(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 14 دي 1388- شماره 19550
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
كدام شهيد؟!
مجلس به تقاضاي دولت براي استرداد لايحه هدفمند كردن يارانه ها رأي نداد
خارج از دستور
پيام غيرت و عزّت در حماسه حسيني
آيت الله يزدي: برخي آراي فقهي آقاي صانعي بدعت و خلاف قرآن است
محمد عطريانفر: بي اعتنايي اصلاح طلبان به برخي اصول ارزشي ناشي از قانون گريزي است
آيت الله مصباح يزدي: بعضي خواص تحت تاثير اطرافيان هستند و صلاحيت اظهارنظر ندارند
نماز ظهر عاشورا از كربلا تا تهران



كدام شهيد؟!

محمد صرفي

نگاهي به اين تيترها بيندازيد؛
وال استريت ژورنال: موسوي براي شهادت آمده است
صداي آمريكا: رهبر اپوزيسيون ايران از مرگ براي اصلاحات ترسي ندارد
فيلادلفيا اينكوارر: موسوي از شهادت نمي ترسد
شبكه اي بي سي: موسوي براي مردن در راه هدفش آماده است
تايمز: موسوي: از شهادت نمي ترسم
واشنگتن پست: موسوي از مرگ نمي ترسد
تلگراف: ميرحسين موسوي براي شهادت در راه جنگ با رژيم آماده است
فايننشال تايمز: رئيس اپوزيسيون ايران آماده شهادت است
اينها مشتي بود از صدها تيتر روزنامه و شبكه و خبرگزاري هاي بين المللي در مورد آخرين بيانيه مردي كه قرار بود ادبش به از دولتش باشد.
اگر از قهرمان سازي هاي پوشالي و اسطوره تراشي هاي توخالي كه سنت هميشگي دستگاه پر سر و صداي استكبار بوده بگذريم، به راستي دنيا را چه شده است كه شيپور شركت هاي چند مليتي و كارتل هاي نفتي و تسليحاتي فرياد شهادت و شهامت سر مي دهند؟ ما در كدامين روزگار هبوط كرده ايم؟
جناب موسوي! از شهادت طلبي ات كه بگذريم مدعي شده اي هويت نقابداران سبزت ملي و اسلامي و ضدبيگانه و وفادار به قانون اساسي است. كاش بودي و بوديد.
آقاي موسوي! شمايي كه خود را نخست وزير امام(ره) و دوران جنگ مي داني، بايد بهتر از امثال ما تاريخ جنگ و فراز و نشيب هايش را بشناسي. يادت هست آن ايامي كه چند نفر از فرماندهان رده بالاي سپاه كه يكي دو فرمانده لشكر هم در ميانشان بود، با فرمانده وقت سپاه- كه آن روزها برادر محسنش مي خواندند- درباره نحوه اداره جنگ و برخي عمليات ها اختلاف نظرهاي جدي پيدا كردند، بحث ها به جايي نرسيد و كارد به استخوانشان رسيد. نامشان كه در خاطرت هست، يا فراموش كرده اي؟
وقتي كار به اينجا رسيد لباس سبز و مقدس سپاه را درآوردند. مي توانستند خيلي كارها كنند. بروند گوشه اي بنشينند و نق بزنند و هر از گاهي بيانيه بدهند. اگر آن روزها فيس بوك و تويتر نبود، بي بي سي و راديو بغداد بود و چقدر تشنه بودند كه صدايي حاكي از تفرقه بشنوند و پژواكش دهند. اگر فراموش كرده اي- كه نسيان از عوارض كبر سن است- بگذار بگويم كه چه كردند. لباس سبز درآوردند و لباس خاكي پوشيدند، گمنام گمنام. رفتند و در عملياتي شركت كردند كه با طرحش مشكل داشتند. مي داني چرا؟ چون براستي ملي و اسلامي و ضدبيگانه و وفادار به قانون اساسي بودند و اهل ادعا نبودند. آنان شهيد شدند و امروز از تمام فرماندهان جنگ گمنام ترند. اما اگر با چشم دل بنگري نامدارتر كه در اين عرصه گمنامي فضيلت است. آنها هيچوقت تيتر يك كيهان و اطلاعات و جمهوري اسلامي نشدند تا چه رسد به واشنگتن پست و تلگراف و بي بي سي.
اما روشن ترين جواب را يك شهيد به تو داده است، سال ها قبل. مگر نه اينكه ميدان جنگ نرم است پس بايد عرصه را به مردانش واگذاشت و در اين ميان چه كسي لايق تر از سيدشهيدان اهل قلم.
روزگار آميختن حق و باطل و وارونگي هاست و تنها قلم سيد مرتضي است كه مي تواند چون شمشيري فرقان حق و باطل باشد. فرياد آن روز آويني از وارونگي مفهوم عرفان، بهترين فرياد براي امروز و تلاش براي قلب شهادت است. آنجا كه در مقاله «كدام عرفان؟» مي نويسد:«اين روزگار اصلاً روزگار وارونگي انسان هاست و به مقتضاي اين وارونگي، نه عجب اگر كلمات هم وارونه شوند و اصطلاحاً بر مفاهيمي دلالت كنند كه متضاد و متناقض با معاني حقيقي آنهاست! لفظ عرفان را هم مثل بسياري ديگر از الفاظ- علم، آزادي، عقل، سياست و...- از معنا تهي كردند و در پوسته ظاهري آن هر آنچه خواستند ريختند و كسي هم نتوانست دم برآورد... و چيزي نگذشت كه ديديم دجال به لباس حق درآمد و سامري خود را در پس نقاب موسي پنهان داشت...
«رنه گنون» در كتاب «سيطره كميت و علائم آخر زمان» مي گويد: شايد بتوان گفت كه «وارونگي»... مرتبه آخر سير تكامل انحراف است، به عبارت ديگر، انحراف تام دست آخر «وارونگي» را با خود مي آورد؛ در وضع كنوني امور هر چند نمي توان گفت كه «وارونگي» به آخرين حد رسيده است، لكن از هم اكنون در همه اموري كه «تزوير» يا «تقليد مضحك» به شمار مي رود... علائمي از آن كاملاً نمايان است... كلمه «شيطاني» در حقيقت دقيقاً به همه اموري كه شامل انكار و وارونه ساختن نظم است اطلاق مي شود و اين بدون كم ترين ترديد درست آن چيزي است كه ما آثار آن را در پيرامون خود مشاهده مي كنيم.
اصولاً مثل اين است كه، بگوييم كه شيطان به شيوه خاص خود تقليد مي كند، يعني هر چيز، حتي آن چيزي را كه مايل است با آن به مقابله برخيزد طوري دگرگون و قلب مي كند كه بتواند آن را به خدمت اهداف خود درآورد...
با اين ترتيب، شيطان در برابر تمامي اموري كه به ساحت قدس بازمي گردد و با روحانيت و عرفان سر و كار دارد، معادلي دروغين مي سازد و آن را در پس نقاب تزوير و تقليد پنهان مي دارد. پس در برابر نظام حقيقي عالم دنياي وارونه اي نيز پديد مي آيد كه با نظام حق «تناظر معكوس» دارد و بر اين اساس بايد توقع داشت كه در برابر همه مظاهر حق، مظاهري شيطاني نيز به صورت وارونه و معكوس وجود داشته باشد: ساحران در برابر انبيا، سامري در برابر موسي(ع)، دجال در برابر حضرت حجت(ع)، اسلام آمريكايي در برابر اسلام ناب محمدي(ص) و بالاخره روحانيت و عرفان معكوس در برابر روحانيت و عرفان حقيقي.»
روزگار غريبي است برادر! ببين كدامين حلقوم ها دم از شهادت مي زنند. عافيت طلبي و شهادت طلبي؟! گمان نمي كنم در دوران هشت سال جنگ از دل سبك هايي چون سوررئاليسم، رمانتيسم و هزار و يك ايسم ديگر و خانه هاي چند هزار متري شهيدي بيرون آمده باشد.
آذري ها ضرب المثل جالبي دارند؛ هر كس پدرش را كور كرد، كوراغلي نمي شود. آورده اند در يكي از جنگ هاي صدر اسلام، پيامبر اكرم(ص) در مورد فردي كه به قصد به دست آوردن غنيمت(الاغي چالاك) شركت كرده بود و در حين درگيري كشته شد، فرمودند: هذا قتيل في سبيل حمار (اين شهيد راه حمار است)!
اگر قرن ها قبل، دست غيب به سينه مدعيان نامحرمي مي زند كه قصد ورود به تماشاگه راز داشتند، امروز مدعيان معبر تنگ شهادت تيپا مي خورند كه حكايت عرصه سيمرغ است و وزوز مگس.

