(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 3 دي 1388- شماره 19543
 

عزاداري محرم در نايين
تكريم محرم در نوش آباد با سقاخواني
نمايشگاه استاني فرهنگ عاشورا در قروه
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي هرمزگان: مهمترين وظيفه مجالس تعزيه خواني انتقال پيام عاشوراست
راه اندازي كتابخانه تخصصي دفاع مقدس در دانشگاه هاي اصفهان
برگزاري مسابقه قرآني بسيج خواهران در هفتكل
جلوگيري از ورود گردشگران به روستاي ابيانه در روز عاشورا
اجراي طرح تلاوت و تفسير قرآن در مساجد مازندران
گردهمايي اشك قلم در اسلامشهر
نگاهي به مراسم عزاداري در بادرود
معاون پارلماني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي:
دشمنان به دنبال ايجاد شكاف ميان قشرهاي مختلف جامعه هستند
نمايشگاه عكس غزه در نمين
معاون فرهنگي اداره كل تبليغات اسلامي استان خبر داد تشكيل 127 هسته فرهنگي در قزوين
احداث كارخانه توليد روغن هاي خاص در گنبدكاووس
امام جمعه گناباد: امام خميني محبوبترين شخصيت دنياست
نمايش طفلان مسلم و خورشيد كاروان در زاهدان



عزاداري محرم در نايين

مردم نايين عزاداري سرور و سالار شهيدان حسين بن علي(ع) را به سبك خاص خود برگزار مي كنند.
چند روز قبل از آغاز محرم چند نفر از نوجوانان محله دو عدد چوب را كه به «چق چقي» معروف است، دست گرفته و به هم زده و اين شعر را مي خوانند:
«نذر حسين و عباس، يه دو ملچو در انداز»
مردم بدين وسيله آغاز محرم را خبردار مي شوند و هركس به اندازه توانايي مالي خود كمك هاي خود را از قبيل پول، برنج، چاي، قند و... براي عزاداري محرم اهداء مي كنند. البته اين مراسم اكنون به دليل پيشرفت وسايل ارتباط جمعي كمرنگ شده است و نذورات در حسينيه ها جمع آوري مي شود.
در اوايل تمام شب هاي محرم مدت نيم ساعت جوانان محله در ميدان بيروني حسينيه جمع شده و به كوبيدن دهل مي پردازند و بدين وسيله به مردم اعلام مي شود درب حسينيه به روي عزاداران باز است. اين كار تا شب آخر ماه صفر ادامه دارد.
در شب پنجم محرم دو علم را كه با جامه ها و پارچه هاي رنگين زينت داده اند، به حسينيه آورده و سينه زنان گرد علم جمع شده و به نوحه خواني مي پردازند. از شب ششم به بعد در پايان مراسم زنجيرزني در حسينيه ها عزاداران به دو گروه تقسيم مي شوند و دايره وار ايستاده و با فرياد حسين حسين بر سر و سينه مي زنند كه اين مراسم را «جوش» مي گويند. پس از پايان گرفتن نوحه سرايي، دوازده بند محتشم كاشاني توسط دو نفر هم صدا، در حالي كه همگام با يكديگر از ميان عزاداران عبور مي كنند؛ خوانده مي شود.
نايين 15 حسينيه دارد كه 8 حسينيه در نايين و بقيه در محمديه و زندوان و شهر بافران است.
نايين- خبرنگار كيهان

 



