(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 25 آذر 1388- شماره 19536
 

سامانه هاي دفاع ضد موشكي ناتو در بلغارستان ، روماني و تركيه مستقر مي شوند
رژيم سعودي براي مداخله در انتخابات عراق يك ميليارد دلار اختصاص داد
فيدل كاسترو: لبخند اوباما قابل اعتماد نيست
جنبش حماس 22 ساله شد هنيه: از كوه هاي فلسطين استوارتريم
رئيس جمهور لبنان پيشنهاد اوباما براي خلع سلاح مقاومت را نپذيرفت
گسترش ناآرامي هاي كپنهاگ 1200 معترض ديگر بازداشت شدند
انفجار بمب در اسلام آباد 25 كشته و 70 مجروح بر جاي گذاشت
شهادت 1780 عضو حماس
انفجار بمب قوي نزديك مركز نظامي اشغالگران در كابل
با آغاز تعطيلات كريسمس خلبانان و ميهمانداران خط هوايي انگليس دست از كار مي كشند
حمايت 5 كشور عرب خليج فارس از عربستان در قتل عام شيعيان صعده
چاوز: به اوباما بايد جايزه جنگ مي دادند نه جايزه صلح



سامانه هاي دفاع ضد موشكي ناتو در بلغارستان ، روماني و تركيه مستقر مي شوند

ناتو درصدد استقرار سامانه هاي دفاع ضد موشكي در خاك بلغارستان، روماني و تركيه است و از هم اكنون رايزني هايي در اين باره آغاز شده است.
به گزارش فارس، يك مقام بلندپايه در وزارت دفاع بلغارستان اعلام كرد، سازمان پيمان آتلانتيك شمالي در سال 2012 سامانه هاي دفاع ضد موشكي در خاك اين كشور مستقر خواهد كرد.
به گفته وي، سيستم دفاع ضد موشكي كه قرار بود تنها در خاك لهستان و جمهوري چك ايجاد شود، گسترش پيدا خواهد كرد و سامانه هاي مربوط به آن در كشورهاي بلغارستان، روماني و تركيه نيز مستقر خواهد شد.طبق گزارش رسانه هاي بلغاري، براساس اين طرح، سيستم دفاع ضد موشكي از اين پس نه يك سيستم صرفا آمريكايي، بلكه يك طرح امنيتي در چارچوب ناتو به شمار خواهد رفت.

 



رژيم سعودي براي مداخله در انتخابات عراق يك ميليارد دلار اختصاص داد

دولت عربستان يك ميليارد دلار براي مداخله در روند انتخابات پارلماني عراق و پيروزي عوامل و نامزدهاي مورد نظر رياض در اين انتخابات اختصاص داد.
به گزارش خبرگزاري فارس، يك منبع آگاه گفت دولت عربستان سعودي براي پيروزي حزب سكولار «اياد علاوي» نخست وزير سابق عراق، در انتخابات پارلماني اسفند ماه اين كشور يك ميليارد دلار اختصاص داد. به گفته اين منبع آگاه كه نامش فاش نشد، در مرحله اول مبلغ 250 ميليون دلار به شركت مجري تبليغات انتخاباتي علاوي پرداخت شده و قرار است در صورت پيروزي حزب علاوي، بقيه مبلغ قرارداد (750 ميليون دلار) نيز به اين حزب و شركت مذكور پرداخت شود.
سعودي ها با موفقيت نسبي شان در انحراف آراي رأي دهندگان لبناني در انتخابات پارلماني سال جاري اين كشور، اكنون مي خواهند بخت خود را در عراق نيز بيازمايند. رياض از تشكيل يك دولت دموكراتيك شيعي قدرتمند در عراق هراسناك است.
در همين حال، خبرگزاري ايسنا به نقل از «نوري مالكي» نخست وزير عراق گزارش داد، برخي كشورها و عوامل خارجي در راستاي به تعطيلي كشاندن روند انتخابات پارلماني عراق تلاش مي كنند و در پشت حملات تروريستي قرار دارند. مالكي تأكيد كرد: هدف از اين اقدامات، نابودي دموكراسي در عراق است.
انفجار سه بمب
صبح ديروز در انفجار سه خودروي بمب گذاري شده، ساختمان هاي دولتي عراق هدف قرار گرفت. يكي از اين خودروها در نزديكي سفارت ايران منفجر شد. ساختمان وزارت خارجه عراق نيز از جمله اهداف تروريستي بوده است كه براثر اين انفجارها، آسيب ديد. تا عصر ديروز تعداد شهداي اين سه انفجار، چهار تن و مجروحان نيز 14 نفر اعلام شد.
نيروهاي ارتش عراق بمبي را نيز در غرب شهر شمالي موصل كشف و خنثي كردند.
خبر ديگر اينكه، «جلال طالباني»، رئيس جمهور عراق، از جامعه جهاني براي سركوب عوامل ترور در كشورش كمك خواست.
منابع پليس موصل نيز از وقوع دو انفجار در يك منطقه فقيرنشين اين شهر خبر دادند. به گزارش خبرگزاري مهر، وقوع اين انفجارها كه از طريق خودروهاي بمب گذاري شده انجام گرفت، شهادت پنج نفر و جراحت 55 تن ديگر را درپي داشت.