 



مجلس به تقاضاي دولت براي استرداد لايحه هدفمند كردن يارانه ها رأي نداد

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به تقاضاي دولت براي استرداد لايحه هدفمند كردن يارانه ها رأي ندادند.
اين تقاضا در جلسه علني ديروز و در هنگام بررسي ابهامات شوراي نگهبان به لايحه هدفمندي يارانه ها مطرح شد.
محمدرضا ميرتاج الديني معاون پارلماني رئيس جمهور در توضيح تقاضاي استرداد لايحه هدفمندي يارانه ها گفت: پيشنهادي كه در كميسيون ويژه رأي آورد نظرات دولت را تأمين نمي كند.
ميرتاج الديني ادامه داد: توافقي نسبت به رفع اشكال شد و پيش نويسي براي آن نوشته شده بود و كليات اين پيشنهاد هم در كميسيون ويژه تصويب شده بود. اما در نهايت اين پيشنهاد كنار گذاشته شد و پيشنهاد ديگري در كميسيون رأي آورد كه نظر دولت براساس آن تأمين نمي شود.
معاون پارلماني رئيس جمهور تأكيد كرد: ما با اين لايحه به دنبال توزيع عادلانه درآمد، ايجاد ثبات در جامعه، حمايت از اقشار محروم جامعه را دنبال مي كرديم. حمايت از توليد از ديگر اهداف اين لايحه بود اما آنچه كه بر اين لايحه تصويب شده است تناسبي با منابعي كه به اين اهداف برسيم ندارد.
وي ادامه داد: دولت بيش از يك سال روي لايحه مزبور كار كارشناسي كرده بود و يكسال هم همراه با مجلس روي آن كار شده است الان بيش از 2 سال است كه در جامعه مطرح شده اما لايحه فعلي اهداف آن را تأمين نمي كند.
ميرتاج الديني ادامه داد: اصلي ترين نكته اي كه مورد اختلاف بين دولت و مجلس است در اين بود كه اين لايحه به بودجه سنواتي ملحق نشود علت آن اين است كه اگر بنا بود سالانه ما در بودجه هدفمند كردن يارانه ها بياوريم نياز به قانون ديگر و لايحه ديگري نبود. همه ساله مطرح مي كرديم و مجلس تصميم مي گرفت ولي كار بسيار بزرگي كه در برنامه سوم و چهارم آمده بود و دولت هاي قبلي خواسته بودند اجرا كنند ولي نتوانستند و يا نخواسته بودند، الان دولت زير اين بار سنگين رفته است و بنابراين اگر اين بخواهد اجرا شود بايد اختيارات كافي براي برخورد با تبعات مختلف اجراي اين لايحه در جامعه را دولت داشته باشد و اينكه دست دولت بسته شود و بگويند اين كار سنگين را انجام بدهد و همه ساله هم در بودجه سنواتي آن را بياورد دولت نمي تواند آن را اجرا كند.
وي ادامه داد: مجلس نبايد طوري قانوني تصويب كند كه در مقام اجرا امكان اجراي آن نباشد.
ميرتاج الديني در پايان به نمايندگان يادآور شد كه لاريجاني بارها گفته اين لايحه اجرا نمي شود مگر با توافق همه قوا، بنابراين بايد كمك كنيد تا اين مشكلات برطرف شود.
در ادامه فولادگر نماينده اصفهان به عنوان مخالف استرداد لايحه گفت: مجلس اگر تا به حال به لايحه هدفمندسازي يارانه ها دقت عمل نشان داده قطعاً نظرش اين بوده كه اين لايحه تصويب شود.
وي از نمايندگان خواست تا به تقاضاي استرداد راي ندهند. سپس پيشنهاد دولت براي استرداد لايحه هدفمندسازي يارانه ها به راي گذاشته شد كه با 120 راي منفي، 111 راي مثبت و 7 راي ممتنع تصويب نشد.
احتمال طرح دوفوريتي نمايندگان
معاون پارلماني رئيس جمهور، پس از راي نياوردن استرداد لايحه هدفمند كردن يارانه ها در مجلس، گفت: عزم دولت در اجراي هدفمند كردن يارانه ها منتفي نشده است.
به گزارش ايسنا محمدرضا ميرتاج الديني در جمع خبرنگاران مجلس گفت: البته بايد ساز و كار اجراي اين لايحه فراهم باشد.
وي گفت: ما معتقديم با اجراي مصوبه مجلس بدون تامين نظرات دولت مشكلات فراواني به وجود خواهد آمد.
ميرتاج الديني در پاسخ به اين سوال كه آيا دولت مصوبه مجلس در ارتباط با هدفمند كردن يارانه ها را اجرا خواهد كرد، گفت: مصوبه مجلس قانون است و دولت بر مبناي قانون پيش مي رود، اما قطعا در اجراي اين قانون مشكلات بسياري به وجود خواهد آمد.
