(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 30 آذر 1388- شماره 19540
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
ديگراميدي نيست !
واشنگتن پست : ايران براي درمان بيماران به فناوري هسته اي نياز دارد
تجري: نظام در راستاي تأمين حقوق شهروندان خود با هيچ كس مماشات نمي كند
حميد روحاني: حضور خواص در حوادث پس از انتخابات شكننده بود
غدير خونين كربلا ـ 4 جلال و جمال عزاداري در اقامه عمود دين است
قدرداني سپاه تهران بزرگ از حضور مردم در تظاهرات روز جمعه
جلالي خبر داد بررسي گزينه كاهش سطح همكاري هاي ايران با آژانس
نيلي : جريان فتنه در تحميل عوارض جنگ صفين بر جمهوري اسلامي ناكام ماند
حجت الاسلام قائم مقامي: برخي نخبگان با قدرت طلبي و نفس خواهي مردود شدند
حجت الاسلام ابراهيمي با اعلام احتمال تحقيق و تفحص مجلس:
شبهاتي در عملكرد مالي موسسه نشر آثار امام وجود دارد
پيام تسليت رهبر معظم انقلاب به مناسبت درگذشت آيت الله منتظري



ديگراميدي نيست !

متين محجوب
مجموع رويدادهاي 16 آذر امسال و روزهاي پس از آن، هر آنچه كه بود، اين پيام را به خوبي براي جريان موسوم به سبز مخابره كرد، كه از اين مقطع معادلات بازي و چينش مهره ها در عرصه آشوب طلبي آنها دچار دگرگوني معناداري شده و آنها را با چالشي عظيم روبرو خواهد ساخت.
بازكاوي حوادث روز دانشجوي امسال البته دو تحليل عمده را به همراه داشت. يكي كم تعدادي طيف معترض دانشجويان كه نشان از ناكامي موج عظيم تبليغاتي اين جريان و در نتيجه ريزش سرمايه آشوب آنهاست و ديگري بي اعتنايي مردم در خارج از ديوارهاي دانشگاه به اين اندك تجمعات، كه اين مهم گوياي ناتواني آنها در كشاندن آشوب به سطح خيابان ها بود.
اين تحليل كه از شدت وضوح به خبر نزديك است معطوف به اقدامات سران فتنه و اندك حاميان باقي مانده آنها در اين روزها بود اما به نظر مي رسد نگاهي جامع به مجموع تحولات اين روزها اما نتايج قابل تامل ديگري را نيز به همراه خواهد داشت. با اين رويكرد بايد اشاره داشت كه هر دو تحليل پيش گفته در همين راستا نيز قابل بازبيني است؛ بدين بيان كه در اين روزها و در مصاف با كم شماري حاميان جريان فتنه در دانشگاه، حضوري پرشكوه از دانشجويان انقلابي شكل گرفت و همچنين درمقابل بي اعتنايي مردم به اين تحركات و عدم همراهي با آنها، موج عظيمي در اعتراض به اقدامات هتاكانه اين جماعت محدود به پا شد.
نگاه توامان به اين صف آرايي جديد البته به خوبي گوياي تغييراتي جدي در معادلات بازي براي ادامه ماجراجويي هاي جريان موسوم به سبز است. تلاشي كه رهبران اين جريان براي تبديل ماجرا به «نزاعي با اصل نظام» نمودند و از همين رهگذر در تبليغاتي گسترده به بزرگ نمايي اقدامات نظام در مقابل خود توسل جستند، در اين مقطع اما در مصافي تازه- و البته در غياب نيروهاي امنيتي- با خيل عظيم مردمي و مشت هايي گره كرده و آكنده از خشم روبرو گرديدند.
چنين حضوري از ملت در عمر كوتاه اين جريان فتنه سابقه نداشته است به طوري كه در نمونه هايي همچون 13 آبان و روز قدس هرچند تقابلي آشكار در اقدامات فتنه گران با مردم كاملا مشهود بود، اما حضور مردم در آن صحنه ها نه براي رويارويي با اين جريان بلكه به منظور برپايي راهپيمايي اين روزها بود.
آنچه در روز دانشجو و در پهنه دانشگاه هاي كشور به وقوع پيوست اما از آن رو كه از ورود نيروي انتظامي به اين عرصه نيز جلوگيري شده بود، از تغييري جدي در طيف مقابل جريان فتنه خبر مي داد. آنچنان كه شاهدان عيني ديده و تصاوير پخش شده از سيماي جمهوري اسلامي نيز گوياي آن بود، خيل عظيم دانشجويان انقلابي اين بار بدون هرگونه دخالت نيروهاي انتظامي آنقدر از فتنه انگيزي هاي اين جماعت آشوب طلب به ستوه آمده بود كه با خيزشي خودانگيخته به مقابله با برنامه ها و سازماندهي هاي اين جريان پرداخت. اين دقيقا همان اتفاقي بود كه سطح خيابان هاي اقصي نقاط كشور نيز البته از جنس «خروش مردمي»، در روزهاي پس از 16آذر شاهد آن بود.
اين اقدام خودجوش دانشجويي و به دنبال آن خروش خودانگيخته مردمي، در مقابل اندك جماعت باقيمانده از فتنه گران تحليلي جامعه شناختي در تحولات اين روزها را طلب مي كند. اين اتفاق البته پرسش هاي بسياري را به همراه دارد؛ علل برپايي چنين تجمعاتي در اين برهه زماني، از سوي اقشار مختلف مردم جامعه اما شايد اولين سؤال در اين زمينه باشد كه در قالب تئوري هاي مشاركت سياسي به خوبي قابل تبيين است. چگونگي رفتار جريان فتنه در رويارويي با اين خيزش عظيم و چنين تغييري در صف بندي طيف مقابل خود نيز پرسش ديگري است كه مجموعه مباحث آينده پژوهي را به مصاف مي طلبد و اين هر دو، مجال و سعي را براي تفصيل نيازمند است.
اما به هر روي اين پديده هر آنچه كه باشد آخرين اميد سران فتنه را بر باد داد و از مرگ قطعي اين جريان، كه خود نيز نشانه هاي آن را مدت هاست دريافت كرده اند، خبر داد.
اتاق فكر آشوبگران تنها توان خود را پس از ناكامي در عرض اندام روز دانشجو بر آن معطوف ساخته تا با مظلوم نمايي گسترده، خود را حداقل در اذهان عمومي زنده نگه دارد.
اين بهره برداري از افكار عمومي البته عرصه اي است كه فتنه گران از بدو ظهور، حساب عمده اي روي آن باز كرده و سرمايه گذاري گسترده اي بر آن نموده اند؛ چنين رويكردي راهبردي به مقوله افكار عمومي به عنوان فرصتي براي مشروعيت زايي، البته نگاهي كاملا كارشناسي است كه حتي پس از اضمحلال يك جريان نيز بتوان با زنده نگاه داشتن آن در اذهان، همچنان بر بازتوليد آن اميدوار بود و اين- به قول فلاسفه- وجود ذهني يك جريان را همچون حساب پس اندازي براي آينده تصور نمود. اما از آن رو كه اين جماعت همچون دوستان خارجي خود شناخت صحيحي از مناسبات حاكم بر باورهاي ملت ايران ندارند، اين بار نيز تيرشان به سنگ خورد.
موج قابل توجه تبليغاتي رسانه هاي حامي اين جريان مبني بر احتمال دستگيري موسوي و خودزني مشهود آنها در روزهاي اخير كه با هدف تحريك نيروهاي انقلابي به منظور بروز رفتاري خشن كه منجر به دستگيري و برخورد جدي با يكي از سران اين جريان گردد البته نمونه اي از اين تلاشها در راستاي بهره برداري از افكار عمومي پس از نابودي كامل اين جريان بود.
اين هدف اما زماني ممكن است كه به جز اين جماعت آشوب طلب و عرصه افكار عمومي، عامل سومي همچون نيروهاي امنيتي نظام آخرين ميخ را بر تابوت آنها بكوبد، تا پس از آن بتوانند اذهان عمومي مردم را عرصه اي براي مظلوم نمايي درنظر گيرند. اما در هنگامه اي كه بدنه اصلي جامعه تمام قد به مصاف اين جريان آمده و جز به محو كامل آنها به چيز ديگري راضي نيست ديگر چگونه مي توان از مظلوميت دم زد و كدام عرصه را براي ساختن خاطره اي از خويش مي توان درنظر داشت.

