(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 3 دي 1388- شماره 19543
 

ساخت ديوار فولادي توطئه جديدآمريكا، مصر و اسرائيل
ديوار فولادي و سازمان ملل



ساخت ديوار فولادي توطئه جديدآمريكا، مصر و اسرائيل

اشاره
مردم مظلوم غزه كه سال هاست در محاصره اسرائيل قرار دارند، گرچه خود را با شرايط جديد تطبيق داده و توانسته اند همچنان به مقاومت خود عليه رژيم اشغالگر صهيونيستي ادامه دهند، به تازگي در معرض توطئه جديدي قرار گرفته اند.
براساس اين طرح كه اضلاع مثلث آن را مصر، آمريكا و اسرائيل تشكيل مي دهند، دولت آمريكا، هزينه مالي، اسرائيل تجهيزات و لوازم آن و مصر هم اجراي آن را به عهده خواهد داشت.
طرح موسوم به ديوار فولادي قرار است در مرز مصر و غزه و گذرگاه رفح در اعماق زمين اجرا شود، تا به ادعاي اين سه كشور، مبارزان فلسطيني در آينده نتوانند، سلاح، مهمات و مايحتاج خود را از طريق مصر به غزه منتقل كنند.
اين طرح كه به شدت مخفي مانده بود، زماني فاش شد كه كشاورزان ساكن در منطقه، متوجه رفت و آمدهاي مشكوك مسئولان بلندپايه مصري و متعاقب آن قطع درختان در محل سكونت خود در مرز شدند.
روزنامه صهيونيستي هاآرتص كه جزئياتي از اين طرح را فاش كرده آن را بسيار طرح بزرگ و مهمي به شمار آورده است كه براساس آن در اعماق 30 متري زمين، ورق هايي شبيه ديوار فولادي به طول 11 كيلومتر در خاك مصر تعبيه خواهد شد.
همچنين دركنار اين طرح، استفاده از تجهيزات پيشرفته الكترونيكي شامل دوربين هاي حساس به حركت، سنسورها و چندين گيت امنيتي و غيره پيش بيني شده است.
گرچه تاكنون مردم منطقه و ساكنان غزه، اجراي اين طرح را ناممكن مي دانند و آن را به سخره مي گيرند، اما در آينده ممكن است مقاومت را با خطر مواجه كند.
«اسماعيل هنيه» نخست وزير دولت حماس چند روز پيش در مراسم بيستمين سالگرد تاسيس جنبش اسلامي حماس طي سخناني عزم و اراده مردم فلسطين ساكن غزه در برابر فشارها و توطئه هاي رژيم صهيونيستي را مورد تاكيد قرار داد و گفت: ما همچون كوه هاي فلسطيني استوار خواهيم ماند.
از زماني كه دولت آمريكا تصميم گرفت براي تضمين امنيت اسرائيل در مرزهايش با مصر ميليون ها دلار هزينه كند، رژيم حاكم بر قاهره نيز، با آغوش باز از اين طرح استقبال و همكاري بي چون و چراي خود را آغاز كرد. براساس اين طرح دومرحله اي؛ ايالات متحده آمريكا، ميليون ها دلار براي احداث ديوار فولادي در اعماق زمين هزينه خواهد كرد، تا با استفاده از تجهيزات بسيار پيشرفته الكترونيكي، جلو قاچاق سلاح و هر نوع كالا به غزه را بگيرد.
نصب دستگاه هاي پيشرفته
فاز اول اين طرح شامل نصب دستگاه هاي كشف كننده تونل با فناوري بسيار بالا بود و نحوه كار اين دستگاه ها به اين صورت است كه در مقابل حركت در داخل زمين حتي اعماق آن واكنش نشان داده و به سرعت محل حفاري شده را تشخيص و كشف خواهد كرد.
در اين راستا و بر اساس اين طرح دومرحله اي كه از سال 2008 ميلادي در مرزهاي مصر با اسرائيل آغاز شد، دستگاه هاي كشف تونل كه حجم آن به اندازه كف دست انسان است در اعماق زمين نصب شد.
براي نصب اين دستگاه ها، پس از ايجاد حفره اي به عمق 15متر، از كابل هاي الكترونيكي براي وصل آنها در طول نوار مرزي رفح استفاده شده است.
همچنين به هر دستگاه نصب شده در زمين يك مانيتور كه به كامپيوتر جداگانه اي متصل شده، اختصاص داده شده است، تا كوچكترين علائم ارسال شده مشاهده و پردازش شود.
اين دستگاه ها پس از دريافت علائمي مبني بر حركت يا سرو صدا در يك تونل، با دقت بسيار، محل آن را نشان خواهد داد و پس از آن نيروهاي امنيتي مستقر در مرز، اقدام به دستگيري افراد متهم خواهد كرد.
جالب تر اينكه، قضيه به همين جا ختم نمي شود، بلكه در خاك اسرائيل، چهار مهندس نظامي آمريكايي كه بر اين دستگاه ها اشراف دارند، پس از دريافت و ثبت اطلاعات، محل دقيق تونل و چگونگي فعاليت در آن را به طرف اسرائيلي خود، ارائه مي دهند و پس از آن رژيم صهيونيستي، عمليات خود را آغاز مي كند.
