(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 3 دي 1388- شماره 19543
 

اسلام آباد : حملات آمريكا به خاك پاكستان را تحمل نمي كنيم
وزير محيط زيست سوئد نتيجه نشست كپنهاگ را يك فاجعه دانست
در آستانه تاسوعا و عاشورا ميليون ها عزادار حسيني(ع)در راه كربلا
حمله «پرمنفعت»!
شورشيان كلمبيا فرماندار يكي از ايالت هاي اين كشور را سر بريدند
وزير دفاع لبنان: مقاومت در خانه هر لبناني حضور دارد
مردم كويت عليه سياست هاي تبعيض آميز دولت اين كشور تظاهرات كردند
خبرگزاري رسمي چين: باراك اوباما هيچ فرقي با جرج بوش ندارد
يك رهبر شيعيان پاكستان: اسلام آباد در برابر هرگونه حمله به عزاداران در عاشورا بايد پاسخگو باشد
خوشمزگي روسي!
انرژي و محيط زيست (چشم انداز)



اسلام آباد : حملات آمريكا به خاك پاكستان را تحمل نمي كنيم

وزير خارجه پاكستان هشدار داد، اسلام آباد بيش از اين نمي تواند تعرض آمريكا به خاك پاكستان را تحمل كند.
به گزارش خبرگزاري پرس تي وي، «شاه محمود قريشي» در واكنش به طرح جديد «باراك اوباما» رئيس جمهور آمريكا گفت كه حملات هواپيماهاي بدون سرنشين ايالات متحده به پاكستان، تهديدي براي تماميت ارضي و همگرايي در اين كشور محسوب مي شود و ما با گسترش حملات هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكايي به خاك پاكستان مخالف هستيم.
كاخ سفيد در راستاي تكميل طرح هاي اوباما براي اعزام 30 هزار نيروي نظامي آمريكا به افغانستان، مجوز افزايش حملات هواپيماهاي بدون سرنشين «سيا» در پاكستان راصادر كرده است. اسلام آباد بارها حملات موشكي آمريكا به منطقه شمال غرب پاكستان را نقض تماميت ارضي اين كشور دانسته است.


 



وزير محيط زيست سوئد نتيجه نشست كپنهاگ را يك فاجعه دانست

وزير محيط زيست سوئد به صراحت، از نتيجه نشست كپنهاگ با عنوان فاجعه نام برد.
به گزارش فارس، «آندرس كارلگرن» گفت: «نتيجه نشست آب و هوايي كپنهاگ يك فاجعه است و اروپا بايد در اين زمينه فعاليت كند و راه ديگري را براي خود بيابد.»
تاكنون هيچ كدام از مقامات اروپايي به اين صراحت درباره نتيجه نشست كپنهاگ صحبت نكرده بودند. براساس اين گزارش، سوئد كه هم اكنون رياست دوره اي اتحاديه اروپا را بر عهده دارد، از اين نشست 12روزه با عنوان «گواهي نابودي» نام برد.
در ديگر كشورهاي اروپايي مانند فرانسه و بلژيك نيز درخواست هايي براي وضع ماليات براي توليدكنندگان گاز دي اكسيدكربن مطرح شده است.
با اين حال، آلمان تاكنون اقدامات اندكي در اين زمينه انجام داده است.

 



