پس از بازگشت از جام جهاني نيجريه به دليل حال جسماني مناسب در تمرينات تيم داماش حضور يافتم ولي صبح امروز (ديروز) از مركز بهداشت رشت به من اطلاع دادند به بيماري مالاريا دچار شده ام و با توجه به مثبت بودن آزمايشات انجام گرفته در زمينه اين بيماري بايد از اين پس تحت نظر پزشكان قرار گيرم.وي با بيان اينكه به واقع نمي دانم در اين ماجرا چه كسي را مقصر بدانم گفت: گمان نمي كنم بيماري مالاريا در جريان اردو نيجريه حادث شده باشد چرا كه امكانات كشور نيجريه از لحاظ نظافت و سلامت به جهت ميزباني جام جهاني ايده آل بود ولي وضعيت اردوي تداركاتي پيش از جام جهاني در كشور سنگال مناسب نبود گمان مي كنم بيماري مالاريا در سنگال به من و ساير بازيكنان رسيده است.
بوناچيچ سرمربي تيم فوتبال مس كرمان شد
با اعلام مدير عامل باشگاه مس كرمان، لوكا بوناچيچ به عنوان سرمربي تيم فوتبال اين باشگاه انتخاب شد. عبدالرضا برهاني نژاد ضمن بيان مطلب فوق اظهار داشت: در نشست عصر امروز (ديروز)هيئت مديره باشگاه مس كرمان تصميم گرفته شد كه لوكا بوناچيچ به عنوان سرمربي هدايت تيم فوتبال مس كرمان را در ادامه مسابقات ليگ برتر، جام حذفي و مرحله نخست ليگ قهرمانان آسيا برعهده بگيرد. مدير عامل باشگاه مس كرمان همچنين خاطرنشان كرد: بوناچيچ در ديدار هفته نوزدهم رقابت هاي فوتبال ليگ برتر باشگاه هاي كشور برابر سپاهان اصفهان كه روز جمعه برگزار مي شود، هدايت تيم فوتبال مس كرمان را برعهده خواهد داشت.

 



پايان دور رفت ليگ برتر كشتي آزاد
قهرماني گاز مازندران و نفت تهران در نيم فصل

دور رفت ليگ برتر كشتي آزاد با قهرماني تيم هاي گاز مازندران و نفت تهران به پايان رسيد.
در دور ديدار پاياني از هفته سوم ليگ برتر كشتي آزاد، تيم هاي مدعي در سالن حيدرنيا تهران به مصاف حريفان خود رفتند كه در گروه اول گاز مازندران با حساب شش بر يك شهداي نيروي زميني ارتش را شكست داد. بهترين مهره مازندراني ها در اين مسابقه ايمان محمديان بود كه در يك رقابت يك طرفه هفت بر صفر مرتضي رحمت زاده را مغلوب كرد. محمديان در تايم اول در يك دقيقه مسابقه را شش برصفر كرد.
همچنين مهران رضازاده، تقي داداشي، مصطفي آخوندي، اصغر بذري و اباذر اسلامي پنج پيروزي ديگر به دست آوردند و تنها برد نيروي زميني توسط اميد گل محمدزاده رقم خورد. گاز با سه پيروزي متوالي توانست قهرمان نيم فصل گروه اول شود و تيم صنايع همدان دوم شد. اما از گروه دوم، نفت تهران با نفرات ذخيره خود هفت بر صفر منتخب ملاير را از پيش رو برداشت تا با سه برد پياپي تيم نخست گروه شود و رشد دانه گرگان در پايان نيم فصل دوم شد. فرزان بهرامي، مصطفي آقاجاني و مصطفي حسين خاني بهترين هاي نفت در اين مسابقه بودند. بهرامي موفق شد رقيب كهنه كار خود فريد دژم خو را مغلوب كند. آقاجاني 10 بر صفر مرتضي قرباني را برد و حسين خاني با فن «سروته يكي مخالف» توسكي را ضربه كرد. البته سعيد رياحي و عليرضا گودرزي با وجود شكست حريفان، نسبت به گذشته خود بهتر نشان ندادند.

