(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 25 آذر 1388- شماره 19536
 

كوتاه اقتصادي
اعتراض سازمان خصوصي سازي به حكم دادگاه فولاد خوزستان
وزير راه و ترابري: شركت هاي خودروساز به حال خود رها شده اند
وزير بازرگاني در قزاقستان: ايران تجارت غلات در منطقه را مديريت مي كند
ارسال همزمان بودجه 89 و برنامه پنجم به مجلس
بسته حمايت از صنايع دريايي به دولت مي رود
معاون اول رئيس جمهور: 250 ميليارد تومان با ضايعات نان هدر مي رود
خليج هميشگي فارس ماندگارترين برند ايران
مسئولان موسسات مالي آمريكا را به گربه هاي چاق تشبيه كرد
رئيس كميته معدن مجلس خبر دادبودجه 100 ميليارد توماني براي اكتشاف معادن
در آستانه شب يلدا قيمت انواع شيريني افزايش يافت
هشدار مجدد وزارت نفت: گاز سازمان هاي پرمصرف را قطع مي كنيم
حضور هيئت 45 نفره تجاري ايران در عراق



كوتاه اقتصادي

¤ وزير جهاد كشاورزي با بيان اينكه در چند استان كشور به دليل خشكسالي مشكل كمبود گوشت مشاهده شده گفت: اقدامات وزارت جهاد كشاورزي شامل توسعه دامپروري ها است كه چون اين امر زمان بر است در قدم بعدي از طريق واردات گوشت، نياز كشور برآورده شود.
¤ در دومين جشنواره بين المللي انتخاب يكصد برند برتر ايران، «همراه اول» بعنوان برترين برند در حوزه ارتباطات انتخاب شد. بانك صادرات نيز در اين جشنواره بعنوان برند برتر معرفي شد.
¤ بيزينس مانيتور پيش بيني كرد، ارزش صادرات گاز ايران طي پنج سال آتي به مرز 28 ميليارد دلار برسد.
¤ واحدهاي صنعتي صدمه ديده از تحريم شامل جرايم تأخير نمي شوند.اين مطلب را رئيس سازمان صنايع و معادن استان تهران در بازديد از يك واحد بزرگ مصنوعات فلزي اعلام كرد و افزود: اين واحدها با توجه به مشكلات و تأخير ايجاد شده ناشي از اعمال پاره اي تحريم ها مقصر نيستند و جرايم تأخير كالا به آنها تعلق نمي گيرد.
¤ واحد اطلاعات اكونوميست پيش بيني كرد، طي چهار سال آتي 7 ميليون خودروي سواري جديد وارد جاده هاي كشور خواهند شد.
¤ عضو كميسيون برنامه و بودجه گفت: با گفت وگويي كه با معاونت راهبردي دولت انجام داديم مشكلات اجرايي بودجه سال 88 مرتفع شد، بنابراين طرحي درخصوص استيضاح وزير نفت نيست.
¤ مديرعامل شركت ارتباطات سيار تأكيد كرد: ميزان تشعشعاتBTSهاي همراه اول چندين بار توسط سازمان انرژي اتمي اندازه گيري شده و ميزان اين تشعشعات در حد يك صدم استاندارد است.
¤ پست بانك ايران بر اساس مصوبه هيئت مديره بانك نسبت به بخشش جريمه ديركرد اقساط بدهكاران بانك اقدام مي كند.
¤ مديرعامل شركت گاز خودرو گفت: با كاهش سهميه بنزين انتظار مي رود جايگاه هاي سي ان جي با حجم زياد خودرو در آينده مواجه شود.
¤ رئيس ستاد اصل 44 شركت ملي نفت گفت: برنامه ما اين است كه در سه ماه پاياني سال تعداد زيادي از شركت هاي وابسته به نفت واگذار شود كه از مهمترين اين شركتها شركت ملي حفاري است.
¤ رئيس روابط عمومي شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران به دارندگان كارت هوشمند سوخت بنزين توصيه كرد: اين كارت را تا پايان زمان سوختگيري و اعلام دستگاه، خارج نكنند.محمد ناصري درخصوص كسر اضافي بنزين از كارت هوشمند سوخت برخي از دارندگان اين كارت، گفت: سيستم فني كارت هاي هوشمند سوخت بنزين بصورت پالسي است و در هر پالس 4 ليتر محاسبه مي شود.
¤ مدير شركت انتقال گاز گفت: تاكنون هيچ مشكلي درخصوص انتقال گاز به وجود نيامده است و تمام خطوط لوله يا تمام ظرفيت گاز را انتقال مي دهند.رضا الماسي مدير شركت انتقال گاز گفت: براساس اطلاعاتي كه به شركت انتقال گاز داده شده است پروژه انتقال گاز از تركمنستان تا پالايشگاه شهيد هاشمي نژاد در حال اتمام است.