تكريم محرم در نوش آباد با سقاخواني

سرويس شهرستان ها:
شهر نوش آباد از جمله مناطق تاريخي است كه در شمال شهرستان كاشان واقع شده است.
مردمان نوش آباد را آداب و مرامي است كهن در تكريم شهداي كربلا.
آيين هاي سنتي مذهبي اين خطه، ميراث معنوي ايرانيان يكتاپرست است كه در طي همه قرون و اعصار، نسل به نسل و سينه به سينه به يادگار مانده است و حفظ و نشر آن را به عنوان افتخاري براي آيندگان به وديعه نهاده اند.
نوش آباديان دين مدار كه هر سال عيد غدير را در پاسداشت ولايت علوي به ديدار سادات به شب مي آورند شامگاه بعد از نماز مغرب و عشاء در استقبال از محرم به سقاخواني مي پردازند.
سقاخواني شيوه اي از عزاداري است كه افراد در حلقه هاي عزا گردهم نشسته و با درهم بردن سرهايشان اشعاري را در توصيف واقعه كربلا و مدح شهداي كربلا مي خوانند. سقاخواني گونه اي عزاداري است كه اشعار آن ضمن محتواي خاص در مواردي وزن و آهنگ متفاوت دارد.
سقاخواني از هجدهم ذي الحجه تا اول محرم در حسينيه انجام مي شود و در آخرين شب ذي الحجه با گشتن در كوچه و خيابان آغاز محرم را اعلام مي كنند و مي خوانند.
ز هر سو نوحه و بانگ فغان مي آيد گويا محرم شده
نواي يا حسين برگوش جان مي آيد گويا محرم شده
در روز دوم محرم در توصيف ورود به كربلا مي خوانند؛
مگر فرزند زهرا حسين آن شاه بطها
به دشت كربلا بنمود مأوا كه اندر راه يكتا
ترك سروجان كند
جان را به قربان كند
و هدف از نهضت حسيني را چنين توصيف مي كند؛
آن عاشقي كه جان داد تا زنده دين بماند
چشمش به خاك و خون خفت در كربلا حسين است
آزاده مرد باشيد گر حق نمي پرستيد
آن رهبري كه فرمود اين نكته را حسين است
سقاخواني در روز تاسوعا نيز اجرا مي شود. در اين روز سقاخوانان به منزل اموات درگذشته به فاصله دو محرم رفته و به ياد آن عزيز از دست رفته فاتحه اي مي خوانند و صاحبان عزا نيز به نشان حق شناسي، پرچمي را به هيئت اهدا مي كنند.
سقاخواني روز عاشورا، بيان اوج حماسه عاشوراست.
سقاخواني روز عاشورا فقط با حضور سادات اجرا مي شود. آنها با شالهاي سبز بر گردن پيشاپيش هيئت و بعد از تابوت كشته حركت كرده و با آهنگ حزين و اشعار ناب خود، دل سنگ را به گريه مي نشانند.
شايان ذكر است سقاخواني فقط منحصر به نوش آباد است كه قدمتي حدود يك قرن را با خود دارد.

 



نمايشگاه استاني فرهنگ عاشورا در قروه

قروه - خبرنگار كيهان:
به همت شوراي هيات هاي مذهبي و سازمان تبليغات اسلامي كردستان نمايشگاه استاني فرهنگ عاشورا در قروه افتتاح شد.
اين نمايشگاه در آستانه ماه محرم با هدف به نمايش گذاشتن توانمند ي هاي هيات هاي مذهبي و آمادگي استان براي برپايي آيين هاي ويژه محرم با همكاري سازمان تبليغات اسلامي استان برگزار شده است.
اين نمايشگاه داراي 14 غرفه است و اقلام تبليغي مورد نياز ايام محرم، عكس هاي مراسم ويژه ماه محرم در استان كردستان و اقدامات و دست آوردهاي هيات هاي مذهبي در آن به نمايش گذاشته شده است. در حاشيه اين نمايشگاه برنامه هاي مختلف توسط مداحان اهل بيت برگزار مي شود.

 



مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي هرمزگان: مهمترين وظيفه مجالس تعزيه خواني انتقال پيام عاشوراست

بندرعباس- خبرنگار كيهان:
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي هرمزگان مهمترين وظيفه مجالس تعزيه خواني را انتقال پيام عاشورا دانست.
همايون اميرزاده ضمن تاكيد بر استمرار حركت هاي مثبت شوراي تعزيه خواني استان افزود: سنگ بناي اين شورا دو سال پيش با تاييد و مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نهاده شده و تاكنون منشأ خير و بركات بسياري بوده و نقش به سزايي در پالايش تعزيه داشته است وي تصريح كرد: تعزيه نه تنها در هرمزگان بلكه در سراسر كشور بدون آفت و انحراف نبوده است. اما اكثر گروه ها با حركت در مسير درست توانسته اند به روشن ترين شكل پيام عاشورا را نسل به نسل منتقل كنند تا اين گنجينه عظيم معنوي امروز در اختيار ما قرار بگيرد.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي هرمزگان تصريح كرد: در زمان تشكيل شوراي تعزيه خواني استان، هم پيمان شديم با تمام توان و استفاده از ظرفيت هاي موجود تلاش كنيم تعزيه استان را از مسيرهاي انحرافي و با زدودن خرافات به مسير اصلي و صحيح هدايت كنيم و هم اكنون شاهد حركت هاي مثبت و نتايج مطلوب آن در سراسر استان هستيم.
وي افزود: در همين مدت اندك اكثر متون تعزيه خواني اصلاح و با تشكيل هيئت هاي بازبيني بر كيفيت اجراها نظارت شد و با فرهنگ سازي مناسب قبح بازي در نقش هاي منفي براي بازيگران و مردم رفع گرديد و لازمه استمرار اين حركت توانمندي شوراي تعزيه خواني استان و نظارت صحيح بر تمام گروه هاي تعزيه خواني استان است.

