(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 3 دي 1388- شماره 19543
 

بيرق سرخ حسيني برافراشته تا نهضت سبز علوي ضرورت
بررسي راز ماندگاري مكتب عاشوراي حسيني(ع) - بخش پاياني



بيرق سرخ حسيني برافراشته تا نهضت سبز علوي ضرورت
بررسي راز ماندگاري مكتب عاشوراي حسيني(ع) - بخش پاياني

صديقه توانا
عاشورا در طول قرنها پس از واقعه كربلا همواره نماد آزادانديشي و روشنفكري اسلامي بوده است. امام حسين(ع) نه تنها در آن روز به شهادت نرسيد، بلكه پس از آن زندگي جاويدان يافت و در ذهن همگان حق خواهي، آزادي و آزادگي را يادآور شد و امروز ما نيز به ماهيت پيام و قيام سيدالشهدا(ع) نيازمنديم تا اسلام اصيل و به دور از پيرايه كه پيامبر اعظم(ص) به عالميان عرضه نمود را درك كنيم و آن را حفظ نماييم و باورهاي خويش را از هرگونه جهالت و ضلالت به دور نگه داريم و درون انساني خويش را از بند برهيم تا بدين وسيله مقدمات برپايي نظام جهاني مبتني بر عدالت و بر پايه تعاليم جهان شمول اسلام را فراهم آوريم و راه را براي حكومت جهاني مهدي موعود(عج) هموار كنيم. در حقيقت درس ها و عبرت هاي قيام حسيني در عصر حاضر و در فضاي غبارآلود فتنه برخي از خواص هرچه بيشتر مرز حق و باطل را تبيين مي نمايد چرا كه با تمسك به آموزه هاي مكتب عاشورا بهر مي توان چهره نفاق مدعيان را شناخت و همه اين موارد نشان مي دهد كه نه تنها نياز بشر درعصر حاضر به قيام عاشورا از بين نرفته بلكه فزوني هم يافته است.
تا چند روز ديگر عاشورا فرا مي رسد عاشورايي كه دامنه تاثير آن تا ابديت كشيده شده و چنان در عمق جانها و دلها اثر گذاشته كه همه ساله، در اين روزها اوج عشق و اخلاص نسبت به معلم حريت و اسوه جهاد و شهادت حسين بن علي(ع) به نمايش گذاشته مي شود.
نهضت حسيني و احياگري اسلامي
نهضت حسيني، از آن جايي كه با ويژگي هاي خاص و انحصاري به وقوع پيوست تأثيرات شگرفي در صحنه سياسي، اجتماعي و فرهنگي جامعه اسلامي به جا گذاشته است و به جرات مي توان گفت كه اين نهضت و رفتار جهادگرايانه و شهادت گونه امام حسين(ع) به مردم اين فرصت را بخشيد تا بتوانند ظرفيتهاي خود را ارزيابي كنند و به بازسازي اهداف و رفتارهاي خويش بپردازند.
حجت الاسلام والمسلمين خليل منصوري محقق و نويسنده در مورد نقش نهضت حسيني و قيام عاشورا در احياگري اسلامي و مقابله با فتنه ها به گزارشگر كيهان مي گويد: «تا پيش از اين نهضت، مردمان بسياري در ترديد بودند كه آيا قيام عليه نظام هاي باطل و فاسد ديني جايز است و يا آن كه اين امر خلاف آموزه هاي اسلامي است، اما نهضت حسيني به همگان اين بصيرت را بخشيد تا ترديدهاي خود را كنار گذارند و حركت هاي ستم ستيزانه را شكل دهند.»
وي مي گويد: «اگر محتوا و فلسفه همه حركت هاي طول تاريخي پيامبران را برپايه عدالت خواهي و ظلم ستيزي تعريف و تبيين كنيم كه آيه 25 سوره حديد بيان مي كند، مي بايست گفت كه نهضت حسيني به مردمان اين بينش و نگرش را ارزاني داشته تا به عنوان اسوه و سرمشق مبارزات عدالت خواهانه، انسان ها خود را مجاز بدانند تا با خون خويش اين هدف را پي گيري كنند.»