 



فيدل كاسترو: لبخند اوباما قابل اعتماد نيست

رهبر انقلاب كوبا «لبخند مهربانانه» رئيس جمهور آمريكا را غيرقابل اعتماد دانست.
به گزارش فارس، «فيدل كاسترو»، در نامه اي خطاب به «هوگو چاوز» رئيس جمهوري ونزوئلا نوشت، آمريكا از جنبش هاي راستگرا حمايت مي كند تا شما(چاوز) و ديگر رهبران چپگراي منطقه را تضعيف كند.
در اين نامه آمده است: «اين بار در پس لبخند مهربانانه و چهره آفريقايي- آمريكايي باراك اوباما، نيت واقعي امپراتوري واشنگتن مشخص است.
اشاره كاسترو به استقرار هفت پايگاه نظامي آمريكا در خاك كلمبيا است كه به دنبال زد و بند كاخ سفيد با «آلوارو اوريبه» رئيس جمهور راستگراي اين كشور بر سر آن توافق شد.
كاسترو به مدت 50 سال كوبا را رهبري كرد و در سال 2008 به دليل بيماري از قدرت كنار رفت.

 



جنبش حماس 22 ساله شد هنيه: از كوه هاي فلسطين استوارتريم

نخست وزير دولت حماس گفت، اراده نيروهاي مقاومت محكم تر از كوه هاي فلسطين است.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، اسماعيل هنيه روز دوشنبه در مراسم سالگرد تأسيس حماس كه با حضور صدها هزار تن از طرفداران حماس در نوارغزه برگزار شد تأكيد كرد، ما هرگز تسليم نمي شويم و از مواضع ثابت خود چشم پوشي نخواهيم كرد.
وي با تقدير از حضور گسترده طرفداران حماس در اين مراسم اظهار داشت، عزم و اراده نيروهاي مقاومت از كوه هاي فلسطين هم محكم تر است.
هنيه تصريح كرد، همه در كنار يكديگر در يك خندق قرار گرفته ايم و بار مشكلات را برعهده داشته و از سرزمين خود كه از خشكي تا دريا كشيده شده با دل و جان پاسداري كرده و از آن چشم پوشي نمي كنيم.
وي با اشاره به جنگ غزه اظهار داشت، كساني كه اين جنگ را براي نابودي حماس طراحي كرده بودند تصور هم نمي كردند كه حماس بتواند با اين قدرت تمام روياهاي آنان را نقش برآب كند.
نخست وزير منتخب دولت فلسطين تأكيد كرد، مردم غزه به هنگام حمله رژيم صهيونيستي با ايمان و صلابت تأكيد مي كردند كه غزه متعلق به همه ماست و اگر بنا باشد زنده باشيم همه با هم زنده ايم و اگر قرار است بميريم همه با هم خواهيم مرد.
وي همچنين گفت، دشمنان فكر مي كردند با كشتن رهبران ما مي توانند حماس را بكشند اما با ياري خداوند شكست خوردند و اين ترورها زندگي جديدي را براي حماس و مردم فلسطين رقم زد.
هنيه تأكيد كرد، حماس اعتبار مقاومت فلسطين را زنده كرد.