در آستانه تاسوعا و عاشورا ميليون ها عزادار حسيني(ع)در راه كربلا

گزارش هاي رسيده از حركت ميليوني مردم عراق به سوي كربلاي معلي، براي شركت در مراسم عزاداري ابا عبدالله الحسين(ع) خبر مي دهد.
ميليون ها زائر عراقي از شهرها و مناطق جنوبي و شمالي اين كشور به سمت كربلاي معلا در حركت هستند. صدها هزار زائر عزادار شيعه نيز از ساير كشورها از جمله ايران، پاكستان، هند و شيخ نشين هاي حاشيه جنوبي خليج فارس در قالب كاروان هاي عزادار در اين شهر مقدس مستقر شده و خود را براي عزاداري در روزهاي تاسوعا و عاشورا آماده مي كنند.
حجم جمعيت عزاداري كه به سمت كربلا در حركت هستند به گونه اي است كه استاندار كربلا در گفت وگو با خبرگزاري فارس پيش بيني كرد جمعيت عزادارن امسال نسبت به سال گذشته بسيار بيشتر خواهد بود.گفتني است تعداد عزاداران حسيني در سال گذشته حدود پنج ميليون نفر بود.
آمال الدين الهر- استاندار كربلا - يكي از مهم ترين مشكلات زائران خارجي را كمبود هتل و شهرك هاي توريستي عنوان كرد و گفت: با توجه به شمار زياد زائران، هر ساله ما براي اسكان آنها دچار مشكل مي شويم كه اميدواريم در سال هاي آينده با ساخت شهرك هاي توريستي اين مشكل را حل كنيم.
استاندار كربلا بر ضرورت حفظ امنيت عزاداران حسيني در ايام ماه محرم تاكيد كرد و گفت: نيروهاي پليس آماده مقابله با هرگونه عمليات تروريستي هستند.
در آستانه عاشوراي حسيني، دولت عراق، نيروهاي امنيتي دو شهر مقدس نجف و كربلا را تا 50 هزار نفر افزايش داد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران به نقل از روزنامه «الزمان» چاپ لندن، «عثمان الغانمي» فرمانده عمليات كربلا در يك كنفرانس خبري اظهار داشت: 25 هزار نيروي نظامي ارتش و پليس به مناسبت فرارسيدن عاشورا در سراسر استان كربلا مستقر شدند.
وي گفت: كربلا به هشت كمربند امنيتي كه سه كمربند در داخل شهر قرار دارد، تقسيم شده و وزارت دفاع و كشور عراق نيز، تجهيزات امنيتي لازم را به كربلا منتقل كرده اند.
به گفته فرمانده عمليات كربلا، سه گردان از نيروهاي واكنش سريع پليس نيز در استان هاي بصره، ميسان و ذي قار براي تامين جان زائران در مسيرهاي منتهي به استان كربلا مستقر شده اند.
الغانمي خاطرنشان كرد: اخيراً دو تن از اعضاي گروه هاي تروريستي كه قصد انفجار بمب در كربلا را داشتند، دستگير شدند.
الغانمي اضافه كرد: گشتي ها و هلي كوپتر هاي پليس نيز مناطق صحرايي و باغ هاي موجود در اطراف مكان هاي عزاداري را تحت نظارت قرار خواهند داد تا مانع مورد هدف قرار گرفتن زائران به وسيله سلاح هاي دور برد از جمله موشك وخمپاره شوند.
براساس اين طرح، نيروهاي خنثي كننده بمب به مدت يك هفته در كربلا فعاليت خواهند كرد تا هر گونه بمب گذاري احتمالي را شناسايي و خنثي كنند.
به گزارش خبرگزاري فارس، اين در حالي است كه «امان الدين الحر» استاندار كربلا اعلام كرده است، انتظار مي رود در روز عاشورا يك ميليون زائر مرقد امام حسين و حضرت عباس (عليهاالسلام) در كربلا براي انجام مراسم عزاداري حضور داشته باشند و بيش از 60 هزار نفر آنان، زائران عربي از كشورهاي حاشيه خليج فارس و خارجي از ايران و پاكستان و ساير كشورها خواهند بود.
از سوي ديگر، ستوان مقداد الموسوي رئيس پليس شهر نجف نيز از اتخاذ تدابير امنيتي شديد براي تسهيل مراسم عزاداري در اين شهر مقدس خبر داد.
وي تاكيد كرد: پليس نجف، طرح كاملي را براي حفظ امنيت در اين شهر در آستانه مراسم تاسوعا و عاشوراي حسيني طراحي كرده و قرار است 25 هزار نيروي امنيتي در بخش هاي مختلف آن مستقر شوند.
به گفته رئيس پليس نجف اشرف، در كنار تامين امنيت جاده كربلا، يك اتاق عمليات ويژه به منظور حفظ امنيت در شهر تشكيل شده است.
همچنين «هادي العامري» رئيس كميته امنيت و دفاع در پارلمان عراق به روزنامه الحيات گفت: پارلمان تدابير جديدي را در خصوص اوضاع امنيتي كشور اتخاذ كرده است و ظرف چند روز آينده، توصيه هاي لازم را به دولت ابلاغ خواهد كرد.
«احمد الفجاجي» از مسئولان وزارت كشور عراق نيز تأكيد كرد: تدابير امنيتي اخير در پايتخت و مناطق ديگر عراق، جزئي از طرح امنيتي جديد است، كه در پي انفجارهاي گسترده در بغداد، بازنگري در تدابير امنيتي ضروري بود.