ديوار فولادي در مرز مصر
با وجود اينكه آمريكايي ها، دخالت خود را در اين طرح انكار كرده اند، اما منابع فلسطيني، آن را يك طرح صهيونيستي- آمريكايي مي دانند كه هدف از آن ايجاد مانع در مرز مصر با غزه است تا جلو حفر تونل گرفته شود و مدت زمان اجراي آن بين شش ماه تا يك سال خواهد بود.
با وجود اين، گفته مي شود طرح ايجاد ديوار حائل در اعماق زمين دور از چشم رسانه هاي جمعي منطقه و جهان از شش ماه پيش آغاز شده و عمليات آن بسيار سري و محرمانه بوده است. اما اسرائيل به عنوان يكي از طرف هاي مهم در اين عمليات، با هماهنگي با دولت مصر، نظارت كامل و مستقيم بر ايجاد ديوار مرزي فولادي در طول 10تا 11 كيلومتر از 13كيلومتر مرز خود با مصر داشته است.
در اين ميان با توجه به نرم بودن زمين در سه كيلومتر از مرز مصر و اسرائيل به دليل نزديكي به ساحل، در اين بخش از نصب ديوار حائل منصرف شد و به جاي آن دستگاه هاي حساس كشف تونل نصب گرديد.
اما ساخت و حمل و نصب ورق هاي فولادي نيز براي خود داستاني دارد، چرا كه اين ورق هاي فولادي در كارخانه اي در آمريكا ساخته شده است و از طريق دريا به مصر حمل شد. كاميون هاي ارتش مصر نيز پس از تخليه آنها از كشتي هاي آمريكايي، در يكي از پايگاه هاي نيروي دريايي مصر در مديترانه، به صورت كاملا مخفيانه به مرز «العريش» در مجاورت غزه حمل كردند.
اين در حالي است كه بنادر «پورت سعيد» و اسكندريه به عنوان بنادر نزديك به مرز مي توانست مورد استفاده قرار بگيرد اما دولت مصر از ترس لو رفتن قضيه آنها را در پايگاه نيروي دريايي خود تخليه كرده بود.
با وجود همه مخفي كاري هاي دولت مصر، شاهدان محلي در شهر «شيخ زويد» اين ورق هاي بزرگ فولادي را كه بار كاميون شده بود تا به رفح برده شود مشاهده كردند.
طول هر كدام از اين ورق ها 18متر و عرض آنها نيم متر و ضخامت شان 5سانتي متر گزارش شده است و طوري طراحي شده اند كه قابليت اتصال به يكديگر را دارند.
نصب مخفيانه و بي سروصدا
براي نصب اين ورق هاي فولادي، ابتدا مسئولان امنيتي مصر، اسرائيل و آمريكا، با انجام آزمايشات گوناگون از مقاومت آنها مطمئن شدند.
از جمله اين آزمايشات، تأثير انفجار مين و نارنجك بر آنها بود كه گفته مي شود، در مقابل آن مقاومت كرده و طرف هاي مصري، اسرائيلي و آمريكايي مطمئن شدند. كه فقط انفجارهاي بسيار شديد مي تواند اين ديوار فولادي را تخريب كند، كه تقريبا با توجه به امكانات كم موجود در دست حفركنندگان تونل، غير ممكن به نظر برسد. با وجود اين مسئولان امنيتي مصر از شش ماه پيش تاكنون در چهار كيلومتر از مسافت مرزي خود با اسرائيل و در 500 متري گذرگاه رفح آنها را نصب كرده اند.
همچنين براي قراردادن اين ورق ها درعمق زمين، از دستگاه هاي مخصوص حفر كانال استفاده شد و پس از كندن زمين به عمق يك متر، ورق هاي 18متري را تعبيه و با فشار آنها را در عمق 30متري وارد كرده اند.
محل استقرار اين ديوار فولادي به فاصله 70 تا 100متري، ديوار موجود مرزي در مرز غزه و مصر پيش بيني و تعبيه شده بود و طوري ماهرانه آنها را وارد زمين كرده اند كه به راحتي ديده نشود.
گيت هاي الكترونيكي
علاوه براين اقدامات گفته مي شود، آمريكا قصد دارد براي تامين هرچه بيشتر امنيت اسرائيل اقدام به نصب گيت هاي الكترونيكي براي كشف مواد منفجره و سلاح كند. همچنانكه محل نصب اين گيت ها در رفح مشخص شده است.
براساس اين گزارش، يك گردان از نيروهاي زبده آمريكايي به زودي درشمال صحراي سينا مستقر و دركنار نيروهاي حافظ صلح و نيروهاي امنيتي مصر بر رفت و آمدها در منطقه نظارت خواهد كرد.
اين اطلاعات هنگامي لو رفت كه يك تيم نظامي آمريكايي سه ماه پيش به طور ناگهاني وارد منطقه العريش شد و از بيمارستان آن نيز بازديد به عمل آورد.