 



راه اندازي كتابخانه تخصصي دفاع مقدس در دانشگاه هاي اصفهان

اصفهان- خبرنگار كيهان:
كتابخانه تخصصي دفاع مقدس در دانشگاه هاي پيام نور اصفهان و مالك اشتر شاهين شهر در آينده نزديك راه اندازي مي شود.
علي هاشمي معاون روابط عمومي و تبليغات اداره كل حفظ آثار ونشر ارزش هاي دفاع مقدس استان اصفهان با بيان اين مطلب گفت: در راستاي ترويج فرهنگ دفاع مقدس، اين اداره كل با اهداي بيش از 8000 جلد كتاب به كتابخانه هاي سطح استان و دانشگاه هاي اصفهان، صنعتي، كاشان و هنر اصفهان از ايجاد كتابخانه تخصصي دفاع مقدس در اين دانشگاه ها حمايت كرده است.
وي با اشاره به فعاليت كتابخانه تخصصي دفاع مقدس استان اصفهان از سال 77 افزود: اين كتابخانه در حال حاضر با بيش از 2650 عنوان كتاب آمادگي خدمات دهي به دانشجويان و دانش پژوهان و اقشار مختلف مردم را دارد.
هاشمي اظهار داشت: كاربران اين كتابخانه مي توانند به موضوعاتي چون كتب تحليلي و پژوهشي دفاع مقدس، شرح عمليات ها، شعر، داستان، خاطره، نمايشنامه و فيلم نامه هاي دفاع مقدس و كتب مرتبط با جنگ هاي جهاني و غزوات و جنگ هاي صدر اسلام دسترسي داشته باشند. همچنين كتب پايان نامه هاي دانشجويان در زمينه دفاع مقدس و تمامي نشريات مرتبط با ايثار، شهادت و دفاع مقدس كه در كشور چاپ و واصل مي شود در اين كتابخانه نگهداري مي شود.

 



برگزاري مسابقه قرآني بسيج خواهران در هفتكل

هفتكل-خبرنگاركيهان:
نفرات برتر مسابقات قرآني بسيج خواهران شهرستان هفتكل مشخص شد.
اين مسابقات با حضور 50 نفر از خواهران بسيجي و در 4 رشته حفظ، قرائت، صوت و ترتيل برگزار شد كه نفرات برتر از سوي هيئت داوران به شرح زير اعلام شد.
در رشته حفظ قرآن، «زهرا ممبيني» نفراول، «آزاده نوراللهي» نفر دوم و «نسرين بلواسي» نفر سوم شدند.
در رشته قرائت قرآن، «فاطمه حسين زاده» نفر اول، «مرضيه كرمي» نفر دوم و «عاطفه عزيزي» نفر سوم شدند.
در رشته ترتيل، «فاطمه نيازي» نفر اول، «مرضيه اصلاني» نفر دوم شدند. در رشته صوت نيز «شكوفه ممبيني» نفر اول و «سارا راشدي» بعنوان نفر دوم انتخاب شد.