 



حمله «پرمنفعت»!

دست اندركاران امور خبر تعريف مي كنند كه از زماني كه نخست وزير «سيلويو برلوسكني» با ضربه مجسمه اي كه به صورتش خورد، «كله پا» شده، كاروبار دكه هاي فروش اشيا و مجسمه هاي يادگاري هم رونق زيادي پيدا كرده است!
چراكه، حالا بازار پرشده از خريداراني كه دربه در دنبال مجسمه كليساي «دوئومو» ميلان، همان كه جناب «برلوسكني» را كله پا كرد، مي گردند و از آن چندتا چندتا مي خرند! «ماريو مانتوتزي» كه يكي از همين فروشنده هاست و دكه اي در ميدان كليسا دارد، با خوشحالي مي گويد كه مجسمه «دوئومو» اين روزها بهترين فروش را دارد و نان همه را روغني كرده است. او توضيح مي دهد: «مردم جلوي دكه توقف مي كنند، مجسمه را مي گيرند و سبك و سنگين اش مي كنند، و بعد هم لبخندزنان سعي مي كنند تصور كنند كه پرت كردن چنين شيء كوچك اما سنگيني چقدر خرابي فيزيكي مي تواند به بار آورد! به هرحال، براي «برلوسكني» كه به قيمت دو دندان و يك دماغ شكسته و لب هايي پاره پاره تمام شد و روانه بيمارستانش كرد! حالا، اگرچه خيلي ها هم دلشان براي جناب نخست وزير سوخت، اما خيلي ها هم- ازجمله اكثر توريست ها- كشته مرده «سلاح جنايت» شده و دربه در دنبالش هستند. مثل «مانوئل ماگالهاس»، توريست برزيلي، كه مي گويد: «من هرطور شده بايد يكي از اين مجسمه ها تهيه كنم. اين هديه كريسمس من خواهد بود!»
¤ سرويس خارجي كيهان

 



شورشيان كلمبيا فرماندار يكي از ايالت هاي اين كشور را سر بريدند

شورشيان كلمبيا فرماندار يكي از ايالت هاي جنوبي اين كشور را سر بريدند.
به گزارش ايسنا، يك روز پس از ربوده شدن «فرانسيسكو كوئلار» فرماندار ايالت كاكوتا، روز گذشته جسد وي در حالي كه سرش از بدن جدا شده بود، پيدا شد. اين اولين مورد ربايش يك سياستمدار برجسته كلمبيايي از سال 2002 تاكنون است. مقامات كلمبيا گروه شورشي ماركسيست موسوم به «نيروهاي مسلح انقلابي كلمبيا» را مسئول اين جنايت مي دانند. اين در حالي است كه اين گروه تاكنون مسئوليت اين اقدام را به عهده نگرفته است.
«اديبرتو رامون اندو» يكي از مقامات امنيتي كلمبيا گفت، جسد فرماندار ايالت كاكوتا در حوالي فلورنسيا، مركز اين ايالت پيدا شد.
پس از پيدا شدن جسد كوئلار، «آلوارو اوريبه»، رئيس جمهور كلمبيا، با حالتي غمگين در تلويزيون دولتي كلمبيا حاضر شد و گفت: در حالي كه 2000 سرباز و نيروي پليس در جستجوي آدم ربايان به مناطق جنگي اطراف فلورنسيا اعزام شده بودند، مشخص نيست كه فرماندار چه زماني كشته شده است.
وي گفت، مقامات بلندپايه نظامي گفته اند كه به دليل اينكه نيروهاي امنيتي به دنبال تروريست ها بودند، آنها براي اجتناب از تيراندازي، اقدام به بريدن گلوي فرماندار كرده اند.
كوئلار اواخر روز دوشنبه توسط هشت الي 10فرد ناشناس كه يونيفورم نظامي به تن داشتند و با يك وانت به خانه وي رفتند، ربوده شد.
اين افراد ناشناس نگهبان پليس مقابل خانه كوئلار را كشته و در خانه فرماندار را نيز منفجر كرده بودند.