 



صعود ميلان و رئال، هت تريك اوون
بايرن مونيخ، يوونتوس را در تورين تحقير كرد

راه يابي بايرن مونيخ به مرحله حذفي ليگ قهرمانان كه با شكست سنگين و حذف يوونتوس به دست آمد، صعود رئال و ميلان و هت تريك مايكل اوون براي منچستر يونايتد از جمله مهمترين اتفاقاتي بود كه در اولين شب از آخرين مرحله بازي هاي گروهي ليگ قهرمانان اروپا به دست آمد.
مرحله گروهي ليگ قهرمانان سه شنبه شب با انجام هشت بازي وارد هفته ششم شد كه پيروزي بايرن مونيخ برابر يوونتوس مهمترين نتيجه به دست آمده بازي هاي اين هفته بود.از گروه اول و در شرايطي كه يوونتوس و بايرن مونيخ رقابت تنگاتنگي را در جدول رده بندي داشتند، تيم بايرن مونيخ موفق شد در ورزشگاه المپيك تورين با نتيجه چهار بر يك حريف ايتاليايي اش را از پيش رو بردارد و به مرحله بعد اين رقابت ها صعود كند. تيم بوردو پيش از اين صعود خود را به عنوان تيم نخست از اين گروه قطعي كرده بود.
در گروه دوم منچستريونايتد با هت تريك مايكل اوون برابر ولفسبورگ آلمان به پيروزي رسيد و زسكا مسكو روسيه تيم دوم جدول در تركيه با نتيجه دو بر يك بشيكتاش را شكست داد. تيم مصطفي دنيزلي با اين شكست از دور رقابت ها حذف شد. پيروزي سه بر يك رئال مادريد اين تيم اسپانيايي را به يكي از تيم هاي حاضر در مرحله بعد تبديل كرد. رئال مادريد سه شنبه شب موفق شد با نتيجه سه بر يك تيم مارسي را شكست دهد. اين ديدار در ورزشگاه ولودروم مارسي برگزار شد. در ديگر ديدار اين گروه ميلان ايتاليا با نتيجه يك بر يك برابر زوريخ سوئيس متوقف شد.
در گروه چهارم تيم چلسي با تساوي دو بر دو مقابل نيكوزيا قبرس به عنوان تيم نخست و تيم پورتو با پيروزي سه بر صفر برابر آتلتيكومادريد به عنوان تيم دوم راهي مرحله بعد شدند. نتايج كامل بازي هاي سه شنبه شب به اين شرح است:
گروه A:
¤يوونتوس يك ............................... بايرن مونيخ 4
گل ها: بوت (پنالتي30) اوليچ(52) گومز(83) تيموشوك(91) براي بايرن- و ترزه گه(19) براي يوونتوس
¤ بوردو يك............... مكابي رژيم اشغالگر قدس صفر
گروه B:
¤ بشيكتاش تركيه يك...................... زسكا مسكو 2
¤ ولفسبورگ يك........................ منچستريونايتد3
گل ها: ژكو56 براي ولفسبورگ- اوون (44 ، 83 و 91) براي منچستر
گروه C:
¤ المپيك مارسي يك........................ رئال مادريد3
گل ها: گونسالس(11) براي مارسي- رونالدو(5 و 80) و آلبيول60 براي رئال
¤ اف.سي زوريخ يك.............................. ميلان يك
گل ها: گاژيچ 29 براي زوريخ- رونالدينيو (65- پنالتي) براي ميلان
گروه D:
¤ آتلتيكومادريد صفر................................ پورتو 3
¤ چلسي 2........................... آپوئل نيكوزيا قبرس 2
- گفتني است تيم يوونتوس (گروه اول)، ولفسبورگ (گروه دوم)، مارسي (گروه سوم) و آتلتيكومادريد (گروه چهارم) با گرفتن در رده سوم گروه هاي خود به ليگ اروپا راه يافتند.