 



واشنگتن پست : ايران براي درمان بيماران به فناوري هسته اي نياز دارد

روزنامه واشنگتن پست در گزارشي در رابطه با نيروگاه تحقيقاتي تهران و تامين سوخت آن نوشت ايران براي نجات جان بسياري از بيماران سرطاني، قلبي و كليوي خود به سوخت اين نيروگاه هسته اي نياز دارد.
روزنامه واشنگتن پست در گزارشي نوشت تخمين زده مي شود حدود 85 هزار بيمار سرطاني، قلبي و كليوي در ايران نياز به درمان پس از جراحي با داروهاي هسته اي دارند، اما پزشكان و دانشمندان هسته اي ايران مي گويند هنگامي كه سوخت رآكتور تحقيقاتي تهران به اتمام برسد كه شايد در بهار سال آينده باشد، توليد داروهاي هسته اي نيز متوقف خواهد شد.
يك متخصص ايراني مي گويد هر ماه هزاران بيمار تنها به بيمارستان ما مراجعه مي كنند و اگر نتوانيم به آنها كمك كنيم برخي از آنها جان خود را از دست خواهند داد. كمبود داروهاي هسته اي از مسائل بحث بر انگيز در برنامه هسته اي ايران است و از موضوعات مهم در بحث پيش آمده بر سر توافق ايران با قدرتهاي جهاني در مورد فراهم كردن سوخت براي رآكتور تحقيقاتي تهران به شمار مي آيد.
اين روزنامه آمريكايي در ادامه گزارش خود نوشته است مانند ديگر جنبه هاي برنامه هسته اي ايران بر سر جزئيات موضوع داروهاي هسته اي نيز اختلافاتي وجود دارد. ايران مي گويد تحريم هاي شوراي امنيت سازمان ملل با هدف محدود كردن فعاليتهاي غني سازي اورانيوم آن، بخش پزشكي اين كشور را نيز تحت تاثير قرار خواهد داد. براي مثال ايران مي گويد كه نمي تواند اسكنرهاي پيشرفته ساخت آمريكا و اروپا را كه براي تشخيص غدد سرطاني در بدن به كار مي رود، وارد كند زيرا برخي از قطعات آن كاربرد دوگانه دارد و غربي ها آن را به ايران نمي فروشند. ايران همچنين مي گويد تحريم هاي سال 2007 مانع از وارد شدن ايزوتوپ هاي پزشكي به داخل كشور شده است.
واشنگتن پست نوشت: ايران مي خواهد خود ايزوتوپ هاي پزشكي توليد كند تا با توجه به بحران هاي جهاني اخير هم قيمت تمام شده آن ارزان تر باشد و هم منبع قابل اعتمادي از آنها را در اختيار داشته باشد. به هر صورت پس از توقف واردات در سال 2007 ايران يك راكتور چهل ساله را راه اندازي كرد.
در ابتدا اين راكتور هر هفته تنها به مدت نصف روز به صورت آزمايشي فعال بود اما اكنون تقريبا به طور دائم در حال فعاليت است. در ماه ژوئن ايران به آژانس بين المللي انرژي اتمي اطلاع داد كه سوختي كه اين كشور در سال 1993 از آرژانتين خريداري كرده تا پايان سال 2010 به اتمام خواهد رسيد اما تحريم هاي بين المللي اجازه نمي دهد ايران در بازار جهاني سوخت تهيه كند.
ايران اعلام كرده است كه توانايي لازم را براي توليد اورانيوم با غناي 19.75 درصد كه براي اين نيروگاه لازم است، دارد. محمد قنادي معاون رئيس سازمان انرژي اتمي ايران مي گويد ما ترجيح مي دهيم سوخت را بخريم آن هم در كوتاه ترين زمان ممكن، البته ما قادر هستيم سوخت مورد نيازمان را خودمان توليد كنيم.
اين روزنامه آمريكايي با اشاره به پيشنهاد مبادله اورانيوم 3.5 درصد با ميله هاي سوخت 20 درصد آورده است پس از پذيرش اوليه اين پيشنهاد در تاريخ يكم اكتبر، ايران خواستار تضمين هايي مبني بر پس دادن سوخت به اين كشور شده است. تهران همچنين معتقد است اين روند بيش از يك سال طول خواهد كشيد كه بيش از حد طولاني است.
هفته گذشته منوچهر متكي وزير امور خارجه ايران پيشنهاد كرد به جاي تبادل تمام اورانيوم به صورت يكجا مقادير كمي از به صورت تدريجي و در جزيره كيش مبادله شود.
يك پزشك ايراني نيز به روزنامه واشنگتن پست گفت وقتي غربي ها از حقوق بشر و ايران در سازمان ملل صحبت مي كنند، نبايد فراموش كنند كه بيماران ما هم حقي دارند.