 



اعتراض سازمان خصوصي سازي به حكم دادگاه فولاد خوزستان

معاون سازمان خصوصي سازي با تاكيد بر ايراد حكم ابطال معامله 1364 ميليارد توماني فولاد خوزستان گفت: 5 تا 10درصد از سهام بيمه آسيا در بورس عرضه مي شود.
مهدي عقدايي در واكنش به سؤالي در خصوص حكم شعبه 19دادگاه مبني بر ابطال معامله 1364 ميليارد توماني فولاد خوزستان تاكيد كرد: اين حكم داراي ايراداتي است كه توسط واحد حقوقي سازمان خصوصي سازي در حال بررسي است.
وي ابطال اين معامله به دليل عدم پرداخت كامل وجه نقد معامله به مبلغ 273 ميليارد تومان و اعلام سازمان خصوصي سازي مبني بر دريافت كامل اين مبلغ را رد كرد و گفت: براساس مصوبات موجود، سازمان خصوصي سازي مي تواند به شرط دريافت سود اقساط، مهلت جديدي را براي پرداخت وجه نقد معامله و اقساط تعيين كند.
عقدايي افزود: بر همين اساس، با نظر هيئت واگذاري ابتدا 15روز و سپس 2 ماه و در نهايت تا پايان سال 88 به خريدار بلوك 5/30درصدي فولاد خوزستان مهلت داده شد تا نسبت به پرداخت باقي مانده وجه نقد معامله اقدام كند، از سوي ديگر اقساط اين معامله تا پايان سال جاري استمهال شد.
به گفته وي علاوه بر اين ايراد، چند ايراد ديگر در حكم ابطال معامله وجود دارد كه بعد از بررسي هاي كارشناسي اعلام خواهد شد.
وي در رابطه با زمان عرضه سهام بيمه آسيا در بورس اظهار داشت: در پي تكميل مدارك و دريافت نامه وزير اقتصاد در خصوص تعيين تكليف تسعير ارز دارايي ها، فرايند پذيرش و درج نام اين شركت در بورس به اتمام رسيده تا زمينه عرضه سهام آن در بازار سهام فراهم شود.
وي در پاسخ به اين سؤال كه چه زماني اين اتفاق رخ مي دهد پاسخ داد: در صورتي كه دوشنبه آينده جلسه معارفه بيمه آسيا براي سرمايه گذاران و كارگزاران برگزار شود چهارشنبه آينده (دوم دي) و يا دوشنبه دو هفته بعد (7دي) سهام دومين شركت بيمه اي مشمول اصل 44 واگذار مي شود.
شايان ذكر است: رئيس كميسيون ويژه نظارت بر اجراي اصل 44 قانون اساسي در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به ابطال معامله فولاد خوزستان از سوي قوه قضاييه عنوان كرد: چون حكم اين ابطال قطعي است بايد سهام شركت فولاد خوزستان مجددا به مزايده گذاشته شود.
حميدرضا فولادگر با اشاره به روندي كه موجب ابطال اين معامله شد، اضافه كرد: فردي به نام جابريان در اين معامله بلوك 5/30درصدي را خريده بود و ايشان معتقد بود كه بعد از تغيير قيمتي كه اتفاق افتاده و هم چنين به دليل نداشتن سهم مديريتي و نبود نماينده در هيات مديره و سقوط سهام شركت ها، اقساط اين معامله را نتوانسته پرداخت كند.
نماينده اصفهان اضافه كرد: پيش از اين هيات داوري به نفع سازمان خصوصي سازي حكم داده بود اما نهايتا ايشان شكايت كرده و راي دادگاه نيز به نفع جابريان صادر شد، به اين معنا كه معامله بايد باطل شود و طبعا پولي كه پرداخت كرده ايد بايد به ايشان پس داده شود.

 