اين تيم امريكايي كه متشكل از سه نفر از افراد زبده در نيروي دريايي بود، با حضور در بيمارستان العريش از مسئولان و پزشكان آن درمورد توانايي آنها در صورت بروز حادثه اي براي ارتش آمريكا پرس وجو كردند.
مردم چه مي گويند
درطرف ديگر قضيه، قاچاقچي هاي مصري بدون اهميت دادن به تصميم مصر براي ايجاد ديوار فولادي براي جلوگيري از تجارت شان، همچنان به اقدامات خود ادامه مي دهند.
«ابوخالد» مصري كه خود دستي دراين كار دارد، به وانت كوچكش كه با گل استتار شده است، اشاره مي كند و مي گويد: بار آن سيمان است.
اين فرد كه ريش بلندي دارد متخصص قاچاق اين نوع از مواد ساختماني است و خودش هم «تونل» را كه درمالكيت دارد، اداره مي كند.
او كه از طرف پليس تحت تعقيب است، اين احتمال را رد مي كند كه ممكن است ايجاد ديوار فولادي در آينده مانع از فعاليت وي شود و مي گويد: ما دائما درحال كندن تونل هستيم و ايجاد ديوار فولادي شايد باعث مي شود ما تونل خود را در آينده عميق ترحفر كنيم.
از مدت ها قبل، اين افراد قاچاقچي كه در مرز مصر با غزه از اين طريق امرار معاش مي كنند، ياد گرفته اند كه چگونه از دام پليس مرزي بگريزند و به كار خود ادامه دهند.
آنها مطمئنا راهي براي فايق آمدن براين ديوار فولادي كه در اعماق زمين قرار خواهد گرفت، پيدا خواهند كرد.
دراين راستا يكي از قاچاقچيان كه نخواست نامش فاش شود، به تمسخر گفت: آنها (دولت مصر) پول ها را از آمريكا مي گيرند و دراين گودال (ديوار فولادي) كه از طرف آمريكايي ها پيشنهاد شده، مي ريزند.
به اعتقاد اين افراد، مصر و اسرائيل كه مرزهاي خود با غزه را از هنگام تسلط حماس درسال 2007 بر اين بخش از خاك فلسطين بسته اند، قادر به جلو گيري از ورود قاچاق به آن نخواهند بود.
اين افراد براين موضوع تاكيد مي كنند، كه حتي اگر تونل ها براي حمل سلاح براي حماس مورد استفاده قرار مي گيرد، باز اين حق 5/1ميليون ساكن غزه است كه مواد غذايي مورد نياز خود را از آنها به دست آورند.
ابوخالد كه خود گويا در قاچاق سلاح دستي دارد در مورد ساخت ديوار فولادي مي گويد: دلايل زيادي وجود دارد كه ساخت اين ديوار با شكست مواجه شود، چرا كه افراد دست اندركار در حفر تونل، مسلما از راههاي ديگري، كالاها را به غزه ارسال خواهندكرد.
وي اضافه مي كند: شايد درگذشته مردم غزه خواستار دريافت سلاح بودند و ممكن بود دولت حماس سلاح سنگيني بخواهد، اما امروز آنچه كه از طرف مردم غزه مطالبه مي شود، سوخت و مواد غذايي است.
اين در حالي است كه طي روزهاي اخير، شاهدان و ساكنان منطقه مرزي مصر با غزه اين موضوع را مورد تاكيد قرار دادند كه ساخت ديوار فولادي براي جلوگيري از حفر تونل، از مدت ها قبل آغاز شده است، اما با وجود اين شايعات دولت مصر همچنان دراين مورد سكوت اختيار كرده است، در حالي كه روزنامه اسراييلي هاآرتص، خبر آن را در صفحه اول خود به چاپ رسانده است.
با وجود اين دست اندركاران در حفر تونل گفتند، حتي اگر اين ديوار فولادي در زمين ايجاد شود، نخواهد توانست جلو كار آنها را بگيرد، بلكه ممكن است مانع حفر تونل هاي كوچك شود و دراين صورت آنها از افزايش قيمت كالا به دليل محدوديت هاي به وجود آمده در آينده سود خواهند برد.
وي متذكر مي شود، اين افراد به كار قاچاق كالا تا مادام العمر ادامه خواهند داد، مگر اينكه، درآمدي ديگر با منافع بيشتري در آينده به دست آورند.
جالب اينكه وي قبل از اين كار به شغل آموزگاري در مدارس ابتدايي اشتغال داشت، اما آن را رها كرد و به كار اداره كردن تونل هاي قاچاق روي آورد.
در طرف ديگر مرز مصر (در غزه) نيز دست اندركاران حفر تونل با مدارك بالاي علمي و تخصص هاي مختلف وجود دارند كه شبانه روز از اين طريق، امرارمعاش مي كنند و با وجود بمباران هاي شديد اسراييل كه هرچند وقت تونل ها بر سر آنها خراب مي شود و در اعماق خاك مدفون مي شوند، بازهم به كار خود ادامه مي دهند.
اقدامات امنيتي
دولت مصر پس از اينكه طرح ايجاد ديوار فولادي در مرز با غزه، توسط مردم و رسانه ها لو رفت، اقدام به اتخاذ اقدامات شديد امنيتي، براي جلوگيري از انتشار هرچه بيشتر جزئيات اين طرح كرد.