 



خواندني از ورزش ايران

¤ محمود مشحون رئيس فدراسيون بسكتبال ايران با كسب اكثريت آراي مجمع عمومي كنفدراسيون بسكتبال غرب آسيا بار ديگر به عنوان رئيس اين كنفدراسيون انتخاب شد. مجمع عمومي كنفدراسيون بسكتبال غرب آسيا با حضور كليه اعضاء به رياست محمود مشحون در محل هتل المپيك برگزار شد كه در پايان جهت انتخاب هيات رئيسه جديد راي گيري بعمل آمد و محمود مشحون با كسب كليه آراي اعضا براي دومين دوره پياپي به رياست كنفدراسيون بسكتبال غرب آسيا برگزيده شد.همچنين ميزباني مسابقات باشگاههاي غرب آسيا به ايران واگذار شد.
¤ پسران تيم ملي بادباني ايران به منظور شركت در مسابقات قهرماني آسيا در قايق هاي اپتيميست امروز 19 آذرماه راهي مالزي مي شوند. تيم ملي بادباني ايران كه براي نخستين بار در اين ماده به مسابقات آسيايي اعزام مي شوند تمرينات خود را به طور مستمر در سواحل شمال و جنوب دنبال كرد تا آمادگي خود را براي حضوري موفق در اين رقابت ها به دست آورد. كيوان حسن زاده، حسن مهدي زاده، حسن وجداني و محمدعلي رسولي كه زير 14 سال سن دارند سيلورهاي كشورمان هستند كه به مربيگري خالد پرويز و با سرپرستي بابك فرزام خواه به اين رقابت ها اعزام مي شوند.

 



در اعتراض به بركناري رئيس فدراسيون دوچرخه سواري
واعظي آشتياني از قائم مقامي سازمان استعفا كرد

مديرعامل باشگاه استقلال كه با حضور علي سعيدلو به عنوان قائم مقام سازمان تربيت بدني نيز منصوب شد، به دليل اتفاقاتي كه طي روزهاي گذشته در ورزش و استقلال افتاد، استعفايش را تقديم رئيس سازمان تربيت بدني كرد.
اميررضا واعظي آشتياني كه عصر سه شنبه در جمع بازيكنان استقلال رسما اعلام كرده بود «بزودي خبر مهمي را خواهيد شنيد و از اين پس بيشتر در كنار شما خواهم بود» استعفايش از قائم مقامي سازمان تربيت بدني را به رئيس اين سازمان ارائه كرده است اما هنوز علي سعيدلو در مورد اين استعفا اعلام نظر نكرده است.
گفته مي شود برخي مخالفت هايي كه با نظرات آشتياني در تغييرات ورزش از جمله بركناري علي انصاري از رياست فدراسيون دوچرخه سواري از سوي مسئولان سازمان تربيت بدني صورت گرفته است، از جمله دلايل استعفاي آشتياني از قائم مقامي سازمان تربيت بدني است.
طي روزهاي گذشته تغييراتي در راس برخي فدراسيون هاي ورزشي صورت گرفته است كه در آخرين تغيير روز سه شنبه علي انصاري در حالي از سمت خود بركنار شد كه تنها چهار ماه از انتخاب وي به عنوان رئيس فدراسيون دوچرخه سواري گذشته بود. آشتياني از جمله حاميان انصاري در فدراسيون دوچرخه سواري بود كه به عنوان جانشين وي فعاليت مي كرد.

 