وزير راه و ترابري: شركت هاي خودروساز به حال خود رها شده اند

وزير راه با بيان اينكه هم اكنون شركتهاي خودروساز به حال خود رها شده اند، گفت: ايران باتعريف مسيرهاي ترانزيتي مختلفي براي حمل كالا و مسافر از آسيا به اروپا به يك سرگردنه تبديل شده است.
حميد بهبهاني در نخستين جشنواره ملي حمل و نقل در تهران با بيان اينكه در حال حاضر جمعيت فعال در حوزه حمل و نقل كشور به بيش از 15ميليون نفر افزايش يافته است، گفت: يكي از مهمترين مشكلات پيش رو براي توسعه حمل و نقل كشور توليد بي رويه خودرو در شركت هاي خودروساز است. وي يادآور شد: به منظور ارتقاي ايمني بايد قوانين راهنمايي و رانندگي بازنگري شود.
وي با اشاره به اينكه سالانه به طور متوسط 1/1تا 2/1ميليون دستگاه خودروي جديد وارد ناوگان حمل و نقل كشور مي شود، تصريح كرد: اما به موازات ورود اين تعداد خودرو، امكان توسعه زيرساختها در بخش حمل و نقل وجود ندارد و شركتهاي خودروساز براي توليد خودرو با سازمانها و دستگاه هاي مرتبط با حوزه حمل و نقل هماهنگ نيستند.
بهبهاني با تاكيد بر اينكه در شرايط فعلي شركت هاي خودروساز با سرمايه و بودجه هاي دولتي اقدام به توليد خودرو مي كنند، بيان كرد: متاسفانه هم اكنون شركت هاي خودروساز به حال خود رها شده اند كه اين موجب افزايش مشكلات پيش روي توسعه حمل و نقل كشور مي شود.
وي در ادامه با يادآوري اينكه براساس سند چشم انداز تا سال 2025ميلادي بايد 25هزار كيلومتر خط راه آهن جديد در سطح كشور ساخته شود، بيان كرد: هم اكنون وسعت شبكه ريلي كشور حدود 9 هزار كيلومتر است كه از اين ميزان 5 هزار كيلومتر آن پس از انقلاب ساخته شده است.
وزير راه و ترابري با اشاره به اينكه هم اكنون ايران را به يك كارگاه راهسازي تبديل كرده ايم، يادآور شد: براي توسعه شبكه ريلي كشور بايد منابع مالي مورد نياز از محل عرضه اوراق مشاركت، جذب سرمايه گذاريهاي خارجي و بخش خصوصي تامين شود.
اين مقام مسئول با «سرگردنه» توصيف كردن موقعيت جغرافيايي ايران، بيان كرد: هم اكنون ايران به يك كريدور اصلي بين كشورهاي آسيايي و اروپايي تبديل شده است.
به گفته وي تاكنون مسيرهايي همچون كريدور شمال به جنوب از بندرعباس به آستارا، كريدور شرقي از سرخس به چابهار، كريدور غربي از مرز بازرگان به بندر امام، كريدور شرق به غرب از سرخس به مرز رازي جمهوري آذربايجان براي حمل و نقل كالا تعريف شده است.
برخورد قانوني
با خودروسازان متخلف
فرمانده نيروي انتظامي با اشاره به اين كه برخي از شركت هاي خودروساز براي افزايش ايمني خودروها شرط و شروط مي گذارند، اعلام كرد به زودي از موضع قدرت براي برخورد قانوني با خودروسازاني كه ايمني را رعايت نمي كنند، وارد عمل مي شويم.
سردار اسماعيل احمدي مقدم نيز در جشنواره ملي حمل و نقل در تهران با بيان اين كه واردات خودروهاي خارجي تا سقف 10 درصد اشكالي ندارد، گفت: بايد به شركت هاي خودروساز داخلي اين فرصت داده شود تا براي توليد خودرو از بودجه هاي دولتي مستقل شوند.وي همچنين با اشاره به اين كه هنوز ضريب ايمني در خودروهاي ساخت داخل براساس استانداردهاي موجود مطلوب به نظر نمي رسد، اعلام كرد: برخي از شركت هاي خودروساز كه نام آنها را به زودي براي آگاهي مردم و به طور رسمي اعلام مي كنيم، براي افزايش ضريب ايمني در خودروهاي ساخت داخل شرط و شروط تعيين مي كنند.احمدي مقدم افزود: متاسفانه وزارت صنايع و معادن نيز از اين دسته از خودروسازان حمايت مي كند، اين در حالي است كه به زودي از موضع قدرت براي برخورد قانوني با خودروسازاني كه ايمني را رعايت نمي كنند، وارد عمل مي شويم.وي در پايان خاطرنشان كرد: تاكنون كل خودروهاي داخلي مجهز به سيستم «اي بي اس» نبوده و اين در حالي است كه خودروسازان داخلي شرط گذاشته اند تا پايان سال 1389 كل خودروها مجهز به اين سيستم شوند.

 