معاون پارلماني رئيس جمهور، تاكيد كرد: بايد براي اصلاح مصوبه مجلس فكري كرد و به همين دليل برخي نمايندگان پيشنهاد داده اند طرح دوفوريتي براي اصلاح مصوبه مجلس ارايه شود و همه تلاش ها بين دولت و مجلس در راستاي نگراني از تبعات اجراي مصوبه مجلس است.
ميرتاج الديني درباره علت استرداد لايحه هدفمندسازي يارانه ها، اضافه كرد: چون مجلس نظر دولت را تامين نكرد، دولت در رابطه با اين مصوبه قدرت اجرايي ندارد.
وي همچنين درباره روند استرداد اين لايحه، گفت: ما نمي خواستيم مسائل رسانه اي شود و در دو ماه گذشته مرتب جلساتي برگزار كرديم و از روز چهارشنبه نيز در دولت به طور جدي موضوع استرداد هدفمند كردن يارانه ها مطرح بود.
اظهارات مصباحي مقدم
از سوي ديگر رئيس كميسيون ويژه طرح تحول اقتصادي مجلس هم با اشاره به جلسات مشترك دولت و مجلس براي تفاهم در جهت اجراي لايحه هدفمندي يارانه و دغدغه هاي نمايندگان در اين باره گفت: نمايندگان بر اين مساله تاكيد داشتند كه دولت از امكانات و نيروي انساني موجود استفاده كند و دولت بزرگ تر نشود.
اين حرف مصباحي مقدم به معناي مخالفت نمايندگان با تاسيس سازمان هدفمندي يارانه ها بود.
وي در عين حال خواستار عزم جدي دولت براي اجراي لايحه شد و تصريح كرد: از اين پس اجراي اين لايحه خواسته نظام است و دولت و مجلس با يكديگر بر سر آن اتفاق نظر دارند و اين مساله هرگز به معناي وجود فشار نيست.
مصباحي مقدم كه با خبرنگاران گفت وگو مي كرد با اشاره به نظر دولت مبني بر اينكه لايحه قابل اجرا نيست گفت: من اگر رئيس جمهور بودم آن را اجرا مي كردم و رئيس جمهور ما نيز شجاع است و مي تواند آن را اجرا كند؛ اگر در راه اجراي لايحه هم مشكلي پيش آمد مي تواند با لايحه دوفوريتي مشكل را حل كند.

 



خارج از دستور

كاهش روابط با انگليس در دستور كار مجلس
دخالت هاي صريح و گستاخانه انگليس در امور كشورمان به ويژه نقش اين كشور در هدايت آشوب هاي اخير باعث شد تا موضوع كاهش سطح روابط ايران با اين كشور غربي در كميسيون امنيت ملي مجلس پيگيري شود.
سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در همين رابطه تصريح كرد: اين كميسيون اجرايي شدن نظر خود در مورد كاهش سطح روابط با انگلستان در حد كاردار را مورد پيگيري قرار مي دهد.
كاظم جلالي در گفت وگو با ايسنا با اشاره به مجموعه مشكلات موجود در راه كاهش سطح روابط ايران و انگليس اظهار داشت: با توجه به مجوعه اين مسائل، كميسيون تصميمي را كه در آن مسئولان وزارت خارجه نيز حضور داشتند بررسي كرد تا برمبناي آن در مقطع اول سطح روابط دو كشور در حد كاردار كاهش يابد.
وي با انتقاد از وزارت خارجه در عدم اجرايي كردن اين تصميم خاطرنشان كرد: نمي دانيم كه چرا وزارت خارجه در اين خصوص اقدام جدي انجام نداده است و تنها از طرف اين وزارتخانه شاهد اعلام مواضع تند بوده ايم و عملكرد وزارت امور خارجه عملكرد متناسب با فعاليت هاي انگلستان در داخل ايران نيست.
سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس اضافه كرد: هر حركت كوچكي كه در كشور انجام مي شود بلافاصله و با شتاب تندي مورد موضع گيري انگليسي ها قرار مي گيرد. لذا با توجه به مواضع تند و شفاف مسئولان انگليسي و نيز مسائل و آشوب هاي اخير اميدواريم كه وزارت خارجه تعلل بيشتري نداشته باشد و در اين خصوص اقدام جدي انجام دهد.
جلالي در پايان از عزم كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس براي پيگيري كاهش سطح روابط با انگلستان خبر داد.
جلسه سران قوا در مجلس
جلسه دوره اي سران سه قوه بعدازظهر ديروز به ميزباني مجلس برگزار شد.
در اين جلسه كه در دفتر رئيس مجلس شوراي اسلامي برگزار شد احمدي نژاد و آملي لاريجاني روساي قواي مجريه و قضائيه حضور داشتند. اين جلسات با هدف افزايش تعاملات سران قوا به طور دوره اي برگزار مي شود.

