(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 23 آذر 1388- شماره 19534
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
به خاطر خدا دقت كنيد
بيانيه 232 نماينده در محكوميت فتنه سياه
در جاي جاي ايران اسلامي موج اعتراض ها به هتك حرمت امام همچنان ادامه دارد
اختلاف و خود محوري ، مانع تفقه
وزير دفاع خبر داد ناو جديد ايراني به زودي به بهره برداري مي رسد
لوموند فرانسه: ايران حسن نيت خود را براي مبادله سوخت نشان داد
هنرمندان كشور، اهانت به امام راحل را محكوم كردند



به خاطر خدا دقت كنيد

دكتر هاشمي نيا
(در حاشيه سخنان رئيس نمايندگي ولي فقيه در دانشگاه ها)
به گزارش ايسنا، جناب آقاي محمديان، رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها در اجلاس رأساي دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور در دانشگاه تهران گفت: «براساس آمارها حدود 70 درصد دانشگاهيان به كسي رأي دادند كه امروز در رأس مديريت كشور قرار ندارد و ما بايد در چنين فضايي كه به گونه اي دلسردي ايجاد شده است، كاري كنيم، چرا كه آن ها به كسي رأي داده اند كه رأي نياورده است ولي ما اين افراد را خط كشي نمي كنيم. بلكه بايد رأساي دانشگاه ها با مديريت مناسب، اين فضا را كنترل كنند.»
بخش اول اين اظهارات تيتر اول روزنامه هاي اصلاح طلب؛ مانند آفتاب يزد، مردم سالاري و انديشه نو، در روز گذشته (22 آذر 88) شد.
اين ادعا و اظهارات از چند جهت قابل تأمل است و لازم است به اختصار مورد ارزيابي قرار گيرند:
1- وفق قوانين موضوعه جمهوري اسلامي انتخاب شوندگان در همه انتخابات با رأي مخفي مردم انتخاب مي شوند. بنابراين معلوم نيست رئيس محترم نهاد نمايندگي ولي فقيه در دانشگاه ها با چه ابزاري توانسته احراز كند كه 70 درصد دانشجويان به فردي رأي داده اند كه منتخب مردم نشده است و با توجه به اين كه بسياري از مردم هم به خاطر ملاحظات شخصي حتي پس از انتخابات هم مايل نيستند رأي خود را اعلام كنند، اين ادعا بسيار عجيب و غيرمتعارف است، آن هم با عبارت: «براساس آمارها...»، مخصوصاً اگر با برخي از منقولات ديگر مقايسه شود في المثل در جريان نشست رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، در تالار آيينه حرم رضوي با شماري از دانشجويان- كه خبرگزاري فارس 15 آذر 88 گزارش آن را ارسال نموده است- وقتي آقاي هاشمي رفسنجاني در اظهاراتي تأمل برانگيز مي گويد:
«حكومت پول دارد، نيرو و رسانه دارد و مي تواند با اين ابزار در خيابان ها آدم جمع كند... حكومت بسيج و سپاه دارد و اين طرفي ها هم استاد، دانشجو، نخبه، كارگر و مدير دارند.»
دبير سابق جامعه اسلامي دانشجويان دانشگاه هاي علوم پزشكي مشهد و عضو شوراي مركزي اين تشكل به ادعاي ايشان پاسخ مي دهد كه قبل از انتخابات در دانشگاه فردوسي مشهد، نظرسنجي اي به عمل آمد كه طبق آن 55 درصد دانشجويان به آقاي احمدي نژاد رأي داده بودند.
2- آقاي محمديان، داراي جايگاه حقوقي رياست نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه هاست و شايسته است مانند هر مسئول ديگري، با دقت و مدبرانه سخن بگويند و به پيامد اظهاراتش و بهره برداري جريان هاي سياسي از آنان واقف باشد، با توجه به اينكه اولاً، ادعاي ايشان غيرمتعارف و در تعارض با ديگر يافته هاست و ثانياً به فرض كه ادعاي وي قرين به صحت باشد، اين نظر حداقل داراي كاستي هاي زير است:
اول. با توجه به رأي افزون بر 24 ميليون و ششصد هزار نفري مردم به آقاي احمدي نژاد كه در همه انتخابات رياست جمهوري بي نظير است- اعلام اين كه 70 درصد دانشجويان به ايشان رأي نداده اند، معنا و مفهومي جز اين ندارد كه تشخيص اكثريت قاطع دانشجويان از مصالح مردم و منافع ملي، مغاير تشخيص قاطبه ملت ايران است و دانشجويان با مطالبات و نيازهاي مردم بيگانه اند! و اين جفا در حق دانشجويان است.
دوم. حتي اگر ادعاي ايشان درست باشد، طرح چنين مسأله اي در نظام هاي مردم سالاري عاري از وجاهت است زيرا ملاك، رأي اكثريت مردم يك كشور است؛ نه اكثريت يك قشر اجتماعي خاص و نبايد اين مسأله به عنوان معضلي اجتماعي مطرح شود.
سوم. آقاي موسوي در هيچ جا، جز يكي دو استان كه مسائل مذهبي و قومي مطرح بود- با وجود تبليغات زياد داخلي و خارجي- نتوانست اكثريت آراي مردم را به خود اختصاص دهد، حال چگونه ميان دانشجويان كه جزئي از همين مردم اند. حائز چنين اكثريتي شده باشد!
چهارم. سخنان آقاي محمديان به عنوان يك مسئول حكومتي، مورد بهره برداري مطبوعات جناحي قرار گرفت به طوري كه تقريباً همه مطبوعات وابسته به يك جناح، با آب و تاب به پوشش خبري اين ادعا پرداختند و ايشان بايد در اين زمينه پاسخگو باشد.
با اين وصف معلوم نيست چرا مطلبي كه نه واقعي است و نه به مصلحت جامعه دانشگاهي، توسط يك مقام مسئول ابراز مي شود بدان اميد كه مسئولان محترم با ارزيابي جغرافياي سخن خود، سخن برانند.