 



وزير دفاع لبنان: مقاومت در خانه هر لبناني حضور دارد

وزير دفاع لبنان گفت: مقاومت در خانه هر لبناني حضور دارد و چشم پوشي از آن امكان پذير نيست.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، «الياس المر» در جريان ديدار از مقر مركزي نيروهاي پاسدار صلح سازمان ملل (يونيفيل) در جنوب لبنان و گفت وگو با ژنرال «كلا وديو گراسنيانو» اظهار داشت: حزب الله جزء لاينفك كابينه دولت است و ما پاي بند برنامه هاي كاري دولت، بدون هرگونه ملاحظه اي هستيم.
وي افزود: در بيانيه كاري دولت به معادله همكاري مقاومت و مردم و ارتش در دفاع از لبنان تاكيد شده است چرا كه در صورت حمله مجدد اسرائيل به لبنان مسئوليت دفاع از خاك كشور به عهده هر سه ركن اساسي يعني مردم، ارتش و حزب الله است.
در همين رابطه، «شيخ نعيم قاسم» معاون دبير كل حزب الله نيز گفت: مقاومت نعمت آزادي سرزمين و ايجاد ثبات داخلي و خارجي را به ميهن تقديم كرده است. وي افزود: اسرائيل به قدري گستاخ شده كه حتي از تجارت اعضاي بدن هم فروگذاري نمي كند و ثابت شده است كه اين رژيم هزاران انسان كشورهاي ديگر را گرفته و اقدام به قطع اعضاي بدن آنها كرده است.
شيخ نعيم قاسم تصريح كرده اين رژيم با حمايت هاي سياسي و مالي، همچون وبايي به جان انسان هاي بي گناه افتاده است.
وي خاطرنشان كرد: امام خميني (ره) خيلي زود اين غده سرطاني را تشخيص داد و فرمود اسرائيل بايد از بين برود، معناي اين كلام اين است كه ما در برابر استكبار قرار گرفته ايم كه مثل سرطان تلاش دارد در دل امت جا كند و بر ما چيره گردد و اقتدار ما را بر هم بزند.
معاون دبير كل حزب الله تاكيد كرد: آمريكا و قدرت هاي استكباري تلاش دارند به هر وسيله صداي حق و عدالت خواهي را خاموش كنند و در همين راستا تيرهاي خود را به سوي حزب الله نشانه رفته اند، چرا كه مقاومت نيرنگ آنان را نقش بر آب و به جهانيان ثابت كرده است كه عدالت و انسان دوستي براي اين رژيم مفهومي ندارد. وي افزود: مقاومت لبنان اسرائيل را سخت در تنگنا قرار داده و آزادي سرزمين لبنان و ثبات سياسي داخلي و خارجي امروز نتيجه ايثارگري ها و جانبازي هاي مقاومت است.
هاشم صفي الدين رئيس شوراي اجرايي حزب الله نيز گفت: اسرائيل همواره در كمين است تا وحدت سياسي و نقاط قوت لبنان را هدف قرار دهد.

