(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 25 آذر 1388- شماره 19536
 

پاسخ نمايندگي يك شركت خارجي به گزارش شركت هاي هرمي و توضيح كيهان از شعار تا عمل
گزارش كيهان از توقف عمليات اجرايي پروژه گازي ناباكو بدون حضور ايران نمايش لوله هاي خالي از گاز
به بهانه 26آذرماه روز حمل ونقل؛ چند پيشنهاد براي حل مشكلات دست اندركاران حمل ونقل جاده اي



پاسخ نمايندگي يك شركت خارجي به گزارش شركت هاي هرمي و توضيح كيهان از شعار تا عمل

در پي چاپ گزارش شركت هاي هرمي كه در آن به فعاليت هاي شركت اوريف ليم نيز اشاره شده بود اين شركت با ارسال جوابيه اي هرگونه شائبه هرمي بودن فعاليت ها را تكذيب كرد. اين درحالي است كه يافته هاي كيهان مبني بر ورود اين شركت به سيستم فروش و معرفي محصولات به شيوه هرمي قابل انكار نيست. با اين مقدمه ابتدا جوابيه شركت و در ادامه توضيح كيهان ازنظرتان مي گذرد.

پاسخ شركت اوريف ليم
باعث بسي خوشبختي است كه روزنامه كيهان بحث مهم فعاليت هاي ناسالم شركت هاي هرمي و كلاهبرداري اين شركت ها از ملت شريف ايران را مطرح نموده و با ارايه گزارش مفصلي از تاريخچه و نحوه فعاليت اين شركت ها در جهان و ايران پرده برداشته است. نويسنده با بررسي دقيق قوانين و مقررات جهاني به وظيفه خطير اطلاع رساني خويش مبادرت نموده است.
ولي متأسفانه در همان مقاله از قول يكي از خوانندگان كيهان اطلاعات نادرستي درباره شيوه فعاليت شركت اوريف ليم ذكر شده است كه در اين ارتباط توضيحات زير به اطلاع مي رسد:
«شركت اوريف ليم يك شركت سوئدي توليدكننده بيش از 900 قلم كالاهاي آرايشي و بهداشتي است كه بيش از 42سال است در اين زمينه فعاليت مي كند. شركت مذكور يك شركت سهامي عام ثبت شده در بورس اوراق بهادار استكهلم با نماد ORI SDB مي باشد با بيش از 6000 كارمند در 62 كشور ازجمله كشورهاي اروپاي غربي فعاليت مي كند.
اين شركت از سال 1383 با سرمايه گذاري بيش از 1ميليون يورو در ايران شروع به فعاليت نموده است.
شركت با رعايت كليه قوانين جمهوري اسلامي ايران به فروش كالا مبادرت ورزيده و با رشد فروش در ايران در اين لحظه با بيش از 100نفر پرسنل و چندهزار نفر بازارياب مستقل كارآفريني بزرگي انجام داده است.

توضيح كيهان
1-پس از چاپ سلسله مقالات و گزارشات در خصوص شركت هاي هرمي، تعدادي از خوانندگان به خصوص بانوان، با برقراري تماس با سرويس اقتصادي كيهان از فعاليت نسل جديدي از شركت هاي هرمي منجمله شركتOriflame خبر دادند كه اين موضوع با گزارشات مقامات امنيتي كشورمان در خصوص رويارويي با نسل سوم شركت هاي هرمي هم خواني داشت.
Oriflame در ايران با كمي تغييرات به صورت كاملاً انحرافي به ثبت رسيده است و به دلايلي نامعلوم و البته قابل تأمل نام خود را تحت عنوان «اوري فليم پرشيا» به شماره 240139 به ثبت رسانده است، درحالي كه در سربرگ هاي شركت از عنوان اصلي «اوريف ليم» استفاده مي شود.
2-براي خريد محصولات اين شركت تنها يك راه وجود دارد و آن هم ورود به سيستم هرمي آن است، يعني هيچ خريداري به طور مستقيم نمي تواند به تنها فروشگاه آن در تهران مراجعه كرده و محصول موردنظر خود را خريداري كند. در فروشگاه تنها با تعدادي صندوق دار و بازارياب مواجه مي شود و درواقع در اين فروشگاه لوازم آرايشي و بهداشتي، هيچ اثري از لوازم آرايشي نمي بينيد.
به گفته يكي از بازاريابان، شركتOriflame به حدود 3هزار بازارياب درسراسر ايران رسماً آموزش مي دهد تا از ديگران دعوت كنند به «اوريف ليم» بپيوندند و گروه مشاوران فروش خود را تشكيل دهند تا از اين طريق درآمد بيشتري كسب كنند. هرچه گروه رشد يابد درآمد بيشتر و پاداش متنوع تري را دريافت مي كنند. اين بازارياب ها با خريد كاتالوگ هاي شركت، در محافل مختلفي از دانشگاه ها گرفته تا آرايشگاه ها محصولات اين شركت را تبليغ كرده و براي خود مشتري پيدا مي كنند.
3-هر فردي براي ورود به سيستم هرمي اين شركت و خريد محصولات آن، بايد مبلغ155500ريال تحت عنوان هزينه عضويت و 30000 ريال بابت هزينه پستي و ارسال بروشور پرداخت كند. براساس بروشور تبليغاتي اين شركت در مرحله نخست فردي كه وارد اين مجموعه هرمي مي شود به طور مستقيم 30درصد از سود فروش محصولاتي را كه داشته است از آن خود مي كند. در مرحله بعد با معرفي 5 نفر، 30درصد سود مستقيم فروش خود، 6درصد تخفيف اجرايي فروش خود و 6درصد تخفيف مابه تفاوت روي ميزان فروش گروه خود را به دست مي آورد كه براي اين مرحله شركت درآمد متوسط ماهانه 500هزار تومان براي فرد سرشاخه پيش بيني شده است. در مراحل بعدي با افزايش افراد بيشتر و گسترش هرم، تخفيف ها به 21 درصد مي رسد و درآمد ماهانه فرد يك ميليون و 500هزار تومان تخمين زده مي شود.