 



مجلس به اهانت عليه حضرت امام(ره) واكنش نشان داد
 بيانيه 232 نماينده در محكوميت فتنه سياه

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به يك فوريت طرح اصلاح قانون بودجه سال جاري راي مثبت دادند.
اين طرح در جلسه علني ديروز ابتدا با قيد دو فوريت مطرح شده بود اما پس از بحث و بررسي نمايندگان در نهايت يك فوريت آن با 146راي موافق 29راي مخالف و 9 راي ممتنع از مجموع 214 نماينده حاضر تصويب شد.
در صورت تصويب نهايي اين طرح 3 هزار و500 ميليارد تومان صرف هزينه هاي جاري و عمراني كشور خواهد شد.
اين طرح به منظور كنترل نقدينگي در ماههاي پاياني سال ارائه شده و قرار است از 35 هزار ميليارد ريال مورد بحث 21هزار ميليارد ريال براي تامين حقوق و پاداش و مزاياي كاركنان و بازنشستگان و 14هزار ميليارد ريال صرف طرح هاي عمراني شود.
همچنين بر اين اساس وزارت نفت از طريق شركت هاي دولتي تابعه موظف است قيمت هر مترمكعب فروش گاز مصرفي را به مبلغ بيست ريال افزايش داده و درآمد حاصله را عينا جهت گازرساني به روستاها هزينه نمايد.
مددجويان تحت پوشش كميته امداد و سازمان بهزيستي كشور نيز براي يك بار از پرداخت حق انشعاب گاز، آب و برق معاف مي شوند، شركت هاي ذيربط پس از برقراري انشعاب هزينه حق انشعاب را هر سه ماه يك بار به وزارت رفاه و تامين اجتماعي ارائه نمايند تا از رديف هزينه عملياتي كميته امداد حضرت امام(ره) و سازمان بهزيستي كشور برداشت و به شركت هاي ذيربط پرداخت گردد.
همچنين در جلسه علني ديروز نمايندگان به بررسي مواد ديگري از لايحه توسعه ابزارهاي مالي جديد به منظور تسهيل در اجراي سياست هاي كلي اصل 44 پرداختند.
بر اين اساس نمايندگان مجلس مقرر كردند در ازاي سرمايه گذاري در صندوق هاي بازنشستگي و سرمايه گذاري، گواهي سرمايه گذاري با نام صادر شود. مسئوليت سرمايه گذاري در اين صندوق ها به ميزان مبلغ سرمايه گذاري آنها محدود است.
همچنين با تصويب نمايندگان مجلس، هرگونه اختلاف ناشي از سرمايه گذاري در صندوق هاي بازنشستگي و سرمايه گذاري و فعاليت آنها و نيز اختلاف بين اركان صندوق در هيات داوري قانون بازار اوراق بهادار جمهوري اسلامي ايران رسيدگي مي شود.
اصلاح قانون
مالياتهاي مستقيم
نمايندگان مجلس همچنين با اصلاح ماده 143قانون مالياتهاي مستقيم تصويب كردند: معادل 10درصد از ماليات بر درآمد حاصل از فروش كالاهايي كه در بورس هاي كالايي پذيرفته و به فروش مي رسد، 10درصد از ماليات بر درآمد شركتهايي كه سهام آنها براي معامله در بورس هاي داخلي يا خارجي پذيرفته مي شود و 5 درصد از ماليات بر درآمد شركت هايي كه سهام آنها براي معامله در بازار خارج از بورس داخلي يا خارجي پذيرفته مي شوند، از سال پذيرش تا سالي كه فهرست شركت هاي پذيرفته شده در اين بورس ها يا بازارها حذف شده اند، با تاييد سازمان بورس و اوراق بهادار بخشوده شوند.
همچنين بر اين اساس شركت هايي كه سهام آنها براي معامله در بورس هاي داخلي يا خارجي يا بازارهاي خارج از بورس داخلي يا خارجي پذيرفته شود، در صورتي كه در پايان دوره مالي حداقل 20 درصد سهام شناور آزاد داشته باشند، معادل دو برابر معافيت هاي فوق از بخشودگي مالياتي برخوردار خواهند شد.
بيانيه 232 نماينده
در محكوميت هتاكي
حاميان موسوي به امام
