(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 23 آذر 1388- شماره 19534
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
تاكيد رهبر انقلاب در جمع روحانيون و اساتيد حوزه هاي علميه
فتنه گران بي ريشه اند از ملت تو دهني خواهند خورد
رئيس قوه قضائيه :هتاكان به حضرت امام(ره) محاكمه و مجازات مي شوند
رئيس سازمان بازرگاني آذربايجان شرقي خبر داد تاسيس شوراهاي استاني طرح هدفمند كردن يارانه ها
مدير سازمان جوانان آذربايجان شرقي: ازدواج 15 ميليون نفر در كشور به تأخير افتاده است
اخبار ادبي و هنري
جانشين رئيس سازمان بسيج مستضعفين: برخي به بهانه انتخابات دنبال براندازي نرم بودند
حجت الاسلام والمسلمين قرائتي: شعار نه غزه نه لبنان مخالف قرآن است
نماينده ولي فقيه در بنياد شهيد و امور ايثارگران كشور:
نيمي از نمايندگان بحرين مقلد رهبر معظم انقلاب هستند
مدير كل مطبوعات داخلي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي:
رسانه ها واقعيت هاي جنگ 22 روزه را پررنگ تر بيان كنند



تاكيد رهبر انقلاب در جمع روحانيون و اساتيد حوزه هاي علميه
فتنه گران بي ريشه اند از ملت تو دهني خواهند خورد

حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي ديروز در آستانه ماه محرم در ديدار هزاران نفر از طلاب، روحانيون، فضلاء ، اساتيد حوزه هاي علميه و جمعي از ائمه جماعات مساجد تهران، در سخنان بسيار مهمي، تبليغ صحيح را ايجاد روشنگري و شاخص سازي در جامعه بخصوص در دوران فتنه دانستند و با اشاره به قضاياي بعد از انتخابات بويژه اقدام اخير دشمنان ملت ايران در اهانت به امام راحل (ره)، از حضور آگاهانه مردم در صحنه، قدرداني و همه آحاد مردم بويژه دانشجويان را به آرامش دعوت و خاطرنشان كردند: اين بناي استوار كه هندسه آن الهي است و بناي آنهم با دست يك مرد الهي پايه ريزي شده و بقاي آن نيز به پشتوانه يك ملت الهي است، استوار خواهد ماند، و مخالفان آن به اهداف خود نخواهند رسيد.
حضرت آيت الله خامنه اي در تبيين نقش تبليغ و روشنگري صحيح در دوران فتنه به قضاياي بعد از انتخابات اشاره كردند و افزودند: بعد از انتخابات، متأسفانه عده اي قانون شكني، و ايجاد اغتشاش كردند و زمينه اي را به وجود آوردند كه دشمن مأيوس و نااميد، جان بگيرد و آنقدر جسارت پيدا بكند، كه در مقابل چشم انبوه دانشجويان علاقه مند به امام، انقلاب و نظام اسلامي به امام (ره) اهانت كند.
ايشان خاطرنشان كردند: اين اهانت بزرگ، نتيجه آن قانون شكني ها و دل خوش كردن به تشويق هاي رسانه هاي بيگانه بود و حالا كه اين خطاها و كارهاي اشتباه انجام شده، براي پنهان كردن آن، به فلسفه بافي و استدلال تراشي روي آورده اند.
رهبر انقلاب اسلامي اينگونه فلسفه بافي ها بعد از خطاهاي مكرر را عامل اصلي فتنه و غبارآلود شدن فضا دانستند و تأكيد كردند: عده اي با شعار طرفداري از قانون، عمل خلاف قانون انجام مي دهند، اين عده شعار طرفداري از امام مي دهند، اما كاري مي كنند كه نسبت به امام (ره) چنين گناه بزرگي انجام شود و دشمنان با خوشحالي براساس اين اقدامات، تحليل كنند و بعد هم برضد مصالح ملي و ملت ايران، تصميم بگيرند. مشكل اصلي همين حرف ها و عمل هاي فريبكارانه و غبارآلودگي فضا است.
حضرت آيت الله خامنه اي افزودند: آن كسي كه براي اسلام، انقلاب، و امام كار مي كند، به محض اينكه ببيند، حرف و حركت او موجب ايجاد جهت گيري بر ضد اصول شده، بلافاصله متنبه مي شود و مسير خود را اصلاح مي كند. اما چرا اين آقايان متنبه نمي شوند .
ايشان خاطرنشان كردند : وقتي از اصلي ترين شعار جمهوري اسلامي، يعني استقلال، آزادي، جمهوري اسلامي، اسلام آن حذف مي شود، آقايان بايد به خود بيايند و بفهمند كه راه غلطي را مي روند، وقتي در روز قدس كه اساس آن براي دفاع از فلسطين و مقابله با رژيم صهيونيستي است، به نفع رژيم غاصب و برضد فلسطين شعار داده مي شود، بايد متنبه شوند و تبري خود را از اين جريان اعلام كنند .
رهبر انقلاب اسلامي افزودند: چرا هنگامي كه سران ظلم و استكبار كه مظهر آن امريكا، فرانسه و انگليس است از آنها حمايت مي كنند، متنبه نمي شوند. چرا هنگامي كه افراد فاسد فراري و سلطنت طلب و توده اي از آنها حمايت مي كنند، به خود نمي آيند و متوجه نمي شوند كه مسير آنها غلط و اشتباه است؟
حضرت آيت الله خامنه اي تأكيد كردند: چشم خود را باز كنيد و از اين جريان تبري بجوييد . آيا مي شود به بهانه عقلانيت، اين حقايق روشن را ناديده گرفت. ناديده گرفتن اين حقايق، درست نقطه مقابل عقل است.
ايشان خاطرنشان كردند: عقل حكم مي كند، در قضيه اهانت به امام (ره) به جاي آنكه منكر اصل قضيه شويد، اهانت را محكوم كنيد و بالاتر از آن به حقيقت و عمق اين اقدام پي ببريد و متوجه شويد كه دشمن كجا را هدف گرفته و به دنبال چيست.
رهبر انقلاب اسلامي افزودند: اين برادران سابق ما كه اسم و رسم خود را مديون انقلاب اسلامي هستند، چرا به خود نمي آيند و چرا نمي بينند كه دشمنان انقلاب و امام چگونه از سخنان و اقدامات آنان خوشحالند و كف و سوت مي زنند و عكس آنان را سر دست گرفته اند.
حضرت آيت الله خامنه اي با تأكيد بر اينكه انتخابات براساس قانون انجام و تمام شد و اشكالي هم بر آن وارد نبود، خاطرنشان كردند : پايبندي به قانون اقتضا مي كند كه اگر رئيس جمهور منتخب را هم قبول نداشته باشيم، اما در مقابل قانون خاضع باشيم و به آن احترام بگذاريم.