وزير بازرگاني در قزاقستان: ايران تجارت غلات در منطقه را مديريت مي كند

وزير بازرگاني كشورمان در ديدار با معاون نخست وزير، وزراي تجارت و بازرگاني و حمل و نقل و ارتباطات قزاقستان راه هاي رفع موانع و گسترش مبادلات تجاري و سرمايه گذاري هاي متقابل را بررسي كردند.
مهدي غضنفري كه در راس هيئت عالي رتبه تجاري و سرمايه گذاري بخش خصوصي به قزاقستان سفر كرده در ديدار با اميرزاق شوكيف، معاون نخست وزير قزاقستان بر رفع موانع و تسهيل فعاليت تجار ايراني در قزاقستان تاكيد كرد.
ايجاد شعبه بانك توسعه صادرات ايران در قزاقستان از مهم ترين مواردي است كه معاون نخست وزير قزاقستان با وزير بازرگاني كشورمان بر آن تاكيد كردند.
مهدي غضنفري با تاكيد بر همكاري با قزاقستان در قالب پيمان هاي منطقه اي و اتحاديه اي تصريح كرد: ايجاد خط پروازي زمينه حضور تجار و بازرگانان بخش خصوصي را براي سرمايه گذاري در بخش كشاورزي، صنعتي و تجارت قزاقستان فراهم مي كند.
وزير بازرگاني كشورمان خواستار تحقق يارانه 30 درصدي براي راه اندازي خط هوايي به شركت هاي حمل و نقل هوايي ايران شد و در ادامه بر ايجاد خط پروازي مستقيم بين ايران و قزاقستان در اين ديدار تصريح شد.
وي با تاكيد بر متعادل سازي تعرفه هاي بازرگاني بين ايران و قزاقستان براي افزايش مبادلات تجاري دو كشور گفت: فعالان ايراني متشكل از گروه هاي متخصص در زمينه نفت و گاز، معدن، ساخت و توليد ماشين آلات كشاورزي و پروژه هاي راه سازي، آماده همكاري با قزاقستان هستند.
وي با اشاره به تامين گندم مورد نياز ايران و قزاقستان در برخي سال ها افزود: امسال ايران فراتر از نيازش گندم توليد كرده است اما آماده ايم بر اساس توافق استراتژيك تجارت غلات را در منطقه با كمك قزاقستان مديريت كنيم. وي افزود: اين امر موجب مي شود گندم قزاقستان با كمك ايران به ديگر كشورها از جمله عراق و افغانستان ترانزيت شود.
اميرزاق شوكيف، معاون نخست وزير قزاقستان نيز با اشاره به سفر گذشته رئيس جمهور اسلامي ايران به قزاقستان اين سفر را در جهت تحكيم روابط دو كشور مثبت ارزيابي كرد و گفت: بعد از اين سفر مبادلات تجاري دو كشور به بيش از 2 ميليارد دلار افزايش يافت و ايران از شركاي اصلي تجاري قزاقستان شد.
وي افزود: ما از راه درياي خزر با ايران ارتباط حمل و نقلي داريم و مي خواهيم از اين ظرفيت براي صادرات به ديگر نقاط دنيا استفاده كنيم.

 



وزير امور اقتصادي و دارايي خبر داد
 ارسال همزمان بودجه 89 و برنامه پنجم به مجلس

وزير امور اقتصادي و دارايي موجودي فعلي حساب ذخيره ارزي را «مثبت» خواند و گفت: موجودي اين حساب تا پايان سال مثبت باقي خواهد ماند.
شمس الدين حسيني در حاشيه همايش تحول در صنعت بيمه در جمع خبرنگاران درباره آخرين وضعيت موجودي حساب ذخيره ارزي گفت: اگر بخواهيم جرياني هم حساب كنيم با توجه به اينكه حساب ذخيره ارزي هم ورودي دارد و هم خروجي، موجودي اين حساب مثبت است و پيش بيني مي شود تا پايان سال نيز مثبت باقي بماند.
وزير امور اقتصادي و دارايي در پاسخ به اين پرسش كه آيا معامله 1364 ميليارد توماني بلوك 5/30 درصدي فولاد خوزستان ابطال شده است؟ پاسخ داد: اين معامله در هيئت داوري كه بر اساس برنامه هاي سوم و چهارم تشكيل شده و تقاضاي خريدار مبني بر فسخ معامله داده، انجام شده است. بر همين اساس خريدار مجددا به قوه قضائيه و دادگاه شكايت كرد كه در آنجا قاضي حكم به فسخ معامله داد. بدين ترتيب اكنون مشغول تهيه لايحه اي هستيم كه اعتراض مان را اعلام كنيم.
حسيني همچنين با اشاره به لايحه بودجه سال 89 كل كشور و برنامه پنجم توسعه، اظهار داشت: قصد ما ارسال همزمان اين دو لايحه به مجلس شوراي اسلامي است اما ممكن است بنا به شرايطي يكي از اين دو لايحه زودتر به پارلمان ارائه شود. وي درباره روند كاهش نرخ تورم در سالجاري نيز گفت: در 12 ماهه منتهي به آبان ماه سالجاري نرخ تورم 15 درصد بوده است كه اين ميزان در مقايسه با تورم 25 درصدي منتهي به اسفندماه سال گذشته، روند مناسبي را نشان مي دهد.

 