 



پيام غيرت و عزّت در حماسه حسيني

سالار شهيدان، حسين بن علي بن أبيطالب(ع) نهضتي را به پا كرد كه مي تواند جانشين بعثت رسول گرامي (ص) باشد؛ چون امام، خليفه پيامبر است. آنچه را پيامبر ب الأصاله از طرف خداوند آورد، امام معصوم ب الخ لاف ه و النّياب ه همان كار را ادامه مي دهد.
پيام هاي جهاني نهضت حسيني
منطبق بر پيام هاي جهانشمول بعثت نبوي
آن 3 بعدي را كه وجود مبارك رسول اكرم داشت، يعني هدايت مسلمانها در داخل؛ رهبري يهودي ها و مسيحي ها، يعني اهل كتاب در حد وسط؛ و هدايت توده مردم، ولو ملحد و كافر در حد ن هائي كه به اصطلاح،رهبري ( محلّي ) و ( منطقه اي ) و ( بين المللي ) داشتند، همين مطلب را وجود مبارك أبي عبدالله به عنوان امامت « محلّي » و « منطقه اي» و « بين المللي » داشت. دعوت به حرّيت از همين قبيل است، دعوت به عزّت از اين قبيل است، دعوت به غيرت از اين قبيل است؛ اينها جزء اصول بين المللي اسلام است.
حسن ذاتي (عدل ) و قبح ذاتي ( ظلم )
دعوت به « عدل » از اين قبيل است؛ چون ظلم كردن، ولو نسبت به حيوان هم حرام است. كسي حق ندارد نسبت به حيوان غير موذي كه مزاحم انسان نيست ظلم بكند ! ظلم، ولو نسبت به سگ هم گفتند جائز نيست. اينچنين نيست كه ظلم يك امر مباحي باشد، فقط نسبت به انسان حرام باشد ! ظلم هر جا محقق شد، قبح ذاتي دارد؛ چه اينكه عدل هر جا محقق شد، حسن ذاتي دارد. آنچه كه حسن و قبحش به وجوه و اعتبارات است، عناوين ديگر است؛ يعني صدق، يعني قتل و امثال ذلك، آنها به وجوه و اعتبارات بر مي گردند؛ اينها مقتضي حسند، نه سبب تام ! ولي عدل سبب تام حسن است، ظلم سبب تام قبح.
( عزّت ) و ( ذلّت ) انسان در گرو پذيرش حق و دوري از باطل
وجود مبارك أبي عبدالله در آن غدير خونين كربلا، يعني گودال قتلگاه، پيام حرّيت داد. مسأله آزادي و آزادگي براي همه اقشار محترم است. وجود مبارك حضرت همين پيام را داد، عزّت را هم براي همين. اينكه فرمود: ه يهات م نّا الذّ له (1)، از همين باب است. چون وجود مبارك رسول گرامي در آن پيام معهودش اين بيان را فرمود، و اهل بيت هم ناشر و مبيّن همين پيام بودند كه انسان، عزيز است و ذليل نيست. تحميل ذلّت بر كسي نارواست، مگر اينكه او با دست خود زير بار ذلّت برود؛ يعني وقتي حق را انكار كرد، خودش را ذليل كرده است. حق،عزيز است و باطل ذليل؛ اگر كسي حق را پوشاند و باطل گرا شد، خود را با دست خود ذليل كرده است. اين ه يهات م نّا الذّ له از همين قبيل است. ما را به عدل وحرّيت و عزّت فرا مي خوانند.
اطلاق دعاي نبوي در غدير خم برغدير خونين كربلا
همانطوري كه غدير خم، پيام ولايت داشت، و با دعاي رسول گرامي (ص) همراه بود:اللّهمّ وال من والاه و عاد من عاداه و انصر من نصره و اخذل من خذله (2)، در غدير خونين كربلا هم به شرح ايضاً، با دعا همراه است: اللّهمّ وال من وال الحس ين و عاد من عاد الحس ين (ع). هر كسي اهل ولايت سالار شهيدان بود، از نصرت الهي برخوردار است؛ چون پيامبر مستجاب الدّعوه است، اين ذوات قدسي اهل بيت هم نور واحدند. اگر كسي بخواهد ولايت آن حضرت را به عهده بگيرد؛ در بخش علمي بايد آيه محكمه، فريضه عادله، سنّت قائمه داشته باشد. در بخش هاي سياسي و حقوقي هم عدل و عزّت و حرّيت را به همراه داشته باشد و مانند آن.
پيام ( غيرت ) و ( عزّت ) در حماسه حسيني
يكي از برجستگي هاي نهضت كربلا، جريان غيرت بود كه عفاف با غيرت تبيين شده. معناي غيرت 3 عنصر محوري دارد؛ اوّل اينكه انسان هويت خود و حرم و حريم خود را بشناسد. بعد از اينكه حريم و حوزه هويت خود را شناخت، 2 عنصر ديگر را رعايت كند؛ يكي اينكه نه وارد حرم و حريم غير بشود، نه اجازه بدهد كه ديگران وارد حرم و حريم او بشوند.