مأموران امنيتي مصر، به بهانه وجود تونل هاي قاچاق در منطقه رفح به بخش مرزي صلاح الدين كه علامت مرزي شماره 4 در آن قرار دارد، يورش برده و اقدام به جست وجوي خانه ها و زمين هاي اطراف پرداختند.
درحالي كه فاصله آنها بين 120 تا 130 متر با مرز فاصله داشت، آنها برخي از افراد را به اتهام مشارك درحفر و اداره تونل بازداشت، و با خود بردند، بدون اينكه سلاح يا كالايي را از آنها به دست آورند.
به ادعاي مقامات امنيتي مصر، درماه دسامبر نزديك به هفت كانال حفر شده توسط قاچاقچيان، كشف و تخريب گرديد. مقامات مصري تاكيد كردند كه بازرسي هاي امنيتي تا اوايل سال جديد ميلادي ادامه خواهد يافت.
گرچه مأموران امنيتي در عمليات خود توانستند يك تونل قاچاق ميوه به غزه را كشف و جعبه هاي ميوه موجود در آن را مصادره كنند، اما تاكنون سخني از كشف سلاح و مهمات نه در اين منطقه و نه درمنطقه ابوطويله در شهر مرزي شيخ زويد برخلاف ادعاي اسراييل سخني به ميان نيامده است.
برخي از منابع امنيتي مصر نيز گفتند در اين راستا، دولت اقدام به افزايش نيروهاي نظامي خود در شهرهاي مرزي رفح و شيخ زويد كرده است تا با استفاده از آنها و در ادامه عمليات مبارزه با قاچاق، منازل و محل سكونت مرزنشينان را تفتيش كند.
اما با وجود همه ابهامات ايجادشده ازسوي مسئولان مصري، روزنامه صهيونيستي هاآرتص به نقل از يك مقام بلندپايه امنيتي نوشت: از مدت ها قبل به كار احداث ديوار فولادي به عمق 30 متر در خاك مصر براي جلوگيري از حفر تونل توسط قاچاقچيان آغاز شده است.
به نوشته اين روزنامه صهيونيستي، طرح ايجاد ديوار فولادي پس از آن به مصر تحميل شد كه آمريكا، فشارهاي مضاعفي براي احداث آن به دولت حسني مبارك وارد كرد و در صورت ايجاد آن، حفر تونل و عبور از ورق هاي فولادي ناممكن خواهدبود.
امنيت اسرائيل مهم است
رژيم صهيونيستي برخلاف دولت مصر كه تلاش مي كند، موضوع احداث ديوار فولادي را انكار كند، در رسانه هاي جمعي خود و از زبان مسئولان بلندپايه آن به كرات اين موضوع را با افتخار اعلام كرده است.
به نوشته روزنامه صهيونيستي «معاريو»، تصميم براي احداث ديوار فولادي از سوي «بنيامين نتانياهو» نخست وزير رژيم صهيونيستي به عنوان يك طرح استراتژيك براي تأمين امنيت اسرائيل اتخاذ شده است.
معاريو نوشت: اين موضوع پس از يك سلسله بحث ها در بين طرف هاي امنيتي و سياسي و مالي در اسرائيل اتخاذ شده است و به اعتقاد نتانياهو احداث اين ديوار مي تواند در آينده از قاچاق گسترده سلاح و مهمات ازطريق خاك مصر به غزه جلوگيري كند.
اين روزنامه صهيونيستي درمورد طرح احداث ديوار فولادي كه قرار است تا تابستان آينده به اتمام برسد متذكر شد: اين طرح از تلفيق دو طرح پيشنهادي وزارت ارتش و وزارت امنيت اسرائيل به وجود آمده است.
به نوشته اين روزنامه، در ابتدا وزارت ارتش اسرائيل پيشنهاد ايجاد ديواري همانند ديوار فعلي در كرانه باختري با هزينه اي بالغ بر 5ميليارد «شيكل» (واحد پول اسرائيل) داده بود.
طرح دوم نيز كه از سوي وزارت دارايي اسرائيل و با هزينه اي بالغ بر 450ميليون شيكل پيشنهاد شده بود، عبارت از ايجاد يك ديوار سيم خاردار هوشمند بود.
به هرجهت اسرائيل كه دوست دارد خود را با ديوارهاي بلند و قطور محصور كند، بعيد نيست در آينده علاوه بر ديوار فولادي، يكي از اين طرح ها را در مرز خود با مصر به طول كيلومترها، عملي كند. البته اين موضوع در گذشته اين قوم نيز وجود داشته است چرا كه آنها هميشه در طول تاريخ خود را برتر از ساير اقوام دانسته و به دور خود حصاري كشيده و از ديگران جدا كرده اند.
اين درحالي است كه سردمداران رژيم صهيونيستي در سازمان ملل و مجامع بين المللي با كمال بي شرمي خواستار زندگي مسالمت آميز با اعراب و مسلمانان و پاي بندي به قوانيني جهاني مي شوند، اما دست آنها در دنيا رو شده است و حناي شان رنگ باخته است.