بسته حمايت از صنايع دريايي به دولت مي رود

به منظور مقابله با آسيب هاي ناشي از بحران اقتصادي بسته حمايت از صنايع دريايي تدوين شده و به زودي به هيئت دولت ارائه مي شود.
محمدحسين داجمر مديرعامل شركت كشتيراني جمهوري اسلامي ايران در جمع خبرنگاران با اعلام اين مطلب افزود: بحران جهاني درآمدهاي اين شركت را در هشت ماه امسال نسبت به مدت مشابه به نصف تقليل داد.
وي اظهار داشت: ميزان حمل كالا توسط كشتيراني جمهوري اسلامي در سال گذشته 20 ميليون و 900 هزار تن بود كه درآمد ناشي از آن يك ميليارد و 413 ميليون دلار برآورد شد، حال آن كه اين ميزان درآمد با وجود افزايش ميزان حمل و نقل در مدت مشابه امسال به 721 ميليون دلار رسيد.
داجمر با اشاره به اين كه بحران جهاني بر روي بخش حمل و نقل دريايي تاثير گذاشته و منجر به كاهش شديد تجارت جهاني شده، افزود: بيش از 90 درصد حمل و نقل جهان كه از اين طريق صورت مي گرفت، دچار ركود شده است.
وي گفت: بحران و كمبود نقديندگي شديد، كاهش تقاضا و قيمت ها منجر به بحراني شدن شركت هاي بزرگ كشتيراني و ورشكستگي آنها شده است.
مديرعامل شركت كشتيراني جمهوري اسلامي ايران مي گويد: بدليل شرايط مناسب جوي و توليد مناسب گندم امسال رقم واردات اين شركت كاهش يافت.
وي با اشاره به كاهش 7/25 درصدي واردات كالا از نظروزن در هشت ماه امسال گفت: اين رقم سال گذشته 9 ميليون تن بود حال آن كه در مدت مشابه امسال به هفت ميليون تن رسيده است.
داجمر از كاهش 24 درصدي حمل در صادرات خبر داد و گفت: اين ميزان سال گذشته 1/3 ميليون تن بوده حال آن كه در سال جاري اين رقم به 9/3 ميليون تن رسيده است.

 



معاون اول رئيس جمهور: 250 ميليارد تومان با ضايعات نان هدر مي رود

معاون اول رئيس جمهور با اشاره به ارزش گندم و نان در زندگي مردم بر ضرورت جلوگيري از اسراف در توليد و مصرف نان تاكيد كرد و گفت: دولت حمايت از توليد نان صنعتي را به طور جدي دنبال مي كند.
محمدرضا رحيمي پس از افتتاح سومين نمايشگاه صنعت نان با بيان اين كه توليد نان صنعتي در كشورمان نيازمند حمايت و فرهنگ سازي است، اظهار كرد: با مسئولان وزارت بازرگاني هماهنگي هاي لازم ايجاد شد تا اعتبارات مناسبي به منظور گسترش نان صنعتي در كشور پرداخت شود.
وي تصريح كرد: بايد تلاش كنيم تا با گسترش نان صنعتي ضمن جلوگيري از اسراف و هدر رفت نان به سرعت نان سالم و بهداشتي در دسترس مردم قرار گيرد.
معاون اول رئيس جمهور مصرف نان در كشورمان را همراه با ضايعات فراواني دانست و گفت: يكي از دلايل مهم ضايعات نان در كشورمان توزيع ناعادلانه يارانه ها براي خريد گندم، توليد آرد و توزيع آن در نانوايي هاست.
رحيمي افزود: متاسفانه بخش زيادي از آردي كه توليد و بين نانوايي ها توزيع مي شود، هدر مي رود و عملا از دسترس مردم خارج مي شود.
وي خاطرنشان كرد: اين نمايشگاه افتتاح شد تا براي چندمين بار نشان دهد كه نان صنعتي در مقايسه با نان سنتي داراي فوايد فراواني است، در نان صنعتي ضايعات بسيار پايين است؛ سالانه 250 ميليارد تومان در كشور فقط با ضايعات نان هدر مي رود كه چنانچه وارد توليد نان صنعتي شويم اين مبلغ مي تواند در خدمت رفاه مردم و كشور قرار بگيرد.

 



در مراسم معرفي 100 برند برتر ايران اعلام شد
خليج هميشگي فارس ماندگارترين برند ايران

100 برند برتر ايران با برگزاري مراسم اختتاميه دومين جشنواره بين المللي انتخاب برترين نام و نشان هاي تجاري ايران معرفي شدند.
در اين جشنواره 100 نام و نشان تجاري در 24 رده صنعت و از بين 350برند، در حوزه هايي همچون موادغذايي، فرش، خدمات مالي و پولي، آموزشي، صنعت و معدن، داروسازي و همچنين استادان برگزيده در زمينه دانش بازاريابي و نشريات منتخب معرفي شدند.
شيوه انتخاب برندهاي برتر در مرحله اول بر مبناي سهم از ذهن مصرف كنندگان صورت گرفته است كه در اين مرحله 250شركت در 131 حوزه صنايع و خدمات انتخاب شدند و 100 برند برتر در مرحله دوم و براساس مدل پژوهش انتخاب شده است.
اختتاميه دومين جشنواره بين المللي برترين نام و نشان هاي تجاري ايران (يكصد برند برتر ايران) با شعار «خليج هميشگي فارس ماندگارترين برند ايران»، در مركز همايش هاي بين المللي صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران برگزار شد.
برندسازي نيازمند فرهنگ سازي
رئيس كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي گفت: براي برندسازي در ايران بايد فرهنگسازي شود.
سيدحسين هاشمي در دومين جشنواره بين المللي انتخاب 100 برند برتر ايران اظهار داشت: برگزاري اين جشنواره ها به ايجاد فرهنگ و توجه به مقوله برند در كشور كمك بسزايي مي كند.
وي افزود: هم اكنون كشورهاي غربي با داشتن شركت هاي چند مليتي، كالاهاي با كيفيت، قيمت مناسب و برندهاي معتبر به راحتي مي توانند گوي رقابت را از كشورهاي جهان سوم بربايند.
هاشمي بابيان اينكه بخش صنعت كشور براي رقابت با محصولات اين كشورها بايد به ايجاد برندهاي معتبر و توليد كالاهاي مرغوب بپردازد، تصريح كرد: اينجاست كه نقش ايجاد برندهاي معتبر براي بالا بردن رقابت پذيري توليدات خودنمايي مي كند.
وي اضافه كرد:براي دستيابي به اهداف چشم انداز 20 ساله كشور و رسيدن به قدرت اول اقتصادي منطقه راهي جزء تقويت بخش صنعت و ورود به بازارهاي منطقه و بين الملل نداريم.
فرشاد به آبادي دبير دومين جشنواره بين المللي انتخاب يكصد برند برتر ايران در مورد اهداف برگزاري اين جشنواره گفت؛ اين جشنواره با اهدافي چون تاكيد بر ارزشيابي و ارزش گذاري مالي نام تجاري به عنوان يك دارايي نامشهود، شناسايي، معرفي و تجليل از شركت هاي برتر در حوزه مديريت نام و نشان تجاري، تاكيد بر لزوم توجه بر مديريت نام و نشان تجاري به عنوان يك مزيت رقابتي براي ماندگاري و رشد بنگاه هاي اقتصادي و ترويج فرهنگ مشتري مداري و مديريت ارتباط موثر با مشتريان به منظور ارتقاء سطح فروش برگزار مي شود.

