(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 25 آذر 1388- شماره 19536
 

فشار خون بيماري يك ميليارد انسان
اروپايي ها آدمخوار بودند!
چسبناك تر از چسب
امواج خطرناك در كمين سلامتي
آب انگور حافظه را تقويت مي كند



فشار خون بيماري يك ميليارد انسان

باور نكردني به نظر مي رسد اما حقيقت دارد، بيش از يك ميليارد نفر در سراسر جهان به بيماري فشار خون دچار هستند و نيم بيليون نيز تا سال 2025 به اين عارضه كشنده دچار خواهند شد.
فشار خون اكنون تنها بيماري جهان غرب و جوامع دچار سيري مفرط نيست، حتي در برخي نقاط آفريقاي فقير نيز اين بيماري معمول و شايع شده است. معناي ديگر اين ارقام اين است كه تنها ناراحتي قلبي ناشي از اين عارضه ميليون ها نفر را خواهد كشت، اما تاكنون اين بيماري حتي نتوانسته است توجهي معادل توجهات موجود پيرامون آنفلوآنزاي خوكي را به خود جلب كند. دكتر جان استرگن از بيمارستان دانشگاه كارولينكاي سوئد كه از دست اندركاران پژوهش هاي جهاني جديد پيرامون آمارهاي مربوط به فشار خون بوده است مي گويد: بيماري فشار خون بالا به نوعي از مد افتاده محسوب مي شود و راه حل موجود اين است كه درست همانند هماهنگي كه ميان كشورها براي مهار بيماري هاي اپيدميك و عفوني پديد مي آيد، راهي براي مبارزه با اين بيماري مهلك به صورت همگام و هماهنگ يافت شود.
بيشترين آسيب عارضه فشار خون بالا متوجه قلب است كه خطر سكته و مشكلات كليوي را به همراه دارد. مبتلايان اين عارضه حتي ممكن است دچار كوري يا جنون شوند. اغلب بيماران تا پيش از آنكه يكي از اعضايشان (اغلب قلب) دچار مشكل جدي نشود، اقدام به درمان و رسيدگي به بيماري خود نمي كنند. هرچند پيشگيري از فشار خون بالا حتي به لحاظ اقتصادي نيز به صرفه تر است و با ورزش و رژيمي مناسب مي توان وضعيت آن را بهبهود بخشيد اما در صورت جواب ندادن اين دو روش داروهاي كاهش دهنده فشار خون را مي توان با قيمتي نازل در تمام داروخانه ها پيدا كرد.
تيم پژوهشگر با بررسي آمارها و تطابق آن با نقشه مناطق مختلف جهان دريافتند اين بحران ابعاد جدي تري نيز خواهد يافت به طوري كه تا سال 2025، يك ميليارد و 560 ميليون نفر در جهان به فشار خون مبتلا خواهند شد. واقعيت اين است كه جمعيت جهان در حال سالخورده و فربه شدن است و اين شرايط زمينه ابتلا به فشار خون را به شدت تقويت مي كند. براساس گزارش فوق بالاترين آمار مربوط به فشار خون متعلق به اروپاي غربي است كه به رغم شباهت هاي فرهنگي از آمار مربوطه در آمريكا بيشتر است؛ در انگلستان، سوئد و ايتاليا 38درصد، در اسپانيا 45درصد و در آلمان 55درصد افراد با اين عارضه دست به گريبانند. عمده ترين افزايش آمار در اين زمينه در كشورهاي در حال توسعه ديده مي شود كه به سرعت در حال شبيه سازي شرايط اقتصادي و به تبع آن فرهنگي ملل پيشرفته هستند. حتي در اين كشورها نيز نسبت به مناطق شهري در مناطق روستايي آمار پايين تري از مبتلايان به بيماري فشارخون مشاهده مي شود.

 



اروپايي ها آدمخوار بودند!