4-آنچه حائز اهميت است اين است كه براساس اخبار واصله بازارياب هايOriflame فقط با عوامل دست دوم و سوم شركت در ارتباط هستند و اجازه تماس با مديران ارشد شركت را ندارند. معمولاً سرشاخه ها يا همان دايركتورها در روز اول كاري هرماه ميلادي جلساتي را برگزار مي كنند كه زمان و مكان آن ازطريق ايميل به طور محرمانه اطلاع داده مي شود.
5-براساس بند «ز» ماده يك قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادي كشور مصوب
19/9/1369 «تأسيس، قبول نمايندگي، عضوگيري و ثبت نام يا پيشنهاد ثبت نام در بنگاه، مؤسسه، گروه يا فهرست اسامي با وعده كسب درآمد ناشي از افزايش اعضا به صورت شبكه اي، خواه ازطريق عرضه كالا يا خدمات، يا اجبار به خريد كالا يا دريافت حق عضويت يا شيوه هاي مشابه ديگر خواه ازطريق جلب مشتريان به عنوان بازارياب يا هر عنوان ديگر با وعده دريافت كالا يا خدمات رايگان يا به قيمتي كمتر از قيمت واقعي يا دادن درصد (پورسانت) باشد» جرم محسوب شده و قابل پيگرد مي باشد.
6-در پايان ذكر اين مهم ضروري است كه كيهان تصاوير و موارد مستند ديگري نيز دراختيار دارد كه در آينده به چاپ خواهد رسيد.

 



گزارش كيهان از توقف عمليات اجرايي پروژه گازي ناباكو بدون حضور ايران نمايش لوله هاي خالي از گاز

156 روز از امضاي موافقت نامه احداث خط لوله ناباكو (Nabucco) مي گذرد. موافقت نامه اي كه روز دوشنبه 22 تير 1388 (13 جولاي 2009 ميلادي) توسط سران 5 كشور تركيه، اتريش، مجارستان، بلغارستان و روماني و با حضور نمايندگان آمريكا و 20 كشور ديگر در هتل ريكسوس آنكارا به امضا رسيد.
همانطور كه قبلا نيز پيش بيني مي شد دخالت ندادن جمهوري اسلامي ايران در اين پروژه سبب شده تا با گذشت بيش از 5 ماه از امضاي تفاهمنامه، كوچكترين تحركي در عملياتي شدن احداث خط لوله ناباكو صورت نگيرد. موضوع تامين ساليانه 31 ميليارد متر مكعب گاز اين خط لوله براي انتقال به اروپا و غيراقتصادي بودن عملياتي شدن ناباكو بدون حضور ايران از موضوعات مهمي است كه تاكنون چاره اي براي آن انديشيده نشده است.
احداث خط لوله ناباكو روز به روز نامحتمل تر مي شود. پس از بي ميلي قزاقستان، ازبكستان و تركمنستان نسبت به احداث اين پروژه، ايران نيز ديگر علاقه خود را به پروژه ناباكو از دست داده و اين موضوع سبب شده تا كارشناسان ناباكو را كه نام خود را از يك اپرا و نمايش نامه معروف گرفته است، اين بار نمايش نامه اي از لوله هاي خالي از گاز بخوانند. آري. ناباكو بدون گاز ايران صرفا نمايش لوله هاي خالي از گاز است كه معلوم نيست قصد دارد چه چيزي را به اروپا برساند.
موافقت نامه سياسي
اغلب كارشناسان سياسي و اقتصادي، امضاي موافقت نامه ناباكو توسط سران 5 كشور را بيشتر ارسال يك پيام صرف سياسي به مسكو مي دانند تا آنكه يك مفهوم عملياتي داشته باشد.
احداث خط لوله 3 هزار و 300 كيلومتري ناباكو قرار بود درسال 2011 آغاز گردد و درسال 2014 به پايان برسد و گاز حوزه درياي خزر را به اتريش برساند. اين تنها مسير انتقال گاز آسياي ميانه به اروپا بود كه خارج از محدوده زير كنترل روسيه قرار داشت و به همين دليل نيز اروپا علاقمند به اجراي اين پروژه بود، تا دست كم بخشي از مسيرهاي تامين انرژي خود را از حيطه نفوذ روسيه خارج نگه دارد.
در مرحله نخست طرح ناباكو، انتقال گاز كشورهاي آذربايجان و عراق و سپس گاز تركمنستان درنظر گرفته شده است.
آغاز ساخت خط لوله ناباكو با طول 3/3 هزار كيلومتر و با هزينه 12 ميليارد دلار درسال 2011 درنظر گرفته شده است. پيش بيني مي شود پس از پايان مرحله نخست ساخت اين خط لوله از سال 2014 كه درحال حاضر با بن بست مواجه شده است گاز آذربايجان و كشورهاي آسياي مركزي از راه خط لوله ناباكو به كشورهاي عضو اتحاديه اروپا صادر خواهد شد و مرحله بعدي ساخت آن نيز در سال 2015 به پايان خواهد رسيد؛ حداكثر ظرفيت انتقال اين خط لوله 31 ميليارد متر مكعب گاز درسال تشكيل مي دهد.