واكنش به احداث ديوار
در همين حال پس از رسانه اي شدن احداث ديوار فولادي در مرز غزه، روزنامه دولتي «الجمهوريه» طي مقاله اي در توجيه اين اقدام دولت، آن را حق مسلم مصر براي حمايت شهروندانش از دشمنان عنوان كرد و به شدت به جنبش اسلامي حماس حمله كرد.
در اين مقاله طولاني كه در صفحه نخست الجمهوريه به چاپ رسيد، آمده است: در حقيقت، اين موضوع (احداث ديوار فولادي) ادامه ديوار فعلي موجود در مرز مصر با غزه است كه بخش بيروني آن قابل مشاهده است ولي بخش ديگر آن در زيرزمين قرار مي گيرد.
به نوشته اين روزنامه روش استفاده شده در احداث اين ديوار مرزي، تازگي ندارد و در همه جاهاي دنيا به كار مي رود و استفاده از ورق هاي سخت فولادي با عرض نيم متر در طول 18متري امري عادي به نظر مي رسد.
اين روزنامه با اشاره به مخالفت هاي مردم مصر با اين طرح نوشت: برخي ها عنوان مي كنند كه مصر با تنگ تر كردن حلقه حفر كنندگان تونل، در محاصره غزه شركت كرده است، اما اين افراد فراموش كرده اند، قاچاق سلاح ازطريق تونل هاي صحراي سينا نه تنها زير سؤال بردن حاكميت مصر، بلكه بي احترامي به قوانين بين المللي است.
روزنامه الجمهوريه تاكيد كرد: اين حق مصر است كه ديوار محكمي در مرز خود داشته باشد، تا حتي لودرها، نتوانند آن را تخريب كنند، همانطور كه سال 2008 با تخريب ديوار مرزي، هزاران نفر از مردم غزه وارد خاك مصر شدند.
اين روزنامه با انتقاد شديد از حماس، مسئولان آن را عامل در محاصره قرار گرفتن 5/1 ميليون فلسطيني در غزه دانست و نوشت: حماس بايستي با امضاي موافقت نامه، امنيت دائمي گذرگاه رفح را تضمين كند، درغير اين صورت مردم آن گشنه و تشنه و بدون آب و غذا خواهند بود.
روزنامه الجمهوريه پا را از اين هم فراتر گذاشته و نوشت: اين حماس است كه باعث شده است مردم غزه محاصره شوند، نه ديوار فولادي درحال احداث از سوي مصر.
اما گويا مسئولان اين روزنامه فراموش كرده اند كه دولت حسني مبارك بارها و بارها، سعي كرده است با استفاده از حربه محاصره، اراده مردم غزه را شكسته و آنها را به زانو درآورد و تهاجم وحشيانه رژيم صهيونيستي در ژانويه سال 2008 نيز با هماهنگي و تشويق قاهره و براي وارد كردن ضربه كاري به راه افتاده بود.
احداث ديوار فولادي، به دستور آمريكا و اسرائيل و در اعماق خاك مصر گرچه به مذاق سردمداران آن كشور خوش آمده بود اما با واكنش هاي مختلفي از سوي مردم و احزاب مخالف دولت حسني مبارك مواجه شد.
اخوان المسلمين به عنوان بزرگترين گروه مخالف دولت در مصر، اين اقدام را در راستاي اقدامات قبلي دولت حسني مبارك براي تنگ تر كردن حلقه محاصره و خوش خدمتي به اسرائيل و آمريكا براي دريافت كمك هاي مالي و تسليحاتي ارزيابي كرده و آن را محكوم كردند.
دراين راستا، برخي از روزنامه ها از جمله المصري اليوم و المصريون، با درج مقالاتي به تجزيه و تحليل اين اقدام از نظر صاحبنظران سياسي پرداخته و آن را مخالف با منافع مردم مصر دانسته اند.
از طرف ديگر، به غيراز يكي دو روزنامه دولتي غيرمطرح در مصر، حتي روزنامه دولتي و معتبر «الاهرام» از اين طرح دفاع نكرد و فقط به درج نقطه نظرات برخي از مسئولان مصري اكتفا كرد.
مسئولان آمريكايي نيز با پنهان كردن قضيه تلاش كردند كه اين طرح را يك طرح كاملا مصري اعلام كنند و خود را كنار بكشند. «جفري ويلتمن» معاون وزير خارجه آمريكا در امور خاورميانه و سفير سابق آمريكا در لبنان در واكنشي شتاب زده گفت: تصميم احداث ديوار فولادي در مرز مصر با غزه، يك تصميم كاملا مصري بوده است كه از سوي دولتمردان آن اتخاذ شده اما سردبير روزنامه الاهرام اين سخن ويلتمن را سخني خنثي عنوان كرد كه نه اين موضوع را تاييد و نه آن را نفي مي كند.
ويلتمن در گفت وگو با شبكه خبري الجزيره، اظهار داشت: دولت مصر هر طوري كه منافعش ايجاب كند، تصميم گيري خواهد كرد.