اين محقق ادامه مي دهد: «با نگاهي گذرا به روند تحولات پس از نهضت كربلا مي توان دريافت كه امام حسين(ع) چگونه توانست با خون خود و يارانش، بصيرت را به امت هديه كند و آنان را نسبت به فتنه ها و وضعيت اسف بار جامعه آگاه سازد تا آنان به عنوان وظيفه و مسئوليت خود در برابر ستمگران بايستند و با ظالمان مبارزه كنند. اين گونه است كه از ميان همان شمشير به دستاني كه در برابر آن حضرت(ع) در كربلا ايستاده بودند و يادر خانه هايشان در كوفه و بصره نشسته بودند، جان بركفاني عليه ظلم و ستم اموي و يزيدي قيام مي كنند و عرصه را بر عوامل فتنه بزرگ اموي تنگ مي سازند و در نهايت موجبات فروپاشي نظام فساد يزيدي مي شوند.»
وي مي گويد: «تاثير حركت امام حسين(ع) و جريان اصلاحاتي كه آن حضرت در امت پيامبر(ص) انجام مي دهد همواره در طول تاريخ عامل قيام هاي عدالت خواهانه توده هاي مردم بوده است. قيام هاي بزرگ و كوچكي كه در عصر ديگر امامان(ع) رخ مي دهد همه با ياد ثارالله بوده است و حتي دولت عباسي به نام امام حسين(ع) و انتقام از عوامل آن قدرت مي گيرد.حركت سربداران و صفويان و در عصر اخير انقلاب اسلامي نيز با تمام و كمال متاثر از انقلاب حسيني است.
در كشور هندوستان رهبراني بزرگ و بيدار چون گاندي و جواهر لعل نهرو، امام حسين(ع) را الگوي خود در قيام عليه استعمارگران انگليسي معرفي مي كنند و رهبراني در نيجريه چون شيخ زاكزاكي با نام عاشورا توده هاي ميليوني را به حركت درمي آورد و آنان را به سوي مبارزه با مظاهر فساد و تباهي و اصلاح امت اسلام در كشور خود دعوت مي كند.»
منصوري اضافه مي كند: «در هر گوشه و كنار دنياي امروز نيز اگر به دقت نگاه شود به خوبي مي توان دريافت كه تأثير قيام امام حسين(ع) در ظلم و فسادستيزي تا چه اندازه است. اكنون رهبران اسلامي گروه هاي جهادي در فلسطين و لبنان و يمن و ديگر نقاط جهان، با تأثيرپذيري خود از رهبري قيام حسيني(ع) سخن مي گويند.»
منصوري با تأكيد بر اينكه حركت امام حسين(ع) جرقه اي در تاريكي و ظلمت غفلت ها بود تا مردان دريابند كه چگونه امام حسين(ع) را به نام خدا و قانون به شهادت مي رسانند، مي گويد: «اين حركت بصيرت زا و روشني افكن امام حسين(ع) بود كه مردمان را بيدار كرد تا دريافتند كه چگونه اهل فريب و دغل با پول و ثروت و تبليغات دروغين عدالت را شهيد مي كنند، تكريم شعائر الهي و ايام خدايي چون عاشورا از آن رو لازم است كه ما را همواره بيدار نگه مي دارد و هويت ما را به ما يادآور مي شود. اگر روزي از عاشورا غافل شديم بدانيم كه راه بيراهه را برگزيديم و از هويت خود و مقصد اصلي بازمانديم.»
آموزه هاي عاشورايي
نياز بشر به آموزه هاي عاشورايي پس از گذشت قرنها و پاي نهادن به عصر تكنولوژي نه تنها از بين نرفته است، بلكه روزبه روز فزون تر مي گردد.
حجت الاسلام والمسلمين رحيم جعفري كارشناس مسائل فرهنگي و مدير امور استانهاي مركز توسعه قرآني كشور در گفت وگو با سرويس گزارش روز كيهان با اشاره به اينكه واقعه عاشورا با سه ويژگي زير به عنوان حادثه اي ماندگار و تأثيرگذار در طول تاريخ مطرح مي باشد، مي گويد: «اين واقعه يك ريشه و متن تاريخي مبتني بر عقل و منطق دارد ضمن اينكه اين حادثه بر مبناي عقيده و انديشه است، با اين سه محور مي توان دريافت كه جريان كربلا،جرياني كاملا تاريخي است و در منابع تاريخي مثل منتهي الامال، لحوف و نفس المهموم هم بر اين مسئله تأكيد شده است كه حتي ملائك و فرشتگان و موجودات مجرد در نظام هستي به مناسبتي در زمين نازل شدند و روضه خواندند و اين نشان دهنده حادثه منحصر به فردي است كه حتي قبل از خلقت در نظام آفرينش وجود داشته و خداوند متعال آن را براي جامعه بشري تكوين نموده است.