232 نماينده مجلس در بيانيه اي ضمن محكوم كردن اهانت به ساحت امام خميني(ره) توسط حاميان موسوي، كروبي و خاتمي اعلام كردند: شايسته بود شخصيت هايي كه مدعي پيروي از امام خميني هستند پيش از همه در اين حرمت شكني به پا خيزند و به جاي توجيه و تكذيب اهانت هاي صورت گرفته به خود بيايند.
در اين بيانيه آمده است: از حوزه هاي علميه، جامعه مدرسين، جامعه روحانيت، روحانيون مبارز، ائمه جمعه و وعاظ و علما، دانشجويان و دانشگاهيان سراسر كشور، بازاريان، بسيجيان و مردم متدين و انقلابي ايران كه در روزهاي اخير بار ديگر حمايت بي دريغ خود را از حضرت امام خميني(ره) و ولايت فقيه نشان دادند تشكر مي كنيم و از آنها مي خواهيم كه از اين پس نيز در برابر اين فتنه سياه ساكت ننشينند و تا رفع فتنه، از استكبار جهاني، سران فتنه و آشوبگران اعلام بيزاري كند.
از صداوسيماي جمهوري اسلامي ايران كه با نقش روشنگرايانه خود ماهيت بيان فتنه را به مردم حزب الله نشان دادند تشكر مي كنيم و اين اقدام شجاعانه، سنجيده و حق صداوسيما را مورد حمايت قرار مي دهيم.
ضروري است تا دستگاه قضايي بدون مماشات با تمام كساني كه در خصوص به وجود آوردن چنين فتنه هاي شومي نقش داشته اند و در ماههاي اخير فتنه گري كرده و دشمنان امام خميني(ره) را به جسارت واداشتند برخورد قاطع نمايد.
شايسته بود شخصيت هايي كه خود را به امام نزديك تر مي پنداشتند و مدعي پيروي از آن بزرگوار هستند پيش از همه در اين حرمت شكني ها به پا خاسته و به جاي توجيه و تكذيب اهانت هايي كه نسبت به مباني و تصاوير امام راحل در تجمعات ضد انقلابي صورت گرفت به خود بازگشته و از خود بپرسند كه كوتاهي آنها چه نقشي در اين اقدام زشت بي حرمتي به ساحت مقدس امام خميني(ره) داشته است.
بار ديگر با صداي بلند اعلام مي كنيم كه تنها برون رفت در برابر توطئه هاي شوم جريان استكبار جهاني همانگونه كه امام راحل فرمودند پشتيباني تام و تمام از ولايت مطلقه ولي فقيه بوده است.
بنابراين خطاب به رهبر عزيز ملت مي گوييم كه رهبرا از تو به يك اشاره از ما به سر دويدن.
لاريجاني: چرا دوستان ديروز انقلاب هوشيار نمي شوند؟
علي لاريجاني با انتقاد از رفتار مدعيان خط امام گفت: چرا دوستان ديروز انقلاب هوشيار نمي شوند؟
نماينده قم در مجلس در جلسه علني ديروز اظهار داشت: امروز ملت ايران قبل از فرارسيدن محرم وگريستن بر مظلوميت امام حسين عليه السلام به خاطر مظلوميت امام قدس سره عزادار گرديد. اهانت ناجوانمردانه به نماد صلابت و بيداري مسلمانان در عصر حاضر، نماد استقلال ملت ايران، نماد عزتمندي مسلمانان در مقابل استكبار قلب همه امت را جريحه دار نمود.
وي افزود: گفته مي شود آن صحنه موهن كه در تلويزيون منعكس گرديد مربوط به دانشجويان نمي شود. كسي ترديد ندارد كه قشر فرهيخته دانشگاهي هر ايده اي كه داشته باشند به چنين رفتار سخيفي روي نمي آورند.
لاريجاني خطاب به سران فتنه گفت: وقتي فضاي سياسي جامعه را غبارآلود كرديد و در شعارها و پيام هاي خود معيارها و حدود قانون اساسي را محترم نشمرديد و به راحتي از راهنمايي هاي دلسوزانه رهبر فرزانه انقلاب عبور نموديد مجال براي عده اي فراهم مي كنيد كه ريشه ها و هويت ها را به مسخره بگيرند.
وي در ادامه با اشاره به استواري امام و رهبري در مقابل دشمني هاي ملت ايران افزود: ستيز مستكبران با قطب انقلاب اسلامي براي فرزندان انقلاب تازگي ندارد اما تعجب در اين است كه دوستان ديروز انقلاب چرا هوشيار نمي شوند؟