آرزويي كه هنوز محقق نشده است احتمال احداث خانه بسكتبال

فدراسيون بسكتبال ايران اين روزها با جلب نظر مسوولان سازمان تربيت بدني بدنبال منطقه اي براي احداث خانه بسكتبال در تهران است.
پس از گذشت نزديك به چهار سال از پيشنهاد »محمد علي آبادي« رييس پيشين سازمان تربيت بدني مبني بر احداث خانه بسكتبال در تهران به دليل درخشش هاي آسمانخراش هاي ايراني در رده هاي مختلف سني در آسيا ، هنوز اين امر به محقق نشده است.
محمود مشحون رييس فدراسيون بسكتبال ايران اگرچه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا بر توافق و قول مساعد علي سعيدلورييس فعلي سازمان تربيت بدني براي احداث اين خانه در تهران مهر تاييد زده است اما تا قطعي نشدن زمين مورد نظر، ميلي به فاش كردن منطقه پيشنهادي ندارد.
با اين وجود، اين روزها از گوشه و كنار سازمان تربيت بدني و فدراسيون بسكتبال شنيده مي شود كه مسوولان در نظر دارند زميني در خيابان سئول را براي تحقق اين خواسته اختصاص دهند.
حتي شنيده مي شود كه زميني در حوالي فدراسيون هندبال در خيابان سئول پيشنهاد شده است اما تا قطعي شدن اين موضوع، هيچ يك از مسوولان فدراسيون بسكتبال يا سازمان تربيت بدني به صورت قطعي نظر نمي دهند.
برگزاري مسابقات ليگ برتر در سالن نسبتا خالي بسكتبال آزادي تهران كه به عقيده مشحون، تماشاگران تهراني به دليل دوري راه علاقه اي به حضور در اين سالن ندارند، ضرورت وجود سالني پيشرفته و مطابق با استانداردهاي روز اين رشته در كشور با توجه به توسعه بسكتبال ايران در آسيا و جهان، كاملا ضروري به نظر مي رسد.
محمد علي آبادي نيز اگرچه در دوران چهار ساله رياستش بر دستگاه ورزش كشور موفق به تحقق وعده خود به بسكتباليست ها نشد اما به تازگي در نشستي به عنوان رييس كميته ملي المپيك ايران با مسوولان اين فدراسيون، بار ديگر به آنان وعده داد كه در هر صورتي به خواسته ديرينه آنان جامه عمل خواهد پوشاند.
گفتني است، تيم ملي بسكتبال ايران كه براي نخستين بار در سال 1948 ميلادي راهي المپيك لندن شده بود، در سال 1998 بعد از حدود 60 سال، دومين حضور خود در المپيك را تجربه كرد.
نايب قهرماني و قهرماني جوانان در آسيا، قهرماني در رده باشگاه هاي آسيا، قهرماني در رده نوجوانان غرب آسيا، كسب اسكار بسكتبال جهان و قرار گرفتن در آسمان آسيا در رده ملي در دو سال گذشته از جمله افتخارات فدراسيوني در سال هاي اخير است كه هم اكنون در ورزشگاه شهيد كشوري تهران با فدراسيون كاراته خانه يكي است و از نبود يك سالن اختصاصي رنج مي برد.

 



سپاهان در اولين ديدار ميهمان الشباب است استقلال و الاهلي 4 اسفند در عربستان

چهارشنبه 08/02/89
¤الجزيره امارات - استقلال ايران
¤الاهلي عربستان- الغرافه قطر
سه شنبه 21/02/89
مرحله يك شانزدهم پاياني
¤قهرمان گروه A - نايب قهرمان گروه C
¤قهرمان گروه C - نايب قهرمان گروه A
چهارشنبه 5/12/88
¤الشباب عربستان - سپاهان ايران
¤العين امارات- پاختاكور استقلال تهران در اولين ديدار خود در ليگ قهرمانان آسيا به مصاف الاهلي عربستان مي رود و تيم سپاهان اصفهان ميهمان الشباب عربستان است.
كنفدراسيون فوتبال آسيا در نامه اي زمان بندي بازي هاي مرحله گروهي ليگ قهرمانان آسيا را ابلاغ كرد. برنامه ديدارهاي اين دوتيم به شرح زير است:
سه شنبه 4/12/88
¤الاهلي عربستان- استقلال ايران
¤الجزيره امارات - الغرافه قطر
سه شنبه 18/12/88
¤استقلال ايران - الجزيره امارات
¤ الغرافه قطر - الاهلي عربستان
سه شنبه 03/01/89
¤استقلال ايران - الغرافه قطر
¤ الاهلي عربستان - الجزيره امارات
چهارشنبه 11/01/89
¤الغرافه قطر - استقلال ايران
¤الجزيره امارات- الاهلي عربستان
چهارشنبه 25/01/89
¤استقلال ايران- الاهلي عربستان
¤الغرافه قطر- الجزيره امارات
ازبكستان
چهارشنبه 12/12/88
¤سپاهان ايران - العين امارات
¤پاختاكور ازبكستان - الشباب عربستان
سه شنبه 03/01/89
¤پاختاكور ازبكستان - سپاهان ايران
¤الشباب عربستان - العين امارات
چهارشنبه 11/01/89
¤سپاهان ايران- پاختاكور ازبكستان
¤العين امارات- الشباب عربستان
چهارشنبه 24/01/89
¤سپاهان ايران- الشباب عربستان
¤پاختاكور ازبكستان- العين امارات
سه شنبه 07/02/89
¤العين امارات- سپاهان ايران
¤الشباب عربستان- پاختاكور ازبكستان
سه شنبه 21/02/89
مرحله يك شانزدهم پاياني
¤قهرمان گروه A - نايب قهرمان گروه C
¤قهرمان گروه C - نايب قهرمان گروه A