باستان شناسان موفق به كشف يك گور جمعي در جنوب غرب آلمان شده اند كه نشان مي دهد بشر در هفت هزارسال قبل آدمخوار بوده است.
به گزارش بي بي سي نويسندگان مقاله اي كه در نشريه Autiquity چاپ شده معتقدند كه يافته هاي آنان يكي از شواهد نادر اثبات آدمخواري بشر در اوايل دوره نوسنگي Neolithic در اروپاست.
اوايل دوره نوسنگي، دوره اي بود كه براي اولين بار مركز اروپا با كشاورزي آشنا شده بود.
كشف اسكلت حدود 500 نفر درجريان حفاري ها در دهكدهHerxheim نشان دهنده احتمال آدمخواري انسان در آن دوره است.
از بقاياي اجساد كه درميان آنها شماري كودك و حتي جنين ديده مي شد چنين نتيجه گيري مي شود كه قربانيان عمدا كشته و قطعه قطعه شده اند.حفاري براي يافتن اين گور جمعي ابتدا درسال 1996 صورت گرفت و سپس در فاصله سالهاي 2005 و2008 مجددا توجه باستان شناسان به اين محل جلب شد.
به گفته دكتر بورنو بولستين رئيس پروژه حفاري و استاد دانشگاه بوردو در فرانسه بررسي ها نشان مي دهد استخوان هاي موجود در گور عمدتاً شكسته و جدا شده است كه نشانه آدمخواري است. علاوه براين نشانه هاي به سيخ كشيدن و كباب شدن در روي استخوان ها هم ديده مي شود.
وي تاكيد كرد اثبات اينكه اين استخوان ها پخته شده اند مشكل است.
برخي دانشمندان كه فرضيه آدمخواربودن بشر اوليه را رد مي كنند مي گويند ممكن است جداكردن گوشت از اين استخوان ها مربوط به آيين به خاكسپاري بشر در دوره نوسنگي باشد. ولي دكتر بولستين مي گويد شواهد نشان مي دهد كه بسياري از اين استخوان ها جويده شده اند. نظر دكتر بولستين اين است كه احتمالا آدمخواري در اروپا امري استثنايي و مربوط به ايام قحطي بوده است.

 



چسبناك تر از چسب

ترجه : عليرضا سزاوار
يك گروه از محققان آلماني با ارائه اولين الگوي رياضي از شيوه چسبيدن حيواناتي مانند مارمولك ها، ملخ ها، و مگس ها به سطوح مختلف، راه جديدي را پيش پاي مهندسان شيمي و تكنولوژيست ها قرار داده اند.
به طوري كه به اين متخصصان امكان مي دهد انواع سطوح چسبنده با مقاومت بسيار زياد را براي مصارف گوناگون خانگي و صنعتي توليد كنند.
چسب هايي كه درحال حاضر درخانه ها يا صنايع استفاده مي شود، چسب هايي است كه درآنها با استفاده از نيروي پيوند بين مولكول ها، سطوح مختلف را به هم متصل مي سازند. در طبيعت نيز برخي حشرات براي متصل كردن خود به شاخه ها يا سطوح ديگر از همين روش استفاده مي كنند و با ترشح ماده اي چسبناك از سقوط خود از روي سطوحي كه روي آن قرارگرفته اند، جلوگيري مي كنند. اين نوع چسب ها را در اصطلاح چسب مايع و سيال مي نامند درحالي كه تعدادي ديگر از جانوران از چسب هاي خشك براي اين منظور استفاده مي كنند.
وجود اين نوع چسب ها (چسب هاي خشك) تا چند سال قبل براي محققان ناشناخته بود ولي از زماني كه دستگاه هاي تصويربرداري در مقياس هاي بسيار كوچك و دقيق تر تكامل يافتند، دانشمندان موفق شده اند انواع مختلف سامانه هاي چسب خشك را در طبيعت شناسايي كنند.
محققان در بررسي نحوه اتصال ملخ ها، سوسك ها، مارمولك ها و مگس ها دريافتند كه اين موجودات با استفاده از ميله ها و شاخك هاي متعدد كه شكل انتهاي آنها با يكديگر متفاوت است، خود را به سطوح مختلف متصل مي كنند. به طور مثال مارمولك ها دركف پاي خود هزاران ميله مو شكل دارند كه انتهاي هر كدام مجدداً به ده ها شاخه كوچك تر تقسيم مي شود و ضخامت هريك بالغ بر چند نانومتر است.
در ملخ ها انتهاي اين ميله هاي متصل كننده،مسطح است درحالي كه در سوسك ها انتهاي اين ميله ها و شاخك ها به دو صورت كاسه اي ومارپيچي شكل است. اتصال بين هر يك از اين شاخك ها يا ميله ها با سطح مورد نظر براساس قوانين متعارف فيزيكي و برقرار شدن نيروي ضعيفي به نام نيروي «والس» بين مولكول هاي دو سطح مختلف امكان پـذير مي شود.
ولي از آنجا كه تعداد شاخك ها يا ميله هاي متصل كننده بسيار زياد است، از مجموع آنها نيروي قابل ملاحظه اي به وجود مي آيد كه مي تواند به راحتي وزن جانور را تحمل كند.
هم اكنون يك گروه از محققان آلماني به سرپرستي «رالف اسپولناك» كه كارشناس خاص مواد است و قبلا عضو موسسه «ماكس پلانك» درشهر اشتوتگارت و درحال حاضر هم با موسسه فناوري فدرال سوئيس در زوريخ همكاري دارد، براي اولين بار موفق شدند با بررسي دقيق موقعيت شاخك ها و نحوه اتصال آنها الگوهاي مناسبي را براي توضيح اين پديده تكميل كنند.
الگوهاي به دست آمده به وسيله اين محققان آلماني نشان مي دهد براي اتصال روي سطوح كاملا صيقلي شاخك هايي كه انتهاي آنها مسطح است از بقيه شاخك ها مناسب ترند ولي از آنجا كه سطوح كاملا صيقلي در طبيعت به سختي يافت مي شود، شاخك هايي كه انتهايشان مارپيچ مانند است براي اتصال روي سطوح مختلف از بقيه مناسب تر هستند.
محققان عقيده دارند با بهره گيري از اين الگوها مي توان انواع سطوح چسبنده را براي مصارف مختلف صنعتي و خانگي توليد كرد. به طور مثال روبات هايي را كه براي كاوش وجست وجو به سيارات ديگر اعزام مي كنيم، مي توان به پاها و بازوهايي با اين نوع سامانه چسبنده خشك و مجهز كرد به طوري كه به آنها اجازه دهد به راحتي روي پستي ها و صخره هاي اين سياره ها حركت كنند. درمنازل هم مي توان از اين نوع چسب هاي خشك به وفور استفاده كرد مثلاً قاب عكس هايي تهيه كرد كه درهر نقطه دلخواه، قابل آويختن به ديوار است و پس از مدتي مي توان جاي آنها را عوض كرد، بدون آنكه با استفاده از ميخ و چكش ديوارها را خراب كرد.