 



در جاي جاي ايران اسلامي موج اعتراض ها به هتك حرمت امام همچنان ادامه دارد

خروش انقلابي ملت غيور ايران اسلامي در اعتراض به هتك حرمت هواداران موسوي كروبي و خاتمي به ساحت قدسي حضرت امام(ره) همچنان در سراسر كشور در جريان است. موج اعتراضي مردم در واكنش به اقدام هتاكانه حاميان موسوي نسبت به تمثال حضرت امام كه چندي است در جاي جاي كشور برپا شده، همچنان ادامه داشته و روز به روز بر قوت آن افزون مي گردد.
در اين ميان اما خيزش انقلابي دانشجويان در برگزاري تجمعات و تحصن هاي مختلف از جلوه خاصي برخوردار است.
دانشجويان دانشگاه تهران در واكنش به اهانت حاميان موسوي و كروبي به ساحت امام (ره)، تحصني سه روزه را در مسجد اين دانشگاه آغاز كردند.
در اين تحصن جمعي از نمايندگان مجلس و چهره هاي سياسي نيز حضور يافته و به سخنراني خواهند پرداخت. تحصن كنندگان همچنين با اقامه نماز وحدت و سر دادن شعارهاي «مرگ بر مخالف خميني» و «مرگ بر اسلام آمريكايي»، خواهان برخورد جدي با اهانت كنندگان به ساحت امام راحل شدند.
خيل عظيم دانشجويان و مردم انقلابي كشور نيز عصر ديروز با حضور خود در مرقد مطهر حضرت امام(ره)، عمل وقيحانه جريان موسوم به سبز را محكوم كردند.
اين اجتماع بزرگ مردمي دانشجويي كه با حضور نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي برگزار شد پس از اقامه نماز مغرب و عشاء با سر دادن شعارهايي خواستار برخورد قاطعانه با عاملان اين رفتار هتاكانه شد.
اجتماع بزرگ جانبازان و خانواده شهدا در حسينيه جماران و در اعتراض به هتك حرمت خميني كبير هم جلوه اي ديگر از اين خروش مردمي است.
دانشگاه صنعتي اميركبير نيز روز گذشته شاهد تجمع عظيم دانشگاهيان در اعتراض به توهين ساحت مقدس بنيانگذار كبير انقلاب اسلامي بود.
به علاوه هزاران نفر از دانشجويان دانشگاه فردوسي مشهد هم با برگزاري تجمعي، اقدام طرفداران موسوي در اهانت به ساحت امام را محكوم كردند. اين در حالي است كه شعارهاي تجمع هزاران نفري دانشجويان كفن پوش ايلام در سراسر دانشگاه اين شهر طنين انداز بود.
همچنين دانشجويان دانشگاه هاي الزهرا، آزاداسلامي، ياسوج، تبريز، سمنان، يزد، سبزوار، گيلان و ديگر نقاط كشور نيز تجمع هاي پرشور جداگانه اي را در همين راستا ترتيب داده و ضمن محكوم نمودن اقدام اهانت آميز طرفداران موسوي كروبي و خاتمي، خواهان برخورد جدي با عاملان اين جريان شدند.
سكوت مجمع تشخيص!
در اين ميان اما آنچه مايه شگفتي افكارعمومي را فراهم نمود، سكوت مجمع تشخيص مصلحت نظام در برابر هتك حرمت به ساحت امام بود.
به گزارش فارس در اين روزها حتي مخالفان فكري مكتب بنيانگذار كبير انقلاب هم انتظار داشتند كه در پايان جلسه روز شنبه مجمع تشخيص، هتك حرمت امام محكوم شود، در حالي كه اين جلسه با سكوتي تامل برانگيز پايان يافت.
واكنش فعالان سياسي
مواضع قاطعانه و سراسر اعتراض آميز شخصيت ها و فعالان سياسي، مبني بر اقدامي قاطعانه در برخورد با عاملان اين قبيل هتاكي ها اما بخش ديگري از موج اعتراضي خيزش انقلابي مردم غيور ايران است.
در همين رابطه آيت الله مهدوي كني دبيركل جامعه روحانيت مبارز و نماينده مجلس خبرگان رهبري طي سخناني در جمع دانشجويان دانشگاه امام صادق خاطر نشان كرد: جريان هاي پس از انتخابات اخير، فتنه است و اين فتنه، فتنه براندازي مي باشد، اگر امام را قبول داريد، ايشان فرمودند اگر ديديد آمريكا از شما تعريف مي كند بدانيد عيبي در كارتان هست.
حجت الاسلام حسينيان رئيس مركز اسناد انقلاب و نماينده مجلس هم با تاكيد بر اينكه موسسه تنظيم و نشر آثار حضرت امام به جاي تبليغ انديشه هاي بنيانگذار انقلاب در خدمت جريان فتنه قرار گرفته است گفت: هتك حرمت به امام اتفاقي نبوده و فرآيندي نزديك به 10 سال در كشور را طي كرد. زماني كه در دوره موسوم به اصلاحات گفتند افكار امام به موزه تاريخ پيوسته جريان اصلاح طلب هيچ موضعي در برابر اين اقدام نگرفت.
سعدالله زارعي تحليلگر سياسي نيز در همين خصوص خاطرنشان كرد: حضور قشرهاي مختلف مردم در اعتراض هاي روزهاي اخير علاوه بر اعتراض به اهانت به تصوير امام، واكنش به اتفاقاتي بود كه طي ماه هاي گذشته از سوي گروهي فتنه گر عليه منافع ملي، مصالح كشور، ارزش ها و آرمان هاي امام و رهبري به وقوع پيوسته است.
وي افزود: به همين دليل است كه مردم شعارهاي خود را به سمت سران فتنه و توطئه گراني كه طي 20 سال گذشته هويت ديني و مردمي نظام جمهوري اسلامي را نشانه رفتند متوجه مي كنند.
وزير علوم، تحقيقات و فناوري هم در اين زمينه تاكيد كرد: از روساي دانشگاه ها و ديگر مسئولان دانشگاهي درخواست مي كنم در حاليكه حجت بر همگان تمام شده، به نداي امت ولايتمدار ايران، پاسخ مثبت داده و اهانت كنندگان به ساحت قدسي امام راحل را شناسايي و معرفي كنند.
وي افزود: البته دانشگاهيان در صورت لزوم تكليف اين معدود افراد را سريعا مشخص خواهند كرد و اجازه نمي دهند كه شان و منزلت دانشگاه بيش از اين در چشم امت اسلامي خدشه دار شود.
حجت الاسلام محمدتقي رهبر، رئيس فراكسيون روحانيون مجلس نيز با انتقاد از سكوت برخي عناصر سياسي در توهين به مقدسات، امام و رهبري گفت: قبح ادعاي تقلب در انتخابات كمتر از پاره كردن عكس امام راحل نيست و آنهايي كه روزگاري سينه چاك امام بودند امروز بايد اين قضيه را محكوم كنند.
حجت الاسلام محمدحسن رحيميان، نماينده ولي فقيه در بنيادشهيد و امور ايثارگران هم با بيان اينكه امروز روزي است كه معتقدان واقعي، از حضرت امام دفاع كنند گفت: در شرايط حاضر وظيفه همه كساني كه سر سفره انقلاب و اسلام ناب بهره گرفته اند، دفاع از حضرت امام است.
همصدايي نهادها
با خروش مردم
نهادها و سازمان هاي مختلف كشور نيز همصدا با مردم در اعتراض به اين اقدام هتاكانه حاميان موسوي، كروبي و خاتمي با صدور بيانيه هاي جداگانه اي اين عمل وقيحانه را محكوم كردند.
عناوين نهادهاي ياد شده به شرح زير است:
سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، سازمان بسيج دانش آموزي و فرهنگيان كشور، سپاه محمد رسول الله تهران بزرگ، سازمان عقيدتي - سياسي وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح، بازاريان و اصناف، شوراي فرهنگ عمومي كشور، جمعيت رهپويان انقلاب اسلامي، جبهه حاميان ولايت، جمعيت حاميان انقلاب اسلامي، جنبش دانشجويي دانشگاه تربيت معلم تهران، بسيج دانشجويي جامع علمي كاربردي و پيام نور، جامعه اسلامي دانشجويان دانشگاه تبريز، روابط عمومي دانشگاه امام صادق و بسيج دانشجويي دانشگاه علوم پزشكي ايران.