 



ليگ قهرمانان آسيا روياي قهرماني باشگاه هاي ايراني بعد از 20 سال

مراسم قرعه كشي فصل جديد ليگ قهرمانان فوتبال باشگاه هاي آسيا عصر روز دوشنبه دركوالالامپور مالزي برگزار شد و تيم هاي ايراني حريفان خود را شناختند.
اين دوره از رقابت ها در حالي از اوايل سال آينده ميلادي در
گروه هاي هشتگانه آغاز خواهد شد كه تيم هاي ايراني 20 سال است از تصاحب جام باشگاه هاي آسيا محروم هستند.
تيم استقلال تهران در يازدهمين دوره اين مسابقه ها در سال 1990 ميلادي با هدايت »منصور پور حيدري« بر بام آسيا ايستاد و تيم پيروزي در همان سال به مقام قهرماني جام در جام قاره كهن رسيد، اما پس از آن نمايندگان ايراني، هيچ گاه موفق به كسب جام قهرماني نشدند تا ناكامي هاي فوتبال ايران در عرصه باشگاهي به 20 سال برسد.
گروه بندي مرحله مقدماتي ليگ قهرمانان آسيا در سال 2010 ميلادي نيز نشان مي دهد كه چهار نماينده ايران راه سخت و دشواري را براي راهيابي به مرحله يك هشتم پاياني دارند، چرا كه باشگاه هاي غرب آسيا با سرمايه گذاري هاي كلان در سال هاي اخير رشد قابل ملاحظه اي را داشته اند، اما حركت فوتبال ايران بسيار كند بوده است.
اميدواريم اين بار نمايندگان كشورمان با بهره گيري از تجارب گذشته و با يك برنامه ريزي مدون بتوانند با كسب نتايج قابل قبول به ناكامي هاي فوتبال ايران در قاره آسيا پايان دهند.
گروه بندي مرحله مقدماتي ليگ قهرمانان آسيا در منطقه غرب به شرح زير است :
گروه اول : الاهلي(عربستان)، .الغرافه(قطر)، الجزيره(امارات) و استقلال(ايران)
گروه دوم : ذوب آهن(ايران)، الاتحاد(عربستان)، بنيادكار(ازبكستان) و برنده مرحله پلي اف غرب آسيا
گروه سوم : العين(امارات)، سپاهان(ايران)، الشباب(عربستان) و پاختاكور(ازبكستان)
گروه چهارم : السد(قطر)، الاهلي(امارات)، مس كرمان(ايران) و الهلال(عربستان)
رقابتهاي فوتبال جام باشگاه هاي آسيا سال 1967 ميلادي با فراز و نشيب هاي فراوان آغاز و تا سال 2002 ميلادي ادامه يافت كه سهم تيم هاي ايراني در اين پيكارها كسب تنها سه عنوان قهرماني (دو بار استقلال تهران و يك بار پاس تهران) بود.
مسابقه هاي جام در جام باشگاه هاي آسيا نيز از سال 1990 تا 2002 ميلادي برگزار شد كه پيروزي در نخستين دوره صاحب عنوان قهرماني شد.
همچنين سوپر جام باشگاه هاي آسيا از سال 1995 ميلادي به مدت هشت سال برگزار شد كه ايران نماينده اي در اين مسابقه ها نداشت.
رقابت هاي فوتبال قهرماني باشگاه هاي آسيا سال 2002 ميلادي تغيير يافت به طوريكه سه جام باشگاه ها، جام در جام و سوپر جام باشگاه هاي آسيا در هم ادغام و ليگ قهرمانان آسيا متولد شد.
تاكنون در هفت دوره اي كه از پيكارها برگزار شده است تنها تيم سپاهان در فصل 7-2006 ميلادي به مقام نايب قهرماني دست يافت تا پرافتخارترين تيم ايراني باشد، در ساير دوره ها نمايندگان كشورمان با نتايج ضعيف وداع زودهنگامي از اين مسابقه ها داشته اند تا ايران از رسيدن به جام باشگاه هاي آسيا بازماند.
اسامي تيم هاي قهرمان و
نايب قهرمان هفت دوره گذشته به شرح زير است :
سال 2003 ميلادي :
1- العين امارات ،
2- تروساسانا تايلند
سال 2004 ميلادي :
1- الاتحاد عربستان،
2 - سونگنام ايلهوا كره جنوبي
سال 2005 ميلادي :
1- الاتحاد عربستان،
2- العين امارات
سال 2006 ميلادي :
1- جونبوك موتورز كره جنوبي ، 2- الكرامه سوريه
سال 2007 ميلادي :
1- اوراواردز ژاپن،
2- سپاهان ايران
سال 2008 ميلادي :
1- گامبا اوزاكا ژاپن،
2- آدلايد يونايتد استراليا
سال 2009 ميلادي :
1- پوهانگ كره جنوبي ،
2- الاتحاد عربستان