 



امواج خطرناك در كمين سلامتي

در جامعه مدرن امروزي همه افراد در معرض ميدان هاي الكترومغناطيسي هستند كه در تمام وسايل الكتريكي وجود دارند. مطالعات علمي سؤالاتي را درمورد احتمال اثرات ميدان هاي الكترومغناطيس بر سلامت انسان ها مطرح كرده اند.
براساس برخي مطالعات، قرار گرفتن در معرض امواج آنتن هاي تقويت كننده، احتمالاً مي تواند اثرات مخربي روي سلامتي داشته باشد اما صنعت ارتباطات كه به نظر مي رسد به دليل مسائل اقتصادي جهان، اصل احتياط را كنار گذاشته، اين استدلالات را رد كرده است.
تأثير تشعشعات
تشعشعات الكترومغناطيسي هميشه بر سلامت انسان تأثير داشته است، در همين ارتباط تحقيقاتي در جامعه آمريكا، روي تأثير امواج الكترومغناطيسي تلفن همراه روي مغز انسان صورت گرفته كه نشان مي دهد ميزان تأثيرگذاري با توجه به شدت بيشتر فركانس و زمان زياد قرار گرفتن فرد در برابر امواج بيشتر مي شود.
نصب دكل هاي تلفن همراه يا همان BTS در سطح شهر اعتراضات گسترده مردم را به همراه داشت كه معتقد بودند امواج مي تواند سلامت آنها را به خطر بياندازد. اما اين دكل ها تا چه حد براي سلامت مشكل ايجاد مي كنند؟
هر چقدر به امواجي كه از آنتن هاي BTS تلفن همراه ساطع مي شود، فرضا آنتن هايي كه در پشت بام يا حياط منزل واقع شدند و افراد دائماً در مقابل آن قرار مي گيرند، نزديك تر باشيم، خطرناك تر خواهد بود.
قوي ترين امواج زماني به بدن مي رسد كه فرد زير آنتن هاي BTS قرار داشته باشد، اما هرچه از فاصله 5كيلومتري آنتن ها دورتر شويم، امواج قدرت خود را از دست خواهد داد.
البته آنتن هاي BTS مورداستفاده در شبكه تلفن همراه، كم قدرت و در مقايسه با فرستنده هاي مخابراتي مانند رادار يا سيستم هاي پرقدرت، از توان پايين تري برخوردار هستند.
احتياط كنيد
بحث برسر ايمني تلفن همراه و ميدان هاي مغناطيسي در طول دهه گذشته فراز و نشيب هاي زيادي را پشت سر گذاشته است و باعث ايجاد نگراني و سردرگمي گسترده عمومي و ايجاد شمار زيادي تحقيقات درباره تأثير اين امواج بر سلامتي شده است و هنوز بحث بر سر اين موضوع ادامه دارد.
در يك پژوهش گسترده بين المللي كه اواخر سال جاري ميلادي انجام شده است معلوم شد كه استفاده طولاني مدت از تلفن همراه مي تواند با بروز برخي از سرطان ها ارتباط داشته باشد.در اين پژوهش 20ميليون پوندي كه طي يك دهه از سوي سازمان جهاني بهداشت انجام گرفت، محققان دريافتند: كاربراني كه زياد از تلفن همراه استفاده مي كنند در سال هاي پيري و سالخوردگي بيشتر در معرض ابتلا به تومورهاي مغزي قرار مي گيرند.
نتايج اين پژوهش اطمينان هاي مقامات را نسبت به بي خطر بودن اين وسيله ارتباطاتي زير سؤال مي برد.
روزنامه تلگراف چاپ انگليس ضمن اعلام اين مطلب آورده است كه در چندين پژوهش قبل نيز رابطه استفاده از تلفن هاي همراه به ميزان زياد به مدت 10سال يا بيشتر با بروز تومورهاي مغزي تأييد شده است.
رئيس مركز تحقيقات اينترفون در انگليس در اين باره اظهار داشت كه گزارش جديد ما را موظف مي كند كه يك «پيام هشدار بهداشت عمومي» در اين زمينه براي مردم داشته باشيم. ضمن اينكه كاربرد تلفن همراه را براي بزرگسالان بي خطر دانسته و فقط توصيه مي كند كه كودكان بايد از اين وسيله كم و كوتاه مدت استفاده كنند.
در عوض در برخي كشورها بويژه فرانسه هشدارهاي جدي درباره خطرات كاربرد زياد تلفن همراه ارائه شده است و در آمريكا نيز مقامات روي خطرات احتمالي اين وسيله در حال انجام تحقيق هاي گسترده اي هستند.
در اين تحقيق تأثير تماس با تلفن همراه بر روي سه نوع تومور مغزي و يك تومور غدد بزاقي بررسي شد. اين مطالعات بين المللي و در 13 كشور مختلف انجام گرفت.
در هر حال بسياري معتقدند كه مطالعه بر استفاده كوتاه مدت از تلفن همراه متمركز بود و لازم است بررسي هاي مفصل تري درباره استفاده بلندمدت انجام شود. برخي نيز اعتقاد دارند كه بايد استانداردهاي سخت تري را براي كاهش ميزان تشعشع اين تلفن ها وضع كرد.
براساس مطالعات فعلي به نظر نمي رسد اين تلفن ها براي تندرستي زيان داشته باشد. با اين حال شواهدي وجود دارد داير بر اينكه تشعشعات تلفن هاي همراه به طور بالقوه توان دامن زدن به عوارض نامناسب بهداشتي را دارد و بنابراين در استفاده از آنها بايد رويكردي محتاطانه را در پيش گرفت.
توصيه هاي ايمني
در نهايت بايد گفت با وجود تمامي اين تناقضات بهتر است در استفاده از تلفن همراه توصيه هاي زير را بكار ببريد تا دچار مشكلي نشويد:
- تلفن همراه براي موارد فوري و كوتاه است. پس مدت صحبت خود را به كمترين زمان ممكن برسانيد و تا جايي كه امكان دارد از تلفن ثابت استفاده كنيد.
- ترجيحا از هندزفري (Hands Free) استفاده شود.
- از نصب تلفن همراه در ناحيه كمري خودداري كنيد.
- از نگهداري تلفن همراه در مجاورت بافت هايي كه فعاليت الكتريكي دارند، مانند قلب و مغز پرهيز كنيد.
- زنان باردار بهتر است از تلفن همراه استفاده نكنند.
- گوشي تلفن همراه را همواره از بدن خود دور نگاه داريد.
- استفاده كودكان از تلفن همراه را به شدت محدود كنيد.