ايشان با اشاره به جدايي برخي ياران امام و انقلاب در دوران امام و زاويه پيدا كردن آنان با امام (ره) و مطرود شدنشان، افزودند: اين مسائل بايد براي همه ما عبرت باشد البته من همانگونه كه در نمازجمعه گفتم قائل به جذب حداكثري و دفع حداقلي هستم ولي برخي افراد ظاهراً خودشان اصرار بر فاصله گرفتن از نظام، و طرد شدن دارند.
رهبر انقلاب اسلامي عده قليلي را كه بواسطه سخنان و حركات برخي افراد جسارت پيدا كرده و در مقابل نظام ايستاده اند، در برابر عظمت ملت ايران، صفر دانستند و تأكيد كردند: اين نظام، نظام الهي است و در طول سي سال گذشته، خداوند متعال بارها لطف و حمايت خود را در حق نظام اسلامي نشان داده است و اگر ما با خدا باشيم قطعاً خدا هم با ما خواهد بود .
حضرت آيت الله خامنه اي خاطرنشان كردند: مطمئناً دشمنان نظام اسلامي و جهانخواراني كه مي خواهند با منطق هاي مغلوط بر دنيا مسلط شوند، از اين ملت و ملت هاي مستقل تو دهني خواهند خورد.
ايشان با تأكيد بر اينكه دشمنان نظام، همچنان انقلاب اسلامي، امام راحل عظيم الشأن، ملت مقاوم ايران و جوانان اين ملت را نشناخته اند، افزودند : دانشجويان، امروز از لحاظ علمي و معنوي جزو برترين دانشجويان هستند و همواره هوشيارانه در صحنه حضور دارند و در قضاياي اخير هم بارها امتحان خوبي داده اند.
رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به خشم و ناراحتي قشرهاي مختلف مردم، در پي اهانت به امام راحل(ره)، اين واكنش ها و اعلام برائت ها را به حق و مناسب دانستند و تأكيد كردند: همه بايد آرامش خود را حفظ كنند و بدانند كساني كه در مقابل ملت قرار گرفته اند، بي ريشه هستند و در برابر عظمت ملت ايران و انقلاب اسلامي توانايي ماندن نخواهند داشت.
حضرت آيت الله خامنه اي با تأكيد بر اينكه اگر لازم باشد مسئولان و حافظان قانون، به وظيفه خود عمل خواهند كرد، افزودند: البته دانشجويان موظفند، افرادي را كه منشأ فساد هستند، شناسايي و به ديگران معرفي كنند اما همه كارها بايد با آرامش انجام شود .
ايشان حفظ آرامش و امنيت را مهمترين وظيفه برشمردند و خاطرنشان كردند: دشمناني كه به دنبال ايجاد ناامني و اغتشاش هستند با مردم طرف هستند و البته دستگاههاي قانوني هم وظايفي دارند كه بايد به وظايف خود عمل كنند .
رهبر انقلاب اسلامي تأكيد كردند: دشمنان ملت ايران و نظام اسلامي همچون كف روي آب هستند كه از بين خواهند رفت و آن چيزي كه باقي مي ماند اصل نظام اسلامي است.
حضرت آيت الله خامنه اي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به سه مناسبت مهم روز مباهله، ماه محرم، و سالروز وحدت حوزه و دانشگاه، پيام اصلي اين سه مناسبت را ابلاغ حقيقت و روشنگري مردم بيان كردند و افزودند: پيامبر اسلام (ص) در روز مباهله، به منظور روشنگري مردم و شاخص سازي براي حق و باطل، عزيزترين انسانها را به صحنه آورد و در روز عاشورا نيز امام حسين (ع) براي بيان حقيقت و روشنگري در طول تاريخ، عزيزترين عزيزان خود را به وسط ميدان آورد و با گفتار و عمل و با پرداخت هزينه اي سنگين، به ابلاغ حقيقت پرداخت.
ايشان هدف اصلي وحدت حوزه و دانشگاه را نيز، برقراري پيوند حقيقي و استفاده از ظرفيت هاي معنوي و مادي اين دو مجموعه اثرگذار دانستند و تأكيد كردند: در اين مناسبت نيز هدف اصلي تبليغ پيام الهي و ابلاغ حقيقت است .
رهبر انقلاب اسلامي، پايه هاي اصلي تبليغ را، بصيرت، يقين و عمل برشمردند و خاطرنشان كردند: در تبليغ بايد بصيرت و ايمان قلبي متعهدانه و يقين به پيام وجود داشته باشد تا براساس آن عمل و حركت شكل گيرد و در واقع چنين تبليغي، عمل صالح خواهد بود .
حضرت آيت الله خامنه اي با تأكيد بر اينكه لازمه و شرط اصلي تبليغ صحيح، جريان سازي، گفتمان سازي، و شاخص سازي است، افزودند: اين جريان سازي و شاخص سازي نيازمند برنامه ريزي دقيق و مستمر است و يكي از نيازهاي اصلي حوزه هاي علميه براي تبليغ، لزوم وجود مركز برنامه ريزي و نيازسنجي به منظور تبليغ صحيح و جريان سازي است.
ايشان هدف از گفتمان سازي در تبليغ را، ارتقاي انديشه و معرفت ديني در مردم دانستند و خاطرنشان كردند: رشد معرفت ديني مردم اگر همراه با تعهد باشد، عمل را در جامعه بوجود خواهد آورد.
رهبر انقلاب اسلامي ماه محرم را بهترين فرصت براي تبليغ صحيح، و شاخص سازي در جامعه بويژه در دوران فتنه، برشمردند و افزودند: در دنيايي كه اساس كار دشمنان حقيقت بر فتنه سازي است، اساس كار طرفداران حقيقت بايد بر بصيرت و راهنمايي باشد.