«اسامه سرايا» سردبير الاهرام نيز گفت: بنابراين خبر احداث ديوار فولادي در مرز غزه، همچنان در هوا خواهد ماند، چرا كه نه تصويري از اين ديوار مشاهده مي شود و نه اينكه هيچ مسئول مصري آن را تاييد مي كند.
اما موضع «كارين ابوزيد» نماينده آژانس «اونروا» در غزه بسيار شجاعانه و صريح است وي طي گفت وگويي با شجاعت تمام، اعلام كرد كه اين ديوار كه از ورق هاي فولادي بسيار سخت و غيرقابل نفوذ است در مرز مصر و غزه درحال ساخت است.

 



ديوار فولادي و سازمان ملل

كميسير كل آژانس امداد رساني و كاريابي آوارگان فلسطيني «آنروا» وابسته به سازمان ملل متحد با تأييد صحت اطلاعات منتشر شده اخير در خصوص اقدام مصر در ساخت ديواري فولادي در مرز خود با نوار غزه، گفت: اطلاعات به دست آمده تاييد مي كند كه هزينه كامل ساخت اين ديوار را دولت آمريكا تقبل كرده است.
«كارين ابوزيد» در اظهارات خود در سميناري در دانشگاه آمريكايي قاهره تاكيد كرد: اين ديوار كه با نوع مستحكمي از فولاد احداث مي شود، در آمريكا ساخته شده و مقاومت آن در برابر بمب ها آزمايش شده است.
ابوزيد اين ديوار را مستحكم تر از خط «بارليف» دانست كه قبل از جنگ اكتبر در سال 1973 ميلادي در كرانه شرقي كانال سوئز احداث شد.
كميسير كل آژانس امدادرساني و كاريابي آوارگان فلسطيني «آنروا» تاكيد كرد: ممكن است هدف از احداث اين ديوار فولادي، زمينه سازي براي حمله احتمالي رژيم صهيونيستي به نوار غزه باشد.
ابوزيد گفت: اين اقدام در راستاي اجراي توافقنامه امنيتي امضا شده بين كابينه رژيم اشغالگر با «جرج بوش» رئيس جمهور پيشين آمريكا و آن هم ساعاتي پيش از ترك كاخ سفيد صورت مي گيرد.
اين مسئول بين المللي همچنين درباره مشاركت دولت مصر در چنين سناريوهايي كه تنها به نفع رژيم صهيونيستي است، ابراز تأسف كرد.
اين در حالي است كه مسئولان امنيتي مصر از روز جمعه تدابير امنيتي خود را در مرز با نوار غزه به ويژه در منطقه «الاحراش» و «حي البرازيل» كه تونل هاي مرزي زيادي در آنجا قرارداد، افزايش داده اند.
تكذيب مصر
منابع امنيتي مصر پيشتر گزارش هاي منتشر شده درباره آغاز احداث ديوار آهني ضخيمي در طول مرز خود با نوار غزه را تكذيب كردند. در اين گزارش ها تاكيد شده كه هدف از ساخت اين ديوار از بين بردن تونل هاي موجود در خط مرزي مصر و نوار غزه است.
در همين راستا عضو دفتر سياسي جبهه دموكراتيك براي آزادي فلسطين گفت: ديواري كه رژيم اشغالگر مدعي تصميم مصر براي ساخت آن در مرز نوار غزه شده از سوي چند منبع سياسي، اطلاع رساني و مطبوعاتي مصر تكذيب شده است.
«رمزي رباح» در گفت وگو با شبكه خبري «العالم» از غزه، اظهار داشت: كابينه رژيم صهيونيستي شبانه روز به بهانه قاچاق سلاح، مواد منفجره و موشك از طريق تونل ها در مرز مشترك غزه و مصر به قاهره فشار مي آورد و در اين راه از سوي آمريكا نيز حمايت مي شود.
وي پيش بيني كرد كه خبرها درباره تصميم مصر براي ساخت ديواري در مرز با نوار غزه در چارچوب تبليغات تحريك آميز رژيم صهيونيستي عليه فلسطيني ها مطرح شده است.
رباح از مسئولان مصري خواست تا با اتخاذ موضعي انسان دوستانه گذرگاه مرزي رفح را بازگشايي كرده و شرايط عبور كالا و شهروندان فلسطيني را تسهيل كنند.
عضو دفتر سياسي جبهه دموكراتيك براي آزادي فلسطين درباره تشديد اقدامات امنيتي مصر در طول مرز با نوار غزه گفت: اين اقدامات مي تواند در چارچوب تقويت امنيت مصر و نه ايجاد تنگنا براي نوار غزه باشد.
وي افزود: مصري ها در شرايط كنوني بايد تلاش هاي خود را براي به جريان انداختن روند آشتي به منظور تسريع در پايان دادن به شكاف و دو دستگي داخلي فلسطيني، بازگشايي گذرگاه رفح و كاستن از پيامدهاي سخت محاصره طولاني مدت نوار غزه افزايش دهند.