حجت الاسلام جعفري در ادامه با تأكيد بر اينكه از نظر عقلاني هم قيام امام حسين(ع) كاملا منطقي مي باشد، مي گويد: «امام حسين(ع) باتوجه به شناخت شرايط زماني، شناسايي توطئه ها و شناخت و عدم صلاحيت افراد و روا داشتن ظلم و ستم در حق دين، تاريخ و جوامع انساني مردم را در مورد ظلم و ستم يزيد توجيه كردند.»
حجت الاسلام جعفري با اشاره به اينكه مبناي حركت و قيام امام حسين عقيده وجهاد بود و نه توسعه جغرافيايي و جريان سياسي خاص، مي گويد: «بحث حرمت شكني يكي از مسائلي است كه در قيام اباعبدالله(ع) از ناحيه دشمنان متوجه امام شد و امروزه هم مي بينيم به دليل حرمت شكني ها جايگاه افراد ناديده گرفته مي شود و شخصيتهايي مثل امام خميني مورد بي احترامي و حرمت شكني برخي افراد معلوم الحال قرار مي گيرند.»
وي مي گويد: «فتنه هم يكي ديگر از ابزارهايي بود كه دشمنان براي جريان عاشورا فراهم كردند و عده اي به اسم دين و ائمه حركاتي مي كردند كه هيچ سنخيتي با نهضت و حركت امام حسين(ع) نداشت و سعي داشتند با ظاهرسازي ديني و كارهاي خلاف انديشه، اهداف امام را زير سؤال ببرند و اين نشان از فتنه اي داشت كه در جريان حادثه عاشورا ملموس بود و امام حسين(ع) براي آنها قيام كرد، قيامي كه در طول تاريخ منحصر به فرد است.»
حجت الاسلام جعفري در ادامه با اشاره به اينكه انقلاب اسلامي ايران هم منبعث از قيام امام حسين (ع) مي باشد، ادامه مي دهد: «انقلاب ما عصاره اي از جريان تاريخي اسلام از لحاظ بوجود آمدن و باقي ماندن است و يقينا رمز اين ماندگاري ولايت فقيه و ولي فقيه است چون ولايت فقيه عنصر و ستون اصلي خيمه انقلاب است كه تحت هر شرايطي نبايد بگذاريم به اين خيمه آسيبي وارد شود.»
وي با اشاره به اينكه رمز ماندگاري انقلاب اسلامي هم اين است كه رهبريت از جايگاه ويژه اي برخوردار است مي گويد: «مردم، احزاب سياسي، دانشجويان و طلاب بايد آگاه باشند كه انقلاب و نهضت امام خميني به مراتب بيش از گذشته نياز به توجه، اهتمام و حرمت گذاري دارد و در شرايط فعلي مردم بايد از آگاهي و تيزبيني كافي برخوردار باشند و دقت خود را بالا ببرند.»
وي مي گويد: «با توجه به درس هاي مكتب عاشورا بايد عمق فتنه ها را بشناسيم و با فتنه گران كه با ماهيتهاي مختلفي در جامعه ظاهر مي شوند برخورد شود، از اتهام گويي هاي غيرواقعي بپرهيزيم و با بصيرت دوست را از دشمن تميز دهيم.»
عاشورا پرگاري براي ترسيم عشق
زلال عاشورا، در متن زندگي شيعه و در عمق باورهاي پاك او جريان دارد و در طول قرنها، سيراب كننده جانها بوده است و اينك نيز عاشورا پرگاري است كه عشق را ترسيم مي كند و قانوني است كه ارزشها، احساسها، عاطفه ها، خردها و اراده ها بر گردش مي چرخند.
حجت الاسلام والمسلمين محمدحسين نيك فال كارشناس ارشد حوزه و دانشگاه با اشاره به اينكه رهبري هوشمندانه امام حسين(ع) مهمترين راز ماندگاري عاشورا است، در توضيحات بيشتري به گزارشگر كيهان چنين مي گويد: «عاشورا داراي پيامها و عبرتهايي است كه از پيامها بايد درس بگيريم و از عبرتها براي تكرار نشدن حادثه استفاده كنيم و يكي از درسهاي مهم عاشورا امر به معروف و نهي از منكر است.»
وي مي گويد: «مردم نبايد در برابر اتفاقاتي كه در جامعه مي افتد بي تفاوت باشند، همانطور كه ديديم، امت حزب الله در جرياناتي كه اخيراً از سوي دشمنان داخلي و خارجي در مسئله اهانت به ساحت مقدس حضرت امام خميني، رخ داد بي توجه نبودند و به حمايت از انقلاب و امام و رهبري پرداختند و نقشه دشمنان را نقش بر آب كردند.»