حضرت آيت الله خامنه اي در تبيين دو شرط اصلي تبليغ افزودند: تبليغ و بيان حقيقت اگر در مسير الهي و براي خدا و همراه با اخلاص باشد و در اين مسير هم از غيرخدا يعني قدرتمندان و طواغيت هراسي به دل راه داده نشود، قطعاً نتيجه بخش و اثرگذار خواهد بود .
حضرت آيت الله خامنه اي در جمع بندي موضوع تبليغ صحيح و شرايط و لوازم آن تأكيد كردند: اقدام همراه با يقين و شجاعت، و حساب و كتاب آن را به عهده خدا گذاشتن، چارچوب اصلي تبليغ اسلامي است.
ايشان نكاتي را هم درخصوص تبليغ و عزاداري در ماه محرم بيان كردند و افزودند: بايد سعي شود همانگونه كه امام راحل (ره) در سخني ژرف نگرانه فرمودند، عزاداريها در محرم به شكل سنتي و همراه با روضه خواني و اشك براي مصائب امام حسين ( ع) و خاندان ايشان باشد .
رهبر انقلاب اسلامي روضه خواني و ذكر مصيبت را پيوند عاطفي با اولياء الهي و پشتوانه بسيار ارزشمند براي پيوند فكري و عملي با معارف ديني دانستند و افزودند: اين پيوند عاطفي در واقع همان مودتي است كه در قرآن كريم آمده و اگر اين مودت نباشد، ولايت و اطاعت هم وجود نخواهد داشت و ممكن است همان بلايي كه بر سر امت اسلامي در دوران هاي اول بدليل كنار گذاشتن مودت آمد، تكرار شود.
حضرت آيت الله خامنه اي تأكيد كردند: تشريح حوادث عاشورا و ذكر مصيبت لازم است و عده اي از موضع روشنفكري نگويند كه چه نيازي به ذكر مصيبت و گريه است.
ايشان درخصوص عزاداري سنتي خاطرنشان كردند: انجام عزاداري به شكل متعارف آن و حركت بصورت دستجات سينه زني و ذكر مصيبت موجب بيشتر شدن ارتباطات عاطفي مردم خواهد شد اما بايد از برخي اشكال عزاداري، همچون قمه زني كه بد و ناصحيح است و قبلاً هم بر ترك آن تأكيد شده پرهيز شود.
رهبر انقلاب اسلامي در ادامه سخنان خود و در تشريح اهميت تبليغ و روشنگري حقيقت، در زمان فتنه، به دوران پيامبر (ص) و حضرت علي (ع) اشاره كردند و افزودند: در زمان پيامبر (ص) بيشترين مسائل در خصوص روشنگري، مربوط به منافقين بود و در زمان حضرت علي (ع) هم اصلي ترين چالش، مواجهه با افراد مدعي اسلام بود كه به دليل هواهاي نفساني در مسير اشتباه، حركت مي كردند.
حضرت آيت الله خامنه اي، چنين شرايطي را، دشوار و پيچيده خواندند و خاطرنشان كردند: در چنين شرايطي، مسائل براي مردم مشتبه مي شود و خواص گرفتار شك و ترديد مي شوند و اين شك خواص، پايه حركت صحيح جامعه اسلامي را همچون موريانه مي جود.
ايشان يكي از مشكلات كنوني جامعه بين المللي را در شرايط كنوني، همين مسئله دانستند و افزودند: در سطح بين المللي، دشمنان از همه ابزارها براي مشوه كردن اذهان مردم اعم از عوام و خواص استفاده مي كنند كه از جمله آنها مي توان به شعارها و ادعاهاي قانونگرايي، حمايت از حقوق بشر، و طرفداري از مظلوم اشاره كرد.
رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به سخنان چند روز پيش رئيس جمهور امريكا كه مدعي لزوم پاسخگويي دولتهاي قانون شكن شده بود، خاطرنشان كردند: كدام دولت قانون شكن تر از دولت امريكا است كه براساس يك دروغ، عراق را اشغال و اين همه مصائب را بر ملت عراق وارد كرد.
حضرت آيت الله خامنه اي افزودند: دولت امريكا براساس كدام قانون، به اشغالگري خود در عراق ادامه مي دهد و براساس كدام قانون، نيروهاي نظامي خود را در افغانستان افزايش مي دهد و هر روز تعدادي از مردم بيگناه اين كشور را به به خاك و خون مي كشد .
ايشان با تأكيد بر اينكه دولت امريكا مظهر بي قانوني در جهان است ولي در ظاهر به گونه اي ديگر عمل مي كند، افزودند: معني فتنه همين است و براي مقابله با اين جريان گنداب فاسد كه تلاش دارد با ابزارهاي مختلف خود در افكار عمومي جهان رسوخ پيدا كند، تنها راه، روشنگري و بيان حقيقت است، كه وظيفه اي سنگين به شمار مي رود.
رهبر انقلاب اسلامي، ترويج اختلافات مذهبي را يكي ديگر از شيوه ها، براي ايجاد ترديد و اختلاف در ميان مسلمانان دانستند و تأكيد كردند: تنها راه مقابله با اختلافات مذهبي، بصيرت،روشنگري، تبليغ صحيح و در دام دشمن نيفتادن است .
در ابتداي اين ديدار آيت الله مقتدايي مدير حوزه علميه قم در سخناني، تبيين معارف اهل بيت عليهم السلام و اسلام ناب، و راه امام (ره) را محورهاي اصلي فعاليتهاي حوزه هاي علميه و مبلغان دانست و گفت: به منظور هماهنگي و سياستگذاري كلان تبليغ و استفاده از همه ظرفيت ها، و پاسخگويي به نيازهاي روز، يك شوراي مركزي تبليغ طراحي و راه اندازي شده است.