 



با اشاره به گزارش سازمان قضايي نيروهاي مسلح
تجري: نظام در راستاي تأمين حقوق شهروندان خود با هيچ كس مماشات نمي كند

نايب رئيس كميسيون قضايي مجلس با اشاره به گزارش اخير سازمان قضايي نيروهاي مسلح گفت كه افتخار نظام اسلامي اين است كه در راستاي تأمين حقوق شرعي و قانوني شهروندان خود با هيچ كس در هر رده و مقامي تعامل و مماشات نمي كند.
فرهاد تجري در گفت وگو با فارس با اشاره به گزارش اخير سازمان قضايي نيروهاي مسلح درباره كهريزك گفت: گزارش اخير گزارشي صحيح و واقعي بود، در واقع اين گزارش با يافته هاي كميته ويژه مجلس، كميته سه نفره قوه قضائيه و شوراي عالي امنيت ملي نيز منطبق بود.
وي افزود: براي نظامي كه بدون هيچ اغماضي نسبت به كارگزاران و خدمتگزاران خود در هر جايگاه در صورت تخلف و تعدي از وظايف قانوني برخورد كند، باعث افتخار است.
نايب رئيس كميسيون قضايي مجلس تصريح كرد: نظام داراي خود پالايشي است كه در آن هيچ تعارف و اغماضي با هيچ فردي ندارد و اين نكته از نكات پرافتخار نظام ما است.
تجري ادامه داد: معمولا در سيستم هاي قضايي كشورهايي كه ادعاي دموكراسي دارند اين طور نيست، به طوري كه گاها فضاحت هايي در آن كشورها مشاهده مي شود؛ سيستم هاي امنيتي و انتظامي برخي از اين كشورهاي مدعي، بدترين جنايات را انجام مي دهند اما روي اين اقدامات آنها سرپوش گذاشته مي شود.
وي خاطرنشان كرد: نظام اسلامي بدون هيچ تعارف و اغماضي حتي در مورد اين كه عده اي بخواهند موضوع را به نحو ديگري جلوه دهند، برخورد خواهد كرد، اين همان موضوعي است كه در گزارش اخير سازمان قضايي نيروهاي مسلح هم مورد تاكيد قرار گرفت.
نايب رئيس كميسيون قضايي مجلس در ادامه با اشاره به اين كه عده اي در موضوع كهريزك قصد داشتند واقعيات و تخلفات صورت گرفته را به نحو ديگري جلوه دهند، تاكيد كرد: طبق گزارش سازمان قضايي نيروهاي مسلح اين افراد هم تحت تعقيب قرار گرفته اند.
تجري ادامه داد: در يكي از بحراني ترين شرايطي كه كشور ما به لحاظ وجود فتنه پس از انتخابات قرار داشت حتي در آن شرايط هم نظام حاضر نشد كه به حقوق مردم تعدي شود و پيگير آن است.
وي در ادامه اظهار داشت: دستگاه قضايي چه در دوران آيت الله شاهرودي و چه در دوران آيت الله لاريجاني بدون هيچ تعارفي در حال فعاليت است البته برخورد با سران فتنه شايد ضرورت ها و موضوعاتي داشته باشد لذا نظام قصد ندارد اين افراد را به عنوان دشمن و معارض معرفي كرده و با آنها برخورد شود.
نايب رئيس كميسيون قضايي مجلس تصريح كرد: نظام معتقد است كه سران فتنه بايد از اقدامات خود بازگشته و از آن عملكرد دست برداشته و در نهايت به دامن مردم بازگردند ولي اگر نظام به جايي برسد كه اين افراد عناد خود را بيش از اين با نظام نشان داده و به دامن مردم و نظام اسلامي بازنگردند، دستگاه قضايي قاعدتا با آنها برخورد خواهد كرد.