 



با انتقاد از سفته بازي و اقدامات غارتگرانه اوباما
مسئولان موسسات مالي آمريكا را به گربه هاي چاق تشبيه كرد

رئيس جمهور آمريكا با انتقاد از عملكرد بانكداران و روساي موسسات بزرگ مالي آمريكا گفت: وظيفه من اين است كه از اقتصاد كشور در برابر سفته بازي هاي مخاطره آميز و اقدامات غارتگرانه جلوگيري كنم.
به گزارش خبرگزاري ها، باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا پس از اين كه بانكداران اين كشور را به گربه هاي چاق تشبيه كرد، بانكداران بزرگ را به كاخ سفيد دعوت كرد و از آن ها خواست وام هاي بيشتري را در اختيار متقاضيان قرار دهند.
وي گفت: من علاقه ندارم به شخص، نهاد يا صنعتي تهمت بزنم. وظيفه من اين است كه از مصرف كنندگان و اقتصاد كشور در برابر سفته بازي هاي مخاطره آميز و اقدامات غارتگرانه جلوگيري كنم.
برخي تحليلگران معتقدند حملات اخير اوباما به بانكداران آمريكايي تلاشي براي سرپوش گذاشتن بر ناكامي سياست هاي اقتصادي خود و متهم كردن ديگران در اين زمينه است.
براساس گزارش بلومبرگ اوباما پيش تر نيز بخشي از بحران مالي آمريكا را نتيجه عملكرد نظام بانكي دانسته بود. در سال 2009 و در چارچوب طرح نخست محرك مالي بيش از 700 ميليارد دلار به نظام بانكي آمريكا تزريق شد اما دولت اوباما از عدم تمايل بانك ها براي پرداخت تسهيلات به شدت ناراضي است.
وضعيت نابه سامان اقتصادي عربستان و كشورهاي
عربي خليج فارس
بيش از 73 ميليون سهم از سهام سه شركت طي ماه آينده ميلادي در بازار مالي عربستان سعودي عرضه خواهد شد.
به گزارش ايسنا، مسئولان بازار مالي عربستان سعودي در جديدترين راهكار براي گريز از بحران مالي در بورس رياض اقدام به عرضه و پذيره نويسي سهام سه شركت در بازار مالي مي كنند.
طبق گزارش هاي منتشر شده طي ماه هاي ژانويه و فوريه سال آينده ميلادي بيش از 73 ميليون سهم از سهام سه شركت معروف سعودي در بازار مالي رياض عرضه خواهد شد.
ارزش اين ميزان سهام بالغ بر 380 ميليون دلار برآورد شده است.
در همين حال نشريه اقتصادي ميد با اشاره به ناتواني دوبي در بازپرداخت بدهي 80 ميليارد دلاري خود نوشت: بحران بدهي هاي دوبي به اعتبار كشورهاي عربي خليج فارس ضربه زده است.
براساس اين گزارش كشورهاي مذكور در حال بررسي زيان هاي ناشي از طوفاني هستند كه توسط دوبي ورلد به راه افتاد. ناتواني اين شركت در بازپرداخت بدهي 60 ميليارد دلاري خود تمايلي را در بانك ها براي پرداخت وام به بخش خصوصي باقي نگذاشته و اين در حالي است كه شركت هاي صنعتي و ساختمان سازي براي پشت سرگذاشتن بحران اقتصادي جهان شديداً به منابع مالي نياز دارند.
كارشناسان معتقدند بحران بدهي هاي دوبي روند احياي اقتصاد امارات را بسيار كند خواهد كرد.
از سوي ديگر سازمان امنيت امارات اعلام كرد كه انتشاردهندگان شايعات مسايل اقتصادي و بحران مالي دوبي به زندان و جريمه سنگين محكوم مي شوند.