محمود الزهار عضو دفتر سياسي حماس نيز تأكيد كرد، حماس بعد از گذشت 22 سال از آغاز فعاليتش بخش اعظم اهدافش را محقق ساخته است.
«طاهر نونو» سخنگوي دولت منتخب فلسطين نيز به مناسبت بيست و دومين سالروز تأسيس حماس مقاومت را تنها گزينه ملت فلسطين براي دستيابي به آزادي دانست.
شبكه تلويزيوني روسيه اليوم نيز اعلام كرد، جنبش حماس با وجود همه مشكلاتي كه به آن تحميل شده است ثابت كرد كه با قدرت و صلابت در صحنه فلسطين حضور دارد.
اين شبكه تلويزيوني افزود، جنبش حماس تبديل به يك قدرت مركزي شده كه بر ديگر گروه هايي كه سابقه طولاني دارند پيشي گرفته است.
تحليلگران سياسي نيز اظهار داشتند كه جنبش حماس پس از گذشت 22 سال به قدرت برتر و سكاندار اصلي پروژه فلسطين تبديل شده و در معادلات آينده منطقه نقشي اساسي بازي مي كند.
كمك 75 ميليون دلاري
دولت آمريكا روز دوشنبه قراردادي را به ارزش 75 ميليون دلار با تشكيلات خودگردان فلسطين امضا كرد.اين قرارداد به منظور تقويت تشكيلات خودگردان و حمايت از خزانه اين تشكيلات و حمايت از نامزدي مجدد محمود عباس امضا شد.
با اين كمك آمريكا، كمك هاي مستقيم دولت آمريكا به حكومت خودگردان به 275 ميليون دلار رسيد. اين در حالي است كه اين
رقم در سال 2008، 300 ميليون دلار بود.
از سوي ديگر، طبق نتايج يك نظرسنجي، 57 درصد فلسطيني ها با نامزدي دوباره محمود عباس در انتخابات رياست تشكيلات خودگردان فلسطين مخالفند.
ساير رويدادها
¤ دبير كل سازمان ملل متحد نسبت به اوضاع وخيم انساني در غزه هشدار داد.
¤ رئيس ستاد مشترك ارتش رژيم صهيونيستي گفت، احتمال رويارويي با غزه طي روزهاي آينده وجود دارد.
¤ يك نماينده پارلمان رژيم صهيونيستي در تلافي صدور حكم بازداشت وزير خارجه سابق اين رژيم خواستار بازداشت رهبران انگليس به علت جنايت در ايرلند شد.
¤ در پي صدور حكم بازداشت وزير خارجه سابق رژيم صهيونيستي در انگليس، نخست وزير اين كشور نيز از ديدار با تزيبي ليوني خودداري كرد.
¤ جنبش حماس اعلام كرد كه اگر اسرائيل شرايط حماس را نپذيرد شاليت به هيچ وجه آزاد نخواهد شد.
¤ وكلاي عرب در پايان نشست خود در سوريه خواستار محاكمه سران رژيم صهيونيستي به دليل ارتكاب جنايات جنگي در تهاجم سال گذشته به غزه شدند.
¤ نظاميان رژيم صهيونيستي در كمتر از 48 ساعت گذشته دست كم 40 شهروند فلسطيني را در شهرهاي مختلف كرانه باختري ربودند.

 



با اشاره به تهديدهاي رژيم صهيونيستي
 رئيس جمهور لبنان پيشنهاد اوباما براي خلع سلاح مقاومت را نپذيرفت