 



حميد روحاني: حضور خواص در حوادث پس از انتخابات شكننده بود

رئيس بنياد تاريخ پژوهي ايران معاصر حضور خواص در حوادث پس از انتخابات را شكننده دانست.
حجت الاسلام والمسلمين حميد روحاني چندي پيش طي سخناني با بيان اينكه آنچه در روزهاي اخير رخ داد، مسئله جديدي نبود، اظهار داشت: ما اگر به مسائل 30 ساله گذشته نگاهي بيندازيم، مي بينيم كه از اين گونه حوادث، جريان ها و حوادث فراوان داشتيم اما در سايه اقتدار، هوشياري، آمادگي و آزادانديشي ملت اين توطئه ها خنثي شد.
به گزارش فارس وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به شعارهاي تند و زننده دشمنان عليه امام و اسلام در اوايل انقلاب و مقدسات اسلامي، تاكيد كرد: بعد از اين اهانت ها ديديم كه مقاومت، هوشياري و آگاهي مردم همه اين توطئه ها را خنثي كرد و منافقين و سلطنت طلب ها و گروهك هايي همچون نهضت آزادي، يكي پس از ديگري با شكست و با سرشكستگي از صحنه رانده شدند.
وي حضور خواص در حوادث اخير را از جمله تفاوت هاي حوادث بعد از انتخابات با جريان هاي گذشته دانست و گفت: حضور خواص در حوادث بعد از انتخابات براي ما شكننده بود؛ جرقه زماني زده شد كه هاشمي رفسنجاني نامه كذايي و سرگشاده را به مقام معظم رهبري نوشت و در حقيقت با اين نامه، اعلام جنگ كرد.
روحاني افزود: اين موضوع باجريان هاي گذشته با فتنه انگيزي هايي كه در طول اين 30 سال شد خيلي تفاوت داشت البته ما جرياني مثل شيخ علي منتظري را داشتيم اما در اين جا خيلي تندتر و شكننده تر بود چند مسئله در اينجا در خور توجه است يكي اينكه چرا شخصيت هايي كه عمري را در انقلاب گذرانده و حتي شكنجه شده و شلاق خورده بودند؛ به چنين سرنوشتي نامناسب گرفتار شدند. اين مسئله اي است كه بايد مورد برسي قرار گيرد.
وي در ادامه با بيان اينكه بايد ديد كه هدف هاشمي رفسنجاني از نوشتن آن نامه سرگشاده چه بوده، افزود: البته اينكه افرادي مثل ميرحسين موسوي كه 20 سال كنار نشسته بودند و امروز با اين وضع به صحنه آمد و يا كروبي با آن سوابق درخشان و مبارزات مستمر چرا امروز به عنوان يك چهره ضدانقلابي دارد ظهور پيدا مي كند؛ بايد مورد بررسي قرار گيرد.
روحاني با اشاره به رفتار هاشمي رفسنجاني در انتخابات و حوادث بعد از آن، تصريح كرد: هاشمي نمي دانست مقام معظم رهبري براي رسالت الهي و خصوصيات اخلاقي و معنوي طبق وظيفه خود عمل مي كند و اينگونه نيست كه چون با هم سابقه طولاني داشته و هاشمي رفسنجاني در مجلس خبرگان در مسئله رهبري نقش مهمي دارد بايد به گونه اي ديگر رفتار كرد.
وي در ادامه سخنان خود گفت: هاشمي يكدفعه چشم باز كرد و با شخصيتي به نام احمدي نژاد مواجه شد. احمدي نژاد هاشمي را ناراحت كرد؛ حدود يكسال پيش بود مسيح مهاجري در ملاقاتي كه با من داشت گفت كه آقاي هاشمي گفت نبايد بگذاريم بار ديگر احمدي نژاد راي بياورد و بايد او را در انتخابات آينده با شكست مواجه سازيم و نگذاريم راي بياورد.
روحاني يادآور شد: در مورد احمدي نژاد هم جناب هاشمي رفسنجاني، انتظار داشت كه مقام معظم رهبري بيايد به بهانه اينكه در انتخابات تقلب شده، راي 24 ميليون نفر را ناديده گيرد و انتخابات را ابطال كند تا بار ديگر يك ترفند و توطئه ديگر به وجود آيد شايد احمدي نژاد راي نياورد.

 