 



مردم كويت عليه سياست هاي تبعيض آميز دولت اين كشور تظاهرات كردند

هزاران نفر از مردم كويت در اعتراض به تبعيض دولت در اعطاي تابعيت، دست به تظاهرات اعتراض آميز زدند.
به گزارش بي بي سي، بيش از 5000 نفر از مردم كويت سه شنبه با اجتماع در مقابل دفتر «مسلم البراك» نماينده پارلمان كويت، حمايت خود را از وحدت ملي در اين شيخ نشين اعلام كردند.
تجمع كنندگان كه در بين آنها رئيس مجلس و تعدادي از نمايندگان پارلمان (الامه) حضور داشتند، تبعيضات دولت ناصر الصباح نخست وزير كويت در خصوص مسئله تابعيت را محكوم كردند و آن را بر خلاف قانون اساسي اين شيخ نشين دانستند.
اين تظاهرات در پي توهين دست اندركاران شبكه ماهواره اي «السور» به «بدون» كويت و نماينده پارلمان آن، صورت گرفت، كه طي آن در برنامه اي تحت عنوان «السرايه»، با نشانه گرفتن وحدت ملي و ايجاد فتنه قومي و ديني به مردم و نمايندگان آنها توهين كردند. همچنين 57 تن از علما و نمايندگان شيعه و شخصيت هاي اجتماعي خواستار بسته شدن مركز «وذكر» در كويت شدند و اعلام كردند اين مركز براي ايجاد فتنه هاي مذهبي، اقدام به تبليغ عليه روز عاشورا كرده است و در تبليغات خود از عبارت «يوم عاشورا» يوم الفرح و السرور استفاده كرده است.
به گزارش خبرگزاري فارس، شوراي وزيران كويت، پرونده فواد الرفاعي، محمد الجويهل و شبكه تلويزيوني اسكوپ و شركت گلف ست و شبكه تلويزيوني ماهواره اي السور كه در اهانت به مردم دست داشته اند را به دادستاني ارسال كرده و قرار است در روزهاي آينده، متهمان به دادگاه احضار شوند. در همين راستا، فيصل الدويسان نماينده شيعه مجلس كويت، اقدامات شوراي وزيران را ناكافي دانست و گفت: اين شورا تصميم قاطعانه اي در اين باره نگرفته است.
برنامه تلويزيون ماهواره اي السور در هفته جاري باعث شد، تظاهرات و ناآرامي ها، شيخ نشين كويت را فرا بگيرد و از دولت نيز به شدت انتقاد شود.

 



خبرگزاري رسمي چين: باراك اوباما هيچ فرقي با جرج بوش ندارد

خبرگزاري رسمي چين نوشت: رئيس جمهور فعلي آمريكا در سياست خارجي خود با «جرج بوش» تفاوتي ندارد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، «شين هوا» در اين تحليل آورده است، «باراك اوباما» در يك سال گذشته پس از روي كار آمدن، موفق به برطرف كردن بسياري از چالش هاي خارجي نشده است و در سياست خارجي اين كشور مشكلات زيادي وجود دارد.
اين گزارش از قول «مت گراتكن» تحليلگر آمريكايي شركت «استراتفور» آورده است: اوباما تلاش دارد چهره بهتري از آمريكا نشان دهد، اما واقعيت اين است كه همواره اين سياست و تغيير جهت ها براي آمريكا سودمند نخواهد بود. وي افزود: براي مثال اوباما در اروپا موفق نشد رهبران اين اتحاديه را براي حمايت از جنگ آمريكا در افغانستان متقاعد كند و اين يكي از چالش هاي ديپلماسي رئيس جمهور آمريكاست.

 



يك رهبر شيعيان پاكستان: اسلام آباد در برابر هرگونه حمله به عزاداران در عاشورا بايد پاسخگو باشد