 



اختلاف و خود محوري ، مانع تفقه

در قرآن كريم هنگامي كه از عدم تفقّه اهل نفاق سخن مي گويد، مي فرمايد: اينها گفته اند: لا تنف قوا علي من ع ند رسول الله حتّي ينفضّوا و ل لّه خزائ ن السّموات و الأرض و لك نّ المناف قين لا يفقهون (1). فرمود: آنها تصميم گرفتند كه شما مسلمانها را در حصار اقتصادي قرار دهند تا تنگناي فقر، شما را وادار كند دست از رهبر برداريد. ولي اينها نمي فهمند كه خزانه آسمان و زمين به دست خداست، و كليد اين خزانه هم به دست خداست ! هم ل لّه خزائ ن السّموات و الأرض و لك نّ المناف قين لا يفقهون، هم و ع نده مفات ح الغ يب (2). كليد غيب به دست خداست، اراده خدا كليد غيب است. اين به چهره مؤمنان مفتاح است، به چهره كافران م غلاق است. اگر اين سمت كليد را بگردانيد، در، گشوده مي شود؛ چون مفتاح است. آن سمت را بگردانيد، در بسته مي شود؛ چون م غلاق است.
خداي سبحان فرمود: منافق، اهل تفقّه نيست. اينكه بداند آسمان و زمين خزينه اي دارد، اينكه بفهمد سراسر اين نظام كيهاني،بارقه اي از آن خزانه لبريز غيب است، اينكه بفهمد خزائن، كليدي دارند، اينكه بفهمد كليد خزائن فقط نزد خداست، اينكه بفهمد خزائن را به چهره مؤمنان باز مي كند، اينكه بفهمد درهاي آسمان غيب، به چهره مردان له باز است، و هرگز به چهره تبهكاران گشوده نمي شود كه لا تفتّح لهم ابواب السّماء(3). اين ( فقه عمومي ) به بركت وحي آمده است. اين را مردم عادي نمي فهمند، بشر شرق يا غرب نمي فهمد. اين نظام يك رو بنائي است كه به زير بنا متّكي است ! نمي فهمد خزينه اش پيش خداست.
فرار از جبهه در زمان جنگ، نمونه اي از عدم تفقّه عمومي
نمونه ديگر از تحوّل فقهي و فرهنگي سراسر ايران اسلامي اين است كه گروهي در صدر اسلام فكر مي كردند كه اگر به جبهه نروند، زنده مي مانند. خدا فرمود: فادرؤا عن انفس كم الموت ن كنتم صاد قين (4). شما كه از مرگ مي هراسيد، اگر در پشت جبهه بمانيد، جلوي مرگ را بگيريد؛ در حالي كه مقدورتان نيست ! آنگاه فرمود: رضوا ب ان يكونوا مع الخوال ف و طب ع علي قلوب ه م فهم لا يفقهون (5). عدّه اي خوشحالند كه همانند خردسالان و سالمندان و نابينايان و مصدومين و مجروحين در پشت جبهه نشسته اند.
فرمود: اينها فرهنگ دين را درك نكرده اند !! اينها كه خوشحالند به جبهه نرفته اند و همانند زنان سالمند در خانه نشسته اند، قلبشان بسته است. اين ره توشه وحي در دلشان بار نيافت؛ و طب ع علي قلوب ه م فهم لا يفقهون. اين يك ( فقه ) است كه به بركت وحي،نصيب ايران اسلامي شد ! معيار تفقّه و عدم تفقّه را در سطح جامعه اين آيه مشخص كرد؛ فرمود: آن كس كه جبهه نمي رود و فكر مي كند كه زنده ميماند؛ او اهل فقه و درك و انديشه نيست !
عدم ترس دشمنان از خداي سبحان
نمونه ديگري از عدم تفقه ودرك
نمونه سوّم؛ فرمود: لأنتم اشدّ رهبهً ف ي قلوب ه م ذل ك ب أنّهم لا يفقهون(6). فرمود: دشمنانتان از شما بيش از خدا مي ترسند. از شما وحشت دارند و از خدا خشيت ندارند ! هر كس از خدا خشيت نداشت و از غير خدا هراسناك بود، اهل فقاهت نيست. اگر مردمي فقط از خدا ترسيدند، از شرق و غرب نهراسيدند، از ناوهاي خليج نهراسيدند، از خط مقدّم جنگ و آتش نهراسيدند؛ فقط از خدا ترسيدند كه مبادا دينش را ياري نكنند، اهل فقاهت وتفقه اند.
اختلاف و خود محوري گروهها، مايه جدائي آنان از عدل و فقاهت