 



آب انگور حافظه را تقويت مي كند

پژوهشگران آمريكايي درتحقيقات خود نشان دادند كه آب انگور مي تواند حافظه را تقويت كرده و كاهش قدرت حافظه را ترميم كند.
دانشگاه سينسيناتي كه نتايج بررسيهاي خود را در«كنفرانس بين المللي پلي فنول و سلامت» در هاروگيت انگليس ارائه كرده اند نشان دادند كه آنتي اكسيدانهاي موجود درپوست و آب انگور مي توانند توانايي مغزي را تقويت كرده و اثرات كاهش حافظه را كم كنند.
اين محققان دراين خصوص اظهار داشتند:«ما اثرات آب انگور را روي گروهي متشكل از 12 بيمار بين 75 تا 80 سال بررسي كرديم. اين افراد از كاهش حافظه كوتاه مدت رنج مي بردند. اين شركت كنندگان به دو گروه تقسيم شدند، يكي از اين گروهها به مدت 12هفته آب انگور خالص 100 طبيعي مي خورد و گروه دوم، گروه كنترل بود.»
درپايان اين دوره، دانشمندان با اندازه گيري توانايي حافظه دو گروه تائيد كردند، گروهي كه آب انگور مي خورد نتايج بهتري درحفظ حافظه فضايي نشان داد به طوري كه قدرت حافظه اين افراد حداكثر به ميزان 75 درصد بهبود يافت.
براساس گزارش تلگراف، اين محققان توضيح دادند:«نتايج اين تحقق نشان مي دهد كه يك رژيم غذايي به خصوص رژيم غذايي غني از ميوه و سبزي تازه مي تواند به حفظ حافظه خوب به ويژه درافراد با سن بالا كمك كند.»

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14