 



جلوگيري از ورود گردشگران به روستاي ابيانه در روز عاشورا

بادرود-خبرنگار كيهان:
امسال از ورود گردشگران براي تماشاي مراسم عاشورا و تاسوعا در روستاي ابيانه بادرود جلوگيري مي شود.
دبيرخانه مردم ابيانه با اعلام اين مطلب گفت: بيش از 10 هزار نفر ا ز مردم اين روستا در مراسم عزاداري ايام تاسوعا و عاشورا شركت مي كنند و اين روستا بيش از اين گنجايش جمعيت را ندارد به همين دليل ورود بيش از اين جمعيت باعث مختل شدن مراسم مي شود.
عباس شاكري راد افزود: مراسم نخل گرداني در اين روستا هر ساله در ايام تاسوعا و عاشورا گردشگران زيادي را به ابيانه جذب مي كند كه با تصويب شوراي تامين شهر نطنز مقرر شده است از ورود مسافران و گردشگران براي تماشاي اين مراسم جلوگيري شود.
وي گفت: اين نخل ها به محله هاي پايين و بالاي ابيانه تعلق دارند و با آداب خاصي مسيرهاي مشخص را طي مي كنند.

 



اجراي طرح تلاوت و تفسير قرآن در مساجد مازندران

ساري- خبرنگاركيهان:
طرح تفسير قرآن كريم درسطح 400 مسجد استان مازندران به مرحله اجرا گذاشته شد.
مسئول كانون هاي فرهنگي هنري مساجد مازندران با اعلام اين خبر افزود: اين طرح با هدف احياي تفسير روزانه قرآن و نفوذ معنايي كلام الله مجيد با همكاري روحانيان و ائمه جماعات مساجد در مازندران اجرايي شد.
محمد فوقي گفت: اجراي اين طرح درمساجد مازندران با استقبال كم نظير مردم بويژه جوانان و نوجوانان مواجه شده است.
وي همچنين از توزيع 30 هزار جلد قرآن كريم درمساجد مجري طرح تلاوت نور در اين استان خبر داد و افزود: طرح تلاوت نور در يك هزار و 2200 مسجد مازندران به مرحله اجرا درآمده است.
فوقي يادآورشد: طرح هاي خانه نور، حاملان وحي، چهره به چهره و تفسير قرآني براي گسترش فرهنگ معنوي كلام وحي در مساجد مازندران در حال اجراست.
وي گفت: طرح هاي قرآني اثرات معنوي زيادي در فضاسازي فرهنگي مبتني بر آموزه هاي اسلامي و ديني برجاي مي گذارند.

 



گردهمايي اشك قلم در اسلامشهر

سرويس شهرستانها-
همزمان با فرا رسيدن ايام عزاداري سالار شهيدان امام حسين«ع» انجمن خوشنويسان ايران شعبه اسلامشهر گردهمايي سوگواري اشك قلم را در مسجد جامع شهرك قائميه برگزار مي كند.
به گزارش روابط عمومي اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان اسلامشهر، صادق محمدزاده هدف از اين گردهمايي را بررسي اهداف و فلسفه قيام اباعبدالله الحسين«ع» و استيلاي فرهنگ عمومي به زبان هنر در جلوگيري از ايجاد انحراف در عزاداري سيدالشهدا برشمرد.
سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان هنر خوشنويسي را در ترويج فرهنگ ايثار و شهادت و زنده نگهداشتن نهضت عاشورا، هنري كاربردي دانستند و گفت اين هنر مي تواند در بالندگي و توسعه فرهنگ ملي و معنوي بويژه فرهنگ ايثار و شهادت و شناسايي پيام قيام حسيني مؤثر و كارآمد باشد.
به گفته محمدزاده كارگاه خوشنويسي با حضور استادان برجسته خوش نويسي پيش از برپايي همايش در فضاي بيروني مسجد برگزار مي شود.

 