« غيرت » يعني غير زدائي؛يعني نه وارد حريم غير بشود، نه ديگري را وارد حريم خود بكند.
اينكه وجود مبارك امير المؤمنين (ع) در آن بيان نوراني فرمود: ما زني غيّوأ قطّ (3)، ناظر به همين است. هيچ انسان غيرتمندي نسبت به حريم ديگري تعدّي نمي كند. اگر وارد حريم غير شد، معلوم مي شود غيرتمند نيست؛ چه اينكه اگر ديگري را وارد حرم خود كرد، معلوم مي شود كه غيرتمند نيست. سالار شهيدان، حسين بن علي (ع) در آن غدير خونين كربلا پيام غيرت را هم داد و فرمود: من با شما در جنگم، شما با من در جنگيد، چرا وارد حرم و حريم من مي شويد ؟! اين غيرت،مانند عزّت، مانند حرّيت، مانند عدالت، جزء حقوق بين المللي انسان است كه اسلام ازآن كاملاً حمايت كرده و حمايت مي كند.
لزوم برگزاري با جلال و شكوه عزاداري سالار شهيدان (ع)
در بخش هاي انديشه و عمل
عزاداراني كه در اين مدّت در مراسم سوگ و ماتم سالار شهيدان (ع) عرض ادب كرديد و همچنين در روزها و شب هاي آينده هم عرض ادب مي كنيد، يقيناً مشمول دعاي پيامبريد. سعي كنيد اين عزاداري را با شكوه و جلال برگزار كنيد؛ كه نه در بخش هاي انديشه و علم از آيه محكمه، فريضه عادله و سنّت قائمه تعدّي كند، نه در بخش هاي عملي از عدل و غيرت و حرّيت و آزادي و عزّت تعدّي كند؛ اگر اينچنين عزاداري كرديد، يقيناً مشمول دعاي پيامبريد.
امّا اگر صرف اشك بود؛ آن اشك اگر چنانچه در بخش انديشه با آن علوم همراه نباشد ، در بخش انگيزه با اين كمالات عملي همراه نباشد، مشكل است كارساز باشد !!
« اشك »، عامل طهارت از آلودگي هاي دروني
مستحضريد كه ما هم دشمن درون داريم، هم دشمن بيرون. دشمن درون ما هوس است و خيال است و خواب است كه اين هوس مانع طهارت ماست. آن بزرگاني كه گفتند: ا تّقوا نّ الهوي ح يض الرّ جال، همين است. بسياري از افراد حرف هائي كه مي زنند، كارهائي كه مي كنند(وازروي هوي وهوس است)؛ مثل اينكه ايام عادت ماهانه آنهاست ! زيرا انسان غير متّقي،(حائض) است. و اگر در بخش هائي عرب مثل معروفي دارد كه: العزل طلاق الرّ جال (4) و ح يض العمّال، ناظر به همين مطلبي است كه ديگران هم قبل از آنها فرموده اند.
بنابراين گاهي انسان از حرف و از رفتار مي فهمد كه گويا اين ايام عادت ماهانه اوست كه اين كار را كرده و اين حرف را مي زند. امّا مردان با تقوا هميشه طاهرند، هميشه طيّبند، هميشه بتولند؛ يعني منقطع از طمث و حيض و سائر دمائند. و اگر كسي واقعاً بخواهد طاهر باشد، از دشمن درون نجات پيدا كند؛ چاره اي جز » اشك » نيست. از دشمن بيرون نجات پيدا كند، چاره اي جز اشك نيست.
آنچه كه مسلمانهاي غزه و فلسطين محروم را نجات مي دهد، همان چيزي است كه عزيزان مبارز و مقاوم لبنان را در 33 روز نجات داد، و همان است كه اميدواريم عراق و افغانستان را نجات بدهد؛ و آن توسل به ذات أقدس له و قرآن و عترت است. اينكه در بيان نوراني علي بن أبيطالب، صاحب غدير خم آمده: و س لاحه البكاء(5)، همين است؛ سلاح انسان، گريه است. انسان غير مسلّح شكست مي خورد. در جبهه درون اگر بخواهد با نفس امّاره و غرور و استكبار مبارزه كند، چاره اي جز تضرّع و ناله و انابه به درگاه خدا نيست؛ اين اشك درون است كه باعث پيروزي انسان در جهاد درون مي شود و آن اشك است كه باعث پيروزي انسان در جهاد بيرون است.
بيانات آيت الله جوادي آملي (دام ظلّه العالي) در برنامه تلويزيوني ( غدير خونين كربلا ) قم ـ دي 1387
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) الحتجاج / 2 / 300 ـ ا حتجاجه (ع) علي اهل الكوفه ب كربلاء
(2) بحار الأنوار / 37 / 142 (3) نهج البلاغه / حكمت 305
(4) الصراط المستقيم / 2 / 7 (5) مفاتيح الجنان / دعاي كميل
خوان حكمت روزهاي دوشنبه وپنج شنبه منتشر مي شود.