رئيس جمهور لبنان در ديدار با باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا بر پايبندي كشورش به سلاح حزب الله تاكيد كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، ميشل سليمان كه براي سفري سه روزه وارد آمريكا شده بود روز دوشنبه در ديدار با باراك اوباما پيشنهاد وي در مورد خلع سلاح حزب الله را نپذيرفت.
وي تاكيد كرد: تهديدهاي رژيم صهيونيستي عليه لبنان باعث خواهد شد كه ارتش، ملت و مقاومت همچنان در كنار يكديگر با اين تهديدات مقابله كنند.
رئيس جمهور لبنان همچنين حضور حزب الله در تشكيلات لبنان را براساس راي مردم عنوان كرد و گفت، سلاح مقاومت براي مقابله با تهديدهاي اسرائيل ضروري است.
ميشل سليمان در اين ديدار اظهار داشت، واشنگتن بايد رژيم صهيونيستي را به عقب نشيني از اراضي اشغالي لبنان وادار كند.
در اين ديدار اوضاع خاورميانه، تجهيز ارتش لبنان و حمايت سياسي و اقتصادي از لبنان نيز مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
ميشل سليمان همچنين باراك اوباما را به متوقف كردن شهرك سازي رژيم صهيونيستي در اراضي اشغالي فلسطين تشويق كرد و در مورد آوارگان فلسطيني در لبنان اظهار داشت، آوارگان فلسطيني مقيم لبنان بايد هرچه زودتر به سرزمينشان بازگردند.
باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا نيز در اين ديدار اظهار داشت كه كشورش در تقويت نيروهاي امنيتي و ارتش لبنان سهيم است.
وي همچنين تاكيد كرد هركاري كه از دستش برمي آيد براي رسيدن به صلح انجام خواهد داد و تلاش مي كند تا قطعنامه هاي بين المللي درباره صلح خاورميانه به تصويب برسد.
باراك اوباما پس از ديدار با ميشل سليمان گفت كه در مورد اسرائيل، لبنان، فلسطين و سوريه با رئيس جمهور لبنان به توافق نرسيده و اختلاف نظرهاي ما همچنان به قوت خود باقي مانده است.
گفتني است اين سفر مهم از نظر كارشناسان سياسي منطقه و جهان نخستين سفر ميشل سليمان به واشنگتن از زمان رياست جمهوري وي به شمارمي رود.
از سوي ديگر، نبيه بري رئيس مجلس لبنان در ديدار با رئيس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي كشورمان تاكيد كرد، تحت هيچ فشاري از سلاح مقاومت دست نمي كشيم.
وي تصريح كرد: تا زماني كه اسرائيل همچنان اراضي ما به ويژه مزارع شبعا و تپه هاي كفرشوبا را تحت اشغال خود دارد سلاح مقاومت نيازي ضروري براي لبنان و مصالح آن خواهد بود.
ساير رويدادها
¤ رئيس جمهور سوريه در ديدار با ميشل عون رئيس جريان آزاد ملي لبنان بر حمايت سوريه از نقش مسيحيان در لبنان و مشرق زمين تاكيد كرد.
¤ رژيم صهيونيستي مدعي شد حزب الله به موشك هاي ضد هوايي دسترسي پيدا كرده كه قادرند جنگنده هاي رژيم صهيونيستي را هدف قرار دهند.

 



گسترش ناآرامي هاي كپنهاگ 1200 معترض ديگر بازداشت شدند

پليس دانمارك باكمك سگ هاي آموزش ديده به هزاران معترض كنفرانس آب و هواي كپنهاگ حمله كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، پليس دانمارك در هشتمين روز از اجلاس 12روزه آب و هواي سازمان ملل متحد در كپنهاگ، با استفاده از سگ هاي آموزش ديده، گاز اشك آور، باتوم و ماشين هاي آب پاش ، به تجمع هزاران نفري معترضان به اين كنفرانس حمله و بيش از 1200 نفر از آنها را دستگير كرد.
براساس اين گزارش، مخالفان با بي نتيجه خواندن تلاش هاي كشورهاي شركت كننده در اين كنفرانس، با بمب هاي آتش زا و سنگ و بطري به مقابله و زد و خورد با پليس ضدشورش پرداختند. روز شنبه نيز پليس اين كشور بيش از 1000نفر از معترضان و طرفداران محيط زيست را دستگير كرد اما بلافاصله پس از انتشار خبرهايي مبني بر بدرفتاري با دستگيرشدگان، اكثر آنها را آزاد كرد.
از سوي ديگر، شبكه خبري يورونيوز دوشنبه شب از افزايش اختلافات بين سران شركت كننده در اين اجلاس جهاني خبر داد و نوشت: امروز نمايندگان برخي كشورهاي در حال توسعه بويژه كشورهاي آفريقايي عملاً به نشانه اعتراض به روند كنفرانس به طور موقت جلسه را ترك كردند. علت اعتراض، «شيوه اعمال فشار توسط كشورهاي توسعه يافته بر كشورهاي جهان در حال توسعه براي كاهش آلاينده هاي آب و هوايي در كنار عدم كمك هاي مالي كافي به اين كشورها» اعلام شده است.
گفتني است، كنفرانس كپنهاگ كه از هفتم دسامبر در دانمارك آغاز شده است، در هجدهم همين ماه به كار خود پايان خواهد داد.