 



رئيس كميته معدن مجلس خبر دادبودجه 100 ميليارد توماني براي اكتشاف معادن

وزير صنايع و معادن بر لزوم توجه جدي به نيروي انساني در بخش صنعت و معدن براي رقابت با ديگر كشورها تأكيد كرد.
علي اكبر محرابيان در دومين همايش نقش معدن و صنايع معدني در اقتصاد ايران گفت: امروز بسياري از كشورها، محصولاتي را با قيمت كمتر و كيفيت بيشتر توليد و به بازار عرضه مي كنند و اين به معني آن است كه داشتن مزيت به تنهايي كافي نيست.
وي افزود: امروز نمي توانيم به تنهايي به داشته هاي خدادادي خود افتخار كنيم و بگوييم كه با اين ذخاير مي توانيم رشد اقتصادي خوبي داشته باشيم، اگر امروز از تكنولوژي روز و نيروي انساني متخصص خودمان به خوبي استفاده نكنيم نمي توانيم به رشد مطلوب دست پيدا كنيم.
محرابيان افزايش توليد و بهره وري را مورد توجه قرار داد و گفت: ما مي توانيم از ذخاير معدني كشور، محصولات بيشتر و با كيفيت بالاتري توليد و به بازار عرضه كنيم.
وي افزود: اكتشاف را نبايد هزينه تلقي كرد بلكه محصول اكتشاف بايد به عنوان سرمايه تلقي شود، ضمن اينكه در اكتشاف نبايد فقط تكيه بر اعتبارات دولتي باشد.
اين گزارش حاكي است: رئيس كميته معدن كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي گفت: با ابلاغ سياست هاي كلي اصل 44 قانون اساسي و تصويب آن در مجلس، دغدغه بخش خصوصي براي فعاليت در بخش معادن برطرف شد.
محمدرضا سجاديان در اين همايش افزود: ايران داراي ذخاير فراوان معدني است و تاكنون 57 ميليارد تن ذخاير معدني با داشتن 65 نوع ماده معدني در كشور را شناسايي كرده كه به طور يقين اين ارقام بيشتر است.
وي بر ضرورت لزوم تأسيس تشكل ها و كنسرسيوم هاي معدني تأكيد كرد و گفت: اتكا به درآمدهاي نفتي در كشور سبب شد تا بخش معدن نتواند به جايگاه واقعي خود در اقتصاد دست يابد.
سجاديان افزود: با توجه به وجود ذخاير فراوان معدني در كشور، هنوز جا براي سرمايه گذاري بيشتر توسط بخش خصوصي در معادن كشور باز است.
وي يكي از راههاي تقويت بخش معدن را توجه دقيق به اصل 44 ذكر كرد و گفت: با توجه به اصل 44 بايد به اكتشاف توجه زيادي شود زيرا اكتشاف زمينه ساز توسعه پايدار است و مسئولان بايد بيش از پيش به بخش معدن توجه كنند.
رئيس كميته معدن مجلس افزود: در سال 2007 ميلادي در جهان پنج ميليارد دلار بودجه صرف اكتشاف شده كه از اين ميزان 15/1 درصد سهم ايران است كه حاكي از آن است كه بايد اكتشافات معدني در ايران افزايش يابد.
سجاديان با بيان اينكه در سال 88 بودجه اكتشاف با پيشنهاد و حمايت كميسيون صنايع و معادن و همچنين كميسيون تلفيق مجلس به 100 ميليارد تومان افزايش يافت، تصريح كرد:
در تدوين لايحه بودجه سال 1389 رقم خوبي براي بخش اكتشاف نيز پيش بيني شده است.

 