 



برگزاري بازيهاي همبستگي كشورهاي اسلامي در هاله اي از ابهام

مسئولين ورزش كشور از برگزاري دومين دوره بازيهاي همبستگي اسلامي در موعد مقرر خبر مي دهند، اما رسانه ها و كارشناسان ورزش از سكوت خبري اين بازيها در تعجب هستند.
بر اساس اعلام ستاد برگزاري بازيهاي همبستگي اسلامي دومين دوره اين مسابقات قرار است از بيستم فروردين تا پنجم ارديبهشت ماه سال آينده به ميزباني كشورمان و در سه شهر مشهد مقدس، اصفهان و تهران برگزار شود.
در حالي كه از نظر زماني كمتر از 120 روز به آغاز مسابقات مانده است، سايت خبري ستاد برگزاري بازيهاي اسلامي از تاريخ 17 آبان ماه يعني 32 روز پيش در سكوت خبري بسر مي برد.
دكتر سجادي، معاون سازمان تربيت بدني از برگزاري مسابقات در زمان مقرر خبر مي دهد وتاكيد مي كند: هيچ دليلي براي برگزار نشدن بازيهاي همبستگي اسلامي در سال آينده وجود ندارد.
وي تصريج مي كند: اكثر امكانات مورد نياز براي برگزاري اين مسابقات آماده است و مابقي نيز در آينده نزديك به بهره برداري خواهد رسيد.
رئيس مركز توسعه ورزش قهرماني و حرفه اي كشور، خاطر نشان كرد: دومين دوره بازيهاي همبستگي كشورهاي اسلامي با ميزباني مطلوب كشورمان و بدون هيچ مشكلي در ايران برگزار خواهد شد.
از سوي ديگر فدراسيون واليبال جمهوري اسلامي برنامه سه ساله مسابقات پيش روي تيم هاي ملي و رده هاي سني خود را روز گذشته در مجمع ساليانه خود به اعضا حاضر ارائه كرد.
در برنامه هاي پيش بيني شده اين فدراسيون، مسابقات واليبال همبستگي اسلامي كه يكي از رشته هاي دومين دوره اين رقابتها است، ديده نشده است.
محمدرضا داورزني، رئيس فدراسيون واليبال در خصوص درج نشدن برنامه اين مسابقات در جدول برنامه هاي فدراسيون تاكيد مي كند كه هنوز برگزاري بازيهاي همبستگي اسلامي قطعي نشده است.
از سوي ديگر وي اصرار دارد كه برنامه اين رقابتها با برنامه هاي فشرده فدراسيون واليبال در سال آينده هماهنگ نيست و فدراسيون واليبال با برگزاري مسابقات همبستگي اسلامي در زمان اعلام شده موافق نيست.
داورزني در پايان ياد آور مي شود، اگر اصرار به حضور ايران در رقابتها باشد احتمالا با تيم ملي (ب) در اين مسابقات شركت خواهيم كرد.
«شاهرخ شهنازي»، دبيركل ستاد دومين دوره بازيهاي همبستگي كشورهاي اسلامي با اشاره به آماده بودن فضاهاي مورد نياز براي اين مسابقات در استانهاي اصفهان و خراسان رضوي، گفت: براي برگزاري اين رقابتها هيچ مشكلي نداريم و امكانات تهران نيز بزودي آماده بهره برداري