 



رئيس قوه قضائيه :هتاكان به حضرت امام(ره) محاكمه و مجازات مي شوند

رئيس قوه قضاييه بر برخورد قاطع دستگاه قضايي با رسانه هايي كه رعايت اخلاق رسانه اي و قانون مطبوعات و قوانين موضوعه را نمي كنند بدون در نظر گرفتن وابستگي جناحي آنان تأكيد كرد.
به گزارش روابط عمومي قوه قضاييه، آيت الله آملي لاريجاني در جلسه مسئولان عالي قضايي با تشريح نقش برجسته و مهم مطبوعات و رسانه هاي موجود در فضاي مجازي در اطلاع رساني، نقش رسانه ها را در جهان حاضر بسيار پراهميت برشمرد و اظهار داشت: در دنيايي هستيم كه رسانه ها اعم از مكتوب و غير مكتوب نقش مهمي دارند و در بسياري از كشورها قدرت رسانه اي حرف اول را مي زند و رسانه ها در حقيقت ابزار براندازي حكومت ها شده اند و استكبار رسانه اي امروز بسيار فعال شده تا كشورهايي كه به سوي منافع استكباري تمايل ندارند، ساقط كنند.
وي با بيان سخنان اخير مقام معظم رهبري راجع به انحرافات رسانه اي و نقش مخرب برخي از رسانه ها كه سعي در رواج فضاي فتنه و اختلاف در جامعه و ترديد مردم نسبت به مسئولان دارند، گفت: توهين به هر كسي و به هر فردي جرم است و منحصر به مسئولان عالي هم نمي شود و قانون در هر مورد مجازات خاص خود را تعيين كرده و بايد با افراد خاطي با قاطعيت برخورد شود چون در حكومت اسلامي حرمت مأمن مثل حرمت كعبه است و اين سفارش دين مبين اسلام است.
رئيس قوه قضاييه با تأكيد بر رعايت قانون در برخورد با خاطياني كه نسبت به ايجاد فضاي تهمت و افترا و دروغ پردازي در رسانه ها مشغول هستند، اظهار كرد: دستگاه قضايي بايد در برخورد با رسانه هايي كه رعايت اخلاق رسانه اي و قانون مطبوعات و قوانين موضوعه را نمي كنند بدون در نظر گرفتن وابستگي جناحي آنان قاطعانه برخورد كنند و در اين زمينه قوه قضائيه ملاحظه كسي را نخواهد كرد.
آملي لاريجاني مسئوليت رعايت اخلاق در خبررساني و تعالي فرهنگ خبررساني را منحصر به رسانه ها ندانست و تأكيد كرد: اخلاق در خبررساني منحصر به مطبوعات و رسانه ها و سايت هاي اينترنتي نمي شود بلكه سخنرانان و افراديكه دستشان به تريبون هاي عمومي و مطبوعات و رسانه ها هم مي رسد بايد اخلاق را در كلام و گفتار و بيان خود رعايت كنند و عموم را به رعايت اين مهم سفارش نمايند و از بيان اظهاراتي كه موجب اختلاف و ترديد و نا اميدي در جامعه مي شود، خودداري نمايند.
رئيس قوه قضاييه با تأكيد بر ترويج اخلاق رسانه اي در جامعه اظهار كرد: همه مسئولان چه در قوه قضاييه و چه در ساير قوا مسئول هستيم تا كمك كنيم اخلاق رسانه اي فرهنگ عمومي شود و رويه نامطلوب موجود كه متأسفانه مي رود به يك بيماري در جامعه تبديل شود، اصلاح شود و رسانه ها رسالت اصلي خود را در جهت كشف حقايق و اطلاع رساني و بيان مطالب ارزشمند معطوف دارند و بدانند آلوده كردن فضاي سياسي و اجتماعي كشور به نفع هيچ گروه و فردي نيست.
رئيس قوه قضائيه در ادامه هتك حرمت به تمثال مبارك حضرت امام (قدس سره) را نوعي هنجارشكني و بداخلاقي از سوي فتنه گران دانست و اعلام كرد: دادستان تهران پرونده اي براي پيگيري قضايي مسئله تشكيل داده و اميدواريم انشاءالله در اسرع وقت مجرمان را محاكمه و به مجازات برساند.
اين گزارش حاكي است در ادامه اين جلسه مسئولان عالي قضايي، كيفيت ايجاد ارتباط و دسترسي آسان و سريع مردم با قوه قضائيه و سازمان هاي تابعه را مورد بحث و بررسي قرار دادند و تصميمات مقتضي اتخاذ شد.

 



رئيس سازمان بازرگاني آذربايجان شرقي خبر داد تاسيس شوراهاي استاني طرح هدفمند كردن يارانه ها

تبريز- خبرنگار كيهان:
يك مقام بازرگاني آذربايجان شرقي، از تاسيس شوراهاي استاني طرح هدفمند كردن يارانه ها در سطح استان هاي كشور خبر داد.
صادق نجفي، رئيس سازمان بازرگاني آذربايجان شرقي در همايش توجيهي اين طرح افزود: اين شوراها براي تامين 13 قلم كالاهاي اساسي مشخص شده، از سوي هيئت وزيران، با اختيارات و اعتبارات كافي و بنابر نياز بازار مصرف استان ها، عمل خواهند كرد.

 



مدير سازمان جوانان آذربايجان شرقي: ازدواج 15 ميليون نفر در كشور به تأخير افتاده است

تبريز- خبرنگار كيهان:
مدير سازمان جوانان آذربايجان شرقي گفت: وجود 14 تا 15 ميليون ازدواج تاخيري در شان جامعه اسلامي ما نيست.
حجت الاسلام والمسلمين حسن شعباني افزود: ازدواج جوانان مي بايست آگاهانه به موقع، آسان و پايدار انجام شود.
وي دومين جشنواره «مطلع عشق» در مجتمع فرهنگي و هنري 29 بهمن تبريز كه در آن از 30 خادم، خير و دستگاههاي فعال ازدواج تجليل به عمل آمد افزود: در آذربايجان شرقي افراد و موسسات فعال در امر ازدواج و تامين جهيزيه نوعروسان بي بضاعت، بسيار بيشتر از آمار و ارقام موجود مي باشد.
«محمدرضا نوتاش» مديركل امور اجتماعي استانداري آذربايجان شرقي نيز تاكيد كرد: 70 درصد جمعيت كشور را افراد زير 30 سال تشكيل مي دهند و بايد شرايط لازم براي ازدواج آنان فراهم شود.
به گفته وي در آذربايجان شرقي 300 تشكل غيردولتي وجود دارد كه عمدتا در بحث ازدواج و جهيزيه فعال هستند.