 



آيت الله يزدي: برخي آراي فقهي آقاي صانعي بدعت و خلاف قرآن است

سرويس سياسي -
رئيس جامعه مدرسين حوزه علميه قم تصريح كرد برخي آراي فقهي آقاي صانعي برخلاف نص صريح آيات و اتفاق روايات و فتاوا است.
آيت الله محمد يزدي رئيس جامعه مدرسين حوزه علميه قم با ارائه توضيحاتي در خصوص تصميم اخير جامعه مدرسين مبني بر اينكه شيخ يوسف صانعي فاقد ملاك هاي لازم براي تصميم اخير جامعه مدرسين مبني بر اينكه شيخ يوسف صانعي فاقد ملاك هاي لازم براي تصدي مرجعيت است گفت: مرجعيت يك جايگاه بسيار والاست و شأن و موقعيتي كه در طول تاريخ داشته و دارد نبايد با سليقه هاي فردي خدشه دار شود و اميدواريم با توجه به اهميت موضوع، ايشان نيز به ابعاد مرتبط با آن توجه كافي را داشته باشد.
وي در ادامه با اشاره به برخي از ديدگاههاي فقهي آقاي صانعي اظهار داشت: برخي از اعضاي جامعه مدرسين كه با من صحبت مي كردند گفتند ايشان مبدع است و بدعت گذاري امري است كه رد آن بر همه واجب است.
آيت الله يزدي با انتقاد از برخي آراي فقهي وي عنوان كرد: از جمله بدعت هايي كه در نظرات ايشان است بحث پسرخواندگي مي باشد، در حالي فتوا داده اند كه پسر خوانده در حكم پسر واقعي است كه اين موضوع برخلاف نص صريح آيات و اتفاق روايات و فتاوا است.
وي افزود: آراي فقهي ايشان خلاف شأن و مقررات است و ان شاءالله كه خداوند عاقبت همه ما را ختم به خير نمايد.
در همين ارتباط آيت الله عبدالنبي نمازي نيز در گفت وگو با ايرنا با بيان اينكه جامعه مدرسين يكي از متقن ترين نهادهايي است كه توانايي بررسي صلاحيت افراد براي تصدي مرجعيت را دارد خاطرنشان كرد: جامعه مدرسين حوزه علميه قم بدون لحاظ هرگونه مسائل سياسي و جناحي تنها به صورت كار تخصصي به پرونده اين افراد رسيدگي مي كند.
وي همچنين در مصاحبه با فارس اظهار داشت: برخي مواضع و ديدگاه هاي سياسي آقاي صانعي كه در راستاي مصالح انقلاب و كشور نبوده است نيز يكي ديگر از دلايل اتخاذ اين تصميم بوده است.
اين عضو جامعه مدرسين برخي از ارتباطات با آقاي صانعي كه منشأ سوءاستفاده عليه انقلاب مي شود را نيز دليل ديگر اتخاذ اين تصميم عنوان كرد و افزود: به نظر بنده اين عناصر باعث شده است كه جامعه مدرسين به اين نتيجه برسد.
آيت الله سيداحمد خاتمي ديگر عضو جامعه مدرسين هم در جمع طلاب و روحانيوني كه به منظور اعلام حمايت از تصميم اخير اين نهاد حوزوي در مدرسه فيضيه تجمع كرده بودند طي سخناني اظهار داشت: براي اين تصميم جامعه مدرسين، فرآيندي يك ساله دنبال شده است.
وي با بيان اينكه اين موضوع در كميسيون ويژه اي در جامعه مدرسين مورد بحث و بررسي قرار گرفته و در جلسات متعدد روي آن كار شده است بيان داشت: كميسيون ويژه اي در جامعه مدرسين حوزه علميه قم، تمامي فتاوا، غيرفتاوا و سوابق را بررسي كرده اند و تصميم گيري در مقام ثبوت، يك ماه پيش انجام شده بود.
نايب رئيس جامعه مدرسين حوزه علميه هم در همين زمينه تصريح كرد: نداشتن پايه علمي و مستندات فقهي فتاواي صانعي، اصل اجتهاد و شأنيت مرجعيت وي را زير سوال برده بود.
آيت الله مقتدايي همچنين افزود: تصميم جامعه مدرسين تنها پاسخ فقهي به سوالات شرعي مردم بوده و اعضاي جامعه مدرسين اين مهم را وظيفه خود دانسته اند و به هيچ عنوان شائبه سياسي در كار نيست.
گفتني است 35 تن از نمايندگان روحاني مجلس نيز با امضاي بيانيه اي از جامعه مدرسين به دليل اعلام نظر اين مرجع حوزوي در خصوص فاقد صلاحيت بودن يوسف صانعي در تصدي مرجعيت از اين نهاد عالي حوزوي تقدير كردند.

 