نگاهي به مراسم عزاداري در بادرود

عزاداري در بادرود از عزاداري هاي بي ريا و احساسي كشور شمرده مي شود.
در بادرود قديم دسته هاي عزاداران «برني» و «حسيني» با شور تمام و خالصانه در اول محرم عزاداري را شروع مي كردند. تمام عزاداري بادرود خلاصه مي شد در اين دو دسته در مدرسه بالا «حسينيه اعظم» و مدرسه پايين «حسينيه مركز شهر» برني ها سنگ شير مي زدند. سنگ شير دو قطعه كوچك زيبايي بود كه با نوحه هاي 8 و 16 تركي به صورت سه ضرب و بسيار منظم به هم مي زدند و به دور مشعل كه آتش زن بزرگي بود مي چرخيدند و «حسين حسين» مي گفتند. حسيني ها هم بدون تشريفات دهل و صوت و شيپورهاي امروزي به سينه زني مي پرداختند. اوج احساسات زماني بود كه اين دو دسته به هم مي رسيدند. اين مراسم از شب 7 محرم شروع و در روز عاشورا به اوج خود مي رسيد و در صبح عاشورا در ميدان مركزي بادرود تعزيه امام حسين(ع) برپا مي شد. نحوه چينش اين نمايش به قدري زيبا و تكان دهنده بود كه احساسات همه را به جوش و خروش درمي آورد. دسته هاي عزادار به آرامگاه درگذشتگان مي رفتند و بعد از طلب مغفرت براي اهل قبور با صرف نهار در تكايا مراسم عاشورا خاتمه مي يافت.
امروز نيز مراسم عزاداري در بادرود از اول محرم آغاز مي شود هيئت ها كه شامل 12 هيئت عزاداري رسمي مي شود مراسم را در قالب زنجيرزني در مساجد و تكاياي خويش أغاز مي كنند. شب هفت محرم هيئت ها به صورت منظم و باز هم در قالب زنجير زني به عزاداري در مسير خيابان ها از محل تكيه خود تا حسينيه اعظم، مركز شهر پاي نخل مي روند. شب عاشورا نخل كوچك حسينيه مركز شهر، اعظم و خرم از حسينيه خارج مي شوند و در عصر تاسوعا مراسم خاصي در حسينيه ابوالفضل همراه با نخل گرداني آغاز مي شود. در اين روز توزيع نان مخصوص محلي اين منطقه به نام «كوكله زردو» توزيع مي شود تاسوعا را در بادرود روح عباسعلي مي گويند.
در اين روز برخي از هيئت ها به آستان مقدس آقاعلي عباس مي روند. در صبح عاشورا نخل بزرگ پيشاپيش همه هيئت ها از حسينيه پاي نخل به حركت در مي آيد و در حالي كه دو نخل كوچك در عقب آن و تمثيل ذوالجناح آن را مشايعت مي كند. سه دور به دور ميدان امام حسين مي چرخد و سپس راهي گلزار شهداي شهر شده و پس از طلب مغفرت اهل قبور به سمت ميدان معلم حركت و در آن جا نماز ظهر عاشورا اقامه شده و عزاداران براي صرف ناهار عاشورا راهي هيئت هاي خود مي شوند.
بادرود - خبرنگار كيهان

 



معاون پارلماني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي:
دشمنان به دنبال ايجاد شكاف ميان قشرهاي مختلف جامعه هستند

زنجان - خبرنگار كيهان:
دشمنان نظام با برنامه ريزي هاي دقيق و حساب شده به دنبال ايجاد اختلاف و شكاف در بين اقشار مختلف جامعه هستند.
معاون پارلماني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ضمن بيان مطلب فوق در مراسم معارفه علي اسماعيل پور مدير كل جديد فرهنگ و ارشاد اسلامي استان زنجان افزود: دشمنان با تمام توان و با توسل به روش هاي مختلف در جهت بدبين كردن مردم نسبت به حكومت و نااميدكردن آنها به نظام ديني و آينده حركت مي كنند كه بايد با هوشياري و برنامه ريزي مناسب و متناسب با اين حركت، جلوي اين هجمه نرم و سنگين دشمن ايستاد.
محمد عظيمي اركان اصلي نظام را دين، ولايت فقيه و مردم عنوان كرد و افزود: دشمنان اهميت وجود ولايت و رهبري و پيروي از ولايت را در نظام اسلامي درك كرده اند و به همين دليل هميشه نوك حمله آنها متوجه ولايت فقيه بوده و امروزه شاهد اين حملات نسبت به امام خميني و رهبر معظم انقلاب هستيم.
وي افزود: طي سالهاي پس از پيروزي انقلاب اسلامي دشمنان انواع برنامه هاي مختلف خود را در قالب فتنه هاي گوناگون براي ضربه زدن به ولايت و نظام اسلامي به كار بسته اند.
معاون پارلماني وزير ارشاد با اشاره به ظلم ستيز بودن ماهيت انقلاب اسلامي ايران گفت: انقلاب ما بر پايه مكتب عاشورا و الهام از ظلم ستيزي اباعبدالله (ع) بنيانگذاري شده است كه اين ظلم ستيزي و ايستادگي در برابر ظالمان با الهام از آن حركت عظيم الهي تا آخر ادامه خواهد داشت.
همچنين در اين مراسم آيت الله واعظي نماينده ولي فقيه و امام جمعه زنجان و دكتر محمد رئوفي نژاد استاندار زنجان و بخش هاي مختلف فرهنگي و هنري استان از عملكرد خوب رضا ديني مدير كل سابق ارشاد اسلامي زنجان تقدير كردند.