 



انفجار بمب در اسلام آباد 25 كشته و 70 مجروح بر جاي گذاشت

انفجار خودرو بمب گذاري شده در پايتخت پاكستان 18 كشته و دست كم 30 زخمي برجاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري فارس، مقامات امنيتي پاكستان اعلام كردند، ديروز يك خودروي بمب گذاري شده در منطقه «ديره قاضي خان» اسلام آباد منفجر شد كه تا عصر ديروز 25 كشته و 70 مجروح حاصل اين انفجار اعلام شد و منابع پاكستاني از احتمال افزايش شمار كشته ها و مجروحان نيز خبر دادند. به گفته يك مقام محلي، انفجار فوق در بازاري شلوغ روي داد و منزل مشاور ارشد سروزير ايالت پنجاب نيز در نزديكي محل انفجار قرار دارد. علاوه بر اين منزل، خانه هاي زيادي از حادثه مذكور آسيب ديدند. به اعتقاد كارشناسان، افزايش نيروهاي اشغالگر در افغانستان، باعث افزايش حملات تروريستي در پاكستان شده است.

 



شهادت 1780 عضو حماس

جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) اعلام كرد كه از زمان تأسيس اين جنبش تاكنون 1780 عضو اين جنبش توسط رژيم صهيونيستي به شهادت رسيده اند.
به گزارش خبرگزاري قدس، گردان هاي عزالدين قسام شاخه نظامي حماس همزمان با بيست و دومين سالروز تأسيس اين جنبش طي بيانيه اي اعلام كرد، از زمان تأسيس اين جنبش در سال 1987تاكنون 1780 مبارز فلسطيني عضو حماس به شهادت رسيده اند.در اين بيانيه آمده است، هدف مبارزان حماس آزادي فلسطين اشغالي از چنگال صهيونيست هاي غاصب است و مقاومت نيز ابزاري براي آزادي فلسطين محسوب مي شود.
اين گردان ها با اعلام اينكه راه درازي در پيش داريم افزود: قدس پايتخت فلسطين است و آوارگان بخش عمده اي از ملت فلسطين به شمار مي روند و بازگشت آنان واجب است و اسيران، دلاورمردان فلسطين هستند و آزادي آنان در سرلوحه برنامه هاي ما قرار دارد و اينها جزو اصول آرمان ما هستند و ما هرگز از اين اصول عقب نشيني نخواهيم كرد.اين گردان ها همچنين اعلام كردند كه تقدير خداوند به آن رفت كه گردان هاي قسام در خط مقدم مبارزه و مقاومت قرار گيرند و پيشقراولان امت اسلام در مبارزه با پروژه صهيونيسم و مزدوران اسرائيل باشند.
اين بيانيه خاطرنشان ساخت كه حماس طي 22 سال يك الگوي تمام عيار از يك جنبش مبارزاتي و پايبند به اصول آرمان ملي و پاسدار اصول و ارزش ها ارائه كرد.