يك شخصيت سياسي و روحاني شيعه پاكستان از دولت اين كشور خواست، از حملات احتمالي تروريستي به عزاداران حسيني در تاسوعا و عاشورا جلوگيري كند.
«عباس كميلي»، از شخصيت هاي برجسته سياسي پاكستان و از رهبران شيعيان اين كشور روز گذشته در گفت وگو با فارس، با اشاره به رسيدن ايام عزاداري محرم، از حزب حاكم مردم خواست، براي جلوگيري از حملات تروريستي به عزاداران حسيني در روزهاي تاسوعا و عاشورا، اقدامات لازم امنيتي را انجام دهد.
رئيس ائتلاف جعفريه همچنين از وزارت كشور پاكستان خواست، براي حفظ امنيت مردم در اين ايام، نيروهاي امنيتي كشور را به همكاري با عزاداران دعوت نمايد.
وي در ادامه، با اشاره به آمار بالاي شهداي شيعيان در پاكستان خاطرنشان كرد: انتظار مي رود كه دولت به منظور جلوگيري از كشتار شيعيان توسط شبه نظاميان تروريستي «سپاه صحابه» و «لشكر جهنگوي» مستقيماً وارد عمل شود.
رئيس سازمان دانشجويي اماميه اين كشور نيز با اعلام اينكه بيش از 2000 نيرو تأمين امنيت عزاداران حسيني را برعهده خواهند داشت تأكيد كرد: تروريست ها نمي توانند مانع عزاداري سيدالشهداء (ع) شوند.
«ابوالحسن» در ادامه افزود: هرگز نبايد از برقراري امنيت براي عزاداران حسيني(ع) غافل شد و تمام تلاش ها را بايد براي برقراري امنيت به كار بست.

 



خوشمزگي روسي!

اشتباه نكنيد! اين مجسمه لنين كه در تصوير مشاهده مي كنيد همه بالاي سرش ظاهرا مهماني گرفته اند، آن «لنين» موميايي معروف نيست كه در موزه اي در «مسكو» آرميده و توريست ها را به خودش جلب مي كند، بلكه درواقع نوعي «خوشمزگي» روسي يا به عبارت ديگر، لنيني از «شيريني» است... كه از روحيه شوخ طلب روس هاي دوران پس از شوروي حكايت مي كند!
¤ سرويس خارجي كيهان

 



انرژي و محيط زيست (چشم انداز)