 



نمايشگاه عكس غزه در نمين

اردبيل- خبرنگاركيهان:
نمايشگاه عكس مظلوميت هاي كودكان غزه در نمين برپا شد.
در اين نمايشگاه 35 عكس كه حكايت از مظلوميت كودكان غزه دارد در مصلاي نمازجمعه شهر نمين درمعرض نمايش قرارگرفت.

 



معاون فرهنگي اداره كل تبليغات اسلامي استان خبر داد تشكيل 127 هسته فرهنگي در قزوين

قزوين - خبرنگار كيهان:
معاون فرهنگي اداره كل تبليغات اسلامي قزوين ازتشكيل 127 هسته فرهنگي در اين استان خبر داد.
حجت الاسلام والمسلمين عباس نظري در مراسم تجليل از نشريات برتر هسته هاي فرهنگي كه در محل دائمي نمايشگاه هاي بين المللي قزوين برگزار شد اظهار داشت؛ يكي از موضوعاتي كه بسيار بايد مورد توجه قرار گيرد موضوع اوقات فراغت است كه بحث اوقات فراغت فقط مربوط به تابستان نيست.
وي ادامه داد: پيشرفت تكنولوژي و دانش بشري اوقات فراغت بيشتري براي انسان ها ايجاد كرده است و بايد با برنامه ريزي صحيح استفاده درست و خوبي از اين زمان داشته باشيم.
معاون فرهنگي اداره كل تبليغات اسلامي قزوين اضافه كرد: در تابستان سال 1384، طبق بررسي هاي صورت گرفته 9 ميليارد و 500 ميليون ساعت اوقات فراغت دانش آموزان اعلام شد كه اين زمان كمي نيست و استفاده از اين زمان بسيار مهم و بااهميت است.
معاون فرهنگي اداره كل تبليغات اسلامي قزوين يادآور شد: براي توجه به اهميت استفاده ازاوقات فراغت بوستان معرفت براي دانش آموزان هفت تا 14 سال و هسته هاي فرهنگي براي نوجوانان 15 تا 20 سال داريم كه هدف از اين اقدامات گسترش فعاليت هاي فرهنگي و مبارزه با تهاجم گسترده دشمنان است.
وي تصريح كرد: اقداماتي نظير اعزام روحاني و مربي و برگزاري اردوها از جمله اقداماتي بوده است كه در جهت سامان دادن به اوقات فراغت شما نوجوانان و جوانان صورت پذيرفته است.
نظري خاطرنشان كرد: قزوين سال گذشته در بحث اوقات فراغت رتبه سوم را كسب كرد و امسال نيز 127 هسته فرهنگي جوانان و 100 بوستان معرفت در استان تشكيل شد و 95 هزار روحاني در اين طرح مشاركت داشتند و اين طرح با حضور 3 هزار و 500 نفر از دختران و پسران اجرا شد.

 