غدير خونين كربلا ـ 4 جلال و جمال عزاداري در اقامه عمود دين است

« غدير خونين كربلا » پيام جهاني داشت. زيرا مردان الهي همانند رسول گرامي (ص) رحمأ ل لعالمين(1) اند. چون رحمأ ل لعالمين اند، بايد 3 منطقه را كاملاً روشن كنند؛ هم منطقه داخله مسلمانها، هم منطقه داخله موحدان، أعم از مسلمان و مسيحي و يهودي و مانند آن، و هم منطقه انسانيّت؛ خواه كسي موحد باشد يا ملحد. بالأخره انسان به يك سلسله اصولي نيازمند هست تا نه بيراهه برود، نه راه كسي را ببندد؛ انبياء براي اين آمده اند. درست است بهره وافي را مسلمانها مي برند، و بعد از آنها موحدان غير اسلامي بي بهره نمي مانند؛ لكن انسانهائي كه از نعمت توحيد يا از بركت اسلام بي بهره شدند، آنها هم حق حيات انساني دارند، گرچه از حق حيات الهي طرفي نمي بندند.
وجود مبارك حسين بن علي (ع) وضع خاورميانه را كاملاً بررسي كرد؛ هيچ چاره اي نديد، مگر اينكه سفري آغاز بكند از مدينه به مكه، تا مردم را هم در بين راه روشن كند، هم در مكه با سخنراني آگاه كند، و نائبي بفرستد براي كوفه كه مردم را هدايت كند. وجود مبارك مسلم بن عقيل وارد سرزمين كوفه شد، و آن پيام را رساند، و سخنان معصوم را به مردم منتقل كرد، و آن شهادت غمبار را هم تحمّل كرد، و امانت الهي را هم حفظ كرد.
سعيد بن عبدالله و ياري حضرت سيّد الشهداء (ع)
در اين صحنه عدّه اي كه زمينه پذيرش حق در آنها بود؛ خوب روشن شدند و بيدار شدند، نظير سعيد بن عبدالله حنفي و ديگران. گرچه بسياري از مردم گرفتار دنيا بودند، و پيام الهي را نشنيدند؛ امّا همان گروه اندك كه پيام الهي را شنيدند، خوب وفاداري كردند. افرادي نظير سعيد بن عبدالله حنفي كاري كردند كه هم اكنون هم آن كار به عنوان يك صبغه الهي همچنان درخشان است.
همه ما اين صحنه را شنيديم كه وجود مبارك حسين بن علي بن أبيطالب(ع) در ظهر عاشورا كه خواستند نماز بخوانند، به آن حضرت مهلت نماز خواندن ندادند؛ تير از هر طرفي مي آمد. عدّه اي نظير سعيد بن عبدالله حنفي به حضرت عرض كردند: اين افتخار نصيب ما بشود كه ما سپر تير قرار بگيريم؛ جلوي شما بايستيم، تيرها را تحمّل بكنيم تا شما نمازتان تمام بشود.
سعيد بن عبدالله اين خواسته خودش را با اين امر،برهاني كرد؛ به أبي عبدالله عرض كرد: يا بن رسول الله ! من خيلي تلاش كردم؛ هم در دعوت شما، هم در رساندن پيام متدينين كوفه، هم در رساندن پيام شما به مردم كوفه. بين كوفه و مكه، آن روز تقريباً 300 فرسخ راه بود؛ راهها هم صعب العبور بود، و هم ناامن. چون غالب مأموران اموي اين راههاي عمومي را كنترل مي كردند. سعيد بن عبدالله نماينده رسمي متدينين كوفه شد؛ نامه هاي آنها را از مردم كوفه گرفت، به مكه به عرض أبي عبدالله (ع) رساند؛ اين 300 فرسخ را طي كرد.
وجود مبارك أبي عبدالله، مسلم بن عقيل را به عنوان نماينده خاص از مكه به طرف كوفه اعزام كرد؛ همين سعيد بن عبدالله در صحابت مسلم بن عقيل از مكه به كوفه آمد، شد 600 فرسخ. بار سوّم همين فاصله را با آوردن نامه وجود مبارك مسلم از كوفه به مكه، به پيشگاه أبي عبدالله منتقل كرد، شد900 فرسخ. بار چهارم در صحابت و پاي ركاب سالار شهيدان از مكه به طرف كربلا و كوفه آمد؛ شده 1200 فرسخ.اينكه او (1200 ) فرسخ راه را طي كند، تا نهضت كربلا را به پا كند، تا ياري حسين بن علي را ا حراز كند، تا مردم را از جهل علمي و جهالت عملي برهاند؛ كار آساني نيست.
مدال افتخار ( سعيد بن عبدالله )
در دفاع از سالار شهيدان (ع) به هنگام نماز
به حضرت عرض كرد: اجازه بدهيد اين افتخار نصيب من بشود كه من سپر تير قرار بگيرم، تيرها را تحمّل بكنم، شما نمازتان را بخوانيد. مستحضريد كه نماز آن روز؛ نماز خوف، بلكه شدّت خوف بود. آن روز وجود مبارك سالار شهيدان در ظهر عاشورا كه اميدواريم همه عزاداران اينچنين باشند و در ظهر عاشورا نماز را به جماعت بخوانند، كه شكوه و جلال و جمال عزاداري در اقامه عمود دين است؛ وجود مبارك أبي عبدالله اين نماز را شروع كردند، و اين سعيد بن عبدالله در جلو ايستاد و تيرها را كه از هر طرف مي آمد، استقبال مي كرد و به جان مي خريد. برخي ها نقل كردند 12 چوبه تير را او تحمّل كرد. نماز حضرت در آستانه تمام شدن بود، سعيد ديد تيري از جاي خاصي پر كشيد كه اگر او غفلت كند، ممكن است اين تير به أبي عبدالله اصابت كند ! صورتش را جلو آورد و اين تير را با آن صورت گرفت و ديگر رمقي نماند (2).
فقط اين جمله را به پيشگاه أبي عبدالله عرض كرد: يا بن رسول الله ! آيا به عهدمان وفا كرديم، يا نه ؟! سالار شهيدان (ع) فرمود: آري، به عهدت وفا كردي؛ أنت ب ين يدي او امام ي ف ي الجنّه (3). تو در بهشت، در پيشگاه مائي، در خدمت مائي، با ما محشور مي شوي.
اينها مردان الهي بودند كه رمز خلقت را شناختند، و جهاني فكر مي كردند، و مي گفتند: اين خون نظير پيام غدير ( جهاني ) خواهد شد؛ آنجا جاي آب بود، شد غدير آب. اينجا جاي خون بود، قتلگاه بود؛ شد غدير خون. هم مسلمانها استفاده مي كنند، هم موحدان غير اسلامي طرفي مي بندند، هم انسانهائي كه از توحيد و اسلام بي بهره اند، استفاده مي كنند.
خطابات جهاني سالار شهيدان (ع)
وجود مبارك أبي عبدالله اين پيام را از نزديك به همه رساند. همانطوري كه قرآن يا أيّها الّذ ين آمنوا دارد، يا اهل الك تاب دارد، يا أيّها النّاس دارد؛ براي 3 اقليم پيام دارد، سالار شهيدان هم همين پيام 3 اقليم را دارد. گاهي خطاب به مردان با ايمان مي كند، گاهي به موحدان، گاهي هم به أيّها النّاس. يا أيّها النّاسي كه در بين راه فرمود؛ مكرر اين بيان را از وجود مبارك رسول گرامي نقل مي كرد كه جدّم فرمود: من رأي سلطانً جائ راً (4)، اگر كسي مي بيند، قدرتمندي با جور و ظلم رفتار مي كند و جلوي ظلم او را نگيرد، خداي سبحان اين ساكت متصالح و متسامح را همراه آن ظالم به دوزخ مي فرستد. اين پيام جهاني براي كلّ انسانهاست؛ اميدواريم همگان از اين پيام طرفي ببنديم.
شباهت كربلاي حسيني با غدير علوي
در جريان « غدير خونين كربلا »، سنّت و سيرت سالار شهيدان، حسين بن علي بن أبيطالب (ع) طوري بود كه انسان مي تواند كاملاً جريان من كنت مولاه فهذا حس يأ مولاه را احساس بكند. اگر بعثت رسول گرامي (ع) در عصري بود كه ا لحاد از يك سو، تشبيه و تجسيم خدا از سوي ديگر، و شرك از سوي سوّم، جهان را تهديد مي كرد؛ قيام سالار شهيدان هم به شرح ايضاً. گرچه توحيد در بين برخي از مؤمنان رائج بود، امّا ا لحاد و تشبيه و تجسيم و شرك در جهان كم نبود. آنها هم كه مسلمان بودند، به حسب ظاهر اسلام را وسيله قرار دادند براي طغيان گري، چه اينكه امويان نمونه بارز اين كار بودند.
همانطوري كه وجود مبارك رسول گرامي در مكه، ساليان متمادي به تعليم كتاب و حكمت بسنده كرد، و در مدينه ناچار شد كه دست به دفاع بزند : اذ ن ل لّذ ين يقاتلون ب أنّهم ظل موا (5)؛ سالار شهيدان، حسين بن علي بن أبيطالب هم به شرح ايضاً. ساليان متمادي از راه تعليم كتاب و حكمت نسبت به خواص اقدام كرد، گرچه حوزه علميه و قلمرو تدريسي به آن صورت نداشتند كه جامعه را هدايت كنند ! وقتي معاويه رخت بر بست، و خواستند بر خلاف آن تعهد و صلح نامه رسمي از وجود مبارك حسين بن علي (ع) بيعت بگيرند، حضرت ناچار شد دست به دفاع بزند. اين قيام او و آن نهضت او شبيه كار پيامبر در مدينه بود. بنابراين اگر در غدير خم سخن از من كنت مولاه فهذا عل أ مولاه(6) مطرح بود، در غدير خونين كربلا من كنت مولاه فهذا حس ين ابن علي مولاه مطرح است.
و براي اينكه سالار شهيدان اعلام كند كه همان هدف والاي جدّ بزرگوارش را تعقيب مي كند، خونش را نثار كرد تا بندگان را از جهل علمي و جهالت عملي برهاند. بنابراين جريان كربلا يك غديري است شبيه غدير خم؛ منتها آن غدير آب بود، اين غدير خون.
بيانات آيت الله جوادي آملي (دام ظلّه العالي) در برنامه تلويزيوني ( غدير خونين كربلا ) قم ـ دي 1378
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) اشاره به: انبياء / 107 (2) ر. ك به: بحار الأنوار / 45 / 21(3) اللّهوف / 108 ـ با تلخيص (4) بحار الأنوار / 44 / 382 (5) حج / 39 (6) الحتجاج / 1 / 60 ـ ا حتجاج النّبي (ص) يوم الغدير ...
خوان حكمت دردهه اول محرم هر روز منتشر مي شود