پروفسور حميد مولانا
در نشست كپنهاگ در دانمارك كه مسائلي مربوط به محيط زيست و تغييرات آب و هوائي از جمله موضوع گرم شدن كره زمين، ذوب شدن يخ هاي قطبي و توليد و انتشار گازها و آلاينده هاي كربني مورد بحث و مذاكره است، آمريكا تنها كشوري است كه با توليد بيشترين آلودگي هاي صنعتي در كره زمين، توجهي به كاهش اين فاجعه بزرگ بشري نمي كند.
ايالات متحده آمريكا در زمان رياست جمهوري جرج دبليو بوش پيمان سال 1997 كيوتو را كه در ژاپن به تصويب جامعه بين المللي رسيده بود امضا نكرد و مدعي شد كه كاهش 5 درصدي آلاينده هاي كربني به اقتصاد آمريكا صدمه خواهد زد. يك دهه بعد يعني در سال 2007 اين ولخرجي نظام سرمايه داري آمريكا بود كه ايالات متحده و درحقيقت دنياي به اصطلاح توسعه يافته و فراصنعتي را در بحران مالي و ركود اقتصادي غوطه وركرد.
امسال نيز در نشست كپنهاگ، دولت باراك اوباما بدون توجه به تعهدات قبلي در اين اجلاس شركت كرد بدون اينكه خود را ملزم به اجراي تصميمات اين نشست جهاني كرده باشد. آمريكا، چين، هند و كشورهاي صنعتي اروپا بزرگترين توليدكننده كربن و آلوده كننده محيط زيست در دنيا هستند در حالي كه كشوري مانند نپال كه از نظر اقتصادي يكصد و پانزدهمين كشور دنياست و بيشتر مردم آن كشاورز هستند، كمترين سهم را در آلوده كردن محيط زيست دارد در مقابل اين كشور در معرض بزرگترين تهديد و آسيب قرار گرفته است. نپال كشوري آسيائي است كه بيشتر خاك آن روي رشته كوه هاي هيماليا قرار گرفته و موضوع گرم شدن كره زمين، ذو ب شدن يخ ها و زير آب رفتن اين كشور در سال هاي آتي توجه جهانيان را جلب كرده است. دانشمندان همچنين تخمين مي زنند كه با رسيدن نيمه قرن بيست و يكم يعني سال 2050، يك سوم جنگل هاي مناطق بزرگ آمازون در آمريكاي جنوبي بر اثر آلودگي محيط زيست منهدم خواهد شد. بحران مديريت نظام جهاني كاملاً در نشست كپنهاگ مشهود بود.
مصرف بي حد و حصر و نامحدود نفت، زغال سنگ، و گاز بزرگترين علت آلودگي محيط زيست است. آمريكا با داشتن فقط 6 درصد جمعيت دنيا 25 درصد انرژي توليدشده از نفت و گاز و زغال سنگ جهان را مصرف مي كند و اكثر نفت و گاز توليدشده ايالات متحده را ساير كشورهاي دنيا در خاورميانه و آمريكاي جنوبي تأمين مي كنند. در سال 2003 «ديويد فوروم» نويسنده سخنراني هاي كاخ سفيد دولت بوش در كتاب خود تحت عنوان «مرد درست» نوشت كه «جنگ عليه تروريسم را به راه انداختند تا ثبات يك چهارم از انرژي كره زمين حفظ شده و از طريق امنيت انرژي و نفت براي همه ما (آمريكايي ها) سعادت بياورد.» يك سال بعد در 2004 ميلادي مايكل كلر، يكي از نظريه پردازان انرژي و نفت آمريكا وضعيت منابع نفت و گاز دنيا را از ديدگاه آمريكا اين طور خلاصه كرد: «نفت ديگر تنها يك كالا نيست بلكه يك امر امنيت ملي است كه تحت نظر و نظارت و كنترل وزارت دفاع قرار گرفته و براي حفاظت آن دخالت نظامي به هر بهائي لازم شده است.»
واحدهاي فرمانده نيروهاي نظامي آمريكا در مناطق جنوبي آمريكاي لاتين منافع نفتي كمپاني اكسيدنتال پتروليوم آمريكا در كلمبيا و لوله هاي نفت و گاز آن نواحي را محافظت مي كند. گارد ملي كشور كلمبيا نيز كه توسط آمريكا حمايت مي شود كارآموزي خود را در پايگاه هاي نظامي ايالات متحده بويژه در ايالات كاروليناي جنوبي تكميل كرده اند.