احداث كارخانه توليد روغن هاي خاص در گنبدكاووس

گنبد كاووس- خبرنگاركيهان:
با احداث كارخانه توليد روغن هاي خاص براي 421نفر در شهرستان گنبدكاووس شغل ايجاد مي شود.
نماينده مردم گنبدكاووس در مجلس شوراي اسلامي ضمن اعلام خبر فوق گفت: براي احداث اين كارخانه زميني به وسعت 25هكتار در شمال گنبدكاووس در نظر گرفته شده است كه با 70ميليارد تومان سرمايه گذاري احداث خواهد شد و براي 421نفر شغل ايجاد خواهد شد.
عبدالله رستگار همچنين از راه اندازي صنعت كاورسازي با سرمايه گذاري 2ميليارد توماني در شهرستان خبرداد كه زمينه اشتغال 60نفر را فراهم خواهد كرد.
مخبر كميسيون عمران مجلس جذب سرمايه گذار را يكي از نيازهاي شهرستان براي توسعه صنعتي بيان كرد و افزود: نسبت رشد صنعت در گنبدكاووس در مقايسه با اصفهان يك به 18است و اين در حالي است كه سرمايه هاي شهرستان به خاطر توسعه نيافتگي صنعتي در ديگر نقاط كشور بدون ارزش افزوده در بانك ها انباشته مي شود و از اين جهت چيزي عايد شهرستان نمي شود.
وي تصريح كرد: به طور مثال در بخش اخذ وام بانك ها نمي توانند آنطور كه بايد پاسخگوي تقاضاي مردم باشند و مردم نيز نمي توانند از مزاياي وام به نحو مطلوب استفاده كنند بنابراين براي حفظ توازن حداقل به سه كارخانه نياز داريم.
نماينده مردم گنبدكاووس در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه تاكنون موفق به آوردن صنايع مونتاژ ماشين آلات كشاورزي با وجود قابليت ها و استعدادهاي ويژه شهرستان نشده ايم توسعه صنعت را نيازمند زير ساخت ها دانست و افزود: توسعه صنعتي نيازمند زيرساخت هاي متعدد از جمله برق 400 كيلووات و راه آهن است.
رستگار هدفمند كردن يارانه ها را در بخش حامل هاي انرژي و درآمدهاي حاصل از اين آزادسازي را دوبخش كاملا جدا دانست و در عين حال اصل اجراي هدفمند كردن يارانه ها را امري مطلوب براي مردم ذكر كرد.

 



امام جمعه گناباد: امام خميني محبوبترين شخصيت دنياست

گناباد-خبرنگاركيهان:
امام جمعه گناباد گفت: بعد از امامان معصوم هيچ شخصيتي به اندازه امام خميني به اسلام خدمت نكرده است.
حجت الاسلام والمسلمين حسن صادقي در بين مردم گناباد افزود: عده اي ورشكسته سياسي زمينه را براي اهانت به حضرت امام فراهم كردند در حاليكه دم از امام مي زنند و در گذشته از ياران امام بوده اند.
وي ادامه داد: خشم و اعتراض مردم نسبت به اين عمل سخيف جايگاه و محبوبيت امام را به دنيا نشان داد و دنيا فهميد كه امام خميني محبوبترين شخصيت دنياست.
امام جمعه گناباد افزود: امام شخصيتي است كه دست استكبار و صهيونيسم را از ايران كوتاه كرد و اسلام و قرآن و ارزشهاي ديني را از غربت خارج و بر كشور حاكم كرد.
وي با اشاره به سخنان رهبرمعظم انقلاب ادامه داد: كساني كه داعيه طرفداري از امام را دارند بايد با اعلام صريح صف خود را از هنجارشكنان و متعارضان نظام جدا كنند.

 



نمايش طفلان مسلم و خورشيد كاروان در زاهدان

زاهدان-خبرنگاركيهان:
مديركل اداره فرهنگ وارشاد اسلامي سيستان و بلوچستان گفت: نمايش تعزيه طفلان مسلم و خورشيد كاروان در دهه اول محروم در زاهدان به روي صحنه مي رود.
به گزارش روابط عمومي فرهنگ و ارشاد اسلامي سيستان و بلوچستان نورالله پرشان افزود: نمايش تعزيه طفلان مسلم به نويسندگي سيدمهدي هاشمي و كارگرداني غلامرضا پودينه، از چهارم لغايت سيزدهم محرم در محل تالار اشراق زاهدان اجرا مي شود.
وي گفت: از ديگر آثار تعزيه مي توان به نمايش «خورشيد كاروان» به كارگرداني رضا خدادادبيگي كه 8 الي 15 محرم كه در حسينيه سيستاني ها اجرا خواهد شد اشاره كرد. پرشان هدف از اجراي اين نمايش ها را معرفي عظمت نهضت حسيني خواند و گفت: محرم داراي ابعاد بزرگ و گسترده اي است كه بايد همواره يادآوري شود.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14