 



اخبار ادبي و هنري

جشنواره فيلم فجر با شكوه تر از هر سال
همزمان با آغاز به كار هيئت انتخاب بخش مسابقه سينماي ايران جشنواره فيلم فجر، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به استقبال خوب فيلمسازان از بيست و هشتمين جشنواره بين المللي فيلم فجر، نويد برگزاري با شكوه اين رويداد سينمايي را در عرصه فرهنگ و هنر كشور داد.
دكتر سيدمحمد حسيني در گفت وگو با ايرنا افزود: تلاش همه دست اندركاران بيست و هشتمين جشنواره فيلم فجر، برگزاري هرچه باشكوه تر اين رويداد سينمايي است.
وي گفت: تاكنون فعاليت هاي مناسبي در اين زمينه صورت گرفته واميدوارم اين روند رو به رشد ادامه داشته باشد.
وزير ارشاد خاطر نشان كرد: در دولت نهم نيز كارهاي بسياري براي اين جشنواره انجام شد كه جاي تقدير دارد و نبايد از تلاش كساني كه در دوره هاي پيش در اين زمينه فعاليت مي كردند به سادگي گذشت.
گفتني است، تا ديروز (يكشنبه بيست و دوم آذرماه) در حالي كه 8 روز ديگر به پايان مهلت ارسال آثار سينمايي به دبيرخانه جشنواره باقي مانده، 41 فيلم متقاضي حضور در اين رويداد سينمايي شده اند و با توجه به مهلت باقي مانده پيش بيني مي شود اين آمار به بيش از 50 فيلم برسد.
بيست و هشتمين جشنواره فيلم فجر 5 تا 15 بهمن ماه در سينما فلسطين تهران برگزارخواهد شد.
تقديم جايزه به فرزند شهيد
مسعود شجاعي طباطبايي جايزه خود از يك جشنواره را به فرزند يك شهيد تقديم كرد. اين كاريكاتوريست كه در سومين جشنواره طنز طهران تجليل شد، جايزه خود را به فرزند شهيد حسن آبشناسان از فرماندهان جنگ تحميلي ملقب به شيرا صحرا اعطا كرد.
سومين جشنواره طنز طهران جمعه شب در تالار شهيد آويني فرهنگسراي بهمن با حضور شهردار تهران برگزار شد.
گشايش هفته فرهنگي ايران در سوريه
هفته فرهنگي جمهوري اسلامي ايران با عنوان «قدس پايتخت فرهنگ دائمي جهان اسلام» در دمشق با حضور حداد عادل و بيش از 700 نفر از نخبگان فرهنگي، سياسي ايران، سوريه و فلسطين برگزار شد.
در اين مراسم كه سفير جمهوري اسلامي ايران در سوريه، رئيس مجمع گروه هاي فلسطيني در سوريه و علي القيم قائم مقام وزير فرهنگ سوريه حضور داشتند، غلامعلي حدادعادل در سخناني ضمن تقدير از روابط فيمابين دو كشور برگزاري هفته فرهنگي باشكوه جمهوري اسلامي ايران را در كشور سوريه نشان دهنده سطح بالاي روابط قلمداد كرد.
در اين مراسم كه با پوشش وسيع رسانه هاي گروهي سوريه و ايران برگزار شد، ماكت قدس شريف به عنوان تشكر از اهتمام و توجه مسئولين كشورمان به موضوع قدس شريف و فلسطين، توسط مجمع گروه هاي فلسطيني مقيم سوريه به حداد عادل اهدا شد.
بررسي حكمت سينماي آويني در حوزه هنري
پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامي نشست «بررسي حكمت سينماي آويني» را چهارشنبه 25 آذر در حوزه هنري برگزار مي كند.
اين نشست با حضور سيدعلي اصغر تقوي مدرس دانشگاه و منتقد سينما و سيدمحمدحسيني پژوهشگر سينما روز ياد شده ساعت 15 در محل سالن اجتماعات پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامي حوزه هنري واقع در تقاطع خيابان حافظ و سميه برگزار مي شود.
ستارگان تلاوت ويژه استاد احمد رزيقي
در سايت راديو قرآن قرار گرفت
فايل صوتي ستارگان تلاوت ويژه يادبود استاد مرحوم احمد رزيقي در سايت راديو قرآن قرار گرفت.
به گزارش روابط عمومي شبكه راديويي قرآن، در پي استقبال از ويژه برنامه ستارگان تلاوت كه به منظور تجليل و تكريم اساتيد برتر قرائت قرآن به ويژه استاد مرحوم احمد رزيقي تهيه شده و در سالروز درگذشت اين استاد پخش شده بود، فايل صوتي اين برنامه به منظور استفاده بهتر علاقه مندان در سايت شبكه قرار گرفت.
در ويژه برنامه سالگرد استاد رزيقي تلاوتهايي كه براي نخستين بار پخش شد، به همراه مختصري از زندگينامه و آثار قرآني وي در سفرهايشان به جمهوري اسلامي ايران، براي مخاطبان ارائه گرديد.