سهامداران اين پروژه به ترتيب؛ شركت هايOMV اتريش، MOL مجارستان، Bulgargaz بلغارستان، Transgaz روماني، Botash تركيه و RWE آلمان هر كدام با سهم برابر 67/16 درصد هستند.
همچنين بالغ بر 30 درصد از ارزش عمومي طرح توسط سهامداران پروژه «Nabucco Gas pipeline International» بر پايه ميزان سهم الشركه دراين طرح سرمايه گذاري خواهد شد و مابقي 70 درصد آن هم توسط وام هاي دريافت شده از سازمان هاي مالي و بانك هاي مختلف تامين خواهد شد.
وابستگي شديد گازي اروپا به روسيه، بهانه اصلي احداث ناباكو
در حال حاضر روسيه تامين كننده بين 30 تا 90 درصد گاز و نفت كشورهاي اروپايي است. در سه سال گذشته، روسيه دو بار با قطع جريان گاز بر روي مصرف كنندگان اروپايي، آنان را در فصل سرما دچار بحران كرده است.
در واقع بايد گفت آنچه كشورهاي اروپايي را بيش از پيش، براي اجرايي كردن اين خط لوله متحد و مصمم كرده است، وابستگي شديد اروپا به انرژي روسيه و استفاده ابزاري مسكو از انرژي در تامين منافع و سياست هاي راهبردي كرملين است. تجربه مناقشه گازي روسيه و اوكراين در دسامبر 2008 ميلادي تنها يك نمونه از تجربيات تلخ اروپاست كه بر اثر آن بسياري از كشورهاي اروپاي مركزي و جنوب اروپا با كاهش شديد واردات گاز در فصل سرما با مشكلات فراواني روبرو شدند.
به همين دليل چندي پيش «آندرياس پيبالگز» كميسر اتحاديه اروپا تاكيد كرد، اختلافات گازي بين روسيه و اوكراين هنوز به طور كامل حل نشده و اروپا به شدت نگران تكرار مجدد و قايع تلخ زمستان گذشته است.
كنسرسيوم بين المللي نابوكو كه با سرمايه گذاري 9، 7 ميليارد يورويي اين پروژه را كه از سوي آمريكا و غرب حمايت مي شود اجرا خواهد كرد قصد دارد از وابستگي شديد به گاز روسيه بي نياز شود.
به گزارش بلومبرگ، «كريستين دولزال» سخنگوي نابوكو دراين باره تاكيد كرد، ما مطمئنيم كه مي توان منابع انرژي مورد نياز نابوكو را تامين كرد. مهمترين هدف از اجراي طرح نابوكو دستيابي اروپا به ذخاير گازي خاورميانه و درياي خزر و كاهش وابستگي به منابع انرژي روسيه است.
وي تصريح كرد، اين پروژه از سال 2014 ميلادي به بهره برداري خواهد رسيد و نخستين گاز خود را از عراق و آذربايجان دريافت خواهد كرد. راينهارد ميتچك مديرعامل ناباكو نيز پيش از اين گفت، بيش از 8 ميليارد متر مكعب گاز از عراق به پروژه نابوكو در سال 2015 ميلادي تزريق خواهد شد كه اين رقم معادل بيش از يك چهارم ظرفيت اين خط لوله است.
ميدان گازي شاه دنيز آذربايجان نيز رقمي مشابه را تامين خواهد كرد. ظرفيت اين خط لوله گازي 31 ميليارد متر مكعب در سال برآورد شده است. علاوه بر شركتهاي حاضر براي اجراي اين پروژه شركت جي دي اف فرانسه نيز تمايل خود را براي سرمايه گذاري و مشاركت در آن اعلام كرده است.
كشورهاي تركيه، روماني، بلغارستان، مجارستان و اتريش طي ماه جولاي قرارداد نابوكو را امضا كردند. عمليات اجرايي اين پروژه قرار است از سال 2011 آغاز شود. شركاي نابوكو همچنان به دنبال تامين ذخاير گازي مورد نياز پروژه هستند چرا كه ذخاير گازي آذربايجان كافي به نظر نمي رسد.
ژان ماري داوگر معاون شركت جي دي اف فرانسه در اين باره گفت، اجراي چنين خط لوله اي بدون دستيابي به ذخاير گازي كافي، نخستين اشتباه است.
به اعتقاد كارشناسان انرژي، گرجستان، ايران، عراق و سوريه كشورهايي هستند كه مي توانند گاز مورد نياز نابوكو را تامين كنند. اين در حالي است كه امضاي قراردادهاي گازي بين روسيه با كشورهاي درياي خزر به شدت آينده نابوكو را تهديد مي كند.
روسيه نيز در حال رايزني براي اجراي دو پروژه بزرگ انتقال گاز به اروپا موسوم به جريان شمالي و جنوبي در درياي سياه و بالتيك است. ايران نيز پروژه بزرگي تحت عنوان خط لوله پارس را دنبال مي كند كه در صورت عملياتي شدن مي تواند هر سه پروژه ناباكو، جريان شمالي و جنوبي را تحت تاثير قرار دهد.
ايران غايب بزرگ
جمهوري اسلامي ايران به تنهايي بيش از 17 درصد از ذخاير گازي دنيارا در اختيار دارد و ذخاير اثبات شده آن نيز از ذخاير گاز ديگر شركت كنندگان در مراسم امضاي قرارداد ناباكو بيشتر است.
ايران بارها اعلام كرده است كه قادر است سالانه 37 ميليارد متر مكعب، يعني 6 ميليارد متر مكعب بيش از انتقال گاز خط لوله ناباكو به اروپا صادر كند.