نمونه چهارم: گروهي كه با هم اختلاف دارند، گروهي كه خود محورند؛ اينها را قرآن اهل فقه و عدل نمي داند. مي گويد: عاقل كسي است كه به الله دعوت كند و به آن سو سفر كند؛ نه به خود دعوت كند و خود بماند. فرمود: و تحسبهم جميعاً و قلوبهم شتّي ذل ك ب أنّهم لا يعق لون (7). فرمود: چون عاقل نيستند، ( اختلاف ) دارند؛ اگر عاقل و فرزانه بودند متّحد ميبودند ! به بركت انقلاب اسلامي، سراسر ايران متّحد شد. اقشار گوناگون، گروههاي علمي، گروههاي فنّي؛ كارگر و كارگزار و كارمند و پيشه ور و دامدار و دانشگاهي و حوزوي، همه و همه؛ اين فقه عمومي را (وحي ) نصيب مردم كرد. وحي آمده است كه پراكنده ها را جمع كند و به اختلاف ها خاتمه دهد. اينها نمونه اي است از ره آورد وحي كه اگر اينگونه از امور غيبي نبود، بشر هرگز به اين معارف بار نمي يافت !
امكان نيل انسان به ( لقاء الله ) و جايگاه بي نظير شهيد
در فرهنگ قرآن كريم
البتّه قرآن معارف بسيار بلندي دارد كه برخي از انسانها بعد از ساليان متمادي كه الّذ ين جاهدوا ف ينا شدند، بهره ل نهد ينّهم سبلنا (8)را برده اند. انسان از بذل خون دل، به لقاي حق مي رسد. به انسان مي گويد: تو از فرشته برتري، تو كاري بكن كه فرشته،خدمتگزار تو باشد؛ همه خدمه توأند ! اگرآنها سفراي علمي اند، براي اينكه تو عالم شوي؛ و اگر سفراي رزقند، براي اينكه تو تأمين شوي. اگر ديگر مأموران الهي اند، براي اينكه تو پرواز كني. و انسان است كه مي تواند به « لقاء الله » بار يابد. فرمود: ب ا نفاق المهج ف ي سبيل الله يص ل العبد لي ب رّ حبيب ه و قرب ه (9) هيچ كسي در بهشت علاقه به خروج ندارد جز « شهيد ». شهيد است كه مايل است از بهشت به در آيد، دوباره در خونش بغلطد وآن دالان انتقال از دنيا به نشئه غيب را كه با كرامت آميخته است، بار ديگر بنگرد. فقط شهيد است كه مايل است از بهشت به جبهه بيايد. اين را وحي به ما آموخت، و در غير وحي اين سخن ها نيست ! لذا خدا فرمود: و يعلّ مكم ما لم تكونوا تعلمون.
تجلّي اعجاز غيبي حضرت داود (ع)
فرمود: اگر خواستيد زره در بر كنيد، به ميدان جنگ برويد؛ بگوئيد: يا مليّ ن الحديد ل داود، و جاع له ح صناً ا جعلنا ف ي حصن ك الحصين (10). يعني اي خدائي كه از رهگذر غيب،آهن متصلّب و سخت و سرد را چون موم، نرم كردي، و اين آهن نرم شده را وسيله دفاع قرار دادي؛ اين زره را وسيله دفاع ما قرار بده ! اين دعائي كه از امام صادق (ع) به ما رسيده، ما را به مطلبي آشنا مي كند كه نيل آن براي بشر عادي ميسور نيست !
خداي سبحان در جريان داود،مسأله زره بافي را با تعليم ياد كرد، ولي مسأله آهن سرد را چون موم كردن با لفظ ا لانه ياد كرد؛ ممكن است كسي درس بخواند، زره بافي را فرا بگيرد. ولي ممكن نيست كسي درس بخواند، بعد آهن سرد را مثل موم نرم كند !! اين علم در صحائف انبياست، نه در كتب ابناء بشر. لذا نفرمود: و علّمناه ا لانه الحديد. فرمود: و النّا له الحديد. ما آهن سرد را در دستش از راه غيب نرم كرديم. فرمود: وقتي سلاح در دست مي گيريد، بگوئيد: اي خدائي كه از راه غيب آهن سخت را چون موم نرم كردي، ما را حفظ كن ! اين دعاي يك رزمنده است كه امام ششم به او آموخت.
سخنراني آيت الله جوادي آملي (دامت بركاته) پيش از خطبه هاي نماز جمعه تهران دانشگاه تهران ؛ 13 / 9 / 1366
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) منافقون / 7 (2) انعام / 59 (3) اعراف / 40 (4) آل عمران / 168
(5) توبه / 87 (6) حشر / 13 (7) حشر / 14 (8) عنكبوت / 69
(9) مستدرك الوسائل / 11 / 14 ـ با تلخيص (10) مستدرك الوسائل / 11 / 133
خوان حكمت روزهاي دوشنبه وپنج شنبه منتشر مي شود