 



جانشين رئيس سازمان بسيج مستضعفين: برخي به بهانه انتخابات دنبال براندازي نرم بودند

جانشين رئيس سازمان بسيج مستضعفين حادثه فتنه اخير پس از انتخابات را شبيه حوادث صدراسلام تشبيه كرد و گفت: برخي ها به بهانه انتخابات دنبال براندازي بودند.
به گزارش خبرگزاري فارس از آبادان، سرتيپ علي فضلي عصر شنبه در جمع دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي واحد آبادان كه به مناسبت بزرگداشت ياد و خاطره شهداي دانشجو در اين دانشگاه گرد هم آمده بودند، اظهار داشت: مقابله با تهديدات نرم و فرهنگي كه به تعبير مولاي ما جنگ نرم ناميده مي شود، از مهم و جدي ترين برنامه هاي بسيج است.
وي اضافه كرد: در فتنه اخير و حوادثي كه چندي قبل و پس از انتخابات رخ داده بود، برخي با بهانه انتخابات در حال براندازي نرم در غالب انتخابات بودند.
وي خطاب به دانشجويان حاضر در مجلس يادآور شد: شما حالا هم مي بينيد كه در آخرين تلاش هايشان اهانت به امام خميني و ديگر مقدسات، پاره كردن عكس امام خميني (ره) را مرتكب شدند و مردم ما نيز اينچنين كارهايي را دوست ندارند و انجام اين كارهاي وقيحانه زيبنده مردمي هم نيست كه اين همه فداكاري كردند.
فرمانده سابق سپاه سيدالشهداي استان تهران يادآور شد: امام خميني فرموده اند كه شما به قال افراد نگاه نكنيد، به حال افراد نگاه كنيد، يعني در گذشته چه بوده و چه كردند، به هيچ وجه مهم نيست و بايد ديد كه امروز چه وضعيتي دارند.
وي ادامه داد: اينكه مجاهدت در راه خدا كردند يا اينكه در ركاب امام بودند را مي بايست حفظ كنند و تنها شعار آن كافي نيست و ضروري است كه ببينيم قال آنها چگونه بوده و حال آنها چگونه است.

 



حجت الاسلام والمسلمين قرائتي: شعار نه غزه نه لبنان مخالف قرآن است

رئيس ستاد اقامه نماز كشور گفت: كج فكران شعار نه غزه نه لبنان جانم فداي ايران را سر مي دهند در حالي كه ما طبق فرموده قرآن از مظلومان دفاع مي كنيم حتي اگر مشرك نيز باشند زيرا مظلوم بايد حمايت شود.
به گزارش خبرگزاري فارس از قزوين، حجت الاسلام والمسلمين محسن قرائتي شنبه شب در گردهمايي روحانيان و مبلغان استان قزوين كه در سالن اجتماعات اداره كل تبليغات اسلامي قزوين برگزار شد، اظهار داشت: وهابي ها روضه خواني را غلط مي دانند در حالي كه در قرآن آمده است «اي پيامبر وظيفه تو اين است كه ياد ابراهيم را زنده نگاه داري» زيرا حضرت ابراهيم جوان داد ولي خون نديد و حال اين نكته در خصوص امام حسين(ع) كه جوان داد و خون نيز مشاهده كرد، صدق مي كند.
وي ادامه داد: همچنين در قرآن آمده است كه حضرت مريم در فاصله چند دقيقه مورد تهمت قرارگرفت و آنگاه به گهواره اشاره كرد و حضرت عيسي در گهواره سخن گفت و حضرت مريم مدت كمي متزلزل شد در حالي كه حضرت زينب در كربلا مدت بسياري دچار ناراحتي و نگراني بود.
رئيس ستاد اقامه نماز كشور اضافه كرد: در سوره شمس خداوند از دختري كه زنده به گور شده سؤال مي كند و در واقع خداوند متعال در قرآن كريم براي دختران بت پرستي كه آن زمان مظلوم واقع شده و زنده به گور شدند، روضه مي خواند و حال شما جايگاه دختران امام حسين(ع) و سختي هايي كه كشيدند را در نظر بگيريد.
وي با تأكيد بر لزوم حمايت از مظلومان افزود: جواب كج فكران كه شعار نه غزه نه لبنان جانم فداي ايران را سرمي دهند اين است كه ما از غزه و لبنان كه مسلمان چه شيعه و چه سني هستند و حتي اگر مشرك نيز باشند، دفاع كرده و روضه آنها را مي خوانيم زيرا خدا براي دختر مشرك روضه مي خواند.
قرائتي عنوان داشت: ما حتي اگر مشرك نيز باشند به حمايت از اينها قيام مي كنيم زيرا مظلوم بايد حمايت شود و مستضعف را بايد كمك كرد حتي اگر او مؤمن نباشد.
وي در ادامه با اشاره به واقعه عاشورا خاطر نشان ساخت: مسئله عاشورا همانند انرژي هسته اي است زيرا با نام امام حسين(ع) 70ميليون نفر در روز عاشورا به خيابان ها مي ريزند و حتي اگر همه ماهواره ها نيز كار كنند، نمي توانند چنين راهپيمايي را راه بياندازند.
قرائتي بيان داشت: در بيان واقعه عاشورا نيز سعي كنيد حقايق بيان شود و بيان اين حقايق اثر خود را خواهد گذاشت زيرا امام حسين(ع) در قلب ها نشسته است.
وي با تأكيد بر عدم ورود مبلغان به مسائل سياسي گفت: شما مبلغان وارد مسائل سياسي نشويد و در موضع گيري سياسي حجت بايد داشته باشيد و ولي فقيه و مرجع تقليد را حجت قرا ردهيد و بايد از خط سياسي بيرون آمده و همه كارهاي ما حجت شرعي داشته باشد و مراقب باشيد كه فتنه را زياد نكنيد و اگر توانستيد فتنه را خاموش و آرام كنيد.
همچنين به گزارش خبرگزاري فارس رئيس ستاد احياي زكات كشور گفت: زكات جمع آوري شده در كشور تنها يك دهم ظرفيت زكاتي است كه در كشور مي توان جمع آوري كرد.
قرائتي شنبه شب در جلسه ستاد زكات استان قزوين كه در سالن جلسات استانداري برگزار شد، بيان داشت: زكات پايه دين است و همچون نماز، روزه، خمس و ولايت انجام آن واجب است.
وي ادامه داد: همه اعمال ما مشروط به قبولي نماز است و قبولي نماز مشروط به پرداخت زكات است.