ناباكو علي رغم حمايت هاي سياسي آمريكا و اروپا، تاكنون در معرفي منابع مالي و گاز مورد نياز اين پروژه ناتوان بوده و تاكنون هيچ كشوري تعهد خاصي براي تامين گاز مورد نياز ناباكو نداده است. در عين حال، جمهوري اسلامي ايران نيز به دليل مخالفت هاي واشنگتن رسما به اين پروژه نپيوسته و احداث خط لوله پارس را در دستور كار خود قرار داده است.
با توجه به اين پتانسيل هاست كه بسياري از كشورها با رد درخواست و فشار آمريكا، خواستار ايفاي نقش فعال ايران در ناباكو هستند.
ايران به عنوان دومين دارنده ذخاير گازي جهان تنها گزينه مناسب براي تامين گاز اين خط لوله در برابر جريان مداوم گاز روسيه به شمار مي رود. مجموع ذخاير گازي چندين كشور تامين كننده گاز در قرارداد ناباكو نيز به ذخاير گاز ايران نمي رسد. از سوي ديگر در اين قرارداد به كشور قطر كه از هم پيمانان سياسي و اقتصادي آمريكا به شمار مي رود پيشنهاد حمل گاز با كشتي به تركيه و احداث يك ترمينال گازي در تركيه داده شده است كه پس از حمل با كشتي تا آن ترمينال، توسط خط لوله ناباكو، گاز اين كشور به اروپا صادر شود.
اين در حالي است كه گاز صادراتي ايران در مرزهاي شمال غربي و غربي ايران آماده صادرات به اروپاست.
با اين همه، نكته جالب آن است كه امضاكنندگان موافقت نامه به اين موضوعات ساده نيز توجه نكرده اند و زير سايه فشارهاي آمريكا، هزينه بالاي حمل با كشتي را بر هزينه پايين انتقال از طريق لوله ترجيح داده اند.
اعضاي كنسرسيوم ناباكو خواهان پيوستن ايران به ناباكو
اخبار پيراموني پروژه ناباكو حاكي از آن است كه پس از به بن بست رسيدن تلاش هاي آمريكا و متحدان اين كشور در مخالفت با تأمين گاز پروژه ناباكو توسط ايران، اعضاي كنسرسيوم ناباكو عليرغم مخالفت آمريكا و برخي كشورهاي غربي، خواهان مشاركت گسترده ايران در اين خط لوله بين المللي هستند.
وزير انرژي تركيه يكي از اصلي ترين كشورهاي اجراكننده اين خط لوله با اشاره به توانايي جمهوري اسلامي ايران براي تأمين خط لوله ناباكو گفت: دليلي براي عدم مشاركت ايران در اين پروژه وجود ندارد.
براساس گزارش خبرگزاري رويترز، تانرييلديز، وزير نفت و انرژي تركيه، عليرغم فشارهاي سياسي آمريكا، از آمادگي براي پيوستن ايران به اين خط لوله خبر داد. آمريكا كه در تلاش است ايران را در اين رابطه به انزوا بكشاند، بارها مخالفت خصمانه خود را عليه مشاركت تهران در پروژه ناباكو اعلام كرده است.
ييليدز در اين باره گفت: ايران قادر به استخراج گاز و عرضه آن به بازار است بنابراين دليلي براي مشاركت نيافتن ايران در اين پروژه وجود نخواهد داشت.
از سوي ديگر جوحان گاليستل (Johann Gallistl) مدير مسئول كنسرسيوم «Nabucco Gas Pipeline International Gmbh» در همايش بين المللي نفت و گاز تركمنستان 2009 كه در 21 سپتامبر سالجاري ميلادي برگزار شد، در سخنراني خود از احتمال حضور ايران و عراق به عنوان منابع تأمين كننده گازي طرح خط لوله گاز ناباكو خبر داد.
در همايش بين المللي كه در آن حدود600نماينده از سراسر جهان حضور داشتند، نمايندگاني از كشورهاي غربي به ارائه مقاله و ايراد سخنراني پرداختند. برخي از نمايندگان كشورهاي غربي در اظهارات خود قصد كمرنگ جلوه دادن نقش ايران را داشتند ليكن جايگاه به اثبات رسيده ايران در عرصه انرژي و موقعيت استراتژيك اين كشور در انتقال انرژي حوزه خزر به بازار اروپا و همچنين انتقال نفت به خارج از منطقه، آنان را ناگزير از ياد كردن نام ايران در اين زمينه مي كرد.
بسياري از شركت كنندگان در همايش بين المللي نفت و گاز تركمنستان، مشاركت ايران را يگانه راه حل خروج از بن بست اعلام كردند.
رئيس كميسيون دفاعي مجلس ملي اتريش نيز در ديدار با علي لاريجاني، رئيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به نقش غيرقابل انكار ايران در بازار انرژي جهان گفت: اتريش در اين خصوص موضع مستقلي دارد و بر اين باور است كه بدون حضور جمهوري اسلامي ايران، چنين پروژه اي نمي تواند اصالتاً وجود داشته باشد.
رييس شركت نفت و گاز M.O.L مجارستان يكي از اصلي ترين شركت هاي كنسرسيوم ناباكو نيز گفت: پروژه خط لوله انتقال گاز ناباكو، تنها با حضور و مشاركت ايران رنگ واقعيت به خود خواهد گرفت.
به گزارش خبرگزاري رويترز، «زسولت هرنادي» رييس شركت نفت و گاز M.O.L مجارستان در جمع روزنامه نگاران در وين گفت: «ناباكو تنها در صورتي به واقعيت مي پيوندد كه بتوانيم به گاز ايران دست يابيم.»