عضو دفتر سياسي جبهه دموكراتيك براي آزادي فلسطين گفت: تونل ها تنها 10 درصد از مشكلات نوار غزه در زمينه دارويي و غذايي را رفع مي كند و اين در حالي است كه تاكنون 150 نفر از جوانان جان خود را در ريزش تونل ها از دست داده اند.
وي تاكيد كرد كه بازگشايي گذرگاه هاي نوار غزه راهكار اصولي براي رفع همه اين مشكلات است.
ديوار فولادي مصر تهديدي عليه فلسطينيان
عضو فراكسيون جنبش مقاومت اسلامي فلسطين «حماس» در مجلس قانونگذاري فلسطين تاكيد كرد كه ساخت ديوار فولادي مصر در مرز مشترك با نوار غزه در منطقه رفح تهديدي عليه فلسطينيان به شمار مي رود.
«عاطف عدوان» در گفت وگو با شبكه خبري «العالم» از غزه، امنيت مصر را امنيت فلسطين دانست و گفت: بين ما و مصري ها مشكلي وجود ندارد كه مخل امنيت مصر باشد.
وي تاكيد كرد: طي سال هاي اخير مشكلي وجود نداشته است كه به ضرر روابط مصر و فلسطين باشد و امنيت مصر به هيچ وجه از سوي نوار غزه مورد مخاطره قرار نگرفته است.
عضو جنبش حماس افزود: هر چقدر عرصه براي ملت فلسطين تنگ شود به همان ميزان براي رفع محاصره ابداعاتي صورت مي گيرد و از اين رو اين محاصره فولادي نيز ممكن نيست مانعي در برابر ملت فلسطين باشد.
عدوان از دولت مصر خواست اقدامي انجام ندهد كه ملت فلسطين از چارچوب روابط دوستانه و برادري بين دو ملت خارج شود.
وي ابراز اميدواري كرد تا چنين ديوار فولادي بين مصر و رژيم صهيونيستي ايجاد شود كه دشمن مشترك فلسطيني ها و مصري ها به شمار مي رود.
عضو فراكسيون جنبش مقاومت اسلامي فلسطين «حماس» افزود: ما در حاكميت و استقلال مصر مداخله نخواهيم كرد اما اميدواريم كه سخنان «حسني مبارك» رئيس جمهور مصر محقق شود كه گفت، قاهره در راستاي گرسنگي دادن ملت فلسطين گام بر نخواهد داشت.
بهانه جويي مصر براي ساخت ديوار در مرز غزه
با وجود تلاش برخي مسئولان مصري براي تكذيب ساخت ديوار در مرز غزه، عضو كميسيون امنيت ملي مجلس شوراي مصر با تأييد احداث اين ديوار فولادي، در اظهاراتي عجيب و بهانه جويانه مدعي شد كه اين اقدام در چارچوب تدابير امنيتي پيشگيرانه مرتبط با مرزهاي مصر با رژيم صهيونيستي است.
«محمد عبدالسميع» در گفت وگو با شبكه خبري «العالم» از قاهره پايتخت مصر، اظهار داشت: اقدام مسئولان مصري در احداث ديواري فولادي در چند نقطه در طول مرز مصر و نوار غزه در منطقه رفح مربوط به اقدامات امنيتي در مرزهاي مصر با رژيم اسرائيل است.
وي مدعي شدكه اين اقدامات با ملت فلسطين در غزه مرتبط نيست و يكي از شيوه هاي اعمال حاكميت مصر در مرزها و مساله اي داخلي است و كسي نمي تواند در آن دخالت كند.
تشديد محاصره توسط مصر روزنامه صهيونيستي «هاآرتص» اخيراً با اعلام تصميم مقامات مصري براي احداث ديواري فولادي در عمق 20 تا 30 متري زيرزمين براي جلوگيري از حفر تونل بين خاك اين كشور و نوار غزه تاكيد كرد كه طول اين ديوار 20 كيلومتر و نفوذ و ذوب كردن آن محال است.
اسرائيل و ديوار فولادي
روزنامه صهيونيستي «هاآرتص» نوشت كه مقامات مصري ديواري فولادي در عمق 20 تا 30 متري زيرزمين براي جلوگيري از حفر تونل بين خاك اين كشور و نوار غزه ايجاد مي كنند.
به گزارش روز جمعه پايگاه اطلاع رساني شبكه خبري (العالم)، در مقابل مقامات محلي در استان رفح مصر ضمن تكذيب اين خبر گفتند كه فعاليت هاي صورت گرفته براي از بين بردن درختان و خانه ها در مرز مصر و نوار غزه است تا يك محور امنيتي ايجاد شود.
اين روزنامه صهيونيستي نوشت كه طول اين ديوار 20 كيلومتر است و نفوذ و ذوب كردن آن محال است.
هاآرتص افزود: عمليات ساخت اين ديوار شروع شده و متشكل از تعدادي صفحه هاي فولادي است كه در عمق زمين نصب مي شوند.
اين روزنامه صهيونيستي اضافه كرد: نيروهاي امنيتي مصر اخيرا فعاليت هاي خود را در طول مرز مصر و نوار غزه افزايش داده و توانسته اند تعدادي از تونل ها را كشف كنند.