وي به وظيفه سنگين و بيداري مردم در برابر فتنه هاي دشمنان اشاره مي كند و خاطر نشان مي سازد: «الگوپذيري از حادثه عاشورا، به ولايت پذيري برمي گردد، همان طور كه وقتي در كربلا مي بينيم براي حضرت ابوالفضل امان نامه آوردند و به آن حضرت وعده و وعيد مي دهند، حضرت ابوالفضل(ع) با ولايت پذيري وعده ها را رد مي كنند، پس مي بينيم اگر دشمنان ولايت پذيري داشتند و حرف امام حسين(ع) را قبول مي كردند اين حادثه تلخ در تاريخ بوجود نمي آمد.»
حجت الاسلام نيك فال در ادامه مي گويد: «امروز بايد خواص دنبال ولايت باشند و پاي خود را جاي پاي رهبر بگذارند و طبق فرمايشات ايشان عمل كنند و ولايت پذير باشند و در مقابل افرادي كه فريب خوردند بايد به راه واقعي اسلام كه همان اطيعوالله و اطيعواالرسول است برگردند.»
وي با اشاره به حفظ حرمت بزرگان در جامعه، تاكيد مي كند: «وقتي شمر به عنوان يكي از اقوام حضرت ابوالفضل(ع) مقابل خيمه ايشان را صدا مي زند، حضرت ابوالفضل به خاطر حرمت امام حسين(ع) از اينكه دشمن آن حضرت، ايشان را صدا مي زند، خجالت مي كشد و در حال حاضر از آن طرف، رضا ربع پهلوي وقتي مي گويد با عوامل آشوبهاي بعد از انتخابات به تقاطع رسيديم نشان مي دهد كه برخي خواص حرمت انقلاب را حفظ نكردند و به همسويي با دشمنان انقلاب رسيدند و اين زمينه اي براي حوادث بعد از انتخابات شد كه در هفته گذشته شاهد تلخ ترين حادثه يعني اهانت به ساحت مقدس حضرت امام خميني بوديم.»
نيك فال در ادامه به مسئله بصيرت و آگاهي و دشمن شناسي اشاره مي كند و مي گويد: «در چنين فضايي بايد رعايت تقواي الهي را داشته باشيم و براي هر عمل خود حجت قابل قبولي ارائه دهيم تا در پيشگاه خداوند متعال شرمنده نباشيم.»
وي با مطرح كردن اين سؤال كه آيا امروز به خيابان آمدن و تحريك مردم داراي حجت شرعي است، پاسخ اين سؤال را قطعا منفي مي داند و مي گويد: «در قرآن كريم از اين اختلافات به عنوان بلا نام برده شده كه براي مشركان نازل مي شود و از طرف ديگر هم حضرت علي(ع) مي فرمايد:عامل فتنه را بكشيد، چون شكستن وحدت حجت شرعي ندارد و با تقواي الهي سازگار نيست.»
وي مي گويد: «امروز وقتي عوامل فتنه در 13 آبان، 16 آذر و روز قدس به جاي دعوت مردم به وحدت، در مقابل استكبار جهاني دعوت به اختلاف مي كنند، نشان دهنده اين است كه دعوت به اختلاف با تقواي الهي سازگار نيست.»
نيك فال مي گويد: «امروز خواص جامعه، نويسندگان، وعاظ، مداحان و هنرمندان بايد به افشاي اهداف پليد افراد مزدور بپردازند و دلايل اختلاف افكني ها و قدرت طلبي ها و عدم ولايت پذيري فتنه انگيزان را در جامعه مشخص كنند.»
وي با اشاره به اينكه حضرت زينب«س» وقتي وارد كوفه شدند با مردم احساساتي كه مشغول كف زدن بودند مواجه مي شوند و آنها را نفرين مي كنند، مي گويد: «اين مسئله بيانگر آن است كه مردم در قبال اين فتنه ها بايد در مسير خط امام و رهبري، ثبات قدم داشته باشند و از احساسات به هنگام پيدايش فتنه پرهيز كنند و بر اصول و معيارهاي اسلامي تكيه زنند و بر اصول و خط مشي هاي اسلام پايبند باشند.»