وي افزود: «وقتي هيچ تضميني براي دستيابي به منابع گازي وجود نداشته باشد، اجرايي شدن چنين پروژه اي بسيار مشكل خواهد بود.»
وي در ادامه گفت: «شركتهاي پيمانكار پروژه ناباكو خواستار تضمين عرضه گاز و دسترسي به منابع گازي هستند. يك خط لوله انتقال گاز خالي بسيار پرهزينه و غيراقتصادي خواهد بود.» اين درحالي است كه شركت گازپروم روسيه نيز قصد دارد با احداث خط لوله موسوم به سوث استريم رقابت تنگاتنگي را با ناباكو آغاز كند.
رئيس اتاق صنايع و تجارت آلمان نيز در اظهارنظري مشابه اعلام كرد اجرا و تأمين گاز خط لوله ناباكو بدون ايران قابل تصور نيست.
دانيل برنبك كه در نشستي باعنوان امنيت و همكاري در منطقه خليج فارس در برلين مركز آلمان سخن مي گفت، افزود: اگر اروپايي ها درباره اين خط لوله به تفاهم نرسيده و تصميمي نگيرند، احتمال ورود شركاي ديگري چون ايران، چين و روسيه به آن وجود دارد.
رييس اتاق صنايع و تجارت آلمان و ايران ادامه داد: ايران از قدرتهاي اقتصادي منطقه است و اجرا و تأمين گاز پروژه ناباكو بدون درنظر گرفتن ايران قابل تصور نيست.
شرودر: شرط موفقيت ناباكو، مشاركت ايران است
صدراعظم سابق آلمان با تأكيد بر ضرورت مشاركت ايران در خط لوله ناباكو گفت: ناباكو با ورود گاز ايران به آن نويدبخش خواهد بود.
به گزارش پايگاه اينترنتي «تودي آذ»، گرهارد شرودر صدراعظم سابق آلمان و عضو برجسته حزب سوسيال دموكرات آلمان كه در جريان يك كنفرانس نفتي در«آستانه» پايتخت قزاقستان سخن مي گفت تأكيد كرد: ناباكو براي اين كه وضعيت خوبي داشته باشد بايد با گاز ايران پر شود.
وي افزود: من از پروژه ناباكو حمايت مي كنم زيرا ما به واردات بيشتر گاز نياز داريم اما يك چيز است كه بايد به خاطر داشت و آن اين است كه ما براي پر كردن پروژه هاي نورث و سوث استريم گاز كافي داريم اما درمورد ناباكو اين طور نيست.
وي همچنين تأكيد كرد پروژه هاي نورث و سوث استريم رقيبي براي ناباكو نيستند.
درحالي صدراعظم سابق آلمان بر حضور ايران در ناباكو تأكيد مي كند كه آمريكا به شدت با اين موضوع مخالف است و سعي دارد با مطرح كردن گزينه هايي مثل عراق، تركمنستان، آذربايجان و ازبكستان جايي براي مشاركت ايران در اين پروژه باقي نگذارد.
درعين حال بسياري از كارشناسان ايران را مطمئن ترين، غني ترين و كم هزينه ترين منبع براي تأمين گاز موردنياز ناباكو مي دانند.
شرودر به اتحاديه اروپا اصرار كرد مخالفت هاي سياسي موجود در راه مشاركت ايران در اين پروژه را مرتفع سازد. وي در اين زمينه گفت: «اتحاديه اروپا براي حل و فصل اختلافات سياسي در مورد موضوع تحريم ها عليه ايران و عرضه انرژي از سوي اين كشور نياز به قدرت عمل دارد.»
لس آنجلس تايمز: موفقيت ايران در پيشبرد استراتژي صادرات انرژي و ناكامي آمريكا
لس آنجلس تايمز درمقاله اي با اشاره به نقش حياتي گاز ايران براي ناباكو نسبت به عواقب حمايت آمريكا از اين پروژه هشداد داد و نوشت: ناباكو به سياست آمريكا در مورد ايران ضربه خواهدزد.
اين روزنامه آمريكايي نوشت: درحالي كه واشنگتن درباره تضعيف ايران از لحاظ اقتصادي تعمق و تفكر مي كند. جمهوري اسلامي ايران تابستان امسال درسهايي به ما آموخت.
اين مقاله افزود: ماه مي گذشته پس از 14 سال گفتگو، ايران كه دومين منابع بزرگ گاز دنيا را دراختيار دارد، قراردادي براي پيوستن اقتصاد خود با همسايه غربي اش يعني پاكستان از طريق يك خط لوله گاز طبيعي 1300 مايلي، امضا نمود.
ايران و پاكستان اميدوارند خط لوله را تا هند و احتمالا حتي تا چين هم گسترش دهند. اين موضوع نه تنها به ايران جاي پايي در بازار گاز دنيا خواهد داد و اين كشور را مطمئن مي سازد كه ميليونها پاكستاني، هندي و احتمالا چيني به گاز ايران وابسته مي شوند، بلكه به ايران طول عمر اقتصادي اعطا مي كند و اقتصادهاي وابسته به انرژي را بطور معمول به منابع تامين كننده خود متكي خواهدكرد.