 



انفجار بمب قوي نزديك مركز نظامي اشغالگران در كابل

انفجار بمب در پايتخت افغانستان، 8 كشته و 40 زخمي برجاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري فارس، صبح ديروز بمبي در منطقه ديپلمات نشين كابل منفجر شد كه به مرگ هشت تن از جمله 4 زن و جراحت 40 نفر ديگر انجاميد. در اين حمله همچنين، استوديوي راديو آزادي وابسته به آمريكا آسيب ديد و تعداد هشت خودرو منهدم شد. شماري از نيروهاي پليس افغان نيز در ميان كشته ها و مجروحان حادثه ديده شدند. برخي منابع افغان هم گزارش كردند كه اين حمله، انتحاري بوده است.
مقر نيروهاي ناتو و سفارت آمريكا در نزديكي محل انفجار قرار دارد. گروه طالبان مسئوليت اين انفجار را برعهده گرفته است.
ديروز در جنوب افغانستان نيز انفجار يك بمب به مرگ يك نظامي آمريكايي انجاميد.
خبرگزاري فوق همچنين گزارش داد، «جيمز جونز» مشاور امنيت ملي كاخ سفيد، در گفت وگو با روزنامه فرانسوي فيگارو اعلام كرد، آمريكا هرگز با ابزار صرفا نظامي نمي تواند در افغانستان موفق شود.

 



با آغاز تعطيلات كريسمس خلبانان و ميهمانداران خط هوايي انگليس دست از كار مي كشند

خلبانان و خدمه شركت هواپيمايي انگليس در آستانه تعطيلات سال نو ميلادي دست به اعتصاب گسترده مي زنند.
به گزارش ايسكانيوز، به نقل از خبرگزاري فرانسه، به دنبال اخراج بسياري از كاركنان هواپيمايي انگليس و همچنين اعتراض به پايين بودن سطح حقوق كاركنان فرودگاههاي اين كشور، خلبانان و خدمه شركت هواپيمايي «بريتيش ايرويز»، روز دوشنبه اعلام كردند از تاريخ 24دسامبر تا دوم ژانويه كار نخواهند كرد.
براساس اين گزارش، اين اقدام ناگهاني باعث شده صدها هزار مسافر فرودگاههاي اين كشور با نزديك شدن به تعطيلات كريسمس، دچار سرگرداني شده و برنامه هاي مسافرتي شان مختل شود.
رئيس بزرگترين اتحاديه هواپيمايي اين كشور با «احمقانه» توصيف كردن اين اقدام گفت: كاركنان فرودگاهها قصد دارند با ايجاد تعطيلي 12روزه، به اهداف خود برسند. وي در عين حال قول داد وضعيت موجود را بهبود بخشد.
گفتني است به دنبال تاثير گرفتن فرودگاههاي انگليس از بحران جهاني اقتصادي، شركت هواپيمايي «بريتيش ايرويز» تصميم گرفت براي ادامه حيات و داشتن توان رقابتي و همچنين كاهش هزينه ها، گروهي از كاركنانش را اخراج و ميزان حقوق و دستمزد باقي كاركنان را ثابت نگاه دارد. همكاري با شركت هواپيمايي اسپانيا، اقدام بعدي هواپيمايي انگليس براي فرار از ورشكستگي بود كه منجر به خشم كاركنان آن شد. گفته مي شود انگليس بيش از هر كشور اروپايي ديگري تحت تاثير اثرات سوء بحران اقتصادي قرار گرفته است.

 