طبق نوشته روزنامه وال استريت ژورنال، ارگان نخبگان بازرگاني و مالي آمريكا، يكي از وظايف قواي نظامي آمريكا در آفريقا حفاظت منابع و چاه هاي نفت نيجريه است كه حدود 25 درصد از نفت وارداتي آمريكا را تأمين مي كند. در حمله آمريكا به عراق، هدف اصلي قشون آمريكا طبق فرماني كه دريافت كرده بودند محافظت وزارت نفت عراق و دسترسي به نقشه هاي منابع و چاه هاي نفت بود و به همين جهت تنها ساختماني كه در بغداد اصلاً صدمه نديد همين وزارتخانه و آرشيو و اسناد آن بود. دومين نقشه مهمي كه آمريكائي ها در آن زمان تهيه كرده و در دست داشتند نقشه هائي بود كه «گروه سياستگذاري توسعه انرژي ملي» به رياست ديك چني معاون رئيس جمهوري آمريكا در سال 2001 ميلادي و با ملاحظه نقشه امنيت ملي آمريكا از احتياجات انرژي براي قرن بيستم و بيست و يكم تهيه كرده بودند. نقشه آمريكا اين بود كه با تسخير كشورهاي نفت خيز «ياغي و سركش» و دسترسي كامل به چاه هاي نفت و گاز طبيعي آنها احتياجات انرژي و اهداف امنيت ملي آمريكا را كه همان دستگاه پيچيده «نظامي-صنعتي» باشد تامين كنند.
در چند دهه گذشته دخالت نظامي آمريكا در دنيا اغلب براي دسترسي و كسب چاه هاي نفت و منابع انرژي و كنترل لوله كشي هاي گاز و نفت بوده است. دخالت نظامي آمريكا در سومالي در دهه 1990 كه به نام كمك هاي امدادي و انساني انجام گرفت طبق تحقيقات و مقالاتي كه روزنامه لس آنجلس تايمز انجام داد در حقيقت براي منابع نفت آن منطقه بود. وقتي كه دولت سرسپرده و طرفدار غرب در اوايل دهه 1990 در سومالي سقوط كرد در واقع منافع چهار كمپاني نفتي آمريكا يعني شورن، آماكو، كونوكو و فيليپس را به خطر انداخت. حمله نظامي آمريكا به ناحيه بالكان و يوگسلاوي سابق در سال هاي 1997 و 1998 آن طور كه كارشناسان گزارش دادند به جهت حفاظت مناطق جنوبي يوگسلاوي بود كه لوله هاي گاز و نفت درياي خزر را از بلغارستان به درياي سياه وصل و از آن جا به درياي آدرياتيك حمل مي كرد.
در سال 2002 نشريه آسيا تايمز مدعي شد كه تمام مناطق و كشورهائي كه لوله كشي گاز و نفت از آنها عبور مي كند مورد حمله آمريكا قرار گرفته اند. مذاكرات آمريكائي ها با طالبان قبل از سال 2001 ميلادي بيشتر براي حفاظت ساختمان لوله هاي گاز و نفت از تركمنستان به افغانستان و پاكستان بود كه شركت آمريكائي يونوكال به عهده داشت.
البته دست اندازي و تصرف آمريكا بر منابع و چاه هاي نفت عربستان سعودي در زمان رياست جمهوري فرانكلين روزولت در دهه 1930 و تشكيل شركت نفت آرامكو كه تا امروز مديريت نفت و انرژي آن منطقه را بعهده دارد بر هيچكس پوشيده نيست. يكي از انگيزه هاي اصلي كودتاي 28 مرداد 1332 آمريكائي ها عليه ايران دسترسي آمريكا به نفت ارزان ايران و تشكيل كنسرسيوني بود كه شركت هاي آمريكائي در آن بيشترين سهم را دارا بودند. لشكركشي هاي متعدد آمريكا به مناطق خليج فارس و كشورهاي خاورميانه و احداث پايگاه هاي آنها از بحرين و قطر و كويت گرفته تا عربستان سعودي و عراق براي حفظ منافع انرژي و نفت ايالات متحده در اين حوزه سوق الجيشي دنيا بوده است. وضعيت فعلي امپرياليسم نفت و انرژي آمريكا شباهت زيادي به سياستگذاري و نقشه اي دارد كه لرد كروزون سياستمدار انگليسي پس از پايان جنگ جهاني اول براي انگلستان در ممالك عربي و خاورميانه تنظيم كرده بود.طبق نقشه لرد كروزون «دستگاه اعراب تحت كنترل و نفوذ و راهنمائي بريتانيا و بدست مسلمانان بومي و تا حد امكان توسط كارمندان عربي اداره خواهد شد. تسخيركنندگان اين سرزمين هاي (يعني امپراطوري بريتانيا) نبايد اين كشورها را به مستعمرات رسمي خود ملحق كند بلكه آنها بايد به صورت تحت الحمايه و زيرنظر و نفوذ و در صورت احتياج توسط كشورهاي ديگري كه به ظاهر استقلال دارند مورد حفاظت قرار گيرند.»
به عبارت خيلي ساده آمريكا با حفظ ذخائر سرشار نفت خود در منطقه آلاسكا و با استفاده و تسخير چاه هاي نفت و انرژي ديگران نه تنها توانسته است نفت و سوخت ارزان براي خود تهيه كند بلكه با مصرف بي حد و حصر منابع گاز و نفت و اسراف فوق العاده در پيشرفت اقتصادي خود به آلودگي محيط زيست كمك كرده و براي وصول به اهداف خود و كمك به سيستم صنعتي-نظامي ايالات متحده به جنگ و دخالتهاي نظامي در دنيا دست زده است.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14