ايران بدون اتلاف وقت، هم اكنون درحال انجام دومين هدف استراتژي خط لوله خود مي باشد. در ماه جولاي، اين كشور اعلام كرد كه تا پايان سال 2009، گاز وارداتي از همسايه شمالي خود يعني تركمنستان كه بزرگترين توليدكننده گاز آسيا مي باشد را افزايش مي دهد. علاقه تركمنستان به ارسال گاز خود به ايران ريشه در تمايل اين كشور براي تنوع بخشيدن به بازار صادرات خود دارد. دو سوم جريان گاز تركمنستان به روسيه است و وابستگي به يك مشتري، به مسكو اجازه مي دهد تا از متحد پيشين خود، بيشترين استفاده را ببرد. ولي چرا ايران كه غني از انرژي است مي خواهد گاز را ازهمسايه خود وارد كند؟ پاسخ خط لوله ناباكو مي باشد.
لس آنجلس تايمز مي افزايد:تعدادي از دولت هاي اروپايي و كنسرسيوم شركتهاي انرژي، براي ساخت خط لوله اي از آسياي مركزي از طريق تركيه و كشورهاي بالكان تا اتريش به هدف از بين بردن وابستگي اروپا به گاز روسيه، همكاري و مشاركت نمودند. جولاي گذشته، موافقت نامه اي بين دولتها بر سر پروژه ناباكو در آنكارا به امضا رسيد. برآورد مي شود اين خط لوله 2000 مايلي با زمان بندي تكميل درسال 2014 با هزينه اي بيش از 11 ميليارد دلار، 5 تا 10 درصد مصرف گاز اروپا درسال2020 را تامين كند.
يك مقام نفتي: ناباكو با ابهامات فراواني روبه روست
«حجت الله غنيمي فرد» معاون سرمايه گذاري شركت ملي نفت ايران در گفتگوي اختصاصي با سرويس اقتصادي كيهان با اشاره به كندي عمليات اجرايي ناباكو گفت:
«وضعيت اقتصادي كشورهايي كه خط لوله ناباكو از آن ها عبور مي كند، در طي ماههاي گذشته پس از اجلاسي كه در تركيه برگزار شد به گونه اي بوده است كه پيش بيني مي شد اقدامي فوري پس از آن صورت نپذيرد. مذاكرات اجراي اين خط لوله ساليان طولاني است كه ادامه دارد و دليل تاخير در تحقق اين پروژه عملاً مشكل چگونگي تامين گاز آن است.»
غنيمي فرد افزود: «با توجه به اينكه كشورهايي كه در آخرين مذاكرات در تركيه به عنوان تامين كنندگان گاز در نظر گرفته شده اند مي بايست به دو نكته توجه كرد نخست اينكه آيا اين كشورها همگي در وضعيت كنوني به صورت بالقوه توان كافي براي توليد گاز كه خط لوله ناباكو بتواند از تمام ظرفيت پيش بيني شده براي آن استفاده كنند برخوردارند و دوم آنكه عليرغم توليدكننده گاز بودن فعلي برخي از اين كشورها، عملاً با زمان بندي فعلي براي ساخت اين خط لوله، تامين گاز مورد نياز براي خط لوله با ابهامات زيادي رو به روست.»
معاون سرمايه گذاري شركت ملي نفت ادامه داد: «پـاسخ به نكته نخست آن است كه در وضعيت كنوني توليد قابل صدور از طريق اين خط لوله قطعاً پاسخگوي برنامه ريزي هاي تنظيم شده براي ناباكو نيست و در پاسخ به نكته دوم نيز با توجه به مشكلات عدم توان توليد در كشورهاي ياد شده و تامين گاز براي اين خط لوله، شبهات بسياري با توجه به مشكلات اقتصادي هر يك از اين كشورها چه در بعد داخلي و چه وضعيت اقتصاد جهاني، براي تامين منابع كافي براي افزايش توليد اين كشورها به ميزان تعهدات فعلي تامين و نياز داخلي خود، بتوانند تامين كننده تمام ظرفيت هاي قبلي موردنياز كه مي توانست ساليانه تا 35 ميليارد مترمكعب باشد را درابهام قرار داده است.»
غنيمي فرد گفت: «اين بدين معني نيست كه ناباكو قابل ساخت نيست و يا هيچ گازي براي آن در اجلاس تابستان تركيه وجود ندارد. بلكه بدان معناست كه ظرفيت هاي ابتدايي كه براي اين خط لوله در طول ساليان طولاني كه پيرامون آن صحبت مي شد، بدون حضور ايران تامين نمي شود و لذا يا خط لوله مذكور بايد ظرفيت كمتري را برنامه ريزي نمايد و يا اينكه زماني طولاني تر از آنچه پيشتر از آن صحبت مي شد براي تامين گاز كافي در نظر گرفته شود.»
نماينده ايران در خطوط لوله صلح افزود: «نكته اي كه حداقل در سال جاري ميلادي و احتمالاً در سال آتي نيز از مشكلات اصلي براي توجيه پذيري اقتصادي اين خط لوله به حساب مي آيد تحولات كاهش قيمت برروي گاز در بعد بين المللي بوده است كه بدين ترتيب عاملي به عنوان ركود اقتصاد جهاني كه يكي از دلايل نوسانات كاهش قيمت گاز بوده است مي تواند در تاخير تحقق پذيرفتن اين پروژه موثر باشد. ضمن اينكه از تامين گاز براي مصرف كنندگان اروپايي اين خط لوله به شرط مراعات منافع كشورهاي صادركننده و در عين حال عدم اجحاف به كشورهاي توليدكننده استقبال مي شود. ولي مصرف كنندگان كشورهايي كه خط لوله قرار است از آن عبور كنند خود مي دانند هيچ كدام از كشورهاي فعلي ياد شده براي تامين گاز مورد نياز اين خط لوله توان بالقوه ايران را ندارند و در صورت امكان سرمايه گذاري هاي لازم نيز ميزان ذخاير اين كشورها به مراتب از ايران كمتر است. در نتيجه كشورهاي ياد شده از منابعي با اطمينان كمتر از عرضه خود استفاده خواهند نمود كه اين نگراني آن را دارد كه در مقاطعي خاص وپس از بهره برداري از خط لوله ناباكو، تامين كننده اي كه با مشكل تامين گاز داخلي روبه رو شود احتمال دارد براي تامين گاز از اين خط لوله، مصرف كنندگان نهايي را عملاً با كمبود عرضه و يا افزايش ناگهاني قيمت ها مواجه كند.»