محمد عطريانفر: بي اعتنايي اصلاح طلبان به برخي اصول ارزشي ناشي از قانون گريزي است

عضو شوراي مركزي حزب كارگزاران تاكيد كرد كه بي اعتنايي به برخي اصول ارزشي و به رخ كشيدن حقوق بشر غربي يكي از محورهاي فاصله گرفتن از قانون در جبهه اصلاحات است.
به گزارش فارس، «محمد عطريانفر» ديروز در نشست خبري كه با حضور جمعي از اصحاب مطبوعات و خبرگزاري هاي داخلي برگزار شد، گفت: طبعاً يك عنصر سياسي كه در ذيل نظام تعريف مي شود بايد اصول اوليه و التزامات خود را همواره رعايت كنند.
وي اظهار داشت: در جريان انتخابات شاهد بوديم كه جريان اصلاحات روي موضوعي به نام قانون تاكيد كرد و تلاش نمود كه اين موضوع را به عنوان يك اصل قرار دهد ولي زماني كه به عملكردهاي اين عده نگاه مي كنيم به مواردي كه در آن حركت قانوني رعايت نشده است برخورد مي كنيم.
وي ادامه داد: برخي از اصلاح طلبان نوعي قانون گريزي را در رفتار خود بروز دادند و در عملكرد سياسي خود از قانون اساسي فاصله گرفتند.
عطريانفر افزود: قانون و قانون گرايي امروز طوري به ذهن متواتر مي شود كه اگر كسي بخواهد در مسير آن حركت كند در واقع در تقابل با رهبري است و اگر كسي در پناه رهبري سخني بيان نمايد در واقع به نوعي درصدد قانون گريزي مي باشد كه هر دو موضوع امري اشتباه است.
اين فعال سياسي اصلاح طلب در ادامه با اشاره به طرح شعارهاي انحرافي در برخي تجمعات و راهپيمايي ها گفت: شعار نه غزه نه لبنان شعاري انحرافي است چرا كه وقتي اين شعار را كالبدشكافي كنيم مي بينيم ريشه چنين شعار و شكل گرفتن آن در ذهن به واسطه فاصله گيري و عدم قبول اسرائيل به عنوان دشمن مطرح شده است.
عضو شوراي مركزي حزب كارگزاران خاطرنشان كرد: همان طور كه امام(ره) گفتند هر زمان كه بيگانگان از عمل ما خشنود شدند بايد نسبت به كار خود ترديد كنيم كه البته اين فرمايشات امام در مقطعي از زمان در ديپلماسي كشور رنگ باخت.
وي افزود: امروز شاهديم كه در پي ناآرامي هاي تهران برخي رهبران خصم جهاني در اين باره اظهار نظر مي كنند و خشنودي خود را از موضوع بيان مي نمايند و بر اين اساس بايد سخن امام را ملاك قرار داد و حتي اگر ترديد هم در عمل خود راه نداديم حداقل يك مكث كوتاه عقلاني انجام بدهيم.
عطريانفر گفت: رهبر انقلاب داراي شخصيتي اديب و بزرگ مي باشد كه اين مسئله نظرات ايشان را از اهميت خاصي برخوردار كرده است و بر اين اساس سه اصل عزت، حكمت و مصلحت كه ايشان در مسئله سياست خارجي مطرح كرده اند بايد همواره مورد توجه قرار گيرد.

 



آيت الله مصباح يزدي: بعضي خواص تحت تاثير اطرافيان هستند و صلاحيت اظهارنظر ندارند

آيت الله مصباح يزدي تاكيد كرد برخي از خواص صلاحيت اظهارنظر در مسائل روز را نداشته و تحت تاثير اطرافيان قرار مي گيرند.
آيت الله مصباح يزدي در ديداري صميمي به سؤالات سياسي و اعتقادي تعدادي از دانشجويان بسيجي دانشگاه علم و صنعت پاسخ داد.
استاد حوزه علميه قم در پاسخ به سؤال يكي از دانشجويان در خصوص موضع گيري برخي از خواص در جريانات و حوادث اخير برخلاف فرمايشات مقام معظم رهبري، گفت: برخي از خواص در عرصه هاي فقهي، سياسي و مديريتي صلاحيت اظهارنظر را نداشته و گاهي تحت تاثير دوستان و نزديكان خود قرار مي گيرند.
رئيس موسسه آموزشي - پژوهشي امام خميني با اشاره به اين كه هيچ توجيهي براي حمايت از تفكرات اين گونه افراد وجود ندارد، گفت: هرگاه تقابلي بين خط ولايت فقيه و اين عده از خواص پيش آمد، علاوه بر لزوم تبعيت از ولايت فقيه، بايد از رواج افكار انحرافي جلوگيري شود.
وي ادامه داد: رفتار مقام معظم رهبري در اين جريانات با توجه به مديريت كلان جامعه، همانند رفتار حضرت امام(ره) در خصوص اولين رئيس جمهور كشور بود كه با نرمي و سعه صدر برخورد كردند. تا چهره واقعي آن فرد مشخص شد و بعدها نيز اعلام كردند كه از ابتدا با اين شخص مخالف بوده اند.
آيت الله مصباح يزدي با اشاره به اين كه ولي فقيه با توجه به بصيرت و آگاهي خود افقي را مشاهده مي كند كه براي ديگران ميسر نيست، ادامه داد: رهبري از خواص بيان حقايقي را كه مي دانند مطالبه مي كنند؛ اما خودشان به خاطر حفظ مصلحت نظام نمي توانند همه حقايقي را كه مي دانند، بيان كنند و اين وظيفه خواص با بصيرت است كه زمينه را براي شناساندن اين عده به مردم آماده كنند.
وي در پاسخ به سؤال ديگري در خصوص سكوت برخي از مراجع در جريانات اخير گفت:
عده اي از مراجع در كنار فعاليت هاي خود با دقت و حساسيت به مسائل سياسي نيز پرداخته و با توجه به استعداد خدادادي و بصيرتشان به تحليل وقايع پرداخته و به روشن گري مي پردازند كه نتيجه فعاليت هاي اين مراجع با توجه به علم، تقوا و دلسوزيشان نسبت به انقلاب، مطلوب خواهد بود، اما از كساني كه فرصت بررسي مسائل سياسي را ندارند نبايد انتظار اظهارنظر يا ورود در اين گونه مسائل را داشت.
اين استاد حوزه علميه قم همچنين گفت: فتنه و امتحان لازمه زندگي اين دنيا است و افراد در عرصه هاي فردي و اجتماعي دائما مورد امتحان قرار مي گيرند. بر همين اساس هر فردي با قبول شدن در يك امتحان بايد خود را براي آزماش مشكل تري آماده كند و در هر مرحله براي مصون ماندن از خطاها و نيفتادن در دام فتنه بايد دست توسل به سوي خداوند قادر دراز كند.
وي رجوع به سخنان مقام معظم رهبري و پيروان خط فكري ايشان را يكي از راه هاي كسب بصيرت دانست و گفت: شگردهاي شيطان در اين زمان به قدري پيچيده است كه حتي بعضي از افراد زيرك نيز طي حوادث اخير در تشخيص خود دچار اشتباه شدند.
عضو مجلس خبرگان رهبري افزود: براي مقابله با فتنه ها آشنايي با معارف اسلامي، به تنهايي كافي نيست؛ هم چنان كه در جريانات اخير مشاهده شد بعضي از افراد علي رغم داشتن شناخت كافي نسبت به اين معارف، به وظيفه خود عمل نكردند و اين مسئله بايد درس عبرتي براي ما باشد.
اين ديدار در روز 10 دي ماه انجام شده است.