 



نماينده ولي فقيه در بنياد شهيد و امور ايثارگران كشور:
نيمي از نمايندگان بحرين مقلد رهبر معظم انقلاب هستند

قم- خبرنگار كيهان:
نماينده ولي فقيه در بنياد شهيد و امور ايثارگران گفت: امروز بيش از نيمي از نمايندگان بحرين مقلد رهبر معظم انقلاب هستند.
حجت الاسلام والمسلمين محمد حسن رحيميان در همايش پيشگامان بصيرت و مدافعان ولايت كه در قم برگزار شد با بيان اين مطلب افزود: تاثير ولايت فقيه، ارواح طيبه شهدا و خون پاك آنان به حدي است كه دبيركل حزب الله لبنان در كنفرانس سران دست رهبر معظم انقلاب را مي بوسد و اعلام مي كند اگر من امروز قهرمان جهان عرب هستم از بابت دست بوسي رهبر معظم انقلاب است.
رحيميان به توطئه هاي دشمنان براي تضعيف ولايت اشاره و تصريح كرد: دشمن امروز نه از بمب اتم بلكه از جايگاه ولايت فقيه و روحيه شهادت طلبي مردم ايران هراس دارد. وي افزود: زماني كه امام خميني(ره) سلاح نداشت، توانست در برابر بزرگترين ارتش منطقه پيروز شود و اين همه به واسطه احياي روحيه ايثار و شهادت و نقش ولايت فقيه و رابطه ولايت با مردم محقق مي شود.

 



مدير كل مطبوعات داخلي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي:
رسانه ها واقعيت هاي جنگ 22 روزه را پررنگ تر بيان كنند

مدير كل مطبوعات و خبرگزاري هاي داخلي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از اهالي مطبوعات خواست تا در اولين سالگرد جنگ 22 روزه غزه در ماه محرم امسال، واقعيت هاي اين جنگ و جنايات اسرائيل را پررنگ تر از گذشته تبيين كنند.
به گزارش ايرنا، «محمد پرويزي» شنبه شب در مراسم پاياني سومين جشنواره منطقه اي مطبوعات خليج فارس در زاهدان گفت: جنگ 22 روزه غزه واقعيت هايي را درباره استكبار و صهيونيست براي مردم جهان آشكار كرد.
مدير مطبوعات و خبرگزاري هاي داخلي افزود: كشتار مردم بي دفاع، فرزندان و زنان بي گناه توسط رسانه ها به همه دنيا مخابره شد و مهمتر از همه آنكه مفهوم واقعي وشفاف حقوق بشر و دموكراسي در قاموس آمريكا و اسرائيل و اتحاديه اروپا و غرب را براي مردم دنيا آشكار كرد.
پرويزي به رشد فعاليت مطبوعات از ابتداي انقلاب تاكنون اشاره كرد و گفت: در سال 1357 همزمان با انقلاب اسلامي 86 نشريه فعاليت داشتند و اكنون سه هزار نشريه فعال در كشور وجود دارد.
وي تصريح كرد: اكنون در چهار استان ساحلي خليج فارس، 155 نشريه مجوز فعاليت دارند كه 92 درصد آنها فعال هستند.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي سيستان و بلوچستان نيز در اين مراسم گفت: سومين جشنواره منطقه اي خليج فارس با هدف تبيين جايگاه و نقش روزنامه نگاران و خبرنگاران منطقه استراتژيك خليج فارس در سطح بين المللي، دستيابي به انديشه هاي نو در عرصه اطلاع رساني از طريق تعامل نظر، فكر و تجربه و بررسي وضعيت صنفي روزنامه نگاران و خبرنگاران منطقه در دو بخش نمايشگاه و مسابقه برگزار شد.
«نورالله برشان» افزود: 559 اثر از 201 خبرنگار به دبيرخانه ارسال شد كه از ميان آنها 504 اثر از 173 خبرنگار در بخش هاي تيتر، مقاله، عكس، مصاحبه، خبر، گزارش، طنز، سرمقاله، صفحه آرايي و كودك و نوجوان به مسابقه اين جشنواره راه يافتند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14