غنيمي فرد در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به پروژه هاي در دست انجام ديگر گفت: «پيشنهاد خط لوله هاي مختلفي از منابع اصلي گازي ايران در جنوب به مقصد اروپا پيشنهاد شده است كه برخي از اين خطوط با عبور از مسير تركيه مي باشد و برخي از اين مسيرها بدون عبور از اين كشور به مقصد اروپا مي رسد.
با بررسي هاي مقدماتي فعلي به نظر مي رسد تا زمان تثبيت قيمت هاي گاز در عرصه بين المللي و دستيابي گاز به قيمت واقعي ارزش حرارتي اين انرژي كه به مراتب از نفت خام پاكيزه تر است، هر خط لوله انتقال گاز به منطقه اي دور از منبع تامين آن چه از ايران و چه از ساير كشورهاي دارنده گاز نياز به بررسي هاي مجدد و تامل دارد.»
معاون سرمايه گذاري شركت ملي نفت ايران در پاسخ به ادعاهاي مطرح شده از سوي برخي مقامات آمريكايي و گرجستاني مبني بر وجود مشكل تامين گاز مورد نياز داخلي ايران و با ترديد مواجه ساختن تامين گاز ناباكو توسط ايران گفت: «چنانچه برنامه هاي تنظيم شده و به خصوص آنچه در برنامه پنجم موردنظر است به تصويب قانون گذار برسد نه تنها ميزان توليد گاز ايران افزايش چشمگيري در يك دوره 5 ساله مي رسد كه ازرقمي معادل 560 ميليون مترمكعب در روز در حال حاضر قرار است به 1/1 ميليارد مترمكعب در روز برسد. مصرف داخلي نيز براساس برنامه هاي تنظيمي كه براساس پيشنهادات ارائه شده اميد است روندي منطقي و بهينه به خود بگيرد. در آن صورت تامين نياز بخشي از بازار بين المللي گاز چه در شرق و چه در غرب، چه به صورت گاز خشك از طريق خط لوله و چه به صورت LNG امكانپذير است. در نتيجه چون ناباكو - كه مورد بحث است، قرار نيست در يك سال آينده به بهره برداري برسد به نظر مي رسد ايران نيز در زمان آماده بودن اين خط لوله، به ميزان كافي گاز براي مقاصد صادراتي كه پذيرفته است داشته باشد.
غنيمي فرد در پايان با اشاره به علاقه مندي كشورها براي مشاركت ايران در ناباكو گفت: «در مذاكراتي كه برخي از مقامات رسمي اين كشورها با ايران داشته اند، علاقه مندي خود براي حضور ايران در ناباكو براي تامين بخشي از گاز موردنياز اين خط لوله را ابراز كرده اند.
ادامه دارد

 



به بهانه 26آذرماه روز حمل ونقل؛ چند پيشنهاد براي حل مشكلات دست اندركاران حمل ونقل جاده اي

امروزه حمل و نقل يكي از اساسي ترين و مهم ترين عوامل رشد و توسعه اقتصادي كشور است حمل و نقل در تمام بخش هاي كشور تاثيرگذار است. اگر 24 ساعت دچار خلل و مشكل شود خسارات جبران ناپذيري به اقتصاد كشور وارد مي شود. در حمل و نقل سه عامل مهم راننده، وسيله نقليه و جاده نقش اصلي را دارند. رانندگان كاميون كشور با لبيك گفتن به نداي رهبر كبير انقلاب در تاريخ 26 آذر ماه سال 1362 جهاد تخليه بنادر را آغاز كردند. آن روز به نام روز ملي حمل و نقل و راننده در كشور ما به ثبت رسيد. 90 درصد حمل و نقل كالاي كشور توسط ناوگان زميني انجام مي شود رانندگان با كار طاقت فرسا، امانت دار كالاي مردم هستند. در حال حاضر هر قشر از جامعه روزي به نام خود دارند.
اما در مورد رانندگان اينطور نيست چهار سال است به بركت دولت كريمه همايش حمل و نقل در روز ملي حمل و نقل برگزار مي شود. اما اين سؤال مطرح است چرا قشر اصلي و آسيب پذير حمل و نقل در اين گونه همايش ها دعوت نمي شوند. شايسته و زيبنده نيست متوليان حمل و نقل اين گونه رانندگان را فراموش كنند. آيا نمي توان از هر استان دو راننده نمونه را دعوت كرد كه باعث دلگرمي، قوت قلب و انگيزه شود. جايي در مطبوعات كشور داشته باشند؟ به بهانه چنين روزي نكاتي چند مطرح مي شود.
1-در سال 81 طي چند نامه به وزير راه و ترابري و رياست سازمان راهداري و حمل و نقل و همينطور رئيس اسبق راهنمائي و رانندگي كشور آموزش رانندگان را يادآور شدم. دو سال است آموزش شروع شده اما از اصول اوليه آموزش خبري نيست.
2-در سال 80 و 81 براي راهور ناجا و دفتر ايمني ترافيك سازمان حمل و نقل ارسال كردم تا جلو پلاك كردن كاميون هاي فرسوده مزايده اي را بگيرند. كاميون هاي فرسوده كه شركت ها و ارگان ها هر چند وقت يكبار مزايده مي گذارند در جاده ها مشكل آفرين و خطر تصادفات را در پي دارند.