 



نماز ظهر عاشورا از كربلا تا تهران

روح الله امين آبادي

سال 61 هجري- كربلا
مردي از اصحاب خطاب به امام حسين(ع) مي گويد: يا اباعبدالله وقت نماز است و اجازه دهيد تا آخرين نماز را به امامت شما در اين روز اقامه كنيم.
اباعبدالله نگاهي كرد و تصديق فرمود كه وقت نماز است.
ذكرت الصلوه ... جعلك الله من المصلين...
امام به قيام ايستاد تا آخرين نماز را در آن گيرودار حمله سپاهيان يزيد به جاي آرد.
نماز خوف!
درحالي كه عده اي از اصحاب عاشورايي امام حسين(ع) براي حفاظت از وجود نازنين فرزند رسول الله(ص) سينه ها را سپر كرده بودند تيرها از هر سوي باريدن گرفت.
اصحاب اباعبدالله يكي پس از ديگري بر خاك تفتيده كربلا افتادند و جام شهادت را از دست محبوب نوشيدند.
نماز تمام شد.
آقا خودشان را به بالين يكي از اصحاب رساندند. اين يار باوفاي امام قبل از اين كه به آرزويش برسد از اباعبدالله پرسيد:
«يا اباعبدالله! اوفيت؟»
آيا من حق وفا را به جا آوردم؟
ورود امام به كربلا همراه با اهل بيت، آن شخصيت هايي كه براي خدا، خلقي و بنده اي عزيزتر از آنها در روي زمين نبود، ملحق شدن افرادي معدود از نخبگان و فرهيختگان عالم اسلام به آن حضرت، مواضع اصحاب تا روز عاشورا، نيل به شهادت، شور و شوق و استقامت و پايداري آنها كه اگر جانشان هزار جان بود و جان نثاري در راه دين و نصرت امام هزار بار بيشتر ممكن بود شيفته و مشتاق آن بودند، همه براي عالم انسانيت، عبرت، درس و دستور زندگي شرافتمندانه و خداپسندانه است. مواقف بي مانند و حساس و استقبال آنان از تيغ، تير، شمشير، مرگ و شهادت و اين گونه بود كه امام در وصف آنها فرمود: «من اصحابي باوفاتر و نيكوكارتر از اصحاب خود نمي شناسم»
¤¤¤
عاشوراي 1431 هجري قمري- تهران ميدان جمهوري!
نماز ظهر عاشورا به تبعيت از امام حسين(ع) در جريان است.
صفوف به هم پيوسته نمازگزاران مشغول به جاي آوردن فريضه نمازظهر هستند.
زنان و مردان عاشورايي ديگر ترسي ندارند تا نماز خوف بخوانند، ديگر يزيديان در تهران حضور ندارند تا نيازي به محافظت باشد.
الله اكبر، اشهد ان لااله الاالله، اشهد ان محمد رسول الله...
سنگ ها مي بارد، گويا يزيد زنده شده و فرمان آتش صادر كرده است!
يكي از خلبانان ايران اير كه با همسر و فرزندش براي نماز آمده بود قصد دارد در برابر اين جماعت بايستد.
يزيديان حرمت نماز را نگه نمي دارند!
سرباز وطن را در برابر همسر و فرزندش كف خيابان خوابانده و به شدت مجروحش مي كنند.
امام جماعت زخمي مي شود ولي نمازظهر عاشورا ادامه مي يابد.
پرتاب بي امان سنگ ادامه دارد، نمازگزاران مجروح و دل و دست شكسته اند و بر مظلوميت اباعبدالله(ع) و اين روز گريه مي كنند و يزيديان هلهله سر مي دهند و چه زيبا در حديث قدسي زيارت عاشورا آمده است كه روز عاشورا روزي است كه يزيديان در آن مسرور و شادمانند.
و هذا يوم فرحت به آل زياد و آل مروان...
¤¤¤
شهيد آويني مي گويد: قافله عشق در سفر تاريخ است و اين تفسيري است بر آنچه فرموده اند: كل يوم عاشورا و كل ارض كربلا... اين سخني است كه پشت شيطان را مي لرزاند و ياران حق را به فيضان دائم رحمت او اميدوار مي سازد... قافله عشق به سر منزل جاودان خويش نزديك مي شود... و اين عاقبت كار عشق است.
آري هر روز عاشورا است و هر زميني كربلا و حال چه فرقي مي كند تهران باشي يا كربلا!
روح يزيد در زهدان جاهليت تكثير يافته و فرزندان معنوي ابوسفيان به فرزند پاك رسول الله اهانت روا داشته اند ولي هيهات كه عاشورائيان سكوت كنند. حضور ميليوني مردم عزادار در كربلاي 1431 اثبات كرد كه عاشورائيان بي شمارند و اگر سكوت نخبگان سر امام عشق را به مسلخ برد امروز توده هاي ميليوني خواص را با خروش خود همراه كرده و اجازه تكرار تاريخ را نمي دهند.
و چه زيبا امام خميني(ره) در وصف ملت ايران گفت «ملت ايران و توده ميليوني آن در عصر حاضر بهتر از ملت حجاز در عهد رسول الله(ص) و كوفه و عراق در عهد اميرالمؤمنين و حسين بن علي -عليهم السلام- مي باشند.»
آري ما فرزند پاك رسول الله(ص) را تنها نمي گذاريم.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14