 



وزير دفاع خبر داد ناو جديد ايراني به زودي به بهره برداري مي رسد

وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران، گفت: وزارت دفاع در آستانه تست چند محصول جديد در حوزه موشكي و آماده سازي يك ناو جديد است.
به گزارش ايرنا، سردار سرتيپ «احمد وحيدي» در حاشيه بازديد از نمايشگاه پژوهش و فناوري در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: وزارت دفاع در آستانه تست چند محصول جديد در حوزه موشكي و آماده سازي يك ناو جديد است.
وحيدي، افزود: اين محصولات موشكي و ناو جديد، مراحل نهايي تست خود را مي گذرانند و در آينده نزديك جزئيات بيشتري از اين محصولات به اطلاع عموم خواهد رسيد.
وي، در بخش ديگري از سخنان خود خاطرنشان كرد: چرخه تحقيقات و فناوري به صورت به هم پيوسته در وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران شكل گرفته است و به بلوغ در اين مسير رسيده ايم.
وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح در پايان سخنان خود، تصريح كرد: اين چرخه در بستر توان تحقيقات علمي دانشگاهها و مراكز دانش محور و شركت هاي دانش بنيان شكل گرفته است.
نمايشگاه دستاوردهاي پژوهشي و فناوري محققان و دانشگاهها و مراكز تحقيقاتي و پژوهشي كشور صبح ديروز با حضور وزير علوم، تحقيقات و فناوري و وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح به صورت رسمي افتتاح شد.
اين نمايشگاه تا 26 آذر براي بازديد عموم باز است.

 



لوموند فرانسه: ايران حسن نيت خود را براي مبادله سوخت نشان داد

يك روزنامه فرانسوي با اشاره به پيشنهاد اخير وزير امورخارجه كشورمان مبني بر مبادله سوخت در كيش اعلام كرد كه جمهوري اسلامي ايران حسن نيت خود را نشان داد.
به گزارش ايرنا، روزنامه لوموند در اين باره نوشت: «منوچهر متكي» وزير امورخارجه ايران، پيشنهاد تبادل «سريع» 400 كيلوگرم از اورانيوم ايران با درجه خلوص5/3 درصد را با اورانيوم20 درصد براي رآكتور تحقيقاتي خود، مطرح كرد.
لوموند با نقل سخنان متكي مبني «پيشنهاد تبادل اورانيوم با سوخت هسته اي در طول چند سال»، افزود: اين پيشنهاد به پيشنهاد آژانس بين المللي انرژي اتمي نزديك است اما كشورهاي غربي براي خارج كردن يك هزار و 200 كيلوگرم اورانيوم 5/3 درصدي از ايران، كه معادل 70 درصد از كل ذخيره اورانيوم اين كشور است، تلاش مي كنند.
بر پايه اين گزارش، متكي اعمال تحريم عليه ايران را غير قانوني و خلاف كنوانسيون هاي سازمان ملل متحد خواند و بر بي تأثير بودن اين تحريم ها تأكيد كرد.
به نوشته لوموند، متكي با طرح سؤال «به كدام گناه مي خواهند ايران را تحريم كنند درحالي كه چيزي جز حقوق قانوني خود را مطالبه نمي كنيم؟» اعلام كرد كه ايران براي از سرگيري گفت وگو با گروه1+5 شامل اعضاي شوراي امنيت سازمان ملل متحد و آلمان، آماده بوده است.
اين روزنامه فرانسوي افزود: تهران بارها اطمينان داده است كه قصد تجهيز به انرژي صلح آميز هسته اي را دارد اما غرب اين كشور را به تلاش براي دستيابي به سلاح هسته اي متهم مي كند.
واكنش منفي آمريكا
آمريكا در واكنش به پيشنهاد وزير امورخارجه ايران مبني بر آمادگي تهران براي معاوضه سوخت در كيش مدعي شد كه اين امر مخالف پيشنهاد آژانس است.
الجزيره به نقل از يك مقام آگاه در وزارت امور خارجه آمريكا گزارش داد، گفته هاي متكي با پيشنهاد ارائه شده از سوي آژانس در تناقض بوده و از همين رو نمي توان با آن موافقت كرد.