ولي اين پيشنهاد را قبول نكردند و حالا بايد دولت يارانه تبديل به احسن آنها را هم پرداخت كند.
3-كرايه هاي توافقي در بعضي از شهرها و استان ها اجحاف زيادي به رانندگان وارد مي كند. كارمزد دريافتي از راننده بايد 10 درصد باشد. اما بعضي از شركت هاي حمل و نقل بين 20 تا 50 درصد دريافت مي كنند.
4-در بعضي از پايانه هاي كشور به خصوص بنادر و شهرها اولويت تحويل كالا اول به رانندگان بومي آن منطقه است و رانندگان غيربومي بايد در نوبت بار توقف داشته باشند ولي در استان اصفهان به اين صورت نيست از سازمان حمل و نقل تقاضا دارم رسيدگي فرمائيد.
5-در استان هاي مرزي به خصوص سيستان و بلوچستان باك هاي سوخت كاميون ها كنترل مي شود مشكلي كه وجود دارد كارشناس تخصص لازم را ندارد و نمي داند هر كاميوني چند باك دارد.
6-تحويل سوخت در بعضي استان ها و شهرها سهميه بندي است راننده بايد در هر شهري كه وارد مي شود معطل سوخت گيري شود. بعضي از جايگاه ها حتي سوخت ندارند و راننده مجبور است باك هاي اضافه نصب كند تا بتواند تردد كند.
7-چرا وقتي رانندگان حمل و نقل جاده اي وقت ملاقات با مسئولان مي خواهند همكاري صورت نمي گيرد.
از سال 68 تا 88 بيش از 200 صفحه نامه و گزارش، پيشنهاد و انتقاد براي مسئولان كشور از جمله وزارت راه، سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي و پليس راه و رياست راهور كشور ارسال كرده ام اما هنوز وقت ملاقات نداده اند.
8-در حوادث رانندگي كشور سه عامل مهم راننده، وسيله نقليه و جاده نقش اصلي دارند. راننده 70 درصد، جاده 15 درصد، وسيله نقليه و عوامل ديگر 15 درصد سهم دارند. در جاده قديم تهران- قم 70 درصد حوادث آن مربوط به جاده است. ناوگان جاده اي از هفت استان كشور از اين جاده جهت حمل بار به تهران و شمال كشور تردد مي كنند.
مشكل اصلي در قسمت حوزه شهر حسن آباد است كه هيچ رسيدگي نمي شود در اين جاده از 10 كيلومتر بعدازشهر حسن آباد تا گردنه نعلبندان سربالائي شروع مي شود عرض اين جاده 11 متر است ولي 6 متر آن مورد استفاده مي باشد.
حوادث اين جاده خسارات جبران ناپذيري به كشور و رانندگان وارد مي كند.
وزارت راه همه تلاش خود را براي آزاد راه تهران- شمال به كار گرفته اما جاده اقتصاد كشور هم مهم است.
همين حوزه شهر حسن آباد احتياج به يك جاده كمربندي دارد. تردد زياد مردم ترافيك سنگين و جاده اصلي ورود و خروج شهر مشكلاتي را براي رانندگان به وجود آورده است.
9-با همكاري شهرداري تهران يك جاده كمربندي از جاده قم به طرف جاده شمال ساخته شود. اتوبان افسريه- سه راه تهران پارس- ترافيك سنگين آن با كاميون و تريلر سازگار نيست.
10-بزرگراه قم- سلفچگان با طول 40 كيلومتر كه تردد از 5 استان كشور در آن جريان دارد حوادث آن هم زياد است، لازم است هر چه زودتر به آزادراه تبديل شود.
11-هر چند روز يك بار آگهي فروش كاميون در روزنامه ها درج مي شود. چرا بايد كاميون زير نظر و موافقت متولي حمل و نقل كشور به فروش نرسد.
12-طرح تبديل به احسن 12000 كاميون و اتوبوس امسال در دستور كار سازمان حمل و نقل و مديريت حمل و نقل سوخت كشور قرار دارد. مشكلي كه وجود دارد اقساط يك ميليون توماني است كه باتوجه به تعداد كاميون و كمبود كالا براي رانندگان مشكل آفرين شده است و مشكل ديگر اين طرح جايگزيني كاميون هاي چيني است كه رانندگان ممكن است استقبال نكنند. كاميون هاي مدرن روز هم قيمت هاي بالايي حدود 130 تا 140 ميليون تومان دارند شرايط وام و ضمانت بانك ها مشكل ساز است در آبان ماه امسال شركت حمل و نقل خليج فارس وابسته به وزارت بازرگاني كليه كاميون هاي كشنده اسكانيا خود را به مزايده گذاشت قيمت ها از 45 تا 70 ميليون تومان فروش رفت تعدادي دلال هم پول خوبي از اين معامله به جيب زدند.
مركز مديريت حمل و نقل و سوخت كشور مي توانست با همكاري سازمان حمل و نقل كليه اين كاميون ها را خريداري كند و جايگزين كاميون هاي فرسوده شوند اين كاميون ها از نوع اسكانيا 113H مدل 1991 ميلادي، با مصرف سوخت كم استهلاك ناچيز و مورد تائيد همه رانندگان مي باشد و مالكان كاميون فرسوده اسكانيا را به كاميون هاي چيني ترجيح مي دهند و قيمت آنها هم 20 ميليون تومان كمتر از نوع چيني مي باشد.
محمد اتحادي ابري

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14