در آستانه شب يلدا قيمت انواع شيريني افزايش يافت

فعالان بازار شيريني از افزايش مجدد قيمت انواع شيريني در آستانه شب يلدا خبر دادند.
به گزارش خبرگزاري اقتصادي ايران يكي از اين فعالان با اعلام اين كه قيمت انواع شيريني از 3 ماه گذشته با روند رو به رشدي مواجه شده است، بيان داشت: افزايش سرسام آور قيمت مواداوليه تشكيل دهنده شيريني اعم از تخم مرغ، شكر و خامه از دلايل عمده افزايش قيمت شيريني شده اند.
به گفته فعالان بازار شيريني، طي 8 ماه گذشته اين بازار با چالش هاي جدي مواجه بوده است.
عدم نرخ گذاري هاي مناسب از سوي كميسيون هاي بازرگاني بدون توجه به تورم اقتصادي و افزايش قيمت مواداوليه وافزودني باعث به وجود آمدن بحران هايي براي قنادان شده است.
اين امر باعث شده است كه طي 8 ماه گذشته و به ويژه در 3 ماه گذشته قنادان به عرضه شيريني براساس قيمت هايي كه خود وضع كرده اند، اقدام كنند.
در همين زمينه، رئيس اتحاديه قنادان تهران با تاييد افزايش قيمت هزينه هاي تمام شده توليد شيريني گفت: افزايش نرخ 25 درصدي دستمزد كارگران در سال جاري و افزايش قيمت 100 قلم مواد افزودني به شيريني باعث نابساماني در اين بازار شده است.
وي با تاييد افزايش قيمت تخم مرغ و شكر طي 3 ماه گذشته بيان داشت: نرخ تعرفه قيمت گذاري انواع شيريني در مجمع به تصويب رسيده و در حال حاضر به كميسيون بازرگاني براي تصويب نهايي ارائه شده است.
رئيس اتحاديه قنادان تهران احتمال افزايش قيمت شيريني در آستانه شب يلدا را تكذيب نكرد.

 



هشدار مجدد وزارت نفت: گاز سازمان هاي پرمصرف را قطع مي كنيم

يك مقام مسئول در شركت گاز از قطع گاز سازمانهاي دولتي پرمصرف پس از صدور اخطار خبر داد و گفت: ميزان جرايم جديد مشتركان پرمصرف گاز به زودي اعلام مي شود.
به گزارش مهر، مجتبي شيخ بهايي درباره آخرين اقدامات صورت گرفته در سطح وزارت نفت براي بهينه سازي مصرف گاز در سطح سازمانهاي دولتي، گفت: با وجود آنكه براساس بخشنامه دولت، دستگاههاي اجرايي زير پوشش دولت ملزم به رعايت صرفه جويي در مصرف گاز شده اند اما برخي از آنها از جمله فرودگاهها به اين بخشنامه توجهي نكرده اند.
وي تصريح كرد: بر اين اساس گروههاي مميزي در شركتهاي گاز استاني به منظور سركشي به دستگاه هاي دولتي تشكيل شده كه در صورت مشاهده مصرف بي رويه براساس مقررات با آنها برخورد مي كنند.
به گفته اين مقام مسئول براساس بخشنامه، سازمان و دستگاههاي دولتي موظف هستند، صبحها يك ساعت قبل از آغاز كار سيستمهاي گرمايشي را روشن و يك ساعت قبل پايان فعاليت كاري آنها را خاموش كنند.مدير گازرساني شركت ملي گاز ايران تصريح كرد: در صورت بي توجهي با ارسال گزارش اوليه به سازمان اخطار داده مي شود و در صورت بي توجهي جريان گاز آن سازمان قطع خواهد شد.

 



حضور هيئت 45 نفره تجاري ايران در عراق

هيئت تجاري 45 نفره تجار و بازرگانان استان تهران به منظور آشنايي با فرصتهاي تجاري، سرمايه گذاري و توسعه روابط اقتصادي با بخش خصوصي كشور عراق و بازاريابي براي توسعه صادرات غير نفتي عازم اين كشور شدند.
سيدعلي موسوي رئيس سازمان بازرگاني استان تهران با بيان اين مطلب افزود: هيئت اعزامي متشكل از 45 نفر تجار و بازرگانان توانمند تهران در زمينه مواد غذايي، لوازم خانگي، تجهيزات پزشكي و خدمات فني و مهندسي است.
وي درباره برنامه هاي اين هيئت در عراق توضيح داد: برگزاري نشست مشترك تجار و بازرگانان ايران و عراق، اتاق بازرگاني و سازمان سرمايه گذاري هاي عراق، حضور در اتاق بازرگاني نجف و نيز شركت در همايش بازرگانان ايران و عراق از برنامه هاي اين هيئت در عراق است.
رئيس سازمان بازرگاني استان تهران افزود: اين هيئت ضمن بازاريابي، مذاكراتي با اتاقهاي بازرگاني بغداد و نجف خواهد داشت و علاوه بر اين بازديد از بازارهاي عمده فروش عراق متناسب با فعاليت شركت هاي اعزامي، مذاكره با قائم مقام وزارت بازرگاني عراق و نيز شركت سرمايه گذاري اين كشور از جمله فعاليتهاي اين هيئت است.
موسوي با بيان اينكه ايران بيشترين مرز مشترك با كشورعراق را دارا است، افزود: سرمايه گذاري در اين كشور فرصت مناسبي براي تجار و بازرگانان ايراني است كه البته اين فرصت هميشگي نيست و چنانچه سرمايه گذاران ايراني نتوانند فعاليت هاي خود را در اين كشور تداوم بخشند، به تدريج شانس حضور در بازارهاي عراق را از دست مي دهند.
رئيس سازمان بازرگاني استان تهران گفت: براساس آمار گمرك در هشت ماهه سال جاري 20 درصد صادرات استان تهران به كشور عراق بوده، ضمن اينكه ارزش دلاري آن بالغ بر 182 ميليون دلار بوده است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14