 



قدرداني سپاه تهران بزرگ از حضور مردم در تظاهرات روز جمعه

سپاه تهران بزرگ در قدرداني از صداوسيما و آحاد ملت ايران اسلامي جهت حضور دشمن شكن در تظاهرات عليه مسببان اهانت به ساحت مقدس حضرت امام(ره) بيانيه اي منتشر كرد.
در بخش هايي از اين بيانيه آمده است:
«حضور شكوهمند و پرصلابت و دشمن شكن آحاد ملت ولايت مدار و غيور ايران اسلامي در تظاهرات عليه فتنه سازان و غافلاني كه به ساحت مقدس حضرت امام(ره) اهانت كردند، تجديد ميثاقي مجدد با آرمان ها و انديشه هاي والاي انسان ساز آن امام راحل و بيعتي دوباره با خلف صالح آن يگانه دوران، مقام معظم رهبري حضرت آيت الله العظمي خامنه اي (مدظله العالي) بود.»
«اين حضور تاريخي كه بار ديگر بصيرت، آگاهي، اعتقاد و عشق به ولايت ملت سرافراز ما را به رخ جهانيان كشيد، دشمنان خارجي و منافقان داخلي را به بهترين صورت رسوا ساخت. »
«فرماندهان و مديران و بسيجيان سپاه محمد رسول الله(ص) تهران بزرگ، ضمن شكرگزاري به درگاه حضرت حق به جهت اين نعمت بصيرت و غيرت و شجاعت بي دليل ملت، از همه نهادها، سازمان ها، رسانه ها و خصوصا رسانه ملي كه با اطلاع رساني شايسته و مناسب، نقش موثر و ماندگار و ارزشمندي را در خلق اين حماسه عظيم ايفا كردند و بيش از همه آحاد، ملت عظيم الشان ايران اسلامي سپاسگزاري كرده و مراتب قدرداني خود را از عموم اقشار ملت شهيدپرور ايران اسلامي ، اعلام مي دارد. »

 