 



هنرمندان كشور، اهانت به امام راحل را محكوم كردند

گروه ادب و هنر-
همزمان با اعتراضات گسترده آحاد مردم كشورمان، هنرمندان نيز هتك حرمت امام خميني(ره) توسط فتنه گران را محكوم كردند.
حميد بهمني كارگردان سينما و تلويزيون ، در گفت وگو با خبرنگار كيهان گفت: هنرمندان كشور ما آزادي و سربلندي خود را مديون امام راحل هستند و نمي توانند در مقابل چنين حركت هايي سكوت كنند.
وي با اشاره به بيانات روز گذشته مقام معظم رهبري تصريح كرد: اميدواريم كه در راستاي مقابله با جنگ نرم دشمنان انقلاب، مسئولان فرهنگي شرايطي را فراهم كنند كه هنرمندان بتوانند دست هاي پنهان مخالفان نظام را با آثارشان افشا كنند.
كارگردان فيلم «آن مرد آمد» همچنين با انتقاد از برخي هنرمندان كه در اين وانفسا سكوت پيشه كرده اند اظهار داشت: اين كه برخي از هنرمندان كه با حمايت هاي نظام و ولايت فقيه فعاليت كرده و جايگاهي را كسب كرده اند امروز خاموش هستند بسيار عجيب و تاسف بار است.
جهانگير الماسي،فيلم ساز و بازيگر سينما و تلويزيون نيز گفت: عميقاً متاسفم كه با بي توجهي ها، با خودخواهي ها با كوته فكري ها و كوته نظري ها، شرايطي فراهم آمده كه برخي از معاندين اين روش ها را به كار بگيرند و برايشان اسباب سودجويي هاي درازمدت بشود.
وي به هنرنيوز تصريح كرد: اين حادثه باعث شد نام امام بار ديگر اسباب اتحاد مردم شود و اين اتفاقي كه افتاد باعث اتفاق ديگري به نام بيعت مردم با آرمان هاي اصيل امام شد.
فرج الله سلحشور كارگردان مجموعه تلويزيوني يوسف پيامبر گفت: اين وقاحت زاييده كوتاهي و سازشكاري و ليبرال مسلكي برخي از مسئولين است.
وي اهانت به ساحت امام راحل(ره) را محكوم كرد و به فارس گفت: هدف از برپايي اين آشوب ها براندازي نظام بود كه در اين اقدام منحوس اخير آشوبگران ماهيت خود را به وضوح به مردم نشان دادند.اين جريان، با امام خميني(ره) اهداف و انديشه هاي ايشان همچنين انقلاب و ولايت مشكل دارند.
وي ادامه داد: امام (ره) الگوي همه انسان هاي آزاده و مؤمنان دنياست. او سمبل استكبارستيزي، سمبل مقاومت، سمبل ايمان است اما متاسفانه عده اي وابسته و خودفروخته جرات پيدا كردند و به ايشان اهانت كردند.
سلحشور گفت: من پيش از آن كه توهين كنندگان را مقصر بدانم، سردمداران آن ها و مسئولاني كه دست اين سران را بازگذاشتند و اقدام درست و قاطعي در مقابله با اين افراد ترتيب ندادند، مقصر و مسبب اصلي مي دانم.
محمدرضا شرف الدين مديرعامل انجمن سينمايي انقلاب و دفاع مقدس هم گفت: حضرت امام(ره) و انديشه هاي ايشان با اعتقادات و زندگي ما عجين و آميخته شده و اين واقعه براي هر انسان آزاده اي دردناك و مصيبت بار است. اي كاش مرده بوديم و شاهد چنين اتفاقي نبوديم. اين هنرمند جلوه هاي ويژه سينما با ابراز تاثر فراوان، اهانت به ساحت امام راحل(ره) را محكوم كرد و گفت: كاملاً روشن است كه به هيچ عنوان و در هيچ شرايطي چنين جسارتي قابل تحمل نيست. وي افزود: براي من، بروز اين واقعه از سخت ترين و مصيبت بارترين روزهاي زندگي ام، سخت تر و ناگوارتر بود.
وي تصريح كرد: جامعه هنري و فرهنگي كشور و نسلي كه با امام زندگي كرد، هيچ گاه اين هتك حرمت را تحمل نمي كند.
هيئت اسلامي هنرمندان نيز با صدور بيانيه اي، اهانت به ساحت امام راحل(ره) در حوادث اخير و وقايع پس از انتخابات را محكوم كرد.
در اين بيانيه آمده است: بي گمان استكبار جهاني نمي تواند هيچ حقيقت نابي را تاب آورد و آن زمان كه نااهلان را به همراهي وادارد، صداهايي برخواهد خاست كه فرهنگ را در بي فرهنگي و راه را در گمراهي معنا مي كند. درست همين زمان است كه پرده از چهره هاي واقعي كنار رود و چهره هاي كريه برخاسته از ذات شيطاني هويدا شود. اين نتيجه بديهي حركت در مسير ظلمت در عين درخشاني نور خواهد بود.
هيئت اسلامي هنرمندان ضمن محكوم كردن اهانت به ساحت مقدس امام راحل(ره) كه همانا اهانت به اسلام ناب محمدي(ص) است، از كليه فعالان عرصه هاي فرهنگي و هنري دعوت مي نمايد با پرداخت به شخصيت والاي بنيانگذار جمهوري اسلامي در آثار خويش، غبار نشسته بر اين حقيقت هميشه زنده تاريخ را بزدايند، تا شايد بخشي از دين فرهنگ و هنر اين مرز و بوم به جريان اصيل انقلاب اسلامي ادا گردد.
در پايان هيئت اسلامي هنرمندان از مقام هاي مسئول دستگاه قضايي مي خواهد كه در تقابل با جريان نفاق از هيچ اقدام عملي فروگذار ننمايند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14