هاآرتص نوشت: مصري ها از كارشناسان آمريكايي براي كشف تونل ها به وسيله دستگاه هاي مكان ياب پيشرفته هشدار دهنده كمك خواسته اند.
به نوشته اين روزنامه، يك منبع مصري نيز كه خواسته بود به نامش اشاره نشود، چهارشنبه گذشته تاكيد كرد: برنامه ساخت ديوار وجود دارد.
اين منبع در عين حال تاكيد نكرد كه عمليات ساخت ديوار آغاز شده است اما گفت كه بعد از ساخت ديوار نمي توان مطمئن بود كه رفت وآمدهاي بدون مجوز و مخفيانه بين مصر و نوار غزه براي هميشه پايان مي يابد.
خبرگزاري انگليسي رويترز نيز به نقل از منابع امنيتي مصري گزارش داد كه مقامات قاهره حفر زمين و نصب ميله هاي فولادي را در نقاط مرزي اين كشور با نوار غزه آغاز كرده اند.
اين منابع از ارائه جزئيات در اين خصوص اجتناب كردند.
«سليمان عواد» عضو شوراي محلي منطقه رفح مصر به رويترز گفت: مقامات مصري قطع درختان را در طول مرز براي ساخت راه هاي خاكي و نصب دستگاه هاي مراقبت و كنترل به منظور ايجاد امنيت مرزها آغاز كرده اند.
وي افزود: به كشاورزاني كه از اين اقدام در طول مرزها متضرر شده اند در ازاي زياني كه از قطع درختان متحمل شده اند، غرامت مالي پرداخت مي شود.
روزنامه انگليسي «اينديپندنت» نيز نوشت: مسئولان مصري كه خواستند به نامشان اشاره نشود، گفتند كه طرح ساخت ديوار همچنان به قوت خود باقي است.
اين روزنامه به نقل از ساكنان محلي نيز نوشت: عمليات ساخت ديوار در طول مرز با نوار غزه از سه هفته قبل بدون توقف ادامه دارد.
خبرگزاري آلمان «د.پ.آ» نيز به نقل از شاهدان عيني گزارش داد كه قاهره عمليات ساخت ديوار فولادي را در طول مرزش با نوارغزه آغاز كرده است.
شاهدان عيني توضيح دادند كه ديوار در عمق صدمتري از مرز در حال ساخت است.
خبرگزاري آمريكايي «آسوشيتدپرس» نوشت: طرح ساخت ديوار يكي از سلسله تدابيري است كه قاهره به كمك آمريكاي براي اجراي اقدامات سختگيرانه ضدقاچاق سلاح از پايان جنگ اخير اسراييل عليه نوارغزه اتخاذ كرده است.
جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) در واكنش به خبرهاي منتشره از ساخت ديوار فولادي بين مصر و نوار غزه از اين تصميم مقامات مصري در صورت صحت ابراز تاسف كرد.
«يحيي موسي» از اعضاي حماس گفت: اين جنبش به ساخت ديوار و ايجاد موانع بين برادران اعتقاد ندارد بلكه معتقد است مرزها بايد گشوده شود و بين برادران پل هاي ارتباطي ايجاد كرد.
وي در عين حال بعيد دانست كه اين برنامه قابل اجرا باشد.
موسي از قاهره خواست كه گذرگاه هاي مصر با نوار غزه را بازگشايي كنند.
دولت مصر تاكنون به اين گزارش ها و خبرها بطور رسمي واكنش نشان نداده است.
برخي كارشناسان معتقدند كه مصر اين اقدام را تحت فشارهاي آمريكا براي كمك به رژيم صهيونيستي و به منظور موثر واقع شدن محاصره ظالمانه نوارغزه كه از حدود 4 سال قبل شروع شده، آغاز كرده است.
اين تصميم مصر همچنين بيانگر ناموفق بودن حملات مستمر هوايي جنگنده هاي صهيونيستي به مناطق مرزي مصر و نوارغزه است.
مصر بارها اعلام كرده است، براي جلوگيري از عبور و مرور فلسطيني هاي ساكن غزه كه به علت محاصره ظالمانه با مشكلات بهداشتي، دارويي، پزشكي و غذايي مواجه هستند، دست به تخريب تونل ها و يا پر كردن آنها با گاز كرده است.
اين اقدامات مصر در كنار بمباران هاي متوالي منطقه از سوي جنگنده هاي صهيونيستي تاكنون به كشته و زخمي شدن شماري از فلسطيني هاي غيرنظامي منجر شده است.
حملات جنگنده هاي صهيونيستي به مناطق مرزي مصر و نوارغزه از سال 2006 تاكنون به كشته شدن بيش از 130 فلسطيني و زخمي شدن بيش از 575 فلسطيني ديگر منجر شده است.
مصر اخيرا استفاده از گشتي هاي مشترك امنيتي مصري- آمريكايي را براي كشف تونل ها در دستور كار قرار داده است.
اين اقدام مصر در حالي است كه رژيم صهيونيستي در صورت مبادله «گلعاد شاليت» و اسيران فلسطيني مجبور خواهد بود در محاصره تحميلي نوارغزه تجديدنظر كند.
منبع : العالم

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14