عاشورا و انقلاب اسلامي
انقلاب ما، انقلاب حسيني است و امام حسين«ع» مظهر تجلي عيني و عملي آيات حسناي قرآن كريم است و مانند جد بزرگوارش رسول اعظم حضرت محمد«ص» و پدر گرامي اش حضرت علي«ع» و برادر ارجمندش امام حسن مجتبي«ع» قرآن ناطق و مفسر واقعي قرآن كريم است و امام حسين«ع» با اهل بيت و ياران باوفايش، با حضور در كربلاي عشق تا بي نهايت پيش رفتند و در قرن معاصر شاگردي از مكتب پاك حسيني«ع» درس آزادگي و مبازره با ظالمان و زندگي عزتمندانه را به ملت بزرگ ايران اسلامي آموخت و با تأسي از انقلاب عظيم امام حسين«ع» و ياران فداكارش، طاغوت زمان و اربابان تا دندان مسلح او را به خاك مذلت كشاند و در همه مراحل، مسئله قيام خويش را به عنوان يك تكليف الهي دانست و فرمود ما مأمور به تكليفيم نه نتيجه و در هر صورت چه پيروزي ظاهري و چه شكست ظاهري به احدي الحسينين خواهيم رسيد. علي مظهري، كارشناس مسائل ديني با اشاره به اينكه نهضت عاشورا به لحاظ ماهيت اسلام خواهي، اصلاح طلبي و ظلم ستيزي اش، همواره الهام بخش انقلابيون و حركت هاي اصلاحي بوده است، به گزارشگر كيهان مي گويد: «انقلاب اسلامي ايران نيز از آن سرچشمه سيراب شد و از محتواي عاشورا الهام گرفته است. اين الهام گيري هم از سوي رهبر انقلاب و هم از ناحيه مردم بود.»
وي مي گويد: «شرايط سياسي و اجتماعي ايران قبل از انقلاب، شبيه دوران بني اميه بود، فساد و ظلم حاكميت داشت، اسلام در حال نابودي بود و تبليغات ضداسلامي گسترده اي ازسوي رژيم طاغوت در جامعه منتشر مي شد.»
وي مي گويد :«راهپيمايي هاي ضدطاغوتي، پيوند انقلاب و عاشورا را مي رساند و عاشورا محور بسيج مردم و شورگستري برضد طاغوت شد و عنصر شهادت به مبارزه مردم روح و جان بخشيد.»
دكتر محمود خرسندي استاد دانشگاه هم در اين مورد به گزارشگر كيهان چنين مي گويد: «هركس كه به دنبال آزادگي و دستيابي به راه حق و حقيقت است بدون شك از الگوي بارز و برجسته اي به نام حسين ابن علي(ع) بهره مي جويد، چراكه بعد از قيام حسين(ع) هركس علم مبارزه با ظلم و فساد را برافراشت در مرام و مسلك حسيني مددخواست، چه قيام هايي كه نهضت عاشورا را سرمشق حركت ها ي خود قرار داده اند و چه انقلاب هايي كه با نام حسين(ع) شروع شده و با مرامش ادامه داشته و چه انسان هاي آزاده اي كه مسلمان هم نبوده اند، اما در ظلم ناپذيري خويش حسين(ع) را اسوه خود دانسته اند.»
وي مي گويد: «انقلاب اسلامي بي نام حسين(ع) به ثمر نمي نشست. امام خميني فرمود هرچه داريم از محرم و صفر است. امروز كه برخي خناسان، عكس اين عزيز را پاره مي كنند درواقع مرام و مسلك حسين را انكار مي كنند. خميني كه از خود چيزي نمي گفت. او همه همتش صرف احياي مكتب حسيني شد. دشمن به خوبي مي داند چه چيزهايي را هدف قرار دهد، پرچم سرخ حسيني و پرچم سبز حضرت مهدي(عج)، اگر روح شهادت طلبي در انسان هاي عاشق حسين«ع» بميرد و سرخي خون شهيد ديگر براي آنهاجلوه اي نداشته باشد، در آن صورت، رنگ سبز نيز معنايي ديگر مي يابد. چه سرمايه ها كه به پايش نمي ريزد تا به اسم موج سبز در مقابل پرچم سبز بقيه الله(عج) صف بكشند. به گفته رهبر فرزانه بايد بر بصيرت ديني خود بيفزاييم كه هر روز عاشورا است و هر صحنه كربلاست، بايد بنگريم در كدامين صف قرار گرفته ايم، ضمناً اين جمله معروف امام را هم فراموش نكنيم كه فرمودند: پشتيبان ولايت فقيه باشيد تا به اين مملكت آسيبي نرسد.»
گزارش روز

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14