جلالي خبر داد بررسي گزينه كاهش سطح همكاري هاي ايران با آژانس

سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس اعلام كرد كه هم اكنون گزينه كاهش سطح همكاري هاي جمهوري اسلامي ايران با آژانس درحال بررسي است .
«كاظم جلالي»، در گفت وگو با ايسنا، با اشاره به برخي اظهارنظرها در مورد احتمال كاهش سطح همكاري هاي ايران و آژانس پس از صدور قطعنامه شوراي حكام آژانس، عليه جمهوري اسلامي ايران اظهار داشت: مجلس در همان بيانيه اي كه پس از قطعنامه شوراي حكام صادر كرد و به امضاي 226 نماينده رسيد، از دولت خواست كه براي كاهش سطح روابط با آژانس كار كارشناسي انجام دهد و نتيجه آن را به كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس اعلام كند.
وي اضافه كرد: هم اكنون گزينه كاهش سطح همكاري ها پيش روي ماست و در حال مطالعه آن هستيم كه دليل آن نيز واضح است.
كاظم جلالي تاكيد كرد: ايران نهايت همكاري را با آژانس و نهادهاي بين المللي انجام داده و مي دهد تا از حقوق خود در بحث هسته يي به طور كامل برخوردار شود.
وي اضافه كرد: اگر قرار باشد گزارشات مبتني بر دريافت هاي كارشناسي نباشد و يا اصولا حقوق كشورمان تضييع شده يا با محدوديت نگريسته شود، در آن صورت كاهش سطح همكاري ها پيش روي ماست و آن را در دست بررسي داريم.

 



نيلي : جريان فتنه در تحميل عوارض جنگ صفين بر جمهوري اسلامي ناكام ماند

دبيركل اسبق اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان گفت: رفتارهاي فتنه گران در ايام پس از انتخابات شباهت زيادي به رفتار امويان در جنگ صفين دارد اما نتوانستند نتايج آن جنگ را به جمهوري اسلامي تحميل كنند.
ميثم نيلي روز يكشنبه در گفت وگو با ايرنا با اشاره به شباهت جريان هاي بعد از انتخابات به جنگ صفين اظهار داشت: مسايلي كه در طول ماههاي قبل و جريانات بعد از انتخابات رخ داد، قابل تامل است. هر دو جريان، خود را داراي نسبت با انقلاب و نظام مي دانستند. در جايي هم كه دو طرف خود را حق نشان مي دهند، حتي خواص هم دچار شبهه مي شوند كه در اين زمان، بصيرت عنصر مهمي براي جلوگيري از انحراف و عاقبت به خير شدن است.
وي با اشاره به ورود جريان مدعي خط امام و قانون گرايي به صحنه طي چند ماه اخير تصريح كرد: اين جريان به صورت جدي مطالبه قدرت را در سطح عالي اجرايي كشور داشت و با اين ظواهر و شعارها وارد صحنه شد. اين جريان همچنين به واسطه سوابقي كه داشت القا مي كرد سالها از قدرت فاصله داشته بنابراين با اين ادعا توانست آرايي را هم به خود جلب كند.
دبيركل اسبق اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان با تاكيد بر وجود آزادي هاي گسترده در كشور براي فعاليت افراد با گرايش هاي مختلف بيان داشت: در كشور ما افراد با گرايش هايش مختلف از حقوق شهروندي برخوردار هستند اما افرادي كه براي كسب قدرت وارد مي شوند، بايد به چارچوب هاي قانون اساسي و اصول نظام پايبند باشند كه از ابتدا مشخص بود اين موضوع براي عناصر جريان فتنه فقط يك ادعا است.
وي در ادامه اظهار داشت: پس از انتخابات مدعيان خط امام بدترين تهمت ها را به خط امام زدند و اصلي ترين خطوط سياسي حضرت امام را مورد هجمه قرار دادند، اصول اساسي انقلاب را به اسم قانون گرايي زير پا گذاشتند و خط امام را به ابزاري براي قدرت طلبي خود تبديل كردند.
نيلي با بيان اينكه بعد از انتخابات 13ميليون نفري كه به موسوي راي دادند، متوجه شدند اين جريان و ادعاي خط امام آن جعلي است، ادامه داد: اين موضوع را از رفتارهاي مردم در ايام پس از انتخابات به خصوص در روز قدس و 13آبان مي توان تشخيص داد، به طوري كه در حال حاضر بسياري از طرفداران آنها، منتقدترين گروه ها نسبت به موسوي هستند چرا كه امام و انقلاب و نظام اسلامي مورد محبت و علاقه مردم ايران است.
وي با تاكيد بر اينكه جريان فتنه روزهاي پاياني خود را طي مي كند، گفت: اين جريان به دنبال القاي خط فكري و سياسي خود است و قصد داشت مبارزه را طوري شكل دهد كه نتيجه صفين كه جنگ بين اسلام علوي و اموي بود، حاصل شود كه با هوشياري مردم و هدايت هاي امام گونه رهبري از اين امر جلوگيري شد.
دبيركل اسبق اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان با بيان اينكه در جنگ صفين دو عارضه به نظام اسلامي وارد شد، افزود: اولين عارضه اين بود كه عوامل عافيت طلب جبهه حق به گونه اي رفتار كردند كه حكميت بر حاكم حق تحميل شد.
وي عارضه دوم را پديد آمدن جريان جاهل و با مشي افراطي گري به نام «خوارج» دانست و ادامه داد: خوارج مغلوب جريان فتنه عمروعاصي و معاويه اي شدند.
نيلي تصريح كرد: با اين حال، در جريان حوادث پس از انتخابات، جريان فتنه موفق نشد جبهه حق را مغلوب كند و عوارض مشابه جنگ صفين را به كمك دشمنان داخل و خارج بر جبهه حق تحميل كند.