حمايت 5 كشور عرب خليج فارس از عربستان در قتل عام شيعيان صعده

اعضاي شوراي همكاري خليج فارس با صدور بيانيه اي حمايت خود را از عربستان در سركوب شيعيان صعده اعلام كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، اعضاي شوراي همكاري خليج فارس روز سه شنبه پس از دو روز بحث و تبادل نظر در كويت، حمايت قاطع خود را از تحركات نظامي عربستان بر ضد الحوثي ها اعلام كردند.
موضوع جنگ در يمن كه طي دو روز گذشته در صدر جدول موضوعات نشست اعضاي شوراي همكاري خليج فارس در كويت قرار داشت، به محملي براي حمايت همه جانبه 5 كشور حاشيه خليج فارس از عربستان تبديل شد و رهبران آنها، آمادگي همه جانبه خود را براي قرار گرفتن در پشت سر عربستان در قتل عام شيعيان صعده اعلام كردند.
بر اساس اين گزارش، شيخ «صباح الاحمد الصباح» امير كويت در اين نشست، شيعيان صعده را تهديدي براي امنيت كشورهاي شوراي همكاري خليج فارس دانست و خواستار سركوب آنها شد.
حمايت شوراي همكاري خليج فارس از كشور عربستان در جنگ با شيعيان صعده در حالي صورت مي گيرد كه سازمان ملل متحد و ديگر سازمان هاي حقوق بشر، تاكنون، كشتار غيرنظاميان را در يمن محكوم كرده اند.
به گزارش «سي ان ان» «سازمان ديدبان حقوق بشر» در تازه ترين گزارش خود كه در روز سه شنبه منتشر شد، خواستار توقف به كار گيري زور بر ضد غيرنظاميان از سوي مسئولان كشور يمن شد.
در اين گزارش كه از بيش از 80 گفت وگو با قربانيان يمني به دست آمده است، از دستگيري هزاران نفر و استفاده از حداكثر خشونت در مقابل غيرنظاميان انتقاد شده است.
از سوي ديگر «فهمي هويدي» نويسنده معروف مصري روز سه شنبه طي سخناني در دانشگاه قاهره، بحران يمن را نتيجه حاكميت غلط سردمداران فعلي آن دانست و گفت: سلطه 30 ساله علي عبدالله صالح و حزب حاكم وي بر صحنه سياسي و ثروت هاي ملي نه تنها الحوثي ها، بلكه همه يمني ها را نگران و در تنگنا قرار داده است.
در اين نشست كه با عنوان جنگ در يمن در مركز گفت وگوهاي تمدن در دانشكده اقتصاد و علوم سياسي قاهره برگزار شد، فهمي هويدي خاطرنشان كرد: متاسفانه سياست رسانه اي عربستان مبني بر اينكه هر كسي با ما نيست، بر ضد ما است، باعث شده است، كه باب گفت وگو براي برقراري صلح در منطقه با شكست مواجه شود.
همچنين در اين نشست، «عبدالملك منصور» نماينده يمن در اتحاديه عرب نيز طي سخناني اظهار داشت: عربستان خودش وارد جنگ شد، درحالي كه مي توانست مرزهاي خود را به جاي اين كار ببندد.
وي اضافه كرد: عربستاني ها نمي توانند، الحوثي ها را نابود كنند چرا كه آنها يك گروه چريكي هستند.

 



چاوز: به اوباما بايد جايزه جنگ مي دادند نه جايزه صلح

رئيس جمهور ونزوئلا با اشاره به ايجاد پايگاه هاي نظامي آمريكا در كلمبيا، رئيس جمهور آمريكا را برنده «جايزه نوبل جنگ» خواند.
به گزارش خبرگزاري ريانووستي روسيه، «هوگو چاوز» رئيس جمهور ونزوئلا، در پايان نشست «اتحاد بوليواري براي ملت هاي آمريكاي لاتين» موسوم به (آلبا) در هاوانا، «باراك اوباما »، رئيس جمهور آمريكا را به دليل استفاده اين كشور از پايگاه هاي نظامي كلمبيا، «برنده جايزه نوبل جنگ » خواند. چاوز خطاب به اوباما گفت: «اين را بدان آقاي اوباما! بدان آقاي برنده جايزه نوبل جنگ! كه اگر هزار پايگاه نظامي هم در منطقه بسازي باز هم نخواهي توانست بر ما پيروز شوي.»
كشورهاي شركت كننده در اين نشست به اتفاق آراء تلاش آمريكا براي استفاده از پايگاه هاي نظامي كلمبيا را به شدت محكوم كردند. شركت كنندگان همچنين در بيانيه پاياني خود، جدي ترين شكل تعرض سياسي و نظامي آمريكا در منطقه آمريكاي لاتين و درياي كارائيب را محكوم كردند.
در سندي كه به امضاء همه كشورهاي شركت كننده در نشست آلبا رسيد، تاكيد شده كه آمريكاي لاتين و حوزه درياي كارائيب بايد منطقه اي خالي از پايگاه هاي نظامي خارجي باشد.
گفتني است اوباما چندي پيش جايزه صلح نوبل را دريافت كرد كه اين امر موجب اعتراضات و واكنش هاي بسياري در سراسر جهان شد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14