مي شود.
وي در خصوص سكوت خبري ستاد در چهار ماه مانده به آغاز مسابقات، گفت: اتفاق جديد و خاصي نيفتاده كه ستاد بخواهد كار اطلاع رساني در مورد آن انجام دهد.
شهنازي گفت: دعوت مجدد از كشورها براي شركت در دومين دوره بازيهاي همبستگي از مدتي قبل آغاز شده و ستاد كار پيگيري دريافت پاسخ دعوت نامه ها را نيز در دستور كار خود دارد.
بر اساس گزارش سايت اطلاع رساني اين مسابقات، تا كنون تنها كشور هاي موزامبيك، الجزاير و گامبيا به دعوتنامه هاي مجدد ايران براي حضور در دومين دوره اين مسابقات اعلام آمادگي كرده اند.
از سوي ديگر علي سعيد لو معاون رييس جمهور و رييس سازمان تربيت بدني نيز در نشست مشترك با اعضاي ستاد بازي هاي همبستگي كشورهاي اسلامي بر پيگيري و دقت نظر بر حسن انجام امور به نحوي كه پروژه هاي عمراني تا پايان آذر ماه خاتمه يابد، تاكيد دارد.
سعيدلو تصريح كرد: تمام سالن ها و تجهيزات بايد در اين زمان براي مسابقات آماده شود تا ستاد برگزاري بتواند به طور آزمايشي برنامه هايي را به عنوان پيش برنامه برگزار كند.
قرار بود اين رقابتها در مهر و آبان سال جاري برگزار شود و با توجه به درخواست ستاد بازيها مبني بر احتمال شيوع بيماري آنفلوانزاي نوع A، برگزاري آن به سال آينده موكول شد.
نبايد فراموش كرد كه اگر در تاريخ جديد يعني بيستم فروردين تا پنجم ارديبهشت سال آينده اين مسابقات در كشورمان برگزار نشود، از نظر تعاملات ورزشي با ساير كشورها لطمات زيادي به اعتبار ايران وارد خواهد شد كه جبران آن كار يك سال و دو سال نيست.
از سوي ديگر برخي كشور هاي عربي منطقه كه از ابتدا با سنگ اندازي سعي در ايجاد موانع در برگزاري اين مسابقات شدند، از برگزار نشدن بازيهاي همبستگي اسلامي در موعد مقرر خشنود خواهند شد و بر كوبيدن خود بر طبل ناتواني ايران در برگزاري اينگونه رقابتها ادامه خواهند داد.
استفاده از ميزباني مسابقات براي برقراري ارتباطات بيشتر با ديگر كشورها به ويژه كشورهاي مسلمان، نكته اي است كه سجادي معاون سازمان تربيت بدني در نشست ساليانه مجمع عمومي فدراسيون واليبال بر آن تاكيد كرد. وي تاكيد كرد: تلاش براي كسب ميزباني مسابقات يكي از
اولويت هاي سازمان تربيت بدني است تا با استفاده از آن به اهداف كشور كه تعاملات بيشتر با كشورهاي دنياست، دست يابيم.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14