 



حجت الاسلام قائم مقامي: برخي نخبگان با قدرت طلبي و نفس خواهي مردود شدند

يك استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به سقوط برخي مدعيان انقلاب گفت: برخي نخبگان با قدرت طلبي و نفس خواهي مردود شدند.
حجت الاسلام محمد قائم مقامي در گفتگو با فارس با اشاره به علل تجديدنظر طلبي برخي نخبگان مردودي اظهار داشت: مسئله تجديد نظر طلبي در بين بزرگان و نخبگان به امروز خلاصه نمي شود، بلكه در صدر اسلام برخي بزرگان با تجديدنظر طلبي دچار سقوط شدند.
وي با بيان اينكه برخي نخبگان توانايي استقامت در راه حق را ندارد، تاكيد كرد: برخي نخبگان مردودي زماني كه با كوچك ترين فشار از سوي مخالفين مواجه مي شوند فكر مي كنند كه در گذشته اشتباه مي كردند و بايد در خصوص اعتقادات خود تجديدنظر كنند.
قائم مقامي با بيان اينكه قدرت طلبي، نفس خواهي از جمله علل مهم تجديدنظر طلبي نخبگان مردودي است، اضافه كرد: برخي نخبگان اسير دنيا و ماديات آن مي شوند و البته برخي ديگر نمي توانند بر نفس غلبه كنند و نفس آنها بر عقل و اعتقادشان حاكم مي شود.
اين استاد حوزه علميه ترديد را از جمله علل ديگر براي اين تجديدنظر طلبان دانست و يادآور شد: البته نمي توان ترديدي كه دشمن تلاش مي كند در دل نخبگان جامعه بيندازد را در تجديدنظر طلبي نخبگان ناديده گرفت.
وي با بيان اينكه برخي ها در اوايل انقلاب خود را پيرو راستين انقلاب اسلامي و ارزش هاي آن از جمله بسيج مردمي مي دانستند اما امروز به انتقاد از بسيج مردمي پرداخته و آن را در مقابل دانشگاه و نخبگان قرار مي دهند، گفت: اين دسته از افراد سخنان ديروز خود را در خصوص بسيج و انقلاب اسلامي فراموش كرده و امروز فكر مي كنند كه بايد به مباني قبل از انقلاب بازگردند كه اين يك مصداق بارز تجديدنظر طلبي است.
اين استاد دانشگاه با بيان اينكه كنش نخبگان مردودي جز تجديد نظر طلبي نمي تواند باشد، بيان داشت: توده مردم خود را حامي و پاسدار انقلاب مي دانند و در اين خصوص همانند برخي نخبگان دچار تجديدنظر طلبي نمي شوند بر همين اساس آنها در مقابل اين نخبگان مردودي موضع خواهند گرفت و آنها را به انفعال خواهند كشاند.

 



حجت الاسلام ابراهيمي با اعلام احتمال تحقيق و تفحص مجلس:
شبهاتي در عملكرد مالي موسسه نشر آثار امام وجود دارد

عضو هيئت رئيسه كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با ابراز تاسف از اينكه موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني در هتك حرمت به ساحت ايشان واكنش مناسبي نداشت، از احتمال تحقيق و تفحص مجلس از عملكرد اين موسسه در نحوه هزينه كردن بودجه اش خبر داد.
حجت الاسلام والمسلمين حسين ابراهيمي نماينده مردم بيرجند و عضو ارشد جامعه روحانيت مبارز در گفت وگو با فارس درخصوص عملكرد موسسه تنظيم و نشر آثار حضرت امام خميني (ره) در حفظ و صيانت از ارزش ها و آرمان هاي بنيانگذار جمهوري اسلامي، گفت: انتظار از اين موسسه در وقايع اخير غير از اين بود؛ چرا كه موسسه تنظيم نشر و آثار امام در مسئله هتك حرمت بنيانگذار جمهوري اسلامي عكس العمل قابل توجهي از خود نشان نداد.
وي با ابراز تاسف از اينكه موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني در هتك حرمت به ساحت ايشان واكنش مناسبي نداشت، افزود: متاسفانه اقدام اخير موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني يا از روي بي توجهي صورت گرفته يا اينكه بخشي از كساني كه در اين موسسه هستند، برخلاف روال اين موسسه جهت گيري سياسي دارند و امكان اينكه مسائل سياسي در تصميم گيري هاي اين موسسه نقش به سزايي دارد را نمي توان ناديده گرفت.
عضو هيئت رئيسه كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي در ادامه، تصريح كرد: اقدام صدا و سيما در پخش تصاوير هتك حرمت به ساحت امام خميني اقدامي درست و خوب بود و اساسا وظيفه رسانه ملي روشنگري است كه جا دارد از رياست اين سازمان قدرداني كرد.
ابراهيمي درباره طرح تحقيق و تفحص از بودجه 10 ميلياردي موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني، گفت: هنوز تصميم قطعي براي اين كار در مجلس گرفته نشده است اما در آينده نزديك به دليل شبهات ايجاد شده درخصوص عملكرد اين موسسه و اينكه آيا بودجه اش درست هزينه شده است، ممكن است تحقيق و تفحص انجام شود.

 



پيام تسليت رهبر معظم انقلاب به مناسبت درگذشت آيت الله منتظري

بسم الله الرحمن الرحيم
اطلاع يافتيم كه فقيه بزرگوار آيت الله آقاي حاج شيخ حسينعلي منتظري رحمت الله عليه دارفاني را وداع گفته و به سراي باقي شتافته اند. ايشان فقيهي متبحّر و استادي برجسته بودند و شاگردان زيادي از ايشان بهره بردند. دوراني طولاني از زندگي آن مرحوم در خدمت نهضت امام راحل عظيم الشأن گذشت و ايشان مجاهدات زيادي انجام داده و سختي هاي زيادي در اين راه تحمل كردند. در اواخر دوران حيات مبارك امام راحل امتحاني دشوار و خطير، پيش آمد كه از خداوند متعال ميخواهم آن را با پوشش مغفرت و رحمت خويش بپوشاند و ابتلائات دنيوي را كفاره آن قرار دهد. اينجانب درگذشت ايشان را به همه بازماندگان بويژه همسر مكرّمه و فرزندان محترم آن مرحوم تسليت ميگويم و رحمت و مغفرت الهي را براي وي مسألت ميكنم.
سيّد علي خامنه اي
29/ آذر/ 1388

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14